Broeder Hoos Een gemeente onder de tropenzon SAME EN JAN GEESTELIJK LÉVEN.. vond een zendingsveld op zijn stoep Geen atheïst meer ZATERDAG 21 JANUARI 1961 Niet voor zichzelf Spraken we een aantal jaren geleden nog over het einde van het zendingstijdperk, nu weten we wel beter. Hoewel de deuren in Indonesië zich meer en meer gaan sluiten, zijn nieuwe deuren open gegaan. Nog deze maand vertrekken weer twee zendingsarbeiders naar West-Pakistan om daar dokter Van Walraven te gaan helpen. Een kleine delegatie van de Gereformeerde Zendingsbond be vindt zich op het ogenblik in Kenya om daar een nieuw terrein over te nemen. Er zijn Nederlandse zendelingen in India, in Kameroen, in de Kongo, in Tanganjika, in Brazilië, in Argentinië, in Peru en Chili. Toch behoeft men niet de halve wereld af te reizen om een zendingsveld te vinden, want de eenvoudige Rotterdamse gelovige In de afgelopen week kwam het bericht dat de „Al- bert Sohweitzer van Laos", de jungledokter Thomas Dooley, die vier ziekenhuizen heeft gesticht onder de meest primitieve omstandigheden en nog vijf zieken huizen minstens wilde stichten, op 34-jarige leeftijd aan kanker is overleden. Deze nog jonge man heeft onder de meest moeilijke omstandigheden zijn werk gedaan. Een verbeten kracht dreef hem tot doorzetten. Hij zag niet op eigen pijn en moeilijkheden om de pijn van anderen te verlichten. In een eeuw van doelloosheid, van verveling, van in teresseloosheid, was hij een voorbeeld van hoe het ook anders kan, In augustus 1959 werd het reeds duidelijk dat hij kan ker had. Hij vloog naar de Verenigde Staten, zijn vaderland, en liet zich opereren. Oorspronkelijk leek de operatie een volledig succes. Hij ging weer lezin gen houden en ontving van een verzekeringsmaat schappij een prijs van 10.000 gulden, die hij niet zelfzuchtig besteedde voor het land waar hij van was gaan houden, maar voor een heel ander werelddeel. Het geld werd gebruikt voor een ziekenhuis in Ke nya in Afrika. Deze daad tekende zijn leven dat vrij was van iedere Hij huilde niet i zelfzucht. gebeld en toen de heer D. P. Hoos de deur open deed stonden er twee zeelui op zijn stoep uit West-Pakistan. Ze waren de weg kwijt en belden zo maar lukraak aan om te proberen hun boot terug te vinden. Maar zij vonden meer dan hun boot, want de heer Hoos, die in de zee- mansbuurt had gewoond, had ergens nog een paar evangelisatiege- schriftjes liggen in hun eigen taal, het Oerdoe. Hij bracht hun thuis en trof op hun boot een groot aantal mohammedaanse en hindoestaanse zeelui aan. Comité's dramatisch oen misdadiger, die opgehangen den, toeriep om te huilen. De naam van deze bezon gen moordenaar was merkwaardig genoeg in het lied- men er mei 500 en vaak nog meer buitenlandse zeelieden in Rotterdam, die niets weten van het evangelie van Jezus Christus. Van de carga- dtur kreeg hij toestem ming om de boten te bezoeken. Voor hij het wist was hij gepromo veerd tot zendeling bij evangeliën en geeste- Ondanks zijn ziekte ging hij door. Al spoedig bleek dat de operatie wel tijdelijke ver lichting gegeven had, maar de ziekte niet was weg genomen. Hoewel hij wist dat hij ongeneeslijke ziek was, ging hij weer terug naar Laos. Ook daar bleven de moeilijkheden hem niet bespaard, want do burgeroorlog brak utt. Nog maar enigs maanden geleden werd 16 ton medicamenten die - nrn*i» r.nrfc r))/ „J voor hem bestemd waren in de haven van Bangkok geblokkeerd. Onmiddellijk nam hij contact op met pre- schip tot schip ging mier Marshal Sarit Thanarat. De blokkade werd op geheven en de voorraden per vliegtuig naar de plaats van bestemming gebracht. Toen zijn ziekte weer in ergermate kwam opzetten, zei deze dokter tegen vrienden: ,,Ik zal mijn zieken huizen blijven leiden, totdat ik er bij neerval." Plaats voor dieren We leven in een tijd waarin een misselijk blad als Twen meent een typering van onze hedendaagse jeugd te geven. Veertigers en dertigers tekenen daarin een beeld van twintigers die geen echte vreugde nog in tens verdriet hebben beleefd, wier leven verdronken is in het slijk van de verveling. Maar deze stomp zinnige prikkellectuur geeft nauwelijks een beeld van onze tijd. We zullen niet zeggen dat onze jeugd bestaat uit lou ter Thom Dooley's; noch uit Tom Dooley's die ster-1 ven op het schavot, noch uit Thom Dooley's die ster ven in hun strijd tegen nood en ellende. Zij zijn twee uitersten van onze generatie, maar tegelijker tijd twee voorbeelden. De ene zegt ons waar we komen als we louter blij ven bouwen op onze materiële welstand. Weelde stompt de zinnen af, doet jagen naar steeds grotere prikkels, en is op den duur alleen maar vergulde leegte. De andere toont wat er nog te doen is in deze we reld. Wie de ogen open heeft, kan nog altijd wel een plaats vinden om te dienen. En dat is juist wat jon ge mensen nodig hebben. Wie wil dienen, verdient. Niet altijd geld, noch eer. Soms vragen we: Waar om moest zo iemand zo jong sterven? Maar dan weten we ook dat het leven niet voor niets is ge leefd. Kan dat van ons leven ook gezegd worden? lijke lectuur in alle mo gelijke talen te ver spreiden. Zo begon een zendingswerk onder In diërs, Pakistaners, Tur ken, Chinezen, Japan ners, Arabieren en zelfs onder Russen, een werk dat nu interkerkelijk van opzet is en gedaan wordt door een zestal trouwe bezoekers, die in de rug gesteund worden door een comité van predikanten en medege lovigen. In 1955 werd de behoefte ge voeld om het werk nog breder op te zetten. Via het zeemanshuis kreeg de heer Hoos contact met de heer Valkepier en zo ontstond al spoedig een interkerkelijk co mité dat zich het „Comité voor Bijbelverspreiding en Zendings werk onder de Buitenlandse zee varenden" noemde. De gerefor meerde zeemanspredikant, ds. K. S. G. Zijlstra is de voorzitter was het ds. K. J. Schaafsma, ge- ïformeerd, de vice-voorzitter. Ver der maken hervormden, christe- lijk-gereformeerden en vrije evan- gelischen deel uit van dit bestuur. ontvangen er geen vergoeding voor, het comité heeft hen alleen verzekerd tegen de gevolgen van eventuele ongevallen tijdens dit helpt hen Oase in Ethiopië's steppenland 1949 nog niet. De heer Hoos begreep ech ter al spoedig dat hij alleen dit werk nooit zou kunnen doen. Hij wilde zich i geven, maar er moest hulp komen. Bovendien moest er een comité achterstaan. Zo begon het eigenlijk officieel als" zij koor'het werk ietsnodig als een zijtak van het hebben. Zo kwam bij de heer evangelisatiewerk van Hoos het verlangen op om Hindi de Gereformeerde Kerk te gaan studeren. De grammofoon van Charlois. ood ""komst en zo heeft hij deze, voor ons toch wel zeer vreemde taal, vrij spoedig ge leerd, zodat hij zich overal ver staanbaar kan maken. Op de In diërs die deze taal spreken maakt het altijd grote Indruk als zij door een Nederlander in hun eigen taal worden aangesproken. Het werk moet hoofdzakelijk in de avonduren gebeuren, omdat de zeelui dan vrij zijn. De meesten van hen gaan niet passagieren. Ze zitten op hun schip en zijn bij na altijd blij met bezoek, vooral als het bezoek iets te lezen mee brengt. Evangelisatieplaten Maar de bezoekers hebben niet allen lectuur bij zich. Een belang rijk middel om dit evangelisatie- of misschien beter zendingswerk te doen is de grammofoonplaat. De meeste zeelui kopen wel er gens op een westerse markt een tweedehands grammofoon voor hun familieleden of vrienden. Maar platen hebben ze meestal niet en zeker niet in hun taal. Nu bestaat er sedert de oorlog in Amerika een organisatie, die ge sticht werd door een zendelinge, die wegens ziekte haar werk in de steek heeft moeten laten, en zich nu toelegt op het vervaardi gen van evangelisatieplaten. Zij bevatten een paar liederen en al tijd een korte, pittige boodschap, waarin het evangelie klaar en zonder omwegen wordt uitgelegd. Joy Ridderhof heeft in de afgelo pen jaren tientallen reizen ge maakt naar de verste uithoeken van de aarde, om voor deze pla ten opnamen te maken die ge- 'WIE tweeduizend verschillende talen. Als de werkers zo'n plaat aar. vanaf Addis Abeba de 110 kilometer naar het zuidoosten zocht^ va^nuhjN^d^and cls.Brink week^ .viering n van hjït ^Heilig Medenaam <f® rijdt over het steppenachtige plateau waar in deze maanden de kersttijd meer dan drie we- het jaar alles dor en droog, bruin en goor is, ziet door het ken de geestelijke verzorging var Huisbezoek vlakte, de suikeronderneming van de H.V.A.-Ethiopië te Wonji. En wie dan een kwartier later de suikeronderneming binnen rijdt langs de bungalows van de employées, de prachtige tuinen met groene gazons vol tropische bloemen en struiken, waar rozen, gerbera's, dahlia's, deze omgeving in vlammende kleuren zet heeft hij het gevoel ineens in een andere wereld verzeild te zijn geraakt. Daar is een oase in de woestijn. En wie, de volgende dag rond geleid wordt over de duizenden hectaren suikerriettulnen, waar door een kunstig tot stand ge bracht aflopend terrein het wa ter van de rivier de Awas; door allerlei kanaaltjes de ein deloze riettuln bevloeit en zie hoe men daar druk bezig is eei tweede dergelijke onderneminj en weer zo'n machtige fabriek en woonpark te bouwen ongeveei 7 kilometer verder, staat toch wel met zijn ogen te knipperen. Dan voel je je als Nederlander niet weinig trots op die paar honderd landgenoten, die hier samen met de Etihiopiërs dit unieke werk tot stand hebben gebracht. Zij toverden een vruchtbare oase tevoorschijn en zijn deze groene vlek al weer met duizenden hectaren aan het uitbreiden. elui die die taal spreken dringen zich al spoedig om de grammofoon en luisteren met gro te aandacht, niet eenmaal maar vele malen naar dezelfde plaat. Kerstfeest Plattegronden Er „Vuilnisdienst" IN zijn laatste artikel schrijft ds. H. A. Wier- ■i iga, de gereformeerde redikant die een maand ang op bezoek was bij de onge gemeenschap van Nederlandse gelovigen die door de H.V.A. tewerk ge steld zijn bij de Ethiopi sche suikerplantages, erver zijn geestelijk werk in de ze kring. Ver van huis hebben zij zonder enige geestelijke hulp van bui tenaf een gemeente ge sticht, die er mag zijn. preek te lezen. Al spoedig Eerst de kerstdag, een zangkoor, bestaande uit on geveer de helft van de gemeen te. Met de kinderen mee waren er 60 mensen in de kerk. Nooit ben hier staan< besef je sterker dan in zo'n dienst dat je een deel bent van de we reldwijde Kerk van Christus. Met allen, hier in Afrika, in Ghana, Kameroen, de Kongo, Wat is het heerlijk hele dagen lang huisbezoek te brengen. Men slorpt de troost en de heerlijk- te blijven. Voor de kleintjes (kerkelijken en buitenkerkelijken) mocht ik een bijbels verhaal vertollen, tvameroen, ue xvor^o, m «c- °Vf derland, Australië, Canada, Ja- Singïn van Indonesië wereld ook mochten we knielen voor de Heer in de kribbe, de Wereldheiland. We mochten dan maar een klein groepje zijn in dit geestelijk zo dorre Ethiopië, we hoorden er toch bij. Ook hier jaarsavond zonnig mocht niet hinderen christelijke oudejaarsstemmmg met het Woord Deze reis van mij kostte deze kleine kring 2500. Bovendien hebben ze nog al wat uitgaven aan zondagsschoolmateriaal, ca techisatieboekjes (enkele broeders geven belijdeniscatechisatie) het kopen van een orgel en een echt avondmaalsstel. Bovendien geven ning ze geregeld een deel God het jaar kerkelijke bijdrage contact komen. De eerste worden is de portier bij de haven. Maar met een introductiebrief van het comité worden zij vrijwel al tijd zonder moeite toegelaten. Dan zijn er twee wachtsmannen op de de boot, een Hollander en een oos terling. Deze mensen hebben dan meestal alle tijd en nemen graag lectuur aan en via hen komen de werkers dan ook wel verder. Om de eerste aarzeling te c winnen, bieden de scheepsbezoekers plattegronden van Rotterdam aan. Die zijn altijd welkom, maar al spoedig gaat het gesprek dan over geestelijke zaken. De heer Hoos kwam zo eens in contact met een ze vental Arabieren. Ze namen de platte gronden van Rotter dam maar graag de godsdienstige lec tuur kregen, vroeg een van hen: Waar om haten jullie niet de Joden, die toch jullie Verlosser aan het kruis genageld hebben? Een derge lijke vraag biedt een pracht van een opening om het evangelie van liefde te verkondigen. Een andere keer kwam de heer Hoos tact met een zee man uit Madras. Hij had geen lectuur bij zich in het Tamil, maar bood aan de volgende dag op het schip in de waalhaven te komen. Tot zijn grote verba zing vroeg de man of hij dan ook geen lectuur in het Chinees, Ja- 6ans, Noors, Frans en Duits mee on brengen. De man voer op een Panamees schip met een heel in ternationale bemanning. Tijdens het bezoek op deze boot, vroeg een Indiër de heer Hoos om in zijn hut te komen voor een rus tig gesprek. De man vertelde dat maar hij wilde het boekje in zijn taal, het Oerdoe, heel graag le zen. Deze man kwam later weer in Rotterdam en vertelde dat hij zijn nieuwe bijbel regelmatig las. Hij was nog wel geen christen ge worden, maar Gods Woord sprak hem in het bijzonder aan. Vruchten Natuurlijk is het moeilijk in dit werk om over vruchten to spre ken, maar ze zijn er wel. Daar is bijvoorbeeld die brief van een Indiër. Zijn schip had in nood ver keerd en urenlang stuurloos rond gedreven, een prooi van, de gol ven. Toen waren de zeelui bij el kaar gekomen en hadden de grammofoon aangezet en de plaat gedraaid met het evangelie. Sa men hadden ze nog uit de boek jes gelezen en toen gebeden. Hij was er van overtuigd dat God hun gebed had verhoord. De zes werkers verzetten enorm veel werk. De heer Hoos heeft zelf een nachtbetrekking aangenomen om maar zoveel mo gelijk tijd te hebben om op stap te gaan. Vrijwel iedere avond trekt hij erop uit. Maar ook de anderen geven heel wat avonden voor dit werk. De vice-voorzitter vertelde me echter dat er nog veel meer gedaan kan worden. Er is vooral behoefte aan jonge mensen. die ongedwongen en spontaan het evangelie kunnen uitdragen. .„Is enige eis wordt ge steld dat zij lid zijn van een keik en instemmen met de grond slag en zich willen geven voor dit werk en er ook het doorzettings vermogen en de gaven voor heQ- HAVEN VAN ROTTERDAM Een zendingsveld dicht bij huis lectuur wordt een betrekkelijk klein bedrag betaald, dat toch ieder jaar weer oploopt. Maar keikeraden en particulieren heb ben steeds gezorgd dat op giro 658591 van dit Comité voor Bij belverspreiding en Zendingswerk onder Buitenlandse Zeevarenden te Rotterdam voldoende gestort wordt om het werk voort te zet ten, ook al daalt het saldo wel eens angstwekkend. Aan medewerkers is echter al tijd gebrek. Het werk concen treert zloh hoofdzakelijk op de Waal- en Maashaven, terwijl zo nu en don een boot bezocht wordt In de Merwehaven en bij Pernis. Aan de rechter Maasoever wordt echter nog niets gedaan. Trouwens er zijn andere plaat sen waar ook gewerkt zou kunnen worden. Zo kwam er in de afge lopen dagen een brief uit Amster dam, die vroeg om inlichtingen en het is niet onwaarschijnlijk dat dit werk ook daar zal gaan be ginnen. De heer Hoos staat zelfs In contact met een scheepsbezoe- ker in Madras. En zo is dit werk dat deze Rotterdammer vond op de stoep van zijn eigen huis, uit gegroeid tot een werk dat vruch ten draagt over de gehele wereld. De Amerikaanse, bisschop wan de Episcopaalse Kerk Pike organiseerde enige jaren gele den een kerkelijke bijeen komst ter gelegenheid wan de 100ste geboortedag van Sig- mund Freud. Psychologen en psychiaters van alle gezindten vormden een symposium. °ike kreeg stapels woedende brieven van christenen, die er de nadruk op legden dat Freud een atheïst tvas, en hij het recht niet had om een samen komst te zijner eer in de kerk te organiseren. Het antwoord is veelbetekenend. Pike liet zijn secretaresse schrijven: „U schreef dat Freud een atheïst was. Dat kan waar zijn, maar hij is het nu niet meer." Hulp Maar hoe komt u aan al die lectuur, was onze laatste vraag nog. Ds. Schaafsma vertelde ons dat verschillende instanties voor al in Engeland helpen. De gram mofoonplaten krijgen, de werkers Ahnen-Gallerie TVU we zo met Sarie en Jan via jeugdleider Sybe hebben kennis gemaakt en hij op z'n gemak bij hen 'n bakje thee zit te drinken, heb ik tijd. en plicht om u op de hoogte te brengen van hun beider voorgeslacht. Ieder mens bezit nu eenmaal een eindeloze reeks voorvaderen. Niet alleen koningen en edellieden kunnen bogen op een „ahnen- gallerie", zij 't ook dat gewone mensen zoals u en ik niet op de hoogte zijn wat dat voorgeslacht precies heeft uitge haald en hoe ze er allemaal hebben uitgezien. gratis voor dat werit de Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER de Ame- te besluiten. Op nieuwjaarsdag rikaanse zending. Twintig gezin- verden twee kinderen gedoopt. Het was een ontroerende dienst, ook al omdat de laatste tijd tien ongehuwde: al dit geld bij elkaar. Dat is ker iets om bewondering voor paar gezinnen, die bij had ook een kindje verloren Elke nacht wordt deze oase kan het geweldiger een gods- diepe' bezocht door een groot aantal hyena's die uit de omringende kale heuvels komen. Zij zijn de zondagsdienst alle den Daa dagen bijeen komen? Maar dat wilde men toch niet. Dan zou men. het zondagbesef verloren gaan. zegen. En hoe En deze kranige pioniers, her- Achter de stekelige omheinln- vormden ei. gereformeerden, gen rondom het woongebied hielden vol, trokken anderen aan, ÜSSSML 2Sfï..'"SS«JM£ dS ongetrouwde StorWon. deze kleine kring drie kinderen hebben. Maar deze kring moet toch op dat "eerT'baby ten"'doop"** bracht zijn minst twee maai per jaar u_j „i. 1 geestelijke verzorging hebben vanuit Nederland. Dat gaat hun toen weer een kind financiële krachten echter te bo ven. En daarin zullen wij, ker ken en christenen ln Nederland, moeten helpen. Onze bewondering die- uitspreken is goed, maar daar :ra- mag het niet bij blijven. Onze beurs zal ook wat voor deze klel- gemeenschap moeten open- drie jaar stierf. Wat dan een binding aan elkaar. Wat fabriek bracht het vele ouders met jon- ras de ge kinderen tot verdieping hun geloofsleven. En wat wa nieuwjaarsdag met het sacra ment van de Heilige Doop voor het „stampvolle schoollokaal" allen een ontroerende de volgende gaan. feit dat men zich vindt. Toen Ik enkele jaren geleden met een vliegtuigje over het machtige rijstcomplex Wagenin- gen in Suriname vloog en later deze geweldige plantage met zijn boerderijen bezocht, had ik hetzelfde gevoel als hier in Ethi opië. Daar had men midden in de zwampen, modderige moeras sen met moerasbomen, de Zuiderzee i benadert. I< vindt men hier in Ethiopië. gens die enkele^ jaren lang Zending Om de beunt ging een der jon ge mannen voor in de dienst. Zij zochten contact met Amerikaan se zendelingen die in dit land werken. Ze lieten verschillende zendelingen proef preken om te welke zending en welke de United Presbyterian Gemeente Tot deze kring behoren nu 50 volwassenen, merendeels belij- Maar er Is hier nog iets waar- dende leden van een Nederlandse AL TL OECUMENISCH t Ds. J. Louw vraagt zich in het blad van de baptisten „De Christen" af, of \ye niet te een zijdig de nadruk leggen op de „schande" van het feit dat er geen eenheid is in de kerk: Steeds maar weer te worden'beschuldigd vanwege de verdeeldheid op kerkelijk terrein verwekt op de duur een minderwaardigheidsgevoel. Dat laatste me nen wc overigens zo hier en daar al te hebben op gemerkt. Men durft niet vrijmoedig meer over straat ie gaan als iemand, die als christen ook nog een voornaam heeft. Men geneert zich voor de laatste JOURNALISTEN KN KOEIEN Ds. J. D. Boerkoel in „De (Kamper) Bazuin": lie een onweer allang r besnaarde schepselen mdstoel tot dutten neer- ïaliftcn, radio- en tcle- stille dankbare be wondering zijn pet moet afne men om met een ontbloot hoofd de Heer te danken. Toen in 1952 kerk. Men zocht contact met KABINETSCRISIS Nederland in de hoop ook een maand lang een Nederlands predikant te kunnen krijgen. De moedige groot deel al een varing in Indones: rug hadden, bevonden zich paar belijdende christenen onder Indonesië en op weg naar Ne- derland vanuit Aden een bezoek achter de bracht. Velen hier kende hij nog van zijn werk op Sumatra. Daar na kwamen ds. Van der Linde (ook of terugreis uit Indonesië) en ds. Van Doorn op terugreis van Tanganjika. Vorig jaar be- Ds. L. H. Ruitenberg in het onafhankelijk weekblad voor evangelie en socialisme „Tijd en Taak": Burger heeft liet goed gedaan, lykt mü, al heeft hij naar myn smaak iels te veel de protestants-chris- telyke fracties in bescherming genomen. Maar wie zich socialist voelen, zullen door deze opvoering toch ook beseft hebben, dat \v(j te zaïnen bezig die- lien te zijn oun duidelijke antwoorden te geven op de vragen die de anderen laten liggen. En daarmee zijn we bepaald nog niet klaar. Er zijn levende voelen aankomen, als grovt zich nog zorgeloos in een str vlyen. Dat zijn koeien, join visiereporters. TOENADERING Ds. Louw in een van zijn „losse schakels" in het blad van de baptisten „De Christen:" Het ware inderdaad te overwegen of wij, baptis ten, met ons gemeentebeginsel als „eigenheid" niet meer moesten trachten kontakt tc krijgen met zul- ken, die de Here Jezus van harte liefhebben en dat geloof bezitten, dat naar onze overtuiging bijbelse, voorwaarde is om in de gemeente te worden opge nomen. Ik stel hier de vraag of we geen toenadering zoeken tot de nogal veelkleurige groepen pinkster gemeenten, die menen wij bezig zijn zich van hun eenzijdigheden en overwaardering van bepaalde gaven te ontdoen, Deze broeders hebben ongetwijfeld gemecntebesel en wijzen ook krachtens hun gemeentebegrip de kinderdoop af. Zy hebben ook verstaan dut in de doop het wezenlijke niet het element vnn het water is, maar de ten-onder-brenging van de zondaar in Christus' dood en het hem opheffen tot een wandel in de Geest. Mij lykt een oekumetrische beweging in deze rich ting vruchtbaarder zonder derhalve het gesprek met leden van wereldraadkerken te willen staken. Schotten duiken naar zestig stenen kruisen Schotse amateurduikers zul len eind april gaan duiken in de baai van het Hebriden-eiland Iona, om ongeveer 60 grote stenen kruisen op te sporen en deze als het mogelijk is, op het droge te brengen. Deze kruisen -eijn vroeger door Keltische monniken op Iona opgericht en men zegt, dat protestanten ze na de hervor ming tijdens een beeldenstorm in zee hebben gegooid. Vooraanstaande personen van de Schotse Presbyteriaanse Kerk, staan nogal sceptisch te genover deze onderneming, om dat het verhaal over de ver dwijning van de kruisen vol gens hen onbetrouwbaar is. TV/TOGELUK dat we door ern- stige onderzoekingen of dank zij de hulp van bepaalde bureaus, die zich met genea logie bezighouden 'n deel van onze naaste, lijnrechte voor gangers en voorgangsters kun nen te weten komen en dat we met zekerheid kunnen zeggen hoe enkele eeuwen geleden ergens mensen leefden, wier afstam melingen wij zijn, maar dan verliezen de draden zich in de duisternis vsn het verleden. Ach, er behoeft maar ergens één oud doopboek dat eens de plaats van 't huidige bevolkings register innam te zijn verbrand of al te slecht zijn bijgehou; den door een predikant of pastoor, wiens noteertalenten niet al te hoog ontwikkeld waren, en men is de draad voorgoed kwijt- Dat is eensdeels jammer, want iets van al die bet- en betover grootouders is ook in ons gevaren, maar 't is ook wel zeer troost rijk, want waar zouden we blijven als ieder mens zo'n eindeloze verzameling portretten en schilderijen moest meeslegen gelijk kastelen en burchten er in rijke hoeveelheden ten toon spreiden. Ik treur niet al te zeer om 't gemis van een conterfeit- sel van m'n naamgenoten: Ik weet daarvoor ook te goed dat ieder mens door Gods genade nooit uit die voorgeslachten af leidbaar is; integendeel, dat ieder mens door diezelfde gena de juist een éénmalig, nooit voorgekomen, nooit herhaalbaar wezen is. Maar dat neemt niet weg dat ik U iets van Sa- rie's en Jan's afkomst wil vertellen! SARIE Is 'n Blikstaart van zichzelf en Ik hoop om der lieve vrede wil dat geen lezer die naam draagt, maar mocht dat toch 't geval zijn dan kan ik met de hand op mijn hart bezweren dat die lezer géén familie van Sarie is, want ik verzin dn naam zo maar, omdat ik 'm nog nooit eerder ben tegengekomen. Dat sluit overigens niet uit dat Sarie best wel familie van lezers kan zijn, die ook naar een andere naam luis teren: ik herzeg dat we er geen flauw benul van hebben wie onze voorouders waren en wie dus heden ten dage onze ach terneefjes en dito nichtjes zijn. Ik wilde zelfs wel dat ieder een beter besefte dat de mensen in de volkswijken, en de men sen in de onderlagen van de maatschappij, en de mensen in de logementen of waar ook onze naverwanten en magen kun nen zijn. Als we niet zo kieskeurig in het kennen van onze familie waren, zouden zelfs heel wat eenzame stumperds niet zo verlaten aan hun eind komen! En niemand zegge: „Ik woon in 'n net dorp!" of: ,,Ik ben van goede afkomst!" want alle stedelingen zijn uit nette dorpen afkomstig, en allemaal hebben we dezelfde afkomst en 't is niet eens nodig om tot Noach of Adam terug te gaan om op gemeenschappe lijke stambomen te stuiten. NU hebben deze Blikstaarten in hun laatste generaties een typisch3 eigenschap ontwikkeld, althans in de vrouwelijke lijn en wel deze: door dc jaren heen plegen alle kinderen van een meisje Blikstaart de achternaam van hun moeder te dragen. Dat was zo met Sari's moeder, met haar groot moeder en met haar overgrootmoeder over eerdere betrek kingen ben ik in het onzekere. Ik heb di overgrootmoeder nog gekend. In de negentig was ze toen. maar ze had best voor zestig kunnen doorgaan. Vi taal als 'n kruiser, en jolig als een roeibootje bij stormweer od de Maas. Gitzwarte ogen en donker haar, 'n lachende mond en niet bepaald zonder tanden en zonder haar daarop. Het was dat op een kwade dag 'n auto op het trottoir schoot, waar zij juist met enkele buurvrouwen de hogere politiek stond te becritiseren. anders zou ze ongetwijfeld de honderd\ Iftig gehaald hebben. Wie de aangerichte ravage aan auto, lanta renpaal en huizen bezag, begreep niet dat de oude vrouw Blikstaart niet op slag dood was geweest, al zou dat haar veel lijden hebben bespaard. Nu moest ze na enkele weken toch de strijd tegen verschillende levensgevaarlijke kwetsuren opgeven. Maar tegen auto's zijn vlees noch bloed bestand! Ze was overigens geen klagende patiënte: zolang de pijn niet al te erg werd, lachte ze en dat moesten meer patiënten WIJKP REDIKANT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 17