r Uw probleem is het onze Mammoetwet bezien met evangelische reserve Een kanttekening E1IBBI SSK haalde de zeven miljoen royaal binnen Een woord voor vandaag Serie diensten opent Duitse kerkedag de 2 ONZERZIJDS CHINA „VREEDZAMER"' CHINA, vorig jaar nog een agressieve stokebrand, probeert *ich thans weer voor te doen als een voorstander van vreedsame coëxistentie. Deze ver andering bangt samen met het zichtbare verlangen naar verkrijging van het lidmaatschap der Verenigde Naties, waarvoor „de harde lijn" wat naar de achtergrond is gedrongen. China huldigt thans weer de principes van Bandoeng en spreekt zelfs weer van de traditionele vriendschap met de naburige volken; zonder tegenspreken stelt het zich achter de verklaringen van Moskou. Behalve het aanlokkelijke lidmaatschap van de Verenigde Naties spelen ongetwijfeld ook de critieke economische situatie in het binnenland en de ideologische wedijver met de Sowjetunie in het bijzonder een belangrijke rol bij deze koerswijziging. China wenst vóór de volgende Algemene Vergadering der V.N. een nieuwe Bandoeng-conferentie om een Afro-Aziatisch eenheidsfront tot stand te bren gen. Tsjen Ji, de Chinese minister van Buitenlandse Zaken, bracht met dit doel van 28 maart tot 2 april een bezoek aan Djakarta en verkreeg de steun der Indonesische regering. Tsjen Ji gaf duidelijke uitdrukking aan China's wens om alle conflicten met de naburige staten bij te leggen. Hij riep de in Indonesië woonachtige Chinezen op zich loyaal tegenover de Indonesische regering te gedragen. Voorts deelde hij mede dat zijn regering voorbereidin gen trof tot herstel der normale betrekkingen met Delhi, terwijl hij ook de wens uitsprak dat Japan diplomatieke betrekkingen met de Chinese Volks republiek zou aanknopen. Zelfs naar Pakistan heeft Peking, om zich een be tere positie te verwerven in het Indiaas-Chinese grensconflict, zijn voelhoorns uitgestrekt. Maar China zoekt ook buiten Azië contact met alle mogelijke regeringen in Afrika, Zuid-Amerika en Europa. De verwijdering van Moskou door de twist over bijstand op het gebied van de kernenergie zal hier ook wel niet vreemd aan zijn. Deze twist heeft geleid tot het terugtrekken van alle Russische geleerden uit rood China. Ook zou dit land ontstemd zijn over het soort kernreactors, door de Russen geschonken, die niet zoveel kernmateriaal opleveren dat Peking er atoomwapens van kan vervaardigen. Niettemin neemt men in Westerse kringen aan dat de Chinezen omstreeks 1962 over atoom wapenen beschikken. ANDERZIJDS Nota Raad voor Kerk en School ,,De gebrokenheid van het leven spreekt ook uit het wetsontwerp tot regeling van het voortgezet onderwijs (mammoetwet). Daar om zal de Kerk, bij haar bereid heid om in deze gebroken situatie medeverantwoordelijkheid te dra gen, toch een evangelische reser ve in acht moeten nemen, ook ten aanzien van dit wetsontwerp. Daarnaast zij de Kerk zich dank baar bewust van de mogelijkhe den, die er in het ontwerp zitten, en niet alleen wat het onderwijs in de godsdienstige vakken aangaat en de vrijheden, die de Kerk hier in voorbehouden zijn, maar ook wat de vorming van de maat- Subsidie en maatstaven In onderstaand artikel trekt het Frieich Dagblad fel van loer tegen de discrimine rende wijze van beoordelen door de Raad ▼oor de Konst, wanneer het gaat om het verlenen van subsidie aan kunstmanifesta ties met een religieuze inslag; ..De overheid geeft jaarlijks miljoenen uit om de knnst te stimuleren. Stimuleren ia in een aantal gevallen aelfs het juiste woord niet meer. Het ia geen kwestie van aanmoediging, maa>- van financiering. Al leen de Nederlandse opera kost aan be lastinggeld per jaar bijna drie miljoen. Het tou interessant sijn, precies te weten hoeveel mensen in een jaar een voorstel ling van deae opera «ien en hoeveel sij daarvoor betalen. Het is een héél laag percentage van de werkelijke kosten. Fi nancieel gexien is het een staatsopera. Ook toneelgroepen en orkesten worden so zwaar gesubsidieerd, dat het bijm staatsinstellingen worden. Eq de politiek) situatie is nu eenmaal zo, dat in kamers en raden geen progressief mens wordt ge vonden, die het zioh niet als een ereplicht aanrekent, om jaar op jaar te pleiten voor méér geld. Méér geld, niet uit aijn eigen zak, inanr uit de publieke kassen. Het wordt tijd, dat daar eens stelling te gen wordt genomen Wanneer mensen zelf niet meer over hebben voor de kunst en bij voorstellingen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en anders weg blijven, dan gaat het niet aan, al maar dieper te tasten in de beurs van de staat. In bet buitenland weet men beter, wal er fatsoenshalve voor het bijwonen en even tueel beluisteren van een concert dient te worden betaald. Wanneer geeft de overheid haar tonnen subsidie? Als de manifestatie naar bet oor deel der deskundigen artistiek op voldoen de niveau ligt. Of het toneelstuk propa ganda maakt voor de godlooebenarij komt bij de beoordeling of bet toneelgezelschap subsidiabel is, niet in aanmerking. De fei ten wijzen het uit. Of er op toneel op een gruwelijke wijze gespot en gevloekt wordt, komt bij de beoordeling niet in aanmer king. Drs. J. W. van Hulst heeft over die spot met het heilige en die boon van het grloof eens een bewogen woord gezegd in de Eerste Kamer. Maar de Staatssecreta ris kan die spot en die loochening van God betreuren, beslissend is het artistiek niveau. En daarvoor zijn de deskundigen: de raad voor de Kunst. De belangstelling en de waardering vsn de mensen, die ko men kijken en luisteren i* uiteraard geen maatstaf. Maar de artisticiteit. En daar omtrent is de Raad voor de Kunst deskun dig. Als die zegt neen, dsn is bet prac- tisch neen! En zo heeft de raad voor de kunst, afdeling theater (vrijwel alleen Roomsen en humanisten) geoordeeld, dat de toneelgroep Podium geen cent subsid moet hebben en de staatssecretaris heeft zich tot zijn leedwezen met dit verzoek moeten verenigen. Avond aan avond «tuk van Sartre, dat het als een boodschap der bevrijding brengt, dit God niet be- «isat; dat wordt practisch voor 95 pet. door de staat betaald. Maar een eerlijk pogen, al is het nog een begin, om nu eindelijk eens te komen met verantwoorde protes tantse dramatische kunst, waar een posi tieve getuigenis van uitgaat, daarvan zegt de linkf en rooms georiënteerde deskundig heid: geen voldoende artistiek niveau. En dan is het afgelopen. Dan zegt mr. Schol ten ook: blijkbaar geen voldoende niveau en dos geen subsidie. De anderen de hon derdduizenden, deze club geen cent. Zoals ook de film Kwikkie geen cent mocht heb ben, omdat die ook volgent de deski gen niet voldoende niveau had. Maar het is duidelijk, dat Podium wel in oen behoefte voorziet en reeds heel heeft weten te bereiken. En het zou inte ressant zijn te weten, hoe groot d< loop is bij Podium en hoe groot b«j de ge zelschappen, die de honderdduizenden per ju ar ontvangen en de Roomse en liberale pers op hun hand hebben. Maar goed, mr. Schollen heeft besloten, dat Podium niets krijgt Wij willen Podi um een goede raad geven. Probeer con tact op te nemen met een Roomse club in Rrabant, die ook buiten de. verdeling wordt gehouden, ook om het tekort aan n en ga dan samen in het politieke druk uitoefenen. Dat is de enige mogelijk heid. Want uw artistiek niveau wordt in dr ogen van uw deskundig» tegenstanders torb nooit voldoende." Het een of het ander. In de storm, en Belofte, door J Visser-RoosendaaL Uitgave J. H. Gottmer. Haarlem. De kromme «cheepsjager door Jaap Wind. Uitgave J. N. Voorhoeve. Den ^Htils ta de nacht, door Albert van der Hoogte. Derde druk. Uitgave Contact, Amsterdam. STILTE GEVRAAGD In de Kerkbode van de Gere formeerde kerk van Vlaardingen schrijft ds. H. J. Kouwenhoven het volger de onder de titel: ,JStil- te gevraagd": „Bepaald sneu is het, wanneer mensen als destijds Don Quichotte tegen windmolens vechten. Irritant wordt het, wanneer ze altijd op hetzelfde aambeeld hameren, al be seffen ze. dat hun gedreun tóch geen zoden aan de dijk zet Getuigt het niet óf van gebrek aan werkelijkheidszin óf van over moed, wanneer in deze tijd om stilte wordt gevraagd? Mensen, die constateren, dat tegenwoordig al les zo gejaagd gaat en met graag te spreken over „de jachtige 20ste eeuw" staan open deuren in te trappen. Dat wisten we allang, maar wat doe je er aan? Een spaak steken in het vliegwiel van de tijd? Makkelijker gezegd dan tedaan! Ja, 't is waar, maar on- ertussen we zitten dan toch maar met die drukte, met het la waai, met de herrie, die je ra zend kan maken of suf, apatisch, levenloos. Hoe vaak gebeurt het niet, dat we de klok pas horen als zij stil staat, als zij niet meer tik-takt? Zo precies eender op de eerste va kantiedag: het rommelige leven be hoort voor een bepaalde periode tot het verleden, en in het begin meen je in een soort vacuüm te zijn terechtgekomen met het on vermijdelijke gevolg, dat je je eerst even wat onwennig voelt. Niet, dat we met onze (vrije) tijd geen raad weten, maar alles is in eens zo heel anders. En dat over valt je dan eigenlijk. In onze samenleving hebben we op allerlei manier de boel op z'n kop gezet. Zo ook, als we tegen een troepje kabaai-makende belha mels zeggen: ,,wat een leven ma ken jullie!" Och ja, het lijkt er ook verdacht de muziek, aan zich in allerlei bochten wringende v ilde grappen makers. Leven is herrie en herrie is leven. Én iemand, die er niet van houdt, is een dooie (Ja heus: dóóie) pierlala. Swing it out, boys hoe dwazer, hoe mooier! Leven, zeggen we maar het is de vraag, of dit alles niet funest is voor ons leven met God. Of we door de drukte, de herrie, de ge jaagdheid niet doof geworden zijn, zodat we van Hem praktisch niets meer te horen krijgen. Om de sim pele reden, dat we de geluiden om ons heen niet tot stilte kunnen dwingen, of het misschien hele maal niet meer proberen. Vandaar boven dit artikel stilte gevraagd! Ik herinner me, dat iemand ik weet beslist niet meer wie eens geschreven heeft: ,,min de stilte in uw wezen". Maar de doorsnee Nederlander, levend anno 1961, weet misschien niet eens meer wat stilte is. En in de grond van de zaak zou hij er weieens geducht bang voor kunnen zijn, zo dat hij, wanneer het over „min nen" gaat, liever aan andere „ob jecten" denkt, lijdende of verlei dende „voorwerpen". Velen in onze dagen vrezen de stilte. Ook al zoemt de stofzuiger 's morgens in de huiskamer, toch blijft de radio aan, en wanneer er bezoek komt, dan nog blijft de ra dio doorschetteren. In vredesnaam geen stilte! Want dan heb je het idee, dat je jezelf zit aan te kij ken, dat je met Jezelf een gesprek onder \ier ogen moet voeren. En geen haar op ons hoofd die daar aan denkt. Ik dank je stichtelijk! Velen storten zich in „de herrie", omdat de-stilte hun te gevaarlijk is. Ik las kortgeleden één van die steeds weer ontroerend-mooie ne gerliederen; hier volgt een frag- te en ik opende het heilige boek en dit is het, wat het tot mij zei: Wees stil en luister wees stil en luister, totdat de stille kleine stem door komt. Ik ben iedere morgen stü, ik luister heel de dag. en wanneer ik die kleine stille stem hoor, moet ik hem gehoorzamen. Wees stil en luister, wees stü en luister, totdat de stille kleine stem door komt. Een eenvoudig negerlied, ja. Ge dicht vér buiten de grenzen van onze drukke westerse wereld, in een maatschappij, die in felheid van leven, in gejaagdheid en vaart nog wel sterk zal achterstaan bij onze middeleeuwen. Ja, het is al lemaal waar, maar ik wüde wel, dat het ons aller lijflied werd. Punt no. 1 van ons levensprogram: wees stü en luister! Ik laat de kwestie van de op de werkdag geopende kerk nu maar voor wat ze is, het gaat mij hier om, dat blijkbaar toch een steeds groter wordende groep mensen be seft, dat de stüte onmisbaar is. Onmisbaar om te luisteren, onmis baar om tot jezelf te komen, on misbaar om tot God t~ gesproken over de retraite, als die bij andere christenen in zwang was. Met het woord „mys tiek" hebben we trouwens ook nog al eens moeite gehad, al zongen we graag over „Gods verborgen omgang". Wij wüden graag met onze benen op de grond staan, en we waren er benauwd voor te gaan zweven. Calvinisten moesten zich toeleggen op het God eren. en zo schoot het mediteren erbij in. Jezus zocht soms de eenzaam heid op om in de stilte bij Zijn Vader te zijn. Het is Gods verborgen omgang te vinden. Hoort u? Te vinden! Het word je niet zomaar in de schoot geworpen. D'r moet wat voor gedaan worden, d'r moet mis schien wel wat opzijgezet worden. Want er moet tijd komen voor God. We moeten de drukte even ont vluchten. want er moet stilte zijn om God in de ogen te zien. Dan alleen zal er weer sprake kunnen zijn van een verborgen omgang met God. Afschuwelijk is het, wanneer ons geloof een theorie aan het worden is. een dode theorie. Geloven is volgens het boek der Spreuken: ..de Here de hand geven". Het is Hem in de stüte. Pedagogisch stap vooruit schappelijke organen en de plan procedure aangaat." Het bovenstaande vormt de slot conclusie van de nota over het ont werp mammoetwet van de Raad voor de zaken van Kerk en School vanwe ge de Ned. Herv. Kerk, welke on langs uitvoerig is besproken door de generale synode, diebehoudens en kele wijzigingen goedkeuring ver leende de nota te publiceren. Daar uit mag niet worden geconcludeerd, dat de generale synode of de Ned. Herv. Kerk in haar geheel in deze nota aan het woord zijn, zo heeft de Raad ten overvloede in een begelei dend schrijven medegedeeld. nerziening In het algemeen is de Raad deel, dat het wetsontwerp stoelt op de zelfde beginselen waarop onze huidige wetgeving wortelt. Toch wil hij uitspre ken nog steeds onverkort vast te hou den aan de synodale verklaring van april 1952, waar in wezen gevraagd wordt om een principiële herziening van de wettelijke kaders voor het onder wijs. Terecht, zo zegt de nota, zijn de organisaties van het openbaar onder wijs op hun hoede wat betreft de in druk, dat het ministeriële beleid toch een andere koers inslaat, die men zou kunr.en samenvatten in de stelling „bij zondere scholen regel, openbare scho len uitzondering". Verschillend De organisaties van het christelijk derwijs van hun kant beschouwen het als een aantasting van de vrijheid van het bijzonder onderwijs, dat de regelin gen voor het openbaar onderwijs, via de subsidievoorwaarden, ook aan het bij zonder onderwijs worden opgelegd. Over dc relevantie van deze bezwaren wordt ln kerkelijk Hervormde kring verschil lend gedacht. aldus de nota. De plaats, die de Kerk binnen de ruimte van het openbaar onderwijs mag inne men, wordt onverkort gehandhaafd, ter wijl in de memorie van antwoord met name gewezen wordt op de mogelijk heid om het vak Bijbelkennis en cul tuurgeschiedenis van het christendom in te voeren. De Raad meent ook. dat de veranderingen in de z.g. neutraliteits- paragraaf evenzovele verbeteringen zijn. Organen Van bepaalde zijde is de gedachte naar voren gebracht, dat, wanneer in artikel 3 gesproken wordt over maat schappelijke organen, waaraan bij alge mene maatregel van bestuur bepaalde aangelegenheden kunnen worden opge dragen, hier speciaal gedacht zou moe ten worden aan maatschappelijke orga nen volgens de r.k. maatschappij- en staatsopvatting. Zonder meer mag dit niet gesteld worden, aldus de Raad. Al le ruimte wordt gelaten voor een na tuurlijke groei van deze organen, waar bij ook wordt gedacht aan samenwer king en coördinatie van verschillende richtingen, terwijl een binding o.m met kerkgenootschappen de minister voor ogen staat. De Raad wijst op de mogelijkheid tot instelling van deze or ganen, omdat bij de organisatie en op zet ervan het gevaar bestaat van conso lidatie van dc bestaande driedeling van ons onderwijs. Planprocedure Krachtens artikel 68 eerste lid ontstaat automatisch een aanspraak op bekosti ging uit dc openbare kas. wanneer een school vijf achtereenvolgende jaren door de minister in het plan is opgenomen. Het komt de Raad voor, dat er zich omstandigheden kunnen voordoen, die kunnen lelden tot minder gewenste consequenties, omdat de medewerking van de Staten-Generaal in dit geval is uitgeschakeld. „Over het algemeen dient gezegd tc worden, dat met de z.g. planprocedure de mogelijkheid wordt gegeven, dat een voortgaande verzuiling ons als Kerk voor bepaal de vragen zal stellen", zo wordt In de nota gezegd. leven, volgens deze procedure wel vol doende tot hun recht kunnen komen. Daarom wordt in het bijzonder aan dacht gevraagd voor allen, die in de z.g. minderheidsgebieden in een uitzonde ringspositie verkeren. Is het wel moge lijk om voor hen een aanvaardbare school voor voortgezet onderwijs in stand te houden? Het bezwaar van de Raad richt zich niet tegen de planpro cedure als zodanig, maar tegen de even tuele consequenties, die voortvloeien uit de gegeven Nederlandse situatie". Godsdienstonderwijs Wat het godsdienstonderwijs betreft: hoewel de bepaling, dat leerlingen, die geen scholen van eigen richting kunnen bezoeken, kunnen worden vrijgesteld van het volgen van godsdienstonderwijs aan een bijzondere school, van bepaalde zij den wordt bestreden, acht de Raad de ze bepaling juist. Bij het opstellen ervan is immers niet in de eerste plaats ge dacht aan leerlingen van buitenkerkelij ken huize, die bijzondere scholen bezoe ken, maar aan die leerlingen, die beho- tot een minderheid van de bevolking, ook hun gelegenheid te geven het zezet onderwijs te vo" f binnen hun bereik. Daling? Met bezorgdheid vraagt de Raad zich voorts af, of de bepaling, dat voor het geven van godsdienstonderwijs geen eisen van bekwaamheid en van peda gogische en didactische scholing worden gesteld, niet zal leiden tot een daling va-, het niveau van het godsdienston derwijs op de bijzondere scholen. Voor de a.s. docenten vervalt hier de stimu lans de onlangs opengestelde opleiding tot docent in de godsdienstige vakken ln Lelden en Groningen te gaan volgen. Dit geldt ook ten aanzien van de op leiding tot Testimonium H, c.q. IKOS- dipioma II. Hoewel artikel 43, derde lid, waaruit voor de overheid het recht van toezicht voortvloeit op het beheer van de school besturen. bepaalde kerkrechtelijke gen kan oproepen ten aanzien var kerkeraden, die optreden als schoolbe stuur. is de Raad van mening, dat de ze kerkeraden in de praktijk geen moei lijkheden van deze bepaling te duchten zullen hebben. Gymnasium Veel aandacht besteedt de Raad de positie van het gymnasium. Gezegd wordt, dat hier de basis wordt gelegd voor een mogelijke voortgaande aantas ting van de gymnasiale opleiding, waar bij deze sterker afhankelijk wordt van de inzichten der steeds wisselende minis ters. Ernstig acht de Raad de dreigen de uitholling, in welk verband wordt ge wezen op het brugklas-systeem, dat alle scholen van mavo tot gymnasium dezelfde vakken eist voor de eerste klas, zij het dat hieraan in de eerste klas van het gymnasium het Latijn kan worden toegevoegd. Hier treedt een tendens tot nivellering aan de dag, die er b.v. toe leidt, dat een voor het gymnasium zo belangrijke taal als het Frans niet meer zal wor den onderwezen In dc eerste klas, om dat het mavo met het oog op de aan sluitende scholen voor beroepsonderwijs naast het Engels de voorkeur zal ge ven aan het Duits. Grote bezorgdheid wekt verder de positie van het Grieks, dat voor de B-afdeling geheel facultatief dreigt te worden gesteld. Ito Na enige kritische opmerkingen te hebben gemaakt over de grote mate van delegatie van bevoegdheden aan de Kroon en ae minister zegt de Raad van mening te zijn. dat men de inrichting van het oude ulo-onderwijs in de ver schillends nieuwe vormen van het mavo volledig kan overlaten aan de organisa ties, welke dit onderwijs in de loop van de jaren hebben behartigd. Het huidige mulo-examen wordt aangetast door de voorkeur, die gegeven wordt aan een schoolexamen en dc mindere vrijheid van inrichting van het eindexamen. Doorbroken Ten slotte zegt de Raad verheugd te zijn, dat het rigide leerplan, zoals het nog in de thans geldende onderwijswet ten voorkomt, wordt doorbroken. Nu wordt de mogelijkheid gegeven hel be staande klassikale systeem, dat niet in het belang van de jeugd en van de vor ming is, te doorbreken, terwijl boven dien experimenteren mogelijk is zonder Neen, dat kan een mens niet: zijn vijand liefhebben, bidden voor wie hem vervolgen. Ook al is zijn wil nog zo goed en is zijn voornemen om als een goed mens te leven nog zo vast. Dit gaat zijn menselijke krachten en óók zijn menselijk begrip te boven. Want men kan van iemand vragen, dat hij zijn naaste liefheeft als zichzelve kan men ook van hem vragen zijn naaste méér lief te hebben dan zichzelve? Is dat nog wel een redelijke, een met 's mensen rede in overeenstem ming te brengen vraag? Toch zegt Jezus het in de bergrede met grote nadruk zelfs. En omdat Hij het vraagt kan het niet onredelijk zijn. Men moet echter bedenken, dat het hier niet gaat om de verhouding tussen mens en medemens, maar om de verhouding tussen mens en God. Het gaat om het dienen van God de bergrede is niet een aantal leefregels voor goed-willende mensen! De mens en God. De zondige mens heeft God de rug toege keerd, is een vijand geworden van God. Vit liefde voor die vijandige mens is Jezus op aarde gekomen, is Hij gekruisigd, gestorven, begraven, nedergedaald, ter helle. De Heiland heeft Zelf vervuld wat Hij van ons vraagt. Hij vraagt niet anders dan dat wij Zijn navolgers zullen zijn. In het liefhebben van onze vijanden. Opdat wij Hem ook zullen volgen in Zijn hemelse heerlijkheid! (Van onze kerkredacteur) De ernittgs moeilijkheden nE "ende D»itse k"kedasb?- bfissr. gint vandaag met een serie de eenheid weer hersteld op een merk- waardige wijze. Zo, deelde praesei Scharf gistermiddag mede, dat ook de kerkelijke leiders die voorheen gewei- gerd hadden om aan deze kerkedag mee te werken zich nu geheel achter deze geweldige conferentie hadden ge steld. Zo heeft ds. Niemöller hem reeds la ten weten, dat hij zijn samenkomsten van de komende week in Oost-Duits- land zal houden in het kader van de kerkedag en de mensen zal oproepen voor de kerkedag te bidden. De westelijke gelovigen zijn tot nu toe geen moeilijkheden in de weg ge legd. Gistermorgen was het bij Helm- sted, waar de Autobahn naar Berlijn door de Oostzone begint, zelfs vrij rustig. De automobilisten werden vlot geholpen en konden zonder moeilijkhe« den hun reis naar West-Berlijn voortzet- kerkelijke diensten in zowel Oost als West-Berlijn. Men hoopt al thans dat de erediensten in Oost- Berlijn voortgang kunnen vinden, Duidelijk is dat veel samenkom sten daar moesten worden afge last. Het thema ,,Ik ben met u' heeft een bijzondere klank gekre gen omdat velen er niet zijn. Gis teravond laat kwam nog het be richt dat de leden van het mode- ramen van de synode van de Evangelische kerk, die in Oost- Duitsland woonachtig zijn, zeer waarschijnlijk West-Berlijn niet mogen bezoeken. Bovendien is reeds hekend dat zes van de acht Oostduitse bisschoppen niet zul len kunnen komen. Lang is er een interne strijd ge voerd in de organiserende comité's over de vraag of het wijs was dat het presidium had besloten de kerke dag toch in West-Berlijn te houden, hoewel alle samenkomsten in Oost- Berlijn waren verboden. Bekende kerkelijke leiders, zoals ds. Vogel, prof. Gollwitzer en ds. Niemöller, waren van mening dat het presidium had moeten ingaan op het Oostduit se voorstel om Leipzig te kiezen. Daar mochten mannen ais de bis schoppen Dibëlius en Lilje echter niet komen en die restrictie aanvaardde het presidium niet. dat de wet oogluikend wordt overtreden. Pedagogisch betekent de mainmoet- v et een stap vooruit, al rijst de vraag of het mogelijk is zonder dat men zich nader bezint op een gemeenschappelijk opvoedingsideaal. te experimenteren met verschillende pedagogische syste men, waarbij o.m. wordt gedacht aan Dalton-, Montesaori- cn Waldorffscholen. ten. Tijdens de persconferentie verklaarde praeses Scharf dat het uiteindelijk toch duidelijk is geworden dat de keuze van Berlijn voor de kerkedag de juiste was. Hij meende dat de politieke situ atie onoplosbaar was geworden, geen van beide partijen heeft meer een ant woord dat de ander voldoet. Het ge volg is echter dat duizenden voor de kerkedag zullen bidden. Maar hij meende dat er ook hel gebed moet zijn pm een werkelijke vrede. Daarom is het juist goed, to zei hij, dat hier in Berlijn gelovigen uit Oost en West bijeen zijn om zich in gebed te verenigen. De toestand is zo ernstig geworden dat de kerk die niet uit de weg wilde gaan ej dat slechts het gebed nog kan tul pen een gebed ter plaatse en dA zich van deze stad uitstrekt tot ovtt de beide delen van gescheiden Duits land. Bcroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te St. Annaland: W. de Bruljn te Ermelo; te Grouw: H. Groeneveld te Lippenhuizen. Bedankt voor Alkmaar (vac.-G. Ci Tromp): dr. C. van Leeuwen te Eist; Oldebroek (toez.) en Schoonhoven (2e pred.)pl.): T. Langerak te Vinkeveen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Arnhem (vac.-F. A. Hof man): J. Vlaardir.gerbroek te Grijps- kerke: te Vries (Dr.) (vac.-C. W. de Bruijne): H. den Boeft (voorheen pred. der Vrijgem. Kerk) te Schouwerzijl. Bedankt voor Dokkum: G. Assies te Finsterwolde; voor Utrecht-W. (4e pred. pl.) en voor Zaandam (vac.-P. J. O. de Bruijne): W. H. Melles te Kampen. Dr. F. H. von Meyenfeldt. Naar wij s nemen heeft de synode van de Christ Reformed Church in Amerika dr F. H. von Meyenfeldt. de jongste van de Ge reformeerde predikanten in Hilversum, benoemd tot lector in de vakken Oude Jestament aan het Calvin-Seminary te Grand Rapids. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Broek op Langendijk Zutphen: H. Biesina, kand. te Lisse; te Leerdam: J. Kievit, kand. te Apeldoorn. OUD-GEREF. GEM. Benoemd tot lerend ouderling te Graf horst: J. Prooyen te Ede, die deze be noeming aannam en voor Capelle t IJssel bedankte. GIFTEN EN LEGATEN Wijlen mevrouw N. A. de Wit-de Haan in Den Haag heeft aan de diaconie vaq de Hervormde gemeente te Bolsward e bedrag van 10.000 gelegateerd. Vraag: Hoe wordt de afstand der i i de kalender vóór ge- den heeft men wapenen nodig en deze D Gereformeerde kerkbouw- actie is geslaagd: de zeven miljoen gulden is zaterdag jl. overschreden. Toen was men al tienduizend gulden „over de streep" en de verwachting is. dat in de komende weken nog heel wat geld zal binnenkomen. Het is zelfs niet geheel uitgesloten, dat uiteindelijk de zeven en een half miljoen gulden zal worden ge haald. In een kleine drieënhalve maand heb ben de leden van de Geref. Kerken de zeven miljoen bijeengebracht, voor een deei in reeds gedane giften, voor een ander deel in concrete toezeggingen. In een aantal plaatselijke kerken is de ac tie nog niet geheel afgesloten. In ande re plaatsen werd de actie, georgani seerd door de Stichting Steun Kerkbouw met dankbare instemming van de gene rale synode, gecombineerd met geldinza melingen voor eigen kerkbouw. In de provincies, waar het aantal Ge reformeerden het kleinst is, is relatief het meeste geld bijeengebracht. Dat waren Noord-Brabant en Limburg, waar 123 procent van het streefbedrag is bin nengekomen. De ..hekkensluiter" was Drente, waar men niet verder kwam dan 56 procent van hetgeen JHHiV wacht de provincies Zuid- en Noord- Holland en Utrecht haalden praktisch de verwachte honderd procent. Andere percentages zijn: Zeeland 90. Overijssel 82. Friesland 76. Groningen 68. Gelderland 107. Het is niet geheel uitge sloten. dat dc noordelijke provincies de achterstand nog gedeeltelijk zullen uit lopen. Rond 750 Van de 826 Gereformeerde Kerken hebben er rond 750 aan de actie dcelge- men met warm aanbevolen collec tes, in andere kerken werd de actie ge organiseerd met Intekenlijsten cn huisbe zoeken door leden van plaatselijke mlté's. Er werden ook verschillende zeer grote giften ontvangen, het algemeen mag worden gezegd, dat dc zeven miljoen bijeen zijn gebracht door de giften van het „gewone kerk volk". Gezien de noodzakelijkheid om ker ken te bouwen, niet in de laatste plaats in streken van ons land, waar in de in dustrialisatie zich uitbreidt en de nieu we woonwijken uit de grond worden ge stampt. kan SSK het geld bijzonder goed Sebruiken. Er worden aan de kerken, die it nodig hebben, donaties gegeven, maar de voorkeur wordt veelal gegev aan het verstrekken van leningen, oi dat op deze wijze met hetzelfde geld I boden. begon op 11 maart in plaats de sterkte van geveer 21 maart. De paus sloeg dus lichtbron (ster) weet. kan men tien dagen over om weer met de na- de schijnbare helderheid van die tuur „in de pas te komen." Om verder J- -* de pas raken te voorkomen voerde in. dat de schrikkeljaren vervielen het einde der eeuwen behalve het aantal eeuwen door vier deelbaar was (b.v. 1600 en 2000). Vraag: Welk recht van verdediging heeft men als men door een hond wordt de tuin van de eigenaar i geval i t uiterste noodzaak geschie- bron. waargenomen op aarde, de af stand van die bron berekenen. Het ken nen van de sterkte van ver verwijder de lichtbronnen zou een onmogelijkheid zijn. wanneer men ze niet kon verge lijken met de bekende sterkte bronnen dichtbij. licht- elker afstand met VHNHHL. J driehoeksmeting of parallax-bepaling aangevallen is vastgesteld. De vergelijking is moge lijk gebleken door een ontdekking Vraag: Herhaaldelijk lees ik. daf een kunstmaan na een korte reis in de ruimte bij terugkeer in de dampkring is verbrand. Hoe komt het. dat die ver branding niet reeds geschied is bij de uitreis? Toen werd toch eveneens de dampkring gepasseerd. Hoe komt het, dat bij andere soortgelijke experimen- S'iSU? S.S? K«7oV«rS de kunstmaan niet verbrandt? Antwoord: Een kunstmaan moet op straat is of in de tuin? dc Amerikaanse astronome. miss Lea- Moet dc eigenaar de schade vergoeden snelheid vitt. dat er verband bestaat tussen de „ademhalingstijd" van pulserende ster- (cephoaen' i als de hond de kleren beschadigt? Mag ken geraken. Deze snelheid wordt echter pas bereikt als de kunstmaan reeds buiten de dampkring is, zodat zij door de wrijving met de lucht ik de hond als hij mij aanvalt dit wil tuin van de eigenaar, doden? zeggen hun helderheid. Men leze eens: Antwoord: Het maakt veel verschil „GamowOne two three infinity een of men jn de tuin kwam op verzoek pocketboek. Vraae: Welke data lijn verschoven JB| I...J bij de invoering van de Gregoriaanse eigenmachtig betrad. Wie op verzoek heid dicht bij het aardoppervlak, zodat van dc eigenaar binnenkomt of zich zij de dikste dampkringlagen met de naar.de voordeur begeeft dan wel naar dc brievenbus langs een paadje, waar van de toegang kennelijk niet verboden van neuskegels met apen, honden tenslotte mensen, heeft bewezen, men op de goede weg is. Vraag: Mijn vrouw was genoodzaakt andere knopen aan haar japon te zet ten, daar er één verloren was geraakt en niet vervangen kon worden. Later was zij door een ongelukje genoodzaakt de japon te wassen en nu blijkt deze japon bedorven te zijn, daar de knopen zwarte vlekken ter grootte vai rijksdaalder hebben afgegeven, men nu de leverancier of de fabrikant verantwoordelijk stellen omdat deze ondeugdelijk materiaal geleverd heeft! Antwoord: Dit is onmogelijk, omdat vele knopen afgeven en dus Voor het verwijderd dienen te worden, ers zou het zijn als de baarheid de knopen gegarandeerd tijdrekening? en welke toen de prote stanten deze overnamen? Antwoord: Paus Gregorius XIII ver anderde in 1582 de tijdrekening omdat het jaar ten onrechte op een te groot io eij u aantal dagen was gesteld. In de loop bord ls meer resultaten kunnen worden bereikt. In een gesprek voor de microfoon van de NCRV heeft de voorzitter van SSK, dr. P. G. Kunst, een aantal mede delingen gedaan over de actie en het werk, dat door de Stichting wordt ver zet, waarna ds. H. J. F. Wesseldijk, een der promotors van de Hervormde Kerk- bouwactie. zijn gelukwensen met het door SSK bereikte succes heeft aange- grootste snelheid passeert. Daar komt nog bij, dat de kunstmaan in geleide lijk nauwer wordende spiralen terug dat niet van een waarschuwings- keert in tegenstelling tot de vrijwel raadt i, heeft recht op schade- loodrechte opstijging. Het lichaam nemen W11 syjwsssjsmL'ïa vergoeding voor bekomen letsel of scha de. Wie echter eigenmachtig een tuin binnendringt behoort de geldelijke ge volgen te dragen van zijn onvoorzich tigheid. Natuurlijk mag men zich ver dedigen, maar men moet zich daarbij tot het noodzakelijke beperken! Als er kans op vluchten is, moet men daar- ten volle en tijdig gebruik maken. Vraag: Omdat vader hulpbehoevend was en ik in de buurt woonde, ben ik in een iets grotere woning gaan wonen, waarin ik vader heb opgenomen. Ik ben dus hoofdbewoonster en vader woont bij mij in. Nu is het niet langer meer verantwoord vader alleen te la ten. wanneer ik werk. De huisdokter vader in een rusthuis op te hij wil dit niet cn de fa- i t I-. j n_J1 I i 11 i 11_ tt^l, „Aio VaQCl 1111.1 Wil, Ivdll J dat er niets hem nooit uit huis doen Het kan alleen groot, aater mets als hlj zelf Wll?.. Is dit juist? het metaal verdampt. Daarom remt men bij de terugkeer de snelheid af met behulp voudig genoeg. U van raketten, die op het juiste ogen- J-- blik remmen en door ontplooiing van een parachute, die nog eens extra af- bleem Als de eigenaar de hond aanhitste of remt. in de dampkring Deze terugkeer- medisch bewijsbaar opzettelijk kwaadaardig techniek moet men volkomen beheer- vader Antwoord: Juridisch is de zaak 1- hoofdbewoonster vader is niet huurder, zodat de me ning van de famüie onjuist is. Dit pro- de eerste plaat» anders geen toekomst 1 de ruimtevaart. De veilige terugkeer standige raadgevers. echter i >n menselijk. Het beste f familie eens goed naa ÉHÉHMÉ andere ver*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2