HET MES; i n m mm F ia' m -v fmeemk levensproblematiek die in het literaire bleef steken TIP van BOOTZ Agent en chauffeur voor mishandeling vervolgd DR. A. F. PORTIELJE De Zon gaat op MÉ JB 1 i i g A A 1 - 1 Fons Rademakers en Hugo Claus Rotterdam wenst universiteit ,De Jantjes" op de televisie Wrak van Sabre lag in kanaal NTS-reportages op 6 maart IKOR-televisie liet kerklied 8 maart 75 jaar VRIJDAG 3 MAART 1961 Schaakvraag 67 A. S. Kakowin is de auteur van on derstaand eindspel, een prachtige lo genstraffing van de stelling dat lopers van ongelijke kleur altijd remise moet betekenen. Op het bord staan in dit geval aan weerszijden evenveel stuk ken. Wit kan weliswaar de zwarte to ren slaan, maar zwart antwoordt on middellijk met Lf2f. Echter, profiterend van dit in-staan Van de zwarte toren en zich met veel pmoeite losmakend van een hele serie penningen en dreigingen tot penning, ^an wit toch winnen. 11 K m M m en V////". W/MA W//A& 1 A I' I#' Wit: Kh4, Tel. Lfl, pi b3. Zwart: Kg8, Ta6, Lb6, pi h6. Opgave: wit speelt en wint. Dam-vraag 66 De stand in het probleem van de heer A. A. Polman te Bussum was: Zwart: 11, 12, 13, 14, 19, 21, 22, 23, 24, 28, 30. Wit: 25, 32. 33, 34, 36, 37, 39, 42, 43, 45, 49. De oplossing luidt als volgt: 3429, 23X34; 32x23, 19x28; 37—32, 28x48; 83—28, 22x44; 49x27. 48x34; 45—40, 34x45; 25x34, 45x31; 36x27. Bridge V10 9 <?V1097 <>B643 lw °l 84 A A 5 3 B8632 O A 2 7 62 Zuid speelt 4 harten. (10 slagen) West komt uit met ruiten 3. Hoe kan Zuid het contract maken, ondanks het beste tegenspel? Jack Diamond. Kruiswoord-puzzel Ir Horizontaal: 1. tussenzetsel; 3. aan- tvyzend voornaamwoord; 6. groente; 9. voorzetsel; 10. ligplaats voor sche pen; 12. bekende afkorting; 13. wijn- maat; 15. muiter; 17. lichaamsdeel: 19. roodachtig; 21. stierendoder; 25. zee hond; 26. gem. in Noord Brabant; 27. meest verwijderd; 31. aanwijzend voor naamwoord; 32. voorzetsel; 34. gebaar; 36. hekwerk; 38. voorzetsel; 39. we versklos; 41. munt in Nederland (afk.); 42. verkeerd; 43. zijtak Donau; 44. land tong. Verticaal: 1. meisjesnaam; 2. jaar (Lat.); 3. honigbij; 4. ad vocem (afk.); 5. voorzetsel; 7. meisjesnaam; 8. vis; 10. gemalin van Zeus; 11. Rom. keizer; 14. scheepskeuken; 16. schuier; 18. uit roep; 20. voor; 22. voorzetsel; 23. schraal; 24. meisjesnaam; 28. onbep. voornaamwoord; 29. voegwoord; 30. plaats v. dieren; 31. dunne overjas; 33. badplaats in Z. Frankrijk; 34. kleef- middel; 35. gem. in Gelderland; 36. vruchtje; 37. gravure; 40. voorvoegsel. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. balans, 2. aldoor, 3. koorts, 4. Na- pels, 5. parket, 6. wekker, 7. Leende, 8. tremel, 9. weleer. Anderhalf jaar voor oneerlijke kassier Het Leeuwarder gerechtshof heeft de 61-jarige kassier van de boerenleenbank in Tietjerk, P. N. J., veroordeeld tot anderhalf jaar gevangenisstraf met af trek. De rechtbank had hem tot twee- eneenhalf jaar met aftrek veroordeeld en de procureur-generaal had eenzelfde straf gevraagd. J. was verduistering van f 25.000 ten laste gelegd. Het hof hield rekening met de leeftijd van J. en met het feit dat de schade grotendeels Is vergoed. periode dan moet U op Uw hoede zijn. ïïVóèitmktrz Als U zich rillerig voelt in deze griep- periodc dan moejtffc? Uw hoede zijn. Neem direct eenT»NK grleppoeder en U voelt zich sf^dig veel boter. Ga er mee door tot l^uch weer helemaal fit voelt. MEENK poeders helpen snel en zijn gemakkelijk in te nemen. Ala U zich rillerig voelt in deze griep- er mee I°ytT helemaal fit voelf-E P* helpen snel en zun geniaïkdnjt in t^icmen. PÖEOERSI periode dan moet U op Uw hoede zijn. SIGMUND FREUD heeft na een intensieve wetenschappelijke arbeid de symbolen van het leven geëlimineerd uit de werkelijkheid. Daar zijn ze dan: het mes, het vuur, de jacht, de aantrekking en tegelijk de afstoting der geslachten; kortom de sexualiteit uiteengelegd in symbolen. In zijn scenario voor de film „Het Mes" gaat Hugo Claus deze weg terug. Als een geïnverteerde Freud incorporeert hij bij stukjes en beetjes deze symbolen weer in het werkelijke leven. Het is een literair procédé, vanuit de analyse der schematiek de weg terug te vinden naar de synthese van de levenswerkelijkheid. Zal het lukken? Het is in ieder geval een interes sante bezigheid de poging te ondernemen. t\t c I heeft het geconstrueerde nest niet kun- NlPllWP, Tl iTTl VrlTl nen ontvliegen. De nadrukkelijkheid der J. 1XVUTTV A.XJX.XX v ccxx symboliek blijft haar teveel bei3Sten. Het jongetje Thomas dertien jaar stoot telkens tegen die merkwaardige, mysterieuze wereld der volwassenen. Zij kennen bepaalde geheimen, waarin hij nog niet is ingeleid. Zijn vader is dood en zijn moeder heeft zich een tweede man (Oscar) aangeschaft, die voor hem nooit een vader zal worden. Integendeel, een indringer, die zich met zijn robuuste kracht stelt tussen kind en moeder in. Op de missietentoonstelling van zijn kost school pikt hij een mes, een magisch, oosters mes en hij voelt er zich sterk mee. Het verleent hem een haast even sterke kracht, als Oscar bezit. Hij heeft een vriendinnetje, Toni, die hij trots het mes laat zien, maar zij komt niet onder de indruk. Integendeel, zij dreigt het tegen de zusters te zullen zeggen. Met Toni bezoekt hij de kermis en weer komt hij in aanraking met die vreemde, zwoele wereld der grote mensen. Ook zwerft hij met haar op het terrein van de jeugd beweging ,.De Valken", waar tijdens een kampvuur twee ongedisciplineerde valken een valkin najagen in het bos. Het lief desspel tussen de grote jongens en het meisje ziet hij uit de verte en het ver vult hem met afschuw, maar ook met n ieu wsgierigheid. De man Oscar is tijdens de kermis aan de zwier gebleven en niet thuisgekomen. Moeder Ellen is vreselijk boos, maar 's nachts maken zij ruzie op de slaapka mer en Thomas kijkt door het sleutelgat, waar hij zijn moeder op de grond ziet liggen aan de voeten van de man en (om gekeerde wereld) haar hém om vergeving hoort vragen. Wat is dat voor een gekke wereld der grofén. In zijn woede ont vlucht hij het huis, als hij later gepakt wordt en thuisgebracht, vliegt hij met het getrokken mes op zijn moeder aan, maar valt flauw. Na enkele dagen is de vakantie voorbij en brengt zijn moeder hem weer naar kostschool. Thomas is rij per geworden. Het mes heeft hij begraven, als een afscheid aan zijn kindertijd. Maar de ervaring, dat de grote mensen elkaar nodig hebben op een andere wijze, dan kinderen, neemt hij mee.' In symboleft en een van tijd tot tyd doordringende vage werkelijkheid is een onwetend kind ge confronteerd met de sexualiteit. HET SPREEKT vanzelf, dat de inhoud van deze nieuwe film van de Ned. Film Maatschappij hiermede slechts sum mier is weergegeven. De grote vraag blijft of regisseur Fons Rademakers erin ge slaagd is, dit sterk literaire scenario om te zetten in levende filmbeelden. In zijn al gemeenheid kan men het natuurlijk toe juichen. dat een Nederlandse maatschap pij het heeft aangedurfd een film met een zo ..volwassen" gegeVen uit te brengen. En in zijn „Dorp aan de rivier" én in zijn „Makkers staakt uw wild geraas" heeft Fons Rademakers reeds blijk gege ven de weg naar de volwassen film op te willen. De film „Het Mes" is in deze reeks beslist een grote stap vooruit. Daar over kan men zich verheugen, maar het grote bezwaar blijft toch, dat hij dit li teraire gegeven niet tenvolle heeft weten om te buigen tot een waarlijk levend filmbeeld. Er zijn bepaalde mooie scènes in. Vooral, als de twee kinderen samen zijn, en ook op de kennis bij de waarzeg ster (Elly van Stekelenburg, ongetwij feld de beste rol), de droom van Thomas, waarbij het droomelement verkregen is door een overbelichting (hier werd iets van de geest van Ingmar Bergman vaar dig), maar daartegenover, staan zoveel momenten van geconstrueerd toneelspel, van geforceerd vertellen, dat de film als geheel niet ontroert, terwijl men zich ook moeilijk met de hoofdfiguren kan iden tificeren. Dit is kwalijk, want wat het jongetje Thomas doormaakt, heeft ieder mens, al thans iedere jongen, op zijn tijd op een soortgelijke wijze min of meer doorge maakt. Nu was Thomas Wel een exceptio neel geval (hij werd grootgebracht op een Limburgs kasteel en op een kostschool), maar zijn belevenissen zijn zo algemeen menselijk, dat ieder daarover moet mee kunnen praten. Wellicht zou het beter ge weest zijn, als de dialogen niet door Hugo Claus, maar door een ander waren ge maakt. Teveel vervalt men in literaire toneel zinnen. Hoe dit alles ook zij, de film „Het de reuzenpocket uit, geschreven door Hugo Claus en H. J. Oolbekkink en ge titeld: „Het Mes. Het Mes onder het mes". Op een prettige wyzc wordt hierin iets verteld over de produktiemaatschappij van deze film; de Ned. Filmproductie Mij., over de situatie van de Nederlandse film in het algemeen, over regisseur Fons Rademakers en scenarioschrijver Hugo Claus, over de totstandkoming van de film en voorts bevat het boekje het gehele scenario van „Het Mes", alsmede 36 foto's uit en over de film. Het is in teressant door middel van dit boekje zo nauw bij deze filmmakerij betrokken te worden. Na natte winter vroege lente Fooral februari heeft de winter naar de warme kant doen uitslaan. De ge middelde maximum temperatuur was in geen 100 jaar zo hoog en het aantal vorst- bijzonder klein. De zon scheen 71 nor- dagen (2 tegen normaal 14 in De Bilt) maal 69) uren. Door het zeer zachte weer van de laat ste weken heeft maart al dadelijk een flinke voorsprong. Mocht zij dan nog eens een steek laten vallen maartse hagel en sneeuwbuien dan behoeft dit nog dadelijk geen achterstand in te houden. Eerst leek februari een vrij droge maand te worden, maar vooral op de morgen van de laatste dag viel er nog weer 15 tot 25 mm. regen. Zo viel februari ook hier in het wes ten, evenals december en januari, naar de natte kant uit. Vanonze regenwaarne mers kregen wij de volgende opgaven: Rotterdam 60, Den Haag 64, Leiden 58, Katwijk 61, Boskoop 59, Hazerswoude 60, Alphen aan de Rijn 52, Noordwijkerhout 62, Dordrecht 67, Willemstad 68, Slie- drecht 57, Oud-Beijerland 56, Dirksland 69, Heiningen 67 mm. De drie wintermaanden brengen nor maal 160 mm, waar wij deze winter ver boven uit zijn gekomen. In onze omge ving spanden Katwijk met 286 en Noord- wijkerhout met 284 mm de kroon. Het apéritief voor dames en heren Zo pittig! Zo opwekkend! Per hele fles f 6.15 De universiteitskwestie, die naar Rot terdamse opvatting in de nota van mi nister Cals op onbevredigende wijze wordt opgelost, heeft gisteren opnieuw de gemeenteraad vele uren bezig ge houden, vooraleer men tot de aanneming van een motie kon komen, die de inter- pellant van veertien dagen geleden, dr. J. H. Lamberts (soc.) namens alle frac ties had ingediend. In deze motie wordt erkentelijkheid betuigd voor de voorgenomen uitbrei ding van het reeds in Rotterdam aan wezige wetenschappelijk onderwijs, maar de raad spreekt daarna als zijn oordeel uit, dat wanneer de tijd voor de vesti ging van een nieuwe universiteit geko men is, Rotterdam daarvoor in de eer ste plaats in aanmerking dient te komen. Ten slotte wordt in de motie de wense lijkheid uitgesproken, dat intussen de bestaande medische nevenfaculteit wordt uitgebouwd tot een volledige medische faculteit, waarna als slot aan B. en W. wordt verzocht alle geëigende stappen te ondernemen to deze doeleinden. Per 16 maart is benoemd tot burge meester van Westzaan, mr. P. B. J. Reeling Brouwer, hoofdcommies I ter gemeentesecretarie van Renkum. Hij is 40 jaar. remonstrants en lid van de PvdA. Commentaar Luchtig geval TUATUURLIJK was het drie bekwame I tonelisten als Shireen Strooker, Ton Lensink en Wim van den Heuvel wel toevertrouwd, het Franse niemendalle tje van Claude Magnier „Meneer Ma ture" prima voor de camera's te bren gen. Dit zagen we gisteravond in het AVRO-televisieprogramma, dat begon met een aardig gesprek over de jubile rende burgerlijke stand en een aantrek kelijke film van het echtpaar Denis, in Japan gemaakt. Doordat regisseur Walter van der Kamp ..Meneer Masure" bepaald als blij spel wilde interpreteren en het stuk niet naar de „dolle klucht" toetrekken, was het soms een beetje taai om door de langdradige verklaringen van ver wikkelingen heen te komen, maar ver der was het door goed spel in ruime decors luchtig amusement. Wel waren alle hinderlijkheden van de klucht aanwezig: de onwaarschyjn- De moeder en de zoon (Ellen Vogel en Reitze van der Linden) doen een poging elkaar in het gesprek te vinden. Een opname uit de nieuwe Nederlandse film „Het Mes". DAARTEGENOVER staan andere winst punten: de film wordt nergens melo dramatisch (er gaat bijv. niemand dood), de Limburgse entourage (met van tijd tot tijd ook het dialect) zorgt voor tal van in teressante effecten, en het spelersmateriaal is zeer te loven. Allereerst het jongetje Thomas: uitermate natuurlijk en jongens achtig gespeeld door Reitze van der Lin den (het is een grote verdienste een jon gen zo natuurlijk een zo moeilijke rol te laten verbeelden); het meisje Marie-Louise Videc (die ondanks alle ontmoetingen toch kind bleef) gaf hem in natuurlijkheid niet veel na. Ellen Vogel was een voortreffe lijke moeder (eenzaam, omdat zij jegens Thomas geen echte moeder kon zijn van wege haar relatie met Oscar, terwijl zij voor Oscar geen echte vrouw kon zijn, vanwege haar binding aan Thomas). Oscar werd gespeeld door Paul Cammermans (de Vlaamse auteur, die bij de Ned. Come- die zo'n voortreffelijke rol speelt in „De getatoueerde roos"). In deze film is hij tenvolle de oppervlakkige levensgenieter, die hij hier moet uitbeelden. Voorts is Elly van Stekelenburg reeds genoemd als waarzegster (kostelijk), terwijl Mia Goos- sen een kort rolletje speelt van de moeder van het meisje, Hetty Beck een verwar mende vertolking geeft van een trouwhar tige oude keukenmeid en Cor Witschge een branie-achtige soldaat uitbeeldt De jeudgbeweging en het leger komen er (het zij terloops opgemerkt) niet voor delig van af. maar dat behoort tot de ge bruikelijke clichè's van de moderne kun stenaars. De film „Het Mes" verdient zeer zeker onze ernstige aandacht vanwege de aan de orde gestelde problematiek, niet echter als overtuigend filmwerk, want hoe triest het thema ook is uitgewerkt, tot werke lijke ontroering was het niet in staat. Ev. Grolle. Gelijk met de film kwam bij de Be- Mes", te prijzen om zijn bedoelingen, zige Bij te Amsterdam een geïllustreer- Dezelfdc politieagent, die vorig jaar de journalist A. Brakel van de Volks krant onheus zou hebben behandeld na dat hU door een onderwereldfiguur op de Amsterdamse walletjes was mishan deld, moest zich gistermiddag voor de hoofdstedelijke rechtbank verantwoor den wegens eenvoudige mishandeling van een vrachtautochauffeur, die voor hetzelfde feit terecht stond. Deze wederzijdse mishandeling speelde zich af op 21 juli vorig jaar op de Haar lemmersluis in Amsterdam, waar de beide mannen omdat de chauffeur de beve len van de agent (die het verkeer regel de) niet had opgevolgd op de vuist gingen. Een misverstand was de oorzaak van deze vechtpartij, die de officier van justitie betitelde als „een in principe niet onbelangrijke zaak", waarvan hij de in druk had gekregen dat deze achter de schermen is opgeblazen. Hij achtte we derzijdse mishandeling bewezen en eiste tegen beide verdachten f 25 boete of vijf dagen. In de zaak, waarvoor grote publieke belangstelling bestond, werden dertien getuigen gehoord. Slechts twee van hen legden voor de agent ontlastende ver klaringen af. De elf anderen waren van De veehouder Th. van der Meer ln Deinum heeft gisteren op de vliegbasis Leeuwarden gemeld, dat hij brokstukken van een vliegtuig had gevonden in het Harinxmakanaal. De politie ging toen aan het dreggen en vond op vier meter diepte het wrak van do vermiste Sabre- straaljager f86-k, die vrijdagnacht na een botsing met een Hunter spoorloos verdwenen was. Herman Boubers grote succes stuk „De Jantjes" komt op de tele visie. De VARA neemt op maandag wuruk vai'iuviifc «uc sccigtuuc o-o te ondernemen tot verwezenlijking van 13 maart a.s. een voorstelling over, die „De Kleine Comedie" ervan geeft in Amsterdam. Het betreft dus niet een echte televisie-opvoe ring, maar uitzending van toneel- op-de-planken. Het zal niet nodig zijn, „De Jantjes" nog bij u in te leiden: iedere Neder lander weet er wel van, vooral, nadat cr in het begin van de jaren dertig ook een film van is gemaakt. Dat was een van de eerste Nederlandse films. Vele jaren daarvóór was het stuk, een zeemansverhaal met een lach en een traan, enorm populair. In Amster dam werd het maanden achtereen door verschillende gezelschappen in enkele theaters tegelijk opgevoerd en altijd trok het volle zalen. In dc voorstelling van De Kleine Comedie zult u ook de liedjes kun nen horen, die Louis Davids voor de film maakte. In de rolbezetting zien we o.a Beppie Nooy (die ook de regie voert), Kitty Janssen, Willy Zuidema, Hcddy Bouber cn Fred Wiegman. Herman Bouber. acteur en toneel schrijver, is nu 75 jaar. mening dat de agent de eerste klappen had uitgedeeld. De chauffeur zou zich slechts hebben verweerd. Ook de officier van justitie meende dat de agent onjuist was opgetreden. „In zijn functie had hij er niet op mogen losslaan, ook al is het waar, hetgeen ik niet aanneem, dat de chauffeur hem tussen de benen zou heb ben geschopt", aldus de officier. De raadsman van de chauffeur was van me ning dat wanneer zoveel getuigen zich spontaan melden en ook op de zitting verschijnen, dit moet worden gezien als een ontlading van de volksopinie. Vol gens de raadsman had de chauffeur uit noodweer gehandeld. Hij vroeg daarom ontslag van rechtsvervolging. De raads man van de agent noemde de getuigen verklaring twijfelachtig en meende dat de politie wel eens streng moest optreden. BBC: t.v.-onderwijs voor groten In de komende zomer gaat de BBC- lelevisie beginnen met dagelijks televi sie-onderwijs voor volwassenen. Elke dag zal er van 10.30 tot 11 uur 's avonds cultureel onderricht worden gegeven. Men gaat beginnen met lessen in ge schiedenis cn natuurwetenschappen. lijke situaties, dc belachelijke verwaar lozing van het achtergrond-gebeuren, waardoor men in een seconde drie gla zen heeft volgeschonken, in een halve minuut twee grote reiskoffers heeft ge pakt enz. En de reeks toevalligheden die maar geen einde neemt. Maar wie niet zo nauw heeft gekeken en alleen maar heeft willen lachen, heeft het er wel mee kunnen doen. Maandag a.s., 6 maart, zal de NTS tweemaal een half uur repor tage uitzenden van plechtigheden ter gelegenheid van het koperen regeringsjubileum van H.M. de Koningin, 's Middags woont u het huldebetoon in Den Haag bij en in de vooravond, eveneens in Den Haag, de dankstond in de Klooster kerk. „Wij vertrouwen" is de titol van de uitzending tussen 2.55 en 3.30 uur, wan neer de camera's opgesteld staan voor Huis ten Bosch in de residentie. Hier zullen beelden worden doorgegeven van het huldebetoon dat met medewerking van alle Nederlandse gemeenten aan de vorstin wordt gebracht. Om half acht zijn we dan met de NTS in de Kloosterkerk, waar ds. J. S. Si Lie vis Smitt, hoofdvlootpredikant, de dankstond leidt. Medewerking aan de dienst verlenen het Kon. Mannen koor „Die Haighe Samghers" onder lei ding van Jos Vranken, hot Chr. Haags Knapenkoor onder leiding van Ma- rius Bonstlag en de organist Piet Kraak. Er worden liederen uit Valerius' Ge- denckklanck ten gehore gebracht en het bekende „Domino, salvam fac" van Giesen. Om 8 uur zal voor de kijkers die overdag niet vrij waren, de reportage van het huldebetoon op toLerecording worden henhaald. Om 8.45 volgt dan het gebruikelijke journaal en daarna komt de NCRV aan de beurt om uit te zenden. Di/t wordt een gewoon pro gramma. Zondagmiddag a.s. is er tussen half zes en zes uur een bijzondere televisie- uitzending van het IKOR te verwach ten. Het wordt een programma over het kerklied, tegen de achtergrond van de geschiedenis, onder de titel „Zingen mettertijd". Het werd samengesteld door Guil- laume van der Graft en ds. C. M. de Vries brengt het voor de camera. De liederen worden gezongen door de Maranatha-kantorij onder leiding van Frits Mehrtcns. DE man van de Verkade-albums, dr. A. F. Portielje te Benne- broek, die 46 jaar in Artis werkzaam is geweest als inspecteur van de le vende have en als hoofd van de af deling voorlichting, zal woensdag 8 maart zijn 75ste verjaardag vieren. Vooral door zijn rondleidingen in Artis, zijn radiopraatjes en zijn vele publikaties heeft dr. Portielje zowel in binnen- als buitenland grote be kendheid gekregen. Nadat hij aanvankelijk als journalist werkzaam was, werd hij in 1906 biolo- 31 Eindelijk ging zij bij een bosje zitten om even bij te komen. Het was zo verrukkelijk uit te rus ten, dat zij nauwelijks de verleiding kon weer staan om te gaan liggen. In haar hoofd suisde en klokte het, de grond wankelde onder haar voeten. Ineens trok er een ijskoude rilling door haar heen. Zij moest opstaan. Blijven zitten in de sneeuw be rekende de dood. Moeizaam stond zy op, zij wan kelde een paar seconden, voordat ze weer op gang was. Haar rokken sleepten zwaar door de sneeuw. Imber had nauwelijks een paar stappen gedaan, toen zij Nickes krankzinnige ogen achter een bos je zag lichten. Zij gilde en liep een andere richting uit, zij probeerde te hollen en viel met haar ge zicht in de sneeuw. Er kraakte een tak. ver dwaasd keek zij uit naar een schuilplaats. De Lap pen zaten haar achterna. Zij kende het gevoel. De angst voor de Lappen had haar daarginds in het berkenbos verhinderd naar het kamp te gaan om hun te vertellen, dat Nicke zwaar ziek in de hut lag. De Lappen wilden haar kwaad doen zij wilden, dat zij van uitputting zou sterven, of dat zij met van kramp vertrokken benen en armen zou verstijven. Met de dood op de hielen had zij de helling achter zich gelaten, zij was op zoek ge gaan naar Erlands spoor met de bedoeling dat tot Akkafjall te volgen. Geen seconde had zij er aan gedacht, dat de wind het spoor op de open vlakte natuurlijk zou hebben uitgewist. Even was het stil gebleven in de wildernis, maar nu hoorde zij weer het huilen. Imber kon niet on derscheiden, of het dichterbij of verderaf was. Zij hijgde verder, opgejaagd door een boze droom; het gehuil van de wolven beangstigde haar niet langer, hoewel de ouden kwalijke dingen wisten te vertellen over de wolven, die- niet aarzelden een vrouw haar vrucht uit de buik te rukken. -Het was, alsof zij langzamerhand zichzelf helemaal kwijt raakte. Vaak viel zij en dan bleef zij minu ten lang liggen, voordat zij kreunend weer opkrab belde. Erland was vrijwel helemaal uit haar be wustzijn weggevaagd. Akkafjall zy moest Ak kafjall bereiken! Dat was het enige, wat haar ge martelde brein nog kon bevatten- in Gulbrandstal DOOR BERNHARD NORDH Na eindeloze inspanning kwam Imber aan een klein meer, maar zij merkte niet, dat het een meer was, hoewel het ijs op verschillende plaatsen was opengehakt. Zwaaiend als een dronkeman liep zij over de vlakte. Ineens gaven haar knieën het op, zij viel er bij neer. Zij beet zich haar lippen tot bloedens toe om het bewustzijn niet te verliezen, zij probeerde op te staan en zag ineens als door een rode sluier een vierbenig wezen op zich af stormen. Even bleef zij als verlamd staan. Toen klonk haar snerpende kreet door de wildernis. Zij riep om Arne. Hij was de enige die haar kon redden van dit aanstormende wilde dier. Maar er was geen Arne in de buurt en daarom dwong haar levenswil haar lichaam tot een uitzichtloze wedloop met de dood. Na vijftig meter viel zij en zonk weg in de aarde, diep, steeds dieper. Erland sliep die hele nacht zwaar; hij werd pas wakker, toen er een bleek licht door het raam sijpelde. Hij stond ijlings op om vuur te maken en iets warms binnen te krijgen. Hij wist nu, dat er iets niet in orde was. Imber zou nooit uit vrije wil de nacht in het Lappenkamp hebben doorgebracht. Zou haar een ongeluk zijn overkomen? Hij stak een stuk rendiervlees en brood in zijn zak, greep zijn weitas en was enkele minuten later op weg naar de bergen. De jonge kolonist volgde het spoor van de Lap- penslede, totdat hij ineens, op een meter of twin tig afstand er van diepe afdrukken ln de sneeuw zag. Niemand anders dan Imber trok met gewone schoenen door de sneeuw. Hy volgde het nieuwe spoor en kwam in het struikgewas van de berken. Hier was zij geweest! Men kon zien, dat zij hier had staan draaien. Erland ademde moeilijk, toen hij zag, dat zij niet naar het Lappenkamp maar schuin de berg af was gegaan. Ongeveer een kilo meter naar het noordoosten waren Imbers sporen onherkenbaar geworden. De sneeuw was plat ge trapt door talloze rendierhoeven. Erland snoof even. Betekende dit, dat de rendieren de bergen verlaten hadden en naar de bossen in het oosten waren gegaan? Hij luisterde. Geen geluid verbrak de koude stilte van de ochtend. Een uur later had Erland zich er van vergewist, dat het Lappenkamp verlaten was. Alles was keurig opgeruimd, men kon zelfs de as van de vuurplaats niet meer ontdekken. Die was afge dekt met vastgetrapte sneeuw. Erland woelde dc sneeuw om met zijn voet en haalde een paar ver koolde stukken hout omhoog. De zon was juist opgegaan. In het noorden cir kelden een paar wolkenflarden, maar verder was de hemel helder. Het was veel kouder dan de vorige dag en Erlands ski's gleden moeilijk, toen hij de helling af was. Ondanks de koude brak het zweet hem uit. Hij had zijn muts achterover ge schoven en vroeg zich af, of hij zijn jas niet zou uittrekken. Erland was er van overtuigd, dat Imber bij de Lappen was. Maar hij was er evenzeer van over tuigd, dat zij niet vrijwillig was meegegaan. Ook al had de dominee hen nog niet getrouwd, door dat hij nog niet hier was geweest, toch waren zij aan elkaar gebonden. Hij kende haar te goed om niet te weten, dat zij in geen geval naar haar va der zou terugkeren met een kind in haar schoot. En bij de Lappen blijvende gedachte alleen al was onzinnig. Tegen de avond hoorde Erland het geblaf van honden. Hij verdubbelde zijn inspanning. Kort daarna zag hij in het bos aan de andere kant van een vennetje drie Lappensleden verdwijnen. Hij riep wat, stootte zijn stokken energiek in de sneeuw en joeg voort zo hard hij kon. Eindelijk had hij het gebroed achterhaald! (Wordt vervolgd) gisch-assistent van de directeur van Ar tis, dr. C. Kerbert. In die functie maakte hy vele buitenlandse reizen voor het aankopen van dieren. In 1927 benoemde dc opvolger van dr. Kerbert. dr. A. L. J Sunicr, hem tot inspecteur van de leven de have. Behalve zijn albums en zijn weten schappelijke geschriften, verschenen boekwerken van zijn hand, zoals „Die ren zien en leren kennen", dat kan wor den beschouwd als het proefschrift, waarop de Stedelijke Universiteit van Amsterdam hem in 1946 een crc-docto- raat verleende. Ook heeft dr. Portielje les gegeven in dierenpsychologie aan de Amsterdamse Montessorischool en heeft hij veel bijgedragen tot het bouwen en aanleggen van nieuwe dierenverblijven, zowel in binnenlandse als in buitenland se dierentuinen. Met Artis-films, die hij in samenwer king met dc ciniast H. C. Verkruyscn had vervaardigd, reisde hij door het land voor zijn lezingen. Bij zijn rond leidingen ging hij met blinde kinderen voor zover mogelijk de dierenverblijven in, om hen o.a. door het aanvoelen van de hoorns van een antilope, dc slurf van een olifant of een pas uit het ei ge komen kuikentje, met de dieren te laten kennismaken. Na zijn afscheid in 1952 vestigde de heer Portielje zich in Benno- broek. waar hij in zijn grote tuin de vogels bestudeert en zich voorbereid op de rondleidingen, lezingen en radio praatjes, die hij ook nu nog regelmatig in cn over „zijn" Artis houdt. 0 Met het weekoverzicht van het NTS- journaal begint tussen 8 cn 8.30 uur hot televisieprogramma, dat voortge zet wordt door dc NCRV. Eerst een film over het loodswezen, dan weer een bezoek aan het café-chantant „De zaak H.E." en om 9.30 uur de ru briek Attentie met actualiteiten. Ds. O. Jager spreekt in dc dagsluiting. ondj Met een les over Europa begint dc KRO na wat verzoekplaatjes voor militairen om 8.30 uur het avondpro gramma. Om 9 uur is er een groot programma „Dans der boeken" met allerlei gezellige verrassingen in woord cn muziek en om 10.55 uur presenteert Hans Bik weer zijn ru briek ..Pirouette", waarin alles draait om de lichte muziek. De VPRO wijdt tussen 8.10 cn 8.35 uur aandacht aan de overleden dich ter J. Jac. Thomson en zijn werk. Van dc VARA hoort u om 9 uur weer „gouden stemmen dezer eeuw" cn om 9.50 uur het spelletje „Wie is het?" Programma voor morgen ZATERDAG 4 MAART 1961 Hilversum I, 402 m. 746 ke/s. VARA: 7 0o Nws 7.10 Gym 7.23 Gram 8.0o Nw» 8! 18 Gram 8.50 Voor u cn uw gezin, praatje 9.00 Gym v d vrouw 9 10 Gram 19.359.40 Walorjt). VPRO 10.00 Samen thu^s, lezing 10.05 Morgenwijding. VARA: 10t!0 C.e-vnr progr ia.00 OrgeLspel en zang 12.30 Land. en tulnbouwmoded 12.33 Nieuwe gram 13.00 Nws j3.15 VARA-varia "3 20 Sportultz 13.43 Lichte muz 14.03 V d Jeugd 4 40 Promcnade-ork, omr-koor en •ol <15.35—15 53: Bnoldbcspr) 16.45 Van de wieg tot liet graf. vragoribeantw 17.00 Jazzmuz 17.30 Woekjourn. 14,00 Nws en comm 18 20 Jazzmuz 18.35 Zigeuncrmuz 19.00 Kunstact. VPRO: 19.30 Passepartout bij gaslicht, lezing 19.40 Le ven cn dood In de Bijbel, lezing 19.53 Deze week. lezing VARA: 20.00 Nws 20.03 Gevar progr 21.13 Soc comm 21.30 Lichte muziek 22.O5 De vreemde wereld, radiospel 22.30 Nws 22 40 Licht progr 23.05 Oude gram 23.23 Llehte imu 23.55—24.00 Nws. Hilversum TI, 298 m. 1007 ke/*. KRO' 7.00 Nws 7 15 Gewijde muz 7 30 V d Jeugd 7.40 Gram 7 45 Morgengebed en overwe ging 8.00 Nws 8.18 Gram 8.50 V vrouw 10.00 V d kleuters 10.15 Gram 11.00 V d zieken 11.4-5 Gram 12.00 Middagklok-nood klok 12.04 Promenade oric. koor cn #01 (om 12.3012.33 Land- en tulnbouwmcded) 12.50 Act 13.00 Nws 13.15 Zonnewijzer 13 20 Lichte muz 13.50 V d Jeugd 14.00 Fanfare. ork 14.23 Lichte muz 14.50 Amus muz 13 10 Franse les 15 no Pianorecital 18.00 Gregoriaanse zang 16.30 Sportconun 17.00 V d Jeugd. 18.00 Kunstkron ;8.30 Gram j8.43 En nu wij en z«. lezing 19 00 Nws 19 10 Act 19 23 Memojnndum 19.30 Amatcursprogr.' 19 50 Ll<+)tbakcn, lezing 20 Ou Orar ork 21.00 U bent toch ot>k van de partö?. le- 10 G*va.r pf(>*r 22.2-3 Boekbespr 2.30 Nws 22.40 WIJ lulden de zondag in 23.00 Meesterwerken van de reMngleuze muz. muriikalc lezing 23,55—24.00 Nws. Televisionrogr. VPRO: 17.00 V d kind. NTS: 20.00 Journ en wccroverz. VPRO 20.20 Filmde-, umentalre 20.30 Ballet 21,00 Oude films 21.30 Cabaret.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 7