Stil pijn Een kanttekening I.C.C.C, hield geslaagde conferentie in Brunnen Oecumenisch werkkamp in Amsterdams Jordaan Een woord voor vandaag Mr. B. de Gaay Fortman (76 jaar) overleden Wereldraad zal nieuw hulpprogram uitvoeren 2 ONZERZIJDS NATIONALE BOURGEOISIE TAE Sowjet-Unie gaat de situatie In Azië en Afrika anders zien. Dat bleek reeds uit het manifest van de 81 communistische partijen (Moskou, dec. 1960) en de daarna volgende verklaringen. In het laatste nummer van „Sow- Jetkoje Wostokovedenje" (Russische'Oosterse studiën) wordt in een hoofd artikel gezegd, dat de specialisten zich meer moeten gaan bezig houden met het dubbele karakter van de nationale bourgeoisie en de daaraan inherente tegenstellingen moeten analyseren. En in het aprilnummer van „Wereld economie en internationale'betrekkingen" heet het in een artikel over de „Na tionale bourgeoisie in Zuidoost Azië", dat de „grote bourgeoisie" in de desbe treffende landen een reactionaire koers heeft ingeslagen. Over het thema der „nationale bourgeoisie" is de communistische partijlijn reeds meermalen gewijzigd: in 1921, 1928, 1935, 1947 en 1955 en sindsdien zijn er drie congressen aan gewijd: in Moskou (1955 en 1956) en in Leipzig (1959). Russische sprekers hebben tenslotte voorgesteld het begrip „nationale bour geoisie" niet meer te hanteren doch evenals het Westen te onderscheiden tussen „grootburgerij", „middenklasse" en „kleine burgers". Praktijk is dat echter nog niet geworden. Achter deze woordenstrijd verbergt zich het conflict tussen Moskou en Peking. De Chinezen geloven dat de tijd is gekomen om volgens hun „harde lijn" een einde te maken aan de tactische bondgenootschappen met nationa listische bewegingen omdat het communistische blok nu sterk genoeg is om af te kunnen zien van allerlei compromissen; men behoeft zich het optreden van de VAR tegen de communisten en dat van Nehroe in Kerala niet meer te laten welgevallen. Zolang de nationale bourgeoisie voor de nationale onaf hankelijkheid streed (tegen het imperialisme dus), was zij progressief, daar na werd zij in Chinese ogen reactionair. Daarom willen velen in het Westen zo spoedig mogelijk een eind maken aan moeilijkheden als in Algerije. Moskou daarentegen gelooft, dat het revolutionaire potentieel van de be doelde nationale bourgeoisie nog niet uitgeput is. Ten eerste zijn er nog steeds moeilijkheden tussen oud-koloniën en vroegere koloniale mogendheden (als voorbeeld wordt Indonesië genoemd) en ten tweede zijn bijna alle onafhan kelijk geworden landen tot een of andere vorm van staatskapitalisme over gegaan, iets wat om verschillende redenen progressiever wordt geacht te zijn dan het particulier kapitalisme. Ook zou de Chinese politiek de communisten in de bedoelde landen in een isolement brengen en tot inactiviteit veroor delen (zoals b.v. in de periode 19281933). In verschillende landen zoals Cuba en Guinea zijn nu regimes gekomen, die niet maar als nationaal-bourgeois, maar, sinds de decemberconferentie der 81 partijen als „nationaal-democratisch" worden omschreven. De Chine zen hebben dit begrip de laatste jaren reeds veel gehanteerd en het heeft be trekking op die semi-communistische elementen waarmee de Pekingse ortho doxen nog bereid zijn samen te werken. Oorspronkelijk is dit begrip reeds in 1920 door Lenin vastgesteld. Zowel Moskou als Peking hebben het begrip en het karakter van de „na tionale democratie" nog niet willen definiëren, maar vast staat, dat men voor nemens is haar dezelfde functie te geven als de „volksdemocratie" in Polen en Hongarije heeft gehad in 1945, die van een „verder ontwikkelingsstadium" dus; en dat indien Nehroe, Nasser, Soekarno c.s. niet bereid zijn deze ontwik keling mee te maken, zij in ernstig conflict met de communisten zullen komen. Zij zullen in dat geval evenzeer als Tsjiang Kai-sjek, die vroeger toch ook als „progressief" In communistische ogen te boek heeft gestaan, als reactionair worden omschreven. Eenheid in alle verscheidenheid (Van een onzer medewerkers) RUIM 150 christenen uit België, Engeland, Ierland, Frankrijk, de Ver. Staten, Zwitserland en Nederland hebben deelgenomen aan een conferentie in de Zwit serse plaats Brunnen, welke was georganiseerd door de Europese Alliantie van de Internationale Raad van Christelijke Kerken (ICCC). Uit ons land was ongeveer de helft van de conferentiegangers afkomstig en zij behoorden tot de Chr. Geref., de Geref. Kerken, de Geref. Gemeenten, de Evang. Lutherse Kerken, de Baptisten gemeenten en de Evang. Molukse Kerk. Uit de andere landen waren gekomen Presbyterianen en Bap tisten, Vrije Evangelischen, leden van de Duitse Landskerken en Evangelisch Gereformeerden. Aan wezig was ook een predikant van de Geref. Kerk in de Oekraïne in ballingschap. Evangelische Metho disten en Mennonieten ontbraken niet in dit gevarieerde gezelschap. Meer dan ooit is op deze conferentie, ondanks de grote verscheidenheid, erva ren de eenheid van allen, die Jezus Christus in onverderfelijkheid liefhebben en die niet anders begeren dan trouw te zijn aan Gods Woord. Deze ervaring was, ondanks ook de taalmoeilijkheden, een werkelijkheid. Op zeer geanimeerde wijze is in werkgroepen gediscussieerd over het onderwerp „Bijbelse eenheid". ANDERZIJDS LUCHTVAART- POLITIEK „Barbaars" noemt de Nieuwe Rotter damse Courant de internationale politiek ten aanzien van de burgerluchtvaart en speciaal Amerika's weigering Nederland landingsrechten op de westkust te geven. Het artikel vervolgt: „Men kan het ook zeggen met de woorden van Goedhuis' Handboek voor het luchtrecht: „De inter nationale luchtvaartverhoudingen spelen lich af :n de afeer van strijdende belangen en strijdende aspiraties, waarhoven zich geen recht verheft." Het is bijna twintig jaar geleden dat dit werd geschreven. Of schoon inmiddels de luchtvaart zelf en het internationale recht ook op dit gebied eon- structievu ontwikkelingen hebben doorge maakt, schijnt de Amerikaanse regering wat dat recht betreft zich nog in het „barbaarse" stadium te bevinden. Kennelijk hebben be langen van Amerikaanse luchtvaartmaat schappijen de doorslag gegeven, belangen die de regering blijft beschermen tegen mogelijke concurrentie," De Volkskrant is het met staatssecretaris Stijkel eens, wanneer hij geweigerd heeft de Amerikanen als compensatie de vervoer- cijfers tussen Amsterdom en New York over te leggen cijfers, die ongetwijfeld door de Amerikanen gebruikt zouden zijn om deze vitale K.L.M.-dienst te beknotten. De Volkskrant vervolgt: „De Amerikanen maken bij hun lnchtvaartpolitiek een ern stige denkfout. Zij zijn er op uit, bun eigen luehtvaartmaatsrbappijen te dienen in plaats van het reizende publiek. Zij traehten de passagiers, die hun ticket duur genoeg be talen moeten, te beperken in hun keuze van de luchtvaartmaatschappij, met welke zij wensen te reizen. De Nederlandse rege ring heeft in Washington niet om voor rechten voor de K.L.M. gevraagd. Zij heeft slechts gevraagd om gelijke kansen. De passagier zal dan wel uitmaken, welke maatschappij haar kans het beste benut. Wanneer de Amerikanen deze gelijke kans verdeling niet aandurven is cr iets mis. Zij zouden dan eens moeten onderzoeken, waarom de passagiers de K.L.M. zo verkiezen hoven hun eigen maatschappijen, maar niet botweg de K.L.M. luchtrechten weigeren en daarmee de passagiers eigen maatschappijen opdringen. Wie eurrentie vreest, geeft daarmee te kei niet veel vertrouwen in het eigen produkl te hebben. Het is een politiek, die vroeg of laat stuk moet lopen en stuk zal lopen. Men kan slechts hopen, dat de Amerikaan se regering, vóórdat zij op haar grote dwa ling terugkomt, de K.L.M. niet nog meer schade zal berokkenen, dan zij nu, door haar flagrante schending van de commer ciële vrijheid, reeds berokkend heeft." NOGMAALS: TOTO-GELD In het „Christelijk Historisch Weekblad" schreef prof. dr. G. C. van Niftrik enige tijd geleden een artikel waarin hij de afwijzende houding van prot. chr. zijde aan gaande het ten goede komen van de toto-gelden aan het maatschap pelijk werk bekritiseerde. Ds. F. H. Landsman verdedigde daar op de prot. chr. houding in „Her vormd Nederland" van 24 juni. Naar aanleiding van dif laatste publiceert het „Christelijk His torisch Weekblad" van 14 juli nogmaals een artikel van prof. dr. G. C. van Niftrik, waarin deze schrijft: TTET artikel van ds. Landsman Li geeft mij geen aanleiding ook maar iets terug te nemen van het geen ik in mijn eerste artikel ge schreven heb. Allereerst wil ik ds. Landsman erop opmerkzaam ma ken, dat ik het woord schijnhei ligheid niet gebruikt heb en ook niet zou willen gebruiken. Ik ben namelijk diep overtuigd van het moreel zeer hoge karakter van de motieven die hem en zijn mede standers leiden. In de tweede plaats kan lk niet verzwijgen dat ik boos ben over Landsmans qualificatie van mijn artikel als „ietwat rauw". Als hij daarmede bedoelt dat ik geen meester ben in een omsluierende diplomatieke taal, ga ik met de qualificatie acoord. Ik hecht bij zonder veel aan duidelijkheid. Maar rauwheid is wat anders dan duidelijkheid. In de derde plaats zou ik ds. Landsman willen vragen, waar om hij alleen mij zo fel bestrijdt. Ds. Landsman beschikt over zulk een voortreffelijk functionerende inlichtingendienst, dat hem onge twijfeld het artikel van prof. dr. M. A. Beek over de Deugd, die tot een Nood is gemaakt, en ook dat van C. D. Mouiijn over Zui ver en onzuiver geld, (Kerk en wereld, 23 juni 1961), niet onbe kend gebleven zijn. Hij moge uit deze twee artikelen leren, dat ik niet zó alleen sta als hij schijnt te denken. In de vierde plaats wil ook ik nog eens weer nadrukkelijk zeg gen, dat het mij liever zou zijn, dat de gelden voor het maatschap pelijk werk op een andere wijze bijeen kwamen dan nu juist door de opbrengst van de voetbaltoto. Da vraag is echter of deze min der edele afkomst van het geld een reden moet zijn om het te weigeren. TV/I" AAR in zekere zin zijn dit al- les maar bijkomstigheden. Wat mij deed schrijven zoals ik deed, is het volgende: Wanneer ds. Landsman c.s. vol harden in hun houding, zijn zij schuldig aan het oprichten van een nieuwe barrière tussen de massa van het nederlandse volk en de Kerk. tussen de massa en het Evangelie. Ziet ds. Landsman nu niet, dat de enige conclusie, die de massa uit zijn houding trekken zal déze is: het mag weer niet van de Kerk!? Er mag nóóit iets van de Kerk! Ze zijn er weer tégen! De Hervormde Kerk zal de ko mende maanden voor de massa van het nederlandse volk zijn de kerk, die prof. Smits eruit gooit en tégen de toto is! Ik zeg niet, dat de massa daaraan gelijk heeft! Maar daarover gaat het niet. Het effect zal zijn zoals ik het boven schetste. Dat betreur ik. Dat richt alleen maar weer een nieuwe barrière op. Dat ver spert de mensen de weg naar het Evangelie. Vervolgens heb ik geschreven zoals ik geschreven heb, omdat ik geloof in de morele gezondheid van het nederlandse volk. Ik ben ervan overtuigd, dat het met die goklust van ons volk nog wel mee zal vallen. Ik kan mij over deze zaak niet opwinden. Ik begon pas te schrij- ven toen de steun voor het maat schappelijk werk in gevaar kwam door de protestantse houding. Ten slotte heb ik geschreven zo als ik geschreven heb, omdat de samenwerking in het maatschap pelijke werk, in de Nationale Raad, mij ter harte gaat. Ds. Landsman is toch ook gekant te gen de verzuiling. Ds. Landsman wil toch ook gaarne gemeen schappelijk doen wat in ons ver deelde vaderland maar enigszins gemeenschappelijk gedaan kan worden. Mag hij nu wérkelijk de samenwerking in de Nationale Raad in gevaar brengen door déze zaak? Hij klaagt over wei nig begrip voor en veel weerstand tegen zijn houding. ..Verliés van het bewustzijn als christen op bepaalde, moeilijk van tevoren vast te stellen, mo menten neen te moeten zeggen, vrees financieel achterop te gera ken. een tekort aan kwalitatief onderscheidingsvermogen, een ze ker fatalisme kunnen onder meer als oorzaak hiervan worden aan gewezen." Aldus ds. Landsman. Ik neem graag aan, dat zulks voor hem "geldt; voor mij is het grof geschut. Ik zie niet in, dat ik hier neen moet zeggen. Ik wil zelfs uit de voetbaltoto best enke le duizenden guldens ontvangen om de boekerij van het Theolo gisch Instituut te Amsterdam uit te breiden. De vrees om financieel achterop te komen in het kerke lijk maatschappelijke werk be staat bij mij inderdaad, met de gedachte erbij; dit hoeft niet. TNE quintessens van ds. Lands- L-' mans houding ligt in zijn uit spraak, dat hij wil opkomen voor de waardigheid van het geestelij. ke werk, dat in en door het maat schappelijke werk geschiedt. Daarvoor heb ik diep respect. Ik geloof mèt ds. Landsman in die waardigheid. Maar hij denkt, dat die waardigheid geschaad wordt door de steun uit de voetbaltoto, en ik niet. Men was het erover eens. dat er een geestelijke eenheid is tussen alle ware gelovigen, dat deze eenheid openbaar moet worden, dat men Gode meer ge hoorzaam moet zijn dan de mensen, en dat het daarom noodzakelijk kan zijn een bestaande eenheid te verbreken en zich af te scheiden. Geen oplossing Ook hier echter bleek weer, dat het gemakkelijker is te spreken over de zichtbare dan over de zichtbare kerk. En ook hier werd geen oplossing gevonden het moeilijke vraagstuk hoe de hui dlge kerkelijke verdeeldheid te over winnen. Als vanzelf drong zich bij de conferentiegangers de vraag op, of de eenheid welke hier werd ervaren gezien moest worden als de eenheid waarom Christus voor Zijn kinderen bad. Sommigen spraken uit, dat deze eenheid dieper werd gevoeld dan de eenheid met sommige leden van de kerk, waartoe behoorde. Dat de Wereldraad van Kerken streeft iar één Wereldkerk werd op deze con ferentie nog weer eens duidelijk onder streept door dr. Carl Mclntire, de voor zitter van de ICCC. Dit streven is aan vankelijk meermalen ontkend, maar wie het boekje „Het Licht van de Wereld" (uitgegeven ter gelegenheid van de ko mende Assemblee te New Delhi) heeft gelezen zal dit moeilijk langer kunnen ontkennen: men aarzelt niet langer zich daarover duidelijk uit te spreken, aldus dr. Mclntire, die vervolgens wees op de tweede ontwikkeling, welke gelegen is in de integratie van Wereldraad en In ternationale Zendingsraad. Roomse opvatting Als derde punt noemde dr. Mclntire de verklaring In genoemd boekje: „De kerk maakt ongetwijfeld deel uit van het Evangelie, want door haar zet God Zijn werk voort". Daarmee aanvaardt de Wereldraad openlijk de Roomse opvatting over de leer. Als gesteld wordt, dat de kerk deel uitmaakt van het Evangelie, dan ligt dit in de Roomse lijn, die spreekt van Schrift en traditie en die aan pause lijke en kerkelijke uitspraken een even groot gezag toekent als aan de Heilige Schrift, zo verklaarde de president de ICCC. Als vierde ontwikkeling n< de hij tenslotte de aanvraag om lidmaatschap van de Wereldraad door de Russisch Orthodoxe Kerk, welke de vrucht is van de jarenlange arbeid van de oecumenische beweging. Over het protestantisme en het komen de Vatikaanse concilie werd gesproken door de bejaarde Franse predikant W. H. Guiton. Hij gaf uiting aan zijn grote bezorgdheid over de toenemende Roomse invloed. Met verschillende citaten werd aangetoond, dat het concilie geen ander doel heeft dan „de grote terugkeer" van de afgedwaalde zonen van de kerk. Deze ontwikkeling is dubbel gevaarlijk, omdat juist in deze tijd door verschil lende vooraanstaande figuren ln de protestantse kerken een sterke toenade ring tot Rome wordt getoond. Het streven naar één grote protestantse kerk wordt volgens pasteur Guiton van roomse zijde met grote belangstelling gevolgd cn zal uiteindelijke hereniging met Rome vergemakkelijken. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te IJmond (wijkgem. Nieuwer- kerk) (toez.): H. van Driel te Nunspeet. Aangenomen naar Assen (wijkgem. Noord, toez. i: W. C. Verstoep te Wit- marsum; naar Middelburg arbeid Vrijz.- HervormdenA. van Santen te Drachten naar O. en N. Niedorp (toez.): H. M. Stam, vicaris te Drimmelen; naar Vol- lenhow: C. B. Schuurman te Baardwijk en Drunen. Bedankt voor Almen (toez.): C. D. Kousemaker te Westmaas. Toegelaten tot de Evangeliebediening: P. M. Breugem. Rembrandtlaan 19, Stol wijk; J. A. Don, Dinkelstraat 49, Bever wijk; A. N. Doornheim, Jacob van Kampenstraat 32, Vlissingen: J. E. L. v. d. Geest, Van Lumeystraat 18, 's-Graven- hage; H J, Groenewegen, Eendenlaan 11, 's-Gravenhage; R. Hengstmangers, Bis schop Callierstraat 26, Haarlem; G. Kalsbeek, Zeeweg 145, Katwijk aan zee; M. Leeflang, Bovenover 2, Rottoerdam-16. Uitreiking getuigschrift: Na gehouden colloquium is aan mejuffrouw J. de Ruyter, Avenue Concordia 6b te Rotter dam, een getuigschrift uitgereikt, bedoeld in artikel 18 van de ordinantie van de opleiding en vorming van de dienaar des Woords. Beroepbaarstellingen: P. M. Breugem, kand., Rembrandtlaan 19. Stolwijk: J. E. L. van der Geest, kand., Van Lumeystraat 18, 's-Gravenhage: J A. Heldring (voor heen predikant te Edmonton, Canada), Hervormde Pastorie, Steenderen (Gld.). NED. HERV. KERK Benoemd tot hulppred. te Vlissingen: A. N. Doornheim, kand. te Vlissingen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Zuid-Beijerland (vac.-A. G. Baayen): J. Spoelstra te Tilburg. Aangenomen naar IJmuiden: G. Assies te Oostwold. Bedankt voor Leerdam: G. Vesseur te Rockanje; voor Schiedam (vac.-E. J. Oomkes): N. H. Heiner te Heinekenszand. CHRIST. GEREF KERKEN Tweetallen te Aalsmeer: H. Biesma, kand. te Lisse en J. P. Versteeg, kand. te Amsterdam; te Hillegom: J. P. Ver steeg, kand. te Amsierdam en J. Kievit, kand. te Apeldoorn; te De Krim: H. Biesma. kand. te Lisse en J. Kievit, kand. te Apeldoorn. Beroepen te Onstwedde: K. Boersma, kand. te Apeldoorn; te Lisse en te Frane- ker: H. Biesma, kand. te Lisse; te Gorlnehem, Den Helder, Ouderkerk a. d. Amstel en Werkendam: J. Kievit, kand. te Apeldoorn. Dienst Rektor George Vischer uit Zürich leverde een doorwrocht betoog over de Heilige Schrift als enige regel voor ge loof en leven en pastor Heinrich Jochums uit Wuppertal sprak over „Afscheiding van de wereld". Met grote belangstelling werd ook geluisterd naar prof. dr. B. J. Oosterhoff uit Apeldoorn, die sprak over „Afgescheiden tot Dienst". Hij wees er o.ra. op, dat de roeping welke de christen heeft om zich af te scheiden van al hetgeen niet is naar Gods wil, nooit een uitsluitend negatieve zaak mag zijn. Deze afscheiding mag ons nooit plaat sen In het Isolement zonder meer. In dit isolement hebben w(j een positieve taak voor heel de wereld en voor heel de kerk. Onze afscheiding moet een afschei ding z(jn tot dienst. Dat waa het doel van de Reformatie. Dat wil ook de ICCC. Maar bU de redding van de wereld komt het aan op de zuivere bediening van het Woord. Alleen het ware Evangelie verloot. Het onware verderft, aldus prof. Ooster hoff. „Nationale kerk" op Cuba Een pater-jezuïet uit Brazilië heeft ver klaard, dat premier Fidel Castro van Cu ba van plan is in zijn land een „nationale kerk" in te stellen met communistisch- katholieke priesters uit communistisch China en Roemenië. Pater Enrique Osle zei dat de regering Castro een groot aantal rooms-katholieke scholen en universiteiten heeft overgeno men. De universiteit Belem waar Castro vroeger zelf heeft gestudeerd, is nu eer marxistische school geworden en de ka pel wordt nu gebruikt als danszaal. Een aangrenzende technische school zou genoemd naar Patrice Loemoemba, de vermoorde Kongolese leider. Advertentie Ons Huis wordt opgeknapt In Ons Huis, in de Amsterdamse Jordaan, zullen tot 15 augustus a.s. een twintigtal jongeren tussen 20 en 30 jaar, onder leiding van de Ned Hervormde predikant, ds. P Oskamp uit Krommenie, en de methodistisch-theologisch student, L. T. Hathaway uit Boston (V.S.), deelnemen aan een oecumenisch werkkamp. Op advies van de Oecumenische Jeugdraad in Neder land i3 het Amsterdamse jeugd tehuis gekozen, dat door de groep grondig onderhanden zal worden genomen. De deelnemers aan het werkkamp (ln hoofdzaak theologische studenten en af- gestudceraem in de theologie) werken per dag zes uur in Ons Huis, waar zij ook slapen op bedden van de B.B. „Van daag heb ik met een Libanees meisje de -kkamp vertegenwoordigd zijn. voor de werkkampen is af komstig van de Wereldraad van Kerken, in verwoeste gebieden de helpende hand toen het direct na de oorlog nodig bleek te reiken. De deelnemers aan het werk kamp komen uit vele delen van de we reld. Aanwezig zijn: Vijf Amerikanen, twee Engelse meisjes, een Griek, eer Israëliër, een Ethiopiër, die in Athene studeert, een Zwitser, een Libanees en een Noors meisje, alsmede enkele Ne derlanders. Uit Angola Ook de 26-jarlge Samuel Abrigada uit Angola is in het werkkamp. Hij voltooi de zijn theologische studie in Portugal, waar hij onlangs met enkele collega's werd uitgewezen. De mogelijkheid' om naar zijn vaderland terug te keren bleok uitgesloten. Via Frankrijk kwam Abri gada in ons land. Hij hoopt een studie beurs voor de medische faculteit te kun nen verkrijgen, omdat er naar zijn me ning, als hij ooit naar zijn vaderland kan terugkeren, meer behoefte RDTERDDN Ergens midden in de bergrede zegt Jezus dit: „Niemand kan twee heren dienen, want hij zal öf de een haten en de ander liefhebben öf zich aan de een hechten en de ander minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon!" Let wel: deze woorden staan in de bergrede, door sommigen beschouwd als een kostbaar bijbelstuk ook voor mensen die God niet willen erkennen. En door anderen beschouwd al» een handleiding hoe men als een goed mens op aarde kan leven. Welk een vergissing! Want deze bergrede gaat er voor alle» van uit dat de mens gekozen heeft voor God. Het is niet vol doende om als een goed mens te willen leven het is voor-, waarde dat men als christen wil leven, als een navolger van Christus. Van Christus die in deze zelfde bergrede van Zich zelf zegt: „Ik ben niet gekomen om de wet of de profeten U ontbinden maar om die te vervullen!" Meent ge dat „een goed mens" dit gebod van Jezus kan onderschrijven: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen? Of kan doen wat Jezus vraagt: Wie u een slag geeft op de rechter wang, keer hem ook de ander toe? Meent ge dat het mogelijk is hiernaar te streven zonder dat de liefdt tot God u vervult? Zonder dat ge voor God gekozen hebt! Op 76-jarige leeftijd is in Am sterdam overleden mr. B. de Gaay Fortman, oud-vice-presi- dent van de arrondissements rechtbank te Amsterdam en oud lid van het hof van Justitie van Cura?ao. De begrafenis vindt plaats a.s. donderdagmiddag 20 juli om twee uur op de be graafplaats Zorgvlied te Amster dam. Mr. de Gaay Fortman werd op 17 sep tember 1884 te Amsterdam geboren. Hij was de zoon van wijlen ds. N. A. de De hele groep zal door d'e Geref. Kerk worden uitgenodigd op 30 juli a.s. in de Amsterdamse Woestduinkerk het Avond maal te vieren. Deze zomer worden nog twee dergelijke werkkampen in Den Dof der en Bussum georganiseerd. Projecten vragen 300.000 dollar ■f7X)OR de komende drie jaar zal per jaar een bedrag van hon derdduizend dollar nodig zijn voor de uitvoering van een programma, waaraan het uitvoerend comité van de Wereldraad van Kerken zijn goedkeuring heeft gehecht en dat ten deel heeft de kerk in minderontwikkelde landen ir> staat te stellen op velerlei manie ren deel te nemen aan de ontwik keling van deze landen. Na een uitgebreide studie van vier jaar is dit programma opgesteld. Het geeft tegelijk een antwoord op de vraag welke de taak van de kerken is in een tijd van revolutio naire veranderingen in het levens patroon van landen en volkeren, die nog maar kortgeleden hun zelfstandigheid hebben verkregen. Het programma zal bekend staan der de naam SASP: Specialized Assis- ance for Social Projects. Set doel is de ker ken m genoemde landen te helpen bij hun taakvervulling temidden van de vele pro- HXïï ^lkue-de "ieuwe tijd meebrengt. Daarby zal byzondere aandacht worden Desteed aan de jeugdvorming en aan het gereed maken van leiders voor de bevol king van de jonge naties. Maar tegelijker- lijd zullen nieuwe projecten op het ge bied van de landbouw en de kleine austrie worden aangepakt. Op verzoek ■ïiÜhte yerïü elk van de landen zal slechts ter hand worden genomen op ver zoek van de inheemse kerken. Daarbij zal steeds als uitgangspunt gelden een zo snel mogelijke opleiding van lokale leiders, zodat dezen het werk kunnen overnemen en degenen, die hun diensten hebben verleend, weer op andere plaat sen kunnen worden ingezet. Aangezien de noden en behoeften de verschillende landen sterk zullen uit eenlopen wordt verwacht, dat ook de uit te voeren projecten belangrijk zullen ver schillen. In elk der landen echter zal eer basisprogramma gedetailleerd worden uit- gewerkt in nauw overleg met de kerke Ijjkc leiders van die landen. Zoals gezegd ligt aan het rapport, waar- In het Wereldraad-programma is neerge legd, een studie van vier jaar ten grond slag. In het kader van de doelstelling, welke met het nu opgestelde programma wordt beoogd, zijn in de afgelopen j reeds objecten gerealiseerd in India. pan, Liberia, Kenia, Noord-Rodesië, Ka meroen en Nigeria. Bovendien zijn ver schillende regionale en internationale conferenties gehouden. De uitvoering De algemene uitvoering van het pro gramma zal berusten bij net van de We reldraad uitgaande orgaan Inter-Church Aid and Service to Refugees, die een belanrijk aandeel had in de totstandko ming van het programma, samen met de Internationale Zendingsraad en missie voor internationale zaken Wereldraad. De algemene supervisie zal berusten bij een comité, waarvan de le den door Inter-Church Aid zullen worden benoemd. De noodzaak nieuwe vormen te zoeken voor het werk van de kerken in de min derontwikkelde gebieden is dezer dagen beklemtoond door dr. Robert S. Bilheimer, secretaris van de Wereldraad, die een zeer belangrijk aandeel heeft gehad bij de voorbereidingen van het programma. Hij verklaarde o.m., dat gedurende de eerste helft van deze eeuw miljoenen dollars voor het zendingswerk zijn gebruikt voor wat tegenwoordig wel genoemd wordt „traditionele vormen van hulp", waaron- nedische ïdbouw. De laatste jaren is een geheel andere siluatie ontstaan, die gekenmerkt wordt door het verdwijnen van het koloniale systeem, een sterk toenemend natlonalis- e en in verband daarmee overheldsbe- oeiingen met de economische ontwikke- ng, met onderwijs en opvoeding enz. Zaken als de groei van steden en indus triecentra, alsmede de grote veranderin gen in het leven in de dorpen spelen even eens een voorname rol. In deze situatie zal de kerk ln staat dienen te zjjn op nieuwe wijzen uitdrukking te geven aan haar functie in de wereld. „De geest van nationaal ontwaken en onafhankelijkheid, waarover wij ons ver heugen, èn de vraagstukken van de vor ming van jonge volkeren, zijn een appel op de Kerk om zich haar profetische roe ping indachtig te zijn en te zoeken naar nieuwe wegen en vormen van dienst", zo staat o.m. in het rapport. Advertentie Setting lotion HAARVERSTEVIGER houdt uw kapsel mooi in model Settjii j) Opdrachten aan componisten De staatssecretaris van onderwijs, kun sten en wetenschappen, mr. Y. Scholten, heeft een aantal componisten een op dracht verleend Een werk voor koor met begeleiding door harmonie- of fanfareorkest zal worden geschreven door Matty Niel te Maastricht. Enige werken voor koor a cappe door Geza Frid te Amsterdam en Os van Hemel te Hilversum. Enige werken voor mannenkoor cappella door Hans P Keuning te En schede en Gerard Kockelmans te Geleen, Een werk voor school- of studenten koor met een variabele begeleidingsmo gelijkheid, bij voorkeur door school- of studentenorkest, door Henk Badings te Bilthoven. Een werk voor harp en orkest door Robert Heppener te Amsterdam, een ope ra met zeer kleine bezetting door Ju- riaan Andriessen te 's-Gravenhage. Een werk voor harmonie- of fanfare orkest door Hugo Godron te Bussum, een werk voor strijkorkest door Lex van Del den te Amsterdam. Een strijkkwartet door Leon Orthel te 's-Gravenhage en Kees van Baaren te Oegstgeest. Een werk voor blokfluit en cembalo door Marius Flothuis te Amsterdam, bal letmuziek voor een of twee piano's door Joop Stokkermans te Leiden. Een werk voor akkordeonist door Jan Vogel te 's-Gravenhage en zes piano- Bedankt voor Leeuwarden (2epred.pl.): W. van 't Spijker te Drogeham; voor Werkendam: F. Bakker te Driebergen. UNIE VAN BAPT. GEM. Bedankt voor Stadskanaal: H. van der Werf te Emmen; voor Westerhaar: J. Ketelaar te Hoogezand. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Gaay Fortman, die in 1886 te Amster. d'am met de Doleantie meeging. Hij slu. deerde rechten aan de Vrije Universi teit te Amsterdam, waarna hij in 190? bij wijlen prof. mr. D. P. A. Fabius pro moveerde op een proefschrift over 'Gijs- bert Karei van H-ogemdorp en de grond- wet van 1814. Deze V.U.-promotie was de eerste met civiel effect, de eerste toe passing van Kuypers Hoger Onderwijs- wet; zij gaf aanspraak op de meester titel en -dé d'aaraan verbonden rechten. Voordie tijd moesten de V.U.-studenten aan een rijksuniversiteit hun promotii overdoen. De heer De Gaay Fortman werd ij 1912 tot lid van het hof van Justitie i de Nederlandse Antillen benoemd ontwikkelde zich tot een erkend' desk» dige voor de Nederlandse Antillen, wel als rechtsgeleerde als door zijn pu blicaties over de politieke geschiedenis en zijn biografische nasporingen. In 1920 werd hij benoemd tot rechter te Dor drecht en in 1924 tot rechter te Amster dam. Van zijn vele functies het lió'maatschap van de Radioraad; hel voorzitterschap van het Medisch tucht college en van de Raad van beroep der directe belastingen. Mr de Gaay Fortman mandeur in de Orde van Oranje-Nassau en sinds 1953 drager van de Zilveren an jer van het Prins Bernhardfonds wegens zijn verdiensten in verband met de stich ting van het voor het Nederlandse gees tesleven der 19de eeuw zo belanrijke Ré- veil-archief en zijn werk ten behoeve van de band met de overzeese rijksdelen West. In onze krant van 8 okjober 1960 werd een artikel aan hem gewijd in verband met het 80-jarig bestaan van de Vrije Universiteit. Hij was nl. één van de t ste studenten aan deze Universiteit vader van het Eerste Kamerlid, prof. mr, W. F. de Gaay Fortman, die dezeltde stu dierichting aan de Vrije Universiteit ge volgd heeft. E. Kupers verlaat het werkloosheidsfonds Bij' beschikking van de staatssecreta ris van sociale zaken en volksgezond heid is met ingang van 1 augustus aan de heer E. Kupers te Bloemendaal op zijn verzoek op de meest eervolle wijze ontslag verleend als voorzitter, tevens lid, van het bestuur van het algemeen werkloosheidsfonds, onder dankbetuiging voor de vele en langdurige diensten wel ke hij in deze hoedanigheid heeft Pro Juventute-film voor VPRO-tv Op donderdag 20 juli a.s. zal de VPRO in het avondprogram, film „Het Gerucht", welke Kees Brus- se gemaakt heeft voor de vereniging Pro Juventute, op liet beeldscherm brengen. ..Het Gerucht" handelt over het vraagstuk van een meisje dat een te intieme verhouding heeft met oudere man. De film is reeds tweemaal bekroond, eerst tijdens het Edinburgh-festival in 1960 en dit jaar tijdens de internatio nale filmweek in Arnhem. Medespelenden zijn o.a. Sjoukje Hooy- meyer, Cruys Voorbergh, Guus Ver- straete, Lo van Hensbergen en Ko van den Bosch. Na deze film volgt geen a vond vul lend toneelspel, maar een eenakter. Dat is een kort blijspel van Arthur Schnitz- Ier, getiteld ..Literatuur". Hierin net u opnieuw Guus Verstraete, naast Yoka Beretty en Wim van den Heuvel. Eindexamens Europese middelbare school Aan de Europese middelbare school t1 Luxemburg waar voornamelijk kinde ren van ambtenaren uit de zes landen der Europese gemeenschappen stude ren zijn deze week 17 van de 21 kan didaten geslaagd voor het eindexamen. Hun einddiploma geeft recht op toelating tot de universiteiten van de zes landen (Nederland, België, Luxemburg, Frank rijk, West-Duitsland en Italië) en van Oostenrijk, Zwitserland en Engeland. De KLM had als prijs voor de leerling met de beste prestaties in de vakken geschiedenis en aardrijkskunde een vlieg reis aangeboden. Deze prijs is gewonnen door een 18-jarig Italiaans meisje, Elet- tra Tavasci. De 19-jarige Duitse Antje Hellwig won de gouden medaille die elk jaar wordt toegekend voor de kandidaat die de meeste punten behaalt. Aan deze medaille was dit jaar een reis, aange* T boden door de Pan American Airlines, etudes door Theo Bruins te Amsterdam, verbonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2