Blijde toogdagen op grauwe Paasdag Stil pijn Uw probleem is het onze KRONIEK JHfli Vergeet theologische en politieke verschillen ANDERZIJDS NIEUWE SCHOOLSTRIJD RDTERDDN liüSi RECREATIE Oecumenisch Zangfeest te Rotterdam Grote belangstelling voor openingsdienst Een woord voor vandaag Paasboodschappen kerkelijke leiders Kunstgebit? Engelse bijbel op grammofoonplaten nieuw Vatten- MUIZSN-VPASTA VLOKKEN v. SODENf Ruim 5000 nieuwe leden bij C.N.V. epeda slapen t In het blad „Wapenveld", de uitgave van de Vereniging van acadtemici op gereformeerde grondslag, die zijn leden vooral heeft onder de leden van de Ge reformeerde Gemeenten, Christe lijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Bond in de Ned. Hervormde Kerk, heeft de heer G. Verweij aandacht ge schonken aan een van oudsher controversieel onderwerp. Zijn opmerkingen zullen in verschil lende kringen zeker verzet op leveren: /"\NLANGS is In de gemeenteraad van Nieuwer-Amstel een heftig debat gevoerd over de eventuele op richting van een christelijke tech nische school in deze gemeente, naast de bestaande algemene. De gemeenteraad verwierp met 14 te gen 11 stemmen het voorstel om zo'n school nodig te verklaren. De A.R. en K.V.P. stemden voor, dc P.v.d.A., V.V.D. en C.H.U. (op 1 lid na) stemden tegen. De houding van de twee tegenstemmende C.H.U. raadsleden besliste uiteindelijk over het lot van dit voorstel. De kerke- raad van de hervormde gemeente had zich tegen verklaard. (Zie „Herv. Nederland" van 18-3-1961). Hetgeen in Nieuwer-Amstel ge beurde is geen incident, maar een symptoom. Het is al meermalen voorgevallen dat in de gemeente raden een stukje schoolstrijd werd gevoerd, als het voorstel in behan deling kwam om naast dc bestaan de technische school een tweede school op te richten omdat de be staande school te klein geworden was. Dit was in Nieuwer-Amstel eveneens het geval, ook Almelo is een bekend voorbeeld. Als regel komt de A.R.P. met het voorstel een christelijke school op te rich ten. De C.H.U. verzet zich er meest al tegen, terwijl het al verschillende malen voorgekomen is dat de ker- keraad van de hervormde gemeen te zich eveneens tegen verklaarde. Wat moeten we hiervan denken? Het is duidelijk dat in deze ver deeldheid binnen protestants-christe lijke kring de oude tegenstelling openbaar komt tussen hervormden en gereformeerden. De tegenstel ling tussen de antithese-gedachte van Kuyper (scheiding tussen chris tenen en paganisten) die in de A.R. partij wordt aangehangen en de gedachte van Hoedemaker. gety peerd in de leuze: „Heel dc kerk ®n heel het volk", welke leuze voor de C.H.U. heilig is. Het gaat in deze tegenstelling om dc vraag of wij een consequente doorvoering van het christelijk isolement en de christe lijke blokvorming op de verschil lende terreinen des levens moeten voorstaan, of dat wij de volksge meenschap primair in het oog die nen te houden en daarom de chris tenen te zien als een zoutend zout in deze gemeenschap. Ik geloof dat de houding die de A.R. gemeenteraadsleden in deze aannemen, stellig afgekeurd dient te worden. Hebben wij niet geleerd, dat de schoolstrijd ons wel de goe de school voor onze kinderen gele verd heeft, maar dat de prijs die we ervoor betaald hebben erg hoog was? Wij hebben n.l. het openbaar onderwijs prijsgegeven aan gods dienstloosheid, waardoor een groot gedeelte van ons volk opgroeit zon der enig contact met de Bijbel. Dit is een zeer hoge prijs, feitelijk te hoog. Wie zal uitmaken in hoeverre de christelijke school de saeculari- satie van ons volk in de hand heeft gewerkt? Wij moeten ons hoeden voor goedkope conclusies, maar wij kunnen de vraag niet ontlopen of de bloei van de christelijke school aan het Nederlandse volk wel de verwachte geestelijke verdieping heeft gebracht. En zullen we nu ook nog de tech nische scholen gaan splitsen in al gemene en bijzondere? Moeten de afgestudeerden van deze scholen straks ook soms tewerkgesteld wor den in christelijke bedrijven? Is dit niet de logische consequentie van het tot in het absurde doordrijven van de antithese-gedachte? „Hervormd Nederland" wijst er op dat de A.R. in deze „plus royaliste" zijn „que le roi". Im mers Kuyper merkt in zijn „Ge- meene Gratie" op dat de splitsing van deze (technische) scholen naar confessionele beginselen tegen de natuur en de aard der zaak zou zijn. Hij maakt een vergelijking met een bedrijf waarin ook de mensen ongeacht hun geestelijke achter grond met elkaar samenwerken. Kuyper kende kennelijk de grenzen van zijn antithese-gedachte. Voor de A.R. van onze dagen schijnen die moeilijk te vinden te zijn. Bij de oprichting van een christe lijke technische school gaat het ten diepste om de vraag of de christe lijke politiek er primair op gericht dient te zijn om de belangen van het christelijk volksdeel te behar tigen of op het behoud van het christelijk karakter van onze natie. Veelal zullen beide gezichtspunten niet in strijd met elkaar zijn. Wan neer echter een keuze tussen bei de gedaan moet worden zoals bij de oprichting van een christe lijke school het geval is dient m.i. primair het christelijk karak ter van onze natie in het oog ge houden te worden. Hiermede is de christelijke school in het algemeen niet veroordeeld. Wel is de begrenzing van het chris telijk schoolwezen aangegeven. Veel al wordt de christelijke school ge fundeerd vanuit de doopbelofte om aan onze kinderen christelijk onder wijs te doen geven. Dit is inder daad een belangrijk gezichtspunt, maar niet doorslaggevend. Primair dient de christelijke school een middel te zijn tot de kerstening van het nationale leven. De christelijke school beantwoordt eerst aan haar roeping als zij openbaar wordt. Tot zolang blijft zij een noodwoning. ■li! Jongeren vierden opstandiiigsfeest rpRADITIE getrouw hielden de jeugdbonden gisteren hun provin- ciale toogdagen. Meer dan drieduizend jonge mensen lieten zich door de regen niet afschrikken en kwamen naar Den Haag, Delft, Schiedam en Rotterdam om daar geconfronterd te worden met het paasevangelie in toespraken, liederen en lekespelen. De dag van het CJV, die in Schiedam werd gehouden stond vrywel helemaal in het teken van spel en lied; de dag van de hervormde jeugd op gereformeerde grondslag, die in Delft bijeen was, in het teken van toespraken, de gereformeerde jongeren van Zuid-Holland, die in Den Haag en Rotterdam bijeen waren hadden een middenweg gezocht. De historische Nieuwe Kerk aan de Delftse markt was vrijwel geheel be zet. „Maar", zei de eerste spreker, ds. C. A. Korevaar. „Laten wij ons alsje blieft niet verkijken op deze goedge vulde kerk. Als ik buiten deze kerk muren om even kijk naar het gewone jeugdwerk slaat de schrik me om het hart." Hij legde er sterk de nadruk op dat de paasjubel niet in ons hart kan klinken als de opgestane Heer niet onze persoonlijke Zaligmaker is. „Het helpt niet of we elkaar opzwepen als we het uiteindelijk niet wagen met Hem, die de dood zelf heeft overwonnen. De graftombe van de Oranjes, hier in deze kerk, schreeuwt je tegen: Daar is de dood. Maar de dood hoeft voor ons geen scherprechter te zijn, als we we ten en geloven dat Jezus leeft." Ds. L. Vroegindeweij sprak over „Je zus werkt!" Volgens hem worden de laatste honderd jaar gekenmerkt door het zoeken naar het verloren paradijs. Men zoekt echter zonder God. Hij wees er op dat in onze tijd de duivel de kerk niet meer vervolgt, maar probeert christendom en godsdienst tc vermen gen. Als we onze ogen maar open hou den voor de gevaren van onze tijd zul len we het werk van Jezus ontdekken. Christus houdt Zijn kerk onder het kruis, dat is nu Zijn werk. CJV in Schiedam De provinciale dag van het CJV werd fecombineerd met de viering van het 5-jaric jubileum van de Seh'» c vereniging. Ongeveer 600 Jongeren wa ren naar het Schiedamse Musis Sacrum Advertentie H 4 /net pwuwuiiniKW ruw» ((roter^ hurrum Uit Vrij Nederland het volgende ronnnentaar: „Aan één belangrijke produk- tiefactor ia in Nederland een verschrikkelijk gebrek: grond. Grond voor woningbouw, wegenaanleg, landbouw etc. Bij al deze grondhonger hoeft bel niet te verbazen, dat de kleine man praktisch geen kans beeft een stukje voor zichzelf te reserveren. Zeker niet wanneer hij het voor recreatie nodig heeft. In Amsterdam vormen 106 ge zinnen al jaren een hechte forensenkam peervereniging, die voor een kwart miljoen galden aan kampeerhuisjes bezit. Het win terse bcstann wordt voor deze mensen ver licht door de gedachte, dat zij de komende lente de steenmassa's van de. grote stad kunnen ontvluchten. Die vluchf zal dit jaar niet doorgaan. Rijkswaterstaat heeft het terrein waorop de huisjes staan nodig voor dc uitbreiding van de IJmuider pieren. Tot nu toe is geen enkele gemeente bereid gebleken dezo 106 gezinnen voor de ko mende zomer zelfs maar een tijdelijke recreatieruimte toe te wijzen. Overal vangt het bestuur van hun vereniging bot Wij vinden dit hijzonder triest. De meesten van deze mensen hebben bescheiden inkomens. Ze hebben zich vele opofferingen getroost om een zomerhuisje te kunnen kopen of bouwen. Zoals de zaken er nu bij staan, kunnen zij er alleen nog maar de sloper hij halen. Dc overheid heeft „Niet thuis" gegeven." Over het tweede televisienet het volgende rommentaar uit Elseviers Week blad: „Achtenzestig procent van onze bevolking, zo zegt het Instituut voor de Publieke Opinie, is voorstander van een tweede televisienet. Het zal deze achten zestig procent waarschijnlijk niet erg veel kunnen schelen door wie dot televisienet beheerd wordt. Zij willen door dit tweede televisienet betere televisie krijgen. Want in het algemeen is de televisie in Neder- land slecht Voor een deel komt dit door dat het medium jong is. Voor een ander deel doordat de salarissen van de optreden de regisseurs, eameralleden en teehniei veel te laag zijn. Bij de televisie wordt men zodanig onderbetaald, dat het Ulent ijlings de slucht dreigt te nemen." Velen waren maandagavond tevergeefs naar de Laurcnskerk gekomen om de openingsdienst van het derde Interna tionale en oecumenische Zangfeest, dat deze week ln Rotterdam wordt gehouden, bU te wonen. Reeds ver voor dc aanvang was het kerkgebouw tot de laatste plaats bezet. De dienst, waarvan de leiding be rustte bU ds. Wlcbe Vos, die voor de lezingen geassisteerd werd door pasteur Daniel Loux (Parijs) en Domprovst Soren H. Ncper-Chrlstensen (Hernlng) droeg een uitgebreid karakter. Nadat de organist Addie de Jong Bachs Preludium in C ten gehore had gebracht, werd het „Verschenen is de zaal'ge dag, waarop ons lied niet zwijgen mag" van Nikolaus Herman gezongen. De koor- edeelten werden uitgevoerd door het otte's Christelijk Gemengd Koor onder leiding van Laurens van Wingerden, ter wijl hierbij de aanwezigen gelegenheid tot samenzang werd geboden. Na de lezmg van Haiuelingen 10:34 - 43 en Johannes 20: 1921 zongen een drietal knapenkoren, respectievelijk uit Bremen, Londen cn Uppsala onder lei ding van Herald Wolff „Erstanden ist der heilig Christ" van Vulpius en „Ir.h lassc Dich nicht" van Johann Christoph Bach. Een zeer sfeervol accent verleende de uitvoering van Psalm 118: 1423 (VI psalmtoon) en ..Lofzang van Maria" (IX psalmtoon) door het knapenkoor uit Bremen. Als sympathieke bijzonderheid dient hierbij te worden vermeld, dat de tekst in het Nederlands door deze Duitse knapen werd gezongen. Een zeer Indrukwekkend oecumenisch moment in deze openingsdienst vormden o.a. ook de voorbeden, die telkens be sloten werden met „Laat ons bidden", waarop dan een ieder in zijn eigen taal antwoordde met „Heer erbarm U". Terecht noemde ds. Vos het in zijn slottoespraak een grote gebeurtenis dat 50 jongeren, behorende tot verschillen de kerkgenootschappen thans bijeen wa ren gekomen om te getuigen van hun geloof in God en de toekomst. En hoe kan dit beter geschieden dan door zang? „Deze zang", zo zeide ds. Vos o.a. nog „is een langgerekt Halleluja, een Hal leluja dat steeds voortvloeit cn dat wy niet in één dag kunnen zingen" Op deze zo bijzondere avond, die beslo ten werd met het door de aanwezigen gezongen „Feestlied" van Nicolai Fre- derik Seserin Grundtvig in een Neder landse tekstbewerking van Muus Ja- cobse en gebaseerd is op de melodie van het lied „Meester, men zoekt U wijd en zijd" waarvan nog het orgel koraal „Wir glauben all' an einen Gott" van Bach weerklonk, voerden te vens dr. E. Emmen, Cs-Gravenhage), ds. H. van Andel (Utrecht) en de heer C. Bouman het woord. Hij waarschuwde de ongeveer 600 aan wezige jongeren, die de grote zaal lang niet vulden voor een zondagschrlstcn- dom, een christcndom-op-een-koopje en een krampchristendom. Christen zijn gaat niet vanzelf. Er gaat niets van zelf, behalve de zonde. Het christen dom Is dan ook niet op een koopje te krijgen. In het bijzonder waarschuwde de hoogleraar ook tegen een krampach tig leven. Hij riep de aanwezigen op tot een echt mondig leven van christe nen die het Woord van God zien nis gids op de weg. Het nieuwe leven met Hem bestaat uit hard werken; we wor den immers niet vanzelf een goed chris ten. Bijzondere medewerking verleende in dit programma nog het Calvin Jazz College onder leiding van Dik van der Does. De president van de afdeling Jan H. Snellink nam namens de bond afscheid van Leen Meyer die vele ja ren secretaris van de afdeling is ge weest. Als nieuw lid werd gekozen Andre v. d. Pijl uit 's Gravenzande. Evenals de afdeling zuid, bracht ook noord een spel van Jan Stolk en wel „Dit zal het teken zijn". Het werd door ongeveer 60 jongeren opgevoerd. Het was een bewegingsspel, waarvan de tekst via een bandrecorder werd gespro ken door Miep Wielenga-Quelle, die in Rotterdam gelijktijdig de regie had van het spel daar. Met behulp van de band recorder kon ze dus op twee plaatsen tegelijk zijn. De tweede spreker was Jo Nobel. In dit spel werd schepping en zondeval uitgebeeld, de haat van Kaïn tegen Abel, de spot van de wereld van Noach en de hoogmoed van de toren bouwers van Babel. Maar God ziet naar deze wereld om. Hij brengt Zijn volk in het land der beloften waar zij hun blijd schap kunnen uitdrukken door een oogst en reidans. Nog eens Rotterdam In Rotterdam waren ook nog in de kerk aan de Simonsstraat bijna 500 ge reformeerde (vrijgemaakte) jongeren bijeen, die afscheid kwamen nemen van hun oude afdelingsvoorzitter en een op volger installeerden. De heer J. van Es uit Giessendam kwam er niet met een openingswoord af. Hem werd plech tig een bul aangeboden waarin hij tot erevoorzitter werd benoemd, zodat zijn naam toch aan het werk verbonden zal j blijven. Zijn opvolger is de heer S. Vis ser uit Rotterdam. - -- De aftredende voorzitter was tevens gingen. Volgend jaar is ook in deze spreker van de morgen. Hij sprak auii i u 4S comPleet- Veel ver-1 over „Europese coalitie" en toonde schil zal het trouwens wel niet ople- zjch een tegenstander van een Euro- veren, want alles werd reeds trouw sa- pees federalisme, omdat Europa geen [men gedaan. Ongeveer 900 jongeren geestelijke eenheid is. Een economisch samengaan achtte hij nog wel aanvaard baar, maar een volkomen samengaan niet. Dirk Jansz. Zwart gaf een concert gekomen voor een toogdag vrijwel zon der toespraken. De hoofdmoot van het programma vormde een reprise van het „CJV World Song Festival 1961" dat reeds eerder ln het Passage Theater was opgevoerd. Zelfs de paasliturgie van de morgen- samenkomst was omlijst met lekenspel. De provinciale secretaresse van Zuid- Holland mej. N. Bakker had de leiding. Midden uit de zaal klonk plotseling een stem: „De Heer is waarlijk opgestaan", een uitroep die door anderen in het ka der van de liturgie werd overgenomen. Over het spel van de middagbijeen komst had. men niets dan lof. Er werd vlot gespeeld en het applaus was niet van de lucht. Een jury van 50 aanwe zigen in de zaal wees een van de ge brachte nummers, het Nederland-num mer aan als het beste en de inzender van „Nederland" ontving dan ook een wisselbeker, die hij op zijn beurt weer overhandigde aan de samenstellers van dit zangfeest. Speciaal werd nog in de loop van de morgen aandacht geschonken aan een actie die in het kader van de Wereld-Wijd-W,erk-commissie gevoerd wordt voor Griekenland. Deze actie begon op de tweede paasdag en zal duren tot pinksteren. Servetjes zullen worden verkocht om een Nederlandse werker in Griekenland in staat le stel len een barak te bouwen voor jeugd werk. Gereformeerde Jeugd De gereformeerde jeugd hield twee toogdagen zoals gewoonlijk omdat de provincie Zuid-Holland verdeeld is over twee afdelingen Zuid en Noord. De af deling zuid vierde ook een jubileum, namelijk de laatste gecombineerde toog dag van de jongens en meisjesverenl- Pasen is weer achter de rug en de orde van de gewone dag heeft haar rechten hernomen. Of er wat veranderd is? In de kerk en over de radio is de betekenis van Pasen van alle kanten belicht en het onderwerp was belangrijk genoeg om te luisteren. Pasen behoort tot de algemeen erkende christe lijke feestdagen en ook buiten de kerk bemerkt dus iedereen, dat er iets aan de hand is. Maar vraag niet wat dat nu precies is. De antwoorden zouden wel eens lelijk kunnen tegenvallen. Komen velen verder dan het verhaaltje van het nieuwe, ont luikende leven, dat lente is en dat het, zo gevoelvol overgoten met wat religieuze saus, nog altijd zo goed doet in onze tijd, waarin iedereen, die de naam christen wordt ontzegd, zich zwaar beledigd voelt? Of er wat veranderd is sinds vorige week? Als op die eerste Paasdag, toen het begon te lichten, geen gekruisigde was opgestaan, zou er niets veranderd zijn. Probeert u toch niet die opstanding te verklaren. Die gaat ver boven onze menselijke dimensies uit. Let u er liever op, dat God zélf ingrijpt en dat dit ingrijpen gepaard gaat met een grote aardbeving, die de wereld doet schudden op haar fundamenten. Maar die wereld blijft bestaan en wordt geen onafzienbare ruine. Het is, alsof God op deze vroege morgen wil herinneren aan wat Hij doet: niet de dood is het einde. Pasen is Gods positieve bevestiging van de aanvaarding van het offer, dat Zijn Zoon heeft gebracht. De wereld kan weer voort, het gebroken leven is hersteld! Aartsbisschop van Canterbury •AL VAN kerkelijke leiders hebben tijdens de afgelopen paasdagen een boodschap gericht tot hun gelovigen. De twee be- kendsten waren wel de paus en de aartsbisschop van Canterbury van de Anglicaanse Kerk. Deze laatste riep de mensen op om zich verre te houden van politieke controversen en theologische ver schillen, terwijl de paus vooral aandacht schonk aan de „ver schrikkelijke houding vdn een groot aantal leden van de mense lijke familie, wier ordeloze kreten de steden en de velden vullen en die degenen die de vrijheid, recht vaardigheid en een arbeidzaam en rustig leven liefhebben, in verwarring brengen". Advertentie Advertentxe) Mal Oentofix zit het steviger Dantofix vorm) een zocht, beschermend loogje en houdt het kunstgebit veel vostar an veiliger op zijn ploot» Het zit prettig en men kon rustig eten lochen, niezen en «preken, in vele gevallen even gemakkelijk ols met een natuurlijk gebit Dentofix ver mindert de voortdurende ongst voor los raken en verschuiven von het gebit en voor komt verwonding van hel gehemelte Den tofix houdt ook de adem fris. Geen onaan gename smook of hinderlijk gevoel Prijs per tlrooibus slechts f 2,35. bi| apotheken en drogisterijen. Nog deze zomer zullen delen van het Nieuwe Testament in de Engelse om gangstaal. die een paar weken geleden in Groot-Britannië is verschenen, op langspeelplaten worden vastgelegd. De uitgeefster van de nieuwe vertaling heeft de opname-rechten gegeven aan de firma Leomark. Het Johannesevangelie zal reeds in juli op de plaat verschijnen, ter wijl andere platen in de maanden daar na zullen uitkomen. Het evangelie wordt onverkort, maar ook zonder dramatisering en zonder ge luidseffecten op de plaat vastgelegd. Dc onnamen geschieden onder leiding van Frederick Bradshaw de bekende regisseur van de Shakespeare-stukken in Strat- ford-on-Avon. De bijbelgedeelten zullen door bekende acteurs en actrices worden gelezen. Ter vergelijking zal dezelfde maatschappij ook delen uit de oude ver taling. de zogenaamde King Jamea-bijbel op de plaat vastleggen. ROEIT ZE GENADELOOS UIT In 1960: Het jaar 1960 heeft voor dc christelij ke vakbeweging een ledenwinst ge bracht van bijna 5.000, nl. 4.832 leden. De 24 bij het C.N.V. aangesloten orga nisaties zijn namelijk van een gezamen lijk ledental van 218.992 geklommen tot 223.824. Het jaar 1959 had een winst gebracht van slechts 587 leden, 1958 was een jaar van verlies van 253 leden. 1957 gaf 2.714 leden winst. Het is opmerkelijk, dat het ledental der christelijke vakbeweging onder de invloed van de recessie in 1956-1957 in feite niet is gedaald, wat bij N.V.V. en K.A.B. wel het geval was; slechts is de groei afgeremd, wat nu echter hersteld schijnt te zijn. Achttien organisaties gingen in 1960 vooruit met 5.637 leden. Zes organisa ties gingen achteruit met 805 leden. Het overgrote deel van dit verlies werd ge leden iti bedrijfstakken, waarin het aan tal arbeiders afneemt, namelijk bij de landarbeiders (559), voedings- en genot middelenarbeiders (bakkers, 139). siga renmakers en tabakbewerkers (49). vuldcu de Breeplein-kerk. Deze toogdag stond in het teken van „Koninklijk leven" waarover dr. B. Rietveld '5 morgens sprak en waarover 's middags een spel werd opgevoerd. ..Wij vinden dit koninklijk leven", zei dr. Rietveld, „om ons heen in enkele grote figuren en ook in duizenden on- genoemden, maar nergens gaaf. Wij tas ten er naar, maar het wijkt steeds weer terug. Toch is de christen geroepen om koninklijk te leven. Bij de opstanding is iets van de uitwendige heerlijkheid te voorschijn gekomen als in het paradijs. Daardoor krijgen wij een leven met wijder perspectief en verliezen we tege lijk onze krampachtigheid. Wij worden onafhankelijker van de wereld, die wij kritischer leren bekijken. Zo leven wij een natuurlijk leven, waarin de natuur door de genade is hersteld. Deze toespraak werd 's middags ge- illustreerd door een spel van Jan Stolk. dat de zoekende mens tot middelpunt had. de mens die overweldigd is door de problemen van zijn tijd en zijn eigen onmacht. Als hij na vele aanvallen uit de veelheid van ingefluisterde lpvpns- idcalen geen keuze kan doen klinkt de verlossende stem: „Weet dat je gekozen bent". Een van dc hoogtepunten van de Rotterdamse dag was naast het spel wel het nieuwe geestelijke lied van Inge Lievaart, „Dwars door de zee", door Koos Bons op een moderne kernachtig-ritmische melodie gezet. Het werd al spoedig door de jongeren enthousiast meegezongen nadat het jeugdkoor „Canto Di Vangelo" het had voorgezongen. Beroepin sswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oudemirdum (toez.) G. J. Tijsseling te Suawoude. Aangenomen de benoeming tot hulp- pred. te Willemsoord mej. M. Ch. de Wilde, vic. te Blankenham. Bedankt voor Kootwijkerbroek, Loon op Zand en WilnisL. Doppenberg te Wilsum (Ov.i. Benoemd tot hulppred. te Julianadorp CallantsoogW. J. Gunning te Barne- CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Alphen a. d. Rijn H. van Leeuwen te Arnhem. UNIE VAN BAPT. Bedankt voor Treebeek als ev. pred. voor Heerlen en SittardB. Posthumus te Rotterdam-C. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te WaardenburgA. Ver- gunst te Rotterdam-C. Den Haag De afdeling noord van de gerefor meerde Jongens- en meisjesverenigingen was in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen ln Den Haag bijeen. Daar was prof. dr. Ir. H. van Riessen dc man die het onderwerp inleidde. Hij sprak over „Op kompas of op drift". op het kerkorgel. In de avondsamen komst sprak nog dr. Rookmaker over negro spirituals. Hij illustreerde zin betoog met een aantal voortreffelijke opnamen. CJV in Waalwijk Het motto van de CJV in Noord-Bra bant was „Telkens wat anders". Dat gold voor het middagprogramma in het bijzonder, maar eigenlijk voor de ge hele toogdag. Het was namelijk de eer ste keer dat dc Brabanders apart bij eenkwamen, zonder de Zeeuwen. De toogdag werd in Waalwijk gehouden, en was beslist een succes. In zijn openingswoord memoreerde de voorzitter van de provinciale commis sie. de heer J. Rebel van Valkenswaard dat vorig jaar op de toogdag in Zierik- zee slechts 12 Brabanders aanwezig wa ren. Nu waren het er meer dan 200. Hij meende dan ook terecht dat het een wijs besluit was geweest om een aparte toogdag te beleggen. In de ochtenddienst ging de hervorm de predikant uit Almkerk ds. I. J. Wisse voor. terwijl 's morgens nog onder lei ding van mej. R. Hertong en de heer Jae. Sinke een groot aantal geestelijke liederen enthousiast werden gezongen. Het middagprogramma was geheel op ontspanning ingesteld. Het was een nonstop programma waaraan onder an dere de „Zingende Meiskens" uit Zeven- Advertentie bergen, de vocalist Wim v. d. Burg en de goochelaar Pierre Truxon meewerk ten. Tevens werden enige korte films gedraaid. En elders Maar niet slechts de jeugd vierde pasen en ook niet alleen de kerkelijke gelovigen. Voor de tehuizen en de ver pleeginrichtingen van het Leger des Heils, werd het een heel bijzondere pa sen. omdat de Nederlandse pluimveehou ders aan de mensen in deze inrichtingen en tehuizen tienduizend eieren schon ken. Ze werden zaterdag symbolisch door de heer K. A. A. Rouwenhorst. staffunctionaris van het produktschap voor pluimvee en eieren aan het Leger des Heils in huize „Vliet en Burg" te Voorburg overhandigd. Ook buiten onze grenzen werd het pasen gevierd en wel in het bijzon der in het Heilige LandTegen zons opgang verzamelde zich een groep protestantse pelgrims uil Europa en Amerika in een rustige tuin om de gapende opening van een leeg graf. De dienst werd geleid in het Duits en het Engels. De tuin was aangelegd om een oud Semitisch graf, dat er ongeveer moet hebben uitgezien als het graf van Jozef van Arimathea, waarin het lichaam van Christus werd gelegd. Rond het traditionele heilige graf waarboven de Opstandigskerk is gebouwd droeg de rooms-katholieke patriarch van Jeruzalem, Alberto Gori een mis op. Advertentie KRABT UW HOND OOK? DEX- VERDELGINGS- LOTION 'BEAPHAR - RAALTE In zijn paaspredikatie in de kathe draal van Canterbury, drong aartsbis schop Fisher er op aan dat de kerken zouden terugkeren naar de hoofdstroom van het christendom en de rivaliteiten tussen de kerken zouden vergeten. „Hoe dikwijls", riep hij uit, „vragen goede en christelijke mensen, die zich tegenover verschrikkelijke conflicten van ras en geloof geplaatst zien, niet om recht, wanneer zij alleen maar hun eigen heerschappij villen. Of zij sme ken om behoud van wet en orde, wan neer zij doelen op de wet, die zijzelf gemaakt hebben, en op de orde van henzelf. De kerk is er zeker van haar evan gelie van eeuwig leven te doen verva gen door zichzelf als kerk te veel in tc laten met de eisen, die gesteld worden door haar eigen wereldlijke leven, ge zag en discipline, de interkerkelijke ri valiteiten en de zucht naar te pietepeu terige theologische definities en zeker heden." Het hoofd /an dc R.K.-kerk herinner de er aan, dat er ten tijde van de dood van Jezus in Jeruzalem van een zelfde agitatie als nu sprake was toen de men sen zeiden: „Wij willen niet dat Jezus Christus over ons regeert. Kruisigt hem." Hoeveel volkeren zijn er sinds het eerste christelijke paasfeest ver dwenen, hoeveel veranderingen hebben zich voorgedaan cn hoeveel tranen en bloed is er sindsdien gevloeid, zo zei de paus. Christus had echter, toen Hij Zijn lij den aan de discipelen aankondigde, ook gezegd, dat Hij ten derden dage zou opstaan. Zo ook had hij voor zijn kerk allerlei beproevingen aangekondigd, maar tevens de belofte gegeven, dat Hij met haar zou zijn tot aan het einde der tijden. „De uitkomst is niet twijfelach tig en de overwinning van Christus en vaji hen die in Hem vertrouwen, is ze ker", aldus de paus. „Het is pasen van de Heer. het is goed dit te herhalen. Laten wij eer brengen aan de glorie van Christus. De les en de geestelijke rijkdommen van het paasfeest zijn bedoeld als een mach tige stimulans ook in dit jaar voor het vastberaden streven vaVi ons allen om ons te verheffen naar de ede le toppen waarheen de stem van ons geweten en de goede bezieling van de Heer ons roepen, waakzaam zoals wij altijd moeten zijn tegen menselijk ver raad, tegen zwakheid en tegen individu ele en collectieve ontrouw jegens de heiligste wetten van het leven." Aan het slot van zijn boodschap wen ste de paus de gelovigen een gelukkig en gezegend paasfeest. Hij deed dit in het Italiaans. Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees, Nederlands. Grieks, Russisch. Servisch, Kroatisch, Sloweens, Oekrains, Pools en in het Slavisch van oosterse ritus. Advertentie Wagemans Van Tuinen NV Fabrikante van Attifort meubelen en Epeda matrassen Vraag: Kan u een recept van ban ketbakkerscake geven? Mijn cake blijft altijd enigszins stijf en wordt niet luchtig. Antwoord: We laten het volgende re cept van „fijne" cake volgen. Men heeft nodig: 200 gram zelfrijzend meel. 200 gram boter, 200 gram basterdsui ker, vier eieren, wat geraspte citroen schil, wat vanillesuiker, een of twee druppels amandelolie en wat zout. Men zeve de bloem met het zout. Vervol gens roere men de boter met de bas terdsuiker tot „room" in een verwarm de kom, roere één vvoor één de eieren, die vooral niet te koud mogen zijn (men legge ze dus tevoren enige tijd in een verwarmd vertrek) door de bo ter en roere daarna bij kleine hoeveel heden tegelijk er de bloem door. Men moet het deeg vooral goed luchtig op kloppen. want hoe meer lucht het ge bak bevat, des te smeuïger wordt het (dit is vooral voor u van belang). Nu brenge men alles over in een met bo ter bestreken en met paneermeel of bloem bestrooide cakevorm en late de cake in een matig warme qven onge veer anderhalf uur lichtbruin en gaar worden. Vraag: Jaren geleden heb ik gele zen van het Nijmeegse raadsel. Wat hield dat in? Antwoord: Het raadsel van Nijme gen kan als volgt uitgelegd worden: „Hulbert de oude man trouwt voor zijn eerste vrouw Anna, een weduwe, heb bende een voorzoon Gijsbert en teelt bij haar zijn twee zonen in het rood, Agam en Arend; deze vrouw gestor ven zijnde, trouwt hij nu voor zijn twee de vrouw weder een weduwe, genaamd Beel. die een voordochter had ge naamd Jacomijn en krijgt bij haar de twee zonen in het groen. Bartel en Barend. Ondertussen trouwt (ie voorzoon van de eerste vrouw met de voordochter van de tweede vrouw van welk huwelijk een dochter de vrucht was, Charlotte genaamd, deze wordt vervolgens de derde vrouw van de oude man, bij welke hij zijn twee jongste zonen in het wit, Casper en Coenraad genoemd, verwekt." Wellicht stelt u er belang in een kaart (ansichtsformaat) tc bezitten van dit raadsel. De firma H. ten Hoet. Burgstraat naast het stadhuis te Nij megen, kan u eraan helpen. Vraag: Zijn er in ons land geïn stitueerde kerken of gemeenten van de adventisten of zevende dagsadventis ten? Zo ja, in welke plaatsen en hoe groot is het ledental in Nederland. Antwoord: De zevende-dags-adventis- ten hebben inderdaad geïnstituteerde gemeenten zoals te Alkmaar, Amster dam, Apeldoorn, Arnhem, Dordrecht, Enschede, Goes, Gouda, 's-Gravenhage, Groningen, Haarlem, Hilversum. Hoo- gevecn. Huis ter Heide (waar ook het theologisch seminarium gevestigd is). Leeuwarden. Leiden, Meppel. Middel burg N)jmegen, Rotterdam, Utrecht en Veendam. Het ledental van elk der gemeenten is niet precies op te geven, maar in totaal gaat het om een groep van ongeveer drieduizend lidmaten, on gerekend dus de jongeren. In 1940 was het aantal lidmaten ongeveer 1500, maar als de resultaten van de volks telling bekend worden, zal men meer gegevens hebben. Met adventisten en zevende-dags-ad- ventisten wordt dezelfde groep bedoeld, maar er zijn ook kleine groepjes, die zich adventisten of zevende-dags-bao- tisten noemen, maar deze maken niet deel uit van de grotere gemeenschap. Opmerking van lezer: Behalve de door u tegen de plantenziekte spint ge noemde middelen, kan ik u ook amme- noel noemen, waarmede men spoedig een einde kan maken aan deze ge vreesde plantenziekte. Antwoord: Inderdaad is ammenoel een voortreffelijk bestrijdingsmiddel. Aangezien er steeds nieuwe middelen op de markt komen, en wij slccnts kleine opsomming van middelen n, hebbe ioofd gezien. Vraag: Wat is kraantje Lek, een plaatsje of een kroegje en waar ligt het? Antwoord: Kraantje Lek kan beteko nen een café of een babbelkous. De ze aanduiding is indertijd als naam aangenomen voor een zeer bekende uit spanning met speeltuin nabij Haarlem. Vraag: Is er een middel om rook- aanslag te verwijderen van schilderij en? Antwoord: Rookaanslag op een schil derij kan men verwijderen met behulp van een watje, gedrenkt in zuivere al- cohal. Het is echter riskant zelf hier mede op een goed schilderij te ex perimenteren, daar sommige vernissen en verfsoorten door alcohol opgelost worden. Men doet daarom beter een goed schilderij door een restaurateur vakkundig te laten opknappen. In de regel is ook de vernislaag vergeeld, waardoor het schilderij donkerder en vuiler lijkt dan het in werkelijkheid is. Het kan dan tevens van een nieuwe vernislaag worden voorzien. Vraag: Mijn wasmachine heeft zwar te rubberpoten en nu is op mijn lino feit in de keuken een aantal bruine kringen ontstaan doordat de poten nat werden. Op aanraden van een kennis heb ik de vlekken behandeld m?t pe troleum. vim en zeepsop, maar zon der resultaat. Is er ook een middel? Antwoord: De z.g. natuurrubber lost op in koolwaterstoffen, o.a. benzine. Dergelijke rubbervlekken en strepen op linofeit kan men dus met behulp van wat benzine wegpoetsen. Men den- ke er goed aan, dat er geen vuur in de nabijheid mag zijn. Voor de rub- berdoppen onder de wasmachine wor- ook vaak kunstrubber of plastic ge bruikt en deze stoffen lossen niet in benzine op. Vlekken zijn dan zeer moeilijk te verwijderen, meestal al leen door veelvuldig boenen, dus hoofd zakelijk door wegslijten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2