- Stil DE DOKTER aan 'i woord pijn KRONIEK min Een kanttekening Wereldraad doet beroep op kerken voor hulp /T\ Wat late eis tot schadevergoeding Een woord voor vandaag Dr. J. J. Buskes betreurt besluit breed moderamen ChefarineA 2 ONZERZIJDS HET EVANGELIE MAAKT VRIJ DE APOSTELEN gaven in hun prediking geen opzettelijke bestrijding het instituut der slavernij. Zij eerbiedigden het bestaande rechtsverband. Reeds uit de brief van Paulus aan Filemon blijkt, dat de apostel het eigen domsrecbt van Filemon op de slaaf Onesimus niet betwistte. Stipt wilde hij aich overeenkomstig dat recht gedragen. Hij had de weggelopen slaaf wel bij sicb willen houden als zijn medearbeider in de zendingsarbeid. Maar zonder Filemons instemming wilde hij niets doen. Wel sprak hij de verwachting uit, dat Filemon de tot bekering gekomen slaaf zou ontvangen „als méér dan een slaaf, als een geliefde broeder".HH| Welk een verandering sou dat teweegbrengen, wanneer „heer" en slaaf elkan der lief hadden en als broeders met elkaar omgingen. De verhouding in rech ten bleef dezelfde, maar de feitelijke toestand werd radicaal anders. Het spreekt wel vanself, dat daardoor ook het vrijlatingsproces gestimuleerd zou worden. Vermoedelijk is ook Onesimus wel vrijgelaten. Het slot van de brief geeft aanleiding om dit waarschijnlijk te achten. „Immers", schrijft de apostel, „lk weet, dat gij zelfs meer zult doen dan ik zeg". Dat meerdere zal wel hebben bestaan in de vrijlating en het ter beschikking stellen van Onesi- mus voor de dienst van het Evangelie. Indien de slaven behandeld moesten worden als „geliefde broeders", zou de slavernij minder economisch voordeel gaan opleveren. Dit zou allicht ook de vrijlating bevorderen. De christelijke prediking van de gelijkwaardigheid van alle mensen voor God heeft mede de slavernij als instituut ondergraven. Allen die in Christus zijn zijn kinderen Gods. Hierbij is, naar Galaten 3:28, geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijke of vrouwelijk. Zij zijn allen één in Christus Jezus. Vergeleken bij deze hoge geestelijke stand, Is- de aardse sociale functie van ondergeschikte betekenis. Daarop worden de slaven ook telkens weer gewe zen. Slaven werden wel tot opzieners gekozen. Zij werden daarvoor niet te min geacht. Ook huwelijken tussen vrijen en slaven zijn onder de christenen voorgekomen. In hun vermaningen waren de apostelen niet eenzijdig. Zij wekten de slaven op tot gehoorzaamheid en toewijding. Maar zij brachten de „heren" onder het oog, dat zij steeds moesten bedenken, dat ook zij een „Heer" hadden in de hemel, die hen eens rekenschap zouden vragen over hetgeen zij tegenover de slaven hadden misdreven. BIJ de toepassing van de apostolische vermaningen op de sociale verhoudingen van onze tijd heeft men wel eens uit het oog verloren, dat zij gericht werden tot slaven, niet tot vrije arbeiders. Calvijn heeft zich aan deze fout niet schuldig gemaakt. Het „in alles gehoorzaam" gold zelfs voor slaven niet abso luut. Er was altoos de grens van het Gode méér gehoorzaam zijn dan de men sen. Voor de vrije arbeider van onze tijd is er bovendien de beperking door de inhoud van het contract en van eventuele wettelijke voorschriften. Het slaaf zijn was echter geen verhindering voor het als christen behandelen. Met name behoorden de christenslaven steeds te bedenken, dat zij de roeping hadden om door hun optreden ook de heren voor het Evangelie te winnen. In 1 Corlnthe 6:21-24 schrijft Paulus: „Ieder blijve bij de roeping, waarin hij was, toen hij geroepen werd. Zijt gij als slaaf geroepen, bekommer u daarover niet, maar als gij ook vrij kunt worden, maak er dan te meer gebruik van. Want de slaaf, die in den Here werd geroepen, is een vrijgelatene des Heren; evenzo is hij, die als vrije geroepen werd, een slaaf van Christus. Gij zijt ge kocht en betaald. Weent geen slaven van mensen. Broeders, iedereen blijve voor God in de toestand, waarin hij werd geroepen". Over de juiste betekenis van deze woorden heerst verschil van gevoelens. De een zegt: dit beduidt, dat gij van de aangeboden vrijheid een recht gebruik moet maken. De ander meent, dat Paulus zeggen wil: gebruik liever uw sla vernij om de zaak van het Koninkrijk Gods te dienen. Wij gevoelen het meest voor de eerste opvatting. De vrijheid moet leiden tot het nog met meer toe wijding dienen van de Here. Overigens blijkt ook hier weer duidelijk, dat de apostel de sociale status van ondergeschikte betekenis acht. De houding van de jonge christelijke kerk beeft stellig gezegende Invloed uitgeoefend en de slavernij allengs teruggedrongen. Mede door haar optreden is aan de slavernij In verschillende delen van de wereld een einde gekomen. Maar het is wel heel erg langzaam gegaan. Veel te langzaam zelfs. Ook de kerk, tot macht en rijkdom gekomen, heeft slaven gehouden. Wel was hun toestand niet ongunstig, maar het bewijst toch, dat de consequenties van de gepredikte beginselen door velen niet ten volle zijn beseft, llier denken wij ook met beschaming aan onze vaderen. Aan slavenhandel, hebben zij dikwijls deel genomen. De zendingsarbeid onder de negerslaven! en andere groepen werd vele Jaren lang niet met toewijding ter hand ge nomen. Heel kras ls hetgeen in het gebiedsdeel Curasao Is geschied. Toen de Span jaarden zich op het eiland vestigden, werd ook de kerstening ter hand geno men. Men paste wel oppervlakkige methoden toe, maar men deed tenminste iets in de richting door christelijk verantwoordelijkheidsbesef voorgeschreven. Er bleven echter nog heidense Indianen. Maar toen de Hollanders hier kwa men, dachten zij er niet aan om ook de Indianen bekend te maken met het Evangelie. De Westindische Compagnie bekommerde zich weinig of niet om geestelijke belangen. Aan de van uit Nederland uitgezonden predikant werd zelfs door de classis Amsterdam verboden Indianen te dopen. Slaven mochten niet het geloof van hun meesters delen. Neen, de „vaderen" vallen niet in ieder opzicht te prijzen! De rooms-katholieken hebben voor hun missiewerk dat gebiedsdeel niet vergeten. 150.000 Angolese vluchtelingen in Kongo De Wereldraad van Kerken heeft een dringende oproep doen uitgaan om directe hulp voor de duizenden mensen die Angola zijn ontvlucht en de Kongo binnenstro men. Er zijn doktoren nodig, voed sel, medicijnen en kleding. De We reldraad heeft een beroep gedaan op alle 176 kerken die zijn aange sloten om fondsen bijeen te bren gen om de nood te lenigen en te zorgen dat ook op langere termijn deze mensen kunnen worden ge holpen. Naar schatting hebben reeds 150.000 mensen Angola verlaten en nog honder den stromen iedere dag de grens over en de Kongo binnen. De gevraagde hulp zal in de eerste plaats deze duizenden moeten helpen. De Wereldraad zal zijn hulp bieden via de Kongolese kerkelijke andere districten wordt hulp verleend door het Rode Kruis, en rooms-katholieke caritasorganisaties. De oproep van de Wereldraad is ge baseerd op een onderzoek dat ter plaatse is ingesteld door ds. William DuVal administratief secretaris voor de afde ling voor interkerkelijke hulpverlening en door ds. Pierre Benignus van de Evangelische Zending in Parijs. In hun rapDort schrijven zij dat onmiddellijk nodig is: Doktoren: Od het ogenblik ziln er slechts 250 erkende artsen in de Kongo tegen 750 voor de onlusten. De kerken van de Kongo doen hun best om doktoren aan te trekken en hebben een plan opgezet dat zij „Operatie-dokter" noe men. Men verwacht op deze manier twintig doktoren te vinden, maar er is een veel groter aantal nodig. Medicijnen: Grote hoeveelheden zijn onmiddellijk nodig van anti-malaria medicijnen, pillen tegen wormen, ijzer- pillen. asperine, anti-blotica, vitaminen en verband in alle breedten. Boven dien is gedroogde vis nodig, omdat dat goed blijft in het hete klimaat en riik proteïnen, waar de ondervoede ben. i het meeste behoefte i i heb- /rut RDTERDGN Materiaal: Onmiddellijk moeten de orga nisatoren kunnen beschikken twee trucks van vijf of zes ton er Volkswagen bus. De trucks kunnen dan gebruikt worden om voedsel en medi cijnen naar de grensgebieden te bren gen en vluchtelingen mee te nemen naar het binnenland van de Kongo, zodat de grensstreken ontlast worden. Nood in cijfers spoedig MINDER LAWAAI kand, van 1 oktober mogen produceren. De Telegraaf schrijft hierover in een commentaar: „Men behoeft werkelijk geen vooralander te aijn van het acheppen van regelingen en verordeningen, om deM maatregel van harte toe te jui chen. Het vrijwel onophoudelijke geknal van de bromfietsen is een enorme ergerni* voor duisenden mensen «n bederft ook veel van het vakantieplesirr, voorsover men dat In ons regenachtige land nog kan ge- „Wij zijn er zeker van dat de Engelsen hun verplichtingen zul len nakomen." Dit zei dominee Joseph Koci, rector van de histori sche Episcopaalse kerk van St. Peter te Philadelphia, toen hem beperkt geluid j gisteren werd verteld dat de Engel- se minister van financiën het ver zoek van de dominee overweegt voor een schadevergoeding van 18 dollar die met 183 jaar samenge stelde intrest tot meer dan 750.000 dollar (2.7 miljoen gulden) opgelopen. Het is te hopen. overheid een el I houden op de nalevini ran deie geluiddempende maatregel. Dr nieuwe geconstrueerde geluidameter tal de ie controle aanzienlijk vergemakkelijken. Wanneer de politie, tirh beroepend op he Dc Britse troepen die in de winter van 1777—78 in Philadelphia ingekwar tierd waren hebben toen de omheining van het kerkhof gesloopt en als brand hout gebruikt. Koci heeft een brief geschreven aan Selwyn Lloyd, de Britse minister van financiën, waarin hij zei dat de Engelsen toen een redelijke schadevergoeding hadden toegezegd, maar hun belofte niet jhadden gehouden. De dominee stelde een komt men van de regen in de drup: bedrag van 18 dollar voor (65 gulden) ao mogelijk nog meer lawaai en^toenemend en g procent samengestelde Interest, gebrek aan ontzag voor de wet". De dominee gaf toe geen verstand van Het Vrije Volk ia eveneena verhengd overlcüfers te hebben, dus liet hij het uit- de beperking van het hinderlijke bromfiets-'rekenen aan bankiers over. Allen kw vroeg is om te voorspellen wat i gebeuren. De dominee telefoon de hele dag vele mensen aan de lijn krijgt die in de kranten over zijn eis tot schadevergoe ding hebben gelezen. "jij vertelde dat de correspondent var Londens blad hem had opgebeld er had gedreigd met een tegeneis voor eer halve ton thee, die in de haven var Boston is gegooid. De dominee had daar op geantwoord dat dit hem koud laten, omdat die rekening na~~ gezonden zou moeten worden. De Amerikaanse revolutie begon, toen Amerikaanse patriotten vermomd als In dianen aan boord van een Brit» schip klommen en een partij thee overboord gooiden uit protest tegen dc Britse be lasting op thee BOEKENHOEK Bakwanga-dlstrict: Hier bevinden zich 350.000 tot 500.000 vluchtelingen. Velen hebben reeds een plaats gevonden, maar er komen nog steeds nieuwe. De kerken geven de vluchtelingen vor men om zelf stenen te maken voor eigen huizen. Er bestaat hier een plan om vijf noodscholen in het leven te Nederkongo-dlstrlct: Hier bevinden zich 130.000 vluchtelingen uit Angola. De kerken proberen hen op te vangen, op dat zij niet allemaal naar Leopoldville zullen afzakken, waar reeds 75.000 werklozen zijn. Loesambo-district: Hier bevinden zich duizenden Baloeba-vluchtelingen die het slachtoffer geworden zijn van stamoorlogen. Zij hebben in de afge lopen weken hun eigen woongebied verlaten en zwerven in zuidelijke rich ting. De kerken proberen ze op te vangen in een kolonie ongeveer 150 kilometer ten noorden van Loeloea- burg. Kahemba-district: Ongeveer 10 tot 20.000 Angolezen zijn hierheen gevlucht. Vooral de zending van de Mennonie ten zorgt hier voor de verdeling van voedsel. Kablnda-distrlct: Hier bevinden zich ongeveer 5000 vluchtelingen. Alleen voor dit gebied is reeds minstens dui zend gulden nodig voor voedsel en 12.000 gulden om onderkomens in te richten en kleine scholen op te zetten. In het schrijven heeft de Wereld raad de kerken verzocht om materiaal direct over te maken aan de secreta- -generaal van de Congo Protestant Relief Agency in Leopoldville. Gelden moeten evenwel direct naar de afde ling voor interkerkelijke hulpver lening van de Wereldraad overge maakt worden. Vijftiende festival van Edinburgh geopend Het vijftiende internationale kunst festival van Edinburgh is zondag ge opend met een godsdienstoefening in de St. Giles Kathedraal. Onder de honderden hoge functionarissen die de dienst bijwoonden, waren vertegen woordigers van de stadsbesturen van verscheidene steden op het Europese vasteland. Amsterdam is vertegen woordigd door de loco-burgemeester,, wethouder mr. A. de Roos. Drie hoofden van stadsbesturen ko men uit steden uit communistische landen, nl. Praag, Belgrado en Boe dapest. Verder zijn er de burgemees ters van Oslo. Brussel, Bonn, Mün- chen en Dublin en loco-burgemees ters van Parijs, Wenen en Reykjavik. Het festival duurt drie weken. In die tijd zullen zes orkesten, zes to neelgezelschappen, 35 solisten, acht kamerorkesten, een operagezelschap een balletgroep in totaal 183 maal optreden. i Methodisten willen wereldkerk I De methodisten zijn van plan een 'wereldkerk te formeren. Dit werd be sloten op de tiende Wereldconferentie van de internationale organisatie van Methodisten-kerken die dezer dagen I gehouden werd in Oslo. Tot nu toe za] zijn deze kerken in een Wereldraad van Methodisten-kerken samengebon- Auteur kinderboeken wordt predikant Binnen afzienbare tijd zal de Gerefor meerde kerk van Westmaas weer een eigen predikant hebben. De heer J. Rowaan te Zeist, die een beroep van deze gemeente ontving, heeft dit aangenomen. In kandidaat Rowaan krijgt de gemeente van Westmaas een „selfmade"-man, want zijn theologische studie volgde de heer Rowaan niet aan een universi teit, maar op zijn eigen studeerka mer. Jarenlang heeft hij na zijn vol ledige dagtaaic op het kantoor van In de rij van geloofshelden neemt Abraham een vooraan staande plaats in en toch is hij in de bijbel de eerste tot wie Gods geruststellende woorden komen: Vrees niet!" Want ook de geloofsheld Abraham was bang. Hij had gehoor ge geven aan Gods roepstem en was weggetrokken uit het land zijner vaderen. Hij was gegaan want, zo had God hem gezegd: „Ik zal u tot een groot volk maken." En het was hem niet slecht gegaan: rijkdom en eer en koninklijk aanzien waren zijn deel geworden maar kinderen had hij niet en naar menselijke berekeningen was de kans op kinderen vrijwel nihil. En dus was Abraham bang. Bang dat er van Gods be loften niet veel terecht zou komen Hoe dikwijls koesteren wij in huiselijke omstandigheden ook die angst. Onze kinderen zijn gedoopt, teken en zegel van Gods verbond maar wat voor werkelijke waarde hechten wij er aan in het gewone leven? Als het met een jongen of meisje fout dreigt te lopen zoals het bij Abraham leek fout te lopen? Abraham werd door God meegenomen, naar buiten onder de sterrenhemel. „Zie toch op naar de hemel en tel de sterren zo gij ze tellen kunt; en Hij zeide tot hem: zo zal uw nageslacht zijn!" En dan volgt er: „En Abraham geloofde in de Here en Hij rekende het hem toe als gerechtigheid." Door het geloof kan zoveel angst uitgebannen worden! Reactie op verklaring negen theologen Vok Straat Gemcx Plan jEerstc 18 uur llig". een pharmaceutische fabriek, in de avonduren over de vele boeken ge bogen gezeten. Leermeesters van deze theologische student waren de plaatselijke predikanten ds. P. Kuyper Jr. en wijlen ds. J. Gil- lebaard. Op 17 mei j.l. was het zover dat de heer Rowaan voor de classis Zeist z\jn praeparatoir examen aflegde in dit geval op grond van artikel 6 der K.O. (de bijzondere gaven). De 28e juni daarop volgde zijn beroepbaar verklaring. De zondagen die daarna volgden zag kandidaat Rowaan slechts zelden de kerk van Zeist, want meestal was hij op weg naar diverse gemeenten om daar preek beurten te vervullen. In kandidaat Rowaan krijgt de ge meente van Westmaas niet alleen een theoloog, maar ook een man met een vaardige pen. In de journa listiek is hij geen onbekende en ook als schrijver van kinderboeken is hij o.a. bij uitgever Callenbach geen onbekende. Twee kinderboeken zagen reeds het licht n.l. „Het Wil genslootje" en „Pieter". Verwacht mag worden dat nog in dit najaar uitkomen „De Uilenjacht" en „Fort Rabbijn Prinz naar West-Berlijn Rabbijn Joachim Prinz. uit Newark, president van het Amerikaanse Joodse Congres, zal vrijdag per vliegtuig naar Berlijn gaan om de Joodse gemeente in het belegerde West-Berlijn moed in te Dr. Prinz deelde mee dat hij besloten had zijn terugkeer naar Amerika uit te stellen en een uitnodiging aan te nemen om vrijdagavond in de Westberlijnse synagoge te preken. Dr. Prinz was rabbijn In Berlijn totdat Hitier aan de macht kwam. Hij vluchtte toen naar Amerika. Hij is nu 59 jaar. „Ik kan niet zeggen, hoe dank baar ik ben, dat deze negen broe ders gesproken hebben. Te mid den van vele nare, schrijnende, j onklare, en onverkwikkelijke ge- i luiden is hun getuigenis een verkwikking". Dit schrijft ds. J. J. Buskes in het blad ,,In de Waagschaal", in reactie op de verklaring die negen vrijzinnige theologen hebben gepubliceerd, naar aanleiding van het besluit van het breed moderamen, prof. P. Smits zijn bevoegdheden als van een emeritus te ontnemen. Hij meent dat het in het besluit van het moderamen niet meer om de waarheid van het evange lie, maar om de waardigheid der kerk gaat. „Juist omdat lk prof. Smits vanwege zijn theologische inzichten fel bestreed en schreef dat zijn beschouwingen over de verzoening naar mijn overtui- Sing het belijden der kerk weerspreken, eb ik er behoefte aan als een. die zeer bepaald niet vrijzinnig is, mijn ge broeders' Hoewel ds. Buskes het volstrekt on juist acht dat prof. Smits een verder gesprek heeft geweigerd en hij de uit latingen van prof. Smits over de leer- tucht „bijzonder hautain en zelfbewust" vindt, is hij toch van mening dat het besluit van het- breed •moderamen on juist is. „Prof. Smits heeft het 't breed moderamen niet gemakkelijk gemaakt en ik kan best begrijpen, dat het om het zacht te zeggen de heren te machtig werd. Dit neemt niet weg. dat ik het besluit van het breed mode ramen betreur". Verkapte leertuclit heeft meegedeeld dat zijn, den, die geen kerkordelijke bevoegd- Ie dag rinkelt en dat hij heden bezit. Deze organisatie is ei genlijk analoog aan de organisatie van de presbyteriaanse en hervormde kerken in de World Presbyterian Al liance en de Lutherse Kerken in de Lutherse Wereldfederatie. Men wil de verschillende nationale kerken ech ter nu in een wereldkerk laten op gaan, met dus een centrale wereld- svnode. Deze kerk zou dan ongeveer 20 miljoen leden omvatten in 76 ver schillende landen. Advertentie Krachtige bestrijding van pijn of griep zonder de maag van streek te maken I lader tablet Chefarlne „4" bevat 4 beroemde geneesmiddelen, die elk afzonderlijk in de hele wereld beroemd zijn geworden. Een van deze middelen is Chefarox en dient In het bijzonder om do maag te beschermen. Ook zij die een gevoelige maag hebben kunnen zonder be zwaar Chafarlna „4" gabrulken. Het is een ideaal middel om pijn of griep snel en doel treffend te bestrijden. besluit in de huidige links als rechts als verkapte leertucht zou worden opgevat, hoewel er hier van leertucht geen sprake is. gezien or dinantie 13-29-5, op grond waarvan prof. Smits zijn bevoegdheden als van een emeritus zijn ontnomen, aldus ds. Bus kes. De vrijzinnigen liepen te hoop „ik vind dit te hoop lopen van de vrij zinnigen bepaald griezelig" en na men het voor prof. Smits op tegen de verkapte leertucht van het breed mode ramen en ook rechts heeft het besluit van het breed moderamen als verkapte leertucht geïnterpreteerd. In de tweede plaats betreurt ds Buskes het besluit van het breed mo deramen. omdat de zaak Smits nu op een ander spoor is gekomen: een spoor, waarop deze zaak zijns Inziens niet thuishoort. Het ging in deze za ken om het belijden en prediken der kerk. aangaande de verzoening, om de waarheid van het evangelie. In-het besluit van het breed moderamen gaat het echter niet meer om de waarheid van het evangelie, maar om j de waardigheid der kerk. aldus ds Buskes. Het ts voor de Hervormde Kerk in het bijzonder en voor de christelijke kerk in Nederla'nd in het algemeen van het allergrootste belang dat de zaak Smits niet doodloopt op het spoor van de waardigheid van de kerk, maar dat dit een zeer wezenlijke, actuele zaak blijft, op het spoor van de waarheid van het evangelie. Zoals de zaken nu verlopen, wordt een wezenlijk gesprek hoff, Leiden. over de leer der verzoening geblok keerd, aldus ds. Buskes. Naar aanleiding van de volgende zin uit de verklaring van de negen theolo gen: „Ondergetekenden menen, dat het op de weg van zowel prof. Smits als van het breed moderamen ligt, om een ons door het evangelie geboden wijze van omgang te hervinden" schrijft ds. Buskes: „Ik kan slechts hopen, dat het mijn vrijzinnige broeders zal ge lukken. prof. Smits ervan te overtui gen. dat hij nu eindelijk eens op moet houden, om. als het hem om de waar heid van het evangelie te doen is; zijn eigen kerk bij voortduur te irrite ren door de zelfbewuste en hooghartige toon, waarop hij meent de vragen, die hem bezig houden, aan de orde te moe ten stellen, hem er ook van te over tuigen, dat het niet aangaat over de leertucht te schrijven op de wijze, waarop hij het doet. Ik kan soms niet ontkomen, aan de indruk dat hij er be wust op uit is, te irriteren." „Leertucht betekent voor mij, dat de kerk karakter heeft, haar karakter wil behouden en geen Maatschappij tot Nut van het Algemeen wil worden. Zo als het nu gaat, gaat het, vrees Ik, fout.... De aaak om welke het gaat, het belijden en prediken der verzoening, is van zo fundamentele betekenis voor kerk en wereld, dat wij alles op alles moeten zetten om te verhinderen, dat zij op dood spoor komt. Het gaat ten slotte niet om prof. Smits, ook niet om het breed moderamen, zelfs niet om de synode, maar om de kerk van Jezus Christus, die Zijn evangelie heeft to prediken," aldus besluit ds. Buskes zijn betoog. Scharf moest op het rode mat je komen Het geestelijk hoofd van de gehele Duitse protestantse kerk prases Scharf moest eergisteren voor zijn communis tische heersers verschijnen in verband met een telegram van leidende ambts dragers van de Duitse kerk. Zij protes teerden daarin tegen de „Chinese muur" die de communisten opgetrokken heb ben in Berlijn. Scharf. die in Oost- Berlijn woont, moest verschijnen voor de Oostberlijnse regeringschef Ebert, die om zijn woorden gezag bij te zetten het hoofd van de zogenaamde volkspolitie j Eikemeier bij zich had. Gisteren heeft het Oostberlijnse blad „Neue Zeit" een felle aanval gedaan op Scharf. Dibelius en f'? rooms-katholieke kardinaal Döpfner. Volgens het blad heeft hun optreden niets meer te maken met de christelijke godsdienst. Zij bedrij- j ven slechts minderwaardige politiek". Het telegram van de kerkelijke leiders is slechts sentimentele stemmingmakerij i ten gunste van de door Brandt opgezette campagne. Het blad wijst er voorts op dat deze kerkelijke leiders zich maar eens moe- ten spfegelen aan bisschop Mitzenheim, die onlangs het „vaderlandse kruis van verdienste" in goud gekregen heeft. Hij j staat tenminste loyaal tegenover dte (ro- de) regering. Avonturen van Faris en Fatise Ko- menijs. door A. Pleysier. Uit A.P.- ieugdserle. Leefti'd 10-14 'aar en ouder. 1 Illustraties knipsels Mance Post. Uitga- i ve N.V De Arbeiderspers. Amsterdam. I De astronauten, pioniers in de ruimte, door de zeven astronauten van het Mercury-nroject, met medewerking van j Loudon Wainwright van „Life". Extra: het authentieke verhaal van Alan She- pard Jr. over zijn ruimtevlucht. Verta- ling J. F. Kliphuis. Uitgave A. W. Sijt- Ve Modes Piet Plan Dei uur: Kur. 'Natha; fLutt Winstbepaling en economische vanging. door J. C. Brezct. Overdruk De Naamloze Vennootschap. Uitgave H. van der Marck N.V.. Roermond. Zondares? De vrouw uit het proces- Jaccoud vertelt het verhaal van haar leven, door Linda Baud. Vertaling J Th. F. van Es. Uitgaven Ad. M. Cl Stok - Forum-boekerij. Den Haag. Zaterdagavond en zondagmorgen, doorl Alan Sillitoe. Vertaling Hans Edinga Het werk. door Emile Zola. Verta- lawaai. Het'blad schrijf»: „Een jaar lant'mcn op een ander bedrag uit. maar het i,ng A. J Richel. Uitgave Bigot it Van hrrfi men uilgeaien naar een bepaling al* 1 bedrag was 767 868 dollar Rossum N.V.. Blaricum. a... J-n:n_ii«rh-n-n WPi.1 In Londen heeft een zegsman van heft Op bezoek bij onze Zweedse Karin. h.I.i nnnrrrknmr 1 iik Mei name whiini he»'m,n,sterle verklaard dat rekening is zevende bock in serie over kinderen van haa.t onoverisoineli^. Mei name sciujnt ner binncnj{eltomcn maar d#t het teandere landen Foto's E. C. van Hou- grlaidsapeetrum, .lus de scherpte van hel ten en L(?x van dc, Pol telC5, Mathih grlmd, meer le hinderen dan hel volume de Rool's. redactie Nederlandse uitgave Niettemin: de onvolprezen T-N.O. in Delft j-j W. F de Bree. Uilgaven Zuid-Holland- heeft de riak tot klaarheid gebracht en nn /iPf/lPDI/I (J I Uitgcversm-ta' app- Den Haag Vragen op medisch gebied «enden onn de redanlle van ons blad nel linksboven op de enveloppe t Medische Rabrlek. Antwoord wordt gegeven, hetxlj per brief, helxlj In der.e wekelijkse kolom. ia hel oog aan de polit 'J Ander» Tail le riehlen te- De politie aal aieh daarop lm en hel ia te hopen, dat am voor aal kunnen vinder met do bepaling nóg nieU ui gen da „brotro»", Jui»l tij zijn hel legen wie het nieuw gr amede wapen in alle aeherple moei worden gericht, hetzij wanneer gij rijden, hetzij wanneer tij alleen nendje. acht- y-j W. F. de Bree. Uitgave Her op pin es iverk ste boek in serie ove NED. HERV. KERK andere landen. Foto' Beroepen te Rilland Bath C D. Kou-Jekst_ MathRde Roolfs.Redactie „Neder- De heer F. ten B. te R. vraagt: „Ik heb enige maanden geleden een lichte hartaanval gehad. Mijn hulsarts heeft mij ta bletjes voorgeschreven. De hoeveelheid ln te nemen tabletjes kom ik van hem pas te we ten. nadat bij mij wekelijks het bloed is on derzocht. Kunt u mij Iets naders over de werk zaamheid en dc gin van dexe labletjes vertel len?" ie tabletjes, die u can uw huisarts kreeg, be- vloeden de stolbaarheid van uw bloed, met an- ere woorden wanneer u er teveel van zou inne men, zal het bloed te vloeibaar worden met al le gevolgen van dien. als bloedingen die moei- Hou- te stoPPen 2'j" Vandaar de regelmatige con- - 'role naar de vloeibaarheid van uw bloed. Uw semakcr^te Westmaag; te Hulzen NH. jlandse uitgave W. F de Bree. Uitgave huisarts beoordeelt aan de uitslag van deze con- w(jk F. (toez): L. Kievit te Putten, die Zuid-Hollandsche Uitgeversmaatschap- trole hoeveel tabletjes u moet innemen, om uw bedankte voor Bodegraven: te Aimer 1 oü- Den Haag. bloed ongeveer tweemaal zo vloeibaar te houden itoez.i H. J v. Leeuwen te St. Anna1 Volkswagen, 'echnischc gegeven? en normaal. Er zal dan minder kans bestaan Parochie praktische wenken, in opdracht van de Aangenomen naar Lunterc: J Bos A.N.W B door Han Bouvy. Layout en te W.erdcn. die bedankte voor Glemen- T™* Fl,£ave„..^ -----M. C. Stok Zuid-Hollandsche Uitge- I versmaatschappij. Den Haag. razen. I GEREFORMEERDE KERKEN Het wondere kristal, het vervaardigen De gewone forger kan wel vertrouwen op Beroepen te Oudega <W.). Viancn en van kristallen dcor Alan Holden en wal de fabrikanten doen ora mei dc nieuwe Zuid-Beijerland: B. Fidder. kand. te Phvllis S'nger Elsevier-pocket. Ver- prodnkten binnen de perken te blijven". Emmen. taling drs. A. A. Manten. Uitgave Else- Aangenomen naar Utrecht-O. vac. G. vier. Amsterdam Benoemd tot gewoon hoogleraar in de' Laarman: C. Goeman te Haarlem-Z: naar! Over liefde praten wij later, door Wrotmaoa j Rowraaik. kand. t» Zeist, die IFrank F Braun Elsevier-pocket Ver- de Geus. Uitgaven Elsevier. stilstaan rn tóch dam—Nederhardtnxveld. wils te geven in de diergeneeskundigebedankte voor Bruinisse. Hyum-Finkum taling E. d ,n bfokwuch. tox^loS. «_NtowoM*^Al5?ne,rear'?n „ld, d-br Gin. IC.us El •r-pocket. Vertaling C. C. Bender. meTmgang'van de daV"waarop hQjSjnl Kand. B. Fidder verzoekt ons mee tej Panter ambt tal aanvaarden: dra. H. i Gen- delen, dat hij geen verdere beroepen in dat zich stollingen in de bloedsomloop die verantwoordelijk gesteld moeten worden voor uw doorgemaakte hartaanval. De wijkverpleegster sr. T. J. te H. vraagt, naar aanleiding van vele vragen, haar door ouders ge steld: 1 overweging kan nemen. IUitgave Elsevier, Amsterdam. Het belangrijkste ia, dat het matrasje stevig ia. zodat de baby er niet teveel in tvegrinkt. Bo vendien moet het goed luchtdoorlaatbaar zijn. Het oude er vertrouwde alpengras matrasje kan pe- makkelijk opconcurreren tegen de matrasjes van modernere materialen. Als u een „vastbin der" gebruikt, haal deze dan onder de vlonder indien aanwezig door dan blijft het matras je plat en krult aan de randen niet om. Mevrouw L.-B. tc vraagt: „Mijn man Is nr 54 jaar en werd onlangs voor een maagzweer geopereerd. Hij was al tijd al mager, maar nu wordt hij nog niet dik ker, Integendeel. Na het eten vooral van vloei bare voedingsmiddelen wordt hij misselijk en zweterig en krfjgt het gevoel flauw te zullen vallen. Vóór de operatic had hij ook klachten na het eten, maar die waren van geheel an dere aard. Moeten wij deze operatie nu als mislukt beschouwen?" De klachten die u beschrijft, zijn een veelvul- tig verschijnsel bij mensen waarbij een gedeelte van de maag werd weggenomen, zoals bij maag zweren. De oorzaak ligt hierin, dat het resteren de maaggedeelte onvoldoenae in staat is vloei bare voedingsmiddelen voldoende te verteren door de snelle passage. De dunne darm zou hierdoor geïrriteerd worden, en de klachten veroorzaken. Maakt u zich er maar niet ongerust over. Zoals u bemerkt zult hebben verdwijnen de klachten na ongeveer een half uur spontaan. De operatie is zeker goed gelukt. De angst voor de klachten is vaak een reden minder voedsel tot zich te nemen, en een vermagering kan dan niet uitblijven. Laat uw man als volgt handelenGebruik meermalen per dag een maaltijd, zonder daarbii iets te drin ken. Gebruik weinig of geen zoetinheden. melk. pap, jus. limonade enz. Drink alleen tussen de maaltijden. Zonodig liggend de maaltijden gebrui ken en even blijven liggen. Nooit teveel eten. De heer C. ten K. te L. vraagt: „Ik ben werkzaam in een grote fabriek, rn moet om bepaalde redenen dagelijks bij mijn huisdokter op het ochtendsprcekuur komen voor een bepaalde behandeling. Mijn werkgever wil, dat ik een briefje van de dokter meeneem dat Ik Inderdaad bij hem onder behandeling ben. Is dat Juist?" Dit is niet juist. Een werkgever kan niet van zijn werknemers eisen, dat zij een verklaring meenemen van een bezoek aan een arts, om de eenvoudige reden dat een arts deze briefjes niet map afgeven. Ook mondeling mag een arts niets Het valt mij op. dat deze werkgever van een ..grote" fabriek dat niet weet. Of hebt u hem mogelijk door een andere reden wantrouwig ge- Mejuffrouw C. M. te R. vraagt: „Heeft het zin gedurende dc wintermaanden een hoogtezon te ,-ebrulken?" Onder normale omstandigheden is er geen aan leiding voor volwassenen en kinderen om van een hoogtezon gebruik te maken. De behoefte aan vitamine D kan ruimschoots uit de voeding ge haald worden (margarine), zodat we ons va de ze zonarme zomer hierover geen zorgen behoe ven te maken! Hoogtezon heeft een toniserend ef fect, en dat kan in bepaalde gevallen nuttig zijn, vooral bü zwakke en vatbare kinderen. b°'h Onde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2