HAZARDSPELERS "Victor ie $uerr De dood van een liefde van het leven Beschamende humor ZONDAGSBLAD ZATERDAG 17 JÜM 1961 '0000000000000000000000000000000000000000000 Hoe zal iemand doen, die zich momenteel vrij kan be- liefgehad, omdat hij naar het le- dingen bloot, waarvoor de meeste wegen, maar weet, dat hy hoogstens nog enkele maanden SjJ Etste ogenblik mensen bezwijken, omdat ze geen heeft te leven? Zal hjj onaantastbaar zijn als Pescara in de naast hem novelle van C. F. Meyer (Die Versuchung des uc mmucimaug Pescara), aan wie de kroon van Italië wordt aangeboden, heid. De keus wordt haar echter i alle honing uit toekomst heeft c.. - burgerlijk be- het heden wil puren. Uit Remar- ques beschrijvingen van Parijs, Rome, Sicilië en de Riviera blijkt de geroutineerde schrijver maar die trouw blijft aan de hem slecht behandelende kei- ^I^^bot8Ss'SSL.♦'""A zer, wetende, dat hjj het einde van het jaar niet meer be leven zal? Of zal hy worden als de soldeniers van Wallen- stein, die in een lange oorlog tot va banque-spelers van het leven zjjn geworden en die in koor zingen: „Trlfffs hente nicht, trlfft es doch "und"* trlfft es morgen, so lasset uns heut. Noch schlürfen die Neige der köst- lichen Zeit." (Schiller's Wal- lensteins Lager) De mensen, die Erich Maria Re marque ons voor stelt in zijn laat ste roman, die de weinig karakteris tieke titel De he mel kent geen gunstelingen1). draagt, behoren tot de laatste groep. Na zijn wereldsuc ces lm Westen nichts Neues (1929) waarin hij het beeld van een ge neratie tekende, die door de oorlog werd vernietigd, hoewel ze aan zijn granaten is ontko men, is hij feitelijk op hetzelfde stand punt blijven staan, dus van iemand die de schijnwaar den van zijn jeugd heeft verloren, maar niets posi tiefs heeft kunnen vinden de mees te latere romans zijn dan ook varia ties op hetzelfde thema. In een Zwitsers sanatorium voor t.b.c.-patiënten wordt autocoureur verpleegd. HU krijgt bezoek van een Frans collega Cler fayt, die de ellende van oorlog en ze heeft geen remmingen gevangenschap tracht te vergeten kijkt niet opzij, en terwijl door telkens in gevaarlijke auto- u botsing tijdens een auto- schouwing kent, ook uit zijn vak wedstrijd door de nauwe straten kundige behandeling van de Monte-Carlo; Lillian keert g naar haar sanatorium, w; enkele weken later sterft. Voor de uitwerking van motief was het een goede dachte van de auteur, Lillian vriendschap te doen sluiten met een auto-renner; ook zij rent ademloos achter het leven aan om te proberen, iets van het ver zuimde in te halen, maar staat ih zekere zin niet aan de verlei- towedstrijden hij is behalve onderwijzer. handelaar in grafstenen (Der schwarze Obe lisk) en kantoorbediende ook eni ge tijd auto-coureur geweest. Elk metafysisch uitzicht is aan zijn werk vreemd het is een z'jn boek zonder hoop. J. H. SCHOUTEN. Remarque; Der Himmel kennt kelne Günstlinge. Uitgave Kie- penheuer und Witsch, Köln- Marienburg. Van de xeventiende-eeuwse Amsterdammer Adriaen rea dexe kostelijk ongedwongen bexige herdersjongen, een in de rerseme/ing ton jhr. Factor de Stuers, die vooral i beeld in de tekenkunst rockt. CULTUURBESCHERMER. UIT-ROEPING i i ».j II III steld was met de belangstelling bestrijder van nolland op voor tekenwerk. Bijvoorbeeld de I schitterende collectie van de in Zijn smalst Wist waarin 1916 (te Den Haag» overleden s jhr. mr. Victor de Stuers bevat zeer kostbare bladen laatste kwart van de vorige eeuw voor enkele guldens en zelfs daar beneden werden ge- Met Iets in hun houding dat ko£j£ was de tiJd w„rin victor op devotie gelijkt, schuifelen de stuers ten strijde trok tegen vele bexoekers langs de geschil- de krentenwegers die rijk cul- derde topstukken van het mu- tuurbezit lieten verwaarlozen. On- seumbezit. Hun ogen verzadigen der andere met zijn vlammend ilch aan de kleurenpracht, protest JHoUand op ii)n smalat^ Soms saan se er Dij «itten alsot J."™ bSh"^ ze een nadere verklaring \an De stuers had suc- de bewonderde meester^ ver- ces er gü^g eindelijk iets veran- OP DE GRENS VAN KLASSIEK EN ROMANTIEK bezoeker de schouders op. „Te keningen?, zo saai!", is vaak de reactie. Uit roeping Italiaans Aan schrijvers en hon werken kan een grillig lot beschoren zijn. Benjamin Constant (17671830) was In zijn tijd een bekend po liticus, een vermaard redenaar en, onder het conservatieve bewind van de Restauratie, een trouw verdediger der liberale gedachte, zowel in de volksvertegenwoordi ging als in zijn geschriften. Als geleerde heeft hij naam gemaakt door een vijfdelig werk over de godsdienstwetenschap/een studie over het Romeinse polytheïsme en verscheidene bundels mengel werk. Dat alles Is nu volkomen verouderd cn onder het slof van de tijd bedolven. Het nog geen honderd bladzijden tellende boek je A d o 1 p h e daarentegen blijft gelden als een meesterwerk en wordt tot de klassieken gerekend. Als bewijs moge dienen, dat de uitgeverij Contact dit jaar een vertaling ervan brengt in haar serie De Onsterfelijken. Benjamin Constant, Adolphe, vertaling L. J. I Plemp van Duiveland (uitgave Contact) I De Stuers was een super-con- Daarom ligt het prentenkabinet servator. Door zijn toedoen wer- dikwijls verlaten in het museum- den vele historische gebouwen complex. Zelfs jongeren die kuns- hersteld en kreeg ons land het de tenaar willen worden, komen er zelden. En wanneer ze er al eens Ellénore past in verschijnen, is het voor een vluch- |tig bezoek kunst zeer waardige Rijksmuse um te Amsterdam. Tussen al de- HPR.,._RP ze activiteiten door vond de cul- niet, zoals vroeger tuurbeschermer-uit-roeping ook was om de oude nog gelegenheid, een veelzijdige meesters te copië'ren. Die bezig- verzameling op te bouwen, be- Constant. die heid heet tegenwoordig e i de romantiek bevrijden uit de lijk Frans geslacht, dat heffing van het Edict v het vaderland had verlaten de op- rekenschap van. „Ik bedrieg mijn Nantes vader en waarom? Om niet een verdriet te veroorzaken, dat vroeg de oostgrens gastvrijheid te of laat onvermijdelijk is? Ik offer het gemoed zich niet wist U L_ - omstrengeling van Madame de nooit eerder zijn er zoveel navol- *en- porselein, glaswerk, zilver, Staël. een freudiaanse invloed gers geweest. meubels en andere curiosa. Tot dusver heeft de dochter VOOr een krots van jhr. De Stuers al dit schoons bijeen weten te houden. Pas dit Meen overigens niet dat het jaar is een onderdeel ervan de i hij Ellénore hebben gewerkt, l opofferde? Om zijn in de ik-vorm geschre- verhaal een neutraal karak- vinden, kende Benjamin de schrij vers uit de Gouden Eeuw zeer goed en was hun analytische werkwijze hem toevertrouwd. haar. zonder haar ge luk te verhogen; ik leef zonder iets nuttigs te doen, zonder onaf hankelijkheid, terwijl ik geen ogenblik vrij ben, geen uur in Liefdes lief en leed vrede kan leven." Liefdestwisten, eindigend in tranen, die een nieu- verzoening bewerken, „volgen i,//V0idoe? Het verhaal wordt gedragen door twee hoofdfiguren. Adolphe, een jonge man van goeden huize, maakt kennis met Ellénore, merkelijk ouder dan hij, graaf. Hij wil heeft Constant dat nooit gedacht. siaagt eindelijk daarin na zelfs "nc met zelfmoord te hebben ge dreigd. Nu begint een tijd van ge luk voor beiden. Maar wat duurt ze kort! Terwijl haar liefde steeds sterker wordt, verflauwt de zijne. Eensdeels vloeit deze verandering jong Belgisch meisje Lillian, Hij schreef zijn verhaal in 1806, publiceerde het pas In 1816, ver moedelijk gedreven door geldge- PP..-.,- brek.'en getuigde bij een herdruk zich afwisselend oud en verbruikt In 1824 in het voorwoord: „Alles wat Adolphe betreft, Is mij on- ..„w.v •erschllllg geworden: ik hecht voorfuït de*"geestefijke* "geaard- die hier van haar 20ste tot haar schaduwen 24ste jaar verblijf houdt zonder al>u noemenswaard resultaat. Wat heeft ze van het leven gehad? opeens gezichten op, an dromen en boven- llWJ1 bliksemstraal in de \yat schemering, het verloren geraak te gevoel van het unieke van het Ongevoelig niet de minste waarde elkander regelmatig op. En toch breekt de wilszwakke jonge man niet met Ellénore. Als ze naar sinds haar geboorteland terugkeert voor een een erfeniskwestie, volgt hij haar. Hij voelt zich aan haar gebonden door al wat ze voor hem heeft gedaan: haar levenszekerheid op gegeven, haar kinderen afgestaan, een nieuw aanbod van de graaf afwijzen. Al deze banden vervul len hem met bitterheid en tege lijkertijd met medelijden. Ten laatste komt, door ingrijpen hem toegezonden door een hotel houder en toebehorend aan een onvindbaar reiziger. Deze casset te zou het manuscript van de ro man bevat hebben. Ten besluite nog dit: de verta- ng voldoet aan redelijke eisen eh de uitgave is door Contact, naar haar gewoonte, goed verzorgd. Dr. M. C. v. d. PANNE Vindt u het vreemd dat deze intens gevoelige tekening van een jonge vrouw vele jaren lang is toegesehre- jaar santoriumgevangenls. Oppervlakkige schets In zijn beschrijving van dit mi- oo lieu komt Remarque niet boven huwelijkspartner i Jcunnen fcojj dingen, die De oorzaak van deze onver wachte beroemdheid ligt in de psychologische waarde van de ro man, in de scherpe ontleding der w«i gevoelens, zónder franje of onno- rtïnpr dige woordomhaal. als een toneel uuier j uit, blijft dus diep onder ^P... veau van Thomas Manns Zauber- reld het berg. Lillian vertrekt zonder toe- breng I stemming van de arts gelijk met leven. Clerfayt, hoewel ze weet, dat dit ken, haar waarschijnlijk het leven zal kosten. Moet ze dan daar blij ven? Ook dèn' zal ze, evenals een vriendin van dezelfde leeftijd, Palermo, Haar oom, die haar graag uithuwelijken, geeft een dm» met genodigden die voor haar «ls '"nder decor ot requisieten Ze in aanmerking slu.t aan bi) .een andere rielkun- Laar Voor al rip d«8e studie uit de 17e eeuw. L a Ergerlijke we- JrlS-c®sïe: Ctlève? in opschudding door Madame de la Fayette, met brengen, is ze ongevoelig. „Het J°?*l!ï?ld_,gtlc.ïir^ ^gevorien^ vrienden van zijn vader, de schei grotendeels ding, die Ellénore, verzwakt door - lange maanden van spanning en en kost. verhaal cirkelt om zich de besluiteloze Adolphe, die een spel zoekt zonder ernst en daar na Spreekt zonder te handelen. Naast hem vertegenwoordigt zijn haar dwingende lief opschudding is ze ongevoelig, voor haar niet eer salon en een slaapka- zeilboot met Bif een jonge meis die heid van Adolphe, die trouw uit sluit, anderdeels en g Zielkundige peiling uit de blinde hartstocht van Ellé- nore, die zijn ganse leven opeist zenuwlijden, het leven kost. en in boeien legt. Als de graaf met haar breekt, klemt des te meer aan haar vast en. als zijn vader hem te rugroept naar zijn geboorteland, volgt ze hem. Deze onafscheide- o lijkheid kan echter de innerlijke de het statisch element, vervreemding niet verbergen. „Adolphe". .zei ze mij, ,.je ver gist je omtrent jezelf, je bent edelmoedig, je meent liefde te gevoelen en het is slechts me- vermetel aan te delijden." Waarom sprak ze nemen, dat dit boek Constant als fatale woorden uit? Waarom voorbeeld voor de geest heeft ge- een geheim te openbaren, dat ik s, in Zwitserland niet wilde kennen?" geboreni maar telg uit een adel- Later gaf Adolphe er zich wel genieten, van het leven, dat schaduw haar zo goed als onbekend is. Ze met de twintig pond gaat naar Parijs, waar haar zwaarder zullen oude oom het kapitaaltje beheert, dat ze van haar ouders'heeft ge ërfd en koopt in een eerste klas modehuis (Balenciaga) dure ja- rentenieren, ponnen. Natuurlijk keurt de burgerlijkhe pond die •orden, de veling van het gezin, de eerzucht van begrensde wensen en doelein den, het moe worden en gaan ige herha- roekeloosheid ten zeerste „Volgens u gooi ik mijn geld weg, volgens mij gooit u uw le ven weg", antwoordt Lillian, en tot Clerfayt zegt ze: „Ik heb het ling, het langzame slijten. Lillian „niet uitgegeven' heeft alleen het spronkelijk betrekking op een nog niet uitgegeven werk. Na de Anekdote betekent eigenlijk komisch werken, maar zo zwart mil nor- OD wit verwekken de meeste wei- dan een pijnlijke glim lach. Want ook hier werkt de anekdote ontdekkend, Het subjectief klimaat Zo dit boek al klassiek is door Tie- de indringende zielkundige ontle- die ding en de onopgesmuktheid van i de taal, het staat aan de rand van de romantiek door zijn sub jectief karakter. Adolphe is Con stant zelf met zijn- wispelturige, steeds tot verandering geneigde aard, in liefdeszaken zowel als in zijn politiek optreden. Zijn tegen speelster is Madame de Staël, de beroemde schrijfster uit de napo leontische tijd, aan wie een stormachtige liaisoh gedurende vijftien jaar hem heeft verbonden. Er zijn in het beeld van Elléno re ook trekken, ontleend aan an dere vrouwenfiguren, die in zijn leven een rol hebben gespeeld. r de hoofdlijnen van 1 dje geven weer de geschiedenis t boek Is anders ogenblik: haar geheim geen toekomst heeft. Ze lacht um K«oi,ei-..ieie.,„=t «me»ouiu«&&.euu, maar aie -- „die in hun kanto- binding van de boekdrukkunst ontdekking is beschamend, zoiets sIJn liefdesverhouding met de im- -en achter hun schrijftafels zitten sloeg het woord op de uitgave zijn wij dus. leven, alsof er geen dood be- van nog niet bekende, minder be- afgUnst. achterklap overigens niet aan literatoren al léén voorbehouden zonden, vra gen h;er of men erom lachen zal. geloof onder mensen te zijn, die stond. Maar ze doen dit als krui- langrijke schrijvers, menen dat ze eeuwig leven. Zo deniers, niet als helden. Ze heb- anekdote de benaming vooi doen ze tenminste. Ze verdedigen ben het tragische weten omtrent kleine vertelling die zich Jsjj-ysBrï'WBK •»»- op i. ma gerlijke illusie van het eeuwige Is hct vertelde echt gebeurd, dan schijnen wij te zijn. loven. Met knikkende hoofden werpt de anekdote vaak een ver- C. proberen ze elkaar aan het graf rassend en ontdekkend licht op nog te bedriegen en dat op te bepaalde personen of toestanden. «ntkdoMn rrrrrMrrrrrrrrrrrrrt Bruckner leest, leert de onburgerlijke natuur, hem lief? Of is hij e stuk leven, dat willekeurig ver wisselbaar is? Lillian is niet op lacht naar een man, ze is op jacht naar het leven. Maar wat is dat, het leven? Voor Lillian is het een heden zonder morgen, zonder later ze weet immers (evenals Kringelein in Vicky Baums Menschen lm Hotel), dat ponerende figuur, die deze Ger maine Necker was. Ze was een zó sterke persoonlijkheid, dat Na poleon uit vrees voor haar verrei kende invloed haar uit Parijs ver bande. Alleen, Germaine was Benjamin verre van trouw en na de breuk heeft ze zich zonder moeite getroost. collectie oude tekeningen het eerst in haar geheel buiten het familiedomein getoond. Tot 30 juli is de verzameling te zien in het prentenkabinet van het Mu seum Boymans-van Beuningen te Ifc Rotterdam. ren aan I ermeer. Hei is echter een Twee kenmerken treden onmid- zeer zeldzaam werk van de Haar- dellijk aan den dag: De Stuers lemmer Jan de Bray, uiens ityse van zocht voornamelijk Hollands glo- tekenen overigens ook gelijkt op die rie van de gouden eeuw en het ,<m zijn l-liiiJ. en .ud^nooi w.. d« men, in d, tekening die lernd/rt van der Cnarhen eveneens ZlJn v<*>riceUr had. Niet de mens jin zondags weeldepak, niet de in de roHeene icrtegenunord.gi m,„ o( vrouw d|, „j,voldain poseren zat, maar veeleer de on- V .- „v.( trm opgesmukte, zich in zijn alledaags- heid onbespied wanende mens. Mens onopgesmukt Daar is bijvoorbeeld de her dersjongen van Adriaen van de Velde. De knaap zit er argeloos bij, heeft van de hele wereld geen weet, want hij heeft het te aruk met de tenen van zijn rechter voet. En de herdersjongen van Aelbert Cuyp doet ook al aan li chaamsverzorging; hij zoekt vlooi en! Twee wel zeer huiselijke ta fereeltjes. maar zie eens met welk een allure ze op papier zijn ge bracht. Dan is er de staande her der van dezelfde meester. De man. leunend op zijn staf. ver raadt een benijdenswaardige in nerlijke rust, maar hij suft niet; terwijl hij mediteert, verliest hij de kudde geen moment uit het oog. Vergeet u niet stil te staan bij de gevoelige portretten van een oude vrouw en een Jonge man, meesterstukken van de op 27- en Haarlem- mer, die een zijn jaren verbluffend diep peilend vermogen bezat. Andere zeventiende-eeuwse top pen van de collectie vinden wij bij Cornelis Pietersz. Bega, die met maar liefst elf bladen verte genwoordigd is. De warmte van het mensbeeld (meest vrouwen) heeft hij verhevigd door gebruik te maken van rood krijt Dat ook de Haarlemmer Jan de Bray een meester was in het observeren en weergeven van de mens, spreekt duidelijk uit het borstbeeld van een jonge vrouw, een psychologi sche analyse die zeer veel onthult U kunt de verzameling van Vic tor de Stuers vanzelfsprekend ook op een andere wijze benaderen, bijvoorbeeld eeuwsgewijs om al dus een inzicht te krijgen in de kenmerken J" gen. ierken van de stijlovergan- Welaan, het oudste blad Buiten conventie Lillian wil geheel buiten Clerfayt zegt: korte tijd is menselijke conventie leven. Maar is dat mogelijk? Clerfayt heeft man er ten voeten uit kennen. Ook vorstelijke personen, zoalg Victoria, Napoleon III, Maria The- resla en vele anderen krijgen In de over hen bewaard gebleven anekdoten op zeer verrassende wijze gestalte. Zulke verhaaltjes laten zich ook gevoegelijk druk ken, omdat ze delen in de hlsto- échter rische sfeer van de mensen over wie het gaat. t ^Qoócilia, JONGSTE ROMAN VAN JOHAN FABRICIUS „Mijn Rosalia" is de titel van de Jongste roman van Johan Fa- brlcius, een uitgave van H. P. Leopolds Uitgeversmaatschappij te tragiek ijdjHÉMUa Fabricius gelezen dan Vogelbrulloft, liefde en huwe lijk der gevederden door Otto Eehrihger, vertaling van Jan van Rbeenen, omslag door Rein Stuurman, uitgegeven door A. G. Schoonderbeek, Laren, Nh., oorspronkelijke titel Vogelhoch- zeit en uitgever Dietrich Rel- mer Verlag, Berlijn. wereld. De schrijver merkt op dat er slechts een tipje wordt opge- uu «roer, van derimer. ?e; wtrsld (?1. ht, „,rïldit) arneming en studie vondere leven. Een andere categorie is de r zonnen anekdote, waarin vaak de N.V., Den Haag, Salgenhumor spreekt van de ver rukte, denk maar aan de vele verhaaltjes die tijdens de oorlog dat misschl over de Duitse machthebbers omloop waren. Dolf Verroen heeft in Haagse voorbij (1931), Melodie der ver- Cahiers no. 3 (uitg. Johan van Nieuwenhuizen. Karei Doorman laan 68, Rijswijk Z.H onder de titel Met gespleten tong een aan tal anekdoten uit de letterkundige vorm aan een nijpend wereld- tesgesteldheid. Uit Rrobleem: achter een bedriege- van contrastwerking Jk speelse toon gaat de navran te tragiek van de ontheemde mens verborgen." Leunt er tegen Het probleem zou dan ,ljn de ze beide figuren vondst, en als het verhaal een werkelijkheid mocht zijn ont leend, dan heeft die werkelijk heid voor een zeer bruikbare verhaalstof gezorgd. Mocht deze een studie van vijf edellieden, is uit de Italiaanse school van Fer- rara. waarschijnlijk gemaakt door Ercole Robertl. want vier van de figuren komen voor op een van diens prenten. Vergelijk dan het Ferrara-blad met de drie markante tekeningen van Picter Bruegel de Oude, on betwist de meester van de zes oogpunt niet de kracht van een waarlijk tiende-eeuwers in de collectie. 1€n de- indringende probleemstelling, die Daarna zijn het de maniëristen prachtige de gewetens wakker schudt voor d'e 'n bijzonder de aandacht °on het lijden, het sterven of zwer- 2peisent, Bartholomew Spranger, ven van het oude volk. 5. ^■iiAnen...beïnvloed. Geen verwijt uit Een vlot geschreven ®t,,ri12 L-=n de wereld van het podium bijeen gebracht. daarbij kiezend uit een naar het schijnt veel grotere ver zameling. Ze maken de indruk van echt gebeurd te kunnen zijn. De namen worden de lezer ont houden, wat voor de insiders wel ben. Ze bewegen zich in geen bezwaar zal opleveren. Ook middensfeer, zonder te weten wié bedoeld wordt, kan men glimlachen nen (1948) en andere. Het zijn ,ni®L wk'8u»n ,I"derdaad rom,"r'"ö"k Vewe'«en sU,k maar romans \an actie. O.k bewegen nit«nmalc «naaoroort inpv, mos,- ■Ich niet rond de oplo.sin, J|!f8ereer,„l?0" nnno,„i pr0! dan het boek naar mijn menin; geven wil. Het boek is te ane, Het slaghek, door mr. G. Th. Verharen. Uitgave G. F. Cal- lenbach, Nijkerk. bepaald bleem. zoals het deteotl' haal. Het zijn ook geen proble menromans In de eigenlijke zin van het woord, die bepaalde le- •ensvragen tot onderwerp heb- dierenpsychoioog, de inhoud doet dank zij jonge journalist die uitspraak voordrachts- onwaarschijnlijke ben ik niet zo ijdel als een echte verteller en die kwalificatie houdt hem kennen als een kundig en reeks toevalligheden z'n meisje acteur". Prachtig is het mopje tevens boeiend schrijver. De vindt en uit een conflict met zijn over een dame, die een roman mooie voorjaarstijd is een ideaal hoofdredacteur een wijze les weet had geschreven te halen. Wij menen mr. Verha- script i pseudoniem) gereserveerde hulde ln. is de vertelling natuurlijk de kern van alle epische kunst, Boeiend kunnen vertellen, dat is De lezer wordt namelijk niet via de figuren tot dat aan grijpende probleem ingeleid, en hij blijft er om zo te zeggen ook niet mee zitten, maar veeleer wordt de lezer via het probleem tol de figuren gebracht. Het vraagstuk van de ontheemding is een knap aangebrachte en leven dige achtergrond bij een indivi dueel geval. De maatschappelijk door do Italianen evenals de Duitser Johann Rot- tenhammer. Willem van Nieuw- landt en do Utrechter Abraham Bloemaert, voor ons de boelend- Hiervan behoeft men de auteur ste '«guur. in wiens werk op z'n heeft hij daarmee zijn vermogen dunkt mij geen verwijt te ma- aHermooist de fascinerende over- tot fabuleren oomeuw bewezen. ken De £er «a"« d. Barok is te zien. en daar zelfs naar het frivole wd.e g"lden.tijd »in- neivenrie tnn„ k gekomen, werkte Hendnck Aver- neigende toon van het boek ver- camp in zijn „Kinderen op het ijs" In hM neheo! tr°uwens tot dat collectie- ietwat ontnuchterend, maar dat - Pnnarnnenri ve 3den door te d«"bigen- De komt omdat de figuurtjes van dit 5"!IJ1pl", scepticus FriedISnder had even- schetsblad hun entourage missen. d«n"oók nlët'Je worden Niet det '"V1 °m fehulden. ot om een al' htije lezer jeheel voor- endere dringende reden naar a w jlt Cuyp' l»r«Te Niet aangrijpend Fabricius wa niet verplicht boek te schrijven en dat is het le forceren it n? K2f*£jü? JKS5S aandachtige lezer geheel Duitsland ten i den hebben plaatsgevonden de Jo- tekend, deze Karl, stellig niet representatief geloofwaardig ge. sfeer. Op eenzame hongle staat is hier uiteraard Rembrandt, in de de collectie vertegenwoordigd met auteur had vroeger stuurd met het verzoek het te met gering, maar naar strikt- toe te hebben ont- lezen en het eventueel aan zijn literaire maatstaven gemeten is het niet genoeg. Het literaire ni- één ogenblik kan verwerken. Dit zijn boek tot in finesses be- ken later belt ze hem op en in- veau vraagt de i grote krant in Den Haag sen mevrouw? Mijn geeft daar- blijkt piepklein te zijn, en wij belangrijk artiest en u begrijpt moeten het nog meemaken dat de natuurlijk, dat die vergeten diepere zielelagen beroert dan die bij geboeid luisteren worden geraakt. Zo spreekt men zelfs van Fabricius' oppervlak- I 8< blister geslaagde, uit land gevluchte, ongehuwde let terkundige journalist Karl Fried- lander vindt in Portugal in d< d I ongecompliceerde, voor haar 40 lom* knappe Juffrouw Rosa- heemden in hun nieuwe plaats ondervonden. Eei van de hoofdfiguur doet ging tot zelfmoord, staat dat geen symbool, zoals men ln de Aan een «'Kcrond beeld i lujts- onder de Portugese zon "al heel spoedig tot nieuwe welstand brengt. Een enkele maal gunt de de schrijver bij de hoofdfiguur een diepere blik in diens zieleleven, U de herinnering rblijf- broer n po- hij blijft een Individueel geval, tegen- Het zou hier evengoed e 'on'ef H.ü Joodse kosmopoliet met aanleg veranderde instelling.' voor skepsis en ironie kunnen betreffen, als deze Duitse Jood Karl Friedlënder. igekor cob de Wit, Cornelis Troost Cornelis Pronk krachtig van een Ik geloof dan ook dat in deze zonderheden, vooral inzake de op- persen stoppen voeding en het opgroeien der jon gen. Steeds weer treft het hoe goed ouders en jongen zijn uitge- Serust voor deze moeilijke perio- feit, dat hij e. Het boek behandelt gebroken been. Of dat hoofdredacteur zich een dag lang zenuwachtig maakt over het bericht hun kinderen te eten te geven." rlnr?' nL?'".!:!"11 ij""1 hi« namelijk: de gehele stern heeft geschrapt! lesatelier. goed geconserveerd ook wat haar pasEies betreft, een vriendin en later een echtgenote. Dit Individuele geval is volkomen koude hand aannemelijk gemaakt, wekt menselijke belangstelling sympathie, openbaart voorbijgaan het een maken hebben. De uit- omtrent de Portugese, Katholieke, vrouwelijke mentali- teit en 00k omtrent de ietwat Fabricius geeft in dit boek op Heiniaajise, kosmopolitische, vergeten en hij de koele hand het al van Rosalia in het donker een ogenblik houdt voor de doods- Derde aspect Ten slotte kunnen de speurders J' den. naar be- gcbleken toe- Fabrlcius' Jong ste roman Mijn Rosalia zou kun nen doen vermoeden dat we hier toch met een echte problemenro- 7i ««»-■* "i» iicimnaiisc, iLusiuupoiiuscne, u- liefst niet alcoholvrij, zullen ze bijzonder oorspronkelijke wijze beraal-Joodse, mannelijke gees- zijn vroegere, waarbij - Amsterdam gevluchte vrien- als hij Is e» din Lotte. Men moet zelfs erken- het nen, dat Fabricius van de kleine ander Joodse gemeenschap ln het Lis- Rooms- sabon van de jaren 1937—1942, of niet aan de hand van authentieke waarneming, een zeer geloofwaardig beeld ont werpt. Maar dit alles heeft toch tragische evenzeer als schrijvingen, naar perspectivische het diepzinnige uit de weg gaat, «n anatomische gebreken en naar de mens neemt zo- fraP,Pante overeenkomsten in het werk van meesters en hun be- epicunstisch van het roemd geworden leerlingen, hun moment weet te genieten, Fabrl- hart bij deze kostelijke verzame- cius' eigenlijke kracht als onder- J'"? ophalen, mits zij zich laten Ea ü'oK. z ft D,cH.'K:. si." kracht Is ook ln Mijn Rosalia met dit werk het kunsthistorisch volledig gebleken. onderzoek ten zeerste heeft ge diend. C. RIJNSDORP. TON HYDRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 19