Uw probleem is het onze
Martinez
Grootscheepse actie voor
hulp aan hongergebieden
Meningen van anderen
Vluchtelingen
nederzetting
krijgen eige;(
in Libanon -
Een kanttekening
OVER DURE WINKELS
RASSEN-
DISCRIMINATIE
VRIJWILLIGE BIJDRAGE?
Secretaris S.S.K.
is dankbaar
Voor vlijtige handen
Een woord voor vandaal
OMDAT de zon u liever is dan alle rijk
dom van de wereld, omdat de zon u blij en
gelukkig maakt en omdat die goede zon u
niet mag verblinden of vermoeien - ddlrom
CS) SUNGLASSES
Kardinaal Wyszynski stelt eisen
Priester-communisten
ontbinden organisatie
I
JN het winkelbedrijf hebben zich sinds 1945 nogal veranderingen voltrok
ken. In het bijzonder geldt dit voor de distributievormen in het levens-
mlddelenbedrijf. Woorden als zelfbedieningmaken en super-markets zijn voor
niemand meer onbekende begrippen.
Naar het voorbeeld van Amerika Is er in de afgelopen Jaren ln het levens-
mlddelenbedrijf een sterke drang gekomen naar grotere bedrijfseenheden.
Het heeft er wel opgeleken, dat een groot aantal middenstanders onder aan
voering van het grootwinkelbedrijf zich het hoofd wat op hol heeft laten bren
gen. Kostbare winkelcomplexen verrezen er met even kostbare inrichtingen
en grote bedragen werden er neergeteld voor de verbouwing van reeds
bestaande zaken.
Nu zullen wij de laatsten zijn om te beweren, dat in deze ontwikkeling niet
een gezonde aanpassing schuilt aan de eisen van de moderne tijd. We menen
dat de gemiddelde bedrijfsgrootte van de middenstandsondernemingen nog
wel enige tijd zal moeten blijven groeien, gelet ook op de sterke bevolkings
aanwas en het ongeveer stabiel blijvende aantal verkoopplaatsen. Ook de mo
gelijkheid, gebruik te maken van de onlangs afgekondigde verruimde vesti-
gingsbesluiten, welke een vergaande parallellisatie in het levensmiddelenbe-
drijf mogelijk maken, is over het algemeen afhankelijk van een vergroting
van de winkelruimten.
Maar toch ls hier naar ons gevoel een waarschuwing op zijn plaats; een recent
initiatief van een der grootwinkelbedrijven in ons land kan hier dienen als
een teken aan de wand. Dit winkelbedrijf heeft namelijk in een grote plaats
in het zuiden des lands een nieuwe zaak geopend, die opvalt door zijn sobere
inrichting. Het is een zeer eenvoudig gehouden supermarket, die in een
markthal is ondergebracht Behalve het kruideniersassortiment worden er ook
groenten en fruit verkocht, maar vlees ontbreekt, waarschijnlijk ook al omdat
hiervoor kostbaarder annaratuur nodig is. Uit alles blijkt, dat men het zo goed
koop mogelijk heeft willen doen.
Kennelijk heeft men hier met een proef te maken. Hoe zal het publiek rea
geren? Koopt het liever in een sober ingericht bedrijf, waar de artikelen wat!
goedkoper kunnen zijn (in genoemd bedrijf is dit ook inderdaad het geval)
of betaalt men liever iets meer om ln een prachtig ingericht bedrijf te kunnen
winkelen.
Ongetwijfeld zal dit experiment deze psychologische achtergrond hebben. Maar
ook menen wij hier te kunnen bespeuren, dat het grootwinkelbedrijf niet zo
daverend tevreden is over de resultaten, die met de dure winkelpaleizen ge
boekt zijn. Men wil het ook eens over een andere boeg proberen.
Voor de super-markets is inderdaad een plaats, maar het exploltfren ls niet
zo eenvoudig als velen wellicht gedacht hebben. Er zijn op het ogenblik reeds
veel kleinere middenstandsbedrijven die beter floreren, dan verschillende zelf
bedieningszaken en supermarkets.
Uit deze ontwikkeling valt voor de middenstander opnieuw te leren, dat voor
het uitoefenen van een bedrijf in deze moderne tijd het in de eerste plaats
aan komt op het ondernemerschap.
De middenstander is geen winkeliertje meer. die zich niet druk behoeft te
maken over risico's dragen en marktontwikkeling. De middenstander is volop
ondernemer geworden, en anders is er voor hem geen plaats meer. In gelijke
mate gaat dit ook steeds meer gelden voor het kleinere bedrijf in de landbouw.
De nieuwe vestigingsbesluiten in het levensmiddelenbedrijf openen voor de
middenstander vele perspectieven, maar alleen de man met ondernemerscapa
citeiten zal weten hoever hij springen kan bij de uitbreiding van zijn assor
timent. Hij zal de risico's tijdig onderkennen, die het gevolg zijn van de uit
breiding van zijn bedrijf.
Er wordt wel eens gesteld, dat een te scherpe concurrentie, waarbij de han
del geen redelijke prijs meer ontvangt, niet in het belang van de consument is.
Met verlies werkende ondernemingen kunnen het publiek geen voldoende
service meer bieden zonder in knoeierijen te vervallen.
Maar anderzijds geldt, dat van het publiek ook geen hogere prijzen gevraagd
dienen te worden dan strikt noodzakelijk ls, anders wordt het belang van
de consument evenzeer geschaad. Abnormaal dure winkelinrichtingen en te
veel grote winkelbedrijven kunnen gaan ten koste van het consumenten
belang.
Met het experiment dat op het ogenblik in een van onze zuidelijke steden
aan de gang is, kon het consumentenbelang wel eens meer gediend zijn.
(Advertentie)
Ook jeugd wordt
erbij betrokken
volk
mei
QP HEEL HET Nederlandse
zal in de eerste week van
een beroep worden gedaan om de
anti-honger-actie van de stichting Ne
derlandse organisatie voor interna
tionale bijstand met geld te steunen.
Via de 20.000 bedrijven zullen kaar
ten waarop een gulden aan postze
gels geplakt kan worden die her
inneren aan onze bevrijding van de
honger in 1945 in de huiskamers op
tafel komen en zo iedereen bereiken.
De opbrengst zal dienen om voedsel
deskundigen In West-Nigeria een
moestuin-plan te laten uitvoeren, dat
als een bolwerk tegen de honger de
mensen daar leert hoe en welke ge
wassen te kweken, die nodig zijn om
het leven te behouden.
Vanuit de gedachte van daadwerke-L
lijke gerechtigheid, aldus de vice-voor-
zitter van de NOVIB mr. F. J. C. Ba
ron van Voorst tot Voorst op een giste
ren te Den Haag gehouden persconfe
rentie, moet deze anti-honger-actie sla
gen, omdat de nood in vele landen zeer
hoog is. Hierop wees ook prof. dr. ir.
A. Vondeling, die het wereldvoedselpro
bleem van gelijke orde noemde als het
behoud van de wereldvrede.
(Advertentie)
In het Friesch Dagblad vonden
wij het volgende commentaar: „Toen de
bevolking over de aarde werd verspreid,
ging de stroom wel het laatst naar Austra
lië. Van het Noorden uit hebben sinds onze
middeleeuwen zich Australoïden, vroeger
Austraalnegers genoemd, op dit continent
gevestigd. Zij zijn nauw verwant met dc
Draviila's van Zuid-India. De technische
ontwikkeling bleef gering en het bleven no
maden, die leefden van de jacht. In het
laatst der 18e eeuw kwam er in Australië
een schip, dat enkele honderden misdadi
gers uit Engeland bracht. Zij waren ver
oordeeld tot verbanning naar Australië en
stapten er met hun bewakers aan wal. Zij
zijn de grondleggers van Sydney. Officieel
werden zij gerekend bij de Anglikaanse
kerk te behoren. Zo begon de vestiging van
de blanken in Australië. Dc zwarten zijn
nu vrijwel verJwenen; er zijn nog ongeveer
60.000 over. Zij leven grotendeels in reser
vaten, zoals de roodhuiden in Amerika. Hun
totemisme is voor de volkenkundigen uiter
mate interessant. Maar Australië is een
werelddeel met een blanke bevolking. En
de regering waakt ervoor, dat die bevol
king blank blijft. De immigratiewetten zijn
zécr streng. Toen Soekamo in Indonesië
dictator was geworden, wilden verscheide
ne Nederlanders emigreren uit Indonesië
naar Australië. Maar wanneer iemand een
Nederlandse vader en een Indonesische
moeder had gehad, dan werd hij niet toe
gelaten. Hij was van gemengd ras en zul
ke mensen kan Australië niet gebruiken.
Het heeft in zijn immigratiepolitiek de ras
sendiscriminatie een beslissende functie ge
geven. Precies hetzelfde kan worden ge
zegd van een ander dominion, n.l. Nieuw-
Zeeland. Daar is de oorspronkelijke bevol
king, de Maori's, ook vrijwel verdwenen.
Een rest wordt in stand gehouden en als
etnologisch merkwaardig aan toeristen ge
toond. Canada is het oudste dominion van
het Britse Gemenebest. Het heeft de immi
gratie sterk bevorderd, maar evenals Aus
tralië en Nieuw-Zecland er de band aan
gehouden, dat alleen blanken mochten bin
nenkomen. Zuid-Afrika is uit het Britse
Gemenebest vertrokken. De andere leden,
vooral ook Canada, vielen de apartheidspo
litiek van de Afrikaanse regering op een
dusdanige wijze aan, dat Afrika aan het
Gemenebest wel de schcidbrief moest ge
ven. Als Canada, Australië en Nieuw-Zee-
land nu eens gezegd hadden tegen minister
Verwoerd: wij sullen een zodanige immi
gratiepolitiek voeren, dat uit uw gebied een
miljoen Bantoes naar onze gebieden kunnen
emigreren; zij zullen er terstond het kies
recht en andere politieke rechten krijgen,
zich overal mogen vestigen, met -onze doch
ters mogen trouwen zonder enig wettelijk
bezwaar, enz..dan had de uitstoting van
Zuid-Afrika een ander aspect gekregen.
Maar deze dominions zijn, evenals de Ver
enigde Staten, kieskeurig wat de immi
granten aangaat. Zij discrimineren sterk,
ook wat ras en huidskleur betreft. En
in hun pers wordt op de heftigste wijze ge
raasd tegen de apartheidspolitiek van Zuid-
Afrika en veel geschermd met de rechten
van de mens. Wij willen hiermee niet de
apartheidspolitiek van Zuid-Afrika voor on
ze rekening nemen. Het gaat alleen maar
om het constateren van het feit, dat som
mige leden van het Gemenebest heel goed
weten wat rassendiscriminatie is en haar
rigoreus weten toe te passen, onder het
uiten van kreten van afschuw over wat an-
iorea doen op dit terrein".
In de Gereformeerde Kerkbo
de voor de classis Barendrecht
en Dordrecht schrijft ,,een kos
ter" een stukje over de vaste,
vrijwillige bijdrage. Hij is van
mening dat een bijdrage of vast,
of vrijwillig is, maar niet alle
bei tegelijk. Verder gelooft hü
eigenlijk niet zo veel van het vrij
willige en hij vertelt hierover
het volgende:
BIJ ONS knelde het laatst ook een
beetje, maar onze kerkeraad
wist er wel raad op en liet het rus
tig op een tekort aankomen. Toen
kregen we aan het eind van het
jaar te horen: alsjeblieft, gemeen
te! O. zei de gemeente, als het An
ders niet is... Dat is nu voor één
keer wel aardig, maar niet voor
altijd. Toen hebben ze. denk ik, de
dominee een tipje gegeven, al of
niet met bijgeleverde tekst. Hij
moest er op een zondag kennelijk
..over preken". Hij deed het. Hij
deed het zó, dat wel niet dadelijk
de guldens, maar dan toch de von
ken eraf vlogen. Over de heffing
van koning Hizkla voor de dienst in
de tempel. En dat het gaat om het
..brood der kerk", en dat de oude
Sikkel daar eens een mooi boekje
over geschreven heeft. En dat de
Here net brood der Kerk uit onze
hand ontvangen wiL
De mensen knikten en zeiden la
ter: onze dominee heeft het maar
.veer raak gezegd, dat kan ie wel!
O wee. dacht ik, zoiets zeggen ze
altijd wanneer ze van plan zijn om
er niets mee te doen. Die domi
nees zijn soms ook veel te gees
telijk. De portemonnaies gaan niet
in de kerk open, op de hoogten des
geloofs, maar thuis op de begane
grond! Maar dat snapt zo'n domi
nee natuurlijk niet.
DE KOSTER wél, want die heeft
juist met deze zaak veel te
maken. Het behoort nl. tot mijn
taak om de bijdragen te innen. Wat
doe je daar een mensenkennis mee
op! Overigens zijn we hier maar
gewoon het kind bij de naam te noe
men. Wij noemen zoiets, naar de
voornaamste post op de begroting,
..tractement ophalen". Het was na
de feestdagen weer tijd. Hizkia kon
al wat bezonken zijn. Of vergeten.
Het zij me vergeven, ik ben ook
van gemaakt. En het ook een beet
je practischer aangepakt Wat is dat
gemakkelijk, dat je hier alles van
elkaar weet. Dat wil zeggen: niet
alles, want wij weten wel niet van
elkaar of we ons ook beijveren, on
ze roeping en verkiezing vast te
maken, en of we misschien in ons
geloof ook een tobberdje zijn, maar
van de centen weten we toch wèl al
les!
Gereformeerd. Dat zal wel blij
ken uit het vervolg. Maar Griet
heeft nogal een mondstuk, zodat
haar metgezel op de levensweg het
nooit verder heeft kunnen brengen
dan tot „de man van Griet". Dat
is in de practijk ook voldoende,
want Griet reddert het wel. Ook de
kerkelijke bijdrage is een aangele
genheid van Griet, maar dat is niet
bevorderlijk voor het eindbedrag.
Maar Griet was nogal beteuterd
voor haar doen. Of ik het niet erg
vond. dat ze de volgende keer voor
tweemaal betaalde? Zeker wat
royaal geweest met de feestdagen.
Aldus bevond Griet zich in mijn
hand. Nou Griet, zeg ik, jouw mond
is ook groter dan je bijdrage! U
moet nl. weten dat het genoemde
mondstuk het best tot zijn recht
komt op vergaderingen. Er was
een vergadering om de vraag on
der de ogen te zien of onze zang
met de Hervormde zang en de over
wegend Hervormde fanfare samen
een kerstwijding zouden organise
ren. Griet was er uitvoerig en luid
ruchtig tegen en zij vestigde bijna
de indruk dat de engelen in de
Kerstnacht ook uitsluitend Gerefor
meerd waren. Ik heb toen gezegd:
ja maar, er staat toch dat de blijd
schap „al den volke" zou zijn. Dat
sloeg in en Griet verloor het, plus
een belangrijk deel van haar popu
lariteit. Ik geloof dat ze dat toch
pijnlijk ondervindt, al is ze die
avond niet geweest vanwege haar
onoverwinnelijke afkeer van de Her
vormde toeters. Later zei de domi
nee wel weer dat ik het mis had,
dat dat „oude vertaling" was en
dat het in de nieuwe óók iets an
ders betekende. Dat heb je nu altijd:
als je denkt dat een tekst iets dui
delijks zegt, dan beweren de geleer
de heren weer dat het juist iets an
ders betekent! Maar ik ging toch
maar Griets deur uit met een toe
zegging van 50 pet. verhoging.
TOEN naar Harm. Heeft je tante
Pietje nu nog erg geleden?,
vraag ik. Tante Pietje?, schrok
Harm. U moet weten, dat die pas
was overleden en aan Harm en nog
een paar in de gemeente een be
hoorlijk plukje had nagelaten. Maar
de kerk had er nog niets van ge
merkt. Harm begreep natuurlijk al
lang welke kant ik uit stuurde. Ja.
zegt hij. die zaak is nog niet klaar
met de notaris. Waarop ik spon
taan heb aangeboden meteen even
door te lopen naar de notaris. Of
Harm nu gedacht heeft: „laat zulk
een dwang voor u niet nodig we
zen", weet ik niet, maar het voor
lopige resultaat was 100 pet. erbij.
Ik zal het verhaal maar niet lan
ger maken. De kerkeraad was me
na afloop, geloof ik, wel dankbaar.
Driekwart in totaal erbij is ook de
moeite nog weL Maar ze vonden
ook wel, dat ik een beetje buiten
mijn boekje was gegaan. Nu, de
dominee bleef erin en bereikte
niets!
Je kunt de dingen ook te geeste
lijk maken. Met geestelijke centen
kan onze dominee het briefje van
de schoenmaker niet betalen, zeg ik
maar. Zet er een stelletje lui ach
ter. die zich maar zó niet van de
stoep laten schuiven. En die voorèl
veel van de portemonnaie van hun
broeders kunnen weten. Wij hebben
een belastingkommies in de ge
meente. Ik heb al gezegd: zet die
nu eens in de „Commissie". Maar
ze moeten hem niet. Hij weet te
veel. zeggen ze. Alsof dat geen be
zwaar is. Of weet hij soms ook te
veel van de centen der ambtsdra
gers?
Nee, met de „vrijwilligheid" zit
ik nog altijd een beetje in mijn
maag. Waarom mag de staat ie
mand wèl onder z'n vestje komen
en de Kerk des Heren niet. Eén van
de vele dingen die het begrip te bo
ven gaan van
de koster.
In grote delen van India, Afrika,
China, Zuid-Amerika en zelfs in landen
aan de Middellandse Zee (tweederde
van de wereldbevolking) is het een
vraagstuk van de eerste orde hoe de
bevolking, die in veel sterkere mate
toeneemt dan de voedselproduktie, te
voeden. In slechts veertien van de acht
enveertig landen, waarin een onderzoek
hiernaar werd ingesteld, bleek van een
zeker evenwicht sprake te zijn.
Vandaar, dat de voedsel- en land
bouworganisatie van de Verenigde Na
ties in haar vijf-jaren actie „Freedom
from hunger" feiten zal verzamelen
over de voedselsituatie in de verschil
lende landen en die gegevens ter ken
nis brengt van die landen, voorts sti
muleert om fondsen te gaan stichten,
die anti-honger-acties zullen financieren
en aan deelnemende landen voorstellen
zal doen hoe die gelden te besteden.
Hierbij zijn tal van gespecialiseerde or
ganisaties ingeschakeld, zoals UNESCO-
centrum, UNICEF e.d.
Affiches en brochures zullen in Ne
derland de anti-honger-actie (giro
100.200) van het NOVIB ondersteunen
evenals de Stichting van de Arbeid
middels haar 1800 aangesloten organi
saties. Zo zal het Nederlandse volk
bewust worden van het feit, dat er
nog miljoenen mensen naar bevrij
ding van de honger uitzien. Een hon
ger, die niet gestild kan worden met
voedselzendingen alleen hoe direct
helpend overigens maar veel meer
door mensen in de noodgebieden te
laten werken, die met onze tropische
ervaring uit Wageningen, de be
volking kunnen voorlichtenHoe zij
door ons geadviseerde gewassen moe
ten kweken in hun tuinen en hoe dit
voedsel te bereiden.
Naar voorlopige schatting is voor het
plan West-Nigeria een miljoen gulden
nodig, terwijl de NOVIB zich voorstelt
in het najaar deze actie verder uit te
breiden en in het voorjaar van 1962 op
nieuw op het Nederlandse volk een be
roep te doen en dan tevens via de Ne
derlandse Jeugd Gemeenschap de Ne
derlandse jeugd in haar actie te betrek
ken.
De secretaris van de S.S.K., de heer
R. Krol schrijft ons het volgende naar
aanleiding van de 1 procent actie:
Twee brieven liggen voor mij. De ene
van een anonymus die mij 175,zond.
Hij schreef mij dat de actie zijn sym
pathie heeft èn zijn gebed. H(j schreef
ook dat in de publikatie te weinig plaats
wordt ingeruimd voor het gebed. Wij
zouden teveel met cijfers en staten wer
ken. Deze anonymus bidt voor onze actie
en zond 175,—. Beide. Hartelijk dank!
De andere brief is afkomstig van een
predikant van een klein dorpje in Fries
land. Het aantal zielen is minder dan
350. Hij schrijft: „Wij doen het hier heel
simpel: op onze eigen manier houden wy
boekhouding van de actie. Wij zien deze
actie als een schuldige plicht. Het gaat
menigeen aan het hart dat er zoveel geld
dc gemeente uitgaat. Ons kerkgebouw
lekt; er is gebrek aan lokaliteiten; de
oude licht gebouwde pastorie lekt en
vraagt veel onderhoud. En dan is daar
ons aftandse orgel met heel veel bljpro-
dukten van geluiden, soms geheel zonder
geluid. Levensstandaard: sober en simpel.
Het resultaat van de actie velen moe
ten leven van hun A.O.W.; verouderde
bevolking is: vierduizend gulden."
Deze kleine gemeente bad zondag 25
februari 11. voor de actie en offerde
4000,—. Beide Hartelijk dank!
Beide briefschrijvers wijzen op 2 Cor.
96-9. Beiden schrijven dat het ten slotte
Gods goedheid is dat zy nu kunnen en
mogen geven.
Op deze man'er komt het bedrag van
zeven miljoen bij elkaar. Het komt er
omdat er gebeden wordt en gewerkt.
Beide.
De Uniecollecte heeft de volgende be
dragen opgebracht: in Westerlee 425.50;
Zoutkamp 507.-; Zuidbboek 275,-; Min-
nertsra 382.80: Nijawier 347,75; Opein-
de 400,25; Oudeschoot 337,-; Rottevalle
229,75; Sondel 212,85: Surhuizum 184,35;
Schoonoord 273.50; Zalk 210.25; Geeste
ren 381,-: Oosterwolde 133,50; Twello
201,72; Westendorp 474,-; Westbroek
172,06; Wieringen 137,37; Nieuwland
461,-; Nieuwveen 148,63; Numansdorp
877,50; Reeuwijk 392.90; Rotterdam
(Delfshaven) 771,60; Rijsoord 1.200,50;
Scheveningen 1.306.98. Totaal van 475
lokale comité's 291.580,60; vorig jaar
259.737,35.
Advertentie
in schoonmaakgetij: Hamea-Gelei
de sigaar met
die artistieke
.melange...
zoals SANT0SA
(nieuw) - 'n vondst
voor kenners!
'n prima lichte
sigaar voor22ct.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Leeuwarden, vac. P. J. v.
Veen: A. Groenenboom te Pernis.
Bedankt voor Lunteren: L. Blok te Ca-
pelle a. d. IJssel.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Kantens (Gr.): H.
v. d. Laan, kand. te Voorburg.
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal te Woerden: W. de Joode te
's-Gravenhage-Z. en C. Verhage te Hil-
versum-C.; te Westzaan: J. P. Geels te
Haarlem-C. en W. de Joode te 's-Gra
venhage-Z., van wie laatstgenoemde
beroepen.
Bedankt voor Middelharnis: E. Vene-
ma te Zwijndreoht.
BOND VAN VRIJE EV. GEM.
Beroepen te Rotterdam-Z.E. v.
Bij te Zeiist.
Terwijl Jezus Christus op weg is naar Zijn begrafenis spref""
Hij bij herhaling over een bruiloft. Hij wil het Zijn discipel
als het ware inprenten: Hoe verschrikkelijk ook de naa
toekomst lijkt, vergeet niet, wij zijn op weg naar het
De christen leeft altijd in die spanning. Als hij op zichz-
ziet en op zijn omstandigheden trekken zijn mondhoeh
omlaag. Maar als hij verder ziet trekken ze omhoog. De of"
van sommigen zijn echter niet zo goed. Sommige mensen
bijziende gelovigen. De verte is voor hen slechts een w<k&
maar de moeilijke omstandigheden zien zij scherp. Andeï
echter weer zijn verziende. Zij zien wat in hun naaste
geving gebeurt slechts vaag en hun oog is altijd gericht
de heerlijkheid van de toekomst. Smalend noemen de eersi
de laatsten soms de halleluja-christenenen de laatstenm
eersten „mensen die de blijdschap van het geloof missSÊ.
Bij beide groepen kan het echter liggen aan hun geestejp
oog, dat niet helemaal goed functioneert. Wij mogen de rek.
teit van het heden niet vergeten ten koste van de heerlSl
heid van de toekomst. Wij mogen ook de heerlijkheid rft
verkleinen door de duisternis van het heden. God wil dat ji?
oog hebben voor beide.
Assyriërs zwierven veertig jaar rond
In april zal het tijdstip aanbreken
waarnaar tweehonderd Assyrische
vluchtelingen vol verlangen uitzien,
dan zal er begonnen worden met de
bouw van een nederzetting voor 48
families die veertig jaar lang geen
eigen thuis hebben gehad. Zij werden
na de eerste wereldoorlog verdreven
(Advertentie)
POLAROID
De vereniging van afvallige Pool
se priesters „Caritas" heeft giste
ren bij stemming besloten zich te
ontbinden met het oog op het ul
timatum van kardinaal Wyszynski
om de organisatie voor 1 april te
ontbinden. Als dit niet zou gebeu
ren zouden de priesters afgezet
worden; dit hebben welingelichte
kringen in Warschau meegedeeld
De zegslieden hebben verklaard dat
een meerderheid van het bestuur van
de onder communistische auspiciën
staande „Caritas"-groep gisteren heeft
gestemd voor het opheffen van de orga
nisatie. Het ultimatum van de kardinaal
is een nieuw bewijs van de intense crisis
tussen kerk en staat in Polen, waarbij
verklaringen en tegenverklaringen van
de kardinaal en de Poolse communisten
leider Wladislaw Gomoelka elkaar af
wisselen.
Uit kringen van de ongeveer 300 leden
tellende „Caritas"-groep werden de vol
gende gebeurtenissen genoemd, die heb
ben geleid tot de ontbinding.
Op 14 maart overhandigde de kardi
naal in zijn paleis in een kort onder
houd met de sindsdien overleden Sta-
nislaw M. Huet, een van de prominenten
uit de ,,Caritas"-groep, zijn ultimatum.
Huet riep nog dezelfde dag een spoed
zitting van het bestuur bijeen om het
ultimatum van de kardinaal en zijn eigen
uittreden uit de groep bekend te maken.
Na een stormachtige zitting, waarbij geen
beslissing werd bereikt, ging Huet naar
huls, waar hy 12 uur na zUn onderhoud
met kardinaal Wyszynski aan een hart
aanval overleed.
Vorige week vrijdag is pater Huet op
een kerkhof te Warschau in ongewijde
grond begraven. Hij was zonder toe
stemming van het Vaticaan sedert 1953
vicaris-generaal van het aartsbisdom
Krakau. Hij was ook hoogleraar aan de
academie voor rooms-katholieke theo
logie, een school die door de rooms-
katholieke hiërarchie niet wordt erkend.
Nieuwe vorm
Zegslieden hebben verklaard dat na
het besluit tot ontbinding, leden die
tegen ontbinding waren een bespreking
hebben gehad met Jerzy Sztachelski, de
minister voor betrekkingen tussen kerk
1 staat.
Op deze bijeenkomst zou zUn besloten
organisatie te hervormen, tot een
serie adviescommissies binnen de cha
ritatieve overheidsorganisatie. Hieronder
zou dan ook een adviescommissie van
priesters zijn, die uit de leden van de
nu ontbonden organisatie zouden worden
gerecruteerd. Volgens de zegslieden zou
den deze priesters binnen deze organisa
tie beschermd zijn tegen verdere aan
vallen van de kardinaal.
Gisteren is de 19-jarife M. Robben
uit Leeuwarden op de Rijksweg tussen
Franeker en Leeuwarden met een auto
in volle vaart tegen een boom gereden.
De bestuurder was op slag dood. Het
ongeval is vermoedelijk te wijten aan
oververmoeidheid van de bestuurder.
De auto werd totaal vernield.
Advertentie
uit Armenië, hun vaderland en sil'y
dien hebben ze rusteloos van het ;ta
land naar het andere gezwort j
Eerst naar Irak, toen naar Syriëj
ten slotte naar Libanon, waar zerer
al enkele jaren in het dorpje Zara
in het vruchtbare dal Bekaa letoi
in afschuwelijk armoedige omsfla
digheden. I1*
De meesten van hen hebben geenier
roep geleerd. De mannen verdieg
soms iets als schoenlapper en de vjjei
wen werken af en toe op het lz
maar op deze manier verdienen ze
te weinig geld om er behoorlijk vs
kunnen leven. Zij moeten met de
melste woonruimten genoegen neir_
Dikwijls leven zeven mensen samei
één vochtig vertrek en wanneer
ouderpaar met vijf kinderen samen
eigen kamer heeft, hebben ze het gaa
getroffen. CT]
De verlichting in zo'n vertrek besjL
uit een enkele lamp. En de waterkr
ls buiten; één kraan voor vele famii i
De dunnen ronde broden, het hoofdvi
sel van deze mensen wordt volgens
eeuwenoud recept iedere dag dooigyj
vrouwen in ovens gebakken onder
blote hemel. Maar wat de bezoekers
tijd weer verbaast is de properheid
de orde die heersen in de vertrek
waar zoveel mensen leven en slai
waar kinderen geboren worden en
mensen sterven.
De leider van de vluchtelingen is0"
ter Alexandros, een Nestoriaans pCo<
ter, die zijn kleine gemeente op h
grote zwerftocht steeds trouw is ge
ven. Een eigen kerk heeft hij i
maar hij mag iedere zondag vanm
kerk van een bevriend orthodox pria
gebruiken.
Voor hem en voor zijn kudde idi
echter een einde komen aan alle elicit
wanneer in april, als de regentijd vst
bij is, voor hen een eigen nederzet^
gebouwd zal worden.
ab
Hulp
Een medewer kster van de Oecuruen
sche Raad van Kerken is namelijkiss
ge tijd geleden met de vluchtelinge,
aanraking gekomen. En toen zij eJi
treurige lot van deze mensen zag
ze het Centraal Bureau in Genève 3,
raad gevraagd. Men overlegde hier j
elkaar en besloot om voor de 48 f( j
lies een nederzetting te bouwen, zf
ze bij elkaar zouden kunnen blijvertn
hoeverre zij ze zouden helPe" hing»
van de hoeveelheid geld die ze gedm*
de het wereldvluchtelingenjaar
voor bij elkaar zouden kunnen krij
Aan het eind van het wereldvlut
lingenjaar bleek dat er, vooral éoj
zij de royale bijdragq van Engelse
geld genoeg was om de plannen
uitvoer te brengen. De bouw vai
huizen zal 200.000 Zwitserse frank,161
is ongeveer 170.000 gulden, kosten^
huizen zullen volgens de eisen vaflo
moderne hygiëne worden gebouwdJen
bij ieder huis zal een groot stuk gixi
zijn voor een groententuin. De vluén
lingen hoeven geen huur te betalen»x
dat zij zich makkelijker staande z» a
kunnen houden in de Libanon, waa^,
voor een statenloze bijzonder mo^'
is om werk te krijgen. ja
Wanneer er geld genoeg v00jj~
wordt er ook een school gebouwd1®
ten slotte denkt men ook nog over
eigen kerkje, waarin deze gem%,
van nestorlanen, een van de aller j
ste christensecten, haar godsdU.
oefeningen zal kunnen houden vol'
haar eigen rite.
Het was een lange en zware weg, R
geen beding van eikaar wilden schi
hebben afgelegd. En men kan ziel
denken met welk een ongeduld zij
zien naar de verwezenlijking var
droom die hun in tijden van de g®
ste ontberingen altijd weer voor I
heeft gestaan: wonen in een dal
„overvloeit van melk en honing".
Benoemd bij het ulo: aan de Prot.
Chr. U.L.O.-school te Sprang-Capelle: J.
Versloot te Apeldoorn; aan de Herv.
U.L.O.-school te Hoogeveen: H. D. Snij
ders te Boxmeer; aan de Herv. U.L.O.-
school ie Veenendaal: A. J. W. Langeler
te Groningen en U. Stelwagen te Rhe-
nea (tijd.).
Vraag: Wij hebben een pracht stel
kippen (leghorns), maar deze begin
nen nu eikaars veren te plukken. Wat
kan men hiertegen het beste doen?
Antwoord: Veren plukken behoort
tot de onhebbelijke gewoonten die onze
kippen er nu en dan op na houden.
Met andere ondeugden zoals tenen,
cloaca, kammen pikken, enz. vat inen
dit samen onder de term „kannibalis
me". Sommigen echter reserveren de
ze term alleen voor het geval er bloe
dingen en wonden optreden. Kanniba
lisme en veren pikken kunnen ver
schillende oorzaken hebben: te enge
behuizing, ledigheid, tekort of gebrek
aan bepaalde voedingstoffen, jeukeri
ge huid, parasieten (vedermijt), enz.
Dit zijn alle factoren die bij de vast
stelling van de oorzaak voor ogen
moeten worden gehouden. De behande
ling bestaat in de eerste plaats uit de
opsporing en wegneming van de mo
gelijke oorzaken. Heeft men dit; ge
daan, dan kan men volgens de litera.
tuur heel goede resultaten bereiken
met verhoging van het zoutgehalte van
het voer gedurende twee of drie
dagen. Deze verhoging heeft geen pre
ventieve waarde en kan dus niet bij
wijze van voorzorg worden uitgevoerd.
Als wij aannemen, dat de pluimvee
voeders gemiddeld 0,3 pet. zout bevat
ten, dan kan dit gehalte bij een uit
sluitende meelvoeding tot 2 pet. wor
den verhoogd. Wordt naast meel graan
gegeven, b.v. in de verhouding half
om half. dan kan men tot totaal 4 pet.
in het meelvoer toedienen. Deze per
centages gelden voor volwassen die
ren, die steeds over voldoende zuiver
drinkwater kunnen beschikken. Kui
kens zijn mogelijk wat gevoeliger voor
zout en voor deze dieren moet het ge
halte wat lager zijn. Is het zoutgehalte
wat te hoog en slecht te verdragen,
dan bemerkt men dit door verlies aan
eetlust, grote dorst, diarrhee en een
ziek uiterlijk. Geeft de zoutbehande-
ling, die slechts een dag of drie mag
duren, geen resultaat, dan kan men
nog overwegen de bovensnavel in te
korten. Dit geeft voor twee of drie
weken verbetering. Bij een goede uit
voering kan dit pijnloos geschieden.
Afgezien van dit alles doet men er
toch goed aan de dieren zoveel mo
gelijk een vrije uitloop te geven met
veel groen. Het voer moet goed van
samenstelling zijn, waarbij men voor-
al aandacht moet besteden aan eiwit- Abraham de mosterd
ten en ruwvezel.
Vraag: Op een schuimplastic-ma-
trasje wil ik een tijkje van plastic
naaien. Heeft dit geen bezwaren net
het oog op uitwaseming? De dikte van
de matras is 3 centimeter. Is dit vol.
doende voor een kleuter van drie jaar?
Antwoord: Het lijkt ons dat er geen
bezwaren bestaan. Alleen moet u na
tuurlijk wel voor een warme bedekking
van het plastic zorgen, als uw kindje
er op moet liggen.
Vraag: Hoe moet ik meelwormen te
len? Is daarvoor een handleiding te
koop?
Antwoord: De teelt van meelwor
men is zeer eenvoudig en kan ook zon
der handleiding geschieden. Men kan ■■■■■■■BVH
deze dieren heel goed kweken in tar- toe moet men het potje heen en weer
wezemelen. meel of wittebrood. Wan
neer u lang genoeg wacht, kunt u er
de meelwormen uit halen. Dit kunt u
het gehele jaar door doen, zodat dit
een voortdurende bron is van vissen-
voer. Zo nodig neemt u ander meel,
tarwezemelen of wittebrood. Men moet
oppassen met levensmiddelen.
Vraag: Ik heb een originele schapen
vacht voor een kinderwagen gekregen,
maar de vaiht is vuil en geel gewor
den. De vacht is trouwens vijftien jaren
oud. Hoe krijg ik deze weer schoon?
Antwoord: Men kan de vacht wel
weer schoon krijgen door behandeling
met een wolblankmiddel. De gebruiks
aanwijzing staat op de verpakking.
Opmerking van lezer: Het is niet
waar dat het gezegde: „Hij weet waar
Abraham de mosterd haalt", afkom
stig zou zijn van een Duits woord.
Mosterd komt van mutsaard of wel
takkebos en dit houdt verband met de
takken die Abraham nodig had voor
de offerande van Izaak.
Vraag: Hoe kan ik mijn beige gla
cé-handschoenen met wit tricotvoering
het Deste reinigen?
Antwoord: Men kan de handschoe
nen afnemen met een vetoplossend
middel en daarna opwrijven met was
in de kleur van de handschoenen of
anders met witte was. Zijn de hand
schoenen dan nog niet geheel opge.
knapt, dan moet men deze in een pot
je met deksel doen en met zo veel
vetoplossend middel begieten, dat zij
geheel onder komen te liggen. Af
schudden. Na ongeveer een halff—
moet men dan de handschoenen
knijpen en dooi wringen. Daarna p]
ten zij liggend drogen. M
Vraag: Hoe kan ik het beste r
jes van een teakhouten boekei
verwijderen? Me
Antwoord: Het beste kan meLj
krasjes dichten met houtzeep, Li
krijgbaar bij een zaak in woniL.
richting of bij een meubelmr.
Hierna late men de kast droger,
geve haar daarna de normale bfK
deling met was.
Vraag: Men hoort wel eens zepz*
Die en die heeft een beroerte glee
maar een ander zegt: Neen. het-
een attaque. Is daar soms vere
tussen? r(
Antwoord: Beroerte en attaquelde
twee verschillende woorden voorj
zelfde verschijnsel. Jli
Vraag: Mozes' eerste vrouw
Zippora. Was deze gestorven ioen
zes een tweede vrouw nam? War»
een heidense?
Antwoord: Inderdaad was Mozes®e
Zippora gehuwd. De Bijbel meldtfee
wanneer zij gestorven is. VolgenaU
meri 12 vers 1 heeft Mozes een Brt
pische vrouw genomen. Huwelee
met meer dan één vrouw kwamfc(
die tijd meer voor. Dat zij dus v
Israëlitische was maar uit een he^g
volk kwam, is nu wel duidelijk. S]f
101