badhanddoek
Radion
Alleen werktijdverkorting
zonder prijsverhoging
KRONIEK
Twee „weken van gebed"
voor kerkelijke eenheid
lïfHf
■11113
Wisselwerking nodig bij
goede schoolleiding
Kunstgebit?
Een woord voor vandaag
Grote sterren smeken
om kleine rollen
Vvikcdk
BESCHUIT!
2
I
KWESTIE-SMITS IN SYNODE
Als een van de eerste is in
het Jiervormd Weekblad" ds. H.
G. Groenewoud ingegaan op het
telexbericht van enige weken ge
leden waarin werd medegedeeld
dat het moderamen op de volgen
de zitting van de hervormde syno
de verslag zal uitbrengen van zijn
besprekingen met prof. dr. P.
Smits. Hij schrijft onder meer:
f)NS wordt niet duidelijk gezegd,
v-f welke weg dit is. Maar als het
breed moderamen deze weg heeft
gevolgd, dan is het, blijkens dit be
richt de weg van besprekingen van
het breed moderamen der synode
met prof. Smits. Alleen, dan is het
de vraag of dit alles is, óf dat er
nog iets Dij komt. Het moderamen
deelt nl. mee, dat het resultaat van
deze besprekingen ter kennis van de
synode gebracht zal worden, die 6
en 7 februari 1961 vergadert. Be
hoort bij de ..weg die de kerkorde
voor dergelijke aangelegenheden
aangeeft", ook dat het resultaat der
besprekingen in de synode ge
bracht moet worden? En moet de
synode dan ten langen leste een
uitspraak doen; volgens de kerkor
de? Zo dit het geval is, en dat moe
ten we dunkt me wel uit de han
delwijze van het breed moderamen
afleiden, is de zaak nu nog niet af
gelopen.
is niet gebruikelijk, publikaties te
doen over een zaak, die nog in be
handeling is. Trouwens, dit telex
bericht zegt eigenlijk niets. Want er
wordt over de inhoud en het resul
taat der besprekingen niet gerept.
Op zichzelf volkomen terecht!
Maar welke zin heeft het, nu me
de te delen, dat deze besprekingen
hebben plaats gehad?
Dr. Buskes heeft kortgeleden
naar de pen gegrepen, naar aan
leiding van nieuwe uitlatingen van
prof. Smits. Wil men, door een
dergelijk bericht de onrust die hier
door opnieuw werd gewekt, wegne
men? Wil men ongeduldigen de
verzekering geven, dat er heus wel
wat aan wordt gedaan? Maar denkt
men dat te kunnen doen met een
dergelijk nietszeggend bericht? Be
rust dit niet op een zeer bedenke
lijke onderschatting van het kerk
volk? Bovendien men heeft nu al
zo lang gewacht, die zes weken tot
de vergadering der synode kunnen
er nog wel bij. Of bedoelt men met
dit bericht iets anders?
Wij kunnen ons tenminste moei-
lijk voorstellen, dat bij deze me
dedeling niet een bepaalde bedoe
ling voorzit. In het algemeen is
men niet zo erg scheutig met me
dedelingen ,,uit de keuken". En de
synodale agenda wordt kort te vo
ren immers toch summier meege
deeld. Waarom van dit punt nu een
apart bericht?
Kortom, wij vinden dit bericht
maar een eigenaardig geval.
RUSSISCHE BAPTISTEN
In het weekblad van de Unie
van Baptisten Gemeenten heeft de
emeritus-predikant ds. Louw
geschreven over de eigen achter
gronden van de Baptistengemeen
ten in Rusland:
HET Rusland van heden heeft
zijn eigen achtergronden, die zo
geheel anders zijn dan die van ons
land. Men begaat daardoor fouten,
en een daarvan is, zegt genoemde
prof. „dat men maatstaven aan
legt, die ontleend zijn aan stabie
le democratieën met een lange
traditie van geestelijke vrijheid.
Rusland moet men vergelijken met
de tsarentijd en met de tijd van het
Stalinisme. Dan kan men niet an
ders zeggen dan dat de burgers der
Sovjetunie een in hun historie on
gekende vrijheid genieten en deze
ook waarderen en voor geen an
der maatschappelijk stelsel willen
ruilen."
De Russische staatskerk stond uit
de aard der zaak bij het uitbreken
van de revolutie op wankele voeten.
Dc tsaar was als zodanig ook
hoofd der Kerk, en de Kerk was
dienares van de staat
Het communisme sneed deze
band door en toen kreeg de Russi
sche Kerk het moeilijk. Ze moest
nu plotseling op eigen benen staan,
voor eigen onderhoud zorgen, en
was niet meer in staat om zich te
gen de buitenkerkelijke stromin
gen in dat land te verzetten door
middel van het verbannen van bui
tenkerkelijke gelovigen naar Sibe
rië. Wie bedenkt hoe zeer de vrije
predikers bemoeilijkt zijn in hun
werk en soms voor vele jaren
naar Siberië werden verbannen om
hun invloed op het volk te breken,
zal kunnen begrijpen dat o.a. de
baptisten (thans verenigd met de
Evangelischen) zich onder de hui
dige overheid gemakkelijker bewe
gen en genoeglijker leven, dan in
het tsaristisch verleden. Vergelijkt
men de maat van hun vrijheid van
godsdienstig leven en werken met
de onze, dan valt het sterk in hun
nadeel uit, maar plaatst men die
tegen de achtergrond van de laat
ste eeuwen voor de Oktoberrevolu
tie, dan is er in Rusland in dit op
zicht heel wat gewonnen. Wie het
de Russische Kerk en de baptisten
gemeente in Rusland euvel duidt
dat zij het communistische regiem
aanvaarden en zich niet geroepen
achten om tegen het communisti-
sche stelsel als zodanig te ageren,
moet toch eens bedenken hoeveel,
in zichzelve onjuiste gewoonten,
-* ten voor wat ze
vangelieverkondi-
t kunnen hebben.
ien kruistocht te
gen georganiseerd, maar bet godde
lijk licht op de kandelaar gezet en
alom rondgedragen. Had hij daar
bij niet het voorbeeld van de Heer
zélf, die voor de activiteiten van
Israël's vrijheidspartij 6lechts een
waarschuwing had?
Men betichte de gelovigen in
Rusland niet van slapheid. Van be
ginselloosheid of hoe schandelijk
ware dat van geheime agenten
I te zijn voor de Sovjetunie.
Ook deze januarimaand zullen
evenals in de laatste jaren twee
gebedsweken gehouden worden,
waarin men zal bidden voor de
eenheid der kerken. De ene gebeds
week gaat uit van de Wereldraad
van Kerken en van de Franse
rooms-katholieke Unité Chrétien-
ne die bewust dezelfde week ge
kozen hebben, en wordt gehouden
van 18 tot 25 januari; de andere
wordt georganiseerd door de
Evangelical Fellowship (in Neder
land Evangelische Eenheid) en
wordt van 3 tot 9 januari gehou
den.
een zijn", in de Duitse kathedralen, in
de Burmeese kapelletjes met de rie
ten daken, in de Nederlandse kerken
en in de sober witte koloniale kerkjes
in Amerika. In ieder land en in elke
streek zal men het weer anders doen.
Op sommige plaatsen houden de ver
schillende kerken hun diensten op de
zelfde tijd en op andere plaatsen ko
men alle christenen, welke overtuiging
ze ook hebben, in dezelfde dienst bij
elkaar.
Evangelische Eenheid
De gebedsweek die wordt georgani
seerd door de World Evangelical Fel
lowship. is ontstaan in 1846, als een
week waarin de protestanten in Enge
land baden voor alle Britse kerken.
Vanaf deze tijd begonnen de kerken op
te leven en dit vond zijn hoogtepunt,
in 1859, toen een enorme opleving plaats
vond in de kerken en meer dan mil
joen mensen zich bij de protestantse
kerken in Engeland aansloten.
Vele mensen waren ervan overtuigd,
dat de vele gebeden van de gebedswe
ken hiertoe hadden bijgedragen. Het
nieuws van deze opbloei verspreidde
zich snel en toen het een groep zende
lingen in India ter oren kwam. schre
ven zij naar Engeland om te vragen
of ook hun gebied aan deze gebedsweek
deel mocht hebben omdat zij zo hard
een zegen voor hun werk nodig had
den. Aan dit verzoek heeft men gehoor
gegeven en zo ontstond de gemeenschap
pelijke gebedsweek. waaraan steeds
meer mensen en kerken deel genomen
hebben.
In Nederland staat deze gebeds
week onder leiding van de Evange
lische Eenheid. Men heeft er
bedsrooster voor opgesteld, dat men
kan volgen, als men aan deze week
deel wil nemen. Het rooster is ver
krijgbaar bij het secretariaat van de
Evangelische Eenheid, Zuid-Boulevard
137, Katwijk aan Zee.
De gebedsweek van de Wereldraad
van Kerken, vindt zijn ontstaan in 1908,
toen twee anglicaanse geestelijken voor
de eenheid der kerken zijn gaan bid
den. Een van deze twee werd rooms-
katholiek, en hij nam zijn idee mee
naar deze kerk. Met pauselijke goed
keuring werd tóen jarenlang een week
gehouden, waarin men bad voor de her
eniging der kerken met Rome.Lang-
zamerhand is dit thema veranderd en
ging men bidden voor de eenheid „vol
gens de wil van Christus op Zijn wijze
en op Zijn tijd". Sindsdien zijn ook
protestanten dit gebed mee gaan bid
den.
Deze gebedsweek wordt nu eeor
laniseerd door de Wereldraad van Ker-
:en en van de rooms-katholieke Asso
ciation Unité Chrétienne. De protestan-
1 ~n de rooms-katholieken geven hier-
aparte gebedsbrieven uit; er zul
len dit jaar een miljoen exemplaren
van gedrukt worden in meer dan 12
talen. Dit jaar zal het thema van deze
week zijn „Ik ben het licht der we
reld". De gebedsbrief kan men ver
krijgen bij de Oecumenische Raad,
Janskerkhof 15 in Utrecht.
(Van onze sociaal-economische
redactie)
Na overleg met het College van
RÜksbemiddelaars heeft het be
stuur van de Stichting van de Ar
beid aan het college een voorstel
gedaan tot regeling van de ar
beidstijdverkorting. Het bestuur
van de stichting, waarin de ver
tegenwoordigers van alle centrale
BEZITSVORMING
Een commissie, ingesteld door het Cen
trum voor Staatkundige Vorming, heeft on
derzocht of effecten een nuttige rol kun
nen spelen bij de bezitsvorming voor de
reer kleine en paa beginnende spaarders.
De commissie is tot een „algemeen nega
tieve conclusie" gekomen. De T ij d D c
Maasbode schrijft naar aanleiding
hiervan: „Deze conclusie het is merk
waardig dit to moeten constateren is
echter niet juist, omdat liet rapport wel
verreweg de meeste vormen van effecten
bezit voor de spaarders waarom het gaat
ongeschikt vindt, maar een duidelijke uit-
rondering maakt voor het deelnemen in be
leggingsmaatschappijen. Met name wordt
gezegd, dat het gewenst is aan het beleg
gingsfonds verdere uitbreiding te geven.
Dat is zo negatief nog niet.
Dat de commissie haar conclusie nielti
graag als negatief aangemerkt ziet, schuilt
waarschijnlijk in de bezwaren die zij heeft
tegen het plan van de regering bepaalde,
speciaal op bezitsvorming afgestemde, be
leggingsmaatschappijen een vrijstelling van
vennootschapsbelasting te geven. Liever
zag zij een algemene vrijstelling voor
beleggingsmaatschappijen. Zij stelt die
echter niet omdat daarmee de bezitsvor
ming voor de kleine spaarder gediend
zijn, maar omdat zij die eis, geheel los
van bezitsvormingsgedachten, fiscaal recht
vaardig vindt. Mogelijk heeft de commis
sie, waarin beleggingsspecialistm 6terk ver
tegenwoordigd waren, wel gelijk- Wij heb
ben daar nog geen oordeel over. Wel is
het echter duidelijk, dat met dit pleidooi
het accent in het rapport verspringt van
de bezitsvormingspolitiek, waar het eigen
lijk om begonnen is, naar de fiscale poli
tiek. Dat is niet per sc slecht; het een kan
misschien met liet ander samengaan. De
lezer loopt echter wel het gevnar daarmee
het zicht op hoofd- en bijzaken te verliezen.
Hij zou zich met enige ergernis kunnen af
vragen of een „algemeen negatieve conclu
sie" over een bezitsvormingsooderwerp wel
het meest geschikte startblok is voor een
algemeen positief pleidooi voor belasling-
faeiliteitcn. Wij «ouden dat die leser niet
kwalijk nemen"
werkgevers- en werknemersorga
nisaties in Nederland zitting heb
ben, gaat uit van de gedachte,
dat bij vernieuwing van een c.a.o.
in ieder geval de mogelijkheid
moet bestaan de arbeidstijd te
verkorten, echter niet verder dan
tot 45 uur per week.
Het zelfde zal moeten gelden voor
afspraken tussen werkgevers en
werknemers in een bepaalde bedrijfs
tak, indien het College van Rijksbe
middelaars deze afspraken heeft ge-
sanctionneerd. In beide gevallen zul
len de kosten van de arbeidstijdver
korting opgevangen moeten worden
met een stijging van de produktivi-
teit of er zullen compenserende maat
regelen tegenover gesteld moeten
worden. Ook geldt in beide gevallen
dat de ondernemers moeten verkla
ren de prijzen niet te zullen verho
gen als uitvloeisel van de werktijd
verkorting.
Voor afzonderlijke ondernemingen,
waarvoor geen afspraak bestaat en,
waarvan de betrokken c.a.o. nog niet
afloopt, zal een verkorting van de werk
tijd tot gemiddeld 47 uur per week toch
mogelijk zijn, ook al weer indien de
prijzenverklaring wordt afgelegd.
Om een al te grote administratieve
rompslomp te voorkomen is het College
zelfs bereid in de nog niet aflopende
contracten een bepaling te doen opne
men. waarin de 47-urige werkweek fa
cultatief wordt gesteld. Alleen de prij
zenverklaring zal dan nog aan het Col
lege per onderneming moeten worden
overgelegd.
In gevallen waarin ook geen bepaling
over werktijdverkorting tot 47 uur is of
wordt opgenomen in de contracten,
blijft een aanvrage om goedkeuring de
werktijd tot 47 uur te verkorten per on
derneming noodzakelijk. Het College zal
dan het advies van een betrokken be
drijfstakinstantie zoals een vakraad in
winnen. Het toestaan van werktijdver
korting zou het College in deze geval-
Nieuwe Engelse
bijbelvertaling
In Engeland zal dit jaar een volkomen
nieuwe vertaling van het Nieuwe Testa
ment in de handel worden gebracht,
waaraan 13 jaar is gewerkt
Deze uitgave, bekend als „de nie
Engelse bijbel", wordt door Britse kerke
lijke leiders beschouwd als de belang
rijkste vertaling sinds Jacobus I van
Engeland 350 jaar geleden de door de
Anglikaanse Kerk „geautoriseerde versie"
in het licht gaf.
De nieuwe, up to date gebrachte ver
aling van het Nieuwe Testament tracht
e betekenis van de oorspronkelij
Griekse en Hebreeuwse manuscript
opnieuw weer te geven.
Zij is gemaakt door een gemengde
commissie van allo kerken in Engeland
met uitzondering van de rooms-ki
lieke onder voorzitterschap vai
bisschop van Winchester.
Het nieuwe werk zal in maart worden
uitgegeven door de drukkerijen van de
universiteiten van Oxford en Cambridge
en de eerste oplage zal een half miljoen
exemplaren tellen.
Het is de bedoeling, het Nieuwe Testa
ment te doen volgen door een nieuwe
vertaling van het oude, die echter niet
eerder dan over zeven jaar voltooid kan
izijn.
len ook aan een vakraad kunnen dele
geren.
Indien tengevolge van tussentijdse
werktijdverkorting achteraf toch enige
kostenstijging in de bedrijven blijkt te
zijn opgetreden, dan zal bij het aflopen
van de contracten deze factor meespe
len als de ruimte voor loonsverhoging
moet worden vastgesteld.
Buiten goedgekeurde afspraken
•a.o. om zal in geen bedrijfstak werk
tijdverkorting beneden de 47 uur moge
lijk zijn, tenzij er in bepaalde gevallen
(per onderneming te bezien) sprake is
van een noodsituatie. Een dergelijke si
tuatie bestaat, indien vrijwel alle be
langrijke andere industrieën jn de na
bije omgeving reeds tot een kortere
arbeidsweek zijr overgegaan. Ook in de-
Schoolkrantredacties
krijgen Europese
voorlichting
Ruim 200 leerlingen van middelbare
kweekscholen uit het gehele land zullen
deze week in het Evert Kupers-oord in
Amersfoort college lopen in Europese
Droblemen. Deze jongens en meisjes van
zestien tot negentien jaar, die redacteur
zijn van schoolbladen, zullen door des
kundigen worden voorgelicht over de
Europese eenwording en verschillende
aspecten ervan.
"Iet is de bedoeling dat de deelnemers
de conferentie, die duurt van dir
3 tot donderdag 5 januari, artikelen
de Europese integratie schrijven die kun
nen worden samengevoegd in een ge
meenschappelijke schoolkrant. Deze krant
zal in maart, ter gelegenheid van de
„dag van Europa", verschijnen. Naast
artikelen zullen de schoolkrantredacteu
ren ook foto's, gedichten, tekeningen,
karikaturen en anekdotes kunnen leveren.
De conferentie is mogelijk gemaakt
door de Europese prijs die prins Bern-
hard in september door de raad van
Europa kreeg toegewezen ter erkenning
van zijn verdiensten op het gebied van
de Europese eenwording. De Prins heeft
indertijd een deel van het geld a
Europese beweging geschonken, e
deel daarvan wordt nu voor de jeugd-
conferentie in Amersfoort gebruikt.
NED. IIERV. KERK
Aangenomen naar Warnsveld, tweede
pred. plaats (toez.): P. H. Borgers te
Birdaard, die bedankte voor St. Pancras;
naar Hoogvliet: J. C. Bregman te Ber-
gentheim.
Bedankt voor Deventer (toez.) vac. J
W. Schipper: H. C. Kranendonk te
Emmen.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen IJsselstein-Benschop: A. I
Koffeman te Nijkerk; te Onnen (Gr.) en
te Woudsend: H. Steendam, kand. te
Helpman (Gr.); te Giessen-R ijs wijk: C.
Stam, kand. te Goes.
Aangenomen naar Wassenaar (Z.): E.
Pijlman te Rotterdam (Kralingen).
Bedankt voor Siddeburen: M. N. de
Wolf te Klazienaveen; voor Leiderdorp,
derde pred. plaats: B. G. de Valk te
Heerenveen.
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Aangenomen naar Urk: Tj. Boersma te
Drogeham.
CIIRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Den Helder: J. P. v. d.
Boomgaard te Thesinge en W. de Graaf
te Broek onder Akkerwoude.
BOND VAN VRIJE EV. GEM.
Beroepen te Meppel: J. Moerland te
Gorcuin.
Bedankt voor Rotlerdam-Z.: Q. v. d.
Vrie te Veendam.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Aangenomen naar Sioux Center, Iowa,
V.S.: C. Hegeman te Genemuiden (voor
heen te Sioux Center), die bedankte voor
Scheveningen en voor Werkendam.
Bedankt voor Poortugaal: A. Vergunst
te Rotterdam-C.
EVANG. LUTH. KERK
Aangenomen naar Hilversum: G. Fafié
te Amsterdam.
HOOFDENCONFERENTIE VAN HET C.P.S.
(Van een onzer verslaggevers)
^"NIE aan knie zat men maan-
dagmorgen in het conferentie
oord Woudschoten bij Zeist op de
conferentie voor hoofden van
scholen, georganiseerd door het
Christelijk Paedagogisch Studie
centrum. Wel een bewijs hoezeer
het onderwerp „schoolleiding" op
dit moment in de interessesfeer
staat. Want ook de enkele dagen
tevoren gehouden contactvcrga-
dering voor hoofden van scholen
door de P.C.O.V. was druk
bezocht.
De heer W. P. van den Blink, ge
meentelijk inspecteur van het lager on
derwijs te Rotterdam, besprak het on
derwerp gezien vanuit de inspectie.
Er zijn vier instanties die met de lei
ding van de school te maken hebben,
althans wanneer men er vanuit gaat,
dat leiding geven wisselwerking insluit:
het bestuur, de ouders, het personeel
en de kinderen.
Het bestuur zal er allereerst op r
ten letten, dat de school zich houdt
haar grondslag. Zolang er helaas, nog
niet te denken valt aan één besturenor
ganisatie voor heel het protestants-chris
telijk onderwijs, zijn de meeste scholen
aangesloten bij Chr. Nat. Schoolonder
wijs, Geref. Schoolverband of Chr. Volks
onderwijs, Dit zal moeten blijken uit de
gang van zaken op school.
In dit verband noemde de heer Van
den Blink ook de naamgeving der scho
len. Wanneer men aan een nieuwe
school een naam geeft, houdt die naam
een eigen programma in, dat straks
schoolleiding te maken hebben, in over
eenstemming met de wet der liefde hun
werk zouden doen.
De heer J. Vrijhoef, hoofd van een
school te Amsterdam, besprak ditzelfde
onderwerp gezien vanuit dc dagelijkse
praktijk.
die naar Johannes Calvijn genoemd is,
heeft allicht een heel ander karakter
dan de school die „De woelige roef"
heet.
Het voorgeslacht was met die naam-
:eving bedachtzamer dan de tegenwoor-
tige generatie. Het komt nu wel voor
lat men de naam van een figuur uit
de historie van het christelijk onderwijs
neemt, maar dat later bij onderzoek
geen der oudere leerlingen, ja zelfs de
onderwijzers praktisch niets weten van
de man wiens naam de school gedurende
heel haar bestaan meedraagt...
Wensen
Advertentie
Met Dentofix zit het steviger
Dentofix vormt een zacht, beschermend
laagje en houd) het kunstgebit veel vaster
«n veiliger op zijn plaats. Het zit prettig en
men kan rustig eten. lachen, niezen en
•preken, in vele gevallen even gemakkelijk
els met een natuurlijk gebit Dentofix ver
mindert de voortdurende angst voor los
raken en verschuiven van het gebit en voor
kom' verwonding van het gehemelte Den-
tofii houdt ook de adem fri*. Geen onaan
gename smaak of hinderlijk gevoel. Prijs
per strooibus slechts f. 2,35, bi| apotheken
en drogisterijen.
Kan een mens in onze tijd nog wandelen met God zoals wé,
dat lezen van Noach en Henoch? We horen nog al eens zeg
gen, dat in onze moderne maatschappij dat eigenlijk niet
mogelijk is. Het gevolg is, dat duizenden proberen christelijk
te zijn, zonder de uiteindelijke consequenties van het geloof
te willen dragen. Men probeert het met God op een akkoordje
te gooien. Daar ligt juist onze grootste moeilijkheid, wij
durven niet consequent genoeg te zijn, maar dat komt nietl
uit in wat wij niet doen.
Sommige mensen hebben het idee, dat het christendom hoofd-
zakelijk bestaat uit bepaalde dingen laten. Dit wordt verboden,
en dat wordt verboden en dan meent men er te zijn. Maar
dan zijn de bijbelgelovigen op sommige punten merkwaardig
ruim. Ook toen waren er mensen die van alles verboden, maat
Paulus zegt bestraffend, dat zij spreken van „raak niet en
smaak niet" en hij laat duidelijk uitkomendat dat toch nietj
de juiste levenshouding is.
Christus zegt het totaal anders. Wie met Mij wil wandeleni
zegt Hij ergens: „Neme zijn kruis op". Het is niet wat wij niet
doen, maar wat wij wel willen doen en Christus vraagt niet
van ons het eenvoudige. Christen zijn betekent kruisdrager^
Leven van Christus wordt verfilmd
Het is een sedert lang bekend
feit, dat Hollywood heeft ontdekt,
dat de bijbel een filmscenario is
dat geld in het laatje kan brengen.
Tot nu toe heeft men zich echter
hoofdzakelijk beperkt tot amou
reuze geschiedenissen of een en
kel spektakelstuk. Het ziet er
echter naar uit, dat Hollywood nu
het Oude Testament de rug gaat
toekeren om zich aan het Nieuwe
te wijden. Wat vrijwel nog niet is
gebeurd wil men nu daadwerke
lijk: Christus op het toneel brengen.
Zo ligt het in de bedoeling dat het
beroemde boek van Fulton Oursler „The
greatest story ever told", een levensbe
schrijving van de Heiland, binnenkort
zal worden verfilmd. Van het boek zelf
zal wel weinig overblijven want de
W.o.-wet trad
in werking
Bij kon. besluit is bepaald, dat de wet
tot regeling van het wetenschappelijk
onderwijs in werking is getreden 1 janu
ari 1961 met uitzondering van de artike
len betreffende .het bijwonen van het
onderwijs aan de rijksuniversiteiten en
technische rijkshogescholen. Deze artike
len (77 en 78) zullen 1 september 1961
in werking treden.
gisseur George Stevens heeft reeds ver-
klapt dat hij weinig meer dan de titel]
zal gebruiken. Volgens hem is het nieu-l
we scenario een meesterwerk, maar of
de mensen die de film zullen zien er]
ook zo over zullen denken?
Deze film heeft echter nu reeds een
merkwaardig feit aan het licht ge
bracht. Vele sterren van naam doen
hun best om hoe dan ook in deze
„Christus-film" mee te spelen. Grote,
sterren hebben de regisseur al opge
beld of zij niet tenminste een heel]
klein rolletje mogen spelen. Acteurs en
actrices die een miljoen dollar per
film waard zijn willen gratis hun tijd
beschikbaar stellen.
•Niet in Israël
De regisseur heeft reeds besloten dat
John Wayne de rol van een Romeinse
soldaat aan de voet van het kruis zall
vervullen en Sidney Poitier de rol van,
Simon van Cyrene moet vertolken.
De film zal niet in Israël worden op
genomen, maar in Hollywood zelf, om
dat „het Heilige Land niet is wat het
2000 jaar geleden was", aldus Stevens.
Waarschijnlijk bedoelt hij: „niet wat wU
denken dat het 2000 jaar geleden was".
De Christus-rol zal niet gespeeld wor
den door een acteur van naam. Een
vrij onbekende speler is reeds genoemd,!
maar het is nog niet zeker wie die rol
zal krijgen.
De heer Van Den Blink zette zijn
kritische opmerkingen over de praktijk
van het leiding geven aan de school met
een reeks opmerkingen voort, om t
laatste de vraag te beantwoorden of
redenen zijn om te streven naar veran
dering der verhoudingen.
Hij achtte het wenselijk dat de bestu
ren nauwer contact zouden onderhou
den met personeel, ouders en kinderen.
Dat hoofden en onderwijzers wat min
der aan allerlei maatschappelijke orga
nisaties him tijd zouden geven, tenein
de zich meer te kunnen verdiepen in de
wetenschappelijke begeleiding van het
onderwijs.
De school is geen statisch gegeven
maar een dynamisch geheel. Zij heeft
echter vóór alles rust nodig. Meelopen
met al wat zich als nieuw en vernieu
wing komt aankondigen, wordt voorko
men, als men tijd neemt voor de bestu
dering van de vragen over opvoeding en
onderwijs; een studie, welke door het
C.P.S. vergemakkelijkt wordt.
Ten aanzien van de ouders kon de
heer Van den Blink slechts hopen, dat
zij zich wezenlijk wilden interesseren
voor hun kinderen op school.
Over „t.v.- en huissleutelkinderen"
wilde hij het niet hebben. Er zijn nog
heel wat ouders die verstandige leiding
aan hun kinderen geven. Je vindt geluk
kig genoeg moeders, die daar zijn.
waar de kinderen haar het meest nodig
hebben. Vandaar dat nozem-excessen
niet exemplarisch zijn voor de school
in Nederland. De ..Bobs en Daphnes"
komen niet veelvuldig in onze scholen
LIEVE PETER,
Het is allemaal voorbij, gelukkig, zelfs de verschrikkelijke
laatste tien minuten van het oude jaar (want ik ben toch weer
opgebleven) en toch voel ik me triest in deze lege maand januari
na alle surprises, dennegraen en oliebollen van december.
Januari-uitverkoop, eigenlijk symbolisch.
Er is nog niets gebeurd, belangrijk genoeg om je te schrijven,
het is ook nog vakantie, 's ochtends heb ik geen zin om op te
staan en 's avonds geen zin om naar bed te gaan en de tijd daar
tussen verlees ik, boeken voor school, even ouderwets en saai
als themazinnetjes: Jan komt de kamer in. Frankrijk is een
mooi land en de mensen zijn er vriendelijk. Heb je pijn, vraagt
de dokter, het lijkt wel een parodie op een modern gedicht.
Pas als de vakantie afgelopen is begint het nieuwe jaar echt,
ga ik mijn Goede Voornemen in praktijk brengen: niet meer
afdwalen met m'n gedachten onder de les herhaal eens, wat
zei ik 't laatst; de penible situatie aan 't begin van een boek,
en op straat een scheldende automobilist, hij heeft gelijk: ik
liep weer eens stomweg over in gedachten, maar ik kan er nooit
tegen dat iemand boos op me is
Verder heb ik me maar niets voorgenomen, anders gaat het
net als ieder jaar. ik neem me voor zuinig te zijn en half januari
moet ik alweer lenen. Als je vooruit weet dat 't je toch niet
lukt heeft 't geen zin.
Ik verlang op 't ogenblik naar mist, een hele middag lopen in
de mist; het is bijna net zoiets als je haar voor je gezicht trekken.
Mist is mijn lievelingsweer en sneeuw ook wel. Mist in het bos,
wandelen wordt een avontuur, een vochtig hondje duikt op,
snuffelt aan je en verdwijnt, er zijn maar heel weinig mensen
en je hoort de druppels van de bomen vallen als een klok die tikt.
Maar 't zal morgen niet misten, 't Blijft 't zelfde lege koude
weer. En de krantenjongen fluit, elke avond hoewel de kou je
lippen straktrekt. Elke avond zijn gefluit, een plof, de geur va-
drukinkt. Het is goed dat de school weer gauw begint. Dag, je
'OP VERZOEK VAN DUIZENDEN: NU OPNIEUW DE
BIJ
F 1.25 20 MERKJES
OF NAAR KEUZE
1 KUSSENSLOOP OF
2 FLEURIGE THEEDOEKEN
Reacties
In de Verenigde Staten zijn reeds fel
le reacties gekomen op dit plan om
Christus in beeld te brengen. Ook zij die!
zich niet verzet hebben tegen vorige bij
belse films hebben reeds hun bedenkin
gen geuit. Het ziet er in elk geval naar
uit dat wij hier een film krijgen niet vanj
God; die mens werd voor ons, maar van'
een god in Hollywoodstijl.
Er blijft echter het feit dat acteurs
van naam hun best doen om in deze
film te mogen meespelen. Is het een
verlangen om zich te kunnen vereen
zelvigen met de volgelingen van Chris-'
tus? Zit hiei een zeker heimwee ach
ter naar geloof? In ieder geval gaat
het niet om geld, noch om eer. Of het
meespelen in een Christus-film hen\
echter dichter bij Christus zal bren-1
gen.Wij betwijfelen het.
(Advertentie)
"Wr
wat lekker
zo'n
'Zacht-bros
Geestelijk samenleven in Nederland,
door prof. dr. W. Banning. Uitgave W.
ten Have N.V., Amsterdam. In dit
belangwekkende boekje heeft prof. Ban
ning het geestelijk leven van Nederland
in kaart willen brengen. Hij geeft van
de onderscheidene stromingen een in het
algemeen juiste omschrijving. Het boek
je wil, de bestaande verschillen ten
spijt, oproepen tot gemeenschappelijke
daden.
Pastoraal-psigologiese verkenning van
die client-centered terapie van Carl R.
Rogers, door dr. W. A. Smit. Uitgave
J. H. Kok N.V., Kampen.
Vijfenveertig seizoenen, door Guus
Sötemann. Uitgave N.V. Em. Querido,
Amsterdam. Een interessant boekje
over de geschiedenis van deze bekende
uitgeversmaatschappij. Bijzonder aardig
materiaal is hier bijeengebracht en vak
kundig tot een boeiend geheel verwerkt.
De Kolossus van Maroussi, door Hen
ry Miller. Uitgave Elsevier, Amster
dam. Dit boekje wil ons geleiden op een
zwerftocht door Griekenland van van
daag. Het lijkt ons een alleszins be
trouwbare gids. De vertaling is van M.
Gerritsen.
Geboorten-regeling?, door ds. G. Visee.
Uitgave Oosterbaan en Le Cointre N.
V.. Goes. Dit is het betoog, dat ds. Vi-
see in september vorig jaar voor de
predikanten der (vrijgemaakte) Gerefor
meerde Kerken over dit belangrijke on-
derwerp heeft gehouden. Voor een twee-
de conferentie over dit onderwerp zul
len ook artsen worden uitgenodigd.
Advertentie