Die dertig liedjes wekken
talloze herinneringen
De Zon gaat op
1 i
1
1
-
r~
Kon. Marine maakt entree
op Utrechtse Jaarbeurs
Vijftig maal „Zing met ons mee
De klok terug
naar 1948
Frans protest bij
Duitse televisie
7
DONDERDAG 2 MAART 1961
Zo ziet de nieuwe Marijkehal
de Utrechtse Jaarbeurs eruit.
Dutn-vraag 66
(Eerste publicatie)
3
Zwart: 11, 12, 13, 14, 19, 21, 22, 23,
24, 28, 30.
Wit: 25, 32, 33, 34, 36, 37, 39, 42, 43,
45, 49.
Een probleem van A. A. Polman te
Bussum. Het is een naturel met een
nieuwtje, van uit een goede begin-
istand. De afwikkeling is, op een enkele
!*et na, scherp dit om een bij oplos
sing te voorkomen.
Qpgave: wit speelt en wint.
Schaak-vraag 66
De stand in het „scherts"-probleem
van de heer P. van den Boogaard was
als volgt:
Wit: Kf5, Td8, Le6, pi g7.
Zwart: Ke7, Te8, Pc5.
Wit laatste zet moest teruggenomen
worden en in plaats daarvan diende in
één zet te worden matgegeven. Wits
laatste zet kan geen andere geweest
zijn dan c7xd8T, met dien verstande
dat op veld d8 een zwarte loper of
een paard gestaan heeft. Neemt men
deze zet terug dan is mat in één zet
mogelijk door c7c8P!
Bridge
De oplossing van het tegenspelpro
bleem van gisteren is als volgt:
Oost moet klaveren 10 introeven met
hartenboer! Er ontstaat dan een inte
ressante troefpromotie bij West.
Ziehier de kaartverdeling, zoals de
ze op dat moment was:
4 A V B 6
Q? 97
A 8 5 2
-
74
10
O V 9
4 109532
|w c
4 10953
B
HB1074
4
4 H 8 2
H 6 5 4 2
■O 63
4 -
Wanneer Oost klaveren 10 troeft met
hartenboer kan Zuid weliswaar over-
troeveh, maar West's harten 10 wordt
dan een slag.
In de praktijk troefde Oost niet,
maar gooide eveneens een ruiten af.
Zuid troefde laag in, haalde de troe
ven eruit en maakte nu 11 slagen.
Daar het contract in de andere ka
mer precies gemaakt werd, verdiende
Zuid een kostbaar matchpuntje op dit
spel!
Jack Diamond.
Honigraat-puzzel
Om de cijfers, te beginnen bij en in
de richting van de pijltjes, woorden
invullen, die betekenen: 1. weegschaal;
2. steeds; 3. verhoging van lichaams
temperatuur; 4. stad in Italië; 5. kleine
afgeperkte ruimte: 6. uurwerk; 7. gem.
in Noord-Brabant; 8. raam met trech
ter, waardoor het gemalen graan loopt;
9. eertijds.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1-2. maand, 2-3. doornat, 1-4. meer
aal, 3-4. takel, 3-6. Tegelen, 4-5. lafe
nis, 5-6 salon De gevraagde plaats
naam is Arkel.
4 De twaalfjarige Johan Vredenburg
uit Krommenie is gistermiddag uit een
boom gevallen toen hij probeerde van de
ene in de andere boom te komen via een
takkenbrug. Hij was op slag dood doordat
terecht kwam.
Voor het eerst in de geschiedenis
van de Kon. Ned. Jaarbeurs zal de
Kon. Marine vertegenwoordigd zijn
bij een beu reactiviteit. Zij zal nl.
deelnemen aan de a.s. voorj aars-
manifestatie, welke op dinsdag 14
maart a.s. begint. Utrecht zal dan
ook voor het eerst Nederlandse ma
rineschepen binnen haar veste heb
ben, en wel vier splinternieuwe on-
diepwatermijnenvegere van de Van
Straelen-klasse, die drie dagen ge
meerd zullen liggen aan de Munt-
kade langs het Merwedekanaal, die
aan het Croeselaanterrein grenst.
Deze schepen, gebouwd op drie Neder
landse werven fin Alblasserdam. Arn
hem en Amsterdam! in twee series van
acht, zijn geheel anti-magnetisch en daar
toe gebouwd van hout. aluminium en po
lyester. Samenwerking tussen wetenschap
en scheepsbouw heeft het zelf voor el
kaar gekregen, de motoren vrijwel snti-
magnetisoh te maken De schepen hebben
een diepgang van 1 meter.
Alle zestien mijnenvegers, waarvan er
reeds zes in gebruik zijn. dragen namen
van na de oorlog posthuum onderschei
den marine-officieren en manschappen.
De titel Van Straelen-klasse is een
posthuum eerbetoon aan een van de
naamgevers van de schepen, nl. comman
dant P. B M. van Straelen van Hr Ms.
„Java", die in de slaj» om de Javazee
ten onder ging.
De vier mijnenvegers zullen op maan
dag 13 maart a.s. in Utrecht arriveren.
Het zijn Hr. Ms. Van Straelen, Mr. Ms.
Van Moppes, Hr. Ms. Van Hamel en Hr.
Ms. Lacomblé De Schönjpff zal In reser
ve worden gehouden.
De mijnenvegers zijn te klein om heel
het belangstellende Jaarbeursbezoek te-
ontvangen. maar elke 100ste bezoeker
zal gelegenheid krijgen een van de sche
pen te gaan bezien. De voltallige beman
ning (14 koppen) zal daartoe steeds aan
boord zijn.
's Avonds kunnen de Utrechtenaren
en de gasten van buitenaf genieten van
illuminatie van de mijnenvegers en op
15 maart wordt er een „Marinedag"
gehouden. Voorafgegaan door de Ma
rinekapel met tamboers en püpers zul
len dan ongeveer 1000 man Marine
troepen bij de hoofdingang van het
Croeselaanterrein defileren voor bur
gemeester De Ranit7 en "s avonds is er
laptoe op het Domplein.
Intussen zal de Vereniging „Onze
vloot", die tot doel heeft de maritieme
gedachte onder het volk dat zich een
zeevarende natie noemt te verbreiden
(aldus vertelde het bestuur ons) en daar
toe ook het blad „Zeewezen" uitgeeft, een
stand hebben, bij de afd. Scheepsbouw
in de nieuwe Marijkehal.
Behalve documentatie over vis
serij en koopvaardij zullen hier vier
scheepsmodellen te zien zijn, nl. van
De Zeven Provinciën, de tanker On-
dina, de onderzeebootjaiger Overijs
sel en de Karei Doorman. Dit laatste
model, vier meter lang, zal apart ge
ëxposeerd worden en zo, dat men er
omheen kan lopen.
Pi ■inses Marijke
opent nieuwe
jaarbeurshal
Op de eerste dag van de a.s. Voor-
jaarsbeurs in Utrecht zal prinses Marijke
de nieuwe, naar haar genoemde hal op
het Croeselaanterrein officieel openen.
De hal, in zes maanden tijd opgetrok
ken uit beton, staal en spiegelglas, is zeer
modern van constructie en bestaat uit
parterre, entresols en bovenverdieping.
Met deze hal, die de oude houten hal
Q vervangt, beschikt de Jaarbeurs over
ruim 9000 m2 nieuwe tentoonstellings
ruimte. Op de Voorjaarsbeurs zal hier
mede de afd. Scheepsbouw worden on-
dergebracht.
Behalve betonnen trappen naar entre
sols en verdieping bezit de hal ook twee
roltrappen. In een van de ruimten naast
de hoofdhal is een restaurant voor 400
personen ingericht.
Bij de opening zal een matrozenkapel
uit Nieuwediep voor opgewekte muziek
zorgen.
Met de banden van zijn accordeon om de schouders, de mouwen van
zijn witte shirt opgestroopt en verder één en al zonnige lach komt
Johnny Holshuijsen het podium van de studio af. „Even stoppen maar,
jongens", heeft hij vrolijk achterom geroepen, want er „zit weer een
blokje op", en dan is het tijd voor ogenblik ademhalen.
Achter hem grabbelt Truusje Koopmans in een grote tas, neemt Dick
Doorn halfluid een ritmisch liedje door, waarbij de pianist eigenlijk on
bewust met de hand het tempo aangeeft, schuiven de andere vocalisten
even de stoelen bij elkaar. Want ze zijn allemaal midden in de opnamen
voor „Zing met ons mee", het tot over de wereldzeeën beluisterde
AVRO-liedjesprogramma dat vanavond voor de 5Ofte maal de ether
ingaat.
„Vindt u 't leuk?" is de eerste vraag
van Johnny Holshuijsen, en ja. dat vin
den we zeker.
En meteen vertelt hij al: „Ik zit he
lemaal vol met liedjes. Negen van de
veertien dagen ben ik met dit program-
ma bezig, ja, met mijn vrouw samen
Als ik 't alleen moest doen. kwam er
van ander werk niets meer!"
Kijk, daar hebben we weer zo'n
radioprogramma van 'n half uur lengte,
dat er zo spontaan en gemakkelijk uit
schijnt te komen alsof het „zomaar
eventjes" wordt gedaan.
Als Flip van der Schalie, terwijl de
tune klinkt. aankondigt: „Dit is het
(zoveelste) programma „Zing met onr
mee" is dj.' het sein voor de groep
vocalisten en het ensemble De Wind
molens om achter elkaar zo'n 30 re
freintjes van oude en nieuwe liedjes
vlot achter elkaar de ether in te schal
len. En wij, in de huiskamer, op dat
prettig uurtje tussen 7 en half 8. neu
riën die wijsjes mee en een bonte reeks
herinneringen doemen voor ons op.
„Oh mein Papa dat was toen
Tom altijd bij ons kwam eten! „Good-
nigth Ireen weet je nog, die
vakantie in Londen? „Een dansliedje
deint ach ja, toen lag ik met dat
gebroken been
Zo is er overal, in elke huiskamer, in
elke auto waarin de radio aanstaat,
ineens een schat van herinneringen.
„Daarvoor maken we dit programma
ook eigenlijk", vertelt Flip van der
Schalie, die de leiding heeft: Je hoort
het al in de tune";; al die leidjes bren
gen ons herinneringen
Maar eer het zover is dat het pro
gramma de lucht ingaat, is er een ste
vige hoeveelheid werk verzet.
„Ik heb drie dagen nodig om met
mijn vrouw samen de liedjes bij el
kaar te zoeken. Je kunt niet zomaar
wat je invalt nemen, er moet een leuke
Voor de vijftigste keer kan men
vanavond luisteren naar het ra
dio-programma „Zing met ons
„mee", waaraan regelmatig
meewerken (v.l.n.r.) Truusje
Koopmans, Dick Doorn, Jenny
Rooda, John de Mol, Annie Pal
men, producer Flip van der
Schalie, pianist Pierre Biersma,
gitarist P. Baan, drummer Nico
Prins, accordeonist Johnny Hols-
huyzen en bassist Dub Dubois
lijn, een kleurige variatie in zitten",
zegt Johnny Holshuijsen, die al sinds
1958 met dit bijltje hakt. „Het moet oud
en nieuw door elkaar zij-n. Soms spring
ik van 1900 op 1961 dar terug naar
1920, dan weer 1935, en de melodietjes
moeten ergens elkaar raken, goed in
elkaar overlopen en tóch tegenstellin
gen zijn
Ach, ja, het lijkt zo eenvoudig, maar
wat is het moeilijk! Oorspronkelijk
begon Johnny met uit eigen herinne
ring, geholpen door zijn bibliotheek
van lichte muziek, de programma's op
te zetten. Maar dertig liedjes per 14
dagen te verzinnen valt niet mee, ook al
ken je er honderden: ze willen je niet
altijd te binnen schieten, vooral niet,
als je er echt, eens voor gaat zitten".
HULPTROEPEN
Er waren dus hulptroepen nodig.
Johnny vroeg eens aan deze en aan
gene, en er kwamen weer een paar
half-vergeten melodietjes, ééns heerlijk
populair, op de proppen. Maar 't was
nog niet je déit: er kon nog niet in sta
pels worden gegraven.
..Ik vraag het eens aan de luiste
raars", besloot hy toen en na één
vriendelijke oproep daar traden
de hulptroepen ad aan. Van her en der
regende het titels van oude liedjes,
er werden massa's muziekjes inge
stuurd, kortom, de oogst was meer dan
1200 liedjes, al of niet compleet met
muziek.
„Nou en toen kon ik voort! En in.
tussen kwamen er natuurlijk almaar
nieuwe liedjes en zo loopt het pro
gramma best".
„En als u nou drie dagen hebt uit
gezocht. Ja, dan begint voor Johnny
en zyn vrouw Henny het noeste werk.
Dan wordt er uitgekiend, wie van de
vocalisten dit en wie dat liedje zal
zingen: Truusje Koopmans, Annie Pal
men (die Sonja Oosterman is opge
volgd), Jenny Roda, Dick Doorn of
John de Mol. Welke refreintjes zullen
de dames (dan The Jukebox Sisters ge
heten) voor haar gezamenlijke reke
ning nemen en welke het gehele en
semble
Het uitzoeken van de muziek (of het
schryven ervan als die niet gedrukt
voorhanden is) behoort tot het werk
van de eerste drie dagen, maar het be
werken van de liedjes en het schrijven
van de arrangementen tot de volgende
vier.
Omdat het een non slop-programma
ls, moet er vlot achter elkaar kunnen
worden gespeeld en gezongen. Ge
sproken tekst en de inzet van de
liedjes liggen helemaal ln het muzi
kale arrangement vast en dus is het
niet mogelyk alles ln stukjes en bee
tje op tc nemen en dan aan elkaar
te plakken.
Daarom wordt de muziek op één
lange strook papier geschreven, dat
als een draalorgelboek wordt samen
gevouwen en dat Is dan per uit
zending een strook van zo'n 15 meter.
Eer het dan eindelijk zover is (op
dinsdag om de 14 dagen) dat Flip van
der Schalie kan aankondigen „Opna
me vijf tellen na nü!" en zijn vin
gers opsteken naar technicus Henk
Lokman (die van 1958 af het program
ma technisch heeft verzorgd) is er nog
heel wat werk verzet.
Als de zeven dagen werk ten huize
van de familie Holshuijsen voorbij zijn,
krijgen alle vocalisten het programma
toegezonden. Ze gaan dan een dag
repeteren met de pianist Flip van der
Schalie schrijft de verbindende tekst
die hij zelf uitspreekt en het orkest
De Windmolens repeteert de muziek.
Dan komt de dinsdag in de studio en
dat wordt altijd een volle werkdag,
want nu moet het hele programma „op
de band".
Om niet voortdurend wanneer er iets
misgaat, het gehele programma te moe
ten overdoen („Ik moet er niet aan
30.
Imber streek hijgend langs haar mond. Het er
gerde haar, dat zij de rendierkaas niet verdroeg
en ter verontschuldiging zei zij, dat zij een kind
verwachtte.
De Lap stond met een vertrokken gezicht voor
haar. Hij voelde een boze geest binnen in zich, hij
hijgde en snakte naar lucht. Plotseling slaakte hij
een kreet, hij wierp zich op de grond en kronkel
de zijn hele lichaam. Zijn armen en benen trok
ken krampachtig, 't schuim kwam hem op de lip
pen. Hij wist wat er gebeurd was. Dit duivelsjong
had hem betoverd, zodat hij haar het verkeerde
stuk had gegeven en zelf het wolvengif had opge
geten.
Imbcr keek de Lap onthutst aan. Zij wist niet,
wat zij ervan moest denken. Nicke riep iets tegen
haar, maar het was onbegrijpelijk. Hij draaide
met zijn ogen en zijn handen waren zo stijf als
een paal, toen hij nog eens probeerde zijn mes te
grijpen. Imber wilde iets tegen hem zeggen, maar
hij keek haar aan met een blik zo vol haat. dat
zij verschrikt achteruit deinsde.
Imber voelde zich nog steeds niet goed. Zij ging
naar binnen om water te drinken. Haar maag gaf
het direct weer terug; zij kreeg een vreemde smaak
in de mond. Zij dronk nog meer water en zij bleef
het doen, tot zij het binnen kon houden.
De Lap wentelde zich nog steeds in de sneeuw,
hij kreunde als een gewond dier. Het was niet
goed hem in de kou te laten liggen. Imber sleepte
hem naar binnen. Nicke probeerde haar te schop
pen. zijn kaak schoof knarsend heen en weer tol
ze in een afzichtelijk grimas verstijfde.
Imber wist niet, wat zij met de zieke Lap moest
doen. Ineens schoot het door haar heen, dat er iets
niet in orde zou zijn geweest met de rendierkaas.
Zij nam haar kop op en rook er aan. Haar maag
kwam met alle macht in opstand, daarom ging zij
naar buiten en wierp de kaas weg. Toen zij weer
binnenkwam, gloeiden Nickes ogen met een krank
zinnige haat, maar zijn gezicht was star en stijl
en het bewoog niet meer Zijn benen had hij op
getrokken tot aan zijn kin, zijn vingers leken ge
kromde klauwen. Imber rukte haar kleren van de
haak, gooide de deur dicht en rende half gek van
an est weg
in Gulbrundstal
DOOR BERNHARD NORDH
Een paar uur na het invallen van de duisternis
kwam Erland thuis. De dag was zo vermoeiend
geweest, dat zijn knieën trilden, toen hij zijn ski's
losmaakte. Het verbaasde hem, dat de hut donker
was; ook al brandde het vuur nog zo laag, men
zag altijd toch enige gloed door het raam. Hij
opende de deur en bleef onwillekeurig staan bij
het zien van de diepe duisternis. Waar was Imber'
Was zij al naar bed gegaan?
„Imber!'
Geen antwoord. Hij liep tastend naar de haard.
De as was koud, het vuur was dus al uren uit.
Het duurde een paar minuten, eer hij het weer
had aangemaakt. Hij legde er droog rijshout op
en toen eindelijk kon hij in de kamer rondkijken
Er stonden twee koppen op tafel. Tijdens zijn af
wezigheid had Imber klaarblijkelijk bezoek ge
had. Hij pakte een van de koppen, bekeek hem bij
het schijnsel van het vuur en rook rendierkaas.
De andere kop was beter leeggemaakt maar ook
daaruit bleek, dat de nederzetting bezoek van
Lappen had gehad. Erland zocht iets eetbaars. Hij
dacht, dat Imber met de Lap was meegegaan naar
zijn tent. Zij had meer dan eens de wens uitgespro
ken eens te zien, hoe de Lappen gehuisvest waren.
Maar het was dom van haar naar de bergen te
^aan. Zij moest een behoorlijk eind door de sneeuw
lopen en in het donker was de weg terug hele
maal niet gemakkelijk te vinden.
Toen Erland zijn eerste honger had gestild, liep
hij naar buiten; hij bleef staan luisteren. Hij riep
een paar maal, maar alleen een zwakke echo ant
woordde. Bij het licht van het raam ontdekt* hij
plotseling geheimzinnige sporen: rendieren en
rendiersleden! Hij werd een beetje kalmer. Imber
was dus met de slee gegaan, de Lappen zouden
haar toch zeker wel weer terugbrengen. Ineens
hoorde Erland in de verte een wolf huilen. Het
geluid kwam uit de richting van de plek, waar
hij zich een paar uur geleden op zijn ski's langs
had geworsteld. Hij mopperde hardop. Als die
wolf een paar uur eerder was gekomen, hadden
zij elkaar ontmoet. Misschien had hij hem onder
schot kunnnen krijgen. Weer hoorde hij het gehuil
Erlands vermoeide lichaam strekte zich. Hij ver
wenste zijn tegenslag. Het was er meer dan één.
Maar al bad zijn leven op het spel gestaan van
avond had hij niet meer op wolvenjacht kunnen
gaan. Hij voelde zijn armen en benen niet meer.
Hij ging naar binnen, mokkend, dat Arne van
Akkafjall vannacht wel weer een paar wolfsvellen
zou bemachtigen. Die vent hoefde zijn mond maar
open te doen en dan kwam er al wat in gevlogen.
Hij had al drie wolven gevild.
Imber liet op zich wachten, maar Erland maak
te zich geen zorgen. Er was immers geen gevaar.
In het ergste geval behoefde zij alleen maar het
sledespoor te volgen en zo dicht in de buurt van
het Lappenkamp zou geen wolf iemand aanvallen
Hij strekte zich geeuwend op het bed uit. Een paar
minuten later snurkte hij luid.
Toen Erland in slaap viel, stond Imber, hele
maal buiten adem op een open plek in het bos
Dichtbij hoorde zij de wolven huilen, zij was bang.
dat de dieren haar spoor volgden. Zij koesterde
niet de minste hoop, dat zij zou kunnen ontsnap
pen. Zij was bijna volslagen uitgeput. Maar in
haar doodsnood hijgde zij verder. Zij kwam in
dicht struikgewas terecht. Dik-besneeuwde den
nentakken sloegen haar in het gezicht. Hier en
daar v(as het kreupelhout zo dicht, dat zij er om
heen moest lopen.
Nergens zag zij een ski-spoor. Na korte tijd hield
zij op met zoeken. Een poosje geleden had zij
Erlands spoor gekruist. Zij wist plotseling dat zij
verdwaald was. Als zy goed zou zijn gelopen, was
zij al op Akkafjal geweest. Zij probeerde de weg
steeds te vinden, zich er niet van bewust, dat zij
steeds vreemdere bochten maakte.
(Wordt vervolgd)
denken, dan kwamen we helemaal
nóóit klaar!) heeft Johnny de dertig
liedjes in „blokken" verdeeld. Zo'n
blokje eindigt met een climax in koor
of in close-harmony Nauw merkbaar
voor de luisteraars, want Flip van der
Schalie praat het slotakkoord met één
vlot zinnetje aan de openingsnoot van
het volgende blokje vast.
Op die dinsdag wordt elk blokje eerst
gerepeteerd met het orkest. Stuk voor
stuk zingen de vocalisten en de soe
pele overgangen worden gemaakt. Het
bUjkt dat een bepaald liedje Jenny
Roda niet zo best ligt. Ter plaatse
wordt geprobeerd of het tóch wel
licht beter bU de stem van Truusje
Koopmans past. Er is voldoende
teamgeest om dan te wisselen.
„Nee," zegt John de Mol, Jongens,
da* is me een halve toon te hoog!"
„Nou als het moet, zakken we
Maar ik geloof er niet in. Over.''
Dan blijkt het dat John het heel best
haalt. Kijk nou es an!
Als het helemaal „zit", wait intussen
ook te horen is uit de proefopnamen
die technicus Lokman soms maakt,
wordt het ernst.
„Nou Jenny, dait overgangetje voor
jou blijft dus zo. Gaan we. jongens?"
De „jongens" scharen zich braaf rond
om de microfoon.
„Opname vijf tellen na nü!" roept
Flip van der Schalie. Technicus Lok
man. in de controlekamer, heeft de
band al ingeschakeld. Zijn handen be
spelen het schakelbord éven geoefend
en snel als de pianisten handen het kla
vier.
„Let op rood!" roept Diok Doom.
Nog eens: „Opname vijf tellen na
nü!"
Fors zet de muziek in, de tune klinkt
helder op er schijf een stem nauw
merkbaar uit. Dan gebeurt alles tege
lijk: de vocalisten houden op, de mu
ziek stopt, technicus Lokman heeft de
band al afgezet. Dat alles behoeft nie
mand aan te kondigen. Over. „Opname".
Spelen, zingen, draaien knap.
Weer een kleine oneffenheid. Over.
Maar dan zit de tune er ook vorstelijk
op en het programma begint. De ene
vocalist staat al klaar achter de andere
om bij de microfoon te komen. Wie
niet zingt, dirigeert e enbeetje. Toch
eer dit „blokje" voorgoed op de band
staat, is er alweer herhaaldelijk ge
stopt. Een verspreking, een kleine hape
ring, een ongelijkheid van instrumen
ten: niets ontsnapt aan de aandacht
van Flip van der Schalie, nog aan dat
van de ensembles.
SUCCES OVERAL
Met Flip van der Schalie praten we
in de pauze wat over het programma,
dat vanavond om 7 uur dus zijn 50ste
uitzending zal beleven.
„We hebben er ongelooflijk veel
succes mee gehad. De luisteraars
schrijven er leuke brieven over. En
niet alleen hier uit het land: de We
reldomroep neemt eens per maand
een programma over en die krijgt dan
brieven van eilandjes in de Chinese
Zee, uit Alaska en andere Zuid-Ame
rikaanse landen, uit Indonesië alle
maal van Nederlanders die daar wo
nen en hebben geluisterd".
Ja, want ook zij hebben herinnerin
gen bij het luisteren naar liedjes uit
het vaderland, gespeeld en gezongen
door landgenote n
Een jaar geleden heeft de West-Duit
se Omroep Johnny Holshuijsen ge
vraagd. een maandelijks programma te
maken en ook dat heeft succes. De op
namen worden in Hilversum gemaakt
en daarvoor komen eenmaal per maand
de producer en omroepster Renate Cal-
land over. Er wordt dan wat meer Duits,
maar evengoed ook Nederlands, Frans
en Engels gezongen.
„Zijn dat Nederlandse programma's,
in Duits vertaald?"
„Neen, het zijn geheel op zichzelf
staande programma's, speciaal voor de
WDR gemaakt. Ze heten daar „Sing ein
Lied mit uns", en Radio Wien neemt
ze ook over, zodat ze tot over het ijze
ren gordijn worden opgevangen. Ook
daarvandaan kwamen leuke reacties".
„Zing met ons mee" is oorspronke
lijk geïnspireerd op het BBC-radiopro-
gramma „Sing it again", dat het acht
jaar volhield, een jaar verdwenen was
en nu op verzoek van vele luisteraars
weer teruggekomen is. Dat de BBC het
Nederlandse programma evengoed
waardeert, zult u vanavond kunnen
horen.
GELUKWENSEN
Ter ere van de 50ste uitzending zul
len (en u kunt het horen als u om 7
uur afstemt op Hilversum I) de voca
listen het „jubileum" bezingen in een
leid je en melodie van „Parijs ligt aan
de Seine", met tekst van Truusje
Koopmans.
„Ja. Truusje maakt altijd de teksten
als er eens een bij zonderheid je moet
zijn. Daar heeft ze geweldig feeling
voor!"
Tussen het liedje door zullen er dan
korte gelukwensen zijn van omroep
ster Renate Callani namens de WDR,
en van Benny Lee zangerSteve
Race (componist) en Jimmy Stewart
(producer) van het BBC-programma
„Sing it again". De vocalisten van dat
programma zingen samen „Happy birth
day to you" en maar neen. de rest
van de verrassing uit Engeland mogen
wij nog met verklappen.
En terwijl we dit allemaal horen
van Flip van der Schalie is in de
studio de repetitie alweer voort
gezet.
„Nou Dick, dan begin jij direct
naEn dat zal Dick vast doen.
T.v.-satellieten
Europese landen gaan
samenwerken
Los van de grote plannen die Japan
wil uitvoeren om met satellieten en
statosfeerballons wercldrelais van de
Olympische Spelen 1964 tot stand te
brengen, hebben verschillende andere
televisielanden zich ook bezig gehouden
met het ontwikkelen van tv-relais met
behulp van kunstmanen.
Dit heeft nu geleid tot een opzet van
internationale samenwerking. De minis
teries van posterijen in Engeland. Frank,
ryk en West-Duïtsland hebben daartoe
overlegd. Zij zijn van mening, dat hc1
theoretische werk op dit gebied zich
zover heeft ontwikkeld, dat de techni
sche verwerkelijking van dc plannen
voor de deur staat.
Zij hebben besloten, te komen tot
samenwerking en de technische uit
voering van de plannen te coördineren.
Op maandag 6 maart
„We zetten de klok terug naar
1948" heet het nationale radiopro
gramma, dat de gezamenlijke om
roepverenigingen op maandag 6
maart a.s. ter gelegenheid van het
koperen regeringsjubileum van
koningin Juliana zullen uitzenden.
Terug dus naar het amusement van
1948, het jaar waarin koningin Ju
liana de troon besteeg.
Voor dit programma, dat gisteravond
in de AVRO-studio op de band werd vast
gelegd. zijn enkele toen populaire radio-
rubrieken nog eens uit de vergetelheid
opgeduikeld. Ook zijn typische radiofi
guren (van toen én van vroeger) als
mede enkele prominenten uit die tijd
gevraagd nog eens voor de microfoon
te komen en zo krijgt elke omroepver
eniging gelegenheid om volgens het be
kende patroon van de nationale amu
sementsprogramma's een steentje bij 'te
dragen.
Zo is er een hersengymnastiekwed-
strijd tussen „teenagers uit 1948" com
pleet met de beide AVRO-Jannen,
Gerard van Krevelen aan dc vleugel
en „Mieke" aan het tclraam, zo komt
Wam Heskes terug als „De gewone
man", Rijk de Gooyer als „Kobus
Rarekiek", Willem van Capelle als
„Ome Keesje" en ook de sport
vrouw van het jaar (1948) de met
Olympisch goud overladen Fanny
Blankers-Koen zal niet ontbreken.
De vocalisten van „Zing met ons mee"
zullen tophits uit 1948 zingen en verder
is het aan het luisterend publiek, zich
met dit alles te amuseren.
De Franse ambassadeur in West-
Du itsland, Francois Seydoux de Clau-
sonne. heeft het Duitse ministerie van
buitenlandse zaken te Bonn een pro
testbrief van zijn regening overhandigd.
Hierin wordt ernstig stelling genomen
tegen een Duitse televisie-documen
taire „Der siebenjarige Krieg" getiteld,
welke betrekking had op de Franse
strijd tegen de Algerijnse nationalisten.
De Franse overfieid acht de voorstel
ling van zaken onjuist.
vanavond
9 Het blijspel „Meneer Masure" van
Claude Magnier vormt de hoofdscho
tel van de AVRO-televisie-uitzending
die na het NTS-journaal om 8.20 uur
begint met de actualiteitenrubriek.
Daarna schiet er nog juist een half
uur over om met het echtpaar Denis
naar Japan te gaan.
vanavond
Het sein „Attentie, rood ontspan
nen maar!" wordt om 8 uur gegeven
in de NCRV-studio. Dan wordt het
weer lichte muziek, vrolijke zang,
quiz en belevenissen in het dorpje
Last, tot half tien. Om 10 uur begint
een concert, dat Dirk Jansz. Zwart
geeft op het orgel in de Geref. (vrij
gemaaktekerk te Rotterdam
9 Vier tonelisten spelen or> 8.05 uur
voor de AVRO het hoorspel „Wijlen
Edwina Black" naar het toneelstuk
van William Dinner en Williaim Mo-
rum; de opvoering duurt tod 10.30 uur.
Programma voor morgen
VRIJDAG 3 MAART 1961
Hilversum I, 402 m. 746 kc/s. VARA:
7 00 Nwf 7.10 Gym 7.23 Gram en act 8.00
Nwn 8.18 Gram en aei 9.00 Gym v d
vrouw 9 10 Gram 9.35 Watcrat 9.40 School
radio. VPRO 10.00 Dit en het andere, ge
sprek 10 05 Morgenwijding. VARA: 10.20
V d vrouw 11.00 V d kleuters 11.15 Orgel
concert 11.40 Gram. AVRO: 12.00 Lichte
mui 12.20 Regeringsultz. V d landb 12.30
Land- en tuiivbouwmeded 12.33 Sport en
prognose 12.50 Pianospel 13.00 N>ws, meded
en heursber 13.30 Amus mui 14.00 Kamer-
muz 14.30 Boekbespr 14.50 Cariilonbespe-
Ung 15 00 Gevar progr. VARA: 16.00 Or
gelspel en zang j6.30 V d zieken 17.00 V d
teenager* i7.53 Act.
18 0o Nws 18.15 Vlaamse notities 16.20
Lichte mui 18.50 De puntje* op de i
praatje 19 00 V d ki«d 19.10 Jazaanuz.
VPRO: 10.30 Het platteland nu, gesprek
1945 VPRO-nws 20.00 Nws H0.05 Drie
plaatwerken over Kunst en Kunstenaar#,
lezing 21.10 In memoriam dc dichter J
Jac Thomson, lezing 20.20 Declamatie
20.35 Israël - II, reisindrukken 20 50 Re-
geringsuitz: Beperking verhaalsrecht, ar
menwet, lezing door dr W Schoonder-
beek, hoofd afdeling algemene maat
schappelijke zorg van het Ministerie van
Maatschappelijk Werk. VARA: 21 00 Gram
21.50 Quiaprogr 22.15 Bulten! weekoven
22.30 Nws VPRO 22.40 Zorg om de
mens, gesprek VARA 23.00 Soc nws in
Esperanto 23.lo Muzlekrevuc 23.55—24.00
Nws
Hilversum II, 298 m. 1007 kc/S. KRO'
7.00 Nws 7.13 Gram 7.30 V d Jeugd 7.40
Gram 7 45 Morgengebed en overweging
8 0o Nws 8 18 Gram 8.50 V d vrouw 9 40
Schoolradio i0.05 Gram 10.30 Klassieke en
moderne mesterwerken uit de Franse mu
ziekliteratuur li .00 V d «eken 11.40 Gram
11 30 Als de ziele luistert, lezing 12.00
Middiagklok-noodklok 12.03 Gram 12.30
Land- en tulrtbouwmeded 12.33 Lichte mux
12.50 Act 13 00 Nws 13.15 Zonnewijzer
13.20 Dansmuz 13 45 Vraagbaak voor de
dames ;4.00 Metropole onk en solist 14 35
Gram 15.00 Schoolradio 15.30 V d sicken
16.30 Klarinet en piano 17.00 V d jeugd
17.15 Lichte mui 17.40 Beutsbcr 17 45
Amateursmuz
18 20 Het werk der Benedictijnen ln
Toumllllne, lezing 16.35 Gram 18.50 Rege-
ringsuitz' Het erwigratlcpraatjc van H A
van Luyk 19 00 Nws 19 10 Act 19.25 Me-
mojandum 19.30 Pol lezing 19.40 Ver»
progr v d sold 30.30 Avondcollege: radio-
lessen 21.00 De dans der boeken, literair
klankbeeld 22.30 Nw* 22.40 Jong-oud-
eeuwig, lezing 22.50 Lichte mui 23.55—
24 00 Nws.
Telrvlsleprogr. NTS: 20 0O Weelcjoumaal
en wecroverz. NCRV 20.30 Documentaire
film 20 55 Cabaret 21.30 Actueel progr
22.05 Dagsluiting
GRAMMOFOONPLATEN PROGRAMMA
DRAADOMROEP
(over de 4e lijn)
Vrijdag 3 maart 1901 van 18—20 uur:
I Ferdv Grofé: Mississippi Suite, Father
of waters, Huckleberry Finn, Old Creole
day». Mardi Graa, The Hollvwood Bowl
Symphony Orchestra olv Felix Slatkin.
II George Gershwin „Porgy and Bets"
<le bedrtjf), (2e bedr|Jf). opera In 3 be-
drenven op tekst van Du Bose Heyward
Modcwerkondcn: Lawrence Winters bari
ton (Porgy); CamlUe Williams, sopraan
(Bess): Inez Matthews, sopraan (Serena);
Avong Long, tenor (Sporttlng Life)- War-
^f2leman' bir,ton (Crown): June
McMechen, sopraan (Clera): Helen Dow
dy. mezzo-sopraan (Maria. Lily, Strawbcr-
(Jatoo'vwm Ed<iiV: Malth<?w» bariton
friTL Glover, ten.r (Mingo);
Irving Washington, tenor (Robbins); Har
rison C.ttcnhead, tenor (Peter) J Rosa
mund Johnson, bariton (Frazler); Sadie
MeGIM. moffizo-sopraan (Annde): George
Figher. bsrtton (Jim): Hubert Dliworth.
bariton (Undertaker): Ray Yeau, tenor
flg""CRobert Carroll (Mr
Arohdelr): George Matthews (Detective)'
Ht r--*5lc^"an. Coroner): Or."