Chefarine .4"
E
KRONIEK
Geestelijke controle nodig
voor christen-zakenlieden
Meningen van anderen
Batakse Kerk bereidt zich
voor op haar eeuwfeest
Z.W.O.-subsidie voor boek
over de twee reformaties
Internationaal seminar
over het gezinsleven
Een kanttekening
DE WAARHEID
fill
GESCHORST
VAT OP DE JEUGD
Aankondigingen
Beroepingswerk
Een woord voor vandaag
Krachtige bestrijding van pijn of griep
zonder de maag van streek te maken I
Ruim vijf miljoen
voor de S.S.K.
elke woensdag
jongensmarkt
Aankondigingen
I
ONZERZIJDS
„Ons Platteland", orgaan van de Nederlandse Christelijke Boeren- en
Tnindersbond, bevatte dit weekeinde een ten aanzien van ons weinig vrien
delijk artikel. Wij publiceerden namelijk in ons zondagsblad van 8 april een
uityoerig interview met de heer H. Koekoek, een landbouwer uit het Gelderse,
die op zeer slechte voet leeft met alle publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie in
het algemeen en met het Landbouwschap in het bijzonder. Mèt een aantal
medestanders verweert hij zich met alle mogelijke middelen tegen deze langs
democratische weg tot stand gekomen wet en haar uitvoering en zodoende
komt hij nogal eens in de publiciteit. Dat was ook de reden voor dit interview.
De heer Koekoek blijkt aan onze verslaggever wel enkele onwaarheden
te hebben verteld en Ons Platte'and laat niet na daarvan het overtuigend
bewijs te leveren. En als we goed zijn ingelicht heeft ook het Landbouwschap
zich over dit alles beraden en zullen er wellicht binnenkort nog meer mede
delingen komen over de wijze waarop de heer Koekoek meent voor zijn zaak
te moeten strijden.
Nu verwijt men ons dat wij de heer Koekoek deze publiciteit gegeven
hebben zonder Landbouwschap of CJLT.B. in de gelegenheid te hebben ge
steld onmiddellijk de beweringen van de geïnterviewde te weerleggen- Nu is
dit laatste niet algemeen gebruikelijk: als Chroesjtsjef meent te keer te
moeten gaan tegen secretaris-generaal Hammarskjöld, dan kan men dat in
iedere krant ter wereld lezen zonder dat eerst aan Hammarskjöld gevraagd is
de op hem geuite kritiek te weerleggen. Dat komt later wel, voor zover het
zelfs nodig is. Toch kunnen we in dit geval de bezwaren van Landbouwschap
en C.B.T.B. begrijpen, want het interview had plaats op ons verzoek en de
mogelijkheid bestond inderdaad dat de woorden van de heer Koekoek ver
warring zouden stichten. In dit opzicht dus accepteren we de op ons uitge
brachte kritiek als juist.
Het is ons echter een raadsel waarom deze kritici nu ook de conclusie
zijn gaan trekken dat ons blad zich „dus" achter de actie-Koekoek plaatst.
Dit is een conclusie-tegen-beter-weten-in. Weinig bladen in Nederland heb
ben zich zo achter de P.B.O. geplaatst en weinig bladen in Nederland besteden
zoveel aandacht aan het doen en laten van de P.B.O.-organen als ons blad.
Men leze wat wij vorige week op deze plaats geschreven hebben naar aan
leiding van het onderzoek dat is ingesteld naar de bezwaren tegen de publiek
rechtelijke bedrijfsorganisatie. Wie ons blad kent weet dat een dergelijke
conclusie in strijd is met de waarheid. Niet verstandig dus als men, zoals Ons
Platteland wil, de waarheid aan het licht wil brengen!
(Van een onzer medewerkers)
De Internationale Christen-za
kenlieden Gemeenschap (the
Christian Business Men's Commit
tee International) belegde het af
gelopen weekeinde in het confe
rentie-oord „De Pietersberg" te
Oosterbeek een congres, waarvoor
als thema gold: „De zakenman en
zijn gezin". Deze voorjaars-confe
rentie, één der activiteiten van
CBMC in ons land, werd bezocht
door ongeveer 60 deelnemers.
CBMC wordt gevormd door zaken
mensen van verschillende kerkelijke
richtingen. Met elkaar vormen zij een
gemeenschap, teneinde wegen en midde
len te vinden waardoor zij de aandacht
van andere zakenlieden kunnen richten
op het evangelie van Jezus Christus. In
Advertentie
VELPON heb ik
in de kast.
Daarmee plak ik
alles vast.
TAB
Zoals bekend heeft de kroon het besluit
▼an Rijswijks B. en W. om het gemeente-
personeel reeds nn sleebts vijf dagen te la
ten werken gesehorst. Do Volkskrant
▼raagt zicb af wie gelijk heeft, de gemeen
ten of het rijk. Het blad kan begrip op
brengen voor het argument der gemeen
ten, dat tij in de pas moeten blijven met
het bedrijfsleven. Verder wordt gezegd:
„Maar ook meer in bet algemeen onder
vindt het gemeentelijke ambtelijk apparaat
bij de huidige krappe arbeidsmarkt in
steeds sterkere mate de zuigkracht van de
particuliere sector. De betrokken gemeen
ten willen daarom niet meer volstaan met
het particuliere bedrijfsleven op afstand te
volgen. Zij willen waarschijnlijk aelf liever
vóór blijven. Kan de rijksoverheid dit nu
maar zo laten begaan? Het is wel duide
lijk, dat de rijksoverheid op die manier ook
op haar beurt in een dwangpositie komt.
Als steeds meer gemeenten er toe over
gaan de vrije taterdag al volledig in te
voeren, sou bet voor bet rijk ook onmoge
lijk kunnen worden om vast te houden
aan geleidelijke invoering van de korte
werkweek, soals indertijd met de betrok
ken organisaties werd overeengekomen. En
als de rijksoverheid dan ook overstag zou
gaan, dan wordt de sneeuwbal scker een
lawine. Dan krijgt men een ontwikkeling,
die eerder toch uiet verantwoord werd ge
acht.
Het valt te betreuren, dat het nu zo dreigt
te lopen, dat deze moeilijke zaak in een
machtsstrijd tussen rijk en gemeenten moet
worden nitgevochten. Het ware veel beter
wanneer alsnog een manier kon worden
gevonden om in goed overleg tussen rijk en
gemeenten naar een oplossing te zoeken,
die zoveel mogelijk aan alle belangen recht
doet."
Het Vrije Volk gaat in op de
kwestie van de vijfdaagse werkweek in het
bouwbedrijf, waaromtrent de regering
overweegt ccn algemene aanwijzing tc ge
ven aan het College van Rijksbemiddelaars.
Het blad schrijft o m.: „De mededeling dat
de regering een nienwe algemene aanwij
zing in petto heeft, waa bovendien een bij
zondere verrassing voor de Stichting van
de Arbeid, die in znlke gevallen vooraf ge
raadpleegd wordt. Thans was er van raad
pleging geen sprake. Dusdoende tast de re
gering niet alleen het overleg in het be
drijfsleven aan, maar ook haar eigen over
legorganen. En dit alles, omdat de rege
ring vreest, dat de produktiviteit in bet
bouwbedrijf door een arbeidstijdverkortng
zal worden geschaad. Zo iets zou men kun
nen verwachten van mensen die achter een
bureau gezeten mannen en uren zitten te
vermenigvuldigen en menen, dat zij dan de
produktie kunnen uitrekenen. Maar zo gaat
het niet.
En van de staatssecretaris, de heer Rooi-
vink, moeten wij aannemen dat hij beter
weet. Hij kan desgewenat zijn licht opste
ken bij de bonwpatroons die al hebben ge
zegd, dat een verder uitstel van de ar
beidstijdverkorting een ongunstige invloed
7al hebben op de produktiviteit in het
bouwbedrjf.
Samenvattend kan men dus zeggen, dat
de regering bezig is veel te verknoeien en
niets te redden. Het is dan ook vurig te
hopen, dat zij maar ophoudt roet overwe
gen of er een nienwe algemene aanwijzing
moet komen."
Benoemingen
Het college van curatoren van de Ge
meentelijke Universiteit te Amsterdam
deelt mede dat het heeft besloten tot
rector magnificus voor de academische
jaren 1981/1962 en 1962/1963 te benoemen
de huidige rector prof dr. J. Kok: tot
prorector voor de academische jaren
1961 1962 en 1962/1963 te benoemen de
huidige prorector prof. mr. J. Valkhof en
goedkeuring te verlenen aan het besluit
van de senaat houdende benoeming van
de huidige secretaris prof. mr. J. Valk-
hoff tot secretaris van de senaat voor de
■udemische jaren 1961/1966.
In het Jiervormd Weekblad"
schrijft dr. H. A. Schuring in zijn
functie van jeugdouderling dat
slechts ongeveer tien procent van
de hervormde jeugd lid van een
vereniging is. Hij schrijft naar
aanleiding hiervan onder meer het
volgende:
IN AALTEN in de Achterhoek
(waarom geheimzinnig doen
over de plaats waarom het hier
gaat) bestaat de gewoonte, dat wie
eenmaal getrouwd is, zich aan het
jeugdverenigingswerk onttrekt. Om
het even of men in het huwelijks
bootje stapt op achttien- of op acht
endertigjarige leeftijd. En degenen,
die hun dienstplicht eenmaal ver
vuld hebben, vinden de weg naar
de vereniging maar moeilijk terug.
Tenslotte bestond de gewoonte,
enkele malen per jaar een grote
jeugdraadavond te geven, waarop
een film werd vertoond, een voor
drachtskunstenaar optrad of een to
neelstuk werd opgevoerd. Deze
avonden werden grotendeels be
zocht door de leden van de genoem
de verenigingen (of ze werden, als
het programma niet in de smaak
viel, niet bezocht).
Twee dingen vielen daarbij op:
zoals gezegd had het merendeel
van de plaatselijke hervormde jon
geren geen band met dit alles en
ten tweede: de jeugd, die nog wel
kwam, was zeer kritisch. Wie het
oor te luisteren legde (en daar was
dan een enkele keer de aardrijks
kundeles weer goed voor) kon ver
nemen, dat het allemaal nogal taai
was en dat de ouderen geen begrip
hadden voor wat de jeugd wilde,
kortom „dat het allemaal anders
moest" En juist diegenen, die ste
vig aan de kerk gebonden waren en
daardoor aan deze activiteiten het
meest deelnamen, lieten zich het
meest laatdunkend uit. Het was al
lemaal te ouderwets, er zat geen
vaart in. moderne jonge mensen
wilden wat anders. Zij wilden niet
altijd ..ingeleid" worden, zij wilden
ook in kerkelijk verband moderne
jonge mensen kunnen zijn, enz. De
meeste lezers zullen die geluiden
wel kennen. Er moest een andere
aanpak komen, die hen meer zou
bevredigen en bovendien het con
tact met de van de kerk vervreem
de jongeren zou kunnen herstellen.
samen ,e vatten: de jeugdraad
ging overstag. Er werd voor de jon
ge mensen iedere maand een avond
georganiseerd waarop ook de nodi
ge concessies aan de moderne ..cul
tuur" werden gedaan Lezingen met
platen over negermuziek (vrij druk
bezocht), idem over de Mattheus-
passion (slecht bezocht). Er werden
toneelstukjes opgevoerd, die zich
leenden voor nabespreking (goed
bezocht). De klap op de vuurpijl
kwam echter, toen er een avond in
elkaar gezet werd met een confe
rencier en een jazzband. Ons ge
bouw puilde uit. We waren be
nieuwd hoe net zou worden. Welnu,
we hebben een plezier gehad van
jewelste. Het hoogtepunt voor de
jeugd vormde bet uurtje dansen tot
slot.
(De conferencier nodigde ons uit
„op de maat van de muziek te
gaan lopen, samen met een lid van
de andere kunne").
Toen het einde geblazen was,
hielden we een collecte. Eerste re
sultaat: we konden de avond bekos
tigen. De jeugdouderling werd om
ringd door een schare, die wilde
weten, wanneer we weer zo'n avond
zouden geven. „Dit was tenminste
iets voor jonge mensen." Tijdens
een gesprek daarna kwamen we op
het onderwerp: werk voor de kerk.
En wat bleek? De danslustigen
stonden klaar om te collecteren in
de jeugddiensten, om folders voor
het jeugdwerk te gaan vervaardi
gen, huisbezoek te gaan doen bij
leeftijdgenoten, teneinde ze mee te
tronen naar de volgende avonden
(ook naar die met een door en door
serieus karakter), creatieve spelen
te gaan ontwerpen, mee te doen
een kadercursus voor het jeugd
werk. Zij vormden op eigen initia
tief een adviescommissie, die de
jeugdraad bijstaat bij het werk en
wel op zo'n manier, dat de jeugd
ouderling sindsdien weinig anders
heeft te doen dan enkele richtlijnen
te geven om datgene te bereiken,
dat hem vroeger zijn nachtrust
kostte. Terwijl bovendien de vereni
gingen een prachtige gelegenheid
kregen, leden te werven.
"TNKELE ouderen hebben bedenke-
-*-1 lijk gekeken, toen ze van de
plannen hoorden. „Het doet nu een
maal wat vreemd aan het gebouw,
waarin op zondagmorgen de jonge-
rendienst wordt gehouden en waar
in ook de kerkeraad vergadert, te
zien herschapen in een rock and
rollgelegenheid". Maar de ouderlin
gen, die de avonden bezochten, wa
ren al gauw ontwapend.
Deze dingen overwegend en zien
de hoe de reactie is van de jeugd
in een nogal behoudende gemeente,
vraagt uw jeugdouderlinj zich af.
of we misschien niet al te voorzich
tig zijn in onze aanpak. Is een wat
meer gedurfde methodiek niet juis
ter? Moeten we niet meer gebruik
maken van die elementen van ont
spanning, die de jeugd zelf zo waar
deert, waaronder de moderne dans?
Blijkbaar komt het hierop neer:
schep een klimaat, dat zij als ge
zellig ervaren en het terrein wordt
vrijgemaakt voor tal van activitei
ten. die vanuit kerkelijk standpunt
bezien zeer waardevol zijn. Schenk
ze de vormen van vermaak die zij
waarderen en zij gaan warm lopen
voor de dingen, die wij waarderen.
Overigens: hebben we veel keus.
als we vat op de jeugd willen hou
den?
de wereld van handel en industrie ligt
immers een groot „zendings-terrein".
Het is de wens van CBMC het gepre
dikte woord in de bestaande kerken te
ondersteunen en aan te vullen. Hiertoe
worden lunches belegd, waar zakenrela
ties uitgenodigd worden. Deze lunches
hebben dan tot doel contact te krijgen
met andere zakenlieden en hen tot
Christus te leiden.
Op deze wijze werken momenteel over
de hele wereld meer dan 500 groepen,
welke ongeveer 12.000 zakenmensen ver
tegenwoordigen. Vier jaar geleden
kwam een Nederlands zakenman in de
V.S. met CBMC in contact. Na zijn te
rugkeer richtte hij met enkele vrienden
een Nederlandse afdeling op. In enkele
steden van ons land zijn nu ook plaat
selijke groepen.
Het weekend in ..De Pietersberg"
werd geopend door de heer D. van Kat
wijk uit Velp, voorzitter van de Neder
landse afdeling. Deze opening was tege
lijkertijd een inleiding op het thema
„De zakenman en zijn gezin". De heer
Van Katwijk legde er de nadruk op,
dat het steeds weer blijkt dat vele za
kenmensen het spoor bijster zijn. Een
gemis aan controle werkte dit alles in
de hand.
Wanneer het om het behoud van men
senlevens gaat, dan wordt alles op al
les gezet om te voorkomen dat er onge
lukken gebeuren. Steeds weer worden
de vliegtuigen voor het vertrek gecon
troleerd en wanneer blijkt dat er iets
fout is, dan blijft het toestel net zo lang
op de thuishaven tot het defect her
steld is. Het neemt tijd, maar het moet
gebeuren!
Onze controle, aldus de heer Van Kat
wijk, behoort in onze thuishaven te ge
schieden, in ons gezin. De bijbel zegt:
„Wat zou het u baten de hele wereld te
winnen en schade te lijden aan uw
zielWij zullen de daverende mo
toren van ons dynamisch leven even het
zwijgen op moeten leggen en onze Grote
Controleur Zijn gang laten gaan. Wij
zullen terug moeten naar Christus,
waardoor het mogelijk wordt dat onze
verhouding tot anderen en de verhou
dingen in ons gezin weer op het juiste
vlak komen.
In de avond-bij eenkomst trad als
gast-spreker op ds. W. van der Linden,
christelijk-gereformeerd predikant te
Deventer. De boodschap welke deze pre
dikant doorgaf, was de basis voor de
groepsdiscussie, welke zondagmiddag
plaats vond. CBMC beschikt over een
vijftal evangelische films, welke vaak
gebruikt worden op scholen en univer
siteiten. Eén van deze films „Red Ri
ver of Life", vervaardigd door Moody
Institute of Science, werd in de avond
bijeenkomst vertoond.
De zomerconferentie van de Zak Bijbel
Bond zal op 22 en 23 april worden ge
houden in Het Brandpunt te Doorn. Op
de eerste dag zullen referaten worden
gehouden door pastor S. Gumpert, de
secretaris van de Zakbijbelbond Duits
land en door mejuffrouw G. van
Woerden, de secretaresse buitenland.
Op de tweede dag zal ds. J. H. Sillevis
Smitt voorgaan ïn een godsdienstoefe
ning, zullen Ds. G. Lugtigheid en pas
tor Gumpert spreken en zal de reizen
de secretaris E. Andriessen gekleurde
dia's vertonen over de campagne in
West-Berlijn en Nederland.
De negende jaarvergadering van het
„Landelijke verband van de commis
sies van beheer der Gereformeerde
Kerken" zal op 3 mei worden gehouden
in Hotel Van Gijtenbeek te Zwolle,
's Morgens zullen de huishoudelijke
aangelegenheden worden behandeld,
terwyl in de middagvergadering ds. P.
N. Kruijswijk uit Amsterdam een re
feraat zal houden over het onderwerp:
„De financiële consequenties van de
gemeenschappelijke arbeid der kerken".
NED. HERV. KERK
Beroepen te Krimpen a.d. Lek: J. v.
Drenth te Ooltgensplaat.
Aangenomen de benoeming tot hulp-
pred. te Julianadorp-Callandsoog: W. J.
Gunning, pred. voor bijzondere werk
zaamheden te Barneveld.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Roermond: A. Corporaal
te Edam; te Klundert-Moerdijk, tweede
pred. pl.: Th. W. A. Rijper te Vianen;
te Andel (N.Br.): G. Gommer, kand. te
Zuidlaren.
Bedankt voor Hilversum, zesde pred.-
pl.. voor Rijsoord, vac. H. J. Knauff en
voor Zwolle, vac. J. H. Kuiper: Joh. C.
Baumfalk te Ommen; voor LJmuiden,
vac. J. v. Leeuwen: B. G. de Valk te
Heerenveen.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Amsterdam-Z.: W. van
't Spijker te Drogeham.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Bradford, Ontario-Canada:
J. van Haaren te Kampen.
EVANG. LUTH. KERK
Beroepen te Amsterdam, vac. dr. G.
J. Lindijer: D. Solinger te Haarlem.
Ds. J. Hoekstra
overleden
In de ouderdom van 82 jaar is te Hil
versum overleden ds. J. Hoekstra, eme
ritus-predikant van de Gereformeerde
Kerken. Ds. Hoekstra werd 4 september
1878 te Groningen geboren en bezocht
de HJ.S. en Normaalschool aldaar. Hij
was als onderwijzer werkzaam te Gro
ningen, en als hoofd te Vries (FriesL).
Op grond van zijn singuliere gaven liet
de classis Assen hem in 1916 toe tot het
predikambt Op 21 november van dat
jaar werd hij predikant te Vries. Ds.
Hoekstra diende de kerken van Ten
Post (Groningen) en Dalfsen en van 1927
tot aan zijn emeritaat in 1946 die van
Schoonhoven. Nadien was hij nog negen
jaar hulpprediker te Oud-Loosdrecht.
Het misverstand is zeer hardnekkig, dat de Bijbel zich
alleen maar met de ziel van de mens zou bemoeien. Er staat
heel veel meer in! God is de God van de hele kosmos en als j
het nodig is en dat is het voortdurend dan zet de Bijbel i
de mens op z'n nummer, als hij denkt alles te weten en-de
diepste geheimen van de kosmos te kunnen doorgronden. In
het boek Job hoofdstuk 38 stelt God Job een aantal vra- 1
gen en Hij had ze met nog duizenden kunnen vermenig-
vuldigen. „Hebt gij ooit in uw leven de morgen ontboden, de
dageraad zijn plaats aangewezen? Zijt gij doorgedrongen tot
de bronnen der zee en hebt gij door de geheimnissen van de
waterdiepte gewandeld? Zijn de poorten des doods voor u
onthuld en hebt gij de poorten der diepe duisternis aan
schouwd?", zo vraagt God aan Job. En dan is dit het ant
woord: ,Jk ben te gering, hoe zal ik U antwoord geven? Ik
leg de hand op mijn mond." De waan van een mens vervliegt.
Hier is elk spreken zonder zin. Och, misschien zullen er zeg
gen, dat sindsdien de waterdiepten de mens hun geheimen
hebben prijsgegeven en dat we binnenkort alles over de ruim
te weten. Dacht u, dat we er dan zijn? Ver kunnen wij door
dringen in Gods werken, maar nooit zullen wij Hem die uit
handen kunnen nemen. Alle menselijke macht over hetgeen
God heeft gemaakt is begrensd. Zelfs kunnen wij niet eens
de morgen ontbieden en de dageraad zijn plaats aanwijzen.
INDONESISCHE lutheranen heb- noeml.
Soekarno
1 ben president Soekarno ge
vraagd om hun eeuwfeest mee te
vieren. Hij werd zelfs uitgenodigd
om te spreken tijdens de feesten
die in oktober van dit jaar zullen
worden gehouden. Dan zal het pre
cies honderd jaar geleden zijn dat
de lutherse zending haar werk in
de Batak-landen begon.
De grootste lutherse kerk van Indonesië
is de Batak-kerk die 741.304 leden telt.
De officiële naam is de Batakse Protes
tants-christelijke kerk.
Zij is zelfs de grootste lutherse kerk
van geheel Azië. Het werk onder deze
mensen begon honderd jaar geleden
door zendelingen van de Reinische Mis
sion. Een van de bekendste zendelingen
was wel Ludwig Nommensen, die de
apostel van de Batakkers wordt ge-
4 beroemde geneesmiddelen in 1 labiet doen wonderen,
terwijl zelfs een gevoelige maag niet van streek raakt I
leder tablet Chefarine „4" bevat 4 beroemde geneesmiddelen, die
elk afzonderlijk in de hele wereld beroemd zijn geworden. Een van
deze middelen is Chelarox en dient in het bijzonder om de maag te
beschermen. Ook zij die een gevoelige maag hebben kunnen
zonder bezwaar Chefarine „4" gebruiken. Het is een ideaal middel
om pijn oi griep snel en doeltreffend te bestrijden.
BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN ÉÉN TABLET
DOEN WONDEREN
Bij pijn, griep of „landerig" gevoel zorgt een enkel tablet, dat U
met plezier Uw werk kunt doen! Koker a 20 tabletten f 0.80.
De Nederlandse organisatie voor
zuiver-wetenschappelijk onder
zoek (Z.W.O.) heeft de Haagse
historicus dr. H. A. Enno van Gel
der een subsidie verleend voor de
Engelse vertaling en voor de uit
gave van zijn studie „De twee re
formaties in de zestiende eeuw".
Voor de vertaling heeft dr. Van
Gelder ook nog een bijdrage
mogen ontvangen van het Prins
Bernhard-fonds en van de Hol
landse Maatschappij van Weten
schappen. Onvoorziene omstandig
heden daargelaten, zal het boek,
De actie voor de gereformeerde
kerkbouw verliest wat aan momen
tum, maar nog dagelijks komen nieu
we berichten binnen van grote bedra
gen die werden toegezegd. Bijzonder
boog waren de toezegging in Rotter
dam-Centrum 125.000), in het aan
ontvolking lijdende Amsterdam-Cen
trum 115.000) en in het kleine
Nieuwer-Amstel dat met zijn 2130
zielen reeds aan de 56.000 of 26.30
per ziel is.
De actie moet zeven miljoen gulden
opbrengen. Uitgerekend werd dat als
alle gereformeerden de gevraagde een
procent van hun inkomen geven, deze
actie de 9 miljoen gulden zal overschrij
den. Wordt er evenwel rekening gehou
den met het feit dat 20 procent rand-
kerkelijken zich afzijdig houden dan
kan toch de zeven miljoen bereikt wor
den. Opmerkelijk is het dat rekening
houdend met het feit dat 20 procent van
de teden niet mee wil doen. de provin
cies Noord-Brabant en Limburg reeds
hun streefgetal hebben overschreden.
Gelderland is er bijna, daarna komen
Noord-Holland en Zeeland met 61 pro
cent van het bedrag da. kan worden
opgebracht. Utrecht met 58 procent,
Zuid-Holland met 57 procent en Over
ijssel met 55 procent Friesland, Gro
ningen en Drente komen achteraan.
Terwijl de actie aan de gang is heeft
de Stichting al weer aan 15 plaatselij
ke kerken toegezegd te zullen helpen
bij de bouw. Er liggen echter al weer
44 aanvragen.
Advertentiën
dat een goede vierhonderd bladzij
den telt, in het najaar uitkomen
en wel onder de titel „The Two
Reformations in the 16th Cen
tury". Dat de studie in het Engels
verschijnt, is niet alleen vanwege
het internationale karakter van
het behandelde onderwerp, maar
ook om een bredere lezerskring te
bereiken.
Dr- Van Gelder oud-leraar in de
geschiedenis aan Haagse instellingen
van onderwijs verklaarde dat er in
de zestiende eeuw twee reformaties aan
de gang zijn geweest. De eerste is ver
bonden met de namen van hervormers
als Luther en Calvijn en de tweede met
die van de humanisten en Erasmus.
Het is een wijd verbreide mening, zo
meent dr. Van Gelder, dat humanisme
en renaissance stromingen waren, die
de aandacht van het christendom af
leidden. In feite echter wilden de Ita
liaanse humanisten, evenals Erasmus en
zijn geestverwanten, ook een reformatie
van het christendom, maar een die veel
verder ging dan die van Luther
Calvijn.
Streefden laatstgenoemden naar een
hervorming van de leer van verlossing
cn boete, van kerk en priesterschap, ve
len gingen onder de indruk van
Griekse en Latijnse schrijvers het
christendom niet zo zeer opvatten als
een verlossingsleer, maar als een zede-
leer. Deze denkbeelden werden vooral
door Erasmus verbreid: zonder uit de
kerk te treden, legde hij alle nadruk op
de beleving van het geloof en op de
zedelijke geboden van het evangelie.
In verband hiermee had hij ook mo
derne opvattingen omtrent de persoon
van Christus, de taak van de geeste
lijkheid, de sacramenten en de bijbelse
openbaring. Voor Erasmus was eigenlijk
alleen de preek het belangrijkste. Deze
denkbeelden leidden via het zeventiende
ecuwse arminianisme naar het heden
daagse vrijzinnig protestantisme.
Zij werden aangehangen door de be
langrijkste kunstenaars en door vele
schrijvers uit de zestiende eeuw, zoals
Michelangelo, Dürer, Bruegel, Rabelais.
Montaigne en Shakespeare, zoals Van
Gelder in zijn boek tracht aan te to
nen. Naast de verhouding van Erasmus
tot Luther wordt dan ook aan het werk
van deze schilders cn schrijvers in het
boek van dr. Van Gelder ruime aandacht
besteed, ovenals aan de wijsbegeerte der
Italiaanse humanisten.
Dezer dagen is te Kaapstad het
grootste en meest luxe jacht dat ooit in
Zuid-Afrika werd gebouwd, te water ge
laten, namelijk de „Stormvogel", die
door de eigenaar, de Nederlander C.
Bruynzeel in de Tafelbaai ten doop
werd gehouden.
Ds. C. Graafland
gaat promoveren
De hervormde predikant van Woerden,
ds. C. Graafland hoopt donderdagmid
dag, 20 april aan de Rijksuniversiteit te
Utrecht te promoveren tot doctor in de
theologie. Hij heeft een proefschrift ge
schreven getiteld: „De zekerheid van
het geloof". Als promotor zal optreden
prof. S. van der Linde, terwijl als" para-
nymphen zullen fungeren ds. J. Kuyt,
hervormd predikant te Lexmond en ir.
J. van Lokhorst te Woerden.
Commissarissen en directeuren van
Simon de Wit n.v. te Zaandam delen
mede, dat zij aan de op 9 juni a.s. te
houden algemene vergadering van aan
deelhouders zullen voorstellen over het
boekjaar 1960 een dividend van negen
procent (onveranderd) uit te keren.
Nommensen-universiteit in
Siantar is een speciaal jubileum-comité
gevormd, waarvan dr. Soetan M. Hoe-
tagaloeng de secretaris is. Hij deelde
mede dat hij verwachtte dat ook de
Lutherse Wereld Federatie en de We
reldraad van Kerken vertegenwoordigd
zullen zijn bij de officiële viering. Tal-
loze kerken uit Indonesië en van over
zee zijn tevens uitgenodigd, maar in de
berichten die wij via het persbureau van
de Lutherse Wereld Federatie ontvingen
werd geen melding gemaakt van het
feit dat ook Nederlandse kerken wer
den uitgenodigd een afvaardiging te
zenden. De Batakse Kerk is zowel van
de Wereldraad als van de L.W.F. lid.
De belangrijkste samenkomsten van
het jubileum zullen worden gehouden
cp 7 en 8 oktober in Taroetoeng, waar
speciale gebouwen worden opgetrokken
om de gasten te huisvesten. Deze plaats
is het hart van het rystgebied en tevens
de woonplaats van de bisschop van deze
kerk.
Er zullen evenwel ook herdenkings
diensten worden gehouden in Sigampar
waar Nommensen ligt begraven en in
Sipirok waar de kerk werd geboren.
In deze plaats staat de oudste kerk, die
ter gelegenheid van deze herdenking zal
worden herbouwd. Met de herbouw zijn
ongeveer 80.000 gulden gemoeid. Zowel
de zendingsafdeling van de L.W.F. als
de Reinische Mission hebben reeds ieder
een bedrag van 100.000 roepia's toege
zegd.
De Nederlandse Christelijke Bond van
Overheidspersoneel zal op 30 en 31
mei en 1 juni in de Expo-hal te Hil
versum een algemene vergadering
houden. Op de vergadering zal onder
meer een program van actie worden
vastgesteld.
De predikanten en artsen, die tot de
Remonstrantse Broederschap behoren,
gaan op 22 en 23 april op „De Hoor
neboeg" in Hilversum een conferentie
houden over het onderwerp: „Proble
men rondom de dood". Voorzitter van
deze bijeenkomst is prof. dr. L. J. v.
Hoik van Leiden. Als referenten zul
len optreden de heren F. C. Kooyman.
neuroloog-psychiater in Rotterdam
over „Het vraagstuk van de kunst
matige levensverlenging" en dr. W. R.
M. Noordhoff en dr. H. J. Heering. die
zullen spreken over de vraag „Wat is
mijn geloof aangaande leven en dood?"
Hollanders naar de
Vlaamse Bijbeldag
Onder auspiciën van de vereniging
„Protestants-Nederland" wordt ook dit
jaar weer een autobustocht naar de
Vlaamse Bijbeldag georganiseerd, welke
D.V. op maandag 1 mei a.s. te Antwer
pen wordt gehouden.
De vereniging wekt leden en belang
stellenden mee te gaan. terwijl in de
middag een bezoek wordt gebracht aan
het Protestants Centrum te Boechout.
Deze reis wordt voorbereid in samen
werking met de afd. Delft, als reisleider
zal optreden ds. P. A. A. Klusener te
Delft, lid van het hoofdbestuur.
Vertrek om 7.30 uur 's morgens van
het Centraal station (Stationsplein) en
van de Linker Maasoever 7.45 uur
Schouwburg-Zuid iZuidplein). De kos
ten bedragen ongeveer 5.50 per per
soon.
Deelnemers kunnen zich opgeven bij
de secr. A. v. d. Meulen. Meent 19, telef.
115181 of bij ds. K. J. Schaafsma, Fran
selaan 112 telef. 30567 en bij mevr. G.
G. Hoebee-Dalmeyer, Adrianalaan 236,
telef. 185467.
Prof. R. Schippers, voorzitter
van de Nationale Raad voor Maat
schappelijk Werk en voorzitter
van de Nationale Contactcommis
sie voor Gezinsbelangen, heeft gis
teren in het Provinciehuis te Arn
hem het seminar geopend over de
„veranderende behoeften van het
gezin in de Europese samenleving
en de consequentie daarvan voor
het sociaal beleid". Het seminar
wordt bijgewoond door zeventig
buitenlanders, waaronder verte
genwoordigers uit Finland, Grie
kenland, Israël, Joegoslavië, Polen
en Tsjechoslowakije.
Vanaf de totstandkoming van de Ver
enigde Naties heeft het Europees bureau
in Genève activiteiten ontwikkeld op
sociaal terrein. In samenwerking met de
regeringen van de onderscheidene Euro
pese landen is een gespreks-forum op
gebouwd. waar de vertegenwoordigers
van de overheid en van het particulier
initiatief uit verscheidene Europese lan
den elkaar ontmoeten en zich beraden
onder meer over de ontwikkeling op so
ciaal terrein.
Gisteren deelde men over het doel van
dit seminar van de zijde van het minis
terie van maatschappelijk werk mede,
dat het gezien de veranderingen, die zich
in het gezinsleven, vooral in de steden,
voltrekken, van belang is een prognose
te maken van de verdere ontwikkeling
in de naaste toekomst en daarop aan te
sluiten bij het beleid van overheid en
particulier initiatief.
De minister van maatschappelijk werk
heeft het initiatief genomen dit seminar
van de Europese landen te houden, waar
vertegenwoordigers van de overheid, van
het particulier initiatief en van het soci
aal onderzoek, met de hulp van experts
van de Verenigde Naties, zich kunnen
beraden over de ontwikkelingstendenties.
Uit onderzoekingen en wetenschappe
lijke publicaties valt af te leiden, dat er
een verrassende overeenkomst bestaat
tussen ontwikkelingstendenties in ver
scheidene landen, aldus deze mededelin
gen. Men beschouwt het seminar als een
eerste stap op weg naar een intensievere
samenwerking tussen de Europese lan
den op sociaal terrein. De zittingen van
het seminar dragen een gesloten karak
ter en duren tot en met 26 april.
Referaten
De eerste inleiding was van de heer
Paul-Henry Chombart de Lauwe van de
Ecole Pratique des Hautes Etudes te Pa
rijs. HU gaf een uitgebreid overzicht van
de veranderende behoeften en de dyna
mische opvattingen over het gezin.
Dr. M. L. Kellmer Pringle van de uni
versiteit te Birmingham sprak vervolgens
over de psychologische aspecten van de
veranderende structuur cn noden van
het gezin. HU stelde voor instellingen in
het leven te roepen die het gezin op ver
scheidene gebieden zouden kunnen bij
staan, zoals bU de opvoeding, het helpen
by Ujdelijke crises en het herstellen van
onderlinge verhoudingen. Zulk een in
stelling zou gedurende enige rijd leiding
aan het gezin moeten geven om een com
plete breuk te voorkomen en inlichtingen
verstrekken omtrent de mogelUkheid van
hulp aan gehandicapte kinderen. Boven
dien zouden zU het onderzoek naar de
oorzaken van chronische gezinsmoeilijk
heden moeten stimuleren of ter hand
nemen.