Kerkedag van Berlijn in teken van gebed I Een kanttekening Een woord voor vandaag Boekje van Wereldraad is een bestseller IIB1II Werelduniversiteit houdt in Den Haag tweede zitting 2 ONZERZIJDS MISLEIDEND werk- nemersvakcentrale in Nederland, staat een onjuistheid. Deze onjuistheid soa naar onze mening misleidend kunnen werken, en daarom achten we het de moeite waard deze onjuistheid tegen te spreken en recht te zetten. In een van de laatst verschenen nummers van De Vakbeweging staat name lijk een artikel over huurverhoging en huurcompensatie, in welk artikel de volgende alinea is opgenomen: .Bovendien hebben de vakcentrales duidelijk kenbaar gemaakt, dat naar bun oordeel (bedoeld wordt: haar oordeel, red.) de compensatie voor een eventuele huurverhoging niet uit de produktiviteitsruimte dient te worden bestreden." Ons is een dergelijke uitspraak van de drie werknemersvakcentrales niet bekend en wij hebben het sterke vermoeden, dat deze uitspraak ook niet bekend is bij de K.AJ3. en het C.N.V. Van een „duidelijk kenbaar gemaakt hebben" kan dus helemaal geen sprake zijn. Waarom schrijft de heer L. Nelemans dit dan toch maar in genoemd orgaan? We kunnen hier uiteraard slechts naar gissen, maar misschien dat we dicht bij de waarheid komen, indien we de gevolgen van een dergelijke schrijverij nagaan. Genoemde uitspraak houdt in de eerste plaats in, dat volgens het N.V.V. de compensatie voor een eventuele huurverhoging niet uit de produktiviteits ruimte bestreden dient te worden, en in de tweede plaats wordt hier betoogd, dat de beide andere werknemersvakcentrales hier precies zo over denken. Maar wat staat er in bet advies van het bestuur van de Stichting van de Ar beid over de kwestie van de huurverhoging en de compensatie? Het bestuur, waarin o.a. de drie vakcentrales zitting hebben, heeft unaniem uitgesproken, dat er voorlopig nog onzekerheid bestaat over de vraag, of Bidstonden voor Terwijl de wereld zich bekom- mert om de toekomst van Berlijn, ypgQg VO] 1161(1 zijn in deze grote wereldstad op J zijn in deze grote wereldstad op het ogenblik ongeveer 20.000 ge lovigen bijeen om Gods antwoord te zoeken op de problemen van wor{jen. Reeds anderhalf (Van onze kerkredacteur) hun leven en van de internationale politiek. Maar anderen zoeken in de eerste plaats de vrijheid want ook vandaag zijn weer duizend mensen uit Oost-Duitsland hier aangekomen. Deze tiende Duitse hoeverre dé Evangelische kerkedag werd niet compensatie anders dan uit de produktiviteitsruimte gefinancierd zal wor- zoals de vorige dagen begonnen den. De drie vakcentrales hebben in haar advies de mogelijkheid van eenmet een reusachtige openlucht- betalen van de huurcompensatie uit de produktiviteitsruimte niet uitgesloten-! samenkomst, maar in vyf kerken Ook het N.V.V. heeft deze mogelijkheid niet uitgesloten. Maar nu distantieert van VVest-Berlijn kwam men by- bet N.V.V. zich weer van dit aanvankelijk tegenover de regering ingenomen standpunt en daarbij is het N.V.V. maar zo vrijpostig geweest, eigener bewe ging ook de beide andere vakcentrales in deze distantiëring te laten delen. Kennelijk wil het N.V.V. de handen voor oppositie tegen de regering vrij hou den. De kans dat de huurverhoging gecompenseerd zal kunnen worden uit belastingverlaging of uit de rentabiliteit van de bedrijven is niet zo erg groot. Komt het dus tot een compensatie van de huurverhoging ten koste van de ruimte voor andere loonsverhogingen, dan wil het N.V.V. ook op dit puntj de huidige regering weer een onsociaal beleid kunnen aanwrijven. Zou de confessionele vakbeweging dan een ander standpunt een voor bijzondere kerkelijke diensten. dan kan het N.V.V. hiermee ook nog propaganda maken in de eigen werk nemerskring. Het N.V.V. heeft eerst ten onrechte gesuggereerd, dat de overige vakcentrales ook van mening zijn, dat de huurcompensatie niet uit de produk tiviteitsruimte gefinancierd dient te worden. Het kan dan ook nog eens de martelaar uithangen, omdat het in zijn strijd voor de sociale verbeteringen van de Nederlandse werknemers door de beide andere vakcentrales weer in de steek gelaten is. We drukken ons zeer voorzichtig uit, wanneer we opmerken, voor een der gelijk socialistisch beleid weinig waardering te kunnen opbrengen. In Oost-Berlijn waar geen samen komsten van de kerkedag mogen wor den gehouden belegde men drie bid stonden van een uur die echter ge heel zijn gericht op de kerkedag. Twee Oostduitse bisschoppen name- lijk Noth uit Dresden en Krummacher wel, I uit Greisswald mochten niet komen. Hun samenkomsten werden daarom geleid door resp. de president van de kerkedag dr. Reinhold von Thadden- Trieglaff en het hoofd van de Duitse Evangelische kerk Prass Scharf. voorgenomen r het begin van de dienst waren alle 1600 plaatsen geheel bezet. Reeds uren tevoren bewoog zich een stroom van Westduitse bezoekers onder de Brandenburger Tor en langs Unter den Linden, de brede Paradestraat van Hitier, naar deze kerk. Hoewel enkelen n tijd tot tijd even door de Oostduit- politie-agenten werden aangehouden, mochten allen toch ongehinderd verder gaan. Sfeer van eenheid Hoewel wij reeds een uur voor aanvangstijd aanwezig waren slaagden wij er slechts met grote moeite in nog een zetel in de trouwkapel te overen. Daar konden nog ongeveer 200 mensen een plaats vinden om via een luidspreker te volgen wat in de grote kerk gebeurde. Terwijl wij de tijd met rustig wachten kortten hoorden wij vaag door de dikke muren de aanwezigen en thousiast zingen. Ongeveer de helft van hen die de dienst konden bijwonen wa ren afkomstig uit West-Berlijn of West- Duitsland, de anderen waren Oostduit sers. Er heerste een sfeer van werkelij ke eenheid. Oostduitsers mochten ge bruik maken van de liederboekjes van de Westduitse deelnemers aan de kerke dag en blij klonken de kerkelijke liede ren door de grote ruimte. Hans Lilje van Hannover voor. Hij ging in het bijzonder even in op de opmer- king van sommigen dat de kerkedag al leen maar berouwvol gevierd kan wor den. omdat de geestelijke kracht ont breekt om de beide delen van het ver scheurde Duitsland te overbruggen. Hij kon de broeders die dit zeiden niet be grijpen. Moesten we de andere kerkeda- gen dan niet berouwvol vieren", vroeg hij. Hij wilde juist het loflied luider la ten klinken omda; deze ontmoeting van gelovigen toch ondanks alles nog moge- "jk is geworden. Zo kreeg in vrijwel alle preken de ge zwollen Jordaan iets van het ..IJzeren Gordijn", dat ongelovigen scheidt van gelovigen Dit moet doorbroken worden, :t om wat er achter ligt te verove- i. maar om als christenen één te zijn het geloof. Ondanks de gespannen po litieke situatie wil men elkander blijven vasthouden, maar of het lukken zal? Oorspronkelijk lag het in het voorne men om tijdens de kerkedag ook een zitting te beleggen van het moderamen van de synode van de Duitse Evangeli sche kerk Deze bijeenkomst is echter i latere datum verschoven op- aantal leden van de Oostduitse kerk niet, door deze zitting bij te nen, nog meer moeilijkheden zullen krij gen dan zij door de kerkedag reeds heb- „Ziet toe dat gij uw gerechtigheid niet doet voor de mensen om door hen opgemerkt te worden; want dan hebt gij geen loon bij uw Vader die in de hemelen is." Weer een passage uit de bergrede die duidelijk maakt, dat het waarom van ons leven als christen is het dienen van God. Gerechtigheid en dan speciaal in de verbinding „sociale gerechtigheid" zijn bij ons teer gekoesterde woorden terecht. Maar waar- om? In ieder geval mag het niet zo zijn, dat we beogen daar mee eer in te leggen bij de mensen in onze in vakjes ver deelde samenleving helemaal niet een denkbeeldig gevaar! Bij dat oefenen van gerechtigheid gaat het zelfs ook niet in de eerste plaats om het dienen van de naaste: die naaste is er uiteraard bij betrokken, zoals we er allen bij betrokken zijn, want dit woord van Jezus geldt voor ieder van ons maar het dienen van die naaste is niet het uiteindelijk doel. Het gaat om het dienen van God, om de verticale binding: ik mens op deze aarde en God mijn Vader in de hemelen. Overigens: in deze passage wordt het geven van aalmoezen gezien als een stuk gerechtigheid. Toch ook iets om over na te denken. Voor rijken en voor armen! ANDERZIJDS We hadden HI I dienst van dr. Scharf in de Oostduitse Marienkirche bij te wonen. De toevloed van bezoekers was evenwel zo groot dat vele honderden ,eleur8es«eld moesten •JST^SoS Dr. Scharf sprak evenals alle ande re predikers naar aanleiding van d< tekst Jozua 3:9-17, waar wc lezen hoe de Israëlieten staan voor de ge- ENCYCLIEK Naar aanleiding .ie nieuwe ©ncycli opnie haar het verachijnen eelt de Volkskrant ar: „De Kerk heeft Mem verheven de vraagstukken, reld werkelijk worstelt. Dat is voor ieder. R K. of niet-R K., voldoende document te bestuderen". In het artikel komt sterk naar voren, dat deze encycliek niet alleen de religieuze achtergrond handelt, maar ook sterk de nadruk legt op de maatschappelijke achtergronden: 'TOEN Paus Johannes de titel van c nieuwe encycliek meedeelde, nu twee maanden geleden, vertelde hij er e< grapje bij, dal hij zich waarschijnlijk hi innerde uit de tijd dat hij geschiedenis- professor was. In de Twaalfde eeuw v een monnik door de paus veroordeeld weggezonden in de ban. De monnik n toen uitgeroepen hebben: „Ik heb altijd vun mijn moeder en mijn leran kop gehad, maar zij bleven tenminste mijn moeder en mijn leraren, en zo blijft de kerk altijd moeder en 1 >e, zullei migei bij het Paus lezen van de encycliek hoofd voelen, daarom el Magistra. De encycliek deelt niet direct tikken uit. noals Quadragesimo Anno een serie atellin- gen van de Nieuwe Oostenrykse hrhool veroordeelde. Maar het is wel belangrijk dat wij de nienwe encyrliek rustig gaan lezen, luisterend naar het w Kerk. moeder en lerare-, en niet haar gaan beoordelen als progt vatief naar on ze vooropg »rhe*f gegroeide meningw Het is nog te vroeg om de vraag te be antwoorden wat de wezenlijke bijdrage va deze encycliek is. Men weet dat vaakp< na jaren studie. Maar twee ideeën schijnr nu centraal te staan: het algemeen welzijn is dat van de wereld, van de mensheid De sociale rechtvaardigheid speelt inter continentaal. De tweede idee is die var harmonie, gelijke ontwikkeling wirhtige groei van alle zwakke plekken in de maatschappij: de loonslaven in de ont wikkelingslonden. de onmondig gehouden welvarende arbeiders in de rijke landen, de vaak achtergebleven boerenbevolking. Ml ook wordt een pleidooi gegeven voor e- ontwikkelingspolitiek van zwakke strek in de rijkere landen. Het vraagstok der onderontwikkelde landen en dat van d. overbevolking worden tot de grote opgaver voor internationale samenweiking gesteld. De nieuwe encyrliek vertoont een grot. mate van deokundige kennis vsn de werke lijke situatie, of dit nu de algemene type ring van de wetenschappelijke, sociale economische ontwikkeling betreft, of de f. lelijke socisliseringstendens, de verand ringen in de eigendomsstructuur, de ont wikkeling van de sociale tekerheid, de vele middelen ter beschikking voor bouwpolitiek. Het realisme is ireffend in de benadering van krlingsvraagstuk: dr noodzaak, lijk dr benedenmaatsheid van lieve hulp; de schepping van orde die technische en economische struc turen verschaft waardoor deze landen, met hulp. naar hun eigen wezen hun ontwikke ling kunnen opbouwen. Nhrt minder tref fend ia de benadering van het pijnlijke be- volkings vraag stuk, dat geen streep uit d« •ve« wordt gegaan, maar ook tot «ijn juist» proporties gereduceerd. Dit alles mondt uit in een analyse van de Internationale span ningen, die alleen door het vertrouwen en i„ de christelijke geiindheW kunnen wor den overwonnen. Onderw ijsbenoemingen """irAS"" SS r'-'i.,:'?1,, s;. ST'.i'n ït"t P. j. Krtjtenburg te Voorburg, EENHEID ARP-CHU f)AT ER OOK van socialistische zijde commentaar zou worden geleverd op de rede van prof. dr. G. C. van Niftrik op de zo mer conferentie van de CHU (waarin hij zei als ideaal te be lijden de totstandkoming van een christelijk-democratische partij, gevormd door antirevolutionairen en christelijk-historischen en la ter ook rooms-katholieken), lag wel voor de hand. Een zeer kri tisch artikel over deze rede schreef de socialistische ds. L. H. Ruitenberg in Tijd en Taak, on afhankelijk weekblad voor Evan gelie en socialisme. Zoals bekend had prof. Van Niftrik als reden voor vorming van één christen democratische partij genoemd de strijd tegen de drie grootmachten van deze tijd: de secularisatie, het communisme en het socialis me. Naar aanleiding vooral van dit laatste schreef ds. Ruitenberg het volgende: BEPAALD niet prettig is het op dezelfde rij ook nog ..het socia lisme" als een van de wereld machten vermeld te zien. Of mis schien is het wél prettig, nl. om dat hier een volmaakt buitenstaan der iets ziet, dat de socialisten zelf niet zien. nl. dat ze een bedreiging zijn (voor wat eigenlijk?!. Moe ten wij opnieuw het vervelende verhaal gaan houden, dat christen dom en socialisme wel verenigbaar zijn? Dat het leven bedreigd wordt, is zeker. Dat de christen een scherp oog voor deze bedreiging heeft, komt voor. De bijbel kan hem dat scherpe oog geven. Maar het we ren van deze bedreigingen vraagt bepaald nog niet een politieke par tij van christelijke signatuur. Het vraagt wél christenen, die zich diep rekenschap geven van de po litiek. Prof. Van Niftrik heeft blijkens het verslag gezegd, dat waar men bezig is het eens te worden tussen de Gereformeerde en de Hervorm de Kerk. dit ook het geval moet zijn op het politieke vlak. En dat daar offers gebracht moeten wor den. Nu begrijp ik wel dat een kerke lijke eenheid ook haar straling heeft op de politiek. Maar juist in hervormde kring leeft blijkens het geschrift, waaraan prof. Van Niftrik heeft meegewerkt, nl. het herderlijk schrijver over het christen-zijn in de Nederlandse sa menleving het besef, dat het eu vel der vereenzelviging, nl. van kerk en politiek, onderkend en bestreden dient te worden. Dat betekent niet alleen, dat wij niet van elkaar mo gen eisen één bepaalde politieke richting te zijn toegedaan, maar ook dat wij in het vizier moeten houden dat het in de kerk bepaald om andere dingen gaat dan in de politiek. Terwijl de Gereformeer den altijd zeiden: kerkelijk geschei den. toch politiek één. zeggen de Hervormden steeds: kerkelijk één, en politieke gescheidenheid is geen ramp. Want in de politiek gaat het om een aantal oordelen over zaken en om doelstellingen, waarover wij in feite verschillend denken en ui teraard ook mogen denken. Prof. Van Niftrik spreekt niet van de po litieke, maar van de kerkelijke werkelijkheid uit, en miskent daar mee de politiek. Hij lijdt aan het euvel der vereenzelviging. DAN valt de zin: wij moeten of fers brengen. ,,In eigen vlees snijden." Wat kan daarmee bedoeld zijn? Niets anders dan dat de chris telijk-historischen. de reden waar om zij christelijk-historisch zijn, op geven. Terwijl immers de anti revolutionairen vrijwel 6tegds een gesloten front voritieri en een dui delijk beleid willen, stellen de CH- leden er juist een eer in alles wa zig te laten. En daarom zelden dui delijk te maken of men nu vóór of tégen is. En men vertelt ons, dat dit juist tot het wezen van de CHU behoort. „Wij zijn immers een unie", zegt men dan. Een compro mis kan alleen betekenen, dat men op dit punt verandert. Dus: dat men bij de voetbaltoto, bij de ra diozaken. bij de kinderbijslagwet, bij de kwestie Nieuw-Guinea, om nu maar een paar actuele zaken te noemen, niet meer verdeeld stemt, maar gesloten. En hoe dan anders, dan de antirevolutionairen? Want het gaat hier om politiek. Dus om macht. En macht demonstreert zich in het getal. En het getal moet duidelijk zijn. Voor of tegen. Het is wel vroom en toegewijd gezegd, dat men offers moet brengen. Maar in de politiek gaat het niet om offers, maar om steeds weer een compromis. romisscn HHI de moeite waard om daarmee te bereiken, dat men in Nederland gaat denken dat protestantse christenen één politiek beleid voeren? Zou daarmee de secularisatie, het communisme en het socialisme tegengehouden wor den? Liever was het mij geweest, als "prof. Van Niftrik, die niet in een kerkelijke, maar in een politie ke vergadering sprak, gezegd had, hoe hij de praktijk van zulk een gezamenlijke protestants-christelij ke politiek zich dacht. Maar dat bleef diep onder de horizon. Intussen: moet ik een samengaan vau antirevolutionairen en christe lijk-historischen toejuichen? Of betreuren? Och, ik heb er in zeke re zin weinig mee te maken. Het gaat volstrekt buiten mij om. Ik be hoor tot geen van deze partijen en ik zal ook niet tot zulk een gecom bineerde christelijk-democratische partij behoren. Als ik smal politiek dacht, zou ik zeggen: vooral doen. Want prof. Van Niftrik zal wel ge lijk hebben, als hij voorspelt, dat het aantal stemmen op die éne par tij minder zal zijn dan op de ge scheiden partij tezamen. Als ik denk aan de doorwerking van het chris ten-zijn in onze samenleving, dan zeg ik: niet doen. Want_ naarmate het christendom meer als echte macht optreedt, zal het minder kunnen doorgeven van wat de zielen heelt. Het zal de antithese versterken en de ergernis wekken van hen die Gods aangezicht willen vinden zon der het stevig getal van politiseren de en compromissen-sluitende man nen voor ogen. Voor de herkenning van de kerken in hun oecumeni sche dynamiek zou het levensge vaarlijk zijn. Zo kregen de feestelijke kerkdien sten van West-Berlijn ongemerkt het zelfde karakter als de diensten in Oost-Berlijn: zij werden bidstonden voor de vrede en de vrijheid. Krach tig leeft de zekerheid dat men hier in deze stad samen moet bidden om een oplossing te vinden voor de toe komst van deze zo vreselijk gesple ten stad, die als een eiland ligt in de „rode" wereld. Wij hebben voorheen ook wel daar voor gebeden, vertelde een van de de opdracht van iedere stam een j aanwezige predikanten ons, maat man te kiezen die zijn voeten in de men voelt de intensiteit van het ge- rivier wil zetten. Dan zal het water bed hier zoveel te sterker, wijken en het week. Opdracht van God Volgens de prediker was dit een beeld dat slaat op gelovigen van alle tijden, maar het heeft in het bijzonder iets te zeggen in verband met deze kerkedag. „Ik geloof", zo stelde hij, „dat het be sluit om dit jaar de kerkedag toch in Berlijn te houden een opdracht van God or de Duitse kerk was. Die opdracht door sommigen verkeerd begrepen. Zij werd gezien als een provocatie, als een onbezonnenheid, als een ernstige po litieke vergissing. Bovendien heeft deze kerkedag bij de voorbereiding vele moeilijkheden moeten overwinnen, zoals de bijzondere geografische situatie van Berlijn, de verkeerssituatie, het feit dat de politiek zich de laatste maanden zo het bijzonder met de stad ging be- eien en uiteindelijk ook het verbod de Oostduitse regering om de ker kedag in Berlijn te houden." Hij vervolgde echter met te zeggen dat God in deze situatie van zijn volk verlangt, dat het zich opnieuw gaat be zinnen op de opdracht en als het dat heeft gedaan moet het in gehoorzaam heid verder trekken. Op het ogenblik dat Israël zich in het gevaar van de ge zwollen rivier wierp gaf God zijn oplos sing. Het hangt niet af van onze kracht noch van onze besluiten, maar Hij wil ons ook nu nog helpen, mits wij m< gehoorzaam willen zijn. Zo is deze kerkedag een stap het ongewisse geworden, wilde deze kerkelijke leider, die een van dc moeilijkste posten in de wereld be kleedt, eigenlijk zeggen. Niemand weet wat de gevolgen zullen zijn. Ook de andere sprekers in de Oost en Westberlijnse kerken beklem toonden dat. Von Thadden-Trieglaff zei zelfs: „Aan deze kerkedag is een Zware strijd voor afgegaan om de rechte erkenning van wat wij wilden. Mening stond vaak te genover mening." Hij noemde het be sluit om uiteindelijk toch Berlijn te kie zen de noodoplossing tussen twee men van radeloosheid. „Wij hebben zwaar risico genomen om toch Berlijn als plaats van samenkomst te kiezen, maar wij namen het in Gods r geschiedenis van de kerkedagen heeft bewezen, zo stelde hij nog, dat men in geloof bijeen kan blijven, hoewel men in verschillende werelden moet leven. Maar om dal te kunnen beleven moet oen daadwerkelijk als christen van oost n west bijeenkomen." Half miljoen exemplaren verkocht AN het studie-boekje „Het Licht van de Wereld" zijn tot nu toe een half miljoen exemplaren verkocht; dat wil zeggen dat het, op religieus gebied, het meest verkochte boek van het jaar is, op de Bijbel na. Het werd uitgegeven door de Wereldraad van Kerken ter voor bereiding van de derde assem blee, die van 18 november tot 6 iecember in New-Delhi (India) ^houden zal worden. Het boekje is geïllustreerd en bevat, behalve een behandeling van het hoofd thema „Jezus Christus het Licht der Wereld", een achttal bijbelstudies Dibelius In de Kirche am Südstern zei de oude bisschop Dibelius: „Het geloof staat in onze dagen voor een geweldige vloed, zelfs de kerkedag moet daaronder lijden. Die vloed komt met uiterlijke moeilijk heden uit het oosten en in de vorm van materialisme, dat alleen maar geld vraagt, uit het westen. Wij hebben ons zelf reeds wijs gemaakt dat we door de ze vloed niet heen komen, maar komt de stem die ons oproept om te vertwijfelen in Gods naam voort. Hij helpt ons er doorheen. Ook bisschop Di belius ging nog even in op het feit dat de meningen bij de voorbereiding deze kerekedag sterk verdeeld wi Dat ervaren wij als een schuld, zo stel de hij, maar wij weten ook dat Chris tus overwinnaar is. In de Mattheus-Kirche ging bisschop Prins Bernharcl beschermheer "T^E Internationale Vereniging voor de oprichting van een Werelduniversiteit houdt van 20 juli tot 1 september in Den Haag haar tweede zitting. Aan deze zit ting, die onder beschermheerschap staat van prins Bernhard, nemen dertig hoogleraren uit zeven landen en 65 studenten van 21 nationali teiten deel. De rector van de tweede zitting is prof. dr. E. de Vries, rector van het Institute of Social Studies in Den Haag. De voorzitter van het uitvoerende mité, de Franse inspecteur-generaal het enderwijs Sanlelli, en .prof. De Vries hebben een uiteenzetting gegeven van het doel van de Werelduniversiteif. Hij wil bijdragen tot de orttwikkeling vi kennis op het hoogste niveau door co tact te bevorderen tussen „jongeren v; goeden wille". Het onderricht heeft ten doel leiding te geven aan de vorming van een elite, die vervuld is v geest van internationaal begrip menwerking. Zij streeft naar een ethiek, die het mogelijk maak begrijpelijker wereld te De Werelduniversiteit onderscheidt zich o.m. van de bestaande universitei ten, doordat zij geen specialisten wil vor men, maar „mensen", en doordat zij geen diploma's uitreikt. Programma Het programma van de tweede zitting bestaat uit drie gedeelten. Er zal een analyse van de huidige staat van de mensheid' worden gegeven. Voorts zal worden gesproken over de weg waar langs de mensheid wordt voortgestuwd door het spel der krachten waaraan zij onderhevig is. Tenslotte zal de toekomst van de mensheid in het centrum van de belangstelling staan. Het is cte bedoe ling. dat zich drie discussiegroepen, Frans-, Engels- en Duitstalige zullen De rector heeft vanmiddag op de ope rangsbijeenkomst in het kleine paleis Kneuterdijk gesproken over de weg. wel ke is afgelegd door de mens op het ge bied! van de geest en op sociaal gebied. Daarna hield de Fransman J. de Bour- bon-Busset een voordracht over de men selijke problemen in de toekomstver wachtingen. Vrijdag en zaterdag worden colleges gegeven over de toekomst van de mensheid zoals deze wordt gezien van de zijde van de natuur- en de geesteswe tenschappen. door de denker en de dich ter en door d'e stedebouwkundige. De eigenlijke cursus zal worden gehou den in het voormalige paleis Noordein de, waarin het Institute of Social Stu dies is 'gevestigd. Het Nederlandse ministerie van onder wijs, kunsten en w;eténschappen zal 13.000 gulden bijdragen. De Fondation Européenne de la Culture, afdeling Ne-, deriand, heeft 14.000 gulden beschik baar gesteld en de Nederlandse univer sitaire stichting voor samenwerking met het buitenland 3.000 gulden. Verder zijn er bijdragen van Nederlandse bedrijven. De eerste zittir.g werd in 1960 te Straats burg gehouden. Twee ontslagen bij de Landbouwhogeschool Bij K.B is aan mej. dr. A. M Hart- sema te Wageningen, in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, eervol ontslag verleend als wetenschappelijk hoofdambtenaar in vaste dienst bij de Landbouwhogeschool Dit ontslag gaat in op 1 oktober en is verleend onder dankbetuiging voor de door mej. dr Hartsema in deze functie bewezen diensten. Op zijn verzoek is, eveneens bij KB., eervol ontslag ver leend aan dr ir. H. Broeshart als weten schappelijk hoofdambtenaar in vaste dienst bij de Landbouwhogeschool. Dit ontslag gaat in op 1 augustus. Beroe pi n sswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Lunteren (toez.) (vac. C J. P. Lam): J. Bos te Wierden. Bedankt voor Boven-Hardinxveld: E. J. Schimmel te Oud-Bijerland; voor Krimpen aan de Lek: ^A. van Brummelen te Schoonre- GEREFORMEERDE KERKEN' Beroepen te Eindhoven (vac. A. Veile- ma): W. van der Zwaan te Amersfoort: te Nieuwolda: J. Rowaan. kand. te Zeist Ambt neergelegd. Naar wij vernemen heeft ds. Y. van der Woudc te Kinston (VS.) zijn ambt om partuculiere redenen neergelegd, aangezien hij daartoe niet langer roeping gevoelde. Ds. van Woude werd 19 april 1910 geboren november 1937 te Arum in zijn ambt be vestigd. In 1946 ontving hij emeritaat en werd legerpredikant in Indonesië. Na zijn terugkeer in het vaderland werd hij op 17 september 1950 predikant te Andijk (N.H.). In april 1954 vertrok bij Kingston. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Maassluis. Oud-Bijerland en Zwaagwesteinde: J. Kievit, kand. te Apeldoorn: te Lutjesgast: H. Biesma, kand te Lisse. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Vlaardingen: L. Huisman, kand. te Zwijndrecht, die be dankte voor: Amersfoort, Arnhem. Axel, Boskoop, Dordrecht. Giessendam, Haarlem. Kampen. Leiden. Middelharnis. Poortu- gaal. Ridderkerk, Rotterdam. Vreeswijk. Scheveningen, Terneuzen, Terwolde. Ud- del. Veen. Waarde. Wageningen, Wer kendam. Woerden, Zaandam. aanleiding van dit thema. Verder, „daar dit Licht ook in woord en daad moe- laten zien", drie hoofdstukken met er op de praktijk gerichte vragen, onder de titels: Getuigen. Dienen en Eenheid. Ook een verhandeling over de Wereldraad van Kerken zelf is erin op genomen: „De plaatselijke taak in een wereldwijde visie". De bedoeling Iet is de bedoeling dat men. vooral de overal ter wereld gevormde stu diekringen, dit boekje bestudeert, erover praat en ten slotte zijn reacties mee deelt aan de officiële afgevaardigde van zijn kérk naar de assemblee. „Op de ze manier vinden de kerken", aldus dr. W. A. Visser 't Hooft, secretaris ge neraal van de Wereldraad, in het voor woord, „die tezamen komen in de per soon van de door hen gekozen afgevaar- digden hun werkelijk bestaan in de plaatselijke gemeenten, in de gemeen schappelijke godsdienstoefening en in het samen werken en leven van christenen, hoofd voor hoofd, zowel mannen als vrouwen. Dikwijls wordt gevraagd, hoe men mee kan doen aan de nieuwe oecumenische beweging van deze tijd. Hier is één gelegenheid." In deze opzet Is men, getuige de bij zonder grote verkoop, wel geslaagd. Het boekje is nu verschenen in 33 ta- len, waaronder Engels, Frans en Duits, ln welke talen de meeste exemplaren werden verkocht, cn verder in het Fins, Swaheli, Chinees, Japans, Birmees eni. Het is in 55 landen te koop onder aus piciën van dc kerken die lid zijn van de Wereldraad. Ook achter het IJzeren Grtrdijn Is dit het geval. In Polen en Oost-Duitsland zijn al 10.000 exempla ren verkocht! In absolute cijfers liggen de Verenig de Staten aan de kop, maar relatief staat Zwitserland op de eerste plaats. Nog vóór de assemblee begint zullen er uitgaven verschijnen in het Arabisch Hongaars en Tsjechisch. Tegen die tijd verwacht ipen, dat er meer dan em milj.oen exemplaren verkocht zullen zijd. School te Midden- F C. Hoogleyling 1 Senormd bij bet l'.L.O. sschool te Amsterdam-W: A. Vi: iam-O; aan de Dr J Th. d« ol te Barendrecht: S. L. in Haag: aan de te Bakk de School rr C. Kamphuls Vissei Hout te de Bijbel te Apeldoorn: aan de Pr. Bes Lelden: J. C. Sc hook te Sll« drech aan de le Chr. School G Goede te Landsi Chr. School M C. A. Öckeloen te Utrecht; School met de Bijbel te Zegveld: S Leerplan wiskunde wordt modern O.K i W. installeerd die tot taak heeft de dernisering van het leerplan wiskundé te onderzoeken. De Staatssecretaris wees erop dat de wiskund» een revolutionaire ontwik keling doormaakt, waarmee een toene mende behoefte aan wiskundigen ge paard gaat Om nu de kloof die er be staat tussen het wiskunde-onderwijs op scholen voor V.H.M.O. en de universi taire wiskunde te overbruggen, werden in deze commissie de krachten gebun deld. die dit probleem tot een oplossing zouden kunnen brengen. In zijn antwoord hierop zei de voorzit ter van de commissie, prof. H. Th. M. Leeman, dat de tijd zal leren of het inderdaad door modernisering van het leerplan mogelijk zal zijn het tegenwoor dige aantal van per jaar afgestudeerde wiskundigen, ongeveer vijftien, belang rijk op te voeren. Het aantal leerlingen van middelbare scholen met een uitge sproken aanleg voor wiskunde kan im- 11.000.000 Advertentie Neem Boldoot mee De bekende, verkwik kende Boldoot Eau de Cologne in sportieve, platte reisflacon f. 1.65 Handla* Boldooi Tow*lette Reinigt „De Drommedaris" nu studentencentrum In Enkhuizen is gisteren het interna tionale studentencentrum „De Dromme daris" in gebruik genomen. De Amster damse student Johan Rijf kogel, die sa- met de studente Lyda Baerveldt het initiatief tot de oprichting van het centrum heeft genomen, bracht dank aan de directeur van gemeenteweiken, de heer D. Ybema, van wie het idee was uitgegaan om het bolwerk te gebruiken, aan B. en W. van Enkhuizen en aan allen die hebben bijgedragen tot de tot standkoming van het centrum. Prof. J. Kok bracht namens het cura torium van dc Gemeentelijke Universi- Amsterdam gelukwensen over verdere steun van het curato rium toe. Burgemeester Admiraal van Enkhuizen, de heer IJbema en de archi tect de heer J. Wijnalda (die „de Drom medaris" verbouwd heeft), werden ge kozen tot ere-leden van de opgerichte „Kring van vrienden van de Dromme- Ds. K. A. Beversluis overleden Op 69-jarige leeftijd is in Zeist over leden ds. K. A. Beversluis, emeritus predikant der Ned. Herv. Kerk. Ds Beversluis werd op 10 januari 1892 in Oldemarkt geboren. Hij was achtereen volgens predikant te Sijbekarspel <1918 —1921», te Grosthuizen (1921—1926) en te Zutphen, waar hij tot aan zijn emen- taat op 1 oktober 1948 is werkzaam ge weest. Ds. Beversluis heeft een groot aantal bestuursfuncties bekleed. Onder meer had hij, in verschillende functies, zitting in het hoofdbestuur van de Ver eniging van Vrijzinnig Hervormden in Nederland In de oorlog heeft ds. Bever sluis aan het verzetswerk deelgenomen. In 1942 werd hij gevangen genomen tot aan het einde van de oorlog is in concentratiekampen opgesloten weest. De crematie zal zaterdagmiddag te Dieren plaatshebben. Mgr. mr. Op de Coul onder wijsspecialist) overleden In het ziekenhuis St. Joannes de I» Den Haag is woensdagmiddag oven leden mgr. mr. F. J. C. F. Op de Coul directeur van het r.k centraal bureao onderwijs en opvoeding en president het internationaal r.k. onderwijs bureau. Mgr. Op de Coul is 66 jaar ge worden. Hij is de promotor geweest voor de oprichting van een aantal middelbare scholen in het zuiden des lands en ha zitting in tal van onderwijscommissies. Verschillende jarei was hij leraar aa het bisschoppelijk college te Roermond, orefect der internen en moderator der iong-studentenbeweging in het diocees. B 1947 werd hij lid van de Onderwijsraad Het directoraat over het r.k. centraa. bureau voor onderwijs en opvoeding aan vaardde hij in 1949. Vóór die tijd was hC directeur van het bisschoppelijk college te Sittard. Mgr. Op de Coul is in 1950 benoemi tot geheim kamerheer van de paus en it 1954 tot huisprelaat Nationaal en inter nationaal is hij bekend geworden va& wege zijn organisatorische werk ter behoeve van het r.k. onderwijs. Bijna jaar was hij ook president van het inter nationaal r.k. onderwijsbureau. Mgr. Op de Cou, werd vier weke: geleden getroffen door een hersenbloe ding toen hij op terugweg van een red voor onderwijsdoeleinden door Afrika it Casablanca vertoefde. Direct vervoer naaf Nederland was onmogelijk. Eerst zondal jL werd hij naar het ziekenhuis St Joannes de Deo in Den Haag overge bracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2