Geref. kerken Z.-Amerika
zoeken zelfstandigheid
Verheugende gevolgen
van emancipatie arbeider
Een woord voor vandaag
PeekjCloppenburg
Verkoop op zondag niet
in strijd met de wet
Ambtsdragers gingen niet
aan Avondmaal
Chefarine
ANDERZIJDS
AFWIJZING CONTACT I
In de gereformeerde pers be
ginnen de reacties los te komen
op het afwijzen van de uitge
strekte broederhand door de sy
node van Assen. Over het alge
meen wordt het harde antwoord
gezien als een zeer betreurens
waardig feit.
Zo schrijft bijvoorbeeld dr. J.
Schelhaas Hzn in zijn blad
„Waarheid en Eenheid", dat nog
altijd streeft naar hereniging:
Opmerkelijk is, dat ook op deze
synode de verering van de vrijma-
lijk moeten voorstellen.
Dit vind ik bedenkelijk. Hier is
de geestdrijverij in beginsel aanwe
zig en aan het woord. Hier gaat
men onmiskenbaar op een secta-
risch pad.
Ik begrijp niet, hoe men op deze
wijze zich durft laten gaaji. Bun
schoten-Spakenburg herinneren we
ons nog goed. Het was te Assen bij
enkele sprekers nog hetzelfde ge
luid. En naar ik meen wordt dat
geluid ook in het rapport van de
commissie beluisterd. Al is men
ook nog zo overtuigd van de juist
heid van de opvatting, dat de vrij
making een werk Gods is geweest,
waarom moet dit verhindering ge
ven om samen te spreken met hen,
die over die vrijmaking een andere
gedachte hebben?
AFWIJZING CONTACT II
In hetzelfde blad schrijft de
Rotterdamse predikant dr. E.
Masselink over de enige predi
kant die zich niet stelde achter
het synodebesluit:
De moed van ds. J. P. van der
Stoel moet bewonderd worden, dat
hij als vrijwel enige spreker op sa-
menspreking aandrong. Hij is door
zijn broeders heftig bestreden. Er
werd zelfs van een valstrik gespro
ken, die Utrecht gespannen zou
hebben. Mogelijk dat de praeses
daartoe wat aanleiding gegeven had
door bij de opening Ps. 124 te le-
Maar ds. Van der Stoel merkte
op, dat juist bij een samenspreking
zou blijken of er confessioneel wat
veranderd was. En dat de Utrecht
se Synode door het verleden in
Gods oordeel over te geven geen
categorische veroordeling gaf van
de Vrijmaking én dat de „gebon
den" kerken naar zijn mening van
hun schuld overtuigd konden wor-
Nog eens, een eresaluut voor de
ze vredes-vechter. Uit ervaring we
ten wij, hoe moeilijk het is om te
gen de publieke overmacht in een
gewetensstandpunt te hebben en
daarmee op gepaste wijze voor de
dag te komen.
Maar dat laatste willen we toch
ook hier proberen te doen.
Naar mijn gevoel moeten we ons
niet van het vredesfront laten weg
jagen door welke hoogkerkelijke ex
plosies ook. Want die zijn er aan
beide kanten.
Hoezeer ik het betreur, dat Assen
geen contact wenst, eerlijkheids
halve wil ik het juist hier ook be
treuren, dat onze vraag om samen
spreking niet wat opener, dringen
der en ootmoediger was.
AFWIJZING CONTACT III
Heel anders reageert de vrijge
maakte hoogleraar J. Kamphuis
die zelfs spreekt van „blijdschap
op blijdschap" in zijn „Reforma
tie".
Want tussen „Utrecht" en ..As
sen" ligt een absolute scheiding,
omdat de waarheid van het Woord
Gods in geding is; ligt een absolute
scheiding, omdat de heerschappij
van de Zaligmaker in geding is en
de ganse genade en het genadebe
toon van God.
Men oordele voor het aangezicht
van God en van heel de toeziende
Kerk, zó er nog toegezien wordt!
En indien er niet méér wordt toe
gezien, omdat de christenen het
moe geworden zijn en omdat zij het
verleerd hebben door het Woord
onderwezen uit eigen ogen te zien
en omdat zij ten slotte maar de
hals gebogen hebben onder een
dan oordele men
Zijn de persberichten juist ge
weest. dan heeft niet lang geleden
ds. O. Jager erover geklaagd, dat
de „vrijgemaakten" maar niet van
hun plaats te krijgen waren, wat
er ook aan synodale kant gebeurde.
WIJ onzerzijds hebben er al lang
en bij herhaling over geklaagd, dat
ds. O. Jager maar niet van ziin
plaats te krijgen is, ondanks de
evidentie van de feiten; we heb
ben erover geklaagd, dat de onwil
om de weg van de vrijmaking te
5aan zich verschool achter allerlei
ure woorden, die echter niet ver
hullen konden, dat de kerkelijke ge
hoorzaamheid geweigerd bleef wor-
snst
AFWIJZING CONTACT IV
Ook in Groningen kwam Pink
steren ter sprake. Zo schrijft ds.
W. Reeskamp
Hier zijn wij dan doorgestoten
naar de achtergrond van al de As
ser besluiten: het absolutisme Is de
strik waarin de „vrijgemaakte"
kerken gevangen zijn.
Eigen kerk valt dan samen met
de kerk des Heren. Eigen zaak
wordt vereenzelvigd met de zaak
van God. Eigen mening is Identiek
met de mening des Geestes.
Als op de Asser synode ge
sproken wordt over de vrijmaking
als een werk Gods en ds. v. d.
Stoel vult per interruptie aan:
„door mensenhand", dan mag hij
dat niet zeggen want dan stelt hij
de vrijmaking relatief!
Vanuit dit absolutisme beschikt
men op een angstige manier over
de koning der kerk. „Bij ons is
Christus, bij hen de hiërarchie".
Gevangen in de strik van dit ab
solutisme moest men wel, met
ijzeren consequentie, komen tot al
deze besluiten.
Wie deze achtergrond ziet, staat
over de besluiten als zodanig niet
meer verbaasd.
Zo werd het appèl onzer ker
ken, in Christus' naam gedaan, af
gewezen en er zal pas toenadering
komen als de grauwe staar van
dit absolutisme gelicht wordt, als
de geest des Heren de vrijgemaak
te broeders gaat ontdekken aan de
zonde van afgoderij, die in dit al
les gelegen is.
Wij zullen om deze bekering dan
ook maar moeten bidden.
En wij zullen dat ootmoedig doen.
Dit absolutisme wordt nl. door
de geest van Pinksteren afgebro
ken. Reeds zijn er zo velen in de
ze kerken die diepbedroefd zijn
over de beslissing van hun synode.
Zij staan wel voor een moeilijke
beslissing. Absolutistisch gerede
neerd zou men zeggen tot hen:
„Gaat uit van haar opdat gij aan
deze kerkzonden geen deel hebt".
Maar wij zullen in deze strik niet
vallen en dit dus niet zeggen. Ieder
zij in zijn eigen gemoed ten volle
verzekerd van de weg, die hij heeft
te gaan. Het lijkt zelfs beter dat
men de strijd in eigen kerk voort
zet, de strijd van secteafbraak en
kerkopbouw.
AFWIJZING CONTACT V
En de bekende Meppeler predi
kant ds. IJ. K. Vellenga, die er
helemaal niet voor was dat de
zogenaamde Vervangingsformule
afgeschaft werd, schrijft:
Vermoedelijk zullen er broeders
onder ons zijn, die zeggen: toch
blijven doorgaan.... zeventig maal,
enzovoort.
Ik behoor niet tot hen, ik behoor
de reeds lang niet meer tot hen.
Wanneer iemand mij zegt, dat hij
niet meer met mij praten kan. als
ik mij niet van een slecht handelen
bekeer, en hij blijft daarbij, en ik
blijf er bij, dat ik mij in de be
treffende handel niet behoef te be
keren, omdat die recht was voor
God. dan zijn we uitgepraat.
En zo is de verhouding tussen de
vrijgemaakten en ons, reeds van
Zij betichten ons van ontheiliging
van Gods Naam, omdat wij ambts
dragers in hun bediening hebben
geschorst; wij zeggen, J
ambtsdragers en vele anderen be
zig waren de kerk te verscheuren
en de gemeenschap der heiligen uit
een te rukken, terwijl de kerkelijke
weg voor beroep wijd openstond en
dat daarom wat zij vrijmaking he
ten, wezenlijk scheurmaking was.
Daarom vinden wij de taal, die
zij gebruiken, huiveringwekkend.
Die gaat er van uit, die spreekt
het soms onverbloemd uit, dat wij
stellig niet stuk voor stuk. maar
wel als gemeenschap, welbewust in
gaan tegen het Woord en de Geest
van God. Zij spreken alsof zij de
pinksterkerk vormen tegenover het
zich verhardende joodse volk. Zij
vinden, dat niet slechts zij een
„twistzaak" met ons hebben, maar
dat God er een met ons heeft. En
dat vanwege wat onze kerken de-
Wanneer men dit alles als onmis
kenbaar uit de Bijbel weet aan te
wijzen, mag men zo spreken.
Dan is het profetie.
dat deze En anders is het blasfemie.
Hervormde kerk met een
bidkapel in Amsterdam
Het nieuwe kerkelijk centrum De Ark
der hervormde gemeente Amsterdam-
Sloten in de tuinstad Slotervaart, dat
woensdagavond a.s. officieel in gebruik
wordt genomen, is de eerste hervorm
de kerk in de hoofdstad met een bid
kapel. Deze staat in open verbinding
met de kerk die in het midden van
het vierkante laagbouw complex op
rijst en zal de gehele week geopend
zijn. Aan de kerkzaal (243 plaatsen)
grenst een daarvan met een vouwwand
af te scheiden gemeentezaal (circa 200
plaatsen), die ook als toneelzaal kan
worden gebruikt.
Voor de kerk bevindt zich een ont
moetingshal en terzijde daarvan een
huiskamer ten dienste van de gemeen
teleden. De stalen klokkestoel staat los
van het complex. Voorts bevat het cen
trum naast de ruimten voor pastorale
doeleinden lokaliteiten voor jeugd- en
kringwerk, voor de wijkverpleging en
de administratie. Op de zes kerkramen
staan symbolische voorstellingen van de
zes scheppingsdagen. De ramen zijn,
evenals de later nog te plaatsen bron
zen toegangsdeuren met vier voorstel
lingen uit de geschiedenis van de ark
van Noach, ontworpen door mevrouw
Irene Lopez-Zanstra, een dochter var
de architect van het centrum, de ouder
ling-kerkvoogd P. Zanstra. Bouwkoster
en inrichting van het centrum hebben
circa 550.000 bedragen.
Nederlandse cursus
voor Franstaligen
Onder auspiciën van het ministerie
van onderwijs, kunsten en wetenschap
pen zal dit jaar, in het gebouw der
Rijksuniversiteit te Utrecht, van 10 t.m.
30 augustus, wederom een cursus wor
den georganiseerd voor Franstaligen,
die belangstelling hebben voor de Ne
derlandse taal en cultuur. De bekend
heid. die deze cursussen sinds hun in
stelling in 1956, langzaam maar zeker
in het buitenland krijgen, blijkt niet al
leen uit de toename van het aantal cur
sisten. maar ook uit de op de cursus ver
tegenwoordigde landen, zo deelt het mi
nisterie van o.k. en w. mede. Waren de
cursisten bestaande uit jonge diploma
ten. rechters, advocaten, tolken, studen
ten. personen uit het bedrijfsleven, enz.
aanvankelijk vrijwel uitsluitend afkom
stig uit de Franssprekende landen, in
1960 waren ook Italië, Spanje, Engeland,
Zweden, West-Duitsland en Libanon
vertegenwoordigd. De cursus heeft ten
doel de deelnemers voor te lichten om
trent het schriftelijk en mondeling ge
bruik van de Nederlandse taal in de da
gelijkse omgang en om hen in kennis
te brengen met verschillende aspecten
van de Nederlandse cultuur, waartoe
door een aantal sprekers onderwerpen
op de Nederlandse cultuur betrekking
hebbende in voordrachten worden be
handeld.
Hrof. dr. P. A. Verburg. hoogleraar
in de algemene taalwetenschap aan de
Rijksuniversiteit te Groningen, is met
de algemene leiding van de cursus be
last.
Bijbelquiz in Israël
Naar verwachting zullen bijbelkenners
uit achttien landen deelnemen aan de
tweede internationale bijbel-quiz die op
3 oktober in Jeruzalem begint en via
radio en TV zal worden uitgezonden.
De organisators zijn de Israëlische ra-
dio-omreep en het nationale bijbelge
nootschap. In Italië en Frankrijk is men
reeds met voorronden begonnen.
Voorzitter van het C.S.W.V.
(Van onze sociaal-economische redactie)
Er zijn overduidelijke tendenties
aanwezig dat de emancipatie van
de arbeider zich ook in ons land
in snel tempo aan het voltrekken
is. Het beleid van de ondernemer
moet er op gericht zjjn deze ont
wikkeling te onderkennen, zo heeft
vandaag de voorzitter van het
Centraal Sociaal Werkgevers-Ver
bond, ir. W. H. Kruyff, verklaard
op de algemene vergadering van
dat verbond. Er dient te worden
gezocht naar middelen om de
arbeider meer inzicht te bieden in
de gang van zaken in de onder
neming.
Ir. Kruyff zag in het besluit van eer
der vakcentrale» om voortaan bungalow
parken aan te leggen in plaats van vakan-
tioorden, een aanwijzing voör genoemde
emancipatie. Hij meende dat die eman
cipatie vooral een gevolg is van de toe-
..De arbeiders worden van proletariërs
leden van de werkende middenstand",
aldus ir Kruyff. „Een middenstand, die
gekenmerkt wordt door een individueel
intens familieleven.
toestel, een wasmachine en zelfs een het toekennen
tweede-hands autootje de gedachten in
hoge mate in beslag nemen."
De verbondsvoorzitter constateerde dat
met name pers, radio en TV een grote
invloed hebben op het ontwikkelingspeil
van de massa der arbeiders. De gevolgen
zijn duidelijk voelbaar in sport en spel,
verkeer, vakantie, maar ook in vakbe
weging en onderneming.
„Deze gevolgen zijn zeer verheugend",
aldus dr. Kruyff. „Want met geëmanci
peerde mensen kan men beter praten.
ZU laten zich meer door het verstand
dan door de gevoelens beheersen. Boven
dien wordt de afstand tussen concreet
denkende leiders en niet meer zo gevoels
matig agerende ondergeschikten kleiner.'
Met deze gewijzigde maatschappelijke
verhoudingen dient de ondernemer reke
ning te houden, aldus de verbondsvoor
zitter. Het leiderschap in de onderne
mingen dient zodanig ontwikkeld te wor
den dat de bereidheid en vaardigheid
aanwezig zijn om het handelen zoveel
mogelijk te delegeren. Voorts dient de
kennis en kunde van de arbeiders bevor
derd te worden.
Volgens ir. Kruyff moet de groeiende
belangstelling van de arbeider voor de
gang van zaken in het berijfsleven op
gevangen en gestimuleerd worden. Een
inzicht te bieden in hetgeen
zich in de onderneming afspeelt.
In zijn openingsrede ter algemene
gaderlng brak lr. Kruyff een lans
i zelfstandige fis-
Tien Nederlandse gereformeerde
(bloeiende) kolonies zijn in Argentinië
en Brazilië gevestigd, voornamelijk be
staande uit veeboeren. In Brazilië heb
ben de Nederlanders daarnaast verschei
dene zuivelfabrieken gesticht, die elk een
zeer goede afzet hebben. Elke kolonie
in Brazilië beschikt over een eigen la
gere school. In Argentinië bezit men er
echter slechts één (met internaat).
het grootste deel van de jonge emigran
ten het gymnasium wil volgen (een soort
mulo met Latijn), waarvoor zij zijn aan
gewezen op de Braziliaanse gymnasia.
Een wens van de kolonies is eigen gym
nasia voor vrij prot.-christelijk onder
wijs te stichten, maar daarvoor ontbre
ken nog de middelen. Een verzoek om
steun bij het Nederlandse ministerie
voor o., k. en w. is tot nu toe onbe
antwoord gebleven.
(Van een onzer verslaggevers) werk zal echter gedaan worden in
Met ingang van augustus zullen I menwerking met de Nederlandse kerken,
de Nederlandse gereformeerde
kerken in Argentinië vijf ge
meenten zelfstandig worden. Tot
nu toe maakten zij nog deel uit
van de Gereformeerde Kerken in
Nederland, maar door de grote af
stand, die deze gemeenten van Ne
derland scheidt en samenwerking
niet altijd even vlot deed verlopen,
besloten zij zich zelfstandig te
maken. Dit betekent dat ook de
drie Nederlandse gereformeerde
kerken in Brazilië zelfstandigheid
zullen krijgen. Zij vormen namelijk
met de gereformeerde kerken in
Argentinië één classis.
Dit heeft ds. J. L. v. d. Velden, gere
formeerd predikant van de Nederland
se kolonie Tres Arroyos in Argentinië
op een persconferentie meegedeeld. De
predikant brengt op het ogenblik een
vakantiebezoek aan Nederland en heeft
van deze gelegenheid gebruik gemaakt
om met deputaten van de Gereformeer
de Kerken in Nederland te spreken over
deze zelfstandigwording. Samenwerking
zal in het vervolg, aldus ds. V. d. Vel
den, slechts blijven bestaan in de vorm
van financiële steun voor uit Nederland
komende predikanten.
In Argentinië heerst voorts de.
dat ook Nederland dit land als zendings
terrein zal aanvaarden. De Christian
Reformed Church in de V.S. heeft dit
reeds gedaan en heeft vier predikanten
uitgezonden. De Nederlandse predikant,
ds. J. A. C. Rullmann in Buenos Aires
is al geruime tijd bezig met het treffen
van voorbereidingen voor het geval Ar
gentinië inderdaad door de Gereformeer
de Kerken in Nederland tot zendingster
rein wordt verklaard. Er is al begon
nen met de Spaanse vertaling van de
kinderbijbel van Anne de Vries. Met
giften is hiervoor in Nederland 40.000
bijeengebracht.
Het is echter, vernamen we de
vraag of de optimistische kijk van
ds. Van der Velde wel juist is. Niet
de gereformeerde kerken van Brazilië
en Argentinië besluiten namelijk of
zij zelfstandig willen worden, maar de
synode van de Gereformeerde Kerken
waaronder zij ressorteren. Deze ker
ken hebben reeds de synode van
Utrecht verzocht hen zelfstandigheid
te verlenen. Toch is er een commissie
benoemd, die contact heeft opgeno
men met deze kerken. Deze commissie
heeft aan de synode van Apeldoorn
een verslag ingediend en komt daarin
met bepaalde voorstellen, die nog niet
gepubliceerd zijn. Deze voorstellen
komen zeker niet voor september in
bespreking.
Het is evenwel zeer waarschijnlijk
dat de kerken de door hun begeerde
zelfstandigheid verkrijgen. Wanneer de
synode op het verzoek in gaat willen
deze kerken ook zelf zendingsarbeid ter
hand nemen in hun landen. Dit zendings-
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hensbroek ic.a.): J. B.
Blom. kand. te Oegstgcest; te Loppersum:
G. Scheper tc Naaldwijk; te Biezelinge:
J. H. Pol. kand. te 's-Gravenhage; te Sua-
woude (toez.): P. Datema te Witteveen
(Dr.).
Aangenomen naar St. Pancras (toez.):
G. van Doorn te IJmuiden, IJmond.
Beroepbaarstelling de heer M. H. Boo-
gert, vic. te Soheveningen, Vissershaven
weg 58, is beroepbaar.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te St. Jacobi Parochie en te
Loenen a. d. Vecht: H. Wijmans. kand.
te Amsterdam; te Bloeméndaal: P. N.
Kruyswijk te Amsterdam.
Aangenomen naar 's-Hertogenbosch: J.
Wessel te Rotterdam-Feijenoord; naar
Maarssen: J. C. van Veen te Westmaas;
naar Hoorn: D. N. Wouters te Monnik-
kendam.
GEREF. KERKEN (VrUg.)
Schorsing opgeheven. De classis
Alkmaar-Zaandam heeft uitgesproken dat
ds. J. F. Wijnhoud te Den Helder ten
onrechte is geschorst, waarna de kerke
raad van Den Helder de schorsing heeft
opgeheven (verb. ber.).
UNIE VAN BAPT. GEM.
Beroepen te Ter Apel c.a.: H. J. Stuk-
ker te Vriescheloo.
Met woorden kunnen wij doen wat wij willen en als utjj
onze kinderen zeggen hun mond te houden, dan hebben zij
het grootste gelijk, als zij antwoorden, dat wij maar eerst eeni
naar ons zelf moeten kijken. Met woorden kunnen wij om
wapenen en met woorden kunnen wij anderen ernstig wor,.
den. Wij kunnen woorden van dank en spot spreken en onzi
woorden kunnen zijn als een vuur of als een hamer, die d
steenrots verbrijzelt. Die laatste woorden zijn niet van on,
maar uit de Bijbel. Zij staan in het boek Jeremiahoofdstu
23. Maar het gaat daar niet om woorden van een mens. man
om woorden van God. Het gaat daar tegen profeten, die -
let u even op de wat vreemde situatie Gods woorden vm
elkaar stelen! Dat is wel iets om ervan te schrikken. Hier a
een groep mensen zij noemen zich profeten die d(
woorden van God als het ware ombuigen of, nog erger, in hw.
tegendeel doen werken. En de één neemt het van de andtt
over: zij stelen Gods woorden van elkaar! Het worden op d»
manier leugens en woordenkramerijen, zo zegt Jeremia. Het ii
geen vuur en geen hamer, want de woorden zijn hol. God
néémt dat niet. Die profeten mogen dan denken met woorde,
alles te kunnen doen zij zullen bedrogen uitkomen. Godj
woorden zullen hen verteren als een vuur en verbrijzelen o!i
een steenrots, waarop een hamer beukt. Beseffen wij wel o!.
tijd de kracht van Gods woorden?
elke woensdag
jongensmarkt
kleine stijging per mat
b.v. 9 jaar
Kerkdorpen in het Zuiden
Maar bij wijziging in omstandighedei
zal op verbod worden aangedrongei
(Van onze parlementsredactie)
£)E gemeentelijke regelingen, op
grond waarvan in 333 gemeen
ten winkels op zondag een aantal
uren geopend mogen zijn, zijn in
overeenstemming met het doel en
de strekking van de Winkelslui
tingswet 1951 tot stand gekomen.
De gemeenteraden hebben daarbij
gebruik gemaakt van de hun in
deze wet gegeven bevoegdheid.
plaatselijke omstandigheden destijds aan
leiding gaven tot het verlenen van vrij
stelling van de zondagse winkelsluiting.
De Kroon heeft dit oordeel als juist
erkend en de desbetreffende verorde
ningen goedgekeurd.
Niettemin is staatssecretaris Veldkamp
(economische zaken) bereid om de be
trokken colleges van B. en W. te ver
zoeken de intrekking van de verordening
te bevorderen, wanneer de omstandig
heden sinds de goedkeuring zodanig zjjn
gewijzigd, dat openstelling van de win-
Snelle groei van
universiteit van
Groningen
Ter gelegenheid van de opening van
het biochemisch laboratorium der Rijks
universiteit te Groningen heeft de direc
teur-generaal voor de wetenschappen bij
het ministerie van onderwijs, kunsten en
wetenschappen, dr. A. J.Piekaar, een
rede uitgesproken waarin hij de groei
van deze universiteit beschreef. Terwijl
het totale aantal studenten in de periode
van 1951 tot 1956 nagenoeg geen wijzi
ging had ondergaan en slechts toenam
van 2117 tot 2248, steeg het in de jaren
1956 tot 1961 van 2248 tot 3412, derhalve
met ruim 50 procent. Het aantal eerste
jaars steeg van 313 tot 660, dus met
meer dan honderd protent. Deze groei
is des te opvallender als wij daarnaast
de cijfers voör alle universiteiten en ho
gescholen tezamen stellen. Het totale
aantal studenten blijkt dan in de laatste
vijf jaren te zijn gestegen van 29.397
tot 40.585, m.a.w. met ruim 1-3, terwijl
de toeneming van Groningen meer dan
vijftig procent bedroeg. Nog opmerke
lijker zijn de cijfers voor de eerstejaars
studenten, waarvan landelijk een toe
neming valt te constateren van 4840 op
7480 (50 procent) tegenover Groningen,
zoals gezegd, met honderd procent.
Geen enkele andere Nederlandse uni
versiteit heeft dit groeipercentage ge
ëvenaard. Het is alsof Groningen zich
hiermee heeft willen wreken over alle
twijfel in vroeger jaren over de levens
vatbaarheid van de Groningse universi
teit geuit.
De heer Piekaar vermoedt, dat het
aantal van 42000 studenten, dat in het
rapport van de commissie spreiding ho
ger onderwijs voor 1970 wordt genoemd,
reeds over enkele jaren zal zijn bereikt.
Hiermede is dan weer voor de zoveelste
maal de relatieve waarde van progno
ses voor het wetenschappelijk onder
wijs bewezen.
Ds. Rullmann komt
naar Holland terug
Zuster A. J. Heidema, die jarenlang
in In Indonesië heeft gewerkt, de laat
ste tijd verbonden aan de kraamkliniek
Panti Wilasa" in Semarang, hoopt op
3 juni in Nederland terug te keren. Ze
zal niet meer naar Indonesië vertrekken,
daat ze al lang gepensioneerd is.
Dr. A. W. F. Rutgers, zendingsarts
van de Gereformeerde Kerken, is tijde
lijk uitgeleend aan de Basler Mission en
zal op 31 mei naar India vertrekken.
Hier zal hij gaan werken aan het zen
dingshuis te Betgeri en speciaal ook
met leprosen-werk worden belast.
Begin augustus hoopt in ons land terug
te keren DS. J. A. C. Rullmann, die de
laatste 1% jaar in Argentinië waarne
mingen verrichtte ten behove van de
zending van de Gereformeerde Kerken.
Nadat hij nog een bezoek van twee we
ken aan Brazilië heeft gevracht, zal hij
zich metterwoon in Baarn vestigen. Het
is de bedoeling, dat Ds. Rullmann in
Nederland zijn werkzaamheden ten be
hoeve van Argentinië en Brazilië voort
zet en dat hij in de een of andere vorm
wordt ingeschakeld op het thuisfront van
de zending. Een eventueel beroep op
hem voor andere diensten kan beslist
niet in overweging worden genomen.
cale status aan de gehuwde vrouw. De
huidige belastingwetgeving belemmert
zijns inziens ernstig het werken van de
gehuwde vrouw In loondienst. Daarom
dient het inkomen van de vrouw niet
langer bU dat van de man te worden ge
teld voor de heffing van de Inkomsten
belasting.
Classis bemoeide zich met Ouderkerk
Hervormde Kerk de vraag op of
ambtsdragers, die om de een of
andere reden niet aan het Avond
maal durven deelnemen, wel ge
handhaafd kunnen worden. Over
het algemeen zegt men: „neen",
maar in Ouderkerk zei men „ja",
en daardoor is een ernstig con
flict ontstaan tussen de plaatselij
ke gemeente en een commissie
van de provinciale kerkvergade
ring. Over deze affaire heeft de
plaatselijke predikant drs. R. T.
Huizinga nu een artikel geschre
ven in zijn kerkbode.
Anderhalf jaar geled'en werd bij de
classis Gouda een klacht ingediend
bezwaar werd gemaakt tegen de
verkiezing van twee diakenen, omdat zij
niet aan het avondmaal gingen. De
classicale commissie voor opzicht eiste
dat er opnieuw verkiezingen gehouden
zouden woorden. Met grote meerderheid
werden toen dezelfde diakenen herkozen.
Volgens de classicale commissie had
drs. R. T. Huizinga dit moeten verhin
deren. Deze diakenen hadden niet kandi
daat gesteld mogen worden.
In zijn artikel schrijft deze plaatselijke
predikant nu:
„Hoe streng is de classis Gouda opge
treden tegen twee diakenen in onze ge
meente. ZJj waren bij de jaarwisseling
1959-1960 herkozen, G'och ingevolge hun
niet deelnemen aaan het H. Avondmaal
mochten ze niet worden bevestigd. Hier-
is wel vreemd. Alle lidmaten die niet
niet onberispelijk van wandel, ze zouden
deelnemen aan het Avondmaal zijn dus
dus eigenlijk allen onder censuur moeten
staan. Hiervan is echter nooit sprake.
Worden nu zeer geziene, belijdenisgetrou-
we mensen tot ambtsdrager gekozen dan
worden ze vanwege hun niet ten Avond-
„Dit is toch wel heel erg", vindt drs.
Huizinga. „Onder deze uitdrukking wordt
toch gewoonlijk iets anders verstaan. De
kerkeraad wendde zich tot het breed mo-
deramen van de Classis met verzoek om
visitatie over deze zaak. Na overleg met
het moderamen bezochten de visitatoren
de gemeente Ouderkerk en kwam de uit
spraak van de classis zulks na een
bespreking met de voorzitter van de Pro
vinciale Kerkvergadering en ook met de
genen die een klacht hadden ingediend
dat voor één zittingsperiode de diakenen
toch weer zouden worden bevestigd. On
danks gepleegd overleg verbood nu de
prov. commissie dit. Niet de prov. kerk
vergadering zelf dus, maar één harer
bewindsman schrijft dit ln antwoord i
de schriftelijke vragen, die de Tweed
Kamerleden Van de Wetering (c.h.) i
Van Eijsden (a.r.) onlangs over
kwestie hebben gesteld.
Dr. Veldkamp wijst erop, dat de n
voorkomende openstelling op zondag
zg. kerkdorpen in het zuiden des lan
betreft, waar de kerkgangers uit
omtrek na de mis hun inkopen kunr.:
doen. De vaste Kamercommissie voort
middenstand heeft zich bij de behanc
ling van de Winkelsluitingswet 1951 t«
gunste hiervan uitgesproken.
Gedurende de eerste jaren na
tostandkoming van deze wet zijn
ordeningen betreffende het opensti_
van winkels op zondag getroffen met hi
oog op het wonen op grote afstand vi
het winkclccnrum. Thans stellen de g
meenten geen regelingen meer v
waaraan dit motief ten grondslag 1
Zelfs hebben enkele gemeenten de li
ste tijd dergelijke verordeningen int bi
trokken. „Slechts intrekking van II
verordeningen door de gemeenterad g
kan het aantal goedgekeurde verorr
ningen betreffende winkelopens telli
op zondag beperken", zo luidt het ai
woord van de staatssecretaris op 1
verzoek van de beide Kamerleden o
het aantal toestemmingen „drastisch ii
beperken tot slechts die gevallen, wd]
van bijzondere omstandigheden indA
daad kan worden gesproken". C
Personeel
want, zo zegt hU, bij wlnkelopenstellii
op zondag is meestal zeker waar bi
kerkdorpen betreft geen of nagenw
geen winkelpersoneel betrokken. W»
dit wel het geval is, horen de gemeenu
besturen of de Kamers van Koophani
doorgaaans de plaatselijke organisati
de verordening worden eventuele 1
langen van dit personeel mede in au
merking genomen.
Inschakeling van het Hoofdbedri; B
schap Detailhandel bij goedkeuri:
door de Kroon acht de staatssecretai
niet doelmatig. Het binden van de gcr:
keuring aan een termijn van twee fr
wijst hij voorts als niet gewenst van
hand, omdat de betrokken winkelif
daardoor rust en zekerheid zouden od i
beren. Van weinig belang acht de b
windsman tenslotte het verstrekken v>
een jaarlijks overzicht van de vrijst£
lingen, daar nieuwe gemeentelijke ve:
ordeningen voor het 's zondags openste
len van winkels nog slechts sporadis
worden getroffen en het hier gaat o
plaatselijke, soms zeer gedetailleerde n
gelingen met een meestal beperkte doei
stelling. De staatssecretaris is uiteraa;
bereid desgevraagd de Kamer over
concreet geval van een gemeentelijl
winkelsluitingsverordening in te lichte
Mogelijk
_Hlde classicale
opzicht terstond de meest ingrijpende
beslissing. In hoger beroep werd dit be
sluit door de prov. kerkvergaderings
commissie gehandhaafd en ook de
commissie uit de gen. synode kon geen
reden vinden om deze uitspraak te ver
nietigen. Toen zij in de loop van 1960
wederom met grote meerderheid van
stemmen werden herkozen, greep de
prov, kerkvergadering in.
Weliswaar vallen de diakenen in eerste
instantie niet onder het opzicht van de
prov. kerkvergadering, ook was binnen
de gestelde termijn niet bij vernieuwing
een klacht tegen hen ingediend. De pre
dikanten vallen echter wel onder dit
opzicht en dus moest de predikant voor
de provinciale commissie verschijnen.
Daar kreeg ik te horen, dat ik had moe
ten verhinderen dat de bewuste diake
nen opnieuw op de verkiezingslijst voor
kwamen en hierbij in mijn beleid tekort
geschoten was. Ik antwoordde daarop,
dat wanneer ik deze mensen van onbe
sproken gedrag zou weren ik mijn bc-
voegheid juist te buiten zou gaan.
Nergens geeft de kerkenorde hiertoe
enige grond, terwijl de bevoegdheid tot
verkiezing van kerkeraadsleden te Ou
derkerk geheel bij de gemeente berust.
En in de gedane beslissing stond wel, dat
de keuze van de herkozen diakenen niet
kracht bleef, doch met dat deze
en niet opnieuw mochten worden
gekozen, waar juist de wens was uitge
sproken dat de grond van de bezwaren
tegen hen naderhand mocht wegvallen.
Tegenhouden
Nu werd mij gezegd dat ik een herver
kiezing had moeten tegenhouden op grond
van Ordinantie 1 art. 16 lid 1 van de ker
kenorde. Dakr staat echter dat alleen lid-
Hoe dat
aar weer kon? We zijn
beluisterden geneigd te
denken dat het bepaald was om de ker
keraad op de proef te stellen. Of deze
soms, alles als kerkrechterlijk onjuist
schouwd. zijn gang gaan zou, inplaats
van in de langdurige kerkelijke weg hier
tegen op te komen. En dan zou de zaak
gauw bekeken zy'n geweest. Met
roep op de kerkenorde en het eens gege
ven ja-woord der ambtsdragers zijn
meermalen zulke kerkeraden afgezet. Al
deze moeite en nog veel meer is veroor
zaakt door de strenge hantering van de
synodale richtlijnen inzake het H. Avond
maal in onze classis. En gaat men ii
hoger beroep, dan wordt er weinig meei
gekeken naar motieven en achtergron
den. Het feit ligt er. de ambtsdragers
gaan niet ten Avondmaal en worden uit
gesloten.
Men zegt niets aan de classicale uit
spraak te kunnen veranderen. Maar de
uitspraken der verschillende classicale
vergaderingen en ook van de provinciale
zijn lang niet altijd gelijk in dezen. Dat
is het grote bezwaar. De rechtsongelijk
heid die door dit alles in de kerk ont
staat. Men wacht tot er ergens een klacht
komt. Daar wordt dan het mes in de
kerkeraad gezet. En zo zie;
verbittering dan verbetering
meente komen. Een enkel persoon,
Maar in een andere gemeente laat
alles bij het oude. Veel eerlijker zoi
zijn aldus drs. H. als men dan ten
slotte door middel van kerkenordelijke
bepalingen en de visitatie alle ambtsdra
gers die niet ten Avondmaal gaan uit de
ambten zette. Maar dan zou er overal
grote reactie komen. Dan zou de kerk
zien, welk een probleem er werd opge
worpen. Een probleem dat niet ineens
met een tuchtmaatregel kan worden afge
daan. Waar blijft trouwens het herder
lijke van deze richtlijnen, als- het zo ter
stond in de weg van de kerkelijke tucht
gebracht wordt?"
Tot zover de ontboezeming van drs.
Huizinga. Over deze kwestie zal dus het
laatste woord nog wel niet zijn gespro
ken.
Krachtige bestrijdin;
van pijn of griep,
zonder de maag vai
streek te makent
leder tablet Chefarine „4" bevat 4 beroemd
geneesmiddelen, die elk afzonderlijk in de hel
wereld beroemd zijn geworden. Een van de»
middelen Is Chefarox en dient In het bijzond»
om de maag te beschermon. Ook zij die et)
gevoelige maag hebben kunnen zonder te
zwaar Chefarine „4" gebruiken. Het Is W
Ideaal middel om pijn of griep snel en dot1 li
treffend te bestrijden. -
Centraal college voor
O tr
medische specialisten
In aanwezigheid v:
onderwijs, kunsten
mr. J. M. L. Th. Cals heeft de votf
zitter van de Koninklijke Nederlands t
maatschappij tot bevordering
dam het centraal college voor de erke
ning en registratie van medische s; fi
cialisten geïnstalleerd. Dit college, da'.-jj
overleg tussen de regering en de ms:
schappij tot stand is gekomen weg»
een wijziging in de regeling betreffen'
opleiding en erkenning van medisd
specialisten, gaat zich bezighouden
de erkenning van opleiders, opleiding»»
richtingen, opleidingsprogramma's ent?
kenning van specialisten. Tot nu toe f
schiedde de regeling van deze mater»
in de privaatrechtelijke sfeer.
In Italië zijn gisteren anderh»'-
miljoen landarbeiders voor achtenvee j
tig uur in staking gegaan om de socii
le verzekering verbeterd te krijgen.