r r. >ens,op pagina stop Open st°p pagina stop Openstop pagina stop C Kan er dan P niemand meer warm lopen? jina Ruimte voor ons. Een tien voor de tieners? :-»hhh»»HHH Sat hadden we nag. (net) nodig. Er uit gelicht De tien meest verkochte ZATERDAG 15 APRIL 1961 HCT beeft ons (oprecht én bijzonder) veel plezier gedaan, dat er zovelen hebben gereageerd op het „stuur maar wat je wilt" voor deze open pagina. Het heeft ons tevens (oprecht én bijzonder) bedroefd, te moeten constateren, dat niet alle inzendingen voor plaatsing Jn aanmerking konden komen. „Er uit gelicht" schenkt hier klare wijn over. Gelukkig bleef er nog zoveel over, dat we meer dan voldoende kopij hadden voor deze „Ruimte" en zelfs nog een staartje konden reserveren voor een volgende open pagina, die daar kun je van op aan binnen een maand weer gaat verschijnen. Nü kom je enkele gedichten, illustra ties en wat proza tegen, met een enkel stukje, dat niet wachten kon én natuurlijk onze vaste rubrieken. Hen, die Marja en haar post een warm hart toedragen, moeten we vandaag echter teleurstel len. Marja is ziek en kon haar brief niet insturen. Troost je volgende week zal ze er (hopelijk), weer zijn! "a mmmKKKmWÊB&m. 1 - m -• - -- J stop /"EERTIEN dagen geleden hebben we een groot gedeelte van onze „ruimte"-pagina besteed aan de plannen rond Kennedy's vredes- korps en het Nederlands initiatief, dat hieruit is ontstaan. In een aantal gesprekken met jonge mensen bleek toen, dat „jong Nederland" weinig enthousiasme ervoor kon opbrengen. Dit laatste nu heeft Anke van der Spek uit B e r k e 1 nogal geïrriteerd. Zij schreef daarom de volgende brief aan „ruimte", waaruit we enkele passages willen overnemen. ..Als in Amerika- de jeugd er gens enthousiast voor kan wor den, moet dat in Nederland ook kunnen. Zo gauw echter de me ning van de Nederlandse jeugd hierover wordt gevraagd, blijkt er weinig optimisme over de plan nen te bestaan. Daar schrik je dan wel even van. En dan had de enige, die wél enthousiast was nog als hoofdmotief: ,,ik houd van reizen". Laat ze dan kinder juffrouw of zoiets worden in En geland of Frankrijk. Dan weet ze in elk geval, dat haar komst ge waardeerd wordt; iets wat* de vraag is, wanneer je de rimboe intrekt. Als je uitgestuurd wordt om daar te werken, maak je geen plezierreisje. Maar in ieder ge val kun je dan proberen mee te helpen enige verbetering in de barbaarse toestanden in deze on derontwikkelde gebieden te bren gen. Kan er dan niemand eens warm lopen en zonder enige re serve ,,ja" zeggen als hun ge vraagd wordt iets te doen. waar voor je wat moet over hebben?" zo vraagt ze zich af. Ten slotte hoopt Anke dat er in Nederland nog jonge mensen te vinden zijn, die niet zo nega tief reageren als zij, wiens me ning jullie op deze pagina zijn te gengekomen. (Noot van de redaktie: „fijn, dat je hebt geschreven. Zijn het volkomen met je eens".) Hans Baars (uit Rotter dam) zond o.m. Gebed van 1 het water foto's: Chris Stapel CTIL stonden ze aan de voet van het monument te wachten op de allerlaatste woorden. Hun ogen traanden en de vrouwen huiverden in hun dunne zomerjurken. Het ge luid van een kind, dat altijd ontroert in zulk een stilte, detoneerde hier. De lucht zat barstensvol voelbare gedachten, die er gens achter de horizon tegen elkaar botsten, om na hun vruchteloze vlucht op de grond te vallen, waar dc mensen, die even verstaan gingen, ze kapot trapten. r\E man voor me was groot, U zodat ik op mijn tenen moest gaan staan om over zijn schouder te kunnen kijken. De agenten stonden stram en vol plichtsgevoel te wachten tot hun laatste dienst om zou Een jongen en een meisje za- tcn naast elkaar op het gras en keken naar het einde. Ik zag vrienden en vriendin nen staan; ook mensen, die al lang geleden overleden waren, herkende ik. Een beetje achteraf stond mijn moeder. Bij haar had ik me altijd geborgen geweten, maar in de wereld was het koud. t Ook ik wachtte op het einde der stilte en op de woorden, die daarna gesproken zouden wor- den. Er heerste nu welhaast een mystieke sfeer rondom het mo nument. rondom die naakte vrouw met de fakkel r)E mensen keken elkaar on- derzoekend aon, alsof ze verwachtten, dat Hij onder ons zou zijn. Anderen. die meer Urénttt* ran tfe keken naar boven, gedachtig aan het woord van de engel tot de Galilese mannen: „Deze Je zus, die van u opgenomen is in de hemel, zal alzo komen gelij- kerwijs gij Hem naar de hemel hebt zien henen varen". De gedachten hoopten zich op en reikten nu bijkans tot de knie. Enkele mensen keken ernaar; er waren veel slechte en slechts weinig goede bij. De zon was nu onder en de straatlantaarns verdronken de mensen in hun verraderlijk licht. Angst'. Mannen stootten hun vrouwen onmerkbaar van zich af. Zelfs de kinderen, die nog altijd speelden, schenen te begrijpen, dat hier iets groots stond te ge beuren. De gang der dingen zou voor het laatst verstoord wor den. LIET allerlaatste verhaal na derde hier zijn einde. De grote auteur zou na het laatste punt zelf ten tonele ko men. om te kijken, of de men sen geleefd hadden naar zijn ge schriften. Ergens achteraan hoorde ik een paar vrouwendie schuch ter zongen en mannen, die pro beerden mee te doen. „Abide with me...." Anderen baden stil voor zich uit. De gedachtenstroom had opgehouden te bestaan, de lucht was zuiver en de mensen wa ren leeg. Plotseling kleurde de hemel rood, de passieve maagd op de sokkel loste in het niet op. De donder, die ik verwachtte bleef uit. Er kroop een gemom pel tussen de mensenmenigte door. Toen verstomde ook dat. Even was er een afwezigheid van alle geluid, zelfs de natuur zweeg. God glimlachte tegen ons. T\E kinderen begonnen weer te spelen, sommigen vochten zelfs om een knikker. Ook de mensen kwamen los. Men be gon te spelen en zich mét de kinderen te verlustigen. De priester, de dominee en de rabbijn, de prostituee en de wapenhandelaar, ze speelden tot het donker was. Een heilsoldaat stond het al les met een serafijnse glimlach rond de lippen aan te kijken. Later zijn we met zijn allen naar de hemel gelopen. God zelf had de weg naar de hel afge sloten. CEES VAN DER BEEK. Ook dit jaar is (voor de hveede maali een bundeling verschenen van het beste werk dat in het cursusjaar 1959-1960 door de Ne derlandse schoolbladen is gepubli ceerd. „Het beste werk", dat is, volgens dc redakteuren, het werk dat een weerspiegeling ie van het geen leeft onder de jongeren (cn hun generatiegenoten schrijft men er dan bij, iets dat wij niet ge heel hebben begrepen) en uiter aard voldoet aan zekere kwalita tieve normen. Wij hebben geprobeerd deze weer spiegeling in het bundeltje te ont dekken, maar hebben die niet ge vonden. Natuurlijk niet. Dit is ech ter geen reden geweest om het werkje verder ongelezen te laten. Iets dat trouwens moeilijk kon, want we moesten bet bespreken. Wij kunnen het trekken van vergelij kingen altijd moeilijk laten en we hebben er dit keer weer twee voor u opgelost. Allereerst een verge lijking met het eerste deeltje van „Een tiendeze valt duide lijk in bet nadeel van dit tweede deel uit. Een vergelijking lussen proza en poëzie bracht ons tol de vreemde ontdekking dat het peil van deze laatste categorie be duidend lager is. Iets dat te vreem der is, als wij bedenken dat de al gemene teiidenz van de literaire tijdschriften juist omgekeerd is. Het is werkelijk opvallend met hoe veel vrucht men Lucebert en An- dreus gelezen heeft. Vooral ene Frcderik Nieuwpoort viel ons wat dit betreft bijzonder op. Hoewel ook in het proza de invloed van bijv. Bomans en Mulisch duidelijk is, staat dit toch zeker op een ho ger peil. Wij noemen hier bijv. „Oog om oog en de rest ook sa men delen" van Peter Wempe en een „proza-gedichl" Jazz. Onze totaalindruk: zeker geen tien, maar door het proza toch nog wel een zeventje. Hetgeen betekent dat, als, er een vriendje van je in staat, je het wel kunt kopen zon der wroeging te krijgen. Zo niet, koop dan liever iets van Lucebert of Bomans, misschien mag je dan het volgend jaar ook meedoen. De benjamin (ze is vijftien) Is vandaag Heieen Verduin uit Noord- wijk aan Zee. Zij schreef: Verdriet verdriet sluipend op de tranen van mijn hart klaagt als de cello in de nacht de druppels vallen naar beneden vallende sterren kinderen huilen van verdriet om pijn en omdat ze nog gelukkig zijn de droefheid sluipt verder doodt de mensen jonge mensen om hun verlangen naar begrip en liefde onbeantwoord tot het smelt in het vocht van mijn ogen dan staat het stil cn blijft over als een stuk weemoed levensmoeheid HELEEN VERDUIN God leg Uw Hand op mijn mond als ik vloek God zie mij aan Ials ik het hout dat mij bemint zou willen breken mijn borst laat de lucht het licht werd gebroken I en ik heb gevloekt met mijn ogen omdat het donker was. Vader zuiver mij Inu de klok klinkt nu het uur nadert I nu de ster in de wolken rust Vader geef mij Uw Liefde IUw hand Uw rust Imijn wraak wordt geheeld met kussen genezen Vader ik dank U 1 ik bid U Vergeef mij! ik wil de zwarte dingen uit de wereld wegnemen ik wil niet meer zingen van momenten van pijn ik maak de zwarte uren witte uren ik maak de zwarte dagen avonden va-n rode rozen zeg mij dat ik dat kan de zwarte wolken uitpersen tot melk van zijde tot sluiers waarin je kan slapen tot alles wat maar mooi en teder is ik wil de zwarte plekken in de. wereld bedekken met mijn speeksel van liefde ik wil alles wat zwart is wit maken of rood of oranje of groen als het maar niet zwart is ajs het maar mooi is en goed HENNY TURPIJN Van Cornelis Bastiaan Vaandrager ontvingen wij hel volgende berichtje (voor de niet ingewijden: mijnheer V. afgeleid kan worden uit zijn i beriphten uit Moskou i.< ile rensuur op de berichten van bui tenlandse correspondenten afge schaft. Dat noemen ze nou een „dijen-klrt- eer". En we vermoeden, dat Chroesjtsjef er zelf het hardste om gelachen heeft. Maar laten we op passen als de Russen „grapje-" gaan maken. Wie het laatst lacht... Zelf» in Nederland zijn de «tem- men verdeeld over het regerings beleid in Nienw-Guinea. Iedereen betitelde de instelling van de Nieow-Gninea Raad als „De éér- "bfjbcl hadden. «te «tap op weg naar onafhanke lijkheid". De heer De Quay ver klaarde echter„Wéér een stap »p weg naar de onafhankelijkheid". Proeft u de fijne nuance"? Het huidige kabinet-De Quay maakt grote kans de geschiedenis in te gaan al« het „toeristen-kabinet", want: Luns weg. Luns terug, Toxopeus weg, Toxopeua terug, Luns weg. De Quay weg. Luns terug. De Quay terug. Luns weg...- Zouden ze een V.V.V -employe in raste dienst hebben? Zijnde als van ouds kort commentaar op inzendingen, waar we „nee" tegen moesten zeg gen. Robèrt S. (Voorburg) Zou het kunnen zijn, dat we zoiets al eens in de Duitse „Twen" zijn tegengekomen? Je vertaling ervan kon ons niet enthousiast maken. Stuur eens iets „echt van jezelf". R. M. B. (Hoogvliet) Op jouw eerste gedicht dit: ..Whi wilden dat ghi dighten kondet". Op het tweede: „laten we het droog houden". R. van den B. (Rotterdam): 'n „Gemaakt" gedicht, het geheel was wat ge forceerd. Paul van S. (Oude Wetering) Sorry, maar verre van origineel. Laat de zon eens op een andere manier ondergaan. M. G. (Stolwijk): Wij zijn van mening, dat existentialisme geen religieuze gevoelens hoeft uit te sluiten. Vandaar. J. J. van der K. (Roosendaal) Zeker niet zó slecht. Vinden, dat de ironisch-humoristische kant jou het beste ligt. Spits je daar eens wat meer op toe en vergeet dan vooral niet het op te sturen! Ter aanmoediging.. zie deze pagina. J. P. (Leiden) Moest dat nu weer, die no zems? Je was de bromfiets ver geten! En: waar hebben we die helblauwe meren meer gezien? ..Chanson triste" had enkele uit stekende beelden, jammer dat je het over de hele linie niet hebt kunnen volhouden. ,,De laatste se- konde" leed aan bloedarmoede. e n 1 I Ials ik woorden had zou ik schrijven gedichten verzen zinnen 1 als ik letters had zou ik veel schrijven I verzen zinnen woorden I als ik liefde had zou ik heel veel schrijven letters I woorden zinnen Abraham M. (Dordt) En toch nee! Jan R. (Schereningen) We voelden ons gegrepen, noch geboeid. Tébé (Voorburg) Kom eens langs om het toe te lichten Bram var D. Zoek eens andere vrienden! (Brief wlgt). Van Tom van Deel (uit Den Haag) kozen we: LIEFDE het is zo eenvoudig je hoeft alleen maar eikaars handen vast te houden en zacht te spreken je hoeft alleen maar een maan te maken en een donkere nacht je hoeft alleen maar weifelend te lachen en je ver te voelen van al het andere je hoeft alleen maar een kus te geven is een literator, hetgeen o.m. verzorgd taalgebruik): PERSBERICHT Binnen enkele weken zal er in ons land een fan club worden op gericht voor de bekende (en be ruchte) schilder Jan Cremer, de Jan Cremer fenklup, een bijzondere gebeurtenis: der gelijke organisaties van bewonde raars bestaan immers slechts voor zingende en voetballende idolen. De initiatiefnemers, dichters Cor nelis Bastiaan Vaandrager en Hans Verhagen menen dat de plaats van „barbarist en kunst vijand nr 1" Cremer naast "Elvis Presley en Pim Maas groot ge noeg is om het bestaan van zijn „fenklup" te verantwoorden. Ge- interesseerden kunnen zich wen den tot C. B. Vaandrager, Briel- selaan 84b. Rotterdam Zuid of ivoor het Zuiden van ons land) tot Hans Verhagen, Badhuisstraat 76, Vlissingen (tel. 01184-3016). De vereniging zal zich onder meer belasten met de uitgave van een maandelijks Offipieel Or gaan (met roddel en poëzie), het verspreiden van gesigneerde foto's van dë schilder, bustochten naar Cremers geboorteplaats 's Gra- venhage, atelierbezoek aldaar en clubavondjes met dia's. De dich- ter-schilder Armando is erevoor zitter. Noot van de redaktie: Het doet ons deugd, dat deze gro te schilder, die zeker op één lijn te stellen is met Rubens en Rembrandt, eindelijk de erken ning krijgt, die hij zo nodig schijnt te hebben. Bij nader on derzoek bleek ons, dat de ge signeerde foto's goedgekeurd zijn door £e Ned. Vereniging van Huisvrouwen en derhalve volkomen gevaarloos zijn, even als Cremer zelf trouwens is. Alleen de klubavondjes geven ons te denken, de vechtlust van C.B.V. kennende (zie Taboe) zijn wij bang, dat deze niet di- rekt de culturele werking zullen hebben, die Vaandrager ervan schijnt te verwachten. Niette min kunnen we onze lezers deze klub toch wel aanbevelen, met dia's en al.... Het wordt je zóóó makkelijk gemaakt, excur sies naar de heilige plaatsen der Cremerianen, tjonge tjonge, wat fijn dat we op zo'n manier onze grote kunstenaars van na bij kunnen leren kennen. Laat er nou nog eens iemand zeggen, dat er niets voor de nozems wordt gedaan. -WÊÊEÊ IMMMMIMMimummilllM»* 1. Surrender, Elvis Presley; 2. Non, je ne regrette rien, Edith Piaf; 3. Are you sure, The Allisons; 4. Walk right back, The Everley Brothers; 5. Wooden Hearts, Elvis Pres ley; 6. Baby sitting Boogie, Buzzy Clifford; 7. Sucu sucu, Ping Ping; 8. Wheels, The String Alongs; 9. Corina Cori- na, Ray Peterson; 10. Safe the last Dance, The Drifters. Onze bloedeigen regering voorzag ons dit maal van c bloedeigen topper. De oplettende radioluisteraars onder onze lezertjes, die zelfs de regertngsuitzendingen niet overslaan, I kennen wellicht de Zilvervloot. (Met centjes meer mans). Ter stimulering van deze actie is een lied op de plaat vastge- legd. Een extra oorlam (om in het kader van de Zilvervloot 4 eens een marineterm te gebruiken) kwam de Ruimte redactie j na het beluisteren van de plaat wel toe. En laat nou een v de nummers „Spaar me" heten.... IMWIIIIIIIIIIIIHIIMIMMIIHI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 22