Kerkedag in Berlijn
of Leipzig?
Een woord voor vandaag
Twee kerken in Z.-Afrika
pleiten voor apartheid
KOOP
LINNEN
MAAR
LET OP DIT
GARANTIEMERK
Dr. L. Burema tot N.O.V.
Vrees voor röntgenstralen
blijkt niet gerechtvaardigd
Humanistisch Verbond
viert derde lustrum
Joodse bevolkingsgroep
wordt langzaam kleiner
ELKE
DAG
t
ANDERZIJDS
MUTATIERAPPORT
Het hoofdbestuur van de Con
fessionele Vereniging in de Ned.
Hervormde Kerk heeft een brief
gezonden aan de classicale ver
gaderingen, waarin hfj deze aan
raadt het volgende uit te spre
ken:
rem van vier jaren (Ord. 3-16-lc»,
die het beroepingswerk onnodig
stagneert, zo spoedig mogelijk
moet worden losgemaakt;
dat noch het Schriftbewijs. noch
het kerkhistorisch betoog eniger
mate overtuigend is;
dat de vrijheid der gemeenten,
maar vooral die der predikanten
ingrijpend wordt aangetast;
dat het onderscheid tussen ..be
roepen" en „verplaatste" predi
kanten onaanvaardbaar, wijl kren
kend is;
dat het onredelijk is onderscheid
te maken naar betalingsklassen,
alsof in grote gemeenten geen
soortgelijke bezwaren zouden kun
nen bestaan, als welke de commis
sie opsomt;
dat, tot leniging van de nood,
hier allereerst een taak ligt voor
kerkvisitatoren en de beroepings
commissie, die adviserend moet
blijven;
dat het mutatie-rapport inbreuk
maakt op het presbyteriaal-syno-
daal karakter der kerk, dat in
1951 fundamenteel werd genoemd
en dat dit rapport een bisschoppe
lijke (episcopale) strekking heeft,
zodat de uitwerking van de aanbe
volen beginselen een begin zou
blijken te zijn van de ondermijning
onzer nieuwe kerkorde.
Er wordt veel gesproken over
de moeilijkheden die zich bij het
beroepingswerk voordoen, en
naar aanleiding waarvan het mu-
tatierapport is opgesteld. Dat er
ook hier niets nieuws onder de
zon is, blijkt wel uit het artikel
van ds. A. Vroegindewey in het
„Gereformeerd Weekblad" (uit-
gave Bout), waarin hij onder
meer het volgende schrijft:
eeuw na de reformatie niet gaan
idealiseren. Verschillende voorbeel
den zouden er te noemen zijn waar
door duidelijk openbaar zou ko
men, dat er ook toen vele misstan
den waren en dat er ook veel pre
dikanten gevonden werden, die niet
in de rechte weg naar Gods Woord
handelden.
Het kwam niet zelden voor, dat
een predikant, die een bepaalde ge
meente enkele jaren had gediend,
zomaar naar een andere plaats
vertrok zonder aan de kerkeraad
en de classis verlof te vragen.
Daarom heeft de kerk al spoedig
bepalingen gemaakt om deze din
gen te voorkomen. Wanneer im
mers een predikant een beroep
naar een andere gemeente ontving
dan moest hij toestemming van de
classis hebben om dat beroep aan
te nemen. De synode van Dordt
van 1574 bepaalde, „dat geen die
naar uit de classis, waar hij in is,
vertrekken mag in een andere
kerk. zonder eerst van zijn classis
verlof te hebben verkregen".
Zo moest dus èn de kerkeraad
èn de classis bewilligen in het ver
trek van een predikant naar een
andere gemeente. Men stond op
het standpunt, dat er zo'n nauwe
band tussen predikant en gemeen
te is, dat die niet eenzijdig mag
worden verbroken. Bovendien kun
nen er verschillende redenen zijn
waarom het beter is. dat een pre
dikant aan een bepaalde gemeente
verbonden blijft. De classis kan het
nodig oordelen dat een gemeente
niet herderloos wordt. Die nauwe
band tussen predikant en gemeen
te is een typisch kenmerk van een
presbyteriale kerkorde. Ook op dit
punt geeft het mutatierapport een
geheel ander beginsel te zien.
Bovendien had oudtijds ook
de magistraat, het gemeentebe
stuur. nog wel het een en ander te
zeggen in deze dingen. We kunnen
ons dat niet meer voorstellen, dat
dit het geval was en dat het ge
meentebestuur afgevaardigden had
in de kerkeraad en het landsbe
stuur in de synodevergaderingen.
Naar onze mening heeft de staat in
het kerkelijk leven geen stem. Op
dit punt zal de kerk op haar
standpunt moeten blijven staan,
dat er slechts één Koning is in de
Kerk, onze Heere Jezus Christus,
Die ons van God is gegeven, en
die ons leidt en regeert door zijn
Woord en Geest en die de ambten
ook gegeven heeft opdat Hij zijn
profetisch en priesterlijk en konink
lijk ambt in het midden van zijn
kerk zal kunnen uitvoeren.
Maar we kunnen veel voorbeel
den noemen waaruit blijkt, dat een
predikant nogal eens op een be
paalde plaats moest blijven, hoe
wel hij een beroep naar elders had
„Die van
Leyden sijn hier met brieven van
beroep op mij: maar sij sijn ab-
solutelicken vanden magistraet en
de gemeente afgeslagen".
Ds. Helmichius behoefde zelf
geen beslissing te nemen daar im
mers de kerkelijke en de burgerlij
ke gemeente in zijn vertrek niet
wilden bewilligen. Ds. Vosculius
van Epe wilde in 1601 gaarne het
beroep naar Steenwijk aannemen,
maar de classis oordeelde dat hij
moest blijven en schreef zelf de be
slissing naar Steenwijk.
Ds. Willem Crijnsz van Maas
land nam in1604 het beroep naar
Den Briel aan, maar de kerkeraad
van Maasland en de classis Delft
besloten hem niet te laten gaan.
Toen Ds. Crijnsz in beroep ging bij
de provinciale synode van Zuid-Hol
land tegen deze beslissing, besloot
deze dat hij het beroep naar Den
Briel wel mocht aannemen, maar
dat hij nog een jaar in Maasland
moest blijven en dat de gemeente
Den Briel de onkosten die Maas
land destijds gemaakt had om Ds.
Crijnsz te krijgen in hun gemeente
moest betalen. Ds. Hanecopius van
Breda die in 1620 het beroep naar
Gouda aannam kon toch die ge
meente niet gaan dienen omdat de
kerkeraad en de magistraat van
Breda hem niet wilden laten gaan
ondanks het aandringen van de pro
vinciale synode van Zuid-Holland.
Er werden dikwijls heel wat stuk
ken gewisseld aleer de toestem
ming was verkregen om als predi
kant op een andere plaats te gaan
Utrecht schrijft
BESLUIT VALT VANDAAG
(Van onze correspondent in Bonn)
INDAAG NOG wil het presi
dium van de „Evangelische
Kirchentag" beslissen waar in juli
a.s. de protestantse kerkdag zal
worden gehouden. Naar men weet,
was daarvoor aanvankelijk Berlijn
vastgesteld, waarbij de bijeenkom
sten in beide delen van de stad zou
den worden gehouden. De Oost-
duitse regering in Pankow heeft
echter verboden de „Kirchentag"
in Oost-Berlijn te houden.
Zij grondde dit op haar „verant
woordelijkheid voor de orde in haar
hoofdstad en de zorg om het behoud
van de vrede", zodat de „Evangelische
Kirchentag" hiermede nogmaals ver
oordeeld werd als een ordeverstoorder
als een instrument der vermeende oor
logspolitiek der Bondsrepubliek en als
een factor in de Oost-Weststrijd.
Het presidium heeft zich beraden
o.a. over het tegenvoorstel der „staats
secretaris voor kerkzaken", Hans
Seigewasser, om de kerkedag in een
stad in de Oostzone te houden. Daarbii
werd van communistische zijde o.a. het
communistische bolwerk Leipzig ge
noemd.
Daarover zijn de afgelopen weken
onderhandelingen gevoerd tussen het
„Kirchentag" presidium en Seigewas
ser. Het presidium heeft getracht van
de D.D.R.-autoriteiten bindende toe
zeggingen te krijgen, dat iedere pro
testant die aan de kerkedag zou willen
deelnemen ook toezegging zal krijgen
om naar Leipzig te reizen. Seigewasser
heeft een dergelijke toezegging op de
lange baan geschoven.
IS iet wachten
Het presidium wil nu niet langer
wachten. Het zal dit weekeinde defi
nitief beslissen.
Het geestelijk hoofd van de Duitse
kerk bisschop Dibelius is er een voor
stander van de „Kirchentag" toch,
als oorspronkelijk voorgenomen,
Berlijn te houden en de bijeenkomsten
te doen plaatsvinden in de verschil
lende kerken in Oost-Berlijn en in
zalen in West-Berlijn.
Anderzijds kunnen de D.D.R.-auto-
riteiten aan de zonegrens tussen West
en Oost-Duitsland net zoveel „Kir-
chcntag"-deelnemers ophouden en de
inreis weigeren als zij willen. Het pre
sidium zal Leipzig als plaats van de
„Kirchentag" alleen maar accepteren,
wanneer het net zo gaat als bij de
kerkedag, die in diezelfde stad reeds
In 1954 werd gehouden, toen moch
ten er 25.000 protestanten uit West-
Berlijn en de Bondsrepubliek onder
hen hoge kerkfunctionarissen en poli
tieke persoonlijkheden naar Leipzig
reizen.
Ditmaal zullen de D.D.R.-autoritei
ten met aan zekerheid grenzende
waarschijnlijkheid b.v. bisschop Di
belius en Bondsdagpresident dr. Eugen
Gerstenmaier de inreis naar de oost-
zone weigeren, aangezien de D.D.R
onderscheidt tussen „de Nato-horige"
„vredelievende kerkfunctionaris-
HUURBELEID
Het wo» van tevoren al duidelijk, dat de
commentaren op het verdeelde S.E.R.-ad-
advies over het huurbeleid op langere ter
mijn zouden uiteenlopen naar gelang van
de politieke opvattingen der commentatoren.
Volledig waardeloos noemt De Tele
graaf het advies. Het blad schrijft:
„Niet alleen geeft de raad blijk van een
ontstellende verdeeldheid, maar daarenbo
ven viert de belangenpolitiek hoogtij, met
dien verstande dan dat aan de belangen
van dr woningioekenden weinig of geen
aandacht wordt geschonken. Een ded van
de raad heeft «elfs gemeend aich te kun
nen veroorloven aich van het uitgangspunt
van de regeringsaanvraag niets aan te
trekken. Terwijl de regering had medege
deeld dat rij „een wezenlijke verla
ging van de op de rijksbegroting druk
kende subsidielast noodzakelijk achtte, ten
einde e«»entiële staatstaken niet op onaan
vaardbare wijie in bet gedrang te bren
gen", schrijft een deej van de raad (ken
nelijk de vakbondsvertegenwoordigers en
enkele kroonleden) met bijsonder grote
vrijmoedigheid dat het de dringende nood
zaak om opnieuw naar een substantiële ver-
laging van de subsidies te streven, niet
langer aanwezig acht. Het behoeft dan
ook geen verwondering te wekken dat het
advies van deze S.E.R.-leden erop neer-
komt dut de aubsidieu met enige tientallen
miljoenen moeten worden verhoogd. In het
verleden heeft de S.E.R. al eens gepro
beerd aan de regering de wet voor te schrij
ven, hetgeen toentertijd terecht alom kri
tiek en verontwaardiging heeft uitgelokt.
Blijkbaar is een deel van de raad echter
zeer hardleers. Het enige antwoord, dat de
regering kan geven, is rustig haar eige
*cg te gaan, hetgeea trouwens bij een s
verdeeld advies ook niet anders mogelijk il
En wat de toekomst betreft, is thans wi
overduidelijk gebleken dst het richten va
adviesaanvragen tot de S.E.R. slechts zit
lose tijdverspilling is."
Het Parool denkt wel enigszins at
der» over het standpunt der werknemeri
Nb kritiek te hebben geleverd op het ooi
deel der werkgevers zegt het blad: „Va
meer gevoel voor de sociale verhoudingen
geven bride andere groepen uit
blijk- Dc werknemersvertegenwoordiger»
komen hierbij met een geheel nieuw uit-
gungspunt: de huur van de woningwetwo
ningen mag uiteindelijk niet hoger zijn dan
vijftien procent van het inkomen van de ge
middelde arbeider, waarbij op het ogen
blik wordt uitgegaan van 4450 per jaar,
Als overgangsmaatregel zijn de vierknc
mersleden van de raad bereid een norm
van 17' 2 procent te hanteren. Overigens be
vat het standpunt van de werknemersgroep
uit, dat
id. de wi
kop# woningen per jaar te boowi
van minstens 40.000 woningwetwoningen
dienen te zijn. Maar het standpunt
vakbeweging zal, gezien de politieke ver
houdingen van het ogenblik, wel w«'
kans op verwezenlijking maken. Het
daarom jammer, dat men het niet lot
compromis met het tussenstandpunt
dertien leden heeft kunnen brengen.
S.E.R.-»dvie», dat zou zijn gedragen door
29 van de 33 bij de stemming as
leden, zou ongetwijfeld een sterke positie
lu bben ingenomen. Nu mag men
nemen, dat de regering de weg
middelste groep sal kiezen. Kleine jaar-
lijkso huurverhogingen met een compen
tie, te roeken in de gedifferentieerde loi
vorming. Daarmee zal zij opnieuw positie
kiezen tegen het standpunt van de
vakcentrolen. En daarmee zal het woi
probleem voor de laagst bezoldigden
isrdbsre oploi
in februari beginnen de volgende CURSUSSEN-
PRAKTIJKDIPLOMA BOEKHOUDKIVI
MODERNE BEDRIJFSADMINISTRATIE
VOOR HET EXAMEN DECEMBER 1961 (Vraagt z.s.m. het prospectus)
R E S A - Hilversum g&^SSSSVJSSÏ'El
lekende schriftelijke Cursus)H B S.. Onderwijzersakte en Gymnasium.
komen,
dc wrr
I.nmei
is het i
als
De Amerikaanse minister van buiten
landse zaken Dean Rusk zal de bijeen
komst van de Zoavo-raad bijwonen die
27 tot 30 maart in Bangkok wordt
gehouden. Rusk zou eveneens een bezoek
aan Tokio brengen voor besprekingen
met Japanse staatslieden.
Beroepingswerk
otreveiswyx: ij. j.
.Aangenomen naa
wijKgcm. lz: J. W.
naar Aanspeel: J. 1
ier, die oeaanxte vo
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Delfzijl, vac. J. V
Vlaanueren: r'. J. Bil te Uudega-W.
GEREFORMEERDE GE»lc,FNTEN
Tweetal te Tholen: Chr. v. Dam te
Rotterdam-Z. en A. Vergunst te Korter-
dam-C.
UNIE VAN BAPT. GEM.
Beroepüaar: ds. g. van 't Woud te
Stadskanaal tot voor kort zendingspredi-
tcam in de Kongo.
BELG. EVANG. ZENDING
Berankt voor Brussel: Th. Dikkes,
voorg. Evang. Christengemeenschap t<
Leiden.
Aan de vrouwen-wereldgebedsdag, op
vrijdag 17 februari, die ook in Limburg
op vele plaatsen door de vrouwen uit
schillende protestantse kerken gemeen
schappelijk zal worden gehouden, zullen
in Maastricht voor het eerst ook rooms-
katholieke vrouwen deelnemen.
De Duitse gemeente Geilenkirchen,
welke nauwe betrekkingen met de nabu
rige Nederlandse gemeenten in Limburg
onderhoudt, zal diezelfde middag een
grote vrouwenbijeenkomst voor al de om
liggende gemeenten houden. Aan deze
bijeenkomst zullen ook Nederlandse en
Engelse vertegenwoordigsters deelnemen.
De bijbel gebruikt soms tussenzinnetjes, die op het eerste oog
nauwelijks iets met het onderwerp te maken hebben, maar
toch een hele wereld van betekenis in zich houden. Daar is
die zin in Genesis 13 7 „De Kanaanieten nu en de Fere-
zieten woonden toen in het land." Waarom die zin in een
verhaal over de verhouding tussen Abraham en Lot?
Het eerste gedeelte van die tekst geeft de oplossing. Er was
twist tussen hun herders. De ruzie tussen twee gelovigen en
hun volgelingen wordt uitgevochten voor het jorum van de
wereld van heidenen. Dat is altijd weer de ellende, als ge
lovigen het niet met elkaar kunnen vinden. Het is goed om
onder elkaar eens stoom af te blazen. Dat lucht soms op.
Maar het ellendige is dat er buiten mensen staan te kijken
naar de stoomontwikkeling en gaan zeggen: „Zie je wel, die
noemen zich nu broedersmaar ze leven als kat en hond."
Houden wij wel eens rekening met de „heidenen" om ons
heen, als we het niet eens zijn met de houding van een broe
der of van broeders in het geloof? Het ging in dit geval nog
niet eens om geloofsuitspraken, maar om eigen, of vermeende
rechten. Dat is de tragiek van Genesis 13.
Hervormde Kerk
linnen heeft alléén voordelen
LINNEN
zit op alle linnen artikelen.
De huidige opvatting van de .onverkort opgenomen in het deze week
Het School
de n.o.v.
röntgenstralen veroorzaakt in li-l Dr Burema die in he, rapport traohl
ohaamscellen in het algemeen her- duidelijk te maken dat er een groot
verschil bestaat in de toepassing van
röntgenstralen bij de tuberculosebestrij-
de algemene geneeskunde,
Het Humanistisch Verbond her- beschikt
denkt dezer dagen het feit dat het
vijftien jaar geleden werd gesticht.
In de loop der jaren is het gegroeid
tot 12000 leden, terwijl alle huma
nistische organisaties samen onge
veer 25000 leden omvatten. „Na
vijftien jaar is de strijd om gelijk-
gerechtigheid zo goed als bereikt",
deelde de voorzitter dr. J. P. van
Praag gisteren mee op een pers
conferentie, die gistermiddag werd
gehouden.
Dr. Van Praag citeerde met instem
ming uitspraken van magister Stokman
en een a.r. rapport waaruit blijkt dat de
strijd voor de gelijkberecliligdheid in be
ginsel is geslecht. Maar kritiek had hij
op een uitspraak van het c.h. Tweede-
Kamerlid de heer Beernink, die heeft
gezegd dat het Humanistisch Verbond een
van de grondslagen van de Westeuropese
beschaving namelijk het christendom
ondermijnt
Daarom was dc heer Van Praag nog
niet tevreden. Hij klaagde over het feit
dat het Humanistisch Verbond nog niet
kwartiertje eigen
stelbaar zijn in tegenstelling tót
die in de geslachtskliercellen. Het ding8*
mutaties veroorzakende effect van
röntgenstralen voor alle organis
men van dieren staat thans wel
vast. Er is geen reden om te ver
onderstellen, dat de mens hierop
een uitzondering zou maken. De
vrees voor de gevaren van de toe
passing van röntgenstralen bij de
tuberculosebestrijding, die soms
het karakter van een psychose aan
nemen, is evenwel met gerecht
vaardigd.
Er is wel iets bereikt en zo is het Ver
bond toegelaten tot de gevangenissen
voor de geestelijke verzorging. Maar er
zijn zoveel beperkende bepalingen inge-
gesteld dat het duidelijk is, dat het Ver
bond 'n dit werk nog maar een tweede
rangsplaats inneemt. Er is echter
groeiende belangstelling voor deze gees
telijke verzorging. Vijf jaar geleden was
er contact, met 150, nu met 700 gedeti
neerden.
Ernstig bezwaar had dr. Van Praag ook
tegen het feit dat het Humanistisch Ver
bond niet is toegelaten tot de geestelijke
verzorging by het leger en dat de mam
moetwet ondanks de nota van wijzigin
gen nog geen plaats heeft ingeruimd
voor de humanistische vorming op de
middelbare scholen.
Sprekend over de twee artikelen die
wij enige dagen geleden publiceerden over
het Humanistisch Verbond en de gees
telijke verzorging van de strijdkrachten,
memoreerde dr. Van Praag alleen dat
daarin en „dus van onverdachte zijde'"
ook was uitgesproken dat de kring
het Humanistisch Verbond veel gro-
is dan het aantal leden doet ver
moeden. omdat alleen de actieve huma
nisten lid zijn. Op de artikelen zelf ging
hij niet
Bestuur van Zeeuwse
geïnstalleerd
Jhr.
A F. C.
-de Casembroot.
Commissaris der Koningin in Zeeland,
heeft gistermiddag het bestuur van de
Zeeuwse museumstichting geïnstalleerd.
Het doel van deze stichting, die op 5 de
cember werd geregistreerd, ls een muse
um in de Zeeuwse hoofdstad op te rich
ten. Gedacht is aan vestiging in het deel
van het abdijcomplex, waarin nu
het rijksarchief is gehuisvest.
,.In Zeeland is een museum zeer zeker
op zyn plaats", zei de commissaris
verheugd was dat thans een eerste stap
op weg naar de oprichting is gedaan.
In het museum zal een deel van i
collectie van het Zeeuws genootschap
voor kunsten en wetenschappen worden
ondergebracht. Tevens werd een amb
telijke studiecommissie ..Delta-museum"
ingesteld. Doel van deze commissie is
het bestuderen en uitwerken van plan
nen tot stichting van een centraal delta
museum in Middelburg met dependances
in Hellevoetsluis, Willemstad en Zierik-
zee. Dit museum wil men onderbrengen
in de kloveniersdoelen, die in principe
reeds door de gemeente Middelburg hier
voor is gereserveerd.
Bij koninklijk besluit zijn met ingang
van 1 februari 1961 benoemd aan de
Landbouwhogeschool te Wageningen: tot
hoogleraar in de Tropische Landbouw
plantenteelt dr. ir. I. D. Ferwerda. tot
hoogleraar in de landbouwkundige as
pecten van de landbouwwerktuigkunde
ir A. Moens. Bevorderd tot hoogleraar
'""1 van de
G. J.
merkt in het rapport i
Dit heeft dr. L. Burema. directeur
van de gemeentelijke geneeskundige- en
gezondheidsdienst te Rotterdam geant
woord op de vraag „is herhaald onder
zoek door middel van röntgenstralen
schadelijk voor de gezondheid?" die het
bestuur van de Rotterdamse afdeling
van de Nederlandse Onderwijzers Ver
eniging (N.O.V.) vorig jaar heeft
steld. Een dergelijke vraag had
hoofdbestuur van de N.O.V. reeds drie
eerder aan de directeur-generaal
de volksgezondheid voorgelegd, die
deze kwestie ter bestudering voorlegde
i de gezondheidsraad. Deze studie is
niet voltooid.
iet hoofdbestuur van de N.O.V. heeft
het rapport van dr. Burema kortgeleden
aan de directeur-generaal voorgelegd.
Hij acht het een verantwoorde publika-
tie. Naar aanleiding van deze medede
ling heeft het hoofdbestuur van de
N.O.V. thans het rapport van dr. Bure-
voor publikatie vrijgegeven. Het is
maakt zouden moeten worden
gcnadendosls te bereiken. Dit is dan de
dosis die de gonademper hoofd per jaar
door natuurlijke straling ontvangen.
Op grond hiervan concludeert dr. Bu-
:ma, dat herhaald onderzoek door mid
del van schermbeeldfoto's voor de gona-
den zonder risico's is. Hetzelfde is ge
bleken bij een onderzoek in Groningen.
doorlichtin g krijgt het ge
slachtsorgaan van de doorgelichte per
een dosis die vele malen kleiner is
dan de dosis aan ioniserende stralen
nen opdoet als men 14 dagen naar
de wintersport in het hooggebergte gaat.
Het Bureau van Statistiek der »^ere
gemeente Amsterdam heeft een
onderzoek ingesteld naar de loop
van de Joodse bevolkingsgroep in
Nederland na de Tweede Wereld
oorlog. Het bureau komt tot de
conclusie, dat uit de bezettingsja
ren een Joodse bevolkingsgroep is
overgebleven, die niet alleen nog
maar een fractie uitmaakt van
haar vooroorlogse grootte (onge
veer 30.000 tegen ongeveer 140.000)
maar bovendien de reeds voor de
oorlog aanwezige tendentie van
numerieke achteruitgang in ver
sterkte mate vertoont.
Tussen 1945 en 1970 daalt het aantal
Joden in Nederland waarschijnlijk van
30.000 tot ongeveer 25.000 28.000. Deze
achteruitgang is vooral een gevolg van
een relatief laag. na 1946 eerst steeds
alnemciid en van 1954 af vermoed'elijk
stabiel, geboortecijfer en een, met na
me in de jaren 1947 tot cn met 1954
hoog emigratiesaldo (vooral naar dc
Verenigde Staten en Israël).
Het rapport gaat verder: De struc
tuur van de Joodse bevolkingsgroep ken
merkt zich bovendien door een relatief
'olkit
dat per
wil uit de
Wereldraad
De generale synode van de be
trekkelijk kleine Hervormde Kerk
van Zuid-Afrika zal waarschijnlijk
besluiten te breken met de We
reldraad van Kerken. Het besluit
is een gevolg van de besprekingen
die acht Zuidafrikaanse kerken vo
rig jaar hebben gehouden over de
houding van de kerken tegenover
de apartheid. De afgevaardigden
van deze kerk hebben toen gewei
gerd de conclusies van deze con
ferentie te ondertekenen en kwa
men met een eigen minderheids
verklaring waarin werd uitgespro
ken dat territoriale apartheid van
blank en bruin een eis is.
Aan een commissie van rapport aan de
synode brachten de afgevaardigden
verslag uit en deelden mede dat
zij geen betwistbare voorstellen steun
den. Zij raden de synode aan het
lidmaatschap van de Wereldraad op
Advertentie
zijn er momenten waarop
uw lichaam behoefte heeft
aan een extra dosis energie.
De opwekkende en ver
kwikkende eigenschappen
van King pepermunt vol
doen aan die behoefte: u
klassen. De bevolkingspyramlde toont
dan ook een zeer abnormaal beeld met
insnoering bij de 2030-jarigen. Ge
durende een reeks van jaren moet der
halve rekening worden gehouden met
een toeneming van het aantal bejaar
den.
Een bedreiging van meer sociologische
aard noemt het rapport een duidelijke
stijging van het relatieve aantal ge-
mengde gehuwden, dat veel groter is
dan voor de oorlog.
Het rapport besluit: Hoewel de Jood-|
se bevolkingssgroep in de jaren na de j
oorlog bepaalde desintegratie-verschijn-j
selen van demografische cn sociologi
sche aard vertoont en in de komende
tien jaren ongetwijfeld' verder achteruit!
zal gaan. is bet toch niet zo. dat van
een katastrofaal ontbindingsproces ge
sproken kan worden. De numerieke ach
teruitgang is ernstig en vormt een re-
ele bedreiging voor de instandhouding
van het gemeenschapsleven van de be
volkingsgroep. Maar van de sociale oor
zaken van deze teruggang is nog niet
zeker, dat zij in de komende jaren een
zelfde betekenis zullen krijgen als in de
jaren 1946—1954.
Zouden deze oorzaken In de toekomst
aan betekenis inboeten, dan is het zelfs
niet ondenkbaar, dat de Joodse bevol
kingsgroep in Nederland', mede door de
geboortegolf van 1946—1M7, weer zal
toenemen.
LIEVE MARJA,
Uit de radio komt electronische muziek, lokomotieyen die
puffend wegrijden, glas dat te pletter valt. kinderen die huilen
in weergalmende gewelven, alles door elkaar. Het maakt je
onzeker, zenuwachtig bijna.
Vorige week was ik in de dierentuin en het regende zonder
ophouden, de panda die ik zo graag had willen zien bleef m
zijn houten hok, alleen zijn gezicht was te zien, heel mis
troostig. De dassen zaten ook binnen, er was niemand behalve
ik die naar hen keek, het was alsof ze wachtten totdat ik weg
ging om een pijpje op te steken of zo iets, iets voor dassen
onder elkaar. Een grote tijger lag in zijn hok heen en weer
te rollen als een klein katje, hij zag er prachtig zacht en lief
uit. En de slangen sliepen, zoals altijd, onsympatiek en plak
kerig als vieze brandslangen op een hoopje, de apen kwamen
speciaal kijken, dicht tegen de tralies gedrukt, toen ik voor
hun hok kwam staan. Iedereen verveelde zich, alle dieren, en
ze deden geen moeite het te verbergen. Wat denk je, zouden ze
het prettig vinden dat het weer zomer wordt en er weer
mensen naar hen komen kijken? Het is heel vreemd, een dieren
tuin in de winter, de dieren zijn triest en slaperig, verveeld, ze
kijken naar de regen tussen het slapen door, en dat is alles.
Freule Tegmoet van Laaghalen tot Kreupebcerke het klinkt
goed, ja. Heb je haar ergens voor nodig? Baron van Top tot
Theen: dat staat in een Tom Poes-verhaal, k kan het heel
goed begrijpen dat Sickbock een hekel heeft aan Tom Poes,
en hem het liefst kleinerend aanspreekt met „ventje of man
nekeWeet je, hij heeft geen idealen, Tom Poes. hij houat
van avonturen en zo, hij is nog maar een kind, een jongetje
dat wel slim is maar juist daardoor zo vervelend, als een ai
ve bijdehand kind. Hij houdt van avonturen en als het kan
helpt hij de kwaden te bestrijden, zoals elke jongen tn elk
kinderboek dat doet, een beetje plichtmatig, omdat hei eigen
lijk zo hoort. Sickbock heeft wel een ideaal: de deugd moet weg.
in alle opzichten, en het kwade moet overwinnen, dat is toch
ook een ideaal? Heer Bommel vind ik sympatieker, menselij
ker, zomaar een ijdele dikke beer, niet zo krampachtig slim als
zijn jonge vriend. En Wammes Waggel is schattig, vind je niet7
Het vreemde van de Amerikaanse stripverhalen is, dat ze
zichzelf niemeer ernstig nemen, geloof ik. Gisteren zag ik
een tekenfilmpje met Woody Woodpecker, je weet wel, die
specht met dat kuifje, leuk dier overigens. Maar wat het
vreemde is: een houthakker heeft zijn boom omgehakt, hij
heeft dus geen huis meer, triest genoeg. En ja, hij gaat op
de boomstomp liggen en begint hartroerend te snikken, zijn
hoofd in zijn armen, iedereen voelt met hem mee. Maar opeens
kijkt hij het publiek aan en zegt: ..Ontroerend he. mensen?
Zie je, dat bedoel ik. Het is wel leuk, natuurlijk, een prachtig
effekt en iedereen lacht, maar opeens kun je niet meer ge
loven in de eigen wereld van het verhaaltje, iets wat je dij
de Tom Poes-verhalen wel moet, of je wilt of niet. Dat is
verkeerd, de mensen laten lachen om het verhaaltje ten koste
van het verhaaltje zelf.
Lieve Marja, Tom Poes is een dilettant, Sickbock met, die is
geniaal. Dag, PETER.
te zeggen. „Met innige dankbaarheid"
werd het verslag aanvaard.
Deze bekendmaking kwam tien dagen
na het besluit van de andere Gere
formeerde (zogenaamde Doppers-)
Kerk, die geen lid is van de Wereld
raad en verklaarde dat „alle streven
naar eenheid en de vernietiging van
de zuiverheid van het ras, zoals ge
preekt door liberalisme en communis
me als anti-christelijk moet worden
afgewezen."
..Indien liefde en rechtvaardigheid sa
mengaan. dan groeit liefde nimmer
uit tot de ziekelijke sentimentaliteit,
die de vernietiging van de grenzen
tussen de rassen preekt," aldus deze
verklaring.
De kerk vervolgde: „Rechtvaardigheid
betekent, dat alle mensen wat hun
positie, ontwikkeling, enz. betreft niet
gelijk zijn, maar dat alle mensen in
de ogen van God gelijk zijn. Ver
menging is zondig, omdat daardoor
de christelijke of historische cultuur
van een natie bedreigd wordt. Daar
om moet vermenging van het hu
welijk veroordeeld worden, omdat de
partners niet bij elkaar passen."
In deze verklaring werd er nog aan toe
gevoerd, dat de verdeling van een
natie een van de fundamentele fac
toren is, die nodig zijn om het voort
bestaan van de natie te verzekeren.
„Waar dit niet kan, leidt het tot om
standigheden, waarbij de ene partij de
andere opslokt of tot de onherroe
pelijke vernietiging van de nationale
identiteit."
I.C.C.C. zet hulp
aan Korea voort
De I.C.C.C. heeft zich met een op
roep die ondertekend is door 21 pro
testante dominees uit zeven verschil
lende kerken, tot protestants christe
lijk Nederland gewend, om evenals
verleden jaar steun te vragen voor
haar werk: hulp voor Korea.
De Presbyteriaanse Kerk in Korea
verkeert in grote financiële moeilijkhe
den, nadat zij zich uit overtuiging los
gemaakt heeft van de Wereldraad,
waardoor zij de steun die ze van aller
lei instellingen kreeg, verloor. Boven
dien zijn er in Korea na de oorlog die
er heeft gewoed, ontelbaar veel wezen,
die allen verzorging nodig hebben en in
weeshuizen moeten worden opgenomen.
Met het geld dat de I.C.C.C. verleden
jaar ontving, 40.000 gulden, heeft ze tot
nu toe hulp verleend aan het weeshuis
in Sea Puyt, de kerk van Chi-Kok, aan
een kleine verbrande kerk in Kung
Moori en enkele seminaria. Dit jaar
wil men hulp bieden aan bijbelscholen,
weeshuizen, weduwenhuizen, semina
ria en arme kleine kerken.
Eventuele giften voor de I.C.C.C.
kunnen worden gestort op postrekening
524990 ten name van de Algemeen Se
cretaris van de I.C.C.C., Singel 386,
Amsterdam, onder de vermelding „Ko-
Classis Kampen: Hoor
afgevaardigden aan
De classis Kampen van de Gerefor
meerde (Vrijgemaakte) Kerken heeft
een dezer dagen besloten om haar Ge
nerale Synode te verzoeken de twee af
gevaardigden die de Gereformeerde
Kerken (Synodaal) naar de Generale
Synode willen zenden aan te horen. Te
vens besloot zij om aan de eerst vol
gende Particuliere Synode te vragen
dit verzoek over te nemen.
Dit besluit werd genomen nadat de
classis kennis had genomen van het
voorstel van de kerk van Vollenhove-
Cadoelen, om in te stemmen met het
voorstel van Ede om de afgevaardigden
op de Generale Synode te ontvangen.
De classis Kampen is van mening dat
het ontvangen en aanhoren van de af
gevaardigden niet in strijd is met het
woord van God, maar dat het veeleer
in de lijn van het evangelie ligt „hen
die gehoord willen worden te onfcvan-
Vrije autohandelaren
richten bond op
In een door een vijftigtal vrije auto
mobielhandelaren bezochte bijeenkom?,
in Krasnapolsky in Amsterdam is vn
dagmiddag de Bond van Automobie'
handelaren (B.V.A.) opgericht. Deze
bond stelt zich ten doel o.m. de koper:
van tweedehands automobielen in cl<
vrije sector enige bescherming te bie
den. Dit wil men doen door bij de te
verkopen automobielen keuringsbewij
zen op de verkeersveiligheid van de wa
gen te leveren. Het bestuur van de bond
werd als volgt samengesteld: voorzitter
P. Klaver, secretaris S. C. Olthof, pen
ningmeester M. B. Hali en leden J. Wes
terink en S. Koperberg, allen uit Am
sterdam.
Rij nbootreis voor
jonge gehandicapten
Voor jonge lichamelijke gehandicapten
in de leeftijd van 1635 jaar zal de Jonge
Kerk de jonge lidmatensectie van de
Hervormde Jeugdraad in samenwer
king met de CJV ziekendienst, de gele
genheid open stellen om van 110 mei
1961 een bootreis op de Rijn te maken.
De reis wordt gemaakt met het hotel
schip Prinses Irene, dat twee jaar ge
leden speciaal vooqr het rijntoerisme
werd gebouwd. De leiding is in handen
van ds. H. W. Hielkema en wika W. Bos
winkel. (Inlichtingen: Domplein 3 in
Utrecht).