Uw probleem is het onze Nieuwe basis Wereldraad stelt Remonstranten teleur Een woord voor vandaag Samensprekiiig met Chr. Gereformeerde kerken Ontsierende reclame op hoge gebouwen weren op itdert lip! Humanisten bevoordeeld bij subsidieregeling I ANDERZIJDS NEVENBETREKKINGEN Naar aanleiding van enkele ar tikelen in „Woord en Dienst", over de nevenfuncties van pre dikanten. schrijft ds. H. G. Groe- newoud in het ..Hervormd Week blad" dat de vraag nevenbetrek king of niet? rijns inriens niet mag worden beschouwd als een rekensom, waarvan de uitkomst afhangt van het aantal zielen dat een predikant heeft te verzorgen. Ds. Groenewoud schrijft er ver der onder meer het volgende ALLES overwegende zien we hoe zeer de zaak van de nevenbe trekkingen een kwestie van per soonlijke verantwoordelijkheid is. Eigenlijk gaat het om de vraag: vlucht uit het ambt. terwijl men toch ln het ambt blijft? Dit is een aoort variatie op het welbekende: ..Heb God lief en doe wat ge wilt." Beslissend is de verbondenheid aan het ambt. Wié zich aan zijn ambts werk geeft, zal ook de rechte hou ding tegenover een nevenfunctie vinden. Er moet in de kerk ook ruimte zijn voor het: „Een ieder zij in z'n eigen gemoed ten volle verzekerd." Een juiste exegesa vergt dat de nadruk hier op het laatste: ..ten volle verzekerd" wordt gelegd. Het wordt du* niet aan een ieder zelf overgelaten, maar alles geschoven op zijn be sef van verantwoordelijkheid tegen- God. De vraag Intussen: dit artikel ia tot nu toe binnen de kerk gebleven en heeft van daaruit geredeneerd. Maar er is ook een andere partij. NI. die welke aan de predikant een ne venbetrekking opdraagt. Dat is meestal een leraarsbetrekking. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, b.v. schoolopziener voor een Chr. onderwijsorganisatie en nogal heel wat meer, betaald en onbetaald. d«t e. I het godsdienstonderwijs op kweek scholen en middelbare scholen ver zorgen. Zij zijn de mensen van dit vak. Het is echter niet zo heel erg te verwonderen, dat men in de laatste jaren hoe langer hoe meer één predikant benoemt voor alle uren aan een school, in plaats van een aantal predikanten elk voor een Stel. dat een predikant niet meer dan 5 uren aan een school les mag geven. Dan zouden er op een school met ong. 30 lesuren voor het godsdienstonderwijs niet min der dan 6 predikanten moeten zijn. Deze predikanten zouden allicht de nodige verscheidenheid, niet alleen van lesgeven, maar ook van op vattingen met zich meebrengen. Zeer interessant voor de leerlin gen, die hen dan heerlijk tegen el kaar kunnen uitspelen, maar ook uiterst verwarrend. Maar kunnen deze predikanten werkelijk zich ge heel aan het schoolleven geven? Nog afgezien van het feit dat ze wel eens voor kerkelijk-ambtelijke bezigheden zullen moeten verzui men. want dit behoeft niet zo veel te zijn. Elke les vergt goede voor bereiding. elk jaar opnieuw: op gezette tijden komen repetities. Men moet contact hebben met de leerlingen. Eigenlijk het gehele schoolleven meeleven. Kan een pre dikant, die slechts 5 lesuren aan een school heeft, zich voldoende geven aan de school? Vooral als deze wat groter Is. an blijft het vak ..godsdienst" niet t# veal een vak dat er wat los bij hangt? week een uur ziet. of hen telkens weer in de school ontmoet? Kan een predikant die niet meer dan 3 uren per week aan de school mag besteden zich voldoende bezinnen op de opbouw van zitn leerplan en de opzet van z'n lessen? Ma dunkt, van tweeën één: óf hij moet er aanmerkelijk meer tijd aan be steden dan 5 uren óf hij volstaat met het afwerken van een bepaald les-schema. En het lijkt niets gezegd ten ongunste van die predikanten die toch jaren lang een beperkt aantal uren les hebben gegeven aan een middelba re school en dat soms voortreffe lijk hebben gedaan. En ik weet heel goed. dat men ook kan zeg gen, dat «en dienstdoend predikant net voordeel heeft, dat hij de leer lingen door zijn optreden op school aan de kerk kan binden. Toch lijkt me. dat het stelsel dat tegenwoor- voor alle lessen als leraar geheel aan de school verbonden. Het is m.i. dan ook volkomen terecht, dat de theologische faculteiten ologische faculteiten te Gronin gen en te Leiden die deze opleiding voor theologen instelden. Verschei dene jaren geleden, toen de Herv. Raad voor kerk en school de zaak van het godsdienstonderwijs op de middelbare scholen naar voren bracht, werd een dergelijke oplei ding. als lk me wel herinner te Utrecht ingesteld. Deze speciale opleidingen wijzen erop, dat het niet vanzelf spreekt, dat een predikant, afgezien van z'n persoonlijke geschiktheid, op grond van z'n predikantsoplelding zonder meer. bekwaam is tot het geven van godsdienstonderwijs op een middelbare school. Men ge voelt blijkbaar de noodzaak van een nadere gespecialiseerde vak opleiding. Wanneer we deze nood zaak om zich speciaal op dit onder wijs voor te bereiden in het oog houden, zal het duidelijk zijn, dat het geven van een aantal uren les aan een middelbare school, van een predikant meer vergt dan dat hij 5 uren voor de klas staat. Een school vraagt, moet vragen, iemand die zich geheel aan z'n taak kan geven. Daarom is het niet met een eenvoudig rekensommetje uit te maken dat een predikant in een gemeente van ong. 1500 zielen er wel een aantal lesuren bij kan heb ben. Samenwerking van vrijzinnigen In Amsterdam waren de afge lopen dagen de afgevaardigden van de remonstrantse gemeenten in ons land bijeen voor de 340ste rnrr]f mnoiliilcor jaarvergadering van de Remon- WU'Ll1 'RWcRlj/Vef strantse broederschap. Een van de De algemene vergadering heeft zich in haar slotzitting uitgesproken over het voorstel van het centraal comité van de- Wereldraad van Kerken tot wijziging van de basisformule van deze raad. (De gewijzigde formule luidt: ..De Wereld raad van Kerken is een gemeenschap van kerken, die de Heer Jezus Christus belangrijkste onderwerpen van de STSg agenda was wel de bespreking van de vernieuwde basisformule van de Wereldraad en een nota van de Groninger predikant ds. A. M. van Peski over „De positie van het vrijzinnig christendom in de wereld van nu." Erg» optimistische geluiden over deze positie werden Als in de stad Corinthe de Joden weigeren te luisteren naar de boodschap, die de apostel Paulus brengtvertrekt hij en vindt elders in de stad onderdak. Of het zo wezen moest: hij komt te wonen pal naast de synagogein het huis van Titius Justus, een christen. En dan staat daar zo sober en onmid dellijk aansluitend op het bericht over Paulus' verhuizing in Handelingen 18: „En Crispus, de overste van de synagoge, kwam tot geloof in de Here met zijn gehele huis, en velen van de Corinthiërs, die hem hoorden, geloofden en lieten zich dopen." Of deze wonderlijke ontwikkeling voor Paulus een verrassing is geweest staat er niet bij, maar zij is het wel. Hoe het alles in z\jn werk is gegaan wordt ons evenmin verteld. Wy weten alleen, dat het Evangelie een bres schiet in het Joodse boltuerk: een hoge Joodse autoriteit geeft zich over, aan Christus. Gods tegenstanders worden soms op het meest onverwachts Gods medestanders. Dat was toen zo in Corinthe, het is nu nóg zo, over de gehele wereld. Bij al die verhalen in het boek Handelingen valt steeds weer op, dat tegen de kracht van het Woord van God, van de Heilige Geest, niets is opgewassen. Hoe dat precies gebeurt is niet na te gaan. Dat wist Paulus ook niet: hy bracht alleen maar de Boodschap God deed de rest. op de jaarvergadering niet ge hoord. Gisterochtend hield de voorzitter dr. ir. J. E. Carrière zijn jaarrede. Hij schonk onder meer aandacht aan de kwestie Nieuw-Guinea. Er bestaat bij veel christenen grote ongerustheid over de ontwikkeling van de problemen rond dit gebied, meende hij. De Wereldraad van Kerken heeft in Evanston uitgesproken, dat christenen, omdat zij geloven in het evangelie der verzoening en de kracht daarvan hebben ervaren, nooit genoegen kunnen nemen met een toestand van voortdu rende spanning, die tot oorlog zou kun nen leiden. Daarom mag de Kerk ook geen genoegen nemen met de steeds toe nemende spanning tussen Nederland en Indonesië. Maar de moeilijke vraag is hoe de kerk moet spreken. Vast staat, zo zei de voorzitter, dat er sinds het door de Oecumenische Raad in 1956 uit gebrachte rapport „Nieuw-Guinea als probleem van het Nederlandse volk" fundamentele veranderingen hebben plaatsgehad. „Is de toestand thans niet zo, dat Nederland als klein land zich ei bewust moet worden, dat het in reldverband moet leren denken, ook vooral in het zoeken van de weg naar gerechtigheid en vrede? Dit zal met zich medebrengen, dat wij voor de moeilijke opgave staan zonodig als volk af te willen si en van onze eigen goedbedoelde plannen als deze niet meer te verwezenlijken zijn en de weg te openen voor een beraad, dat om hun gemeenschappelijke roeping Teruggang gezamenlijk willen vervullen de ene God. Vader, Zoon Geest.") Het ledental van de broederschap be draagt thans 20.654. De teruggang kwam ook gedurende 1960 niet tot stilstand. Gezien de nog steeds sterke stijging van ome bevolking is de nu al jaren duren de achteruitgang van het ledental in 1960 overigens slechts 42 relatief veel slechter, zo merkte de voorzitter op. Hij Ïewaagde voorts van het tekort aan pre- Ikanten„De broederschap roept om jonge predikanten", zo riep hy uit De samenwerking tussen de vrijzin- Ïe groepen wordt helaas steeds moei er. volgens de heer Carrière. Elke bezieling en alle elan ontbreken. Dit moet volgens hem voor een groot deel worden toegeschreven aan de verander de kerkelijke situatie. „De grote tegenstelling tussen demisme en orthodoxie die de vrijzin nige groeperingen samenbond en muieerde is mede onder invloed ecumene vervaagd en niet meer essentieel." In toenemende mate is er sprake van een verlangen naar samenwerking tussen doopsgezinde en remonstrant gemeenten. Dit betekent, aldus de voorzitter, samenwerking tussen twee groepen die blijven werken aan zelf standige gemeente- en broederschaps vorming, maar die een gemeen schappelijk werkprogramma hebben. Advertentie Asser synode over rapport De synode der gereformeerde kerken (vrijgemaakt) te Assen is haar werkzaamheden dinsdag be gonnen met de behandeling van het rapport van haar deputaten voor samenspreking met de chris telijk gereformeerde kerken. De vorige synode te Spakenburg 1958 benoemde deze deputaten. Zeven maal hebben sindsdien sa- mensprekingen met de deputaten der chr. ger. kerken plaatsgehad. Er werden verschillende onder werpen aan de orde gesteld. De commissie ter synode te Assen, die dit rapport behandelde en namens welke ds. D. van Houdt te Ulthuizer- meeden als rapporteur optrad, meende dat de besprekingen over „het schrif tuurlijk-confessioneel beginsel" van de chr. ger. kerken niet tot de minst be langrijke behoren in het geheel der be sprekingen. Daarnaast kwamen dogma tische vragen, de manier van preken en de visie op het geloofsleven ln be handeling. Men is niet klaargekomen. Onder werpen als de kerkregering en de doorgaande reformatie bleven nog liggen. De vrijgemaakte deputaten verkla ren in hun rapport, dat zij op grond van de aamensprekingen de verhou ding taasen belde kerken sien als die van kerken van éénaelfde belijdenis. Zij achten het een goddelijke roeping, dat de kerken aanstonds pogen tot eenheid van aamenleven te komen. De chr. ger. deputaten zijn zover nog niet. Zij hebben onvoldoende ophelde ring in dit opzicht en zij zouden daar om de samensprekingen willen voort- De commissie ter synode van Assen stelde zich achter de opvatting van haar deputaten. Zij stelde de synode voor aan de ge nerale synode van dc christelijke gere formeerde kerken (1962) de vraag voor te leggen of zij thans, na de gevoerde besprekingen, met de synode van As sen van oordeel is, dat de verhoudin gen tussen de chr. ger - en de vrijg. kerken wel zo duidelijk die van kerken met éénzelfde belijdenis zijn dat zij. naar hetgeen beloofd werd in de „acte van afscheiding of wederkering", het goddelijke roeping acht, dat de kerken aanstonds pogen tot eenheid van menleving te komen. De synode zou deputaten dienen benoemen met de opdracht om bij instemmend antwoord van de chr. ref. synode de besprekingen met de chr. geref. deputaten voort te zetten over de nog resterende punten als kerk regering en prediking; en gemeen schappelijke wegen te zoeken, welke tot de geboden en begeerde vereniging kunnen leiden. Ook dienen de deputa ten geregeld contact te houden met de eigen plaatselijke kerken die samon- sprekingen voeren met plaatselijke chr. geref. kerken. Die plaatselijke kerken moeten herin nerd worden aan haar verantwoorde- lijkheid in dezen, om namelijk waar mogelijk zelf wegen in te slaan, die on der Gods zegen kunnen leiden tot het samenleven met de chr. geref. kerken in één kerkverband. In dt bespreking van deze voorstel len meakte ds J. P. van der Stoel te Amsterdam-C bezwaar tegen de sugges tie om het verder apreken afhankelijk te stellen van het antwoord der chr. geref. kerken. Op die manier wordt de synode dezer kerken in dwangpositie gebracht. Zou de chr. ger. synode nog niet tot !n instemmend antwoord kunnen ko- hetgeen op grond van het ad king van de baan zijn. Het moge waar zijn zoals uit het rapport bleek dat er plaatselijk in de chr. geref. kerken niet zulke gunstige resultaten geboekt zijn inzake samen spreking met de vrijgemaakte kerken. (Aan de chr. geref. synode werd in 1959 gerapporteerd, dat er destijds slechts door 36 kerkeraden samenspre kingen waren gehouden. Maar 20 daar- berichtten dat de verhoudingen verslechtering hadden ondergaan Slechts een drietal kon positief zeggen dat de gehouden samensprekingen tot beter begrip hadden geleid.)' Hier tegenover gewaagde ds. Van der Stoel van gunstiger contacten. Te Amsterdam bestaat een zeer broederlij ke verstandhouding. Toch betekent dit niet, dat men zo maar kan samengaan. Er ligt nu eenmaal een geschiedenis zestig jaar. Men moet het waarde- dat de chr. geref. deputaten niet terwille van de eenheid met de vrijge maakte kerken een scheuring in eigen kring willen riskeren. Ds. J. Faber te Schiebroek sloot zich hierbij aan. Hij herinnerde vroegere uitspraak ten aanzien van bei de kerken „dat wij zeer veel geduld met elkaar moeten hebben", en n de het al een concrete winst, dat elkaar beter had leren verstaan. Daar hij ook op andere punten bezwaren tegen de commissievoorstellen koester de. diende ds. Faber geheel nieuwe •oorstellen in. De Leeuwarder predikant H. Mr. J. den Boer naar Rudolphstichting In verband met de uitbreiding van het werk der directie met name in het psy chologische vlak. heeft het bestuur van de geref. stichting voor kinderverzorging ..De Rudolphstichting" te Achterveld <u.) besloten naast dr. R. A. C. Mulder, mr J den Boer te benoemen tot directeur voor organisatorische en representatieve zaken. De nieuwe directeur, die referen daris bij de gemeentelijke dienst van sociale werken ln Amsterdam is, zal op donderdag 8 juni a.s in een officiële bijeenkomst in de stichtingskerk worden geïnstalleerd. Het bestuur heeft bovendien besloten dat beide directeuren tezamen met de adjuncten en de administrateur een directieraad zullen vorn dr. Mulder voorzitter is. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Rheden, wtjkgem. West: J. Noordmans te Tjamsweer; te Voorscho ten en Veur. als pred. voor bijzondere werkzaamheden, n.l. geestelijk verzorger van de Stichting „Hulp cn Heil" te Leid- schendam: W. Zijlstra te Wiickel. GEREFORMEERDE KERKEN' Tweetal te Zwolle, vac. J. H. Kuiper: A. Reen te Alkmaar cn Jac. v. d. Wal te Vrouwenpolder. Teruggekeerd uit Paramaribo: J. Di laatstelijk pred. bij de Evang. Chr. Kerk op Nieuw-Guinea, die op verzoek deputaten voor het Caraïbisch gebied half jaar was uitgeleend aan de kerk in Paramaribo. Adres: Dr. v. Peltlaan te Bergen (N.H.), tel. 2690. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Werkendam: F. Bakker te Driebergen en J. v. Doorn te Tholen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Clifton: A. Vergunst te Rotterdam-C. stig zijn. Hij meende dat te moeten wij ten aan de wijze waarop in chr. ger. kring voorlichting wordt gegeven. Wat men in de chr. ger. pers leest, stelt te- Men verwijst de vrijgemaakten afgo derij met de kerk. Maar komt dit niet omdat men zelf niet het juiste xicht op de kerk heeft? Men wil de gerefor meerde kerken en de hervormde kerk geen valse kerken noemen. In het ■neen mist men het gespierde tide spreken der vaderen in chr. geref. kerken. Was dat er wel. dan zou de eenheid gemakkelijker tot stand komen. Hierbij sloot ds. J. van Bruggen te Assen zich aan. Het mag dan zo we*cr dat een jongere generatie van pred; kanten andere opvattingen huldigt dan een ouder geslacht, in de chr. geref. pera merkt men van dat geluid der jon geren niets. Ds. Van Bruggen meende dat de chr. geref. kerken niet de confessie maar de interpretatie van de confes sie beschouwen als basis voor kerke lijk samengaan, terwijl men in eigen kring allerlei verschillen tolereert. Ook ds, J. C. Janse te Zutphen stond aarzelend tegenover de samensprekin gen. Hij vroeg zich af ,.in hoeverre ook ons de geest der eeuw. die naar eenheid in kerk en wereld jaagt, parten speelt. Ligt er in de chr. ger. kerken niet ee zeer zware erfenis van subjectivisme c is men daar als vrljgemaskte kerken mee gediend* ln ook sommigen in de vrijgemaakte kerken zijn beland. Zij zullen kleur moeten bekennen: óf kerk zijn naar de confessie, óf de weg van het oecume- nistisch streven opgaan. d« massaliteit zoeken, met enderen samendoen. Naar de opvatting van ds. Hagens voelen da chr. geref. kerken sterk Daarom zijn zij gecharmeerd van de I C.C.C.. want in die kring houdt el ke kerk haar eigen belijdenis en kerk- Dit laatste was ook de opvatting van ds. I. de Wolff tc Enschede-N. Men heeft zich in de chr. geref. kerken al tijd gekeerd tegen Kuyperisanse opvat tingen. maar zijn ze zelf niet Kuyperi- aan» geworden? Volgens ds. De Wolff vertoont zich in de chr. geref. kerken de oecumenische Inslag. Men werkt b.v. in de evangelisatie samen met „syno- dalen." vrije evangelischen en het leger des heil8. Dit maakte hem niet opti mistisch. Men heeft veel meer „An- klang" bij de „synodalen" dan bij de vrijgemaakte kerken. Een hindernis achtte ds. De Wolff ook de chr. geref. prediking met haar subjectivistische piëtistische inslag. 1 1 prediking ir Dienst der liefde en Heilige Verheugd over het feit dat de discussie over de basis wordt voort gezet en zulks ook voor de toekomst noodzakelijk achtend, was do verga dering echter teleurgesteld over de voorgestelde wijziging, daar de uit drukking „God en Heiland" is ge handhaafd. ,.In deze uitdrukking herkennen wij noch het hart van het Christus-getuige- nis van het Nieuwe Testament, noch de bijzondere bron en dynamiek van de We reldraad zelf. Wij zouden daarom in de basisformule het verband tussen ons geloof in Christus en onze gemeenschap pelijke roeping tot getuigenis, dienst en aar onze mening daardoor de doel stelling van de Wereldraad beter kun nen verstaan", aldus de vergadering. Zij kon instemmen met de laatste woorden van de voorgestelde basisfor mule als lofprijzing Gods, er daarbij op vertrouwend, dat het dogma van de drieëenheid nimmer een toetssteen zal worden voor toelating van kerken tot de Wereldraad. De algemene vergadering van de Re monstrantse Broederschap vroeg zich tenslotte met bezorgdheid af of het werk van de Wereldraad van Kerken met de voorgestelde wijziging zou zijn gediend. De vergadering nam o.m. een Utrechts voorstel aan tot instelling van een vaste commissie voor het studentenwerk de opstelling van een opdracht aan studentenpredikanten namens de Broe derschap die nader door deze commissie zal moeten worden geformuleerd. Ged. Staten bereiden maatregelen voor e n -x H.nï (Van een onzer redacteuren) i Gedeputeerde staten van Zuid-Holland gaan na op welke wijze zij de bestaande provinciale verordening tot bescherming van het landschap in Zuid-Holland zodanig kunnen aanpassen, dat ontsierende reclames, die op hoge gebouwen in de grote en grotere gemeenten zijn aangebracht, kun nen weren. Mevrouw mr. Chr. de Ruyter-de Zeeuw deelde dit gister middag mede, toen zij aan de hand van het provinciale verslag over 1960, waarin ruime aandacht wordt geschonken aan het bewaren van de schoonheid in ons gewest, wees op de bevoegdheden van het pro vinciaal bestuur in het landelijk gebied van de provincie. Een reeds van 1913 daterende, maar in 1948 en 1956 gewijzigde provinciale ver ordening, die uitsluitend op het landelijk deel van de provincie betrekking heeft, verbiedt aanbrengen van ontsierende en Pro Rege protesteert bij Amsterdam Amsterdam bevoordeelt de mi litaire tehuizen van het Humanis tisch Verbond boven de rooms- katholieke en protestants-christe lijke. Althans dit is de mening van Pro Rege en zij staaft dit met bewijs. Volgens een nieuwe sub sidieregeling zal Amsterdam in dit jaar per militair tehuis aan het Humanistische Verbond 1.433. verstrekken en aan een protestants tehuis 104.Dit is het gevolg van een wijziging in de subsidie regeling die de gemeente van Am sterdam zonder overleg heeft in gevoerd. „Onze Banier", het blad van de Nationa le Christenonderotficierenvereniging en de Christelijke Sociale Onderofficieren- vereniging. wijdt uitvoerig aandacht aan deze kwestie. Pro Rege vraagt sedert 1953 steun voor het werk van de militai re tehuizen aan alle gemeenten. Velen gingen er onmiddellijk op in. maar Ams terdam wachtte tot 1956. Toen ging deze gemeente tot een subsidie over naar rat van het aantal tehuizen dat elke organ satie exploiteert. Als enige eis wera g< steld dat het rijk 60 procent op zie moest nemen van de becijferde lasten der militaire tehuizen na aftrek van de opbrengst van collecten en vrijwillige bijdragen. Maar op 27 maart van dit jaar ontving Pro Rege plotseling een brief van de gemeente Amsterdam, dat zich haar sub sidieregeling had gewijzigd. In het ver volg zou het bedrag niet meer naar rato van het aantal militaire tehuizen worden verdeeld, maar gelijkelijk de Centrale vari (rpoms) Katholieke Mi litaire Tehuizen, de Stichting Militaire Tehuizen van het Humanistisch Thuis front en de protestantse organisatie. Pro Rege kreeg dit jaar een bedrag 5.733 toegewezen. Nu krijgen dus de drie organisaties een gelijk bedrag, terwijl Pro Rege 55 tehuizen, de rooms katholieken 55 te huizen en het Humanistisch Verbond slechts 4 tehuizen exploiteert. Protest Pro Rege protesteert tegen deze gang in zaken, omdat de wijziging geheel zonder overleg is geschied. Bestuursle den noemden het zelfs een „slag in het gezicht van onze bond dat de motivering van deze grove discriminatie, zelfs op verzoek onzerzijds. ons onthouden Ook in enkele andere gemeenten heeft deze bond te kampen gehad met dezelf de moeilijkheid, bijvoorbeeld ln Hilver sum en Meppel waar het ging om totale subsidiebedragen van respectievelijk 750 en ƒ350. In deze gemeenten is toen door de rechtse fracties in de gemeente raad ernstig geprotesteerd. Oost- en West-Souburg volgde nog een andere wij ze van subsidiëring, namelijk 2 cent per protestantse inwoner voor Pro Rege of 66,37. Toen ontvingen de rooms-katho- lieken 16 en het Humanistisch Thuis front sleepte het bedrag in de wacht de twee cent per inwoner die noch pro testants noch katholiek is. Dat 'werd een bedrag van 66. Inmiddels heeft Pro Rege zich ln een brief gericht tot de gemeenteraad van Amsterdam met het verzoek de subsi dieregeling opnieuw ln behandeling te nemen en terug te keren tot de algemeen erkende billijke verdeling van dc subsi diebedragen. storende reclames. „Daarmede treffen we ook de neon-reclames", zo lichtte mevrouw De Ruyter toe. „maar de recla mes, die buiten het landelijk gebied vallen hebben we niet in de hand Dit laatste nu achtte zij toch van be lang. „Stel u het ondenkbare voor, dat er op de toren van de Rotterdamse St, Laurenakerk een schreeuwende licht reclame zou worden geplaatst. Door de tegenwoordige hoogbouw, die vooral aan de grenzen van de gemeenten wordt toegepast, bestaat de kans. dat storende en ontsierende reclame in de steden ook tot het landelijke deel van de provincie doordringt Als provinciaal bestuur kun nen wy hier niets aan doen, het valt buiten onze bevoegdheid. Daarom bestu deren wij de juridische mogelijkheden ••in een aanpassing van de bestaande -ovinciale verordening", aldus mevrouw e Ruyter-de Zeeuw. AUTOKERKHOVEN zy vertelde ook dat ged. staten denken aan bet in het leven roepen van voor waarden by het inrichten van autokerk hoven in het landeiyk deel der provincie. ,Men zou byv. kunnen voorschryven, lat er om dese autokerkhoven een be planting van Italiaanse populieren of abelen moet worden aangebraoht Een „heel erge en akelige geschiede- ts" noemde mevrouw De Ruyter de vuil stortplaatsen. „Deze plaatsen ontsieren de omgeving en veroorzaken hinder en stank. Niet iedere gemeente kan evenals Delft een compost bedrijf oprichten, hoe wel dit een uitnemende oplossing is, Men kan met het huisvuil ook plassen dem pen, zoals Leiden heeft gedaan bü de Nieuwkoopse plassen, maar dit is geen verantwoorde oplossing", aldus mevrouw De Ruyter, die tenslotte aandacht schonk aan de provinciale plassonverordenlng, die in 1933 werd vastgesteld ter bescher ming van het Zuidhollandse watergebied. Doordat het plassengebied als ontspan ningsoord steeds meer in trek kwam bij alle lagen der bevolking, moesten reeda een tiental jaren geleden ingrijpende maatregelen worden getroffen tegen het ontsierende element van het steeds groeiende aantal woonschepen, om te voorkomen, dat het natuurschoon al te ïer werd aangetast. Het is nu verboden zonder ontheffing in ged. staten met een woonschip, bc- drijfsvaartuig of overbiyfselen daarvan tussen 1 mei en 15 oktober langer dan tien .dagen ligplaats te hebben ln het watergebied. RICHTLIJNEN Voor de eigeniyke watersportgebieden zijn voorts richtlijnen vastgesteld, die het innemen van ligplaats met woon schepen nog verder regelen en wel op de Kagerplassen, de Nieuwkoopse plas- i, de ReeuwUke en Sluipwijkse plassen de Kralingse Plas, de Rotte en de Bergse Plassen. In deze rlchtlünen zijn oevergedeelten aangewezen waar het ligplaats nemen kan worden toegestaan, indien woonschip of bedrijfsvaartuig in verband met de omgeving aan redelijke eisen van welstand voldoen. Gedepu teerde staten kunnen een aanvraag voor een ligplaats alleen weigeren op grond van een te verwachten ontsiering of een gehel^ of gedeeltelijke onbruikbaarma- king van het watergebied. In de praktijk is evenwel gebleken, dat deze gronden voor afwijzing niet steeds voldoende zijn om zeer mooie natuurgebieden volledig te beschermen. „By het provinciaal bestuur komen steeds aanvragen voor ligplaatsen van woonschepen binnen. Wy hopen nog een aantal mensen, zy het ln een zij- of ach- tersloot, te helpen", aldus gedeputeerde mevrouw De Ruyter, die ervan over tuigd was, dat de betrokken gemeente besturen alles zullen doen om het water gebied in hun gemeenten te beschermen. „Onderhoud cn verhaal" van de Vuga- boekerij, met de onlangs daarop ver- schenen aanvulling. Het bevat een door terwijl Dordtenaren de tijd ziek t e Merwededijk. de Giessen blijvend i naar mijn vakantieverblijf in Aalten? en de noordelijke en zuidelijke Linge- vangt dan geld krachtens de invalldi- Antwoord: Aangezien de noordelij- oevers niet moeten versmaden. i ke mooie Rijndijk wel bekend zal zijn. Vraag: Daar mijn dochtertje t\ kan men het beste de route over Lam- poëzie-album heeft gekregen, zou ik meerderjarige dochter, die bij haar overeenkomt met de gewijzigde merschans, Stompwijk, Zoetermeer. daar gaarne een versje in schrijven, ouders thuis is, nu ook voor het onder- Moerkapelle naar Gouda nemen. Van- waarvan ik alleen deze regels heb ont- houd betalen als Sociale Zaken helpt? daar neme men (als men de zuidelijke houden: „Orpa koos voor zich de bre- De meningen, die wij hoorden, lopen kent) de IJssel- oever over de Goejanverwellesluis Kunt u mil aan dit versje helpen? nasr Oudewater (waar men een mooi Antwoord: uitzicht over de rivier op de toren volgt: heeft'. Daar moet men goed zoeken 't Aardse dal, door u betreden. met de regelrechte vraag aan de chr. geref. synode dese kerken in een crisis kan brengen. Maar het zou juist een dienst der liefde kunnen zijn. de chr. geref. ker ken tot verontrusting te brengen over de gevaren van een oecumenistisch streven en over het niet ernstig nemen van de belijdenis der gemeenschappelij ke vaderen, vastgelegd in de acte van afscheiding. „Van onze vraag gaat een opwekking uit samen met ons de heerlijke belijde nis der vaderen uit te spreken. De chr. gereformeerden moeten de vrijgemaak te kerken óf als gereformeerde broe ders óf als dwalende ketters erkennen." Teleurstellend achtte ds. Van Houdt de houding der chr. gereformeerden ten opzichte van de vrijmaking. Men heeft zich indertijd wel verheugd over de rechtvaardiging van eigen houding in 1892, maar er is weinig oog voor het kerkvergaderend werk van Jezus Chris tus en de zegen der vrijmaking. Daarom vond ds. Van Houdt het nut tig om in dit stadium de samenspreking niet voort te zetten, maar de chr. geref. kerken gelegenheid te geven in het jaar vóór haar synode deze zaak in d« evgen de weg. Ruth de smalle, God ter eer", nogal uiteen. Men zegt, dat de thuis w versje helpen? wonende dochter wel moet bijdragen, Het versje luidt sis maar de getrouwde broers niet. Weer kruïh anderen zeggen, dat de dochter niet be- sen r.0„ noeft te betalen, omdat zij meerderja- houd ik de plant buiten de zon door om de noordelijke dijk naar Montfoort heeft twee wegen, zegt de Heer rig is. le vinden, die het zqekenloont en goed Orpa koos voor zich de brede Vraag: Hierbij sluit ik een plant in, waarover ik niets kon te weten kom«n. In de winkel zie ik de bladeren van le planten mooi uitslaan, maar bij mij zij steeds. De plant staat in zonnige kamer. Zorgvuldig j berijdbaar is. Van Montfoort kan men Ruth de smalle, God ter langs grote wegen over Utrecht naar Mocht des-Heren oog u vinden, Arnhem rijden, maar het is, als men Op 't door Ruth betreden pad. wat zoeken voor over heeft, aar *- 4 ffifdg 1'"J bevelen de weg door het Neereind r Jutfaas te nemen, vandaar de brug le Beverwei Gooierwetering, het kerkepad I Doorn. Rhenen, Wageningen, Arnhem, krijgt' Hierbij is er nog de aantrekkelijke mo- eens i gelijkheid om bij Amerongen de grote delijkse trrmijr weg te verlaten de Rijn over te steken Antwoord: Indien Antwoord: Als de vader nog geen mest. De bovenkant is bedekt met „gemenebest van zelfstandige ker- kerken aan de orde te stellen. jaar Is, kan de gemeente krachtens de armenwet de kosten nlng op de kinderen vraag, at zij in de praktijk worden aan- tegelijk. Last van luis heeft zij niet. gosproken. hangt af van de draag- omdat de wortels zo boven de ondersteu- grond liggen. Mijn anthurium geeft erhalen. De veel bladeren, maar slechts één bloem de Inwonende dochter Antwoord: Dit is aphelandra, uitbetaald of in de normale r inrichting wordt gieten, steeds met lauw water, ook dan 65 jaar, opgenomen of zich eduwe her- ahamelijke gees-—,..-, de Betuwse Bandijk naar Arnhem trouwt, eindigt haar recht op weduwen- ^jndt. dat het gerechtvaardigd zou zijn temperatuur moet zo gelijkmatig volgen. Fietsers moeten eens denken pensioen, dan ontvangt zij een ultke- hem in een inrichting te verplegen. In gelijk zijn, dus in de nacht niet bene die gelijk is aan het jaar- dit geval wordt het verhaalsrecht der den de 15 a 16 graden Celsius. In de het laatst genoten pensi- kinderen zó zeer beperkt, dat het in winter moet de fietspaden, die van De Bilt Arnhem lopen. Van Arnhem af kan bedrag men langs de Veluwezoom rijden .7 .nc' laatst genoten pensi- kinderen zo zeer beperkt, dat het in winter moet men de behandeling im --- Hierop bestaat echter één uitzon- de praktijk onaannemelijk is. dat de vloelmest of kamerplantmest stake: Doesburg en Doetinchem. of de dering. namelijk als de weduwe her- inwonende dochter zal moeten bijdra- Ook moet de plant liefst in een voc' route over Zevenaar. de Montferland. trouwt ln of na de maand, waarin zij gen. Het feit, dat de dochter in huis tlge omgeving staan. Men moet di over Varsseveld. In de loop der Ja- 64 jaar wordt. Dan wordt de uitke- i», maakt in dit opzicht geen verschil, veel sproeien en het mos vochtig ho ren kan men zijn keuze ook een» be- ring ineens verminderd tot het restant Alleen als het feit zich voordoet, dat den. Zet de plant op een z g eiland Dalen op een weg van Gouda n_ Haastrecht, de Vllst. Schoonhoven en Lekdijk. Men kan ook een kleine orfl. weg maken over Sluipwijk. Wie uit Den tijdelijke uitkering Haag komt zou ook eens kunnen den- -■ ken aan de route over Leidschendam. Zoetermeer en MoeifcapeUe. terwijl Rotterdammers de keus hebben tussen dien zy niet twee IJsseldijken naar Gouda, of de maximum vai noordelijke of zuidelijke Lekdijk naar aan pensioen, dat haar zou zijn toege- ia dochter te weinig kostgeld betaalt, door in de sierpot'een omgekeerd sch romen tot zij 65 jaar wordt. Indien een zou de gemeente daartegen beswaar teltje te leggen en steeds water weduwe hertrouwt, eindigt het recht op kunnen maken, omdat dit in de prak- ■I wordt haar tijk erop neer uitkering ineens gegeven, gelijk dochter de vader. n het bedrag der tijdelijke uitkering zelf niet draagkrachtig is) de dochter de kluit, hetzij haar nog sierpot te houden tot even onder df komen, dat niet de potrand. Het krullen wijst erop. dat d' de vader (die plant te weinig water krijgt, hetzij in j. j-.».. j- (je orngeVjng £)c zijn toegekomen, in- anderhoudt. zodat de "dochter indirect thurium had in de winter" rusT moeten hertrouwd zijn met od kostenJ-*- - ----- jaar. Wil men Vraag: Een vader is reeds geruime dan kope de gemeente zou leven, hebben, dus weinig water en geen in deze zaken weten. mest. Nu echter moet men meer wa- het bekende boekje ter en mest geven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2