badhanddoek Ration Karl Barth viert vandaag zijn 75ste verjaardag Een kanttekening 1 Meningen van anderen Een woord voor vandaag Congres „Woord en toon" over liet psalmgezang CETAFLE N.C.B.O. dringt aan op ziektekostenregeling s ONZERZIJDS LESSEN LEREN overgang van grote groepen arbeiders van landbouw en ambachts- bedrijven naar de nijverheid, de trek naar de industriecentra, hebben onge twijfeld de ontkerstening bevorderd. Waarbij dan nog kwam. dat men in die tijd herhaaldelijk anti-kerkelijke acties ondernam en de bevolking aanspoorde om met de kerk te breken. De kerken boden een te zwak verweer, al deden Stöcker en anderen wat zij konden. Maar dikwijls hadden zij met tegenstand In eigen kring te worstelen. Onder de republiek van Weimar was noch de Pruisische Landsdag nóch de Rijksdag bij het niet constitutioneel denkend volk populair. De politieke strijd werd meer door belangen dan wel door beginselen beheerst. De sociaal-democratie had wel beginselen, maar in de praktijk werd zij al meer de eenzijdige belangenvertegenwoordigster van bepaalde arbeiders- en beambtengroepen, van personeel in de publieke diensten. Grote Invloed oefende dan ook in de Rijksdag het breed vertegenwoordigende ambtenarencorps uit. Het gevolg was, dat niet altijd voor noodzakelijke sane ringsmaatregelen de vereiste meerderheid verkregen kon worden. Bij de Duits-nationalen wogen vooral de agrarische en bepaalde industriële belangen dikwijls eenzijdig zwaar. Ook andere punten hadden sterke econo mische interessen. Het Centrum had nog het meest principieel karakter. Het was overwegend rooms-katholiek, al behoorden ook enkele vooraanstaande protestanten tot deze partij. Maar ook bij het Centrum was de beginselkracht veel geringer dan in de dagen van Bismarck. Er waren ook zekere anti democratische tendenzen en er werd door sommigen enige sympathie gevoeld voor een „standenstaat" naar Oostenrijks model. Andere factoren hebben eveneens medegewerkt tot de ondergang van de Weimar-republiek en de zege van het nationaal-socialisme. Maar in de ge schetste gang van zaken lag reeds een les, ook voor ons, al waren de Neder landse toestanden zelfs in de verste verte niet te vergelijken met de Duitse in de jaren twintig en dertig. Bij onze Oosterburen had men nog te worstelen met de gevolgen van de oorlog 1914—1918. De wijze waarop Duitsland behandeld werd, gaf stof, niet alleen voor velerlei demagogie, maar ook voor gerechtvaardigde kritiek. Maar het was weer mede een gevolg van het veldruimend nationaal-socialisme, dat het niet tijdig gekomen Is tot wijziging van het door de overwinnaars gevoerde beleid. De voornaamste les, die uit het gebeurde kan worden getrokken, is, dat er voortdurend gewerkt moet worden aan de principieel-politieke opvoeding van het volk. En dit wel door partijen die uit een beginsel leven. Gewaakt moet voorts worden tegen een eenzijdige belangenpolltiek, waarbij het algemeen welzijn gemakkelijk uit het oog verloren kan worden. Een partijformatlc „conservatief-progressief", zoals sommigen aanprijzen, zou onvermijdelijk leiden tot steeds verdergaande vermaterialisering van het politieke leven. Alle hogere bezieling zou daardoor verloren gaan. Bovendien: wat is „conservatief" en wat is „progressief"? De begrippen zijn te zwevend om er continu een politieke gedragslijn uit af te kunnen leiden. In Duitsland staat thans dc C.D.U., die een christelijke partij wil zijn, naar het schijnt sterk. Moge zij steeds dieper de consequenties indenken, die uit de keus van de C moeten volgen. (Van onze kerkredacteur) Vandaag viert de Zwitserse hoogleraar Karl Barth zijn vijf enzeventigste verjaardag. Hoewel de meeste hoogleraren aftreden als zij zeventig jaar worden, geeft hij nog steeds college aan de uni versiteit van Basel en nog altijd werkt hij aan zijn „Kirchliche Dogmatik", een studie die lang voor hij voltooid is reeds wereld vermaard is geworden. De grote vraag is of Barth dit gigantische werk zal kunnen afmaken. Barth werd in 1886 in Bazel geboren, waar hy nu doceert. Hij was de zoon van een professor in de theologie, ter wijl ook zyn zoon weer hoogleraar is geworden in de theologie en doceert aan de Universiteit van Chicago. Zijn eerste gemeente was het kleine dorpje Safenwil in het Zwitserse kanton Aargau. Daar begon hij de toenmalige theologie de toetsen aan <ïe praktijk. Er klopte iets niet. Om een antwoord te vinden begon hij met zijn studie van de brief van Paulus aan de Romeinen. Advertentie Texlielgoodoren m»t hstFELISOL-etikat zijn klauracMI Let U dus voortaan op FELISOL. FELISOL écht kleurecht „VERLOFGANGER" Eind vorige week i» de speciale verlof regeling voor de dienstplichtige militairen bekendgemaakt die nodig was in verband met de invoering van dc vijfdaagse werk week per 1 november bij het departement van defensie. De parate eenheden zullen voortaan eenmaal per maand een weekend verlof hebben van vrijdag na de dienst tot maandag 12 uur en eenmaal per maand een weekend-verlof van vrijdag na de dienst tot maandagavond 24 uur, terwijl de overige twee weekeuds normaal paraat zijn (Dus met appèls op gezette tijden). De niet-parate eenheden, zoals die in de oplei dingen, sullen om do week een week end hebben van vrijdag na de dienst tot maandag 12 uur en om do week normaal van zaterdag na de dienst tot zondagavond 24 uur. Enkele onderdelen sullen zelfs el ke zaterdag vrij hebben. Het Algemeen Handelsblad gaf onder de kop „Verlofganger" hierover het •olgende commentaar! „Bij de keuze van zijn carrière staat de jonge Nederlander, die de schoolbanken verlaat, ineens tegen over een groot aantal mogelijkheden stuk voor stuk aantrekkelijk en interessant, lioo groter een bedrijf hoe meer kansen \oor de mensen, die erin werken. Jonge mensen werken aan hun toekomst: Ieren een vak, willen vooruil komen. Weten, dat hij leven kansen biedt aan een ieder die wil. Kanten, Toekomst, Voorsprong..- Het vorenstaande is allemaal ontleend aan wervingaadvertenties, niet van de een of andere particnliero onderneming, maar van het departement van defensie. Wij hebben tegen deze moderne wer vingsmethode, waaraan ongetwijfeld be kwame reclame-deskuudigen hun mede werking verlenen, niet het minste beswaar. Integendeel, bet pleit voor de inzichten van degenen, in wier handen de verving van militair is gelegd, dat zij daarbij mid delen te baat nemen, die in bet bedrijfsle ven al lang «ijn ingeburgerd. Ook de wer ving als zodanig ontmoet bij ons geen be zwaar. Wij zijn er volkomen van doordron gen, dat onze strijdkrachten grote behoef te hebben aan personccL Op bet departement weten sij het dienst- nemen echter nog niet aantrekkelijk ge noeg voor te stellen. Het zijn daar nog geen volmaakte verborgen verleiders. Im mers, in al die reclamecampagnes trof fen we niets aan over de tijd, dat niet gewerkt behoeft te worden. Dit alles beeft intnssen bctrekkinz op vrijwilligers. Straks als het nieuwe dienst rooster op basis van de 45-urige werk week wordt ingevoerd, krijgen ook de dienstplichtigen in opleiding er ca. 240 ex- tra vrije uren bij; zij, die bijde^ parate troepen aijn ingedeeld „slechtsT- Nu waren wij eigenlijk van mening dal dienst dienst is en de weekeinden daartoi ook behoorden Maar dan hebben lij ook vrij, zelfs de parate troepen, J moeten die dan wel, bij toerbeurt, in hun garni zoen blijven. Zeker, het vervullen van de militaire dienstplicht ia niet een van de aangenaam- .Mo facetten van een democratie. En de lei ding van onze strijdkrachten ia aich er dan ook van bewust, dat die dienstplicht niet nog waarder moei worden gemaakt dan ze al is. Maar bet ia een pltc Nu rekt men de diensttijd over mini maal 18 maanden uil en in die periode geeft men een onevenredig groot aantal da gen vrij. Men leg* daarmee langer beslag op jonge mensen dan nodig i». Met kortere diensttijd zonden «ij en om drijfsleven, dat zo'n groot tekort aan p< neel heeft, stellig gebaat aijn. Thans ii man onder de wapenen een groot deel de tijd: verlofganger". NIEUW-GUINEA In het christelijk-historisch weekblad „De Nederlander" rea geert het tweede kamer lid. F. H. van de Wetering op het pamflet over de zaak-Nieuw-Guinea, dat is verspreid door een groot aan tal Nederlanders van niet onbe kende naam, van wie de meesten als kunstenaars worden aangeduid. Na eerst een historisch onjuist feit uit het pamflet te hebben rechtgezet, vervolgt hij: lis westelijk Nieuw- Guinea mogelijk is. Hun opleiding vindt onvermijdelijk plaats, zo zeg gen de schrijvers, in een pro-Ne derlandse, anti-Indonesische sfeer. Ook hier wordt aan de bedoeling van Nederland schromelijk tekort gedaan. Dat hard gewerkt wordt aan de vorming van een zo groot mogelijke groep Papoea's, die zo spoedig mogelijk de leiding op al lerlei gebied kan overnemen, is een der Nederlandse doelstellingen. Wij willen in Nw.-Guinea bepaald geen tweede Kongo. Maar en dat is de leidende gedachte van het neder- lands beleid deze vorming van Papoealeiders in zo breed mogelijk verband is niet gericht op een pro- Nederlandse, antl-Indoneslsche sfeer, doch om te komen tot het doel. Dat doel is de uitoefening van 't zelfbeschikkingsrecht. Waar heen de keuze zal gaan is noch aan de ondertekenaars van dit pam flet noch aan de nederlandse re gering te beoordelen. Dit zal be slist een zelfstandige keuze ijn, in de richting zoals deze van .laiure zeer zelfstandige Papoea's zullen beslissen. Het pamflet onderscnat deze sterk naar voren tredende ka rakter-eigenschap van de Papoea's, zo goed als het geen rekening houdt met de vraag wat dit volk wenst. dit pamflet i ondertoon. Oet is dat dit probleem Kieuw- Gulnea onverwijld aan de Verenig de Naties ter beslissing moet wor den voorgelegd. Zulks lezende zou i dus moeten denken dat oo dit punt met secretaris-generaal Ham- merskjold, met Panait Nehroe, Ab- doel-Rachman. dc regeringsleiders van Amerika, Engeland en Austra lië nog nooit hierover is gesproken. Dit punt is herhaaldelijk door Nederland in discussie gebracht, zij het met de eis, dat het lot van de bevolking en het internationaal erkende zelfbeschikkingsrecht geëer- schrijvers om de Papoea-bevolking uit te leveren aan het regiem van Soekarno, dan is de weg naar de Verenigde Naties een schijnbewe ging. De Nederlandse regering, die jaarlijks zeer uitgebreid de Ver enigde Naties inlicht over alles wat in Ned. Nieuw-Guinea gebeurt, staat open voor alie internationale belangstelling en medewerking. Dat de Verenigde Naties niet meer zo in de belangstelling van de P.v.d. A. liggen, bléek bij het de bat over Buitenlandse zaken, toen de heer De Kadt deze mogelijkheid als „reeds te laat" betitelde. De heer Burger zei onlangs in Rotter dam, dat het probleem Nieuw-Gu;- nea zou kunnen worden opgelost door gezaghebbende landen uit te nodigen, die verantwoordelijkheid op zich te willen nemen voor de ontwikkeling van dit gebiedsdeel en voor de bevordering van de zelf standigheid van de bevolking. Ook heer Burger zei onlangs in Rötter- lossing niet meer in de wankele Verenigde Naties, die zelfs geen i durven zenden. recht trekken. Nederland heeft een vaste politiek met Nieuw-Gui- nea die een duidelijk en afgeba kend doel bevat. Internationale be langstelling. vooral financieel, zal ons bij onder welkom zijn. Tegen de oplossing dat andere landen on ze taak overnemen, mits Neder land alle kosten betaalt, zoals Tengkoe Abdoel Rahman opperde, bestaai. bezwaren die ieder zal be grijpen. Een tweede Kongo door Nederland te financieren is ook zeer tegen de wil van de huidige Papoealeiders. Maar, zo zal men vragen, als Amerika en Engeland onze positie niet militair garanderen, hoe moet het dan gaan bij een gewapend conflict, uitgelokt door Indonesië. Ik zie dat conflict als zodanig niet zo gauw komen, maar boven dien is het dan de vraag of garan ties van Amerika en Engeland zo belangrijk zullen zijn. Is niet veel belangrijker ik meen dat Pandit Nehroe dit eens heeft opgemerkt dat de Verenigde Naties in zo'n geval hun taak zullen verstaan. Steun van afzonderlijke landen zou juist wel eens het omgekeerde kunnen betekenen van wat bedoeld wordt, maar de toepassing van het Handvest der V.N. kan de Juiste oplossing bevorderen. Het gaat dan, mede gezien de spanningen in the Far East, om con- flictsuitbreidingsgevaar die verre boven de bescherming van Nieuw- Guinea uitgaat. Ook dit punt dient meer in onze beschouwing te wor den betrokken. Hardnekkige ROOS? Onxin! Wat U hardnekkige toos? Dat is alleen maar rooa waar men niets tegen doet. Roos besti&t niet meer, mits men het haar geregeld behandelt met Boldoot's Klitwortel op Brandewijn. Vanouds bekend. Per fles f 1.45. Boidoot Klitwortel op Brandewijn Ds. Mak voor korte tijd naar Zwitserland Sevolg geven en kreeg toestemming van e ziekenhuisdeputaten. Hij hoopt ir""~ mei naar Zwitserland te vertrel Naar wij vernemen hebben de <Tepu- taten voor de geestelijke verzorging van de gereformeerde Nederlanders in Zwit serland aan ds. C. Mak. zlekenhuispredi- nieuw voor enkele maanden de arbeid kant te Leeuwarden verzocht of hij op- van wijlen ds. C. Oranje in Davos wil voortzetten. Ds. Mak zal aan deze uitnodiging God werd opnieuw werkelijkheid hem. Hjj zocht een radicaal evangel waarin de grootheid van God* duidelijk zou blijken. In zyn beroemde werk „Der Rómerbrief". die voor het eerst verscheen, vlak voor het einde eerste wereldoorlog en die nerhaaldelyk gewijzigd en opnieuw uitgegeven is. zet hij zijn gedachten op schrift. Deze stu die heeft gewerkt als een machtige kerkklok die van heinde en ver de kerk mensen bijeen riep. Velen zagen dat Barth nieuwe vergezichten bood. KRITIEK Natuurlijk kwam ook spoedig kritiek. Barth was veel te orthodox voor de vrijzinnigen, maar hij twos te „vrijzinnig" voor de orthodoxen. Hij greep naar het Woord Gods, maar vond dat Woord in de bijbel. God voor hem de „Gans Andere", mai spoedig kwam de kritiek dat hij God 20 ver buiten de mens en het dage lijkse leven plaatste, dat hij moeilijk gekend kon worden als de Vader. Voor de meer piëtistische ingestelde gelovi gen was Barth weer te ver afgedwaald van het „God in ons", en van de per soonlijke beleving ran het evangelie. Jarenlang heeft hij het theologische terrein beheerst. Hij werd de geestelijke leider vooral voor de Duitse predikan ten, niet in het minst door zijn moea'ige houding tegenover het nationaal-socia lisme. Ook Barth móest in 1934 zweren: ,,Ik zal de leider van het Duitse Rijk en volk. Adolf Hitler, trouw en gehoor zaam zijn." Even dacht hij er nog over om aan deze eis te voldoen zij het dan met toegeving van de zin: „Voorzover mijn aan Gods Woord gebonden geweten mij als evangelisch christen veroor looft." Maar hij heeft de moed opge bracht om te weigeren de eed uit te spreken. Het gevolg was dat op 27 no vember 1934 de studenten op de college deuren van Bonn waar hjj toen doceerdb de aankondiging zagen dat Barth ge schorst was. UTRECHT Bijna was deze grote theoloog ook zijn tegenstanders willen hem dat by- voegelijk naamwoord niet onthouden hoogleraar geworden in Utrecht. Kort na zijn schorsing werd er een comité gevormd van o.a. prof. dr. A. M. Brou wer, dr. G. W. Oberman, dr. M. C. Slotenmaker de Bruine en prof. dr. A. Noordzy. om hem te benoemen In de Utrecht ontstane vacature. De synode i de Hervormde Kerk die een kerke lijk hoogleraar moest benoemen ging echter op het voorstel niet in en be noemde prof. dr. S. F. H. J. Berkelbach van <fer Sprenkel. Maar Barth heeft toch in Neder land en vooral in de Hervormd© Kerk zeer grote invloed gehad, niet in het minst als een gevolg van het feit dat hU üi 1935 wekenlang op vrijdag in Utrecht twee colleges gaf over de Apostolische Geloofsbelij denis. ---- - -- Iemand heeft ons gezegd dat Barth twee zaken in zich verenigde: harts tocht en zakelijkheid en nog onlangs schreben wij in onze krant dat hij een streng systematicus is. maar ook een levenskunstenaar. Toch ziet het er uit dat hij bezig is zyn eigen grote invloed te overleven. Het is dui delijk dat er meer en meer verzet komt tegen zijn grondslagen, omdat aan de ene kant groter oog komt voor de een zijdigheid van zijn systeem, en aan de andere kant liet schijnt alsof het schip Mn de theologie het roer heelt omge- gooid. Misschien heeft Barth voor de gewone kerkmensen wel in de eerste plaats zUn stralenkrans wat verloren, oma'at hy zich tegenover het communisme zo heel anders heeft uitgelaten dan tegenover het nationaal-socialisme. Hij heelt de indruk gewekt de gelovigen achter het ijzeren gordijn op te roepen om tegenover het communisme te doen, wat hij in 1934 tegenover het nationaal-socialisme zelf weigerde. ZUn beruchte „Brief aan een predikant in Oost-Duitsland" heeft enorm veel kritiek opgeroepen in het westen. Steeds weer blijkt d'at het juist de bar th ianen zijn achter het ijzeren gordijn die streven naar een samenspel ei menieven met het communisme. Maar er komt ook theologisch verzet. Misschien is verzet niet het juiste woord. Verzet is er altijd geweest. Maar vele volgelingen beginnen hem de rug toe te keren, vooral in Duitsland, omdat zy gegrepen werden door de veel vrij zinniger theologie van Bultman. In Ame rika heeft Reinhold Niebuhr reeds uit gesproken dat Barth verzand is in de scholastiek, die hij Juist wilde vermij den Met dat al blUft dat Barth nog steeds veel Invloed heeft, dat hy de theologie weer In de richting van de bijbel ge stuwd heeft, dat hU de ogen van velen heeft geopend voor dc grootheid God en het Is waard om Barth op zijn vijfenzeventigste verjaardag te felicite ren als een man dlc op zyn- wijze ge zocht heeft naar een reformatie van de reformatie. Nog geen opvolger gekozen voor bisschop Reeves slaagd een opvolger te kiezer voor Am brose Reeves, de bisschop van Johannes burg die vorig jaar wegens zijn verzet tegen de apartheidspolitiek uit Zuid- Afrika werd verbannen. Volgens welin gelichte kringen zal de beslissing nu worden overgelaten aan de aartsbisschop van Kaapstad, Joost de Blank die op het ogenblik in Londen vertoeft Genoemde kringen verklaarden dat en het in het kiescollege niet eens as over de vraag, of de kandidaten wel voldoende sympathiek stonden tegenover de niet-blanken. Het college bestaat uit geestelijken en leken. Om gekozen ie worden moet een kandidaat in beide groepen een meerderheid van twee der den krijgen. In beide groepen zijn de niet-blanken vertegenwoordigd. Bij Bethanië, in de buurt van Jeruzalem, gebeurt het: op een witte wolkenwagen wordt de Heer van d'aard gedragen. En die glorieuze afreis naar het oord, waarin nooit een menselijk oog zal kunnen doordringen en dat nimmer door een mensen voet zal worden betreden, is de definitieve afsluiting van een fase in de wereldgeschiedenis. Hier wordt historie gemaakt, j Nu opent zich de hemel om Hem te ontvangen, Die nog zo kort daarvóór was afgedaald in de krochten van de hel, waar j Hij de duivel had ontmoet èn verslagen. Het kind, dat in de stal van Bethlehem onder de mensen kwam wonen, keert terug naar Zijn Vader en Hij gaat zitten aan de rechterhand van God. Wat is er veel gebeurd in die tussenliggende pe riode! Nu kan de Zoon de Vader Zijn doorboorde handen i tonen en zeggen, dat het alles is volbracht, dat de Vader Zich I verzoend kan weten met de wereld en met de mensen, die I niet hebben geweten wat zij hebben gedaan. En de Zoon kan zeggen, dat Hem is gegeven alle macht in hemel èn op aarde, dat alles Hem onderworpen is. Laat het feest zijn, morgen, op de dag van hemelvaart, want onze aarde en uw en mijn leven ligt vast in de handen van Hem, Die met Zijn bloed j de verbroken relatie tussen God en mens heeft hersteld! (Van een onzer verslaggevers) Wanneer deze zomer de nieuwe psalmberijming in proef gereed is (het voorhanden zijnde bundeltje van 110 psalmen wordt dan met de overige 40 aangevuld), zal meu niet kunnen zeggen, dat daarmee het psalmgezang in de kerken aan het eind van een moeilijke weg staat. Ook niet wanneer de nieu we berijming getoetst en beproefd is en de bundel eindelijk definitief verschijnt. Ook niet wanneer zij door de hervormde- en de gerefor meerde kerken, voor wie zij aller eerst bestemd is, aanvaard zal zijn. Eigenlijk beginnen na die aanvaarding de moeilijkheden pas. Want de psalm berijming moet ook gezongen worden. Maar de dichters, die ermee bezïg wa ren. hebben bij diverse psalmen ge zegd: het kan nooit de bedoeling ge weest zijn, dat deze psalmen gezongen worden op de manier zoals we dat in Nederland doen, in strofen, verzen. Natuurlijk kan men van het hele psalmboek zeggen, dat het oorspronke lijk niet berijmd gezongen werd. Maar al gaat er van het origineel wel het een en ander verloren, een berijming is toch mogelijk. Er zijn echter psalmen, die zeer be slist niet semaakt zijn voor de gemeen schappelijke zang. Bijvoorbeeld psalm 8, 115, 136. Dergelijke psalmen zijn in reien gezongen, met mogelijk een pries ter als voorzanger en misschien met gemeenschappelijke lofverheffing het eind. Voor het recht verstaan zo'n lied moet men terug tot de li turgie van Israël. Maar is dat mogelijk? Bovendiey komt de vraag op of we met de begeleiding' op het goede spoor zijn. De bijbel kent geen orgel, althans niet het instrument dat tegenwoordig die naam. heeft. Wèl noemt de bijbel citers, trompetten, bazuinen, harpen en nog veel meer snaarinstrumenten, hout- en koperwerk bij de begeleiding an de zang. Zou dit nu bij sommige psalmen ïk in de kerk dienen plaats te hebben? Voorts: is bij de psalmen, die zich wèl lenen voor berijmd zingen, het Geneefs psalter nog bruikbaar? Bij de berij ming hebben de dichters dat wel als uitgangspunt gebruikt, maar het staat nu al vast, dat ook ln de nieuwe berij ming tal van psalmen i.ooit gezongen zullen worden, eenvoudig omdat tekst i melodie elkaar niet goed verdragen. Al deze vragen zullen binnenkort be sproken worden op het congres „Woord en toon", dat van 24 tot 26 mei in Utrecht wordt gebonden. Initiatiefneem ster tot dit congres is de Prof. dr. G. der Leeuwstlchting, het ontmoe tingscentrum voor kerk en kunst, inder tijd opgericht door de Oecumenische Raad, maar dat veel meer kerken wil dienen: speciaal denkt men daarbij aaji de gereformeerde kerken, die immers 1 samen met de hervormde kerk achter de nieuwe psalmberijming staan. Er i zullen aan dit congres ook gereformeer den meedoen. Negen opdrachten begiqt daarover niet onvoorbereid te spreken. De Van der Leeuwstichting heeft aan een negental musici gevraagd een compositie te willen schrijven voor bepaalde psalmen. Deze zullen op het congres „voorgezongen" worden door het N.C.R.V.-koor onder leiding van j Marinus Voorberg. Of er veel concreets uit dit congres j komt? Ds. W. G. Overbosch te Amster- i dam, voorzitter van de Van der Leeuw- i stichting, verklaarde op een persconfe- 1 rentie, dat daarvan niets te zeggen valt Wel 2 i het i komen tot de vorming van een werk- j verband voor musici, speciaal voor de muziek in de kerk. Want het gaat nu nog over de psalmen, maar als straks dé nieuwe gezangenbundel gereed is, die ten dele voor hervormd-gerefor- meerd gebruik zal zijn, herhalen de bezwaren van tekst en melodie zich. I 1 Zoals gezegd: de moeilijkheden begin- j nen pas. Maar men kan ze niet uit de I weg blijven gaan. Daarom is dit con-1 gres georganiseerd, voor musicologen, theologen, organisten, kerkkoorzangers en gemeenteleden. Advertentie Lijm liouü alle hout met van Ceta-Bever Hervormde kerk koopt school te Reeuwijk Het breed moderamen van Zuid-Hol land der Ned. Hen'. Kerk heeft de voor malige openbare school in Reeuwijk aan gekocht. om daar een conferentie- en vakantieoord te stichten. De gemeente raad had bepaald dat het gebouw dat nog maar tien jaar oud is moest worden bestemd voor een creatief doel- Een stichting zal onder toezicht van de kerk de exploitatie verzorgen. De school ligt aan de 's-Gravenbroekse plas. Het gebouw is aangekocht voor 80.000. OP VERZOEK VAN DUIZENDENNU OPNIEUW DE BIJ F 1.25 20 MERKJES OF NAAR KEUZE 1 KUSSENSLOOP OF 2 FLEURIGE THEEDOEKEN Rem. Broederschap spreekt over plaats in de oecumene De 340c algemene vergadering van de Remonstrantse Broederschap zal maandag 5 en dinsdag 6 juni te Am sterdam in de Arminiuskerk in west en in de Nieuwe Kerk in zuid worden gehouden. De eerste dag zal men ii west, de tweede dag in zuid vergade ren. De vergadering staat onder leiding van de voorzitter van dc Broederschap, dr. ir. J. E. Carrière. Maandag 5 juni zal een door ds. A. M. van Paski samengestelde nota over de positie van de Broederschap ten opzichte van de oecumene en de vrijzinnigheid worden behandeld. De nota heeft tot titel „De positie van het vrijzinnig christendom in de wereld". Prof. dr. G. J. Hoenderdaal, hoogleraar aan het Remonstrants Seminarium te Leiden, zal het rapnort over „De broederschap en de zending" inleiden. Op 6 juni zal ds. P. M. Luca 's morgens een wijdings woord spreken, daarna houdt de voor zitter dr. ir. Carrière do jaarrede. Mej. prof. dr. C. E Visser heeft wegens drukke werkzaamheden bedankt als lid van de commissie tot de zaken van de broederschap. Dr. W. R. M. Noordhoff heeft de wen» te kennen gegeven af te 'reden als secretaris van de commissie In het college van curatoren van het seminarium treedt dr. F. Kleijn, emeritus oredlkant te Wassenaar, af. Het bestuur stelt aan de alg. vergade ring voor om prof. dr. G. J. Hoenderdaal af te vaardigen naar de assemblee de wereldraad van kerken, die vai november tot 6 december te New-Delhi wordt gehouden. In de slotzitting op 6 juni komt kracht vraagt. Ds. Mak is reeds 60 jaar. de orde het rapport van ds. W. Muilwijk Os. Mak weigerde ln te gaan op de vraag oï hU een benoeming wenste als opvolger van ds. Oranje, omdat hy van gevoelen was dat dit werk een jongere Rijksoverleg in nieuw jasje De Nederlandse Christelijke Boud in Overheidspersoneel betreurt het in hoge mate dat er nog steeds niet een definitieve ziektekostenregeling voor het overheidspersoneel is ver schenen. Ondanks herhaalde toezeg gingen zijn tot nu nog nimmer aan vaardbare voorstellen door de minis ter van binnenlandse zaken aan de centrales van overheidspersoneel ge daan. Het hoofdbestuur van de bond za! de algemene vergadering, die op 30 en 31 mei en 1 juni in Hilversum bijeen komt, voorstellen een klem mend beroep op de regering te doen nog dit jaar een uitgewerkte rege ling aan het Georganiseerd Overleg aan te bieden. over de opneming van catechisanten en jonge leden in het gemeente- en broeder- schapsverband; de commissie onder leiding van prof. ir. R. van Hasselt zal rapporteren over het werk, dat gedaan wordt of moet worden gedaan onder de studenten aan de universiteiten en hoge scholen. Aldus blijkt uit het pre-advies op voorstellen van de afdelingen Leeuwar den, Rotterdam en Utrecht om met kracht te ijveren voor een definitieve ziektekostenregeling. De voorstellen zijn opgenomen in de beschrijvingsbrief van de algemene vergadering, die dit maal niet in Rotterdam, maar in de Hilversumse Expohai wordt gehouden. Uit de beschrijvingsbrief blijkt voorts dat het hoofdbestuur van de bond op de algemene vergadering met een ont- werp-program van actie betreffende de salariëring hoopt te komen. Tegelijkertijd met de beschrijvings brief is ook het verslag van bondssecre- taris W. Wieringa over de jaren 1959 en 1960 verschenen. In dat verslag van 300 pagina's wordt onder meer melding gemaakt van besprekingen in de Cen trale commissie voor georganiseerd overleg over voorstellen om dit rijks- overleg beter te doen furctioneren. De voorstellen hebben ten doel de onbe vredigende gang van zaken in het rijks overleg op te lossen en zijn afkomstig van minister Toxopeus. De centrales van overheidspersoneel hebben daaraan antal suggesties toegevoegd. de huidige werkwijze van het Georga niseerd Overleg allerlei gebreken kle ven, waardoor het voeren van reëel overleg vaak wordt bemoeilijkt. Het plan is nu iedere twee jaar gezamen lijk een serie wensen op te stellen en de prioriteit en de kosten daarvan in overleg te beralen. De centrales willen voorts bij de voorbereiding van de voor stellen, die in het Georganiseerd Over leg aan de orde komen, reeds op amb- Beroepingswerk NED, HERV. KERK Beroepen te St. Panera s (toez.): G. v. I Doorn te IJmuiden; te Wolsum: J. Be- zemer, vic. te Kapelle; te Frederiksoord (toez.): A. Burger, em, pred. Ie Bergum. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te IJsselmuiden-Grafhorst: C. v. d. Boom te Wirdum en L. de Nood. godsdienstleraar te Utrecht: te 's-Her- togenbosch: vac. mr. C. Brouwer: A. G. Kornet te O. en N. Wetering en J. Wessel te Rotterdam-Feijenoord, van wie laatst genoemde is beroepen. Beroepen te Dokkum: W. v. d. Zwaan te Amersfoort; te Bruchterveld: W. S. Schenk te Enter. Examens. De classis Zwolle heeft j praep. geëx. en beroepb. verklaard de heer A Dekker, kand. te Kampen, die eenter nog geen beroep in overweging kan nemen maar de kerken wel gaarne wil dienen Adres: Bovennieuwstr. 122 te Kampen. GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Tweetal te Bunschoten-Spakenburg: D. Berghuis te Grootegast en R. Timmer- i man te Hijken. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Oud-Beijerland: J. Kamp- i man te Rijnsburg. UNIE VAN BAPT. GEM. Beroepen te Workum-Makkum: F. G. J. Hofhuis te Drachten. BOND VAN VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Zeist: Jac. Verboom te Dordrecht telijk niveau worden betrokken. In het jaarverslag wordt ook met ont stemming medegedeeld dat het al jaren geleden opgesteld ontwerp van een nieuw verplaatsingskostenbesluit nog steeds in de ambtelijke molen rond draait. Voorts wordt met nadruk ge steld dat de eigen status van de amb tenaren zich verzet tegen onderbren ging van het overheidspersoneel in de sociale verzekeringsplicht voor werkne- iners.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2