IN DE KNOOP I SARIE EN JAN DE KERK EN DE PINKSTERGROEPEN GEESTELIJK LÉVEN Zn ió de bybei een veelgebruikt boek ZONDAGSBLAD ZATERDAG 7 JANUARI 1961 Perscensuur De „rode deken" van Canterbury, dr. Hewlett John son, de doorn in het vlees van de aartsbisschop van Canterbury, heeft een boek geschreven over zijn reis naar communistisch China. Het boek is echter nog steeds in manuscriptvorm, want er is geen en kele uitgever die het wil publiceren. Een beetje boos heeft de rode deken een opmerking gemaakt, die in sommige kringen wel vaker klinkt: „Ik bevind mij in dezelfde situatie als Boris Paster nak,^ik mag best schrijven, maar kan niets gepubli- TE ZULT het precies zo treffen, dat er in een 3000 jaar oud rijk revo- t lutie uitbreekt, uitgerekend een paar dagen, voordat je voor een dI^S|ld'at>SltiüetdloUht05dMeine maand naar E,hioPië znlt ïaan om er in dc kerstmaand de onge- sen het oosten en het westen, in Rusland mogen af- veer 30 Nederlandse protestantse gezinnen te dienen. Gelukkig was de wijkende gedachten met gepubliceerd worden, in het 111 j revolte met enkele dagen bekeken en keerde de keizer, de „Leeuw van Juda", naar land en volk terug. Zijn intocht in Addis Abeba is een overweldigende zegetocht geworden. Tienduizenden bedolven de vorst onwaar. Als Pasternak niet mocht publiceren onder de bloemen, vrouwen wierpen zich op de aarde om de grond te Stand dan kwam nat. niet nmrint rte meneer» 6 kussen, waarover hij gelopen had. westen is niemand bereid' om afwijkende gedach ten te publiceren. In het oosten is een officiële, het westen een onofficiële perscensuur. passagiers het vliegtuig verlaten, voordat deze drie jonge vrouwen en de jongeman waren uitge stapt en in gereedstaande hof- auto's weggereden ken familieleden v zijn, die in Asmara de begrafenis honderd hadden bijgewoond van een der auto heen, weeklagend. 18 ministers en hoogwaardigheids- Wij konden niet eens uit bekleders, die door de oproerlin- de wagen komen me kind kreeg toch nog een flinke klap en sloeg na een salto met een sflag tegen de grond. l. Het ble- Na enkele seconden de keizer te stonden er een paar in Rusland dan kwam dat niet omdat de zijn geschriften niet wilden lezen, maar omdat zij ze niet mochten lezen. Maar als er niemand is die het boek van Johnson wil uitgeven dan komt dat al leen omdat de uitgevers weten dat niemand of vrijwel niemand het boek wil lezen. Men zegt dat de deken zijn boek nu op eigen kosten wil gaan pu bliceren. Als hij dat doet zal hij merken dat een heel kleine oplage al groot genoeg zal zijn. Het is onrechtvaardig om te zeggen: „Wij mogen niet publiceren" als het alleen maar er om gaat dat men niet wil lezen en luisteren. Belangrijker dan de persvrijheid is de zo nauw daar mee verbonden leesvrijheid. In het oosten mogen de mensen niet lezen wat zij willen, in het westen wel. Als de ene krant hen niet bevalt, kunnen zij rustig overstappen op een andere. Als het ene boek niet bevalt, rustig een ander uit de bibliotheek ha len of in de winkel kopen. En als de overgrote meer derheid van een volk de vrijheid neemt om niet te lezen, dan doet de schrijver er goed aan om zich af te vragen waarom hij niet gelezen wordt, in plaats van te gaan beweren dat hij niet publiceren vermoord. In Addis Abeba ging het leven, behalve de avondklok gen door de vele men sen ook niet hoe het meisje er aan toe was. gewone gang. Die Maar we begrepen wel, misschien nog wel dat het niet het aller ergste kon zijn. Politie Luistervrijheid In wezen worstelt de kerk met hetzelfde probleem. De boodschap van het evangelie is eigenlijk zodanig dat de mensen haar niet willen horen. De boodschap van het kruis is nog altijd „de Joden een ergernis en de Grieken een dwaasheid." Maar zegt de kerk nu dat zij wordt onderdrukt, dat er geen kerkelijke vrijheid is? Al te lang heeft de kerk gezegd: „De deuren staan toch open en ze kunnen toch naar ons toekomen." Als de mensen dan niet kwamen, hebben sommige predikanten wel eens boos gereageerd. We hebben predikanten hun gemeente een reprimande horen ge ven, omdat er maar zo weinig mensen waren. Ze vergaten dan dat de mensen die er waren helemaal die reprimande niet hadden verdiend. geen belangstelling meer heeft geestelijke dingen. Het is niet meer dan natuurlijk dat de mens geen be langstelling heeft. Dat verkondigt Gods Woord ons met nadruk. Wim Kan heeft in zijn oudejaarsavond- meditatie" gezegd: „De wereld is nog niet ver gaan in 1960, maar we hebben er wel hard aan ge werkt". Een dominee kan zijn handen jammerend ten hemel heffen en weeklagen dat de wereld niet meer wil horen. Maar dan vergeet hij dat de wereld van nature hard aan zijn ondergang werkt en als God niet zo genadig was, zou die ondergang er al lang zijn geweest. Als wij menen dat onze Boodschap de mens dan wer kelijk het echte leven kan geven, van de hel kan red den en van de ondergang kan behouden, dan moe ten wij van onze voetstukken en kansels afdalen. De wereld is niet gediend met de pilaarheiligen van zon- De mensen willen niet naar ons luisteren. Dat is hun vrijheid en hun goed recht, ook al brengt het hun verderf. Maar dan zullen wij wegen moeten zoeken om hen tot luisteren te dwingen en dat is de weg van het leven. Niet de dominee strooit zijn woorden uit als een geestelijke reclamezuil maar de mensen leven door de kracht van de Geest voor God ter bekering. Als gelovigen voor God gaan leven, gaan de ongelovigen naar Gods Woord luisteren. Als dat niet gebeurt moeten wij de oorzaak niet zoeken bij die goddeloze wereld, maar bij die god-loze kerk, die gebrek heeft aan de Heilige Geest. avondklok nodig. De twee voornaamste bellen toch waren toen nog niet erbij. Tenslotte gepakt. Een familie, bij wie ik ten wij met het meisje een koele dronk nuttigde, haar vader de 30 zitkamer gekregen. Meer vaart had de vorige avond, juist nadat km terug men naar de eetkamer was ge- Abeba naar net nospi- kogel dwars door de taaL Daar constateerde de doktér, dat er niets gebroken was, geen hersenschudding, alleen maar enige schipm- Je zoudt denken, dat je er nu van af bent, maar neen, papa ging met zijn dochter met- - een door naar de rech- ter. een aanklacht in te dienen en schade vergoeding te eisen. Als hij maar zeven ge tuigen heeft, die ver klaren, dat de chauf feur te hard reed, niet tijdig remde, of iets dergelijks, moet men een paar honderd gul den schadevergoeding betalen. En getuigen Afrika zijn er nog al gemak- bewe- kelijk te krijgen voor een kleine vergoeding, p een Men gaat er vanuit: zo'n mijnheer met een auto heeft meer dan ik en kan allicht wel wat betalen. De Waarschijnlijk zal deze opstand iets goeds ten gevolge hebben. Keizer Haile Selassie kan nu wel licht een beetje meer vaart zet ten achter de hervormingen, die hij al lang wil, maar waartej de feodale grootgrondbezitters- geriogspersonen zich verzetten. Uit het program van de opstan delingen neemt de vorst het een en ander over. Te hopen, dat hij slaagt. Hij is al 68 jaar en velen vrezen dat deze vorst zijn plannen niet meer zal kunnen verwezen lijken, omdat hem de tijd ont- Ethiopië, het land dat de naam had het rustigste land te zijn, komt toch ook ging. Een jonge Ethiopiër op een vliegveld met een bijbel in de hand dat doet een christen mens goed. Maarwat betekent voor dit volk die bijbel? Is hij plechtig heilig h®* dorp boek? Daaraan moest ik die mid dag van de eerste dag van mijn verblijf in Ethiopië denken. de Aanrijding rijding zijn allen lid van de Koptische Kerk, maar he laas brengen ze de geboden die ze kennen, niet erg in praktijk. 300 Op weg naar Wanji, Nederlanders op een suikerplan- Banneling kunnen denken: een mooi land huis ergens buiten van een rijke man. Het is heel wat anders. Hier woont al jaren op deze top als De gereformeerde predikant ds. H. A. Wiersinga is voor de kerstdagen en „oud en nieuw? naar Ethiopië gegaan om daar de Nederlanders die voor verschil lende maatschappijen werken pastoraal te dienen. Hij kwam onmiddellijk na de december-opstand in het land aan. In een eerste artikel beschrijft hij iets van zijn persoonlijke belevenissen in de dagen die volgden op de rebellie. Ds. Wiersinga werd in Medan tot predikant bevestigd. Hij diende die gemeente in de jaren twintig. Na zijn terugkeer in Nederland in 1929 stond hij nog in Vlis- singen en Leiden. Sedert 1947 is hij predikant in bijzondere zendingsdienst. Veel van de kerk merk je bui van de H.V.A. wonen, kregen ten Addis Abeba niet. Geen in het :en aanrijding. In een dorp, oog vallende kerkgebouwtjes. Wat waar markt gehouden werd, reed op de 110 km. lange weg van Ad- de chauffeur 30 km. Ineens steekt dis Abeba opviel, was niet het luisteren naar deze beweging ging in door. Waar bepaalde gedach- men ten moeten worden afgewezen, won« wordt niet verbeeld dat de kerk zangen eenzijdig is doorgeslagen naar de is vooi andere ikant. Dit boekje is geen bijeenkomsten polemiek, In de afgelopen week is het herderlijk schrijven van de ge nerale synode der Nederlandse Hervormde Kerk „De kerk en de pinkstergroepen" versche nen bij het Boekencentrum in andere "kant. Dit boekje Den Haag. Het is een ingelo- KgS? vig pastoraal antwoord gewor den, dat geschreven is vanuit een werkelijke bijbelse bewo genheid. In dit boekje breekt iedere neerbuigende gê"G^t."CHter"komt hoogmoed, die een kerk nog belangrijkste vragen uit de wel eens kan aannemen als het 108:50 kerkgeschiedenis aan wei eens Kan aannemen als het de uu dJt hoofdstuk bUjh gaat om kleine randgroeperin- dat de kerk zich niet alleen i gen, maar wordt met een diep deze „sekte" wil afzetten, Keizer Haile Selassie is een moedig vorst. Hij had een pracht van een krijgsplan klaar om zijn volk van de opstandelingen te be vrijden. Al was het niet nodig dat er lang en zwaar gestreden moest worden het feit, dat de keizer geen ogenblik geaarzeld heeft en na enkele dagen precies wist wat hem te doen stond, heeft hem bij zijn volk zeker groter aanzien ge- Een paar dagen na de onder drukking van de opstand kwam ik in Ethiopië aan. Op wel heel eigenaardige wijze maakte ik toch nog kennis met het ontzettende dat enkele dagen eerder gebeurd was. Toen ons Ethiopische vlieg tuig in Asmara een tussenlanding maakte en ik daar in het wel zeer povere restaurant van het vlieg veld zat, kwamen er aan hét ta feltje met gewone café-stoelen naast het mijne, drie jonge Ethio pische vrouwen en een jongeman zitten, allen geheel gekleed in diep zwart. Ze zaten zwijgend voor zich uit te staren. Ik vroeg me af wat dit nu wel voor mensen moch ten zijn. Wellicht, dacht ik, theo logische studenten van de Kopti sche Kerk, de nationale kerk van Ethiopië? Op een gegeven moment kwam er een wat oudere man binnen, trad op dit zwijgende zwarte ge- te stellen, die naast de ge- zeischap toe en ikuste plechtig een bundel van psalmen en ge-voor een op Ethiopische wijze: het bijzonder geschikt twee kussen eerst op de ene en dergelijke „secundaire" dan twee kussen op de andere een meisje van een jaar of 18 dwars de weg over. De chauffeur remde met geweld, maar het ar- of andere kerkgebouw, een kegelvormige heuvel. Boven op de top staat een huis. Je zou Gelovig pastoraal anlwoord aan de pinksterbeweging eredoctor in burgerlijk recht van Universiteit van Oxford slaat opstand neer en wil programma van opstandelingen uitvoeren uit. Midden in dit land leeft een kring Nederlandse christenen, on der wie ik de kersttijd mocht doorbrengen. ZIJ willen met el kaar leven uit de bijbel, naar het Woord Gods. Hopelijk helpen ook de enkele zendingsgenootschappen, die hier werken in medische en overheidsdienst er aan mee de nogal versteende oud-traditionele staatskerk meer evangelisch te maken. Alleen de open bijbel, het evangelie brengt leven, kan leven, echt nieuw leven geven aan Ethiopië. liederenbundel Vervulling de gemeente), wang. Ook hij ging zwijgend I waarachtig op de noodzaak van offervaardig- droefgeestig zitten staren. Pas i heid en een veelvuldiger deelne- enige tijd begon hij een zeer s i het avondmaal. met de (Duitse) kerkelijke ambten familielid keizer. De man heeft eens een opstand geleid. In plaats van de doodstraf kreeg hij als gratie ver banning. Men hoeft deze heuvel niet te bewaken (in ongeveer drie minuten loopt men er omheen), de man leeft er zoals eeuwen ge leden de pilaar-heiligen in Egyp te, zijn stil en teruggetrokken le ven. Hopelijk heeft hij evenals dat jonge familielid van de keizer op het vliegveld van Asmara, een bijbel bij zich. En hopelijk maakt hij er een gebruik van. Zo als die vroegere pilaar-heiligen in volle overgave den Heer dienden. Ethiopië is een ongelofelijk in teressant land. een heel apart land. Zoals op de velden de men sen achter hun geiten en koeien lopen, zo liepen de herders van Abraham en Lot. Zoals hier de stallen zijn, zo was eens Bethle- hems stal. En zoals hier de her- ^-Irttüitdrtrü-ü-Cr-Ci-tt-it-Crü-tiit-Cr-trtr-CrCrir-b-ü-Crü-tritïrir-Crü-üïririrti-CrirCi-ü-trtrü-ü-k jj g 1 Van een huis komen huizen ■H /IP 'n gegeven dag belandt jeugdleider Sybe bij z'n be- 3 nedenburen. Nader bepaald: op 'n zondagmiddag als 't ■d stortregent en alle voetbalvelden in Europa zijn afgekeurd, «- zodat de mensen overal thuis zijn. Ja dat kan ik nu wel J* zo kalmpjes noteren, maar voelt u hoezeer de Friese dorps- Cf g jongen ondertussen stadsmens geworden is? Hij kent zijn naaste buren niet eens, terwijl ze nog wel op dezelfde trap ■d wonen en stel daar tegenover eens de manier waarop ij- men ten plattelande de wezenlijke nabuurschap beleeft! Maar tegelijk gaat Sybe, opnieuw als stedeling, uit van het 4 axioma dat iedereen 's zondags in een of ander stadion zit, 4 terwijl in Sybe's ouderlijk huis sport als zodanig hoogst d zelden en sport op zondag onder geen enkele voorwaarde 4 S ter sprake kwam. g Het mooiste hoofdstukje is wel ont- ket laatste: „De kerk en de vraag de vervulling Zo werd dit boekje allerminst :n goedkope afwijzing, maar de HeilG geeft het evenmin een goedkope de oplossing: „Het geheel blijft een groot mysterie van genade" Geen gesprek Iedere buitenlander kan eigenlijk de weg vinden tus- het bureau. Dan ,Kunt u mij ook zeggen, mijn- Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER Maar daarom juist behoort het Ethiopiër een hUbel In de hand neralsuperintendenten. bisschop- de superintendenten, de ge- heer de superintendent, hoe het t met al die kerkelijke besef van eigen tekortkomingen gezocht naar de schriftuurlijke lijn. Maar evenmin wordt in vi- x worut tereent argewezen. dit boekje met sejubel een be- 0ok »vordt de gedachte atgeuc- schouwing van de Heilige Geest binnengehaald, die de toets foofswaarheid. Ieder gemakkelijk antwoord armoede i-ordt terecht afgewezen. gelezen te worden door ieder die in aanraking komt met n van de pinksterbeweging, droeg. Ik dacht: Met deze probeer ik in het vliegtuig sprek aan te knopen. Maar he- Kirchcnprasidenten? ge- Troost u, de Duitsers kunnen het ook niet, getuige bet kerkelijke i^tendent"' nog door gelovigen die de laas, ik kreeg niet de minste cabaret dat in de afgelopen i eigen hart zijn gaan kans: ze reisden eerste klas en gen i dat i nieuwe uitstorting van de Heilige Geest nodig is: „want in dit opzicht staat een van de bijbelse kritiek niet kan ding vast: De Heilige Geest Is in beseffen. De Hervormde Kerk ze,fs ln d,e k,as kregen ze nog een had met het heeft met dit boekje een dienst bijzonder appartement, bewezen aan alle kerken van ons Qp het vliegveld vai land. Abeba mocht niemand „Kunt u dat woord ook verta len?" „Superintendent betekent let- weerstaan. ollield op de Pinksterdag aan de gemeente gegeven. En daarom be lijdt de kerk ook: ik geloof (in) Dit schrijven gaat uit v conclusie uit het gereformeerde de Heilige Geest, rapport over de stand van het geestelijk leven, het zogenaamde Vcmchralingsrapport: De kerk êi*é'tie"e wa'aVhêidTt'aan.'Duidï LAUSANNE Ds. J. M. Hoekstra de leider deze zinsnede geciteerd. Vanuit dit besef is dit hele boekje door- maar ook kant. We zien hier het besef verblijdende poging kerk geen genoegen mag tieve werkelijkheid (de daad met deze stand van gees- God g v *":_J werkelijkheid moet worden ALLEEN MAAR TENT? Op de leidstersdag van de Band van Ned. Her- HanH vaCn voiTiide Meisjesverenigingen op geref. grondslag te"verbinden mat hia'd ds- s- Oerssan een referaat „De vroutv in de subjectieve werkelijkheid (de de gemeente". Over de toekomstige theologische beleving). Niet iedereen zal hele- vragen zei hij onder meer: Met evenveel recht alg over dc ontdekking van de vrouw kunnen wy spreken over de ontdekking van dc gemeente. Wy gaan een theologische ontwikke ling tegemoet waarin liet gemeente-zijn, dc gemeen schap cn de gaven van de Heilige Geest, die immers veelsoortig zijn, een belangrijke rol gaan spelen. De kerk put immers altijd winst uit haar verlies. Hot verlies is, dat dc kerk teruggedrongen wordt op een klein terrein midden in een zich afwendende wereld. Dc tijd, dat het volksleven door kerk en evangelie diepgaand werd beïnvloed, is veelszins voorby. Er zijn er die dat toejuichen, ma|r ik noem het verlies. Dat neemt niet weg, dat deze teruggang, behalve hier en daar een soort paniekstemming, ook een nieuwe bezinning heeft gewekt op het gemeente-zijn cn haar eigenlijke dienst in en aan dc wereld. Het knelpunt van de nieuwere theologie zul blyken het ambt te zijn. Gaat het kerk-zijn op in de dienst of is er ook een ambtelyke kant aan? Is de kerk alleen maar een tent, die voortdurend wordt opgerold en meegenomen op de tocht door de wereld, of is zy ook een gebouw, een inzetting Gods met een wat hechtere struktuur? Ik stip dit alleen maar aan om even te laten zien waar in de toekomst dc theologen dc degens over zullen kruisen. De winst is in elk geval, dat wij zyn gaan zien dat de kerk niet opgaat in de ambten. telijke zaken. Reden In een eerste hoofdstuk wordt de reden van dit herderlijk schrij ven besproken. Natuurlijk is de eerste aanleiding de sterke groei van de pinkstergemeenten maar „ias olcllcll ut dit boekje verheelt met dat ook je gaVen uit de begintijd ook maal de zin onderschrijven: dat „de gaven van de Heilige Geest uit de Handelingen" niet „alleen maar voor de begintijd waren". In zijn algemeenheid is deze zin zeker juist. Het blijft voor ons zelf echter nog altijd de vraag of je omgekeerd mag stellen dat al- anleiding was de situatie de kerk zelf. Men is dankba voor de vele tekenen van vernic U1 0 wing, maar „dit alles neemt niet schrijven want' weg dat, naarmate wij verder de oorlog afkomen, het steeds dui delijker wordt dat een onmisken baar betoon van geest en kracht nodig is, wil ons werk niet ver zanden in routine." In de volgende hoofdstukken komt de geschiedenis van de pinksterbeweging aan de orde, en de boodschap die zo sterk de na druk legt op de Heilige Geest. Het antwoord van de kerk is door en door bijbels. Er worden maar geen beweringen gedaan; bepaalde aspecten van deze be- tijd geldig zijn. Trouwens enigszins leeft deze vraag ook wel bij de opstellers van dit schrijven want een paar zinnen verder zeggen ze: „Dat wil niet zeggen, dat Christus op precies de zelfde wijze zal werken als eer tijds". Gehoorzaamheid Duidelijk wordt gezegd dat de enige weg naar de vervulling van de Geest is de weg van Gehoor zaamheid en ook dat deze ver vulling alleen tot doel heeft ons toe te rusten tot dienstbetoon. Als een weg tot de vervulling sociologische bezwaren. Hier is gemeentelijke kerkdiensten, op de Het toneel stelt de studeerkamer terlijk hoofdopziener." voor van een „superintendent," >.Hm, dat zou ik kunnen begrij pen als de dominee de opziener was, dan zou degene die boven hem staat dus het toezicht moe ten hebben op alles waarover hij het opzicht heeft, maar...." „Wacht even, beste vriend. Er zijn bovendien hier en daar nog generalsuperintendenten. Of als u het vertaald wilt hebben gene- I .de bisschop....-" „Dat weet ik. Het is alleen jammer dat ze in de kerk geen epauletten dragen, zodat je al die rangen vergeeft u me. al die ambten uit elkaar kunt houden." „Onze bisschoppen dragen het SPORT dat was iets voor door de week, en dan nog met mate, want het land werk zelf hield destijds de nodige spieren wel in training en 's avonds of op vrije midda- gen voor zover die beston den! voelde men meer voor andere amusementen. In elk geval: Sybe is me de stadjer wel! Nu ben ik in stilte benieuwd wat U daar op aan te merken hebt. Het is helaas 'n vruchteloze nieuwsgierigheid zo in 't begin van een nieuw jaar, wanneer er zoveel giften en zo veel gelukwensen ontvangen en verzonden zijn dat niemand meer 'n mond opendoet. Nog daargelaten dat ik helaas niet van alle lezers in de afgelopen weken, of zelfs in de laatste dertien jaa veel heb mogen vernemen. Maar indien U be zwaren mocht koesteren tegen Sybe's visie omtrent de zon dagmiddagbesteding in steedse sfeer, dan wilde ik graag bij 't begin beginnen en vooreerst enkele appeltjes schillen over de vraag of het christelijk verantwoord is om hedendaagse flats te bouwen, daarin met dozijnen andere gezinnen opgebor gen te worden en vervolgens deze medebewoners nimmer te leren kennen. "DAS ALS we nadrukkelijk hebben vastgesteld dat dit de mo- L deme wijze is om vooral niet de hoeder van onze broeder te zijn, en als we over die hindernis zijn heen geklauterd tot mede-leven bekeerd hebben, ben ik bereid zou ik liever is: Sybe belt i dat spreekt Lieve «leugd wat zijn we elkaar op een goed mo ment tegengevallen. Dat was juist niet kuu.-tinatig aau Lausanne: Wc kregen bepaalde dingen van elkaar in de galen, we zagen ineens, dat er toch stiekum dn hoekjes van de Assemblee confessioneel gedaan werd. Met alle gemeenschap pelijkheid in de discussie, in de bijbelstudies, in dc feestav onden, in de nacht gesprekken en in nog veel meer bleek toch, dat we het op essentiële punten niet konden laten terug te kruipen in ons confessio neel bastion. Niet, dat we dun direct in de scliiet- honding gingen liggen. Ach neen, dat doe je pas als anderen je vesting te na komen. Maar het was al zo in-pijnlijk, dat men elkaar in de vertrouwde muizen gaatjes zag kruipen. GOMARUS-ARMINIUS „Tijd errukkelyk bisschopsknus." „Wat betekent dat woord bis schop eigenlijk?" „Het woord bisschop komt uit het Grieks en is een opziener." „Nu begrijp ik er helemaal niets meer van. De man van de hoogste rang heet een opziener daar het was al zo en de man die onder hem staat ertrouwde muizen- een generaal-hoofdopziener?" „Ja, daarom heeft ook een van onze zelfstandige provinciale ker ken de titel generalsuperinten- dent vervangen door „Propst- Taak" over de ..In ieder geval lijkt me dat wel een verbetering." „Eigenlijk niet. Propst komt van een Latijns woord dat ver taald luidt...." Noodzakelijk vond ik het echter ook, tc zeggen, dat ik evenmin als een discipel van Gomarus, de tegen stander van Arminius en de grote man van de Dordtsc synode, beschouwd wens te worden. In princapieel opzicht kies ik voor de Dordtse synode ^er0' .Maar bekommert^ u zich en dus tegen Arminius, maar dit betekent niet, dat ik wat er op die synode gebeurd is, toejuich. Het te gendeel is het geval. Ik kan dat gebeuren alleen maar betreuren vanwege de vele misverstanden en niet min der vanwege de m.i. wereldse wijze waarop de Dordt se vaderen de remonstranten behandeld hebben. toch niet i i woorden. Ik i ker u: bij ons in de kerk ken nen we geen meerderen en min deren. Bij ons heeft niemand iets te zeggen. En wie zou zich bij ons ook maar iets willen laten gezeggen. om dat tweede vraagstuk onder de loupe te gezien ik aan 'n nieuw verhaal begonnen ben, niet-in de rede gevallen worden. De hoofdzaak i bij z'n benedenburen aan en stapt er binnen. „Ha, meester!" zegt die benedenbuurman ei. boekdelen. Het betekent dat hij zijn bovenbuurman wel kent; dat hij weet wat die voor de kost doet; en dat hij bovendien nog weet wat deze arbeid inhoudt. Alleen clubjongens noe men een jeugdleider namelijk „meester". Daarmee staat de ze apart van de overige mannelijke krachten in zo'n huis. Daarmee wordt die wonderlijke mengeling van vertrouwen, sympathie, gehoorzaamheid en recalcitrantie aangeduid, die ook binnen de schoolmuren de lieve jeugd boeit. „Ha. mees ter! Daar doe je goed aan om eens aan te komen. Je hebt zeker gehoord dat we vroeger op club gingen waar jij nu werkt! Ik en mijn vrouw zijn daar zowat opgegroeid.Daar komt ze net. Sarie-meid. zet gauw thee! Nou krijgen we ein delijk een bezoek uit onze ouwe buurt!" CARIE-MEID hoeft al geen thee meer te zetten: ze staat y met d'r hummels èn de theepot lachend in de deur. Ze is flink en vrolijk en gezond en zonnig: haar hoeft niemand adviezen te geven wat ze op bepaalde momenten moet pre senteren. Waarschijnlijk is ze de baas in huis; dat kun je aflezen aan de frisheid en ordelijkheid van haar woning en aan de mr.nier waarop de kleuters rustig met elkaar weten te spelen, alsmede aan duizend andere kleinigheden. Doch, een ka is ze beslist niet. „Mijn vrouw vertelde me daar al iets van bekent Sy be. „Dan kunt u me wat vertellen over de goeie ouwe tijd. Ik kom nog maar pas kijken, hier in de stad!" „Nou, wij kunnen heel wat vertellen, niet Sarie?" De man lacht. Het is een gek verhaal en tegelijk 'n goed verhaal. Maar één ding voorop: je doet goed werk, meester! Je moet straks ons huis maar eens zien, en dan moet je in de gaten houdei. dat we 't nooit zover gebracht zouden hebben zonder ons clubhuis. We zouden „Meester" zegt Sarie. „Ik zeg altijd: van 'n huis komen huizen. Zet één clubhuis neer en je weet vooruit dat er do zijnen gezellige woningen door komen. Als we eenmaal gezien hebben, hoe 't kèn dan willen we geen ellende en narig heid meer!" En als we dat nu maar onthouden: VAN EEN HUIS KOMEN HUIZEN! WIJKPREDIKANT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 17