Shi Stijgende bijval op jazz-concert de Gehoorzaal in Met volksdansen vierde de Leidse jeugd 5 mei van het draaiboek NIEUWE LEIDSCHE COURANT s ZATERDAG 6 MEI 1961 y €l Agenda voor Leiden en Den Haag Zaterdag Foyer Gehoorzaal, 8 uur: Viering 30- jarig bestaan C.J.V „Jong Leiden". Kon. Schouwburg, Den Haag, 8 u.: Haagsche Comedie met „Heeft Constan ce geLijk?" Diligentia, Den Haag, 8 uurHaags instrumentaal jeugdensemble. Maandag Stadhuis, 2 uur: Gemeenteraad. De Lakenhal, 8 uur: Vereniging Oud- Leiden, <ir. H. C. Jelgersma over „Gal- gentoergen en galgenvelden in Neder land". De Burcht, 2 en 7.30 uur: Cabaret- huiöhoudshow Emaiïlehuis N. Ouds- boom. Schouwburg, 8 uur: Abonnements voorstelling. Rotterdams Toneel Jima la dotice". Den Haag, Koninklijke Schouwburg, 8 uur: Toneelgroep Theater met „Het Zuiden". Dinsdag Garenanahkt, 7.30 uur: Vertrek K. O.-eoocursie naar Deltawerken. De Burcht, 2 en 7.30 uur: Cabaret- hudshoudahow Emaiïlehuis N. Ouds- Garervmarkt, 8 uur; Vertrek 3-daagse K. en O.-excursie Zuid-Limburg. Oegstgeest, Prins Hendriklaan 2, 4.306 uur: Receptie t.g.v. opening nieuw bureau Coordinating Secretariat of National Unions of Students. Schouwburg, 8 uur: Abonnements- voors telling, Rotterdams Toneel met „Irma la douce". Het Gulen Vlies, 8 uur: Voorjaarsver gadering district Leiden Geref. school verband, prof. dr. J. 'Waterink over bro chure: „En toch: de Christelijke school" Den Haag, Kon, Schouwburg, 8 uur. Rotterdams Toneel met „Huwelijks- Diligentia, 8 uur: Museum Kameror kest en Museum Kamerkoor o.Ijv. D. J. Balvoort. Woensdag Prytaneumzolder, 12.25 uur: LAK- pauzeconcerL L.F.C.-terrein, 8 uur: Zilveren Molen- toernooi, Wassenaar—Quick Boys. Sociëteit Minerva, 2 uur; Kinderfeest, georganiseerd door Leidsoh Studenten- Koor Pieterskerk, 7-30 uur: Avond- r stilte. Academie, klein auditorium, 4 uur: Negende dies Catena. Rijksherbarium, 8 uur: Kon, Ned, Na tuurhistorische Vereniging, determine- Oegstgeest, Patronaatsgebouiw, 8 uur: De Lekespelers met „Je moet er niet mee spelen", van Hans Nesna. Den Haag, Kon. Schouwburg, 8 uur: Ned. Comedie met „De getatoueerde Diligentia, 8 uur: Ned. Kamerorkest o.l.v. Szymon Goldberg; soliste: Aafje Heyniis, alt. Donderdag Sportpark Leidse Hout, 10 uur; Gym- nastiekiwedstrijden, 2.30 uur: Gym- nastiekdemonstraties Den Haag, Kon. Schouwburg, 2 uur: Haagsche Comedie met „Een mal meisje"; 8 uur: Haagsche Comedie met „Heeft Constance gelijk?" Diligentia, 8 uur; Haags Studenten Cabaret „Met huid en Hagenaar". Vrijdag Filmzaal academie, 12.20 uur: LAK- pauzefiilm, „Gisteren komt nooit weer om". van Theo van Haren Noman. Lunchroom V. en D„ 2-30 en 8 uur-. Bad-, strand, en sportkledingshow. Pieterskerk, 7-16—7.50 uur: Avond gebed. I De Harmonie, 8 uur: Expogé, Kape- laan H. M. J. Stoelinga met voordracht over geestelijk lied. Filmzaal academie, 8 uur: LAK en i Salon Indien, Les Sorcières de Salem, van Raymond Routeau. Den Haag, Gebouw voor K. en W„ 8.13 uur; Residentie Orkest oJ.v. W. van Otterloo; solist: Yehudi Menuhin, viooL Zaterdag Foyer Gehoorzaal, 8 uur: Prijsuitrei king jubileum-stempeltooht Brandweer, i Stadsgehoorzaal, 8 uur: Feestavond p.v. De Royalisten. Restaurant Van der Heyden, 230—5 30 uur; Receptie Coöperatie Vooruit". Oegstgeest, Het witte Huis, 230 uur: Sint Jorismarsen. Den Haag, Kon. Schouwburg, 8 uur-. Haagsche Comedie met „Familiegenoe gens". Gebouw voor K. en W„ 8-15 uur: Resi dentie Orkest o.l.v. W. van Otterloo; solist: Yehudi Menuhin, viool. Films Casino (2.30, 7 en 9.15 uur): De koe en de gevangene (alle leeftijden). Lido (2.30, 7 cn 9.16 uur): Marina (alle leeftijden). Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): Handel ln minderjarigen (18 jaar). Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): De slag in de Koraalzee (14 jaar). Studio (2.30, 7 en 9.i5 uur): Leve de vrijheid (alle leeftijden) Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): De on- verzoenlijken (14 jaar» Tentoonstellingen Lakenhal, Eerbewijs aan Dante. Ita liaanse tekenkust (tot 12 mei). Academisch Kunstcentrum, Rapenburg 73: surrealistische tentoonstelling (tot 13 Musea, instituten, leeszalen e.d. Inlichtingen kantoor VVV, Steenstr. lb: elke dag geopend van 9 tot 5 uur, op saterdag tot 1 uur. Archeologisch instituut, Rapenburg 26. elke dag algemene studiezaal en uitleen bibliotheek tot 5 uur (behalve zaterdag middag) Rijksmuseum voor Oudheden, Rapen burg 28: elke dag geopend van 2 tot 4 u. Academisch-Historisch museum, Rapen burg 72, elke dag geopend van half 10 tot ball 1, uitgezonderd op dinsdag en dag van 2 tot 5 uur. Handel in minderjarigen LUXOR. Van de geprolongeerde door Walter Kapps geregisseerde Franse film Handel in minderjarigen (Détour- nement de mineures) is maar één goed ding te zeggen: het is alles opperbest bedoeld. Dit is eigenlijk een heel goed ding, want er verdwijnen in Frankrijk jaarlijks zo'n 20.000 meisjes, die namelijk in bordelen en nachtclubs rond de Oude Wereldzee als protituées hun leven gaan slijten. Het is natuurlijk goed, dat daar tegen gewaarschuwd wordt en dat doet deze film, maar dat is ook het enige wat hij doet. Voor het overige wordt er zo houterig in geacteerd, zeult het verhaal zo traag voort, en is de intrige zo doorzichtig, dat er werkelijk van amateurisme ge sproken moet worden. Jammer van he goede doel, dat hier wordt nagestreefd. (Doel heiligt de middelen). GEMEENTE LEIDEN Officiële publikatiex STREMMING LANDVERKEER TURFMARKTSBRUG Burgemeester en Wethouders van Lei den brengen ter openbare kennis, dat de Turfmarktsbrug met ingang van 8 mei 1961 voor de duur der herstelwerk zaamheden zal zijn afgesloten voor het verkeer met alle voertuigen, rij- en trekdieren en vee, alsmede voor voet gangers, in beide richtingen. De door het verkeer te volgen routes zullen ter plaatse worden aangegeven. Wielrennen Leidenaar werd tweede in ronde van Capitol Gisteravond is in Den Haag de ronde van Capitol gereden voor amateurs. De ze rit over 60 kim werd door de Amster- damer Schuring van de Schulteploeg in de tijd van 1 uur 18 minuten gewon nen. Tweede was de Leidenaar Gerben Karstens die met een halve wiellengte op de winnaar in dezelfde tijd over de eindstreep ging. De Leidse wielrenner kreeg hiervoor de Prestatiebeker. De uitslagen waren; i. Schuring i u. 18.2; 2. Karstens (z.t.); 3. Knaap; 4. Stam; 5. Schouten; 6. Althuizen; 7. Ten Dam; 11. Hillebrand (Leiden). Zie voor stadsnieuws ook pagina 15 Onweerstaanbaar en impo sant dringt, de nieuwe tijd zich op, oo>k in een oude stad als Leiden waar de historie zo vast schijnt verankerd, dat de plannenmakers wel eens ver zuchten: „Konden we maar zesduizend woningen tegelijk ontruimen en afbreken". Het nieuwe zoölogisch labo- raitorium aan de Kaiserstraat is er echter een overtuigend bewijs van, dat oud en nieuw nog wel kunnen samengaan en dat de oude stad voor dringen de moderne voorzieningen nog mogelijkheden verbergt. Maar men moet vindingrijk zijn. Ook daarvan getuigt deze toch wel gemoedelijke wachter-over-de- Bakkersteeg. Foto mr. De Wiillcte Oegstgeest Th. J. van der HEIJDEN lid van de NederI, Veren, van Rechtskundige Adviseurs Hoge Rijndijk 103a, Leiden Telefoon 23405 De commissie Jeugdvoorstellingen, uitgaande van K. en O. en de Leidse Jeugd-Actie, had voor de avond van de bevrijdingsdag een jazzconcert in de Gehoorzaal georganiseerd. Het is een loffelijk streven, de geïnteres seerde jonge mensen, van welke aard en graad hun ontwikkeling ook moge zijn, regelmatig in directe aanraking met muziekensémbles van hoog niveau te brengen. Evenals verleden jaar heeft de actieve commissie dit hoog te waarderen initiatief met succes bekroond gezien. De. beide op tredende ensembles waren werkelijk van bijzondere kwaliteit en de be langstelling voor hun spel uitte zich in de grote toeloop en de gaandeweg stijgende bijval. Michiel de Ruyter, de bekende jazz-' expert, stelde de spelers van het Misje Mengelberg-trio en later die van- The Diamond Five, -in volgorde van ver schijning op het toneel, voor. Hij noem de ook, achteraf, de titels der gespeelde -werken. Méér niet. We moesten de ge wenste deskundige toeliahtingen over de ïek zelfs ontberen. Veronderstelde hij misschien, dat het jonge publiek vol komen op de hoogte was en hij de toe hoorders dus toch -niets wijzer kon ma ken? Of viel er helemaal niets te ver tellen? Het Trio Mengelberg leek ons het meest geavanceerd. De drummer Tol- Het was een lofwaardig initiatief van het Comité Bevrijdingsdag 1945 en de Leidse Jeugd Actie om de viering van de bevrijdingsdag een extra feestelijk tintje te geven door de organisatie van een volksdansbal. Gisteravond kwam een groot aantal kinderen van veertien jaar af in luchtige kleding en velen met gymschoen kan de voeten (of in een boodschappentas aan de hand) samen in het Antonius clubhuis. Verwachtingsvol zaten ze op stoelen langs de wanden en sommigen pro beerden of het open middenstuk van de zaal wel glad genoeg was. De heer H. Zunderman, bestuurslid in de Leidse Jeugd Actie, verwelkom- in het bijzonder de Leidse volksdans groepen „Oud-Poelgeest" en „Nieuw Holland", die weldra de kinderen leerden, hoe gedanst moest worden. Goede voorlichting over jaloezieën en markiezen bi) de vakman. Off. Dealer D. LADAN MOLENSTEEG 27 bij de Doezastraat TELEFOON 21375 LEIDSE MARKIEZENFABRIEK Rijksherbarium, Nonnensteeg 1: elke dag geopend van 8.30 tot 12.30 en van 2 tot 4 uur (behalve zaterdagmiddag) Contactbureau voor afgestudeerden, Rapenburg op maandag, woensdag en vrijdag geopend van 10 tot 12.30 en van 2 tot 4 uur. Bibliotheek universiteit. Rapenburg 74, elke dag algemene studiezaal en uitleen afdeling, geopend van half tien tot half 3, op zaterdag tot 5 uur. Leeszaal en bibliotheek Reuvens, Bree- straat 27, maandag en woensdag van 1 tot 5.30 en van 7 tot 9 uur; dinsdag en donderdag van 1 tot 5.30 uur; vrijdag van 10 tot 5.30 en van 7 tot 9 uur. Jeugdbibliotheek, leeszalen en biblio theek Reuvens. Plantage 6; maandag, dinsdag en donderdag van 4 tot 5.30 u.. woensdag en zaterdag van 12 tot 4.30 u. vrijdag (speciaal voor de grotere jeugd) van 6.30 tot 8.30 uur 's avonds. Gravensteen, Pieterskerkhof 6, juridisch studiecentrum, elke dag te bezichtigen tussen 9 en 12.30 en van 2 tot 5 uur (liefst in de vakanties). Concierge: Kolf- makersteeg 16a. Leider J. van Treuren van Oud-Poel geest liet enkele van zijn groepsleden de eerste dans voordoen, waarna de Rus sische dans door ieder heel gauw werd nagedaan. Allen dansten in kringen, klapten in de handen en stampten met de voeten. Het was 'n feestelijk gezicht het genot van het gezamenlijk blij en bezig zijn stond op de gezichten te lezen. Nieuw Holland was de tweede volks dansgroep, die de onbekenden met de ;n van de folkoristische dansen ver trouwd maakte. De heer Jac. Velthoven gaf instructies en het plezier begon op- De overwegend Amerikaanse en En gelse dansen, die de leiders om beurten uitlegden, werden afgewisseld door en kele Russische. In de pauzes verzorgden de groepen bovendien enkele demonstra- tiedansen, die bij de jeugd veel succes oogstten. De zelfgemaakte kostuums droegen daartoe bij. Voldaan Het werd een gezellige bijeenkomst, die de kinderen omstreeks half elf wel iswaar vermoeid, maar ook voldaan naar huis deed terugkeren. En niet alleen hen, maar ook de leden van de groepen Oud- Poelgeest en Nieuw Holland, omdat zij wellicht velen enthousiast hadden ge maakt voor hun gezonde en prettige hob by, en het bestuur van de Leidse Jeugd Actie en het Comité Bevrijdingsdag 1945, omdat zij hadden bijgedragen tot een succesvolle, feestelijke viering van de vijfde mei. Advertentie PRONONCE VOOR B.H.'t ROULETTE EXQUISITY man en de bassist Nijenhuis vormden de ritme-sectie bij Mengelbergs pianospel Dit spel doet zich voor als een aan eenschakeling van melodische fragmen tjes, die eigenlijk -niet tot een duidelijk hoogtepunt oplopen. De ritme-seotie doorkruist dit piano- werk op allerlei wijze, bijzonder geraf fineerd overigens, maar zó, dat de span ningen schijnen te worden opgevangen. Een duidelijke voortgang merkten wc niet op, wèl een zacht op-en-neer gol ven. De onbestemdheid van het gecom pliceerde innerlijk gebeuren fascineerde op de een of andere manier. Maar zelfs het vaak verrassende, soms even fel uit vallende slagwerk, voerde, tenminste voor ons gevoel, niet tot een verheffing of een oplossing. Deze muziek zoekt, denkelijk niet ge heel zonder plan, naar nieuwe vormen en expressies. Het lijkt erop alsof r» uitgaat van het primitieve en het me lodisch en ritmisch verworvene a priori wil ontkennen. Maar de melodie-stuk ken kwamen ons toch niet al te onbe kend voor De tenor-saxofonist Toon van Vliet en de gitarist Hans van Leeuwen kwamen later, als gasten, het trio versterken, en, wat betreft de klank kleur, verrijken, zonder intussen de stijl wezenlijk te veranderen The Diamond-Five-spelers betoonden zich als vaklieden zeker niet de minde ren van Migja Mengelberg. Cees Smal (trompet). Harry Verbeke (tenor-sax), Jacques SchoTs (contrabas), John Engels Jr (drummer) en Cees Singer (pianist aanvoerder) verbaasden in hun solis tisch werk door een briljante techniek en een ophoudelijk variërende sterke expressie. Naar onze mening had de muziek als zodanig minder te betekenen dan die van het Mengelberg-trio. ook al vulde de klank zonder onderbreking en zonder afneming de ruimte. Ook hier waren de achtergronden zeer gecompliceerd, zodat men zich moest concentreren om het vaste me- Reiinie 28 RI in Dordrecht Woensdag 10 mei zal Dordrecht de plaats zijn waar de oud-strijders van het voormalig 26e R I. herinneringen aan de meidagen '40 zullen ophalen. De oud-strijders is het een behoefte geworden jaarlijks bijeen te komen ten einde hun gevallen makkers te her denken. 10.15 uur; bijeenkomst in de Bentien- kazeme te Dordrecht; 11 uur: na de koffie een korte alge mene vergadering; 11.45 uur: herdenking door de voor zitter, de majoor C. W. E. van Hoek en de beide vroegere geestelijke ver zorgers; 12.30 uur: herdenking bij het monu ment in Dubbeldam en défilé langs de graven der gevallenen; 13 uur: rondrit langs de bekende pun ten in Dordrecht e.o.; 17.30 uur; snertmaaltijd in de Bentien- kazerne. Opgave voor deelneming wordt In gewacht bij de secretaris; Robijmhorst 89, Den Haag. .trum te ontdekken. Juist dit ritmische patroon, achter en om de virtuoze soli heen, was het meest interessant, veel meer althans dan de melodisch zwakke, conventionele soli zélf. Op den duur echter voelden we, misschien wel door de uniforme na drukkelijkheid en het ingewikkelde onoverzichtelijke samenstel van ge luiden, onze actieve luisterhouding in een, alles gewillig aannemende, passieve veranderen. Een compliment voor de zeer knappe prestaties en onze dank voor het initia tief der commissie mogen intussen niet achterwege blijven. Joh. van Wolfswinkel. Zoekt U een CERO-CASSETTE van 40.- of 400.- V. d. WATER, Haarlemmerstr. 207 heeft het. DE GERO-SPECIALIST Tussen de bladzijden Leve cle vrijheideen oude bekende van René C/air STUDIO Een oude film van René Clair terugzien, is als het ware de geschiedenis van de film repeteren. In 1931 vervaardigde de grote Franse cineast zijn ,.A nous la liberté" en nu deze film wordt terugge bracht, is het of alle belangrijke namen en invloeden uit het verleden gaan herleven. In zijn hele tendens is deze film een produkt van het expres sionisme met zijn kritiek op de maatschappij, waarin de zwakken door de sterken worden onderdrukt. In zijn beelden vertoont René Clair affiniteit met Fritz Lang („M") en vooral met Charlie Chaplin. In het thema loopt Clair vooruit op „1984" van George Orwell. Eenzelfde angst voor de industrialisering en daar. mee voor de bedreiging van de indivi duele vrijheid ligt aan deze film ten grondslag, die de lotgevallen beschrijft van wie de één bij een ontvluchtings poging ontsnapt en de ander gegrepen De geluksvogel maakt carrière en wordt fabrikant: zijn fabriek heeft met zijn lopende handwerk dezelfde aspecten als het werk in de gevangenis. Fabriek er gevangenis: één pot nat. Vrijheid is eer grotesk woord in deze geïndustrialiseer de samenleving. De andere gevangene heeft het zin tuig voor liefde, avontuur, zwerfzucht en romantiek nog behouden en komt later zijn voormalige kameraad weei tegen, die hem aanvankelijk wil afpoeie ren, maar toch door het oude heimwee naar de verten gegrepen wordt: de film eindigt zoals hij begon, met een vlucht Ditmaal niet uit de gevangenis, maar uil de geïndustrialiseerde maatschappij er ditmaal niet alkeen. maar met zijn tweeën. De film is in zyn tijd ongetwijfeld eer fascinerend kunstwerk geweest, nu her innert hij teveel aan het werk cn de op vattingen van anderen om te overtuigen. Enfin, waarom nu uitgerekend de Sow- jetunie zo wegloopt met René Clair is niet duidelijk, want als de maatschappij ergens het aspect van één grootscheep se gevangenis vertoont, dan daar. komt in deze voorliefde onbewust verlangen naar de vrijheid tot uiting, die men zo mist: een verraderlijk aan he licht gekomen wensdroom. (Filmgeschiedenis herleeft). De koe en de gevangene CASINO. Een heerlijk geestige film de naïeve titel zou het niet doen ver moeden waarin de onvolprezen Fer- nandel weer eens blijk geeft van brote mimische capaciteiten en andere voor de film geschikte eigenschappen Het onder regie van Henri Verneuil ver filmde verhaal van Jacques Antoine moet op historische gronden berusten. De sltig in de Koraalzee REX. De vijfde Japanse vliegdek- vloot opsporen is de opdracht, die de commandant van een Amerikaanse derzeeër krijgt en daarmede begint dan spannende oorlogsfilm. De duikboot inderdaad tot de Japanse vloot door te dringen, doch voortijdig ontdekt, wordt de bemanning krijgsgevangen ge maakt en naar een afgelegen eiland ge- Dan volgt het zwakke deel van dc rolprent: na een reeks onwaarschijnlijk heden overrompelen de Amerikanen de Japanse bewaking en gaan er met een Japanse boot vandoor. Zij worden opge pikt door een Amerikaans oorlogsschip, zij ten slotte zij het met vertra ging de sterkte van de Japanse vloot kunnen melden, waardoor de Slag de ^Koraalzee een Amerikaanse zege (Oorlog geromantiseerd). Ovengebouw voor Grofsmederij Architect ir. M. P. Schutte heeft ens de directie van de Koninklijke NederlandseGrofsmederij een onder handse aanbesteding gehouden voor het bouwen van een ovengebouw voor de gieterij op het terrein aan de Waard. De uitslag luidt als volgt: N.V. Ingenieurs Bureau voor Bouwnijverheid, Oegstgeest, .800; Aannemersbedrijf voorheen fir- Bik en Breedeveld N.V., Leiden, f 367.500; Wernink's Beton- en Aanne mersbedrijf, Leiden, f 366.000 en aanne mersbedrijf voorheen firma Leo Zitman, P. M. du Prie, Leiden, f 363.438. De gun ning is nog aangehouden. Irma la douce Uitbundige muzikale comedie van Rotterdams Toneel TJET K. en O- gelukt ter afsluiting van het seizoen op de avond va de dag waarop Nederland op bescheiden wijze de bevrijding herdenkt een muzikale comedie in de schouwburg te brengen, die terecht het Leidse publiek bijzonder heeft aangesproken. Onder regie van de Fransman Georges Vitaly heeft het Rotterdams Toneel een verrukkelijke opvoering gegeven van „Irma la douce", een werk van Alexandre Breffort en Mar guerite Monrwt. Aan de herschepping in onze moedertaal en aan enscenering was alle aandacht besteed die dit Parijse stuk toekomt, bovendien had men een welhaast ideale bezetting van de hoofdrollen tot stand gebracht. Irma Jiet meisje uit de provincie, is Parijs niet zo best terecht gekomen. In de rosse buurt is zij zozeer afgezakt dat verlossing uit „het leven" al zeer proble matisch is geworden. Maar zie, er duikt een man op, Nestor, die deze zware taak op zijn schouders wil nemen. Zijn oplossing is bijzonder origineel: als de rijke Oscar neemt hij bij tijd en wijle een andere identiteit aan en schept aldus een driehoeksverhouding met twee gelijke hoeken. Dit is zo kol derachtig uitgewerkt dat het verhaal nergens vulgair wordt. Integendeel: men kan „Irma la douce" beschouwen als eer met een alarmpistool uitgevoerde aan slag op de goede zeden, waarbij de pa tronen dan bovendien nog met lachgas geladen blijken te zijn. Dit is dus wel heel iets anders dan de van onheilen zwanger gaande Franse films in deze sfeer. Balancerend oo scherp van de snede tussen ironie emotie hebben de auteurs dit precaire geval ontwikkeld en een uitbundig zij paadje gecreëerd in de toneelwereld. Een groot aandeel in het succes heeft Nicolaas Wijnberg, die tekent voor de kostuums en de aankleding. Men ver geet door dit prachtige Parijse café- en kamerdecor de niet altijd op even hoog peil staande tekst, die echter telkens bo- zichzelf wordt uitgetild door de chansons, in het Nederlands herschapen door Hans Andreus. Lia Dorana als Irma en Steye van Brandenberg als de dubbelfiguur Nestor- Oscar hebben de belangrijkste rollen in deze comedie. Irma treedt het grootste deel van de tijd op in trui en rok. ter wijl ook Nestor sober is gekleed, waar door een treffend effect wordt verkregen. De cafégasten zijn namelijk bijzonder uit bundig uitgedost. Later, wanneer de op lossing in zicht komt in de vorm van een tweeling, draagt Lia een wijde dus- ter in blauwwitte tinten, en tot slot vormt zij het stralende middelpunt in een regen van confetti en serpent! Het uitbundige feest- en liefdeslied vormt de apotheose Met bewondering hebben wij deze pres tatie van Lia Dorana gadegeslagen Zij trof precies, misschien dank zij haar cabaretervaring, de juiste toon. Het leek wel. of zij Steye van Brandenberg zc inspireerde, dat hun duetjes evenzovele hoogtepunten vormden. Caféhouder Pe ter Aryans paste goed in dit luchtige ge heel. Henk van Dijk had de leiding van het gehaaide kwartet, dat de liedjes be geleidde, zichzelf nooit op de voorgrond drong maar steeds feilloos de Parijse muziek vertolkte. Het Leidse publiek heeft deze luchtige schuimtaart, gelardeerd met smakelijke noten, naar waarde weten te schatten. Zelden hebben wij in de Leidse schouw burg een zo uitbundig huldebetoon ge zien als aan het slot van het eerste, en na de slottonen van het tweede bedrijf. Het feestlied moest worden gebisseerd, en onderwijl werd een prachtig bloem stuk aangedragen voor Lia Dorana, het vitale middelpunt van dit mannengezel- schap en de welluidende boventoon in dit sprankelend geheeL Het behelst de ontsnapping van een Franse krijgsgevangene, die in de Twee de Wereldoorlog tewerk was gesteld op een boerderij in Beieren. Hoewel het le ven daar lang niet slecht was. kreeg deze man op zekere dag zo'n heimwee naar zijn vrouw in Frankrijk, dat hij be sloot te ontvluchten. Niet in een of an dere vermomming maar heel gewoon in z'n krijgsgevangenenpakje met de grote letters K.G. op zijn rug in gezelschap van een vriendin, die heel veel lief en leed met hem gaat delen: de koe Mar- guérite. Deze originele ontsnapping is op dich terlijke wijze verfilmd en onderscheidt zich door een frappante harmonie tussen muziek en beeld, terwijl er verbluffende staaltjes camerawerk zijn te zien. Om van de meesterlijke wijze, waarop Fer- nandel het beeld beheerst, maar te zwij- De onverzoenlijken TRIANON. De meeste wild-west films lijken als twee druppels water op elkaar. Gewoonlijk draaien zij om het zelfde afgezaagde thema, terwijl de uit werking op de koop toe bij het stomp zinnige af is. Het is alleen begonnen om schier eindeloze schietpartijen. Het vervaardigen van een goede film i dit genre is dan ook een kunst op zichzelf. Gezien zijn De Onverzoenlijken weet regisseur John Huston er beslist en ander van. Dit forse werk moet wel zo ongeveer het beste zijn, op dit gebied te vinden is. Natuur - r wordt duchtig gevochten en de brave, stoere jongens laten niet lang op zich wachten. Dat hoort er nu eenmaal bij. Maar een winstpunt is, dat aan de film een behoorlijk verhaal ten grond slag ligt, een verhaal dat op werkelijk bekwame wijze op bet celluloid werd vastgelegd. De hoofdfiguur is een jong meisje, dat als baby door haar pleegvader uit een Indianenkamp is geroofd om zijn vrouw te troosten, wier kind zojuist was ge storven. De betrokken Indianenstam eist het meisje later op, waarbij de weder zijdse liefde in het pleeggezin ernstig op de proef wordt gesteld. Er volgt een happy-ending, maar ten koste van ver schrikkelijke offers. (In zijn soort een uitblinker). Marina LIDO. Haal wat tieners bij elkaar, Keef ze een toeter en wat andere instru menten (in de lommerd bijvoorbeeld liggen die voor het grijpen) en men heeft een film, waarover iedereen die verzot is op radio-Veronica enthousiast kan zijn. Van de tegenwoordige twintigers beweer den de ouders, dat ze zo uit de wieg op de fiets zaten, de tieners hebben met- :en toeter in de mond en een banjo in de hand. tenminste als je de vrolijke Schlagerfilm Marina wil ge loven. (Veel leven om niets). Sleutel van Leiden Met teken- en vulpen hebben Retha en Leonhwrd Huizinga door onze goede stad Leiden gezworven. Wijsgerige en soms ook luchthartige impressies, verlucht met bijzonder fijnzinnige pentekeningen zijn het resultaat geweest van deze dwaal tochten. Zij zijn gebundeld in een boekje van enigstzins zonderling for maat, van een geplastificeerd blauw kaftje voorzien en uitgegeven door H. E. Stenfert Kroese N.V. Aan het slot van het boekje heb ben broer en 2us de rollen omgekeerd schrijft Retha over de „Leienaar", terwijl Leonard er een Piet Paaltjes- achtig figuurtje bijlevert. Wanneer men weet dat schrijver en tékenares nazaten zijn van de cultuurhistoricus Huizinga, de Leidse hoogleraar met een wereldfaam, wordt niet alleen de keus van het onderwerp verklaard, maar ook da grote liefde en toewijding waarmee dit woord en beeld zijn omgeven. Hoe spééls en geestig Leonard de schoonheid van de stad, belichaamd Rapenburg, Breestraat, hofjes, pleintjes en Burcht, ook beschrijft, toch slaat hij in één hoofdstukje een andere toon aan. Daarin giet hij de fiolen van zijn toorn uit over de Leidse stadsbestnurderen, die hun grote zonen zelden anders hebben geëerd dan met emaille naambordjes achteraf straatjes. „Ondankbaar Leiden" staat aan het begin en het slot. En heeft Leonard ongelijk? Nee toch? Wanneer wij vernemen dat een stad als Enschede het klaarspeelt een tadsbeeldhouwer gedurende drie aar aan het werk te houden, zou Leiden dan niet in staat zijn een schilder én een beeldhouwer gedu rende tien jaar een belegde boter- i m te verschaffen? Maar dit terzijde. Wij vinden dit n heerlijk boekje. Nergens neemt het de allure van een VVV-gids aan. integendeel een aansporing om zelf op ontdekkingstocht uit te gaan. Ondanks de matrassen in de grachten en de door fietsen ver sperde straatjes. Verderop slaat de klok van de academie aan het Rapenburg, even later komt het antwoord van de stadhuistoren. U hoeft de slagen niet te tellen. Het doet er immers niet toe hoe laat het i», want tussen de kleine huisjes rondom een pomp ais een standbeeld rtaait de tijd etnL"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 3