Drink 't smaakt fantastisch Uw probleem is het onze Geheim van Fatima werd niet onthuld ZWITSAL Subsidies confessioneel u.t.o. voorlopig voorrang In China kerken met een microscoop te zoeken V.C.O. herstelde zich na moeilijkheden HOEST UW KIND...? kOSRAM Een woord voor vandaag 2 ANDERZIJDS APPLAUS IN DE KERK Toen de predikant van de Lu therse Gemeente in Weesp be kend maakte, dat hij voor het beroep van Hilversum had be dankt, betuigde de gemeente haar instemming, door luid te applau- diseren. In het Evangelisch Lu thers weekblad schrijft iemand die zichzelf Lector noemt, hier over het volgende: NERGENS staat in de liturgie, dat er geapplaudiseerd mag worden in de kerk en, onder ons gezegd. geloof ik dat het helemaal niet mag van professor Boendermaker en mijnheer Mudde. En eerlik ge zegd ben ik blij, dat ze niet in de kerk waren vorige week. Want er werd geklapt, nadat de predikant zijn op dkt ogenblik genomen be slissing bekend maakte om zijn verblijf in Weesp nog wat te ver lengen en het beroep naar het ri ante Hilversum niet te aanvaarden. En toch, dat spontane applaus, zo uit het hart opgekomen, was wel bij uitstek geschikt uw en mijn ge voelens op dat ogenblik te vertol ken". Zo schrijft ds. P. H. G. C. Kok in het kleine maar dappere maandblad van de gemeente Weesp. Of het van Drof. Boendermaker en mijnheer Mudde mag, weet ik niet; misschien hangt dat af van de toonhoogte en het ritme van het handengeklap. Maar het applaus in de kerk heeft oude en goede papie ren. Het kwam namelijk geregeld voor in de diensten van Augustinus te Hippo en Carthago. Nu zijn de Weespenaren zeker niet zo snel be wogen. als deze zuiderlingen, maar zij deden het dan ook maar een en kele keer, bij een zeer biizondere gebeurtenis, terwijl de hoorders van Augustinus geregeld hun biival lui de betuigden. Niet in de liturgie, maar onder de preek. Afkondigin gen nu behoren niet tot de liturgie- in-strenger-zin. maar tot het preek- gedeelte en ook in dat opzicht gaat WeesD dus in de voetsporen van de Noordafrikaanse kerk. Nu moeten we, om eerliik te zijn. erkennen dat Augustinus die accla maties wel eens uitlokte. Hij was een echte retor, hij kende zijn volkje en hij wist hoe hij „h£t kla vier van de volksconsciëntie" be spelen moest. Vooral als hij beken de schriftwoorden citeerde brak de gemeente vaak uit in gejuich. Augustinus ging daar dan graag op in, pareerde meesterlijk en werd er meer dan eens door op een zij pad gebracht. Soms prees hij het volk omdat ze op het juiste mo ment hun bijval gaven, soms be rispte hij het, omdat ze reeds ap- glaudiseerden voordat hij de zin ad afgemaakt: ,,Nu, wat heb ik gezsgd? Wat heeft u te juichen? Wel, we zitten nog midden in de kwestie en u heeft al gejuicht!" En een andere keer kon hij het gejuich scherp afkeuren, omdat ze. zoals hij zegt, „altijd vóór de prediker nepen en nooit tégen zichzelf." Telkens zei hij: „Het is gemakke lijk genoeg het woord van Christus te horen, gemakkelijk genoeg om het evangelie te prijzen, gemakke lijk genoeg om de predikant te be- applaudiseren, maar volharden tot het einde, dat is pas het horen van des Herders stem". OOK besefte Augustinus wel dat er een groot gevaar voor hem zelf in lag, hij wist dat hij er wel eens op speculeerde, hij kende de ze valstrik voor zijn ijdëlheid. Eens, op de verjaardag van zijn bis schopswijding, sprak hij daar open lijk over: „Ik houd wel van die bijval, dat is menselijk, het zou on eerlijk zijn het te ontkennen. Toch wil ik geen lof ontvangen van men sen die slecht leven, dat veraf schuw en verfoei ik. Maar lof van mensen die goed leven, als ik zou zegg- dat ik daar geen vreugde in heb, zou ik liegen; dan zou ik eerder de indruk maken van een ijdeltuit dan van een degelijk man. Wat zal ik dus zeggen? Ik wil het niet helemaal wèl en ik wil het ook niet helemaal niet. Ik wil het niet helemaal wèl, omdat ik dan om zou komen in mensenlof. Ik wil het niet helemaal niet, om geen on dankbare hoorders te krijgen. Maar ik denk aan de last van mijn ver antwoording, want ook van uw ap plaus moet ik eenmaal rekenschap afleggen. Altijd word ik geprezen. Hoevelen zeggen niet: hij preekt om het applaus, daar doet hij het om. Maar ik vraag mij angstig af of degenen die mij beapplaudiseren wel naar het evangelie leven." Tot zover Augustinus. Waaruit blijkt dat een spontaan applaus in de kerk oude wortels heeft. Maar ook, dat applaus in de kerk toch r.og iets anders is dan in de schouw burg of elders. Wie in de kerk ap- plaudiseert doet op een enigszins ongewone wijze geloofsbelijdenis. Zodat de „acclamatie" dus toch tot de liturgie behoort. Het is een „halleiuja" met de handen. Nota spreiding technisch onderivijs Als de subsidiëring van de in de onderwijsbegroting genoemde stichting van vijf nieuwe scholen voor uitgebreid technisch onder wijs (u.t.s.) wordt aanvaard zal ons land volgend jaar 18 openbare, 8 protestants-christelijke en 8 rooms- katholieke scholen hebben die als volledige u.t.s. zijn te beschouwen of daartoe kunnen uitgroeien. Dit blijkt uit de slótbeschouwing van de nota die de staatssecretaris van o., k. en w., drs. G. C. Stubenrouch heeft ingediend bij de Tweede Kamer. Deze nota moet beschouwd worden als een eerste poging om tot een verant woorde spreiding te komen van uitge breid technische scholen en draagt een voorlopig karakter. Bedacht dient name lijk te worden dat het uitgebreid tech nisch onderwijs, zoals dat op de u.t.s.-er. wordt gegeven nog slechts een tiental jaren bestaat. De staatssecretaris is van mening dat in de eerstkomende jaren de thans dui delijk aanwijsbare leemten in de sprei ding van dit type onderwijs moeten wor- Advertentie Talm niet langer, grijp dadelijk In! Bestrijd kinderhoest met KINDER HONING SIROOP-4 DE SPELLING Voor dc afwisseling vandaag maar niet eens een commentaar over de kabinetscri sisEr zijn ook nog andore problemen en een daarvan wordt gevormd door onze spelling. Zoals reeds gemeld beeft de voor zitter van de Nederlandse Onderwijzers Vereniging erop aangedrongen, dat do spel- lingknoop wordt doorgebakt, omdat nie mand weet welke spelling de voorkeur ver dient en welke spelling toegelaten is. Nie mand weet ook zonder het bekende „groe ne boekje" to raadplegen wanneer de klank als th geschreven moet worden, als t geschreven mag worden of als t geschre ven moet worden. Idem voor wat dc k- klank betreft: wanneer moet er een k ge schreven worden, wanneer mag er geschreven worden, wanneer moet het een c zijn of wanneer mag het een c zijn? Daar komt bij, dat we ook nog steeds wachten op een herziene regeling voor de spelling van de zg. bastaardwoorden (thans: kwantitatief naast quantum enz.). D( Tijd De Maasbode schrijft „De criticus van de N.O.V. had er nog aan toe kannen voegen, dat er ook nog steeds een nadere regeling moet komen voor dc schrijfwijze van de historische en aard rijkskundige namen. Het is met dc rege ling van onze spelling een merkwaardig ge doe: ofwel men gaat, zoals we het in 19S4 beleefd hebben, overhaast te werk, ofwel de zaak wordt eindeloos getraineerd, zoals het geval is met de voorschriften voor de schrijfwijze van de bastaardwoorden. Dc voorzitter van de N.O.V. zei terecht, dat als een minister van o., k. en w. wil wnch- ten tot de deskundigen het over alle spel lingkwesties eens zijn, hij nog lang wach ten kan... We onderschrijven graag de wens van de genoemde spreker, die pleit te voor één spelling met zoveel mogelijk vaste regels. Intussen heeft het ons echter wel getroffen, dat deze uitspraak nu juist van een voorman van een der onderwij zersorganisaties kwam. Het zijn nl. de on- derwijzersorganisaties zelf, die aan de spel- lingverwarring nog een complicatie hebben toegevoegd door in hun publikaties in plaats Het geheim van Fatima, de open baring aangaande de eindtijd van zuster Maria Dolores, een van de drie boerenkinderen die jaren ge leden het vizioen van Maria had den, is nog altijd geheim. Volgens de brief van zuster Maria moest haar openbaring in 1960 bekend gemaakt worden. Vol spanning heeft de rooms-katholieke wereld gewacht op de openbaarmaking, maar het ziet er niet naar uit dat het geheim in deze laatste dagen van het jaar nog bekend zal wor den. Zuster Maria Dolores, thans een 55- jarige slotzuster m het klooster der Carmelitessen te Coimbra in Portugal, is nog in leven. Zij is de enige overle vende van de drie boerenkinderen, die jaren geleden in het thans beroemde Advertentie van de voorkeur- of de toegelaten spelling een geheel eigen spelling tc gebruiken (desember, prinsipieel, sentraal, sirkulaire) Met deze onderwijzersspelling is de A.N.O.F. destijds begonnen als protest te gen de officiële regelingen. Vele onderwij zers zijn zelf met die eigen spelling nlel bijster gelukkig. Dat is al meer dan eens tot uitdrukking gekomen in de verschillen de verenigingen, doch het heeft er veel van, dat dc organisaties zich verschuilen achter hun partners in de Algemene Ne derlandse Onderwijzers Federatie om de zaak toch maar te laten zoals ze nu een maal (scheef) gegroeid is. Het zou toe te juichen zijn als er meer vastheid in de spelling kwam, maar als dan ook de on derwijzers, die zoveel met de spelling te maken hebben, aan die vastheid zouden vasthouden. fERDA Buega, een Duitse zendelinge die vroeger in China heeft gewerkt, heeft een bezoek gebracht aan haar vroeger zendings terrein in het nu com munistische China. Bij haar terugkeer zei ze, dat men in de meests Chinese steden de ker ken en christenen met een microscoop moet zoeken. De reis waaraan zij deelnam was georgani seerd door een Oost- Berlijnse instantie. De zendelinge ging naar China om. zoals ze het zelf schreef, het volk van het nieutue China te le ren begrijpen, zowel de christenen als de niet- christenen. Zij vertelde dat de kerk in Shanghai nog betrekkelijk actief is, ondanks het feit dat er van de 200 gemeenten die er vroeger waren nu nog maar 20 over zijn. Een dominee van de methodisten vertelde kaf, dot alle predikan ten in de stad elkaar nu regelmatig bezoeken en dat de onderlinge ver schillen, die vroeger zo belangrijk waren, nu niet meer meetellen. In zijn kerk worden iedere zondag drie diensten ge houden, die elk door on geveer 300 mensen wor den bijgewoond. JN andere steden wordt over het algemeen slechts één dienst per zondag gehouden, die zelden door meer dan 60 personen wordt bij gewoond. In Peking, waar drie jaar geleden 65 kerken waren, komen nu nog maar vier groe pen reqe'matig bijeen. Gerda Buega nam met verscheidene christelijke groepen contact op. Ze sprak met ettelijke do minees en zocht een bisschop op, die ze nog van vroeger kende. Zij bevestigde de berichten, dat dominees meestal in fabrieken werken, som migen in volledige dienst. Vaak werken hun vrouwen als nurse en de vrouw van de bis schop had zelfs een baan in een enveloppenfa- briek. rpOCH waren er ver- scheidene christenen die een verantwoordelij ke positie hadden. In een provincie waren onge veer 50 christenen in verschillende steden, door de bevolking als hun vertegenwoordigers uitgekozen. Als volgelin gen van Christus wer den zij getolereerd als een minderheidsgroep maar geen van hen had het aanzien dat leden van de communistische partij op het ogenblik genieten. Door de ontmoetingen die ze had merkte Ger da Buega wel, dat de kerkelijke vertegenwoor digers een groot verlan gen hebben naar ge meenschap, om van ge dachten te kunnen wis selen. „Zozeer zelfs' merkte ze op, „dat ook mijn bezoek als voorin genomen zendelinge, welkom was". bedevaartsoord Fatima vizioenen van „de dame in het wit" hebben gehad. Het grootste gedeelte van de voor tellingen, welke de kinderen aan hun vizioen toeschreven, is sinds lang be kend; zij hadden betrekking op Sowjet- Rusland en daarom heeft men wel ver onderstelt dat ook het geheime gedeel te betrekking had op de Sowjetunie. Te oordelen naar de houding van de kerk hier en in Portugal lijkt het er thans op, dat het geheim, geheim zal blijven. Het standpunt is thans, dat wat van belang is reeds bekend is Dit standpunt is tot uiting gekomen ln een artikel in de gezaghebbende ,,Ci- vilta CattoIIc" het veertiendaagse or gaan van de Jezuïten, waarvan de In houd in de regel voor de publicatie door de petz* wordt nagelezen. De titel van het artikel luidde: „Fatima en zijn niet onthuld „geheim". AANHALINGSTEKENS De aanhalingstekens, waarin het woord „geheim'' was geplaatst, had den blijkbaar ten doel, het woord te verzwakken, hetgeen duidelijk werd onderstreept door het artikel, waarin de bisschop van Leiria in Portugal, Joao Pereira Venancio, werd gi teerd, aan wie het geheime do ment was toevertrouwd. Hij zeide: „Het verontrust mij, dat het gedeelte, dat in 1960 openbaar moet worden gemaakt, wordt geacht het voornaamste gedeelte van het ge heim te zijn, terwijl het voornaamste gedeelte is wat reeds bekend is." In het bekendgemaakte gedeelte van de voorspellingen werd de tweede we reldoorlog voorzegd en gewag gemaakt van een mogelijke bekering van Sowjet- Rusland tot het r.k. geloof. Deze beke ring werd evenwel afhankelijk gesteld van gebeden en boetedoening en een oprechte terugkeer van de mensheid tot een christelijk leven. „Anders", aldus zuster Maria, „zou Rusland z'jn dwalingen over de wereld verbreiden en oorlogen en kerkvervolgingen ontke tenen". Paus Joannes heeft in het openbaar nooit iets over het geheim van fatima gezegd, maar wel aangespoord tot het gebed en de boetedoening, die in de openbaar gemaakte profttieën werden bvolen-. TELEURSTELLING Openbaarmaking van het „geheim" werd met ongeduld tegemoet gezien en verwacht bij de jaarlijkse plechtighe den, die ln mei bij het heiligdom te Fatima hebben plaatsgevonden en die werden bijgewoond door kardinaal Ler- caro. Maar de toespraak van de bar d-naai, die werd voorgelezen, omdat hij ziek was, betekende een koude douche voor hun hooD op een openbaring. „Wij zijn hier niet gekomen" al dus de kardinaal „gedreven door nieuwsgierigheid om iets te weten te komen over het andere geheim, dat nog voor de wereld in reserve wordt gehouden, maar wij zijn gekomen om vergiffenis te vragen wegens het feit, dat wii niet volledig aandacht hebben geschonken aan de vermaningen, welke wij reeds kennen, maar welke wij, naar het schijnt vergeten zijn". ..En dat", luidt de conclusie „Civilta Cattolica" is de boodschap van gebed en boetedoening, afstand doen van de zonde, terugkeer tot de vriendschap met God". Alle tekenen wijzen er thans op, dat het Vaticaan voorgoed de sluier heeft laten vallen op wat wellicht n-og over is van het „geheim" der voorspellin gen van Fatima. Het niet bekend gemaakte gedeelte van de profetieën schijnt nu 1960 ten einde is, bestemd voor de geheime ar chieven van het Vaticaan. den opgevuld. Hij is daarbij uitgegaan van een raming betreffende de deelne ming van het u.t.o. omstreeks 1965. Het lykt verantwoord deze dan landelijk ge zien op ongeveer 18 promille van de 15 it en met 21-jarige jongens te stellen. Er is in de nota een uitvoerige be schouwing gewijd aan de omvang die een u.t.s. moet hebben om onderwijskundig en economisch verantwoord te zijn. Dit leidde tot de conclusie dat de scholen ongeveer 500 leerlingen moeten hebben (tussen de 430 en 630). Daar dit onder wijs echter nog geheel in ontwikkeling is kan voorlopig worden volstaan met een geringer aantal leerlingen, waarbij dan echter de waarschijnlijkheid van een "roei naar het wenselijke aantal leer ingen moet bestaan In deze nota komt de staatssecretaris ot de conclusie dat in Rotterdam de stichting van twee u.t.s.-en verantwoord is. In de begroting van 1961 is reeds de subsidiëring van een prot.-christelijke en een tweede neutraal-bijzondere u.t.s. voorgesteld. Voorts zijn scholen verantwoord in het oosten van Friesland, in het noordelijk gedeelte van Twente, in de Gelderse Ach terhoek, in Kennemerland, in het weste lijk gedeelte van Noord-Brabant, die te vens voor Zeeland kan dienen, in het midden van Noord-Brabant en in Zuid- Limburg. Verhoudingsgewijs zijn in dit rap port veel meer openbare scholen voor gesteld dan confessionele. Voor het lager technisch onderwijs ligt dezn verhouding geheel anders. Volgens de nota was daar echter het verlangen der ouders naar confessioneel onder wijs eerder naar voren gekomen. Hoe de verhouding bij het u.t.o. uiteindelijk zal liggen, hangt geheel af van de ac tiviteiten van de ouders. Voor de naaste toekomst acht de staatssecreta ris het echter redelijk dat aan de sub sidiëring van confessionele scholen enige voorrang wordt verleend. Indonesië geeft visa aan zendelingen uit het buitenland Aangezien het steeds moeilijker wordt om Nederlandse zendelingen in Indone sië te laten werken, heeft men een be roep gedaan op kerken in het buiten land. De Zendingscommissie van de Raad van Kerken in Indonesië, heeft meege deeld dat de laatste tijd visa zijn ver strekt aan zendingsarbeiders uit de Verenigde Staten. Australië, Nieuw- Zeeland, Duitsland en Japan. Er zijn ook nog verschillende aanvragen in be handeling. Onderwijsbenoemingeii Hervormde school te Andelst: J. Es- huis te De Steeg; aan de Prinses Ma-' rijke school te Geldermalsen: G. J. van Loo te Utrecht (tijd.) Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Meeden (toez.): J. Mostert, kand. te 's-Gravenhage. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Koudekerk a. d. Rijn: R. Bakker, legerpred. te Doorn. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Tiel-Zaltbommel: T. J. Keegstra te Waardhuizen; te Middelburg: J. R. Wiskerke te Heemse. CHIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Toronto, Ontario, Canada, Free Christian Reformed Church: W. de Joode te 's-Gravenhage-Z. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Giessendam, Meliskerke en Oostkapelle: Chr. v. Dam te Rotterdam-Z. Oecuiii. Jeugdraad houdt conferentie De Raad voor de Zending der Ned. Hervormde Kerk heeft naar aanleiding van de berichten over moeilijkheden in de Baliemvallei, waarbij een hervormd zendingsarts betrokken is meegedeeld, dat de raad van het moderamen der Algemene Synode van de Evangelisch Christelijke Kerk te Hollandia vernam, dat het over deze zaak besprekingen voert met het gouvernement. Het spreekt vanzelf dat de raad voor de zending de afhandeling ervan aan dit moderamen overlaat." Verder deelde de raad mee dat de Evangelisch Christelijke Kerk berichtte, dat zij met de uitvoering van de nieuwe missionaire taak. die zij met medewer king van de Rijnse en de Hervormde zending enkele maanden geleden in het centrale bergland van Nieuw Guinea begon, voortgaat en daarbij blijft prijs stelten op de medewerking van de be trokken zendingsarts. Congres tegen minder geschiedenislessen De conferentie van de landelijke Oe cumenische Jeugdraad zal ditmaal in Schiedam gehouden worden op 4 en 5 februari. Het thema van deze conferen tie zal zijn het onderwerp „dienst". Deze conferentie zal worden gehouden in de kantine Oost van Wilton Feyen- oord. Na de opening op zaterdagmid dag, zullen enkele buitenlandse delega ties toespraken houden en 's avonds zal er een musical worden opgevoerd die betrekking heeft op het onderwerp. Op zondagmorgen zal er een kerk dienst worden gehouden in de Grote kerk, waarin dr. L. J. Cazamier en ds. J. Couvee zullen voorgaan. Na de dienst zal er een inleiding over het on derwerp worden gehouden en zal het in gespreksgroepen behandeld worden. Als besluit zal er 's avonds een dienst wor den gehouden, die de IKOR uit zal zen den. Men verwacht op deze conferentie, waar alle belangstellende jonge mensen welkom zijn, ongeveer 500 deelnemers. Zij zullen in de nacht van 4 op 5 fe bruari in Schiedam moeten blijven. De commissie van voorbereiding doet daar om een beroep op de bevolking om zo mogelijk een of meer deelnemers een nacht logies en een ontbijt aan te bie den. Men kan zich hiervoor opgeven bii de heer H. Teeuw, Tuinlaan 2b en bij Het leven is een school en de mensen zijn slechte leerlingen Het percentage gezakten is wel heel erg groot, of zoals d<| hijbei zegt: alle leerlingen zakken. Herhaaldelijk wordt name lijk gezegd in Gods Woord: „Er is niemand goed, ook nie tot een toe." De exameneisen van de tien geboden ziji te zwaar. We doen er goed aan dit te beseffen voor we onze nieuw jaars-resolwties gaan opstellen. In deze laatste dagen van lie jaar vloeien we over van goede wil, maar goede wil is nie voldoende om het leven aan te kunnen. Al toont een b.l.o. i leerling nog zoveel goede wilaan promoveren zal hij nie toekomen. God vraagt ook geen goede wil, maar een overgegeven wi\ een wil die erkent dat God alleen het goede wil. Daar lig eigenlijk het hele probleem. Willen wij zelf goed doen, willen we God een kans geven door ons heen goed te doen-( Het is eigen wil en eigen wijsheid tegen Gods wil en God wijsheid. God eist niet dat wij ons best doen om te slagen in het leven maar dat wij erkennen dat wij niet slagen kunnen. Dan ka\ Hij ons gaan helpen. Dan schenkt Hij ons Jezus Christin die alle wijsheid is. De beste nieuwjaars-resolutie is de reso lutie dat wij de problemen van het komend jaar niet aai kunnen en God nodig hebben. In Utrecht hield de Vereniging van Christelijke Onderwijzers (V.C.O.) dezer dagen haar eerste algemene vergadering na de moei lijkheden die vorig jaar ontstonden toen alle hoofdbestuursleden op een na, de heer IJ. Jacobs, beslo ten het alleen staan maar op te geven en weer aansluiting te zoe ken bij de P.C.O.V. De opkomst kon goed genoemd worden, het ledental had door de moeilijkheden niet al te veel geleden. Deze onderwijzersvereniging werd vijf jaar geleden opgericht toen de grote chr. onderwijzersvereniging P.C.O.V. besloot ook leden toe te laten die lid waren van de Partij van de Arbeid. Het was de eerste lustrumviering, want de oprichting vond plaats op 28 decem ber 1955. In het afgelopen jaar kwam het tot samensprekingen tussen deze kleine V.C.O. en de P.C.O.V. Het bestuur van de V.C.O. meende in grote meerderheid dat het tijd werd om tot een fusie te komen, alleen de heer IJ. Jacobs wei gerde zich achter dit besluit te stellen. In de juni-vergadering verwierp de ver eniging dit voorstel en stelden de leden zich met grote meerderheid aan de zijde van de heer Jacobs. Jn zijn openingsrede „Wat ons be zielt" bepaalde de voorzitter het stand punt der vereniging t.o.v. de P.C.O.V., die ook niet bereid is openlijk de in vloed van de Partij van de Arbeid in haar midden af te wijzen en to.v. de Vereniging van Gereformeerde Onder wijzers (vrijgemaakt). De standpunten van deze beide ver enigingen werden als onaanvaardbaar afgewezen. De V.C.O. laat geen leden de heer W. v. d. Gaag, Vondellaan 13a. toe die op politiek terrein georganiseerd Advertentie EEN NIEUW GELUID! EEN NIEUW GENOT! wees fris en vrolijk zijn in de P.v.d.A., maar zij wil wc interkerkelijk zijn: „De diensten die w cl elkaar moeten bewijzen in de gemeeiS schap der heiligen reiken verder da r de muren van het kerkinstituut", alduf de voorzitter. Toch achtte hij het oo nodig te waarschuwen tegen het hand haven van het isolement terwille va het isolement. In tegenstelling tot andere jaren wer er geen spreker uitgenodigd voor d£ middagvergadering, zodat de morgen zi wel als de middag gewijd waren aa de behandeling van verenigingszakei Er werden nieuwe bestuursleden geki zen in verband met het aftreden va het bestuur door het conflict in juni. Onthulling Dokkumi Bonifatius-beeld Het gemeentebestuur van Dokkui heeft een comité gevormd het het oc op de onthulling van het Bonlfatiu: standbeeld in 1962 Het comité heeft tot taak de organis; tie op zich te nemen van de onthulling! plechtigheid, waaraan manifestatie verbonden kunnen worden, misschien c muzikaal gebied. Wellicht vormt dei plechtigheid ook een ontmoetingspu t voor de drie Bonifatius-steden: Credito Dokkum en Fulda. Voorzitter van het comité is de burgu ipester van rinWriim Hr. Vioot- Q Oud manuscript Marcus Evangelie Professor Morton Smith, geschiedenjt' docent aan de Columbia universitei heeft donderdag op een bijeenkomst v; de Vereniging voor Bijbelse Geschieden., te New York, een copie overlegd van ec oud manuscript waarin melding wori gemaakt van een tweede Evangelie Marcus. Prof. Smith zei dat er alle aanleidii is te geloven dat het orgineel tussen lf1 en 202 is geschreven door Clemens vi J Alexandrië. Hij deelde mee de copie twi ei jaar geleden in het klooster van M Saba bij Jeruzalem te hebben gevonde Zij zou uit de zeventiende of achttieni eeuw dateren. c' In het manuscript wordt gesproke^ over het wonder van Jezus die Lazari12 uit de dood opwekt. Dit wonder wor 1 alleen vermeld in het evangelie van J 1 hannes. Indien vast staat dat het doc k ment echt is, moeten, aldus prof. Smit 4 bepaalde theorieën over de evangelii'' worden herzien. Bijbelleesmarathon Ongeveer 35 jonge mensen van een jeugdvereniging in Wyckhoff, New Yersey, zullen er hun kerstvakantie voor gebruiken om een marathon in het bijbellezen te houden. Dinsdagavond begonnen ze om beur ten hardop een stuk uit de bijbel voor te lezen. Ze willen hier dag en nacht mee doorgaan en verwachten dat de bijbel vrijdagavond uit zal zijn. De meisjes zijn vrijgesteld van „nacht dienst". Erkend bottelaar von „Fanta" en „Coca-Cola" Bottelo N.V. Schiedam Van Deventerstraol 28 Tel. 010-69280 Patriarch Alexei terug naar Moskou Alexei, de patriarch van Moskou e st geheel Rusland, heeft vandaag zi ij\ rondreis langs de centra van het o m thodoxe christendom in het Midden-0% ten en Griekenland beëindigd. Hij z met zijn eigen Iljoesjin-18 naar hu)r terugkeren, na zijn bezoeken aan Jen 1 zalem, Alexandrië. Beiroet, Istanboel Athene. Dit bezoek was het eerste dat ei patriarch van Moskou aan de orthodo; J patriarchaten in het Midden-Oostf bracht, sinds de kerk van Moskou 1599 onafhankelijk werd en een eisé patriarch kreeg. In Athene is Alexei de gast gewee van aartsbisschop Theoclitos, de pi maat van Athene en Griekenlan d Woensdagavond hebben zij een comra nique uitgegeven waarin zij zeggl „met de hulp van God te streven na] de consolidatie van de eenheid van beide kerken, voor de dienst van Chrii de glorie van Zijn naam". I Theologen en hoogleraren in de go geleerdheid te Athene zijn echter v mening, dat eenheid van de orthodo: kerken uiterst moeilijk zal zijn. voer" dat de vrijheid achter het ijzeren gc: dijn hersteld zal zijn. De meeste Griekse dagbladen hebb de bezoeker met sympathie begroi maar de uiterst rechtse Vradyni maa de de Griekse kerk niet te goedgelov te zijn en niet de dupe van Alexei worden. Vraag: Hoe kan men geel geworden pianotoetsen weer wit maken? Antwoord: Men kan het doen met een beetje ongebluste kalk (pas op voor de ogen!) opgelost in water. Dit moet herhaaldelijk geschieden. In één keer gaat het niet. Ook kan men de toetsen inwrijven met terpentijn en dan de zon erop laten schijnen. Pianotoet sen blijven wit, wanneer men deze her haaldelijk behandelt met spiritüs. Vraag: Wat is de oorzaak van het ontstaan van een „koek" op het roos ter van een kachel? Antwoord: Slakvorming op een ka chelrooster kan ontstaan door: a. een te volle asla, b. poken in de kachel, c. te fel branden van het vuur. d. ge regelde aanwezigheid van teveel as op het rooster, waardoor deze as zich ver mengt met de niet verbrande kolen. Vraag: Hoe moet ik kanaries en tro pische vogels opzetten? Binnen welke tijd na het sterven van een vogel kan dit nog geschieden? Antwoord: Het antwoord op deze vraag zou een gehele handleiding ver gen en kan dus niet in deze rubriek geschieden. Daarom raden wij aan het boekje „Prepareren" van J. U. A. Kroon en J. G. Th. van Nes, uitgege ven door W. J. Thieme en Co. te Zut- phen, te raadplegen. Vraag: Ik las, dat men niet wordt aangeslagen in de inkomstenbelasting als het loon in 1960 beneden de 7450 blijft. Toch kreeg ik een voorlopige aanslag voor een inkomen van 3200. Ik geniet pensioen en verricht nog wat lichte arbeid, zodat ik niet behoef aan Antwoord: Op bovengenoemde bepa ling bestaan veel uitzonderingen. U heeft langer dan één maand loon of pensioen genoten uit meer dan één bron. Daarom wordt u aangeslagen, hoewel uw inkomen beneden de grens blijft. Vraag: Enige jaren geleden las ik een bericht over een „hertenjong", een kind dat geheel verwilderd in Afrika gevonden was. Kunt u mij nog het een en ander daarover mededelen? Antwoord: Inderdaad werd enige ja ren geleden gemeld, dat een kind aan getroffen was in een groep antilopen. Kennelijk was het temidden van deze dieren opgegroeid en in grote trekken gedroeg het zich ook als zodanig. Men heeft het kind opgenomen en getracht het psychisch en lichamelijk tot een normaal mens te ontwikkelen. Hoe het verder met dit kind afgelopen is, valt onmogelijk na te gaan, want het is uit de belangstelling verdwenen en er zijn verder nog geen publikaties over ver schenen. Wèl weten wij, dat na lange tijd inderdaad enig succes werd ge boekt. Vraag: Thuis heb ik een paar mun ten liggen. Op een ervan staat „Cham- bres de Commerce de France, bon pour 2 francs" en aan de andere zijde „Commerce industrie 1921". De munt lijkt wel van koper. Kunt u mij zeggen waarom er „Chambres de Commerce" op staat en of de munt wat waard is? Antwoord: Ingevolge de bepalingen van de Latijnse muntunie, welke van 1865 tot 1925 heeft bestaan en waar van Frankrijk lid was, moesten er in Frankrijk zilveren munten van 1, 2 en 5 francs worden geslagen. Dit was na de eerste wereldoorlog niet meer mo gelijk en daarom gaven de Kamers van Koophandel om in de behoefte aan muntstukken te voorzien, symbolisch geld uit met het Opschrift: „Goed voor 2 francs, 1 franc of 50 centimes". La ter zijn deze muntstukken ingetrokk Hiervan zijn vele exemplaren in o loop geweest en zij hebben geen h delswaarde. Vraag: Gaarne zou ik een rec< krijgen voor poffertjes. Antwoord: Nodig zijn 500 gr« bloem, 8 dl melk met heet water, gram gist, 100 gram gesmolten bol of margarine, 7gram zout, 2 eierl 1 zakje vanillesuiker. Men make glad beslag van bloem, zout, eiei en een halve liter lauwe melk. Da na voege men er de gist bij, die n wat lauwe melk is aangeroerd en gesmolten boter of margarine. IV verdunne nu het beslag met de I van de melk en late het deeg op lauwwarme plaats ongeveer anderh uur rijzen. In elk holletje van de p fertjespan late men wat boter smelt Daarna doe men er oen klein sche beslag in en bakke de poffertjes s bruin. Als de poffer aan één k bruin is, wippe men deze met een vo om. De gebakken poffertjes kan n in een kransje op een bord leggen vervolgens dik bestrooid met suiker met een stuk boter in het midden 1 opdient».

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2