BOSCH! Uw probleem is het onze Vakbondsvrijheid is nog geen gemeengoed Recht op pocketuitgave van Bijhei betwist TIMEZ Een woord voor vandaag Meer mogelij ldieden in bedrijfsleven gewenst M: Egoïsme kenmerkt mens aan einde der dagen Koelkasten ANDERZIJDS REACTIE Naar aanleiding ran het com- mun.qué daeen onroc p bevat ran een werkgroep van hervorm de en gereformeerde predikanten over eenwording der kerken, dat onlangs is verspreid, heeft prof. Herman Ridderbos in het „Gere formeerd Weekblad" onder meer het volgende geschreven: VjtTAT MIJ in deze oproep wel het v» meest heeft getroffen en tot het stellen ven vragen uitlokt, is de allesbeheersende stelling in dit manifest, dat nl. ,,de gescheiden heid van de Herv. en Geref. ker ken niet langer geduld mag wor den". Wat wij zouden willen weten is, of de opstellers van dit mani fest de vereniging bedoelen van de empirische Herv. en Geref. kerk. d.w.z. van deze kerken, zoals zij thans reilen en zeilen, ieder onder de vigeur van een doelbewust ge kozen en gehandhaafde kerkinrich ting: de Geref. kerk met een dui delijke. tot nu toe althans nage streefde binding aan de gerefor meerde belijdenis; de Herv. kerk met een even duidelijke doelstel ling om de grenzen van de kerk en van het ambt veel ruimer te trekken, zelfs op gevaar af hier en daar niet alleen de gereformeerde signatuur, maar ook het christelijk karakter van kerk en ambt in de waagschaal te stellen. De vraag wat bedoelt ze de gescheidenheid." die'toch om deze reden bestaat, onduldbaar noemt? Is het onduldbaar, dat de gereformeerden zich nog langer verzetten tegen deze alles-omvat- tende eenheidsconceptie van de Herv. kerk en bv. weigeren aan de vrijzinnigheid een dusdanige legi tieme plaats in de kerk te geven als dit thans in de Herv. kerk het geval is? Gezien de namen van de gereformeerde ondertekenaars is het moeilijk aan te nemen, dat dit de bedoeling is. Bedoelt men dan soms te zeggen, dat het onduld baar is. dat de Hervormden nog langer de eenheid met de Gerefor meerden frustreren omdat ze tot nu toe niet bereid gebleken zijn duidelijk de grenzen van de kerk cn het ambt af te bakenen en te handhaven? Gezien de namen van de hervormde ondertekenaars, kan ik dit evenmin voetstoots aanvaar den. Maar wat is dan wèl de be doeling van dit; niet langer te dul den? Zien de ondertekenaars een tussenweg, een mogelijkheid van zoveel water in de gereformeerde en in de hervormde wijn te doen, dat de gescheidenheid kan worden weggenomen en is het dus onduld baar. dat men deze weg tot nu toe niet gegaan is? Men zou. althans bij enige benadering, willen weten, wat dit dan inhoudt. Is er zo'n weg, niet maar voor groepen in de beide kerken, maar voor de beide kerken zelf. een eenheid dus waar in niet alleen de „variëteiten" bin nen o Geref. kernen, maar ook de „modaliteiten" binnen de Herv., van de Geref. Bond tot de rechts- en midden- en links-vrijzinnigen een plaats vinden? vöudige zaak de rechte koers te houden. Wij hebben véél behoef te aan de Geest des Heren, opdat die óns zal leiden. Wij, heel de kerk, mogen wel bidden om wijs heid, om licht, om profetie. Ener zijds gevoelen we in deze weken de botte onverzoenlijkheid en de korkeltjke zelf-handhaving meer dan ooit als een verraad van de kerk en als een aanfluiting van het christendom. Is het een wonder, dat anderen zich dèèrvan afwenden en de eenheid aan de èndere kant zoeken? Spreken zij niet dezelfde taal als die wij allen tot de vrijgc- maakten spreken? Is er in dit stre ven niet veel méér van het evan gelie. van de ware dienst van God dan in de eindeloze verdeeldheid? Zijn wij soms, op onze beurt, wel licht wel wat gematigder, maar toch niet beter dan de vrijgemaak- ten tegenover ons? Ik kan mij in denken. dat er mensen zijn die zo denken. En als het er alleen om ging, waar onze menselijke sympa thie lag, bij de afwijzing van de eenheid ter ener zijde of bij het zoeken van de eenheid aan de an dere zijde, dan hadden wij, dan had ik althans spoedig een keuze gedaan. Maar aan degenen, die leiding geven of willen geven en dat geldt van deze ambtsdragers en hun oproep mag en moet ge vraagd: welke eenheid staat u voor de geest en waar ziet ge niet al leen voor uzelf een plaats en een mogelijkheid, maar waar wilt ge ook ons allen, ons geref. kerkvolk brengén? Ge begeert toch niet een eeno- '-facade, maar een een heids-kerk? Ge wilt ons toch niet in een eenheidsverband brengen, waarin de éne groep constant wei gert een voet in de kerk te zetten bij de andere groep en waar de een de ander het recht van ambts drager te zijn in naam van Chris tus en op aanwijzing van de kerk, ernstig moet betwisten of althans metterdaad betwist? Zó liggen thans nog men kan hieraan met de best- wil ni:t voorbijgaan de verhoudingen binnen de Ned. Herv. kerk. Hoe komt het dan toch dat in de oproep wèl gesproken wordt van de onduldbare gescheidenheid der twee kerken, maar met geen woord van de onduldbare verdeeld heid binnen de ene kerk? En is het dan beter voor de kerk en voor de zaak des Heren in de wereld, dat men alles onder één kerkelijke noemer brengt dan dat men al thans als gereformeerde kerken nog een geestelijke eenheid vormt? De ondertekenaars schrijven: „Be wogen door de verwachting van het Rijk Gods en de opdracht der kerk in de wereld zijn zij er geza menlijk van overtuigd, dat naar een eenwording moeten worden ge streefd." En wie zou daarin met hen niet instemmen? Maar hoe kunnen wij kerkelijke eenheid in concreto aanprijzen als wij tegelij kertijd weten, dat wij het gerefor meerde kerkvolk moeten prijsge ven aan de geestelijke verdeeldheid van een kerk en een ambt zonder aanwijsbare grenzen? van de kerk in de wereld daar door méér bevorderd dan wanneer wij. yoorzoveel dit mogelijk is, sa menbinding zoeken tussen degenen, die waarlijk één zijn in de éne kerk en tussen beide kerken? Hoe kan men hier toch zonder enige distinctie van „onduldbaar" spre ken en adhesie vragen voor dit oordeel? Hoe moeten kerken als in Friesland, in Noord-Holland en toch eigenlijk in iedere provincie, waar het confessionele neen en ja lijnrecht tegenover elkander staan, zich gevoelen als zij deze onduld baarheids-proclamatie lezen? Zul len zij niet vragen, of degenen, die aldus om adhesie vragen dan nog nooit verder gezien hebben, dan de situatie waarin zij zich wellicht persoonlijk bevinden? Ik wil met dit alles niet betogen, dat er niet onvergelijkelijk méér geestelijke eenheid tussen de Herv. en de Geref. kerken is dan kerke lijk tot uitdrukking komt. Dat was óók reeds zo in de tijd van de Do leantie. Maar men kan, thans even min als toén, heenlopen om deze vraag: wat zal prevaleren, de geestelijke of de kerkelijke een heid? Daarop is toen een verschil lend antwoord gegeven. Dat ver schil staat tot op de huidige dag tussen beide kerken. En daarom is het dubbelzinnig om zonder nadere aanduiding van onduldbare geschei denheid te spreken. Men zou er bij moeten voegen, wèt onduldbaar is: dat de kerkelijke óf dat de geeste lijke eenheid verbroken is. En men sticht slechts verwarring, wanneer men enkel van de ene en niet van de andere spreekt. Het is deze ver warring. die wij van de ons toege zonden oproep vrezen en waarover wij daarom met vol respect voor degenen die deze oproep heb ben doen uitgaan in duidelijke taal gaarne nader ingelicht zouden willen worden. PARIJS Op het vierdaagse congres van het internationaal christelijk vakverbond heeft woensdag de waarnemend voorzit ter, de Belg August Cool, het ver scheiden herdacht van de voorzit ter van het I.C.V., de Fransman Gaston Tessier, de Nederlanders drs. C. Hazenbosch en F. P. Fuyk- schot, en het oud-bestuurslid van het I.C.V., de heer Roscam. „Wie het geluk hebben gehad met Hazenbosch samen te werken", aldus de heer Cool, „bewonderden zijn scherp verstand, zijn rotsvaste overtuiging, maar vooral zijn war me vriendschap, Hij had zeer vele kwaliteiten en zou zeker geroepen geweest zijn om zowel in zijn eigen land als daarbuiten nog grote ver antwoordelijkheden op zich te ne men, maar over zijn leven is an ders beschikt". In zijn rede tot het congres verklaar de de heer Cool, dat het kenmerk van de voorbijgaande periode voor het I.C.V. is geweest de verwerving van de on afhankelijkheid van een groot aantal koloniale landen. Afrika stond daarbij aan de spits. De heer Cool sprak er zijn grote verheuging over uit, dat in al de landen, waar de christelijke vakbewe ging bestaat, deze beweging meer dan andere organisaties de voorvechter is van de vakbewegingsvrijheid en van de bevrijding van de arbeidende mens. Geen werktuigen in dienst van staat of partij (Van onze soc.-econ. redaktie) ginselverklaring, het actieprogram en de statuten In het jongste verleden heeft het I.C.V. bij het toelaten van nieuwe leden en bij het kiezen van nieuwe bestuursleden niet aitiid strikt de hand gehouden aan het confessioneel christelijk karakter van het I.C.V. Ontmoeting Zou hij dit wel gedaan hebben, dan zou de christelijke vakbeweging inter- li"!"?L:3 1 nationaal ook niet zo sterk zijn uitge- groeid. zowel in enkele Europese lan den als in Latijns-Amerika. Persoonlijk vakbewegingsvrijheid echter bedreigd. De landen zijn zelfs zeldzaam, waar de- ze vrijheid noe volMie jreëerbiedlgd JSoöïde ^"sec'SV.s-ëênertal', 4 fermff.'.""!!!" ".'l'S'.I'S i het I.C.V. ook in de toekomst formules om deze vrijheid te be- 0„tmoeting van alle godgelovigen de vakbeweging ih- mogelijk moet zijn. Een ontmoeting It het hart en ook een ontmoeting eikaars activiteiten, in overeenstem ming met de christelijke beginselen op knotten of strumenten te maken In dienst ataat, in dienst van de partij. Er vakbondsvrijheid. De heer Cool voegde hieraan echter toe, dat het gevaar, dat de vrije vak beweging bedreigt, nergens beter wordt begrepen dan in de kringen van de christelijke vakbeweging, zoals ook door niemand dit gevaar doelmatiger wordt bestreden dan door het I.C.V. In vele onafhankelijk geworden landen heeft het I.C.V. met zijn activiteiten niet gewacht op die onafhankelijk- Het I.C.V. heeft aan de arbeiders de middelen gegeven om de eigen be vrijding te bevechten. Er zijn echter ook landen, die weliswaar het kolonia le juk hebben afgeschud, maar tegelij kertijd de vrijheid voor de arbeiders hun organisaties hebben vernietigd. Kleurloos Nieuwe directeur Onderwijsfonds voor de Scheepvaart Op 1 september a.« fc®»— A. Kleiin. directeur Onderwijsfonds voor wegens het bereiken gerechtigde leeftijd zijn functie* neerleg- gen. Het stichtingsbestuur heeft per die datum tot zijn opvolger benoemd de heer W. Lodder, adjunct-directeur van de rederij Van Swieten N.V. te Am sterdam. Sedert 1 april 1949 maakt de nieuwe functionaris deel uit van het be stuur der afdeling I (lagere scholen) van het Onderwijsfonds. Sinds 1 april 1953 vertegenwoordigt hij deze afdeling m het bestuur van de stichting. sociaal en economisch terrein. Naar zijn mening houdt de ding van de christelijke beginselen niet noodzakelijk ln, dat men tot de r.k. kerk of tot één van de protestantse kerken behoort, maar wèl betekent het, men de christelijke leer op econo misch en sociaal gebied aanvaardt. Niet, om specifiek godsdienstige motie ven, maar om de morele waarde en de doeltreffendheid, die deze leer voor opstelt. De congresleden werden donderdag morgen door het Parijse stadsbestuur officieel ontvangen. Vanavond is er een receptie in het gebouw van het Fran se christelijk vakverbond in Pariis, aangeboden door het bestuur van dit verbond. Sprekend over het socialisme merk te de heer Cool op, dat dit een „kleur loze zaak" is geworden in de wereld. Het socialisme heeft „nee" gezegd te gen het marxisme, maar het heeft zijn anti-godsdienstig karakter in Europa behouden. Het socialisme zal het communisme niet kunnen verslaan. Tegenover de doctrine van het communisme zal al leen een andere doctrine kunnen stand houden en geen kleurloos socialisme. „En wij hebben een doctrine, wij heb- ben beginselen, wij hebben een om- ,-Jj.. Iljnd program", aldus de heer Cool, de Scheepvaart, i „dat de kracht Is van de christelijke de pensioen- vakbeweging in de wereld. Het I.C.V. zal daarbij zijn beginselen zuiver heb ben te houden." Met betrekking tot het vraagstuk van het zuiver houden van de beginse len, juist nu het I.C.V. in alle wereld delen stormenderhand in omvang toe neemt, legde de heer Vanlstendael, se cretaris-generaal van het I.C.V., enke le verklaringen af in zijn toelichting op de voorstellen tot herziening van de be Advertentiën DE PRINS popu- Aan de vijftigste verjaardag van prin Brrnliard hebben vrijwel allr dagbladei uitvoerig aandacht besteed. Het Alge meen Handelsblad schrijft c o.m. dit van: „Prins Bernhard i» lo van rijn formele statu. een de lairsle Nederlander». Zijn boeiend* soonlijkheid spreekt tol jong en oud. De jongeren in Nrderland bewonderen zijn onopgesmukt elan en zijn dynamische vaart. Dc ouderen wannieren mijn serieuze zakelijkheid cn het zich onvermoeibaar in zetten voor bet vaderland. Zijn veelvuldige activiteiten brengen hem in contact met vrijwel alle kringen in Nederland. Dit con tact speelt rich af op eon basis van sim pele menselijkheid. Een menselijkheid die wars is van een star formalisme. Zo is ..de Prins" in ons land tot een begrip ge worden, dat nauwelijks een nadere ana- Van de vijftig jaren behoorde de helft aan Nederland. Maar aoieer is hij met ons land verweven, dat deze eenvoudige vast stelling van „cijfer»" verwondering baart. Wie persoonlijk heeft meegemaakt hue op die gedeqkwaardige septemberdag in 1936 de Prins met prinses Juliana in dc beroemde grijze twoseater met spontaan ge juich werd begroet vóór liet Paleis Noord- cinde, heeft voor de«e blijde incomsle een beschut plekje bowaard in rijn hart. Hij herinnert zich hoè koningin Wilhelmir naar buiten kwam. En hoe een uitbundi verlovingsfeest werd gevierd temidden va de enthousiaste Hagenaars. Gedurende de barre oorlogsjaren heeft prins Bernhard door zijn onverschrokken cn niet aflatende toewijding voor het va derland dc titel „Prins der Nederlanden" zeer grondig verdiend. De Prins als ver kindingsofficier met de Engelse marine, Ie ger en luchtmacht. De Prins als bevelheb ber der Nederlandse strijdkrachten. Het ii een oorlog#-„earrièrc" die de latere Neder landse geschiedschrijver met hoogste lof vermelden sal. Na de bevrijding heeft prins Bernhard zijn stage arbeid ten behoeve van Neder land op een breed vlak voortgezet. Zijn goodwillreizen naar Noord- en Zuid-Ameri- ka, zijn voorzitterschap van de Bildcrberg- conferentie», die zozeer bijdragen tot een beter begrip tussen de Atlantische bondge noten, mogen hier slechts -pro memorie w-ordrn vermeld. Bovendien toont de Prins als president van de Fondation Européen- ne de la Culture hoezeer bom het gees tesmerk der Westerse beschaving ter har- Wat Nederland betreft geeft prins Bern- hard steeds opnieuw een aantchouwelijrke les, dat veerkracht, anergii de pakken necnltten tot de beste vader landse eigenschappen behoren. In d* drnkwaardige rede, waarmede de 16e juli ]9I6 het ere-doctoraat van de Uni van Utrecht door hem werd aanvaard, sprak hij tevens over de „nali. deugd**, die in goed Nederlands gekanker heel. Ook daarin ts prins Bernhard een voorbeeld, dat hij nutteloos gecritieaster en overdreven albrekend oordeel als dc geestkracht van bet Nederlandse volk." De Volkskrant doet zijn geluk' rens gepaard gaan met het volgende ommcnlaar: „Vandaag wordt prins Bern- hard vijftig jaar; dat is een gelukwens waard. En een woord van dank. Te zeg- dat hij de helft van die halve eeuw- in Nederland heeft doorgebracht ware riet gerekend nog de jaren van strljdbrt- e ballingschap in de tweede wereldoorlog - niet juist, want de Prin» is om zo to eggen „om de haverklap" in het buiten land. Voor wie niet beter wist zou hel klinken te stellen dat men hem laarvoor dankbaar mag zijn, maar gelukkig weet wel iedereen dat het meren- buitenlandse reilen ten doel heeft de Nederlandse belangen daar behartigen en vooruit te brengen. De aderlandse welvaart zou een stuk kleiner ijn zonder de energieke, enthousiaste en fantasierijke activiteiten van onze beste isende amba-sadeur" die en dat van- g ook letterlijk van alle markten is is. Dat thuis is ook dit land en dat ri gent ijk van meet af aan zo geweest, ■af zijn verloving met Juliaantje, het relijk en kort daarop een levensgevaar auto-ongeluk en men weet niet meer dk gro- De drukkerijen van de universiteiten Oxford en Cambridge hebben „The Queen s Printers". Eyre and Spottis- wood gewaarschuwd, dat hun een proces Zal worden aangedaan als zij hun plan een pocketeditie uit te geven van de nieu- Engelse Bijbel in Vereenvoudigde taal pc universiteitsdrukkerijen let het begin het geluk dan wel met dc hachelijke i het l ntblm iel kw rerket doodge, iel koninklijk g< menselijk is dat rk gegaan cn meebeleefd heel het volk, «lat ook met genoegt portievc liefhebberijen van dc Prins nam: vliegen, puardrijden en jugen, een nog bekwamer dan het ander. ior de jaren, vooral de weerbaar door leefde oorlogsjaren heen verdiepte de gene genheid zich lol dankbaar respect voor de veelsoortige wijze waarop dc Prins ook de volksgemeenschap is gaan dienen er stuwen: op economi-ch, maar ook op cul lureel terrein. Het zegt immers wel iets dat de bloem waarmee de jarige van he- •hzelf bij voorkeur tooit, een dei meelt gcwaariieerde onderscheidingsteken* is geworden voor reeds een lange stoet cul turele werkers. De feesteling zelf zou mer vandaag gaarne een gouden anjer opsteken, maar die moet nog worden uitgevonden. diend is «e overigen* seker. Door de van wie niet voor niets gezegd wordt dat hij wellicht de dichtst beschreven agrndi heeft ven alle Nederlander». Het blaadji rchler ijf kruis, nog voloj> ruimte om lands: „Lang zal-ie les allen Derhalve is er ir als wel aller doorzetten hebben eertijds het initiatief genomen tot het onderzoek, dat tot de publlka- tie van de nieuwe Bijbel heeft geleld en zij hebben alle kósten betaald. Zij bestriiden krachtig de stelling Eyre and Spottiswood dat de moderne wetten inzake het auteursrecht een, in 1577, door koningin Elizabeth I verleend patent niet bulten werking stellen. Door dit patent kregen Tlie Queen's Printers het recht „alle Bijbels en Nieuwe Tes tamenten van welke aard ook in de En gelse taal te drukken". Eyre and Spottis wood zijn thans de „printers of queen Elisabeth II" en zij nemen het stand punt in. dat het 384 jaar oude koninklijk decreet nog van kracht is. De universiteitsdrukkerijen hebben evenwel gewaarschuwd, dat zij alle noodzakelijke maatregelen zullen om hun auteursrecht op de nieu bel te beschermen. De Queen's Printers en de beide universiteitsdrukkerijen zijn de enige drie uitgeverijen in Engeland, die de bevoegdheid bezitten de Bijbel cn het Book of Common Prayer te pu bliceren. De president-directeur van Eyre and Spottiswood, kolonel Oliver Crosthwai- te-Eyre deelde mede dat zijn onderne ming heeft aangeboden voor een derde gedeelte deel te nemen aan de werk zaamheden voor de nieuwe bljvelverta- ling, voor deze in 1948 begonnen, maat dat dit aanbod door de universiteits drukkerijen werd afgewezen. Alles werd gedaan om hen van hun dwaling te overtuigen, verklaarde hij, maar de uni versiteiten wilden niet toegeven. Crosthwaltc-Eyre voegde hieraan toe, dat zijn firma nog steeds bereid is tot het aangaan van elke redelijke overeenkomst met de universiteits drukkerijen betreffende rechten winsten ten aanzien van de pocket editie. Ik zou het betreuren, iel hij, als deze zaak het voorwerp van een geschil zou worden. Van de zijde van dc beide universiteitsdrukkerijen is nog geen commentaar geleverd. Rvrneoingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hasselt: J. W. de Bruin te Harderwijk: te Alkmaar, vac. G. C. Tromp: dr. C. v. Leeuwen te Eist; te As sen. wijkgem. N. (toez.) W. C. Verstoep te Witmarsum. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Dokkum: O. Assies te Oostwold (Old te Ee (Fr.): G. Sinia te Spijk; te Slootdorp: kand. A. Verdoorn i te Voorschoten; te Rotterdam-Hillegers- berg: B. G. Mees ten Oever te Wagenin- gen. Bedankt voor Zuid-Bejjerland; drs. A. Verschoor te Vlissingen. Examens: De classis Amersfoort heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar klaard: C. W. Plooy, Hildebrandslaan 10 te Soest. kand. a.d. V.U., die terstond be roepbaar is. De classis Zeist heeft op grond van art. 6 k.o. (bijzondere gaven) >raep. geëx. en beroepbaar verklaard: J. towaan. Louise de Collignyplein 28 te Zeist, die terstond beroepbaar is. De clas sis 's-Gravenhage heeft praep. geëx. ci beroepbaar verklaard: J. M. R. Dierman Daquerrestr. 28, Den Haag, tel. 323523 A. J. L. Hoogkamer, Paul Gabriëlstr. 158, Den Haag. tel. 241759; beide kand. de V.U. Kand. Diermanse kan nog beroep in overweging nemen, kand. Hoogkamer is echter terstond beroep baar. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Terwoldc, Veen (N.Br.) en te Rotterdam-Zuidwijk-Pendrecht: kand. L. Huisman te Zwijndrecbt; tc Amsterdam-C. cn te Krabbendijke: kand. G. Schipbaanboord te Leiden. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuwe Pekela: P. N. Rib- bers te Noordschesehut. de sigaar die zulke optimis ten kweekt! iANTOSA 22 cf J- voor rokers m$t smaak! Ons leven wordt geregeerd door verordeningen en wette lijke bepalingen. Bestonden zij niet, als beschutting en als mogelijkheid om op terug te vallen, het leven zou praktisch onmogelijk zijn, omdat iedereen zou doen en laten wat hij wilde. Het is een typisch menselijke trek te proberen zich tegen allerlei verordeningen te verzetten en eronder uit te komen met alle consequenties van dien! Dat komt, omdat wij er lang niet altijd van overtuigd zijn, dat die verordenin gen rechtvaardig zijn en op waarheid berusten. In Psalm 19 gaat het ook om verordeningen, maar dan van God. En daar van wordt zonder meer gezegd, dat zij waarheid zijn en recht vaardig. Tegenover alle menselijke wetten en verordeningen, die tenslotte alleen maar kunnen worden toegepast op consta teerbare overtredingen, maar die nooit de diepste motieven en overwegingen strafbaar kunnen stellen, komt God met Zijn verordeningen. Weet u hoe die het allerbeste kunnen worden samengevat? In deze woorden: ,JIeb God lief boven alles en uw naaste als uzelf". Dat is Gods wet, Zijn „orde" voor het leven. Dat is Zijn waarheid en die wet, die verorde ningen, zijn óók rechtvaardig, omdat Hij tenslotte de enige is, Die recht heeft op de mens. Als u het zó ziet, dan zal er ook zijn de onderwerping, niet omdat het moet, maar omdat u in uw hart weet, dat zonder deze vrijwillige onderwerping uw leven maar erg somber is! Bondsdag Ned. Christelijke Blindenbond EER DAN 400 jonge en oude HJkheden zal gaan bieden voor dc ge- J handicapten en dat de regering een grotere differentiatie in de G.S.W.-rege- llng zal aanbrengen, waardoor ook voor hen. die niet uit de beschutte werk plaatsen naar het vrije bedrijf kunnen doorstromen, een betere beloning zal zijn weggelegd. mensen, blinden met hun begeleiders, zijn gisteren uit alle delen van het land naar Zeist gekomen, waar de jaarlijkse bondsdag van de Nederlandse Christelijke Blindenbond werd ge houden in het hervormd centrum Boschlust. De heer A. Korving uit Scheveningen, de voorzitter van het bondsbestuur, deelde in zijn openingswoord mee, dat het leden tal in het afgelopen jaar is ge stegen tot bijna 900. Het zij hier. duidelijk gezegd, aldus de heer Korving, dat het niet onze be doeling is, welk lid dan ook blind of slechtziend de gelegenheid te ge ven in zijn gebrek te vluchten, maai dat wij de leden willen helpen deel te nemen aan het maatschappelijk en zo mogelijk ook aan het arbeidsleven. De bondsvoorzitter merkte op, dat het uiterst moeilijk is plaatsen te vinden in de middelbare beroepen. Hij sprak de hoop uit, dat het be drijfsleven in de toekomst meer moge- Bondsdag Chr. Geref. Vrouwen UOE beleven we de tekenen der tijden?" Zoudt u schrikken, als re deze bondsmiddag niet meer zou den kunnen verlaten door de plotse linge komst van Jezus Christus? La ten we eerlijk zijn; wij leven dage lijks met de angst om ons heen, de psychiatrische inrichtingen zijn na de oorlog vier tot vijf maal zo druk bezet als voor 1940, maar nog letten we niet genoeg op de tekenen der tijden, die God ons heeft voorspeld". Ds. W. J. van der Linden sprak deze indringende woorden op de middagver gadering van de bondsdag van de Chris telijk Gereformeerde Vrouwenvereni gingen. die donderdag werd gehouden in de Gereformeerde Nieuwe Oosterkerk aan het Boezemplein te Rotterdam. ,Dat de dag des Heren nabij is. zien wij langs drie lijnen: de natuur, deze eeuw kenmerkt zich door grote na tuurrampen; de wereldoorlogen, de laatste wereldoorlog was tussen ze ventig volken; de toenemende zede loosheid. vooral onder de jonge men sen; en de tekenen in de gemeente zelf. aan het einde der dagen zal een grotere zendingsactiviteit opbloeien en dc komst van de antichrist, die van een grote wetteloosheid uit zal heer- Als duidelijk teken van de tijd noem de ds. Van der Linden het alles over heersende element van egoïsme, dat de nens kenmerkt. „Paulus", zo zei hij, waarschuwde daar al voor ln zijn aan Timotheüs, als hij spreekt dc zware tijden, die zullen komen, •in de mensen zelfzuchtig zullen zijn." ..En dit alles is nog maar het begin. In de tijd. die wij tegemoet gaan. zul len de franjes eraf moeten. Wij zullen onberispelijk moeten leven, als een bruid, die wacht op de komst van haar bruidegom. Zo zullen wij de komst Jezus Christus tegemoet moeten Hij wil niet. dat wij verloren gaan. maar wel dat wij ons overgeven aan Hem. De gehele schepping is in barens nood en wacht op de Openbaring. Ds. Van der Linden besloot zijn toe spraak met nogmaals op te wekken tot een bewust leven naar het einde der dagen, waarin we ónze tijd niet verlo ren laten gaan, maar werken aan opdracht. Na de toespraak van ds. Van der Linden declameerde de heer J. W. Ooms uit eigen werk. Met een spraak van ds. I. de Bruyne over zicht en Uitzicht" werd de bondsdag gesloten. In de ochtendvergadering werd gespro ken door de bekende auteur J. W. Ooms over ..De lectuur in ons huis". Hij waarschuwde tegen de verderfelijke in vloeden, die de neutrale dagbladen en damestijdschriften op de gezinssfeer kunnen hebbep. „Langs de weg van de ze lectuur stroomt het vergif onze hui zen binnen. Hiertegen moeten wij als protestants-christelijke gezinnen verzetten, opcfat zij geen Invloeden op onze jeugd uitoefenen". Geld nodig De voorzitter herinnerde voorts aan de nieuwe folders die zijn uitgegeven over het werk van de blindenbond, waarmee men veel donateurs hoopt te winnen, en aan de lepeltjes met de inscriptie N.C.B. ook in braille schrift, die worden verkocht. De N.C.B. heeft geld nodig, want er is voortdurend geldgebrek: de bond helpt haar leden aan achtergrond ma teriaal voor de studie. Zo zullen de bondsleden voor 25 gulden Kramers Vreemde Woorden Tolk kunnen ko pen, waarvan op het ogenblik honderd exemplaren worden gedrukt in brail leschrift, die de bond per stuk 90 gul den kosten. Om het de mensen mak kelijker te maken naar de bondsda gen te komen, is ingesteld, dat ieder lid één rijksdaalder als reisgeld moet betalen, waar hij of zij ook van daan komt. Mejuffrouw T. Collenteur en de heren K. Heeringa en H. Zwikker zijn als be stuursleden herkozen. De lunch werd gemeenschappelijk gebruikt en 's mid dags hield ds. R. Bakker, gereformeerd predikant voor de zending onder de Jo den, een toespraak over „Israël in de profetie". De lezing werd omlijst door zang van mejuffrouw D. van Oenen, waarnaar met grote aandacht werd ge luisterd. Door middel van Abraham en zijn nageslacht heeft God zijn heil tot stand gebracht, aldus ds. R. Bakker. Israel heeft een bijzondere geschiedenis, maar de Joden waren zondige mensen zoalsl ij. God is hen echter altijd trouw g< bleven en dacrom is het Oude Testi ment voor de kerk eigenlijk één groi troost-boek. Het hoogtepunt van Goc openbaring was de geboorte van Jezu Christus. Hoewel het volk graag Hem luisterde, hebben de Joodse lev ders Hem gevangen genomen dood laten veroordelen: zij ware. blind en het volk heeft hen gehoor zaamd. uit eerbied voor het theocrati sche koningschap, aldus ds. Bakker. Niet verstoten Het ftnige volk dat in staat was Chris tus aan het kruis te brengen waren de Joden en zij hebben het gedaan, zoals het was voorspeld. Maar wij zijn cr evenzeer bij betrokken als zij en het is niet waar, aldus ds. Bakker, dat Is rael vanaf die dag niet meer Gods uit verkoren volk is; dat staat nergens in de Bijbel. Wat er wel staat is. dat Is rael zich moet bekeren en dat het moet geloven in Christus. God trekt zijn han den niet van Israel af. Hij heeft die zé genende handen vanuit Israel uitge strekt naar alle volken. Dc houding van de christenen wat zij hebben gedaan in dc oorlog, is voor de Joden een struikelblok op de weg naar Christus. Zij begrijpen niets van een Eichmann, die licell gezworen bij God. Het is wel moge lijk met hen over Christus te spreken, maar niet over de christenen. We moeten maar veel voor hen bidden, zo besloot ds. Bakker zijn toespraak. Advertentie Hét meit ue/déockte, m/ik> in £u/wf)d> Vraag: Wanneer bezochten koning Leopold -- Jndië? Antwoord: DU bezoek was In no vember 1928. Vraag: Toen ik mijn fuchsia kreeg, was het een mooie plant met veel knop pen. maar de knoppen gaan niet open en vallen af. vooraat ze open gaan. De plant ziet er nog mooi groen uit. Wat is er tegen het afvallen van de knop pen te doen? Antwoord: Een fuchsia kan in de zomer het beste in de tuin gezet wor den. Wanneer zij in de kamer geplaatst wordt, is een standplaats op het oos- ten verkieslijk. Een matig verwarmde veringsbednjf kamer is al voldoende. De plant heeft Aldaar stelt behoefte aan veel water en tegen de AÉrij winter moet zij kort gesnoeid worden. Dit wil zegen: tot op enkele centi meters boven het oude hout. Wanneer u de plant in deze toestand heeft ge bracht, moet u geen scheermesje. De re6t kan men verwij deren met terpentine. Vraag: Een vrij nieuw echt suede jasje van prima kwaliteit geeft ont zettend veel pluisjes af. Ik heb al heel veel keren droog gebors-teld. Weet u zich daar ccri middel? Antwoord: Het pluizen van een sue de kledingstuk ligt in de eindbewer king van het materiaal, welke de stof een fluweelachtige glans geeft. Wan neer men maar lang genoeg borstelt en de jas regelmatië draagt, houdt het uitvallen al gauw op. Duurt het plui zen echter erg lang, dan moet men het jasje naar een reinigings- re tegen Benjamin, Richteren 20:1 en ding 21:1. '*J 5. 8. Samuel vergaderde daar standige legeroversten Vraag: Wat betekent het .Mizpah"? Antwoord: Mizpah betekent Hebreeuws wachttoren. De de plant geheel droog wordt gegeven houden. Vroeg ln het voorjaar moet cerate de plaats al de oude. droge grond verwijderd samenkwamen worden, waarna u nieuwe grond 4n jgg brengt. Wanneer verzamelden vermoordden Gedalia. 2 Kon. 25:23, 25. Jeremia 40:6 en 41:1. De mannen van Mizpah bouwden aan Jeruzalem onder Jesua.Nehemia 3:7, 15, 19. Lezers helpen goed. Dank zij de hulp van lózers hebben wij enige exempla ren beschikbaar van het gedicht: „De Kamerjacht". Willen de lezers, die er oorspronkelijk om gevraagd hebben, ons even een briefkaartje sturen? Dan suède-kleding sturen kunne,, zjj het ontvangen. Ook hebben e™» «n en)<eje lezers zich bereid verklaard het gedicht ter inzage te verstrekken. Het gedicht is van J1 van Oosterwijk aënd*;r""De"Zev( woord Bfiiyn. Het is te vinden in „Verstaan f 'B eetekend n en toepassen", stijloefeningen voor meT B *eieKcna ut, naorn gymnasiaal en middelbaar onderwijs, aI?* '„i,,?,.. «rln 2de deeltje, 7de druk, door dr. J. Kar- -- J.c£b L.bJÜ "Iteever J. Muuses te Pur. Wij mogen dc zeer vele dikwijls be jaarde lezers die soms op ontroerend» wijze reageerden, nog eens hartelil danken! Een lezer schrijft ons, dat de ven kruiswoorden" voorkomen Rijmbijbel van Nicolaas Beets, voor komend in Gedichten van Nicola» Beets, vijfde druk. Dc stukken van d» Rijmbijbel door hem zelf gedicht zijn met B getekend, twee gedichten var Jcremias de Decker met D overgenomen uit W. i de fuchsia in de de voet tuin zet, moet u zorgen voor een scho duwrijk plekje. Het afvallen van de knoppen zal wel veroorzaakt worden door gebrek aan voldoende water. Bij het Gilead, Genesis 31: tweede een landstreek aan de Herman, Jozua 11:3 vei?' verf op de ramen gekomen Hoe kunnen we de ramen weer schocxi krijgen? Spiritus en petroleum hebben niet geholpen. Antwoord: Verfspatten op glas moeten verwijderd worden met een Het voornaamste Mizpah was kende plaats in Benjamin, die als een heilige hoogte werd gebruikt en waar schijnlijk ligt bij Teil el Nasbeh, be- semeyer, uitgever J. Muuses merend. Een andere lezer had het lang geleden gevonden in een almanak, en een lezeres heeft het in 1892 en 1893 op school geleerd. Een andere lezer geeft bovendien als bron op „De boertige zangster" Oosterwijk Bruijn, Arn- „Erztihlun- dem Leben Jesu für die Ju- Kruiswoorden zijn met B getekend en dus afkomstig va" Beets zelf. De lezer is bereid deze ge dichtenbundel uit te lenen en ook WU hebben een exemplaar beschikbia» Willen de lezers die ons er om vroegen, nog even een briefkaart zenden? De lezer schrijft ons nog: De ze gen, die er van het lezen uitgaat, u ontegenzeggelijk van grote waard* voor elke christen. Ook kregen wij een brief waar aj5 ndplaats werd opgegevi kozijnen noorden Jeruzalem. Vroeger werd zij hem-Nljmegen. Gebr. Cohen. Weer deltje liederen van de bond gezocht bij Neby Samouïl. In Rlchte- een andere lezer heeft dit gedicht be- Herv. Knapenverenigmgen o 10-17 legerde Israel zich daar te- schikbaar ln „Ons opstclboek, stijloe- met de titel „Zing gen Ammon Jeftah sprak daar het feningen woord des Heren. Richteren 11:11, an Ned- G. G. „W..O UK»""*"""» ...w ,,^.„6 (VOM r kweek-normaal- en hoge- jeugdverenigingen en huisgezin) me' burgerscholen door L. de woonde daar. Richteren 11:24. Het hoofd i volk vergaderde zich daar tot de He- richting van de vereniging tot oplei- -.J liederen. Zn. meldt, dat het lied haar geheel on bekend is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2