^otoV^ Lange avonden projektie feesten ZONDAGSBLAD Londense kunstveilingen zijn miljardenzaken Oefenen voor de race Australische bioscopen werden kunstijsbanen Die bidt die ontvangt Een handvol pasverschenen boeken Bokken als leiders I.® ZATERDAG 21 JANUARI 1961 reld hebben twcr HET LEVEN grote Londonsc vellingen een bij na magi ehe klank; Christie' en Sotheby's. Die twee hebben, sedert hui oprirh ng in d:- 18de eeuw so eel er», mg opgedaan en ze zijn zo beroemd geworden, dat iedere vei koning van kunstuitingen en -voorwerpen de hande laars uit alle werelddelen naar Londen doet komen. De kunstvei lingen van Londen lijn miljoenenzaken, of als men wil, zelfs miljardenzaken. Via Christie's of Sotheby's zijn immers al vele honderden belangrijke kunstwerken van de ene eigenaar op de andere overgegaan. Iffi* bondig De tijden zijn wel veranderd sedert James Christie in 1766 zijn veilingzaal opende en in bloemrijke taal een bod vroeg op een schilderij of kunstvoor werp. Die oratorische gaven behoeft de veilingmeester van thans niet meer te bezitten. Want aan het aanprijzen worden geen woorden verspild, omdat iedere bezoeker heus wel weet, waarvoor hij naar de veiling is f'ekomen. In een nuchtere, zake- ijke sfeer, maar daarom zeker niet zonder spanning worden de nummers afgewerkt Een Rubens, een Renolr, een Gainsborough, een antiek collier, een zeldzame porceleinen vaas, of een oud middeleeuws hand schrift, alles wordt bij hamerslag verkocht aan de meest-biedende. In de dagen van James Chris tie werden de veilingzalen heel vaak de plaats van samenkomst voor de intellectuelen en de kunst minnaars, die toen nog niet in musea de meesterwerken konden Saan bewonderen, maar die tij- ens de verkoping in staat waren alles ,,van dichtbij te bekijken". Maar van het begin af lieten ook vorsten hun aankopen doen bij Christie's en ook wel hun ver kopen. In 1947 werd daar het kunstbezit van de Hertog van Kent verkocht. Christie's heeft een wereldfaam als tussenpersoon voor de verkoop van kostbare edelste- Sotheby's is het oudste verkoop huis ter wereld. Het werd reeds in 1744 gevestigd en het begon allemaal met de handel in biblio fiele boekwerken. Maar dat is te genwoordig bijzaak geworden. Hoofdzaak is de kunst in al haar uitingen. Schilderijen bijvoorbeeld. In het seizoen 1958-59 werden bij Sotheby's do schilderijen uit de Jacob Goldschmidt-verz-ameling verkocht, zeven impressionistische werken, die in twintig minuten tijds nieuwe eigenaars kregen. Toen was een bedrag van onge veer acht miljoen gulden in an dere handen overgegaan. Daarbij In het pittoreske dorpje Olney in hei Engelse graafschap Buckingham shire liggen de huisvrouwen al weer volop in training voor de jaarlijkse fMnnekoekenruce, die daar op 14 februari a.x. tal worden gehouden. Dat tij so bijsonder hun best doen is geen wonder, want de winnares van de race krijgt een toen tan de koster Concurrentie van tv Het Is nog maar vijf jaar geleden, dat het bioscoopbe zoek in Australië het meest populaire amusement was, al dus onze correspondent Leo 't Hart. Daarna heeft de tele visie haar intrede gedaan in de grote steden van dit con tinent en, zoals ook elders, konden de bioscopen de concur rentie met het nieuwe medium niet volhouden. Bioscopen werdén gesloten in een land, dat een top van 200 miljoen bioscoopbezoe kers per jaar had gekend, wat neerkwam op tuiintig bioscoopjes per jaar voor iedere Australiër, hetzij man, vrouw of kind. Dat van het kind was trouwens werkelijk heid, want het was en is werkelijk geen zeldzaamheid, dat jonge echtparen kleuters en babies meenamen. De bioscoop-directeuren hebben nu een tijdelijke op lossing gevonden. En vele theaters zijn inderhaast om gebouwd tot overdekte kunst ijsbaan. De nieuwe attractie gaat er zelfs in de zomer maanden goed in, vooral bij de jeugd, die tot dusver iv dit land, waar het nooit vol doende vriest voor openlucht- ijs, een prachtige mogelijk heid zag om op de gladde ijzers te zwieren. De jeugd verdringt zich nu voor de bioscopen, maar niet meer om een film te gaan zien. Het is een vreemd ge zicht om op een warme zo merdag de jongelui met schaatsen in de hand over straat te zien wandelen, op weg naar de „ice-rihk". Toch vrezen de exploitan ten, dat dit geen „blijver tje" zal zijn en daarom wor den de veranderingen zo so ber mogelijk gehouden. Als het nieuwtje van de televisie af is, hopen de eigenaren hun theaters toch weer het oor spronkelijke doel te hergeven. De Blautve Wimpel vijftien jaar Tegen de drie miljoen gulden bracht het iverlc van Rubens „De aanbidding der wijzen" op bij Sotheby's was dan Cézanne's „Garcon au Gilet Rouge", dat 2.300.000 op bracht. In hetzelfde seizoen werd ook de Westminster-collectie geveild. Die bracht eveneens bijna 8 mil joen gulden op. Het prachtige schilderij van Rubens ,,De aan bidding der wijzen uit het Oosten" bracht het hoogste bedrag op, dat ooit op een veiling voor een werk werd betaald, n.l. tegen de drie miljoen gulden. Het diner-servies van Berkeley Castle werd in twee minuten en twintig seconden verkocht voor meer dan twee miljoen gulden en dat was tien keer zo veel als het voorgaande record van een verkoop van tafelzilver. Voor dit fungeren als tussenper sonen ontvangen de veilingen van Londen een commissie van tien percent.... Wie echter zou denken, dat zo wel bij Christie's als bij Sothe by's de prijzen door de zeer rijke opdrachtgevers omhoog worden gejaagd, vergist zich. Die miljo nairs-liefhebbers concentreren zich doorgaans op de meest-in-het-oog- springende stukken uit de catalo gus. En zo kan het gebeuren, dat een prachtig stuk porcelejn of een waardevol schilderij, dat niet zo in de belangstelling staat, zo rond de tweehonderd gulden opbrehgt. Precies op de achttiende ver jaardag van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet be stond De Blauwe Wimpel (maand blad voor scheepvaart en scheepsbouw) vijftien jaar en ter gelegenheid daarvan heeft de re dactie een extra dik nummer (105 pagina's tekst en vele ad vertentiepagina's) het licht doen zien, dat geheel gewijd is aan ,,het schip van morgen", een on derwerp, dat deskundigen zeer uitvoerig in rijk geïllustreerde artikelen hebben behandeld. Het thema, schrijft de redac teur Anthony van Kampen in het voorwoord, heeft een veelheid van facetten. Om er enkele met name te noemen; de bouw van het schip-der-toekomst, de verze kering er van, de civiele dienst, de economische kant van de zaak, de navigatie, de vorm, het onder water-vrachtschip der toekomst, de draagvleugelboot en andere re volutionaire typen de voortstu wing en de vormgeving. En ten slotte de stand van zaken met 's werelds eerste, door kernener gie voortbewogen Bchip, de „Sa vannah". Frappant ls in dit verband het verhaal over het schilderij dat eerst op een licfdadigheldsbazar te koop werd aangeboden. De or ganisatoren bleven er mee zitten, omdat de bezoekers er de ge vraagde prijs van ongeveer 20 gulden niet voor over hadden. Het schilderij kwam terecht bij So theby's. Het bleek een echte Ru bens te zijn en het werk bracht 320.000.- op. Een mooie opbrengst PUZZEL VAN DE WEEK .erras, 15. Em, 17. Ria, 18. Dee, 20. iel, 21. ah, 22. mal, 24. Beers. 26. oma, 27. Iran, 28. nonsens, 30. aria, 31. eik. 32. set, 33. uil, 35. eer, 36. steek. 38. Timor, 40. lente, 42. rabat. 44. Ronse, 47. oord, 48. mok, 49. idee, 50. liter, 52. desem, 54. idool, 56. tikar, 58. Llnne, 60. Ada, 62. tak, 64. nog, 65. Est, 67. lies, 68, malloot. 71. nota, 72. ter, 74. ribes, 76. Ja. nu wordt het echt tijd, dat u die dia's die van de zo mer zijn gemaakt, gaat inra- men. U kunt dat op twee ma nieren doen, n.l. met dek- glaasjes en plakband en met de speciale klapraampjes, waarin u het dia op een han dige manier bevestigt. Wat het beste is, daarover zijn de vaklui hét tot op de huidige dag niet eens, maar maakt u zich daarover geen al te zwa re zorg. De hoofdzaak is, dat u uw dia'tjês netjes en zonder stof in een raampje hebt zit ten. Zonder stof, want stof Iaat zich op het scherm zien als hinderlijk zwarte stippen en dat is uw bedoeling niet- Gebruik daartoe een zacht penseeltje, waarmee elk dia voorzichtig wordt afgestoft, vóór al te goed, de films komen pro- "T? jektieklaar van de fabriek te- nangen of opgesteld, zodat er rug, keurig op een spoeltje; U geen pijnlijke halzen kunnen ont- het tussen dé"' glaasjes wordt klemd. Heel handig werkt een z.g. blaaskwastje, dat tegelijk blaast en stof opneemt. Bewaar de dia's in een goed sluitende doos, gevrijwaard tegen stof- én daglicht en tegenvocht. Vocht is de grote vijand van uw dia, het dóet de gelatinelaag schimmelen! Plaats uw dia's zo in de doos. dat ze zonder meer geprojecteerd kunnen worden, wat dus wil zeggen, dat het beeld omgekeerd in de doos gaat en rechtop op het scherm komt. Zét dé serie meteen op de goede volgorde achter elkaar. Het ls immers belangrijk uw plaatjes zo te vertonen, dat ook uw kennissen een goed beeld van het verloop van uw vacan- tie krijgen. Film kunt het zö afdraaien daarom is de film beslist nog niet projektleklaar. De aan- en afloopstukkèn, .de onder- en Overbelichte stukken zitten er nog aan. De schaar gaat er in, wees beslist een beet je cru met dat nuttige instru ment enuw film wint aan kwaliteit. Met een plakpersje en een flesje filmklt 'is dal .monteren" een prettig werkje voor de lange avonden. Wilt u uw vakantie-filmpje echt goed maken, plak dan een titel aan het begin. U kunt zo'n titel zelf maken, door op korte afstand een tekst te filmen, maar de fo- lohandelaar verkoopt pasklare titels met tientallen verschillen de teksten. Bent U naar Oosten rijk geweest, koop dan zo'n ti teltje „Onze vacantle in Oosten rijk"; uw film heeft meteen ca chet! Projekteren Voor u kennissen of vrienden op bezoek krijgt om van uw dia's of films te genieten, zorgt maar staan, Projekteer niet op het behang of op een laken, maar liefst op een plastic scherm, dan komen de beelden goed tot hun recht. Leg snoeren bij voor keur onder vloerkleden door of zo, dat niemand er over strui kelen kan. Plaats de projektor op een tafelniet op een wie belige stapel boeken, het kan u een projektor of minstens een projektielamp kosten. Overi gens is een voortdurend zwab berend projektiebeeld erg ver moeiend! Praat niet aan één stuk tijdens de vertoning, draal liever passende platen op de plck-up of geef vla een bandre corder geschikte toelichting. Ik ben ontvanger en Uw hand gaf mij een zuiver beeld om duid'lijk te weergeven, het juichend nieuws dat Gij ons hebt vergeven.... En ik ontving, felstralend, storingvrij. Maar langzaam aan ging Gij aan mij voorbij. Het beeld werd waas, verhelderde nog even. Sinds gisteren is alles stil gebleven, Gij geeft niets door, ik weet het ligt aan mij: Want op hét dak, vergeten, neergeslagen ligt afgerukt door storm en regenvlagen de mast, het kruis: 't Contact met Uw bericht Maar 't luik verschuift, de goot gaat voeten dragen, een rug komt recht, de hemel zingt van slagen.... Terwijl ik 't kruis weer op de Zender richt. D. VAN BOXEL JR. KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal: 1. oogzleKte, 5. eiland in de Golf van Napels, 9. gebak, 13. spoorrichel, 15. vlaktemaat, 16. aangelegde weg, 17. in houdsmaat (afk), 19. taaie aardsoort, 21. zonderling, 22. muziek noot, 23. lichaamsdeel, 25. Indische vogel ter grootte van een lijs teer, 28. deel van het gelaat, 29. zonder energie, 31. nieuw (Gr.), 32. Vaartuig, 33. kleine bunzing, 34. gem. in Gelderl., 36. plank in een kast (Z.N.), 38. lichaamsdeel, 40. snede. 42. bekend dorp ln België in de provincie Namen, 43. gem. in Zeeland, 45. voor voegsel, 47. interval van negen tonen, 49. dapper strijder, 50. en omstreken (afk), 51. wal, 52. schedêlboor, 53. bijrivier van de Oker, 54. bijwoord, 55. Zeeuwse hoeve, 57. plattegrond, 59. oude inhouds maat (afk), 60. bijwoord, 61. voorwerp om te snijden, 63. stad in Algerië, 65. voorgeschreven kerkgebruik, 66. moeder van Samuel, 68. welgevormd, 70. meisjesnaam, 71. achting, 72. meisjesnaam, 74. jongensnaam. 76. meisjesnaam, 77. pseudoniem van Kneppel- hout, 80. bekend gebouw in Amsterdam, 81. gewicht (afk), 82. oude naam van Ierland, 83. bloeiwijze, 85. muzieknoot, 86. metselspecie, 87. opschik, 89. koffiedik, 91. stijf, 92. adellijke titel, 93. stad in Frankrijk. Verticaal: 1. potvis, 2. slede, 3. vis, 4. landbouwwerktuig, 6. wa ter in N. Brab., 7. soort groente, 8. muzieknoot, 9. rivier in Span je en Portugal, 10. rivier in Zwitserland, 11. meisjesnaam, 12. wij ze, 14. stad in Mexico, 16. kan men op zitten, 18. metaalsoort, 20. vogel, 21. knol, 22. meisjesnaam, 24. lichte bedwelming, 26. bij schrijfmachine, 48. zot, 48. eer,~49. beet, 50. boom, 56. gesloten. 58. vaartuig, 60. meisjesnaam. 61. vreemde munt, 62. vogel v. d. orde der steltlo pers, 64. akelig, 65. cirkelvormig voorwerp, 66. jongensnaam, 67. gewoonterecht (Ind.), 69. tweetal, 70. rijkaard, 71. landschap in de Peloponnesus. 73. karakter, 75. onbep. voornaamw., 77. metalen haak, 78. zuilengang in Oud-Athene, 79. werk van Ibsen, 82. tijd rekening, 84. iemand die treitert, 86. trustee (afk), 87. academi sche titel (afk), 88. welaan, 90. de oudste (afk). nor, 4. Eris. 5. sla, 6. Emden, 7. stère, 8. Sri, 9. eren, 10. val, 11. Rs, 12. schaar, 16. marine, 19. eest, 21. Amiens, 23. lak, 24. boter. 25. snuit, 26. ore, 28. nee, 29. sim, 32. sterrit, 34. Lor ding, 36. stoet, 37. kamer, 38. takel, 39. roede, 40. lol, 41. not, 43. bos, 45. neo, 46. eel, 51. in dien, 52. Dakar, 53. Minos, 55. oester. 57. kam, 59. not, 60. al taar, 61. aar, 63. Elba, 65. Eos, 66. Tanger. 69. Llsse. 70. Oer- le, 73. mede, 75. arme, 78. eng, 79. del, 81. Ems, 82. pet. 84. Ag, 86. N.T. INZENDINGEN Inzendingen worden vóór don derdag a.s. op ons bureau ver wacht. Oplossingen mogen uit sluitend op een briefkaart den geschreven. In de lir bovenhoek vermelden„Puzzel oplossing" Er zijn drie prijzen een van 5.— en twee van 2.50. De leesbaarheid van land bouwbladen, een onderzoek naar en een toepassing van leesbaiirheldsformules, door Ir. W. H. Douma. Uitgave van de afdeling sociologie en socio grafie van de Landbouwhoge school te Wagenlngen, bulletin no. 17. Aan systematisch onderzoek van de leesbaarheid van bepaal de lectuur is tot nog toe in Ne derland wéihig gedaan. Minder belangrijk is dit onderzoek ook voor lectuur, waarbij de lezer zich wel aanpast bij de wijze van schrijvèn van de auteur (wetenschappelijk of literair werk). Anders wordt het echter, indièn de lezer aangemoedigd moet worden en geprikkeld tot lezen. Het is de leesbaarheid van het geschrevene, dat dan een grote rol gaat spelen. Voor het systematisch onderzoeken van de leesbaarheid zijn in Amerika reeds systemen ontworpen en toegepast, zoals de methode Flesch en de methode Taylor. Ir Douma heeft aan de hand van deze methoden een onderzoek in- fiesteld naar de-leesbaarheid van andbouwbladen. Hiervoor koos hij de volgende bladen uit: De Boerderij, De Plattelandspost, De Vrije Boer, De Nieuwe Veld bode, Ons Platteland (C.B.T.B.), Vlugschrift voor de Landbouw en Landbouwvoorlichting. Het resultaat is een korte in teressante studie geworden, die weliswaar nog het karakter van een experiment draagt, maai die ongetwijfeld de belangstel ling zal wekken van ieder, die met de verzorging van land bouwbladen is belast. Voorts verdient het resultaat niet min der de aandacht van allen, die met het schrijven van voorlich- Liefde in een koud klimaat, door Nancy Mitford. Uitgave H. P. Leopolds Ültgeversmlj. N.V., Den Haag. In Johannesburg in Zuid-Afrika, worden veel geiten en bok ken geslacht. Deze komen bij wagonladingen tegelijk aan en moeten dan eerst naar de bokken op het terrein van het slachthuis worden gebracht. De ervaring heeft geleerd, dat dit op de gemakkelijkste manier gaat wanneer zij bij het drijven worden geleid door een „voorbok". Een stuk of veer tig van deze bokken worden in een zogenaamde „kraal" (een omheind stuk weiland) gehouden. 's Morgens om een uur of zeven wordt in elke veewagen, een dergelijke bok gezet, opdat de schapen of geiten in die wa gen een beetje aan hem kunnen wennen. Na een poosje wordt de deur geopend en de bok bij zijn, naam geroepen. Hij komt dan te voorschijn met de hele in houd van de wagon achter zich aan. De dieren zijn er ;op ge traind er voor te zorgen, =dat zij ook inderdaad alle dieren, met zich. meekrijgen naar de betref fende hokken. Daar blijven de dieren met hun „leider" totdat zij door deze laatste naar de slachtplaats worden geleid. Een- maal daar aangekomen keert de bok zich om en gaat terug, zonder zijn tijdelijke kudde ver der een blik te verwaardigen om een beloning in de vorm van een lekker hapje Ln ont- vangst te namen. Jonge bokken hebben het kunstje binnen een week onder de knie. vens" doet zij af met een enkel woord, een paar regels, terwijl zij op de ogenschijnlijk minder belangrijke dingen het volle licht laat vallen. En dat doet zij dan op een eigen, lichtvoetige manier, die toch wél degelijk inhoud heeft. Juist dit geeft het boek zo'n sprankelend karakter. Eén ding echter: de schrijfster moet zich hoeden voor een al te sterk doorgevoerde (schijn bare) nonchalance. Anders raakt de lezer de draad van het ver haal kwijt en wordt dit humo ristische proza van Nancy Mit ford vermoeiend. Dit boek ver scheen in de Leeuwenserie en werd vertaald door J. van Rees. Aarde en wereld ln ruimte en tijd, door prof. mr. dr. G. van den Bergh. Uitgave N.V. Em. Querido's Ültgeversmlj., Amsterdam. Dat dit boek gerekend kan worden tot de meest gelezen boeken over sterrenkunde be hoeft geen betoog. De achtste druk, die thans het licht heeft gezien is daarvan wel het be wijs. Prof. Van den Bergh hèeft een vlótte manier van schrij ven en een zeer moeilijk, maar belangwekkend onderwerp, heeft hij toegankelijk gemaakt voor bijna iedereen. In dit deel zijn enkele hoofdstukken uitgebreid en het drie bladzijden tellende na schrift over de ruimtevaart ver vangen door een nieuw toege voegd hoofdstuk over dat onder werp van zestien bladzijden. Nieuwe opgaven Met de nu volgende vraagstukken demon streert de schijvcngoochelaar v. d. Boogaard opnieuw zijn technische vaardigheid. No. 610 brengt na enkele goed gecon strueerde slagwendingen een verrassende finesse en no. 611 geeft in een gave stand een goede bewerking van een idee van P. v. DUk. No. 610 J. v. d. Boogaard, Rotterdam No. 611 idem m mé 1 w m M B mm flffii IS# w wh 8 0 m m m ip m ^3 ^3 tük Beide vraagstukken gelden voor de lad' derwedstrijd. Oplossingen inzenden binnen 3 weken na plaatsing der problemep. Oplossing Kerstprijsvraag 1. (Joh. v. d. Boogaard). Zwart: 8. 9, 11. 13, 15 t/m 19, 23, 24, 26, 31. Wit: 20. 22. 27, 29, 32/34, 36, 38, 39, 44, 48. Opl.: 33—28, 48x37, 39—33, 34—29, 44—39, 33—29, 28x37, 32x23 (11—17), 37—32 (26—31), 23—18 (13x22), 27x18 (17—22), 18x27. 32x27, 36x27. 2. (Arie v, d. Stoep). Zwart: 2, 6, 7, 9. 13. 15, 25, 29, 34. Wit: 11, 16, 17, 24, 30, 33, 39, 42, 43. Opl.: 43—38, 17-12 (6x8a), 16—11, 11—6, 6—1, 1x27 en wint; a) (29x47), 12x1 (25x34), 1x40, 40—49, 49x25. 3. (M. v. DUk). Zwart: 1, 6, 8, 13, 17, 25 t/m 28, 32, 45. Wit: 16. 19, 23, 34, 35, 39, 40, 42, 48 t/m 50. 4. (ir. J. Viergever). Zwart: 5. 7, 9. 14, 17 t/m 19, 21 t/m 24, 28, 29, 35, 36. Wit: 15. 25. 26, 30, 32. 33, 37 t/m 45, 48, 49. Opl.: 25—20, 39x30, 43—39, 32—27, 48x28, 26—21, 21x3, 15—10, 3x1 en wint. Een fraaie serie problemen, die bij de oplossers wel in de smaak is gevallen. En terecht, want leder probleem voldoet aan de hoogste technische eisen en is een com binatie van sierlijkheid en moeilijkheid. Na loting onder de goede oplossers bleken de heren J. v. d. Doe te Rotterdam en W. B, de Knijff te Alphen a.d. Rijn de geluk kigen, Zij krUgen hun prUs toegezonden. Stand van de ladderwedstrijd Schop te Barendrecht tot onze spijt weg gevallen. Deze deelnemer staat nu op 39 punten. Het puntenaantal van de heer A. Kammeraat moet zijn ?3 en niet 31, zoals we vermeldden. Correspondentie betreffende deze rubriek aan de heer W. Jurg, Vrederustlaan 176 Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 14