Uw probleem is het onze
Gereformeerd jeugdwerk
voortdurend vernieuwd
KRONIEK
min
Meningen van anderen
Bij aankoop van boeken
geen ethische normen?
Strijd tegen alcoholmisbruik
moet worden voortgezet
Een kanttekening
Mentorenplan
voor leiders
jongensclubs
Een woord voor vandaag
REACTIESNELHEID
Donderdag; jJ. bevatte ons blad een artikeltje van een onzer correspon
denten over een apparaat waarmee de reactiesnelheid kan worden gemeten.
Een dergelijk apparaat wordt namelijk door een caféhouder in Venlo ge
bruikt om bezoekers-automobilisten er eventueel van te weerhouden zelf
achter het stuur plaats te nemen.
In dit artikeltje werd de naam genoemd van dr. ir. H. J. Kolkman,
psycholoog te Rotterdam en deskundige op het gebied van de verkeerspsycho-
logie. Dr. Kolkman heeft namelijk schriftelijk om inlichtingen gevraagd aan
de caféhouder en zulks stond in het artikel vermeld. Om echter de indruk
weg te nemen dat deze deskundige ook met dit gebruik van het testapparaatt
w>u instemmen, geven wij hieronder dr. Kolkmans visie op deze zaak, die
hij ons schriftelijk deed toekomen.
„Het artikel zou de indruk kunnen wekken aldus dr. Kolkman
dat ik een dergelijk apparaat zou willen aanbevelen. Het tegendeel is
echter het geval!
Onder invloed van alcohol neemt in het algemeen de reactiesnelheid
af, zowel bij gewoonte-drinkers als bij mensen die geen alhocol gewend
zijn. (De persoon zelf denkt meestal dat hij veel snelleT en veel juister
reageert!). Reeds bij geringe hoeveelheid is deze afname merkbaar.
Belangrijker ls echter het volgende: Bepaalt men de reactiesnelheid
vele malen achter elkaar, dan variëren de uitkomsten bij de gezonde
(nuchtere) mens slechts weinig, ze schommelen om een gemiddelde. Bij
degene, die gedronken heeft vindt men dan veel meer wisseling en af
en toe een zeer langzame reactietijd. De opmerkzaamheid en de aan
dachtconcentratie vertonen door de drank grote inzinkingen. Hierdoor
oji. ontstaat juist het gevaar in het verkeer.
De mogelijkheid, dat iemand die gedronken heeft, opeens (bij één
enkele proef) een korte reactietijd vertoont is (helaas) aanwezig.
Dit zegt echter niets ten aanzien van zijn geschiktheid om zich in het
verkeer te begeven. Dat geldt niet alleen voor de automobilist, maar
eigenlijk ook voor de voetganger, fietser, enz. De uitkomst van het ap
paraat kan derhalve misleidend zijn en daarom ls het niet aan te bevelen.
Dat het een Zweeds apparaat is verwondert mij, want in Zweden is
men (door de praktijk geleerd!) veel strenger dan bij ons ten aanzien
van alcohol in het verkeer. Zelfs 0,5% alcohol in het bloed (dat is kort
na het drinken van 1 of 2 glazen bier) is daar ontoelaatbaar en wordt'
gestraft.
Het lijkt mij, samenvattend, uiterst gevaarlijk dit apparaat aan te
bevelen. Ik denk ook niet, en hoop ook niet, dat de politie en de justitie*
waarde aan de proef zullen toekennen."
Onzerzijds willen we er dit aan toevoegen: het beste recept voor iedere
verkeersdeelnemer is in het geheel geen alhohol te gebruiken. Ook zonder
dat is het deelnemen aan het verkeer al moeilijk genoeg!
„Gebruik het zeewaardige schip,
waarmee u met uw jongens en
meisjes de wereld kunt verken
nen niet als een overzetpontje, dat
over een smal water altijd maar
op dezelfde manier heen en weer
vaart". Dat zei dr. J. L. P. Brants
te Emmen als voorzitter van de
Bond voor Gereformeerde Jeugd
organisatie op de te Zwolle gehou
den bondsdag van de G.J.O.
Met deze vergelijking wilde de heer
Brants doen uitkomen, dat er door de
bond veel is gedaan voor de vernieu
wing van het jeugdwerk onder de 8
tot 17-jarigen, maar dat daarvan nog
lang niet ten volle geprofiteerd wordt
door allen die bij dit werk betrokken
zijn.
Audiovisuele middelen vinden steeds
meer ingang en groot is de vraag naar
de nieuwe instructies voor het werk.
Maar zij moeten gebruikt worden.
Belangrijk achtte dr. Brants de uit
werking van het mentorenplan, waar
mee men al enige tijd bezig is. Aan
groepen van leiders wordt regionaal
een mentor toegevoegd, onder wiens
leiding men de clubprogramma's be-
HUURADVIESCOMMISSIE
Hoewel ieder begrip zal hebben voor het
vele werk, dat vorig jaar de huuradviet-
«■ommU-iea in ons land weer hebben ver
zet, blijven er andere bezwaren tegen bet
optreden van dese commissies, vooral over
de beslissingen, die worden genomen in
verband met de toestand van de woningen,
■o schrijft Elseviers Weekblad.
Het blad vervolgt: „Er is namelijk geen
objectieve maatstaf voor woningen in Ne
derland te stellen. Een woning in het hart
van de stad Groningen is een andere dan
een herenhuisje aan dc rand van Zeist. De
huuradviescomuiissies moeten het derhalve
stellen met enige algemene richtlijnen, voor
dc rest roeken ie het relf maar uit. Over
de beslissingen van de huuradviescommis
sies is lang niet iedereen te spreken en
het wordt ten hoogste tijd dat dc bevoegd
heden. hun in handen gelegd, worden ge
staakt. Indien het dc bedoeling van de over
heid is om de huiseigenaar ertoe te bren
gen meer te doen aan het onderhoud van
de door hem verhuurde woningen, dan is
één centrale deskundige instantie voldoen
de: het gemeentelijk bouw- en woningtoe
zicht. En waarlijk, men behoeft niet er
voor bevreesd te ryn dat dese gemeente
lijke dienst rijn werk niet doet. Een 169900
verzoeken van de verhuurders in 1960 om de
loonsverhoging te kunnen toepassen en
32800 verzoeken van huurders om verval
lenverklaring van de huurverhoging in ver
band met gebreken aan woningen. Wat een
papieren rompslomp, hocvelc ambtenaren
en honoraire of gedeeltelijk honoraire com
missieleden en hoevele werkuren en welke
bedragen, die nodig waren om de huurad-
viescommissies te laten draaien! Het wordt
hoog tijd dat de huuradviescommissies zich
weer terugtrekken op hun oude werkter
rein: het verlenen van adviezen over hu
ren van woningen en bedrijfsruimten. Dc
rest dient te worden overgelaten aan des
kundige instanties, de gemeentelijke diens
ten van bouw- en woningtoezicht, die geen
andere taak hebhen dan deze: erop toe te
tien dat liet woningbezit niet verslonst".
Uit Vrij Nederland het v.olgende
commentaar: „Tachtig auto's zijn op
tweede paasdag bij een kettingbotsing min
of meer ernstig beschadigd. Hel gevolg was
een volkomen verkeerschaos en een hoofd
pijn op de kantoren van de verzekerings
maatschappijen. Een agent verklaarde voor
dc televisie dat aUo 80 chauffeurs door on
voorzichtigheid waarschijnlijk in overtre
ding waren. Maar dat is een schrale troost
voor do verzekeringen: een van hen moest,
zo vernemen we, dinsdagmorgen al een ton
voor total losses uitbetalen. Toen waren er
pas een paar rapporten binnen. Zo is in
een paar uur kapitaal ter waarde van vele
honderdduizenden vernietigd. Misschien
moeten de verzekeringsmaatschappijen eens
overwegen een premie te geven aan verze
kerden, die tijdens de gevaarlijke, steeds
terugkerende feestdagen hun auto's niet
gebruiken. Het zou heel wat goedkoper
kunnen zijn en de drukte zou er minder
overweldigend door worden".
Vereniging mulo over
vrijere loonvorming
In Groningen is gisteren de algeme
ne vergadering begonnen van de Ver
eniging voor Mulo (landelijk ulogroeps
bestuur). De voorzitter, de heer A. R
Jonker uit Utrecht, heeft zich in een
rede gekeerd tegen het stelie^ van de
vrijere loonvorming, waarbij; zo ver
klaarde hij. het overheidspersoneel
achterop raakt. Hij sluit zich aan bij
het standpunt van het hoofdbestuur van
de N.O.V. (Nederlandse Onderwijzers
vereniging). dat op 11 Juli 1958 reedz
stelling heeft genomen tegen de vrijere
loonvorming.
De heer Jonker ging nader ln op de
kwestie van de marge. Per 1 april 1958
werd het maximum van alle onderwij
zers met een punt. dat is ongeveer vijf
tien gulden per maand, verhoogd. De
ambtenarensalarissen, vergelijkbaar
met die van hoofd van scholen, ulo-
onderwijzers en hoofden van ulo-scho
len, werden echter in maximum ver
hoogd met twee tot vier punten.
DE SIGAAR
Naar aanleiding van het feit
dat de tabak 400 jaar geleden
voor het eerst in Europa werd
ingevoerd, schrijft ds. IJ. K. Vel-
lenga in het „Gereformeerd
Kerkblad voor Drente en Over
ijsel" een artikel over de trouw
ste aller bezoekers van kerkelij
ke vergaderingen: de sigaar:
kelijke samenkomst, is de si
gaar voor de kerkelijke vergade
ring. Wie ook urt de kerk thuis mag
blijven, de pepermunt nooit. Wie
ook van de kerkelijke vergadering
thuis mag blijven, verstek mag la
ten gaan. de sigaar is er altijd,
soms verkleind tot cigarillo, soms
vervormd tot sigaret, soms verma
len tot rooktabak, maar de tabak
is altijd de sigaar. Vandaar dat de
sigaar er altijd is.
Het schijnt mij niet ongepast aan
deze ailertrouwste bezoeker van al
le kerkelijke vergaderingen een
woord tè wijden. Aanleiding hiertoe
is het feit, dat het dit jaar 400 jaar
geleden is, dat de tabak ir. Euro
pa voor het eerst werd ingevoerd.
Hij was toen nog heidens, wijl af
komstig uit het land der Indianen,
maar verwierf zich spoedig goede
ingang bij de christenheid. Thans
mag hij een van de meest oecume
nische figuren geheten worden.
pATHARINA do Médici. sedert de
v. dood van haar man ln 1560 re
gentes van Frankrijk in 1572 aan-
stichtster tot de gruwelijke moord
partij van de Bartholomeusnacht
zond in 1561 haar gezant naar Lis
sabon, met de opdracht eon van
haar dochters aan de koning van
Portugal aan te praten. De sympa
thie van andere volken, die men
zich tegenwoordig tracht te ver
werven door dollars, roeoeis, pon
den en op Nieuw-Guinea door gul
dens, poogde men in die boze tijd
met koningskinderen te kopen In
het Portugese geval ging de koop
niet door. De gezant kwam on\er-
richterzake terug. Maar hij had
toch wat meegenomen voor z;jn ho
ge gebiedster. Het was wel geen
huwelijks-afspraak voor haar doch
ter. maar een zakje met zaden voor
haar zelf. De zaden werden uitge
zet. Er kwamen hoge planten uit
op. De bladeren werden gedroogd
en vermalen. Hare Majesteit ging
het stof opsnuiven ter leniging van
haar chronische hoofdpijnen Het
hielp, naar men dacht. In elk ge
val werd verband gelegd tussen het
onbedaarlijk niezen van de vorstin
en haar genezing van de hoofdpij
nen. De gezant neette Jean Nicot.
Zijn naam werd aan het merk
waardige kruid, naderhand aan de
bijzondere substantie er van, gege
ven, nicotine.
Sedertdien is de tabak zijn loop
door Europa begonnen. Eerst
schoorvoetend en aarzelend. Nader
hand wat krachtiger van pas. De
tabak werd gesnoven, gedronken en
gerookt. Hij vond warme vrienden
en verbitterde tegenstanders. In de
18e eeuw zat men er elkaar over in
de pruiken. Willem Bilderdijk heeft
er op gescholden. Maar niets heeft
hem kunnen keren. Tegenwoordig
ls hij de vaste gezel van miljoenen
mannen en vrouwen, een rijke bron
van inkomsten voor (ie fiscus aller
volken, onvernietigbaar, al gaat hij
ook onverpoosd op in rook.
ER was een man, die van de ta
bak een groot vriend was.
maar bij zichzelf bedacht, dat de
vriendschap te innig werd. Of de
ze gedachte gewekt werd door een
opmerking van zijn niet-rokendc en
wel rekenende vrouw, bij aem rees
door een van die artikeltjes, die op
gezette tijden ons komen beleren
hoe véél wij met elkaar oproken
en hoe weinig wij met elkaar ge
ven voor en dan kan men het
goede doel zelf invullen of moge
lijk bij hem opkwam toen hij op
een goede morgen een niet geluch
te kamer betrad, waar de vorige
avond een verjaarspartij was ge
weest, weet ik niet en doet er ook
niet toe. Wat er toe doet, was, dat
de man plotseling tot het besef
kwam: ik ben een slaaf.
Hij zei tegen zichzelf, dat het niet
waar kon zijn, omdat de slavernij
ln de beschaafde wereld al lang
niet meer boctaat, dat er zelfs geen
loonslaven meer zijn en dat er dan,
getuige gele en okeren vingers, wel
duizenden slaven moesten zijn en
dit toch onmogelijk het geval kon
wezen. Het hielp niet. Het was
maar in zijn binnenste: 1k ben een
slaaf.
waren zou Inslaan in den ver
volge een gelijk bedrag als hij
daarvoor uitleggen moest, af te zon
deren voor een menslievend doel.
Hij deed het in een metalen, wel
gesloten doos. Hij deed het trouw
en eerlijk en bemerkte hoe zwaar
de doos in korte tijd werd Hij be
dacht hoeveel rookwaren hij voor de
Inhoud van de doos zou kunnen ko
pen, maar was gelukkig critisch ge
noeg om niet te denken, dat hij het
had bespaard. Maar hij weerstond
de verzoeking eti gaf het geld weg
Zo kocht hij zichzelf, althans voor
de helft, vrij.
Dat was natuurlijk overdreven,
zo niet dwaas. Er zijn geen slaven
meer. Als zelfs vrljgemaakien, op
het punt van bindingen wel het al
lergevoeligst, stevig roken, behoe
ven gewone mensen niet te vrezen
dat zij in hun rookgewoonten zich
te nauw gebonden moeten achten.
Men moet zich natuurlijk ook niet
bezwaard maken.
Maar of het nu helemaal dwaas
was van die man.
(Van een onzer verslaggevers)
spreekt en ervaringen uitwisselt. In sep
tember 1961 start de bond met deze lei
dersclubs.
Al worden de hulpmiddelen voortdu
rend verbeterd, het werk vraagt al
meer inspanning. Je kunt gemakkelijk
een hobbyclub maken van het groepje
meisjes en jongens dat elke week bij
eenkomt; of een zondagsschool. Dat
kost nog de minste moeite. Maar wie
het goed wil doen op de club, moet zich
geheel en al beschikbaar stellen.
Vandaar het mentorenplan. Een men
tor is geen schaap op vijf poten, maar
iemand die doorgeeft wat hij zelf ont
vangen heeft.
Het mentorenplan bedoelt de leiders
en leidsters van de clubs voor 12 tot
17-jarigen te dienen. In september 1962
komt iets dergelijks op gang voor de
8 tot 12-jarigen.
Veel zorg geven de ouderbesturen.
Hierop is men nog niet uitgedokterd.
De vraag wordt .in dit verband zelfs ge
steld of een nieuwe organisatorische op
bouw van de bond niet erg noodzakelijk
Hervormde Wereldbond
De Wereldbond van Hervormde Ker
ken World Alliance of Reformed Chur
ches—die zijn zetel heeft in Genève zal
dit jaar van 7-12 augustus voor de ver
gadering van het uitvoerend comité op
kasteel Oud Poelgeest te Oegstgeest bij
eenkomen. Op de zaterdag voorafgaande
aan deze vergadering is er een bijeen
komst van Nederlandse theologen, die
uitgaat van de theologische afdeling van
de bond. Prof. dr. H. Berkhof zal de lei
ding hebben van deze bijeenkomst.
Van 24-29 augustus zal er een conferen
tie zijn van dc Europese sectie van de
bond in Zürich. Hier worden ongeveer
gedelegeerden uit Europa verwacht.
Berocpingswcrk
NED. HERV. KERK
Aangenomen de benoeming tot presi
dent-directeur van de Heldring Gestich
ten te Zetten: G. van Leeuwen, stud'en-
ten-pred. te Amsterdam; naar Bruinissc:
J. v.d. Sar te Pernis.
Bedankt voor Rotterdam Overschie,
J. Borvhardt te Den Helder.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te 's-Gravenhage-O, vac.
W. C. v.d. Brink: Joh. Lever te Vlaar-
dingen.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor We6tzaan: W. de Joode
te 's-Gravenhage-Z; voor Oud-Be ij er-
land: W. van 't Spijker te Drogeham.
BOND VAN VRIJE EV. GEM.
Aangenomen naar Rotterdam-Z: E.
'v.d. Bij te Zeist.
Vietnam laat geen
zendelingen meer toe
Er is helaas een einde gekomen aan
de periode van vijftig jaar waarin
testantse zendelingen Vietnam ongi
derd konden binnenkomen. De nieuwe
Intussen bereidt men zich al voor
op het 50-jarig bestaan van de Bond
voor G.J.O.dat volgend Jaar te Rot
terdam gevierd wordt. ,,In dat jaar
zal Nederland daveren van de
G.J.O.", verzekerde dr. Brants. Niet
om de organisatie op te hemelen,
maar omdat het nodig is dat nog ve
len in de gereformeerde kerken te
weten komen wat het doel van dit
werk is.
Het ledental van de Bond voor G.J.O.
bedraagt 42.244 (tweeduizend meer dan
verleden jaar), waarvan er 34.519 tot
het clubwerk onder de 12 tot 17-jarigen
horen. Er zijn 4637 leidsters en leiders
en 2288 clubs, waarvan zelfs twee in
Brazilië en één ln Suriname.
Wij in de ivcreld
Het motto van de Zwolse bondsdag
was ,,Wij in de wereld". Onder deze
titel werd 's middags een jeugdspel op
gevoerd.
Maar aleer het zover kwam hadden
~r. B. Rietveld te 's Gravenihage en
mevrouw M. J. van der Veen-Schenke-
te Zwijndxecht iets van het motto
gezegd, zij het in referaten onder een
eigen titel.
Dr. Rietveld trok de grote lijner
schetste de achtergronden; mevr. Van
dér Veen maakte een aantal praktische
opmerkingen.
In een wereld waar welhaast drie
miljard mensen leven, schijnt de enke
le mens geheel in de massa te verdwij-
Het evangelie vraagt echter aandacht
voor de enkele mens. Zoals er in de
hemel blijdschap is over de éne zon
daar. die zich bekeert.
Respect te hebben voor de enkele
mens behoort dus tot de eerste eisen,
die het evangelie aan de belijders stelt.
Dit houdt in. dat b.v. de hulp aan ach
tergebleven gebieden nimmer haar indi
vidueel karakter mag verliezen. ..Onze
Here Jezus Christus omspant de wereld
en zoekt tegelijk het hart van de enke
ling. Zijn volgelingen zijn zich bewust
in wereldverband te staan, geduldig be
zig met één mensenziel".
Mevr. Van der Veen zette uiteen op
welke manier men zich in clubverband
al een deel van het grote geheel kan
voelen. Daarop moeten de leiders wer
ken Wanneer zij bezig zijn met de jon-
;eren. En al vraagt dit veel voorberei-
ing. de hulpmiddelen ontbreken niet,
want de club- en leidersbladen worden
wel zó geredigeerd, dat de jongeren oog
krijgen voor een wijder verband dan
dat van eigen club en kerk.
De Bond voor G.J.O., die zich ten
doel stelt het vormen van jongeren tot
christenen in woord en daad, heeft daar
in reeds willen vastleggen, dat het club
werk niet naar binnen gekeerd is, maar
zich Wel degelijk ook richt op ,,de an
der".
Niet bij N.J.G.
Bij de behandeling van huishoudelijke
zaken, lag een voorstel van de ouder
vereniging te Haarlem-Noord op tafel
om lid te worden van de Ned. Jeugd
gemeenschap.
Dc vergadering stelde zich achter het
preadvies van het bondsbestuur om dit
niet te doen. Dr. Brants vatte de be
zwaren tegen de N.J-G. samen, door er
aan te herinneren, dat deze gemeen
schap geen begrenzing van haar werk
kent, blijkens haar statuten-
Dit houdt in. dat men als lid der
N.J.G. medeverantwoordelijkheid
draagt voor wat in Europees- en we
reldverband gebeurt. Men neemt daar
soms beslissingen over zaken, die met
het jeugdwerk niets van doen hebben.
Toch heeft de Bond voor G.J.O. hei
bij een negatief antwoord niet willen
laten. Samen met de Bond van Geref.
Jeugdverenigingen richtte men zich met
een schrijven tot de N.J.G. Daarin
werd verklaard dat men dankbaar zou
zijn voor een dusdanige hervorming
van de N.J G.-structuur, dat de gerefor
meerde bonden genoopt zouden worden
hun standpunt te herzien.
Wil men zich als gereformeerde
jeugd plaatselijk bii een overkoepelen
de organisatie aansluiten, dan bestaat
daartegen geen bezwaar, indien de sta
tuten van zo'n lokale overkoepeling al
thans geen hindernis opleveren.
De Bond voor G.J.O. nam afscheid
van zijn vice-voorzitter, de heer A. Mun-
tingh te Groningen, die zich niet her
kiesbaar had gesteld. Zijn plaats als be
stuurslid zal ingenomen worden door
mevr. Van der Veen-Schenkeveld, die
indertijd reeds bondssecretaresse is ge
weest en die in diverse commissies van
de bond zitting heeft.
Aan de heer Muntingh en zijn echtge
note werden geschenken overhandigd.
Ook benoemde men de scheidende vice-
voorzitter tot erelid van de bond.
Bij het begin van de samenkomst
had dr. Brants een woord gesproken
ter nagedachtenis van de overleden
oud-voorzitter prof. dr. G. Ch. Aalders
en van de heer A. Streefkerk te
's-Gravenhage, die een der stuwende
krachten in de bond is geweest.
(Advertentie)
Textiel stoffen met
het FELISOL-etlket
zijn kleurecht!
Let U dus voortaan
op FELIS0L
FELISOL
écht kleurecht
rEL1
De één gelooft in God en de ander niet Of dat grote w
schil in de praktijk van het leven van die twee duidelij
blijkt is een vraag, waarop niet zomaar een bevestigend an jjf
woord kan worden gegeven. Helaas: het is vaakalsof h 2|I
geloof in de God van de Bijbel alleen maar een zaak vt k-
de zondag is en of dat geloof op de andere dagen van
week netjes wordt opgeborgen. Niet, omdat het zo kostbw 'sftI
is, maar omdat we denken, dat het zo weinig praktisch
en dus minder,bruikbaar in de jacht van het wekelijks b fijn
staan. Dit is inderdaad een ernstige beschuldiging, ma q*.
kan zij ook worden ontkend? Het grote gevaar van het chri
telijk leven is, dat het een dubbelleven wordt: God Zijn de J
en wij de rest, die altijd een stuk groter is. En dit is Got
verwijt aan ons adres, dat wij Hem niet erkennen en di
nen elk uur van de dag. Een onmogelijke opgave? Als Go
wat vraagt, dan geeft Hij ook de mogelijkheid ertoe. Vat
doet de één, die in God gelooft, precies hetzelfde als t
ander, die God niet nodig denkt te hebben, en toch is h
anders. God kijkt namelijk waarom, uit welk motief u h
doet. En denkt u er vooral om, dat van die dagelijkse acta
teiten van u nooit iets terechtkomt, als daaraan niet roo.gC
afgaat en ze niet worden begeleid door het gebed om c)
goede weg, die u te gaan hebt!
BOND VAN CHRISTELIJKE LEESZALEN
Voordracht van
drs. J. Kleisen
(Van onze soc.-econ. redactie)
Moeten dc christelijke leeszalen
bü de samenstelling van hun boe
kerij naast religieuze ook ethische
normen aanleggen? Drs. J. Kleisen
uit Rijswijk (Z.H.), lid van het
hoofdbestuur van de Bond van
christelijke openbare leeszalen en
bibliotheken, vindt van niet. „Een
boekenselectie op ethische gron
den acht ik beslist onjuist," zo zei
hij zaterdagmiddag op de algeme
ne ledenvergadering van die bond
in Utrecht.
Drs. Kleisen hield een voordracht over
de sociale zijde van het bibliotheek
werk. Hij noemde ais wezenskenmerk
van de christelijke openbare leeszaal, dat
ohoi
G;
uit
die niet speciaal is bestemd voor h jge
protestantse volksdeel in een gemeent
maar voor alle inwoners van die gemee
te. Zo word't zijns inziens het leesza:
werk een getuigenis van het christe nd
dom en dus een waarachtige christjst,
lijk-sociale activiteit.
Boekenselectie op ethische grondinin
was voor Q'rs. Kleisen onaanvaardbaaf
omdat daardoor de burgerlijke
ais maatstaf gaat gelden en het bele
dus in feite door het puibliek wordt bf>
iaald. Hij vond' dat men zich bij <jrosi
:euze van de aan te schaffen boeken u
sluitend moet laten leiden door re
gieuze normen. Daarbij gaat het alle a*e
eerst om de vraag welke boodschap ee st-C
boek brengt. unc
Sprekende over de taak van het lee defl
zaalpersoneel verwierp drs. Kleisen cho
in niet-confessionele kringen veel g
hoorde mening dat de bibliothecaris zi(
dient te beperken tot het geven
(Van een onzer medewerkers)
In Arnhem werd eind vorige
week de tachtigste jaarvergade
ring van de Nationale Chr. Geheel
onthoudersvereniging (N.C.G.O.V.)
gehouden. De vergadering stond
onder leiding van de voorzitter,
ds. M. Groenenberg, van Utrecht,
die in zijn openingswoord er op
wees dat de jaarvergadering geen
jubileum, maar wel een lustrum
was. Oorspronkelijk heeft het
woord lustrum iets te maken met
reinigen. Als vereniging zullen we,
zo vervolgde hij, ons zelf telkens
moeten reinigen.
We moeten het goede van het verleden
bewaren, maar onze ogen gericht houden
op de toekomst. Over deze toekomst kun
nen wc nog weinig zeggen. We leven in
een tijd van snelle verschuivingen. Wel
vertonen zich op eenzelfde terrein nieuwe
figuren en instanties. Op het gebied van
de strijd tegen het alcoholisme bijvoor
beeld de bureaus tegen het alcoholisme en
de Nationale Commissie tegen het Alco
holisme, dat overkoepelend werkt, maar
ook grondig studie maakt van de alcohol
problemen.
Prof. Gadourette heeft door middel
:n enquête aangetoond dat het drank
gebruik zich vrijwel geheel in de gezinnen
afspeelt en dat Juist oudere mensen tot de
vaste drinkers behoren. Ook bleek dat het
alcoholmisbruik onderaan stond op de lijst
van dingen die men afkeurt. Bovenaan
stond de prostitutie.
Deze gegevens plaatsen ons voor de si
tuatie. waarmee we rekening hebben te
houden, aldus ds. Groenenberg. Het is
gemakkelijker te strijden tegen wat ieder
ervaart als vijand no. 1 dan als vijand no.
laatst. Het betekent roeien tegen de
stroom op. Het alcoholgebruik neemt toe:
het bierverbruik is verdubbeld, het ge
bruik van jenever stijgt. Wij zullen als
organisatie het besef levend moeten hou
den. dat alcoholmisbruik geen normale
zaak is en dat alcoholgebruik betekent
meedoen aan drinkgewoonten, die voor
zeer velen een enorm gevaar zijn. Er zijn
40.000 alcoholzieken en dat is een
veelzeggend getal. In de naam van Chris
tus zullen we onze strijd, aldus ds. Groe
nenberg, die een dienst is aan de naaste
en het gehele volk moeten blijven voort
zetten.
Vervolgens werden de aftredende be
stuursleden herkozen en als nieuwe leden
gekozen de heren Kusters en D. v. d.
Ploeg. Na de behandeling van de jaarver
slagen en de voorstellen sprak de heer
M. W. Montrebel over „Voorlichting op de
scholen inzake de invloed van het alcohol
op het verkeer.'" Vervolgens werd de
studiefilm vertoond „Op uw gezondheid",
waarover zich eerst in een forum, daar
na in de vergadering een discussie ont
wikkelde over de invloed van de alcohol
op ons lichaam, als middel tot afreageren
van innerlijke conflicten, de verweving
van het alcoholgebruik in ons cultuurpa
troon, de status van de alcoholist en de
hulp aan de alcoholist.
Uniecollecte
De jaarcollecte voor de scholen met
de bijbel heeft de volgende bedragen
opgebraent: in Garrelsweer 334, Oude
Pekela 1.050, Scheemda 484,75,
Arum 240, Huizum 1.900, Makkum
590, Wijckel ƒ122,50, Coevorden
1 1.021,86, Zuidlaren 7*80,80, Den Ham
421,60, Notter 362.54. Eerbeek
ƒ217,78, Putten 2.050.00. Zwartebroek
393,80, Harmeien 344,26, Broek op
Langedijk 571,25, Gouda ƒ812.80,
Hendrik Ido Ambacht 450, Zoefer-
meer ƒ1.320,24, Scharendijke 605,
Bergen op Zoom 289,85, 's-Graven-
moer 259,22, Moerdijk 176,50, Steen-
wijk 247,15, Sprang 74.52. Totaal van
525 lokale comilé's: 320.428,45, v
jaar 286.792,99.
Onderwijsbenoemingen
Benoemd tot onderwijzer: aan i
Ichthus-school te Rijswijk (Z.H.): G. D.
M. de Zwaan te Leiden; aan de Christ,
school te Ouddorp: J. van Oosterom te
Hilversum; aan de Ned. Herv. school
te Berkel: G. Smorenburg te Rotter
dam; aan de Beatrix-school te Ermelo:
A. H. Wouters te Den Hulst,
U.
ilif
vrU is te lezen wat hij wil, zag sprekav
toch ook een adviserende taak voor h
leeszaalpersoneel weggelegd. Dat bet jg,,
kent evenwel niet dat men de lezer b jjn)
lcmmeringen in de weg moet leggen s pj
hij vraagt om een boek dat vanwej
zijn strekking niet acceptabel is.
Wegens het gevorderde uur kon ui|) e
meer worden gediscussieerd over <Lenj
stellingen van de heer Kleisen. Doch i
enkele reacties na afloop van de v00'.,'
dracht bleek dat niet ieder met die ste wc
lingen zonder meer akkoord gaat. Voo'ei
zitter dr. K. Sprey uit Hilversum, d|ter
het begrip ethiek anders wilde uitlegge
stelde voor de discussie schriftelijk teb<
voeren via het bondsblad. Hij achtte b
zinning op dit onderwerp uitermate b
langryk. Bl
Aan ó'e voordracht van drs. Kleisd
was een huishoudelijke vergaderii e"
vooraf gegaan. Daarbij bleek dat h sla
aantal christelijke openbare leeszali ijki
nog steeds toeneemt. Vorig jaar werdeiH
1.400.000 boeken uitgeleend. Ook blei £u
dat dc personeelsvoorziening nog steel ju,
op moeilijkheden stuit. Daarom is ei
bondscommissie Ingesteld die nagaat w
hieraan te doen is.
De commissie zal trachten meer b 'iét
kendheió' te geven aan de opleiding t Seri
leeszaalassistent(e). Daartoe wordt e<|Cei
folder uitgegeven, t waarin op do a a pjij
trekkelijkheid en verantwoordelijkhe V
van dit beroep wordt gewezen. De coi ~n
missie zit echter wel met de handici ,ul;
dat die opleiding ln een overgangsst I u
dium verkeert. Nog steeds wordt er g Ohi
discussieerd over de wenselijkheid ha; idsi
onder te brengen bij ö'e sociale acad jey
mies. Tot dusver werden er specia he(
cursussen georganiseerd. <ja[
De ledenvergadering koos een aant e
nieuwe bestuursleden en ging in prin
cipe akkoord met het voornemen va»s"
het bestuur de contributieheffing «eb
nieuwe leest te schoeien. De hoogte vaL^
ie contributie zal afhankelijk wordef..,
'esteld van het subsidiebedrag dat 4,-..
eeszalen van de gemeentebesturen onpu
vangen. Pft
R.Iv.-socialistisch
Conflict op Malta
Op het eiland Malta ls een ernstig coib
flict uitgebroken tussen de Rooms Kathich
lieke Kerk en de Socialistische Partij. Deie
partij gaf onlangs een beleidsverklaring
uit waarin ernstige kritiek geleverd wei;,
op de leiders van de kerk. omdat zij 1.
voorkeur geven aan het Britse koloniar"
bewind op Malta boven de vrijheid ondft
de socialistische leider Mintoff. De keit
beantwoordde de kritiek niet, maar deai.
Mintoff en zijn medeleiders in de bal
zodat zij geen kerkelijke functies meé
mogen bekleden, geen sacramenten mog«Bch
ontvangen en niet kerkelijk kunnen wor
den begraven. In een rede verklaar<K,
Mintoff naar aanleiding van de kerkelijljL
tucht die op hem is uitgeoefend: Het l
tegen de rechten van de mens om de godf
dienst te gebruiken om het streven var
het volk naar onafhankelijkheid te ondef
drukken." Hij voegde er aan toe dat hl
er op was voorbereid de zaak in de Vei
enigde Naties naar voren te brengen.
zendelingen van de Zuidelijke Baptisten,
de Mennonieten, de Wycliffe Transla
tors en de wereldzending van de Evan
gelization Crusade, is een visum gewei
gerd, zodat ze het land niet binnen kun
nen komen. Verder is het de zendelin
gen die momenteel met verlof zijn, ver
boden om naar het land terug te keren.
Het is niet duidelijk waarom het gou
vernement deze maatregelen heeft
nomen. Het gerucht doet de ronde
dit een reactie ls op de Internationale
onrust en de gevaren die voortkomen
uit activiteiten van communistische re
bellen. Volgens een ander gerucht zou
den invloedrijke gouvernementsleden, die
een onder geloof zijn toegedaan, van
mening zijn dat de nationale protes
tantse kerk in Vietnam zo krachtig ls
geworden dat ze geen buitenlandse zen
delingen meer nodig heeft.
Gereformeerde kerken
van Zuid-Afrika
De synode van de Nederduitse Gere
formeerde Kerken van Transvaal en de
Kaapprovincie heeft besloten om dc re
gering te verzoeken zo spoedig mogelijk
de ..totale apartheid" van blanken en ne-
Ïers in Zuid-Afrika tot stand te bregen.
leze kerk is de grootste van Zuid-Afri
ka. Het ls nog niet bekend of dit verzoek
ook inhoudt dat deze kerx evenals de Vraag: Mijn zoon bracht ongebran-
Nederduits Hervormde Kerk van Zuid- de koffie mede en nu hebben we al
Afrika uit de Wereldraad zal treden. op verschillende manieren geprobeerd
»a?
r
Vraag: Onze 13-jarlge zoon heeft
een leeg aquarium, waarvan de ma
ten zijn: breedte 13 cm, lengte 25 cm,
hoogte 14 cm. De bodem is van
steen. Hij wil hu een paar kleine wa
ter- of moerasschildpadden kopen. Is
het mogelijk deze in een aquarium te
houden? Zo ja, moet dan het aquari
um afgedekt worden? Welke plaats
moet het ln huis hebben in verband
met het licht en wat moet er in het
aquarium gebracht worden?
Antwoord: Wij zijn bang, dat het in
dit kleine aquarium, zo groot als een
sigarenkist, een mislukking zal wor
den met het houden van schildpadden,
al zijn zij nog zo klein. Daar het een
koud aquarium betreft, zou de z.g.
thuis in een onverwarmd vochtig ter
rarium, dus behalve water is er een
klein moerasje nodig en tevens gele
genheid om buiten het water te ver
toeven. Er zijn ook nog exotische soor
ten. die echter ook niet zo veel warm
te kunnen verdragen. Laat uw zoon
in dit aquarium liever wat kleine
goudvisjes houden, daar een grote te
leurstelling alle liefhebberij kan do
den, terwijl men tevens op het be
lang der dieren moet letten.
deze te branden. Hoe of waar kunnen
we de bonen laten branden?
Antwoord: Koffie branden is een
werkje waar de hele buurt van mee
„geniet" en valt daarom niet aan te
raden. Mocht u dit bezwaar kunnen
wegnemen, dan ls het werk het besta
te verrichten in een braadpan boven
een zacht vuurtje, terwijl men steeds
blijft roeren. Zodra de bonen donker
bruin zijn, moet men er een klont bo
ter bij voegen en vervolgens weer roe
ren tot alle boter in de bonen getrok
ken is. Wij zijn er echter zeker van.
dat aldus gebrande koffie u niet zal
bevallen, wanneer u de aldus gebran
de koffie niet vermengt met gemalen
kofflè, die u koopt, ongeveer half om
Vraag: Een echtpaar, gehuwd in ge
meenschap van goederen heeft twee
zoons, die gehuwd zijn en kinderen
hebben. Eerstgenoemd echtpaar heeft
geen testament gemaakt. Wanneer nu
van eerstgenoemd echtpaar de man of
de vrouw sterft, erft dan de langstle
vende alles? Of moet in dit geval
zulks bij testament zijn bepaald, en
zo Ja. kan zo'n testament dan door de
man of de vrouw ondershands worden
opgemaakt en hoe moet dit dan ge
schieden? Of moet dan een testament
met behulp van een notaris worden
opgemaakt?
Antwoord: Wanneer cr geen testa
ment is. en een der echtgenoten komt
te overlijden, dan behoudt de langst
levende de helft der goederen en de
andere helft wordt tussen de langstle
vende en de beide zoons gelijk op ver
deeld. Ieder krijgt dus een derde van
de nalatenschap of een zesde van de
gemeenschappelijke boedel der echtge
noten. Hierin kan echter verandering
worden gebracht, doordat elk der bei
de echtgenoten een testament laat op
maken. Dit kan niet ondershands ge
schieden. Men moet zich daarvoor wen
den tot een notaris. Bij testament is
het mogelijk een kind een derde (in
dit geval althans) van zijn erfdeel af
te nemen. Bovendien echter kan men
de andere echtgenoot een uitkering
wegens levensonderhoud nalaten. De
notaris kan u zeggen hoe ver u daar
bij kunt gaan
Vraag: Hoe kan ik een vetvlek ver
wijderen uit bruinieren schoenen?
Antwoord: Het is buitengewoon
moeilijk vetvlekken uit leer te verwij
deren. Wanneer de vlek niet te oud
ls, kunt u proberen met K2. een
nieuw produkt, dat u bij de drogist
kunt krijgen. Deze pasta doet u op do
vlek en dan moet net vet hierin trek
ken. Later kunt u dan het wit opge
droogde poeder er gewoon afborstelen.
Is de vlek te oud, dan zal het resul
taat waarschijnlijk tegenvallen en 'dan
moet u in deze teleurstelling beruste!)
Vraag: Hoe ontstaan parels, in eeiAu
schelp met oesters of in een
schelp?
Antwoord: Parels ontstaan in
schelp, waarin een levende oestef'
huist. Als er op de een of andere maf
nier een vuiltje of een zandkorreltje
ln de schelp komt, dan maakt dit ee»
heel klein wondje in het oesterlichaarrlt;
Nu gaat de oester rondom dit vuiltjn
of zandkorreltje parelmoer afzetten]
Hoe langer dit proces voortduurt, hot
groter de parel wordt. Men kan dii
natuurlijke parels kweken door oestert
schelpen te openen en daarin eer
zandkorreltje te brengen. Het kan ve,Ct
le jaren duren voordat een parel vaiui
de gewenste grootte ontstaan is. in:
Vraag: Onlangs overleed mijijG
schoonzuster. Zij was ongehuwd eirk
heeft geen testament nagelaten. Al^rtl.
enige nagelaten betrekkingen had ziD
twee broers en twee zusters, allen ge
huwd en met kinderen. Hoe moetet
haar goederen verdeeld worden? Ziito,
liet geld en andere roerende goederei
na. L
Antwoord: De vier broers cn zustL
ters erven voor gelijke delen. Zij kunjrb
nen de boedel in onderling overle(L
verdelen. Kunnen zij het niet eenkn
worden, dan kunnen zij vier portie™»
van gelijke waarde maken en dczL
verloten. p4