dokter regan
Twee Teresa's waren de
sterren van de opera
3
4
T
Muziekfestival van Aix - en - Provence (III)
Gesprek over
bakkerslonen
nog gaande
Flinke oo<_rst in
Flevoland
Inspecteur Fedder en
brieven uit Afrika
fijnproefsters
vinden Rama
veruit het lekkerst!
W&bfè/é
196
T
DONDERDAG 27 JULI 1961
Schaak-vraag 125
Een knappe matverandering op zelf*
penningen van zwart ligt ten grond
slag aan dit probleem van K. Junker.
Voor niet-problemisten klinkt dit alles
wellicht wat raadselachtig bij de
oplossing zullen we het gaarne toe
lichten!
A
,.^81Wk*\
de opera er een grote plaats in. Anders dan bij ons bestaat er hier
geen vast gezelschap maar wel een vaste traditie. De kern wordt altijd
door enkele Mozart-opera's gevormd waaromheen men andere muziek
dramatische werken groepeert. De medewerkers komen van heinde en
verre, al zijn uiteraard de Fransen ver in de meerderheid. En alweer
anders dan bij onsop de orkestconcerten valt niet de volle nadruk
t is overigens opvallend, hoe ieder,
enigszins op de hoogte in musicis.
de omgekeerde stand van zaken bij ons
kent: „Vous avez une grande tradition
orchestrale et chorale", zegt men tegen
In welke mate dit verschilt, hebben
wij beseft bij de uitvoering van Bach's
Johannes Passion in de grote kathedraal
de Saint-Sauveur.
Passion
vatten: het begint als een toversprookje
een bedroefde Koningin der Nacht en
boze tovenaar Sarastro, in wiens
macht de dochter van de Koningin. Pa
is geraakt. Een schone prins. Ta-
moet haar bevrijden en een won
derlijk wezen, half mens half vogel, Pa-
pageno, zal hem daarbij helpen. Maar
deze geschiedenis eindigt in een volko-
vergeestelijkte wereld,
hoogste menselijke waarden gelden, de
wereld van Sarastro, die van boze
.-Provence neemt ZÜ- <he konden aansluiten bij ervaringen
;r de Rijn": Erich Kunz. die Papageno
de echt Weense traditie gaf. Teresa
Stich-Randall als een sublieme Pamina
(haar g-moll aria „Ach, ioh fühl's" was
onvergelijkelijk mooi), onze Arnold van
Mill als een ondrukwekkende Sarastro
Voor de „Koningin der Nacht" was Rae
Woodland, een Amerikaanse coloratuur
sopraan, gekomen, die glashelder en met
groot bravour zong, en voor de rol van
Tamino spande Luigi Alva zich erg in
al moest hij van lyrische in heldentenor
veranderen. Ach het water van de
Rijn is breed èn diep.
Casadesus
tovenaar de vertegenwoordiger van het I Robert Casadesus.
Maar als een kunstenaar van werkelijk
internationaal formaat is, dan wordt voor
hem de Rijn een streepje! Dat bew<
Wit: Kc8, Da8, Td8 en Te2
a2 en Pd4, pi c5 en f2.
Zwart: Kd3, Ta4 en Th4, Pfl t
Dam-vraag 124
In het probleem van de heer D.
Vuurboom te Glanerbrug was dit de
Zwart: 1, 3, 7, 9, 10, 11, 20, 22, 24,
25, 28.
Wit: 12, 16, 29, 33, 34, 35, 39, 42, 43,
48, 50.
Wit wint als volgt: 4338, 7x18;
16x7, 1x12; 34—30, 25x32; 50-45, 28x39;
45—40, 24x33; 42—38, 32x43Ü; 40—34,
39x30; 48x8, 3x12; 35x22.
Bridge
Ik wil nog even terugkomen op het
laatste 3 Sans-Atoutspel, waarvan de
kaartverdeling als volgt was:
A 8 7 6
8
O 10 6 5 2
A H 10 7
V 10 9 2
7
O V 9 8
Voor elke Nederlander natuurlijk bij
zonder merkwaardig de Johannes Passion
te maken niet met Pasen, maar in de
gloeihitte van een zuidelijke zomer en
met toehoorders in diverse staten van
luchtige kledij. De Johannes Passion
klonk ook anders dan anders! Michael
delen dirigeerde en wie van deze
Oostenrijkse dirigent de Bach-opnamen.
vastgelegd op ds grammofoonplaat, kent.
|wist wel hoe de uitvoering zou verlopen.
I Gielen nam dan ook levendige voorrtva-
rende temipi, waarin hij de juist rustnun-
,ten plaatste en zijn rechtlijnige npvart-
Ph2, ting van de koralen konden wij vol'-omen
onderschrijven. Aan zijn inzicht, die in
ït in jde grote Duitse Bachtraditrie worte1* 'ag
het heus niet, dat hert in de Jou »s
Passion toch on-Bachs toeging. Mr it
kwam heel eenvoudig, omdat hij met
(Franse krachten had te werken: het ove
rigens uitstekende koor van het Parijse
Conservatorium, dat, al mislukten wel
eens de berucht moeilijke inzetten, de
polyfone stemvoering beheerste, het wat
slordig spelende Orcheetre de la Société
des Concerto du Conservatoire de so
praan Teresa Stidh-Randall. vocaa! prach-
ar met weinig beleving. Gene-
viève Macaux, een goede altstem, Michel
Seneahal, die de Evangelistenpartij plus
iraria's gaandeweg beter zong en
zich tot een goede Bachzanger kan ont
wikkelen. Raymond Steffner, die in de
Ohristuspartij volikomen faalde en er
n begreep. Zo waren de noten van
de Johannes Passion er alle wel, maar de
geest ontbrak. En dit inzicht had Gielen
zijn medewerkers niet kunnen bijbren-
gen daarvoor is het water van de
Rijn te diep!
West kwam uit met harten vrouw,
naakte hartenheer en vervolgde met
ichoppenboer, waarna Zuid het spel
met een overslag wist te maken. Het
naspelen van hartenheer in slag 2 was
minder juist; Zuid kon hierna veilig
een extra slag in harten! ont
wikkelen. Laten we echter eens aan
nemen, dat West in de 2e slag schop
penboer had nagespeeld. Ziet dan óók
kans om 10 slagen te maken?
JACK DIAMOND
Kru iswoord-puzzel
Wel Mozart
Maar een Mozart-traditte vond -Gielen
hier wel aanwezig en daarop kon hij zijn
Mozart-interpretatie bouwen. Natuurlijk
moest ook hier de Weense Schmelz. de
typische zoete en zachte welluidend
heid van de Weemse klank ontbreken, met
bij het Franse orkest, dat van na
ture een spitsere klank bezit. Toch was
noch in Cosi fan tutte noch in do Zau-
berflöte van een dergelijk opvallend ver-
sohil in mentaliteit sprake als bij Bach.
En vooral in de Cosi fan tutte werd zo
verrukkelijk gezongen als men het maar
zelden te horen krijgt, óók in Salzburg
of Wenen'
regie van Marcello Contis, die zelf
de rol van de scepbisChe Don Alfonso
zong, draailde het spel van de twee lief
desparen, die door Don Alfonso's toe-
doen in allerlei verwikkelingen raken,
met nadruk naar de dolkomische kant.
is de Italiaanse, algemener gezegd,
de Latijnsohe opvatting van Mozart,
waartegenover de Duitse staaf die de de wereld
karakters hun menselijke ingewikkeld
heden laat behouden. Mozart immers
weet zo geniaal de reacties van zijn per
sonages op de liefde te kenschetsen: de
trotse, hartstochtelijke Fiordilgi de te
dere, weekhartige Dorabella, het wereld
wijze kamerkatje Despina. De heren ko
men er niet zo goed af. Want Mozart
toont hen in hun mannelijke dwaasheid,
zo niet verwatenheid, en doet dit onge
zouten.
Goede en het Ware, van de Opperste
Waarheid wordt. En deze enorme omme-
swaai wordt pas duidelijk als men de
ngewikkelde achtergrond van de Zau,-
berflöte kent: deze loopt van Wielaftds
sprookje Lulu oder die Zauberflöte via
Hensiers Opera „Das Sonnenfest der
Brahminen" en Geblers Kömg Thamos
naar Mozarts vrijmetselaarsvrienden.
Zelfs de handige pen van de librettist
Schikaneder kon niet tegen zoveel tegen
stellingen op en het is alleen Mozarts
muziek, die door dit wonderlijke labyrint
kan leaden.
Gielen hield zich ook goed vast aan
deze leidraad, maar de regie van Guy
Derion, die vooral het sprookje zag en
Sarastro bij een soort
Brahmaanse sekte plaatste, legde hem
heel wat moeilijkheden in de weg. Bo
vendien ligt de Duitse tekst de Fransen
niet best! Wie uitstaken wareh dan ook
Wonderbaarlijk
Horizontaal: 1. alleenzang; 4. werk
tuig v. d. wasserij; 9. gesloten; 10. dof;
11. biersoort; 12. courant van een party;
14. telwoord; 15. tijdrekening; 16. uit
gestorven vogelsoort; 17. bekende af
korting; 19. lelieachtig tuinbouwgewas;
22. nakroost; 24. aanwijzend voornaam
woord; 25. boomloot; 27. siertorentje
in de gotiek; 30. gewicht (afk.)32.
masker; 33. stok; 35. priester v. d.
Grieks-orthodoxe kerk in Rusland; 37.
kalkgrond; 39. gem. in Gelderland; 40.
tegenstelling van dik; 41. hogepriester
te Silo; 42. ondergrondse bergplaats;
43. iedere.
Verticaal; 1. verbetering van een
fout (in de boekhouding); 2. lichaams
deel; 3. ongevulde; 4. mens; 5. atmos
feer (afk.); 6. bewaarplaats v. auto
mobielen; 7. als 41 hor.; 8. slim; 10.
gem. in Zuid-Holland; 13. vogel; 14.
schraal; 16. dorp in Gelderland bij
Geldermalsen; 18. deel van de mond;
20. bundel; 21. nauw; 23. plooi; 26.
spijltje; 28. bijb. figuur; 29. oude lap;
51. komt van het varken; 34. insekten-
ster; 36. lied; 37. linkerbijrivier van
le Drau; 38. ieder; 40. lidwoord.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. onderin, 2. Perseus, 3. satraap, 4.
'■amboer, 5. embargo, 6. lianen, 7. epi-
oog. De zegswijze luidt: „Op stel en
sprong".
Koelkastenimporteurs:
geen lagere prijzen
besloten niet tot verlaging van de prij
zen van koelkasten over te gaan. Het
loslaten van de vaste verkoopprijzen
van koelkasten heeft tot gevolg dat bij
het publiek de indruk wordt gewekt,
dat hierdoor in de huidige prijssituatie
een algemene wijziging zou kunnen op
treden, hetgeen geenszins het geval zal
zijn, zo meent zij. Aller belang is het
beste gediend het handhaving van de
vaste, reeds zeer lage verkoopprijzen
van koelkasten, aldus de importeurs.
Maar alle menselijke kleinheden wor
den door Mozarts muziek als 't ware
overstroomd en weggevaagd. Het kan
niet op aan de prachtigste ensembles en
aria's. En als deze dan ook zo betoverend,
zo subliem gezongen worden door Teresa
Stich-Randall, Teresa Berganza. Mariela
Adani. Luigi Alva, Rolando Panerai en
Marcello Cortls, dan krijgt men het ge
lukzalige gevoel iets wonderbaarlijks te
beleven.
Zo'n zeldzaam mooie en gave uitvoe
ring kreeg de Zauberflöte nie»t. Gielen
kon geen eenheid brengen tussen de zon
derlinge „effects spéciaux" (zoals in het
programma stond) als wandelende rot
sen en bosschages, rondzwevend gedierte
e.d., dus tussen het sprookje en de ernst
van de muziek. Het is ook altijd een punt
van discussie, hoe de Zauberflöte op te
De Oostenrijkse dirigent Michael
Gielen, die, naar u)(j vernamen,
enkele voorstellingen bij de Ne
derlandse Opera zal leiden, maak
te met Mozarts opera's Cosi fan
tutte en Die Zauberflöte alsook
met Bachs Johannes Passion zijn
entree in Aix-en-Provence
Teresa Stich-Randall en Teresa
Berganza vormden een verrukke
lijk duet in Mozarts Cosi fan tutte,
welke opera door Marcello Cortis
werd geregisseerd. Hier is een
scène, waarin deze drie grote voca
listen samen optreden
in ons land geen verdere introductie
meer behoeft. Samen met zijn vi
Gaby gaf hij in de tuin van het klooster
Sint Louis een recital. Daar klonk
ideale weergave van Schuberts f-moll
Fantasie. Met de inzet van de beginak-
koorden riep Casadesus onmiddellijk de
smartelijke sfeer van deze muziek op.
Schubert schreef deze Fantasie immers
enkele maanden voor zijn dood en de
verschrikkelijke omstandigheden waarin
hij toen leefde zijn ziekte was in die
(Van c
sociaal-economische redactie)
Gisteren hebben vertegenwoordigers
n de werkgevers en werknemersorga
nisaties in het bakkersbedrijf nogmaals
met de looncommissie van de Stichting
de Arbeid van gedachten gewisseld
de voorstellen tot verbetering van
dc arbeidsvoorwaarden.
Zoals bekend hebben partijen voorge
steld de lonen met 5 procent te verho
en daarnaast de werknemers een
toeslag te geven voor arbeid op zater
dag. De loonsverhoging heeft de instem
ming van het College van Rijksbemidde
laars, maar de toeslag is afgewezen, om
dat de daarvoor benodigde produktivi-
teitsruimte niet aanwezig is en de brood
prijs niet mag worden verhoogd.
Thans proberen alle partijen, die bij
de totstandkoming van de nieuwe c.a.o.
betrokken zijn, een andere vorm te vin
den voor de zaterdagse toeslag. Daarbij
gaan de gedachten in de richting van
prestatie-premie voor werknemers
bedrijven met een onderbezetting.
Maar omdat ook hiervoor ruimte aan
getoond moet kunnen worden en de
bakker moet garanderen dat zijn kwali
teit constant zal blijven, zijn de moei
lijkheden nog njet opgelost.
Volgende week maandag zullen par
tijen in een hearing van het College
van Rijksbemiddelaars nogmaals de
kwestie van de premie van alle kanten
bekijken. Getracht zal worden bij die
gelegenheid een compromis te bereiken,
dat uiteindelijk de oplossing van de sle
pende problemen rond de nieuwe cao,
die eigenlijk al had moeten ingaan, moet
geven
De komende maanden zal in de polder
Oostelijk Flevoland, die een oppervlakte
heeft van 20.000 ha, rond 15.000 ha kool
zaad, vlas, tarwe, gerst en haver worden
geoogst. Men is begonnen met de oogst
van 3000 ha koolzaad in de omgeving
van het dorp Dronten. Om dit werk te
kunnen uitvoeren heeft de directie IJs-
selmeerpolders onder meer 110 kolos
sale maaidorsmachines, zestig maai-
machines, 600 landbouwwagens en een
legertje tractors in het veld gebracht.
Het personeel, dat de machines bedient,
kreeg in de maanden van voorbereiding
een speciale opleiding. Bij Dronten, Bid
dinghuizen en Ketelhaven werden drooir-
installaties geplaatst, waar het koolzaad
wordt gedroogd, alvorens het wordt op
geslagen in 96 aluminium silos die elk
een capaciteit hebben van honderd ton.
De directie IJsselmeerpolders rekent dit
jaar op een oogst van 8.500 ton koolzaad,
dat is 85 procent van de nationale pro-
Na de 3000 ha koolzaad volgen nog
2000 ha vlas, 3000 ha gerst en 5.200 ha
dagen ongeneeslijk en hij kende de bit-
iersla armoede vindt men terug in
het hoofdthema, dat van een huivering
wekkende melancholie is.
VVU waren zo diep gegrepen door deze
Schubert, dat w(j daarna niet meer kon
den luisteren naar Ravel's Ma Mère l'Oye,
de sprookjes van Moeder dc Gans. WU
hadden ons er op verheugd. Nietw aar
in een stille tuin met zachtwulvende
platanen en een rimpelende vijver, over.
goten door helder maanlicht, tc luiste
ren naar sprookjesmuziek. dat lijkt zelf
op een sprookje. Maar ..Schubert hat es
uns angetan". Wij konden het niet. Eer
lijk niet.
Dra. H. E. Kokee-van den Berge
Ether golven
Er is weer eens een brief geko
men by professor Meys, die zo een
zaam woont in het grillige bouw
werk, de villa „De Hoge Wilgen"
aan „de vijfde plas" bij Loosdrecht.
wat IieULKMl VCl LC1U van -
Of, om juist te zijn, in oreukeier- gesohiedenis, die Jan de Koek en de
Tochals inspecteur Fedder
ergens komt, is het avontuur gewoon
lijk niet veraf. Dat zal ook nu niet
het geval zün. want er is ons immers
een mysterie beloofd?
Zo. nu lijkt het. alsof we u al heel
wat hebben verteld van de^ spannende
de villa door de dorpe
lingen „het schildershuis" wordt
genoemd. In en om dat schilders
huis vlak aan het water gelegen,
speelt zich vanavond het twaalfde jj^al
Fedder-mysterie, geschreven door komen.
Jan de Koek af. Professor Meys
zult u er in het leven van alledag
vergeefs zoeken, maar vanavond
woont hij er, in de gedaante van
John Soer, en Robert Sobels als
NCRV natuurlijk geheim willen hou
den, anders is de aardigheid van het kij
ken eraf. In werkelijkheid hebben we
u alleen maar een vaag indrukje gege-
het prille begin 5
De schrijver
De schrijver van het stuk. Jan de
Koek, is een merkwaardige man. Hij
schrijft n.l. voor zijn genoegen een
maal per jaar een compleet televisie
inspecteur Fedder komt bij hem op stuk en hij gaat helemaal niet prat op
bezoek die verdienste.
Hij is helemaal geen auteur van pro-
Jan de fessie. maar heeft in Naarden een werk-
van de kring in het bedrijfsleven, waar hU
hoogtepunten van de zomertelevisie de public relations verzorgt. Niettemin
geworden. Men kijkt er naar uit, niet m
alleen omdat het weer een spannend
toneelgebeuren gaat worden,
omdat deze stukken altijd
hij de vruchtbaarste tclevisieschrij-
van Nederland, od toneelgebied
oolc althans. Niet één Nederlandse auteur
eigen ü&t elk jaar een aanvullend stuk van
speciaal karakter hebben: ze worden zjjn hand op het scherm komen. Dat
„ergens in Nederland" opgevoerd en de Koek wel degelijk schrijven
er daarbij behalve acteerkunst televisieprijs van het Prins Bernhard-
jfonds Mn eervolle vermelding kreeg.
Voor vanavond mag u dus de beste
■achtingen hebben van een prettig
ook improvisatiekunst van de optreden-
den en hun regisseur (Max Douwes)
wordt geëist, zal voor ieder duidelijk r,
zijn. Wel heeft Jan de Koek ervoor ge- ón'tspannend toneelstuk. Het begint
zorgd, dat buitenscènes „in een hand-
omdraai" bij nattigheid naar binnen
kunnen worden gebracht, maar dat
verandert voor acteurs en regisseur
toch ter plaatse een heleboel.
Natuurlijk is ook dit degelijk voor
bereid en er is voldoende gerepeteerd
om brokken te voorkomen, al heeft
men dan rekening te houden met twee
pijlen op de boog.
„Uw zoon Jack" is de titel van dit
nieuwe spel Dat appelleert aan de
ondertekening van de brieven, die
zoon Jack schrijft aan papa Meys,
braaf en regelmatig, ook al heeft hij
het zo druk. dat hij de schrijfmachine
moet gebruiken.
Jack is deze dag jarig, hij wordt 39
jaar en hij is, tegen de wens van zijn
vader in, arts geworden. Door de Uni
cef is hij uitgezonden naar Noord-Afr#-
ka en daar zit hij nu en schrijft elke
week trouw aan zijn vader in Breuke-
lerveen
De verrassing
Professor Meys leeft op die brieven
en hU is er gui mee. ze voor te lezen,
want Jack schrijft een heleboel over
zjjn Interessante werk op die medische
post. Zijn secretaresse Odile Brent (Mia
Goossen) weet er ook alles van.
Voor do professor komt er echter
een verrassing: hij, die het nu zó lang
heeft moeten doen met brieven van zijn
zoon. zal vanavond bezoek krijgen van
een meneer Vauglin (Frans Vorstman)
die Jack in Afrika heeft ontmoet.
Maar ook inspecteur Fedder is van de
partij, niet ambtshalve, zomaar even als
bezoeker
SM A AKPROEYEN IN ALLE DELEN VAN HET LAND BEWIJZEN:
van de
Overal in Nederland worden smaakproeven gehouden.
Aan honderden huisvrouwen is de vraag al gesteld:
„Wilt U margarine X en margarine Y eens proeven en
vertellen aan welke van de twee U de voorkeur geeft?"
En Rama komt tevoorschijn als de grote overwinnaar!
Rama! Veel lekkerderDit is het antwoord, dat 3 van
de 4 fijnproefsters geven.
WAT IS UW KEUS
ALS FIJNPROEFSTER?
Piocfc U mui! Vergelijkt Uier!
Rams geeft U zoveel meer
▼oor Uw geld.
RAMA MAAKT DATAL1ES FUNER SMAAKT
„Grover heeft hem naar huis gebracht. Hij
bloedt verschrikkelijk. Hier, je vergeet je hoed."
In de keuken van de Purdy's waar Rafe nog
niet zo lang geleden, toen iedereen doodsangsten
uitstond, was neergeknield om te bidden, zat de
oude man nu op een stoel. Zjjn gezicht was as
grauw. Hij hield zijn hand, die in een geheel van
bloed doorweekte doek was gewonden, voor zich
uit. Myrtle had een riem om zijn bovenarm ge
snoerd en hield die vast. Ook zij zag grauwbleek.
„Ik wist wat ik doen moest, Adam. Marvin leer
de het op school. Ik dacht, dat ik hem op die ma
nier kon beletten dood te bloeden," zei zij.
„Laat hem zo nu en dan een beetje los," beval
Adam. „Kookt het water in die ketel? Ik moert e?
mijn instrumenten in kunnen steriliseren. Geef
hem wat whisky, Grover. Een beetje maar, hoor.
Hij mag niet flauwvallen."
„Ik ben nog nooit van mijn leven van myn stok
je gegaan," snauwde Rafe. „Het was die hond van
Marvin, die liep me tussen de benen en de zaag
stond aan."
„Ik ben bang, dat er een pees is doorgesneden,
Rafe", zei Adam die de wond zorgvuldig bekeek
en schoonmaakte. „Misschien hou je er een stijve
duim van over. Einfin, ik zal mijn best doen".
„Ik ben er zeker van, dat je het in orde krijgt,"
fluisterde de oude baas zwakjes.
Waarom moest Adam, onder het behandelen van
Rafes hand, voortdurend aan J. Stanley Feil den
ken? Waarom dacht hij aan hem, terwijl hij pro
beerde de gescheurde aderen en spieren te herstel
len en zich inspande om de doorgesneden pees op
te vissen en aan elkaar te hechten zonder veel
succes trouwens. Waarom zag hij nu Feil voor zich,
bezig zo'n zelfde operatie te verrichten? Hij zag
hem duidelijk voor zich en naast J. Stanley Feil
stond Mac met alle instrumenten en andere beno
digdheden. En opeens verlangde Adam heel hevig
naar dat heldere en praktisch ingerichte zieken
huis! Want hoe grof en ongerijmd was, in verge
lijking daajrmee, voor iemand die naar het vol-
door
Helen Topping Miller
komene in de geneeskunde sttreefde,. dit alles hier!
Het was bijna onverdraaglijk! Zoals het hier was.
moest het op een slagveld zijn, dacht hij. En daar
vocht je ook. net als hij nu hier, alleen en onbekend
en zonder glorie. Welke vijand bevocht hij hier?
Het ongeluk, waaraan de mensheid voortdurend
was blootgesteld, maar ook de domheid, de ver
schrikkelijke domheid van zovelen. Had hij maar
de beschikking over meer antiseptische middelen!
Of miste hij Mac Mac die altijd zo nauwkeurig
en hygiënisch te werk ging en zo vlug reageerde?
Ze hielpen Rafe uit zijn vest, maar de oude man
wilde niet dat men hem zijn broek uittrok; hij
mompelde zelfs toen Grover hem de schoenen uit
deed. Myrtle streek het zaagsel van het bed en
haalde stoffer en blik om het van de vloer op te
vegen.
„Zorg dat hij stil blijft liggen vandaag, Grover,"
Adam nam zijn koffertje op. „Bekommer je niet
om my. Ik loop wel naar huis."
„Dat ding is zwaar, dokter, ik zal je even weg
brengen. Ik wil toch nog naar de molen. Misschien
heb ik de zaag laten draaien. Ik schrok me dood
toen vader struikelde. Zal hy zijn hand nooit weer
kunnen gebruiken?"
„Niemand kan precies voorspellen, hoe die zenu
wen en spieren zullen genezen, Grover. Je vader
is al oud. Hij moest eigenlijk niet meer op de hout
zagerij werken."
„Vertel hem dat maar eens, Adam. Als ik het
hem zeg, scheept hij mij af. Hij heeft op de molen
gewerkt sinds jouw vader die heeft gebouwd en
mij beschouwt hij als een bijlopertje".
„Vanavond kom ik nog even langs. Ik heb nu be
hoefte aan een kop sterke koffie. De hele nacht
was ik met dokter Ringo beoig."
„De dokter wordt oud. Hij is ouder dan mijn va
der en vader wordt binnenkort tachtig. Het gaat
zeker niet zo best met hem?"
Adam schudde hert hoofd. „We mogen er niet veel
meer van verwachten. Zeg eens Grover, zou je me
deze auto voor een uur (5 drie kunnen lenen? Ik
moet nog weer naar de Ringo's en de dokter heeft
me gevraagd nog twee andere bezoeken af te leg
gen. Delmus heeft het wagentje van de dokter ge
nomen om er mee naar de stad te rijden."
„Is Delmus nog altijd in de buurt? Natuurlijk
kun je de auto lenen. Ik ben je zoveel verschul
digd. Ik ga wel te voet naar de molen". Hij opende
de deur en ging voor Adam uit. Toen zij buiten wa
ren draaide hij zich om. Zijn gezicht stond ernstig.
„Adam, als ik jou was, zou ik Delmus aanraden
zich uit de voeten te maken. Die lui van over da
berg zijn gemeen. Het is roekeloos van hem, dat
hij zich vandaag in de stad laat zien."
„Hij is van plan weg te gaan, Grover. Bedankt
voor de wagen hoor!"
Het was al donker toen Adam te voert met zijn
zware instrumentenkoffertje thuiskwam. Het rij
tuig van dokter Ringo stond op het pad, het tuig
hing nonchalant over de disselboom. Met een ge
ïrriteerd gebaar opende Adam de deur van de
keuken.
„Je bent dus toch nog teruggekomen. Delmus! Ik
had anders gedacht, dat je je wel met het laatste
geld van je moeder uit de voeten zou hebben ge
maakt. Je had tenminste het tuig op kunnen rui
men. Het paard heb je zeker ook geen voer ge
geven?"
(Wordt vervolgd)
duurt tot 10.35 uur.
/•navond
Het NTS-journaaL dat om 8 20 uur
besluit, wordt gevolgd door een
NCRV-programma met de korte ac
tualiteitenrubriek, de filmrubriek
(8.30 uur) en opvoering van het Fed-
dermysterie van Jan de Koek „Uw
zoon Jack". Om 10.35 uur dagsluiting
door ds. A. C. D. van den Bosch.
vanavond
9 Hoever „Man en Paard" na zes
weken trekken door Nederland
vanavond zijn gekomen en hoe ge
zellig het daar weer bij de wagen is,
kunt u tussen 8 en 9.20 uur horen in
het NCR V-programma. Zoals gebrui
kelijk poetst Lex Karsemeyer om
9 30 uur de plaat weer voor u en
wordt om 10 uur de reeks uitzendin
gen van de Haarlemse orgelmaand
voortgezet. Ditmaal hoort u Anton
Heilier in werken van Muffat en
Pachelbel alsmede in improvisatie*.
O Voor de AVRO-microfoon speelt
om 8.05 uur het kamerorkest Pieter
Hellendaal onder leiding van Henk
Spruit. Het programma vermeldt
werken van Holzbauer, Vivaldi en
Leopold Mozart. Om 8.50 uur kunt
u dan luisteren naar het hoorspel
„Klimop in Astroy" van Alix du Frè-
nes. Om 11.10 uur nog een uitzending
van de liedjeswedstrijd in Knokke.
Tips uit het buitenland
9 Werken van Mozart, Richard
Strauss. Myaskowski en Vaughan
Williams staan op het programma
van het Promenadeconcert dat de
BBC vanavond op 434 m. tussen 7 30
en 8.45 uur uitzendt. Sir Malcolm
Sargent dirigeert het omroepsymfo-
nieorkest, het omroepkoor en solis
ten.
Bij de NDR. op 309 m.. kunt u
tussen half acht en kwart over negen
luisteren naar het zangspel „Bezau-
berndes Fraulein" van Ralph Benatz-
ky. Franz Marszalek dirigeert deze
uitvoering waaraan vele zangsolisten,
kleine koren en het Keuls omroep-
amusementsorkest meewerken.
Programma voor morgen
VRIJDAG 28 JUU 19«l
Hilversum L 402 m. 716 kc/s. NCRV:
7.00 Nwj 7.10 Gram 7.30 Gewijde muz 7.50
Bijbellezing 8.00 Nwi 8.15 Radiokrant H.35
Gram 0.00 V d zieken 9.35 Waterst 9.40 V d
vrouw 10.10 Gram 10.15 Morgendienst 10.45
Gram 11.15 V d oudere luisteraars 12.00
Meisjeskoor en instr kwintet 12.20 Gram
12.30 Land- en tuintoouwmeded 12.33 Orgel-
12.50 Gi
Promenade-or
14.15 Gronlngi
15.49
kamerplairtcf
.45 Gram 17.00
17.20 Gram 17.40 Beursber 17.46
Gram.
18.00 Fanfarecorps 18.20 Lichte muz 18 50
Regeringsuitz: Meer verstand - minder
brand. MI, een klankbeeld over brandoor
zaken 19.00 Nws en weerber 19.10 Huls-
muz 19-30 Radiokrant 19.50 Liederen 20.15
Gevan progr 31.25 Gram 21.55 W»jd als de
wereld, lezing 22.15 Gram 22.30 Nws en
SOS-ber 22.40 In de Muzeval. muzlk luis-
terwedstr 23.10 Orgelimprovlsatles 23.40
Gram 23.55—24.00 Nws.
HUv«
7.00 N
8.18 Gram 8.35 Rev Friese Bitstee
8.40 V d kleuters 9.00 Gym v d vrouw
9.10 Gram. VPRO: 10.00 Boekbespr lO.Oi
klanken 12.20 Regeringsuitz:
landbouw 1 "i
12 33 Sport e
3 25 Beursber
:ro ^spirituals
Nws 13.15 Meded i
13.30 Lichte muz 14.00 Nt
14.20 Letterk progr 14.40 Vi
claveclmtoel 15.06 Liedje:
Isnel. VARA:
16.30 V d
mondorgelspel 17.50
18.00 Nws 18.15 Pol lezing 1825 Dans-
muz 18.50 De puntjes op de i. praatje
19.00 V d Jeugd 19.10 Gram. VPRO: 19 30
De stad nu lezing 19.45 Qp bezoek bU an
deren. gesprek 20.00 Nws 20.05 Boekbespr
20.10 Lezing over de Wereld Gezondheids
Organisatie 20 30 2 plano's 20.50 Europa
één. gesprek. VARA: 21.00 Flamenco Kunst
(V) 21.25 Gevar progr 22.15 Buitenl week.
overz 22.30 Nws VPRO: 22.04 Paspoort pe.
klankbeeld 22 50 Dagsluiting.
Eaperar
MÜKTIVwsI rwl1*-
- - NTS: 21.10 Euros
Paardesport te Londen. VARA: 22 00
progr over Australië.