Uw probleem is het onze
KRONIEK
mm
Zwitserse kerken spraken
over nieuwe basisformule
Een woord voor vandaag
In liegen jaar naar
zeven scholen
Engeland vraagt vrijlating
zendeling in Angola
2
ANDERZIJDS
REACTIE OP WOUDSCHOTEN
werk. Zijn eeboorte uit de maagd
Maria. Zijn lichamelijke opstanding
In De Zeeuwse Kerkbode heeft
de predikant van Temeuzen, ds.
W. C. uon Hattum gereageerd op
de Woudschoten-conferentie van
gereformeerdenwaar gesproken
u over hereniging van de Gere
formeerde Kerken met de Her
vormde Kerk:
WANNEER WE sommige versla-
gen mogen geloven dan zijn er
op Woudschoten grote dingen te-
beurd. Dan schijnt het alsof de Ge-
reiormecrden gewoon* eg s'.aan te
trappelen van ongeduld om tot één
kerkverband met de Hervormden
te komen. Alleen al het thema van
de negende Woudschotenconferentie
was ln hoge mate suggest.cf
hervormd-gerefc
mogelijk?"
i noodzakelijk, met een
pi1 nog wel, de mogelijk
heid werd vooralsnog van een
vraagteken voorzien. Maar ..Woud-
schoten" ziet mogelijkheden want
men stelt zich achter ..de acht
tien" de ondertekenaars van de
oproep, waarin sprake is van een
niet langer te dulden gescheiden
heid volgend jaar komt er
reformeerde kerkedag. Verder zal
het conferentiecomité een brief ont
werpen, waarmee de deelnemers
zich tot hun kerkeraden kunnen
wenden, om die te informeren over
wat de Woudschoten-conferenties
beweegt. We kunnen niet anders
zeggen dan dat we vooral om dit
laatste heel blij zijn. want zo af
en toe stel je zelf toch wel de
vraag: ..wat beweegt ze nu eigen
lijk?" Niet omdat ondergetekende
niets voor kerkelijke eenheid met
andere kerkgenootschappen. de
Hervormde Kerk incluis, zou voe
len. maar omdat hii voelt dat een
eenheid, die ten koste van de
Waarheid gevestigd moet worden
geen waarachtige eenheid is.
Het zal toch zeker allereerst moe
ten gaan om de „enigheid des wa
ren geloofs". Nu kan men natuur
lijk. zoals prof. Kraemer deed. met
een zwaai de waarheldsvraag van
de tafel vegen door te zeggen:
„Dan la er
heidsbegrip".
Kraemer uit. ..het gaat
angllkaans. gereformeerd of
naar Hem. die de Waarheid
Dat klinkt prachtig en dat doet
het altijd, vooral als het uitgeroe
pen wordt. Maar komen we daar
nu werkelijk een stap verder mee?
Laten we nuchter zijn en dan we
ten dat het inderdaad met gaat om
een bepaald waarheidsbegrip, maar
dat het gaat om Hem die de
Waarheid is. En omdat het om
Hem gaat en om Zijn verlossings-
derden dage. Zijn Godheid I
Zijn waarachtige menshe.d, omdat
het gaat om de Christus der Schrif
ten en niet om een gereformeerd
waarheidsbegrip, daarom vragen
wil ons af: wat beweegt ze?
Heua. wij behoren niet tot die
mensen, die koste wat het kost
kerkje willen spelen op eigen ter
rein. mensen, die de oecumene uit
het oog verloren hebben, maar wij
achten het een eerste en dwingen
de eis. dat wij voordat wij over
hereniging gaan spreken antwoord
ontvangen op de vraag: wat dunkt
u van de Christus? We zijn daarom
heel dankbaar met de woorden van
prof. Nauta. die uitsprak iwt cite
ren hier Trouw) dat „het vereni-
Svan twee concrete kerkverban-
een zaak is die niet zonder
meer met een beroep op de eenheid
van de kerk waarvan de Schrift
Sreekt. kan worden uitgemaakt.
Schrift spreekt over de eenheid
van degenen die (door het woord
der apostelen) geloven in Jezus
Christus". Als bezwaren tegen her
eniging op korte termijn noemt hij
dan ook onder meer dat men bij
de Hervormden het verschijnsel
vindt, dat velen tot de kerk worden
gerekend, die door woord en daad
er blijk van geven met Jezus Chris
tus geen band te hebben en het ont
breken van een duidelijke bereid
heid tot tuchtoefening ten opzichte
van ambtsdragers, die de belijde
nis der kerk niet aanvaarden. Dit
maakt toch elke hereniging
Jelijk. tenzij dat wijzelf eer
rr Waarheid bewust willen prijs
geven. Hier zal inderdaad
groeiproces moeten plaats hebben,
een groeiproces, waarin de heer
lijkheid van de Christus der Schrif
ten helder straalt, waar dit ont
breekt daar is kerkelijke hereni
ging een onmogelijkheid. Zo lang
als echter de door prof. Nauta ge
signaleerde bezwaren blijven gel
den. zolang J~ 1
die het met het bovenstaande
allerminst eens zijn. Het hoeft ook
niet. we willen niemand dwingen
het met óns eens te zijn. laat men
ons echter niet dwingen om het
eens te zijn. met de kleine groep
van ..de achttien" en de „150 van
Woudschoten". Gunt men ..Woud-
schoten"' het recht om zich te be
wegen. laat ons dan vragen: „Wat
beweegt ze"? Een duidelijk ant
woord op deze vraag zal ons wel
kom zijn. Eén ding sta echter vast:
de stem van Woudschoten is niet
de stem der Gereformeerde Ker
ken. wie deze indruk vestigen wil.
doet daarmee onrecht aan al die
genen. die met ons wachten op een
duidelijke uiteenzetting.
REACTIE OP WOUDSCHOTEN
op de conferentie van gerefor
meerden die op Woudschoten is
gehouden en waar gesproken »z
over de hereniging van de Gere
formeerde Kerken met de Her
vormde kerk. v.r is enthousiast
gesproken en prof. Ridderbos ver
volgt:
die
bazen. Wie prof. Kraemer wel eens
heeft horen spreken, weet met welk
een geestelijk overwicht deze fi
guur vnn Internationale allure en
reputatie kan spreken, met welk
een ingehouden toorn en kracht hij
de kerkelijke partijzucht, het pro
vincialisme. het denken-ir-het-Wein
kan geselen cn hoe
uit het .visioen kan
ken van dc eenheid van de kerk
van Christus op aarde, de eenheid
In de verscheidenheid, die om ge
stalte. om openbaring, om het aan
vaarden van risico's roept. Ik kan
mij voorstellen, hoe hij de reeds
voor deze eenheid sterk geporteer
de conferentiegangers op net lijf ls
gekomen en hen tot daden heeft
geprikkeld Ik wil dit ook niet en
kel toeschrijven aan de geladen fi
guur van prof. Kraemer. aan de
macht van wiens woord men zich
moeilijk onttrekt. De zaak zelf van
de kerkelijke verdeeldheid, voor zo
ver zij niet berust op het in Chris
tus en In zijn kruis gescheiden zijn.
roept bij een ieder, die er goed
over denkt altijd weer het geeste
lijk verzet op. Het is daarbij een
merkwaardig verschijnsel, dat in
onze tijd het verzet tegen de ver
broken eenheid bij vele christenen
ongeveer de plaats inneemt van
het niet langer dulden van de ver
loochende waarheid in de vorige
als het persverslag juist was.
zelfs van de afgod van de
waarheid. Voor mijn besef kan men
zowel vnn de eenheid als van de
waarheid een idool maken, nl. wan
neer deze losgemaakt wordt van
Christus en wanneer deze alleen
maar dient om niet Zijn zaak.
maar onze voorliefdes of eigen ge
bouwde huizen of huisjes in stand
te houden. Toch is het waar, dat
voor het besef van velen in onze
dagen de eenheid groter schade leidt
dan de waarheid cn de tijd schijnt
voorbij, waarin gevraagd werd
i te bin-
i tegen de
de kerk.
veranderde geestelijke aandacht
wijst, valt moeilijk te ontkennen.
Een andere zaak is of deze ver
andering van aandacht ook op een
even zo radicale verandering in de
geestelijke en kerkelijke realiteit
berust. Is het getij zó gekeerd, en
is de strijd voor de waarheid zo
zeer door de feiten achterhaald, dat
men degenen, die daarin nog vol
harden als dienaren van een afgod,
of minder godsdienstig uitgedrukt,
als strijders tegen windmolens kan
qualificeren? Deze vraag zal op zijn
minst gesteld en beantwoord moe
ten worden, alvorens men de fron-
achterhoede-gevecht kan worden en
men gezamenlijk de vijand uit de
tegenovergestelde richting kan gaan
bestrijden.
Niemoeller verdedigt
zijn reis door
Oost-Duitsland
In de vergadering van de Zwitserse pro- r.*r"te? »n communistisch Oost
testantse federatie was een motie in- Duitsland hebben vandaag een ïnter-
gediend waarin de afgevaardigden view gepubliceerd met ds Martin
j opdracht kregen zich geheel van stem- Niemoeller. die in de eerste wereld-
j ming te onthouden. Deze motie werd oorlog heeft gediend als duikbootcom-
evenwel verworpen. mandant, waarin deze heeft aange-
De kerken die bij de federatie zijn aan- SDOonj niet langer in de geest van
gesloten hebben echter via uitspraken fC
i van hun afgevaardigden duidelijk ge- ponten te denken in de protes-
maakt dat de aanvaarding van dc tanlse kerk. Hij heeft vorige week
Ook de Zwitserse kerken hebbennieuwe formule niet zal inhouden dat de kerkedag geboycot en in plaats
u iiook zü als kerk hun dogmatische posi- van deze bij te wonen, een reis naar
Zich in de afgelopen weken bezig; tie 70uden wijzigen communistisch» streken gemaakt,
gehouden met de voorgesteldeVan de 17 kerken die bi) de federatiei Hij zou het volscnde hebben gezegd:!
nieuwe basisformule van del ii •■Door prediking van het evangelie van!
Wor«.Hraa^ trnn V or Ir on HionnHo1 r^ t Christus wil ik de christelijke gemeen-
Wereldraad van Kerken, die op de voor de rueuve formule, vyf tegen en!en in de Duitse ..Democratische" Re-
derde assemblee van de Wereld- publiek be-.,«en, dat cbrusienen in
oost en west onverbrekelijk bij elkaar
horen in een enkele gemeenschap van
Aarzelend achter
voorstel van
de wereldraad
raad in New Delhi aan de orde
formule, vijf tegen t
een kerk wilde voor stemmen, mits
een ^bepaald amendement was aan-
De kerken die zich tegen dc formule
hebben verklaard, deden dit niet in de
eerste plaats omdat zij de formule te
orthodox vonden, maar omdat zij als
kerken zich niet dogmatisch in een be
lijdenis willen uitspreken. Zij meenden
dat de nieuwe formule hun kerkorde
in gevaar brengt, die de volle dogma
tische vrijheid garandeert.
In de nieuwe formule wordt gezegd: „De
Wereldraad is een gemeenschap van
kerken, die de Here Jezus Christus als
God en Heiland naar de Schriften be
lijden en daarom streven naar de ver
vulling van hun gemeenschappelijke
roeping tot eer van de ene God, Vader.
Zoon en Heilige Geest."
Als Paulus zijn brieven schrijft aan de verschillende gemeen
ten en als hij daarin het onderwerp christelijke levenswandel
aansnijdt, dan windt hij er geen doekjes om. De mensen aan
wie hij zijn brieven schreef waren in de meeste gevallen
tot het christendom bekeerde heidenen maar de levens
gewoonten waarin ze jarenlang geleefd hadden, konden ze
maar niet zo gemakkelijk afleggen. En zo vindt men in
verschillende brieven allerlei ..regels" voor het christelijk
gezinsleven, bij imorbeeld: de verhouding man-vrouw, ouders-
kinderen en kinderen-ouders. En haast vanzelfsprekend
hierbij aansluitend de verhouding meester en meesteres
tegenover slaaf en slavin en omgekeerd. De algemeen-mense
lijke zonden worden trouwens ook niet vergetenleugen cn
bedrog, hoererij, dronkenschap, vloeken, liederlijke taal uit
slaan eigenlijk het hele rijtje van de tién geboden, maar
door Paulus dan wat minder verkeven en plechtstatig neer
geschreven. Het is allemaal recht op de man af!
Soms vraagt men zich af of wij in onze tijd de moed missen
om net als Paulus de dingen bij de naam te noemen. Of wij
niet teveel de jaecularisatiegaan zoeken in de vermate-
rialisering" van het leven en in de toenemende „urganisatie"
met de daarmee gepaard gaande „vereenzaming". Afijn, u
kent nog wel meer van zulke woorden ze klinken inder
daad minder hard, maar maken wellicht daarom ook minder
indruk!
zal komen. Evenmin als de Neder
landse afgevaardigden opdracht
hebben gekregen een gezamenlijke
stem uit te brengen zullen ook de
Zwitserse afgevaardigden niet ge
dwongen worden voor of tegen te
stemmen, fcij zullen ieder persoon
lijk hun stem uit kunnen brengen
na de besprekingen die aan de
stemming vooraf gaan, en volgens
ieders overtuiging.
Ook in Zwitserland is dus lane niet
iedereen even ceiukkie met de nieuwe n
formule, die een krachtige uitbreiding tftllSB l.VVTtUSgl,
Wat gebeurde met het
mule een theologische koerswijziging
oMb^x.'Sip^r JS oSïf»: lichaam van Christus?
mule willen handhaven omdat zij me- De Britse Onafhankelijke Televisie
nen dat deze formule begint te ten- zai in oktober een ..Onderzoek naar de
deren naar een geloofsbelijdenis. dood van Christus" uitzenden, waarbij
1 aan de kijkers als jury zal worden ge
vraagd wat er met Jezus is gebeurd,
nadat Zijn lijk was verdwenen. In het
programma zullen, als bij een lijk
schouwing. de commandant van de Ro
meinse soldaten die op de kruisiging
toezicht hielden, een Romeinse inspec
teur van politie en Josef van Arima-
thea. die het stoffelijk overschot van
Christus in zijn nieuwe graf had laten
plaatsen, getuigenis afleggen, w
het publiek uitspraak moet doen.
Kardinaal Tardini
overleden
Terwijl het Vaticaan de wereld over
stroomt met persberichten over de ge
zondheidstoestand van kardinaal Canali.
is gistermorgen onverwacht overleden
kardinaal Tardini. de staatssecretaris van
de paus. Deze kardinaal was al sinds J920
lid van de Romeinse curie, het centrale
bestuursorgaan van de Rooms Katholieke
Kerk. Hij werd echter pas door paus
Johannes tot kardinaal verheven. Dat
gebeurde precies een dag nadat Johannes
tot paus was benoemd. Onmiddellijk be
noemde de nieuwe paus hem tevens tot
staatssecretaris. Vorig jaar vroeg kardi
naal Tardini reeds ontslag in verband
met zijn gezondheidstoestand, maar de
paus wilde hem dat toen niet verlenen,
omdat hij hem niet meende te kunnen
missen.
Moderator Schotse
Kerk niet naar
het Vaticaan
Nog altijd wordt er in Schotland druk
gesproken over de vraag of het
wijs is of de voorzitter van het
moderamen van de synode r
""u de anglici
Canterbury
het Vaticaan heeft gebracht, meen
den sommige Schotten dat hun kerkelijk
hoofd niet achter mocht blijven, maar
dat voorstel viel beslist niet in goede
aarde.
De verschillende plaatselijke kerkera
den en classisvergaderingen moeten
i uitspreken over dit
r eikander v
Jezus Christus
woordelijk blijven."
„De kerk", vervolgde hij. ..zal er op
moeten toezien dat zij zich niet ver
gist door te denken dat zij zelf het waar
achtig christelijk standpunt vertegen
woordigt en dan met wereldlijke me
thoden gaat strijden tegen andere in
zichten."
Hii zette niet in bijzonderheden uiteen
wat hij met ..andere inzichten" bedoelde,
en heef: volgens de cita'en het commu- j
nisme in zijn persgesprek in het geheel
niet genoemd.
..Het is hoog tijd." zeide hij. ..dat er,
een einde /ordt gemaakt aan het on- j
bijbelse en onchristelijke denken in
fronten in het evangelische christen
dom".
Door zijn boycot
Opstel van 13-jarige wereldreiziger
heb-
ëstduitse. Bis
schop Noth van Dresden boycotte zelfs
een cocktailparty die ter zijner eer door
het communistisch gemeentebestuur
Dresden werd gegeven. Het is duidelijk
dat Niemoeller die van geen antithese
ten opzichte van het communisme wil
weten, want dat bedoelt hij met het
..onchristelijke denken in fronten",
steeds minder gehoor vindt in zowel oost
als west, omdat het steeds duidelijker
wordt «lat een coëxistentie van christen
dom en communisme zoals dat verde
digd wordt in Praag, niet bestaan kan
t bezoek. De t
de orde geweest in de cla:
Edinburgh. Tijdens^de besprekin-
tie i
sis V
gen deelde ds. J. Blair Gillon dc aan
wezigen mede dat verschillende gemeen
teleden hem verzekerd hadden dat zij
zich aan de kerk zouden onttrekken als
het bezoek aan de paus zou doorgaan.
Zij zouden zich dan bij een kerk aan
sluiten die zich meer hield aan de
Schotse Protestantse traditie.
Het gevolg was dat het classis zich
tegen het bezoek verklaarde. Reeds eer
der hadden ook de classis van Glas
gow en die van Iverness het bezoek af-
Sekeurd. Het ziet er nu naar uit dat
et bezoek niet door zal gaan, omdat
de oppositie zo sterk is.
De Britse regering heeft de Por
tugese regering gevraagd om de
oude protestantse zendeling, dr.
Cecil Scott, in staat van beschul
diging te stellen en op korte ter
mijn voor een rechtbank te dagen,
of hem onmiddellijk zijn vrijheid
te hergeven. Het verzoek is' d«or
de Britse ambassadeur overge
bracht aan de Portugese autori
teiten in Lissabon. Het was afkom
stig van Lord Home.
Dr. Cecil Scott is het hoofd van de
Evangelical Missionary League. Hij heeft
jarenlang de leiding gehad van de training
protestantse zendelingen van alle
fyke nationaliteiten en kerken, die
zendingswerk gingen verrichten in de
:eese Portugese gebieden. Om vol
komen onbekende redenen is dr. Scott
tijdens een bezoek aan Angola door de
Portugezen gevangen genomen. Als enige
reden werd opgegeven dat de regerings
functionarissen hem wilden ondervragen.
Ook de Britse baptisten hebben krach
tig geprotesteerd tegen het feit dat een
gedeelte van het zendingsstation van San
Salvador in Angola door de Portugezen
bezet wordt gehouden en wordt gebruikt
's een militair kamp.
Het bestuur van deze baptistenzending
imam dat het Portugese leger ongeveer
de helft van het terrein In beslag heeft
genomen. Een nieuwe achool wordt ge-
faffaire hult Indien hy met Soekarao wil
pralen waarom dan niet een ouder ztaata-
i mandaat te geven? Wij geloven
j dat zulk praten weinig helpt. Doch wat ia
het inschakelen van particulieren waarvan
I mer. aich !>ij voorbaat „distantieert"? Wy
I celoven bovendien dat de status van Nieuw-
i Guinee nimmer zonder raadpleging van
Vmerika geregeld kan worden. De regering
beeft daden tan particulieren goedgekeurd
die in afrijd zijn met de door haar voor bet
parlement verdedigde politiek. Het gaat on*
t.»ch waarlijk te ver dat wy in de troonrede
mo Soekarao bepaalde zinsneden kannen
lassen die in strijd zyn met hetgeen onze
iik»ru Handt "««ring «onder ophouden ten
VCt 'j j w.«rki, beste brengt. En dat deze regering, teneinde
t, r. .ttf.
Nederland een dubbele politiek erop na Dat er op 23 jnli jl. weer gesprekken in
inudt. Een officiéle, waarvoor de regering 1 West-Duitsland «ijn geweest blykt ook nit
je-en. .Ie Kamer verantwoordelijk i«. maar een artikel ln Vry Nederland, waar-
ook een olfirienze, die Soekarno ten aan tan de schrijver een aanul daar gemaakte
tien van de ontwikkelingen rondom Nieuw- jantekeningen publiceert. Op de vraag
Guinea van gegeven* voorziet. Het l>!a«l waarom Indonetie niet de diplomatieke
«egt dit na vernomen te hebben, dat alge betrekkingen met Nederland herstelt, wan-
lopen saterdag in Singapo"- uitermate j neer men waarachtig een oplossing van de
gewichtige ontmoeting (aou) plaatshebben geschillen voorstaat, luidde volgens
Nieuw-Guinea
istr rontactmannen scribent in Vry Nederland het
d. W|r
Indonesische regeringsautoriteit Het blad
schryft dan om.: „Wy menen ongeveer te
weien wat men van Indonesische zijde de
Nederlandse industriëlen keer op keer
voorhoudt. Nederland, zo verwijt men ons.
iet de kwestie Nieuw-Guinea nog altijd in
het licht vin de verbroken betrekkingen
tussen Djakarta en Den Haag. Op de be-
sprekmg van 23 jnli in Ddsseldorf is nog
ren* r ilra belicht dat ook volgens de
Indonesische regee-ders Meow-Guinea onaf
scheidelijk verbonden is r et de wereld
vraagstukken en met de koude oorlog.
Letterlijk heet het: .Wanneer uit informele
•ala wij Indonesiërs Thans met
kleedt, maar hy srhynt de internationale
draagwijdte van het onverantwoordelijke
spel dat hij speelt totaal niet te begrijpen.
Dat men in Nederland aan deze zaken geen
openbaarheid sril geven is uw zaak, doeh de
huidige Nederlandse positie ten opzichte
van Indonesië betekent voor ons geen basis
om het officiële overleg te hervatten
Dr. Kr. Strijd werd
studiesecretaris
voor Kerk en Vrede
Dr. Kr. Strijd, te 's Hertogenbosch. die
het beroep tot predikant voor bijzondere
werkzaamheden te Amsterdam heeft
aangenomen zal in de hoofdstad ver
schillende werkzaamheden aanvaarden.
In de eerste plaats omvatten deze de
volledige taak als studie-secretaris van
..Kerk en Vrede". Daarnaast zal hij het
internationale werk van de „International
Fellowship of Reconciliation", waarvan
..Kerk en Vrede" de Nederlandse afde-
linr is. mede regelen. Aan dr. Strijd zal
van Indonesische zijde: „Dan zal men toehiI IB H.
eerst, zoals than« ccn aantal vooraanstaandeeventueel door de centrale kerkeraad
N-JnbiHbn prnl-r-n I. ,W„. ma|VM m kl.in, opdracht wor-
nwi.n kunn.n Min d.t IVn ll..| "n J"'
...k.lpk v h.1 M.ld
van Indonesië en dc kwestie Nieuw-GuineaDe classicale vergadering van Amster-
«m te gooien. Zolang Nederland een dam heeft het beroep van dr. Strijd
kabinetspolitiek heeft welke tegen presideni goedgekeurd, doch het breed moderamen
Soekarao zelf is gericht, hoelt
van deze zijde te verwachten Zolang het
persoonlijk gedrag van de Nederlands*
minister van buitenlandse zaken een ern
stig* belemmering blijft vormen voor een
nieuw offieierl contaet, behoeft men geen
initiatieven van deze zijde tegemoet te
tien." Men brengt een artikel van 20 juli
blyken d*t|in het Algemeen Handelsblad ter sprake.
1.1 D., Hui «nul I. d. k-.li- «i r,ini.". Ln. bg h.l
Nieuw-Guinea met ona tot e*n vergelijk te Europees topoverleg in Bonn „onhandig en
komen, dan bestaat de mogelijkheid van braiaaP «"u zijn opgetreden. „Daar kun-
een herstel van de normale Iwtrekkingen "rij meepraten. Heeft n niemand
met Nederland Op «Hl punt", aldo» de anders? Minister Lans zit no al acht jaren
liubuu-ikr* JU- -« L" Vi| •'^"r ««««nnbbM ,n h.fl altham «gn
hebben san deze zaak weinig toe ta voegen onbruikbaarheid ten opzichte van ons toeh
Indien de heer De O"** andere politiek hasceaaat? Hel zou aanbeveling
insak* NiniwGninea wil volgen, moet hij
ona volk en onze volksvertegenwoordiging,
die mensen en goederen derwaarts zenden,
inlichten. On* bevwaar is. dat hy huiten het
parlement om handelt. Ons bezwaar richt
aich tegen het waas »an geheimzinnigheid,
waarin da minister-president de hele
constitutii
belangrijke post als die van de Nederlandse
minister van buitenlandse zaken een« dooi
iemand «on laten bezetten, die ons werkelijk
kent Er worden namen en voorbeelden
senoemd „Nfinister Lnna is niet alleen als
1 mens ongeschikt voor het ambt dat hij he-
deze vergadering heeft uitdrukkelijk
iteld dat de goedkeuring niet in-
dat het zich principieel achter
arbeid en getuigenis van Kerk en Vrede
plaatst
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Amsterdam, a
pred. voor bijz. werkzaamheden "studie
secretaris ..Kerk en Vrede'
GEREFORMEERDE KERKEN
GEREF. KERKEN (VlIlJO.I
Onze eeuw is wel genoemd „dc|^e vch°ol
t daar voetl
eeuto van het Kina maar mis- spel dat ze „rounders" noemden. Het
de kerkedag schien was het beter om hem „de Rjkt wel wat op honkbal.
van de volks,erk^ng" te
geerd. Het is duidelijk dat de Oostduit- noemen. Miljoenen mensen moes- een^vTeselIjk^systeem. Ei
ten gedwongen huis en haard ver
laten. Maar duizenden trekken
vrijwillig van de ene stad naar de
andere, van het ene land naar het
andere. Wat dat kost. aan aanpas
singsvermogen, speciaal voor de
kinderen, bewijst een. opstel dat
door de dertienjarige James Pren-
dergast werd geschreven, die zel
den langer dan een paar jaar in
een bepaald land heeft gewoond.
Hij beschrijft de ervaringen van
hem en zijn twee jaar jonger
broertje:
Vanaf het ogenblik dat wc vier of
vijf jaar oud waren, zijn we op zeven
scholen in drie verschillende landen ge
weest. De eerste echte school was de
kleuterschool van de Verenigde Naties
Parijs. We waren toen nog erg jong
we herinneren er ons niet veel meer
van. Het enige wat we nog weten is dat
we de school dc ,,slaap-eet"-school
noemden, omdat we steeds weer een
middagslaapje moesten doen of een
hapje moesten eten. We kregen daar
melk en koekjes. Warme melk was het.
Verschrikkelijk! We leerden daar
Frans, maar dat waren wc al gauw
weer vergeten, toen we uit Parijs ver
trokken.
TOKIO
Van Parijs gingeh we nadr Tokio.
iter
bruikt om de soldaten onderdak te ver
lenen, twee hulzen van zendelingen zfjn
door officieren ln beslag genomen, ter
wijl de soldaten ook het kantoorgebouw
cn de schuren bezetten. Een prikkeldraad
versperring schelden de vier overblijvende
huizen en het zcndlngszlekcnhuis van de
mllitajre ba-slf.
Reeds meer dan 128.000 Angolese vluch
telingen hebben- het land verin ten en zijn
de Kongo binnengetrokken in de hoop
daar rust te vinden. Dit werd medege
deeld door ds. Michael Scott i geen familie
de gevangen Cecil Scott), die de
directeur" is van het Afrikaans Bureau,
een onafhankelijke Britse organisatie die
zich bezig houdt met de Afrikaanse
situatie.
Van de 165 methodistenpredikanten in
dit Portugese gebied zijn er nog slechts
28 bij hun gemeente aanwezig. 17 predi
kanten werden vermoord, dertig gevangen
genomen en van het lot van de anderen
weet niemand iets. De methodisten in
Engeland hebben reeds geprotesteerd
tegen de onmenselijke politiek van Por
tugal en er bij de Britse regering op
aangedrongen dat deze zich zal bekom
meren om dc handhaving van de rechten
van de mens in Angola.
Een bandjir heeft op Zuid-Formosa
een vrachtauto met 23 mdnnen en vrou
wen, die van hun werk in een steen
groeve naar huis terugkeerden, meege
sleurd. Het plotseling opkomende water
verraste de chauffeur, toen deze bezig
was met zijn wagen een klein stroompje
over te steken.
uit "elkaar. Mijn
eel leek op de
school van de Verenigde Naties in Pa
rijs. Het was een groot, bruin, houten
gebouw, dat er uit zag als een Japanse
tempel. Ik ging naar de Internationale
school van St. Mary. Die school was
net gesticht en hod alleen maar een eer
ste, tweede en een derde klas. Ieder jaar
kwam er een klas bij. Het was de eni
ge school waar we niet het vreemde
eendje in de bijt waren, omdat we al
lemaal vreemd waren, zelfs in de hoog
ste klas. Er werd in het Engels les
gegeven, maar er waren jongens uit
China, de Verenigde Staten. India, Zuid-
Amerika, Frankrijk, Engeland. Pakis
tan. Zwitserland. Duitsland en Rusland.
Ik herinner me daar in het bijzon
der nog een Zwitserse jongen, die al
vloeiend Engels, Duits, Frans vr e
liaans sprak en die heel goed „minko" I Daar^leren
systeem.
verdeeld in vieren, een shilling bevat
twaalf pennies en een pond twintig
shillings. Bovendien hebben ze daar ook
nog een guinea, dat ls een pond en een
shilling.
Na een jaar op deze regeringsschool
daar kwamen uit Zuid-Afrika,
Amerikaanse jongen en
twee Chineesjes. De jongens verdeelden
daar het jaar in spel-seizoenen. Er
was een knikkertijd, een witte muizen-
tijd, en een vliegertijd. De mooiste Jijd
was de knikkertijd.
In Zuid-Afrika begon de school in ja
nuari en kregen we rond kerstmis zo
mervakantie. Onze wintervakantie kre-
'uli en augustus. Eens maak-
lange autotocht door Afrika.
Onze auto ging op de boot naar Kenya
j j. door Kenya,Tan-
vandaar reden
Op die tocht zagen we olifanten, gazel-
les. zebra's, hyena's, giraffes cn struis
vogels. Een keer zagen we zelfs een
rinoceros. We zagen al gauw zoveel
giraffes en gazelles dat we niet eens
meer keken. Eén keer probeerde een
blifant onze auto aan te vallen.
Van Afrika gingen we een paar we
ken naar Amerika en toen weer te
rug naar Parijs. Hier kwamen we
eerst op de Ecole Active Bilingue,
dat was een internationale school met
onderioijs in twee talen. Maar er wa
ren maar een paar nationaliteiten op
die school, alleen maar Amerikanen
en Fransen. De meeste lessen warenl
in het Frans, maar als iemand die
taal nog niet sprak legde de meester
het ook uit in het Engels.
We moesten daar ook nog bijlessen
in het Frans volgen. De meester die
die lessen gaf, sprak helemaal geen
Engelsdus moest je het wel leren.
We zijn maar een jaar op die twee
talige school geweest, want toen moes
ten we naar de middelbare school
Maar voor we daarheen gingen, zijn
we eerst nog op een „sneeuw school"
Seweest. Drie weken lang zijn we
aar geweest in Haute Savoie. 's Mor
gens moesten we drie uur naar school
en de rest van de tijd mochten we
skiën. Dear hebben we pas goed Frans
leren spreken, want de skileraar sprak
alleen maar Frans.
Vorig Jaar zijn we naar de school ln
gegaan, waar we nu nog zijn.
Frans, Engels, Duits,
kon spelen. Dat is een Japans spell spaans en Latl.in. Later leer je ook nog
met dikke kartonnen kaarten met fo- Grieks. We krijgen ook wiskunde, gc-
to's van Japanse strijders en beroein-'schiedcnls, aardrijkskunde en natuur
de Japanse voetballers er op. Iemand kunde.
gooide zo-n kaart op de grond en de SJS
anderen moesten hun kaart daar dan r
hard op gooien, om "te proberen de
kaart ondersteboven te keren. Als het
je lukte dan had je gewonnen.
Drie jaar later vertrokken we naar
Zuid-Afrika. We woonden daar in een
dorp buiten Johannesburg. De eerste
tijd gingen we naar een regerings
school. Het was daar erg heet en de
school begon al om kwart voor zeven
's morgens, In Zuid-Afrika worden twee
talen gesproken. Engels en Afrikaans
en alle naambordjes van de straten
zijn in twee talen. Wij kregen les in
het Engels maar de andere helft van
Er zijn hier meer nationaliteiten
dan ergens anders. Er zijn jongens
en meisjes uit Frankrijk, Amerika,
Engeland. India. Holland, Turkije,
Zweden, Finland, Australië, Ecuador,
Argentinië, Spanje, Griekenland, Ita
lië, Indonesië en nog wel andere lan
den die ik vergeten ben. Bijna iedere
maand komt er een nieuw kind uit
een ander land. Zij zijn allemaal
verschillend in grootte en huidskleur
en ze spreken allemaal een ander
soort lollig Frans.
Vraag: Mijn terlenka-gordijnen zijn tijdig beschikbaar hebben
na het wassen vol kreukels. Ik had stede bedrag,
deze nieuwe gordijnen twee uur laten
weken in koud water, daarna in ta
melijk warm sop van Castella Sunil
gezet, voorzichtig doorgeslagen en na
ongeveer een uur in schoon sop gezet.
Uit dat sop heb ik de gordijnen over
gebracht in koud water en gespoeld.
's Avonds heb ik ze nat opgehangen.
's Morgens waren ze wel droog, maar
vol kreukels. Toen heb ik
nat spanraam gezet, maai
niet. Is er een middel om de gordijnen
glad te krijgen?
i het be-
Antwoofd: Wij vrezen, dat de gor
dijnen bij het wassen ondanks alle
voorzorgen toch Iets gewrongen zijn
of te lang in een kleine teil hebben
gestaan. Het ls
Antwoord: De kosten, gemaakt voor
het genieten van de huur. zijn aftrek
baar; dus de kosten van ontruiming,
deurwaarder, proces, reiskosten voor
proces, enz. De verkoopkosten zijn
niet aftrekbaar, dus niet de makelaars
provisie. notariskosten, enz. Kosten tot
verkrijging der effecten zijn niet af
trekbaar: dus niet aankoopprovisie, ze-
gelkosten. enz. Bij aankoop betaalde
dat hielp rente is negatieve opbrengst en als zo-
danig aftrekbaar. Betaalde bankrente
is aftrekbaar als persoonlijke verplich
ting (zie het aangiftebiljet).
Vraa„- T,, Ko' niinr Viol
en wat kering van ongeveer 6000. Als ik van
dit ontvangen bedrag de indertijd gc-
Leiden- storte som aftrek, dan zou ik aan ren
te 930 ontvangen hebben of ongeveer I
l'z Drocent. Bij de uitkering was ccn
begeleidend schrijven, waarin stond. I
dat ik verplicht was aan de inkomsten
van Leiden naar Voorthuizen
zijn de afstanden?
Antwoord: De beste route is
Koudekerke (8 km). Alphen
Rijn (7 km). Bodegraven (10 km).
Woerden (10 km>. Utrecht (18 km1.
Amersfoort (20 km), Voorthuizen (20
km), totaal ongeveer 94 km.
Vraag: Moeten wij aan de andere
het portiek, waarmede BBBBBHWBBBBBBB|
wij nog niet speciaal vriendschap heb- belastingkantoor werd dit bevestigd,
ben gesloten, een geboortekaartje zen- Aangenomen wordt dat men een mini-
den of is dit niet nodig? mumpercentage aan rente over zijn
Antwoord: Natuurlijk is dit niet geld ontvangt. Het is bij de belastmz-
noodzakelijk, maar wèl is dit zeer ge- kantoren bekend dat de verzekering*-
wenst als beleefd en vriendelijk ge- maatschappijen minder uitbetalen.
daarmede wordt geen rekening
een moeilijk geval dag begiet ik de plant met
i flink plantje met c
ongeveer 20 cm. Iedere bevordert het medeleven!
want kreukels in terlenka zijn vrijwel
niet te verwijderen. U kunt probe-
ren de gordijnen met een lauwe bout verschenen. Is het misschien
te strijken of ze nog enige malen
beurtelings kletsnat te maken en op te
hangen, maar het is twijfelachtig of
dit zal helpen.
Vraag: Wat is het adres van de
coöperatieve woningbouwvereniging
Koinonia?
Vraag: Is het mogelijk enkele mooie
routes te noemen voor een vakantie-
tocht van Alphen a d. Rijn naar Gro-
herfst- ningen? Wij willen eenmaal over de
moet ik vooreerst niet mes- Afsluitdijk en eenmaal over de Veluwe
rijden.
Antwoord: Op de heenreis is de vol-
ten?
Antwoord: De kalanchoë bloeit ge-
echter wel eens wispelturig
geet het ook nog wel eens te bloeien.
De bloemisten kunnen nu door
Antwoord: Ir. W. van Ommen, Fre- zg korte-dag-behandeling praktisch rechts lifgen
^ct gehele jaar door bloeiende planten
leveren. De groei van uw plant is
Hfmeer dan overdadig door de zware
door de huurder. Daarna heb ik het bemesting. Bepaal de bemesting met
alleen het gestorte geld zou worden u
gekeerd. Er is meen ik een spe
ciaal artikel dat op deze uitkering be
trekking heeft.
Antwoord: In de koopsom zit niet al-
icen de rente over een bepaald aantal
iaren verdisconteerd, maar bovendien I
zijn bepaalde risico's (welke kunnen
wij niet nagaan nu wij de hele polis
niet kennen). Ter berekening van de
rente mag men dus niet zo maar het
uitgekeerde bedrag met het gestorte
verminderen. Men kan veilig aanne-
dat zowel de verzekenngmaat-
voor de fiscus?: 1. Kosten van ont- houdt. Zet de plant op een wat
ruiming, deurwaarder, enz. Make- nige plaats, doch midden op de dag
laarsprovisie. 3. Notariskosten. 4. Reis- licht beschaduwd ■B-1"*
kosten i.v.m. de procedure. Ziln bij
herbelegging in effecten de volgende
kosten aftrekbaar? 1. Provlsiekostcn
de Classis Leeuwarden heeftbij bank of commissionair. 2. Zegel-
Doornbos, kand. te Jutrljp (Fr).
aan de droge kant. Dit wil niet zeg-
5en dat u de plant moet laten ver-
rogen. Zij moet in de groei getem-
oerd worden en dan zal de bloei mis-
;chien wel komen.
iggen en rijdt langs Kampen
door de Noordoostpolder naar Mep-
pel. vandaar via Smilde, Assen naar
Groningen, desnoods met een omweg-
ge tje over de Veluwe tussen Putten
en Nunspeet (Uddelermeer)
Op de terugweg kan U rijden naar
Drachten vandaar over Grouw, Wit-
marsum. Zurich. Afsluitdijk (monu
ment), Den Oever, Alkmaar (kaas
markt op vrijdagochtend), Beverwijk,
Velsertunnel, Haarlem, Leiden, Al
phen.
Vr» g: Onlangs ontving ik een uit- -
kering van een tien jaar geleden ge- lien dit voordeliger is". Dan rekent d«
erkelijke renteelement bedroeg, dit
in de uitkering begrepen was. De ge
noemde 656 is dus een betaling voor
het risico, dat de verzekeringmaat
schappij gedurende tien jarer gelopen
heeft. Inderdaad kunt u aan dc fiscus
verzoeken het gematigd tarief van 8r-
bij niet Vraag: Wat is de beste fietsroute sloten en ineens gestorte levensverze- tiscus dit voor i