Geref.
viert
derde
lustrum
Zendingscentrum
min
Hervormde zending vindt
open deuren in Afrika
Zo'n heerlijke reep cadeau
IWATTA
Mevr. generaal Kitching
spreekt voor Gezinsbond
Een woord voor vandaag
Europeaan is geen model
voor rest van de wereld
na
2
ANDERZIJDS
JEUGD EN EVANGELIE
de landelijke leiding? Dan ben ik
wel diep teleurgesteld.
Ik heb vlak na de oorlog nog al
1| m*-- gehad met Jeugd
Dp de class'" m
rin Jeugd c
eerst nog
'erdedigd
.tl gevondt..,
oudere jeugd in Jeugd
mogelijkheid heeft
'angelie te komen tot
•lijke jeugd. Ik heb
it geaarzeld jongelui op te wek-
mee te doen.
[aar als ik dit lees. dan ga ik
aarzelen. Dan durf ik niet meer
vrijmoedig te zeeeen: Doe mee
Jeugd
jpen. dat een vrijgei
riend. die zelf in Je
ngelie zit. tegen
De landelijke werkgemeenschap
Jeugd en Evangelie" heeft een
speciaal nummer uitgegeven over
de kerk van morgen. Naar aan
leiding uan een artikel in dit
nummer schrijft ds. H. W. En-
gelkes in de gereformeerde „Pro
vinciale Kerkbode" het volgende:
ÏK ZOU dan graag even willen re-
ageren op een artikel van E. C.
D. van Gils, wat ik tussen haakjes
een niet al te bescheiden bijdrage
vind. met als opschrift: Eén kerk
of geen kerk. De schrijver zegt
daarin onder meer dit:
-Hoe ligt de zaak nu in Neder
land? Wat de kern betreft bestaan
er bij het overgrote deel der Ne
derlandse protestanten nauwelijks
wezenlijke verschillen, of zij zich
nu hervormd. gereformeerd, lu
thers. baptist, remonstrant of hoe
dan ook noemen. Wat ons onder
scheidt zijn meer mentaliteits- dan
principiële verschillen. Verschillen
die voor een goed deel historisch
als reactiehouding te begrijpen
zijn. die vooral op het psychologi
sche vlak liggen.
Maar hoe nu concreet? We moe
ten het minder van bovenaf dan
van onderop verwachten. Minder
van logge lichamen als synodes en
meer van uit de gemeenten, min
der van theologen dan van u en
van mij. Wij moeten de kunstma
tige kerkgrenzen overschrijden. Wij
moeten niet uit onze eigen kerk
weglopen, maar die wel zeer rela
tief nemen. Wij moeten de diensten
van de zusterkerken gaan bezoeken
om de gemeente daar te leren ken
nen. Wij moeten, ook al is ze nog
onzichtbaar, op de vraag tot welke
kerk wij behoren, antwoorden: De
Evangelische kerk in Nederland".
Even verder lees ik: ..Waarom
geen gemeenschappelijke diensten
onder auspiciën van alle kerkera-
den ter plaatse? En als dan blijkt,
dat er plaatselijk geen werkelijke
verschillen zijn, wat mag ons dan
weerhouden daar ter plaatse één
Evangelische kerk te vormen? Of
moeten al deze dingen wachten tot
de_Russen komen?"
de schrijver in Jeugd
zeggen.
en Evangelie. Ik
dat ik zijn bijdrage
bijstering gelezen heb. ..Tussen ge
reformeerd en remonstrant geen
wezenlijke verschillen!"
..Overschrijd de kunstmatige
kerkgrenzen maar!" ,,En ga plaat
st één Evangelische
Onze jeugd
gauw klaar met ergens het
etiKei op te drukken: „Waardeloze
kreten". Nu ik moet u zeggen, dat
rdelozq kreten
ik dit waardeloze
op zichzelf zou ik er daaro
geen woord aan vuil gemaakt heb-
D\T„
leven bij Jeugd "en Evangelie! bij
Evangelie,
ik begrijpen, dat
jonge
Evang
wordt als er zulke artikelen
schijnen in ons blad. die enkelin
gen van ons die meedoen met Jeugd
en Evangelie, zo moeilijk gemaakt.
Ik zou graag een duidelijk ant
woord hierop hebben van de leiding
t wij
"Ei
Jeugd en Evangelie.
ook onze houding kunnen
Ik weet natuurlijk heel gc
Jeugd en Evangelie interkerkelijk
is. al heeft het j
Gereformeerde i HL
op prijs, dat
ischrijf als boven g<
ïen plaats zijn.
is"
moet voor
signaleerd,
'TENSLOTTE nog dit. Ik weet niet
*- of de schrijver van het ge
noemde stuk lid is van één van on
ze Gereformeerde kerken. Ik heb
wel een vermoeden en juist daar
om zou ik dit nog willen opmer
ken. Ik heb bij een vorige gelegen
heid mijn verontrusting uitgespro
ken over Gereformeerden, die in
hun grote liefde voor de oecumene
veel verder willen gaan en gaan
dan onze kerken, in synode verga
derd. gegaan zijn. Beseffen zulke
Gereformeerden wel. dat ze
hun onbezonnen spreken en doi
zaak die ze willen bevorderer
i de
t werkelijk zich inspan-
i als bovengenoemd,
maakt vele Gereformeerde r
als dat straks i
moeten zeggen, dat Jeugd
de evangelisatie get
(Van i
kerkredacteur)
Aanstaande maandag is het pre
cies 15 jaar geleden dat in Baarn
het gereformeerde Zendingscen
trum werd geopend en daarmede
werd een nog altijd groeiend hoofd
stuk toegevoegd aan de geschiede
nis van de gereformeerde zending.
En ongetwijfeld heeft het werk van
dit Zendingscentrum en in het bij
zonder de zendingsdirecteur ds. B.
Richters er toe bijgedragen de be
langstelling voor de zending leven
dig te houden. Ondanks het feit dat
langzaam maar zeker het werk ii
Indonesië onmogelijk wordt, is
de belangstelling voor de zending
gestegen, niet in het minst door het
feit dat drie nieuwe zendingstaken
werden aanvaard. Op de volgende
synode (Apeldoorn) zal zeker ge
vraagd worden deze taken uit te
breiden.
i de geschiedenis
zen-ding
PINDAKAAS
is rjjk aan vitaminen, een bron
van kracht en gezondheid:
de fijnste pindakaas komt van
m mèan
LOEMOEMBA
genen. Vandaag twee commentaren uit de
vele, die de dagbladen op dit gruwelijke
gebeuren hebben geleverd. Het eerste com
mentaar is uit De Tijd De
Maasbode: „Men behoeft geen be
wondering te koesteren voor Patrice Loe-
mocmba om het bericht van rijn dood als
een rampialige tijding te beschouwen. De
eerste premier van het onafhankelijke
Kongo was een opportunistische politicus,
die er in zijn anti kolonialistisch fanatis
me niet voor terugdeinsde de hulp van het
ooit getoond, dat hij iets van
lan in zich had, maar hij wat
vloedrijk demagoog en een ge-
itieke leider. Door zijn arreata-
rig jaar is geen einde gekomen
ionalistischc stroming, waarvan
rman was. Integendeel. Tijdeni
;enschap is die stroming sleedt
geworden. De dood van Loe-
1 nu aan het Loemoembisme in
impuls geven. Van nu
moord te geloven. Het officiële Katangese
verhaal over de omstandigheden, waaron
der Loemoemba de dood vond, ii niet
overtuigend. Als de Katangese premier
Tejonibe zich inderdaad aan een politieke
moord heeft bezondigd, heeft hij een zwa
re misdaad begaan, omdat hij zich vergre
pen heeft aan het leven van een mens.
Ook iemand als Loemoemba mocht aan
spraak maken op een eerlijke berechting.
Heeft Tsjombe hem inderdaad laten ver
moorden, dan heeft bij bovendien een on
verantwoordelijk groot politiek risico geno
men. Loemoemba s dood kan voor Kongo,
het Afrikaanse continent en de hele wereld
ae ernstigste consequen
En dit is hetgeen H
«rover schrijft: ,£r k<
gelijks zoveel gruwelnie
s nauwelijks kan dt
ndien hebben Lormo
lit Kongo da-
nieuwe
beurd is en nog zal gebeuren een opval
lende gewelddaad. Het is geen daad in de
hitte van d« strijd, maar een moord in
koelen bloede, waarvan de mogelijkheid ge
geven was zodra de huidige bewindhebbers
van Leopoldstad hun vijand In handen
van de Katangese marionettenregering had
den gespreid. Loemoemba is uit de weg ge-
hi's belangrijke groep in Kongo zou toe
bedelen. De moordenaars van Loemoemba
hebben, getrouw aan het Kongolese ge
bruik, een oplossing van Kongo's kwalen
moeilijker gemaakt. Weer is bevestigd,
Vocht en tocht
izuiverend en ontsmettend.
Gedurende de voorjaarszendings-
week, die aan het einde van deze
maand in de Nederlandse Her
vormde Kerk wordt gehouden, zul
len ongeveer een half miljoen fol
ders deels in de kerken, deels langs
de huizen der gemeenteleden wor
den verspreid.
In deze folder schrijft de secretaris van
de Raad voor de zend'-" A- T
kaay naar aanleiding
zending, de heren mr
Randwijck en dokter I
momenteel door West-Afrika maken, dat
uit de eerste berichten die het zendings
bureau bereikten blijkt, dat deze secre
tarissen reeds mogelijkheden voor he
hervormde zendingsarbeiders
i aantal hervormde zendings
met blijdschap zal worden
ij rekenen er verder op ooi
in Brits Kameroen plaatsei
Nederlanders
Advertentie
Ds. Jac. Vermaas uit
moderanien van de
hervormde svnode
Veenendaal. heeft
tegen de wijze waarop de kwestie
Kerk. Hij deed dit uit pro-
de wijze v
prof. dr. P. Smits
zijn synodeversla..
de Gereformeerde Bond „De
mede dat hij deze stap
In de besprekinge
volgens
van de
heeft hij
weigerde op zijn voorstel
Vermaas meende dat het hierin niet han
delde in gehoorzaamheid aan de Heilige
ft. maar zelf de belangen en de
waardigheid der kerk ernstig heeft ge-
schikbaar komt, zullen zonder twijfel e
tendingsarbeiders in deze f
Ds. Mackaay deelde tenslotte met
in Nieuw-Guinea hard wordt doorge
werkt. In deze maand vertrokken elf on
derwijskrachten en drie verpleegsters
heen. Op de cursus die in maart be-
worden 38 mensen verwacht, die
zich komen voorbereiden om deze z
aar Nieuw-Guinea te vertrekken.
In Indonesië werken nog 19 Hervormde
zendingsarbeiders. Ze blijven op hun pos-
t zolang dat mogelijk is.
geconcentreerd. D;
gema. Vergeleken bij
i geweldige vooruitgang.
leren. Dan volgde
el' (of
ding vaak afwisten als
Onderwijzers en verpleegsters gin-
veel (of weinig)
dattoedi_
oldoende om het lopend werk aan de
gang te houden. Er zijn dan ook nog
g-i a'"! moeten, blijven liggen.
gemeenten
financiële bijdrag
2.850.000 gulden,
toen dit bedrag v
gulden bedroeg i
Thuisfront
het centrum heeft nog
ak, namelijk het „thuisfrc
door voorlichting aan k
ndingscommissies en gemi
het Zen-ding-sblad en
dingskalendc
voorbeeld over een eigen audio-visuele
afdeling met een complete donkere ka
mer-uitrusting.
het contact wordt ook onder-
gezamenlijk
ian bijbelstudie
Is. Richters
woord op de nood
Vroeger lag het accent veel te veel op
de organisatorische kant van het werk
en vooral op het probleem financiën,
Het gebeurde wel als een zendings
synode werd gehouden dat de helft
van de vergadertijd verstreek met het
stemmen voor een moderamen. Voor
gebed was nauwelijks meer tijd. Ook
daarin heeft de opleiding gunstig ge
werkt, want vele predikanten die niet
naar het zendingsveld gaan, hebben
door die opleiding veel meer inzicht
gekregen in wat gedaan moet worden
en kunnen daarom het thuisfront veel
beter leiding geven dan vroeger.
Minder tijd wordt verknoeid met nut
teloos gepraat.
melkpakketten
meer dan 260.000 gmldei
lljke dingen verzonden.
'ijftien jaar is ds. Richters
TFTTWF-pmTP
voor 10 Kwatta-soldaatjes
Kies bij Uw winkelier v
hazelnoot, pinda, mokka en Biskie (20 ct)
Geen huis zonder
het levend water
(Van
verslaggeefsters)
generaal
reldpresiden-
in het Leger
de overvolle
van het Le-
Gisteren heeft
Kathleen Kitching als we\
te van de Gezinsbond V(
des Heils gesproken in
Rotterdamse Congreszaal
ger, waar leden van deze
vereniging uit de zuidelijke provincies
waren bijeen gekomen. Mevrouw Kit
ching blijft gedurende drie dagen in
Nederland en heeft gisteren in Am
sterdam een toespraak gehouden voor
de leden van de bond uit de noorde
lijke provincies.
Van heinde en ver
van de Gezinsbond er
Leger des Heils die
ken. vanochtend naar
de leden van het
oor de bond wer-
Rotterdam geko
men om er naar „hun generaal" te luis
teren. Het is een gezellige bijeenkomst
geworden, waar oude bekenden elkaar
vol vreugde begroetten. Er waren en
kele mannelijke officieren om de orde
te handhaven, maar toen de bijeen
komst, die uitsluitend voor vrouwen was
belegd, begon, moesten „de mannen d'r
uit", zoals een officier dat opmerkte.
Mevrouw M. Holland-Black, de territo
riale gezinsbond presidente, die al eni-
Re tijd in Nederland verblijf houdt,
hield een toespraak In het Engels, dat
nauwkeurig door brigadier Van Hcyea
werd vertaald. Zij sprak haar vreugde
uit over de aanwezigheid van de gene
raal en prees het werk, dat deze
de Gezinsbond, die met haar bijna
300.000 leden de op een na grootste
wen organisatie ter wereld is, heeft ge
daan. De generaal beantwoordde haar
begroeting op even hartelijke wijze.
Daarna zong het koor. Een kleine heil
soldaat legde haar getuigenis af en ma
joor Verwaal las voor uit Johannes 4.
Bron
Vervolgens nam mevrouw generaal
Kitching het woord om haar speciale
boodschap voor de leden van de Gezins
bond uit te spreken, wat ze op eenvou
dige en vaak humoristische wijze deed.
Zij begon met de aandacht te vestigen
der water wordt het land woestijn,
sterft de mens. Zij zag het water
een symbool van de verlossing en
kern van haar boodschap was
ieder mens. evenzeer als hij water
dig heeft en een bron om uit te
ten, het levende water behoeft uit
geestelijke bron.
Generaal Kitching legde er de
druk op dat iedere vrouw er voor r
zorgen dat er zulk een bron in haar
huis is. Een bron waaruit wij moeten
putten met het touw van het geloof om
het water te verkrijgen dat God ons
dan zal geven. Wanneer er in een huis
zo'n bron is, dan zal dat huis een hei
ligdom zijn, vol liefde, vrede en vreug
de en een toevluchtsoord voor ieder, al
dus generaal Kitching. De dienst werd
beëindigd met
Vergeleken bij
in de begroting 600.000
dit een geweldige
zijn op het mo-
In vrij korte tijd
oracnien zij aan Kleding 331 kisten
bijeen, die een gezamenlijke hoogte
Ze komen practfsch allemaal onbe
schadigd aan en worden met vreug
de ontvangen.
De verzending 'begon toen. bekend
i-erd dat in Indonesië de evangelisatie-
laaiclubs bij gebrek aan materiaal
opgeheven. Nederland-
r kledingstukken-
ging
die v
>rden
i die deze het
•anderd konden v
ikt aan de men
hardste nodig hebben.
Inkoopbureau
ook de zendelingen werden ge-
i centraal bi-
de zending,
maeiing senreer dat het bril-
n zijn vrouw was gebroken
ajider kon krijgei
;wee dagen een nf
j per KLM. Ieder
den 12000 voedselpakketten
waarvan elk nakket afgestemd
gezin te velde. De zending
t ^aar
veel te veel kerken die nooit voor de
zending bidden en die menen dat als zij
maar voldoen aan hun quotum, zij hun
taak voor de zending volbracht hebben.
Het verdriet ds. Richters ook dat hij
maar 11.000 zendingsbrieven uit kan stu
ren aan mensen die beloofd hebben re
gelmatig voor de werkers en de landen
waar gewerkt wordt te bidden. Dat aan
tal moest minstens groeien tot 100.000.
Maar ds. Richters en de zijnen gaan
wachten. Vooral i
eldige mogelijkht
zich door ontevreden
heid niet ontmoedigen, omdat
meer is om dankbaar voor te
dit in alle stilte
derde lustrum.
Er is nog een woordje dat op valt aan het begin van de lij-
denstijd. Dat is het werkwoord „moest". Jezus begon zijn
discipelen aan te tonen dat Hij naar Jeruzalem moest gaan"
(Matth. 16:21). Dat woord komt in het leven van Christus
niet al te vaak voor. Johannes gebruikt die uitdrukking nog
eens als Christus door Samaria moest gaan. In beide gevallen
is het doel hetzelfde. In Samaria was een vrouw die geholpen
moest worden. In Jeruzalem was een wereld die gered moest
worden.
Het is eigenlijk een typisch menselijk woord. Wij mensen
moeten vaak dingen doen die wij eigenlijk niet zouden willen
doen. Wij worden ertoe gedreven. De omstandigheden zijn zo
dat wij geen andere keus meer hebben. Of we zijn zo in de
zonde verstrikt dat we eenvoudig meegesleurd worden.
Wat dreef Christus? Niet de omstandigheden, want Hij was
Heer over de omstandigheden. En zeker niet de zonde.
Eigenlijk is er maar een antwoord: Hij werd gedreven door de
liefde. Er was geen andere weg om verloren mensen tot God
te brengen. Christus ging uit noodzaak naar het kruis en Hij
ging vrijwillig, voor u en voor mij.
S.S.R. Lustrumcongres
Wel twee zeer verschillend
vraagstukken werden gisteren op
het lustrumcongres van de SSR
in Utrecht aan de orde gesteld
onderwerp: .Europa, hart der
wereld?" Prof. dr. W. J. Wie-
ringa refereerde daar over „Eco
nomie en politiek als krachten
veld in het Europese eenheids-
streven"; dr. J. Blauw sprak
„Europa en de presentatie
het evangelie".
Vrij onverwacht bleken beide onder
werpen een verbinding te vinden in de
geestelijke achtergronden: ook de inte
gratie in Europa mag geen doel in zich-
Advertentie
De grootste
wervelstorm
aller tijden...
i kunnen i
alleen iets doodnuchters te binnen: „De ballade van de bloed
transfusie" door Karei Jonckheere (je weet wel, de
met zijn vertrouwenwekkende stem zegt: „Beste buren
genoten", vrijdagavond voor de radio). Het is een mooi gedicht,
een prachtige ballade over het rode bloed op het zwarte asfalt,
de witte chirurg en de grijze dood, maar het is maar een ge
dicht en als je er zelf zo dichtbij geweest bent moet je het wel
koud vinden, te logisch, te nuchter. Wie bloed verliest krijgt
een bloedtransfusie, en ik kan je in gedachten het gedicht
lezen, maar jij ruikt de lysol, en voor jouw deur ligt het zand,
dat is dan het verschil tussen ons. Probeer er niet te veel
aan te denken, en sorry voor dit cliché, ik vind het even erg
als jij, even erg en veel minder erg, omdat ik het niet gezien
heb. Eén keer maar heb ik het gezien, en toen was ik het
zelf, de autoped lag tien meter verderop, aan het eind van de
straat leek het, met een draaiend voorwiel (dat zal ik wel niet
meer vergeten). Maar het bloed was veel dichterbij, ik lag
middenin, en toen pas wist ik dat het van mij was, ii
intiems dat zomaar op straat lag, alle mensen keken ernaar.
Het deed geen pijn, niets deed pijn, maar dat ik dood zou
gaan was wel zeker, en het vreemde was dat ik het niet erg
vond, de paniek kwam pas later, in het ziekenhuis. De zon
scheen, het voorwiel van mijn autoped stond langzaam stil, en
de man van de vrachtauto huilde, heel vreemd, het allerbelang
rijkste. (En dit verhaal helpt ook niet om je te troosten, ik
weet niet precies waarom ik het eigenlijk opschrijf).
Trouwens, ik denk steeds vaker aan vroeger, net als de oude
mensen, heb jij dat ook? Het lijkt alsof je al heel lang leeft,
er is zoveel gebeurd, je hebt zoveel meegemaakt, zovaak door
zoveel straten gelopen, en ik ben nog zo weinig vergeten, is
dat abnormaal? Niet dat ik er sentimenteel of zo van word,
maar ik denk er aan, waarom weet ik niet: vriendjes op de
lagere school, de meesters, verhuizingen, (ik ben heel vaak ver
had het aquarium op de schoorsteenmantel gezet, vlak boven
de kachel, en toen ik uit school kwam sloeg de stoom van het
water).
Dit lijkt wel het begin van de mémoires van iemand die oud
begint te worden, waarom schrijf' ik het dan zelf? Lieue
Marja, misschien is Freule Tegmoet wel oud, laat haar oud
zijn, laat ze haar mémoires schrijven in een badkoetsje in de
Duitse badplaats, excentriek en half kinds, maar doe het niet
op rijm, dat verdient ze niet. Het is toch al moeilijk freule te
zijn, iemand met een lange naam die liefdadig is. Als zo iemand
in een gedichtje voorkomt wordt ze belachelijk, dat mag niet.
Dag, als we niet oppassen zijn we al aan twee romans bezig,
veel te veel, je
PETER.
stukken i
pre
j geestelijk fundament te heb
ben, en wel dat van het Christendom,
dat als kuituureenheid Europa is blijven
Wieringa plaatste de vraag-
van de interne ontwikkeling in
ipa in historisch verband. Door de
bijzondere z
op technisch e
kon 1
de kiem van de ontbinding echter al op-
triële revolutie van de 18e i
•euw werd Europa in zeer bijzon
,het hart der wereld". Door de
üiperioriteit op techi
gebied kon het zich
economisch
sterke zeggen-
et-Euro
landen. In deze ontwikkeling lag
gesloten. De Amerikaanse vrijheidsoor
log
1776
symptoom;
ondermijning zich i
daarvan het
in het bijzonder
iv ij moeten "a5
1 deze achtergrond de
aldus prof. Wieringa, te-
deze tijd
en duidelijke verdere bedreiging
relddeel.
5 niet gemakkelijk: i
lording
iationa-
listlsche gevoelens
duchte barrière,
bleek uit de nieuwe politiek
"aulle. Mede daar-
ildus prof. Wieringa. toe-
tgeen tot dusver bereikt
gebied van de integratie zulk
Franse president De Gai
:n onlogische
Dr. J. Blauw
In een bijzonder boeiend betoog n
J. Blauw de SSR-leden gistermidt
iee langs de weg van onze zending
historie. Wanneer wij de zending a
rel dat de handels
belangen vaak zwaarder wogen dan de
Evangelieverkondiging.
Toch gelden er, aldus dr. Blauw, ook ver
tragende factoren van de zijde der zen
ding. Hij wees daarbij op het vaak wei
de blanken blevei
inder zelf,
srkiezing
incieél, onafhankelijk
Het is bijzonder gevaarlijk, aldus dr.
Blauw, om bij dit alles van een superiori
teit van Europa te spreken. Men kan
stellen dat God Europa verkoren heeft in
de geschiedenis om het Evangelie verder
uit te dragen; dat was een
dienst. Op het moment dat
["jSELM
Hg
-jidi""
willen zijn.
.1 dat Azië e„
christelijke kerk als kerk nog r
dat de s
rs
peaan wordt dezt
krachteloos gemaa
spreekt in dit opzicht te duidelijke"
over het eerste willen zijn.
tellen dat Azië en Afrika de
u «-e ,JKe kerk als kerk n°g niet gezien
hebben maar slechts een handvol zende
lingen. De vraag is of de Christenheid
in Europa bereid zal zijn tot werkelijki
presentatie en representatie van
Evangelie in de niet-westerse wereld.
Met klem riep dr. Blauw de SSR-
leden dan ook op de mogelijkheid niet te
willen uitschakelen dat God hen kan
Azië6" V0°r ZJ^n dienst in Afrika en
Ulo-conferentie van
150 leerkrachten
In het Troelstra-Oord te Egmond aan
h„JS ee" tweeda.a«se ulo-conferentie ge
houden, waaraan is deelgenomen door on-
geJCeer.:150 leraren en leraressen.
De hoofdinspecteur van het kweek-
schoolonderwysde heer J. W. Fossen.
heeft een inleiding gehouden over de di-1
daktiek van het Nederlands. Hij was van
dat echt taalonderwijs slechts
beleving en expres-
i het formele aspect
lelijk i
iteraire smaak van de leerkrachten zou
■olgens hem niet gebaat zijn bij het
vroegtijdig laten lezen van officiële let-
kundige werken. Meer heil verwachtte
jffiT intensieve en onderlinge bespre-
goede jeugdboeken. Voor het
kingen
gaf hij de
;oed leren beheersen
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Boven Hardinxveld. Gar
deren Kootwjjkerbroek. Zoetermeer en
Nieuw Lekkerland: W. Chr. Hovius, kand.j
Wierden: L. Doppenberi
Benoemd tot hul]
aal. hulppredikei
GEREFORMJ
RMEERDE KERKEN
Zwolle, vac. J. H. Kui
.Tip te Mini
Amersfoort.
T£
Hijum-Finkum,
I (N.B.), St. Jacoba
Parochie en Midwolda.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Eemdijk: J. Kampman te
Rijnsburg.
NIE VAN BAPT. GEM.
.jen te Muntendam: G. van 't
Woud. voorheen pred. in de Kongo, wo- I
?nde te Stadskanaal.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Genemuiden: L. Rijfe