lacht Nelly Steuer-Wagenaar: 40 jaar dienst aan muziek M. ERU acht tv-festival Monaco „overbodig Televisiespel in vervolgen Zo verrassend als patience ETHERGOLVEN tèièhisïé Rijksmunt slaat 5 nieuwe „knaken uit 3 oude 7 DONDERDAG 12 JANUARI 1961 Dam-vraag 45 Bijzonder productief is de heer Sroeneveld te Rotterdam niet, maar loe hij hier uit z'n slof schiet zou penig problemist jaloers kunnen ma- pen. In een niet onbekend maar wei- lig voorkomend motief wegens de hoeilijke bewerking presenteert hij u lier een werkstuk dat hem zeker eni- {e uren gekost heeft. De onwaar- chijnlijke witte schijf op 11 mogen ve daarom wel over 't hoofd zien. m Zwart: 1, 9, 14, 20, 21, 22, 23 26, Schaak-vraag 45 In de dames-schaakpartij mevr. Rinden-mevr. Boumann-Vreeken ont stond de volgende stelling: wit: Kgl, Dh6, Tel, Lg2, Pd5, pi a2, a3, c3. d3, F2, g3 en h2. Zwart: Kh8. Dd8, Tb8, Ld7, Pc6, pi a7, b5, c5, d6, f5. g6 en h7. Wit speelde 1 -Tel- e7! Een zet die de partij beslist Als het zwarte paard de toren neemt, volgt Pd5-f6, waarop alleen Dg8 nog mogelijk is. jln dit geval, en ook als de zwarte da me direct op e7 neemt, krijgt wit een dame voor toren en paard." Wat vol doende is voor de winst, zoals de Duitse in de resterende 20 zetten die de partij duurde, bewees. Bridge In het tegenspelprobleem van giste ren was de kaartverdeling né de le slag als volgt: AHB9763 O 10 O A V 4 I» V 8 t A 3 10 5 4 2 9 8 1 H V 10 8 I O B 9 6 4 3 O H 5 9 7 6 4 2 Bij het volgende tegenspel gaat Noord, die 4 schoppen speelt, één down. West aan slag met hartenaas speelt harten na, welke Oost troeft met schoppen 2. Oost speelt klaveren terug. West wint de slag mot klaver aas en speelt weer harten. Troeft |Noord laag in, dan troeft Oost over. Troeft Noord hoog in, zo promoveert schoppen 10 tot een zekere slag en ook dan gaat Noord down. Schijnbaar kan Noord, nadat Oost de le harten heeft getroefd de rest der troeven halen, maar deze voor- I stelling is bedriegelijk. Immers het grappige geval doet zich hier voor, dat Oost die oorspronkelijk altijd één slag in troef heeft er via een troef- j promotie twee krijgt, zodat het con tract todh nog down gaat. Jack Diamond. Kruiswoordpuzzel Horizontaal: 1. muziekinstrument, 'kwelgeest (Rom. myth.), 10. voor voegsel, 11. bijwoord, 13. deel van een schip, 15. maanstand! 16. boven ste deel van een zuil, 20. vlaktemaat, 22. biersoort, 23. landtong, 25. gem. in Drente, 26. hemelgeest, 27. gem. Gelderl., 28. vierde boek van Mo- z\ (afk.), 30. tijdrekening, 31. dorp in N.brab., 34. meisjesnaam, 35. 'plaats ten Z. van Padua, 37. Griekse held uit de Trojaanse oorlog, 41. oude rekening (afk.), 42. de Griekse letter i d, 43. kasteel in Friesland. Verticaal: 1. haarzalf, 2. meisjes naam, 3. rekening, 4. als 10 hor., 5. lidwoord (Fr.), 6. behoeftig persoon, 7. muzieknoot, 8. bijwoord, 9. bouw land, 12. gem. in Gelderl., 14. ge raamte van het gehele lichaam, 17. oponthoud met een auto door een on geval aan de motor, 18. fijne haren zeef, 19. vreemde taal, 21. rondtrek kende volkszanger die gedichten voordroeg, 24. mannelijk beroep (meerv.), 29. vereniging. 32. gem. in Gelderl., 33. droogoven tot het roos ten van graankorrels, 34. vod, 36. houten vat, 33. nationaliteits-letterte- ken voor vliegtuigen v. Letland, 39. welaan, 40. als boven (afk. Lat.). Oplossing vorige puzzel 1. maGer-mare, 2. kloEk-klok, 3. groEn-Norg, 4. sNaak-kaas, 5. storK- rots, 6. stiel-stel, 7. laKen-Lena, 8. leGer-leer, 9. BornE-bron, 10. loVer- :Orel, 11. poEne-open, 12. soNde-does. I De zegswijze luidt: ,,Geen kik ge- „Ik wist het zelf niet eens! Maar het is waar: veertig jaar geleden trad ik voor het eerst op. In Utrecht. Dat was op 12 januari en ik speelde het Tweede Pianoconcert van Saint- Saens onder leiding van mijn vader". „Hoe voelde u zich toen wel? Erg zenuwachtig?-' vroeg ik mevrouw Nelly Steuer-Wagenaar. „Gewoon een beetji nerveus. Ach, op die leeftijd besef je nog niet je verantwoordelijkheid tegen over de muziek. Dat komt pas naar mate je ouder en rijper wordt. En dan komen óók de zenuwen. Dan zit je in spanning of alles slagen zal, zoals je bij je zelf hebt overdacht. Dat maakt elk optreden Zulke woorden tekenen Nelly Wage naar helemaal. Zij, die zeker een van de allerbeste pianisten van ons land is, heeft altijd zichzelf de hoogste eisen ge steld en haar concerten zijn altijd voor beelden van de zorgvuldigste voorbe reiding, geestelijk als techmsch. Zij heeft het wel van thuis meege kregen, de muzi kaliteit, de liefde tot de muziek. Haar vader was Johan Wagenaar en men weet wel. welke een grote rol hij in het Ne derlandse muziek leven gespeeld heeft. Willem Pij per, Alexander Voormolen, Ever- hard van Beinum. het merendeel trouwens van de voornaamste Ne derlandse musici, zijn door hem op geleid, en Nelly Wagenaar beken de mij, dat de be roemdheid van haar vader voor haar wel eens een handicap beteken- „Er wordt in- zo erg veel Maar vader Wage- verStandig zijn eigen dochters Nel ly en Johanna, die aan het Konink lijk Conservato rium les geeft, niet zelf te onderwij zen. Nelly Wage naar kreeg als le rares mevrouw Lu cie Veerman-Bek- ker en na haar eindexamen van de Utrechtse mu ziekschool, waar- haar vader toen directeur was. mocht zij een half jaar naar Berlijn bij de mees- terpianist Arthur Schnabel te stu deren. Of liever als Schnabel op concerttournee was, hetgeen veelvuldig gebeurde bij zijn plaatsvervanger Bruno Eisner. Hij gaf haar de moderne techniek. Maar een half jaar is wel héél kort en verder heeft Nelly Wagenaar het zelf moeten zoeken door veel te lezen en veel te kijken hoe anderen het deden. Ja verzuchtte zij het is de jongeren wel heel wat gemakkelijker gemaakt 't am bacht te leren beheersen. Wij hebben aorme vooruitgang in de pianotech niek zélf moeten vinden. Vandaar de benauwend vele jonge pianisten, die al lemaal technisch formidabel kunnen spelen". Het is een opmerking, die mij uit het hart gegrepen is. De ene pianist de andere passeert het' concertpo dium en technisch mankeert er niets hun spel. Het heeft alleen zo bit ter weinig te zeggen, omdat de persoon lijkheid ontbreekt! .Treedt u graag op?" vraag ik. „Als het goed gaat. vind ik het heerlijk", re ageert Nelly Wagenaar onmiddellijk. Ik herinner mij bv. het Vierde Pianocon cert van Beethoven onder Mengelberg, en kort voor de oorlog het Tweede Saint-Saens-concert onder Fitelberg in Den Haag en verder recitals. Dat was heerlijk werken! Met alle Nederlandse dirigenten heeft Nelly Wagenaar geconcerteerd, maar ook met Eugen Jochu/n, Hans Rosboud (voor hem volle bewondering!) en Carl Schuricht. Buiten onze grenzen is vooral in Engeland opgetreden beetje tot haar eigen verbazing. In En geland n.l. mag maar een bepaald per centage van uitvoerende kunstenaars buitenlanders zijn! En de eigen muzikale voorkeur? Nelly Wagenaar heft eve; handen op. Ach met de heel erg dernen Stockhausen. Boulez heb ik niet veel contact. Maar Pijper speel ik héél graag en de Sonatine van Escher ook. Pijpers legendarische figuur die in elk opzioht buiten de Nederlandse maat valt wekt heel wat herinneringen op: zijn aanval op Jan van Gilse, die door hem vernietigd werd, zijn muziekcritische essays, zijn Derde SymfonieMaar Nelly Wagenaar die al in 1927 aan het Amsterdamse Conservatorium verbonden werd is ook een uitnemend pedagoge en als wij samen enkele van haar leer lingen de revue laten passeren, valt weer haar besef van verantwoordelijk heid op. „Les geven is óók creatief werk", zegt zij terecht. Het is niet alleen vol doende de leerlingen het ambacht bij te brengen maar men moet hen ook geestelijk ontwikkelen. Het mooie is, dat zij van haar leerlingen voldoende vrijheid laat om de eigen persoonlijkheid te voeren: een betere basis voor een goed en gezond kunstenaarschap bestaat er niet! En dan noemt ze onder de oudste leerlingen de vaste begeleider van Wim Kan, Ru van Veen, zéér be gaafde pianist,verder Elisabeth Evers, ia de oorlog in Indonesië veronge lukte, een zeldzaam natuurtalent, Debo- en Boukje Land, Sas Bunge, Tru- delies Leonhard en onder de jonge ge neratie Tilly Keesen en vooral Hans Dercksen, zéér talentvol, zéér intelligent. Welk een scherp inzicht maar ook welk een oprechte hartelijkheid spreekt er uit haar woorden! Dat Nelly Wage naar nog lang behouden mag blijven voor ons muziekleven. en dat zij zich in Den Haag, haar woonstad, eens wat vaker laat horen! Dra. H. E. Kokee-van den Berge Loongrens van sociale (A.O.W. en A.W.W.) verzekering op f 8250 De Inkomensgrens voor de heffing van de sociale verzekeringspremies A.O.W. en A.W.W. word<t verhoogd van f 7450 tot f 8250. Deze maatregel geldt met in gang van 1 januari van dit jaar. Zij houdt in, dat ook al heeft men een hoger in komen dan f 8250 over dit meerdere geen premie wordit geheven. Staatssecretaris Roolvink heeft deze wijziging in een wetsontwerp aan de Tweede Kamer voorgelegd. In dit ont werp stelt hij bovendien voor, in de toe komst voor de aanpassing van de A.O.W.- A.W.W.-pensioenen aan de wijzigingen In het inkomensniveau een nieuw index cijfer te gebruiken. Het Centraal bureau de statistiek heefit dit nieuwe index cijfer berekend. Het geeft in vergelijking tot het tot nu toe gebruikte cijfer een duidelijker en meer representatief beeld van de wijzigingen in de werknemers inkomens. Actie van ANWB voor veiliglieidsgordels De A.N.W.B, die sinds enige maanden een campagne voert voor het gebruik van veiligheidsgordels door automobilis ten. heeft in deze actie thans ook zijn wegenwachten betrokken. Met ingang van vandaag zal elk van de 240 „gele pechbestrijders" de auto- mobilsten, met wie hij in contact komt. •n brief overhandigen. In deze brief, die in een oplage van 200.000 is gedrukt, zet de hoofddirecteur de A.N.W Bde heer A. Blankert, uiteen welk een bescherming veilig heidsgordels bieden. conferentie van fabrikanten, teahnische deskundigen en artsen is gis- Londen de Internationale ver eniging voor veiligheidsgordels opge richt. Zij wil komen tot een verplichte montage van veihgheidsgordels in per sonenauto's in de gehele wereld. De deelnemers aan de conferentie kwamen uit Engeland, Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken, Zwitserland, Duitsland en de Verenigde Staten. Een Zweedse arts heeft verklaard, dat de inzittenden van een auto viermaal zoveel kans hebben een botsing te over leven als zij niet uit het voertuig wor den geslingerd. De Zweedse poltie heeft vastgesteld, dat in 78 procent van de gevallen verwondingen voorkomen had den kunnen worden of veel minder ern- :tig zouden zijn geweest als er veilig heidsgordels waren gemonteerd. Partij wapens in beslag genomen De centrale recherche van de Am- terdamse polit.ip heeft bij de 36-jarige Amsterdamse koopman P. A. W. een partij wapens en munitie in beslag ge- Er zal tegen de man procesver baal worden opgemaakt wegens verbo- "en wapenbezit. Door een klein ongeluk is de man te gen de lamp gelopen. De douane-recher- Locht (bij Kerkrade) vond in de auto van W, die uit Duitsland terug- KAPERS OP DE KUST 5? Maar drie landen hebben zich onthouden Vanavond op de t.v. TTET RUMOER rondom het a.s. televisie-festival in Monaco (dat nu *-■*- definitief op 16 januari zal beginnen) is nog lang niet verstild en het ziet er naar uit, dat de gehele televisiewereld zich ermee zal be moeien. Doordat de Europese Radio Unie (de organisatie die tevens de Eurovisie beheert) het festijn „overbodig" heeft genoemd en de deel neming eraan allesbehalve stimuleert, zijn er direct kapers op de kust gekomen om Europa in de toekomst vóór te zijn en van het toekennen van televisieprijzen een Amerikaanse aangelegenheid onder auspiciën van de UNESCO te maken. Wanneer er moeilijkheden z(Jn staat er altüd wel Iemand klaar om als derde met „het been" heen te snellen. In dit geval is die „derde" een Amerikaanse miljonair, die al te kennen heeft ge geven klaar te zijn om Europa van de „verdeeldheid" te ontlasten en één groot, allesomvattend jaarlijks televi sie-festival te arrangeren op de Ba- hama-eilanden, waarvoor hij zich van hulp en steun van de UNESCO heeft verzekerd. Dat zou een machtige con currentie worden voor Europa Het feit dat de Europese Radio Unie tot nu toe het komende festival in Mo naco negeert, vindt zijn oorsprong in ontevredenheid over het doorkruisen van andere jaarlijkse instellingen voor het toekennen van televisieprijzen. Van de NTS kregen wij op onze vraag naar de Nederlandse mening in deze als toelichtend antwoord, dat men hier de opvatting van de ERU ook is toe gedaan: er is ruimschoots voorzien in alle mogelijke tv-fesbivals en het Mo- naco-festijn is daarbij niet nodig. Het feit dat Nederland niet zal deelnemen aan de wedstrijd komt echter niet in de eerste plaats uit deze opvatting voort: de NTS achtte de toegemeten tijd van voorbereiding ook veel te kort. „Een televisiefilm die geschikt is om voor een festival te worden ingezonden is niet een, twee, drie klaar", luidde het commentaar. Hierbij dient te worden aangete kend, dat de NTS wél zal deelnemen aan het a.s. tv-festival in Montreux. waarbij het gaat om een telerecor- ding van een variété-programma in te zenden vóór eind april. Dit festijn wordt van 2127 mei a.s. gehouden. De NTS is echter nog niet zeker van wat er zal worden ingezonden. Gedacht wordt aan een al eerder vertoond voornamelijk mimisch pro gramma (mogelijk met Bueno de Mes- quita of met „Dorus") vanwege de taal moeilijkheden ofwel aan het optreden van enkele vocalisten met Franse en Engelse liedjes. „Komt er echter binnenkort van de een of andere omroepvereniging een passend programma op het scherm dan s het ook mogelijk dat wij dat inzen den", zo werd ons medegedeeld. De AVRO heeft er de primeur van: we krijgen een televisiespel in uer- volgen te zien. En wel een detective, s' in 6 delen van de Engelse auteur Francis Durbridge, die grote bekend- heid heeft gekregen door zijn Paul Vlaanderenmysteries. De Duitse televisie bewerkte dit spel naar het boek „Het is zover" cn braoht het met succes od het scherm. Wij kennen in Nederland nog geen tv-spel-in-vervolgen. Wel enkele strips of series (zoals bijv. Pension Homme les van de VARA was), maar dat wa ren musicals met telkens afgeronde gebeurtenissen. Nu echter wordt het een volledig Er ls dan ook nog geen plan om stuk, dat men dus eigenlijk om de het slot van het Monaco-feest, de uit- draad niet kwijt te raken helemaal reiking van de prijzen door prinses moet zien. De AVRO begint ermee op Gracia op 28 januari ln de opera te zaterdag 18 februari en speelt het vrij Monte Carlo, via het Eurovisienel uit snel achter elkaar af, hetgeen ook wel te zenden. nodig is. De overige vijf delen kunt u Intussen wordt er natuurlijk wél druk verwachten op maandag 1 februari, gepraat over Monaco en er zijn op het woensdag 8 en zaterdag 18 maart en ogenblik 13 landen, die deelnemen, woensdag 5 en zaterdag 15 april a.s. grote Eurovisie- Al worden de delen zo vlug mogelijk an deelneming op de AVRO-aendavonden achter elkaar gegeven, toch zit er een tijds- veriooip van twee maanden Ln, eer het raadsel van de gebeurtenissen wordt opgelost. Voor „Het is zover" werd de muziek geschreven door Peter Thomas. Hans Quest regisseert. TV-film op verjaardag van Margriet Mevrouw Chasseglim is een wat een zame oude dame ergens in de Provence, die zich voornamelijk bezighoudt met het leggen van patiences en het tiran niseren van haar slaafse huishoudster juffrouw Pastif. Kent U de waaierpatience? Het is een spelletje vol moeilijkheden dat tijdens de wereldreis die hij maakte, slechts zelden en dat na volharding en beelden opgenomen voor een film over geduld, uitkomt en allerlei verras- de zeevaart. De film is nu klaar en heet singen inhoudt voor wie het speelt. „Van varen". Aan die waaierpatience heeft de NTS zal de film uitzenden en schrijver Henri Troyat gedacht, toen wel op de verjaardag van prinses Mar- hij het spel, dat de NCRV vanavond 8net- die het Petekind is van de Ne- op het scherm brengt, schreef. Want in derlandse Koopvaardij. U kunt er dus de loop van het verhaal blijken alle naar, kijken op donderdag 19 januari wonderlijke personen die er in voor- as 's avonds tussen 8.20 en 8 40 uur. komen zich te ontpoppen tot heel an- Coen Flink spreekt het commentaar dere mensen dan die zij altijd schenen fito en Harry de Groot zorgde de muzikale illustraties. Hele lijst Dat de ERU het a.s. festival van Montreux wél aanvaardt als van be lang, komt omdat dit iets nieuws bij de kop neemt: het variété-programma. Verder hebben we in Europa nog de bekende jaarlijkse wedstrijden op te levisiegebied die in al het overige voorzien. In Cannes het tv-filmfestival als staartje van het gewone filmfesti val, in Italië de uitreiking van de Prix d'Italia (voor allerlei tv-prestaties) voorts het Eurovisie Songfestival (dit jaar te houden op 18 maart a.s. in Can nes) en ten slotte de verleden jaar in gestelde tv-opera-wedstrijd in Salzburg. „Dat ls voldoende", vindt de ERU. „We moeten oppassen, dat tv-festivals niet overal worden bedreven als een soort toeristische aangelegenheid". Oorspronkelijk schreef Troyat dit verhaal als een roman „De visvijver" genaamd, maar later maakte hij er zelf een toneelstuk van en dat zien wij nu in een vertaling van Gerard Rokers, zoals het reeds eerder voor de Vlaamse televisie is geweest. Magda Janssens. die tijdens de eer ste wereldoorlog in Nederland kwam en er sindsdien bleef, viert met het vertolken van de hoofdrol in dit stuk in zekere zin haar gouden toneeljubi leum. Zij doet dit niet in feite, omdat zij niet aan een vast gezelschap is ver bonden. Daarom stelt de NCRV haar in de gelegenheid, toch een „jubilerend op treden" te beleven, door haar voor de camera's te brengen in een van haar glansrollen van de laatste jaren: me vrouw Chasseglin. „De Waaierpatience" speelde Magda Janssens bij het Rotterdams toneel en de rol van huishoudster was toen in handen van Charlotte Kohier. Nu wordt deze gespeeld door Elise Hoomans. De neef, die via een aardig dienstmeisje (Winnifred Bosboom) naar het huis waar zijn tante huishoudster is. moet worden gelokt, zal Maxim Hamel zijn en Lucas Wensing zult u zien als de door zijn vrouw geringeloorde vader. Hopelijk zal de geschiedenis, die niet al te diep gaat, U s vanavond Het NCRV-programma dat om 8.20 uur na het NTS-journaal begint, pre senteert eerst de korte actualiteiten rubriek „Memo", dan de filmrubriek en om 8.50 uur het spel „De waaier- patience" van Henri Troyat met Magda Janssens in de hoofdrol. keerde, een auto-onderdeel dat wisseld en waarvoor invoerrechten moesten worden betaald. Toen men ver der zocht trof de douane-recherche "in de auto nog twee brownings, twee gas pistolen. 500 browning-ijatronen en 800 gaspatronen aan. Dit partijtje werd in b^lag genomen, waarna de douane-re- cherohe de Amsterdamse centrale re- cherohe inlichtte. Deze ging daarop eens een kijkje nemen in de woning van W aan de Van Breestraat, waar in een kist twee machinepistolen en een gro te hoeveelheid munitie werd aangetrof fen. In de badkamer vond men nog een machinepistool, alsmede een groot aan tal houders voor deze machinepistolen. Welke bedoelingen de koopman met de ze ongebruikelijke handelswaar heeft gehad, is nog niet bekend. (Van een onzer verslaggevers) MAANDAG 16 januari wordi nieuwe zilveren rijksdaalders in omloop gebracht. Met de verschijning van het 2%-guldenstuk zal tevens de vernieuwing van het Nederlandse Iets na half negen stootten we op de transport- slee die tegen een hoop morenepuin gekwakt lag. Ik begreep wat er gebeurd moest zijn. De steile helling met links en rechts de spleten en kloven had de zware slee tot een gevaarlijke lastpost ge maakt en aan de sporen hadden we al gezien dat hij heen en weer was gaan slingeren en ongetwij feld had hij elk ogenblik tegen de tractor kunnen botsen. Terecht waren Smallwood en Corazzini ig geweest dat de slee op een gegeven moment tractor omver zou smijten of wat nog erger dat hij de tractor in een spleet of kloof zou kunnen trekken. Ze hadden de slee dus achter gelaten en het verwonderde me eigenlijk dat het al niet veel eerder was gebeurd. Afgezien van de voorraden brandstof en levensmiddelen die ge makkelijk in de tractor geborgen hadden kunnen worden, moest de slee hen toch altijd al opge houden hebben. Zover ik kon nagaan was alles op de slee nog aanwezig, behalve natuurlijk de draagbare radio. Ook vond ik de dekens die aan Zagero en Levin waren gegeven toen ze voorop de slee hadden moeten zitten en wij hen met onze vuurwapens in bedwang hielden. We sloegen die dekens om Mahler en Marie LeGarde heen en gingen door. Drie honderd meter verder stond ik plotseling i onverwacht stil dat de slee tegen mijn benen stootte en ik op het ijs viel. Ik krabbelde ovei- eind, lachte zacht en lachte voor het eerst sinds vele dagen. Zagero kwam naar me toe en keek me aan. ,Wat is er aan de hand dokter?" Ik bleef lachen en wilde juist wat zeggen toen de jonge bokser me hard in het gezicht sloeg. ,Houd daar mee op, dokter!" Zijn stem klonk scherp en hard. „Dat helpt ons geen zier". „Integendeel, het helpt ons reusachtig!" Ik •reef over mijn wang. maar nam hem de klap niet kwalijk. „En ik had het bijna over het hoofd gezien". zonder einde „Wat over het hoofd gezien?" Zagero scheen er nog steeds niet zeker van te zijn dat ik niet hysterisch was geworden. „Ga maar mee terug naar de transportslee. Smallwood leek overal aan te denken, maar nu heeft hij eindelijk toch een fout gemaakt en wai voor een fout! En het is er precies het goede Ik draaide me om en liep haastig terug naar de slee. Tot de standaarduitrusting van de weer stations zowel voor de expedities als voor de bases behoorden ook de magnesiumfakkels die vijfentwintig jaar geleden al aan de Zuidpool gebruikt werden en de radiosondes. Beide hulp middelen bevonden zich op de transportslee en waren volkomen door Smallwood vergeten. De magnesiumfakkels dienden voor het aangeven van posities. De radiosondes vormden het belang rijkste bestanddeel van de uitrusting, want het voornaamste doel van ons verblijf op de ijskap 't gegevens verzamelen over luchtdruk, tem peratuur, vochtigheid en de windrichting in dc bovenste luchtlagen was zonder radiosondes onmogelijk. De sondes die nog steeds verpakt zaten met de tenten, touwen, bijlen en schoppen en waarvan we tijdens de tocht geen gebruik hadden gemaakt waren aan luchtballons be vestigde radio-apparaten die op hoogten van der tig en vijfenveertig kilometer door middel van seinen meteorologische gegevens kenbaar maak ten. Aan dergelijke hoogten hadden we op het ogenblik echter niets. Vijftienhonderd meter voor ons meer dan voldoende en beantwoordde volkomen aan. het doel. Het flauwe schijnsel var de staaflamp bleek genoeg te zijn, want Jack- straw en ik hadden het werkje al honderden ke ren gedaan. We verbonden de ballon met zijn wa terstofcilinder, haalden de radio eruit en ver vingen deze door drie magnesiumfakkels met eer lont. We staken de lont aan, lieten de ballon los en voordat deze honderd meter hoog was. had den we de tweede ballon al met een waterstof cilinder verbonden. Juist op het moment dat we met de derde ballon bezig waren, kwam de eer ste fakkel op een hoogte van ongeveer twaalf honderd meter tot ontbranding en spreidde zich een fonkelend, laaiend licht over de donkere ijs vlakte Beter had ik het niet kunnen wensen, be ter had ik zelfs niet durven hopen en toen de re hand van Zagero op mijn schouder terecht kwam, wist ik dat hij mijn gevoelens geheel al deelde. „Dokter Mason", zei hij plechtig, „ik trek alles terug wat ik ooit over u hebt gezegd. Dit, dokter Mason, is geniaal". „Inderdaad niet slecht", gaf ik toe. En het was werkelijk niet slecht. Als iemand in een omtrek van een vijftig kilometer bij deze volmaakte weersomstandigheden het felle licht van de fakkels niet kon zien. moest hij blind zijn. Mits hij natuurlijk de goede richting uitkeek, maar ik was er zeker van dat Hillcrest en zijn vijf metgezellen voortdurend naar ons op de uit kijk stonden en er weinig kans was dat ze de fak kels zouden missen. De tweede fakkel kwam belangrijk hoger, ont brandde toen de eerste sputterend doofde en ik dacht er opeens aan dat ook schepen, die mis schien in de buurt van de kust zouden patrouil leren. hierop een peiling konden nemen, want de bedoeling van zo'n fakkel zou hun ongetwijfeld niet ontgaan. (Wordt vervolgd) muntstelsel na de tweede wereldoor log zijn voltooid. Rond twee miljoen nieuwe zilveren rijksdaalders kleiner (33 mm) m lichter (15 gram) dan de vooroorlogse „knaken" liggen bij 's Rijks Munt in Utrecht en bij de Nederlandsche Bank op het ogenblik gereed. De muntma- chines werken echter nog op volle toe ren: één rijksdaaLder per seconde per machine. Tegen het einde van dit jaar denkt men de produktie voorlopig :e kunnen stoppen. Dan zullen er onge veer drie miljoen zilveren munten met een waarde van 12.50 zijn aangemaakt. De verschijningsdatum van de klinken de rijksdaalder valt op de dag af twee jaar na het in circulatie komen van de zilveren guldens op 16 januari 1959. Die zilveren gulden heeft overigens zijn pa pieren naamgenoot niet verdrongen. Alle veronderstellingen ten spijt is het bruine papiertje nog steeds wettig be taalmiddel. Ook de papieren rijksdaal der blijflt in de circulatie. De nieuwe munt heeft evenals zijn voorganger van voor de tweede wereld oorlog een zilvergehalte van 720/1000. Het gewicht werd enigszins terugge bracht. de diameter verloor 5 mm. Daardoor kon 's Rijks Munt vijf nieuwe drie oude maken, een dergelijke maatregel past hele maal ln de moderne geldtheorie, waarbij zilverwaarde cn koopwaardc niet langer parallel lopen. De nieuwe rijksdaalder is de laatste muint in de nieuwe serie, waartoe werd besloten in de muntwet van 1948. Die werd ingediend en aangeno- om orde te scheppen in de chaos het muntstelsel uit de oorlog en tevens om het een én ander te saneren. Het Nederland van na de oorlog was ten slotte wat „royaler" geworden en had kennelijk geen behoefte meer aan de halve centen, die voor de tweede we reldoorlog zo'n grote rol hebben ge speeld. Het ontwerp voor de nieuwe rijks daalder werd gemaakt door prof. L. O. Wenckebach uit Den Haag. Evenals de andere munten toont ook de nieuwe rijksdaalder weer het visje, het per soonlijke teken van 's Rijks Munt-munt- mecster H. J. van Hengel. Binnenwerk is winterwerk! Laat nü de schilder komen! VERF GEEFT FLEUR! Wilmy de Zwaan, Sonja Oosterman en Cornells Kalkman zijn vanavond solisten in hef Sterprogramma van de NCRV dat tussen 8 en 9.30 uur in de ether is. Om 10 uur weer een uilzen ding in de reeks „De organistenmaker (slot) en om 11.30 uur de eerste le zing van de heer C. Rijnsdorp over „Nobelprijswinnaars in vertaling". 9 Voor de AVRO concerteert tussen 8.05 cn 9.35 uur het Radio Filharmo nisch orkest o.l.v. Hugo Rignold. De violist Jo Juda is solist en U hoort hem in het 2e vioolconcert van Spohr Verder staan op het programma wer ken van Schubert en Berlioz. Daar na een luchtig hoorspel van Aileen Burke en Leone Stewart: „Uitver koop" en om 11.10 uur een en ander over nieuwe grammofoonplaten. Programma voor morgen VRIJDAG 13 JANUARI 1961 Hilversum I. 402 i .00 Nws 7.10 Gym 1.18 Gram 9.00 Gym landbouw 12.30 Land- en tuinb. meded. 12 33 Sport be schouwing 12.50 Openluchtklanken 13.00 Nws 13.15 Meded en gram 13.25 Beureber 13.30 Me- tropole ork 14.00 Altviool en piano 14.30 Voordracht 14.50 Caniltonconcert 15.05 Litteraire quiz 15.50 Gram. VARA: 16.00 Muzikale lezing 16.30 V d zieken 17.00 V de jeugd 17.50 Act 16,00 Nws 18.15 Pol le zing 18.23 Hammondorgel cn zang 18.50 Ba puntjes op de i. praatje 19.(8 V d I mBi 19.30 De stad gespr :9.4S VPROlnws 20,00 Nws 20.05 Vrijheid in de opvoeding, lezing 20.20 Kamerkoor cn orgel 20.35 Hoe zien zij ons?, lezing 20.50 Nederlands-Vlaams cul tureel contact, gespr VARA: 21.00 Qui» 21.50 l o. cn L.O., klankb 22.15 Buiten lands wcelooverz 2G 30 Nws VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gospr VARA: 23.00 Soc nw ins Esperanto 23.10 Blljartrep 23.13 Muzikaal giespr. 23.56—24Do Nws. Hilversum II. 298 m. 1007 kc/s. NCRV: 12.337.00 Nws cn SOS ber 7.10 Gram 7.30 Een woord voor de dag 7.40 Gewijde muz 8.00 Nws 8.15 Radiokrant 8.35 Gram 9.00 V d zieken 9.35 Gram 9.40 V d huisvr 10.10 Gram 10,15 Morgendienst 10.45 E en piano 11.15 1 i 12.O0 tuinb. meded 12.33 Meisjeskoor 12.5Q Gram of act 13.00 Nws 13.15 In»tr kwint 13.40 Gram 14.05 School radio 14.25 Kamerork en solist 15.30 Lichte muz 16.00 Vraaggespr 16.15 Gram 16.30 Planorecital 17.00 Voordracht 17.20 Vocaal ens 17.40 Beursber 17.46 Gram 18.00 Ac- cordeonspel 18.20 Do hangmat 18.50 Re- gerlngsultz: Sociale actualiteiten door J C Visser, hoofd afdeling voorlichting van het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid 19.00 Nws cn weerber 19.10 Op dc man af. praatje 19.15 Gram 19.30 Radiokrant 19.50 Musette-ens cn sol 20.15 Gevar programma 21.30 Samenzang 22.00 Gram 22.30 Nws 22.40 Wijd als de wereld, int oriëntatie in kerk. zending en oekumene 23.00 Gram 23.55—24.00 Nws. Televisieprogramma's. NTS: 20.00 Week- joum. VARA: 20.30 Achter het mva 20.45 Kunstrubriek 21.15 TV-film 21.40 Bijna (over fle 4e I«n) Vrijdag 13 Januari 1961 van 18— 2o uur: Wolfgang Amadous Mozart: ..Die Entfüh. rung aus dan Serail komiscüe opera ln 3 bedrijven, tekst naar Christoph Fried rich Breitener van Gottlieb Stephanie der Jün_ gere. Plaats en tijd van handeling: het landgoed van Bassa ln Klein Azië in het madden van de 16e eeuw. Medewerkenden: Selim Bassa (spreekrolWalter Franck; n Belmonte (so- Beate Gutfcmann; geliefde praan), Maria Stad* Blondohen. meisje I BH praan), Rita Streich. Belmonte TtenoT), Ernst HJfliger, Sebastian Fischer, Pedrillo,' bediend- van Belmonte en opzichter over de turnen van Bassa (tenor). Martin Van- tin. Wolfgang Spier; Osmin, opzichter over het landhuis van Bassa (bas), Josef Greindl. Janltscharen Wachter». Slaveren Slavinnen. Dlaloogregie: Rolf Purucker. Kamerkoor, Rias Symphonie Orkest g Big Fricsay. Berlijn. Dirigent: Fe;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 7