Tweede Jaargang Ruimte voor ons.... nummer een partij program HENK ELS INK: optimistisch en energiek De weg van Harry Belafonte ^Boutique ZATERDAG 2 SEPTEMBER 196] Voor het komende jaar gazn we uit van de volgende beginselen. Elke week én om de zoveel tijd kom je onderstaande punten van ons partij-program wel (of niet meer!) tegen. Wat komt: (ge)Vraag(d) Gesprek. Ofwel een in terview met wie dan ook op verzoek. Wil je via deze pagina met iemand kennis maken, laat het ons even weten. We zul- len proberen Je dan een geschreven por tret van die hem of haar voor te zetten. Als je er prijs op stelt willen we zelfs voor Je naar (de) B.B. DUELLOOG. Onbegrepen dichters zien hun werk in deze kritische rubriek aangemoedigd of gelaakt. Vooral zij, die in de moderne gedichten niets anders zien dan „on zin cn dat nog niet eens op rijm", worden door Hans Kreuzen en Cees van Dop in deze moeilijke materie inge leid. NOTRE BOUTIQUE. Mode (met uitleg) voor leder een die exclusief wil zijn. Magda Stemerdink ontwerpt, beschrijft en tekent het allemaal voor. ER UIT GELICHT (op niemands verzoek). VAN DE BOVENSTE, MIDDELSTE OF ONDERSTE PLANK. Nóg een kritische rubriek, met het boek als slachtoffer. KOP- KLAP- EN WAAGSTUK KEN. Mensen (liefst jonge) die in het nieuws zijn geweest hoe dan ook wor den er door ons uitgelicht om in „Ruimte" de aandacht te krijgen, die zij verdienen. VOOR MILITAIREN EN SOLDATEN komt er (nog) iets uit de dienstplichtige hoek. Als niet onbelangrijke BLADVULLING denken we aan lichtvoetige, cursief gedrukte regels. Zoiets als Marja, maar dan niet speciaal voor lieve jou. KARTOEN. 'n Gein-plaatje voor als de rest wat som ber mocht zijn. voor de 2e jaargang Wat verdwijnt Wat blijft DWARSFLUITEREN (op veler verzoek). DE OPEN PAGINA (op verzoek van nog meer). HET POS i WiSSELTJE ter honorering van deze ar beid (op dringend verzoek). ER UIT GELICHT (op niemands verzoek). DE lezer, die zich heeft kunnen neerzetten tot het lezen van deze letters, mag zich zonder overdrijving getuige noemen van een historisch mo ment. De Ruimte-redactie herdenkt om zes uur vanavond het feit dat zij een jaar bestaat. Een gebeurtenis die in ons, met periodieken overspoeld, land zonder weerga is. Sommigen on der u kunnen zich wellicht de eerste schuchtere pogingen herinneren, die een jaar geleden een nieuwe pagina inluidden. Deze poging, uitgegroeid tot een zelfstandig denkend blad, be gint aan haar tweede jaargang. De uitzonderlijke positie, die Ruimte voor Ons gedurende een jaar in ons perswezen innam, is niet onopgemerkt gebleven. Reeds stroomden met de ochtendpost de gelukwensen en feesttaarten op onze bureaus. Een dankbaar gevoel overmande ons bij tijd en wijle en noopte ons zo nu en dan onze emoties te spuien in de huilhoek. Niets zal ons in het komende jaar te veel zijn. Niets zal ons verhinderen ons zelf te zijn. En niets zal u verhinderen het komende jaar weer te pen te gaan en het beter te weten. Wij bieden u een onmetelijke rijkdom aan nieuwe rubrieken, mits u verder kijkt dan deze pen lang is. Wij staan borg voor een exclusief ge selecteerde hoeveelheid zin en onzin. Het jaar ging om, onze dank gaat uit naar die ons werk begrepen. Voor hen die het niet begrepen, schrijft een redactie die groter en beheerster is dan de onze voorgaande pagina's vol. Een nieuw jaar gaat in. LECTORI SALUTEM. (ge)Vraag(d) Gesprek (Tot het laatst aktief.... m.a. w. met dit vraaggesprek zet Meine Reitsma er een punt ach ter). JlfE ZIJN van de week bij Wün Kan geweest, in het knusse Diligentia-theatertje in Den Haag. Als we zeggen „dat we ons vermaakt hebben" spre ken we de halve waarheid, want we hebben ons bijzonder NATUURLIJK, we kenden hem al van de t.v. en nu ook van het Kancabaret, maar dit was een mooie gelegenheid hem eens aan zijn artiestenjasje te trekken voor een .vraaggesprekje voor Ruimte. Als de stonde van het inter view daar is. blijkt hij gekleed te zijn in een overhemmetje en een linnen broek met nauwe pij pen. Een vlotte verschijning, die je het niet aanziet dat hij eer zaam echtgenoot, en vader van een zoon (twee jaar) is. Hij kan vlot en levendig ver- van tv naar het Kan-cabaret Jos Welis, schrijver van het boekje De Weg van Harry Be lafonte, uitgeverij Lannoo, Tiel en Den Haag, moet er maar mee ophouden; zelfs een cur sus korte verhalen schrijven is aan hem niet meer besteed. Zijn geschriftdat „een voort durend contact met de ziel van Belafonte tot uitdrukking pro beert te brengen", geeft een opmerkelijke hoeveelheid non senskwasi psychologisch geze- monument van onvermogen vermaakt. Zowel met Kan (na tellen, zoals al gauw blijkt. Hij de pauze) als met Kans caba- trekt zidi niets aan van de foto- ret (vóór ie pauze). Deze keer waren we zelfs speciaal (beroepshalve) voor het eerste gedeelte van de avond gekomen en we.1 om de graaf, die „omtrekkende sluip- manoeuvres" uitvoert om een plaatje te maken en hij vertelt over zijn loopbaan. ..Toen ik tien jaar oud was, be sloot ik artiest te worden", zegt slaan van ons eerste ..(ge) Vraag(d) Gesprek slachtof- fer": Henk Elsink. •00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001 "MOG even kijken we hen na. Nog even zien we hen ver trekken. Jan Hardon, Bert Crielaard, WUly Belgraver, Meine Reitsma cn Bert den Braber. De jassen gaan aan. De kragen op, de handen in de zakken. Bert duwt een ve alpino op zijn blonde haar, zeer welig groeit. Een laatste joviaal zwaai. De deur gaat open. Er dingen, die slaat een gure windvlaag naar exact binnen, die koud is en met nat- verrichtingen gade te kunnen hij kalm. „Toen ik veertien was. Redactieleden - bij de deur hand steunde vaak het hoofd met met een enkele onbegrijpbare begon ik een repertoire op bouwen, dat ik op schoolfeestjes en andere festiviteiten ten geho re bracht." opleiding tot litho graaf. Dat werd geen onverdeeld succes, want toen Henk achttien was stond hij met een smak op de keien, en hij moest maar zien hoe hij het rooide. Nu kwam zijn intensieve studie als amateur ■Vhet zwarte haar als hij luisterde, handeling geschikt. Haar werk jienk waaededesDronenaar vettige Sorns sprak hii. kort en steekhou- was licht Liefjes misschien. Ze ^gholbu^êss als iS^s dend. Zijn werk was als zijn lach, raakte de onderwerpen even aan ^J^hXSSduk- ook logisch. Hij zag de met een subtiele vingerbeweging, i. Hij was een daarna droomde ze er in weg. Geen filosoof Jammer dat haai stoel vaak ondoordachte gevoelens. Aan leeg bleef. De laatste tijd haar tijd hebben gevergd. fceo pa,,plu taat op. dat was de i Dan verdwijnen vijl schimmige rP.iP wearnemen gestalten in de nacht van dit oudejeer. Een nacht, zwaar van herinneringen, die als kiel- gestalte ging die der on,en te bo- schuifelende voetstappen of het belde" het hele land door succes. ..Ik rolde erin", zegt hij twee jaar ook dat was de exponent van het Vooral de laatste zijn wij ge neigd. dat nimmer te vergeven. MEINE REITSMA Een poesta of een berg? Donker ilent" «amen.! -Mtoolde veel TOtaT"Ê'*ïïii*Ï!ld« rtablisse- kreeg Tom Manders (ji ne kostbare diamanten worden bekeken en tegen het licht ge houden. Er heerst dan de stil te der berinnering. De stilte £*.r5h van hef rlimlarheiwl herken. de rugleuning in toom te houden orgel- Het is moeilijk. Ogenschijn- i zijn stoel. De si- Jl)k 2iet men achter de normale van het glimlachend herken nen. En de overgeblevenen kijken elkaar In de ogen en denken hetzelfde, zijn (nog) leeg. dte hfj rookte, hï,T Steel «■/- gestalte (dat wel) jk in ,i)n mond. terwijl hij dandy. Het rode vest met ko- fluweelachtige ic ugcu cn komen. De'rook ontweek hij door strik, en het bijwijlen te lange De stoelen het hoofd achterover te houden 5°LV^" b"'f"S" ja, Dorus) hem in de gaten. De ze hoefde niet veel overredings kracht aan te wenden om Henk een seizoen lang in „Saint Ger main des Prés" te krijgen. „gepionier", die o.a stonden uit het organiseren van jazz-concerten, het exploiteren van een bar en het optreden voor de televisie. mei en aperte onjuistheden. Een beperkte bloemlezing: Het leger dat altijd lijdt onder een gevoelloos dirigisme en de gemengde karakteristie ken vertoont van potsierlijke plichtmatigheid en een soort obscene opgewekte ruwheid"; „in Harry's linkeroog ligt een blik van zacht gloeien, van bij wijlen wilde flonkering zelfs. Zijn rechteroog brengt een vre dige dromerige gesteldheid tot uitdrukking"; Over zijn rol in de film Car men Jones: ,tfij »s de eeuwige dupe, zoals de neger steeds de dupe is in de Verenigde Sta ten"; „negrospirituals zijn typische negerliederen met een geeste lijke inslag. Zij bezingen volk se, folkloristische gebeurtenis sen en ficties"; Over de Amerikanen uit de zuidelijke staten: „Harry haat yl |0N0E8aT6l^ I hen dat is juist", en even ver der: „Toch wenst Harry niets liever dan dat er zo spoedig mogelijk een einde komt aan deze pijnlijke en belachelijke toestand van wederkerige haat". Op bladzijde 58 wordt Hava Naguila een calypso genoemd. Bij het achterin het boekje op. genomen discografie staat dat zelfde Hava Naguila onder de negrospirituals. Het is het geen van beide. Bij deze voor beelden zullen wij het laten. Conclusies kun je het beste zelf trekken.... HANS KREUZEN UIER weren rtj. Htrr was Bert v"r"ïrede^gUmlach. Vaar ^^^"^vers H crielaard. Zijn vroege weg. .achter, de rook. och.er d.jjjim- "entde golvende haar doen zulks vermoe- Vooral de televisie legde be- TT'N DIE verdere carrière zal. jongens in Bussum verzetten ber den. Wij weten anders. Wij zien slag op hem. Et wat Henk zelf betreft, geheel gen werk voor elke uitzending. der meest verwoede Zijn vroege weg gaan teneinde een publiek ver- - vocrmiddel te halen is het opval- va" verlatenheid. lach, lag iatenheid, een koude lage vlakte, die hij voorzichtig wilde beplanten. niet. Daartussen Tegenover hem zat Willy Bel- enkele handdruk. Zijn ge- graver, de armen over elkaar en bij voorkeur met haar buurvrouw te gek. Alleen de wat goedko pere soort sigaretten, die hij rookte, waren niet gek. Menig le zer heeft zich over hem opgewon den. Menig lezer greep de pen. menig lezer maakte hij zich rommelufei, rijn kletsend. Soms werd bet baar J^^JmterïSwïmeuwsgièrjÏ! Voor dit eerste model uit onze ruimte-bou tiqu e een jurk tussen zomer en winter in. Kies er bijvoor beeld een licht blauwe wollen stof voor of neem karmozijn rood (is model). De mouwen z\jn in gezet, vallen even over de elleboog en lopen aan de onderkant een beetje wijd uit. Het band (v\j1 centimeter breed) kun je het beste kant cn klaar in de winkel kopen; in fluweel kom je alle kleuren te gen. Het detail, waar het hier om gaat, z\jn de splitjes onder aan de niet al te wijd aange- rimpelde rok, ge accentueerd door strikjes. De ban den kun je van voren, zowel als aan de achterkant op gelijke afstand opstikken. De hals werk je af met de stof van de jurk. Je knipt eerst de vorm van de hals op papier na. Let er vooral op. dat je de stukjes, waarmee drie meter stof ran negentig centimeter breed nodig. Een poesta of een berg Wij zijn bij Bert den Braber aangekomen. Typerend is, dat de eerste de beste dwarsfluiter, die hij schreef, de krant bijna een proces uit N.O.-richting ging kosten. „Daar heb je het alweer" zei hij dan en schudde het hoofd. En dan schudde hij altijd nee en sloeg willekeurig met z'n han den rond om de met veel na druk uitgesproken woorden kracht bij te zetten. Hij kwam met baard en ver dwijnt met andere baard. Tus sen deze baarden liggen ruim 50 pagina's, die hij als zijn geestes kinderen heeft aangevoeld. Viel er wat aan te merken op de lay-out: op Bert kon men reke nen. Was hij immers zelf niet tot tranen toe bewogen bij het aan schouwen van een minder ge slaagde opmaak? Hij was het ook die ons aanspoorde voort te ma ken. wanneer een en ander stag neerde. Hij hield vanachter zijn randloze donkere glazen nauwlet tend de klok in de gaten, om ons na afloop even vrolijk mee te sle pen naar de dichtstbijzijnde kof- fietent. Z'n werk was veelzijdig, maar altijd stond hij sterk in dc oude schoenen. Bij zijn werk voor de belijdenis-pagina werden we even stil. Bij zijn werk, verzet op de vierde etage van de krant voor het sinterklaasfeest wild enthousiast. Genoeg nu. Berts alpinootje gaat op. Onze hoeden gaan af. De deur gaat dicht. gespaarde t.v.-draaiboeken telde, kwam ik tot vijftig", en het hij trekt een gezicht, of hij zelf nauwelijks gelooft. Al in april 1960 kreeg Henk ge legenheid zijn handtekening te zetten onder het contract voor hebben, vóór het A.B.C.-cabaret van Wim Kan. ..Jammer dat ik niet eerder de kans heb g< hij. „Als je je HHH WftÊ houdt, kun je ontzettend veel le- ..„Iwant het is vreselijk moeilijk. „Ik denk niet dat ik geschikt Voor ons, artiesten, gevaarlijk musi- ook. Een enkel nummertje kan je Toch is het je leert er bijvoorbeeld zegt hij schouderophalend, hij voegt eraan toe ,,'t Is maken of breken. weer heel wat anders. Je moet boeiend werk het eigenlijk een keer gedaan veel", hebben, vóór je erover kunt oordelen. Voorlopig houd ik het op het cabaret. Die sfeer gekregen" verzucht tourage trekken me erg: hoe ogen open kleiner het zaaltje, hoe liever". stapp€n Hij kan wel blijven vertellen over ziin acht jaar lange caba ret-loopbaan. „Ik sta nog aan het begin, maar ik heb genoeg plannen voor de toekomst. Jin- Een leuke vent, die Henk Elsink, heeft hij afgewerkt, „'t Is bescheiden, maar optimistisch en werken bij de televisie. Die energiek. ij wel zeggen, Dc statistieken laten iedere fatsoen lijke, zichzelf respecterende Neder lander gemiddeld per jaar 50 pond vuil op straat weggooien. Dit kost de reinigingsdienst twee miljoen gulden per jaar. Verminder echter dit getal met het bedrag, dat het vuil bij de opkoper oplevert en met de kosten oni het bovenstaande te berekenen en we verdienen dik aan onze grachten en straten. het door de gistfabriek geurende Delft en de olieraffinaderijluchtjes ontvluchten, om hun broodjes met koolmonoxyde te beleggen." Kraamzorg R. 266.-.. De televisie bracht laatst gramma over toerisme, .jonnebrandpunt" kwam bermtoerisme ter sprake vraag, wat bermtoerisim lijk is, antwoorden wij: „Een vreemde ziekte, waarbij men sen het Rotterdamse chloorwater. Op Bert den Braber heeft ons bij de deur twee van zijn gedichten toegestopt. Zij vor lijn Ruimte-redactie-loopbaan. Elk woord is vergeefse moeite Een verlaten huis in de tuin het onkruid over verroeste bloemen en tussen de pannen nestelen verminkte vogels. Maar, vandaag en morgen is het gezegd of geschreven: een neersuizende meteoor De gedachten zijn brokkelige kerkhofmuren nauw zijn de letters leesbaar op uitgesleten grafzerken. Zwart gras op de paden het kan niet meer spreken. Hier en daar vermo'md hout van kromgegroeide kruisen. Vergeet het vermoeide hek en het dode puin. stilte. Vergeet de ongegraven kuilen I en de huilende vogels van morgen: een meisje zingt op. Alleen willen v dat wij het vertrek ter van defensie in deze tijd, nu de kranten vol staan met berichtjes over Berlijn, enigszins roekeloos vinden. Een aardig staaltje van Europees denken vonden we an het raadsver- slag van de gemeente H. Het be richtje vermeldde o.m. enige sub sidies, die de royale raad aan ver schillende instanties heeft toege kend. Wij. wijzen de lezer op de climax in de getallenreeks, een getallenreeks echter, die, nauwkeu riger bezien, een anticlimax moet De Nederlandse dames die tegen wa- heten: genziekte de raad van een Engel- E°r0Pe'? Jjeweg.ng 10, per jaar, •e tip-sehrijfster gaan opvolgen en Comité H. door de Lens ƒ75.- - voortaan op een krant gaan zitten, raden wij aan „De Waarheid" niet te nemen. Deze krant is de enige, die u aan de waarheid van boven staande tip zon kunnen doen twij felen. In het afgelopen vakantie- en zo merseizoen hebben ongeveer alle Nederlandse ministers een verre „inspectietrip" gemaakt. Sommi gen prefereerden het tropische kli maat van Nieuw-Guinea, andere ministers vonden Suriname pretti ger. Dat is toch begrijpelijk, niet- Wij gaan in de vakantie meestal naar Apeldoorn, onze buurman echter vindt niets boven het strand van Zandvoort gaan. Nu lazen we, dat de minister van defensie, ir. H. Visser, het voornemen heeft 9 september naar Curasao te gaan, teneinde daar de verdediging van dit economisch en strategisch ui terst belangrijke eilandje te in specteren. Nu misgunnen wij ir. Visser deze trip niet, want hij heeft er even goed «la de andere ministers recht Onder de naam Duelloog zullen Cees van Dop en Hans Kreu zen wekelijks poëzie bespreken, die ons werd toegezonden. Het Is niet de bedoeling dat altijd het beste gedicht een plaats krijgt In deze nieuwe rubriek. Ook het minder goede, soms zelfs slechte, vers zal worden besproken. Het lijkt ons name lijk gewenst om aan de hand van voorbeelden te komen tot een gefundeerde kritiek die dieper op het gedicht zal in gaan dan doorgaans werd gedaan in „Er uit gelicht". De maat staven die wij hierbij aanleggen zullen een ieder ln do komen de weken duidelijk worden. Voor hen die poëzie en speciaal de moderne maar onzin vinden ls deze rubriek inzonderheid bedoeld. Zij die zelf dichten zullen hier misschien eigen fouten kunnen opsporen en verbeteren. Wij starten deze rubriek met een vers van R. Hcxspoor uit Delft, getiteld: Tanka Hiroshima In de verleden oogstmaand heeft Moloch, geoogst daar stierf de lach onder brandend vurengloed verdampend tranennat. In 't.vuurgeloei en 't snel getas brand mensenvlees als kaarsen in de nacht brand blakerend zwart verkoold tot as. In wil van Moloch heeft mensenhand verricht tot 't snoeien onze zusters tot 't beknotten onze broeders laat 't nimmer doven in de cellen der herinnering de dag geleden dag, Sodeska Dozo. In dit gedicht stuiten wij op enkele woorden (Japans?) die ons niets zeggen: wat betekenen Ïanka en Sodeska Dozo? Om- at deze woorden niet bijdra gen tot het oproepen van een bepaalde sfeer en evenmin noodzakelijk zijn voor een be ter begrip van het gedicht, ver dient het aanbeveling ze weg te laten. Voorts struikelen wij over enkele taalfouten: in de tweede strofe moet „brand" tweemaal met dt worden geschreven (het is hier immers geen zelfstan- o- KARTOEN j dig naamwoord). In het derde vers moet „onze" waarschijn lijk „onzer" zijn (tweede naam val). Er is geen enkele aanlei ding om als dichter de taal te verwaarlozen, nog daargelaten dat op deze wijze gemakkelijk misverstanden over het ge dicht kunnen ontstaan. Om nu tot het gedicht zelf te komen: Het tweemaal gebruikte woord ..oogst" in één strofe is niet fraai, evenmin een ondoordach te uitlating als „brandend vu rengloed." Wat is „snel getas"? De ver gelijking „brandt mensenvlees als kaarsen in de nacht" gaat niet op. Een mens die brandt blijft bij voorkeur niet rechtop staan als een kaars. In tien re gels gebruik je driemaal een onvoltooid deelwoord (brandend, verdampend. blakerend). Waarom? Derde strofe: Wat moet nimmer doven? En wat betekent „de dag geleden dag." Het is waarschijnlijk duidelijk dat wij dit een slecht gedicht vinden. De dichter slaagt niet in onze verbeelding aan het werk te zetten. Het af- schuwlijk gebeuren dat Hiro shima geweest moet zijn, blijft in dit gedicht vlak en zonder veel inhoud met een weinig zeggende conclusie. Met ande re woorden: het wordt geen werkelijkheid. Het taalgebruik is zwak en de vorm van het gedicht heeft geen enkele rela tie met een mogelijke inhoud. Misschien heeft de dichter iets aan deze bespreking, wij wachten in ieder geval op be- r HANS KREUZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 18