BOSCH koe i k o s ten Uw probleem is het onze Ned. Bijbelinstituut bestaat 12% jaar Niet te vlug met normen van evangelie komen IIIBII Kind moet via gezin benaderd worden Een woord voor vandaag Doopsgezinden hielden tooüdaü in Hilversum Ds. H. C. Overeem uit de Geref. kerken (vrijgem.) s ANDERZIJDS REACTIE Een groepje hervormden en gereformeerden, voor het me rendeel predikanten, heeft on langs de volgende verklaring af gelegd: ,JDe ondergetekenden, een werkgroep van hervormden en gereformeerden, zijn van oor deel dat de gescheidenheid van de hervormde en gereformeerde kerken niet langer geduld mag worden. Bewogen door de ver wachting van het Rijk Gods en de opdracht der kerk in de wereld zijn zij er van overtuigd dat naar eenwording gestreefd moet wor den. Zij hebben zich voorgenomen stappen te doen om deze eenwor ding krachtig te bevorderen. Daartoe benoemden zij uit hun midden een kleine werkgroep. Over enige tijd zullen verdere plannen bekendgemaakt worden. Reeds nu echter wordt toezending van adhesiebetuigingen van her vormden en gereformeerden op hoge prijs gesteld." In reactie op deze verklaring heeft prof. dr. J. Waterink in het Centraal Weekblad onder meer het volgende geschreven: W^AAROM juist met de hervormde kerk? Naar het mij voorkomt hadden onze gereformeerde broe ders meer motieven moeten opge ven dan het bewogen ziin door de verwachting van het Rijk Gods en de opdracht van de kerk in de we reld. Is er ook nog zoiets als een be lijdenis? Is de kerk niet meer een pilaar en vastigheid der waarheid? Wensen deze broeders avondmaal te vieren met vrijzinnigen, die de lichamelijke opstanding van Chris tus loochenen, die van het bloed der verzoening niet willen weten? Willen zij in hun bewogenheid ge meenschap aangaan met hen, die de belijdenis der vaderen uitdrukke lijk verloochenen? Of hier dan geen probleem ligt? Of wij dan niet moe ten trachten eenheid te vinden met degenen, die wèl geloven? Ja, na tuurlijk. Maar dat is heel iets an ders dan dat men de gescheiden- de twee kerkengroepen heid Vervolgens: waarom verlaten de ze broeders de normale kerkelijke weg? Als zij werkelijk de kerken bereiken willen dan moeten zij geen „actie" gaan voeren in kranten, maar dan moeten zij bij hun ka meraden zijn. Begrijpen zij niet, dat zij op deze manier de boel hopeloos kapot maken? Heeft, wat zij noe men de bewogenheid door de ver wachting van het Rijk Gods, hen niet doen grijpen naar volkomen wereldlijke middelen? Actie voeren, adhesiebetuigingen vragen! A DHESIEBETUIGINGEN, waar- voor? Zij moeten nog stappen doen en welke stappen dat zijn, dat moet nog bestudeerd worden in een kleine werkgroep. Over enige tijd zullen plannen worden bekend ge maakt. Plannen van deze broeders. Maar hoe kun je nu. zonder dat je weet wat die plannen zijn, adhesie betuigingen sturen? Ik vind dit al lemaal zo'n naïef gedoe. de kerken, waar deze broeders in het ambt staan, een enorme verwarring gesticht wordt. Je telt adhesiebetuigingen en je zegt: wij staan sterk. Maar wat voor verwarde geschiedenis dat in de kerken wordt, dat schijnen de broeders niet te hebben bedacht. De gemeenschap met de hervormde kerk schijnt voor hen belangrijker dan de eenheid en de broederlijke gemeenschap in de kerk, waarin zij zelf in het ambt staan. Ander maal, het is mij een volkomen raad sel dat de bewuste broeders niet be grijpen welk een enorme verwar ring zij stichten. TY/ARE de oproep algemeqn ge- steld geweest in de geest van een drang om te verenigen met al len, die zich stellen op de basis van het gereformeerd belijden en waren daar met name genoemd de chris- duidt met „vrijgemaakt" en de ge reformeerden in de hervormde kerk, dan nog waren er formele bezwa ren tegen zulk een actie in te bren gen. maar dan was er iets vai\ te begrijpen. Maar nu heeft de bewogenheid en de opdracht der kerk in de wereld klaarblijkelijk alleen betrekking op de vereniging van hervormde en ge reformeerde kerken. En ja, nu moet het hoge woord er uit, als inderdaad vandaag de tota liteit van de Nederlandse Hervorm de Kerk en de totaliteit van de Ge reformeerde Kerken zich met elkaar zouden gaan verenigen, dan is dat naar mijn vaste overtuiging in strijd met de opdracht van de kerk in de wereld. Wie Galaten 1 leest hoeft dunkt mij geen verdere toelichting te hebben. En nu denk ik niet eens alleen aan de vrijzinnigen; ik denk ook niet uitsluitend aan figuren als prof. Smits; ook de betekenis, die aan verzoening en genade, aan ver lossing en oordeel gegeven wordt in de theologie van Karl Barth is naar mijn vaste overtuiging in strijd met de Schrift. één ding dat beslist, en dat is de zaak van de Koning. dat wil zeg gen het Woord van de Koning, want alleen uit Zijn Woord kennen wij de zaak; dat betekent gehoorzaam heid aan dat Woord, dat betekent ook handhaving van de belijdenis der vaderen. Als de kerk niet meer is de pi laar en vastheid der waarheid, als zij niet meer is een belijdende ge meente, als binnen haar muren Christus als Zoon van God en licha melijk verrezen Heer niet door al len wordt aangebeden, als looche naars van deze Heiland in het ambt kunnen staan, dan onteren wij on ze Koning als wij een vereniging ook met dergelijke kerkelijke mo gelijkheden zoeken. Ik ontken de opdracht van de kerk in de wereld in dit verband. Ik ontken ook, dat een vrijzinnige overtuiging valt bin nen het kader van het Rijk Gods. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Longerhouw, toez J. H. Pol. kand. te 's-Gravenhage; naar Zwolle als pred. voor buitengew. werkz.h.: J. A. Duetz, pred. bij de Ned. Prot Ge meente in Genève. Bedankt voor Biezelinge en voor Nieuwwolda, toez.: J. H. Pol, kand. te 's-Gravenhage; voor Barneveld, beroep van de prov. kerkvergadering: E. L. Blok te Huissen. Benoemd tot vicaris te Vlaardingen voor wijkgemeenten II en IV: R. Hengst- manger, kand. te Haarlem. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor H. I. Ambacht, 2de pred. pl.: B. van Oeveren te Drachten. Beroepen te Hoofddorp: G. Heyerman te Nijverdal. Aangenomen de benoeming tot geeste lijk verzorger van „Sonnevanck" te Har derwijk: M. Ros te Hoofddorp. CHRIST GEREF. KERKEN Tweetal te Middelharnis: M. Baan te Dordrecht en H. C. v. d. Ent te Rotter dam-West. Beroepen te Zwolle: A. Hilbers te Leeuwarden. BOND VAN VRIJE EV. GEM Bedankt voor Zeist: Jac. Verboom te Dordrecht. In Doorn werd zaterdag het ko peren jubileum gevierd van het Nederlands Bijbel Instituut. Uit verschillende delen van het land waren vrienden van deze school naar Doorn gekomen om de uit reiking van de diploma's aan de drie studenten die dit jaar afstu deerden bij te wonen. In zijn openingswoord heette de vice- voorzitler van het curatorium jhr. F. W. P. H. van Panhuys, burgemeester van Hummelo en Keppel. de aanwezigen hartelijk welkom - „deze familiedag van het N.B.I. sprak zijn dankbaarheid uit vele werk dat in het afgelopen jaar door docenten en studenten de school waren geko men en wat zij naast hun studie hebben mogen doen. „We zitten niet alleen maar met onze neus in de boeken", zei de directeur de heer F. Smit, „want onze studenten worden er ook op uitgestuurd om practisch evangelisatiewerk te doen." Zij leiden kindersamenkomsten in de omgeving, werken mee aan openlucht bijeenkomsten en doen huisbezoek en colportagewerk. De studenten vertelden iets van hun ervaringen. Volgens de directeur heeft de school door al dit werk meer contact gekregen met de bevolking. Ook konden samen komsten worden belegd op het „Zonne- chronische ipei, ae adiin^igcji v-,... op wat hij noemde I huis", de inrichting Baptistenvoorgangers bijeen Op het Nederlandse baptisten centrum „De Vinkenhof" te Bosch en Duin werd deze week de 38e jaarlijkse conferentie van de Broe derschap van Baptisten Voorgan gers gehouden onder leiding van ds. N. J. van Beek te Alkmaar. Deze kon een groot aantal bezoe- Dr. Fisher benoemd tot baron Fisher De afgetreo'en aartsbisschop van Can terbury, dr. Geoffrey Fisher, is in de adelstand verheven. Hij is nu baron Fisher van Lambeth, het deel van Londen waar hij 16 jaar lang heeft geresideerd als geestelijk hoofd van de Engelse Kerk. De titel is niet erfelijk, dus dr. Fisher kan de titel niet overdragen aan een van ziin zes zoons. op 31 mei afgetreden Igd door de aartsb dr. Arthur Ramsey. KRO-VOORZITTER Do verrassende benoeming van de KVP- voorzitter, mr. Van Doorn, tot voi ter van de KRO beeft ook by enkele week- bludrn (kritisch gestelde) commentaren uitgelokt. Elsevier* Weekblad schrijft„Men kan met de beste wil van de wereld niet volhouden dat de televisie in Nederland een hoogtepunt bereikt heeft te vergeleken met wat op zyn beeldscherm destijds Rembrandt nastreefde of wat maar v ergelijkbnar is met andere Nederlandse culturele daden Het doet ons daarom leed in De Volkskrant over de nieuwe voorzit ter van de KRO een mededeling te lozen die wy niet anders dan als verbazingwek kend kunnen kwalificeren: „De heer Van. Doorn heeft zich nog zelden met omroep- vraagstukken bezig gehouden. Televisie is er in het ge/in sinds november I960, vooral ten gerieve van mevrouw Van Doorn". Hier uit blijkt, dat dc blik van de heer Van Doorn op de televisie geenszins vertroe beld gracht knn worden door deskundig heid. Raadselachtig is liet derhalve hoe in hetzelfde artikel de heer Van Doorn ge kwalificeerd wordt als een fervent tegen stander van de reclame-televisie. Vrij Nederland zegt: „Het is enigs zins raadselachtig als de voorzitter van een politieke partij als de KVP ontslag neemt om voorzitter te worden van de KRO. Als wy overtuigd waren dat nit deze benoe ming blykt welk allesoverwegend belang deze partij aan de televisie toekent, dan zouden wij ons over een navolgenswaardig voorbeeld verheugen. Maar tot nu toe is er weinig geweest by de KRO en zelfs bij de KVP dat getuigt van een byzonder scherp zinnig inzicht in dit opzicht. Noch her inneren wij ons merkwaardige of oorspron kelijke uitlatingen van dc heer Van Doorn op dit gebied. Desondanks zouden wy voor lopig niet graag deze benoeming een ver gissing noemen. De nieuwe voorzitter heeft bewezen dat hy over organisatorische capaciteiten beschikt. Er is werk genoeg voor hem, misschien te veel, in zyn nienwe betrekking. In elk geval zullen dc voor standers van een nationale omroep van hem niet veel mogen verwachten, even wei nig als de vechters voor reclame in de te- lovisie". Predikanten stichten Israël-reisbureau voor theologen Een aantal hervormde en gerefor meerde predikanten hebben het initia tief genomen om een eigen Israël-reis bureau te stichten. Het zijn de her vormde predikant ds. J. H. Grolle van Utrecht, en de gereformeerde predikan ten R. Bakker van Rotterdam, C B. Bavinok van Amsterdam, N. J. Hom mes van Hillegersberg en dr. J. Zalma van Voorburg. Zij noemden hun orga nisatie die een stichting ia geworden: bel sullen worden georganiseerd voor theologen en predikanten. Do reizen zullen wetenschappelijk en Dr. K. J. Kraan tot „Jachin" Ondanks de „concurrentie" van visie en zelfs balletscholen bereikt de Gereformeerde Zondagsschoolvereni ging Jachin", die vrijdag en zaterdag in Gouda voor de jaarvergadering bij een was, toch nog zo'n 40.000 kinde ren. Dat is weliswaar minder dan voot de Tweede wereldoorlog, maar daar tegenover staat dat de opbouw van het werk gezonder is geworden, terwijl het ook gelukt is de kinderen langer vast te houden. Voor het jeugdwerk hebben meisjes en jongens van 20 jaar zelfs nog grote interesse; alleen op de zon dagsscholen is het moeilijker hen wat langer vast te houden. Deze medede lingen deed dr. K. J. Kraan uit Rotter dam, die sprak over het onderwerp „Zondagsschool en huisgezin". In zyn inleiding ging dr. Kraan wat dieper in op zyn brochure „Van de zon dagsschool naar het gezin" en besprak en passant het referaat, dat nrof. dr. F. W. Grosheide tijdens het pinkstenveek- einde over hetzelfde onderwerp heeft ge houden. Dr. Kraan stelde, dat men de kinderen niet goed benaderen kan als niet gelijktijdig het gezin benaderd wordt De beste weg zou zijn om vanuit het gezin naar het kind te komen. In feite mag men nooit met het kind be ginnen. Ook nimmer met het kind alleen, want dit kind is een onderdeel van het gezin. Na deze inleiding werden er discus siegroepen gevormd, die de brochure van dr. Kraan nader onder ogen zagen. De punten van bespreking waren „Van zondagsschool tot jeugdbeweging", „Het gezinsbezoek", „Via de kinderen tot vol- wassenenwerk" en „We vormen eon team voor werk en gebed". In de middagui werden hierover vragen aan een forum gesteld. De vergadering was geopend door ds. L. Ringnalda uit Bussum. In zijn wij dingswoord zei deze, dat men in de kerk mensen meer kerk dan mens ziet, ter ijl het juist andersom moet zijn. Het lat om het mens zijn, om de kennis van mens. Opdrachten Bij zyn hemelvaart heeft Jezus twee opdrachten gegeven. De eerste luidde „Gij zult kracht ontvangen". Men heeft de kracht ontvangen om het evangelie !.n alle uithoeken van de aarde te brengen. Ds. Ringnalda concludeerde, dat alle middelen van de moderne tijd ge bruikt moeten worden om het evangelie verder uit te dragen. Blijven we in ge breke, dan doen we tekort aan de op dracht, die Jezus ons gaf. In dat geval zouden we het Woord van Jezus niet au scrieux nemen. De tweede opdracht luidde Gij zult getuige zijn". Dit betekent aldus ds. cultureel verantwoord zijn en op elke reis zullen twee colleges gegeven wor den door hoogleraren en doctoren in de theologie en archeologie alsmede door hoogleraren van de Hebreeuwse Univer siteit te Jeruzalem. De stichting wil ook de mogelijkheid openen om voor studen ten in de theologie reizen naar Israël te orgahiseren. De programma's wor- den zó ingericht, dat men van Israëls verleden en heden de grote momenten krijgt te beleven. De initiatiefnemers zijn van oordeel, dat door deze reizen het wetenschappelijk onderzoek op tal van gebieden der „historia sacra" kan opbloeien en de prediking uit de bijbel daardoor doorleefder en practischer kan worden. Ringnalda dat wij de omgeving gaan zegenen, onze zondagsschoolkinderen gaan zegenen. Want wij zyn gezegend om te zegenen. Ds. Ringnalda zei ten slotte, dat God ons met de hemel uit de verlegenheid redt als we sterven. Jezus zal terug komen om te zien wat er van de nieuwe aarde geworden is. Mej. A. J. v.d. Meulen uit Scheveningen hield een drietal lezingen en wel over het zondagsschoollied, het leren van deze liederen en het gebruik van muziekin strumenten. Zij ging uit van de lieder bundel „Stemmen des Heils". Mej. Van der Meulen betoogde, dat men deze lie deren altijd moet blijven zingen. Men mag nooit vergeten welke zegen er van is uitgegaan en er nog steeds van uit gaat. Het zingen van geestelijke liederen is vooral voor kinderen van onschatbare waarde. Men bezingt Gods lof, Zijn groot heid en macht, Zyn heerlijkheid en ge nade. Deze liedexen, die al zo lang bestaan, zijn nu aangepast aan moderne muziek instrumenten. Mej. Van der Heuvel liet het lied „Er ruist langs de wolken" zin gen en gebruikte daarbij diverse kleine muziekinstrumenten zoals de tamboerijn, de triangel, een kleine trom en castag netten. De voorzitter van „Jachin", ds. J. B. v.d. Sijs, maakte de belangstellenden nog attent op het vormingsweekend, dat op 17 en 18 juni a.s. te Baarn wordt gehou den. Velen hebben zich hiervoor reeds opgegeven, doch er zijn nog enkele plaat sen vrij. v. d. Wal, secretaris C.B.C. overleden kers uit Nederland en België ver welkomen en sprak in zijn ope ningsrede over de plaats van de predikant in de gemeente als een geroepene temidden van geroepe nen. Daarna werd een grote agenda afgewerkt van theologische en praktische onderwerpen. Tijdens de conferentie werd ds. B. Post humus van Rotterdam-Zuid gekozen als we penningmeester in de plaats van de periodiek aftredende ds. C. Mostert "an Harlipgen. Over de vraag: „Hoe voorkomen wy huwelijksverschraling?" sprak prof. dr. H. R. Wijngaarden van Amsterdam. Deze wees op het gebrek aan goede huwelijks voorbereiding. De liefde heeft voortdu rend onderhoud nodig, juist ook in moeilijke situaties. Liefde moet vooral dan tot uitdrukking komen, waar ze niet meer vanzelfsprekend is. Ook kwam het verschil tussen psycho logen cn theologen ter sprake. De psycho- choloog helpt de mens zijn eigen leven aan te kunnen en de theoloog wil hem helpen de rechte weg te gaan. De predi kant moet echter niet te vlug met de nor- men van het evangelie komen, maar eerst de mensen laten uitpraten. De rector van het baptisten semi: rium, ds. J. Reiling te Bilthoven hield i inleiding over de relatie tussen doop j Heilige Geest, die hij bestempelde als exegetische bijdrage in het gesprek, dat momenteel nogal gaande is over het on derscheid tussen geloven en deelhebben aan de Heilige Geest als door de pinkster dagen vertolkt. Door ds. J. de Jong te Emmer-Erf- scbëidenveen werd stilgestaan bij de be tekenis van de avondmaalsviering. te. De toekomstgedachte wordt nogal verschillend gezien: enerzijds zuiver ais toekomst, anderzijds als reeds gereali seerd. Dr. Kiwiet was van oordeel, dat het heden moet worden gezien in het licht van de toekomst van Gods rijk. Jaarvergadering van de geref. d-ankbestrijding De 58e algemene vergadering van de Gereformeerde Vereniging voor Drank- bestijding zal op woensdag 5 juli a.s. te Zuidlaren worden gehouden onder presidium van ds. C. M. v. d. Loo, ge reformeerd predikant te Soest. In de morgenvergadering komen de huishou delijke zaken aan de orde. In de mid dagvergadering zal dokter J. J. Speel- arts van de stichting „Dennen oord" te Zuidlaren refereren over „Al cohol en verkeer" waarna ds. S. G. Bloem, geref. predikant te Sappemeer, opwekkend slotwoord spreken zal. patiënten. Weer een andere student telde van het colportagewerk met evan gelisatiebladen langs de deuren en van de tractaatverspreiding. Het Nederlands Bijbel Instituut wil jonge mensen opleiden voor evan gelisatie en kerkelijk werk. Enkele afgestudeerden zyn nu werkzaam op verschillende zendingsvelden of by Nederlandse interkerkelijke organi saties. Op deze dag vertelde de heer Hooisma. bestuurslid van de ICC AN iets over het werk van en voor de Ambonezen in ons land. Daarna werden de diploma's Uit gereikt aan de drie studenten die de drie-jarige cursus hebben beëindigd. Tevens werd nog medegedeeld dat de voorzitter prof. dr. H. Bergema, zendings hoogleraar te Kampen, zich genoodzaakt ziet om zijn gezondheid zich terug te trekken. Hij heeft aangeraden om een nieuwe voorzitter voor het curatorium te zoeken. Het is echter nog niet bekend wie zijn plaats zal innemen. Ook werd medegedeeld dat de drie-jarige cursus geheel opnieuw is ingedeeld. Er zijn vakken gecombineerd om een meer af gerond en evenwichtig geheel te krijgen. Hierbij is er naar gestreefd elk jaar tot :n afgerond geheel te maken, waarbij elk hoofdonderdeel voldoende tot zijn recht komt. Dat betekent dat studenten die de gehele drie-jarige cursus niet kunnen volgen ook een of twee jaar kunnen komen. De gang van het Evangelie in de antieke wereld, zoals u die beschreven vindt in het boek Handelingen, is toch wel een wonderlijke geschiedenis. Het is een verhaal van grote weer standen en van deuren, die plotseling open gaan, van hoog oplaaiende twisten en van oplossing van conflicten. En zo tussen de regels door ontdekt u feiten, die ook op de alge mene verhoudingen, politiek en staatkundig, een helder licht werpen. Het is een wereld, waarin de macht nog ligt in Ro meinse handen en waarin vanuit Rome de richtlijnen uitgaan tot in de verste uithoeken van het imperium. Het is de tijd, waarin keizer Claudius alle Joden beveelt Rome te verlaten. „Joden niet gewensten wij weten daarvan. Maar dan lijkt het, of de camera uit al die Joden één figuur naar voren haalt. Hij heet Aquila en hij vestigt zich in Corinthe, samen met zijn vrouw Priscilla. Daar ontmoet hij de apostel Paulus. Hoe zij elkaar precies hebben ontdekt weten wij niet. Wèl, dat Paulus en Aquila compagnon worden en samen hun oude beroep, dat van tentenmaker, gaan uitoefenen. De sabbath reserveert Paulus voor besprekingen in de synagoge. Het zijn zomaar wat simpele feiten, helemaal niet groots of fasci nerend. Een man, die met het maken van tenten zijn boter ham moet verdienen en één dag in de week zich aan geeste lijke zaken wijdt. Maar bedenkt u wèl, dat God door deze simpele dingen bezig is met de uitbouw van Zijn Koninkrijk! Ag Bij 150-jarig bestaan A.D.S. (Van een verslaggevers) Voor de derde maal in nauwelijks een halfjaar hebben de doopsgezinden die er vanouds niet zo op gebrand zijn om tam-tam te maken een her denking georganiseerd. Zij begonnen in het laatst van 1960 met de viering van het 225-jarig be staan van het doopsgezind seminarie. Spoedig daarop volgde, in januari, te Amsterdam en Witmarsum de Menno- Simonsherdening. En zaterdag is in de Expo-hal te Hilversum het 150-jarig bestaan van de Algemene Doopsgezin de Sociëteit gevierd. De plaats van samenkomst duidt er al op, dat het hier om een massale gebeur tenis ging. Men had er inderdaad een toogdag van gemaakt, de eerste van die aard bij de doopsgezinden. Niet eens met besluit Assen Het is duidelijk dat niet iedereen vrijgemaakte gereformeerde kring enthousiast is over het besluit van de synode van Assen om alle contact met de Gereformeerde Kerken af te wij zen als sommige synodeleden. Ondanks het feit dat dit besluit met slechts twee stemmen tegen werd genomen, is er een vrij grote groep die zich wil dis tantiëren. Zo heeft de groep rond bet blad Contact besloten om een samen komst in Zwolle te beleggen op 24 juni Hotel Gijtenbeek, om de ontstane situatie te bespreken. Ds. H. Overeem, de predikant van Hattem, die als legerpredikant werkzaam heeft evenwel een verdergaande clusie getrokken uit het besluit. Hij is uit de vrijgemaakte kerken getreden. Ds. Overeem heeft vooral bezwaar te gen de „grote woorden" die door de vrij- gemaakton zijn gebruikt bij het afwijzen van ieder contact. Hij meent dat de Hei lige Schrift geenszins iedere vorm van contact verbiedt. Door de uitspraken van de synode van Assen is naar zijn mening de verantwoordelijkheid voor het voort bestaan van de kerkelijke verscheurd heid komen te liggen op de vrijgemaakte kerken zelf. Hij zette zijn gevoelens over het besluit in de Asser synode uiteen in een brief an de kerkeraad en verzocht zich hier over te mogen uitspreken in de dienst van verleden week. De kerkeraad wilde hem dit echter niet toestaan en besloot dat ds. Overeem de diensten niet mocht leiden. Ds. Overeem zag zich toen genood zaakt in een „open brief" zich tot zijn gemeenteleden tc richten. Hij schreef daarin dat de kerkeraad het hem onmo gelijk heeft gemaakt zijn ambt uit te oefenen, zoals hij voelt dat hij dat moet doen. Daarom kan hij niet langer tot de vrijgemaakte kerk van Hattem behoren. Vervolgens heeft deze predikant zich tot de gereformeerde kerkeraad van de zelfde plaats gewend. Deze heeft rich reeds eerder uitgesproken over de be sluiten van de jaren 1942 tot 1946 en over de in en na die tijd genomen tuchtmaat regelen. Ds. Overeem was van mening dat de vrijgemaakte gereformeerde kerk deze uitspraken niet mocht negeren, om dat de synodale gereformeerde kerke raad heeft uitgesproken de indertijd ge nomen tuchtmaatregelen niet langer voor zijn verantwoording te kunnen nemen. Nu zfjn eigen kerk niet met deze kerke raad wil spreken en de synode ieder con tact beeft afgebroken heeft ds. Overeem zelf contact met de plaatselijke kerke raad opgenomen met het verzoek in dc gemeenschap van de Gereformeerde Kerken te worden opgenomen. Hij zal zeer waarschijnlijk legerpredikant blij ven, met als standplaats de gereformeer de kerk van Hattem. Pensioenfonds voor personeel van de Geref. kerken bij een Dezer dagen werd in Utrecht de al gemene vergadering gehouden van de stichting „Pensioenfonds Samenbinding" voor het personeel in dienst van de Ge reformeerde Kerken en Instellingen. Het was op 1 mei vijf jaar geleden dat dit fonds werd gesticht. In die tijd is het met sprongen gegroeid van 37 tot meer dan 300 leden. De groei bedroeg het af gelopen jaar minstens dertig leden. Deze groei kwam ook tot uiting in de premie-ontvangsten. In 1960 werd aan premies en inkoopsommen een be drag ontvangen van 163.766.03. De door de stijging van het bedrag der gestorte premies verkregen hogere kortingen van de herverzekeraar komen voor het grootste deel ten goede aan de deelne- Zo kon over 1959. 1960 en 1961 n een extra-korting van hun pen sioenpremies worden verstrekt. Het fonds verwacht dat de groei nog niet ten einde is, omdat nog velen tot dit fonds kunnen toetreden. (Advertentie) Voorburg overleden de heer C. Wal, secretaris van het hoofdbestuur van de Christelijke Bedrijfsgroepen Cen trale. 1/e heer van der Wal werd 1 sep tember 1896 té Leerbroek geboren en was eerst werkzaam bij de Glasfabriek Leerdam te Leerdam, vanwaar hij in 1916 vertrok naar Philips te Eindhoven. Reeds vroeg trad de overledene in de vakbeweging op de voorgrond. In 1909 richtte hy een afdeling op van de voor malige Christelijke Fabrieks- en Tran sport Arbeiders Bond. waarvan de heer Van der Wal secretaris werd. In Eind hoven nam de overledene in verschillen de besturen op het gebied van bedrijfs leven zitting en op 1 oktober 1929 volgde zijn benoeming tot plaatselijk bestuur der aldaar. Twee december 1931 trad hij op als districts-bestuurder te Zwolle. Na de bevrijding werd de heer Van der Wal secretaris van het hoofdbestuur van de Christelijke Bedrijfsgroepen Centrale, de nieuwe naam van de voormalige bond van Chr. Fabrieks- en Transport arbei ders. De heer Van der Wal was een be kende figuur in hft sociale leven. Hij had ook zitting in de Verbondsraad van het Christelijke Nationaal Vakverbond Zijn verdiensten vonden erkenning in I zijn benoeming tot ridder in de Orde van Oranje Nassau. De begrafenis zal plaatsvinden op don derdag 8 juni om 14.30 uur op de Ooster begraafplaats aan de Rodelaan te Voor burg. Hëbmmt u&ikockte, hmA Ui SuJuofrn -7.45 rungen wen HHHiH schillende doopsgezinde organisaties verenigingen waren gehesen. Een an bloemen was bij het podium te zi Het samenzijn der duizenden begon iet een wydingsdienst, geleid door de voorzitter der A.D.S., ds. S. M. A. Daal der te Haarlem. Aan het slot voerden jongeren het jubileumspel „Onderweg" chap Manifestaties ichtii Tussen deze twee „programmapunten" lag een reeks van kleinere manifestaties, waarbij enkele korte toespraken jubileumrede. Ook beleefde men in de Euite Expo-hal de eerste uitvoering van de poher Menno-cantate, een zangstuk waaraan negen doopsgezinde koren meewerkten. De tekst hiervan is door ds. H. W. Mei huizen te 's-Gravenhage samengesteld uit de werken van Menno Simons. De doopsgezinde musicus Hans P. Keuning )adm zorgde voor de compositie. k0( Verschillende facetten van doopsgezin- leis- de activiteiten werden in toespraken of „presentaties" voor het voetlicht gehaald, zoals het broederschapswerk, de bijzon dere noden, de zusterkringen, het jeugd werk. Ds. J. J. G. Wuite te Bilthoven laag: sprak over het seminarie, ds. H. Bremer de zending. Pry te Amsterdam Geen kerk geworden Mr. H. Craandijk te Amsterdam, voor zitter van de doopsgezinde broederschap, sprak de jubileumrede uit, onder de titel raaln „Sociëteit en broederschap". Hij zette uiteen, dat de sociëteit dé vereniging der doopsgezinde gemeenten ta.a\sj is, een organisatie met vast omschreven Ge taak. oir. De broederschap is het verenigingspunt van de doopsgezinden persoonlijk. Als broederschap staat men ook in gemeen schap met alle mennonieten ter wereld. De broederschap was er al lang voordat in 1811 het administratieve lichaam, de A.D.S. werd opgericht. 4 >auz€ De A.D.S. wil in beperkte zin de ge meenten dienen en in wijdere zin de broederschap. Zij is daarin geduren de de anderhalve eeuw van haar be staan uitnemend geslaafd. Er werd wel gevreesd voor „bisschoppelijk" op treden, maar de ontwikkeling is in doopsgezinde geest geschied. De broe derschap is geen kerk geworden; dat zou niemand willen. Helaas valt niet te juichen over uiter lijke vooruitgang en innerlijke kracht van de doopsgezinde broederschap. De ontvolking van platteland en binnenste den heeft de gemeenten aangetast. De werfkracht blijkt niet sterk te zijn. Toch wilde mr. Craandijk geen boete- prediking houden. In overgave aan Hem, die niet laat varen het werk van Zijn handen, geloofde de heer Craandijk in de toekomst der broederschap. En hij verwachtte dat de A. D. S. daarvoor het instrument zou zijn. Eeuwfeest Het samenzijn leverde nog allerlei aar dige momenten op. O a. werden degenen naar voren geroepen, die het eeuwfeest L,r. van de A. D. S. in 1911 hadden bijge- woond. Een dame en twee heren kwa- Eén hunner, de emeritus-predikant S. N. II. Gorter, sprak de vergadering toe. Hij herinnerde er aan, dat het eeuwfeest in Artis te Amsterdam was gevierd, niet massaal als nu. maar met een voor treffelijk diner voor alle aanwezigen 7.45 Hoewel de geleerden beweren, dat dc tensrn in de toekomst 120 jaar oud kun- fn worden, achtte ds. Gorter de kans i niet groot, dat hij het tweede eeuwfeest •zou halen. „U wilt mij wel verontschul digen", zei hy. waarop de vergadering i spontaan „Lang zal hij leven" aanhief. Vraag: Hierbij sluit ik een blad in van een veel voorkomend hangplantje. Het wil niet groeien en de blaadjes val len af. Niets helpt. Antwoord: Novalls is het pseudoniem land", uitgave Kok, Kampen, voor Friedrich, Freiherr von Harden- ƒ1,50, geeft een beknopte berg, een Duits dichter en schri' die leefde van 1772 tot 1801. Hij rriiii au die Nacht' -- t roman „Heinrich von Ofterdingen (on- R. Fernhout Mzn. wnfirnpiiiic roltooid)i waarin hij de ontwikkelings- Kerk" (1912) ;r" gang van een romantisc dert. Er zijn gedichten Nederlands vertaald, i Coster. Antwoord: Dit is it in sterke mate is aangetast door het z.g. spint. Dit is een spinnende mijt en deze is ervoor verantwoordelijk, dat het plantje niet groeien wil en dat de blaadjes afvallen. Spint is kenbaar aan zeer kleine gele tot rode diertjes,voor aan de onderzijde van het blad. De- zuigen het sap uit het blad. Vandaar die grauwe bladkleur. Met een goede loep zijn de diertjes te zien. Het ver schijnsel treedt vooral op als de plan ten te droog staan, b." J ln tocht enz. Men be te zorgen voor een vochtige omgeving zoals veel sproeien. Men zij voorzich- tig met kunstmest, doordat de planten van in deze toestand daarvan niet veel kunnen hebben. De directe bestrijding geschiedt door verschillende middelen die in handige verpakking in de handel verkrijgbaar zijn o.a. pyrox, gesarex. .JO„, Het zijn stuifmiddelen, die zeer gemak- uitvoerig overzicht ook Ds. J. H. Velema heeft boek geschreven „Wat reformeerd", uitgave Zijn hoofdwerk "is de Janssen-fonds. Verdere bronnen zijn: r i,De Chr. Geref. I.Velzen, .gedenk- romantische dichter schil- schrift der Chr. Geref. Kerk bij haar hem in het 59-jarig jubilé" (1884). Een schat van door Dirk gegevens niet over de geschiedenis prijs als één geur de fles verlaat en niet eerst de gemakkelijkst te vervluchtigen delen er uit verdwijnen, waardoor een goed onbruikbaar of anders ruikend parfum Christelijk Ge- overblijft. Op deze vragen kan alleen n het ds. H. de fabrikant van de parfum een ant woord geven omdat deze weet welke de samenstelling is van deze speciale par fum en welke de eigenschappen zijn. Vraag: Wanneer de vrouw in gemeen schap van goederen is gehuwd met een zakenman, wiens zaak hard achteruit over het heden vindt men in het gaat, is het dan mogelijk dat de schuld- Vraag: Bestaat er een boek(je) van de kerkgeschiedenis der Christelijke Gereformeerde Kerk van 1834? Zo ja, man, -u w®lke uitgever is dit verschenen en Men' bestrijdt spint door wa^ *s de prijs? Antoord: Over de geschiedenis vanLBMHHI de Christelijke Gereformeerde Kerk moe! Gaat dr. J. Jaarboekje, Boekhandel en Uitgeverij D. J. van Brummen, te Dordrecht, waarin ook een necrologie voorkomt van alle predikanten vanaf de Afschei ding. Bij dezelfde uitgever is een ge schiedenis van de zending dezer kerken verschenen, genaamd „Pergilah Ka- dan Heen!", ƒ7,90. Vraag: Tk ben in het bezit van een es Industrieparfum, een bruin en vet- de zakenschulden tig parfum, die ontzettend sterk ruikt. eisers beslag kunnen leggen op haar spaargelden? Is er een middel, waar door zij haar geld in veiligheid kan stellen? Lopen dan ook nog de kinde ren gevaar? Antwoord: Het spaargeld van de vrouw, die in gemeenschap van goede ren gehuwd is, kan door de schuldei- beslag genomen worden de Het dr. G. Keizer, die echter uitsluitend ander der Does Kan ik deze verdunnen met het c HHHHHHMHHHHHHH verdere geschiedenis der Christelijke Gerefor- --- meerde Kerk heeft men in „Het dwaze de 10 tot Gods" van dr. L. Praamsma, uitgever lang tot Zomer Keuning, prijs 9,95. Het pas verschenen pocketboek van dr. C. Nj kelijk kunnen worden toegepast. Een I keer stuiven is niet genoeg. Men zal meerde Kerk heeft deze behandeling daarom or* J- - - -- - 14 dagen moeten herhalen men geen spint meer ziet. i Vraag: Wie was Novalis? mogelijk voor echtgenoten alsnog de hulp van een advocaat in te roepen om huwelijksvoorwaarden op te stellen Meestal gebeurt dit echter pas wanneer Antwoord: Waarschijnlijk kunt u de het eigenlijk reeds te laat is. De kinde- 1 bruikbaar parfum RMMm H Igebil. dr. L. Praamsma, uitgever dunnen in alcohol. Meestal moeten er dan nog bepaalde stoffen aan toege- ren kunnen niet aangesproken worden voor schulden van de ouders, tenzij zij zich borg hebben gesteld, compagnons '""i de ouders zijn, of de erfenis voegd worden, z.g. fixatieven, om te hun ouders onvoorwaardelijk hebben Impeta „Kaart van kerkelijk Neder- maken dat de parfum ook inderdaad aanvaard.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2