KOREA SARIE EN JAN GEESTELIJK LEVEN r. I DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD 2 ZATERDAG 27 MEI 1961 Ernstige tbc-crisis dreigt Cynische predikanten De predikant van de kerk waarvan Eisenhower lid is. ds. Edward L. R. Elson. heeft zijn collegae over de hekel gehaald, omdat zij het goede niet weten te waarderen. In een preek schonk hij onlangs aan dacht aan de herleving van het protestantisme in de Verenigde Staten. Het is duidelijk dat t Het ja en ss'n gevolgen EEN zette invoer van medicijnen stop "PkE Koreaanse politieke crisis heeft byna een week lang de voor- U pagina's van de kranten in beslag genomen, maar tegelijkertijd herleving sprake is. gezien het groeiend aantal lid- een Koreaanse crisis uit het nieuws gedrongen, die veel gevaarlijker maten, het enorme aantal nieuwe kerken dat wordt gebouwd, de groei van lekenorganisaties en interker kelijke jeugdevangelisatiebewegingen. de enorme ver koop van godsdienstige lectuur, de heruitgaven van honderden oude theologische boeken en nog een tien tal andere feiten. Maar de predikanten tonen zich helemaal niet ver heugd. aldus ds. Elson. In hun sadistische kerkelijke kolommen klagen zij steen en been. dat het allemaal onwerkelijk en zelfs gevaarlijk is. Als ie naar hen luistert krijg je de indruk dat het Amerikaanse pro testantisme anemisch en volkomen impotent is. dat het geloof oppervlakkig en de Amerikaanse gelovige geestelijk hol en zijn moreel beneden peil is. Deze predikant vervolgt: ..Door alleen maar chronisch kritisch, voortdurend scheqpslijperig, altijd maar wanhopig te zijn. door alleen maar de nadruk te leggen op de negatieve feiten wordt de ziel ziek. Uiteindelijk leidt dit tot het verlies van eigen krach- Ds. Elson sprak niet alleen tot de Amerikaanse, maar ook tot heel wat Nederlandse predikanten. Kerkbla den behoren op het ogenblik tot de meest tragische en huilerige lectuur van ons land. Maar deze publie ke zelfkastijding zal nimmer een geestelijke herleving brengen, die komt er slechts door op de kracht van Christus te zien. schynt en veel grotere consequenties kan hebben voor de lichamelijke gezondheid van het Koreaanse volk. Enige jaren lang heeft de kerk zich ingezet voor de bestrijding van de tuberculose, een ziekte die in dit vrij dicht bevolkte land nog welig tiert. De verschillende bui tenlandse kerken importeerden in dit gebied grote hoeveelheden medi cijnen, die onmisbaar waren voor de bestrijding van de gevreesde ziekte. Met ingang van 1 maart 11. heeft de vorige regering evenwel de invoer van medicijnen uit de Verenigde Staten verboden. Tot op dat ogenblik kwam de helft van de medicijnen en een derde van de röntgenfilms uit Amerika. Het verbod heeft ten doel Ko rea te helpen streven naar econo mische onafhankelijkheid en de eigen fabrieken te stimuleren zelf de fabricage van de noodzakelijke medicijnen ter hand te nemen. Maar de medicijnen die de dokto- nodig hebben voor de bestrij en de t.b.c. worden nog Korea gemaakt. ding Blitzkrieg Bij de poliklinieken niet slechts medicijnt voedsel dat door d. wordt geschonken en Hulpverlening 5.5.R. publiceert nieuw jubileumboek S.S.R.>bouquet Het aantal t.b.c.-patiënten is uitermate hoog. Meer dan 800.000 mensen lijden aan deze ziekte; dat is bijna 3Vz procent van de bevolking. De ziekenhuizen heb ben echter slechts 4000 bedden be schikbaar voor deze patiënten. Om levens te rédden is de Inter kerkelijke Hulpverlening in Ko rea een eigen ..Blitzkrieg" tegen deze ziekte begonnen. Er zijn 16 reizende poliklinieken ingericht die op het ogenblik 10.000 patiën ten behandelen. Alleen al in het afgelopen jaar werden 3.616 nieu we patiënten ingeschreven. De Interkerkelijke Hulpverle ning verzorgt nu vla de medische zending 30 procent van het totale aantal patiënten die worden be handeld in de 220 klinieken die Korea In totaal kent. :N KERK, die „Neen" zegt tegen de mensen, die haar iets vragen, kapt daarmede alle verdere gespreksmogelijk- heden af. Ze zet zoveel extra tolbomen op de smalle weg dat men verschrikt terugdeinst en maar nergens meer aan begint. Een kerk, die ,Ja" zegt, ontneemt daarmede werkelijk aan de weg ter zaligheid niet het karakter van die smalheid en die engte waarover de Heer der kerk, bijvoorbeeld in de Bergrede, letterlijk spreekt. Het wil beslist niet zeggen dat nu opeens het hek van de dam is, en dat alles maar geoor loofd is en stilzwijgend geaccepteerd wordt. Ik meen dat er op dit punt nog al eens misverstanden bestaan. Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER Huisbezoek Het kerkelijk systeem werd ont wikkeld door de Canadese arts en zendeling dr. Ernest B. Struthcrs, Voor de derde maal in haar vijf en zeventig jarig bestaan heeft de gereformeerde studen tenvereniging S.S.R. een boek uitgegeven onder de gedenk waardige, wat dubbelzinnige titel „vier glazen." De vier gla zen slaan echter niet in de eer ste plaats op een studentikoos drinkgelag; zij vormen ook niet de grens tussen de hoeveelheid alcohol, die men wel en die men niet verslinden mag. Integendeel de term „vier g/azen" is een scheepsterm, duidend op dat tijdstip van de nacht dat ook wel de hondenwacht wordt ge noemd. „Er is zwaar weer op til voor de gereformeerde ge zindte in ons land. De societas kampt sinds jaar en dag met zwaar weer en fungeert in dit opzicht, zeker in de laatste 15 jaar van haar bestaan, als baro meter voor de geestelijke weers gesteldheid van deze gezindte", althans dat is de mening van de samenstellers van deze bundel, die gezocht hebben naar een ei gen product van eigen tijd in plaats van naar een imitatie van hun voorgangers. Dat is dan ook de reden dat drs. G. Puchinger niet maar aan sluit bij de geschiedbeschrijving in het laatste jubileumboek. Hij be gint nog weer eens helemaal op nieuw bij 1888 om zo tot een nieu we en eigen visie te komen op die allereerste begintijd. Het is een geschiedbeschrijving. die diep graaft naar de wortels in de ker kelijke en politieke geschiedenis. Het opmerkelijke is. dat de twee groten uit die begintijd zo ver schillend tegenover de S.S.R. ston den. Bavinck werd erelid. Kuyper weigerde op een vergadering van S.S.R. te komen, omdat deze stu denten naar zijn inzicht op de V U. en niet op een Rijksuniversiteit thuis noorden. Anderen volgden zijn inzicht en zo kon de S.S.R. slechts een bescheiden plaatsje in gereformeerde kring innemen. Het gevolg is echter ook geweest, dat de S.S.R. steeds een soort gerefor meerde avantgarde heeft geher bergd. ook al holde die vaak in r richtingen tegelijk. Toekomstproblemen Er volgt een uitvoerige beschrij ving van S.S.R. zoals zij van daag reilt en zeilt met zwaar weer op komst. Ook het toekomst- probleem van grote verenigingen wordt door J. F. T. Roosjes ter sprake gebracht, zonder een op lossing te wijzen, tenzij men niets doen als een oplossing beschouwt, want hü schrijft letterlijk: „Nieu we organisatievormen zijn in het christelijke studentenleven nauwe lijks te vinden en de behoefte er aan zal verminderen, naarmate men zich ernstig bezint op de waarde van de bestaande." We ge loven dat er heel wat oud-leden en leden zijn die achter deze woor den een vet vraagteken zullen wil len plaatsen. De plaats J. C. Helder gaat in op de plaats van S.S.R. in het gehele universitair verband. Hij betoont zich daarin een tegenstander van subsidie een voorstander van een persoonlijk getuigenis, (..heeft meer resultaat aan een christelijke politiek, die zelfs in eigen kring moeilijk te propageren is") en spreekt als zijn mening uit dat ook in studentenkringen ..de gerefor meerde organisatielust wat te ver is doorgeschoten met als gevolg soms tegenwerking, zeker dubbel werk, ook in de lezingen, die voor een verschillend publiek, maar over hetzelfde onderwerp en dik wijls met dezelfde spreker gehou den worden." Hij doelt daarin op talloze studentenorganisaties naast de S.S R. Ook meent hij dat de meest fervente tegenstanders van de academiegemeente aan het af studeren zijn en dat er in de toe komst een andere houding zal ko men t o.v. de ..studentenkerk." En zo gaat het boek verder. G. Ad de Bruijne schrijft over de verhouding ten opzichte van de V.U.; E. van den Brink over niet- kerkelijk; drs. H. A. van Riessen over ..Gereformeerd gezind." Een groot gedeelte van dit werk is ge wijd aan het ..Christen zijn in deze tijd" terwijl het boek eindigt met een ..Venster op de wereld" met een viertal artikelen van prof. dr. J. P. A. Mekkes. prof. dr. ir. H. van Riessen. prof. dr. J. van Baal en dr. J. Itjenhorst. En zo werd het een boek dat bij S.S.R.-leden In de boekenkast zal prijken, door oud-leden gele zen zal worden, door belangstel lenden doorgebladerd zal worden en door de rest vergeten. Maar dat is het lot van alle jubileum boeken, hoe mooi ook uitgevoerd. Sun Kee Park is n. haar zoontje bijna, i nog enige maand er handeling moete die in 1954 zijn werkzaamheden in Seoul begon. Hij werd inmid dels aangesteld als adviseur voor de regering in de bestrijding van de t.b.c. en werd opgevolgd door de arts Kenneth M. Scott. In de reizende poliklinieken worden ver schillende soorten medicijnen uit gereikt of toegediend. De rest van het werk wordt gedaan door verpleegsters en maatschappelij ke werksters, die de patiënten aan huis bezoeken. Vooral dit huisbe zoek is geweldig belangrijk, ver telde dokter Scott een journalist van de Wereldraad, ornaat het ons onmiddellijk in aanraking brengt met de patiënten en de omstandig heden waaronder zij verkeren. Zestien procent woning, 25 procent beschikt over een Medicijnen worden gebracht nar de kleine polikliniek. Is de ii voer voor goed afgesneden? ning. De helft deze kamers zijn maar 3 bij 3 me ter groot cn toch wonen, koken, eten en slapen daar ge- personen. De eer ste taak voor de verpleegsters is om de patiënten te leren hoe zij zich kunnen iso leren van de me debewoners van hun huis. In een een-kamerwoning kan dat bijvoor beeld bereikt wor den door een gor dijn in een hoek te spannen; als dat niet mogelijk is worden de patiën ten geleerd om zo te slapen, dat zij met hun gezicht Sun Kee Park Een van de zieken, die behan deld worden is de Koreaanse jon ge vrouw Sun Kee Park. Reeds in 1956 was het duidelijk dat zij geopereerd moest worden. Zij be zat echter geen geld voor een operatie. Als een gelovig christen begon zij ernstig te bidden. Door hulp van een onbekende Amerikaanse werd zij in de gele genheid gesteld om een operatie te ondergaan in het zendingszie kenhuis in Seoul. Maar inmiddels had zij een kindje gekregen dat evenals haar man door haar was geïnfecteerd. De operatie is vol komen gelukt; het zoontje heeft een behandeling ondergaan en is aan de beterende hand. De vader echter zal nog enige maanden moeten worden behandeld en mag niet werken. Nu de regering dc invoer van medicijnen verboden heeft zal het onmogelijk worden om mensen op grote schaal te blijven helpen, tenzij er een andere mogelijk heid gevonden wordt om aan de noodzakelijke medicijnen te ko men. De zending zal nu dus bui ten Amerika dat voor de zen ding de medicamenten gratis ter beschikking stelde dergelijke medicijnen moeten kopen. De goed koopste werden gevonden in De nemarken. Het opmerkelijke is echter dat geen van de Europese fabrikanten van medicijnen noch van röntgenfilms voor het werk van deze zendelingen een korting heeft willen toestaan. De zen ding moet de volle prijs betalen. Inmiddels wacht de medische zending met spanning af wat de nieuwe regering zal doen. DE vele hoe bestaat het feitelijk: de véle! stille of openlijke tegenstanders van de zogenaamde evangelisatie of van het apostolaat verdenken altijd weer de werkers, die daar arbeiden van 'n zeer licht- vaardig omspringen met de geboden des Heren. Ze maken daar mede de arbeid bijzonder moeizaam: ze onthouden ons de financiële mogelijkheden om ons werk te doen en ze verwarren de geesten door onze ernst in twijfel te trekken. Wie de bijbel grondig bestudeert, merkt dat de kerk m na volging van haar Heiland en van alle discipelen en apostelen „Ja" heeft te zeggen. Soms. een heel enkele maal, lijkt het wel eens of Jezus begint met bot-afwijzend iemand weg te stu ren Maar Jiimon al «nnertip het tegendeel. bezeten dochtertje. Jezus Taaf haar 'n hele tijd roe'pen. net lang totdat de discipelen Hem adviseren om haar maar weg te sturen en dus ronduit ..Neen" te zeggen. Wat zegt de Hei land dan? Hij spreekt over het feit dat Hij gezonden is tot de verloren schapen van het Huis Israëls. En dat lijkt als zoda nig ook op een duidelijk „neen"! Maar voor deze heidense vrouw is het dat beslist niet. Die hoort er juist een „ja in, want voor het eerst durft een Joodse Rabbi toe te geven dat er in Israël „verloren" schapen zijn, en dat Hij daarvoor geko men is Het antwoord schijnt een kloof tussen jood f"- hei den open te splijten, die onoverbrugbaar is. In werkelijkheid wordt hier de kloof voorgoed gedempt: verloren jood en ver loren heiden kunnen samen een beroep doen op de Verlosser. De vrouw verneemt een kennelijk „Ja!" en ze rust niet eer dat „Ja" gestalte heeft aangenomen. DAAROM zegt de kerk „Ja!". Daarom doe ik dat ook in het geval van Sarie's moeder. Maar ik voeg er meteen die vraag aan toe, of ze dus ook werkelijk wil trouwen. Want nu komt de beurt aan haar. Wie A gezegd heeft, moet ook B zeg gen en dat is nog niet zo eenvoudig! Ik zie althans dat mijn wedervraag haar duchtig in de war brengt. Het is best mogelijk dat ze tenslotte alleen maar "n ora- tische vraag stelde toen ze informeerde of zij ook nog trouwen kon. Dat ze in haar hart stellig en zeker overtuigd was. dat de kerk in dit geval door mij vertegenwoordigd zou ant woorden: „Nee! Nee. lieve kind, dat gaat heus niet; daar is jouw leven teveel een aanfluiting van alle goede zeden ge weest voor; daarvoor heb jij te veel op je kerfstok!' Het zou best rustig voor haar zijn geweest, als ik dat geantwoord had. Waarschijnlijk was ze dan met haar dochter naar huis gemar cheerd en ze had daar zo nu en dan eens gezegd: „Ja. kind, trouw jij maar je moeder is daar natuurlijk te slecht voor, dat heeft de dominee zelf gezegd En op een of andere manier had ze dan die dochter wel zover gekregen om er toch nog maar van af te zien. want niemand laat per slot van re kening zijn eigen moeder zo voor schut staan. MAAR nu heb ik „Ja!" gezegd. En gevraagd: „Wil Je dat dan?" O. lieve tijd, wat moet Sane's moeder daar nu op ant woorden? Zo maar pardoes, zonder enige mogelijkheid van ruggespraak met de eventuele huwelijkspartner thuis, die hier door haar zo maar met huid en haar aan de trouwplechtigheden wordt prijs gegeven. Het staat nog te bezien of hij wel met haar mee zal willen, naar het raadhuis, naar de kerk. Ant woorden zonder dc mening te kennen van de buurt, die op al les zo haar eigen commentaar geeft; zonder zelfs te weten hoe haar eigen moeder zoiets zal vinden. Sarie's moeder kijkt me beslist wat hulpeloos aan: wil ze 't of wil ze 't niet? Dat is ingewikkeld om iets te willen, om be sluiten te nemen, om volwassen te zijn. Gewoonlijk vraagt geen mens je of je wat wilt Je hebt de dingen maar te ne men zoals ze over je heen komen. En nu opeens deze weder vraag. Ze zucht ervan. WIJKPREDIKANT t Apologeet van pinksterbeweging over'l „volle evangelie" De Haagse gereformeerde no taris II. J. Zweers kan met recht genoemd worden de apologeet van de pinksterbeweging zoals deze zich buiten en ook wel enigszins in de kerk openbaart. Enige jaren geleden schreef hij het boekje „Osborn en de bijbel" waarin hij deze gebedsgenezer tracht te beschermen tegen dog matische en bijbelse aanvallen uit de kerken. Ditmaal heeft hij een boekje geschreven, waarin hij tracht de term „volle evan gelie" die in de pinksterbeweging veelvuldig wordt gehoord, te- over de kerken te verdedigen. wordt het duidelijk hoe deze telkens weer opnieuw afwijkt van de duidelijke lijn van de Heilige Schrift, ondanks de pretentie de Schrift beter dan de kerk te kunnen verklaren. Als Zweers bijvoorbeeld schrijft over doop en vervulling met de Heilige Geest zegt hij: „De doop is plotselinge ervaring vulling". Hierin doet hij de bij bel geen recht. Notaris Zweers zou er goed aan doen het ant woord te lezen, dat dr. Campbell Morgan reeds in 1900 op deze juiste exegese gaf. Ook elders moet hij zich in bochten wringen. Zo wil hij bij voorbeeld de lofprijzing in Ro meinen 7 „Gode zij dank door Jezus Christus onze Heer" ver vangen door een andere lezing die in een enkel niet-aanvaard manuscript staat. Het doel om in deze zin Jezus Christus te vervangen door de Heilige Geest, en daarmede ls eigenlijk dit gehele boekje getypeerd. Gods Geest had tot opdracht Christus te openbaren, ma; pinksterbeweging is er sterk op uit om Christus te vervangen door de Heilige Geest. En pre-occupa- tie met de Heilige Geest leidde in de kerkgeschiedenis steeds weer tot ketterijen. j.Het volle evangelie" door H, J. Zweers, Uitg. J. N. Voorhoeve Den Haag. Verenigde Staten opnieuw in opspraak - Weg van de minste weerstand? - Tsjang Do Joeng wil naar Kennedy - Naar De Gaulle en Chroesjtsjef T_TET meest spectaculair wa ren In de afgelopen week wel de rassenonlusten in bet Zuiden van de Verenigde Staten, aan de betekenis waarvan reeds een Commentaar werd gewijd. Aanvankelijk nam de regering te Washington. vertegenwoor digd door de minister van jus titie Bob Kennedy (een broer van de president) een krachtige houding aan tegenover de gou verneur van de staat Alabama. Enkele dagen geleden echter bleek Kennedy van gedachten te zijn veranderd en deed hij een beroep op de „vrijheidsrij ders", hun actie uit te stellen tot rustiger tijden. En terecht hebben de leiders van deze ac tie. waaraan zowel blanken als negers meedoen, geantwoord, dat tij daar niets voor voelen, omdat het juist hun bedoeling Is, de asndacht te vestigen op de wantoestanden, die nog steeds In het Zuiden van de Ver enigde Staten bestaan. broer de president staat op het punt naar Europa te ver trekken. waar bij belangrijke be sprekingen zal voeren met presi dent De Gaulle van Frankrijk en vervolgens (in Wenen) met pre mier Chroesjtsjef van de Sow- jetunie. De incidenten in Mont gomery en Jackson hebben al veel kwaad gesticht en kunnen ertoe bijdragen, dat het aanzien van de Verenigde Staten onder de volkeren van Afrika en Azië opnieuw wordt geschaad. Wan neer zich dergelijke onlusten in de zuidelijke staten zouden voor doen, terwijl Kennedy met Chroesjtsjef aan het praten is (op 3 en 4 juni a.s.), zouden zij de positie van de Amerikaanse president ongetwijfeld verzwak ken. De Russische premier zou ook buiten de conferentiezaal op zijn beruchte persconferen ties een dankbaar gebruik'kun nen maken van deze wantoe standen in de Verenigde Staten. Bedoeling Afkoeling Niettemin is deze poging van Kennedy, een „afkoelingsperio de" in te stellen, een zoeken naar de weg van de minste weerstand. In feite is het zo. dat het verzoek van de minister aan de vrijheidsrijders in het buiten land kan worden uitgelegd als een zwichten voor het geweld en het onwettige optreden van de blanke zuiderlingen. Dit is op zichzelf al een betreurenswaar dige ontwikkeling. Het zou beter geweest zijn. wanneer Kennedy na zijn door tastende optreden in het begin van de week op de ingeslagen weg zou zijn voortgegaan. Tot- dusver was het zo, dat men in de Afrikaanse cn Aziatische lan den kritiek leverde op het ras sen-onderscheid ln de Verenig de Staten, maar dat men grote waardering kon opbrengen voor de pogingen van de regering te Washington de rechten van de negers so volledig mogelijk te beschermen. Door het verzoek, de actie nlt te atellen, heeft Kennedy ook hierachter een vraagteken geplaatst. Bedenkelijk Wellicht niet alarmerend, maar toch bedenkelijk is het optreden van de Amerikaanse nazi's in de zuidelijke staten. Het valt moeilijk te beoordelen, hoe groot de omvang is van de organisatie, die de veelbespro ken 42-jarige George Lincoln Rockwell zegt te vertegenwoor digen. Naar men in New York verzekert is deze nazibeweging een in omvang zeer beperkte groep, die naar schatting niet meer dan 50 militante aanhan gers heeft. Belangrijker zijn ech ter de mensen, die achter de schermen werken en de actie van Rockwell financieren. Deze laat ste verklaarde, tot zijn haat campagne te zijn gekomen om dat de vrijheidsrijders zich naar zijn mening hebben laten oprui en door „Joods-communistische agitators". Zijn streven zou niet in de eerste plaats tegen de negers zijn gericht, maar te gen het integratiestreven, dat door „de communisten" geïnspi reerd zou zijn. Onheil Robert Wagner, de burge meester van New York. heeft hem een spreekverbod opgelegd. Wagner noemde hem een „goed kope uitgave van Hitier". Een gerechtshof heeft daarna beslist dat Rockwell wel mocht spre ken. hoe aanstootgevend zijn op vattingen ook waren. In Boston is Rockwell in januari de stad uitgezet, nadat hij en een aantal volgelingen hadden gepost bij een bioscoop waar de film Exo dus werd vertoond. De met ha kenkruisen getooide posters wer den door tegendemonstranten afgeranseld. Men weet ln de Verenigde Sta ten dos blijkbaar wel raad met deze mensen, hetgeen echter niet wegneemt, dat de geschie denis geleerd heeft, hoe gevaar lijk het Is, mensen als Rockwell hun gang te laten gaan. Vooral ln de zuidelijke staten, waar de haat tegen alles wat niet blank ls eerder toe- dan afneemt, kan deze nieuwe nazibeweging groot onheil stichten. Zuid-Korea Ook de ontwikkelingen in Zuid-Korea zijn minder aange naam voor de Verenigde Staten. De militaire staatsgreep van luitenant-generaal Tsjang Do Joeng kwam voor de Amerika nen volkomen onverwacht en haalde een streep door hun po litieke rekening. In het begin van deze week hebben wij reeds uitvoerig stilgestaan bij de ont wikkelingen, welke het gelukken van de staatsgreep mogelijk hebben gemaakt en een beeld gegeven van de man, die nu voortaan de leiding van de staats zaken in Zuid-Korea in handen heeft. We kunnen nu dan ook vol staan met te constateren, dat er reden is om enig vertrouwen in generaal Tsjang Do Joeng te hebben. Dat wil zeggen dat hij wellicht eerder dan aanvanke lijk werd aangenomen bereid zal worden gevonden, de staats zaken weer aan de burgerlijke autoriteiten over te dragen. Hij heeft al de afgezette premier John M. Tsjang en enkele leden van diens kabinet in vrijheid ge steld en de troepen, die vorige week de hoofdstad Seoel tijdens de onbloedige militaire revolte stormenderhand hebben ver overd, zijn naar hun stellingen aan de grens met het commu nistische Noord-Korea terugge zonden. Ongedaan Dit laatste was op het ogen blik dat we deze regels schre ven nog een groot vraagteken, omdat men in Washington- liet weten, dat president Kennedy het erg druk heeft. Tsjang bleef echter aandringen cn cr werd zelfs beweerd, dat hij alles op alles zou zetten om de Verenig de Staten te bereiken, voordat de Amerikaanse president aan zijn Europese reis ls begonnen. De Gaulle Die Europese reis brengt de jonge president dus eerst naar generaal De Gaulle, in alle op zichten de meerdere van Kenne dy. Alleen het grote verschil in betekenis van de landen die zij vertegenwoordigen maakt het mogelijk, dat Kennedy ook in Parijs de belangrijkste figuur zal zijn. Dit laatste heeft echter weinig te betekenen, zolang de Amerikaanse president geen middelen weet te vinden om de Franse president van zijn onge lijk in enkele zeer belangrijke kwesties zoals de samenwerking in het kader van de Navo en de organisatie der Verenigde Na ties te overtuigen. Kennedy zal slechts zaken met De Gaulle kunnen doen als .hij bereid is. de generaal te geven wat hij Verlanglijst Op het verlanglijstje'" van De Gaulle staan twee heel belang rijke dingen. Het ene is dé vor ming van een politiek directo raat, bestaande uit de Verenig de Staten, Engeland en vanzelf sprekend Frankrijk, terwijl het andere betrekking heeft op de Amerikaanse atoomgeheimen, waar Frankrijk zo graag in zou willen delen. Het is echter dui delijk. dat ook Kennedy de ge neraal in geen van beide geval len volledig of ten dele zijn zin kan geven. te maken. Waarschijnlijk de uitwerking van de koele hou ding. die presiaent Kennedy te genover de Koreaanse militai re leiders heeft aangenomen De generaal was er kennelijk op uit. een goede indruk op Kennedy te maken, opdat die hem nog zou willen ontvangen, voor zijn reis naar Europa. leden van de Navo, die er niets voor voelen, dat drie grote mo gendheden over het lot van al len beslissen en ln het andere geval stuit Kennedy op het ver zet van het Amerikaanse Con gres, dat wat Frankrijk betreft bijzonder huiverig is om af te wijken van de bestaande rege ling, dat geen atoomgeheimen aan andere mogendheden mo gen worden afgestaan. Slechts Engeland vormt tot dusver een uitzondering op deze regel. Betekenis Het bezoek aan De Gaulle kan niettemin van grote betekenis zijn: wanneer het leidt tot ver betering van de Frans-Ameri kaanse betrekkingen Aan dit laatste bestaat grote behoef te. omdat er de laatste tijd din gen gebeurd zijn, die nu niet be paald geschikt waren om de toch al niet zo prettige stemming te verbeteren. We doelen hierbij op de gebeurtenissen in Laos en Algerije. Ongetwijfeld zal zeer openhartig over deze zaken wor den gesproken en mocht De Gan'ie nn- '-ijfeW —i d» »"»- do gezindheid van do Ameri kaanse pieaiaeni, ,..j na dCkg De besprekingen in Parijs kunnen voor Kennedy ook ver helderend werken met het oog op het bezoek, dat hij vervol gens aan Wenen gaat brengen om met Chroesjtsjef te confe reren. Als Kennedy in de Oos tenrijkse hoofdstad Is gearri veerd, weet hij in elk geval uit de eerste hand, hoe Frankrijk tegenover bepaalde wereldpro blemen staat, in het bijzonder met betrekking tot de uitdaging van het internationale commu nisme, dat het de gehele wereld zonder strijd zal 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 16