min MORGEN SUNIL SUNIL HALEN Een kanttekening Restauratie Nieuwe Kerk van de vordert Een woord voor vandaag Twintig kinderen ontvoerd uit Joods opvangcentrum Hamburgse Voorlopig delegatie geen naar Leningrad 2 HET EVANGELIE VERNIEUWT MEER DAN één schrijver heeft de bijzondere aandacht gevestigd op de invloed, door het christendom uitgeoefend op het sociale en econo mische leven der volken. Daaronder lijn er zelfs, die zich persoonlijk niet re kenen tot de belijders van de gekruisigde en opgestane Heer. Ook onder ben lijn er, die volkomen instemming hebben betuigd met deze uitspraak van Julius Kautz: „Men zou inderdaad het wezen en de wereld historische betekenis van het christendom zeer eenzijdig beoordelen als men het uitsluitend een religieus-zedelijke taak toekende en buiten rekening liet de verreikende invloed, die het ook op het sociale en materiële leven van de volken heeft uitgeoefend, niettegenstaande het zich voor alles alleen tot de innerlijke geestelijke mens wendde. Het christendom was (en is tegenwoor dig nog) de machtigste hefboom, waardoor de Voorzienigheid voor de eenheid en de internationale betrekkingen der volken de mogelijkheid heeft ge schapen, via de meest grootse uitwisseling van ideeën en goederen der na tiën en staten de weg heeft geëffend, en zo ook voorbereid heeft tot een groot harmonisch lichaam en organisme van cultuur en economie". Men zou thans de vraag kunnen stellen, of Kautz gelijk heeft, wanneer hij zegt, dat ook „tegenwoordig nog" het christendom internationaal eer reikende invloed uitoefent. Is niet in vele landen gedurende de laatste Gebrandschilderde ramen zullen op drie na verdwijnen In het begin van de vijftiende eeuw besloot de Amsterdammer Willem Eggert, heer van Purmer- end, thesaurier van graaf Willem VI van Holland, zijn erf en boom- "jgaferd, die zich uitstrekten van zijn do ontkerstening op ontstellende wijze toegenomen? Heeft het nationaal-so- rialisme, toegejuicht zelfs door vele christenen, niet in zijn streven naar Duits- lands grootheid alle mensenrechten geschonden? Doet het communisme niet duidelijk zien. dat het allerminst kieskeurig is in de keuze der middelen ten einde de wereld te kunnen beheersen? Predikt het niet een fel atheïsme? Is de rassentegenstelling nog op verre na niet overwonnen? Kan men zeggen, dat de verhoudingen tussen de volken in belangrijke mate beantwoorden aan christelijke normen? Er zon nog wel een aantal vragen van dien aard zijn te stellen, die aan het „tegenwoordig nog" twijfel wekken. Er zijn ook in de vorige eeuwen vele periodes geweest, waarin van een waarlijk christelijk handelen op interna tionaal terrein weinig of niets te zien was. Men denke slechts, om niet al te ver in het verleden terug te treden, aan de politiek van Lodewijk XIV, van Napoleon, van Bismarck. Maar is het nu beter dan voorheen? Toch zijn wij, ondanks alles, en terwijl ons „tegenwoordig" een nog schrikke- lijker tijd omspant dan Kautz bekend was, geneigd om hem toe te stemmen dat het christendom nog altijd een verreikende invloed uitoefent, ook al maken wij ten aanzien van zijn toekomstverwachtingen een voorzichtige reserve. Wat men ook moge zeggen, welke juiste kritiek men ook kan uitoefenen op de „Verenigde Naties" wij blijven van oordeel dat haar optreden niet zon der nut is geweest en nog van betekenis is voor de internationale verhoudin- dlngen. Zelfs Ruslands imperialistisch streven wordt daardoor nog enigermate tegengestaan. Ook hetgeen op economisch terrein door Europese staten thans wordt be proefd, kan tot steeds verdere samenwerking leiden. Men moet ook zeer bij zondere aandacht schenken aan het gezegende en zich uitbreidende werk der zending. Zij jaagt geen directe politiek^ doeleinden na. Maar door haar pre diking van het Evangelie, door haar toegewijde arbeid op wat men diaconale hulpverlening in ruime zin kan noemen, sticht zij groot nut. Vooral ook in de landen die zelfstandig zijn geworden. Zonder haar invloed zou de ver ring daar nog groter zijn dan nu het geval is. Groen van Prlnsterer schreef naar waarheid in zijn Handboek over hetgeen In de eerste eeuwen van onze jaartelling in Europa is geschied: „Het Evangelie, terwijl het alleen wijs kan maken tot zaligheid, heeft ook de beloften des tegenwoordigen levens. De prediking van boete en bekering had een weldadige invloed op samenleving en maatschappij. Door geloof en liefde werd, In (Je nog woeste akker, het eerste zaad van beschaving, vrijheid volksgeluk gelegd. „Zonder dat licht der wereld, wat zou er van de Noorse barbaren, zonder dit zout der aarde, wat zou er van de Romeinse wereld zijn geworden en haar gruwzaam zedenbederf? Rechtstreeks of zijdelings, als gevolg van de verkondiging van het Evangelie, verkreeg men ook hier, in plaats van eer zwervend leven, vaste woningen, dikwijls in de nabijheid ener kerk. regelma tige ontginning der landerijen, onder voorgang der geestelijkheid; de slavernij en de lijfeigenschap werden vernietigd of aanmerkelijk verzacht, de bloeddorst en wraakgierigheid, bijv. in het afschaffen van de tweekampen en soortge lijke overblijfselen van vroegere wreedheid tegengewerkt; de vrouwen als mede-erfgenamen des eeuwigen levens behandeld, de verstrooide landgenoten in steden samengebracht". In de zendingsgeschiedenis van deze tijd zijn de toestanden reeds in menig op zicht anders dan Groen hier beschrijft. Maar toch zijn er ook punten van overeenkomst. De opheffing van sociaal-achterlijke gebieden waarover veel gesproken wordt, kan men niet alleen bereiken met economische en financiële maatregelen, hoe nodig deze ook zijn. Het Evangelie vernieuwt. Laat ons veel bidden en offeren voor de zending. woning aan de Nieuwendijk tot de Voorburgwal, beschikbaar te stel len voor de bouw van een nieuwe kerk. Niemand kan toen hebben vermoed dat men ruim 500 jaar later door een restauratie, die on geveer 11 jaar en 12 miljoen gul den eist, zou trachten deze nieuwe kerk als een nationaal monument te behouden. Onder leiding van de architecten prof. ir- C. Wegener-Sleeswijktn ir. A. J. van de Steur werd in het begin van 1959 begonnen met de restauratievoorberei dingen van de kerk op de Dam. Door de meestal openstaande deuren in de zuider transeptgevel aan de Dam hebben sinds die tijd talloze belangstellenden hun vragende blikken geworpen. Hun aantal wordt door de aannemers op rond dui zend per dag geschat. De eerste fase var het herstel van wat als het „zwaarte punt der restauratie" geldt, heeft mer reeds met succes voltooid, namelijk dc totale vernieuwing van een der vier vieringpijlers met twee aanliggende pij lers; de/.e hebben een kern van gewapend beton gekregen. De 15 meter hoge staalconstructie, die tijdelijk de kap gesteund heeft is in middels rond de tweede vieringpijler geplaatst. Tot nu toe heeft men vastge steld dat in totaal 12 van de rond 100 pilaren in de Nieuwe Kerk moeten wor den vernieuwd, „maar", zo zegt ir. V. d Steur, „er staat nog niets helemaal vast Restaureren is een arbeid, waarvan noch de uiteindelijke vorm, noch de uiteinde lijke omvang volkomen vaststaat op het ogenblik, waarop men ermee begint". Direct in verband met het vernieuwen van de vieringpijlers, staat het aanbren gen van een rondgaande koppeling van gewapend beton in het gehele gebouw, ter hoogte van het triforium. de rond gaande loopgang op de halve hoogte van het middenschip. Men wil deze koppeling van een zo klein mogelijke betondoorsnede en met voorgespannen wapening maken. Een gedeelte van de»e koppeling is reeds aangebracht. „Een van de modernst^ methoden v gewapend betontechniek wordt zodoende te hulp geroepen, om de in 1408 ont worpen kerk haar verloren samenhang terug te geven", aldus ir. V. d. Steur. Een groot gedeelte van de muren zal en moeten herstellen evenals de dak constructies. het dakbeschot en de goten- Wat het herstel van het dak betreft is nen reeds gedeeltelijk gereed. In het :crestaureerde torentje is wederom een dokkestoel aangebracht, zodat hier, evenals in het grijze verleden, drie luid- klokken kunnen worden geplaatst. Glas in lood Het stcenhouwwerk en het glas in lood in alle vensters moet geheel of ge deeltelijk worden vernieuwd. De steen houwers die naast de kerk de nieuwe raamomlijstingen uit Franse kalk steen hakken, vormen de laatste tijd een van de bezienswaardigheden van de hoofdstad. Volgens de plannen der architecten .zullen slechts drie gebrandschilderde ramen, na eventueel herstel, gehandhaafd blijven, o.a het fragment van het raam n de noordbeuk. door Bronckhorst ver vaardigd, en het grote kronmgsraam aan de Damzijde. Bij het onderzoek kwam te staan dat het overige glaswerk Advertentie Spit, Spierpijn ANDERZIJDS GOED BESLUIT el Algemeen H n d e 1 b I der de Nieuwe W.l lellen. Hel blad whrijfl: „Hu. -erl« n plotseling voor een tolboom Ie «taan tolgaarder vormde reed* door de lijd riulr manipulatie met hel wi»»«-lg.-li I voorwereldlijk ob-lakel Een «ta-in-il. I wien. iirlrl.nl, hadden alle „»lrr* (ed. lilen van getergde automobiliste rl getroffen lot een minimum iou iiji rdueeerd liana kondigt de minister van verkee watera laat in een brief aan de Tweed mer aan, dat hij heeft besloten lolhr! foed Ir keuren voor ren tr bouwe Hiel under de Nieuwe Maas bij Ylaardir Geheel ander» dan de rie notitie aou dm inhef i tal dei <lig besluit, i er o vervroegde i tunnel bij VUardingm r ip baai* van particuliere isief tolheffing. riëlr mend aoto- landkoming rerbodige weelde lijn. Al sehijnt du» tolgaarding een teruggrij pen naar ren antieke, verderfelijke metho de. lorh menen wij dat, bij uitmndering. hel heffen van tol ren goe.Je bijdrage kan sijn voor een efficiënt, modern autoverkeer. W ir ervaren heeft boe bij voorbeeld in Amerika het „nemen" van een l.d obstakel legen dit financieel-lerbnisehe middel voor een vermelde we«en- of tunnelbouw verzot ten. Dichter bij huis, althans in Europa, i» er dat wonder van doeltreffende wegen bouw: de Via del Sole in Italië. Op drie „Uec van de Zon" kan men de kleine drie honderd kilometer lu-rn Milaan-Bologn.- Florence tonder gevaar afleggen in drie De behaalde tijdwinst nil dm b.ll-l lalloie auton tolheffing gehor droge BomIi unel onder de weg van bel water, «li Ntruwr Waterweg, als een lonnig n rnt voor aulomobilistiseb Nederland." PROCESSIEVRIJIIEID Het vraagstuk van de proces sie-vrijheid is in een nieuw sta dium gekomen, nadat het Hof te Arnhem in een arrest van 3 maart 1961 heeft uitgesproken, dat zijns inziens het ..processie-verbod"zo als dat is geformuleerd in art. 184 van de Grondwet, in strijd is met art 9 van de Europese Conven tie totbescherming van de rech ten van de mens. Deze Conventie is sinds 1954 ingevolge het Ver drag ran Rome. nok in Nederland geldend recht. Aldus ds. F. H. Landsman in ..Hervormd Neder land". die verder onder meer het volgde schrijft: TV/AT ZEGT de Grondwet in art. 184'' Dat godsdienstoefeningen buiten gebouwen en besloten plaat sen geoorloofd zijn waar zij m 1H48 volgens de toen bestaande wet ten en reglementen geoorloofd wa ren. Maar als het Hof van Arnhem gelijk krijgt dc zaak is nu on derworpen aan het oordeel van de Hoge Raad dan betekent dat in feite, dat er voortaan overal in Nederland, zonder dat de r.-k. geestelijkheid zich aan het gevaar van rechtsvervolging blootstelt, pro cessies zullen kunnen worden ge houden Artikel 9 stelt dat een ieder aecht heeft op vrijheid van gedachte, ge weten en godsdienst Dit recht om vat tevens de vriiheid om van góds- dienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het o- penbaar als in zijn particuliere le ven ziin godsdienst of overtuiging te belijden door de eredienst, door het onderwijs ervan, door de prak tische toepassing ervan en het on derhouden van de geboden en voor schriften. In het tweede lid van ditzelfde artikel staat, dat deze vrijheid aan geen beperkingen kan zijn onder worpen dan die welke bij de wet zijn voorzien en die in een demo. cratische samenleving nodig zijn voor de openbare orde. gezondheid of zedelijkheid of voor de bescher ming van de rechten en vrijheden van anderen. "IJ ZULLEN ons niet verdiepen vraag of verdrag gaat ook in nationale rechtsbe trekkingen Hierover zal de Hoge Raad zijn standpunt moeten bepa len Ons inziens doet het er ook niet zoveel toe of verdrag voor wet gaat omdat wij ons afvragen of zelfs indien dit zo zou zijn. daar mede He processie-vriihcid een aan nemelijke zaak zou zijn geworden. Wat is namelijk het geval? Alles hangt o.l. af van de u tlegging die ■Aordt gegeven aan lid 2 van artikel 9 van de Europese Conventie. Daar wordt dus de mogelijkheid gesteld dn! aan de vrijheid, waarover het eerste lid spreekt, beperkingen bij He we! kunnen worden opgelegd als dat nodig is voor de openbare orde i i of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. Wij vragen ons af of art. 184 van de Grondwet ten art 9 van de wet op de kerkgenootschappen) niet nog Wï steeds door ons als beperkingen van deze aard mogen worden gezien. Veelal worden deze beperkingen ge rechtvaardigd met een beroep op de openbare orde. Niet geheel ten on rechte. Maar als de Europese Con ventie gewaagt van de bescherming van rechten en vrijheden van ande ren en deze Conventie ook iets voor of tegen de processievrijheid zou hebben in te brengen, dan komt het ons voor. dat we ons moeilijk een betere advocaat juist voor de hand having van dc huidige beperking van de processie-vrijheid kunnen wensen! Wat is nl. het geval? ste". het brood mentele woorden van de priester zijn uitgesproken en dat daarmede veranderd is in het Lichaam van Christus, d.i. op de een of andere manier God-zelf, wordt rondgedra gen als een voorwerp van aanbid ding voor de gelovigen, die knielen langs de weg. Zulk een processie is dus heel iets anders dan „een plechtige gebedsoefening onder lei ding der geestelijkheid in optocht van de ene plaats naar de andere". Door He Rooms-Katholieke Kerk zelf is officieel uitgesproken een uitspraak die nooit is ingetrokken mentsprocessie. moet gezien worden „als de openlijke overwinning van de waarheid op de leugen en als de triomf over de ketterij, terwijl er van verwacht wordt, dat de te genstanders der kerk bij het aan schouwen van de glans en de schit tering van de Universele Kerk, krachteloos en gebroken zullen ver gaan of beschaamd en ontdaan tot zichzelf komen"2ï. De ervaring hier te lande en over onze grenzen leert, dat als er een sacramentsprocessie wordt gehou den ermee wordt gerekend, dat al le zakenmensen van hun „verdraag zaamheid" blijk geven door het aan brengen van versieringen aan hun winkelpanden en dat alle voetgan gers knielen of althans een teken van eerbied geven, dan wel.... een straatje omlopen. ME openbare weg. die voor al ien is. is heiligdom geworden voor een cultus die evangelische christenen tegen de borst moet stui ten. en die bovendien hun vrijheid aantast. Als ook in streken van ons land. waar een groot deel van de bevolking niet rooms-katholiek is. sacramentsprocessies zouden wor den gehouden, betekent dit het be gin van een wijziging in onze staats- cn levensorde, waarvan de beteke nis niet moet worden onderschat. Dit zou bovendien ten gevolge kun. ncn hebben dat een anti-papisme. dat langzamerhand plaats is gaan maken voor een waardiger verhou ding tussen rooms en protestants, weer zou kunnen gaan oplaaien en een belemmering zou gaan worden voor het voortgaan van een ontwik keling. die vruchtbaar kan zijn voor beide confessies. Daarom mag een kwestie als die van de processicvrij- heid niet gebagatelliseerd worden Daarvoor staat er te veel op het Spaanse priester wil prot. zendeling worden in Z.-Amerika ..Vrees niet", zo had Gods boodschap geluid aan koning Hizkia maar het betekende niet dat diens militaire en po litieke moeilijkheden in het door Sanherib bedreigde Jeruza lem minder werden. Eerder leek het tegendeel het geval: Sanherib werd driester en driester werd ook zijn poging om Hizkia tot overgave te bewegen. Nu heette het in zijn brief: „Laat uw God op Wie ge vertrouwt u niet bedriegen door te zeggen: Jeruzalem zal niet in de macht van de koning van Assur gegeven worden!" Ondanks Gods geruststellende woorden is Hizkia wèl bang! Maar in zijn angst doet hij precies wat hij moet doen: hij gaat met die brief van Sanherib naar Gods huis en spreidt die rol daar uit alsof hij zeggen wil: „Alstublieft God, nu kunt U het zelf zien en hoe moet het nu verder?" En in die geest luidt ook zijn gebed. En het resultaat? „Toen ging de Engel des Heren uit en sloeg in het leger van Assur honderdvijfentachtigduizend man. Dus brak Sanherib op en aanvaardde de terugtocht." Vindt ge het allemaal wat kinderlijk, om niet te zeggen kinderachtig? Weet dan dit: wie niet wordt als een kind. met het vaste en onwrikbare geloof van een kind, die zal het Koninkrijk van God nooit binnengaan! niet ^origineel is, doch bij een restauratie aangebracht. Men zal zogenaamde cordelé-glas 1 1912 Opnieuw is een Spaanse priester uit de Rooms Katholieke Kerk getre den. Deze man Enrique Fernandez hoopt over enkele weken naar Zuid- plaatsen. De restauratie houdt tevens in het slopen geheel of gedeeltelijk vernieuwen van bestande aanbouwsels. Het diaconie gebouw aan de Gravenstraat wordt, evenals een aantal huizen aan de zijde der N. Z. Voorburgwal, gerestaureerd. Het .ministerie" en de kosterij aan de Damzijde worden gesloopt en ver vangen door nieuwe aanbouwen, waar van de vorm nog niet vaststaat. Sinds 1814 toen koning Willem I hier de eed op de constitutie aflegde werden alle Oranje-vorsten in de Nieuwe Kerk ingehuldigd. Vele grote vader landers kregen hier hun laatste rust plaats. Als „nationaal monument" zal de gerestaureerde Nieuwe Kerk deze functie behouden. In verband met de restauratiewerk zaamheden heeft men de stoffelijke res ten van Isaac da Costa tijdelijk over gebracht naar het grote praalgraf van admiraal De Ruyter. Aan de achter kant van dit graf bevinden zich twee stenen deuren, waarvan de nazaten van De Ruyter. zoals destijds bepaald, tot op de dag van vandaag een sleutel in hun bezit hebben, opdat zij ieder mo ment de grafkelder kunnen betreden Ook de graven van o-a. Willem Eggert. Jan van Galen. Casper van Baerle. P C Hooft. Van Speyk. Vondel en diens dochter Anna. zouden zich in de Nieuwe Kerk bevinden. In vele gevallen be staat hierover echter geen zekerheid. Vaak werd men op een dwaalspoor ge bracht doordat men een grafschrift vond. wat niet betekende dat zich dan ook inderdaad het bewuste graf in de kerk bevond. Het is eveneens voorgekomen dat overledenen, die in familiegraven in de Nieuwe Kerk werden bijgezet, later nazaten werden verwijderd. Mej. B. Bijtelaar. die in opdracht van de hervormde gemeente Amsterdam is belast met de studie van de geschiedenis der Nieuwe Kerk voor de architecten die de restauratie leiden, is van mening dat over de meeste graven in de Nieuwe Kerk geen zekerheid bestaat. Da' zich de graven van P. C. Hooft. Vondel en diens dochter Anna nog steeds in de Nieuwe Kerk bevinden, noemt zij na haar onderzoekingen „zeer twijfelachtig „Heilige Anderle" uit Tiroolse kerk verwijderd Nadat enige tijd geleden bisschop Bush in Oostenrijk een directief uitgaf waarbij het de Rooms katholieken in het Tiroolse plaatsje Rinn werd verboden verder te gaan mcf het jaarlijks op te voeren spel van de Heilige Anderle neb ben de Rooms-katholieke geestelijken thans besloten het herinneringstableau van de Heilige Anderle uit de kerk te verwijderen. Reeds jarenlang verzocht de vertegen woordiging van dfe Joodse gemeenschap dit spel dat eveneens Qie passiespelen te spel dat evenals de passiespelen te Oberammergau sterk anti-semitisch zou zijn. Het spel dat jaarlijks'door de in woners van Rinn werd opgevoerd was evenals het herinneringstableau in *dc kerk een aandenken aan de moord die Joden in 1492 zouden hebben gepleegd op een negenjarige jongen ten einde bloed te hebben voor het Paasfeest. Ve le eeuwen heeft deze gruwel die bekend staat als het bloedsprookje in verschei dene landen de ronde gedaan in de Christelijke wereld." p— gen de Joden was m tot bloedige pogroms. De Joodse gemeenschap in Oostenrijk vond bij haar verlangen om verwijde ring van het tableau steun van de Liga Eervol ontslag voor curator Van Andel Bij k.b. is. met ingang van 1 okto ber, aan de heer J C. van Andel op zijn verzoek eervol ontslag verleend als lid van het college van curatoren der Rijksuniversiteit te Groningen. Het ontslag is verleend met dankbe tuiging voor de belangrijke diensten, in deze functie aan den lande bewezen. Britse zendeling uit Portugal gestuurd Amerika te vertrekken waar hij aan een bijbelschool in zijn eigen taal zich verder zal kunnen bekwamen voor zendingswerk in een van de Zuidame rikaanse Spaanssprekende landen. Dez> ex-priester zal onder auspiciën van het werk van ..In De Rechte Straat" dat geleid wordt door de gereformeer de predikant ds. H. J. Hegger begin september een aantal weken naar Ne derland komen om in verschillende openbare samenkomsten te spreken. Het werk van deze stichting krijgt steeds meer internationale aspecten. Uit het fonds dat gevormd is priesters die uit de Rooms Katholieke Kerk treden te helpen, moest in di afgelopen maand hulp verleend wor den aan deze Spaanse priester Fer nandez, aan een Spaanse studente ii de filosofie en letteren, die ook graag in het kerkelijk werk van een Zuid- amerikaanse kerk wil worden opge nomen en aan een Spaanse klooster- In juli kon de stichting zich ontfer men over een Nederlandse en eei Vlaamse priester en kon een Neder landse kloosterbroeder geholpen wor den een plaats in het maatschappelijk leven te vinden. Uit Frankrijk kwam een priester bij ds. Hegger aankloppen die aan de leer van zijn kerk was gaan twijfelen en door dr. D. Salvato. de Italiaanse leraar, die enige maanden geleden protestant werd. naar hem was ver wezen. De directeur van een bijbel- school in Frankrijk belde of de stich ting hulp kon verlenen aan een Ar gentijnse kloosterlinge die haveloos bij hem om hulp was komen aankloppen. Niet al deze ex-priesters en klooster lingen hebben directe financiële hulp nodig, maar op het ogenblik is7, de stichting toch voor zes van hen maan delijks verantwoordelijk. Ondanks het feit dat de stichting groeit en het blacl met dezelfde naam, nog maar ruim twee jaar oud. onlangs de tiendui zendste abonné kon boeken, is de kas van het ex-priesterfonds vrijwel leeg, ^.„."„VVVVV^ Fanatiek-orthodoxe organisatie in actie Een honderdtal fanatieke leden van de Joodsorthodoxe Agudat Jisrael Organisatie hebben giste ren een inval gepleegd in een opvangcentrum van de „Alija- Jeugd" en twintig kinderen van tien tot vijftien jaar meegenomen. Een woordvoerder voor Agudat Jisrael deelde mee dat de ont- katholieke hoog- voerde kinderen niet de Joods orthodoxe omgeving werd geboden die volgens hen onmisbaar is. On geveer de helft van de overval- plegers zijn inmiddels door de politie gearresteerd doch later vrijgelaten. ..Alijah Jeugd" is een sociale organi satie die reeds sinds de eerste dagen van het Hitlerdom actief is om Joodse kinderen te verzorgen, speciaal in lan- schrijft ds. Hegger ons. Het gironum mer van de stichting is 284 te Hilver sum. Joden aan vervolging bloot- I Ku Ze worden door de organisatie opge- nisc& leid voor het leven in Israël. De direc- Nati>. teur van deze organisatie, Mosje Kol, heeft ontkend dat met de orthodoxe voorschriften zoals die voor voedsel bij- i>öt! voorbeeld, de hand zou worden ge- Tony licht. Sta Het rumoer over het kinderkamp in sahrjj Ramat Hadassah is enige weken gele- bervc den begonnen nadat een groep rabbijnen pja van de orthodoxe Raad van Ameri- jOI~ kaanse Rabbijnen de leiding van het ^am: Alijah-jeugdwerk ervan had beschuldigd Vor dat in de opvangcentra voor kinderen van nieuwaangekomen immigranten de goede godsdienstige omgeving ontbrak. aeiU» Speurtocht hoofd mochten lopen en dat meisjes tijdens het werk een lange broek moes- j^U] ten dragen. tival Alijah-directeur Mosje Kol verklaart daarentegen dat in de opvangcentra al le orthodoxe voorschriften worden na ge- p a leefd doch dat de kampen nu en dan caban overvol zijn. Corry Geb Kur De politie heeft meegedeeld dat in de Herm streek bij Haifa overal wordt gezocht maant naar de 25 kinderen die gisteren uit Ra- mat Hadassah, het dorp waar het op- vangcenlrum zich bevindt, werden ont- v.jjjp, voerd. In totaal wonen er circa 300 kinde-tei" M ren. De overvallers gebruikten snoep goed en zelfs sigaretten en geld om Casi de kinderen ertoe te brengen in een (alle autobus en twee vrachtwagens te stap-ZOndei pen waarvan ze zich bedienden. Eengchan groot aantal kinderen was echter de Lidc1 omringende velden ingevlucht. lon„i,,; In Tel Aviv is inmiddels een comitéq.. opgericht voor terugkeer van Yossele?10 u (Joseph) Schuhmacher," een negen-3aar)- jarig jongetje dat enige maanden terug ^UXI door fanatieke orthodoxen werd ont-'aRe 1 voerd en nog steeds niet is gevonden. Rex Deze zaak begon in februari 1960 toendag Yossele door zijn 62 jaar oude groot-ven vader, Nahman Starkes, op een onbe-voens< kend adres werd ondergebracht omdatrjjke c de moeder van het kind hem niet ..debifden) juiste godsdienstige opvoeding" wenste gtu(j te geven. In opdracht van het hoogge-^ rechtshof werd Starkes tenslotte gearres- T i teerd omdat hij weigerde de verblijf-. a plaats bekend te maken. Dc oude maivaarJ* beriep zich echter op een gelofte tot ge heimhouding. Casii Jalle 1 Volgens de laatste berichten is het^ merendeel van de kinderen die werden* ontvoerd uit het opvangcentrum oir eigen gelegenheid teruggekeerd. ;ks i Voor parelwitte tanden Chr. .longeren Verbond in Hamburg besluit: „Ons inziens is de tijd momenteel I nodiging van het t De Britse zendeling dr. Cecil Scott is vandaag door de Portugese politie op een vliegveld naar Parijs gezet. Dr. Scott had. als hoofd van gelische missie in Lissabon, contact met Afrikanen die daar studeren. Sinds 19 juli bevond hij zich in hechtenis. Dr. Swellengrcbcl 25 jaar bijbelvertaler Dr J. L. Swellengrebel. die 25 jaar geleden als bijbelvertaler naar het toenmalige Nederlands Oost-lndië werd uitgezonden, zal ter gelegenheid van dit jubileum op vrijdagmiddag 1 september a.s. worden gehuldigd op een bijeenkomst in het gebouw van het Nederlands Bijbelgenootschap te Amsterdam. Na afloop daarvan volgt om half vijf een receptie. Dr. Swel lengrebel is sedert een jaar weer terug iin ons land. Duitse groep jongeren naar dej Het contact tussen de Hamburgse jon- Sowjetunie. De jongste politieke peren en die van Leningrad werd ge- maatregelen tegenover onze land- ,J! „„genu's WMadri,V*WSlerNsa'u*t genoten in Oost-Berlijn en in Oost- Leningrad op uitnodiging van de Ham- Duitsland makpn dpyp tpw vnnr burSse jeugdkring voor het leggen van uuitsiana maken aeze reis voor- een porsoonijjk contact een bezoek van lopig onmogelijk." tien dagen aan de Hanzestad hadden ge- Dit schrijft Gerhard Weber, de secretaris van de afdeling Ham- een tegenbezoek aan Leningrad hadden burg van het Christelijk Jongeren af*ele?d- besloten de jeugdorganisaties Tr i r-, i S een regelmatige uitwisseling van jeugd- Verbond in Duitsland (Y.M.C.A.), j groepen lussen Hamburg en Leningrad in een brief aan het comité Lenin-1 *'e do<:n ?laa,ts. vinden. Het eerste tegen- ___j c T bezoek dat hieruit voorkwam was de grad van de bow jet Jongeren nu uitgestelde och' van dc Hambur- Organisatie. I Sers naar Leningrad. In deze brief deelt Gerhard Weber I Gerhard Weber legt er In zijn brief mee. dat de Hamburgse jeugdgroep de nadruk op. dat de Hamburgse jeugd- heeft besloten het bezoek dat een Ham- kring nog steeds overtuigd is van de burgse jeugddelegatie in begin septem- juistheid van een ontmoeting tussen ber aan Leningrad zou brengen, voor: jonge mensen uit W'est-Duitsland cn onbepaalde tijd uit te stellen De dele- j Rusland. De Hamburgse jongeren ho- gatie zou worden gevormd door 25 jon-1 pen on een spoedige verbetering van geren uit de politieke vereniging van de politieke toestand, die het mogelijk het Christelijk Jongeren Verbond m zal maken het bezoek aan Leningrad I Hamburg. Deze jongeren zouden op uit- te verwerkelijken. Landelijke Maranathd<i£®x'0 conferentie te Doorn Rex In het conferentiecentrum „Het Brandï? J?,®, punt" te Doorn wordt van donderdag ze- ven september tot cn met maandagoch» tend elf september een landelijke Marar®ip? natha-conferentie gehouden. Triar Het thema voor deze conferentie zafaar). zijn: „Kan de wederkomst van Christui in 1961 plaats hebben?". De geestelijke er, politieke wereldsituatie zal vanuit hel Rijks profetische woord worden belicht dooderd jj verschillende predikanten Gedurende doktobei conferentie zal er een zendelinge wordei ^"lant uitgezonden naar Japan en een zendelintoonstel gen-echtpaar naar Oostenrijk dag). Lakei van Ke |-v j Rijksm tferoepinsswcrK NED. HERV KERK ren vai Beroepen te Steenwiikerv old P (.per). Ruiter te OudegaKolóerwolde Leesz GEREFORMEERDE KEKKEN Beroepen te Almelo, vierde pred.p'r* VV voor de tweede maal: J. Goumare te 1I-. 5-* versum. die dit beroep aannam. Vs^ b Aangenomen naar Hoogvliet: J. E Jeugd Hendriks te Winterswijk. theek GEREF. KERKEN (Vrijg.) Éünsdag Aangenomen naar Hijken: A. Krameflag en kand. t.- Rotterdam. en vrij DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP |eugd) Koudum; dr J. S. Postm Bijkaj prAoiw/3 te Warns, die dit beroep f dikant wordt van de combinatie KotL^ Woensdi dumWarns. Grote HUNTER fotowedstrijd „Vader en Zoon"! 150 Prijzen van f. 1000.- tot f 25.- Zie affiches Sigaret..? HUNTERI G<ister scha net eeweg. linksaf seweg, Sonenau terweg De bror de hooft ping n;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2