Stil pijn B. Faber nam afscheid van de Vrije Universiteit Prof. Nauta dinsdag 25 jaar hoogl eraar VERSCHENEN: Opbrengst en besteding geld voor vluchtelingen Een woord voor vandaag „Chaos na tweeslachtige apartheidspolitiek" BOEKENHOEK z ANDERZIJDS WERKEN EN SPAREN De heer P. A. Schaaf sma, directeur tan de Nederlandse Bond van Chris telijke Schilderspatroons, zet in Het Schildersgilde, het orgaan van deze bond duidelijk uiteen, waarom hij een sterk tegenstander is van invoering van de 45-urige werkweek. De heer Schaaf sma schrijft het volgende- Iedereen mag van mij weten, dat ik tegenstander ben van een ver korte werkweek, althans onder de huidige omstandigheden. Bij grote werkloosheid zou ik een voorstan der zijn van een verkorte werk week. Dit zou ik alleen al zijn om de werklozen bij het arbeidsproces betrokken te houden. Ik heb de dertiger jaren bewust meegemaakt en ik heb de gevol gen gezien van grote werkloosheid en ik huiver, als ik aan die tijd terugdenk. Maar in dagen als de onze is er voor mij maar één be vel en dat bevel luidt: werken en sparen. Het schijnt de mensen over het algemeen te ontgaan, dat wij alleen maar reserves kunnen kwe- ken door hard werken en zuinig zijn. Dat laatste hoeft niemand met mij eens te zijn, maar dat ont neemt mij toch niet net recht om er zo over te denken. Ik blijf de vraag stellen aan voorstanders van een verkorte werkweek, hoe zij de oplossing zoeken: a. voor de reeds bestaande achter stand in schilderwerk: b. hoe zij de verhoogde kosten van verkorting van werktijd willen op vangen. Nu mag men in een tijd van pu bliekrechtelijk denken van werkne merszijde niet meer zeggen: „dat is een zaak van de baas!" „De baas moet maar proberen de ach terstand in te halen en de arbeid van 2000 mensen per week op een andere manier op te vangen. Het feit, dat bij een 45-urige werkweek toch het loon van 48 uur zal moe ten word.n betaald, is ook een kwestie van de baas." Ik heb een werknemer horen be weren, dat hij blij was met deze kos- ten-verhogende factoren, omdat dat de patroons misschien eens wakker zou schudden in het zoeken naar een verhoogde produktiviteit. Alsof de bestaande handenarbeid en de weinige mogelijkheden tot opvoe ring van de produktiviteit te wij- ten zouden zijn aan conservatieve ideeën van d Nu maakt te en wil ik dus ook het" oordeel van alle werknemers niet ophangen aan dit ene geluid, maar ik wil dit zeggen: Als de werknemers streven naar mede-verantwoorde lijkheid in de bedrijven, dan zul len zij met betrekking tot de ver langens van het personeel, dat zij dienen, zich beperkingen hebben op te leggen. Niet om de baas in het gevlei te komen, of. zoals ik eens hoorde, „om diens winsten veilig te stellen", maar om de po sitie van de werknemer in de be drijfstak voldoende te beschermen. Die bescherming van de schilders gezel in onze bedrijfstak ligt m.i. in een handhaving van een 48-uri- ge arbeidsweek. Het staat voor mij vast, dat bij een handhaving van de weeklonen en een verkorte arbeidsperi.de de arbeidsvrede nog meer wordt ver stoord dan op dit ogenblik reeds het geval is. Hoe minder personeel er beschikbaar is, hoe wonderlijker de ontwikkeling in de loonbetaling. Of omdat er in deze situatie boven de vastgestelde lonen voor de arbei ders nog wel wat afvalt? Misschien prikkel ik weer met deze vraag, maar ik heb zo het idee. dat deze dingen verdacht dicht liggen bij de praktijk van het Ie- ven en dat men het in werknemers- kringen niet prettig vindt, dat de ze dingen bij de naam worden ge noemd. Er zijn mensen, die doodsbe nauwd zijn om als scherpslijper of hoekig of rechtlijnig mens te worden aangemerkt. Welnu, ik ben liever een type. waaraan men zich van tijd tot tijd eens openhaalt, dan een glad beestje, waar men ongeacht over uitglijdt. Het gaat mij in deze zaak niet om het belang van arbeiders al leen. Ook niet om het belang van de patroons alleen. Het gaat mij om het belang van het Nederland se volk. En dat Nederlandse volk heeft zich op twee dingen te be raden: le. welvaart en schijnwelvaart goed te onderscheiden; 2e. te voorkomen, dat wij weer in de sfeer van overbesteding ge raken. Toen de historische tentoonstel ling van de Vrye Universiteit en kele maanden geleden werd ge houden, is er op gewezen dat het niet alleen dr. A. Kuyper was, die deze stichting groot maakte. Er komen in de tachtigjarige geschie denis der V.U. méér namen voor van mensen zonder wie de univer siteit niet geworden zou ztfn wat zjj vandaag is. Onder hen bevindt zich de heer B. Faber. op 1 januari afgetreden als ad ministrateur van de V.U., die hij veer tig jaar diende. Een groot aantal leden van de uni versitaire gemeenschap en vele vrien den waren gistermiddag naar het Woest- duincentrum in Amsterdam gekomen, om getuige te zijn van de huldiging die de heer Faber ten deel viel. Zijn betekenis werd uiteengezet door de heer J. Wilschut te Rotterdam, voor zitter van het college van directeuren llllll TWEE PRESIDENTEN Het aftreden van Eisenhower en het op treden van Kennedy als president van de Ver. Staten geven uiteraard aanleiding tot de nodige commentaren in de pers. Over de persoon van Eisenhower schrijft het A l ge meen Handelsblad ojm.: „Moed om verantwoordelijkheid te dragen is één der uitnemende eigenschappen van de mens en staatsman Eisenhower. Hij toon de deze moed in zijn stage onverzettelijk heid tegenover „oostelijke" plannen omtrent Berlijn. Zoals hij ook de moed had op de vooravond van de 6e jnni 1944, ondanks uiterst matige weerprognoses, alleen en op eigen verantwoordelijkheid het sein te ge ven lot een invasie van miljoenenlegers. Men kan zich afvragen hoe het oordeel van de historie over de achtjarige periode van zijn presidentschap zal zijn. Daar zul len toppunten en dalen, licht en schaduw te signaleren zijn. Nu reeds kan men zeg gen, dat na een weifelende aanvang, waar in hij het politieke „vak" moest leren, hij zich langzaam maar zeker „thuis" voelde in zijn „Witte Huis". De gave om de juiste 'e x medewerkers te kiezen, hun veel over te laten en lien met tact en optimisme om te smeden tot een goed functionerend team moet hem ook als president te stade zijn gekomen. Deze zeer ruime delegatie, b.v. aan een Foster Dulles en een Sherman Adams, heeft hij het grootste deel van zijn presidentschap naarstiglijk toegepast. Toen zij wegvielen, en juist toen de moeilijkhe den zich torenhoog begonnen op te stapelen, was hij gedwongen een persoonlijker be wind te voeren. Dit alles geschiedde in een tijdperk, waarin zijn gezondheid hem een paar maal in de steek heeft gelaten. Het pleit voor de geestkracht van de president, dat hij deze fysieke handicap te boven kwam. En voortging een zware last te tor sen, die hem mede verantwoordelijk maak te voor het politieke lot van deze wereld. Hoe men later ook over zijn geenszins feil loos beleid als president zal oordelen, men zal moeten constateren, dat Eisenhower, on danks de loodzware druk van dc koude oor log, een handhaver van de vrede was". Over Kennedy schrijft De Tele graaf het volgende: „De taak en de verantwoordelijkheid van de president van de Ver. Staten zijn van duizelingwekkende grootte. Op president Kennedy rust wellicht de grootste verantwoordelijkheid, die een man in de geschiedenis ooit heeft moeten dragen. De machten in de wereld zijn tot de tanden toe bewapend en technisch in tigen. In deze voor de gehele mensheid ui terst gevaarlijke situatie is het dc taak van Kennedy een opdringend communisme tegen te houden, de onafhankelijk gewor den Afrikaanse volken voor het Westen te winnen, Amerika en de wereld web der te maken en vóór alles is het zijn taak een wereld-vernietigingsoorlog te vermij den. Dat de enorme problemen, die de wereldsituatie opwerpt, direct door presi dent Kennedy opgelost zouden kunnen «vor der nodig zijn en mensen verrichten mm mer wonderen. President Kennedy heeft zelf gezegd, dat het nageslacht zal vragen, of de president en zijn advisem lijk integere mannen waren en werkelijk de zaak van de mensheid toegedaan wi ren. Men kan hieraan toevoegen, dat h« nageslacht ook zal vragen, of deze mar nen werkelijk zijn blijven vasthouden aa de overtuiging, dat naast alle probleme om lot een grotere welvaart te komen, de geestelijke vrijheid van elk Individu, ook ter wereld, de wezenlijke waarde de mens blijft uitmaken." Mevrouw Olga Carlile schrijft in The Paris Review dat de in mei 1960 overleden Russische schrijver en Nobel prijswinnaar Boris Pasternak voor zijr dood bezig was aan een trilogie, waarvar de handeling, zich afspeelde in het Rus land van de negentiende eeuw. Daarin wordt de bevrijding van de Russische lijfeigenen beschreven. (Van onze kerkredacteur) Dinsdag aanstaande viert de hoogleeraar in de algemene en vaderlandse kerkgeschiedenis en kerkrecht aan de Vrije Universi teit prof. dr. D. Nauta zijn zilveren ambtsjubileum. Zijn leerlingen en vrienden willen deze dag beslist niet ongemerkt voorbij laten gaan en hebben voor een comité gezorgd dat deze stoere Fries, die over een geweldige werkkracht beschikt, wil huldigen. Prof. Nauta werd in Ferwerd geboren 1 bezocht het gymnasium te Leeuwar den. Hij promoveerde in 1936 cum laude onder prof. dr. H. H. Kuyper op een proefschrift over Samuel Maresius. Een jaar later nam hij de taak van zijn pro motor aan de V.U. over. Hij heeft in zijn leven niet veel ge meenten gedoend. Enige jaren was hij hulpprediker van de Gereformeerde Kerk te Alphen aan de Rijn en in 1927 werd hij predikant te Woubrugee. een gemeen- Hervormde Kerk. Enige dagen geleden In de organisatie was hij de spil (Van een onzer verslaggevers) der Vrije Universiteit. Deze noemde de heer Faber de spil in de organisatie van de V.U. ,,U was de Vrije Univer siteit en de Vrije Universiteit was zonder u niet denkbaar." Dat de heer Faber intussen naar Leeuwarden is verhuisd, verbaasde de heer Wilschut niet. ,,U bent een Fries. Dat betekent voor mij altijd het toon beeld van standvastigheid en doorzet tingsvermogen. Daardoor kenmerkte zich uw beleid." De rector-magnificus, prof. dr. I. A. Diepenhorst, herinnerde er aan dat op deze zelfde dag Kennedy zijn ambt als president van de V.S. aanvaardde. ..Ter wijl Kennedy een verzwakt Amerikaans :emenebest vindt, laat gij een bloeien- e universiteit achter." Toen de heer Faber zijn werkkring aanvaardde, bestond het kantoorperso neel der universiteit uit drie personen; vandaag zijn het .er zestig. Het aantal studenten liep van tweehonderd tot drieduizend op. Gekscherend gaf prof. Diepenhorst m opsomming van des heren Fabers kwaliteiten: hij wist handig gebruik te maken van de onkunde der hooglera ren; en hij kreeg gedaan dat het op komende vrouwelijk geslacht pas tot verdere staat des levens overging, leer de dames eerst enige jaren als collectrice voor de V.U. op pad wa rn geweest! V.U. en volk Zich tot de kern van de zaak bepa lend, zei de hoogleraar tegen de heer Faber: „Terwijl de wetenschap steeds verder van het volk komt te staan, bent u erin geslaagd de V.U. steeds vaster te doen wortelen in het calvinis tisch deel van ohs volk." Dit laatste bleek óok uit het getuigenis Prof. dr. D. Nauta r hij dus bijna 9 jaar heeft gestaan. Toch heeft hij de Gereformeerde Ker ken bijzonder veel gediend met zijn ad viezen. Dat bleek steeds weer op de ver gaderingen van de generale synodes. Hij is daar altijd aanwezig, bestudeert alle stukken en werkt zich in alle onderwer pen in. Prof. Ridderbos voegt in zijn beschouwing in zijn laatste artikel in het „Gereformeerd Weekblad" er nog aan toe. dat hij ook over alle onderwerpen het woord voert. Op de laatste generale synode van Utrecht was hij een van de weinige die zich verzet heeft tegen het terzijde stellen van de zogenaamde „Vervangingsformu le". Hij voerde toen als argument aan dat in die formule niets onbijbels wordt uitgesproken en dat de kerken haar daar om niet terzijde kunnen stellen. Zijn houding was toen wel begrijpelijk, want in de controverse die leidde tot de scheuring in de Gereformeerde Kerken was hij eigenlijk de enige kerkrechtelijke figuur, die sterk op de voorgrond trad, omdat zijn collega van Kampen, wijlen prof. Den Hartog door zijn zwakke ge zondheid, zich niet sterk in die kwestie kon mengen. Na de scheuring is prof. Nauta ook een m de mannen geweest die waarschijn lijk de meeste invloed gehad heeft bij het opstellen van de nieuwe kerkorde, die al enige jaren geleden werd aangeno- en vooral in vrijgemaakte kringen sterke weerstanden heeft opgeroepen. Gesprekspartner de stalenboeken Onbegrensde mogelijk heden voor een prach tige begrenzing van „Uw kamer van Ik", Vraag de boeken (ge heel vrijblijvend) ter inzage aan Uw behang- leverancier. RATH DOODEHEEFVER schreef prof. dr. Berkhof, die Leidse hoogleraar, nog dat hij eigenlijk had opgezien tegen de ontmoeting met Nauta. „Wat kunnen we van die stijve Fries verwachten?" was zo ongeveer zijn gedachtengang." Maar prof. Berkhof Nauta gaan kennen als zowel kent ook: „Ik heb me totaal veregist". Hij „wachter op Zions muren", maar ook als warmvoelend .oecumenisch laar hunkert dat de Gereformeerde Kerken uit hun isolement zullen treden. Nauta een figuur geworden die vaak als punchbal heeft gediend gemaakte zijde, maar dan ook hervormde kant de vooroordelen tegen zijn persoon uit de weg heeft weten Doopsgezinden gaan stichter herdenken Zondag 29 januari a.s. wordt in de Doopsgezinde Kerk, Singel 452, te Amsterdam een bijeenkomst gehou den van de Algemene Doopsgezinde so ciëteit ter herdenking van het feit dat 400 jaar geleden de leider der Neder landse doopsgezinden, Menno Simons, stierf. Op deze herdenkingssamenkomst zullen spreken: ds. S. M. A. Daalder uit Haarlem, voorzitter van de Algeme ne Doopsgezinde Sociëteit, prof. dr. J. A. Oosterbaan, hoogleraar aan Doopsgezind Seminarium te Amster dam, dr. Corn Krahn, bibliothecaris van het Bethel College te North New ton in Amerika en ds. H. W. Meihui zen, doopsgezind predikant in Den Haag. Een tweede landelijke herdenkingsbij eenkomst wordt op 31 januari a.s. ge houden in de hervormde kerk van Wit- raarsum, het plaatsje waar Simons in 1496 werd geboren. Hier zullen het woord voeren ds. L. Laurense, doops gezind predikant te Bolsward, dr. N. van der Zijpp, lector in de mennoniti- ca aan het Doopsgezind Seminarium en dr. Corn Krahn. ueeweme.n. op VcZig i mes in te lichten over de bestemming het geld. Als .zodanig kende ieder- hem, maar weinigen, weten, wat n de dames-busjeswerel'd als „man op de achtergrond" heeft gedaan. Namens hen. die zich op de een of andere wijze gegeven hebben aan de universitaire organisatie, voerde ds. J C. Hagen te Rotterdam het woord. Hij zag in de heer Faber de figuur,, die de schakel was tussen de V-U. in, haar oude gedaante en in. haar niéuwe .vorm. .Want na '1921 veranderde de üniversi- /an lieverlede, niét liet minst doör de niet aflatende activiteit "van de heer Faber zelf. Als laatste spreker kwam de heer W. Sikking naar voren, die uit naam van het personeel een toespraak hield. Aan de heer en mevrouw Faber wer den diverse geschenken overhandigd. Met een kort woord beëindigeje de heer Faber zelf de reeks speeches. Hij tuiging dat het God was, die hejn ge nade en ere had verleend. Het onbegrensd vertrouwen van di recteuren en hoogleraren had zijn ar beid veraangenaamd. Maar vooral was hij dankbaar voor de trouw van vele duizenden mensen, overal in het land die bezig zijn voor de Vrije Universi teit. „Ik vraag mij af hoe diep hun liefde voor de V.U. wel is", zei de heer Faber. Hij hoopte ook nu nog wel iets voor de V.U. te kunnen doen. Voor deze in stelling sprak hij de wens uit, dat zij haar plaats in het volksleven mocht behouden, om er haar taak te vervul- Bovenal hoopte de heer Faber dat de Vrije Universiteit haar band aan de gereformeerde beginselen en aan de belijders dier beginselen bewaren zou en dat die band nimmer zal verzwak ken. Want als dat gebeurt, is zij de Vrije Universiteit niet meer. Dr. J. P. A. Hoefnagels overleden Gisteren is te Nijmegen op 76-jarige leeftijd overleden dr. J. P. A. Hoefna gels, voorzitter van het college van cu ratoren van de r.k. universiteit te Nij megen.. Hij maakte 27 jaar deel uit van het college. Dr. Hoefnagels heeft zich niet alleen op wetenschappelijk en universitair ge bied bewogen, maar was in Nijmegen ook een stuwende kracht in de rooms- katholieke sociale actie. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Den Haag (wijkgemeente 12): J. W. Coenraad te Goes; te Schie dam (wijfegemeente 6): C. van der Steen te Gasselter Nijveen; te Woerden: J. Wie- ,an te Oudewater. Aangenomen naar Amsterdam-Sloten (vac. H. M. Sasse): M. M. de Jong te Hengelo. Benoemd tot hulppred. te Huizen (N.H.) (wijkgemeente E): M. Bergsma te Eemnes-buiten. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Paramaribo (Suri- hame): L. Bech-te -Leerdgm. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Elspeet: Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid. Geen godsdienstles op Poolse scholen Het politieke bureau van de Poolse communistische partij heeft vrijdag in e,en rapport over hervorming van het onderwijs, gericht aan het centrale par tijcomité, het godsdienstonderwijs op scholen veroordeeld daar dit een grond slag zou vormen yoor fanatisme en on verdraagzaamheid. Aanbevolen werd dit onderwijs te beëindigen omdat het schadelijke verdeeldheid onder de kinderen teweeg zou brengen. De -gods dienst is een particuliere zaak en de staat legt ouders die hun kinderen daar in onderwijs wiReri" laten geven geen beletselen in de weg, maar dit dient buiten schoolverband te geschieden, het belang van een gezond onderwijs en yan alle met-gelovige en gelovige ouders, aldus het rapport. Kort nadat Polen zich in 1956 van Stalinisme afwendde kwam een eenkomst tussen kerk en staat tot stand waarin onder meer werd bepaald dat godsdienstonderwijs buiten het rooster op basis van vrijwilligheid zou worden ingevoerd. In de afgelopen maanden heeft de leiding van de Rooms-Katholie ke Kerk zich verzet tegen druk van ho gerhand welke gericht was tegen het godsdienstonderwijs op school. Advertentie Mét ROTERDGN Uit openbare collecten, giften en op brengsten van speciale acties werd op postrekening 1959—60 en op de bankre kening ontvangen 7.025.000. Uit kerk- collecten en rechtstreeks door de ker ken voor vluchtelingenhulp te besteden werd opgebracht 225.000, terwijl de Nederlandse regering heeft bijgedra gen met 1.360.000. Het totaal der in Nederland voor de vluchtelingenhulp bijeengebrachte gelden beloopt derhal ve 8.620.000. De bestemming van dit bedrag is op de volgende wijze geregeld: tér be schikking van de hoge commissaris van de Verenigde Naties is gesteld voor kampsluiting, woningbouw en hulp in individuele gevallen in Noord-Duits- land, Griekenland, Italië en het Midden Oosten (met inbegrip van de bijdrage van de regering) 4.555.000. In over leg met de hoge commissaris is rechts- streeks bestemd 330.000. Door de ker ken zelf is besteed in het buitenland uit opbrengsten kerkcollecten 235.000. De bijdrage van de regering aan de U.N.R.W.A. voor hulp aan Palestijnse vluchtelingen was 250.000, voor hel vervoer van vluchtelingen uit het Ver re Oosten naar ©migratielanden werd 175.000 gegeven, voor Hongkong inclu sief een bijdrage van de Nederlandse regering 125.000. Voor het Algerijnse kind (Redt-een-kind-actie V.P.R.O.) 2.200.000. Voor vluchtelingenhulp bin nen onze grenzen 'besteedde men 650.000. Verkoudheidsbacillen zijn als de dood v Dit doosje betekent: protektic tegen infektie Christus maakt liet zijn dicipelen en dat zijn wij ook niet gemakkelijk. Met nadruk zegt hij: „Doet wel degenen die u haten, zegent degenen die u vervloeken, bidt voor wie u smadelijk behandelen." Uit deze woorden zou men kun nen opmaken dat christenen de solpoppen van de wereld moeten zijn. Dat is natuurlijk een conclusie die niet helemaal juist is. Het gaat er niet om dat wij uit zwakte maar met ons laten sollen, maar dat de mensen in ons iets zien van de liefde van God, van Wie ChristUg zegt: „Hij is goed jegens de ondankbaren en de bozen." Er zijn mensen die uit deze vermaning van Christus aan zijn discipelen een nieuwe levenshouding in deze wereld willen concluderen. Maar het gaat hier niet om een nieuwe moraal die nu ineens moet gaan gelden. Deze opdracht heeft een apostolaire kant. Waarom was God goed jegens de ondank baren? Omdat Hij wist dat zij alleen door Zijn Zoon gered konden worden. Hij wilde deze mensen door liefde winnen. Hij kwam niet eerst met de wet, want die was al lang gebroken, maar met het evangelie om hen te leren dat Hij hen niet verwerpt, omdat zij zondig zijn. Blijven zij echter ver werpen, dan komt liet ogenblik dat Hij niet langer goed is, maar toornen zal over hen Christus zegt als het ware: Toont deze levenshouding om men sen te winnen voor het evangelie. ZUIDAFRIKAANS PREDIKANT MEENT: (Van onze parlementsredactie) DE rassenpolitiek in Zuid-Afrika te beoordelen, moet men de concrete situatie in het land kennen". Evenals velen van zijn landgenoten stelde de Zuidafrikaanse predikant ds. Tj. van der Wald dit voorop, toen hij tijdens de studentenconferentie, die de Arjos, de organisatie van a.r. jongeren, vandaag 'en gisteren in „De Witte Hei" te Huis ter Heide hield, sprak óver het rassenvraagstuk in de Unie van Zuid-Afrika. De situatie schetste ds. Van der Walt aldus: Meer dan elders ir. Afrika draagt in Zuid-Afrika het rassenvraagstuk een Afrikaans karakter. Is elders de ont moeting tussen twee continenten, vooral Afrika en Europa, primair daar ligt vooral het zwaartepunt op de ontmoe ting tussen twee delen van Afrika zelf, nl. Bantoe- en „blank" Afrika. De bevolking van Zuid-Afrika is he terogeen in de volste zin van het woord. Volgens de volkstelling van 1960 kan men de 15.841.000 inwoners onderverdelen in 477.414 Aziaten, hoofdzakelijk mdiërs, 1.488.638 kleur lingen, meestal Maleiers, 3.067.638 blanken, vooral emigranten uit de ze ventiende tot de negentiende eeuw, en 10.807.892 Bantoes, waarschijnlijk van chamitisch-negroïde afkomst. De oude Voortrekkers vestigden zich, zo vervolgde ds. Van der Wald, voor namelijk in de onbewoonde gebieden, die tussen de Ban.toe-blokken lagen. Zij on derhielden een soort segregatie. Aan het min of meer onafhankelijk naast elkaar bestaan komt een einde door de spora dische migratie van de Bantoes om tij delijk op de boerderijen van de blan ken te werken gn. vooral door de ont dekking van diamanten' en goud. De Bantoes stromen als goedkope arbeids krachten naar de stedelijke gebieden. Ook na de totstandkoming van de Unie van Zuid-Afrika in 1910 wordt het tra ditionele apartlheidsbeleid stilzwijgend opzijgeschoven, doordat de economische machthebbers de goedkope Bantoe-ar beid willen handhaven. Door deze eco nomische integratie wordt maatschappe lijke apartheid steeds meer kunstmatig. Door indirecte deelneming van Zuid- Afrika aan de Tweede Wereldoorlog kwam weinig tijd en geld beschikbaar voor de verbetering van de levensom standigheden van de Bantoes in de ste den. T weeslachtigheid zijds werd door de Tomlinson-( sie voor het eerst een indringend onder zoek naar de Bantoetoestanden gehou den, anderzijds wordt het rassenvraag stuk een speelbal in de politiek: de slagen regering werkte ermee in Lieve Peter, Misschien heb jij vanavond ook naar de radio geluisterd en dat liedje „Morgen is 't zondag" gehoordeen liedje waar ik een betere tekst voor probeer te vinden, 't Zou een heel blij liedje kunnen zijn over alle fijne dingen van de zondag, die éne dag in de week dat je de tijd hebt, een liedje om elke zaterdag te zingen. Vanmiddag had ik helemaal niets te doen, ik heb me langzaam verkleed, die kleren aangetrokken die ik, niet naar school mag dragen: een ribfluwelen lange broek, een zwarte trui, en toen 't bijpassende gezicht getrokken, brutaal, nonchalant en verveeld, 'k Had consekwent moeten zijn en ergens in de stad tegen een muur moeten gaan hangen, maar ik heb m'n breiwerk gepakt en heb de hele middag bij de haard gebreid en gelezen, alles door elkaar: Droomkoninkje, een stripverhaal in onwaarschijnlijk groen en paars, Carmiggelt, een Duits-boekje met gothische let ters, de Donald Duck, ik ben er een beetje duizelig van. M'n cyclaam (ik heb nog nooit eerder een cyclaam helemaal voor mezelf gehad) heeft een tweede rode (cyclaamrood is een lipstikkleur, dat kun je niet zeggen) kroon opgezet (houd jij van cyclamen? 't woord alleen klinkt zo prettig uitheems, een beetje Frans). Dit is eigenlijk alles, lieve Peter. Alle dagen lijken op elkaar, zo lijkt het tenminste, ik voel me opgenomen in een prepetuum mobile van sleur: opstaan, school, huiswerk, slapen gaan, op staan school Ik wou dat er iets gebeurde (er gaat iets gebeuren dat moet haast wel) iets heel ergs of iets heel blijs dat alles veranderde. Maar ik ben al tevreden met iets volgende week waar ik naar toe kan leven, iets wat ik met rood potlood in 't achterste vakje van m'n agendadagen kan zetten. Vorig jaar zou ik juni geloof ik (wat vergeet je zulke dingen gauw) de wereld vergaan, ik fietste na een vermoeiende repetitiedag langzaam naar huis met een vriendinnetje, we praatten er over wat voor nut 't nog had om voor goede cijfers te ploeteren als de wereld toch zou vergaan, maar we geloofden 't geen van beiden serieus want de zon scheen en we kregen gauw vakantie. Dag Peter, ik liep van de week een middag aan 't strand e 't waaide zo hard dat ik me bijna een vogel voelde. Je MARJA hoop op politieke winst, de geldmagna ten vrezen, (terecht), dat hun goedkope arbeidskrachten verloren zullen gaan. Ook hierom Is het tempo, waarin de huidige regering bezig is, de eeuwen oude tweeslachtigheid te overwinnen, pijnlijk langzaam. Deze tweeslachtig heid bergt immers in zich het gevaar, dat economische integratie en politie ke ongelijkheid gepaard gaan met het tegenovergesteldemaatschappelijke apartheid en fundamentele eigensoor tige ontwikkeling, welke onevenwich tigheid Zuid-Afrika tot de ondergang kan brengen. Prof.- dr. J. H. Bavinck behandelde enkele algemene aspecten van het ras senvraagstuk. Het rassenprobleem gaat terug, zo zei hij, op enkele zeer natuur lijke factoren, zoals: een zekere afkeer van het vreemde, argwaan, ndet begrij pen, belachelijk vinden, soms ook be wondering, die dan echter gemakkelijk aanleiding geeft tot jaloersheid. Daarbij is het rassenverschil herhaaldelijk gods dienstig gefundeerd, waardoor het een zekere absoluutheid verkreeg. Bij het moderne rassenvraagstuk spe len met -name de volgende elementen een rol: het streven naar zelfstandig heid door de gekleurde rassen tegen over de neiging van het blanke ras, slechts moeizaam aan deze drang toe te geven; de verwarrende, maar ook aan het oorspronkelijk eigene te willen vasthouden; de wederzijdse vrees voor vermenging, en achter alles als een uiterst vertroebelende factor de tegen stelling tussen de communistische en niet-communistische landen. Doordat dit hele proces zich momen teel in een adembenemend tempo vol trekt, is een rustige, weloverdachte re geling zo goed als onmogelijk. De chris telijke benadering van het vraagstuk eist besef van de grote schuld over het verleden, en volstrekt eerlijke en on zelfzuchtige liefde, die het waarachtig goede zoekt voor de medemens, zo be sloot de hoogleraar. Ambtsaanvaardingen Vrijdagmiddag heeft prof, Ir. C. G. van der Wateren, buitengewoon hoogle raar in de afdeling der werktuigbouw kunde aan de Technische Hogeschool te Eindhoven, zijn ambt aanvaard met het uitspreken van een rede, getiteld: Con vergerende wegen. Met een cede getiteld: „Da eigen aard van het canoniek recht en de herziening van de Codes Juris Canonici" heeft prof. dr. E. Th. M. Eykemans vrijdag in de aula van de r.k. universiteit te Nij megen het ambt aanvaard van hoogle raar in het canoniek recht en het mis- sierecht in de faculteit der godgeleerd heid met leeropdracht in de faculteit der rechtsgeleerdheid voor canoniek De Nederlandse Antillen, foto's en tekst van Willem van de Poll. Uitgave N.V. W. van Hoeve, 's-Gravenhage. Een bijzonder fraai fotoboek over dit boeiende en belangrijke gebied, dat on ze belangstelling alleszins waard is. Ook de inleidende tekst is van voortreffelijke kwaliteit. Repertorium van de moderne talen. Frans. Uitgave Elsevier, Amsterdam. Elsevier zet dit repertorium op van de moderne talen. Dit deel, dat betrekking heeft op de Franse taal, is een metter daad alleszins praktisch handboek. Het bevat gegevens over de taal, maar ook over land en volk. Voor belangstellen den in Frankrijk en in de Franse taal dunkt ons onmisbaar. De perceptie van de ander, door prof. dr. M. Mulder. Uitgave Van Gorcum Comp. N.V. dr. H. J. Prakke H. M. G. Prakke. Assen. Inaugurele réde over.,,een groepspsychologisch perspec tief", uitgesproken aan de Utrechtse universiteit. Rome zien en dan sterven, door Ni cholas Gifford. Uitgave N.V. Nijgh Van Ditmar, 's-Gravenhage, Rotterdam. Weekblad voor fiscaal recht. Uitgave N.V. Ae. E. Kluwer. Deventer. Bij het negentig-jarig bestaan van dit belang rijke weekblad' is een bijzonder jubi leumnummer verschenen. Frans eten thuis, doof Alexander Watt. Uitgave G. J. A. Ruys, Bussum. Moet men naar Frankrijk om van de Franse keuken te genieten? Na de ver schijning van dit boekje in bewer king van Lidya Winkel niet meer. Hetgeen niet zeggen wel, dat men nu niet meer naar Frankrijk mag gaan. Leidraad voor het godsdienstonderwijs op kweekscholen, onder redactie van ds. O. V. Henkei. Uitgave J. B. Wol- ters. Groningen. Het betreft hier een tweede druk. die tevens de mogelijkheid bood tot een in alle opzichten herziene vermeerderde uitgave. Een voortref felijke leidraad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2