J Vakorganisatie neemt centrale plaats in KRONIEK Leven van Christus in rock en roll Stakingen blijken nog onv ermij delij k Vijfentwintig jaar geref. werk onder schippers Opleggen dwangsom in strijd met menselijke ivaardigheid? llilll KINDERBIJSLAG Een woord voor vandaag Arbeid nu in het overgangsstadium Recessie in V.S. bijna ten einde H BEU! Wettelijke regeling van werkstaking (Van onze sociaal-economische redactie) DE staatscommissie, die aan de regering advies heeft uitgebracht over de wenselijkheid van een wettelijke regeling van de werk staking, is algemeen de gedachte toegedaan, dat er plaats moet zijn voor de werkstaking. Twee zeer belangrijke vragen, die zich hierbij voordeden, wil men komen tot een wettelijke regeling, waren: 2 Wie is er verantwoordelijk voor een werkstaking, wie kan dus aanspra kelijk gesteld worden en met name welke is de plaats van de betrokken vakorganisatie? 2 Is het niet in strijd met de menselijke waardigheid een stakende arbeider op grond van een rechterlijke uitspraak te dwingen weer aan het werk te gaan, op straffe van betaling van een dwangsom en dat terwijl hem geen ontslag gegeven wordt en hijzelf op grond van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingendit ontslag ook niet kan nemen? Deze gevallen kunnen zich namelijk voordoen indien de rechter een staking onrechtmatig verklaart. Minister Samkalden had in zijn voor ontwerp aan de staatscommissie een wettelijke regeling voorgelegd, waarbij aan de vakorganisatie een centrale De vergadering van de partijraad der K. V.P. heeft zich uitvoerig beziggehouden met het ontwerp algemene kinderbijslag wet. Vele kranten hebben daarop het nodi ge commentaar gegeven. Zo schreef De Tijd De Maasbode o.a.: „Niet star vasthouden aan het bestaande wetsont werp, maar evenmin zover gaan, dat de kin derbijslagwet door de zelfstandigen ont aardt in een opgepoetste noodwet. Tussen deze grenzen ligt de beleidsopdracht welke de partijraad heeft medegegeven aan de Tweede-Kamerfractie van de K.V.P. Het zijn zeer vage grenzen. Er kan nog van al les met de algemene kinderbijslagwet ge beuren. Op deze manier is echter wel voor komen, dat het komende overleg in de Ka mer in vruchteloze Prinzipienreiterei zal verzanden, althans wat de K.V.P. betreft, terwijl de belanghebbenden voorts mogen verwachten, dat er voor hen „iets redelijks" zal overblijven. De K.V.P. heeft zich niet laten overrom pelen door de opdringende vrijage van de beer Burger. Zij zou dit, ondanks deze ver standige grensafbakening, niettemin toch gedaan hebben wanneer de partijraad de fractie had gedwongen zich aan een nauw keurig omschreven termijn te houden, waarbinnen de regeling, of de gewijzigde regeling, een feit geworden moest zijn. De voorzitter van de partijraad heeft dat met enige moeite, men mag wel zeggen uit alle macht, weten te voorkomen. Zo is dus nu te verwachten, dat de behandeling van de algemene kinderbijslagwet tenminste niet het geforceerde verloop zal krijgen dat de Partij van de Arbeid haar heeft pogen op te leggen. Daaruit was niets goeds te ver wachten. Nu de K.V.P. weigert zich op dit moment in een dwangpositie te laten brengen, is hel gevaar van een crisis weliswaar niet bezworen, maar in ieder geval heeft men de zaak op zijn minst weten te temporise ren. Dat is verstandige politiek te noemen. Onderkend is dat de hand welke mr. Bur ger de K.V.P. heeft toegestoken, niet zo gul is nis het lijkt. De komende tijd biedt de gelegenheid de hand welke de socialisti sche fractievoorzitter op de rug houdt, op liaar inhoud te onderzoeken. Van de ande re kant is op de partijraadsvergadering op verheugende wijze duidelijk geworden, dat de negatieve, de uithollende manier waarop de V.V.D. meent te kunnen omgaan met de belangen van volksgroepen voor welke een kinderbijslag voor zelfstandigen met name van belang is, haar grenzen heeft. In het gevecht om wat door de K.V.P. reeds al te lang een halszaak genoemd wordt, zijn ook op dat front dus de laatste loopgraven getrokken." En het Algemeen Handelsblad zegt om.: „Wat de kinderbijslagverzcke- ring betreft, constateert de heer Andries- sen, dat het kabinet de mening blijft huldi gen, dat een algemene kinderbijslagregcling tot stand moet komen. Gezien de confli terende meningen op dit terrein, kunnen wij, ook na 's lieren Andriessens rede, niet inzien waarom deze gehele moeilijke kin-, derbijslagregeling geen „vrye kwestie voor hel kabinet zou mogen zijn. Tamelijk dreigend geeft do heer Andriessen te ken nen, dat, mocht geen bevredigende oplos sing voor deze kinderbijslagrcgeling wor den gevonden, mch „wellicht belangrijke en ingrijpende veranderingen" in de interne politieke verhoudingen kunnen voordoen. Niettemin blijft bij hopen op een bevre digende regeling. Het zou uiterst vreemd zijn, als een conciliant man als de heer An driessen. hier alles op haren en snaren zou zetten. Trouwens, de besprekingen tussen minister Van Rooy en do desbetreffende Kamercommissie zijn nog in volle gang. Dreigende woorden kunnen daarbij beter afwezig blijven. Toch sloten de lieer An driessen en tevoren de partijvoorzitter mr. Van Doorn een „verzoende" oplossing geenszins uit. Het was ook de K.V.P.-partijvoorzitter, die met een enkel woord sprak over de uitlating van mr. Burger tijdens het P.v.d. A.-congres te Rotterdam. Daar werd ge neigdheid tot terugkeer in de regeringsves- te en een samengaan met de K.V.P. ge toond. Op deze invitation a la valse heeft mr. Van Doom natuurlijk geen positief antwoord gegeven. Slechts concludeerde hij dat het „pikant" ia, dat de heer Burger maar al te graag de oppositie zou willi verlaten en zijn mannen in de regering, v terug zou willen zien. Q Het antwoord op de P.v.d.A.-vrijage bleek dus vooralsnog met een blauwtje gelijk te|| Meningsverschil over arrest van Hoge Raad (Van onze sociaal-economische redactie) HET werk erbij neergooien, in staking gaan is gelukkig in Nederland een zaak, waartoe men niet zo gemakkelijk over gaat. Er moeten werkelijk wel heel belangrijke dingen op het spel staan, wil een bonafide Ne derlandse vakorganisatie de aan gesloten werknemers adviseren het werk neer te leggen en wil de Nederlandse arbeider dit ook in derdaad doen. De gang van zaken in het Nederlandse bedrijfsleven is na de oorlog wel getekend ge weest door een algemeen heer sende arbeidsvrede. Maar dat de stakingsmogelijkheid toch niet gemist kan worden, dat heeft juist dit vredelievende Neder landse bedrijfsleven de laatste ja ren aangetoond. Want niettegenstaan de de gunstige gang van zaken kwa men er toch stakingen voor. Zo werden vorig jaar de bouwvakken zelfs door een vrij langdurige sta king getroffen en het is nog slechts kortgeleden, dat spontane acties on der de arbeiders het werk in een aantal grote metaalbedrijven enke le dagen stil legden. Oii geoorloofd? Waar gaat het nu bij dergelijke sta kingen om? Is daar een ongeoorloofde actie in het geding, die niet meer past in ons maatschappelijk gebeuren? Een actie, die zo snel mogelijk de kop inge drukt moet worden om haar snel te kunnen vergeten? Of moet de staking gezien worden als een recht van de werknemer, waarvan hij op bepaalde ogenblikken gebruik mag maken, in dien andere middelen om zich te doen gelden te kort schieten? Dezer dagen is er een rapport van een staatscommissie gepubliceerd, waar in de regering geadviseerd wordt over het al of niet wettelijk regelen van de werkstaking. Niet noodzakelijk Voorshands achten twee leden van de commissie, de hoogleraren De Gaay Fortman en Van Esveld, een wettelij ke regeling niet noodzakelijk. Niet om dat deze leden een staking onder alle omstandigheden afwijzen, maar omdat zij de mogelijkheid van werkstaking ju ridisch al voldoende vastgelegd achten op dit moment. Verwezen wordt daar bij naar een recente uitspraak van de Hoge Raad in de stakingszaak van de Panhonlibco-schepen. De Hoge Raad heeft toen uitgesproken, dat het neer leggen van de arbeid in verband met een staking niet in ieder geval wan prestatie van de arbeider behoeft te be tekenen. Sommige juristen lezen in dit arrest een erkenning van het stakingsrecht. Anderen menen echter, dat men hier in het gunstigste geval slechts te ma ken heeft met een uitbreiding vam de mogelijkheid tot deelneming aan een staking. Er zou echter beslist geen stakingsrecht worden gecreëerd. Een vergelijking wordt gemaakt met de doodslag uit noodweer, die geen straf tot gevolg heeft. Bij doodslag in alle andere gevallen volgt er echter wel een straf. Evenzo gaat het in het ar rest van de Hoge Raad om bijzondere gevallen, die niets zeggen over de sta king in het algemeen, aldus de mening van andere juristen. Het derde lid van de staatscommissie, prof. Van der Ven, vindt de wettelijke regeling van de werkstaking ook niet opportuun, zelfs nog. afgezien van ge noemd arrest van de Hoge Raad. Al leen het vierde hooggeleerde lid, prof. Levenbach, verklaart zich wel voorstan der van een wettelijke regeling. De com missie heeft er zich toen toch maar over beraden, hoe een wettelijke rege ling eruit zou moeten zien, als het zo ver zou komen. Behalve de vier genoemde hooglera ren in het arbeidsrecht, mr. W. F. de Gaay Fortman, mr. M. G. Levenbach. mr. N. E. H. van Esveld en dr. F. J. H. M. van der Ven, hadden nog twee ambtelijke leden zitting in de commis sie namelijk de heren C. J. Nierstrasz en L. de Vries. De commissie heeft haar advies uitgebracht aan de hand van een voorontwerp ter wettelijke re geling van de stakingen, dat indertijd door minister Samkalden aan de ad viesaanvrage was toegevoegd. Advertentie Aan dit etiket herkent V herenkleding die gemaakt is volgens het nieuwe, wetenschappelijk ontwik kelde maatsysteem 4D. 9 van de 10 Nederlandse mannen passen perfect in 4D-kIeding. Uw maat bestaat in herenconfectie Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hilversum, wijkgem. P. M. van Galen te Gorinchem; te Goes, vac. J W. Coenraad (toez.): W. Janssen te Rekken: te Terborg (toez.): C. J. F. Antonides te Obdam; door de Generale Synode als pred. voor buitengewone werkzaamheden (arbeid zeelieden, Rouen Frankrijk): J. v. d. Burg. kand. aldaar. Aangenomen naar Steggerda (toez.): E. G. Boesenkool te Aarlanderveen. Beroepbaarstelling: A. J. van Binsber- gen, vic. te Utrecht is beroepbaar. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Hijum en Finkum: J. de Waard. kand. te Rijsoord; te Oudega (W.): M. Kievit, kand. te Numansdorp. Aangenomen naar Nieuw Amsterdam: G. Haaksma te Ee (Fr.): naar Melbourne, Australië. Reformed Church: T. J. Ha gen te Deventer. Examens: aan de V.U slaagde voor het prop. examen theologie: J. G. Kirchner te Amsterdam.; GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Bedankt voor Groningen, vac. J. Sme- Jik: G. Zomer te Bunschoten-Spaken burg. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Alphen a. d. Rijn: G. Blom te Meerkerk en H. van Leeuwen te Arn hem. Bedankt voor Hasselt als schippers- pred.: J. M. Visser te Dokkum. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Rijssen: W. Hage te Mid delburg. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Bruinisse: T. Dorresteyn te Opheusden. plaats werd toegekend. Voorgesteld was in het Burgerlijk Wetboek een artikel van de volgende inhoud op te nemen: „De verplichting van-de arbeider om bedongen arbeid te verrichten is geschorst, indien hij deelneemt aan een werkstaking, waarvan de leiding berust bij een vakvereniging van arbeiders, tenzij de werkstaking ten doel heeft de werkgever te be wegen tot gedragingen, welke in strijd zijn met voor hem geldende bepalingen van een collectieve ar beidsovereenkomst of welke in strijd zijn met de wet". GEEN ONDERSCHEID In het ontwerp heeft de minister geen onderscheid gemaakt tussen erkende en niet-erkende vakverenigingen. Zijn me ning is geweest dat wanneer er zich ongeregelde stakingsacties voordoen, zogenaamde wilde stakingen, de niet bona-fide vakverenigingen zich niet lan ger achter tijdelijke comité's kunnen verschuilen, doch met hun verantwoor delijkheid voor de staking in het volle daglicht zullen moeten treden. Dit standpunt houdt in, dat de oproep van elke vakvereniging tot staking niet meer een oproep tot wanprestatie is. Daarom kan de oproep op deze grond geen onrechtmatige daad zijn. Wel sloot minister Samkalden in zijn voor ontwerp de mogelijkheid niet uit, dat de oproep van een vakvereniging tot staking op een andere grond toch on rechtmatig kan zijn. De mogelijkheid, dat de rechter een staking als onrecht matige daad veroordeelt, wordt dus opengelaten, indien het besluit in strijd blijkt met de zorgvuldigheid, welke in het maatschappelijk verkeer jegens derden betaamt. ANDERE MENING Geen van de vier hoogleraren, die de regering over een wettelijke regeling van de staking hebben geadviseerd, hebben zich echter kunnen vinden in de formulering van het voorontwerp. Drie hoogleraren, namelijk de profes soren De Gaay Fortman, Levenbach en Van der Ven, willen de vakvereniging er helemaal buiten laten. Zij stellen de volgende aanvulling van artikel 1639 A van het Burgerlijk Wet boek voor: „De verplichting van de arbeider om de bedongen arbeid te verrich ten is geschorst, indien hij deel neemt aan een werkstaking". Prof. De Gaay Fortman heeft boven dien nog de politieke staking willen uitsluiten door de zaak te beperken tot een tegen de werkgever gerichte werkstaking. OVER ÉÉN KAM Dit standpunt houdt dus in, dat wil de stakingen en stakingen uitgeroepen door bonafide vakorganisaties over één kam geschoren worden. In beide gevallen heeft de arbeider niet meer de plicht de bedongen arbeid te ver richten. Uitgezonderd worden de werkstakingen, die ten doel hebben de werkgever te bewegen tot gedra gingen. welke in strijd zijn met hem bindende bepalingen van een collec tieve arbeidsovereenkomst, met bepa lingen van een op hem toepasselijke regeling gegeven door of namens een bevoegd publiekrechterlijk orgaan of met de wet. CENTRALE PLAATS Terecht kan men zich hier afvragen, of niet al te veel voorbijgezien wordt aan de belangrijke plaats, die veelal de vakbeweging bij een staking inneemt. Werkstaking in jaartallen Hieronder volgen enkele jaar tallen uit de geschiedenis van de ontwikkeling van de werk staking in ons land. 1372. Voorzover bekend eerste werkstaking en wel onder de Leidse vollers. Meesters en knechten trokken de stad uit om hun looneisen kracht bij te zetten. Als straffen op ar- beidsstaking golden indertijd: doodstraf, gevangenisstraf en verbanning. 1811. Afkondiging van het zo genaamde coalitieverbod. In navolging van de Franse wet geving werd ook in ons land werkstaking in welke vorm ook gestraft met twee tot vijf jaar gevangenisstraf. 1872. Opheffing van het coali tieverbod, waardoor het straf rechtelijk karakter van de werkstaking werd weggeno men. Er kwam een vrijheid tot staken, maar geen sta kingsrecht. Dr. A. Kuyper er kende de werkstaking als ethisch rechtsmiddel. 1891. Het eerste christelijk-so- ciaal congres aanvaardde het recht van werkstaking, mits in elk geval nooit als politiek in strument of als moedwillige contractbreuk gebruikt. 1902. Ds. A. S. Talma schreef in „De vrijheid van de arbei dende stand", dat de werk staking niet principieel ver werpelijk is als middel om arbeidsvoorwaarden te ver krijgen, die de arbeiders in staat stellen hun goddelijke roeping te vervullen. 1917. De algemene vergadering van het C.N.V. aanvaardde de staking als rechtsmiddel, over de precisering van onderdelen bestond echter nog verschil van mening. Het is dikwijls de vakvereniging die op roept tot staking, die de mensen be weegt tot deelneming aan een staking, die het voor vele werknemers moreel onmogelijk maakt niet aan de staking deel te nemen. Wij vragen ons daarom af, of hier niet ten onrechte de centra le plaats van de vakvereniging over het hoofd Is gezien. De verantwoordelijk heid moet naar onze mening meer ge legd worden waar zij behoort. De vak organisaties zullen hier zelf ook prijs op stellen. RADICAAL Meer begrip kunnen we daarom hebben voor het afzonderlijke stand punt, dat prof. Van Esveld heeft in genomen. Hij heeft als zijn mening in het rapport vastgelegd, dat de ver plichting van de arbeider om de be dongen arbeid te verrichten is ge schorst, indien hij deelneemt aan een werkstaking, waarvan de leiding be rust bij een rechtspersoonlijkheid be zittende vakvereniging van arbeiders. Hiervoor gelden ook weer dezelfde uitzonderingen als op het standpunt van de overige drie hoogleraren. Prof. Van Esveld gaat echter wel zeer radicaal aan de zijde van de vak organisaties staan. Voor een staking buiten deze organisaties is bij hem geen plaats. De rechter zal dus in alle om standigheden een andere staking moe ten veroordelen. Wij vragen ons af, of een dergelijk radicaal standpunt in de praktijk altijd billijk werkt. Naar onze mening zal er toch ook enige ruimte gelaten moeten worden voor een rechtmatige staking buiten de bonafide vakbonden om. Wij komen daarmee dicht bij het standpunt, dat minister Samkalden heeft ingeno men in zijn voorontwerp. Prof. Sam kalden stelde ook als criterium, dat de leiding van de staking moet berusten bij een vakvereniging, maar hij maak te daarbij geen verschil tussen een er kende en een niet-erkende vakvereni ging. Prof. Van Esveld wil echter al leen van de rechtspersoonlijkheid bezit tende vakvereniging weten. Hij over weegt daarbij het volgende: „Naarmate de sociaal-economische grondslagen der maatschappij recht vaardiger worden, vermindert de grond voor de stakingsvrijheid. De verant woordelijkheid van de arbeider om zich conform de rechtsregels te gedragen, neemt toe. In het licht van deze ont wikkeling is er dan ook geen reden de Advertentie STANDAARD STAPPERS uiterst sterk en voordelig MAAT27.. 9.75 36-4013.75 28-31 ....11.25 32-35 .12.50|6V?-12 ..15.95 KumtiteiU-icAoenen. In de rede over de laatste dingen zegt Jezus dat de eindtijd. L zal beginnen met oorlogen en oorlogsdreiging. Maar dat is W- slechts het begin. Dan komt een tijd van vervolging, van afval en van verkoelde liefde voor God. Wie volhardt tot'fW$ het einde, zegt de Heiland dan, die zal behouden worden. Deze zin geeft de indruk dat onze verlossing afhankelijk i«r van onze volharding. Dat woord volharding komt vaak voor in de bijbel, maar niet om aan te geven dat het aan ons ligt. De volharding bestaat niet uit het doen van dingen, maor.^ uit het opzien naar boven. Wij mogen ons niet laten ver strik- |E0| ken door de dingen van de dag, laten verblinden door de duisternis van onze omgeving. Het gevaar is zo groot dat wij worden meegesleurd door de zuigkracht van onze omgeving. Dat is de tijd dat er velejl profeten zullen opstaan, niet om van God te spreken, maar [p om er velen te verleiden. Het zijn profeten die het uitzicht op God kwijt zijn en profeteren vanuit de nood van hunl-*^ tijd. Er wordt tegenwoordig veel gesproken over een eigentijdse een moderne (niet in de zin van vrijzinnigeprediking.' Daarin schuilt echter een geweldig gevaar. Wie teveel met zijn eigen tijd bezig is, verliest Gods tijd zo gemakkelijk uit het oog, en raakt dan het doel van zijn leven kwijt. Vol harden is blijven opzien naar boven. Rij'ksi bie li testa fOpre leid Schilder kleurig, Schilder vlak, Neem Ceta-Bever CETALAC stakingsmogelijkheid wettelijk vast te leggen. Een nieuw gezichtspunt is even wel opgekomen door de dwangsom-ju risprudentie. Wanneer om die reden een wettelijke regeling onder ogen wordt gezien, behoort zij de staking alleen toe te laten in bona-fide gevallen. De staking moet geleid worden door bona fide vakverenigingen, omdat anders een te ruime marge zou worden gela ten aan ondermijnende acties." AANSPRAKELIJK Ons lijkt dit standpunt tc radicaal. In derdaad zal dc verplichting van de ar beider om de bedongen arbeid te ver richten als geschorst beschouwd moe ten worden, indien hij deelneemt aan een werkstaking geleid door bona fide vakorganisatie. Niet de individu ele arbeider, die in staking is gegaan, maar de vakvereniging is dan juridisch aansprakelijk. Wordt de staking als onrechtmatig door de rechter veroor deeld, pas dan worden behalve de vak. vereniging ook de stakende arbeiders aansprakelijk. De onrechtmatigheid van een staking van niet bij een bonafide vakorganisa tie aangesloten arbeiders zal niet zon der meer vast moeten staan. Deze sta kers moeten individueel aansprakelijk worden gesteld voor hun handelwijze, maar de al of niet rechtmatigheid zal ook hier door de rechter vastgesteld die nen te worden. Behalve de plaats van de vakorgani satie is ook de wenselijkheid van het opleggen van een dwangsom aan sta kende arbeiders een uitermate belang rijke zaak als het gaat om de wettelij ke regeling van de werkstaking. Indien een staking onrechtmatig wordt verklaard, mag er dan aan de stakers individueel een dwangsom wor den opgelegd, die betaald zal moeten worden, indien zij niet het werk bij hun oude werkgever hervatten? Op het ogenblik is de situatie zo, dat dit inderdaad gebeurt. Dit is zelfs het geval, indien een werknen\er ont slag heeft genomen zonder tóestem ming van de werkgever en van het Gewestelijk Arbeidsbureau. Op grond van het nog geldende Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen kan hij door de rechter gedwongen worden het werk te hervatten op straffe van betaling van een dwangsom. Zijn maatregelen als dwangsom en lijfsdwang (gijzeling) bij onrechtmatige staking en geweigerd ontslag geen ver schijnselen, die niet meer in onze tijd passen? Is het niet In strijd met de menselijke waardigheid een arbeider te gen zijn zin onder dwang bepaald werk te laten verrichten? De ontslagmoge lijkheid met eventuele betaling van schadevergoeding lijkt ons hier voldoen de. De werkgever heeft immers bij sta king het rech» zijn werknemers op staande voet te ontslaan, de werknemer verkeert echter via het B.B.A. nog steeds in de onmogelijkheid om na het onrechtmatig verklaren door de rechter van een staking ontslag te nemen. De werkgever voelt er over het alge meen niet veel voor, ook niet bij een staking, om zijn werknemers te ont slaan, omdat het nu eenmaal niet mee valt nieuwe werkkrachten aan te trek ken. Bovendien is het niet zo moeilijk om een kort geding aanhangig te ma ken en een rechterlijke uitspraak op korte termijn (over het al dan niet rechtmatig karakter van een staking) te forceren. Vooral na de oorlog is van het kort geding veel meer gebruik ge maakt, omdat het karakter van deze procedure is veranderd en vereenvou digd. Het moet naar onze mening mo gelijk zijn de werkstaking wette lijk te regelen en gelijktijdig straf fen als dwangsom en lijfsdwang in geval van onrechtmatige staking af te schaffen. Zoals ook al door anderen is gesuggereerd zou het wellicht goed zijn, dat thans na het advies van de hoogleraren door de regering ook nog eens advies over de wettelijke regeling van de werkstaking werd gevraagd aan mensen, die meer met de praktijk van het bedrijfsleven te maken hebben. Wij denken daarbij aan een college als de Sociaal-Econo mische Raad. De Britse commerciële tele visie heeft de godsdienstige uitzending van zondag ge bruikt velen zeggen reeds misbruikt om een rock en roll-veraie van het leven van Christus op te voeren. Gekleed in een blauwe spijkerbroek en een gestreept sporthemd speel de een 19-jarige jongen Roy Harkness de rol van Gods Zoon. Reeds de aankondiging van het apel had de gemoede ren in beweging gebracht en 17 leden van het Lagerhuis er toe aangezet om een protest in te dienen. Maar het spel „Een Man sterft" ging gewoon door. In deze rock en roll-passion zong bijvoorbeeld Judas, vlak voor hij zijn Heer verried: „Ik moet geld hebben snoesje; ik weet het te krijgen, poesje: ik ga en geef 'm aanEen meisje zong begeleid door een kleine band in losse calypso stijl: „Lieve Jezus, wijs cn goed, sloegen we aan een kruis van hout. geboren in een geleende stal, werd Hij begra ven in een geleend graf." Het spel was geschreven door een presbyteriaanse pre dikant, ds. Ernest Marvin uit Bristol. Het was speciaal be doeld voor de opgeschoten jeugd en wil uiting geven aan het verzet van veel jongeren tegen de conventies van deze tijd. De woorden van liedjes be vatten bijtende aanvallen op de zelfzucht, de onverschil ligheid en het cynisme van onv dagen. Bijna altijd pre zen zij de christelijke deug den, uiteraard in een modern kleed gestoken. De uitzending heeft de pos terijen druk werk geleverd. Reeds onmiddellijk na de uit zending stond de telefoon rood gloeiend. Volgens de leiding van de Britse t.v.-maatschap- pU I.T.V. heeft „het idee van een Christus in een spijker broek tal van kijkers ont roerd." Maar eerlijkheidshalve werd er aan toegevoegd: „na tuurlijk waren er ook, die zich beklaagden." HU heeft echter niet gezegd hoe groot het percentage „ontroerden" en het percentage „ontstemden" was. Oegst mverj hermi pen ►neeÜÉ antie' Wille Btthéi (Van een onzer verslaggevers) mon Op tweede paasdag wordt in fwüJ Zeist het vijfentwintigjarig be-Go1** staan gevierd van de arbeid derrt Ps Gereformeerde kerken onder de, schippers. Op die dag zullen vele^tiC schippers met hun gezinnen hetero! water even vaarwel zeggen om ineenite het bosrijke maar waterarme Zeist een familiedag mee te maken. Dat, is dan de enige festiviteit, die aanWhoii- dit jubileum luister geeft. B Want voordat in 1936 de destijds gehou-i den generale synode dit werk kerkelijkérnxx maakte, werden de varende leden der Ge- RJc. reformeerde kerken beslist onvoldoende berha pastoraal verzorgd. loma'i Er werd wel iets gedaan. Want in ver- Het j schillende plaatsen hadden leden van dejomti, Gereformeerde kerken privé een organ i- satie of comité op touw gezet. daarin ging het toch allereerst om evan-TZ, gelisatiewerk. Sommigen zullen zich mis-j™^ schien de naam herinneren van ds. J. M"1 Versteegt, eens zelf schipper hij had de ankers nog op zijn handen die veel fel-avt gedaan heeft voor de G.E.O.S. (Geref. iLuith evangelisatie onder schippers) te Rot- ecum ter dam. Lei Eigenlijk was voorheen de ambtelijke (est G bearbeiding van de schippers ook niet zoL nodig. Het contact met de domiciliege-r meente was groter dan nu, daar menl elk jaar in die plaats overwinterde. Dit F duurde slechts enkele maanden, doch in Puig die tijd kon er scheepsbezoek gedaan >aan« worden. De kinderen kregen catechi satie soms enkele malen per week en men kon normaal meeleven met de Steei gemeente. Mig Na de eerste wereldoorlog veranderde bd«rw dit. De houten schepen werden door sta- Amb t "aaien len, gemotoriseerde vaartuigen vervan-ipion gen. Het overwinteren raakte er uit. Daar- Rest. door werd ook het contact met de kerkLj slechter. I Een nevenverschijnsel was, dat de kin-?. deren minder onderwijs ontvingen, en dat men, mede als gevolg van de econo-T"®1 mische crisis tot een vrij laag niveau af-00 zakte. [Den De contacten met de kerk werden ver- laagst stevigd toen in 1936 de arbeid onder de TiiiUc schippers begon. Ds. M. de Wit te Rot-^ terdam-Delfshaven zou in 1943 de; eerste schipperspredikant worden. Na hem ls te Amsterdam ds. G. J. van Kamp bevestigd en te Maasbracht ds. Ljgng C. Maan. Naast deze fulltimers werken nog de predikanten van Staveren. Valthermond, Lobith, Wemeldingen, Ruhrort en Keulen voor een deel van hun tijd onder de schippers, terwijl voorts te Wanne-Eickel, Groningen, Lobith en Rotterdam evan-"6® 1 gelisten werkzaam zijn. I De deputaten, van wie ds. P. Robbers wow te Rotterdam voorzitter en ds. P. Klap wijk te Hoogezand secretaris is, (hebben een bureau te Rotterdam, waarvan de Casi heer J. Valkenier de leiding heeft. i Nei Lido Sociologisch onderzoekgL^ jee» Het is duidelijk dat de contacten tus- Rex sen de predikanten en de schippers niet jke a altijd gemakkelijk te leggen zijn. Ds. de Wit, die het begin daartoe moest maken, heeft ons uiteengezet hoe moeilijk hetn j. was om in dit werk thuis te komen. L_v Zonder medewerkers (ouderlingen en 1 lectuurverspreiders) zou het beslist niet® lukken. Ook is er de „papieren dominee", het maandblad „Contact over water", dat aan alle gereformeerde schippers wordt toegezonden. In „Het toplicht" beschikt J men over een evangelisatieblad voor de varenden. Er wordt méér gedaan dan rechtstreek se geestelijke verzorging. Men heeft een centrale bibliotheek voor de leden op de schepen. Odk is er een gezinsver- zorgster, die bij het uitvallen van de schippersvrouw de huishouding aan boord kan verzorgen. De arbeid bevindt zich momenteel in een overgangsstadium. De schipper vaart verder dan vroeger. Hij komt nu in Bel- j gië, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, en zal in de toekomst tot de Zwarte Zee T\Jd kunnen komen. De geestelijke verzorging 'an wordt dan heel wat moeilijker. hnk De deputaten en predikanten volgen fch deze ontwikkeling nauwkeurig. Ook foorg wordt er gewerkt aan een sociologisch jcn_ onderzoek onder de schippers, uitgaande (e van de hervormde-, rooms-katholieke- en geref. sociologische instituten. Maar hoe de ontwikkeling ook zijn r*~s mag, op tweede paasdag zal men als schippersfamilie mèt geestelijke ver- v zorgers en deputaten dankbaar geden- Lcrel ken hoe er nu gedurende een kwart Lmj eeuw van goede pastorale arbeid onder foik, de varende gereformeerden sprake is. ichai tok loesl hein De hiree basss Jewe Af ril Volgens de directeur van de Ameri kaanse begroting, David Bell, is de recessie in de Verenigde Saten bijna het ten einde. In een zitting van de econo- «en mische commissie van beide huizen teld< van het Congres verklaarde hij, dat de economie in april in opwaartse rich ting zal gaan. In de zomer en het na jaar zal het herstel echter eerst goed op gang zijn. Bell zei dit in zijn toe lichting op de nieuwe begroting. d« e Ls h»ni

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2