In Aalst zit gemeente bij de dominee op schoot I KRONIEK "haaks Voorjaarsvergadering van Lutherse predikanten Heilige Schrift heeft duidelijke structuur Een kanttekening Voor kerkbouw 40.000 gevraagd Beroepingsiverk Las! van zenuwen? Een woord voor vandaag Tijd besparen en toch fijner eten! Conferentie over kerkmuziek Subsidie studie Thomas-geschrift X JODEN IN DUITSLAND lloezeer het verdraaien van de werkelijkheid tot rampzalige gevolgen kan leiden heeft ons het lot van de Joden onder het nationaal-soclalistisch régime geleerd. In hun hetze tegen het Semitische ras hebben de „edeiger- manen" \'an het derde rijk niets nagelaten om de Joden en hun activiteiten in een kwaad daglicht te stellen en zo de publieke opinie voor hun uitroeiing rijp te maken. Een overigens schijnbare moeilijkheid was voor hen de omstandig heid, dat zeer veel Joden zich een uitermate verdienstelijke positie in het Duitse staatkundige, economische, wetenschappelijke en culturele leven had den verworven. Men wist hiermee spoedig raad. De meest geniale prestaties van de Joden werden afgeschilderd als een gewetenloze poging om de eigen Joodse groep te bevoordelen. Op niets ontziende wijze zo heette het trachtten de Joden allerlei sleutelposities te bezetten om van de miserabele positie, waarin Duitsland zich in de dertiger jaren bevond, uitsluitend ten eigen bate te kunnen profiteren. Als voorbeeld werden vooral de Joodse bankiers aangehaald. De Joodse bankiershuizen hadden vele internationale vertakkingen. Voor de Nazi's gold dit als genoegzaam „bewijs", dat de Joden internationaal samenspanden om de Duitse staat ten gronde te richten. Begrijpelijk vroeg men zich in Joodse kring af, wat tegen deze feitenver- draaling viel te ondernemen. Dr. Leopold Ullstein, lid van de Duitse uit geversfamilie van die naam, vatte ln 1923 de gedachte op, aan te tonen, welke de werkelijke bijdragen van de Joden tot de Duitse cultuur waren geweest. Ullsteins idee vond ingang bU velen van zijn rasgenoten. Men zette zich aan het werk om op objectieve wijze weer te geven, hoezeer honderden kundige en aanzienlijke Joden geen moeite te veel hebben geacht wanneer het ging om de bloei van niet de joodse, maar de Duitse cultuur, de Duitse wetenschapsbeoefening, de Duitse economie. Het werk was in 1934 rijp voor publicatie. De definitieve samensteller, dr. Siegmund Kaznelson, directeur van de Joodse Uitgeverij in Berlijn waar het werk zou verschijnen, en zijn tientallen medewerkers hadden echter tevergeefs gearbeid. De staatspolitie verbood de publicatie en wel „in het belang van de openbare veiligheid en orde". „Juden lm Deutschen Kulturbereich" zo zou de titel luiden is echter niet voorgoed opgeborgen. Het werk is, waar nodig bijgewerkt, thans door dezelfde Joodse Uitgeverij aan de openbaarheid prijsgegeven. De enorme omvang (1060 pagina's) bewijst, welk een gigantische arbeid hier is verricht. Men is geneigd eraan te twijfelen of deze uitgave thans, zestien Jaar na het einde van de tweede wereldoorlog, nog wel zin heeft, In zijn voorbericht tot het werk schrijft Robert Weltseh, dat in 1933 voor de Joden hun samen leven met het Duitse volk en alles wat daaruit voortvloeide, tot een plotseling einde is gekomen. „Dit einde van een tijdperk geeft het boek een zin, die misschien dieper is dan de oorspronkelijke bedoeling van 1933, de nationaal- socialistische laster een waarheidsspiegel voor te houden." Inderdaad, het einde van een tijdperk. En men beseft pas, hoe bitter dit einde is, wanneer men, het boek doorlezend, de betekenis van hen die erin worden beschreven, op zich laat inwerken. Bijna encyclopedisch rijen ze zich aaneen, de beelden van die leden van het Joodse ras, die niet alleen hun stempel zetten op het Duitse leven, maar ook daarbuiten grote invloed had den. Daarbij is niet het aanhangen van de Joodse godsdienst, maar het be horen tot het Joodse ras als uitgangspunt genomen, hetgeen overigens ook de Nazi's bij hun vervolgingen deden. In enkele tientallen hoofdstukken worden de afzonderlijke levensterreinen behandeld: onder meer literatuur, beeldende kunst, techniek, muziek, politiek, recht, theologie, exacte wetenschappen, sociale wetenschappen, economie. Van de mcer-dan-Joodsc betekenis van de behandelde personen raakt men spoedig overtuigd, wanneer men de namen van enkelen hunner verneemt: de compo nisten Mendelssohn.Bartholdy, Mahler, Offenbach, Meyerbeer, de filosofen Karl Marx, Husserl, Scheler en ook F. J. Stahl, de Duitse Groen van Prin- sterer; op andere terreinen: de psycho-analyticus Freud, de psycholoog Adler, de schrijvers en dichters Heine, Hugo von Hofmannsthal, Franz Kafka. Stefan Zweig, de filmregisseur Fritz Lang, de natuurkundige Einstein, de ontdekker van de bloedgroepen Landsteiner. Men leest, dat zoveel Joden In het bankwezen arbeidden, omdat hun van oudsher geen plaats werd gegund in de door de gilden beheerste andere beroepen. Men verneemt, waarom ongeveer de helft van de Duitse beoefe naren van de sociale wetenschappen tot het Joodse ras kon behoren, aller eerst namelijk omdat de Joden door hun weinige maatschappelijke bindingen een zekere onafhankelijkheid in hun denken bezaten, voorts omdat velen van hen in maatschappelijke activiteit een wereldlijk instrument tot ver werkelijking van de hoop op een messiaanse wereldverlossing zagen: Men is verrast, als men leest, dat de Engelse kardinaal Newman een be keerling is van Dultsjoodse afstamming en dat vele andere bekeerde Joden belangrijk hebben bijgedragen tot de uitbouw van de theologie. Men beseft ten slotte, dat dc Joodse bijdrage aan het Duitse en West- curopese leven inderdaad onvervangbaar is geweest, en niet dan met bitter heid en verdriet en grote verslagenheid denkt men terug aan de macht, die doelbewust zoveel groots vernietigde. (Van een onzer redacteuren) De predikant van Aalst, gelegen aan dc Dender tussen Gent en Brussel, is in bepaald opzicht een weinig benijdenswaardig mens. Men stelle zich de situatie voor op zondag, wanneer de reeds tame lijk bejaarde ds. R. Couvreur in de dienst zal voorgaan. Ver behoeft hij niet te lopen, maar dat is dan ook het enige voordeel, waar heel wat nadelen tegenover staan. De kerkdienst wordt namelijk bij hem aan huis gehouden; reeds vroeg begint men de huiskamer en de suite leeg te slepen om deze daarna weer zo vol te stouwen met stoelen dat er werkelijk geen kip meer bij kan wanneer deze plaat sen zijn ingenomen. Zelfs de gang zit helemaal vol. Tijdens de „gewone" diensten, kan ds. Couvreur rustig achter z'n geïm proviseerde katheder blijven staan, maar wanneer het heilig avondmaal wordt gevierd, moet hij zich moei zaam een weg bar.en tussen de stoe len door om brood en beker aan te reiken. „Het is werkelijk zo geen doen langer", zei de sympathieke predikant ons gistermiddag. En daar om is hij dankbaar voor de in Ne derland gestarte actie om de gemeen te van Aalst aan een bescheiden kerkgebouw te helpen. Ook op werkdagen moeten ds. «n me vrouw Couvreur heel wat „privacy", Teel wat persoonlijke vrijheid aan het ;emeentewerk opofferen. Want ook al- af in de „pastorie", waarop in grote Gothische letters „Evangeliehuis" te Ie- zen staat. Boven de trap, voerend naar het sousterrain, is „Ons Clubhuis" ge schilderd hetgeen voor een kelderruimte wel een wat weidse benaming is. Ook de uitvaarten vinden vanuit het Evan geliehuis plaats en dat betekent onder andere dat dan het daglicht in de wo- ning door zwarte gordijnen wordt ge weerd. Dominee en mevrouw Couvreur schilderen de omstandigheden, maar zij klagen niet. Ondanks de huisvestings- iroblemen zijn zij dankbaar dank- •aar omdat ae gemeente zich aanmer kelijk sterker uitbreidt dan zij bij hun komst in 1950 hadden durven hopen. Zij telt thans ongeveer tachtig leden, ter- wijl men met plusminus veertig gezin nen contacten onderhoudt. En bij deze contacten blijkt dagelijks dat er een toenemende openheid bestaat voor het evangelie, dat ds. Couvreur in zijn vol le rijkdom, zonder enig anti-papistisch sentiment, wil verkondigen. Bij duizen den treft men hen aan in Vlaanderen, die bijna geen enkele band met de rooms-katholieke kerk meer hebben. En aLs men dertkt aan de kansen, die hier een man als ds. Couvreur worden geschonken, ja. dan is hij toch wel een benijdenswaardig mens! De omstreeks 60.000 inwoners tellende stad Aalst mag niet langer een volwaar dig protestants bedehuis ontberen. In de ïmpeH^df, tjveede ar- chitect van hel protestants paviljoen op de Expo heeft men een man gevon den, die met bekwame hand een aan trekkelijk. hoewel bescheiden, kerkge bouw op papier heeft gezet een kerk gebouw, waarin het kruis niet is uitge bannen en waarin de avondmaalstafel een vaste plaats krijgt. Nog in de eer- ste helft van dit jaar hoopt men in de tuin van ds. Couvreur met de bouw te beginnen. Als het voltooid is, zal het laats bieden aan honderd kerkgangi erwijl dit aantal op hoogtijdagen door bijtrekking van een aangrenzende ruim te tot 120 kan worden opgevoerd. Voorts zal het in moderne stijl opgetrokken complex een gemeentezaal. een catechi satiekamer en een ruimte voor liet jeugdwerk bevatten. De benodigde financiën, begroot op anderhalf miljoen Pelgische francs, zijn evenwel nog niet bijeen. En deze finan ciën vormen een probleem van de eer ste orde, omdat het kerkewerk er te zwaar onder zou lijden indien een om vangrijke geldlening werd aangegaan. Daarom hebben de leden van de ge meente geofferd wat zij konden en 200.000 franken op tafel gelegd. De Prot, Evang. Kerk van België deed eveneens wat in haar vermogen la$ en reserveer de 600.000 fr. Bovendleu werd aan gif ten 100.000 fr. toegezegd. Een eenvoudig sommetje wijst uit dat nog 600.000 Ir. ontbreken. En dit bedrag nu veertigdui zend gulden moet uit Nederland ko. men. Het is allerminst vreemd dat de pro testanten in Aalst een beroep doen op hun geloofsgenoten in Nederland. Zijn de christenen waar ook ter wereld in het algemeen- reeds door een hechte band verbonden, in het bijzonder geldt dit wel voor de reformatorische chris tenen in Nederland en België. Het is wel eens goed zich bewu6t te maken dat we de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de eerste psalmberijming danken aan zui derburen. namelijk aan Guido de Brés en aan Petrus Datheen. ^e in de tach tigjarige oorlog naar het noorden uitge weken zuidnederlandse calvinisten heb ben het noordnederlandse protestantis me sterk beïnvloed. In de negentiende eeuw bleek men dit nog niet vergeten; het waren Neder landers, geestelijk voortkomend uit het Réveil, die in Brussel en in Vlaanderen het evangelisatiewerk ter hand namen. Zo ontstond het z.g. Silowerk, gedurende lange tijd gedragen door een kleine groep piëtistisch getinte welgestelder, maar na de tweede wereldoorlog, toen de Stichting Silo-Nederland werd opge richt, gesteund door de (kleine) bijdra gen van velen. De gemeente in Aalst is in oorsprong (1922) zo'n Silo-evangellsatlc. doch is thans vla het Vlaamse Evangelisatie Co mité een gemeente van de Protestante Evangelische Kerk in Be'ric. Onder het synodale evangelisatie-comité vallen negen posten, die wo-rden bediend door zes academisch gevormde predikanten en drie evangelisten. Zevenduizend landgenoten, die reeds eerder het protestantisme in België fi nancieel steunden, zullen een brief ont vangen waarin om een gift wordt ge vraagd. Maar buiten deze zevenduizend zullen er ongetwijfeld nog velen zijn, die de kerkbouw in Aalst willen steunen. Zij kunnen een gift overmaken op giroreke ning 654649 t.n.v. Stichting Silo-Neder land, Prins Hendrlklaan 10a te Utrecht. EICHMANN Bijna alle kranten hebben aan bet proces- Eiehmann commentaren gewijd. Wij laten cr hieronder twee volgen. Allereerst de me ning vsn De Tijd De Maasbode: «Het sal moeilijk sijn in dit proces dejnii- te proporties te bewaren. Zonder de weer- galoie halsstarrigheid van de Israëlische premier Ben Goerion was dc rechtspleging in deze vorm ondenkbaar geweest. Hij heeft de soevereiniteit van dc Argentijnse republiek laten «dienden, hij heeft de raad van volkenrechtjgeleerden in dc wind ge slagen, hij heeft de wonde plekken in het geheugen van wederom miljoenen joden niet ontzien. Ben Goerion roept krachten cn spanningen op, die hij nauwelijks kan bevroeden, laat «taan beheersen. Wie aal uitmaken. »f door dit proce» niet ergens ter wereld de kiem wordt gelegd voor een nieuw anti-semitismef Wie kan bepalen, hoeveel politieke machten «1 klaar staan om van dit proces gebruik te maken op ecu wijze, die Ben Goerion niet beeft voor» sien of gewild? Zijn behoefte om recht te laten doen wordt door ieder weldenkend niens gedeeld. Zijn behoefte om op deie wijze recht te laten doen steunt oj> motieven, die sijn ont leend aan dc geschiedenis van bet joodse volk, de hedendaagse niet uitgezonderd. De staat Israël, waar hij zijn volk als een twee de Josua iieeft binnengeleid, dreigt in de ogen van steeds meer joden zijn onvervul baarheid te verliezen. Er groeit in het land •en generatie op, die niet meer gedreven wordt door de emotionele reactie op het an- ti-semitisnie. Steeds groter wordt het aan deel in de Israëlische bevolking, dat wordt geleverd door Joden uit Afrikaanse cn Azi atische landen, waar het nationaal-socialis- me nimmer is doorgedrongen. Van vele Uraeliëri maakt zich een Levantijnse be reidheid meester tot het zoekeo van com promissen niet de buurlanden. Verzoening is voor Ben Goerion en do groep ambiti euze jongeren om hem heen het begin van verraad. Do diaspora, die weigert te gelo ven dat de enige plaats voor een jood in Uriel is, ergert hem met haar kritiek. Het proees-Eielimann zal, nsar Ben Goe rion hoop», op schokkende wijse aantonen, welke gevaren de joden ook in de moder ne wereld bedreigen. Het moet het bewijs leveren, dat de geestelijke erfenis van Hit ler, Göbbels en Kallenbrunoer Is overge dragen juist aan de Arabische heersers in sommige buurlanden van Israël- En even belangrijk als -traks bet vonnis zal de zwij gende conclusie zijn, dat de staat Israël voor de joden de enige huidige toevlucht op aarde is." Het Vrije Volk schrijft er du van: -Het proces Eiehmann is begonnei In Israël, zestien jaar na de ineenstorting van Hitler-Dnitsland. In Jeruzalem tal de grootste schande van onse eeuw. de jo denvervolging in West-Europa, in alle naaktheid aan de orde komen. NED. HERV. KERK (toe*.): Aangenomen het beroep van de gene rale syode tot predikant voor buiten gewone werkzaamheden (geestelijke ver- zorging in Duisburg, Ruhrort): T. Schot, kand. te Rotterdam. Benoemd tot secretaris van de provin ciale commissie voor het jeugdwerk van Zuid.Holland, sectie Jonge Kerk, de heer K. B. du Pon, catecheet-Jeugdwerker te Den Haag, die deze benoeming aannam. Emeritaat: Dr. J. J. Busk es te Amster dam heeft wegens gezondheidsredenen per 1 september 1961 emeritaat aange vraagd. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Almelo (4de p.p.): J. Wil schut te Zeist. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Artesia. Calfornië, Old Chr. Church: W. de Joode te "a Graven. hage-Zuid- (Advertentie) Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen Do Israëlische regering heeft doorgezet dat d" proces wordt gehouden. Ondanks alle bedenkingen die er zijn te maken. De manirr waarop Eiehmann is gevat, is vreemd geweest De vraag of de IsraëU- selie rechters wel bevoegd zijn, kan wor den opgeworpen. Eu er laat zich heel goed twisten over de vraag, of het nu wel ver standig is het afschuwelijke leed van de masssmoord-in-koelen-bloeda op miljoenen joodse mensen weer op te rakelen. Maar vergeleken bij de saak waar het om gaai fijn dat allemaal bijkomstighe den. Eiehmann heeft de hand gehad in de massamoord. Hij is een van de hoofdfigu» geweest Recht doen is meer dan het bandhaven van de orde in de maatschap- Zonder gerechtigheid gaat de mense lijke samenleving ten onder. Daarom moet Eiehmann verantwoording afleggeo van ■ijn daden. Terecht heeft de Israëlische re gering tich door de bijkomstigheden niet laten afleiden en Eiehmann voor de reeh- ter gebracht Omdat Israël een echte democratie is met een vrije pers en een onafhankelijke rechterlijke macht kan dit proces een echt proces zijn, waarin ernaar wordt gestreefd recht te doen. Eiehmann krijgt oneindig veel meer recht dan hij zijn slachtoffers heeft ge gund, aan wie «ond'r vorm van proces het leven is benomen. Als waren «ij schadelijk wild. De hele schande van de jodenvervolging zal weer aan de orde komen. Dat is on vermijdelijk. De nachtmerrie is werkelijk heid geweest. En wie duar op so'n ver antwoordelijke post do hand in hoeft gehad, moet terechtstaan. Do rechter# in Jeruzalem hebben een bovennationale taak. Dit proces kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verste viging van het rechtsbesef waarzonder een internationale rechtsorde ondenkbaar is. Het is goed dat het gehouden wordt". Algemene vergadering prot. chr. werkgevers Op 16 mei rel in het Kurhaus tc Scheveninsen de algemene vergade ring van net Verbond van Prot.-Chr. werkgevers In Nederland worden ge houden. Het onderwerp is: ..Dc econo mische expansie." Prof. dr. F. de Roos, hoogleraar in dc economie aan dc Vrije Universiteit van Amsterdam zal rofereren over: „De groeiende /olkshuishouding" en prof. dr. P. A. van Stempvoort, hoogle raar in de theologie aan de Rijksuni versiteit te Groningen spreekt over: „De mens in de groeiende volkshuishou ding." Het ligt in het voornemen om in aansluiting op deze jaarvergadering in het najaar een werkvergadering te hou den over „de onderneming in de groei ende volkshuisvesting." Conferentie ministers onderwijs begonnen In Hamburg is woensdag de confe rentie van ministers van onderwijs en cultuur uit de vijftien landen van de Raad van Europa en Spanje geopend, die zich onder meer zal bezighouden met de opstelling van een onderwijs programma voor de tweede helft van deze eeuw en voorstellen zal bespreken voor permanente samenwerking tussen de ministers van onderwijs. Voorts zul len de ministers zich beraden over sa menwerking op het gebied van acade misch onderwijs en onderzoek. De kwestie van een Europese univer siteit zal niet aan de orde komen. De conferentie, die wordt geleld door het lid voor culturele zaken van de Hamburger senaat, Heinrich Landahl, begon met een ontvangst door deze se naat. Burgemeester Paul Nevermann verklaarde in een toespraak tot de gas ten in het houden van de conferentie ln Hamburg een aanwijzing te zien, dat men het Duitse volk niet meer aanre kent wat het in de donkerste uren van zijn geschiedenis andere volken heeft aangedaan. Speciaal Hamburg heeft de isolering van het internationale geeste lijke leven tijdens de nazi-periode bij zonder moeilijk gevonden, aldus burge meester Nevermann. (Advertentie) Ko'n Zuurbrand wordt inoller geblust dan se gesticht ls. Met een ol twee Ranalea ■peelt D 't klaar. En op prettig* wijss. Deze smakelijke tabletjes gewoon maar laten smelten op Uw tong - en alle leed is geleden. Prompt. Want niet zodra komt de Rennies-oplossing met Uw speeksel in de maag of alle over- tolllg maagzuur wprdt geneutraliseerd en kan U geen kwaad meer doen. Koop 'n pakje Rennies en steek 'n paar bU U. Dan bent U altijd veilig en Uw maaltijd wordt nooit verstoord. Onder 't eten niet, ook niet erna. Alleen maar bU de eerste aanwijzing Rennies nemen, onopvallend, zonder water of wat ook Lang kan het goed gaan: God verloochenen, Zijn geboden overtreden. Zelfs als wij het weten. „Van onze overtredingen zijn wij ons bewust en onze ongerechtigheden kennen wij", zegt de profeet Jesaja. En toch gaan wij door, tegen beier weten in. Óns geweten blijft lang spreken, maar ook dat j houdt een keer op. Of toch niet? In ieder geval zijn wij wel zó arglistig, dat wij onszelf een heleboel kunnen wijsmaken. Allerlei dingen, die er niet mee door kunnen, weten we voor onszelf en voor anderen goed te praten. Tot op een gegeven moment onze ogen open gaan en we onszelf in al ons zelf- j bedrog zien. Dat is een moment van schrik, als we tol de ontdekking komen, dat de God van liefde staat op Zijn recht, op de eerlijke en bewuste naleving van Zijn eisen. We be seffen dan, dat we maar vlug moeten ophouden te denken, dat God niet zo nauw kijkt. Het is, of ons een spiegel wordt voorgehouden, waarin we onszelf zien zoals wij in werkelijk- heid zijn, zonder pose. Het is een heilzame schrik, die ons verlost van de waan, dat we vrijblijvend kunnen doen en laten wat we willen. Het geldt ook hierbeter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Dr. Lindijer over de kerk in Oost-Duitsland In de voorjaarsvergadering van het Convent van Lutherse Predi kanten dat 11 april in Amsterdam is gehouden, zijn twee belangrijke onderwerpen aan de orde gesteld. Prof. dr. W. J. Kooiman behan delde er het thema: „Lutherse Kerk en oecumene" en dr. C. H. Lindijer vatte zijn ervaringen te Berlijn samen in: „De ontmoeting van kerk en communisme in Oost- Duitsland". Prof. Koolman wees cr op dat Lu ther nooit een eigen kerk heeft willen stichten. Zijn tegenstanders noemden zijn volgelingen echter lutheranen en zo ontstond in de zeventiende eeuw langzamerhand de naam „Lutherse Kerk", tegenover „De Calvinisten". Het doel van Luther was de oecumene. Dit blijkt ook uit artikel VII van de Augsburgse Confessie, een belijdenisge schrift van de Lutherse Kerk: „De kerk is daar waar het woord gepredikt en de sacramenten bediend worden' Voor de lutheranen is de kerkorganisatie in wezen niet belangrijk want de eenheid ls daar, waar Christus is. ..Eigenlijk mochten we er niet zijn", aldus prof. Kooiman. De spreker stelde de vraag of de Lutherse Wereldfederatie kerk is of De predikant van het kleine Belgische stadje Aalst richt iedere zondag zijn woonkamer in als kerkzaal, maar zijn „Evangeliehuis" kan de kerk gangers al bijna niet meer bevatten. Huizen bouwen Van papier. VELPON plakt Veel plezier Oiulerwïjsbenoemingcn Benoemd tot hoofd: aan de U.L.O. Elout-school te Rotterdam: K. Ketting te Vroomshoop. Benoemd bij het ulo: aan de Chr. U.L.O.-school te Eist: E. E. Stra- ting te Uithuizen; aan de Chr. U.L.O.- school to Emmen: H. Stellingwerf te Dokkum: aan dc Chr. U.L.O.-school te den Hulst iOv): J. A. Hubregtse te Leiden en mej. W. P. Bouwman te Lei den; aan de Chr. U.L.O.-school te Grootegast: J. Russchen te Harderwijk. Benoemd tot onderwijzeres: aan de Chr. Nat. school te Axel: G. v.d. Weij te Goes; aan de Dr. Albert Schweitzer, school te Den Haag: M. J. J. den Haan tc Scheveningen; aan de Chr. Nat. school te Axel: M. Walraven te Mid delburg: aan de Chr. Nat. school te Egmond a. Zee: Fr. van Popta te Leeu warden: aan de Prinses Marijke-echool te 's Gravenzande: J. Dijkman te Lei den; aan de Zuider-school te Amster dam Z.: B. Terwoerd te Baarn; aan dc Groen v. Prinsterer-school te Soest- dijk: G. van Weesep te Steenwijk; aan de Chr. Nat. school te Noordeloos: M. Lindhout tc Echt (L.); Benoemd tot onderwijzer: aan de Prinses Beatrix-school te Den Helder: J. Bouma te Leeuwarden; A. v, Vene tiën te Leiden en F. de Haan te Deur- ne; aan de Chr. Nat. school te Axel: W. Paans jr. te Eindhoven; aan de Her vormde school te Wekerom: L. Ric- mens te Wolfaartsdijk; aan de Dr. Al- bert Schweitzer-school te Den Haag: C. Rosbergen te 's-Gravenhage; aan de Roelof Venema-school te Nieuwer Am- stel: J. Verheule; aan de Chr. Normaal school te Nijmegen-KJokkenberg: P.C. Velthuizen te Putten; aan de Hervorm de school te Dornspijk: D. Scholten te Ouddorp; aan de Bilderdijk-school te Hilversum: G. Timmerman te Zetten; aan de School m.d. Bijbel te Asperen: J. den Besten te Nleuwendijk; aan de Chr. school te Driebergen: P. Klomp te Den Haag. De Prof. dr. O. van der Leeuw-stich ting (ontmoetingscentrum van kerk en kunst, in het leven geroepen door de Oecumenische raad van kerken in Neder land) houdt van 2426 mei in Utrecht een conferentie over kerkmuziek onder het motto: „Woord en toon". De bijeen komst is bedoeld voor cantores en orga- nistcn en verder voor een ieder, die de kerkmuzikale vragen ter harte gaan. Er zijn daarom ook werkvergaderingen voor de congresdeelnemers zowel als open bare oefen- en voorlichtingsavonden. Eerste inleider zal zijn dr. Walter Blankenburg, ln Duitsland bekend als redacteur van het maandblad „Musik und Prof. Bijlsma voor herv. predikanten De vergadering van de Hervorm de predikantenvereniging in Utrecht was gisteren sterk gere duceerd. Van de 600 bezoekers op dinsdag waren er nog 300 over toen prof. dr. R. Bijlsma, voorheen predikant in De Bilt (Utrecht) en thans hoogleraar aan de theologi sche faculteit te Brussel, zijn refe raat hield over Schriftgezag cn Schriftgebruik. Het ls. aldus de hoogleraar, een rare mohammedaanse infectie om er op uit te zijn dc inspiratie van de Schrift veilig te stellen door te zoeken naar de reconstructie van de oorspronkelijke tekst. Hij doelde hiermee op de jubeltonen die sommigen aanhieven bij het verne men dat een Amerikaans onderzoeker cr in geslaagd zou zijn de «uthentieke tekst vast te stellen. Het is onjuist om tc stellen dat de bijbei zelf geen aanwijzingen geeft voor Schriftgebruik en Schriftgezag. Prof. Bijlsma vond een belangrijk clement in de dusgenaamde Interscrlpturaie re latie: de verhouding van de 8chrlft ln dc onderlinge delen. Dit blijft primair en daarom kan men de ons vreemd aandoende rabbijnse methodiek (bij voorbeeld ln de bewijsvoeringen van Paulus) en apocalyptische verschijnse len terzijde stellen- Het behoort tot de fundamentele ken merken van een reformatorische theolo gie dat de bijbel zelf het rlohtingge- vende woord moet spreken over de aard van het gezag, dat hij in de be middeling van de openbaring Gods uit oefent binnen het werk van Q'e geest. En het Schriftgebruik van de kerk heeft zich hiernaar te richten, zo zei de hoog leraar. Als eerste valt hieruit te leren dat de Schrift zich aandient als verkondt- ging van de openbaring Gods die ln de contingentie van de menselijke geschie denis is gegeven. Deze twee-eenheid van verkondiging en historie ls van be slissende betekenis voor het Schrlftge» azg. De Bijbel is hét boek van dé ge schiedenis. maar geen geschiedenisboek, aldus spreker. Hij geeft dc „verkondig de" geschiedenis, profetisch uitgelegde historie. De discussie over de verhouding his- Kirche" en als directeur van de evan gelische kerkmuziekschool in Schlüch- tern (Hessen). Tijdens het congres zullen voor dat doel geschreven Nederlandse psalmcomposities worden uitgevoerd van Kees van Baaren, Carel Brons, Jaap Geraedts, Robert Heppener, Anthon van der Horst. Bertus van Lier, Hans Keu- ning. Henk Stam en Willem Vogel. Hun composities, waaraan de onberijmde psalmtekst ten grondslag ligt, zullen worden vertolkt door het N.C.R.V.-vocaal- ensemble onder leiding van Marinus Voorberg. Een gedetailleerd programma van het congres is verkrijgbaar bij het bureau van de Prof. dr. G. van der Leeuw- stichting, Oude Zljds Achterburgwal 100 te Amsterdam-C. torie-kerugma cirkelt om de vraag: wat is exact-hlstorisch en wat is ge loofspunt van de gemeente. Men dient volgens prof. Bijlsma echter to besef fen dat historie en verkondiging tezeer met elkaar verweven zijn om ze nog uit elkaar te kunnen halen. De iotter en de historie dienen slechts voorzover ze de verkondiging kunnen doorgeven. Dit blijkt volgens de hoogleraar uit het nogal vrij citeren van het Oude Testa ment in het Nieuwe. Dit ls geen wille keur, maar een door het verkondigings-" motief beheerste vrijheid. Zo kan men een bepaald woord uit het Oude Testa ment in het Nieuwe ombuigen. Biblicisme en historisme moeten wor den afgewezen: de Bijbei is geen ge schiedenisboek, en men mag niet zeg- een dat staat er, maar moet vragen: hoe staat het er en waarom? De Heilige Schrift heeft een duidelij ke structuur. Materieel is deze bepaald door de grote heilsdaden van Israels God, die tn het Oude Testament zijn ge concentreerd in de geschiedenis der aartsvaders, dc uittocht uit Egypte, de verbondssluiting bij de Sinai, de in- tocht in Palestina, en dan historisch gezien later het Davidische koningschap en de schepping. In het Nieuwe Testa ment ziet men de concentratie in de heilsgeschiedenis van Christus, van kerst tot cn met pinksteren geoeurd, en uitlopend op de belofte van de weder komst. Formeel weerspiegelt zich deze structuur van de Bijbel in de opbouw van de canon. Wet, profeten en geschriften is de ge leding in concentrische cirkels van het Oude Testament. In het Nieuwe Testa ment is dit: evangeliën (de thora van het Nieuwe Testament), Handelingen, brieven. Dc uittocht uit Egypte cn pa sen zijn belde opstanding. Men moet, aldus prof. Bijlsma, onder scheid maken in heilsfelten en gebeur tenissen die daaruit voortvloeien. Zo noemde spreker dc opstanding en de genezing van de lamme aan de Scho ne Poort, en de uittocht uit Egypte en de intocht in Palestina. Als men de ge beurtenissen op de heiisfeiten betrokken houdt, komt de verkondiging vanzelf op gang. Allo historie staat in de Bijbel in het kader van het heil v»n God, zijn be- moeienis met de mensen. Dit moet via de verkondiging verwerkelijkt worden in het leven der mensen .Men moet in het Schriftgezag differentiatie toepassen, zo zei spreker. Dat wil zeggen: men mag niet alles zomaar overbrengen op onze tijd. De structuur van de bijbelse gege vens eist dat wij vragen naar het his torisch verband waarin iets is geschied en naar het waarom. Veie ketterijen en sektarische aber raties zijn afgewezen aan de hand van deze differentiatie. Het sabbats gebod is door de christenen overkoe peld door de zondagsviering. Hier mee was men ongehoorzaam aan het Oude Testament terwille van de voortgang van het heil. Kinderdoop wordt in de Schrift ge boden noch verboden. De christen heid doopte echter kinderen omdat dit hoorde tot de orde van heilsgezag ln de Schrift op grond van het ver bond. niet. Peter Brunner heeft dit verdedigd, maar de Scandinavisch lutherse ker- i ken menen van niet. De lutheranen heb- ben als grootste protestantse kerk in de Oecumenische Raad van Kerken een grote verantwoordelijkheid. De Lutherse 1 Wereldfederatie heeft velen nader tot de Wereldraad gebracht; aan bereidheid tot oecumenisch gesprek heeft het geen lutherse kerk ooit ontbroken. Hoewel de lutherse kerkgroepering wel eens ais „Konfession der Mitte" wordt aangeduid, is haar plaats niet i precies te bepalen. De lutheranen leg gen wel veel verbindingen en hoewel j hun ambtsopvatting enerzijds een laag kerkelijk standpifnt vertegenwoordigt, wordt het ambt anderzijds gezien als de representatie van het ambt van Christus. Zo hebben de lutheranen vele elementen van de oude kerk in hun eredienst behouden terwijl er ook een I grote mate van vrijheid is in de li turgie. Tenslotte merkte de spreker op dat j hoewel de Lutherse Kerk in Nederland klein is, de „gereformeerde groep" j nergens zo sterk is beïnvloed door het lutheranisme als juist hier. De Luther se Kerk. in Nederland mag daarom haar bestaan met voortijdig opgeven. De spreker hoopte op het ontstaan van' een evangelisch-katholieke kerk in Ne derland. Oost-Duitsland Hierna nam dr. C. H. Lindijer het woord. Hij had in Oost-Duitsland com munisme aangetroffen in de meest zui- J vere vorm. De Lutherse Kerk heeft het I er niet eenvoudig. Van de achttien miljoen inwoners is 82 procent overwe gend luthers, terwijl 12 procent rooms- katholiek is. Er zijn hier 8000 evange- 1 lische gemeenten met ongeveer 6000 predikanten, die een zeer zware taak hebben te vervullen, Hoewel de vrijheid van godsdienst in de grondwet van 1949 is gegarandeerd, is dit in de praktijk minder gunstig, j Het communisme stelt de wetenschap! zeer sterk op de voorgrond en Darwin i wordt nog hoog in ere gehouden. Zo willen de communistische machthebbers van Oost-Duitsland een model-commu nistische staat maken. Zij verklaren de godsdienst tot bijgeloof en onwetend heid en zitten de kerk vaak zo veel mogelijk dwars. Toch moet men niet denken dat Oost-Duitsland één groot concentratiekamp is, aldus dr. Lindijer. Jeugd voeden. Het onderwijs en het gezinsleven wordt door allerlei maatregelen ernstig gehinderd. Over de jcugdwijdlngen, communistische sur rogaten voor belijdenis en communie, zijn de kerken het onderling niet eens. Op dit punt is de Rooms-Katho- lleke Kerk soepeler. In Oost-Duitsland hebben dc christe nen een generatie lung geen normale verhouding meer gekend, vele tradities zijn stuk gegaan en het aantal aanne- melingen is sterk verminderd. Maar on danks dit alles leeft er iets in de kerk. Er is een jeugd die weet waar ze voor strijdt en de offervaardigheid is dik-, wijls ontroerend groot. Ondanks de vele hindernissen gaat er een minder heid waardig cn principieel in Christus' naam voort, aldus dr. Lindijer. De „Nederlandse organisatie voor: zulver-wetenschappelijk onderzoek" heeft dr. A. F. J. Klijn, wetensehaDpe- lijk hoofdambtenaar aan de theologi sche faculteit van de "Rijksuniversiteit te Utrecht, een subsidie verleend voor de uitgave van een commentaar op de Handelingen van dc Apostel Dr. Klijn, die aa Thomas, genoemde academie het nieuw-testamentisch Grieks, mocht reeds eerder een Z.W.O.-subsidie ont. vangen. Deze was toen bestemd om op de Bibliothèque Nationale in Parijs een Armeens handschrift van de handelin gen van de apostel Thomas te bestude ren. De bedoeling van het bewuste com mentaar is om de betrekking te bepa len tussen de Handelingen van Thomas; met de orthodox-Syrische geschriften enerzijds en met de geschriften van de gnostici anderzijds. Het christendom in Syrië heeft namelijk van de oudste tij den af onder invloeden gestaan, die in het westerse christendom niet aanwezig waren en welke van oosterse cn helle nistische oorsorong waren Tegen deze Invloeden is de Syrische theologie in de loop van de tiid meer en meer in verzet gekomen. Onvoorziene omstan digheden daar gelaten, zal dr. Klijns commentaar met een Engelse verta ling van een Syrische tekst van de Handelingen van Thomas uit het jaar j 936 nog dit jaar van de pers komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2