Uw probleem is het onze
Een kanttekening
ULBRICHT: Westduitse
kerken begonnen strijd
Meningen van anderen
Een woord voor vandaag
Mr. H. J. Hommes promoveert
op herleving natuurrecht
1»
Brief uit de tijd van
koning Josia gevonden
2
ONZERZIJDS
HET LEVENSMIDDELENBEDRIJF
T7ANDAAG is ln het Staatsblad een nieuw vestigingsbesluit afgekondigd voor
de levensmiddelenbedrijven. Dit besluit is gebaseerd op de Vestigingswet
Bedrijven 1954, in onderscheiding van de oude vestigingsbesluiten, die hun
uitgangspunt nog hadden ln de Vestigingswet Kleinbedrijf 1937.
iDe afkondiging van het nieuwe vestigingsbesluit is in zekere zin niet verras
send, omdat er al zeer lange tijd op gewacht is. Reeds in mei 1955 vroeg de
staatssecretaris van economische zaken aan de S.E.R. advies over de algemene
opzet van de toekomstige vestigingsbesluiten voor de levensmiddelenhandel.
Meer dan vijf jaar is dus aan de opstelling van het besluit gedokterd.
Terecht ging de staatssecretaris ervan uit, dat de vestigingsregelingen tot nog
toe te veel neiging hadden de vestigingen aan banden te leggen, meer dan in
de wet was bedoeld. Voor de uitoefening van een levensmiddelenbedrijf met
een breed assortiment waren soms 6 a 7 diploma's nodig. Bovendien had de
staatssecretaris bij de vernieuwing van het vestigingsbesluit het oog gericht
op een verbetering van het peil der bedrijfsuitoefening.
We moeten zeggen, dat de staatssecretaris met de afkondiging van het nieuwe
vestigingsbesluit in zijn pogingen is geslaagd. Want er mag dan vijf jaar over
dit vestigingsbesluit gedokterd zijn, er kan nu reden tot tevredenheid zijn. Ja,
wat betreft de inhoud zouden we het nieuwe besluit verrassend willen noe
men.
Reden tot blijde verrassing is het feit, dat nu in Nederland de consument zijn
inkopen voor dagelijks gebruik zal kunnen doen in één winkel. Het feit, dat de
huisvrouw door het verrichten van arbeid buiten het gezin of door het ont
breken van huishoudelijke hulp, dagelijks slechts weinig tijd ter beschikking
heeft om te winkelen, is ongetwijfeld aan deze ontwikkeling niet vreemd.
We willen in dit verband graag woorden van gelukwens richten tot de Chris
telijke Middenstandsbond, die er niet weinig toe bijgedragen heeft dat het
nieuwe vestigingsbesluit is geworden wat het nu is. De CJVLB. deed immers
ln de SJE.R.-commissie het voorstel aan de hand, kernassortimenten in het
leven te roepen voor de diverse branches in de middenstandsdetailhandel, met
daarnaast een zeer groot aantal artikelen uit diverse branches, die in principe
door alle levensmiddelenzaken verkocht zouden mogen worden.
Deze gedachte heeft de S.EJt.-commissie voor Adviezen Vestigingsregelingen
onder leiding van prof. Thurlings overgenomen, vooral ook omdat dit stand
punt een aanvaardbaar compromis bleek voor alle middenstandsbranches. Deze
eenstemmigheid was daarna voor de staatssecretaris een reden temeer om het
S-EJt-advies in grote lijnen te volgen en om te zetten in het huidige vesti
gingsbesluit voor de levensmiddelenbedrijven.
Behalve dat het grote aantal levensmiddelen dat nu verkocht mag worden in
één zaak tegemoet komt aan de wensen van de consument, moet ook de instel
ling van het kernassortiment als zodanig gezien worden. De kernartikelen,
zoals onverpakt vlees bij de slager en losse melk bij de melkhandelaren, blij
ven voorbehouden aan de betrokken branche. Voor deze kwetsbare artikelen
worden bepaalde eisen van vakkennis gesteld, die de consument een garantie
geven voor deskundige behandeling en controle op de goede kwaliteit van
het produkt.
Het nieuwe Vestigingsbesluit Levensmiddelenbedrijven achten wij
lukkige stap voor de middenstand op de weg naar meer dienstverlening aan
de consument De distributie-techniek is zo op een juiste wijze aangepast aan
de ontwikkeling van de vcrpakkingsmogelijkheden en de middenstander kan
er blijk van geven deze tijd met haar industriële expansie en nog steeds voort
schrijdende mechanisatie en automatisering van het produktieproces te ver
staan.
Juist op de ontwikkeling van het moderne ondernemerschap zal het de ko
mende tien jaar ook in de middenstand aankomen.
Protestants petitionement afgeivesen
Walter Ulbricht, de Oostduitse
communistenleider heeft verklaard
dat leidende Westduitse protes
tanten met hem de strijd hebben
aangebonden. Ulbricht noemde
hen „onchristelijk". Een delegatie
Oostduitse protestanten onder lei
ding van Emil Fuchs, de 86-jarige
vader van de atoomspion Klaus
Fuchs, diende een petitionnement in
dat ondertekend was door 32.000
Oostduitsers.
Het verzoekschrift was gericht tegen het
Oostduitse verbod op het houden van
een gezamenlijke synode van Oost- en
Westduitse protestanten in Berlijn.
„Het spijt ons", aldus verklaarde
Ulbricht tegenover de delegatie „dat
exponenten van de Westduitse kerken
met ons de strijd hebben aangebon
den".
Ulbricht zou voor samenwerking zijn ge
weest maar Westduitse kerkelijke lei
ders hadden hun „onchristelijke spel
zo ver doorgedreven dat iedere weg
voor ons werd gesloten". Hij noemde
bisschop Otto Dibelius en andere lei-
Advertentie)
ders van de protestantse kerk in West-
duitsland „beroepswolven in schaaps
huiden".
Wanneer men zich afvraagt wat zij dan
wel misdreven hebben komt als ant
woord van Ulbricht: Door op verzoek
van de Westduitse regering geestelijken
beschikbaar te stellen voor de Bundes-
wehr hebben deze kerken „de Navo hun
diensten aangeboden". De Noordatlan-
tische verdragsorganisatie „maakt mis
bruik van de kerken, voert een anti
christelijke politiek en bereidt de koude
oorlog en de oorlog zonder meer voor".
Vermoedelijk zal de synode thans tot
West-Berlijn beperkt moeten blijven,
hoewel de openingszitting volgens het
programma in de Oost-sektor plaats
heeft.
Nog geen vrouwelijk
pred. in Noorwegen
Tot nog toe zijn de pogingen van
de 59 jaar oude mevrouw Ingrid
Bjerkas, om de eerste vrouwelijke
lutherse dominee in Noorwegen te
worden, mislukt. In geen der vijf va
cante plaatsen in het bisdom Hamar
waarnaar ze heeft geschreven, is zij
ingenomen.
Toen mevrouw Bjerkas verleden jaar
DE MAMMOET
Het i« vanzelfsprekend, dat verschillen
de dagbladen hebben gereageerd op de wij
zigingen, welke minister Cals in het ont-
werp-mammoetwet wil aanbrengen. Na de
ne niet principiële wijzigingen te heb
ben gereleveerd schrijft De T i j d D e
Maasbode o.m.: „Blijft echter de fun
damentele vraag: hoe staat het nn met de
onderwijsvrijheid, die naar de visie van
mol name protestants-christelijke deskundi
gen in het gedrang zou komen? Minister
Cals geeft een scherp geformuleerde ver
antwoording van zijn opzet, waarbij on-
dersdieid wordt gemaakt tussen de vrij
heid van richting, die in ieder geval geres
pecteerd moet worden, en de vrijheid van
inrichting, die niet absoluut is, doch die
wel grondwettelijke waarborg geniet voor
tover ze samenvalt met de vrijheid van
richting.
Zal deze uiteenzetting de kritiek doen
verstommen? Het is moeilijk deze vraag
te beantwoorden omdat het de laatste tijd
niet erg duidelijk meer is waarover er nu
eigenlijk gestreden moet worden en met
wie. Nadat mr. Cals bij een reeds medio
1959 ingediende nota van wijzigingen in
do wet een principieel verschillende benade
ring van openbaar en bijzonder onderwijs
had opgenomen, bleef dc kritiek toch voort
duren. Door een A.R.-woordvoerder is de-
■e zaak zelfs zo scherp geslepen, dat men
niet eens zou mogen spreken van „het" on
derwijs in Nederland omdat daarmee de
staats- en vrije school te veel onder één
noemer zouden worden gebracht..—
De stelling, dat de mammoetwet in strijd
•ou zijn met de grondwet, schijnt nu wel
geheel verlaten te zijn, maar intussen wordt
men niet goed gewaar waar dan wèl de
vrijheidsschoen wringt.
Opmerkelijk is, dat er zich verschillen
aftekenen tussen de opvattingen van de pro
testants-christelijke Kamerfracties en die
van sommige protestants-christelijke onder
wijsdeskundigen; het wordt dus zo langza
merhand zeer intrigerend wal de genoem
de fracties nu zullen gaan doen. De minis
ter heeft de hoop uitgesproken, dat zijn wet
met een ruime meerderheid zal worden
aanvaard. Hel zou inderdaad te wensen
zijn, dat een zo belangrijke onderwijswet
als de onderhavige een bredere steun krijgt
dan die van een min of meer toevallig te
vormen politieke combinatie.'*
Het Algemeen Handelsblad
zegt in een beschouwing o.m.: „Het ver
dient thans aandacht, dat dc minister niet
vertrouwd heeft op de dikte van de huid
van zijn mammoet noch op do kracht van
een meerderheid in de Kamer. Minister
Cals heeft de wonden bekeken, de kritiek
onderzocht, het „gemeen overleg" op de
breedste basis beoefend. Zo is hij gekomen
tot een gewijzigd, een voortgezet ontwerp,
dat thans bij de Tweede Kamer is bezorgd.
Een voortgezet ontwerp, want de struc
tuur bleef gehandhaafd. Aan een aantal he
rwaren kwam de minister ver tegemoet
door een aantal aanvullende bepalingen-
Alleen de kritiek ait het protestants bijzon
der onderwijs heeft geen weerklank gevon
den in het gewijzigde ontwerp. Het is in
rijn memorie van antwoord, dat de minis
ter deze tracht te ontzenuwen.
Het ontwerp streeft naar de grootst mo
gelijke vrijheid van inrichting voor het ge
hele voortgezet onderwijs.
De vrijheid van inrichting van het uit de
openbare kas bekostigde (bijzonder)onder-
wijs ia nu eenmaal niet absoluut, maar dit
onderwijs geniet de grondwettelijke waar
borg van vrijheid van richting, zo stelt de
minister.
De mammoet leeft das nog. Hij is zelfs
KUYPER
Naar aanleiding van uitspraken
over Kuyper die dr. Vermooten
heeft gedaan in zijn hoek „Her
vormd Amsterdam en zijn maat
schappelijke achtergrond in de
19de en 20ste eeuw", schrijft dr.
J. J. Buskes in het blad jn de
Waagschaal" onder meer het vol
gende:
yELDEN HEB ik zo'n bevooroor-
deelde en in zakelijk opzicht
onjuiste beschouwing over de per
soon en het werk van Dr. Kuyper
gelezen als die van Dr. Vermooten.
Natuurlijk zijn een aantal gegevens
betrouwbaar. Wanneer ik echter
het geheel vanuit historisch, sociolo
gisch en theologisch gezichtspunt
waardeer, moet ik concluderen, dat
Kuyper en de Doleantie niet uit de
verf komen en, voorzover ze wel uit
de verf komen, de kleuren mij te
bont en te grijs zijn.
Het moet mij van het hart. dat
ik het onbegrijpelijk vind. dat Dr.
Vermooten de meest harde oorde
len over Kuyper en de Doleantie
uitspreekt zonder zich blijkbaar in
de geschriften van Kuyper verdiept
te hebben. De meeste citaten van
Kuyper ontleent hij niet aan de ge
schriften van Kuyper zelf. maar aan
tweedehands bronnen.
'pERWIJL Dr. Vermooten de dag,
-*■ waarop Dr. Kuyper zijn intre
de deed in de Amsterdamse Ge
meente. niet anders kan zien dan
als „een dies ater" (blz. 79)
hij zegt zelfs, dat ..men" die dag
niet anders kan zien heeft hij
geen kennis genomen van wat Kuy
per op deze dies ater tot de Am
sterdamse Gemeente gezegd heeft
in zijn intreepreek: „Geworteld en
Gegrond". Alleen deze intreepreek
reeds zou Dr. Vermooten ervan
hebben moeten weerhouden het
liefdeloze oordeel uit te spreken,
dat „er van liefde voor de Kerk bij
Kuyper weinig blijkt" en „dat het
er Kuyper niet om te doen was,
dat weer heel de Hervormde Kerk
zich voor Qhristus' heerschappij
zou buigen, maar dat de ware be
lijders als de rechtmatige eigenaars
weer tot de uitsluitende heerschap
pij kwamen (blz. 80). Dat er Her
vormden zijn geweest, die in de
kookhitte van de Doleantie-strijd
zulke oordelen uitspraken, is mis
schien te verontschuldigen. In een
wetenschappelijk werk, vijf en ze
ventig jaar na de Doleantie ge
schreven, zijn zulke oordelen niet
te verontschuldigen.
Dat Kuyper weinig liefde voor de
Kerk had, leidt Dr. Vermooten af
uit het feit „dat hij zo verachtelijk
over de grote en vaak misleide
massa der volkskerk heeft gespro
ken" (blz. 80). Deze motivering van
de zo krasse beschuldiging acht ik
zakelijk onjuist Zelfs in de felste
uitspraken van Kuyper is er van
verachting van de massa der volks
kerk geen sprake. Als er van ver
achting sprake is, geldt deze niet
de massa der volkskerk, maar de
volkskerkidee en wat Kuyper er in
de praktijk van te zien kreeg.
Kuyper en de Doleantie stoot nog
dieper door. Men kan, wanneer men
historisoh waardeert, niet in abso
lute tegenstellingen denken. Men
kan niet zeggen: het recht was aan
de zijde van de Doleantie en het
onrecht aan de zijde van de Her
vormde Kerk. Men kan evenmin het
omgekeerde zeggen. Het Doleantie
beginsel kan men veroordelen, maar
in de kerkgeschiedenis der vorige
eeuw zal men recht en onrecht aan
beide kanten moeten erkennen. Dat
doet Dr. Vermooten niet en dat kan
hij waarschijnlijk ook niet, daar hij
zonder enige motivering „een be
krompen en onverdraagzaam con-
fessionalisme" „Kuyperiaanse zuur
desem" noemt (blz. 80).
Dr. Vermooten spreekt terecht
over het radicalisme van de Am
sterdamse bevolking in sociaal en
politiek opzicht. Hij had er aan
moeten denken, dat de beweging,
die in het werk van Kuyper haar
oorsprong vond, niet enkel een ker
kelijk, maar ook een sociale en po
litieke beweging was. De Doleren
den. later de Gereformeerden in
1892 kwamen 1834 en 1886 tot el
kaar moet men niet alleen zien
als kerk, maar ook als volksgroep,
sociaal, politiek en cultureel geor
ganiseerd. Aan heel deze beweging
lag de grote en grootse conceptie
van Kuyper ten grondslag. De in
sociaal opzicht progressieve arbei
ders gingen met Kuyper mee. De
Hervormde Kerk bleef met de rest
zitten. Schuld van Kuyper Ver
dienste van Kuyper en schuld van
de Hervormde Kerk, die in dit op
zicht volkomen verstek liet gaan.
HET radicalisme van Kuyper aan
het einde van de negentiende
eeuw had zijn kerkelijke, maar te
gelijkertijd zijn sociale en politieke
aspecten. Het omvatte heel het le
ven en dat was ook Kuyper's be
doeling. Dat hij niet aan het ge
vaar ontkomen is. voor de verwer
kelijking van zijn idealen op we
reldse wijze te strijden, zal door nie
mand ontkend worden. Dat geldt
zeker niet het minst van zijn strijd
voor zijn kerkelijke idealen. Maar
geldt dat niet op precies dezelfde
wijze van zijn Amsterdamse tegen
spelers. waarbij ik vooral denk aan
de man. die Dr. Vermooten Kuy
per's „bekwame tegenspeler"
noemt? (blz. 80). Kuyper was in
elk geval van groter allure dan Dr.
Vos.
Advertentie
Rem-Saus
is lichter en in vele gevallen
nóg fijner dan mayonaise.
Slechts f 1.20 per grote pot.
Verse, fijne Remouladesaus?
file Tïlifflan
Beroepinssiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hasselt (toez.): J. v. Wier
te Putten: te HarkemaOpeinde: A.
Nachtegaal, kand. te Beverwijk.
Aangenomen naar Oldenkeppel: \V. J.
v. d Waal. legerpred. te Amersfoort.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Pesse: D. J. Heslinga kand.
te Groningen.
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Beroepen te ZwijndrechtGroote Lindt
G. van Atten, kand. te Zaandam.
Bedankt voor Gorcum: L. S. den Boer
te Sassenheim.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Gorcum, Nieuw-Beijer-
land en Nieuwerkerk (Zld.): Chr. var,
Dam te Rotterdam-Z; te Benthuizen: A.
Vergunst te Rotterdam-C.
BELG. EV. ZENDING
Bedankt voor Brussel: Th. Dikkes
voorganger Evang. Christengemeenscnap
te Leiden.
solliciteerde, dacht men dat
<-rouw zou zijn die luthers dominee
worden in Noorwegen, nadat bis
schop Kristian Schjelderup van het bis
dom Hamar had gezegd, dat hij iedere
vrouwelijke predikant in zijn bisdom
hartelijk welkom zou heten.
Hoewel het in Noorwegen vrouwen
iet een theologische graad al verschil
lende jaren geoorloofd is, dominee te
worden, was de sollicitatie van
vrouw Bjerkas de eerste en zijn
vijf vacante plaatsen van Hamar
vijf andere vacatures in het bisdom
North Halogaland verder geen sollicita
ties ontvangen.
Mevrouw Ingrid Bjerkas heeft meege
deeld, dat ze ondanks deze eerste te
leurstelling haar pogingen om een pre
dikantsplaats te bemachtigen onvermin
derd voort zal zetten.
Wereldreis als dank
Men verwacht dat de Japanse luther
se dominee Watanabe een dezer dagen
in zijn land zal terugkeren van zijn reis
om de wereld. De reis is betaald door
een Britse oorlogsveteraan, die hij in de
oorlog een grote dienst heeft bewezen
de Japanners Hong Kong en dominee
Kiyoshi Watanabe werd aangewezen
als tolk. Toen er in het kamp der krijgs
gevangenen een difterie epidemie uit
brak, bood de dominee aan, om er zelf
de noodzakelijke medicijnen te gaan
brengen, ondanks het grote besmet
tingsgevaar dat hieraan was verbon
den. Met deze daad redde hij het leven
van vele Britten.
Enige tijd geleden zond een van de
ex-gevangenen dominee Watanabe, die
nu zeventig jaar oud is, een uitnodiging
om op zijn kosten een reis om de we
reld te maken. De oorlogsveteraan wil
de zo zijn dankbaarheid tonen voor
de predikant eens had gedaan
het lijden van de gevangenen te
lichten. Van de Britse ambassade ont
ving de dominee een uitnodig'ng om
gedurende zijn reis rond de aardbol ook
Londen te bezoeken, wat hij in nof
ber dan ook gedaan heeft.
Dr. Geoffrey Fishen
„Geruchten absurd"
De Anglicaanse aartsbisschop van Can
terbury, dr. Geoffrey Fisher, heeft op
een bijeenkomst van geestelijken in Lon
den een categorische tegenspraak ge
leverd op drie geruchten die volgens
hem naar aanleiding van zijn aanstaande
aftreden de ronde doen. Volgens het
eerste gerucht, uit Amerika en Canada
afkomstig, zou hij van plan zijn zich aan
Rome te onderwerpen. „Men kan even
goed beweren dat de paus, na mijn bezoek,
het plan zou hebben opgevat tot de An
glicaanse Kerk over te gaan", aldus dr.
Fisher.
Volgens het tweede gerucht, dat in
Europa de ronde doet, zou hij aftreden
vanwege geschillen die door zijn bezoek
aan de paus in Engelse kerkelijke krin
gen zouden zijn ontstaan. Het derde, var
communistische zijde afkomstige gerucht
wil dat dr. Fisher aftreedt omdat zijn
bezoek aan de paus niet de beoogde
politieke resultaten zou hebben gehad.
De anglicaanse aartsbisschop noemde
al deze geruchten absurd, hy merkte op:
„Ik vind het altyd moeilijk om in het
publiek gernebten te ontkennen, die
absurd zijn, dat geen intelligent mens
geloof aan kan hechten".
De Amerikaanse atoomduikboot
„Shark", volgens deskundigen de snelste
ter wereld, is als vijftiende atoomduik
boot aan de Amerikaanse vloot toege
voegd. De „Shark" is het derde schip
van dit type snelle duikboten.
Zeven Russische en een Amerikaanse
geleerde zijn bij de geografische Zuid
pool aangekomen. Zij hebben een reis
van ca. 1800 km van de Atlantische kust
gemaakt en bevinden zich thans op de
basis „Vostok".
Wend u tot Mij en laat u verlossen", zegt God in Jesajd
45 22. Deze zin zouden we de kern van het. evangelie kunnen
noemen. God roept ons. Hij dwingt ons niet. Daarom mogen
we niet met de handen over elkaar gaan zitten en wachten
tot het God beliejt ons te verlossen.
Wie dat doet heeft geen begrip van God. In deze tekst staat
namelijk een merkwaardige aanvulling. Waarom kan God
deze oproep tot ons richten? Eenvoudig om de woorden „want
Ik ben God". God is geen dictator op Zijn troon. God is geen
ambtenaar die ons verzoekschrift „wel eens zal bekijken'
en te zijner tijd een antwoord zal geven". God wil niet,
zegt de bijbel, dat er iemand verloren gaat. Hij heeft de
mens geschapen en Hij wil de mens met heel het verlangen
van Zijn hart redden. God verlangt dieper naar onze redding
dan wij zelf.
Er zijn mensen die denken dat God, omdat Hij God is, de
mensen dwingt tot bekering. Ze willen helemaal niet geloven,
maar als God komt dan moeten ze wel. Maar het geloof is
geen dienstplicht. God zoekt geen soldaten, die moeten die
nen, omdat ze nu eenmaal niet anders kunnen. God zoekt
vrienden, die willen helpen waar ze maar kunnen. Daarom
wacht God op ons, tot wij ons willen laten verlossen. En dan
ontdekken wij dat Hij Zijn hand reeds lang naar ons had
uitgestrekt om ons te helpen.
Op een proefschrift getiteld „Een
nieuwe herleving van het natuur
recht" is vandaag aan de Vrije
Universiteit te Amsterdam gepro
moveerd tot doctor in de rechtsge
leerdheid mr. H. J. Hommes. Pro
motor was prof. dr. H. Dooye-
weerd.
In zijn dissertatie biedt dr. Hom
mes een kritische beschrijving van
de verschillende natuurrechtsop-
Arrestatie van 50
Hongaarse priesters
Van over het algemeen goedinge-
lichte zijde is vernomen dat in Hon
garije onlangs 50 priesters zijn ge
arresteerd. De priesters zullen wor
den vervolgd wegens aktiviteitcn te
gen de staat cn homoseksualiteit.
Van officiële zijde weigert men de
berichten te bevestigen of te ontken-
Wel werd gisteren de arrestatie be-
i"*vrTr,
En bij biedt een nieuwe gelegenheid tot |den hebben schuldig gemaakt. Onder
kritiek o.a. daar waar de wettelijke bepa- hen waren vijf rooms-katholieke pries-
lmgen thans vooruitlopen op de regeling ters en drie voormalige monniken, al-
hij algemene maatregel van bestuur,** Idus de officiële mededelingen.
EEN VAN ONZE SRi
7 SOORTEN: HMIII
Roggebrood
||l|//r geeft fleur aan de tafel
Rozijnen. Een Haags HkvVn
zoet broodje, gevuld
met rozijnen en kren- bBavuII
ten. KSkYJu
M Vfujjjj Zo'n pakje van dat goede gezonde rog-
\|lnUff, gebrood geeft de tafel iets feestelijks.
l|IWffly/De vrolijke noot in de broodschaal.
IW*y///Weer eens een afwisseling in brood-
tuWf/len-nog-eens-brood. Roggebrood is
AW/// voedzaam en licht verteerbaar. Bo-
|W/y vendien een natuurlijke stimulans voor
win/// de spijsvertering.
Wj LET OP DE NAAM TEN HOEVE OP
JlW ELK PAKJE.
1Ui Ten Hoeve, meer dan een halve eeuw
IK roggebroodbakkers.
IHOEKTE
Nieuw licht
op tijd van
de bijbel
het Hebreeuws kan zijn,
werd een paar maanden
geleden in Yavneh-Yam,
ten zuiden van Tel Aviv,
ontdekt door archeolo
gen van het Israëlische
departement van oud
heden, die daar bezig
waren een oud fort bloot
te leggen.
Ongeveer 25 centime
ter onder de grond von
den de archeologen
heel bewaard
bleven. Toen de stuk
ken van het tafeltje bij-
ontcijferd en vertaald. Volgens mr. Joseph
Na de traditionele be
groeting: „Dat mijn heer
de Prins luistere naar
de woorden van zijn
dienaarluidt de
tekst. En hij nam
de kleren van uw
die met mij aan
het oogsten waren
mijn broers zullen ge-
Ik ben onschuldig (van
alle onrecht) Het
contrast tussen de zorg-
npOEV ALLIGERWIJZE
werpt deze ontdek
king ook enig licht op
de geschiedenis van die
van wie. de eigenaar
van de boer een onder
daan was, zijn macht i»
die tijd had uitgebreid
naar de kustvlakte van
Israël, de vroegere As-
syrisclie provincie van
Ashdod. en hier boeren
uit Juda heengezonden
had. Tot
slechts bekend.
zijn, die dateert uit de vermoeden dat de boer
zevende eeuw voor zijn brief heeft gedic- Josia het Noorden
Christus. teerd aan een schrijjer Israël veroverde
Tot nu toe is slechts bij de ingang van het deel van wat
een deel van de brief fort. Negeb is.
vattingen sinds de tweede wereld
oorlog.
Het natuurrecht in traditionele zin
omlijnt hij als het geheel van boven
positieve, onveranderlijke, universele er
per se geldende rechtsnormen en even
tueel subjectieve natuurlijke rechten mei
daarmee correlate plichten, die ruster
in een al of niet op goddelijke oorspronj
teruggevoerde natuurlijke orde en doo:
de mens op apriorische wijze uit die na
tuurlijke orde met behulp van de na
tuurlijke rede kunnen worden afgeleid
Dan volgt een onderzoek naar de na
oorlogse opvattingen, waarbij blijkt, da
verscheidene een van deze omschrijvini
afwijkend beeld vertonen.
Besloten wordt met een samenvattini
an de rechtsbeschouwing, zoals den
door de Wijsbegeerte der Wetsidee ge
boden wordt.
Van de bij het proefschrift gevoegd
stellingen vermelden wij de volgendel
Het begrip zakelijke overeenkom!
is een overbodig begrip en werk
verwarrend.
t Bezit in vermogensrechtelijke zin i
geen puur-feitelijke, maar een
matief-juridische beschikkings-
genotsbevoegdheid over een rechts
goed, onafhankelijk van de vraag o
deze bevoegdheid op rechtens geldig
wijze is verkregen, doch afhankeliji
van de plaats, die een bepaald pos
tief rechtsstelsel aan een bevoegdhei
als hier bedoeld toekent.
De mening dat het begrip misbrui'
van recht innerlijk tegenstrijdig c
overbodig is, is onjuist.
Het verdient ten onzent geen aanb
veling het z.g. stakingsrecht wettelijl
te regelen.
Vestigingsbesluiten of -beschikki:
gen, waarbij het bedrijfsmatig ve
kopen en verhuren van boeken e
tijdschriften afhankelijk wordt g
steld van een voorafgaand verlof vi
de overheid op basis van de Vest
gingswet Bedrijven van 25 februd.
1954 (S. 99), zijn niet in strijd mi-
art 7 van de Grondwet.
Een minister of staatssecretaris, d
deel uitmaakt van een extra-pari
mentair kabinet, behoort volgens h
in Nederland geldende constitution^
stelsel niet af te treden enkel t
alleen omdat zijn beleid op zeket
punten niet door zijn partijgenot*
in een der Kamers der Staten-Gen
raai wordt gesteund.
Europees stafcongres
van Leger des Heils
Onder leiding van generaal Wilfn
Kitching, sinds 1954 de internationa
leider van het Leger des Heils, zal vi
24 tot en met 27 augustus a.s. te Ai
sterdam een stafcongres worden geho
den voor leiding gevende officieren i
de verschillende Leger des Heils teil
tories op het vasteland van Europa.
Er zullen ongeveer 50 stafofficiéren a
deelnemen. De generaal zal vergeze
zijn van de onlangs aangestelde chef v
de staf, commissioner Norman F. Duggil
Avondmaalskapel ii
Israël weer gewijd
De kapel van de zaal, waar Chrisj
met zijn leerlingen voor het laatst 1
avondmaal gebruikt zou hebben, is dt
derdag opnieuw gewijd. I
De kapel ligt op de Sionsberg, v
bij de Israëlisch-Jordaanse bestandsl
Tot Pinksteren van het vorig jaar h<
ze „om veiligheidsredenen" onder f
zicht van de Israëliërs gestaan, die
kapel later aan de paters Franciscan
die haar beheerden, hebben terugge
Vraag: In mijn boomgaard had ik
veel last van kurkstippen, vooral in
goudreinetten. Ik mest met kippemest,
compost van tuinafval, wat superkali
loonbelasting,
komstenbelasting. Kan ik geld terug
krijgen?
Antwoord: U valt wat het vorig
stikstof. De bomen groeien goed jaar betreft, onder de inkomstenbe-
zijn vruchtbaar. Wat moet ik doen? lasting. U moet een aangifteformulier
aanvragen, maar helaas kimt
geen in- looptermijn gesteld is. kan de eige-
In de afgelopen maanden heeft het
communistische regiem de kerk steeds
krachtiger aangeraden zich naar ne'
communisme te richten. Ook de calvi
nistische kerk heeft het advies gekregen
aktiever steun te verlenen aan de com
munistische programma's. De vroegere
Calvinistische bisschop Janos Peter,
thans plaatsvervangend minister van
buitenlandse zaken, wordt daarbij als
lichtend voorbeeld genoemd.
Het provinciale blad Kisalfold schreef
onlangs dat ondanks de uiterlijke kalm
te in de betrekkingen tussen kerk en
staat niet alles naar wens gaat
V Igens het blad heeft een aantal theo
logische studenten in Gyor, in noord-west
Hongarije, geweigerd een bijeenkomst
van dc zogenoemde „vredespriesters"
bij te wonen. De organisatoren van de
ze vorm van spijbelen werden uit de
theologische faculteit verwijderd, aldus
het blad.
Antwoord: Over de oorzaak van kurk
stippen
weet men, dat door gunstige sproei- Vraag: Wat
omstandigheden de kurkstip het minst eigenlijk?
voorkomt. Veel stikstof schijnt kurkstip
te bevorderen. Daar kippemest
stikstofrijk is, zou het wel
met stikstof achterwege. Zorg
jaren opzeggen bij behoorlijk exploit zijn-
en tenminste een jaar van tevoren. het algemeen slechts i
Vraag: Ik bezit een schuimrubber- zigd, dat het overheidspensioen gi
matras van goede kwaliteit. Nu heb ik wordt, indien zij AWW of AOW gen'
nooit Of zij recht heeft op AWW, hang
zich wel eens gelezen dat
in de zon moet leggen om tc luchten,
opstal Het waarom werd niet vermeld,
Antwoord: Het recht van opstal
wordt geregeld in het Burgerlijk Wet- rubber
kun- boek. Dit recht wordt in artikel 7581 i
ik vermoed dat de warmte van de geven na kennisneming van alle g -
zonnestralen niet goed voor schuim
rubber is. Is de warmte van een elek
trische zwakstroom-onderdeken
nadelig voor deze matras?
Antwoord: Het is inderdaad niet ge-
Aangezien de betrokkene 64
deze kwestie slechts van zeer
ook delijk belang. In elk geval zal zij
op haar 65ste jaar wel aanspraak I
maken op AOW, aangezien
goede waterbeheersing. Men geve dus niet beletten de gebouwen of werken namelijk de elasticiteit tengevolge 1
droge tijden water en zorge in natte te slopen, de beplantingen te 1 gr
tijden voor vlotte afvoer. Breng humus
in de aarde door stalmest of groen
bemesting. Snoei niet al te veel
de lichtstralen, vooral
mits deze de prijs voldaan heeft, of violette. Ook heeft
deze gebouwen en werken zelf heeft
gebouwd, of de beplantingen geplant.
niet te sterk vruchtdunnen. Ook moet hij, die het recht van op- schijn
de jaren met slechte vrucht- stal heeft, de grond in de oude staat sterk
het terugbrengen.
wenst een schuimrubbermatras in de vrij veilig kan aannemen dat zij
-nu aan de voonvaar<i€n voldoet.
Vraag: Waarom staan de torens
Hervormde kerken altijd aan de
kant van de kerk en waarom zijl
kerken altijd Oost-West gericht?
Antwoord: Dat dit altijd het ge-
zetting (grote vruchten) heeft
meest last van kurkstip. Tracht door
invloed op rubber. Deze actieve
n zuurstof komt bij zonne-
de atmosfeer voor en zeer
onweer. Het gevolg is, dat de
rubber bros en korrelig wordt
Als het recht van opstal afloopt, mag pulvert, zodat de matras voortijdig
zeer vruchtbare jaren matig te dun- de eigenaar de gebouwen, werken of verslijt. Matige warmte.
kan men niet zeggen. Vele Hervoi
kerken stammen uit de Middeleet
en de Middeleeuwse kerken 1
veelal de torens aan de westzijdi
deze als de voorzijde
beurtjaren te voorkomen.
Vraag: Van buitenlandse zijde Is mi]
gevraagd naar de namen en adressen
van moderne Nederlandse schilders.
Kunt u mij enkele opnoemen?
Antwoord: Het beste is te informe-
beplantingen behouden, mits hij de chaamswarmteJ „w.
ue is mij waarde van dat ogenblik betaalt. Zo trische zwakstroomdeken, die het bed achterste gedeelte der kerk. gezien
adressen lang dit niet geschiedt, heeft de per- tot hoogstens de lichaamswarmte Aa 5--u-4 —i*
die het recht
een recht van retentie.
Daar het recht van opstal
kelijk recht is, kan
reJ} bü de Ned. Vereniging van Kunst- vreemden, verhypothekeren
schilders. Keizersgracht 109, Amster- de dmlr van het recht van opslal mct weduwen.
erfdienstbaarheden belasten. Het recht de
opstal had, warmt, doet geen kwaad.
Vraag: Een vrouw van 64 jaar is
voor de tweede maal gehuwd. Na het
overlijden van haar eerste man, die in
gemeentedienst was, had zij recht op
Vraag: In augustus zijn wij ge- gaat teniet,
trouwd. Mijn
maanden gewerkt en over die tijd jaring
loonbelasting betaald. Dc zelf betaalde koop v;
de ingang, waar het altaar gepl
was. Deze symboliek komt overeen
die der synagoge, waar de Hef
Ark steeds c-aar de ziide van Jei»
lem gericht was. In Europa dus I
of meer naar het Oosten. De gen»
De twee- te richt zich naar haar Heer, Chrii
rijksdienst. Mocht deze de Zonne der Gerechtigheid. In
zelf eige- tweede man overlijden, heeft zij dan Oosten komt de
i op
de grond wordt, door ver- nog steeds recht op het voor haar
in dertig jaren, en door af- voordeligste pensioen? Tn dit seval het
de termijn. Als er geen af- pensioen van de eerste man? Heeft zij Heer uit het Oosten wederkom**