Een kanttekening Zoeklicht-lezers kwamen in groten getale naar Expo-hal WASDAG - SUNILDAG SUNIL rtfitÜ KRONIEK Een woord voor randaag[[{ WASDAG - SUNILDAG SUNIL Niemöller-controverse nog niet verdwenen Me Oec. conferentie geeft kritiek op Wereldraad 2 MELY OOK „NEE" TEGEN DE CEFA TEN' tweeden male heeft de staatssecretaris van o., k. en w. nar. Y. Schol ten. in een subsidirkwestie ..nee" gezegd en wederom tegen dezelfde kant. Twee „nee's" achter elkaar dezelfde richting uit. Eerst was het de toneelgroep „Podium die nog niet aan het vereiste artistieke niveau toe was en uit straf daarvoor geen geld kreeg om alsnog dit niveau te kunnen be reiken. Nu is de „Cefa" naast „Podium" in het strafbankje gezet. De Cefa had in haar eenvoud subsidie aangevraagd om de productiekosten van haar jeugdfilm „De laatste passagier" enigszins te dekken. Men had hier toe nauwgezet aan de normen, die voor de subsidiëring van kinderfilms gelden, voldaan. Het Produktlefonds, dat terzake de staatssecretaris adviseert, had tegen de oorspronkelijke plannen voor de Cefa-jeugdfilm bezwaar, omdat deze niet op 35 mm zou worden uitgebracht, maar op 16 mm, zodat de film niet in de normale bioscopen kon vertoond worden. De Cefa is terstond aan deze bezwaren tegemoetgekomen, heeft zijn „Laatste passagier" op 35 mm uitgebracht, en de bioscopen hebben de film met graagte aanvaard. Opnieuw dus de subsidie-aanvrage ingediend, maar nu heeft de staats secretaris deze ter advies in handen gegeven van de Raad voor de Kunst. Deze had tegen de oorspronkelijke opzet „artistieke" bezwaren: Peter Koen, die oorspronkelijk de regie zou voeren, had nog geen voldoende blijken van bekwaamheid getoond, en ook zijn medewerkers werden „artistiek'' te licht bevonden. Welnu, de Cefa is ook aan deze bezwaren tegemoetgekomen. De regie werd toevertrouwd aan Jef van der Heijden, die o.a. bij „Fanfare" had geassisteerd, en als medewerkers werden personen met de allerbeste „artistieke" papleren aangezocht: Rob de Vries, Bernard Droog, Elise Hoomans, Jan Retèl, enz. enz. Wederom echter nul op het request. Toon Hermans kreeg inmiddels ongezien subsidie voor zijn „Son an See"; „Dik Trom en het circus" en de andere jeugdfilm „De avonturen van eén zigeunerjongen" eveneens. Maar de Cefa met de beste artistieke bezetting, zoals wellicht nog nooit een Nederlandse jeugdfilm er één gehad heeft, werd geweigerd. Het is een droef verhaal. Er Is echter Iets heel merkwaardigs aan de hand. De eerste aanvraag ging naar het Produktiefonds, dat de subsidie-aanvrage op formele gronden van de hand wees. Toen aan deze bezwaren was voldaan, ging de nieuwe aanvrage naar de Raad voor de Kunst, die op geheel andere gronden zijn adviezen uitbrengt. Toen de Cefa ook aan deze nieuwe bezwaren had voldaan, bleef toch de beurs gesloten. Het moet voor de artiesten, die aan de „Laatste passagier" meewerkten stuk voor stuk acteurs van het eerste plan bepaald niet vleiend zijn, dat de Raad voor de Kunst hen beneden de maat achtte. Men vraagt zich af, welke regisseur en acteurs de Cefa dan had moeten nemen. Op deze wijze zou zelfs Ingmar Bergman en de cast van „Spartacus" beneden de normen zijn gebleven, indien zij althans in het kader van de Cefa waren aangetreden. Naar ons oordeel wringt hem hier de schoen. Het is de Cefadus geen subsidie. Het is Podium dus geen subsidie. Het is de „richting", waar tegen „nee" wordt gezegd. Dit tweemaal achter elkaar kan geen toeval zijn. Hier is tweemaal een initiatief in de kiem gesmoord. Tweemaal achtereen wordt het een bepaalde groep onmogelijk gemaakt haar plannen die nog maar in het beginstadium zijn en nog geenszins aan alle hoge eisen kunnen voldoen te verwezenlijken. Tweemaal achtereen begroet de staatssecretaris het initiatief met ..sympathie", maar houdt de beurs dicht De initiatiefnemers geven echter de moed niet op. De Cefa heeft van dc staatssecretaris, buiten de subsidie om wel een bedrag van 10.000 gekregen ter tegemoetkoming. Maar er Is om subsidie gevraagd en daarom zal de Cefa opnieuw een subsidie-aanvrage indienen. En als „Podium" het volgend jaar nog leeft, klopt het weer om subsidie aan, want gerechtvaardigde initiatie ven hebben in een democratisch staatsbestel recht op subsidie. Er zullen betere argumenten gezocht moeten worden om deze jonge groepen haar recht op dit recht te ontzeggen. Blijmoedig geloofsfeest in Hilversum Het iverk van gaat door (Van onze kerkredacteur) In groten getale kwamen de le zers van het blad „Het Zoeklicht" j z z jj gisteren naar de Expo-hal in Hil- I Qfl, Cl@ LI versum voor hun jaarlijkse toog- dag. Het was de eerste toogdag na het overlijden van de stichter en jarenlange hoofdredacteur van het blad, Johannes de Heer. Met spanning vroeg men zich af of deze toogdagen nog op gelijke manier zou trekken nu hij er niet meer is. Ds. Gerrit van 'tWout echter con cludeerde: „God gaat door met zijn werk. Deze toogdag is een teken van Godswege." De zaal was ge heel gevuld. Iedere stoel was bezet en slechts op de tribune helemaal achter in, waar slechts banken zijn zonder leuningen waren nog lege plekken. De Zoeklicht-toogdag is steeds een unieke gebeurtenis in ons land. omdat hij niet mensen bijeen brengt die tot een en dezelfde kerk of organisatie behoren, maar lezers van een blad. die echter toch zo'n hechte gemeenschap vormen. Johannes de Heer. Het dat, al is hy er niet meer. deze „gemeen- er nog wel is. Het werd een goede dag, daar waren alle aanwezigen het over eens. Velen noemden hem zelfs een hoogtepunt in de ry van hoogtijdagen, die na de oorlog werden georganiseerd. Onder intense aandacht luisterden de 2500 bezoekers de vijf sprekers, die ieder op hun ;r de mensen wezen op de tekenen die God gegeven heeft. Het thema luidde: „Gods illustraties in de vaart der ven". Gesproken werd over het teken de anti-christ, het teken van Jï 3 mensen, van de vijgeboom, bazuin, van het heilig vuur en koperen slang. dat dr. J. J. Buskes geleden zelfs schreef van de „Zoeklicht- gemeente" die zich gevormd had rond- NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDOU TITOF ANDERZIJDS Hef Alfmten Handelsblad: „Hoezr, ook volle bewondering hebben voor geweldige nieuwe prestatie, moet me toeh politiek geen overdreven waarde aan herhten. TX anneer dit alle» aou worden gr-j bruikt nlpreaaientiddel om politiek ge-j wm tr behalen in de «trijd om Berlijn, gal het Wr«tcn verstandig genoeg zijn om op zijn stuk te blijven «taan. Trouwen.».: men mag niet vergeten, dat deie reeord- vim In •amenvalt met een vlurhtrerord van Oo'tduitaers naar We*t-Berlijn. Het para dijselijk ideaal, waarbij in de tnrkomst al- than* aan de Rn*»en, vrijwel alle» grati» wordt beloofd behalve de vrijheid, blijkt op een aanzienlijk aantal Oo*tduit»er* minima le indruk Ie maken. Het TV eaten cal goed doen, bij alle oprechte bewondering niet tor te geven aan welke neiging dan ook tot defaitisme. Al» er een antwoord van liet Wetten nodig mocht aijn op het ecla tante soece». dan ia dit vereiat: door da den en gezindheid te blijven vertrouwen op eigeti reële kracht". De Vol kt krant „Het is niet zo heel be langrijk of er te zijner tijd een Ameri kaan op de maan verschijnt. E**rntieel is dst de Westerse wereld zich realiseert dal het de door Chroesjlsjef opgedrongen tola le competitie verliest al» het zuinig blijft improtiaeren op het gebied waarop de te genstander zich volledig inzet. Het gaat niet om de maan. maar om de verdediging van de vrijheid. Al» Cbroe«jt»jef» huidige hou ding de Rusaisrhe politiek voor de toe- het Wr*tni bereid moe- deel welvi rijheid te het behoud van deze Rij al zijn projerten die iel. met de vei ligheid van de vrije wereld te maken hebben, heeft Amerika tol du«ver het gou den kalf van gijn voorspoed angstvallig ont- Het Vrija Volk: ..Zoal» de zaken nu »tjan moet men reien dat majoor Titof. gelijk tijn voorganger, in een minimum van lijd zal degraderen tot een ledenpop in het Sowjetmsrionettentheater zoal» er dertien in een dozijn gaan. Dit ia uil men- aelijk oogpunt het trieste element in deze verbluffend knappe demonstratie. Wij had den de man die wij om lijn persoonlijke moed en zijn uithoudingsvermogen hebben lerefl bewonderen, graag beter gegu De Ti id - De Maasbode: „De pre- van Gagarin en Titof zouden moeten I ia dan het „kapitalisme". Maar Chroesj- l«jef. die ren mens rond de aarde kan la ten cirkelen, ia er tot nog niet in geslaagd gijn landgenoten een behoorlijk levenspeil te versrkeren. De staat die, met recht, ■n de' .teden,,ulfó«e0n"i.'nnen""nie!,fnir woonruimte hebben dan één kleine kam< Fr wordt door de Sowjel-rrgrring de laat- -le jar«-n enorm veel geld de ruimtevaart, terwijl er nog zorecl geld nodig is voor de verboging van de wel vaart Tan de bevolking. Een politiek doel van d~e Ru»i»rhe ruimtevluehten is ook: de vrije wereld te intimideren. De vhirhlen van de beide Wi mk. ..Itgereren, dal Throe.,t.jef „„k militair gebied tot fanla«ti.rhe dingen JOOD EN CHRISTEN I Hieronder volgt het eerste deel van een aantal overwegingen, die zijn ontleend aan een artikel in „Chriitlich-Jüdisches Forum", het blad van de ..Christlich-jüdi- sche Arbeitsgemeinschaft in der Schweiz" en die ds. K. H. Kroon voor zijn maandbericht Jiekirbe noe" ran mei heeft samengevat: OM DE vooruitgang te kunnen onderkennen, die tegenwoordig in de dialoog tussen christenen en Joden is bereikt zal het goed zijn, zich in het kort voor ogen stel len op welke wijze men vroeger tegenover elkaar stond. De ont moeting tussen christenen en jo den was tot aan de tweede we reldoorlog in verregaande mate gekenmerkt door een traditioneel anti-judalsme. dat vooral in Duits land cn ook in kerkelijke kringen niet zelden in een meer of minder verhuld vulgair anti-semitisme ont aardde. Men kon zich daarbij helaas terecht op Maarten Lu ther beroepen, wiens teleurstelling over de geringe bekeringsnelglng der joden zich in een woedende haat jegens hen had geuit De ver houding tussen de beide bijbelse religies werd verder daardoor be last dat aan de belijders van het oude testament door de christelijke kerken de eis werd gesteld om zich van het jodendom, d.w.z. van de joodse religie en van het joodse volk, los te maken, waar bij men zich van een gewilde en geforceerde nieuwtestamentische exegese bediende, met welke men tenslotte alles en niets kan bewij- Katholiekcn cn protestanten wed- verden met elkaar om de Joden e eigen christelijke confessie aan te prijzen, want alleen deze zou aan de joden het hun beloofde heil garanderen. Tenslotte waren er niet weinig kringen, die over de ln de voorafgegane eeuwen jegens de joden ingenomen houding be schaamd waren en die zich daar om alleen met de uitwisseling van vriendelijkheden en hoffelijkheden tevreden stelden, omdat deze wel menende mensen in hun fatsoen geloofden, dat het nu tijd werd om de Joden eigenlijk eens de rust te gunnen, die men hun tot dusverre nooit verzekerd had. fANDERTUSSEN IS het nu echter LZ na de catastrofe van de twee de wereldoorlog gebleken, dat de drie hierboven gekenschetste wij zen van omgaan met de joden de kern van het christelijk-joodse vraagstuk niet raken Wie als be lijder van Jezus anti-joods is. ver loochent zijn eigen christelijke oor sprong en verraadt Hem. in wiens naam hij eens werd gedoopt. Wie als christen de eis der zending te- grncver de joden handhaaft, be- wijst dat hij het fenomeen van het jodendom niet begrepen heeft en niets van het Israël van de bijbel en van het Israël van onze tijd. Wie tenslotte alleen door een vriende lijke houding de vrede tussen jo dendom en christendom tracht te dienen, ontwijkt de eigensoortige tussen de beide bijbelse religies heersende spanning cn verdringt die om zo te zeggen in zijn on derbewustzijn. Wij kunnen deze di alectische spanning niet uit de we reld helpen door die te loochenen; wij kunnen naar alleen meester worden wanneer wij er op ingaan. Maar deze ons opgedragen con frontatie stuit op hindernissen. Met de anti-semieten binnen en buiten de kerken kunnen joden en echt gelovige christenen niet van ge dachten wisselen, omdat jodenhaat een pathologisch verschijnsel is en vijanden der joden dientengevolge niet door argumenten, ook al zijn die bijbels gefundeerd, zijn te over tuigen. Ingeval jodenhaters ge vaarlijk voor de samenleving blij ven, behoren ze niet thuis in het christelijk joodse gesprek maar in de hoede van de psychiater of de gevangenisdirecteur. wij niet kunnen spreken, dat ze de stem van het jodendom niet vermogen te horen maar met hun opdracht, die zij zichzelf ge zocht hebben zo zeer vervuld zijn, dat ze een vermoeiende en verve lende monoloog houden, waarvan de theologische aanvechtbaarheid ook niet door een fulminante reto riek kan worden goedgemaakt. Daar komt nog bij, dat het in het wezen der Jodenzending ligt, om in het jodendom een ontaarding van de bijbelse religie te zien. die men weer op de goede weg terug moet brengen. Van partner-schap, van een dialoog, van een echte ontmoeting kan geen sprake meer zijn. wanneer men tot opdracht heeft gekregen de ander tot iedere prijs te overtuigen. Die „ander" is ln zulk een visie geen gespreks partner. maar een beklagenswaar dig wezen, dat zijn ware bestem ming. naar men meent, sinds twee duizend Jaar gemist heeft. Deze zendelingen miskennen, dat de ech te ontmoeting tussen joden en christenen pas daardoor mogelijk werd. dat vele joden het nieuwe testament, de christelijke traditie en de leer der kerken ernstig gin gen nemen en als Openbaring Gods voor de christenen erkennen. CHRISTENEN hadden tot diep in de huidige tijd alles gedaan waardoor de christelijke prediking voor de joden verdacht scheen, want. zo meenden niet weinig jo den wat zou zulk een leer voor waardevols kunnen bevatten, als christenen aan de joden de een voudigste menselijke rechten ont hielden'' Pas de heden ingetreden wijziging in de opvatting der joden over het christendom maakt een ontmoeting tussen de beide religies mogelijk. Deze veronderstelt onge twijfeld van joodse kant een werke lijke kennis van de christelijke bronnen. Het is niet in te zien. waarom de joden zich niet met de getuigenissen der christelijke religie vertrouwd zouden maken. Tenslotte wordt juist door de jo den met goed recht de cis gesteld, dat christenen zich niet eerder een oordeel over het jodendom veroor loven, alvorens zich in de geest daarvan te hebben verdiept. Er is echter geen .zending" nodig om elkander te leren kennen en ver staan. Het evangelie behoeft de joden niet ..verkondigd" te worden; zij zijn zelf bij machte het te be studeren. Wie open genoeg is van geest, vermag ook zonder meer of minder dringende vermaningen het nieuwe testament te lezen; een jood zal daar veel in vinden dat hem nader is dan vele christenen, want dc meeste nieuwtestamenti sche geschriften zijn tenslotte eens op Joodse bodem gegroeid: het is volstrekt niet alleen maar iets vreemds wat een jood hier vindt. teruggekeerde baptisten zendingspredi kant ds. G. van 't Wout. Het teken op zichzelf is niets, maar God verhult zich in het teken. Tekenen kunnen zelfs ge vaarlijk worcten. als zy worden nage bootst. Het moet ons echter gaan om Christus. Wij prediken niet een waar heid. ook niet de maranatha-waarheid, maar de Waarheid. Jezus Christus. Vol gens ds. Van 't Wout ligt de zekerheid van de wederkomst achter ons. De over winning is op Golgotha geboekt. God wil ons het vuur van zijn Geest geven, duidelijk Vergeet echter niet dat vuur een altaar De mens en zijn God in een tweegesprek: „Van Uwentwege zegt mijn hart: Zoek Mijn aangezicht. Ik zoek Uw aangezicht, Here, verberg Uw aangezicht niet voor mij, wijs Uw knecht niet af in toom, Gij waart mijn hulp: verwerp mij niet en verlaat mij niet, o God mijns heils. Al hebben mijn vader en moeder mij verlaten, toch neemt de Here mij aan Ziet ge het wat de christen vóór heeft op ieder ander mens I i?i de wereld? Ieder mens heeft zo zijn buien van eenzaam heid, het gevoel, dat zelfs degenen die je het meest nastaan, I je vader en moeder wiens vlees en bloed je bent, je niet meer I begrijpen. Troosteloze verlatenheid, zodat je het leven nietl meer aankunt. En dan spreekt God: „Zoek Mijn aangezicht!"f Inderdaad, God spreekt, want in ieder hart komen in zulke I ogenblikken gedachten aan God boven. Het verlangen oml toch ergens troost en bemoediging te vinden. Die roepstem van het hart te volgen kost zelfoverwinning A God is zo ver weg. Zo ver, dat je je afvraagt of je jezelf m niet voor de gek houdt met naar die stem van het hart fel luisteren. Zet door! Pleit zoals in dat tweegesprek gepleit wordt: verlaat mij niet, o God mijns heils!" En wie klopt, die zal opengedaan worden! i de Zoon Herdenking Onmiddellijk na de opening om tien uur 's morgens vroeg de vrij-evange- lische predikant van Hilversum, die de leiding over deze toogdag had, de aanwezigen op te staan en de over leden stichter van .Het Zoeklicht" ti gedenken. Vervolgens sprak diens zoon, de heer S. J. de Heer uit Rot terdam, die als zijn opvolger gekozen is in het stichtingsbestuur. Hij vertel de dat het werk door zou gaan, ook al is de oude leider van de marana- tha-beweging er niet meer. Het blad zal vanaf september uitkomen op beter papier en frisser verzorgd het gehele land zullen in de loop van het volgend winterseizoen meer dan veertig Zoeklicht-avonden worden belegd. Ook de jeugd wordt niet ver geten. Aan het blad is een nieuwe jeugdrubriek toegevoegd, „Jeugdig Elan", terwijl een speciaal jeugdteam met onder andere de kleinzoon van Johannes de Heer, Lex de Heer, de pianist Hans van der Steen en Jan J. van Capelleveen een vijftal grote jeugdsamenkomsten zullen leiden in het land. De eerste spreker Jacob Klein Hane- veld', wees er op dat de geest van de komende anti-christ in onze tijd reeds zichtbaar is. Hij noemde met name Sodsdienst naar eigen inzicht, zoals ie zien in het leven van Kain. het niet meer heilig achten van het -huwelijk, zoals dit geïllustreerd wordt door La ntech. het anti-semitlsme van Haman en de geest van Bileam, die Gods volk op roept om zich te vermengen met de heidenwereld rondom. Teken geweigerd De tweede spreker. Jan J. van Capel leveen wees er op dat de Nederlander iets weg heeft van de jood. die volgen: Paulus om een teken vraagt. Wij willen tekenen zien van onze bekering en vooral tijd' ook tekenen van vervulling door de Heilige Geest. Waar bepaalde kentekenen niet direct worden gevonden dreigt men het geloof te verliezen. Hij er echter op dat Christus de men- steeds weer het teken geweigerd heeft. Hij zelf was het grote teken. Hij dat in Zijn maagdelijke geboorte Zijn lichamelijke opstanding, maar Israël heeft geen acht geslagen op deze beide tekenen. Straks als Hij op de wolken zal wederkomen, zal het pas inzien dat het de tekenen van God verworpen heeft. Theo Dikkes uit Leiden, schonk verder aandacht aan de tekenen van de vijgeboom. die een beeld is van Israël. In Ezechiël zien we hoe eerst de dorre beenderen zich aaneensluiten en met vlees worden bedekt als de pro feet heeft gesproken. Dat wijst op het nationale herstel van Israël. Dat is reeds gebeurd, maar Israël is nog geen geest gegeven, dat wil zeggen. Israël heeft zich nog niet gewend tot zijn Heer en Meester. Als de vijgeboom uitbot is de zomer nabij. Die zomer wijst op het oordeel. Zomertijd is oogst tijd en Gods oogsttijd is nabij; want wij zien hoe in onze tijd in onge looflijk korte tijd Israël weer tot een natie is geworden. Jacob Klein Haneveld. wees er echter op dat ö'e gemeente niet wacht op opnieuw tot bekering komen van Israël als volk, wat geschieden zal na een tyd van geweldige verdrukking, na het optreden van antichristussen en valse Kofeten. na oorlogen en andere ellende. gemeente wacht op de bazuin van God, die verzamelen blaast. Het ogen blik komt d"at de gemeente wordt opge nomen. haar Heer tegemoet in de lucht. nodig heeft. Maar dit altaar is is het kruis van Golgotha. Wie deel wil hebben aan Gods vuur, moet naar dat altaar. Ds. Veldkamp nodigde de mensen, die een zielszorgelijk gesprek wensten met een van de sprekers na de ver schillende samenkomsten uit naar vo ren te komen. Velen maakten van de gelegenheid gebruik. Zij maakten schoon schip, of kwamen voor het eerst van hun leven tot ó'e zekerheid van het geloof, een zekerheid" die niet gegrond is op bepaalde tekenen, maar zijn basis vindt in het Woord van Jezus Christus. Zo waren ze er weer van Groningen tot Goes, van Leeuwarden tot Lewe- dorp van Den Helder tot Maastricht. Ze vertegenwoordigden vrijwel iedere kerk van ons land en alle rangen en standen. Maar er was toch een een heid, die gevoeld werd in de stilte van de intense aandacht als er naar een spreker geluisterd werd. die ge voeld werd in de persoonlijke ge sprekken en in de gezellige ontmoe ting van oude bekenden, die elkaar in jaren niet hebben gezien. Het is duidelijk: ,Het Zoeklicht" is met zijn stichter niet gestorven, die merkwaar dige maranatha-gemeentevan blij moedige christenen die uitzien naar de komst van Christus, is er nog al tijd. Ds. Redelinghuys uit Hervormde kerk van Zuid-Afrika De Zuidafrikaanse predikant ds. M. J. Redelinghuys. die een van de schrij vers is van het boek „Vertraagde Ak- sie", is uit de Hervormde Kerk van Zuid-Afrika getreden. Zijn kerk hand haaft sterk het regeringsstandpunt en een volkomen scheiding tussen zwart en blank. Het is nog niet bekend welke kerk ds. Redelinghuys zich zal aansluiten. Advertentie NEDERLANDS MEES! KÜIKIE MIDDEL ..Kirchenprasident" in het ziekenhuis (Van onze correspondent in Bonn) Ondanks het gesprek tussen de voorzitter van de Duitse Evange lische Kerk „Prases" Scharf en de „Kirchenprasident" van de kerk in Hessen-Nassau, ds Martin Niemöl- ler, over de vermeende uitlatingen die laatstgenoemde zou hebben ge daan tijdens een recente voor- drachtsreis door de communisti sche Oostzone van Duitsland, duurt de Niemöller-controverse nog voort. Terwijl het onderhoud tus sen Scharf en Niemöller de lucht schijnt te hebben gezuiverd, wil de synode van de kerk in Hessen- Nassau ds Niemöller ook nog ter verantwoording roepen. Enkele synodalen willen een speciale sy node bijeenroepen. Ds Niemöller is intussen ernstig gewond bij een auto-ongeluk in Zuid-Jutland, waarbij zijn vrouw om het leven kwam. Zijn toestand is echter be vredigend. Voorzitter van de Synode der kerk in Hessen-Nassau is de Westduitse minis ter voor het beheer over de staatsver mogens. dr. Wilhelmi. Het voorstel een speciale synode bijeen te roepen is ge daan door de C.D.U.-chef in Hessen, Groszkopf. Met dit voorstel is het re sultaat van ds. Niemöllers campagne om de Oostzone-affaire te sussen voor een deel te niet gedaan. Deze campagne bestond behalve uit het gesprek met Prases Scharf uit een interview met de „Evangelische Pressedienst". een bezoek aan minister Wilhelmi in Bonn. een gesprek voor de televisie der Hessische omroep en een vraaggesprek voor de radio van de Hes sische omroep. Hij verdedigde daarin nogmaals zijn bewering dat hij tijdens zijn voordrachtsreis door de Oostzone van Duitsland precies hetzelfde had wil len doen als de Kirchentag in West-Ber- lijn. Hij had de eenheid der protes- tanse christenheid onder het evange lie tot uitdrukking willen brengen er versterken. Speciale synode De Hessische C.D.U.-chef Groszkopf is echter met al deze verklaringen van ds. Niemöller niet tevreden. ..Ds. Nie möller is als hoofd van de landelijke kerk in Hessen en Nassau onafhanke lijk. Maar als hij iets doet, wat hem die kerk distantieert, dan moet hijl zich rechtvaardigen", aldus Groszkopf, die van mening is. dat men in Hessen- Nassau niet kan wachten op de volgen-] de synode. Er moet onmiddellijk ten speciale synode bijeen worden geroe- waarop ds. Niemöller zich moet verantwoorden, zo meent Groszkopf. Hij vond bijval bij het F.D.P.-Bondsdaglid Von Kühlmann. eveneens lid der synode van Hessen-Nassau. En bij rechter Vi- tense, die ook tot de Hessische kerke lijke leiding behoort. Rechter Vhanse zei: „In alles, wat hij heeft gezegd, heeft ds. Niemöller niet zijn bewering| herroepen, dat de Kirchentag in West-! Berlijn een niet is geweest. Dat is. volgens Vitense, een duidelijke tegen-de monstratie tegen de Kirchentag ge- Voorlopig schijnt minister Wilhelmi 2 als voorzitter der Hessisch-Nassause synode er nog niet aan te denken een speciale synode bijeen te roepen. Ver-i^rA 36 moedelijk denkt hij aan de scherpe M haa controverse, die drie jaren geleden in» q t de synode bestond. Ook die was uit-«^ I Selokt door ds. Niemöller. Destijds had 11 eze velen tegen de haren opgestre-P ken met zijn bewering, dat vele sol-*en daten in de grond van de zaak misda- UowaKi, digers zijn. Bij de verkiezing van een „Kirchen-: prfisident" voor de komende zeven ja*! ren kreeg ds. Niemöller met pijn en moeite één stem meer en werd dus her- kozen. Zijn ambtstijd loopt nog tot 1965. Anderzijds herinnert men zich ds.l Nie'möllers belofte, dat hij zijn ambt zou neerleggen, wanneer hij 70 jaar is. Dat is op 14 januari 1962. --^5* Heiliging De laatste samenkomst stond geheel in het teken van de heiliging. Op in dringende wijze sprak de uit Kongo grote mogendheden de problemen van de ruimtevaart oplossen, mlang zij het vraag stuk van de wereldvrede niet aankunnen. Prestaties «la die van Titof, Gagarin, Gris- •om en Shepard «ijn triomfen van men»e- Pi lijk rernuft. Al» om vernuft dan in onliag- I "i wekkend is. souden we het dan toeh in de Uai M. al» het feilloos en onverhoed* eerste plaats moeten gebruiken om te voor himbarderen met waterstofbommen van! komen dat we elkaar van de aardbodem ieder gewen»! doel. waar ook ter wereld wegvagen, viór we proberen één mens let Maar wat baat het de mensheid ala de'terlijk, naar de maan U sturen". Opening ziekenhuis zendingsdiaconessen Op 7 september zal de verpleeginrich ting. annex kraaminrichting, van de Stichting voor Zcndings-Diaconesscnar- beid. te Oosterbeek officieel worden ge opend. Prof dr P. Muntendam, direc teur-generaal van de volksgezondheid, tal d« openingsplechtigheid verrichten. Benoemingen Bij onderscheidene koninklijke beslui ten zijn benoemd tot gewoon hoogleraar: Met ingang van de dag. waarop hij zijn ambt zal aanvaarden, in de faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, om on derwijs te geven in de biochemie: dr. L. L M. van ueenen, thans wetenschappe lijk hoofdambtenaar aan deze universi teit Tot buitengewoon hoogleraar: voor het tijdvak van 1 september 1961 tot cn met 31 augustus 1964 in de afdeling der elek trotechniek aan de Technische Hoge school te Delft, om onderwijs te geven in de hoogfrequentietechniek. dr. ir. van Soest. Voor een nader te bepalen tijdvak de faculteit der wiskunde cn natuurwe tenschappen aan de Rijksuniversiteit te Leiden om onderwijs te geven in de heoretische natuurkunde, dr L. J. H. C Rosenfeki. hoogleraar aan het Noordse Instituut voor theoretische atoomfysica iNordila». te Kopenhagen Aan de Rijksuniversiteit te Groningen is benoemd tot hoogleraar in de facul teit der geneeskunde, om onderwijs te geven in de experimentele endocrinolo gie. dr. D de Wied te Groningen. Ontslag Op zijn verzoek is eervol ontslag ver leend. met ingang van 1 september 1961 aan dr H. J Kruisinga als buitengewoon hoogleraar aan de Technische Hogeschool te Delft Discussies over geschilpunten Hoop De optimisten hopen nu, dat ds. Nie- ^5; möller woord zal houden. Wellicht zalj_; men ds. Niemöller voorzichtig aan f ze belofte herinneren. En misschien c vindt minister Wilhelmi het als vo zitter der Hessische synode beter|, geen nieuwe Niemöller-debatten in de. synode te ontketenen en rustig af tas wachten tot deze eigener beweging af- - treedt wegens het bereiken van zijn 70e verjaardag. Dat zou verstandiger zijn.r heftige si Veertig mensen, die een grote verscheidenheid van kerken ver tegenwoordigden en waarvan sommige het niet eens zijn met het programma en de gedragslijn der Wereldraad, zijn een dezer dagen bij elkaar gekomen op het Oecumenisch Instituut van de Wereldraad, in de buurt van Bos- sey, om samen hun verschillende gezichtspunten te bespreken. Het thema van de conferentie was: „De gemeenschappelijke christe lijke taak in onze tegenwoordige wereld". Onder de aanwezigen was prof. Van den Berg van de Vrije Universiteit van Amsterdam. De meeste kritiek op de Wereldraad werd uitgeoefend met betrekking tot de opvatting die deze heeft over het be grip ..kerk". De Wereldraad wordt ge vormd door kerkgenootschappen, waar van er vele duizenden leden hebben. De kritici waren echter van mening dat de meeste personen die als lid van de- kerken staan ingeschreven, slechts naam lid zijn, aangezien de ware kerk alleen door hen wordt gevormd, die hun geloof persoonlijk beleiden en erkennen dat zij door het werk van de Heilige Geest zijn wedergeboren. Men had ook kritiek op het feit dat de Wereldraad onder haar leden ker ken heeft met sterk uiteenlopende en zelfs tegenstrijdige leerstukken. zoals bij voorbeeld de kerken die met dc staat zijn verbonden en zij die beslist geen staatsinmenging wensen. Onder de aanwezigen waren ds. G. W. Kirby uit Londen, secretaris gene raal van het Evangelisch Verbond, ds. R. Thaut, een baptist, de directeur van de Federatie van Duitse Onafhan kelijke Kerken, dr. Norman Goodall uit Londen, de secretaris van hel Ge zamenlijk Comité van de Wereldraad van Kerken en de Internationale Zen dingsraad en bisschop Ferdinand Sigg, van de bisdommen Midden en Zuid Europa van de Methodistische Kerk. Beroepingsiverh NED. HERV. KERK Beroepen te Giessendam-Nederhar- dinxveld, tweede pred. pl.: J. Bos te Wierden; te Heerlen-Heerlerheide (toez.): D. C. C. Stap te Nieuw-Weerdinge (Dr.); Aangenomen naar Jaarsveld: J. M. de Raad. kand. te Hei- en Boeicop. die be dankte (toez.) voor Babyloniënbroek; naar Rotterdam-Vreewijk (whkgem. Strevelswyk): P. D. Steegman te Benne- GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Ulrum:: A. Groene- wegen te Wijckel. Beroepen te Slootdorp: B. Fidder, kand. te Emmen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Zutphen; J. P. Versteeg, kand. te Amsterdam. rensol te Dour (België). Betovergrootvader Hoewel er In de Hessisch-Nassause kerk velen zijn, die niet geloven, dattj^-V ds. Niemöller op 14 januari 1962 af zal treden, is dit na het ongeval, dat de gezondheid van ds. Niemöller ernstig heeft geschaad, toch eerder te verwachten dan voor het ongeluk het geval was. Het ls bovendien te ver- A wachten dat men ds. Niemöller. in J\P( verband met zijn gezondheidstoestand; u cn het grote verlies dat hij heeft ge leden door de dood van zijn vrouw, voorlopig wel enigszins zal ontzien. Vrije Katholieke Kerk Lutihi krijgt wijbisschop Drs. H. M. Brandt zal op 20 augustus tot wijbisschop voor het Nederlandse bis-t! dom van de Vrije Katholieke Kerk den gewijd. De plechtigheid wordt ge houden in de Sint-Michaels-kerk in] Huizen (N.H.) Als consecrator zal op- j£urz treden A. W. Goetmakers, regionaris vanL de Vrije Kath. Kerk in Nederland, bij-f (v.en gestaan door sir Hugh Sykes, regionarisk__P^ van Groot-Brittannië en G. Fjellander.r regionaris van Zweden. p Van 13 tot 21 augustus zal ook in Hui- n een internationale priester-conclave Geop worden gehouden. Een aantal priestersLpQ^ heeft zich reeds voor de bijeenkomstenBCQl2 opgegeven. Tot de sprekers behoort der^ 6 heer Geoffrey Hodson uit Nieuw-Zee-j land. Casir Men moet deze kerk niet verwarrenWerii met de Oud-Katholieke Kerk die haar^ seminarium in Amersfoort heeft en in r ondmaalsgemeenschap leeft met de^ Anglicaanse Kerk en sommige Orthodoxe,. Kerken. De Vrije Katholieke Kerk heeft, maar weinig meer met het belijdende" - christendom te maken. Zij is verwantj Lu*c aan de oude gnostieken, maar vooral aa de theosofische beweging. Deze kerk voortgekomen uit de oud-katholieke bc-io weging van de Engelsman A. H. Mathhewferug van 93 i jaar Afkeuring De talrijke informele contacten die bestaan tussen de leiders van de We reldraad en die der Rooms Katholieke Kerk. werden eveneens afgekeurd. Dr. H H. Wolf. de directeur var Oecumenisch Instituut, deelde mee dat de discussies bijzonder openhartig zijn gevoerd en dat ze zeer waardevol waren voor de oplossing van verschil lende vraagstukken, bovendien vestig den ze er de aandacht op. dat de cen trale kerkelijke vragen des te beter zullen worden begrepen er meer van doordrong: taak van de hedendaagse christenen is, i dert zijn 90ste verjaardag heeft hij te bouwen op een gezonde bijbelse ba- de overheid een kosteloze jachtakte in nenvisserij isis. 'zijn bezit en hij is nog een actief jager, opleidingen. De oudste actieve Jager in Nederland, de thans 93-jarige heer Jac. Reijnders in het Noordlimburgse plaatsje Leunen (bij Venray), is dezer dagen betover grootvader geworden. Hij telt thans 168 in leven zijnde nakomelingen, te weten 10 kinderen. 55 kleinkinderen. 102 ach terkleinkinderen en nu dan één achter achterkleinkind. Tot zijn 70ste jaar trok Advertentiën ISO kansen! e,,,, Grote HUNTER fotowedstrijd „Vader en Zoon"! 150 Prijzen van t>e vlc f.1000.- tot f.25.- Zie affiches: Lido Sigaret..? HUNTER1pch* Grote groep Papoea's komt naar Nederland i^1 voor verdere studie Medio september zullen uit Neder-p^ lands Nieuw-Guinea 58 Papoea's naar[Tria; Nederland gaan om daar op de lands-® Wi< kosten verder te studeren. Het zijn abi-' turiënten van verschillende scholen eni ambtenaren, die reeds bij het gouver- Lak< nement werkzaam zijn. Van K Deze uitzending is een onderdeel van; Rijk: de versnelde papoeanisering waarvoorliondei men ovt enige tijd krachten nodig zaliugust hebben die in hun werkkring een verCl der-gaande opleiding hebben gehad dan-V^1^1 Nieuw-Guinea op het ogenblik kan bie-®* d*"- Hijk De studie-uitzending geschiedt voorij, een voortgezette opleiding van o.a. drie»,n v, huishoudleraressen. zes medische ana-£:« listen, twee radiomonteurs, zes weer-P~ dienst-assistenten, acht postbeambten, «or vijf scheepsbouwtechnicl en voorts voor 'tot 1' onderwijs aan de hogere tropische land-I Lees bouwschool te Deventer, opleiding voorpraat tandtechnicers. drukker, zetter. foto-A* 5.3 graaf, slager, tuinbouwer, voor de bin-1 tot I erschillende financieleksn 7

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2