Wijs elk
Geref.
contact met
kerk af
Uw probleem is het onze
Enkele kanttekeningen
min
Vrije evang. vrouwen in
Hilversum bijeen
Een woord voor vandaag
Geref. Kerken iveigeren
open kaart te spelen
DENT
2
ONZERZIJDS
TOE TE JUICHEN VERPLICHTING
"yOORAL veel bromfietsers zullen een verzekering tegen wettelijke
sprakelijkhcid moeten sluiten, wanneer het heden ingediende wetsont
werp, dat de w-a.-verzekering voor motorrijtuigen verplicht stelt, van kracht
wordt. Bezit reeds ongeveer 95 pet. van alle automobilisten een dergelijke
verzekering, bij meer dan de helft van de bromfietsers is dit nog niet het
geval.
Het is toe te juichen, dat de verzekering thans verplicht zal worden ge
steld. Reeds meermalen kwam het voor, dat zij, die buiten hun schuld bij
een verkeersongeluk waren betrokken, hun schade niet vergoed kregen,
omdat de veroorzaker van het ongeluk niet verzekerd was en zelf niet in
staat bleek het hoge schadebedrag te betalen. Juist met de bedoeling, dat
de niet-schuldige verkeersdeelnemer in alle gevallen de geleden schade ver
goed krijgt, is het wetsontwerp ingediend. De bezitters van motorvoertuigen,
die tot nu toe nalieten, een w-a.-verzekering te sluiten, namen door deze
nalatigheid een grote verantwoordelijkheid op zich. Aangezien in de praktijk
Is gebleken, dat zij niet steeds aan deze verantwoordelijkheid konden vol
doen, wil de overheid het sluiten van een w^.-verzekering verplicht stellen.
Dat deel van ons volk, dat om principiële redenen der verzekeringsgedachte
afwijst, zal met erkentelijkheid kennis hebben genomen van de mogelijkheid
te worden vrijgesteld van de verplichting. Het spreekt vanzelf dat zij, die uit
gewetensbezwaar vrijstelling krijgen, zelf in alle opzichten volledig verant
woordelijk blijven voor de schade die zij eventueel aanrichten. Dat de over
heid een waarborgfonds instelt, geschiedt dan ook niet met de bedoeling iets
van deze verantwoordelijkheid over te nemen. Het fonds is slechts bedoeld
om de schade van de benadeelde te vergoeden als op de schuldige geen ver
haal mogelijk blijkt.
Wat tenslotte de hoogte van de premie betreft, de voorzitter van de
Nederlandse Vereniging van Automobielassuradeuren heeft verklaard, dat
als gevolg van de wettelijke maatregelen de premie onvermijdelijk zal
moeten stijgen. Hij voegde eraan toe, dat de situatie in het autoverzekerings
bedrijf geen reden geeft voor de vrees, dat deze stijging ongemotiveerd
hoog zal zijn.
Juist nu de w^-verzekering verplicht zal worden gesteld, verdient
de hoogte van de premie de volle aandacht van alle betrokkenen, in eerste
instantie vooral van de wetgever, en straks, als de wet van kracht zal zijn
geworden, van de bewindslieden die met de uitvoering ervan belast zijn.
DE VIJFDAAGSE
Met de invoering van de vijfdaagse werk
week voor het bouwbedrijf en bet al dan
niet invoeren van de vijfdaagse week voor
het overheidspersoneel heeft de regering
een vreemde procedure gevolgd, aldus
schrijft De Telegraaf. Het blad
zegt verder: „De regering heeft eerst een
advies van de Stichting vun de Arbeid om
tot de vijfdaagse werkweek over te gaan
afgewezen, omdat de economische toestand
van ons land dit niet toeliet. Terecht hield
de regering bij de interpellatie
derwerp in dc Tweede Kamer voet bij stuk
en terecht verklaarde de regering met in-
•temming van de Tweede Kamer, dat zij,
ongeacht de waarde van een advies van de
Stichting van dc Arbeid, tenslotte een eigen
verantwoordelijkheid heeft. Het is dan ook
onbegrijpelijk, dat ongeveer twee weken
later, kennelijk onder rware buitenparle
mentaire druk, de regering tot de conclusie
komt, dat de invoering van de vijfdaagse
werkweek in het bouwbedrijf plotseling wel
mogelijk is, en dat de minister van binnen
landse zaken, mr. Toxopeus, die zich in de
Tweede Kamer nog fel verzette, ineens zijn
bezwaren tegen dc vijfdaagse werkweek
voor overheidspersoneel Iaat vallen. Wat
het bouwbedrijf betreft is er bet argument,
dat de invoering van de vijfdaagse werk
week in feite niets anders betekent dan het
sanctioneren van de beslaande toestand,
een argument dat zwaar weegt, doch me:
kan zich afvragen of de betrokken bewind:
man dit niet eerder heeft kunnen inzier
Voor de plotselinge toegeeflijkheid vsn mi
Toxopeus kan men heel moeilijk een argi
ment vinden en het zou dan ook niet t
verwonderen rijn, wanneer het kabinet op
dit pnnt zijn afwijzende houding handhaaft.
Do positie van mr. Toxopeus wordt hier
door wel moeilijk."
Uit Het Vaderland Let volgende
citaat: „Het gaat niet alleen om dc kwes
tie van de arbeidstijd. Dc laatste dazen
zijn ook allerlei andere zaken nadrukkelijk
in het gezichtsveld getrokken. Men denke
aan de wijzigingen die in de defensieuitga-
ven noodzakelijk worden door het wegval
len c.q. verminderen van de Amerikaanse
steun, aan liet teruglopen van het over
schot op de betalingsbalans en wat als een
zeer heet hangijzer wordt beschouwd dc
nog te nemen beslissing over de invoering
van de belastingverlaging per 1 jnli. In het
kabinet ziet men zeer wel in, dat het niet
laten doorgaan van de belastingverlaging
een wel zeer slechte indruk zou maken,
m.a.w. onverkoopbaar zal zijn, met name
bij de politieke partijen die aan dc rege
ring deelnemen. In zekere zin bevindt de
regering zich dus in de positie van de man
lussen twee wolven, de wolf van de vakbe
weging, die op een snelle invoering van de
vijfdaagse werkweek aandringt, en de wolf
van de politieke partijen, die dc belasting
verlaging wenst.... Het moet duidelijk zijn,
dat een invoering van de vijfdaagse
week ten koste van de belastingverlaging
voor grote groepen van de bevolking wel
een té grote prijs zou zijn. Men kan verderf
zeggen, dat dc aandrang om tot de vijf
daagse werkweek over te gaaD vorige week
in het georganiseerd overleg heel wat min
der sterk zou zijn geweest en wel eens bij
sommige organisaties geheel achterweg!
zou kunnen zijn gebleven, als men ha<
kannen bevroeden dat daarmede de belas
tingverlaging op het spel zou komen
staan. Blijkbaar heeft men op dat punt
nu toe een strikt afwachtende houding i
genomen.**
Advertentie
Zalvtr Uw bloed
met Krntchen
en verdrtjl M i, urunk
Tin üw fthsnmitlteh. Pijn!
Kraschen mankt U ,1 gauw een heel
ander mens, vrij van stramheid en pijn
cn weer tot alles in staat. Dat doen
Kruschen's vijf minerale zouten, die
de bloedzuiverende organen aanzetten
tot jeugdig-krachtige werking en zo de
pijnverwekkende onzuiverheden uitdre
ven langs de natuurlijke weg.
I. en P.-hagepreek in
Hilversum
„Jeugd en Evangelie" houdt op eerste
Pinksterdag een hagepreek op de Hil-
versumse heide achter de Sparrenlaan.
Hier zal gesproken worden d< rector
Slütter. geestelijk verzorger in de r.k.
ziekenhuizen en Aart van Duist,
tent programma-leider bij dc N.CJt.v.
Verdere medewerking wordt verleend
door de Wlndy's City Jazzband uit
Baam, die dc gezangen en gospelsongs
zal begeleiden.
De kleine zeven van de Efta zijn
gisteren de kleine acht geworden. Fin
land heeft zich namelijk bij de groep,
welke door Engeland geleid wordt,
gesloten.
Voorstel synode van Assen
Samenspreking is
gevaarlijke strik
(Van een onzer verslaggevers)
INDIEN de aan de generale
synode der vrijgemaakte Ge
reformeerde Kerken gedane voor
stellen worden aanvaard, zal van
een ontmoeting dezer synode met
de synode der Gereformeerde
Kerken te Apeldoorn niets komen.
De commissie ter synode te Assen,
die zich beraden heeft over een
mogelijke contactoefening met de
„zich noemende Gereformeerde
Kerken" zet in haar lijvig rapport
uiteen, dat de besluiten der Ge
reformeerde synode te Utrecht
19501960 (terzijdestelling der
vervangingsformule om daardoor
een weg te banen voor samen
spreking) niet alleen geen basis
zijn om tot contact te geraken,
ir dat zelfs de idee van contact
oefening hier niet op haar plaats is.
De conclusies van het rapport der
commissie, waarvan ds. J. C. Janse te
Zutphen rapporteur is, ziet er aldus uit:
IHct verzoek van de synode der
zich noemende Gereformeerde Ker
ken te Utrecht 1959-1960. behelst het
komen tot een nieuw begin, waarbij
men de gebeurtenissen van het
jongste verleden aan het oordeel
'Gods zou mogen overlaten.
9 Zij stelt de mogelijkheid daarvan
in het 'zich stellen op de basis van
de drie Formulieren van Enigheid,
echter niet zonder nieuwe stipula
ties, die een nieuwe, door de synode
gestelde binding vormen, welke niet
uit het Woord Gods is aangetoond,
maar een handhaving van de syno
dale verbondsleer en hiërarchie be
tekent.
3 Zij miskent daarbij het reformato
risch karakter van de vrijmaking,
die wederkeer tot het Woord des
Heren was, beide in leer en leven
der kerken, ziet de scheuring in
1944 en volgende jaren als voortko
mend uit wat slechts meningsver
schillen zouden zijn, en toont geen
schulderkentenis tegenover de Here,
over wat zij kerken èn getrouwe
dienaren heeft aangedaan, gelijk zij
ook weigert om de desbetreffende
tuchtmaatregelen ongedaan te ma
ken.
a Weshalve alle vorm van samenspre-
king of dusgenaamde contactoefe
ning als gelegen in het relativisti
sche vlak en het werk des Heren
in de vrijmaking a priori in zijn
ernst en hoogheid miskennende moet
worden afgewezen.
Gemeenschappelijke weg?
Zoals wij reeds meldden, heeft de sy
node der Gereformeerde Kerken (vrij
gemaakt) te Assen de behandeling van
de zaak der samenspreking geopend
Zuster Te Groen sprak op ontmoetingsdag
algemeen geliefd en de Hollandse
verpleegster heeft er een bijzonder
goede naam", aldus zuster Annie
te Groen, die als enige christen-
zuster in een Joodse kliniek bij
Tiberias werkt en die op het ogen
blik met verlof in ons land is. Zij
sprak gisteren voor de ruim 700
vrije evangelische vrouwen die in
de hervormde Maranathakerk in
Hilversum hun twaalfde vrouwen
ontmoetingsdag hielden.
Het was een vrolijke en gezellige dag
waarvoor de vrouwen zelfs uit Goes,
Ierseke en Oude Pekela naar Hilver
sum waren gekomen. Men zat er be
slist niet stil; in de middagpauze maak
te de ene helft
busrit door Hilversum en omstreken
terwijl de andere helft enthousiast
het zingen was bij het orgeltje in
kantine. Er werd trouwens heel de dag
graag gezongen en ook ge
praat met de vriendinnen die er bleken
te zijn.
Israël
In de ochtendbijeenkomst hield me
juffrouw S. W. v. d. Eljk een toespraak
over het oude testament en Israël. Zij
legde in het bijzonder de nadruk op
Gods bedoeling met Israël en op Zijn
belofte voor dit volk. die nog niet is ver
vuld. Ook wees zij nog op het vele dat
God ons in Jezus Christus heeft
schonken.
Zuster Annie te Groen sprak in
middagbijeenkomst over Israël cn de
specifiek Joodse gebruiken, zoals
sabbatsviering. Er werd met aandacht
naar haar geluisterd en zij besloot haar
toespraak met de woorden: „Laten we
hopen en bidden dat hun ogen open
gen gaan voor dc Messias".
Als illustratie van het gesprokene
voerden enkele Hilversumse vrouwen
een spel op over de vrouw in het he
dendaagse Israël. Ze gaven een beeld
van de verschillende posities die de
Joodse vrouw in kan nemen en die va
rieert van soldaat tot minister. Ze ga
ven een demonstratie van een rijdans.
zoals die bij feestelijke gelegenheden
wordt uitgevoerd en besloten hun
persoonlijk gesprek heeft zus
ter Annie te Groen ons het een en an
der verteld over haar werk. Zij is in
1955 uitgezonden door de Hervormde
Kerk. de Gereformeerde Kerken en de
Bond van Vrije Evangelische Gemeen
ten, die in Israël samenwerken met de
Church of Scotland. Ze woont op de
zendingspost van de Schotse kerk in
Tiberias, waar ook een Nederlandse
arts en een verpleegster wonen. Zuster
Te Groen werkt als vroedvrouw in
Joods gouvernemen'tshospitaal dat
km buiten Tiberias ligt; ze is er
enige christen-zuster.
Het is fijn om weer in Nederland te
zijn; - -
ontvankelijk verklaren van vrijwel
alle. honderdtachtig stukken, die naar
nleiding van deze zaak bij haar wa-
n ingekomen. Tot die stukken behoort
ook het verzoek der Gereformeerde sy
node te Utrecht-1960.
In het tweede deel van haar rapport
komt de commissie toe aan de behan
deling van het „verzoek Utrecht-1960".
In dat verzoek treedt een sterke be
geerte naar hereniging met de vrijge
maakte kerken naar voren. Daartoe
wenst de synode van Utrecht contact.
Zij neemt wat in het verleden geschied
is ten volle ernstig, maar zij stelt dat
het verschil in beoordeling daarvan het
samengaan in de toekomst niet blijvend
zou kunnen verijdelen.
„Blijkbaar aldus het rapport te As
sen wanhoopt de synode der gebon
den kerken zoals de vrijgemaakten de
Gereformeerde Kerken noemen aan
van beide zijden komen tot een v.
achtig schriftuurlijk oordeel over
jongste kerkhistorie der Gereformeerde
Kerken."
De vraag is dan of beide kerken, uit
gaande van de drie Formulieren van
Enigheid (nu de vervangingsformule
immers weg is) voor de toekomst niet
weer een gemeenschappelijke weg zou
den kunnen vinden.
Inzake de met de leeruitspraken sa
menhangende tuchtmaatregelen kon de
synode van Utrecht niets doen dan met
hartelijke begeerte uitzien naar hereni
ging, „omdat zij het niet mogelijk acht
in dit opzicht over het verleden van
één zijde zodanige algemene uitspraken
te doen, dat aan de waarheid niet te
kort wordt gedaan en tevens de onder
linge toenadering kan worden bevor
derd."
Openbaring hiërarchie
Over dat ln het midden laten van de
destijds genomen tuchtmaatregelen
zegt de commissie te Assen: „Ilierin
ligt voor het leven onzer kerken een
strik. En wel deze, dat de vrijgemaakte
kerken, zonder recht verkregen te heb
ben. nu alsnog de in 1943-1943 bindend
verklaarde leer, die thans rechtstreeks
in de drie Formulieren van Enigheid is
ingeschoven, èn de hiërarchische macht
der synode te dezer zake, zullen erken-
Enigheid in
gedragen.
,,De synode beleert de schare, hoe
zij de drie Formulieren van Enigheid
terzake van het verbond behoort te le-
Zij voert heerschappij over de ker
ken tot zelfs in de uitlegging der belij
denisgeschriften. Alsof de theológisch-
dogmatische opvattingen van een syno
de, in plaats van de heilige schrift zélf,
het kerkvolk zijn belijdenis moeten le-
:n lezen. Hier toont zich de hiërarchie
i volle kracht"
Het rapport voegt er nog aan tre:
„Want terwijl de synode der gebonden
kerken het primordiale beginsel van
kerkregering, dat geen kerk over ande
re kerken, geen classis over andere
classes enz. op kerkrechtelijk terrein in
de verhouding tussen plaatselijke kerken
en synode verloochent en in nieuwe
kerkorde een ander beginsel vastlegt,
daar schroomt zij niet, als bij ver
nieuwing hetgeen zij in de
Utrechtse besluiten verzwijgt, maar wat
het allesbeheersende in heel het geding
dat zij met ons gevoerd beeft
in feite onvoorwaardelijke gehoorzaam
heid te eisen aan haar gezag, ook in
Winst der vrijmaking
Het rapport wil niet ontkennen, dat
een vergadering als een synode nu
wel een verklaring kan uitgeven, maar
dat „er in de gebonden kerken ook
een krachtige tegenstroom is." Toch
wenst men de vinger te leggen bij
wat het voornaamste blijft; hetgeen
door al het kijken naar wat er aan
de overzijde al of niet gedaan wordt,
niet vergeten moet worden: dat God
de vrijmaking ons en onze kinderen
een grote genade heeft bewezen. Hier
op moet toegezien worden, dat onze
kerken niet verliezen wat trouwe
voorgangers voor haar hebben gear
beid. Christus Jezus zette ons zo
is de praktische belijdenis onzer ker-
i kan ik al mijn familie bezoeken
j alle
die met'Tiun gebed en offer
achter ons werk staan, zelf iets
"at werk te vertellen.
Gesprek
In Israël, zo vertelt zij verder, is het
iet mogelijk om het evangelie, direct
i openlijk te brengen. Wij moeten
daarom trachten tot een gesprek
Israël te komen en allerlei bestaande
misverstanden uit de weg te ruimen.
Een buitenlander die niet Joods is,
wordt in Israël meestal als een christen
beschouwt. Dc liefde van de christenen
hebben we ln de oorlog aan den lijve
dervonden, zo redeneren de meesten
daarom moeten we niets van het chris
tendom hebben.
Voor dc directe evangelisatie is geen
plaats in Israël, zo zei zuster Tc
Groen. Wij trachten dat dan ook niet
te forceren en proberen het evangelie
alleen maar voor te leven. Dc resul
taten van ons werk treden niet zo
duidelijk aan de dag omdat het vooi
een christen-jood vrijwel onmoeellik
is openlijk zijn geloof te belijden.
Vruchtbaar is ons werk echter zeei
zeker, aldns zuster Te Groen, die op
25 juni naar Israël terug zal keren.
De kleine, kordate vróuw met haar
helder-blauwe ogen is uol van haar
werk en van Israël. Ik houd van mijn
werk, het neemt me helemaal in be
slap, zei ze. Het is wel zwaar,
mers is het gloeiend heet in Tiberias
en wanneer ik om twaalf uur
bed ga, moet ik er vaak om kwart
voor zes alweer uit. Maar ik geniet
er bijzonder van de natuur en het hos
pitaal in Poria ligt gelukkig beschut
den met een rondgang door de kerk inleit koel in de bergen.
Advertentie
RUSTIG EXAMEN
MijnhardPs ZenuwtabletUn
Gegrond op 1 O-tallen jaren ervaring
HARDUR-STIFT
Voor /zi-b-mt-ters éc/sif&
IMP. JADE DORTMOND-UTRECHT
ken, in overeenstemming met de arti
kelen 2729 van de Nederlandse Ge
loofsbelijdenis door de tegen ons
gerichte tuchtmaatregelen in de vrij
heid".
Naar de mening van het rapport heb
ben de vrijgemaakte kerken de gelegen
heid gekregen in vrijheid te spreken en
winst te doen met wat Christus de vrij
gemaakte kerken in zijn reformatie be-
te geven.
Wie zal dan, als de Heer der kerk
_..j laat zien het voortgaand hierar
chies optreden der synode van de ge
bonden kerken in even dezelfde geest
als in 1944, toen Hij ons uitleidde uit
die gemeenschap, wie zal dan niet op
merken. dat de Here Christus kennelijk
de vrijgemaakte kerken in deze vrijhei
wil houden?"
Schuldbelijdenis ontbreekt
Het is duidelijk, dat dc rapporteren
de commissie daarom elke vorm van
contact met de Gereformeerde Kerken
afwijst. Te meer omdat van de zijde
dezer kerken elke schuldbelijdenis ont
breekt „tegenover de Heer der kerk,
die zijn dienstknechten getrouw maakte,
dat de hoogste vergadering dier kerken
juist die dienstknechten uitwierp.'*
Het rapport stelt deze vragen:
„Waar is het berouw over het tegen
staan van wat Hij begon te werken?
Waar is dc erkenning: Wij hebben
dc wet veranderd en gedaan wat
geen synode van de Gereformeerde
Kerken in Nederland van de dagen
der reformatie af, ooit heeft dur
ven doen: als scheurmakers gebrand
merkt degenen, die zich aan de leer
der Waarheid hielden en die beleden
dat er maar één Heer is. en één Mees
ter. één Opperbisschop der kerk. die zijn
oppergezag, naar reeds door de calvi
nistische vaderen beleden werd, nim
mer aan synodes overgedragen heeft.
Waar is die erkenning?"
Het zijn slechts schijnbaar liefdevolle
handen, die de synode van Assen naar
zich ziet uitgestoken. Van berouw,
schuldbelijdenis en wederkeer is geen
sprake. Er kan geen gemeenschap zijn
De commissie meent dan ook, dat de
Asser synode niet geroepen is „om de
kerken uit te leveren aan een synode,
die de vrijmaking ongedaan tracht te
maken en die de schapen van onze Here
Jezus Christus tracht af te trekken ach
ter zich."
Beroepingswerk
Ned. Hcrv. Kerk
Beroepen te Lunteren, vac. C. J. P.
Lam: Jac. Vermaas te Veenendaal; te
Jaarsveld, toez.: T. Lekkerkerker, vic. te
Lunteren.
Aangenomen naar Heusden (N.b.), toez.
F. van Dieren te SL-Philipsland.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Utrecht-Oost, vac. G. Laar
man: J. Goumare te Hilversum.
Beroepen te Hendrik Ido Ambacht: B,
an Oeveren te Drachten.
Geref. Kerken (vrijgemaakt)
Beroepen te Heemse: J G. Meijer te
Pernis.
Evang. Lutherse Kerk
Beroepen te Amsterdam: H. Johannes
te Breda.
Dit is een diep woordwaarover niemand ooit raakt uitge
dacht en waarvan niemand de inhoud en strekking ooit geheel
zal kunnen begrijpen. Het is dit woord van Christus aan de
apostel Philippus, die zich erover beklaagde, dat Christus
de discipelen over God de Vader in het onzekere had gelaten,
„Wie Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien", zo ant- r
woordt Christus. En nu kunnen wij de theologische discussie
gaan opzetten over het één zijn van de Vader en de Zoon, wij
kunnen het ook eenvoudig' aanvaarden als de volle waarheid,
dat de ontmoeting met Christus op onze levensweg de ont
moeting is met de Vader, Die ons als Zijn kinderen wil aan
nemen. En die ontmoeting is er, als wij ons leven overgeven
aan Christus, als wij ons aan Hem toevertrouwen. Als wij j
voor onszelf de conclusie trekken, dat er geen enkel perspec
tief meer is, wanneer wij blijven rondtollen in de scherven
van ons gebroken bestaan. „Toon ons de Vader en het is ons
genoeg", zei Philippus tot Christus. Kijk naar Mij en u ziet
de Vader", was het antwoord van Christus. Hoe dat kan, nu
nog, nadat eeuwen geleden Christus naar de hemel is geva
ren? Hij openbaart Zich in de Bijbel en Hij heeft ons Zijn
Geest geschonken. Wie zegt, dat hij Christus niet kan vinden,
die bedriegt zichzelf en beledigt Hem. Hij is te vinden en te
ontmoeten in Zijn Woord!
Synodelid tijdens discussie
(Van een onzer verslaggevers)
/"GEDURENDE al haar zittingen
van gisteren heeft de te Assen
vergaojrende generale synode der
vrijgemaakte gereformeerde ker
ken zich bezig gehouden met het
rapport over een mogelijke con
tactoefening met de gereformeerde
kerken. Bij de opening der zittin
gen las de praeses, ds. J. van
Bruggen te Assen, Psalm 124. Men
noemt dit wel de „psalm der vrij
making". Ds. Van Bruggen sprak
de wens uit, dat de door God
vrijgemaakte kerken bewaard
zouden blijven te vallen in de
overleggingen van het mensen
verstand.
Op ds. J. P. van der Stoel te Amster
dam-C na, was er niemand, die in Aa
discussie over deze zaak het rapport
zijn conclusie bestreed. Men was het
over eens, dat het verzoek van de sy
node der gereformeerde kerken te
Utrecht-1960 niet ingewilligd diende te
worden
Weliswaar achtte ds. J. Meester te
Amsterdam-Z. niet elke vorm van con
tact verkeerd, al verwachtte hij er wei
nig van. Maar men zou „tenville van
Gods volk, dat nog in de gebonden ker
ken is" kunnen spreken over de vraag
of er werkelijk confessionele vrede tus
sen beide kerken bestaat, nu de vervan
gingsformule terzijde werd gesteld.
Want wat in de nieuwe kerkorde der
gereformeerde kerken is vastgelegd,
raakt eveneens de confessie.
GENEGEERD
Ds. E. Teunis te Monster vond dat
de gereformeerde kerken steeds wei
geren open kaart te spelen. Ook in
de brief van Utrecht gaan zij niet op
de werkelijke oorzaak van de breuk
in. Voorts wordt hetgeen door vrijge
maakte synodes in de loop der jaren
gezegd is, volkomen genegeerd, o.a.
dat de synode van Groningen (1946)
wèl bereid was tot contact, zij bet
„voorsbands schriftelijk". Dit ont
neemt anderen het recht te zeggen,
dat men bij de vrijgemaakte kerken
steeds voor gesloten deuren komt.
Ds. J. Faber te Schiebroek meende
dat men de brief van Utrecht niet los
moet zien van de achtergronden. Deze
verneemt men uit de acta der synode
van Utrecht. Dit verklaart de synoda-
listische signatuur van de brief. Men
moet deze afwijzen.
De vraag rijst echter in de vrijge
maakte kerken: „Doen wij wel voldoen
de? Want wij hebben toch altijd tot
taak afgedwaalde verbondskinderen te
rug te roepen." Het is evenwel de
vraag aldus ds. Faber of de sy
node dit ter hand moet nemen. De blijd
schap voor God over de bewaring van
zijn kerk moet alle leden der kerken
Advertentie
nieuw \RATTEn-
MUIZÉN-VPASTA
VLOKKEN
ROEIT ZE GENADELOOS UIT
zijn aan te zien. Dat is reeds een ge
tuigenis.
Prof. J. Kamphuis vond het rapport
een waardige tegenhanger van het rap
port-Ridderbos op de Utrechtse synode.
Hij betreurde alleen dat er niet méér
gezegd is. bijv. over de „afdankingsfor
mule", die de terzijdestelling van de
vervangingsformule verklaart.
HIËRARCHIE
De hiërarchie brak niet alleen door
in de jaren 1942-43, maar is voortgegaan
in de volgende jaren. Dezelfde synode
van Utrecht die de vervangingsformule
terzijde stelde, heeft de hiërarchische
kerkorde in tweede lezing vastgesteld.
In die nieuwe kerkorde heeft men de
vrijheid var. de christenmens ingeruild
voor een hiërarchisch tolerantiebegrip.
Daarin ligt de verklaring, dat men met
de leer kan doen wat men wil, mits de
gezagsinstanties onaangetast blijven.
Een bewijs hiervan noemde prof.l
Kamphuis „de brutale aanval" uan|
prof. dr. J. L. Koole op de historische;
betrouwbaarheid van Genesis 1 tot II,
die hij mogelijk een visioen acht. Hier I
wordt de dwaling van dr. J. G. Geel-i
kerken in 1926 herhaald en vermeer-I
derd.
DS. VAN DER STOEL
Zoals gezegd keerde alleen ds. Van
der Stoel zich tegen de hoofdstrekking
van het rapport. Hij meende dat men
niet bewezen heeft, dat de terzijde ge
stelde vervangingsformule nu ingescho
ven is in de leer der kerk (waarin prof.
Kamphuis hem bijviel).
Ook miskent de Utrechtse synode in
haar brief de vrijmaking niet als Gods
werk. Zij laat het verleden over aan het
oordeel Gods en vraagt van de vrijge
maakte kerken niet, dat zij de vrijma»
king als werk Gods zouden opgeven.
Overigens was de vrijmaking een werk
tfan God... door mensenhand.
Dat de synode dor gereformeerde ker
ken geen schulderkentenis foonde. hoeft
het contact niet te verhinderen. Uit het
verzoek tot contact mag worden afge
leid, dat de synode eventueel bereid is
zich te laten overtuigen. Zou men van
vrijgemaakte zijde de gereformïerde
synode door weigering niet verhinderen
om tot zulk een schulderkentenis te ko
men?
De zekerheid over wie er gelijk
heeft (of er in confessioneel opzicht
door „Utrecht" iets veranderd is)
kan slechts door samenspreking wor
den verkregen. En dit is ook nodig
tot voorlichting van de jeugd, die zelf
niet bewust de vrijmaking heeft be
leefd.
De rapporteur, ds. J. C. Janse te Zut-
Ehen, hield vast aan de conclusie van
et rapport. Wanneer men de vrijma
king als een werk Gods door mensen
hand gaat zien, dan kan men wel op
houden eir vragen: wat is waarheid?
Voordat de zaak voor de tweede maal
het derde deel van het rapport, het ge-
deelte waarin op de honderdtachtig in- i
gekomen brieven wordt ingegaan.
Ook al heeft minister Cals Enschede i
aangewezen als plaats waar de derde j
Technische Hogeschool zal moeten ko
men, is de strijd om deze derde T.H. nog
niet geluwd. B. en W. van Arnhem heb
ben als bewijs daarvan zich gericht tot
de leden van de Tweede Kamer met een
nota. waarin zij nogmaals een pleidooi
voeren voor de hoofdstad van Gelder
land. Zij gaan In op de bezwaren die
tegen Arnhem geopperd zijn en probe
ren ze te ontzenuwen in de hoop dat
de kamerleden straks éen goed woord
voor Arnhem zullen spreken.
t op te lossen, b.v
staat uic plantenvet, „lange vingers", met terpentine. Een heel karwei!
Vraag: Op
ls plotseling
wordt steeds
smeedijzer!
verschenen,
erger. We hebben de
suiker? Deze behoeft niet ge- Vraag: Onze tuin wordt overwoe- lamp goed geschuurd en toen bestre- schoenen
lamp ik de schoenen met vloeistof of poeder
Deze behandeld. Wat is hiertegen te doen?
Antwoord: Het beste lijkt
bakken te worden. Mijn moeder maak- kerd door
te die vroeger nogal eens. maar zij
weet de juiste samenstelling niet meer.
Antwoord: Nodig zijn twee
terdsuiker, L_I
plantenvet. 10 gram cacao (dit is
eetlepel), marasquin of
gulden roede heet. Een paar j
geleden kwamen enige van deze pi
later verschenen er ook eni-
wït ff
go vingers, 120 gram poeder- of bas- «J
terdsuiker. 1 el. 240 gram boter of helemaal vol ^11.^
Seveer een eeuepcK, inaiaoijuui ui au-
ere essence, chocoladevlokken of ha-
gelslag. Het ei moet men luchtig klop
pen met de suiker en luchtig met klei
ne sneetjes door de tot room geklopte
op en lat—
helianthen tussen. Nu dreigt de tuin smeedijzeren lamp verschijnt,
deze eerst wegschuren en daar-
de plek goed schoon maken met
mals buitje komen de benzine (men passé op voor vuur). On-
flink te borstelen cn
Nu echter be- dan op te stomen boven de tuit van
ketel kokend water (minstens 15
van de tuit vandaan blijven). Ten
de slotte behandele men de schoenen met
moet dressing, speciaal voor dit soort schoe-
ïn bestemd en in de juiste kleur.
Vraag: Onze dochter heeft getekend
1 gehele cursus Engelse taal.
met blank Zij heeft de helft betaald.
op. De wortels schijnen middellijk daarna moet
zich in de grond uit te breiden er 1~~'
lopen dan uit. Wat is ertegen te doen'.
Antwoord: Dit zijn beide zeer lasti- te roesten, is uit de brief niet op te gerichte brief, waarin
mogelijk zijn, dat-—
'5» nfg-ao fo^vnaien mat Sc planten, die zich met een wortel- maken. Het
de cacao toevoegen met eronfi vprmpprdaren Van- de fabricae*
Vervolgens late
massa opstijven tot een smeuïge crè
me. Men legge de biscuits op een scho
tel, besprenkele deze met essence en
besmere deze met de crème. Dan leg-
smallere laag biscuits f "jjP
-Hef
j. stok in de grond vermeerderen. Van- de fabricage sporen
daar ook, dat spitten en lostrekken voor het beitsen
voldoende helpt. Het beste i
- gemaand
wordt de rest te betalen, hoewel zij
gebruikt bericht had gezonden dat zij geëmi-
blank maken, in greerd was. Is zij nu verplicht te be-
de poriën achtergebleven zijn. In dat talen?
geen andere planten staan, de geval kan men de zuurresten neutra- Antwoord: Wij moeten
grond door te werken met een riek of kseren door na het blank schuren de dat zij meerderjarig is. In dit géval
op. besmeert deze
gaat
diepte waarop onder
engels niet meer voorkomen,
schop is onvoldoende, daar
j.„. ja Li,.,,:iT_r.t «riet een scnop xs onvoxaoenae, aaar »•»-». u
f k.n mm itn de fi'lkml ',k stukgestoken stengelgedeelte weer kruiswoorden".
taartje kan men dan aan de zijkant
eveneens met crème bestrijken en
bestrooien.
Vraai
nieuwe plant geeft. Op den duur
begint met: „Toen
j betalen. Ook als zij min-
eerste derjarig was. zal het moeilijk zijn aan
Jezus' deze verplichting te ontkomen, omdat
helpt ook telkens afschoffelen zodra de heil'ge handen, aan d'onheil'ge kruis- de ouders moeilijk kunnen ontkennen
bladeren komen, daar dan de wortel- Paal sloeg". Is het mogelijk dit gehe- dat zij niet hiervan geweten hehhen'
De plastickussens op mijn stokken geleidelijk afsterven. Daar het J® vers weer te geven? Niemand weet Uw dochter kan *en hriaf c<-v,T-n,rpn
onbekend is. of de planten tussen
Antwoord: Het
plastic treekussen niet vast. Wij
andere planten opkomen, kunnen
geen ander advies geven zoals bijvoor- zes
beeld het onkruid met chemische mid- kan muziek
moeden. dat deze kussens gelegd zijn delen (kleurstoffen zoals DNOC of firma Joh. de Heer Zn., afdeling
op een trap. die pas geverfd was. dus groeistoffen zoals NCPA) te doden, muziekhandel, Noordmolenstraat
dat de verf wel droog, maar nog vers want dit kan alleen als de grond on- Rotterdam.
was. In dat geval is het mogelijk, dat beteeld is. U doodt dan echter rooit
het plastic zich vasthecht aan de verf, de ondergrondse delen, maar alleen geven ontzettend af. Na
als erover gelopen wordt. Er zit dan het blad.
---- -- brief schrijven
met het verzoek om dispensatie on-
niet mogelijk alle der aanbieding van vergoeding voor
te geven, maar men kosten en gederfde winst. Maar het
woorden kopen bij de hangt van de gevers van de cursus
"""ïling af, of zij dit willen aanvaarden. Als
71b, ouders van een meerderjarige dochter
Jf^rnen nie^ tot betaling verplicht.
zijn mijn kousen roetzwart. Nooit heb den.