Stil P»J« SARAH UIT D R.k. bisschoppen eisen onderwij ssubsidie Meningen van anderen R.K. kerk in Polen onder toenemende druk Een kanttekening EUROMARKT EEN STIMULANS Fel verzet van protestanten Een woord voor vandaag i. 'mi winit/.i.ins RECLAME-TELEVISIE Kerkelijke kaart RGTERDQN Vo.etang.e£s en 2 kopen voortdurend meer poederen in het buitenland. Wij hebben maar een paar grondstoffen en wil zijn dus op het buiten'and aangewezen als wij nn het ons heter gaat, m-er willen verteren. Niet al'een consumptie goederen, maar ook grondstoffen en kapitaalgoederen. Hiermee kunnen onze fabrikanten dan weer meer maken om in de gestegen behoefte te voonien. In 1960 liep onze invoer met 15 op tot 17.200 miljoen. In januari van dit jaar werd er een schepje bovenop gedaan: er werd 25 meer ingevoerd dan in januari 1960 (ƒ1677 miljoen), waarmee een hogere maandinvoer werd bereikt dan in enige maand van 1959 en 1960. Op zich zelf gezien, is een hoge invoer geen bezwaar, mits wij maar vol doende andere bronnen in bet buitenland kunnen aanboren, die deviezen opleveren waarmee die Invoer betaald kan worden. Dat kunnen ontvangsten zijn, omdat onze schepen buitenlandse goederen vervoeren, het kan rente zijn van in het buitenland belegd Nederlands kapitaal, maar de meest voor de hand liggende bron is de uitvoer van onze agrarische en industriële pro- d uk ten. Vergeleken met vóór de oorlog hebben wij onze uitvoer behoorlijk weten op te voeren. In 1938 b.v. werd slechts 74 van onze invoer gedekt door de uitvoer. In 1958 werd niet minder dan 89 van de invoer door de uitvoer betaald; in 195» was dH zelfs 92%. In 1960 loopt dit weer terug tot 89%. doordat de invoer sterker steeg dan de nitvoer. Desondanks zijn wij er met de dekking 15 op vooruit gegaan. De afgelopen maand januari hebben onze exporteurs extra hun best gedaan, daar de export, vergeleken met januari 1960. met 23 steeg tot 1340 mil joen. Dit is echter niet, zoals bij de invoer, het hoogste bedrag van de laatste 2 jaar. Van september tot en met december verkochten wij meer aan het buitenland. De conclusie kan dan ook niet anders zijn dan dat onze invoer sterker blijft oplopen dan onze uitvoer. Slagen wij er niet in om op een andere wijze meer deviezen nit bet bnitenland te puren, dan zal een deel van onze deviezen voorraad over de grenzen vloeien. Gelukkig kan deze bumper een stootje verdragen, want in het begin van de week beschikte ons aller Nederlandsche Bank nog over 6129 miljoen aan goud en deviezen. En daar komen dan nog enkele honderden miljoenen bi), die onze handelsbanken in het buitenland hebben belegd. Het Centraal Planbureau heeft overigens in zijn prognose voor 1961 de wankelmoedigen een hart onder de riem gestoken. De uitvoer zal nog met 7 toenemen, waarbij op de buitenlandse markten kan worden geprofiteerd van hogere prijzen voor industriële produkten. De keerzijde van de is echter dat de invoer naar verwachting met 9H «I oplopen. Niet minder belangrijk dan de voortdurende groei van onze in- ei is de richting die onze goederen inslaan. Wij zitten namelijk in de Euromarkt- boot met zijn zessen: West-Duits land. Frankrijk, Italië. België. Luxemburg en Nederland hebben afgesproken elkaar te bevoordelen door do handels barrières te slechten en de invoerrechten te verlagen. Het ziet er inderdaad naar uit, dat dit de handel prikkelt. In 1966 althans was de totale invoer 15% groter dan in 1959 maar wij kochten in de go- noemde Euromarktlanden 19 meer. Aan de top staat West-Duitsla ad, waar wij 20 meer kochten dan in 1959, waarmee onze oosterburen de belangrijkste leveranciers van ons land bleven; omgekeerd waren wij, Nederlanders, ook Duitslands grootste klant. De import uit België/Luxemburg liep „slechts" 15 op maar in Frankrijk besteedden wij 23 meer en in Italië zelfs 33 AI met al is de invoer uit de Euromarktlanden sterker toegenomen dan de totale invoer, waardoor 45V4 van de invoerkoek in 1960 uit de landen van de Euromarktpartners kwam tegen 44Vó in 1959. Maar ook de uitvoer vloeit in belangrijke mate naar de andere vijf landen. In 1959 was dit 4414 van de totale export, doch in het afgelopen jaar kochten de Enromarktbroeders reeds 46 van onze totale export. Onze export naar de Euromarktlanden nam dan ook sterker toe (16%) dan de algemene export (12%). Bepaald teleurstellend was het, dat de nitvoer naar onze zuiderburen maar met 9 opliep, minder dus dan de stijging van de totale export. De Benelux werpt dan ook niet direct rijpe vrnehten af. Dan gaat het naar de andere richtingen beter. WU verkochten naar West-Duitsland 17 meer (voor dit land waren wij, na de VS., de tweede leverancier), maar Frankrijk 23% meer en naar Italië 32% meer. Vooral met de Latijnse landen worden de handelsbetrekkingen dus inniger, al blijven zij qua belangrijkheid als handelspartner nog in de schaduw staan bij West-Duits»and, België en Luxemburg. Tot slot nog een enkel woord over de vrijhandelszone, de handelsclub van Engeland. Noorwegen. Zweden, Denemarken. Zwitserland, Oostenrijk en Por tugal. Ook deze landen stimuleren de onderlinge handelsbetrekkingen door het ver'agcn van de Invoerrechten. Hiervan profiteren buitenstaanders niet, waardoor ons land een deel van zijn export in gevaar ziet komen. Hoe de situatie ligt, vertellen de volgende cijfers. Wij voerden uit de landen van de vrijhande'szone 14 van onze totale invoer in. Van veel meer belang Is de export. Deze bedroeg h» 196» 23*4 van de totale export, hetzelfde percentage als in 1959. Tot dusverre heeft onze handel dus nog geen schade ge'eden. maar de vrijhandelszone is nog te kort in werking om alle zorgen op zij te kunnen zetten. En om Europa nu ook in haar geheel te nemen, kan gezegd worden dat bijna drie kwart van onze export van 1960 naar dit eigen werelddeel vloeide. Het be langrijkste deel van onze klanten zit dan ook rondom ons heen met een duidelijke tendens dat die klanten steeds belangrijker worden. Kennedy belandt in schoolstrijd De nieuwe president van de Ver enigde Staten, Kennedy, heeft een erfenis gekregen die waarschijnlijk niemand hem benijden zal. Aan al zijn problemen is er nu nog een toegevoegd en wel door zijn eigen geloofsgenoten, de bisschoppen van de Rooms Katholieke Kerk. De vijf Amerikaanse kardinalen en de tien bisschoppen hebben zich uit gesproken tegen het onderwijs programma van de regering, omdat dit niet voorziet in steun aan de particuliere scholen. Amerika kent niet de pacificatie van onderwijs zoals wij die kennen. Alleen het openbare onderwijs wordt uit de staatskas bezoldigd, al het andere onder wijs moet zich geheel bedruipen uit eigen inkomsten zoals schoolgelden en finan ciële steun van voorstanders van chris telijk onderwijs. De Rooms-Katholieke Kerk en de Christian Reformed Church kennen het systeem van zogenaamde ..parochials schools", eigen kerkelijke lagere en middelbare scholen. Daarnaast hebben orthodoxe groeperingen in de laatste jaren een groot aantal christelijke scholen gesticht die niet kerkelijk gebon den zijn. Geen van deze scholen ontvangt ïbsidie van de staat Het Amerikaanse leven gaat sterk uit van de scheiding tussen kerk en staat, die in de grondwet wordt gegarandeerd. Voor de Amerikaan houdt dit in dat geen itteed uit de staatskas kunnen bes voor organisaties die een tj kerkelijk doel nastreven. Noch scl noch maatschappelijk werk. noch jeugd werk worden dan ook gesubsidieerd. VERSCHENEN (Van onze kerkredacteur) De bisschoppen en kardinalen hebben echter altijd gestreefd naar subsidie. Zij zeggen: Wij betalen als rooms-katholie- ken mee aan het onderwijs van de staat, maar onze kinderen profiteren niet van ons belastinggeld, omdat zü niet naar een openbare school gaan. In hun schrijven van dezer dagen zeggen z(j zelfs: „De kinderen die onze scholen bezoeken dreigen het slachtoffer te worden van discrimi natie." Deze kwestie heelt reeds de aandacht ;ehad tijdens de verkiezingscampagne, /eel protestanten meenden dat de ver kiezing van Kennedy automatisch zou inhouden steun aan de bijzondere scho len. Kennedy heeft echter toen reeds duidelijk uitgesproken dat hij zich aan Erondwet zal houden en dat hij niet uigen voor de dwang van zijn kerke lijke overheid. BEGROTING e president heeft in de afgelopen weken een nieuwe onderwijsbegroting ingediend, die iqmiddels al weer sterk '•esnoeid is. Hij was oorspronkelijk van ilan de volgende vier en een half jaar i miljard dollar uit de federale kas voor het onderwijs uit te trekken. In het officiële voorstel wordt nu 5,6 miljard dollar genoemd. Maar zelfs dit bedrag is veel hoger dan de laatste jaren aan het onderwijs is besteed. Het wordt geschon ken aan de staten, die het kunnen be- steden voor het bouwen van nieuwe scholen, de verbetering van de salarissen van het onderwijzend personeel of voor beide. Geëist wordt alleen dat tien pet. het bedrag gebruikt zal worden voor onderwijssituaties, waar de zaken bijzon der moeilijk liggen. Toen Kennedy dit plan Indiende heeft hij echter nadrukkelijk verklaard dat Washington geen geld ter beschikking zal stellen van kerkelijke scholen „aangezien de grondwet zulks in niet mis te verstane bewoordingen ver biedt". De kerkelijke leiders hebben nu In evenmin „mis te verstane bewoordingen" gezegd dat het volgens hen wel grond wettig is als rooms-katholleke scholen subsidie souden ontvangen. Vraag de boeken (geheel vrijblij vend) ter inzage aan Uw behang- leverancier. Onbegrensde mogelijkheden voor een prachtige begrenzing van „Uw kamer van Ik". deze synode zei: Laat kardinaal Spellman voor zichzelf spreken en niet voor ons. Hoever de protestanten willen gaan blijkt wel uit het slot van het hoofd artikel in het altijd nogal bezonnen „Christian Century". „Kardinaal Speli- man heeft ons een eerlijke waarschu wing gegeven. Hij verdient een op recht antwoord. Het Amerikaan^ protestantisme zal nimmer belasting betalen om rooms- katholieke scholen te steunen. Wij zullen ons verzetten als de wet ons daartoe zou gaan dwingen. Als het congres gedwongen wordt een derge lijke wet aan te nemen, dan zuUen U)y het gerecht om een uitspraak vragen. Als de gerechtshoven van in zicht veranderd blijken te zijn en een dergelijke wet toch grondwettig ver klaren zullen wij weigeren belasting te betalen en iedere prijs betalen die nodig is om de geestelijke vrijheid in onze pluralistische gemeenschap te bewaren." Terwijl de discipelen zichzelf afvragen wie van hen de groot ste zal zijn, vraagt Christus Zich af wie de kleinste zal wezen. In Mattheüs 18 neemt Hij een kind als voorbeeld en zegt: Wie nu zichzelf gering zal achten als dit kind, die is de grootste in het Koninkrijk der hemelen". Wij vragen ons af: Wat kan ik presteren? Christus vraagt zteh af: Wie durft het meest afhankelijk te zijn? Dat laatste is moeilijk. Wij laten ons nu eenmaal niet graag helpen. Wij doen het liever zelf, dan dat vrij om hulp moeten vragen. Wij willen kunnen zeggen: Zie wat ik heb volbracht. Zo leert Christus, dat de discipelen Hem alleen kunnen vol gen in afhankelijkheid. Elders zegt de Bijbel, dat het „bloed van Jezus Christus ons reinigt van dode werken". Zo noemt God ons uiterst pogen, onze hoogste krachtsinspan ning: „dode werken". Dat wil zeggen, werken die ons geen stap dichter bij het leven, het eeuwige leven brengen. Het gaat niet om wat wij volbrengen, maar om wat Christus volbracht. Aan het kruis riep Hij immers uit: „Het is vol bracht!" Evenmin als wij aan een schilderij vatt Rembrandt iets kunnen en mogen toevoegen zonder het kimstwerk te schaden, evenmin kunnen wij iets toevoegen aan het -volbrachte werk van Christus. Advertentie VERZET Rath I. OeedahMfvar N.V. Deze bisschoppelijke actie strijkt de haren van de protestanten de verkeerde kant op. Waar nog maar kort geleden verdeeldheid heerste is opeens een zeer eensgezinde afweerhouding gekomen. Zo schreef het bekende blad „Christian Cen tury" reeds een maand geleden: „Kardi naal Spellman is met veranderd. Twaalf jaar geleden moest hij mevrouw Roosevelt zijn verontschuldigingen aanbieden over zijn humeurige uitbarsting, toen zij zich verweerde tegen zijn eis om de kerke- lijko scholen te subsidiërenHet is 'jn opzet, belastii >or zijn scholen. Dit betreu renswaardig reveil van zijn _eisen houdt In Hervormd Nederland" schrijft ds. H. J. Landsman dat hij van mening is dat. de kerk zich bij de komende bespreking in de Tweede Kamer over de re clame-televisie, niet afzijdig mag houden, aangezien de kerk mede verantwoordelijk is voor het wel en wee van ons volk en ook om dat uit de mondelinge toelichting van mr. Y. Scholten bleek, dat er voor de kerk een plaats zal kunnen zijn in een eventuele programmaraad die de zorg zal hebben voor die delen van de r.t.v. die niet tot de reclame be horen. Verder brengt ds. Lands man nog onder meer de volgen de bezwaren tegen de r.Lv. naar voren „als blijk van belangstel ling": OVER de economische kant van de zaak kunnen wij kort zijn: Reclame is in ons maatschappelijk bestel een noodzakelijke factor. De wet van vraag en aanbod op de vrije markt kan alleen goed func tioneren als bedrijfsleven en han del ook de gelegenheid hebben hun produkten aan te prijzen en zo koop lust te wekken. Het zou overgees- telijk zijn met dit nuchter feit geen rekening te willen houden. Een an dere vraag is of het middel van de R.T.V. zijn doel niet voorbij schiet. als straks ook buitenlandse firma's in ons land hun produkten langs deze weg kunnen aanbeve len. terwijl in West-Europa Neder landse firma's alleen in Monaco. Luxemburg. Saarland en Beieren hetzelfde kunnen doen! In alle an dere Wcsteuropese landen is R.T.V. verboden of wordt ze in de praktijk niet toegepast. In alle landen stuit ze op verzet van de dag- en week bladpers. In Duitsland zijn de evan gelische. zowel als de rooms-ka- tholieke kerk vanuit hun verant woordelijkheid voor het gezinsleven fel tegen commerciële televisie ge kant. Maar, zegt de regering: re geren is vèr zien. Straks wint de R T V. het in West-Europa mis schien toch! En dan moeten we klaar zijn! Onze vraag is: was een Europees overleg vooraf niet op zijn plaats geweest? Bouwt men thans niet op tè weinig zekere onderstellingen? Is het argument van de economis- sche noodzaak dus wel zo sterk als het lijkt? Deze vraag klemt te meer. om dat het tóch al wat vreemd is, dat een regering die. als de huidige, zo sterk voor bezitsvorming pleit (dat kan toch alleen door middel van sparen!?) juist de vele hezitters van een duur t.v.-toestel op af betaling via dat toestel laat aan sporen nóg méér consumptiegoede ren te kopen. We houden ons voor een aanvaardbare oplossing van de ze puzzel aanbevolen! W/AT WIJ over de economische V> noodzaak naar voren brach ten, klemt te meer, omdat we we ten. dat niet alleen de Duitse ker ken krachtig tegen de R.T.V. age ren. maar ook in Engeland, waar men dc commerciële televisie uit ervaring kent, geen geruststellende berichten komen. Nu moeten we toegeven, dat de regering, uitgaande van de econo mische noodzaak van de R.T.V. al les heeft gedaan om die R.T.V., als ze er eenmaal is, met zoveel moge lijk waarborgen wat betreft het peil van de programma's, te om geven. Toch zijn we in dit opzicht niet helemaal gerustgesteld. De Engelse ervaring heeft namelijk ge leerd. dat de reclamemakers zeer veel belang stellen in de „kijkdicht heid" van de R.T. V.-programma's. Kijken er te weinig mensen, om dat de programma's niet „popu lair" genoeg zijn, dan hebben de adverteerders geen interesse. De enige uitweg is dan: nog een tik keltje meer toegeven aan de wen sen van de T.V.-consument. De „ge wone" T.V. moet dan ook die weg op om haar publiek niet kwijt te raken. En zo zit men dan samen op do glijplank. Wat kan zelfs de meest „culturele" programmaraad, met of zonder kerk-mensen erin. met ..onverkoopbaar" gebleken programma's anders doen dan de R.T.V. maar weer af te schaffen als ze 't kon (maar kan ze dat dan nog wel!?) of de „code" maar wat ruimer maken? Hebben we een te geringe dunk van de publieke opinie? De publie ke kritiek werkt toch ook goed ten aanzien van de ..gewone" televi sie? Ongetwijfeld! Maar de om roepverenigingen behoeven ten slot te alleen rekening te houden met hun leden, die alleen al door het feit, dat ze een programmablad wensen om tevoren hun program ma's te kunnen uitkiezen, er blijk van geven tot een elite onder de luisteraars en kijkers te behoren. De R.T.V. moet met alle kijkers rekening houden. Het kan zijn, dat we te pessimis tisch zijn. maar het is in elk ge val beter deze vragen nu maar te gen? Mt stellen dan straks er spijt van te moeten hebben niet wat kritischer te zijn geweest. EN SLOTTE nog de belang- ste vraag: wordt in de R.T.V. nota niet wat al te gemakkelijk met het begrip vrijheid omgespron- Men redeneert: mag men het jfsleven een vrijheid onthou- de omroepverenigingen en de kerken wèl hebben? Die van de vrije mededeling door middel van het nieuwe technische hulpmiddel, dat de t.v. is! Moet de t.v. uitsluitend dienst baar blijven aan de cultuur? En bo vendien: behoort het economische leven ook niet tot de cultuur, als men dit begrip maar niet te eng neemt? We geven toe. dat er wel het een en ander vóór deze zienswijze is te zeggen. Toch vragen wij ons af ol de stel ling „t.v. is één van de massa communicatiemiddelen" en de con clusie ..dus daarom moet de re clame er ook over kunnen beschik ken" wel helemaal juist zijn. Is daarmede over de functie van t.v. èn over de reclame in de cultuur alles gezegd? Hoe noodzakelijk de reclame in onze maatschappij ook moge zijn, we zullen er toch voor moeten op- passen, dat niet het gehele leven under het beslag van de reclame komt te liggen en vercoromerciaU- seerd wordt. We kennen d daarvan reeds op het een massa-recreatiemiddel als de bioscoopfilm. De t.v. is het toneel, de bioscoop, en ook de volksuni versiteit. ia zelfs de kerk In de huls kamer! Maar niemand kan toch ge dwongen worden het kanaal van do R.T.V. in te schakelen en „recla meboodschappen" aan te horen en te zien, zoals ook niemand kan ge dwongen worden de advertenties in zijn dag- of weekblad te lezen? En ten slotte kan dat blad óók alleen betaalbaar worden gemaakt door ruimte te geven aan de adverteer ders. die dan bovendien nog door hun bijdragen zo'n krant aantrek kelijker maken! Men vergeet ech ter. behalve de gevaren die de kop peling van t.v. en reclame toch al voor het programmablad mee kan brengen, dat de T.V. een heel wat indringender en brutaler medium is dan de drukpersprodukten. Wie dc andere programma's wil zien moet de reclame handig als ..natuurlijke onderbrekingen' ingelast wel op de koop toene men. Maar dan kan die reclame ook bereiken wat «e wil en uw ge zin proberen aan t« praten wat net aanpraten wil in dat opnieuw krachten zullen worden ingespannen om to proberen dit voorstel om federale hulp te geven aan het openbaar onderwijs van de tafel te krij gen, totdat het doel bereikt is. Kardinaal Spellman zet dat doel boven de grondwet en boven de eenheid en de vrede in het land." De rooms-Katholieken hebben deze actie ingezet, omdat zij bang zijn dat de nieuwe staatsubsidie aan het open baar onderwijs zal leiden tot een daad' werkelijke verbetering van het openbaar onderwijs. Daar de kerken nauwelijks meer geld kunnen opbrengen voor de scholen, zouden deze dus onderwijs technisch achterblijven en zouden de kinderen, althans hun ouders, weer het openbaar onderwijs gaan verkiezen. De bisschoppen hebben geprobeerd om tevens te doen alsof zij ook spreken namens vele protestanten. Onmiddellijk kwam echter het antwoord. De Lutherse kerk van de Missoury synode (een zeer grote en zeer orthodoxe kerk) heeft veel scholen. Een lid van het moderamen van In onze recensie van het boekje van dr. C. N. Impeta, „Kaart van kerke lijk Nederland" (uitgave Kok in Kam pen) is een storende fout ontstaan door het wegvallen van een woord. In onze recensie stond nu: „Ook heeft dr. Im- Sïta geen aandacht besteed aan de aptisten gemeenten." Daar had moe ten staan: „aan de vrije baptisten ge meenten". Het boekje wijdt vrij uitvoe rig aandacht aan de Unie van baptisten gemeenten en ook aan de Zevendedags baptisten en noemt in het artikel van de Unie even twee vrije baptisten ge meenten namelijk Hengelo en Amster dam, maar niet Franeker of de groe pen die zich geen baptisten gemeente noemen maar het in wezen wel zijn. Dit onderstreept het feit hoe moeilijk het is om een kerkelijke kaart van Ne derland samen te stellen. We beschikken nu eenmaal over een uitbundige over vloed van wat dr. Impeta heeft ge noemd „eenlingen". Het is juist de waarde van dit boek dat de schrijver de kerken en kerkjes, unies, bonden, ge meenten, kringen en broederschappen bijeen heeft gebracht, zodat men in een beknopt bestek iets over hun achter- irond, grootte, invloed en betekenis an vinden. De gegevens die dr. Im peta in zijn boek verstrekt zijn zorgvul dig geverifieerd, zodat het een betrouw bare gids is voor de woelige golven van Nederlands kerkelijke zee, ook al zijn er nog een paar vergeten stromingen, Advertentie aééc /n£^ De steeds sterker wordende aan vallen van de communisten op de Rooms Katholieke Kerk in Polen schijnen niet zonder resultaat te blijven. De bisschoppelijke be zorgdheid over het moreel van de priesters blijkt uit een brief van het episcopaat, die onlangs heeft gecirculeerd onder de 15.000 pries ters in Polen. In de brief, die ge dateerd was op 12 januari, werd de moed van de Poolse rooms- katholieken bij het bestrijden van atheïstische activiteiten ten voor beeld gesteld aan een aantal priesters, die werden beschuldigd van afvalligheid en anti-kerkelijke activiteiten. „Wij priesters mogen ons niet laf betonen tegenover deze moed van het rooms-katholieke volk", ver maande de brief. De bisschoppen waarschuwden tegen verdere aanvallen, die er op zijn gericht het vertrouwen van de leken in hun priesters te ondermijnen en verdeeldheid te zaaien onder de priesters zelf. In de brief wordt melding gemaakt van „afvallige priesters, de organisatoren van de zogenaamde Nationale Kerk". Dit sloeg op de onlangs weer opgerichte Pool se Katholieke Kerk onder leiding van bisschop Maksymilian Rode, de vroege re bisschop van Poznan. Er zijn aanwij zingen, dat de Nationale Kerk aanzien lijke financiële steun en andere hulp krijgt met goedkeuring van de communis tische partij. Het weekblad van de Poolse atheïsten en vrijdenkers „Argumenty" heeft vorige week geschreven, dat kardinaal Wys: ki onlangs speciale volmachten, die waren verleend door het Vaticaan, heeft uitgeoefend om disciplinaire maatregelen uit te vaardigen tegen de priesters in Poznam, het vroegere bisdom van Rode. Meningsverschil Naar verluidt zou er onder de 58 Pool se bisschoppen, waaronder ook kardinaal AVyszyski en drie aartsblsschopen, een diepgaand menlnsverschil heersen over dc te voeren strategie In de strijd tussen kek en staat. De gematigden onder de bisschoppen zouden op voorzichtigheid hebben aangedrongen om een recht streekse botsing met de communistische autoriteiten te vermijden. Kennelijk hebben hun inzichten in sep tember van het vorig jaar gewonnen, toen het episcopaat een protestbrief tegen de druk van de staat, die van de kansels zou worden voorgelezen, introk. De in vloed van de gematigden zou ook te mer ken zijn in het laatste herderlijk schrij ven, dat verzoenende passages bevatte, die klaarblijkelijk voor de communisten waren bestemd. Hierin werden priesters er aan herinnerd, dat zij verplicht zijn zich te onderwerpen aan de wereldlijke autoriteiten en de vaderlandslievende oogmerken van het regime te steunen. Het standpunt van de kardinaal is niet bekend. Het is echter bekend dat hij zich scherp heeft verzet tegen de leken van de „Znak"-groep, een rooms-katholieke groe- Jf E S Maatregelen Gomoelka, die na zUn weer aait da macht komen in december 1956 beeft ge streefd naar samenwerking met de kerk, schijnt nu zijn houding te hebben gewij zigd. De maatregelen van de regering tegen de kerk omvatten onder meer: het af schaffen van het godsdienstonderwijs op de scholen: hoge belasting op het inkomen van priesters, hun woonruimte en hun eigendommen: hoge belastin gen op kerkelijke eigendommen, zoals boerderijen en parochiehuizen, kenne lijk met het doel ze wegens belasting schuld in beslag te kunnen nemen; het sluiten van tenminste vier seminaries voor jongens; het oproepen van semina risten voor dienstplicht in het leger en- het in beslag nemen van grote aantallen boeken van de bibliotheken van de se minaries. Deze maatregelen zijn niet verzacht nu x op 16 april algemene verkiezingen worden gehouden. Dit in scherpe tegen stelling tot de houding van de communis ten voor de verkiezingen in 1957, toen zij vreesden te worden verslagen. Go moelka slaagde er toen in kerkelijke steun, o.a. van kardinaal Wyszynski, te krijgen voor zijn kandidaten door te zin spelen op een Russisch ingrijpen in Polen als de communisten werden verslagen. De neutrale houding van de kerk zou nu op het rooms-katholieke platteland kunnen leiden tot een boycot van de verkiezingen. Men neemt echter niet aan dat de kerk zich openlijk voor een boy cot zal uitspreken. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Lunteren: L. Blok. Capelle a.d. IJssel; te Wijngaarden: T. Boot. kand. te Utrecht; te Oudewater (vac.-J. Wie man) toezz J. C. Schuurman te Bléskèris- graaf. Bedankt voor Den Andel: C. W. Schlin- gemann te Nijeveen. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Siddeburen: J. P. Don- dorp te Hattem. Examens: de classis Ommen heeft prep. geëx. en beroepbaar verklaard C. A. van der Koppel te Daarle, die in verband met de voortzetting van zijn studie nog geen beroep in overweging kan nemen, maar gaarne de kerken op zondag wil dienen. UNIE VAN BA PT. GEMEENTEN Aangenomen naar Muntendam: G. van 't Woud. zendingspredikant, woonachtig te Stadskanaal, die bedankte voor Stavoren. Wilt gij ONDERWIJZER worden? Er is momenteel een groot gebrek aan Onderwijzers- Wij raden U aan zo spoedig mogelijk een prpspectus aan te vragen bij: HILVERSUM Tel «43* het regiem. In preken heeft hij echter Onderwijzersakte (Eersteen 2eI aangedrongen op geduld, liefde en ver- Tolk-Vertaler (Fr., D. en Engel i draagzaamheld. omdat deze tijd niet ge- correspondent en V T.H.-diploma, H.B.S., schikt zou zijn voor strijdlust en moed. Gymnasium en MULO A en B. 70 NU en dan behoor ik behalve tot de groep „vrouw en moeder" ook tot de categorie „spreekster van deze avond". Mijn man stimu leert deze mijn hobby, hij huldigt de mening, dat zijn Sarah niet altijd in de tent behoeft te blij- ven, Al drie jaar achtereen kreeg ik een uitnodiging van erg ver weg, die ik juist vanwege die af stand niet accepteerde. Omdat ik echter de taaie volharding bewonder waarmee tij doorzetten, neem ik de uitnodiging dit jaar aan, op voor waarde dat ik met een bepaalde trein terug zal kunnen, opdat deze Sarah In haar eigen tent ter bedde tijge. Het programma is zo geregeld dat. als ik door .jn autobezittend bestuurslid weggebracht word de trein die ik zelf uitzocht nog gehaald kan worden. Het wordt tenslotte toch nog hijgend door de finish, maar alles lukt volgens plan. Ik zit met een lekker de-moor-heeft-zijn-plicht- gedaan-gevoel in de trein als de conducteur me de stuipen op het lijf jaagt door me toe te ver trouwen, dat deze trein niet verder dan A gaat en dat ik B niet meer bereiken kan vandaag. Het is een hartelijke man, maar mijn schrik is er niet kleiner om. Hij adviseert me in A de sta tionschef toestemming te vragen om verder met een goederentrein te reizen. Ik loop in A bij de hogere leiding binnen en zie me geplaatst tegenover een stoere spoorman. Stoer in de zin van zonder pardon. Zonder veel overtuiging doe ik mijn verhaal, en aankomend op het punt tvaar mijn verzoek om asyl in een goederentrein eruit moet, gooi ik er wat zieligheid bij in; het blijft echter een Weinig boeiend verhaal, waar ik rode-pet-mans niet mee kan ontroeren. Hij vertelt, als ware hij een gids van het V.V.V., dat er tegenover het station een eenvou dig hotel is en dot ik daar maar overnachten moet, Als het om mijn eigen zaakjes gaat ben ik een slecht advocate, maar als je in het nauw zit dan moet ie wel eens wat, daarom stal ik drie bloedjes van kinderen uit op zijn bureau, die een hele nacht zonder moederlijke aanwezigheid stel lig niet zullen overleven. Het laat hem syberisch, hij heeft alleen maar te maken met dienstorders en blijfet over een bij zonder goede te beschikken. Hij kijkt me met koele spoorwegogen aan en vraagt: „En waarom is die dienstorder uitgeko- men, denkt U?" Ik belijd hem er geen idee van te hebben. Dan onthult hij mij een realistisch verhaal. Enkele weken geleden gaf men een dame (ik negeer de honende klemtoon) wel een plaatsje in een goederentrein, maar o schande, als dank voor de ze service werd de conducteur van die trein door haar „lastig gevallen". Bijna zeg ik iets heel stouts over service en service, maar ik beheers me. Mijn spotgeest schiet nog even uit als ik ernstig zeg: als ik nu belóóf me netjes te gedra gen, mag ik dan toch mee? Maar dienstorders blijken nergens ruimte open te laten voor belof tes van integere vrouwen. Ik overweeg bij mezelf of ik het nog niet eens met tranen zal proberen, maar dan komt er een nozemachtige jongeman binnen, die ook om goederentrein-transport vraagt. Op slag verandert alles. Het probleem krijgt een ander gezicht, want als een alleen reizende vrouw gezelschap heeft dan is zij ineens niet meer ge vaarlijk. Eén vrouw is duizend mannen te erg gaat hier niet op, want nu er een beschermend geleider voor de conducteur is komen opdagen, gaat de chef een hogere instantie opbellen en daar ploft als een bom de verrassing voor mij neer: we mogen mee. Hoe heerlijk simpel is het leven toch, als je alles maar in de juiste proporties ziet. Overigens: wat zijn de tijden veranderd, vroeger behoor de het tot de goede zede, over een chaperonne te beschikken als je als vrouw alleen op reis was. Dit blijkt nu nodig voor het sterke manne lijke geslacht. Vreemd, heel vreemd, maar te gen de evolutie der tijden sta ik 's avonds om half twaalf natuurlijk ook machteloos. We wach ten nog een uur op ons vervoer, maar mogen dat doen in tegenwoordigheid van de actieve chef. Want actief is hij. Hij telefoneert zonder op houden met andere belangrijke nachtdienst-heb bers en ik gaap vol onbegrip in een afgrond van niet-weten. Ik hoor dat treinen gewend zijn te „heuvelen" en dat ze „in de put zitten", maar dat ze daar een werkbrief voor behoeven. Mijn wereld wordt ruimer, mijn ontwikkeling groeit. Dan is daar toch eindelijk het grote moment: we mogen ons inschepen. Een spooktreinachtige wagen biedt ons een warme ontvangst. Er brandt een gloeiend potkacheltje, boven een kleine tafel schijnt een soort dievenlantaarn een onprettige straal op de in stapels papieren rommelende con ducteur. Op een klein klapbankje zit dankbaar „de spreekster van deze avond" in haar laten we zeggen goeie goed en peinst over de raadse len van het leven in het algemeen en die van een beschermend geleider in het bijzonder. Want waar blijft de veiligheid? deze slaapt en wel zeer intens; hij verwaarloost zijn functie dus schromelijk. Als ik nou zou willen, kan ik dus alsnog gaan „lastigvallen". Maar er moeten zoveel beduimelde formulieren met vette touwtjes bij elkaar gebonden worden, dat ik geen kik durf te geven, omdat ik besef dat die ene kik het hele ingewikkelde goederen vervoer grondig zou ontwrichten. Deze verantwoordelijkheid is me te machtig. De' spreekster van deze avond zwijgt en redt op de ze negatieve en passieve wijze dc vlugge veilig heid van de spoorwegen en haar eigen eer. Beidt dingen zijn haar tenslotte wel iets waard. MINK VAN RIJSDIJK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2