Nieuwe grafiek van de kerkelijke gezindten voor glanzend haar bij zon en zee *ga naar de drogist aiiiBi Westduitse vakbonden: naar 35-nrige werkweek Een woord voor vandaag Duitse Kerk zweeg over j oden vervolgingen 2 ANDERZIJDS WELVAART In een van de vele bijeenkom sten van de tiende Duitse kerk dag heeft ook de voorzitter van de Duitse synode, dr. H. Thie- licke gesproken. Hij sprak in de werkgroep economie over het on derwerp: „Gods heil en der men sen welzijn." Wij geven zijn rede in beknopte vorm weer: Het verlangen naar die goede oude tijd is geneigd over het hoofd te zien dat ook vroegere generaties reeds de zondeval achter de rug hadden. In die warmere tempera tuur van die goede oude tijd groei de het drakenzaad van Gods grote tegenspeler evengoed als in onze pluralistische of socialistische maat schappij. In plaats van om oude tij den te treuren, zullen we moeten be seffen dat God ons juist in deze moderne tijd met een opdracht heeft geplaatst. Als we vergeten dat God de we reld regeert, helpt het ons geen steek om te proberen door sociolo gische analyses een vrije bewe gingsruimte voor ons zelf te ont dekken in de huidige gemeenschap. God maakt ons vrij tegenover de mensen; ook de machten die ons willen onderdrukken zijn Zijn macht onderworpen. En omdat deze mach ten onder zijn heerschappij en con trole staan, ontvangen wij toch steeds weer de levensruimte die wij nodig hebben. Wie immers in het zonlicht leeft en wien de vruchten in de mond groeien, heeft geen kans om te leren geloven. Daarom begenadigt God ons met moeite en zorg. In het oosten voelen wij hoe iede re organisatie onder een druk staat die wij dirigisme of geleide econo mie noemen. De individu wordt daar geen ruimte gegeven om eigen gewetensbeslissingen te nemen. Veel erger nog is het dat men van hem verlangt dat hij zich zal uit spreken voor de ideologische we- reldbeeld-hypothesen van de socia listische maatschappij. Wat ook de westelijke wereld aan eigen gerechtigheid en daarmee aan momenten van druk, beleeft, niemand eist daar echter dat men ze zal onderschrijven, belijden, ja zelfs zal roemen. Ook als we in het .oosten" op het moment nog over bepaalde vrijheden beschikken, we ten wij toch dat het doel is om een samenleving te stichten waarin voor de godsdienst geen plaats meer is. waarin het zogenaamd bijgeloof uit de gedachtenwereld van de men sen is gebannen. Deze zaken zo maar laten zwem men, houdt ongehoorzaamheid te gen God in en een verraad aan het geloof, dat weet dat de toekomst in de hand des Heren ligt. Door ons ongeloof worden we met onze te genstander schuldig. Ook hij heeft overtuiging grond de vrijheid wettelijk vastgelegd. Tegenover de tegenstander is men verplicht hem aan zijn woord, en misschien zelfs zijn huichelach tig woord te houden. Onder aanvechtingen moeten wij het tot een gewoonte maken, niet meer te vragen: „Hoe kunnen wij als christenen door deze tijd van druk en strijd heenkomen?" Maar: „Welke dienst ben ik namens God aan mijn naaste schuldig?" Ver loochening van geloof en liefde wordt door de ander heel scherp onderkend. Als eenling ziin wij nau welijks in staat om deze opdracht uit te voeren, maar God heeft ons niet geschapen als eenlingen, maar ons in de gemeente geplaatst. Dr. Thielicke vervolgt dan met een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat ook in het westen sprake is van eigengerechtigheid en dat ook wij in het westen helemaal niet zo vrij zijn als wij soms wel menen te zijn. Men behoeft dergelijke problemen niet te zien als een soort fatalisti sche dwangmatigheid, zodat wij on ze verantwoordelijkheid van ons af schuiven en gaan zeggen: ..Daar is toch niets aan te doen." Ons han delen zal zich altijd weer concreet openbaren in het compromis. Hoe wel bepaalde machten en structu ren de vrijheid bepalen en dus ook ompalen kunnen we toch zeggen dat deze beknotting van onze vrij heid niet ons leven geheel en al be paalt. Er zijn gebieden waar de vrijheid op geen enkele manier be perkt is. Daar is de vrijheid om lief te hebben. Wie begrepen heeft wat Christus bedoelt met zijn woord: „Hebt uw vijanden lief", die ziet geweldige nieuwe mogelijkheden. Hij laat zich dan niet meer ertoe verleiden om te leven volgens de wet van deze wereld: Zoals je doet, doe ik je terug. Jezus Christus re geert deze wereld door hen die lief hebben in deze wereld. OORSPRONG Een geheel andere probleem stelling kwam aan de orde in de werkgroep die de bijbelse bood schap bestudeerde in het licht van „de mens." Daar sprak de Maimer hoogleraar prof. dr. H. W. Wolff over de vraag: Waar komt de mens vandaan? Hij zei onder meer: D« geschiedenis van de mens begint met het spreken van God. De mens komt voort uit het spre ken van God. Dat is het wezenlij ke en eenstemmig antwoord van het bijbelse scheppingsverhaal op de vraag naar de herkomst van de mens. Als beeld van God, dat wil zeggen als een verantwoordelijke stedehouder voor God moet de mens op deze aarde heersen, niet als een enkelvoudige tyran, maar in gemeenschap met zijn medemensen. Zo mag hij van Gods bezit en Gods werken leven. Het bijbels scheppingsverhaal be waart de mens voor onjuiste ant woorden op zijn vraag naar het „vanwaar?" en behoedt de mens voor het antiek-religieuze misver stand als zou de mens van godde lijke afkomst zijn. De mens is een schakel in de keten van schepse len. Hij kan zijn afstamming ook niet uit een biologische afstam mingsleer verklaren, maar slechts uit het spreken Gods, die hem verantwoordelijkheid heeft geschon- De bijbelse scheppingsverhalen ge ven verschillende wereldbeelden weer. Dat laten de beide verhalen in Genesis 1 en 2 duidelijk zien, die in geheel verschillende eeuwen zijn opgeschreven. Natuurkundig gezien zijn het ook geheel verschil lende scheppingsverhalen. Het is de schuld van het chris tendom dat het uit deze beide scheppingsverhalen een religieus wereldbeeld heeft gedistilleerd en als eeuwige waarheid gepredikt. In zijn toneelstuk laat Bert Brecht met recht zien dat Gallileï de kerk er van beschuldigd heeft dat zij met haar versteende dogmatiek de echte natuurwetenschap heeft on derdrukt. Waar dat geschiedde heeft de kerk zelf de boodschap van de bijbel het zwijgen opgelegd. Het conflict tussen de bijbelse overlevering en de moderne na tuurwetenschap heeft bij veel men sen ondragelijke spanningen op geroepen. Het echte luisteren naar het bijbels getuigenis leidt echter tot de ontdekking dat geloof en we tenschap bij elkaar horen. Want de gelovige mens wordt opgeroepen om God te dienen in de natuurwe tenschap en de techniek. En de na tuurwetenschappelijke en techni sche mens wordt tot het geloof ge roepen. Hij moet voortdurend luis teren naar zijn Heer om zo de vrije en menselijke natuurkundige te blijven. God spreekt tot de men sen in het verkondigde Woord van Jezus Christus en daardoor kan de mens zijn oorsprong en doel trouw blijven. so'- Fn Fi dc br. elkln 4 so- 10- 30- 20- 10- TOOMS KATHOLIEK =NKE RKE IJK |c rERE -ORMEER 1830 18(0 18(9 1859 1869 1879 1889 1899 1909 1920 1930 19(7 1960 Enige dagen geleden schreven wij over de eerste cijfers die be kend geworden zijn van de volks- telling-1960. Daaruit bleek dat de enorme groei van de buitenkerke lijkheid vrijwel tot staan is geko men. Wij kunnen deze cijfers nu in de vorm van een grafiek weerge ven, waaruit blijkt dat langzaam O 'ga zéker eens per week! BEZUINIGING De maatregelen, die de Britse minister van financiën, Selwyn Lloyd heeft afgekon digd om de ernstige economische crisis het hoofd te bieden, zijn nog drastischer dan de laatste weken werd verwacht, »o schrijft De Volkskrant in een commentaar. Het blad vervolgt: „Letterlijk iedere Brit wordt geraakt. De vraag rijst nu of de maatregelen ook doelmatig zijn. De tijde lijke monetaire ingrepen zullen de nood van het moment moeten verlichten. Dat beperk te doel zal zeker worden bereikt. Dat deel der maatregelen i* ferm genoeg om hel ver trouwen van het buitenland in het pond te herstellen en om een gunstige invloed te hebben op dc betalingsbalans. Dc methode is echter al bij herhaling toegepast. Alleen al bet feit v»n de herhaling bewijst, dat blijvend succes uitbleef. Iedereen is er langzamerhand van overtuigd, dat dit falen te wijten was aan liet gebrek aan een duide lijk omlijnde politiek op lange termijn. Sel wyn Lloyd zei dat zelf in het Lagerhuis. Niettemin zijn de maatregelen en de bege leidende uitlatingen op dat beslissende punt alarmerend vaag. Dc minister beloofde een politiek op lange termijn voor de reductie van overheidsuitgaven. Wellicht heeft hij in de kluizen van zijn deportement wel concre te plannen liggen. Het moet nog blijken. Zolang geen licht wordt geworpen op de ze kwesties, ia een definitief oordeel over Selwyn Lloyds noodprogramma onmogelijk. De minister kan zich niet veroorloven lang te wachten met een opheldering. De bes de twijfels zullen^ met de dag ti r de gew s Brit als bestaat betreffen die twijfels de vraag, of dc offers nodig en nuttig zijn. Dat kan al onmiddellijk rampzalig zijn. Geen programma kan tot sanering van de economie leiden, als de diverse groepen in de Britse maatschappij niet eindelijk ttyt op rechte, constructieve samenwerking komen. De chaotische industriële betrekkingen, de enge filosofie van het trotse Albion en dc door de geschiedenis achterhaalde, bijna god-dienstige overtuiging „British is best" ondermijnen alle pogingen de essentiële ex port te verbogen door het verwerven van een ooncurrentie-positie op de wereldmark ten. De Britse vakbonden, die een onfortuin lijke historische groei hebben doorgemaakt, treft een belangrijk deel van de blaam voor dr onhoudbare toestand. Toch zouden op de eerste plaats de arbeiders worden get fen. als Grool-Britannié zoals sommii i oorspellen inderdaad zou afzakken het peil van een tweederangs indurtr natie met een wankele levensstandaard.' Het Algemeen Dagblad is mening dat de verhoging van de disconto maar zeker een consolidatie van de percentages openbaar wordt. De rooms-katholieken vormen de groot ste groepering. Zij zijn in ledental niet alleen absoluut (in 1947: 3,7 milji 1960 4,6 miljoen), maar ook relatief vooruitgegaan (1930: 36,4 procent; 1947: 38,5 procent; 1960: 40,5 procent). Deze relatieve stijging schijnt zelfs in sneld tempo te verlopen, immers 1930 tot 1947 bedroeg deze 2,1 procent èn van 1947 tot I960 reeds 2 procent. Met andere woorden: voor de oorlog deed men acht jaar over een procent, na de oorlog ongeveer 6,5 jaar. Dit komt in de allereerste plaats door het hoge geboortecijfer. Van de Nederland se babies worden 47 procent al als rooms-katholiek aangegeven. De hervormden daalden opnieuw, maar het tempo ligt lager dan tijdens de be ruchte periode van 19201930. Ook de ze daling was te voorzien als we de leeftijdsverdeling in ogenschouw ne men. De Hervormde Kerk is een ver ouderde kerk. Van de Nederlandse ba- bies wordt slechts een kwart aange geven als hervormd, terwijl van de be jaarden het percentage rond de tig schommelt. In 1930 was ons volk voor 34.5 procent hervormd, 31 procent en in 1960 voor 28 procent. De gereformeerden vormen samen een merkwaardige groep. In deze statistiek worden onder gereformeerden niet slechts de leden van de Gereformeerde Kerken, maar ook de vrijgemaakten, de christelijk-gereformeerden, de oud gereformeerden en de leden van de Ge reformeerde Gemeenten bedoeld. Er trad hier tussen 1947 en 1960 ruggang op. In 1947 was het percen tage 9,8, nu in 1960 was dit gedaald tot 8,9. Het is nog niet duidelijk waar aan deze teruggang toegeschreven moet worden. De buitenkerkelijken groeiden, groei is sterk vertraagd. In de eerste decennia van deze eeuw nam hun aan tal zeer snel toe en wel tussen 1889 en 1920 van nauwelijks 1 tot 7,8 procent. In de jaren twintig steeg het percen tage tot 14.4. na 1930 verminderde de groei. In 1947 bedroeg hun aantal 17 procent van de bevölking nu in' I960 is dit slechts aangegroeid tot 17,9 pro cent. Ds. W.~Hilverda overleden Aan een zeer langdurige ziekte is in Leeuwarden in de leeftijd van ruim 76 overleden de doopsgezinde emeri tus-predikant ds. W. Hilverda. Deze predikant werd öp 14 december 1884 te Akkrum geboren. Hij studeerde aan stedelijke universiteit te Amsterdam aan het Doopsgezind Seminarium. 1913 werd hij tot predikant bevestigd te Zijldijk. Drie jaar later vertrok hij „Vanaf 1966 wordt er alleen nog maar op woensdagen gewerkt!" Dat verklaarde ergens in West- Duitsland een vakbondsbestuurder onder luid applaus in een verga dering. Toen het applaus was verstomd klonk achter uit de zaal deze vraag: ,,E 1 k e woens dag?" Of het echt is gebeurd? Het was in ieder geval een bijzonder geslaagd grapje in een politiek cabaret en al zal er zélfs in West-Duitsland over vijf jaar heus ook nog wel op andere dagen dan alleen op woensdag worden gewerkt, ieder mag rustig aannemen, dat in 1966 het aantal wekelijkse werkuren nog wel wat minder zal zijn dan thans. Op het ogenblik is de veertigurige of vijfdaagse werkweek in de Bonds republiek het deel van meer dan de helft van de werknemers: 10 tot 101 a miljoen mensen profiteren ervan. Maar reeds staat de vijfendertigurl- ge werkweek in het middelpunt van de belangstelling. Zij Is door verschil lende van de zestien Westduitse vak bonden de leden al in het vooruit zicht gesteld en onderwerp van heel wat discussies geworden. Er bestaan geen volstrekt betrouw- ure cijfers over de mate, waarin de vijfdaagse werkweek in West-Duitsland momenteel een voldongen feit is. Dal en gevolg van de omstandigheid, in de collectieve arbeidsovereen. komsten in de meeste gevallen slechts het totale aantal wekelijkse werkuren is vastgelegd. Hoe die uren over de week worden verdeeld is een zaak. welke per bedrijf wordt geregeld in overleg met de personeelsraad. van vijf tol zeven procent in Engeland drie er prettige aspecten heeft. Het blad schrijft: „Er is nu een sterke rem gezet p de investeringen van de Engelse indus- rie, voor «over deze door kredieten wor den gefinancierd. Dat kan voor Engeland impzalig worden. Dc Engelse indnstric is nu niet bepaald :n van de modernste ter wereld. Voor het p een modern peil brengen en vooral hon en van het industriële apparaat lijn gcote beleggingen nodig. Dal wordt straks een te vereiste als Engeland zou meedoen de concurrentiestrijd in dc Europese nomische Gemeenschap. Het :ede minder aspec •k de Engelse -egering igere rente zal moeten betalen. Dat gai j een verhoging als de afgekondigde no| in de papieren lopen. Wellicht echtt 1 het nadeel van deze twee ongunstige factoren enigszins kunnen worden opge vangen door dc verhoging van de ver bruiksbelastingen en invoerrechten. Wat echter niet kan worden opgevangen is dat de enorme kapitalen, die thans in de wereld braak liggen als gevolg van po litieke moeilijkheden in oost en west, voor een belangrijk deel naar Londen zullen ver huizen om daar te profiteren van de bogc Deae kapitalen worden als over een schaakbord verschoven, weg van de onrus tige gebieden naar wat rustiger belegging*- gebieden en naar plaatsen waar een hoog egen. verhoging heeft Engc- zijn poorten wijd open gezet gelijke speculatieve vluclitkapitaal, wel heel wankele basis vormt Vollcdis Volledig ingevoerd is de vijfdaagse werkweek in de mijnbouw (waar zij onderdeel vormde van de maatre gelen tot vermindering van de steen- kolenproduktie in verband met de be faamde afzetcrisis), in de verzekerings branche, in de sigaren- en sigarettenin dustrie, alsmede bij de banken. Vorig jaar oktober is een enquête ingesteld, maar daarvan zijn de uitslagen nog niet bekend. De laatstbekendc cijfers dateren oktober 1959. Zij zijn dus beslist niet meer actueel, maar als men ze leest en zich herinnert wat daarna op dit punt is gebeurd, dan heeft men zeker een indruk van de omvang, waarin de vijf daagse werkweek toepassing vindt. Op genoemd tijdstip was de vijfdaagse werkweek een feit voor 17 procent van de landarbeiders, 63 procent van de metaalbewerkers, 62 procent van de bouwvakarbeiders, 60 procent van de mijnwerkers, 19 procent van het ver zekeringswezen (beide laatstgenoemde nu dus volledig). 21 procent van het verkeerswezen en 44 procent van alle overige bedrijfstakken. Ook een kwart van alle ambtenaren had in oktober 1959 reeds de vijfdaag se werkweek. Momenteel profiteren bijna alle ambtenaren ervan- En des kundigen menen, dat In de loop van dit en het volgende jaar heel werkend West-Dnitsland maar vijf dagen per week op kantoor of fabriek zal behoe ven door te brengen. De wederopbouw van de Raschi-syna goge in Worms het oudste ioodse bedehuis in Europa is voltooid. Dc synagoge werd in de Kristalnacht, 9 no vember 1938 verwoest. Zij is genoemd naar de filosoof Salomon ben Isaak Raschi. die in de elfde eeuw in Worms heeft geleefd. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam als predikaht voor bijzondere werkzaamheden: dr. Kr. Strijd te 's-Hertogenbosch; te Wijckel (Fr.): J. A. Geusebroek te Barsinger- horn (N.H.). Bedankt voor Wezep: J. Vermaas te GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Asperen: kand. C. W. Plooy te Soest: te Zaltbommel: kand. J. J. Kuiper te Sassenheim. Amsterdamse subsidie voor restauratie van de Oude Kerk De gemeenteraad van Amsterdam heeft woensdagavond zonder hoofdelijke stemming besloten een subsidie te ver lenen van 78.750 voor de verdere uit voering van de omvangrijke restaura tie der Oude Kerk. Het betreft de derde fase van de derde etappe, waar voor een bedrag van 350.000 nodig is Het rijk en de provincie zuTen eveneens belangrijke bijdragen leveren. Christen-democraten in Chili bijeen Het derde wereldcongres van christen democratische partijen wordt vandaag te Santiago in Chili geopend. Het con gres wordt bijgewoond door 600 gede legeerden uit Europa, Midden- en Amerika en Azië. Horacio Walker, de voormalige Chi leense minister van buitenlandse zaken, die voorzitter is van de organisatiecom missie, heeft verklaard, dat gesproken zal worden over de „verhitte proble men, waarvoor de wereld zich geplaatst ziet en over de pijnlijke situatie in c" onderontwikkelde landen van de wereld' De Braziliaanse delegatie heeft ve klaard een resolutie te zullen indienen waarin de Latijns-amerikaanse rege ringen verzocht wordt hun defensiebe grotingen te verlagen. Bouw eerste klooster in Zweden begonnen Dc sociaal-democratische regering van Zweden heeft de weg gebaand voor het eerste rooms-katholieke klooster dat sinds 433 jaar in dit traditioneel pro testantse land geopend zal worden. Zes Belgische en twee Zweedse nonnen tref fen voorbereidingen voor vestiging van het klooster in het Zuidzweedse dorpje Glusloev. Het klooster behoort aan de orde der eerwaarde zusters Carmelites- sen. Het moet de volgende zomer ge reed zijn en zal dan huisvesting bie den aan 21 nonnen. Water in woestijn is al 20.000 jaar oud In sommige diepe bronnen in de Saoedi-Arabische woestijn komt water voor» dat 20.000 tot 25.000 jaar oud moet zijn, zo menen drie Amerikaanse geolo gen. Zij hebben de ouderdom van dit water bepaald door middel van de hoe veelheid radio-actieve carbon, die het bevat. Deze carbon wordt in de atmosfc door kosmische stralen gevormd en drijft dan naar de aarde of komt met het regenwater mee naar beneden. Het wa ter in de diepe bronnen is wellicht ge vallen in de Wisconsin ijstijd,, toen er zeer veel regen viel, zeggen de drie on derzoekers, die monsters water geana lyseerd hebben, verzameld door de Arabian american oil company. „Kom ïk om, dan kom ik om!" zegt Esther is dat jatalismt of is dat Godsvertrouwen? Dezelfde vraag kan men stellen als wij de uitdrukking bezigen: Het zal toch wel komen zoals het komen moet!" Want wat bedoelen we met dat woordje „moeten"? Zit hier de gedachte in, dat God de gang van de wereld en van ieders leven bepaald heeft en dus alles verloopt volgens Zijn eeuwig plan? Of leven we meer uit de noodlots-idee met de filosofie van „als je voor een dub beltje geboren bent bereik je nooit een kwartje". Met ah levenshouding: nemen wat je krijgen kunt! In de kunst van deze laatste filosofie hebben sommige mensen het ver gebracht. Ze winden zich niet meer op bij tegenslagen en een meevallertje accepteren ze met een glimlach. En van enige verbitterdheid is zelfs geen sprake! Dit is de vraag: leven deze mensen of laten ze zich leven Kan een christen zo leven? De door Esther gesproken woor den „Kom ïk om, dan kom ïk om", zijn beslist niet zo bedoeld. De activiteit die ze ontplooit is er ook mee in tegenspraak ze weet zich een werktuig in Gods hand en zo vertrouwt ze haar leven aan Hem toe. Die overgave aan God is niet zo eenvoudig denk dat niet. Maar tel ook niet gering de rust die het geeft als men zich een kind van God weet! ZO DRINKT U PERNOD 45: K0ÜD WATER 1 DEEL S<^werr^ynl PERNOD 45 ttpSWHf VOOR DE HANDEL, ANDRE KERSTENS' N.V.-TILBURG Z) Dankbaar feest Sonnevanck kreeg lang verbeid kerkgebouw De jaarlijkse Sonnevanckdag werd gisteren, niettegenstaande regen en straffe wind die tekeer gingen rondom en op de tent waarin bijna tweeduizend bezoe kers waren samengekomen, een feest van dankbaarheid. Want het moderne kerk- en recreatie gebouw, waarvoor verleden jaar de eer ste steen werd gelegd, werd 's middags officieel in gebruik genomen als een monument van de liefde, welke het pro testantse volksdeel van Nederland Son nevanck toedraagt. Er is imnrters jarenlang geld bijeen gebracht door het suppletiefonds, uit giften en kerkcoilectes, om het eindelijk zover te krijgen. Want het grote com plex gebouwen dat Sonnevanck in ruim een halve eeuw tijd is geworden, miste toch wel heel erg een eigen kerk waar in men kan samenkomen én een goede ontspanningsruimte, waarin ziekenka mer, ziekbed en ligstoel af en toe eens kunnen worden vergeten. Nu staat er dan een heel modern, uit baksteen opgetrokken gebouw, dat aan de ene zijde een rustige, fraaie kerk- zaal met honderd zitplaatsen heeft en aan de andere kant een flinke recrea tiezaal en nog een ruime hal met zitjes De kerkzijde is naar de sanatorium- en ziekenhuisgebouwen gericht „als een verlengstuk van de binnenkamer", zo als de architect, de heer G. Wester- woudt uit Den Haag dat verklaarde. In de tamelijk hoog opgetrokken buiten- §en toren aange- van drie houten Advertentie Neem Boldoot mee De bekende, verkwik kende Boldoot Eau de Cologne in sportieve, platte reisflacon f. 1.65 De Amerikaanse kerkhistoricus dr. Otto L. Elias heeft gisteren ge zegd dat de Duitse Evangelische Kerk in haar geheel vrijwel ge zwegen heeft over de jodenvervol gingen in de nazi tijd. Waar zij haar stem verhief, deed zij dit onvol doende en te laat. De geschiedkun dige verklaarde dit op de tweede internationale bijeenkomst over de geschiedenjis van de kerkstrijd in Duitsland. De bijeenkomst werd in Bielefeld gehouden. Met name had dr. Elias kritiek op de kerkelijke leiders uit de nazitijd die volgens hem niet op besliste wijze en te rechter tijd voor de joden zijn op gekomen. Het beeld was echter niet helemaal somber, want als men de feiten volgens deze Amerikaanse hoogleraar nuchter en niet vooringenomen bekijkt, kan men niet spreken van de antisemitische hou ding van de Duitse Evangelische kerk in de jaren voor en tijdens de oorlog. Maar evenmin is het mogelijk om te ver klaren dat de kerk in die jaren joods- Er zijn voorbeelden waarin predikan ten en gemeenteleden zich zeer dapper hebben gedragen en hebben geprotes teerd tegen de vernietiging van de jo den. Zij komen hoofdzakelijk voort uit de Duitse Kerk tegen de jodenver volgelingen is geen sprake. „De Bekennende Kirche heeft haar oren en ogen niet gesloten voor de nood van de joden en d christenen die hun leven wilden instellen ontbraken zeker niet.' Hoewel de meeste namen in het ver geetboek zijn geraakt, noemde de spreker in het bijzonder probst Heinrich Grüber, nu predikant in Oost-Berlijn, die getuigde tijdens het proces tegen Eichmann. Ook den genoemd ds. Hermann en Helmut Hesse, die later in een concentratie kamp terecht kwamen. In het bijzonder in Berlijn hebben de christenen veel joden geholpen. Na het einde van de oorlog doken daar plotse ling ongeveer 20.000 joden op die door gelovigen al die jaren verborgen gehouden voor de nazi's. Dr. Elias ging ook in op de vraag of de „Bekennende Kirche" zich wel vol doende ingezet heeft voor de joden. Zij hielp de -joden-christenen en de predi kanten die joods bloed in hun aderen hadden. Hij liet deze vraag echter open. Wel is er door hen sterk geprotesteerd, bijvoorbeeld door bisschop Wurm van Würtenberg die in 1943 een brief aan Hitier schreef toen hij op de hoogte was gesteld van de massamoorden door het Derde Rijk begaan. De meeste kerkelij ke leiders hebben echter in die dagen alleen maar gezwegen. Ongeveer 60 theologen uit Duitsland en andere landen van Europa woonden deze conferentie bij, die ten doel heeft om de feiten te vinden die betrekking i de zogenaamde „Bekennen-hebben op de strijd van de Duitse kerk Anti-semitisme in Beiers bergdorp De Duitse weekblad „De Spiegel" heeft ernstig geprotesteerd tegen eer anti-semitisch mirakelspel dat weer ir het Duitse dorp Deggendorf in Beieren zal worden opgevoerd. Het dorp is van plan op grootse wijze een massamoord op joden in de twaalfde eeuw te her denken. Om deze massamoord zw allerlei mirakel-verhalen als het schijnen van een kind, dat dan wel het Christuskind geweest zal moeten zijn, naar hun mening. Volgens de geschiedenis zouden de joden geconsacreerde hosties hebben ontwijd. Deze zouden zijn gaan bloeden nadat de betrokken joden ze met door nen hadden doorstoken en op een aam beeld op de hosties hadden geslagen. De inwoners van het dorp hebben de joden toen als tegenmaatregel ver moord. Waarschijnlijker is echter dat deze „vreselijke" daden van de joden alleen maar bestaan hebben in de ver beelding van de inwoners van Deggen dorf, en we hier hebben te doen met een middeleeuwse uiting van anti-s In vroeger jaren werd deze m? moord herdacht met een antisemitisch mirakelspel dat eeuwen geleden geschre ven is door een benedictijner monnik. Het blad „Der Spiegel" eist nu dat de joodse en anti-semitische aspecten uit dit feest worden weggelaten. Tilburg benoemt lector Het curatorium van de r.k. econo mische hogeschool te Tilburg heeft tot lector benoemd dr. L. Lips. Deze zal zich in het bijzonder bezighouden met de wiskundige en statistische vakken. kruisen die aan Golgotha herinneren door uitsparing van een opening, wa en klein carillon wordt geplaatst. Dat de kerk ook een luidklok heeft ge kregen, daarvoor zorgden de „Sonne- vanckveteranen", de vereniging van oud-verpleegden en oud-verplegenden drie jaar geleden bij het jubileum aL Nu boden zij nog een "''j In de ochtendsamenbomst, die ge leid werd door de voorzitter bestuur der vereniging welke Sonne vanck in stand houdt, ds. C. J Sikkel uit Amsterdam, werd vermeld dat de ledenwerfactie, in de afgelopen maan den gehouden, niet minder dan 2512 nieuwe donateurs voor Sonnevanck heeft opgeleverd. Maar ln de pauze kwamen er van de vele bezoekers nog nieuwe aanmeldingen bi^ en werd het aantal in totaal maar liefst Patiënten en personeel boden irag van 5000 aan en hiervan klein carillon met 12 klokken v kerk worden gekocht. Daarna n afscheid van ds. H. R. Pel, geestelijk verzorger van Sonnevanck, die tember emeritaat verkrijgt en opge volgd zal worden door ds. M. Ros uit Hoofddorp. 's Middags werd een korte komst gewijd aan het in gebruik nemen van het nieuwe gebouw. Nogmaals sprak ds. Sikkel de overgrote dankbaarheid uit, die allen van Sonnevanck voelen je gens de vele, vele vrienden, die de bouw hebben mogelijk gemaakt. Ds. C. van der Zaal uit 's Gravenmoer, leider van het suppletiefonds, droeg officieel een zilveren sleutel over aan ds. Sikkel en onder degenen die gelukwensen uit spraken was ook burgemeester G. Nu- man van Harderwijk. Deze sprak eerst een persoonlijk woord van waardering voor alles wat op Sonnevanck voor zo vele lijdenden is gedaan in de loop van vele jaren en bracht daarna het welge meend compliment van het gemeente bestuur over. Tenslotte ging men in lange, dichte rijen, helaas door de regen, naar het nieuwe gebouw, waar ds. Sikkel plech tig de sleutel in het slot stak deur opende. Allen bekeken met veel bewondering het bouwwerk en de sobe re, maar -smaakvolle inrichting en daar na werd de gezelligheid nog wat voort gezet met volksdansdemonstraties en andere vrolijke attracties voor de be zoekers, die van heinde er gekomen om deze bijzondere Sonne vanckdag bij te wonei Jan en Toos, leesboekjes voor de la gere school, Van de zolder naar meer, en Naar 't verkeerspark, door Johan Hidding. Tekeningen Corrie van der Baan. Uitgave J.H, Kok N.V., Kampen. Moeder, zeg me eens, antwoorden op meisjesvragen, door Gera Kraan- Van den Burg en dr. K. J. Bult. Vierde druk. Uitgave J.H. Kok N.V., Kampen. Speurtocht naar vermisten, door Jo han Hidding. Edward- Smit-serie. Om slag Hans Borrebach, illustraties Kees van Leny. Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen. Tips voor de ouders 'van de studeren de jeugd, door Fred Schreuder. Uitgave N.V. Pax, s-Gravenhage. De wereld van het Oude Testament, deel III: Het hernieuwde verbond, door Bernhard W. Anderson. Vertaling L. Leertouwer. Uitgave Bosch Keuning N.V., Baarn. Sesam, nieuwe geïllustreerde wereld geschiedenis, negende deel: Reformatie en Contrareformatie, en tiende deel: De godsdienstoorlogen. Uitgave Bosch Keuning N.V., Baarn, Operatie Midway, door Michel Le brun. Vertaling E.Kruse. Uitgave N.V. Nijgh Van Ditmar, 's-Gravenhage- Rotterdam. Biks 3, bekroonde en tevens groten deels ongepubliceerde verzen van de winnaars van de Hilvarenbeekse Litera tuurprijs. Uitgave Stichting Groot-Kern- pische Cultuurdagen, Hilvarenbeek. Brand in fabriek 150.000 schade Omstreeks twee uur vannacht is brand uitgebroken in de hout- en metaalwaren- fabriek van de firma A. Huizing Nieuw-Roden (Dr.). De kantoren en een gedeelte van c werkplaats brandden uit Een hoeveel heid materiaal en 6.000 paar klompen en 1.000 paar laarzen gingen verloren. De schade wordt geraamd op 150.000.Het bedrijf was tegen brandschade zekerd. Als gevolg van de brand zullen de werkzaamheden in het bedrijf, dat orderportefeuille had van 500.000,ge ruime tyd gestagneerd zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2