DE „RUIMTEVAART" isseziiw j-M! tn, van Leonard Baskin ^ssrsss^ ZONDAGSBLAD ZATERDAG 13 MEI 1961 Fascinerende kunst voor het eerst buiten Amerika te zien "K iIT zou het verhaal kunnen worden van een andere |wruimtevaart" dan die waar mee Russen en Amerikanen miljoenen mensen over de ge- wereld biologeren. Het Terhaal over een „astronaut" die niet op het Rode Plein of in het Witte Huis de hulde van |het volk in ontvangst mag ne men. Voor zo een bejubeling liijn de „ruimtereizen" van de 19-jarige Amerikaan Leonard iBaskin niet spectaculair ge noeg. Al begeeft ook hij zich el voortdurend in de on eindigheid tussen hemel en aarde, in de wonderbaarlijke ruimte die wij leven en dood noemen, waarvan hij dan ver slag uitbrengt in beeldhouw werken, houtsneden en tekenin gen, deze „ruimtevaart" van de geest zinkt immers in het niet bij de vlucht van de tech niek naar andere planeten Toch moeten wij Leonard Bas- in in het oog houden, want mo gelijk wordt deze kunstenaar in zijn tweede levenshelft een figuur van groot gewicht tegenover de genen die er ook in de cultuur op uit zijn, hun zwaartekracht te verliezen. Niet zijn bewering dat de abstracte kunst zich op een doodlopende weg bevindt, maakt hem belangrijk, maar zijn ver mogen, uit de cultuurrijkdom van het verleden een nieuw en oor spronkelijk juweel te scheppen. Een parel. gekoesterd in de schelp van de schoonste tradi- Dorst' naar kennis 15 augustus 1922 in New Bruns wick geboren als kind van een vrome rabbijn, die het rijkste erf goed van de Jood zijn heilige teksten al heel vroeg op zijn jongen overdroeg. Eenmaal ver trouwd met de Joodse denkwe reld. wenste de jeugdige Leonard ook de poorten naar andere ge bieden te ontsluiten. En ze gin gen open. want Baskin wierp er zich tegenaan als een dorstige die in de woestijn een bron ont dekt. Zelfs nu hij aan het Smith Col lege in Northampton les geeft in beeldhouwen, tekenen en grafi sche technieken is zijn dorst naar kennis nog niet gelest. De schrift studie, hem door zijn vader bij gebracht, heeft zich uitgestrekt over een ongekend breed terrein. Men zegt van hem. dat hij over ben veelheid van onderwerpen een uitnemend schrijver had kunnen worden. Deze kennis wordt ech ter in andere banen dan in die van de auteur geleid, hoewel Bas kin zich er nooit geheel van kan los maken. U vraagt zich misschien af, wat dit allés nu toch'wel uitstaan de heeft met de eerste regels van (ons verhaal. Daar zijn we pre cies aan toe: Baskins kunst vloeit voort uit zijn overdenkingen, zijn scheppingen moeten worden ge zien als een interpretatie van het geen hij gezien, gelezen en bestu deerd heeft. Hierbij is zijn medi teren vooral gericht op het mens zijn en op de dood. De mens zegt Baskin, is niet tot liefde in staat geweest, is te kortgeschoten in milddadigheid en heeft gewanhoopt aan hoop. Hij heeft geen leven van overvloed en vrede geschapen en hij heeft, moedwilliger dan ooit tevoren, de aarde verschroeid en de heme len bevuild. Hij heeft van Eden een landschap des doods ge maakt. In deze hof vertoef ik. en, door de verschrikking, de degra datie en het vuil af te schilde ren. houd ik de mens de gebar sten spiegel voor. Een cultuurpessimist? Neen, wij kunnen het niet geloven. Maar. komt u zich persoonlijk overtuigen in het Museum Boy- mans-van Beuningen te Rotter dam. de eerste stad buiten Ame rika, waar Baskins creativiteit in al haar facetten, en dus ook zijn bedoelingen, zijn te zien. Een re presentatieve tentoonstelling van zijn werken zoals er zelfs in de Verenigde Staten nog geen. enke le werd ingericht. Mens achter kunst Uzult in Boymans een merk waardige ervaring opdoen. Loop niet direct weg, wanneer u denkt dat de vreemde beelden, in hout en brons en steen, en de al even vreemde mensfiguren in zijn tekeningen en houtsneden u niets „doen". Wacht nog even, kijk opnieuw en dan gebeurt het. Het aanvankelijk onbegrijpelijke kunstwerk begint u aan te spre ken. Maar dat is nog niet alles. Naar mate men langer toeft, groeit niet slechts de waardering voor deze kunst, doch dan betrapt men zich er op. zich in de per soon van Baskin zelf te verdiepen. Deze bijzonder knop getekend lei enscyclus noemde Baskin „Vei zoendag". De vogel rechtsai symbool van lijden en dood typerend voor de geestelijke uo tragisch symbool van de Jood, hem toebedeeld door de Chris tenheid, als duistere tegenhanger van het Licht bedoeld. Met de uil werden de Joden tot paria's ver klaard. op één lijn met heksen en duivelskunstenaars. In het werk van Baskin is Je uil het symbool van lijden Wie dit eenmaal weet. vraagt zich af of de bedoelingen van de kunste- de mens. verbeeldt, voedsel aan naar nog verder gaan dan licha- deze veronderstelling, melijk lijden. Misschien is het En dan nu het mensbeeld dat wel zijn getekende mensfiguren lijken te zijn opgebouwd uit houtnerven. Sommige houten beelden bestaan uit verscheidene lagen van de zelfde houtsoort, doch met een geheel andere tekening. Een der gelijke „vertekening" van de ner ven geeft het totale beeld een soort fluïdum, een vreemd ..iets" dat van het werk uitstraalt en het buiten de tijd in de ruimte voert. Reis naar licht toepast en hij beheerst er velen men voelt dat de zich steeds meer vereenvoudigende vormentaal, hoe grootmeesterlijk in zichzelf soms. voor de kunste naar niet het belangrijkste is. Veel meer is hij de commenta tor bij de documentaire die hij in een niet eindigende cyclus van de mens maakt. Daarbij bouwt hij voort op hetgeen hij zich uit de cultuurgeschiedenis heeft ver worven; nu eens herinnerende aan de rijkste tradities van het oude Egypte, dan weer aan de klassieke schoonheid der Grieken. Daar tussendoor blijft de engel des doods hem vergezellen. Het is deze engel en het bezig zijn met de dood. die Baskins lijnen- en vormentaal spanning geven. Denken en handelen is bij hem wel gericht op de grote synthese, maar hij heeft haar nog niet ge vonden. Wordt dit het geval, dan zal hij ervaren dat achter de ge barsten spiegel van de dood een andere macht dan die van de mens het leven uit de genade weerspiegelt. Naar dat leven zoekt Baskin se dert hij geen deel meer heeft aan de orthodoxie van het Joodse volk. Typerend in dit verband is zijn bewondering (waarvan hij ook blijk geeft in zijn werk) van kunstenaars als Ernst Barlach, Rodolphe Bresdin, William Blake en Gustav Mahler, allen, gelijk hij zelf. zoekers in de sferen van fi- solofie, mystiek en religie, men sen voor wie de synthese tussen leven en dood het grootste pro bleem was. m ZESTIG j„klaagmuur", waar- hij ons voor ogen stelt. Vaak ^be- heen hij telkens moet terugkeren, gint Baskin zijn visi maar zelden in eendere stem- gen in de tekening, ming. Hoewel hij- er zich niet aan doende, schijnt hij reeds over wenst uit te laten, geven de denken aan het materiaal wa vele gesteldheden waarin hij de uit het onderwerp tot_ een beeld- gaan scheppen, uil, al dan ni Dit is de „ruimtevaart" van Baskin. Indien hem in zijn. twee de levenshelft een andere koers wordt opgegeven, zal hij achter vast te leg- de gebarsten spiegel de lichtzij- daar- de van j,et leven ontdekken en kunst van eeuwigheidswaarde corhbinatie met houwwerk zal groeien. Tal van TON HYDRA willen -B-*#*#***#*#*-»*#*-»' „Ik houd van mensen, ik houd van vertellen." Deze zelfkarakteristiek van de auteur Risseeuw, die 16 mei a.s. zestig jaar wordt, is even kort als juist. De mens en de schrijver zijn hier bijeen en één. Genegenheid houdt belangstelling in, belang stelling doet opmerken, een leven van opmerken leidt tot een reeks boeken. Boeken over mensen natuurlijk, mensen en hun lotgevallen. Die romans en novellen voegen zich, als derde in de bond. in het geheel, en zo kunnen we spreken van een figuur. Want een figuur ontstaat wanneer de mens, de schrijver en zijn werk (waarbij men nog i? invloedssfeer kan rekenen) zich in de loop der jaren tot een ondeelbare eenheid hebben samengevoegd. Zakelijke gegevens komen straks. Een jubileumartikel wil in de eerste plaats presenteren, in mindere mate ook informe ren. Hier is hij. de man die tot een figuur is uitgegroeid. Neemt hij in onze letterkunde dan zo'n vooraanstaande plaats in? Met zuiver literaire maatstaven ge rekend, misschien niet Van een juiste kijk op zichzelf getuigt ook deze uitspraak van de jubi laris: Noem mij geen letter kundige, noch kunstenaar. Met schrijver is alles gezegd." Het is hier niet de plaats uit te weiden over literaire maatsta ven, waarde, erkenning, naam en wat dies meer zij. Die zaak ligt vrij ingewikkeld. Belangrijk is ook wat men in een bepaalde tijd interessant vindtr. Risseeuw is van den aanvang af welbe wust een protestants-christelijk auteur geweest. Maar dan een auteur, die. om het met zijn eigen woorden te zeggen, „zo nu en dan zijn huid er maar eens aan waagt"; geen gezapig leverancier van leesvoer voor het christelijk huisgezin. Het is weer Risseeuw zelf die het zegt: „Nooit ben ik losgekomen van het „christelijk volksdeel". Ik heb altijd „boekhouder" van de lotgevallen en de wisselende geestesgesteldheid van mijn geestverwanten willen zijn. Deze verknochtheid en de the ma's die daaruit voortkomen, kunnen niet zomaar op algeme ne belangstelling rekenen. En gebrek aan belangstelling voor het soort mensen en hun lotge vallen. die Risseeuw beschrijft, brengt een buiten-literaire fac tor in het geding. Trouwens be staat er wel een zuiver-literair oordeel? Het onzegbare Risseeuw schrijft: „In mijn werk streef ik naar het juiste P. J. RISSEEUW Ander aspect Wat "is het dat ons zo in deze mens biologeert? Baskins voort durend bezig zijn met de „laat ste dingen", iets waaraan de meesten van ons liever niet den ken? Is het de oeroude harte- kreet van de Jood die ons tegen- klinkt? Of eerder de indringende kijk op de mens in zijn ware ge daante? Het zijn geen „natuurgetrou we" uitbeeldingen van dode man nen. die beeldhouwwerken van Baskin, desondanks beziet de toe schouwer ze met een zeker res pect. En hij denkt bij Hervé Bazin Een referendum, enige jaren geleden georga niseerd door het weekblad Les Nouvelles litté- raires om de beste schrijver der laatste tien ja ren aan te wijzen, zette Hervé Bazin (1911) op de eerste plaats. Al is een dergelijke uitspraak van beperkte en tijdelijke waarde, ze zegt, in aan merking genomen het gehalte der lezers van Pompeii of aan de slacht- blad, wel iets omtrent de kwaliteiten van de offers van de laatste oorlog. k maar ook aan grote kunstenaars uitverkorene. Gesproten uit een geslacht van uit het verleden die eenzelfde on- schrijvers en geleerden had hij het voordeel, dat derwerp kozen. -> zijn naam bekend was. Zijn oud-oom Renc .la- zin was in 't begin dezer eeuw een zeer gepre zen literator, lid van de Académie Frangaise, van wie ook in Nederland verscheidene boeken uil, sedert de middeleeuwen" het veel gelezen zijn, o.a. La Terre qui meurt „het stervende platteland;" zijn grootvader was, be halve rechtsgeleerde, schrijver van talrijke ro mans voor de jeugd; zijn vader was entomoloog en professor te Angers. En deze lijst zou ver lengd kunnen worden. teressant werk. En Maar wat hiernaast veel tot 2Q wordt de agres- het succes van zijn eerste ro- Sieve non-confor- mans bijdroeg, was hun opzien- mist, die het ka- Tragisch symbool uit de hogere middenstand, die maakt. in de maatschappij inge- openlijk' zijn familie te schande schakeld en in het gareel terugge zet en zijn haat jegens zijn moe- bracht. Zijn haat uit de jongens- jaren wordt tot minachting die alle der zonder terughouding u.t- Jconlact verfoeit. spreekt, dat is een ongewone Deze beide boeken, pittig ge- zaak. Vooral "het eerste boek La schreven en. vooral het eerste Vinóre au nninr .1948) is (el van zeer agressief. hebben de naam \.pere au poing .1948. is lol van yan Heryé Ba2iQ gevestlgd als toon. De namen alleen zijn ver- existentieel schrijver, al zal me- anderd, maar overigens is alles nig lezer iets van weerzin heb- uit de persoonlijke ervaring ge- ben gevoeld tegen deze uitstal- -tnr Ling van zaken, die in het gezin grepen. De moeder, die een lor- b(.s»lott„ dic„e„ „lijven tuin meebrengt en eigenares er- wantrouwen jegens wat men voor van blijft, overheerst de vader, een deel kan zien als een „suc- slappe Hfuur. die „iel ver- c^add,'e„ j^ta'n' riin hand dr,e der komt dan soms tot een zwak bundels gedichten en verscheide- protest. Zij is niet alleen gevoel- pe romans verschenen, die zijn loos. maar ook onrechtvaardig, roem hebben verstevigd. Omvang- Bazin tekent haar als een mon- r'Jke reportages hebben hem -,„rin na" verschillende werelddelen ster van kwaadaardigheid, gierig- gevoerd en zijn vastgelegd in heid en verbeten heerszucht. De enquête-verslagen en essais. middelste der drie_zonen. de ver- waarbij opvalt zijn begrijpelijke teller, verzet zich heftig tegen cg®^"851®111"8 haar regiem. Hij is -de ziel der samenzweringen, die tegen haar beraamd worden. Zelfs pogingen haar te vergiftigen, worden aan gevoerd. Evenwel, alles stuit af op haar waakzame sluwheid. ee, Ann 't eind van het boek wor- fils den de knapen naar verschillende ceerd, die evenals de hierboven internaten gezonden, maar al ver- genoemde het gezinsleven tot on- vallen nu de dagelijkse botsingen derwerp heeft. Maar. overigens de tweede roman La Mort du pc- welk een verschil. Het standpunt tit cheval (1950) verhaalt van al van de schrijver is verschoven wat de moeder bedenkt om haar van de opstandige zoon naar de kinderen van uit de verte het le- begrijpende vader. De pen. in gal ven moeilijk te maken en dan en alsem gedoopt, is opgeborgen, voornamelijk Jean, de felste op- Hier overheerst een milde soms posant. Ondertussen verbreedt tedere toon en is de felle Bazin, zich de basis van het verhaal, vooral in de laatste hoofdstukken Jean wordt student, eerst, door een wijsgerig peinzer geworden, dwang, in de rechten, daarna De vijftigjarige schrijver, die aan volgens zijn aanleg, in de lette- het hoofd staat van een gezin met ren Na enkele onvermijdelijke vijf kinderen, heeft in dit boek liefdesavonturen vindt hij rust ongetwijfeld persoonlijke, hoewel in een gelukkig huwelijk, dat hem niet aanwijsbare ervaringen tot het vaderschap brengt. Om te werkt. Alleen J bestaan grijpt hij iedere gelegen- boek schrijven, heid tot geld verdienen aan. ge- De gymnasiumleraar Daniel As- combineerd met avondstudie. Hij tin heeft, terwijl hij zelf in krijgs- belandt in de journalistiek en ver- gevangenschap verkeerde, i'.jn ontspoorde Vaderschap als offerdienst ?r jaren stilzwijgen heeft inkele maanden geleden jwe roman Au nom du Ed. du Seuil) gepubli- HERVÉ BAZIN vrouw bij een bombardement ver loren. Hij heeft de zorg voor de tweelingen Michel en Louise en een in 't begin van de oorlog ge boren zoon Bruno. Michel is super begaafd. Louise vleierig en vro lijk-onbezorgd; de jongste voelt zich in alles de mindere en wordt gedeeltelijk door dit besef, een lastig kind met magere schoolsuc cessen en een neiging tot isole ment. Ook jegens hem doet As- tin zijn plicht, maar er is iets in zijn houding, dat Bruno, na een bestraffing, uitspreekt: sur tu Dit woord grijpt de vader aan en hij geeft er zich rekenschap van. dat deze jongen dubbele aandacht nodig heeft. Op gevaar af de anderen, te ver waarlozen, trekt hij Bruno naar zich toe. Trouwens, de koele, hooghartige Michel gaat weldra zijn eigen weg. Louise gaat de hare: ze ontvangt een opleiding tot mannequin en belandt in de wereid van mode en vermaak. Bruno wordt, juist door al de aan hem bestede zorgen zijn lief ste kind en blijft het. als hij toe vallig door hel verschil in bloed groep de zekerheid verkrijgt dat biologisch er geen band tussen hen beiden bestaat. Waar begrij pelijk psychologische spannineen hadden kunnen intreden laat Ba zin het geestelijke vaderschap al le andere gevoelens absorberen Een moeilijk 'moment komt. als de jongen aan de liefde toe is. maar Astin aanvaardt de nieuwe toestand en als tot een vroeetij- dig huwelijk moet worden beslo- 'en. staat hij zelfs znn eigen huis af als te groot voor hem. de een- Deze daad is de laatste in een lange reeks offers van materiële en geestelijke aard, die van de ze vader een ware „pelikaan" maken. De lezer kan menen, dat Bazin overdrijft en het boek ge deeltelijk een reactie is op zijn eigen beklemde jeugd. Dat mag zo zijn, maar de schrijver heeft geen slappeling gecreëerd; deze vader geeft vrijwillig en welbe wust een stuk van zijn leven prijs ter wille van hetgeen hem toe schijnt. het geluk van zijn kinde ren te zijn. Wat ontbreekt, is het religieus element. Kerk en geloof worden niet aangevallen, maar ze be staan eenvoudig *"eg niet voor Astin. Ook hier een reactie op de opvoeding van Bazin, waarbij het geloof een samenstel van ver starde vormen was en de Kerk op hem toetrad in de priester- huisonderwijzers, die. op hoog bevel, met vaardige hand de kar wats hanteerden. Ook in dit boek toont de auteur zich de boeiende verteller, die zonder moeite de lezer meevoert in zijn vlotte vaart, alleen tegen net eind vertraagd in bespiege lingen over 's levens moeiten en woord, naar handeling, naar een natuurlijke dia loog en vooral naar het onzegbare dat er tussen mensen en dingen kan zijn. Ik hou er van de lezer „tussen de regels" te laten lezen. Dat mijn boeken gelezen worden acht ik de grootste be- loning". Wie dit r.aar waarheid kan zeggen is meer dan een verteller alleen. Het is zijn afkeer van grote woorden, die hem doet afzien van de pretentie literator of kunstenaar te heten. Want er is zoveel mis- StVaWan™er%aSe"Buw Natuurjilk alt daar ook roman- artistieke waaide van zijn werk uit bescheidenheid afschrijft tot op een gulden weet hij zelf ook wel dat er op deze wijze een stille reserve is ontstaan, die alleen nog maar kan meevallen. de emigrant heeft zijn belang- Maar wanneer ik van figuur th,liC(IPhii.vonpn Helen spreek bedoel ik dat anders en breder dan een letterkundig spe- cialist dit doet. De negentiger uit die werken, te beginnen met jaren van de vorige eeuw wa- de crisisroman Is het mijn ren jaren van bewustwording van schuld? (1937) en welke groep de kleine burgers en de ar*>ei- r0mans nu bezig te culmineren ders. De oudere generatie had Gastcn on VreemdellnRen ™"VrdIgeli*s ™00d. Voor <1«H> >'™1' de omstreeks 1900 geborenen la- gen slotdeel, spreekt de „boek- gen de zaken al iets gunstiger, houder" Wat was er. ook op het platte- staat v land. een armoede geleden. Een man v, enkel voorbeeld: een f "es zindte, vrouwtje schudt een tafellaken uit alleen maar om het feit te J J verbergen dat er in het geheel vatting i is. Uit zulke feiten die reei fierheid, die op gees- dat dit een modewoord werd. têlijke Kracht wijst. Toen die muc ben een hartstochtelijk geestelijke kracht gelegenheid krantenlezer. En het kerkelijk kreeg zich iets meer te ont- jeven voig intens. Ik ben mij nen"het ,eS.veVvan de klei er volkomen van bewust dat wij, ne man De socialisten propa- orthodox-protestanten, nog geerden het brengen van kunst tijd de narigheden van d aan het volk. Binnen de gerefor- gentiende eeuw op onze nek mee meerde gezindte ontwaakten stu- sjouwen. Zolang we ons daar- dieuze belangstelling en een van op de een of andere wijze drang tot organisatie. De jonge- niet kunnen bevrijden, zullen we ren gingen aan literatuur doen in de narigheid blijven zitten, en deden dat georganiseerd. Ik hunker naar een Evangeli- Hier komt Risseeuw in de lijst, sche Kerk waarin Hervormden en Gereformeerden elkaar, bin- Pmliflran nen het raam van de belijdenis, r rODeren de nodige ruimte zullen geven om vrij te kunnen ademhalen... Nauwelijks van school, gaat ^js jk mjjn plakboeken inzit hij zich al lezend en proberend met al dat kerkelijk geharre- tot schrijver vormen, maar te- war. dan denk ik „Die in de he- vpn. ,,irht hü als arhttieniariee mel woont "1 lachen. Ik heb de vens sticht hij als achttienjarige betrekkelijkheid en de Ueinmen- het tijdschrift Opgang. In zijn selijkheid van mijzelf en anderen roman Eldert Holier zegt de leren zien." hoofdpersoon ergens m een ge- exalteerde stemming: „Wat heb RckcnSCnOp ik aan vlucht, als ik niet een Gasten en Vreemdellngi volk meedraag? Brengen we kor, na de VBrsch,jnl„g in deze wensdroom van Holier terug rubriek besproken, loopt van tot de proporties der werkelijk- 'S99 tot 1927. Het vervolg zal heten Kinderen en Erfgenamen. heid. dan heelt Risseeuw dit Rlss„uw B1Bt de„ ,WB' boegen van meet af aan proberen waar un het viriden van titels is h te maken. Zelfvorming en op- altijd bijzonder gelukkig, wa voeding van de eigen groep gin- "gJ!g U'rSeKp^Want gen hand in hand. Ze waren niet bet slotdeel zal tot in de actuali- van elkaar los te maken. Dit teit reiken. In de toekomst kun- met een veertigjarige n dienst als meelevend de gereformeerde ge- gedoopt, breed van op vaar het anderen geldt, g'eBgeten'1is.C Uit" zuïke Yei'ten die reeds oecumenisch was spreekt ugdei Het snoer om je hals. door Ute Erb. Uitgave De Fontein Utrecht. Wie geïnformeerd wil zijn over de opzet van en de sfeer in de Oostduitse communistische jeugd organisatie, kunnen wij dit boek aanbevelen. Een zevent.enjarig meisje dat lid was van deze kweekschool van de partij en af komstig is uit een gezin met ge dweeë volgelingen van Ulbricht c s., vertelt op boeiende en in dringende wijze over de periode in haar leven waarin zij tot het be sef kwam naar het Westen te moe ten vluchten om vrij te zijn Zij kan worden gezien als de repre- sentante van de jeugd zoals die achter het IJzeren Gordijn ge dwongen is op te groeien. Een op- vader "kon dit voeding die onderworpen is aan ren systematische indringing van het ysteem dat in alles staat boven de persoonlijke ontplooiing van het leven. Bij de schrijfster DR. M. C. V. D. PANNE. zet zich een wrok vast tegen al les en iedereen. Haar hechte wil om naar eigen inzicht en passie te handelen drijft haar tot de vlucht. Het Westen met zijn de cadenties op verschillend gebied valt haar weliswaar tegen, maar Ute Erb beleeft toch dat zij daar in vrijheid ademen kan en het leven daar niet aan alle kan ten door een partij wordt inge snoerd. „Het snoer oni Je hals" ver diept bij de lezer het gevoel van dankbaarheid voor de mate van vrijheid die in de democratische samenleving mag worden be leefd. stempelde hem toen al tot een figuur, in de dop. Niet in de zin van een leider, wel in de (evan gelisch zoveel belangrijker) zin van iemand die dient. Veertig jaar lang is een groot deel van zijn schaarse vrije tijd de energie i niet al te ook deze romans van histo rische waarde worden. Risseeuw is sinds 1952 lid de Maatschappij der Nederland se Letterkunde te Leiden. Type rend voor hem is. dat hij tege lijk lid is van de Vereniging van Letterkundigen en van de Bond van Chr. Kunstenaars. De lezer weet natuurlijk dat sterk fysiek aan anderen be- schrijver dezes ook al bijna steed geweest. Hij kende, en veertig jaar met de jubilaris be- correspondeerde met, iedereen; vriend is. Ik wil dan ook geen las manuscripten, gaf raad, in- nV ï-i velPzc"-. die er niet j is. Of die er misschien toch wel troduceerde, organiseerde con- is> door de lange duur van de ferenties weekends, tentoonstel- vriendschap, die aan franje geen lingen, Dracht mensen met el- behoefte meer heeft en die niet kaar in kennis, zette aan het afhankelijk ls van de etage, die werk. Hij werd daarbij voor en men in de literaire torenflat na geassisteerd door zijn vrouw, van imitatie-ivoor in Nederland die bij dit alles, ook als orde- nende factor, de Jaren door strijd en idealisme teert, een stukje historie, mag vergeten worden. represen- .Hien „uur van £uur> die een stukje volkskracht moeilijk ie overschotten bete- r,"S58B°w^r.dj!; stukie kenis is geweest. Het is achter af bijna onbegrijpelijk dat hij aog zoveel boeken heeft kunnen levert'"En schrijven. Zijn belangstelling die s„,ds 1928 medewerker vormd hem begin juni m Den Haag publiekelijk te huldigen, onze hoofdredacteur, dr. E. Die- mer, was bij de allcreersten die in het werkcomité zitting men. Moge het een mooi feest voor hem worden, maar bovenal moge dit feest hem met zoveel Nieuw-Zeelana! Samen"met het ener8'« dat hij er de rest bekende schoolhoofd L. H. f w» f-^°i mCj u Stronkhorst bereidt Risseeuw hartstochtelijk lezende en schnj- een schoolboek voor onder de ^ende het elnde' God zegene titel Zover de wereld reikt tv*ttem c~ (1947-51) oeke Jans (1958) heeft geleid, leeft hem tot nistorisch des kundige op dit terrein gemaakt Dit alles is niet bij studeerka merkennis gebleven, maar heeft geleid tot reizen in de Verenig de Staten en Canada en verle den jaar nog in Australië halen over Hollandse pioniers). C. RIJNSDORP Belastlnggids voor de Effecten bezitter, tweede druk, door J. L. F. Engelhard, notaris. Uitgave Nederlandsche Uitgeversmij. N.V. Lelden. Nu een steeds groter deel van het publiek zich voor het effec tenbezit gaat interesseren, is het van belang een handleiding te be zitten. die recht doet aan de vele vragen, die er ten aanzien van dc belasting op effecten bestaan. Dit werkje paart een omvang rijke inhoud aan een formaat, dat het mogelijk maakt het boekje in een klein zakje mee te ne men. Het telt 124 bladzijden en dit is wel nodig, gezien het groot aantal wetten, waarmede men te maken krijgt. Het begint met een behandeling van de effecten en de verschillende soorten daar van en geeft vervolgens een al gemeen overzicht van de fiscale gevolgen, waarna de afzonderlijke wetten uitvoerig met een uitge breide jurisprudentie behandeld worden. Populaire stof ls het niet, maar daarvoor leent zich een zo weinig populair onderwerp niet. en rr.en moet goed beseffen, dat effectenbezit een behoorlijke ken nis vereist, die zich niet alleen moet uitstrekken tot het bezit op zich zelf, maar ook tot de fisca le gevolgen. Het boek behandelt verschijnsel, dat de fiscus tot nog toe vergeef se pogingen doet om in bepaalde gevallen particuliere effectenver kopen te belasten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 19