ROB BLÓTE UND mow SCHÖNBEHG'S MOSES DE TIJD TE LIJF: Dichters M spreken exposeert in zijn eigen woning-kunstzaal sa;ïïml wr2 as ZONDAGSBLAD ZATERDAG 22 JULI 1961 EINDELIJK eens een ge rede aanleiding iets te vertellen over een jong kunstenaar, die zich het ^jte schijnt te voelen, als hij sjn licht maar onder de koren- „tit kan laten schijnen. Waar- qj eigenlijk? Presteert Rob Blote, de man, te we voor vandaag eens in vervojg uit hem ios peuteren, voerd en siert nog altijd deze iet licht van de openbaarheid „Maar ja, wat verder dan nog? gemeente. Op die academie in Den Haag Inmiddels zijn we in 1960 aan- irillen brengen, dan zo weinig, v/erkte ik vier jaar, maar h,et geland en „ik trouwde", gaat Rob ffi* en zeker niet! 8aat me eenmaal lastig af me verder, „met Wies Krouwers, een vrij en volledig te ontplooien als vrouw, waar ik een grote steun Het is enkel en alleen maar ze me op mjjn vingers kijken en aan heb. Nu hebben we één ding ik besloot er weg te gaan. Tus- gemeen en dat is, dat we ons sen twee haakjes, in mijn Haag- nooit helemaal senang voelen in se tijd boetseerde ik altijd nog op kamers met van die hele lichte de zaterdagochtenden in Delft aan wanden. We kregen woonruimte de Technische Hogeschool. En in Wassenaar en kwamen op het och, het bloed kruipt waar het lumineuze idee de aanwezigheid niet gaan kan en mijn erfelijke van de muren te verdoezelen door sterke, van elkaar verschillen en kwestie van verregaande bescheidenheid en het gevoel tin „wie ben ik eigenlijk?" Een prijzenswaardige instel ling in een (kunst) wereld, waar rèislibido" dreef hard geschetterd wordt en vreemde verten en zo trok ik er de kleuren te geven. De wand be- opnieuw, weer met vrienden, op houdt zo z'n materie- en je veelal met zo weinig resuiia- uit en dit keer richting Italië: We leeft als het ware omsloten door maar materieel gesproken reden thans met een auto, die de- één groot schilderij. Disco-wereldpremière van Arnold Schönberg Moses und de meesterwerken uit de dodeca- Aaron. Opera in drie akten. Koor phonische tijd van deze Oosten en orkest van de Norddentscher rijkse voorvechter voor muziek- Rundfunk, dirigent Hans Ros- vernieuwing en ten» tweede baud. Philips Modern Music Se- ze partituur baud. Philips Modern Music Se- ze partituur zo gecompliceerd en - T°T DE meest opmerk g); dit werkstere" ke^en S opnamen van de nieuwe se- _.n w;n<rt pn ppn noodzakeliikheid Jaren van zlJn leven trachtte hij rie moderne muziek, die Phi- en een steeds weer de opera te voltooien. Ups' Phonografische Industrie T«lrcf Ïpal5r WaS iifm L dCZe dC "Ft1* ÜCei' VT' vanAaron,' SÏÏSËFSÏ& Stuurd behoort Schönberg s (Jpe- De door Schönberg zelf geschre- beel-ding, onoverkomelijke proble- ra Moses und Aiiron, een disco- ven tekst is gebaseerd op de bij- men bood en toen Schönberg in wereldpremière. De platen zijn beltekst van Exodus^ vanafde 1951 overleed, lag het werk onvol- vervaardigd tijdens de eerste J VIA NAALD S.fl PIAAI de tweede scène van de eerste ak- uitvoering in concertvorm voor de N.W.D.R. in 1954 (de eerste opera uitvoering had in 1957 te Zürich plaats). r nauwelijks v Rob Blote, getekend door onze medewerker Gijs Kording. N weinig gewin. Sieraad i Mozes op de Sinai, hij de wetstafelen ontvangt, en met de dans en de orgieën het Gouden Kalf heen en het con- Voor degeen, die dieper wil flict met Aaron. De hoofdlijn van doordringen in de betekenis van het bijbelverhaal is aangehouden, Schönberg als componist, is dit maar Schönberg heeft de tekst fi- een opname van uitzonderlijk be- losofisch-religieus belicht door de lang. Ten eerste kan Mozes en tegenstelling: de Enige, Eeuwige. Aaron wel gerekend worden tot Alomtegenwoordige. Onzichtbare en Onvoorstelbare God, die Mozes verkondigt, enerzijds en de dage lijks zichtbare, in goud uitgebeel de God anderzijds, te interprete- conflict tussen „Er- ro Mozes door de stem tooid. Misschien is er verband in het brandende braambos, de te zoeken met het feit, dat Schön- confrontatie met Aaron, het toe- berg de twee eerste aktes e ""iar schreef, toen hij zijn Joodse geloof 'ot had afgezworen (1921), terwijl hij I door het nationaal-sc Om een lang verhaal kort te maken, door allerlei soesah maak- Wies ontwierp indertijd eens dan ook Blöte op z'n te ik me zo moe, doordat ik maar een sieraad en dit hebben we, praatstoel krijgt, moet .er heel ongeveer zes uur per drie etma- sterk vergroot uiteraard, als uit- vat water door de, in zqn nabij- len sliep en dan meestal nog zit- vtid stromende, Rijn gaan; maar tend of hangend achter het stuur &angsP«"« gebruikt voor het de alings komen er dan dingen voor (want geld voor een onderkomen coreren van onze wanden. Ja, en de dag. waarmee zijn met min- was er natuurlijk niet bij); de dan geven we op woensdag en bescheidenheid toegeruste nare gevolgen bleven dan ook niet -atpr(iap. iP»cPn in handenarbeid tbroeders al kolommen vol uit, want teruggekeerd in het zaterdaS 'essen in handenarbeid allerlei dag- en weekbladen ouderlijk huis te Voorschoten, aa" de jeugd en vinden hier veel iadden kunnen doen vullen. kreeg ik prompt kinderverlam- voldoening in, want je draagt op Op onze vraag: „Hoe is het nu ming, als gevolg van mijn over- die manier je eigen verworven- S „eden „eer; ie geeft het we- in 1950 mijn eindexamen H.B.S. Wilclrre de fakkel door en de ra toen ging ik naar Delft; de llalvrawnr ten zjjn verrukkelijk, die je met Technische Hogeschool, naar e Blöte vertelt het allemaal heel dat „kneedbare materiaal", dat fp^ekld'V* .ÏÓ'r "tohS™ m" toch vindt- 'da^ie6^' wüt het toPPunt van menselijke'wils- haalt- m! kortom!3 ik' boetseerde hier SkCwelrelde'!besch^m|nóvei?dd; E" nu onlan2smaakten we een •C leiding van Prof. Vtoncke- le- dematen had (uiteraard materie. „Volk voor U besproken De inspecteur, door Jan de Hartog. Uitgave Elsevier, Amsterdam-Brussel. besluit Blöte zijn relaas. - t, l den hier hoofdstuksgewijs Rob Blote vertelt het allemaal verschillende schrijvers i iHeus^weg^maar Qrde gesteld De bundel beoogt geworden, daar het vertelt op beknopte wijze artsen, met huisartsen, en anderen, langs wij, als bezoekers, staan toch wel perplex over een jonge kunste- diorama1- allemaal onder mijn studie door. Zo doe je natuurlijk wel de no dige ervaring op, maar het maakt zekere onvrede Zonneklaar die daar niet alleen een betrekkelijk korte reis met een vracht reisschetsen in rood krijt terugkeert, maar boven dien met-allerlei Spaanse kunst voorwerpen, zoals zijn op het gebied de ge- brengen, voorlichting ..n*- te dienen. Specifieke punten wor- eevlochten den besproken met betrekking geviocmen h„y._nJplin., -ée beeldbouwer Etienne. Mijn grootvader, die nog al het ste vereUte v00r een beeldhou- tenèn ander te zeggen had in wer)> ging hij portretten maken, I, Diergaarde Blijdorp vroeg m.J 0,a het ^middels bekende van voor hem, de benodigde dier- en jan van Reek; ongelooflijk sen- mensfiguren te vervaardigen, die sitieve dingen naar een Daar han- hij nodig had voor pre-historische den en het boeiende „deserteur". dat ging eigenlijk Voelde Rob zlch dit ogenblik m„n Hip Hoor z?lf een deserteur omdat Tiij uit zijn studie was weggelopen? ecu teWie zal het zeggen, maar hoe teie*S dïn' SA™ gÏSlErn de béz-oe- Sè twee jaar Delft bleek dan twee meter lengte. J'j „De'Tunnel enhet ^bevindt zonneklaar, dat de bouwkun- Plotseling voelt hij zich gegre- Wassenaaf- met de auto brom cï>e en centraal zenuwstelsel, Mudie en het boetseren maar pen door ^et poppenspel en wassen,aa.r- meï 9? aü.to- öLorn: Hin» «opH.pI «op,»1p «Pri DiMüijk met elkaar te verenigen maakt een reeks levensechte wren en ik besloot dan ook mij verder als beeldhouwer te bekwa- ®en- t Het wordt een welbestede Ik profiteerde op een prettige hAaH^m"3 avond voor de bezoeker, die er maar al te Clarius zoekt het geluk, door Gaston Cauvln. Uitgave Ad. M. C. Stok - Zuid-Hollandsche Uitg. mij, Den Haag. Gaston Oauvin heeft ons met ,Clarius zoekt het geluk" een zon nig boek beschonken: in fijngevoe lige trekjes vertelt hij ons van niet onbekend, dat Jan de grote en kleine avonturen van de onderwijzer Clarius, die na veel het Engelse taalgebied omzwervingen ten slotte belandt heeft gekeerd. Vandaar dan ook, in een klein Frans bergdorpje, dat „De inspecteur" eerst in Ame- waar hij zijn levensdoel en de :a is verschenen en thans ge- uzve tijd later - in het Neder- i1""» dromen vindt. Het lands. De actualiteit van het boek doet ons even aan Aart van door boek is er door het proces- der Leeuws De kleine Rudolf den- de Eichmann met geringer door Geriatrie, aspecten van de gezondheidszorg voor bejaar den, onder redactie van dr. R. J. van Zonneveld. Uitga ven Van Gorcum Comp. de' Hartog**Nederland' N.V. - Dr. H. J. Prakke d®.^ugu^eef^i°a?5draaid H. M. G. Prakke, Assen. In dit boekje wordt de medi- rika "is verschenen sche kant van de bejaardenzorg belicht. Zes onderwerpen dan wat levensblijer, Amsterdamse politieman die wa* meer op het leven af. Het is op zich neemt een doodziek Joods een uitgave van de Cultuurserie als verpleegsters, die werkzaam meisje illegaal naar Palestina te Anton Pieck zorgde voor aantrek- De inspecteur redt het meisje uit handen van een handelaar in blanke slavinnen en brengt haar zijn posi- kelijke illustraties. magnifiek "in J» het boekje worden achtereenvol gens onder de loep genomen de ^ak „Q u.b verschijnselen van veroudering, doorvoeld weet te vertellen, ouderdom, en ouderdomsziekten, hoeft ggen betooi zijn gezinsleven. Dat De Hartog dit knap invaliditeit en reactivering, psy- Men kan er twisten, of de literatuur er -u uc duw, uiuiu- ««.e vèrtijkt is, maar vast staat (halte Den Deijl g ^n. voeds®L sociale geriatrie jn ebc geval, dat de schrijver een in een tue w co. uidtuu Inmiddels hakt hij zijn beroem- maniër van de ervaring, die ik de beeldje „Adam' en krijgt zo niet mijn werk voor grootvader waar een officiële opdraent van had opgedaan en mijn leraren de gemeente Voorschoten een worden ontvangen door Blöte ichtten bovendien wel wat talent heeld te l*ia:zijn vrouw en bovendien ziet n bij mij aanwezig. schooL Het werd m br0ns Ultge' Ik sloot meteen mijn Delftse riode af en ging studeren heeft gecreëerd die een minstens zo groot publiek ver- prnpi dient als zijn vroegere werken. \JI o 1 /til Kotrnft KöV. A/ifi man tonli. beeldhouwafdeling van de toen nog niet Koninklijke academie voor Beeldende Kunsten in Den r0[, Blöte ii Haag, maar in de tussenliggende vakantietijd maakte ik nog even tussen neus en lippen, met drie Trienden een reis naar Tanger. Nu moet je weten, dat we ons, natuurlijk door geldnood gedwon- tn we sleepten ook nog hanger met ons mee. Om de kos ten te dekken, zochten we een nvuurwa terfabrikant" uit Schie dam op en vroegen hem of wij ons vehikel met reclames voor tijn merk mochten beschilderen. Het werd maar al te gretig toe gestaan en we hielden er een paar centen aan over. Onderweg maakten we reclame- foto's voor die bekende „gloeilam penfabriek - in - het - zuiden - des - lands", over scheerappara- ten, flitscamera's en autoradio's; die werden dan in hun orgaan iiAnnouncer" geplaatst. Gezien de voortdurende in de oudste bevolkingsgroep gastvrij zal voorlichting op dit terrein v bijzonder belang. Dit boekje zal °P het ogenblik i bijzonder waardevol kunnen zijn ^jZg„ en 6 We® dan tegelijk het wondere, sfeer- voor allen, die belast zijn met de volle interieur, dat het jonge zorg voor de gezondheid van hun Wat dat betreft behoeft men trou wens niet ongerust te zijn; de ver filming van „De inspecteur" aak EN kent het korte piano- Men moet zich evenwel paar met eigen geest tot stand bracht. GIJS KORDING handen bejaarde medemensen. ,Der spricht." Aan deze com positie wordt men herin- nerd, wanneer er weer enke- hët boek ie gedichtenbundels om aan- dacht vragen. Poëzie is al zo- Is die weg gevonden, den zei ""ft11!? 1?" u"" ien het boek waarderen, al zul- sluitend ly ris c h e poezie ,zo- ook bedenkingen rijzen. a' niet vluchtig, dan toch kort eens gezegd: „Ik hoop. dat het in Insekten Tussen de bedrijven door vin- ten we nog zo'n dikke twintigdui zend insekten voor het Rijksmu- leum voor Natuurlijke Historie te Leiden, waar mijn vader als ad junct-directeur aan verbonden was *n eigenlijk nog is". En als Blöte dan stopt en weer begint te lijden aan z'n spreek woordelijke bescheidenheid en de •chroom, aan anderen dingen te vertellen, die hij liever als zijn len v.. o—- a De Hartog noemt bijvoorbeeld van stof. Hirosjima en Auschwitz in één adem, daarbij vergetend dat het .,De. Rozijnen Fhi't ontstaan van het ene oord der yTe"traet,ern <"*g. N.V Uitgeverij verschrikking hit einde van de Nijgh Van Ditmar Rotterdam) oorlog verhaastte en daardoor bevat gedichten uit de jaren 1958 miljoenen levens spaarde, ter- Verstraeten hanteert de wijl het andere uitsluitend vernietiging cialisme ontslagen te zijn als pro fessor van de Pruisische Acade mie van Schone Kunsten, dit ge loof in een Parijse synagoge weer aannam alvorens naar de V.S. uit te wijken, waar hij de rest van zijn leven verbleef. Spreekgezang Het door Schönberg meer toege- te procédé van „spreekge- g" heeft in deze opera een 99r gelukkige functionele taak: de verkoren de Onzichtbare te weten, tegenstelling tussen Mozes (spreekrol) en Aaron (lyrische te nor) komt daardoor des te scher per naar voren. Alleen bij de be langrijke woorden „Reinige dein Denken, lös es vorn Wertlosen, weihe es Wahren" gaat Mozes tot zingen over Een stafrijm als „weihe es Wahrem" doet sterk aan Wag ner's teksten denken en uiteinde lijk is de gehele stembehandeling bij Schönberg een uiterste conse quentie van Wagners tekstdecla matie, al heeft Schönberg zich met zijn twaalftoonsrei geheel losgemaakt van deze eens zo door hem bewonderde voorganger. Hans Herbert Fiedler spreekt de rol van Mozes, waarvan spreek- hoogte en ritme genoteerd staat, waardig en indrukwekkend, al kan men zich voor deze figuur een minder baritonaal. meer een bastimbre denken. De tenor Hel mut Krebs als Aaron beantwoordt geheel aan de onnoemelijk hoge eisen, die aan trefzekerheid en expressievermogen worden ge steld. Hetzelfde geldt voor het koor van de Nordwestdeutsche Rundfunk, dat 4-, 6- of 8-stemmig de moeilijkste intervallen in zeer gedurfde harmonieën moet tref fen. waarbij het orkest zijn eigen weg gaat. Het hele werk is op gebouwd op een kiemcel van de 12 tonen der toonladder in een bepaalde volgorde, die volledig als thema klinkt bij Aaron's op komst op de woorden: ,.Du Sohn meiner Vater, schiekt dich mir der grosse Gott?" Dit thema ligt niet ten grondslag aan alle gezangen wat mogelijk spiegelbeeld, zie tot uitdrukking komt. Meer omkering van het spiegelbeeld en en meer zo is althans de in- spiegelbeeld van de omkering, en druk van de criticus, die de nleu- al deze procédé's kunnen dan oc we uitgaven volgt komen er ook stemmen naar voren die on beschroomd van zachtere gevoe lens getuigen. Zo ook Alijd Brink in haar bundel Het Onbekommerd Zwijgen. Tot haar lezers heeft zij Arnold Schönberg Resultaat de heden ten dage gangbare dichter- J vele levens be- hjke taal op aanvaardbare wij- vraagt zich af. tekende. ze- zonder dat men ergens bepaald de christenen getroffen wordt. Belangrijker lij ken mij de bundels Het Onbe kommerd Zwijgen van Alijd Brink en Per Saldo van Herluf van Merlet (beide uitgegeven bij M. Stols J. P. Barth te Het kruis hangt zo verlaten Wat is nu het klinkend resultaat dit alles? Dank zij de voor- elljke outillage van de Open bare Muziekbibliotheek was ik in staat het werk te volgen aan do hand van een klavieruittreksel met tekst. Voor de hoorder acht Ik het een groot gemis, dat het platenalbum naast een inleiding haÏKHan" over Persoon en werk van Schön- 7elHen in ber* alleen een korte inhoud van slagen van hun zoveel belijnder Si geeft.__ ?ln volledige Het Onbe- geloof poëzie te maken. Het vers aDe Kloostertuin" eindigt op de ze wijze: 'LerH Hoor treffelijke outillage wo.-,»- o-werd, nl. door Mii*uirhihiinth« Werner de ontroering deel te hebben aan de afwezigheid van het kwade, aan 'de stilte die rond de wereld is". Natuurlijk klinkt dit confes- sionele christenen als een te vage D|atenalbum belijdenis in de oren. Piaienaibum Gekunsteld komt ons voor, dat De Hartog de weg van An na Held naar Israël wil schilde ren als het brengen van een bood- schap van liefde naar haar va- s-Gravenhage). derland. (De andere keus had haar naar Amerika gebracht, «t o*iu« «cnuadi». uieu waar haar mogelijk verlichting vind.^r.^o^ht de orn^.g on, Ikkanizja^nuno,,^ van haar lijden wachtte èn waar blijf'in cel en concentratiekamp haar de mogelijkheid wenkte de en van de jaren van ziekte, die wereld te tonen wat de Joden daa,rvan het gevolg geweest zijn". a -i w. Ook de gedichten die niet naar misdaan is; zij koos genade bo- een duidelijke aanleiding terugwij ven wraak, zegt De Hartog). Het zen, hebben de toon van de ouder motief Komt niet voldoende uit geworden mens. die geconfron- de verf evenmin als de omkeer £ee5d Wordt met de betrekkelijk- ae ven, evenmin ais ae omxeer bpiH en vpronnlroiiiirhoiH onmisbaar, temeer daar deze voor goed begrip van de fllosoflseh-rcllglcuze achter grond zo belangrijk is, het klank totaal uiterst gecompliceerd is en het bij een werk als dit niet gaat om het genieten van bei canto, van pakkende melodieën, waarbij desnoods de tekst kan worden ge- mist. Misschien dat dese tekst Zijn handen zijn geslagen a'»nog kan worden bijgevoegd? mij naar deze rust te dra heid en vergankelijkheid in inspecteur Jongman, van het menselijk doen en laten, huis uit atheïst, maar in de na- Meer nog dan het concentratle- righeid bidder. Wie dit echter al- bi^cPé dfchter^tot^he? ^avos lief neemt, zal met „De inspecteur" enkele goede uren hebben, die hem doordringen van de kracht van een idee, die voe ren kan tot de dageraad boven deze jonge vróuwen~kieedC de heuvels van Judea. dichter tot het schrijven sterke verzen geleid. „De verpleegsters, die plichtmatig zwijgen, zijn stijve schorten met een meisjesnaam." Het is „de uniform van deugdzaamheid", die De partituur bevat talrijke blad- t w" zijden van grote dramatische Is dit niet prachtig In zijn kracht, b.v. de solo van de zieke eenvoudige waarachtigheid? vrouw (Ursula Zollenkopf), die n btthcnnoo genezing zoekt bij het Gouden C. RIJNSDORP Kalf, het koor van de bedelaars en de orgiastische koren. Opmer- kelijk is de koorfuga „Er hat uns .1 auserwahlt vor allen Vólkern", Amerika, land, volk, cultuur h"t ork",lntl?™'"0ln waisnt- me, wanneer de dronkenschap tot Amerika, land, volk, enllmir, d?"f .en et balletlnlermez- door Herbert von Horen verl 20 ,n de derde scène van de taling C, Hoonaard. Uitgave ttol kehhio f™ ,biJnondere wer- Hp» wpreihvpncipr raam King hebben de slotwoorden van Het Wereldvenster, Baarn. Mozes Q Wort du Wort dag mir Amerika vormt een boelend 'cWt!", gesproken tegen verschijnsel en is reeds voorwerp die niet verhindert dat de "blik- geweest' van schier mitelbaar* ve^ Hoewel het orkest een grote be ken der mannelijke patiënten haar le publicaties. Von Borch, Duits zetting vereist, hanteert Schön- overal aehtprvnlppn cnr>ir.ir,r.rT innvn.iiri ua.ft here het vaak. zoals Mahler vöór 53? iiiiiiiiiii'-'iiiiiiiiim'mum"nuniiii. minui, overal achtervolgen. DAVOS Een dal vol luxe-roofdierhokken socioloog en journalist, heeft er ber8 het vaak- zoals Mahler vóór dit boek aan 'oegevoegd, dat hem- in kamermuziekstijl. Hans deels sociologie deels journalis- Rosbaud verricht wonderen me* Duel boven Engeland Duel boven Engeland, door W Edward Bishop. Uitgave Schel- tena en GUtay, Amsterdam. 1 ?f wijsgerige poëzie, i.,a«. u«. „ja u«„ ..momuiM, nei Dit boek hppft Int orwiprwprr» Hp U tjCTe Bezige BIJ te Am benaming zou hier bij Voeten soms lijken dat de tijd als ieroï«Ph« ifUlvl.' st«TdanT genoemd De tijd te precies tekort schieten. Want de helicoptère zoemende stilha Nieuwe bundel van Bert Voeten orkest. Wat moeten hier- g.,tu repetitie» gijn voorafge- het leven schimmelig wil, te veel geeft. De combina- 8aan- Samenvattend kunnen we verteert tie vai1 beide elementen levert zegg®n- dat deze twee platen de rok- nanl®iijk nadelen, doch voegen «-*• 5 en ondanks stijve schort t ken Want het is toch immers veel- Het beschrijft met klassieke ser de thd, die de dichter te kernachtigheid in enkele korte hoorder voor grote problemen wij er terstond aan toe ook stellen, een geheel aparte luister- voordelen. De sociologie wordt instelling v~~ 1 andersom. Het kan regeltjes waarin 1 het wijfje wordt beloerd, be- FMakkelijker ^werkTaar "®nt befang ziin voor "goed begrip S geerd de journalistiek wordt verdiept. ^an de ontwikkeling der heden- 'j' sterdam genoemd De tijd te neroische strijd, die een betrek- kvlllk gering aantal Britse R.A.F.. i "i' »"dere geaichten. HIJ laat vliegers in die twaalf weken tus- r aan zijn nieuwe versen een mot- Mn juli en oktober van 1940 voer- j| to voorafgaan, ontleend aan Paul Eiuard: recies tekort schieten. Want de helicoptère zoemende stilhangt. ichter is juist geen toeschou- maar straks heeft de dichter i de kant. den tegen een overmachtige Luft- Wi®en str'Jdi waarover Chur- chili destijds de legendarische woorden aprak: nooit hebben zo- velen zoveel te danken gehad aan f° weinigen. Een strijd ook. die L tenslotte het begin van de kente- tmg werd in het oorlogsgetij, dat m die dagen volledig ten gunste r van de Duitse troepen stond. Het is geen geromantiseerd ver- naai. De schrijver geeft slechts «en nuchtere (maar boeiende) re- L conatructie van die angstige we- xen. die een vrijwel in slaap ge- ^•Wald Engeland op harde wijze T wakker schudden. Ook op de poli- «dce kant van het luchtduel en van de houding van Engeland in p "e jaren voor tie tweede wereld- °°rlog gaat de auteur diepgaand in, daarbij blijk gevend van een grondige studie. Zijn feitenrelaas, f waarin de schrijver een inzicht a geeft in de rol, die leidende figu- ren als Churchill, Dowding. Bea- verbrook. Goering en Kesselring nebben gespeeld in deze slag, wis- •elt Bishop af met persoonlijke anecdotes over R.A.F.- en Luft- *^fe-vliegers. Fraaie documen- •irt foto's illustreren het geheel. een dag aan zijn leven toe- het kraaienest gevoegd. Bij het ontwaken voelt geluk is." levensschip. Het hij het wegen: Alleen de reis „Sur la terre désenchantée Plus rien a vaincre que le Op de onttoverde aarde nieis meer te ovenvinnen dan de tijd. Voeten interpreteert deze uit spraak in het titelgedicht op de volgende wijze: Op de onttoverde aarde gaan wij de tijd te lijf met onzinnige wapens wij maken mensen uit niets ontziende liefde n stichten steden p vuren kleuren af laten hout zingen steen schreeuwen p hakken een pad door de taal k omarmen en kussen weerloos van woede dit dodende leven. Ziehier poëzie die wordt be- 2 heerst door de vraag naar de zin van het leven. Bij Boutens hij staat niet maar hij zit ir van zijn eigen midden van het leven reikt: Languit leef ik, naar twee kanten leef ik dood en geboorte En overal op de balconnen slechts zieken vetgemest en rood gestoofd, het leven extatisch wordt ren. De dichter „stamelt een gek woord voor leven", maar ver- - 1 volgt dan: „Denk niet dat dit de angst in hen niet overwonnen "U "Jn Indrukken ook op En dan mag worden vastgesteld, daa8se toonkunst. Öp dc omslag dat von Borch «en scherp en Yan "et .album vindt men En dat betekent dat maan tegelijk i staan. Het schip van de rivier omgevaren en de dood komt in het vizier. Het le ven van de gezonde, actieve De laatste afdeling van deze bundel (die vervolgens besluit met vertalingen van geestver at zon en wante Poëzie uit het buitenland) Hp hemel wil een optimistischer geluid la- zich ook hneht ten horen- Weliswaar wijst de DOCJU rilrhter de voortdurende nadering 2 de eindeloos verschuivende bestemming is wat wij ervaren. 1 dichter de illusie" zijn kracht De dichter Bert Voeten toont n de onderhavige bun- 2 helder, eerlijk, con- creet en tegelijk visionair, een En elke dag dezelfde bergen als bruine bisons schurfterig be groeid die 't heimwee met verveling tergen tot het bezwijkt ten dode toe vermoeid. antwoorde wijze aan de' lezer weet door te geven. Het resul taat is: zeker een van de betere boeken over een werelddeel waarvan de kennisneming voor ons allen van betekenis is. Belgische abstracte schilder Cor- neille, die te Amsterdam studeer de, in 1956 de Guggenhelm-prijs kreeg en in 1948 met Karei Appel de Cobra-groep oprichtte, zelf voor dit werk uitkoos. DR. W. X, SCHMIDT Men ziet: idealiseren is niet middelbare leeftijd krijgt ^v^er'egbaaf2>eid zijn troost in de meester in het preciese woord- meer bij. Men verwondert er zich gevecht in de rimboe i eigenaardige hevigheid intensiteit. Voor wie niet „des Heren", maar een onttoverde woonplaats is, spitst de problematiek van het leven zich in de middaghoogte toe. de aarde ««beurt. Dat 'ehouden. „Schrijf de feiten op. gebruik en het rake beeld. De dan ook niet lezer van zijn poëzie kruipt van- treffen, zelf in des dichters huid. en zo i mtnnenblikken v een vers aan Het bestaan etend, de herinnering voedend, zag ik mijzelf, een verre dag na deze, gebogen over mijzelf de uren tellen als een vrek. betasten - Het ademt onder je deelt, hij moet erkennen dat de 1 gevoeld. Laat h»nd. - Het is onweerlegbaar." dlchtcr di levensvisic - die 2 haar kamer- is zli van die ontle' Tussen de afdelingen die ik a dende mannenogen eindelijk vrij. gemakshalve aanduid met de niets achter de realiteit zoekt en Zo schijnt het althans, titels „De tijd te lijf" en „Het alle metaphysica schuwt op J Gevecht in de rimboe, door dag lang Johan Hidding. Uitgave J. H d, i'ont óp K°k N-V- Gevecht ln de rimboe van Jo han Hidding is een jongensboek, het verhaal altijd hetzelfde kun nen zijn. Ook in Gevecht in de rimboe komt men alle bekende gebeurte nissen tegen: een hbs-er, die zijn vader helpt bij het bouwen van een stuwdam in het hart van ogen' notitie» over reis. In deze verzen is de cen trale problematiek toch niet af wezig. Het gedicht „Onderweg" is er ineens weer midden in. UIIIIIIIIi..iiiiiiiiiii..iiiiiiiiiii..iiiiiiiiiii..iiiiiiiiiii..iiiiiiiiii...||||||||||...|||||||||i..iiiiiiiiiii„i liggen poëti- dichterlijke wijze volkomen dui- p Hier 'chi1nt zi) veilig delijk heen slaakt en tov.na „aorfn zij loo't °t^oëun het instrument van de Neder- 2 1 drijft zij ver uit de kust van werk en plicht mee met de stroom, waaruit hebben fleen waarvan het gegeven zeker niet Afrika, moet zich vijandige inlan- J ders en verscheurende dieren zijn doel landse taal heeft verrijkt. R. Jiiuuïl origineel is. Men kan dit als -.oming zien. maar ander- het lijf houden r»n men de vraag stellen, bereiken. bil de jeugdige lezers be- De verdlensle ven Hidding oorspronkelijk- dat hij de avontuurlijke gebeurte- elkaar in een snel tempo soort avonturenromans hebben aan variatie in de details" haar redt, terwijl de opzet en de loop van Jongensboek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 17