Vraag naar vernieuwing en
strijd om fris te blijven
KRONIEK
min
grafici
Loonvoorstellen
stuiten op bezwaren
De Russische „Kommunist"
wenst maatregelen
Een woord voor vandaag
OOST-DUITSLAND LAAT
DS. SCHMUTZLER VRIJ
-E
a
ANDERZIJDS
BEKNELD PERSBELEID
In het jongste nummer van
seviers Weekblad" heeft de
hervormde hoogleraar prof. dr.
P. A. van Stempvoort cmder de
titel „Bekneld persbeleid der
Hervormde Kerk?" aandacht ge
schonken aan het persbureau en
de propagandaorganen van de
Hervormde Kerk. „Waar tot 1940
de ganzeveren pen het tempo
aangaf, ratelt nu de snelle
schrijfmachine." Deze persorga
nen mogen gezien worden,
schrijft de hoogleraar, maar in
het artikel wijst hij op een ge
vaar dat volgens hem reëel aan
wezig is, namelijk gebrek aan
openheid:
ywjg.
Dit gevaar
rorden: mod
brede groepen
volk te
geldt ook
worden n
seerd door wat zij niet behande-
voile omvang.
ivaar is thans acuut ge
worden: modern kerjeisme dreigt
epen van het eigen kerke-
excommuniceren". Het
voor persorganen: zij
worden meestal meer gekarakteri-
nader te concretiseren. Men zal in
de kerkelijke kolommen breeduit
alle nieuws over het I.K.O.R. te
genkomen: het interkerkelijk over
leg inzake radioaangelegenheden
waarin de hervormde kerk samen
werkt, niet met de gereformeerde
kerken, maar met Doopsgezinden,
Remonstranten en Lutheranen. Het
^roepvereni gingen gever,
slechts ..evangelische beïnvloeding
van de i'tuur" (uit een folder
het I.K.O.R.). Een zeldzaam
geborneerd standpunt En
vindt men in de hervormde j
organen alleen de „kerkelijke"
roep. En dus: geen woord ove
prestaties van de omroepveren
Na er op gewezen te hebben
dat zelden of nooit aandacht
wordt geschonken aan bijvoor
beeld de maandagochtendcolleges
van de N.CJLV. waarin alle uni
versiteiten en hogescholen parti
ciperen, vervolgt prof. Van
Stempvoort:
i vindt het terstond in persbul-
achtbare kolommen. Wan-
Het apostolaatswerik te Driebergen
het grootste apos-
zeestrijdkrachten
de gei
land-, lucht-
te Huis ter Heide (Beukbergen)
te Heerde (de Kroeskamp), waar
in o.a. hervormden en gerefor
meerden samenwerken. Deze cen-
9.000 jongi
muren die
telijk bezig
binnen hun
i lang gees-
helft van hen is wat men „onker
kelijk" pleegt te noemen. Duizen
den maken voor het eerst van hun
leven een kerkdienst mee in de
schone kapel. Het getal op zichzelf
bewijs niets, maar het zegt in dit
geval buitengewoon veel. Het kerk-
isme sluit zich af
Rijks i
Haags
leeglopen t
Woord en dienst
t, dat de
t geld van
gebruikt
ïtiecentra
de heer Rijks directeur
etoogde dit in de laatste
i de kerkbouwaetie die 10
is. Hij betoogde dit in de laatste
week van de kerkt
miljoen opleverde.
Iedere realist zit.
dwaasheid verkondigd wordt:
kerk in een nieuwe wijk loopt al
tijd voL Met de oude kerken in
de binnenstad ligt het inderdaad
volk geestelijk te leiden? Het is t
moeilijk. Recreatiecentra
- stelijk te -
gedrukt
ontactlsct
volk di.
de zondeval
worden. Hoe
liefdeloos om zoiets
it te zeggen aan een
volk dat 10 miljoen offerde. Het is
wil moet w_—
vormd zijn. En de reactie in de
hervormde persorganen? Nit
elezen. Naar mijn mening
Niets van
publiekelijk verwekte misverstan
den publiekelijk recht getrokken
worden. Moderne leden der kerk
zijn geen onmondigen meer. Vooral
gevers van grote giften lezen ge
woonlijk weekbladen!
Vele auteurs worden in de ker
kelijke boekbesprekingen overge
slagen. Volsta de opmerking
een van onze grote uitgevers: „on
ze boeken worden in de heilige ko
lommen pas besproken, wanneer ze
uitverkocht zPn". De afwezigen zijn
meer welsprekend dan de aanwe
zigen. Gaat het uitstotingsproces iil
de hervormde kerk dan eeuwig
door?
Met
i verwijzing
het
eeuw heel wat aderlatingen heeft
moeten ondergaan „en dat alleen
door de geborneerdheid van
de kerkelijke bovendrijvenden."
Prof. Van Stempvoort vervolgt
en met deze alinea vatten wij
het slot van zijn beschouwing
DE zielige alleenheerschappij van
een clan kan een gemeente te
gronde richten. De bUreerlivk-rnn-
fessionele clan heeft
derland moet de hervormde kerk
niet op één zuiltje, welk dan ook,
gaan zitten. Men plaatse zich
breeduit op het plateau
n". De
belangrijk onderdeel
„stoeien". De verbindings
dienst is een belangrijk onderdeel
van het leger. Tussen de kerken
van ons land is een verbindings
dienst zo mogelijk nog belangrij
ker. Deze rol zou de hervormde
kerk bij uitstek goed kunnen spe-
'igt de hoog
dè" leiding,
grijpbare leiding, tegenover de ge
reformeerden in ons land? In Eind-
is de oude geschiedenis
die zijn buurman ontdekte.
De voorlichting
Spelberg het ook eens verdedigen
en mr. Roosjen het bestrijden (zij
beiden hervormd!). Men heeft
bij deze persleiding. Men spreekt
alleen eigen taaL
Zestiende congres van J. en E.
(Van
i onzer medewerkers)
Christenjongeren uit India moe
ten, als zij belijdenis doen, met
de bijbel boven hun hoofd beloven
dat zij het woord uit zullen dra
gen in hun leven. Dit zei drs,
Harm Schelhaas, voorzitter van
J en E, bij de opening van het 16e
landelijk congres, dat het afgelo
pen weekend werd gehouden op
de Ernst Sillemhoeve in de
geving van de Lage Vuurse. Het
werd door meer dan 125 jongeren
uit alle delen van ons land be
zocht, jongeren die enthousiast
zijn en toch komen om bij te tan
ken, om een injectie te ontvangen
voor hun kringwerk in de grote
stad of op het platte land.
Drs. Schelhaas vervolgde: Misschien
kunnen we zeggen dat we als J en E
tussen kerk en wereld instaan. Positief
kunnen we stellen dat er in Jeugdland
een zendingssituatie is. De voorzitter ver
telde van vernieuwing en activiteit in de
beweging. Zo zijn er de z.g. daadkringen
en bijbelkringen. Bovendien zijn er
nieuwe waardevolle contacten gelegd met
jeugdorganisaties van anders ingestelde
jongeren.
In Den Haag is onder de J en E een
plan geboren voor de M.E.M. actie (Mis
Een Maaltijd) om in de week van pasen
zich te onthouden van alle luxe en het
geld wat hieraan zou worden besteed, te
geven aan de M.E.M.
Zaterdagavond was het woord aan ds.
Advertentie
ROMME
Het terugtreden van prof. Romrne uit de
praktische politiek heeft, soils te begrijpen
ia, io alle dagbladeo commentaren uitge
lokt. Twee ervan laten wij hieronder vol
gen. Het eerate commentaar is nit de (rJt.)
De Tijd De Maasbode, welk
blad schrijft: professor Romme nit de po
litiek. Nieuws waar wij wel enigezins op
voorbereid waren, maar waar de Nederlan
der, die enig besef heeft van wat deze man
voor het land heeft betekend, op dit ogen
blik eenvoudig niet aan wil. Men kan hem
een schaakspeler noemen, maar met even
veel recht kan men spreken van een poli
tiek apostel. De ondergrond van aijn werk,
de bron waaruit hij leefde, was altijd het
idealisme, waaruit alle politiek die goed is
dat waa voor prof. Romme „katholieke
politiek" wordt geboren. Hij werkte
graag en gepassioneerd aan het ontwarren
van de ingewikkeldste situaties, legde er
self, als het erom ging gijn doel te berei
ken en hij zag geen andere weg, nog graag
een acfaepje bovenop en maakte alles soms
nog wat ingewikkelder, maar de achter
grond was steeds het streven van een nobel
mens, die het maatschappelijk leven in deze
tijd wilde brengen wat het nodig had: meer
vrrantwoordelijkhei dager oei voor de man
die aan lopende handen gemaesificeerd
wordt en die geen bezit meer heeft, meer
christelijke liefde in de we
tanden elkaar i
kunnen vindei
lever
eilijk
iet, dit
hem zijn: er it veel bereikt, de wagen is
°P gebracht Het huidige kabinet, dat
qua structuur niet is wat licra altijd bet
liefste was hij verdedigde tot de laatste
minuut de brede basis kan enige oogst
binnenhalen op het gebied waarop Romme
speciaal na de oorlog al zijn krachten als
bezitsvorming t
heelt
de pbo. Dat was hel spel
voor de toekomst. Er was ook dagelijks
het kleine gevecht met allerlei grillige si-
tuaties die de politiek in massa opleverde.
Op die momenten kwam de tacticus Rom
me aan bet woord, die met de volle over
gave van zijn groot intellect oitwefen vond.
De kracht van Romme's woord maakte de
meeste indruk op congressen en vergade
ringen, waarin hij voor de partij de grote
lijn aangaf. Misschien was hij als fractie
leider, die het werk achter de schennen
met oneindige zorgvuldigheid voorbereidde,
wel het allergrootst".
Het Vrije Volk schreef bet volgen
de: Jllet het terugtreden van de heer
Romme verdwijnt uit ons parlement een
man van grote invloed. Hij bad in de frac
tie van de KVP een dominerende plaats.
H(j was daar de man die het onver
zoenlijke vele malen wist te verzoe
nen. Vanuit zijn bank achter aan de rij,
tegen het groene gordijn aan, hield bij de
Tweede Kamer in het oog. En de Kamer-
fMraincr. En, de laatate jaren, de minis-
Rijksbemiddelaars
dringen aan op
wijzigingen
(Van onze sociaal-economische redactie)
In overeenstemming met de
verwachting die wij zaterdag
•eeds uitspraken heeft het College
van Rijksbemiddelaars gisteren
ijdens een hearing met de verte
genwoordigers van het grafisch
>edrijf medegedeeld zijn goedkeu
ring niet te kunnen hechten aan de
ngediende voorstellen tot loons
verhoging.
Het College is van mening, dat
le^ voorgestelde verbeteringen
néér omvatten dan door de pro-
iuktiviteitsstijging wordt gewet-
igd.
Aan de vertegenwoordigers van de
werkgevers- en werknemersorganisaties
in het grafisch bedrijf is nu in overwe
ging gegeven de voorstellen te wijzigen,
Advertentie
EEN PAAR PRACHTIGE ENKALON
NYLONS VOOR SLECHTS 1 GULDEN
EN DERTIG DIJKZÉGELS VAN DE
ECHTE
GOUDA'S GLORIE MARGARINE
MARGARINE VAN DE BOVENSTE PLANK
terz van het kabinet-De Quay. Hij
man die dat allea kon. Dat zijn
heidstoeatand prof. Romme heeft
zijn plaat» in om parlement en
in ons politieke leven op te geven,
ieder worden betreurd. Gezien de
ging waarmee hij zijn leven in dl
zijn politieke ideaal heeft gesteld, n
rijn gevallen. Mo|
i in die
het i
jondheid
herwinnen, dat hij de gelegenheid vindt
|b rust het publicistische werk te doen,
bij zich voorstelt te ondernemen. Al
reeds het te boek stellen van persoon-
rinncringen door iemand die op
geschiedschrijving. Al ral de heer Romme
als gewaardeerd adviseur voor de KVP be
schikbaar blijven, het stuur zal in andere
handen overgaan. Het zal voor de te kie
zen fractievoorzitter van de KVP een hele
opgave worden zich het gezag van zijn
voorganger ia doze fractie
zodat het College in tweede instantie wel
zijn goedkeuring aan de voorstellen zou
kunnen geven. Door de organisaties wordt
hierover thans Intern beraad gepleegd.
De voorstellen van het grafisch bedrijf
hielden in een loonsverhoging van 4Vi
procent met een minimum van 4.- per
week of 20.- per maand. De me
i ploegendienst werken e
de werktijdverkortinL.
r loon per week extra krijgen
bovendien werd voorgesteld de
g. zo
krijgi
wenlonen met 7 cent per
Naar wij vernemen
Rijksbemiddelaars op PMm
rekeningen de gedachte zijn toegedaan
dat deze voorstellen de beschikbare ruim
te met een Vi procent overschrijder
Goedkeuring van dergelijke voorstelle:
zouden prijsverhoging en inflatie in d
hand werken. Het College heeft daaror
de partijen in overweging gegeven d
voorstellen te herzien.
Unesco rapport over
de volksvoorlichting
De Unesco heeft aan de V.N.-Com-
missie voor de Rechten van de Mens
gerapporteerd, dat 66 procent
wereldbevolking niet over v
middelen beschikt om te word
licht
taatstaf is hleih^
minimaal
beschikken over tien dagbladen, vijf
radio-ontvangtoestellen, twee bioscoop
plaatsen en twee televisieontvangers.
dit minimum i
Turkije onder-
Het rapport is opgesteld op verzoek
van de V.N.-Assemblce.
Prof. Van den Broek
overleden
Zaterdag is in Utrecht op 83-jarige
leeftijd overleden prol dr. Arnold us Jo
hannes Petrus van den Broek, oud-
hoogleraar in de ontleedkunde aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht
Prol Van den Broek werd op 27 ok-
"ïaarlem geboren. Hij stu-
Stedelijke Universiteit in
neeskunde. In 1907 werd
ot privaat-docent aan de
Stedelijke Universiteit m Amsterdam. In
1909 werd hij hoogleraar i I
universiteit i
Van zijn 1:
vele publikaties over ontleedkunde. Hij
srboeken over dit
den Broek was
de Nederlandse
leeuw en ridder in de orde van de Wi
Leeuw van Tsjech os lowakije. De ste
lijke Universiteit In Amsterdam
zal plaats vinden woens
dag 22 februari op Westerveld na
komst van de trein 13.31 uur halte
huis-Westerveld.
G. Toornvliet uit Bloemendaal. Hij sprak
de kerkmuren. Mede door J en E is 1
gesprek op gang gekomen en laten
tegelijk o
dankbaar
voorzichtig mee zijn.
ige
ider kerk als basis zijn volkomen
eenzaam. Ze zijn bang voor verveling en
daardoor komt de duik in de massa.
J en E heeft de opdracht hen te vertellen
dat het niet nodig is om met de rug
tegen de muur te leven. Maar dat de
liefde van de Here Jezus zekerheid wil
tijd, waar alle vastigheden
zijn weggeslagen. Ga -J
wtm
oogst. Aldus ds. Toornvliet
De kampdienst, die werd geleid dooi
de hervormde predikant ds. S. W. d«
Vries uit Hilversum, stond in hetzelfde
teken. Ben jij arbeider, en houd je con>
tact met het Hemels Arbeidsbureau? Gi
vanavond naar huis toe met nieuwe
moed om de strijd
wandeling doe
de F
verfrissing
"tege
het gesprek i
Het luisteren
trek daarom niet te snel een
niet te gauw. Plak
elkaar Is belangrijk,
:onclusie
dadelijk
i etiket op iemand i
s de achtergronden.
werd gesloten door Wika Leen
tend, vanwege de rijke overvloed
rijke jongeling^ toch
worden,
mogen z
geluk. De énige.
Bevrijdend, omdat
'om in de
enige weg tot levens-
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
te Zevenhoven: 1
gaal. vic. te Beverwijk.
pl.j_ H. Hoekstra te Vroomshoop.
zevende pred.
Beroepbaarstelling: J. Hiensch, kand.
(Oosterstraat 15) te Utrecht; H. Lofvers,
kand. (Kribbestraat 38) te Amsterdam-
Z.; J. F. van Oosten, kand. (Melkpad 33)
te Hilversum, en ds. L. Luteijn. lucht-
machtpred. (Sperberweg 3, Gütersloh) in
West-Duitsland, zijn beroepbaar gesteld.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Oostvoorne: kand. Tj.
Doesburg te Amsterdam; te Giessen-
Rijswijk: A. Bakker, kand. te Kielwinde-
Aangenomen naar Pesse: D. J. Hes-
linga, kand. te Groningen.
Bedankt voor Dokkum. vac. H. Hogen-
huis: E. Haverkamp te Minnertsga.
Benoemd tot hulppred. te Rotterdam:
B. ter Haar, kand. aldaar.
GEREF KERKEN (VRJGEMAAKT)
Beroepen te Bunschoten-Spakenburg:
vac. J. Rijneveld: H. van Ommen te
Oud-Loosdrecht en idem, vierde pred.
pl.: W. G. de Vries te Leiden; te IJmui-
den: C. J. Smelik te Veenendaal.
CHRIST. GEREF. KERKEN
UNIE VAN BAPT. GEM.
pL: J. Broertjes te Utrecht; te Stavoren:
G. van 't Woud, wonende te Stadskanaal.
Aangenomen naar Borne: N. Bandstra
Beroepen te Hengelo (O.), tweede pred.
Broertjes
t Woud.
_enomen
te Haulerwijk.
Ambtsaanvaarding
prof. dr. Alkemade
Dr. C. Th. J. Alkemade, die is be
noemd tot gewoon hoogleraar
culteit der wis- en natuurku
Rijksuniversiteit te Utrecht,
ijs te geven in
lurkunde, heeft
geven in de experimentele na-
Ie, heeft zijn ambt aanvaard
rede over „denken met de han-
Toenemende invloed van het christendom
De leiders van verschillende kerke
lijke groeperingen in Rusland zijn
ervan beschuldigd dat zij met het
voortzetten en nitbreiden van hun
ligieuze aktiviteiten inbreuk doen op
de Russische wet. Deze beschuldi
ging werd geuit in het centrale blad
van de communistische partij „Kom
munist". Het blad pleitte voor uit
breiding van de atheïstische propa
ganda door staat en plaatselijke
autoriteiten, om de toenemende
In het bijzonder doelend op de leden
an de Pinkstergemeenten en Jehova
getuigen, zei het blad dat de ideologi-
iche vijandigheid van sommige christe-
politieke loyaliteit. Hoe
wel goede burgers zijn,
ontbreekt het hun aan politiek bewust
zijn, waardoor zij de vijandige bedoelin
gen in de uitspraken van sommige gees
telijken zouden kunnen onderkennen. De
rtMMMMHHÉHaftj|MAHH-|'erdr a agz a-
de uitspra!
zouden ki
ilijke moraal is
tegenstelling tot de ideeër
sociale opvattingen van h
vende en gewetensvolle c<
systeem, aldus het blad.
de
Jongeren
Het artikel spoorde de communisti
sche jeugdorganisatie aan om de m
sommige jongeren, die
- oti
predikanten die hebben verklaard dat
>nge mensen tot een
toetreden, merkte het
het blad
jeugd en partij organisaties
tandacht i
religieuze
op dat
i besteden aan het feit
Prof. dr. J. J. Th. Vos
plotseling overleden
In het Wilhelmina gasthuis te Amster-
tijd overleden
emeritus hoogleraar
plotseling op 73-jarige leef-
"r. J. J. Th. Vos.
de pathologische
gerechtelijke geneeskundt
'e Groningen
r een weten-
t het gebouw
irift voor
:rd onderweg onwel
t spoed in het W.G. opgenom
van 1929 tot 1935 directeu.
Nederland$ Indisch Kankerinst
heidscommissie 1
ware strijd geleverd
Studiedag voor
godsdienstleraars
Op De Horst te Driebergen zal
woensdag 5 april de studiedag geboud
worden voor alle docenten in de goc__
dienstige vakken bij het VHMO en het
kweekschool-onderwijs. Het thema
deze studiedag is: „Het vraagstuk
en IsraëL"
Naar aanleiding van het „opdracht"-
nummer van maart, waarin dit prob'
van verschillende zijden aan de
wordt gesteld, zal mevr. dr. E. Flesseman-
van Leer een korte samenvattende in
leiding houden.
Een forum, bestaande uit prot dr. Th.
C. Vriezen, rabbijn J. Soetendorp, mevr.
dr. E. Flesseman-van Leer en ds. Kroon
zal de vragen van de discussiegroepen
met elkaar en met de conferentieganger»
dat er plaatsen zijn
secte toetreden.
i toenemende Invloed die predlkan-
hebben, kan
de „Kommunist".
Pressie
Ondertussen heeft in Rome het be-
langrijkste_ blad
":a'\ beweerd dat
gouvernement van de Sovjet Unie
Russische Orthoi
t haar te bewegen de
Katholieke Kérk, voort te zet-
hoofdai
i Moskou bewijz
i bewijzen
;enlandse i
triarchaat van Moskou
pressie van het gouvt
paalde gedragingen van het Vaticaan
genoemd, wat de „Civilta
beantwoordde met de uitla-
Als Christus voor de eerste keer met Zijn discipelen over
Zijn aanstaand lijden spreekt, noemt Hij ook het kruis. Het
merkwaardige echter is dat Hij niet spreekt over Zijn kruis
maar over ons kruis. Hij zegt: Indien iemand achter Mij wil
komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en
volge Mij." Als Mattlieus deze woorden van Christus in 1624 j
goed citeert en waarom zou hij dat niet, want Marcus en
Lucas geven ze vrijwel zo weer dan valt dit woord „kruis"
dus lang voor er sprake is van Golgotha.
Wij spreken ook wel van „kruis dragen" en bedoelen dan dat j
wij onze eigen lasten en moeilijkheden en noden moeten
torsen. ,Jeder huisje heeft zijn kruisje" zegt de volksmond,
maar dat woord heeft veel meer een rooms-katholieke achter-
grond dan een bijbelse, het gaat niet om het kruis van Chris-
tus, maar de crucifix. a
In Israël was het kruis echter het hout van de schande. Wat
Christus bedoelt gaat veel dieper dan onze moeilijkheden.
Christus denkt aan de zonde, de vloek op onze zonden. Hij t
wil ons, of beter in dit geval dus, Zijn discipelen verlossen, J
niet van hun moeilijkheden, noch alleen maar van hun karak-
terfouten, maar van hun zonden. Zij moeten zoals ze zijn t
Hem volgen naar Golgotha en daar zal Hij hun last over-1
nemen en de gevolgen van de vloek die over de mens ligt,,
omdat Hij God niet als enige Heer heeft erkend, dragen.
t de kerk onder druk te zetten.
grote getale bij zouden kunnen
afgelopen jaren i
ting vrijwel onmogelijk, omdat de Oost-
duitse regering- maar een klein aantal
wilde verstrekken voor het bezoe-
kerkedagen in West-Duitsland
Ds. T. Poot dekaan
van Kerk en Wereld?
Van onze correspondent
In de zondagavonddienst deed ds. T.
Wereld „De Horst'
im dit bericht vooi
de gemeente niet onverwacht, toch werd
Driebergen. Al kwam dit t
s er zeer door geschokt e
tueel vertrek van haar
zeer teleurstellen. Indien i
door hem wordt
vermoedelijk reeds deze week de beslis
sing zal vallen, volgt in de zomervergade
ring der synode zijn beroeping als predi
kant in algemene dienst zodat dan pei
september de nieuwe functie zou kunnen
Lieve Marja,
,Jtou zou ik wel eens een lekkere mok sterke thee willen
maar dan ook een MOK". Dit denk ik nu zo ongeveer omdat
ik (eerlijk gezegd) dit keer niet weet hoe precies te begin
nen. Weet je, ik ben niet zo deur-in-huis-vallerig en zou het dan
ook het liefste met een p.s.-je afdoen. Zo van: o ja, en ik ga ook
nog naar Amerika.
Zo, 't is gezegd. Ben je een beetje geschrokken of vat je het
nog op als zo maar een opmerking, die later blijkt niets te
betekenen? Je hebt van die brieven. Een vriendje van mij
heeft de akelige gewoonte z'n brieven met allerlei sombere din
gen te beginnen, die je hart even wat sneller doen gaan met
zo'n schrikgevoel, je kent dat wel. Hetzelfde gevoel als je iets
kwijt bent en je koortsachtig gaat zoeken, 't Wordt steeds naar
der als je het niet vindt, tot je je herinnert waar het gebleven
is. Dan is 't ineens over. Lieve Marja, ik ben dat vriendje
niet, ik wilde ook niet somber beginnen, maar ik moet je toch
vertellen, dat ik inderdaad haar Amerika ga. Een studiebeurs...
„de kans van uw leven".... zegt m'n hospita, 't Klinkt als
uit een boek van ons beider Top Naeff, maar vind je het erg
gek als ik je zeg, dat ik er „helemaal vol van ben?" Weet je,
de gewoonste dingen gebeuren niet en dit gebeurt wel, het is
mogelijk, alles is mogelijk. Het gaat niét sneeuwen en ik ga
wél naar Amerika.
Ik ga al vrij gauw dat betekent dat deze brief bijna
van de laatste is, deze of de volgende, en sentimenteel doen
mag niet, natuurlijk, en waarom zouden we, en waarom zouden
we eigenlijk niet? Ik denk dat jij er even erg aan zult moeten
wennen als ik, en dat is heel erg. Niet Amerika natuurlijk,
maar dat wij elkaar niet meer zullen schrijven. Weet je, als je
nu nuchter blijft, blijft er alleen dit over: we vergeten elkaar,
gewoon, of we sturen elkaar kaarten met de Kerstdagen,
Dat zal wel alles zijn, maar het is treurig genoeg en we kun
nen nu snel over wat anders gaan praten, nu, nu kan het nog,
over de radio, over het geeft niet wat als het maar niel
Amerika gaat (tenminste, ik denk, dat jij dit nu denkt!). Ach
lieve Marja, wat zal ik nog zeggen? Dat ik het een beetje
triestig vind geen brieven van jou meer te krijgen, of dat ik
eigenlijk héél gelukkig ben met wat m'n hospita die kans noemt?
Ik kan natuurlijk gaan beloven, dat ik je vanuit Amerika zal
schrijven, maar je zult wel weten, dat ik niet van die zoge
naamde pleisters op zogenaamde wonden houd. Laten we radi
caal zijn. sentimenteel doen is verboden. Laten we gewoon „dag"
tegen elkaar zeggen, vind je niet, dat is het beste. Toe, schrijf
me gauw,
Peter.
i dan bovendien op het laatste ogen-
Oost-Berlijn. Deze synode "wille
'tingen ook hebben in beide de-
West- en Oost-Berlijn om zo
Begin van een
voorzichtiger
politiek
(Van onze kerkredacteur)
Is het communistische regiem
van Oost-Duitsland overstag ge
gaan? Deze vraag moet gesteld
worden nu vandaag bekend is ge
worden dat de Oostduitse rege
ring gehoor heeft gegeven aan de
oproep van de synode van de
Duitse Kerk om de studenten
predikant ds. Siegfried Schmutz-
ler uit Leipzig vrij te laten. Hij
werd in 1957 tot vijf jaar gevan
genisstraf veroordeeld en had dus
nog een jaar voor de boeg.
laatste schakel i_
van Duitsland verbindt en in de afgelo
pen jaren heeft de kerk het uiterste j
de eenheid te bewaren.
Geen scheuring
Deze pogingen om een scheuring te for
ceren kwam, nadat in Oost-Duitsland
duidelijk gebleken was, dat de commu
nistisch gezinde Bond van Oostduitse
nauwelijks levensvat
baarheid had. Deze organisatie belegde, -
geholpen door de staat, allerlei conferen-
ties, maar slaagde er niet in de kerkw
achter zich te verenigen. Het gevolg was
dat in de laatste maanden de communis-
tische pers met ongekende felheid de
westelijke kerkelijke leiders is gaan aan
vallen. Bisschop Di-belius werd de „Na-
vo-bissc!hop" genoemd. En toen de sy
node besloot alleen haar openingszitting i
in de OosfcberÜjnse „Marlenkirche" te
houden en de andere zittingen in West-,
Berlijn, werd een groot aantal westelij
ke leiders de toegang tot Oost-Berlijn
geweigerd. K,
de*;
speciaal belast
geworden voor de jeugd. Plotseling) i
werd hij van bed gelicht en tot vijf lu:
jaar gevangenisstraf veroordeeld. Als 1
•d hij van bed gelicl
•erd opgegevi
ise studenten
sticht. De werkelijkheid i
dergrondse studentenorganisatie had
evangelie kwamen luisteren.
De jongste synode heeft zich niet on- ,jj
der de indruk betoond door de commu-a
nistische aanvallen van de laatste tijd.
Opmerkelijk is het bijvoorbeeld, dat de 4
Oostduitse bisschop Mitzenheim, die al-U
tijd probeert
door de synodel
kozen werd. Het
geen oo-Lelijke^
weg
regiem te vindei
niet in de Raad g
duidelijk dat hij Ui
istelijke maar ook 1
nen op zich had v«r-|ar
gaf daarbij blijk te fa
willen kiezen voor een standvastige i
Bovendien richtte de synode zich. dl
moeilijkhedei
i tot de Oostd
siste de vrijlating van de twee gevan-L„
«en predikanten Schmutzler en de ker-
elijke leider uit Magdeburg, Wllhelm.ni
Bochert. Het ogenblik kwam od een™,
moment dat de Oostduitse regering aan
een groot aantal gevangenen amnestie
Schmutzler nuUj
j in het geheel niet hg.
In de'politlek van de laatste maan- t
den. De vraag kan gesteld worden ofL,
de oommnnlstcn Inzien dat zij met hunp<£
harde politiek dc kerk en ook de Oost-
tegen zich in"1
Persoonlijk r
Daar komt echter nog iets bij. De po-'
itiek van de laatste maanden kan welL
:en heel persoonlijke achtergrond heb- E
Seigewasser. Enige tijd geleden
jongen zijn vader
ïrbitterd heeft,,
:b- ar
if-|
Hans
heeft
hij zich heeft willen wreken
kerk. fc
Als dat inderdaad zo is, dan is het
helemaal niet onmogelijk dat vader j
Seigewasser een tip van hogerhand
gekregen heeft om zich wat te gaan
ds.l
matigen
zich wat
dat de amnestie
Schmutzler het eerste bewijs
\e, voorzichtiger politiek.
Nederlandse pater
in Kongo vermoord
Te Vlodrop werd maandag bekend,1,
dat pater J. Tegels van de congregatie
Oost-provincie v
ingers van Lc
Pater Tegels i
Kongo door aan-
mba is vermoord, a
aar geworden. Hij q
s in Vlodrop weer naar Kongo
De provinciaal overste van
•an het Heilig Hart heeft
trokken. De provinciaal
H
pater Tegels het
ip 150 kil<
i'i
iet
ook de Limbui
i Brussel maandag bij de r
Hart te Rotterdam
Ambtsaanvaarding
rechtsgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit
zijn ambt aanvaarden.