Bond Vrije Ev. Gemeenten hield jubileumtoogdag KRONIEK SUNIL; i ■■mi Dr. Nordenhaug op bezoek bij Nederlandse baptisten WASDAG - SGNILOAG SUNIL voor camping en vakantie "ga naar de drogist WASDAG - SUNILDAG Een woord voor vandaag In PBO plaats inruimen voor de consument Zonnegloren denkt ook aan gewijzigde verpleging BOSCH 2 ANDERZIJDS DE DOOP Het lijkt er veel op, zo schrijft ós. J. Bonda, gereformeerd, pre dikant te Dordrecht, in het maandblad „Vuur" dat de ge meente van Jezus Christus in ons land gekenmerkt wordt door een soort loopgravenoorlog over de doop. Bovendien lijkt het een van de meest uitzichtsloze kwesties. Na te hebben vastgesteld, dat on der de grote predikers en evange listen zowel „groot-dopers" als verdedigers van de kinderdoop zijn geweest, vervolgt hij: TNEZE LIJST van grote dienaren van God zou gemakkelijk uit te breiden zijn. U zult zeggen: wat is hiermee eigenlijk gezegd over de juistheid van één van beide standpunten, er is immers geen enkel schriftuurlijk argument aan gevoerd! Nee, maar toch zegt de ze lijst iets. Hij werkt kalmerend. Hij is in strijd met die gespannen houding, dat we eerst van de kin derdoop moeten zijn genezen voor dat de Gee&t kan komen met zijn grote zegen. En ook in strijd met de gedachte, dat iemand die alleen de doop van bewust-gelovigen voor staat zo doodgevaarlijk is voor de gemeente van Christus. Neen, ik wil allerminst zeggen, dat de hele kwestie niet van be lang is. We hebben de doop vol strekt ernstig te nemen, het is de opdracht van Christus zelf. Maar wel wordt de twijfel hevig, of God ons werkelijk de plicht oplegt van een loopgravenoorlog over het voor en tegen van de kinderdoop. Stel eens voor, dat het niet hoeft! Stel u eens voor, dat God het een voudig niet van ons zou vragen, om. zodra deze kwestie aan de or de is, ons in de aanvalshouding op te stellen en elkaar als onverzoen lijke tegenstanders te bekijken. Want hoewel het gelukkig nog wel lukt om elkaar als broeders te zien, is het toch maar zo. dat we elkaar geen volwaardige plaats in de gemeente van Christus menen te kunnen geven. Wij geloven in de éne kerk. maar met het oog op die kinderdoop moeten er dan toch altijd nog minstens twee kerken zijn, want deze twee doop-praktij- ken verdragen eikaars nabijheid niet! voor de ander. Maar als de He- re God het nu eens niet goed vindt, dat we het zo regelen? Dan was het werkelijk niet nodig dus; niet omdat we precies wisten hoe het dan allemaal verder moest, maar eenvoudig omdat God het zo niet wilde. En als we dan om die reden onze gevechtsstellingen zouden ver laten. dan zou het toch helemaal anders lopen dan wij konden bere kenen, want dan zou God een grote zegen gaan geven, in plaats van de zaak in het honderd laten lopen. Hoe? Dat weet ik niet. dat weet God! Als het tenminste werkelijk waar was, dat God Zijn kinderen ontaloeg van deze loopgravenoor log; als het zo was. dat Hii het nodig vond dat ze het met elkaar eens werden over deze vraag voor dat ze samen de eenheid van de gemeente konden gaan beleven. Is het niet mogelijk, dat wij in deze zaak toch veel meer bouwen op de juistheid van onze conclusies uit Gods Woord dan op God zelf; dat wij vanuit onze overtuigingen onze berekeningen maken en de we gen uitstippelen in plaats van te bouwen op Hem, wiens weg is in de zee. daar waar volgens onze be rekeningen geen weg mogelijk is? Is het niet mogelijk, dat we de zaak gewoonweg verkeerd stellen, en dat er nooit een eensgezind in zicht zal gegeven worden door de Geest, wanneer wij vinden, dat dat eensgezinde inzicht vooraf moest gaan aan de eenheid die de Geest wil? Ik meen, dat op deze vraag in Gods tegenwoordigheid een ant woord moet worden gezocht. Im mers, het gaat niet om wat vol gens ons mogelijk of onmogelijk is. maar om wat Hij wil, en dan zal Hij laten zien wat Hij kan. En dat is altijd wonderlijk! /AM MISVERSTAND TE voorko- sJ men zeg ik nadrukkelijk, dat ik niet bedoel, dat wij maar moeten loslaten wat wij altijd op grond van Gods Woord als onze overtuiging hebben gehandhaafd, omdat het er eigenlijk helemaal niet op aan zou komen hoe men over de doop denkt. Dat zou een hopeloze vervlakking betekenen, en ten gevolge hebben dat niemand meer wist wat hij van de doop moest denken en daar mee zou de doop zelf gedevalueerd zijn. Wat ik bedoel is dit: op 't ogen blik vinden we elke ruimte die we geven aan de ander doodgevaarlijk, omdat we menen, dat de ander niets anders in de zin kan hebben dan om ons standpunt omver te lopen. Daarom dus apartheid in de gemeente. Maar ..Gij alleen, o He- re, doet ons veilig wonen"! (ps. 4). Zou daar niet meer heil van te verwachten zijn in de kerk van Christus? Zou dat niet veiliger zijn? De vraag die ik stel is deze: is het niet veel gevaarlijker om vast te houden aan de stelling, dat een van de twee standpunten moet ze gevieren. vóórdat we helemaal één gemeente durven vormen, zou dat niet veel gevaarlijker zijn, wanneer dit nl. niet de eis van God zou zijn? Immers, dan zou het hand haven van deze stelling wel eens een (of de?) grote belemmering kunnen zijn voor de grote zegen, die God aan Zijn gemeente wil ge- Herdenken - gedenken - overdenken Onweersbui dreef imis SAMENWERKING De AtnMerd van Niftrik 1 lijk-Hiat&rischi gedrongen op de beide hoogleraar dr. G. C. zoals gemeld, vorige iferentie van de Christe- lie te Woudschoten aan- innige samenwerking tus- partijen. Alt ideaal zag hij de totstandkoming een rhristelijk-democratische partij, waar bij rich op langere termijn ook de rooms- kathnliek'-n zouden kunnen aansluiten. Hij pleitte echter niet voor een C.D.U. naar Duits voorbeeld. „Zoals de verhoudingen nu liggen", schrijft de Volkskrant, „lijkt ons dit verstandig". Het blad schrijft verder o.m.: „Met prof. Van Niftrik zijn wij van mening, dat een dergelijke christelijke partij van katholie ken en protestanten minder stemmen zou behalen dan K.V.P., A.R. en C.H.U. thans ieder voor sich doen. Zouden katholieke kieaers er geen bezwaar tegen hebben om op een partij te stemmen, die ook protes tanten politieke huisvesting biedt, anders om ligt dat nog altijd heel wat moeilijk) Naast het gevaar van verzwakking in aa tal en daardoor weer aan invloed zien v echter ook nog niet, dat een christelijke partij van katholieken en protestanten tot een weaenlijke eenheid van politieke doel- atellingen zou komen. Hoezeer de meningen op principiële pun ten kunnen uiteenlopen hebben we nog on langs weer gezien bij de behandeling van de nieuwe toto-wet. Ook met het begrip rhristelijk-sociale politiek is nog niet alles gezegd. K.V.P. en A.R. er-taan daar bijv. zeker de algemene kinderbijslagwet onder, soals die nu op tafel ligt, terwijl de C.H.U. van mening is, dat op die manier de dariteitsgedachte sterk overtrokken worden. Intussen blijft er het feit. dat de chris telijke partijen elkaar op het terrein de Europese politiek al veel meer gevon den hebben dan nog op nationaal terrein het geval is. Naarmate de Europese poli tiek in de toekomst belangrijker wordt en dat lijkt waarschijnlijk i wikkeling ertoe kunnen bijdragen, dat K.V.P., A.R. en C.H.U. zich ook nenlandse politiek steeds meer verbonden zullen voelen. Torh is de verdere ontwikke ling, ook zo bekeken, nog niet volledig dui delijk. In Nederland moet een regering al tijd steunen op een combinatie van partij en. Blijft het zo. dat K.V.P., A.R. en C.H.U. daarvan gezamenlijk deel uitmaken dan houdt men een situatie die aansluit bij de christen-democratische fracti op Europees terrein. Dat geldt echter niet als er weer eens een regeringscombinatie zou optreden, waarbij de drie christelijke partijen in Nederland „als regeringspar tij" en „oppositie-partij" tegenover elkaar Als men over grotere samenwerking sen de christelijke partijen spreekt dan dient voorshands 't eerst en het meest a de verhouding tussen de twee grote prot) tantse partijen gedacht te worden en prof. Van Niftrik was het dan ook vooral om die toenadering lussen C.H.U. en A.R. te doen Buiten-taanden mogen geneigd zijn te me nen, dat protestanten elkaar zeker moeier kunnen vinden, het klimaat bij de C.H.U. verfthilt toch wezenlijk van dat bij A.R. Vanuit de C.H.U. kijkt men naar A R. als naar een partij, waarin men allerlei manieren veel te veel gebonden en aan de letter vasthoudt, terwijl het tc A.R.-kiezers in de C.H.U. weer allemaal veel te vrij toegaat. Dat dergelijke schillen nog steeds sterk gevoeld worden bleek ook weer uit de terughoudend» nier waarop de Unie-voorzitter, mr. H. K. J. Beernink, het pleidooi van prof. Van Nif trik benaderde. Toch blijft dat pleid» king van prof. Van Niftrik belangrijk. Bij Deze week heeft dr. J. Norden- lug uit Washington, algemeen secretaris van de Baptisten Wereld Alliantie, ons land een bezoek ge bracht en besprekingen gevoerd met de leiding van de Unie van Baptisten Gemeenten in Neder land. Dr. Nordenhaug maakt met de perssecretaris van de BWA, Cyril Bryant, een reis door Europa. Het bezoek van dr. Nordenhaug, is het eerste dat hij aan Europa brengt, sinds hij op 1 november 1960 het se cretariaat aanvaardde. Voor deze tijd heeft dr. Nordenhaug. die zelf in Noor wegen is geboren, tien jaar lang de leiding gehad van het Baptisten Theo logisch Seminarium in Zwitserland. De Baptisten Wereld Alliantie be staat uit 24 miljoen leden die in IOC landen wonen. Elke vijf jaar wordt er een wereldcongres gehouden. Het volgende zal in 1965 plaats vinden in Miami Beach in Florida. In het jaar 1963 zal een wereldjeugd-confe- rentie worden belegd in Beirout. Gedurende zijn bezoek toonde dr. Nor denhaug grote belangstelling voor de snelle groei van de Baptisten Gemeen ten in Nederland en hij informeerde hoever de plannen voor de bouw van de internationale Herdenkingskerk al slotlied gezongen worden: ,,'kWil U, o God, mijn dank betalen." Ongeveer duizend leden kwamen in Amersfoort tót Zwijndrecht van Oude Biltzijl tot Nieuwvliet om de dag mee te maken, die in het teken stond van de drie woorden: herden ken gedenken en overdenken, zoals de Apeldoornse predikant ds. Jac. Lissenberg het formuleerde. Reeds in het openingswoord van de voorzitter van de Bond, de Hilversumse predikant ds. D. W. Veldkamp klonk dit drievoudig thema door. Hij paste zich aan bij de titel van het gedenkboek dat vijf jaar geleden verscheen: „Zijn takken over de muur," woorden ontleend aan Genesis 49. In de eerste plaats stelde ds. Veldkamp dat de plaats van de gemeen ten moet z(jn bij de bron. Al ons orga- en is ten dode gedoemd, als het levend wordt gemaakt door de Heilige Geest. Kenmerkend echter voor deVrije Evangelische Gemeenten is dat zij altijd zendingsgemeenten zijn ge weest. De takken moeten hun vruchten laten hangen en dat hoort ook nu nog zo te zijn. Dit vrucht dragen zal niet gemakkelijk zijn. De -toekomst is een toekomst met strijd. Wij hebben als Bond een paar zwakke handen." aldus ds. Veldkamp tot slot, daarop wil de Machtige Jacobs zijn sterke handen leggen." Een openbaringsvorm Ds. Lissenberg sprak in zijn gedenk rede zijn dankbaarheid uit voor de ge stadige groei. Steeds groter wordt het getal van de afgevaardigden op de jaar lijkse bondsvergadering. Daar bleek ook de vorige week dat er een geest van broederlijkheid is onder elkaar en een zichtbaar streven om elkaar vast te houden, ook als men het in bepaalde opzichten niet altijd eens is. De Apeldoornse voorganger wilde niet zer ingaan op de begingeschiedenis van de Bond, zoals ds. Karelse vijf jaar ge leden zo uitvoerig heeft gedaan, maar hij wilde wel vragen naar de plaats en de zin van de Vrije Evangelische Gemeen ten. „Onze gemeenten," zo zei hij, „zijn een openbaringsvorm van de ene ge meente van Jezus Christus op aarde te midden van andere openbaringsvormen. Hij meende dat het goed was om te wa ken bij „het eigene dat wij in de loop der jaren als bijbels hebben leren ken nen", maar stelde met nadruk dat de gemeenteleden wel goed, maar niet fa natiek vrij-evangelisch moeten j „Onze gemeenten zijn altijd vervuld weest van de alliantiegeest en dok onze dagen moet dit heimwee er zijn r waren gevorderd. Voor de bouw van de beleving van de eenheid van allen deze kerk in Amsterdam, waar in 1609 die in oprechtheid Jezus naam belijden.' de eerste Baptisten Gemeente werd ge- De gemeente is geen theologische fa- bezoekers uiteen (Van onze kerkredacteur) De vrij-evangelische gemeente leden hebben op een bijzondere manier hun broederzin kunnen beoefenen. Tientallen van hen hadden gisteren meer op de mooie lucht dan de waarschuwende stem van De Bilt gelet en waren zonder regenjas naar Apeldoorn gekomen om de jubileumtoogdag ter ge legenheid van het tachtigjarig be staan bij te wonen. Toen de regen een ontijdig einde maakte aan het bijbelse spel in het openlucht theater vonden zij beschutting on der de paraplu's en jassen *van medeleden. Toch spoelde het wa ter de feestvreugde niet weg, en ondanks flet feit dat men opeen gepakt stond in een van de restau rants kon toch nog blijmoedig als Advertentie MEEST GEBRUIKIE WASMIDDEL 'tsjjj. JAlkWVk sticht door Engelse ballingen, zijn uitl cuTteit, zo stelde hij tot slot vele landen reeds belangrijke giften ont- rede- Seen gezelligheidsmstituut, vangen. Dr. Nordenhaug sprak de hoop uit dat voor dit urgente project spoedig een bouwvergunning zal worden ver leend. Voorts bracht hij een bezoek aan het Nederlandse baptisten-centrum De Vinkenhof, te Bosch en Duin. Vluchtelingenhulp Kort voor dr. Nordenhaug uit Amerika vertrok besloot het uitvoerend comité van de BWA, een blijvend departement te stichten voor vluchtelingenhulp. Reeds sinds 1947 heeft de BWA onder leiding van de Letse vluchteling ds. Klaupike, bijzonder veel gedaan voor hulp in aller lei noodsituaties in vele landen; er wer den huizen voor vluchtelingen gesticht en voedsel en medicijnen verstrekt. Het nieuwe departement zal het kanaal zijn, waarlangs de baptisten over de gehele wereld hulp zullen kunnen verlenen in noodsituaties. Zo is er nu een actie opgezet om Angola te helpen door mid del van de daar werkende Engelse en Amerikaanse baptisten zendingsgenoot schappen. De BWA heeft tot alle be- mogelijkheden te scheppen zoening. Dr. Nordenhaug is van mening dat de christenen meer nadruk moeten leggen op de geestelijke waarden, die de nood in de wereld kunnen helpen lenigen. Ziende op de majesteit en de macht van God moeten de gelovigen meer toewijding hebben voor hun Heer Jezus Christus en ze behoren een overvloed van liefde te betonen, waar door vrees en vooroordeel verdwij nen en gemeenschap ontstaat. Velen hebben thans wel de culturele waar den van het christelijk geloof aan vaard. maar niet de basis er van, zodat Christus wel wordt bewonderd, maar dikwijls toch verworpen. ga zéker eens per week de protestanten, orer de oude en verouder de verschillen been, naar elkaar toe moe ten groeien. Nu men aieh eindelijk ook bij de C-H.U. in dit opzicht wat meer poaitief gaat opatellen, kan dit het begi een nieuwe ontwikkeling, al ia tussen A.R. en C.H.U., ala ie ooit komt, «U AR. overheerst al lang de mening, dat s«ker nog geen aaak van nu of morgen."' weest. l&WrtAÉABtWfiS I NEDERLANDS MEEST IIKI God, liefhebben het eerste en grote gebod. Voor velen is dat toch maar een vaag begrip. Want wat is nu precies liefhebben? Liefde ten opzichte van een menselijk wezen, tussen man en vrouw of tussen moeder en kind, kunnen we al niet omschrijven )}oe kunnen we dan ooit onder woorden brengen wat liefde tot God is. God, het eeuwig Opperwezen van wie ons verstand zich geen enkele voorstelling kan maken. Die we nooit kunnen kennen zoals we mensen kennen wat is dan toch die liefde tot God? Sommige mensen omzeilen dit alles maar. „Onze liefde tot God zeggen ze dient tot uiting te komen in het vervullen van dat tweede gebod: het liefhebben van de naaste. Liefde tot de naaste dat is het dienen van God!" Het is waar, natuurlijk is het waar. Maar is het niet slechts de halve waarheid? Want het liefhebben van de naaste kan ook gaan zonder liefde tot God gisteren hebben we erover geschreven. Lees eens de samenvatting die Jezus gegeven heeft van de wet: Gij zult liefhebben de Here uw God met geheel uw hart, met geheel uw ziel, met geheel uw verstand en met alle kracht." Nu komt ge verder. Want de uitdrukking met hart en ziel" is een uitdrukking die we heel goed begrijpen! Afscheid In de morgenvergadering nam de zen dingspredikant ds. M. Vink nog officieel afscheid van de Bond. Hij vertrekt vol gende maand naar Nieuw-Guinea om daar de leiding over te nemen van de evangelistenschool te Ransiki, die ge sticht is door de jonge Evangellsch- Christelüke Kerk van Nieuw-Guinea. Dat deze kerk blU is met zijn komst blijkt wel uit het gelukstelegram dat van het moderamen van de synode van de kerk van Nieuw-Guinea was ontvangen. Ook prinses Wilhelmlna zond telegrafisch haar gelukwensen. Werd de ochtendbijeenkomst gehou den tijdens stralend weer in de Grote Kerk aan de Loolaan, de middagsamen- komt vond plaats in het openlucht theater Berg en Bosch. Daar sprak de predikant van de Binnenlandse Zending ds. J. Hamers in het bijzonder tot de leden in de verstrooiing. Hij riep de wezigen op tot steun van dit werk e verspreide leden om in de plaats 1 zij wonen te gaan getuigen van hun heil in Christus. Met instemming citeerde hij een woord van een predikant uit de be gingeschiedenis van de vrij-evangeli- schen: „Als wij ophouden zendingsge meente te zijn, houden wij op gemeen te te zijn." Het grootste gedeelte van de middag _ou worden gevuid met een bijbels spel, da zou worden opgevoerd door een aan tal jongeren uit Nijverdal. Zij beeldden daarin het leven van Michal uit. Na de tweede acte begon het in de verte te weren, en na de derde acte vielen reeds de eerste druppels. Ds. Veldkamp be sloot toen de bijeenkomst voortijdig te eindigen. Dit bleek goed gezien te zijn, want hij gaf de mensen nog net vol doende gelegenheid om onderdak te zoe ken en toen begon het te stortregenen, zijn Via een geluidsinstallatie op een auto iaar leidde hij het slot van de samenkomst. Tempel "Gods."Zij draagt de waar- Opeengepakt in een restaurantje zongen heid in de wereld in, maar wordt tegelij- de mensen toch nog enthousiast hun kertijd door die Waarheid gedragen. I danklied. Prof. Banning sprak voor CSFR Pro-synode Orthodoxe kerken in september Het ziet er naar uit dat de Orthodoxe Kerken van Oost-Europa eindelijk toch hun conferentie zullen kunnen houden dit jaar. Reeds jaren bestaan er plan nen om vertegenwoordigers van alle Or thodoxe Kerken bijeen te roepen ter voorbereiding van een pan-orthodoxe sy node. Deze conferentie zou vorig jaar rond Pasen gehouden zijn. maar moest een aantal malen worden uitgesteld, om dat de voorbereidingen te veel moeilijk heden opleverden. Eindelijk is er dan een definitieve datum voor deze confe rentie vastgesteld. De gedelegeerden zul len van 24 september tot 1 oktober op Rhodos bijeenkomen. Het zal de eerste conferentie zijn sedert de eerste wereld oorlog waarop alle Orthodoxe Kerken zijn vertegenwoordigd. In verband met de voorbereiding van de pan-orthodoxe synode wordt deze conferentie een pro synode genoemd. Wanneer de synode ge houden wordt, die vergelijkbaar is met een concilie als van de Rooms Katho lieke Kerk. is nog niet zeker. Studieverlof voor drs. Okke Jager Drs. Okke Jager, gereformeerd predikant van Haarlem N„ heeft tot 31 maart studieverlof gekregen van de kerkeraad, op voorstel van zijn collega's, omdat hij wil gaan promoveren. Tot 31 maart zal drs. Jager wel ken en de belijdeniscatechisatie den. maar het overige werk zal worden gedaan door de emeritus-zendingspredi kant ds. A. Pos. zodat drs. Jager ge noeg tijd ral over houden proefschrift te werken- Ds. A. Pos heeft voor de komst van drs. Jager reeds in diens wijk gewerkt. In het afgelopen jaar heeft hij in Ben- nebroek gearbeid, waar hij inviel voor ds. W. Bos, die legerpredikant is ge- (Van een onzer medewerkers) In „Huize de Keyberg", te Ren- kum wordt deze week de jaarlijk se zomerconferentie der Civitas Studiosorum in Fundamento Re- formato gehouden, die studenten omvat uit veelal hervormd-gere- f ormeerde, christeli j k-geref ormeer- de kringen en de kring van de Gereformeerde Gemeenten. Het thema was dit jaar: „Onze roeping in een veranderende wereld." In een rede pleitte prof. Banning er voor dat ook voor de consument plaats wordt ingeruimd in de P.B.O. Als eerste spreker sprak ds. Jac. van Dijk. hervormd predikant van Nij- kerk over „De bijbel over onze taak nu." .Hij nam zijn uitgangspunt in het onveranderlijke Woord dat in de ver anderende wereld staat. Onder dit woord stelt God een volk, dat Hem moet dienen en van Hem moet getuigen in deze wereld. Vanuit het apart-gezet zijn dient dit volk de naaste. De taak is daarbij breed. Hoewel er voor de wereld geen uit zicht is. mag de Kerk niet pessimistisch zijn. Zij heeft te staan met een opgericht hoofd, verwachtende de wederkomst van Christus. Tegenover het gevoel van de afwezigheid van God in deze wereld dienen de christenen leesbare brieven van Christus te zijn. Dit gaat gepaard met verdrukking, maar men moet goede moed hebben, daar de wereld overwon- Wat in de moderne cultuur overgeno men kan worden, mogen wij overnemen, mits we het gebruiken om God te ver heerlijken. Er zijn gevaren, maar we kunnen de tijd niet terugzetten en we mogen niet uit de wereld gaan. Advertentie Sanatorium blijft nog normaal „Al blijft Zonnegloren op het ogenblik met een gemiddelde van 315 tuberculosepatiënten in 1960 nog een eerste plaats innemen in de rij van nog bestaande sanatoria voor tbc in Nederland, toch zal, bij het voortdurend afnemen van de ziekte, langzamerhand moeten worden gedacht aan toevoeging van een andere vorm van ver pleging". Dit deelde dr. C. Lion Cachet, voorzitter van de vereniging die het sanatorium exploiteert, giste ren mee tijdens de 34ste jaarver gadering in het park van Zonne gloren gehouden. Dr. Lion Cachet deelde voorts mede, dat op 1 januari j.L in rns land 4000 tbc- patiènten en 5000 beschikbare bedden erden geteld. „Daarom, zei hij. moeten wij paraat zijn voor omschakeling van gedeelte van het sanatorium voor verpleging van andere patiënten, daarbij echter zoveel mogelijk de lijn huidige verpleging volgende". Concrete plannen zijn er nog niet, want met een bezetting van 315 patiënten komt het sanatorium nog niet verder dan verruiming van accommodatie. Volgens de geneesheer-directeur dr. J. A. W. Berghauser Pont is Zonneglo ren een geperfectioneerde inrichting zal tbc-patiënten oonemen. zolang ze zijn. Op het ogenblik komen er nog eclmatig patiënten binnen en ongeveer 70 pet. van deze gevallen is ernstig. Dit valt mede toe te schrijven aan het feit. dat vele Nederlanders zich nog onttrek ken aan het bevolkingsonderzoek. functioneren ïr het geheel verschuift de leeftijd: thans zijn 27 op de 100 patiënten ouder dan 50 jaar. Dank zij echter de steeds vooruitgang makende behandelingsme thoden wordt nu 96 pet. herstel geno teerd bij een gemiddelde van 400 ver- pleegdagen per patiënt, hetgeen veel betere resultaten op kortere termijn be tekent Vrolijk feest Na deze toespraken werd het weer als vanouds een vrolijk feest in en om de grote tent in het park. Vele honder den leden van de vereniging, vrienden begunstigers van Zonnegloren, oud-pa tiënten en andere belangstellenden wa rnet de staf, de zusters en een groot aantal patiënten samengekomen om dit maal de bloemetjes eens extra buiten zetten, want al bestaat het sanato- m 34 jaar, het is dit jaar 40 jaar gele den dat de vereniging werd opgericht. Zoals gebruikelijk op het jaarfeest stroomden de goede gaven weer binnen. Vele afgevaardigden van afdelingen, laar ook particulieren kwamen ingeza melde gelden afdragen. Groot-Rotter- spande de kroon met meer dan 10.000 en de jaarlijkse wedkamp tus sen Vlaardingen en Schiedam bracht eens Schiedam aan de spits met 2 maar Vlaardingen had 2000 bij elkaar gebracht. Uit Gouda kwam weer een grote gift aan aardewerk ter verloting en drie meiskes kregen eeschenken voor hard werken met prikkaarten. Teunie Maanen uit Rhenen won een fiets met het inzamelen van maar liefst 1400 er Jopie van 't Hoff uit Ridderkerk even eens voor een bedrag van 1000. An neke van Rhijn uit Bergschenhoek, die 400 bij elkaar liet prikken, kreeg een schrijftafeltje. Alle geschenken werden beschikbaar gesteld van buitenaf. Verder werden de patiënten Zonnegloren op deze dag nog verrast met vier nieuwe televisietoestellen en ging het maar door. Dat er braaf bij gesproken, gedeclameerd en zelfs gezongen werd, behoeft geen betoog, gaat het nu eenmaal op een Zonneglo ren-jaarfeest. In totaal werd een som van ruim 28.000 aangeboden, alles voor bouwfonds. Middags waren er allerlei aardige attracties, waarvan de enorme visité (uit Rotterdam alleen al waren i tien autobussen 450 bezoeker» geko men!) hartelijk genoot. Uniecollecte De iaarcollecte voor de scholen met den Bijbel heeft de volgende bedragen opgebracht: in Bedum 958.50. The- singe 189,75, Donkerbroek 319.80, Oosterlittens 250. Erica 628. Hooge Hexel 592.50, Wapenveld 287.75, We- kerom 700. Jutphaas 520.20. Aals meer 890.95. Ouder Amstel 101.50. Halfweg 1.178.35. Rijk 945.90. Vijf huizen 310, Zaandam 1.235.09. Bar- woutwaarder ƒ272.-. Oud Beijerland 541.87, Heerjansdam 754.75. Nieuw- Helvoet 321, Nieuwe Tonge 178.34. Papendrecht 1.660. Sliedrecht 245, Arnemuiden 209.03. Colijnsplaat 280.50. Etten en Leur. resp. 15.82 en 7.74 is 23.56 Totaal van 650 lokale comité's 414.975,91, verleden jaar 364.572,47. BOUGIES Thermne/astiC afgestemd op fief hedendaagse verkeer Prof. Banning Op de tweede dag sprak de vrijzinnige hoogleraar prof. dr. W. Banning over het onderwerp: „De wereld in verande ring." Als gevolg van het industrialisme is een technische ontwikkeling ontstaan, die niet stop te zetten is. Er is geen terug mogelijk in het produktieproces van onze investeringsmaatschappij. Een bewust menselijk kiezen is pas mogelijk in de wijze van besteding van de wel vaart, bv. volkswelvaart verhogen of hulp aan onderontwikkelde gebieden. Gevaren ontstaan, omdat de verhou ding staat en maatschappij verandert en een verantwoorde centralisatie in het ge ding komt. De sociale belangen worden steeds meer gemeenschappelijk behan deld. Het klasseschema is onbruikbaar geworden en daarmede is de basis aan de klassesentimenten weggevallen. Zo zal in de publiekrechtelijke bedrijfsorgani saties ook ruimte geschapen moeten worden voor de consument, die teveel slachtoffer wordt van psychologische re- De meeste gevaren dreigen ln de nieuwe situatie door de veroverings drang t.o.v. de welvaart en de techniek. Er komt tegelijkertijd een machtsgevoel en tevens een vereenzaming door de specialisatie. Men leeft niet meer van het geschonkene. maar van het verover de. Hier komt het christendom in ge ding. In de discussie kwam onder meer naar >ren dat niet de techniek als zodanig. aar de verabsolutering ervan de onder- ing van de mens veroorzaakt. Er moet zelftucht en distantie komen ten aan zien van de welvaart. Waarom staat men geen vijf procent van het inkomen af voor kerkelijke en charitatieve doel- Ook moeten we solidair zijn met hen die door de zogenaamde glijdende werk week (met een wisselende vrije dag) zondagsarbeid moeten verrichten. Er treden door de voortgaande ontwikke ling krachten op. die men niet kan stop zetten, ook niet als ze zich tegen de mens gaan keren. Hier is sprake van een on persoonlijke. maar collectieve schuld, waarin de christen zijn solidariteit moet stellen. In de avondbijeenkomsten hielden de heren Gundlach en Bouwmeester cause rieën over respectievelijk het werk van de Hervormd-gereformeerde bond voor inwendige zending en de Morgenland zending. Advertentie ZWELLINGEN. AAN DE GROTE TEE Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oosterhesselen: R. van der Kleij, kand. te Rotterdam. Bedankt voor Rotterdam-Vreewijk: W. Pelleboer te Wageningen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Hendnk-Ido-Ambacht. 2e pred. pl.: R. van Reenen te Klundert. Aangenomen naar Kamerik: W. Stol- te, kand. te Alblasserdam. die bedankte voor Bergentheim. Ooster-Nijkerk, Bruchterveld en voor Oudega (W). Enschede. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Aangenomen naar Apeldoorn: G. Schipaanboord, kand. te Leiden, die be dankte voor: Amsterdam-C.. Boskoop. Bodegraven, Enkhuizen. Genemuiden, Gorcum. Goudswaard. Katwijk a. Zee, Krabbendijke, Nieuw Beijerland. Oost- kapelle, St. Annaland. Tholen, Tricht, Waardenburg, Wolfaartsdijk en IJssel- monde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2