PARIJS F. 110: Jj, vert IacIq^C j; Ruimte voor ons.... De tegenstelling leve /t/ gaucAe. et d d\o.ite De tien meest verkochte /x, (p ZATERDAG 6 MEI 1961 „Eerst Parijs zien en dan verder leven" zegt len zeer Oude. Veel mensen hebben deze wijsheid tot hun ervaring gemaakt. Sommige ervaringen vindt men hier. Opgetekend uit een ironisch, dan weer een beschouwend gemoed. Dat 's logisch: Parijs is nu eenmaal een stad met sterke contras ten. Als een mens ademend, een werkelijkheid, die ieder op zijn manier beleeft. Naast de vaste rubrieken geven Cees van der Beek (Le Vert Galant), Cees van Dop (Pen- Tekeningen èn Ondergrondse koelte beneden de zonnehitte) en Bert den Braber (Les meilleurs spectacles en Paris 110.— p.p. vanaf Venlo) hun wellicht tot wederstreven opwekkende meninkjes. Moge de reakties ons bereiken P.S. Foto's: Hans Visser en Peter Mokveld. Ondergrondse koelie beneden de zonnehitte In het noorden van Parijs. le indruk, die je krijgt wanneer Op het meest hete uur van de je de hal van een badhuis be- dag liepen we langzaam, vooral treedt. Levensgrote affiches met in overtreffende trap gestelde tekst (le meilleur, le plus beau etc. i gaven aan de onwezenlijke koelheid een meer menselijk ka rakter. En dan de mensen die of de hinderlijkheid van de warm- het te waren ontvlucht en rustig De sterk-verende Citroën, zojuist wegreed, had ons buiten Rouen meegenomen, t reeds bij het instappen, wat. „J| een slecht geventileerd voertuig ten te lezen op de bruingeschil- gebleken. Onderweg: ..De portier- -■* ~j||1,J- raampjes moeten dicht blijven, want ik heb pas een verkoudheid gehad ,,(De woorden: Fermé, lijke benauwdheid niet verdwe nen. De droge zon, het vuurpoti- ge beest in het strakke wit van de lucht, drong i derde banken, of die een bepaald doel voor ogen hadden en daar om onrustig heen en weer dren telden. Onverwachts klonk uit een donkere poort aan onze linker hand een ritmisch zoemend geluid en na enkele seconden verscheen de stompe kop van de kleurige Metroworm. Deuren snel open. Hard lopen. Dringen. Roepen. Deuren sluiten. ..Le Vert Galant- is het uiterste puntje van de „ile de la Cité" in de Seine. Wanneer je het eiland, de oor sprong van de goe de stad Parijs met een schip wilt vergelijken, dan zouden we de Vert Galant de steven men. Werkelijk, >f ligt. al In vroeger tijd kwam de sta tus der mensen het meest naar voren in het betrekken van een huis. Een duidelijk voorpeeld staat mij voor ogen, denkend aan mijn vriendje Frits. Hij bewoonde met vader en moeder en talrijke snottige broertjes en zusjes een worm stekig pand in de industrie wijk. Een enkele keer ging ik wel eens met hem spelen, hoe wel mijn moeder mij verbood enige gemeenschap met deze ongekamde woestelingen te zoeken. De vader van Frits, door ijverzucht gedreven, gaarde tenslotte een klein ka pitaaltje bijeen en het gezin betrok een woning in de bete re wijk. Men verhuisde van het Noord-westen der stad naar het Zuidoosten. Het was een verplaatsing in de geogra fische ruimte- die niet zonder belang werd geacht. Tegenwoordig nog niet, of beter gezegd, nu meet men juist naar de reisfrequentie de persoon en uit deze menselij ke „trek" hebben de touristen- bureaux handig munt weten te slaan. Him folders regenen door de brievenbus en prijzen fortissimo de tochten: tien da gen Parijs voor 110.per persoon. Daar zien we de in middels uit de kluiten gewas- i sen Frits de touringcar bestij- I gen. Een glanzend onding, snorkend gereed om zijn men- I selijke lading naar het Franse I vertier te voeren. Bij Dordt komen de eerste I rollen snoeperij tevoorschijn. I Breda vindt de melkboer en zijn vrouw in een subtiel cu linair samenzijn van een koek- 1 blik croquetten. De stemming komt er in; men offreert el kaar sigaartjes die paffend en I onder vrolijke kout tot as wor- Brussel: „Een half uur om I koffie te drinken en de stad te bekijken, dames en heren", I roept de in tweed gestoken I reisleider. Onwennig en ine> gedrongen loopt de kudde ov het plaveisel: „Hé kijk, vent in een jurk. Ha Ha, die goed, en dat gekke petje vi (de enige achtergebleven Fa- rijzenaars). Hij laat zich foto graferen: lachend voor de Are de Triomphe, lachend in de Tuilerieën, lachend voor de Notre-Dame, lachend voor de hoog ommuurde begraaf plaats Saint-Vincent. De Hollandse stuurloosheid in Parijs, voorzien van mas kertjes en peppertjes in de bistro's. Gillend op de Eifelto- ren, giechelend in het Louvre en verlekkerd kijkend in de rue Lamarc. Tien dagen achtereen voor 110,- per persoon. Tien da gen banaliteiten; borrelingen van een walgelijk gemoed. Ne derlandse rondborstigheid in boertige verpakking. Enfin? Terug naar het vaderland in één ruk. De vakantie zit er op. De melkboer verkoopt zijn flessen pap, de bakker kneedt zijn deeg; zij zijn weer de pij lers ener degelijke democratie. Een iaar lang, maar daarna ga-ne-me-weer n LA SAINTE CHAPELLE verscholen achter stoere bastions, een kleine wereld, waar vloeibaar licht een mens laat weten dat hij bestaat, in rood besteende muren staan biddend handen van glas, die zegenend tinten leggen op de donkergrijze huid van mijn bestaan. Les meilleurs spectacles kunnen noe- gelang dat uit joelen wegdrijven op dachten. Dan zul je daar tem komt, dan zul je je langzaam die hulzenzee, die Parijs heet. te komen. Leg dan je Hollands gereserveerdheid eens voor keer af, probeer dan spontaan t zijn. Vertel over je reizen, beant- le schaduwzijde langs de huizen- We stonden op het balcon kant. Bijna nergens kenen van leven zichtbare leven i bogen gotische twee oude vrouwtj let de dwars-gelatte, verveloze raamluiken gesloten: om niet in de verleiding gebracht te worden naar de zon te kijken of te glu- De v Metro-ingang met zijn de tweede klas coupé. De Metro Het enig zette zich in beweging en met zwartge- steeds groter wordende snelheid /orm van trok de metrokop zijn slingerende _f__, die met ge- lichaam over verschillende wis- storven gebaren in een gesprek seis de duistere gaping binnen. Sewikkeld waren. De uitgestorven- Het holle licht in onze coupé eid was te begrijpen, want de wierp zijn schijnsel naar buiten zon op het hoogtepunt van haar op de ruwe tunnelmuur. De ver macht, duldt geen toeschouwers, velende wandbedekking van dra- geen publiek. Daarom hadden de den en buizen werd soms onder- bewoners van de Avenue Miche- broken door een plotseling tevoor schijn komende reclame-schilde ring. In de coupé. Onze medepassa giers bestonden uit onopvallende uitziende Parijzenaars; soms ont- waarden we echter plotseling een triestkleurige traliehekken scheen bijzondere verschijning: een zeer reeds op een afstand, door zijn nonchalant geklede student, verlatenheid een verkoeling bij 1 J~ J ons te veroorzaken. De treden naar het ondergrond- sa perron afdalende kregen onze verwelkte gedachten, nieuwe vor men en nieuwe kleuren. De lau we levende adem van de zon bleef op straat-niveau traag en flets uittrillen. Hij was waar schijnlijk afgemat door zijn in spannende achtervolging. Beneden bij het loket vochten we tegen de ons vijandig gezinde Franse taal en geldstukken. Uit de intonatie van de zin ,,Un seul voyage, s.v.p." en het onhandig bezichtigen van de munten kon de in jasschort geklede juffrouw ach ter het groezelige loketraam de ze ongelijke en daarom belache lijke strijd direct constateren. Niettemin begreep zij wat we be doelden. Nieuwsgierig draaiden wij door de tourniquet. De witte en blauwe tegels van de perronmuren gaven dezelfde koe- arloosde grijsaard met een grote morsige baret rond zijn schedel gedrapeerd, en een opval lend geklede Parisienne! Kleine en grote contrasten zijn alleen in de Metro te vinden. Nee, geheel Parijs i tegenstellingen, m ke andere stad. ftTTH?Hf'TTTTTTTTTHTTT*T'*TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTtTTTTTTTTTTTTTfT het gevoel kunnen hebben alsof woord hun vragen l merken, dat zij je je op een droomschip wondermooi meer vaart, met pla- teren. Denk echter i tanen en gemberbomen, ceders J fi 1-1 en magnolia's langs de oevers. Laat ik je echter geen roman tische beschouwingen gaan geven maar allereerst iets meer vertel len over die heerlijke plaats. deze ervaringen klaar bent bevolking van de Vert Gaiant kent. Maak niet de fout die Or pheus maakte. a Kom morgen terug. Je zult dan zelf één van die nensen zijn. die met een vrolijk Le Vert Galant is een trefpunt "5a-va?" ingehaald worden, voor verliefden, mamma's met De groep, die deze zomer op hun spruiten, jongens en meisjes de Vert Galant het middelpunt van St. Germain en studenten vormde, bestond uit vier jongens van de Sorbonne. Voor veel tou- en twee meisjes die hun bivak on- risten is de Vert Galant een on- der de bogen van de Pont Neuf bekend oord. Ik zal je vertellen hadden opgeslagen. Ze sliepen daar, kookten er hun maaltijden hoe je het kunt bereiken. Komend van het Palais de Jus tice, loop je over die heerlijke, rustige, haast dorpse Place Dau- phine totdat je de zo beroemde Pont Neuf bereikt. Aan de over kant zie je hem dan reeds staan, het standbeeld van die bronsgroe- c ne ridder Henri IV, die als het t, probeerden een bestaan te lei den als dat van de clochards. Antoine, een echte clochard, was ook altijd bij die groep te vinden. Hij hield ze steeds voor dat zij niet konden ervaren wat echte clochard ervaart. In- n was Antoine wel zijn heiligdom beschermt. Achter dat standbeeld leidt eer (jcji u LC UUC11. ^,L wao dubbele trap naar beneden. Daal lange, magere jongen, die Altijd n o n c wan met gen Lügerpistool speelde. Dan <je was er een meisje dat voor kran- np ten schreef. Ex warei gerijnen die hun kost verdienden met de verkoop POST VAN MARJA die af en je bent op de plaats bestemming. De eerste keer je er komt, zal je alles wat be vreemd bekijken. Je zal je ver wonderd afvragen of al die men sen elkaar kennen, want de „ga- va's" en het handenschudden zijn niet van de lucht. Je zal je ge voed door deze gedachte, en ge- waarschuwd door je ervaringen dahste Er door de Staat verboden lectuur. Verder was er Juan de Spanjaard, die 's avonds op de muziek van de Algerijnen vurige flamengo's - - danste. Er was een straatteke- met klasse, status, groeps- en n di in pnvpip ,,ren tiids clanverband in eigen land. iets al. Sl^'ira^tra^cs Wi étoat tel J.<L 'tl kende en er waren twee oude vis- sertjes, die nooit iets vingen, zon en de warmte in Jat klei- stukje Parijs, dat zij zich he- twee Al- lemaal hebben toegeëigend, waar zijn zoals ze zijn, jonge, vrije zo te zien gelukkige mensen. de achtergrond. Echter de r fing naar straatdeun en 1 lucht, sinds het betrekken van het nieuwe huis onder- I drukt, begint zich langzaam I los te woelen. Terug in de broeiende beslo- I tenheid van de bus, maakt I zich de eerste schertsfiguur los. Gewiekste opmerkingen makend tegen üe dames Da- I op zijn hand. De wagen ronkt door het landschap, dorpjes schieten I voorbij de dik beslagen raam- I pjes. Koffiedrinken in Rijssel, kol- I fiedrinken in Reims en dan in één ruk door naar Parijs. Stram kruipt het gezelschap J uit de bus. gelijk een troepje grijze postduiven dat na een lange reis in hun mand, ver- baasd knipoogt tegen het licht. De leider trekt zijn plus-four op en leest de nummers van de kamers voor. „Hier zult u dus tien dagen te gast zijn", besluit hij blijmoedig. Tien dagen in Parijs. Wat I doet een buitenlander tien da gen in Parijs en nog erger: I wat doet een Nederlander tien dagen m Parijs? Juist, hij maakt een even grote rommel I als op de Veluwe. Hij zegt I hardop „gek" tegen de gen darmen. Hij schreeuwt. Hij I laat zich beetnemen door de handeldrijvende middenstand jaloers worden als je ziet, deze jongens en meisjes geid bij- elkaar brengen om fruit of wijn te kopen. Je zal je beslist een avond en ik kunnen kijken zonder praten, ten- was. Er zijn minste ik ken ze niet en de mees- lar de sterren te jongens worden vervelend, kennen. Liedjes '"van Aznavour Daarom: jij, nog een kussen in en Becaud, Trenet en Sauvage. de vensterbank en luisteren, de Je kende ze al, maar hier krij- avond is vol zoele geluiden, lauw gen de woorden pas hun altijd goed gehumeurd Ik zou nog wel even door kun- :n gaan met je te vertellen, wie allemaal ...de lichtjes die schitteren op de fagades der cabarets e: het water van de Seine. De herfstkleuren van de japonnen der danseressen en de kleu ren in het Bois. Dansen blote voeten in een paradijs vogelachtige werveling, werke lijkheid in vet leren Jaarzen en gewatteerde jas. Montmartre: wonderlijk samen gaan van frivoliteit en vroom heid; de Moulin de la Galette tegenover de Sacré-Coeur. Is het de niet-bestaande lente van Het Casino de Paris of de herfst in het leven van e oude vrouw? les arts et la vie Wat vertegenwoordigt het Lei en wat de kunst a prix duits? Twijfel tussen La Belle Hélènc Et i i Line Renaud. je pauvrc... meter lange plastic s heen, de lucht lijkt z der dan in de winter. O alsjeblieft s "HL-H 'A.™?,?™SÏÏVU geen frazen kijk dat is orion, en geen vragen waarop ik toch nee moet zeggen. Alleen met alle vijf je zintuigen deze meinacht proeven, misschien schrikken door hun onverschillig- Tussen zware en minder vertogen door, dansen ze en zin gen ze. of doen ze niets. yooral_ 90k 's avond .-. T biedt weer totaal andere perspec- kig zijn. Je zal verlangen^om drt üeven ,e zult je er in een w0„. ir- lijke inhoud. Dan ga je ze zacht- de boerderij van eer Jaarsma naar de Coöp. Zuivelfabriek ter plaatse. In de komende twee drie maanden zal „Le Vert Galant" bij nacht worden nagegaan, of het mogelijk is, door zo'n leiding melk van de boerderij naar de fabriek èn de retourprodukten", zoals wei e.d„ van de fabriek naar de boerderij transporteren zonder slagnatie gaat het wel regenen, grote drup pels, ritselend op de bladeren, meiregen maak dat ik groter word, groter word; je kunt ook hoge hakken kopen natuurlijk laat je vooral niet af- zachtjes tegen de kadenmuren of kwaliteitsverlies. h,.n Uotsl' Je £jt ,n deze Kreniteit Ind„daa4 ee rust en vrede vinden. Onder net proefneming. Maa: zachte licht van een suizende gas- mogelijk zijn, dat lantaarn kijk je naar Juan of ga iUXe rv.ippAl.ipn heid. Ze beschouwen je namelijk als een tourist en touristen zien ze genoeg daar op de Vert Galant. Elk half uur varen daar de luxe „bateaux-mouche", de rondvaart boten langs, afgeladen met Duit sers, Amerikanen en Nederlan ders. Elk half uur worden ze ge filmd, want de gidsen op die bo ten vertellen, dat daar nu die be- ik roemde, gekke, bandeloze jeugd ,o. van St. Germain des Prés ligt. Als die Amerikanen thuis zijn ionge vertellen ze van de volgelingen van Sartre, die ze zelf 'gezien heb- Devotie achter de selde bleekheid van het ge laat. Devotie op de rand van de handpalmen en in de top- Rechts staat de verstarde pose als een gestalte tegen een achtergrond van geometri- gekap- sche vlakken: hout en glas. Zacht hout en hard glas strij den om de aandacht, de voor rang. De gestalte is de uil handen en ge- Een dichte deur onbewo- zicht. Deze buitenkant van genheid sluit een stalen web gevouwen handen, tere geslo- naar een begrijpen van haar tenheid van het zacht metalen binnen-ik. Geen gebaar maakt van Lieve jij, dagdromen is me boden er komen boze brieven school, ik let niet op. Het helpt niet of ik het denken mag niet vrij denken, paald aan 't begin van het jaar, waaraan ik moet denken: dit uur aan frans en 't volgende aan al gebra. Het is verschrikkelijk, weet jij er een middeltje voor? Alles leidt me eigenlijk af, weet je, ik zit vlak bij 't raam maar ook de nerven van de banken lei den me af, en de blanke marge van m'n schrift, een gebaar, een woord. Heeft Schopenhauer eerste keer zal je zitten dromen op school, naar je het dus allemaal weet? (ik lees zijn aforismen in rustig bekijken en het frans). Het zou zo'n troost beluisteren, maar voor me zijn, al kan ik het na- laat je niet ont- tuurlijk nooit ter verdediging aan- moedigen door dit voeren, veel te brutaal. Boven- geringe succes, dien, ik word later vast geen Kom morgen terug Schopenhauer II of zelfs maar en daal weer als iets wat er op lijkt. Misschien Orpheus af om word ik wel gewoon verkoopster, Eurydice te halen, dat lijkt me soms echt leuk, iets Niet letterlijk doen met je handen, de hele dag allerlei r je misschien zelf eens dansen. Je zult dan weer tot de sie moeten komen, dat het leven ghurt, gruttepap" goed is. Je zult moeten lachen komst stellen om je dagelijkse zorgen en je kin; weer gaan realiseren wat het le- voo ven eigenlijk is. nen Een bezoek aan de Vert Galant den aangebracht, zal je nooit berouwen. Je zult er genieten van w interessante zou het n'iet 1 de buis een tallatie wordt ingebouwd waar mee de melk al stromend wordt omgezet in boter, kaas, vla, yo- In de toe- s dan aftak- naar particuliere huizen /aar met rijkssubsidie kra- schakelborden kunnen 1 mensen die u elke week 1 gina brengen, waar u beslist nog eens iets van overhoudt) waren er weer niet bij. Geen medaille, zelfs geen klein stukje linie kon er voor ons op overschieten. We vragen: wüe zorgt er eigenlijk voor dat april-regentje én kan er misschien volgend jaar een heel klein druppeltje voor ons af? In Denemarken zijn 21 journa listen in staking gegaan, omdat de directie van de krant weigerde met hen een C.A.O. te sluiten. Dat is nog 'ns mannentaal. Dit laatste dwarsflui'ter, direc tie. Une vision a paris kubistisch en symmetrisch ritselt mijn gedachte in de métro knaagt aan de spitse spijlen van een gapend monument worstelt met de krullen van miró luistert naar het zoete watei van de seine al is de lucht dan wars van ongemeende liejde toch blijf ik staren staren naar de wolken grauwe wolken nooit kreeg ik schoner nieuws te horen met onderstreepte tegenzin ving ik de laatste flikkering je v ou s attend. CEES WATTEL. Ze weten echter niet, dat de naam Sartre niet of nauwelijks meer bekend is op St. Germain. Misschien be grijp je nu, dat ze je onverschil- 1 lig bekijken. - tuurlijk de nimf ditmaal het symbool zijn voor het plezier en de ervaringen die je er zult vinden. Als het te koud wordt gaan we mijn speelgoedbeesten bekijken, ook fidelio, de marionet, die echt grijs wild uitstaand haar heeft. Hij is helemaal van mij, ik heb hem zelf gemaakt. En ik ga bor duren onder de schemerlamp: pe- tw~eede of derde be- tit-point. Iedereen vindt het mid- zoek e deleeuws en daarom is het juist groep leuk. Dag, dit is eigenlijk geen zal komen, brief, hè? moeten vergissen als niet Een Oostberlijnse schaapherder is op slimme wijze de commun'is- ten ontvlucht met een kudde van 500 schapen. De vrouw en de drie kinderen van de 33-jarige herder waren al afzonderlijk naar Wea't- Berlijn gegaan. We wisten, dat Rusland grote schakers en dammers onder zijn onderdanen heeft, van wie er zelfs verschillende de titel groot meester bezitten. Maar we vin den het op z'n zachts gezegd in fantiel, dat de Russen zich bezig houden met het kinderlijke dam spelletje „herder laat je schaap jes gaan". Nog iets uit die contreien. Pre mier Croesjtsjef heeft, alvorens met de Westduitse ambassadeur te confereren, badminton met nem gespeeld. Wie de partij won, wordt angstvallig verzwegen. Was dit louter uit sportieve overwegin gen, óf sluit het ijzeren gordijn zich zo hermetisch over de uit slag af, omdat men vreest, dat, nu er gekaatst was, de bal ver wacht kon worden? Lijsten, hele lange met namen, zeer vele. Maar de heer Jansen (u weet we, de man die zich al Ij aren beijvert voor de bevórde- 3 Surrender - Elvis Presley f L_Jf 9 Sucu Sucu - Ping Ping

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 22