1
Uitdaging en antwoord
van en op maatschappij
Meningen van anderen
Verheerlijken wij God
met ons lichaam
Drie Hollandse zendelingen
keerden terug in de Kongo
Een kanttekening
Beroepingswerk
Een woord voor vandaag
Drs. J. v. Klinken
gaat promoveren
WITTE KRUIS
Benoemingen
Wim Malgo weet
in Nederland
voor de radio
Kerstnummer van he[
blad „Onderweg"
2
ONZERZIJDS
AANDELEN VOOR KLEINE SPAARDER
"[VA DE oprichting van de Stichting Spaarbank voor Protestants Neder
land, nog maar kort geleden, is thans de stichting gevolgd van het
Beleggingsfonds voor Protestants Nederland.
De eerste, maar in het bijzonder ook de tweede stap juichen wij van har
te toe, omdat het hier gaat om belangrijke maatregelen, welke beogen
de bezitsvorming in protestants-christelijk Nederland te stimuleren.
Zowel de spaarbank als het beleggingsfonds willen de kleine spaarder in
Nederland helpen, zijn gelden zo goed mogelijk te beleggen, en willen
voor hem de weg openen naar een vorm van geldbelegging, welke tot
nog toe te veel weïd gezien als voorbehouden voor kapitaalkrachtige men
sen.
Ook de kleine spaarder zal langs deze weg op verantwoorde wijze kun
nen komen tot aandelenbezit. Behalve dat dit voor hem een verbetering
van zijn maatschappelijke positie zal kunnen inhouden, zal misschien als
een nog groter voordeel moeten worden aangemerkt de versterking van
de persoonlijke verantwoordelijkheid en de maatschappelijke zelfstandig
heid.
Het' initiatief tot beide stappen is geboren in de kring van het Convent
van Christelijk-Sociale Organisaties. Wij juichen het toe, dat men hier
het particulier initiatief voorop heeft gesteld, zonder langer te wachten
op eventuele bezitsvorming-stimulerende overheidsmaatregelen. Het ligt
immers geheel in de lijn van de taak der christelijke maatschappelijke
organisaties, de maatschappelijke positie van haar leden te helpen verster
ken en zo mogelijk het verantwoordelijkheidsbesef bij haar leden voor het
maatschappelijke gebeuren en hun interesse daarbij te vergroten.
De steïke nadruk, welke men in protestants-christelijke kring bereid is
te leggen op het belang van de bezitsvorming, achten wij van grote be
tekenis. Zijn wij goed geïnformeerd, dan is het Beleggingsfonds voor Pro
testants Nederland het eerste fonds van deze aard waarbij een werkne-
mersvakcentrale, namelijk het C.N.V., is betrokken. Van de zijde van
de Katholieke Arbeiders-Beweging kan binnenkort een dergelijk initiatief
verwacht worden. De voorzitter van de K.A.B., de heer J. A. Middelhuis,
kondigde namelijk ook de stichting aan van een K.A.B.-beleggingsfonds.
Nu de confessionele vakbeweging dus duidelijk sterke nadruk wil gaan
leggen bij de betekenis van de bezitsvorming, daar zal men in de
toekomst dit aspect ook dienen te betrekken bij de visie op het hele
loonbeleid.
Een en ander staat immers in nauw verband met elkaar. Naast
riodieke loonsverhogingen bij afloop van c.a.o.'en bestaat er bij een deel
van de vakbeweging reeds het streven naar tussentijdse winstuitkeringen,
indien de gunstige gang van zaken in de betrokken bedrijfstakken hiertoe
aanleiding geeft. Deze winstuitkeringen zullen kunnen bijdrage tot de
bezitsvorming van de werknemers.
Een belangrijk punt in dit verband is ook de reeds etTder opgeworpen
vraag, of de werknemers ook rechten kunnen laten gelden op een aan
deel in de investeringen welke uit de bedrijfswinst worden gefinancierd.
Wij verheugen ons erover, dat de voorzitter van de K.A.B. nog onlangs
zich uitsprak voor een verdere samenwerking tussen de drie werknemers-
vakcentralen op het gebied van de lonen en alles wat daaraan vast
zit. Wellicht dat de verdeeldheid in opvatting tussen de vakcentralen, wel
ke er in het recente verleden bestaan heeft, tijdens de tweede fase van
de ge-differentieerde loonpolitiek, waarin bezitsvorming en winstdeling on
getwijfeld belangrijke begrippen zullen zijn, plaats zal kunnen maken voor
meer eensgezindheid.
MULO-ONDERWIJZERS IN LEEUWARDEN
(Van een onzer verslaggevers)
Op de tweede dag van de algemene
vergadering gehouden door de vereni
ging van de mulo-onderwüzers te Leeu
warden, heeft prof. dr. ir. H. van Ries-
sen uit Delft gesproken over De Maat
schappij: uitdaging en antwoord. Een
onderwerp dat zeker niet tot de gewone
kost voor deze leraren behoorde en dat
met grote aandacht werd gevolgd. De
spreker betrok vooral de (christelijke)
school en haar taak in zijn beschouwin
gen.
Onder de maatschappij verstond prof.
Van Riessen het geheel van structuren
waarin de mensen met elkaar samen
leven. Zij is dus een sociale doorsnede
van het geheel. Nu denken velen onjuist
over de onderlinge beïnvloeding van
mens en maatschappij, waardoor veel
kwaad wordt aangericht. Vele christenen
denken, dat de maaschappij geen invloed
heeft op de mens hetgeen onjuist is.
Anderzijds menen Marx en vele anderen,
dat de mens geen invloed kan hebben
op de ontwikkeling van de maatschappij,
omdat die ontwikkeling (natuur)nood
wendig is bepaald. Deze laatste fatalis
tische opvatting heeft grote schade ge
daan aan de samenleving, aldus de
professor.
Zij gaat er immers van uit, dat de
mens zich moet aanpassen aan de maat
schappij. Daartegenover heeft Toynbee
echter terecht gesteld, dat de maatschap
pij een uitdaging is, waarop het ant
woord van de mens cultuur schept en
dus de gemeenschap. Het kan ook -zo
gezegd worden: de maatschappij is het
milieu waarin we een stil en gerust
leven mogen leiden; zij is het instrument
dat de wisselwerking tussen haar en de
mens tot stand brengt; en zij is het
werkstuk waaraan we mogen werken
vanuit het geloof.
Taak van de school
Op de school gaat het om de vorming
van het kind. De taak van de school is
dus niet in eigenlijke zin opvoeding, al
dus dr. Van Riessen; opvoeding is een
begeleidingsverschijnsel. Het gaat om het
bijbrengen aan het kind van kennis, in
zicht, vaardigheid.
De school mag nu ook de maatschappij
als een werkstuk zien, waaraan de ge
slachten bouwen en dat telkens getoetst
moet worden aan normen. Dat laatste
n deze tijd boeiend en moeilijk te
gelijk. Wij leven in een totaal nieuwe
wereld en dat geeft ons een grote ver
antwoordelijkheid. Nooit was er zo'n
grote welvaart voor iedereen, nooit zo
veel vrije tijd, nooit ging de emancipatie
van de vrouw, het kind, de gewone man,
zover. Maar de keerzijde is, dat wij nu
ook zitten met massavorming en massa
communicatiemiddelen, met vervlak
king en ontworteling. En dan zijn er
nog de ontwakende volken rondom ons,
die contact krijgen met de westerse cul
tuur en daardoor beïnvloed worden.
Onze hedendaagse maatschappij wordt
beheerst door macht, techniek, weten
schap en massacommunicatiemiddelen.
Daartegenover wordt de mens vooral ge
motiveerd door het streven naar wel
vaart en naar de zekerheid die te be
houden.
Nu hebben kerk, gezin en school een
wat statisch karakter, waartegenover de
maatschappij op het ogenblik sterk
dynamisch is. Deze dynamiek vraagt van
ons nieuwe antwoorden. Dit legt op ons
een zware verantwoordelijkheid.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Vuren en Dalen, toez.:
R. P. IJtsma, kand. te Amsterdam; te
Rhoon, 2e pred. pl.: H. C. van Itterzon
te Anjum.
Aangenomen naar Windesheim: C. M.
van Ede, vic. te Deventer.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
A. F. Honkoop
NED HERV. KERK
Beroepen te Warnsveld: P. H. Borgers
te Birdaard (verb. ber.).
Aangenomen naar Suameer: J. L. Cou-
Vé te Rheden.
In de
crisis
DWAAS CONFLICT
Scherp is de reactie van het F r 1 e s c h
Dagblad op hetgeen leidde tot het
ontstaan van de kabinetscrisis. O.m.
wordt gezegd: ..Minister Van Aartsen
had duidelijk gezegd niet tot verdere
concessie bereid te z(jn. Politiek gezien
kon hy dat ook niet doen. Als de groot
ste fractie (KVP) een bemiddelingsvoor
stel doet en de regering gaat op die
bemiddeling in, dan kan men niet tege-
lyk aanvaarden, dat andere fracties het
onderste uit de kan willen hebben.
Maar nu gebeurde het ongebruikeiyke.
Minister Van Aartsen vertelde erbU, dat
niet alleen hij, maar ook minister Zyi-
stra en staatssecretaris Roolvink dan
heen zouden gaan. Niet dus minister De
Pous. Dat wil zeggen, dat de beide mi
nisters, die samen het flnancieel-ccono-
misch beleid met hardnekkigheid verde
digen, hier in eerste instantie officieel
niet naast elkaar stonden. En dat daar
door het conflict werd toegespitst tot een
a.r.-conflict. Dat men het daartoe heeft
laten komen is van belde kanten fout
geweest. Minister Van Aartsen had niet
met de mededeling mogen komen, dat
sommigen der ministers, die samen voor
het beleid verantwoordeiyk zyn, zouden
aftreden. De a.r.-fractie in het byzon-
dcr had haar motie niet mogen hand
haven, nu dit tot een afschuweiyke cri
sis in de eigen party moest lelden. Er
was geen aanleiding om zo strak vol te
houden, terwijl de regering het compro
misvoorstel van de KVP had aanvaard.
Hier is een tekort aan overleg, aan een
elkaar verstaan, aan het doorzien van
dc politieke situatie en de catastrofale
gevolgen van deze beslissing, en dat ern
stig moet worden betreurd, sterker nog,
dat moet worden gelaakt. De KVP ver
keert nu in een sterkere positie dan ooit.
Zij heeft het kabinet-De Quay willen
redden, maar de prot. chr. groepen
hebben het in samenwerking met socia
listen en verder links staande elementen
naar huis gestuurd. Dc KVP heeft de
crisis trachten te voorkomen, maar dc
anderen hebben haar gewild. Want zy
wisten by het uitbrengen van hun stem,
dat die crisis er moest komen. De KVP
heeft nu de handen vry naar alle kan
ten. Een nieuw rooms-rood kabinet zit
er nu helemaal in. Wil Rome dat niet,
of biyken de eisen van de socialisten te
hoog (het laatste is nauweiyks denk
baar), dan zal de KVP eisen kunnen
stellen aan dc prot. chr. groepen. Die
zullen door de knieën moeten, als er
weer een samenwerking zal komen op
de basis van het kabinet-De Quay. Dat
is het meest directe gevolg van dit dwa
ze conflict: de positie van de KVP is
enorm versterkt".
Emeritus ds. C. Mak
naar Zwitserland
Ds. C. Mak, gereformeerd emeritus
predikant te Leeuwarden, zal gaan wer
ken in Zwitserland, onder de verstrooi
de gereformeerden.
Sinds 1950 doet ds. L. Oranje in Zwit
serland dit werk al, bijgestaan door
kand. K. Kuiper. Het is de bedoeling,
dat ds. Mak kandidaat Kuiper zal ver
vangen. Hij wordt begin februari
Zwitserland verwacht.
Ds. Mak is van 1928 tot 1947 predi
kant geweest in Medan. Hij is nu emeri
tus en werkt als ziekenhuispredikant in
Noord-Friesland.
Oiulenvijsbenoemingen
Benoemd bij het ulo: aan de Chr.
Mulo school te Zwijndrecht: mej. H.
Amtzen te Veenendaal; aan de Chr.
U.L.O. school te Smilde: E. Vredeveld
te Oosterwolde; aan de Chr. U.L.O.
school te Heerenveen: M. C Ooster-
hoff te Roden; aan de Chr. U.L.O
school te Winsum-Obergum: S. Kloostra
ta Den Andel (tijd. vakonderwijzer).
VERSCHRALINGSRAPPORT
Het Centraal Weekblad van de
gereformeerden heeft aan vier
niet-theologen hun mening ge
vraagd over het Verschralingsrap
port van de Gereformeerde Ker
ken. In dit rapport zijn gegevens
verzameld over de toestand van
het geestelijk leven in de kerk.
Een van deze leken, dokter C. P.
Engels, schreef hierover het vol
gende artikel, waarvan wij hier
het eerste deel publiceren.
WANNEER men het rapport over
de stand van het geestelijk le
ven in onze kerken bestudeerd
heeft, dan mogen we dankbaar zijn
jegens de synode, die deze opdracht
tot ..zelfonderzoek" gaf, maar voor
al jegens de deputaten. Deze broe
ders hebben reeds een volgeboekte
dagagenda. Ze hebben bergen
werk verzet en het is zeer te
waarderen, dat zij de teleurstellin
gen inzake de medewerking der
ambtsdragers niet van commen
taar voorzien.
Met mijn commentaar, die daar
op gegeven zou kunnen worden, wil
ik beginnen.
Jndien de synode in de opdracht
spreekt van „mogelijke" inzinkin
gen, dan blijkt uit de medewerking
der ambtsdragers alleen reeds, dat
de veronderstelling van de synode
betrekking heeft op een zeer tries
te werkelijkheid.
Van de 725 ambtsdragers, die een
formulier ontvingen, hebben er,
zegge en schrijve, slechts 280 ge
antwoord.
Waar blijven dc 445 anderen?
Zijn dat ambtsdragers?
Zijn dat ambtsdragers?
Wat hebben we nog meer bewijs
van node!
't Is ongelooflijk!
MEN HEEFT van de medici wel
eens gezegd, dat deze sterker
zijn in de diagnose, dan in de the
rapie. Ik krijg uit het rapport de
indruk, dat men dit ook tegen de
theologen kan zeggen. Is het be-
roepshoogmoed, indien ik zeg. dat
de medici de achterstand wat aan
het inlopen zijn? Zo dit geen hoog
moed is. maar werkelijkheid, dan
wens ik dit de theologen ook van
harte toe.
Het rapport zou aan duidelijkheid
gewonnen hebben, indien de voor
treffelijke normatieve beschouwin
gen niet wat schuil waren gegaan
in het diagnostisch gedeelte.
Na de zakelijke weergave der ge-
eevens. heeft men behoefte aan een
duideliike uiteenzetting van „wat
Gods bevel ons zegt", inzake bij
bellezing, gebedsleven, schuldbesef
enz. enz.
Het woord verschraling is te
zwak. Naar mijn oordeel is hier
het woord secularisatie beter on
zijn plaats.
Secularisatie noem ik, wanneer
ons doen en laten, ons denken en
begeren worden genormeerd vanuit
de wereld der tijdelijkheid, der ver
gankelijkheid. en niet of nauwelijks
vanuit de werkelijkheid van het on
vergankelijk koninkrijk van onze
Heer. Wanneer ons lidmaat-zijn van
onze kerk voor ons geworden is een
zienswijze, maar geen zijnswijze.
Wanneer ons geloven niet is een
existentiële akte, waarvan de inten
tionaliteit al de uitgangen des le
vens bepaalt.
Welnu, als ik lees de prachtige
gedeelten op de bladzijden 32 en
33 over de prediking, en ik toets
hieraan de mij bekende werkelijk
heid, dan ligt deze werkelijkheid
ver beneden de norm. De deputaten
schrijven daarover: ,,Er is mis
schien geen zonde die onder ons zo
algemeen is, zo gedachteloos en
zonder enige zelfbeschuldiging be
dreven wordt, als de ongeestelijke,
puur menselijke wijze waarop de
kerkgang gemaakt en de prediking
bijgewoond wordt; en het is hier
om dat de deputaten op dit punt
een diep-ingrijpende, hartgrondige
bekering nodig achten.
Waarom hier het woord misschien
gebruikt. En hoe vaak is het ge
sprek en het oordeel over en na de
prediking niet kortweg liefde
loos te noemen?
TK WIL DE stelling van deputaten
niet weerspreken wanneer zij
zeggen, „dat de lievelingsmethode
van de Heilige Geest zou zijn, de
bestaande instellingen te verjongen
en voor ons met nieuw leven te vul
len."
Maar dan zegt het rapport ver
der: „De kerk mag daarnaast ook
nieuwe levensvormen scheppen. Zij
mag dit niet slechts, maar zij moet
dit ook doen. Resoluut moet de
hand aan de ploeg geslagen wor
den.
Welnu enige meerderê reoluut-
heid had ik in de therapie wel gaar
ne gezien. Uw therapie maakt meer
de indruk van: wat zou het heerlijk
zijn, indien men naar ons luister
de en ons advies opvolgen zou.
In verband met de ernst van de
toestand is uw vermaan te zwak.
Ik had zo graag gehad, dat de de
putaten zich tot hun hoogkerkelijke
opdrachtgevers gericht hadden zo
ongeveer op deze wijze:
Broeders, nu blijkt:
dat regelmatig persoonlijk ver
keer met de bijbel beslist niet be
hoort tot de gereformeerde zede.
(blz. 5)
dat op het gewichtige punt van
het schuldbesef het geloof zeer ge
brekkig bleek te functioneren, (blz.
27);
dat in elk geval het geloof en het
verlangen naar Christus' weder
komst moeilijk gerekend kan wor
den bij het gereformeerde levens
patroon, (blz. 11);
dat het oordeel over het huls-
bezoek. zoals dit onder ons reilt
en zeilt. weinig minder dan ver-
nietigend Is, enz. enz.;
nu moet u, synode, een vorm vin
den voor ons kerkelijk leven, waar
door de invloed van deze kanker-
kwalen zoveel als mogelijk Is wordt
geëlimineerd en ons geloofsleven
weer kan gaan ademen in het kli
maat, dat het daarvoor nodig heeft.
We moeten niet bang zijn voor
een beetje methodiek.
Methodiek bij een open blj-
b e I bewaart ons voor metbodlsme.
Een gereformeerd medicus heeft
eens de opmerking gemaakt: de
vraag komt naar voren of enige
druppels methodistische essence in
de zware drank van het gerefor
meerd protestantisme geen deugd
zouden doen.
Daarop is door een uwer, eer
waarde deputaten, gereageerd met
de woorden: alleen zou ik in dit
verband willen spreken van enige
zware druppels methodistische es
sence in de lichte drank van het
gereformeerd protestantisme. (Ge
loof en wetenschap; jrg 56. blz.37).
We moeten niet meer pleiten.
Daarvoor is de tijd voorbij.
We moeten zeggen: Zo moet het.
Anders gaan wc dc weg op van dc
kerken van Klein-Azic.
Door dit alles zitten mens en ge
meenschap in de crisis. De nieuwe we
reld is na de middeleeuwen ontstaan,
vooral door de reformatie, die stelde
dat de mens niet alleen tot taak had
om te streven naar het komende ko
ninkrijk. maar geroepen was dat nu al,
op deze aarde, een begin van gestalte
te geven. Dit heeft geleid tot een grote
vooruitgang. De mens kreeg macht
over de wereld, naar de bedoeling van
God. Maar deze macht leidde, door haar
verleiding, al spoedig tot verval. De
mens wilde zichzelf verlossen door zijn
prestaties. Het gevolg was, dat dit ons,
met een iets te sterke uitdrukking,
eerst bracht in het oerwoud (de striid
van allen tegen allen) en nu naar de
gevangenis.
Dit alles is het gevolg van het ver
loren gaan van het roepingsbesef. D,
mens heeft zich los gemaakt van God
(de zonde) en God dood verklaard.
Maar als God dood is, stelde Nietzsche
al, dan is de gelding van de norm
de zin van het leven verdwenen. Dan
is alles nonsens (Sartre) of absurd
(Camus).
Welk antwoord moet de school nu
geven? Niet dat van aanpassing aan
de maatschappij en geen opleiding tot
deskundige robot. Hij moet leren alles
zelfstandig en kriitsoh te toetsen en de
school moet er van uitgaan dat elk
mens uniek is.
Voor alles moeten wij ons op het ene
nodige concentreren. Het leven is overal
gods-dienst, moet de kinderen bijge
bracht worden. Het koninkrijk is er
en het is er nog niet. Er is een beter
vaderland dan deze maatschappij en
dat is alleen te bereiken door de een
voudige, eerbiedige omgang met het
Woord. Als de kinderen dat weten
daaruit leven, dan leveren zij vanzelf
een by dra ge tot de christelijke vryheid
en de opheffing van het leven.
Doordat prof. Van Riesen in verband
met de kabinetscrisis eerder terug moest
r Den Haag (hij is lid van het
centraal comité) kon geen discussie
gehouden worden.
Marian Anderson in
werelduitzending
Luthers programma
Marian Anderson, de wereldbe
roemde alt, zal meewerken aan een
speciaal evangelisatie-radiopro
gramma van de Lutherse Kerk in
Missoury, V.S., dat over de hele
wereld wordt uitgezonden. Naar dit
programma zullen naar schatting
100 miljoen mensen luisteren.
De zangeres zal in een gesprek met
dr. Oswald Hoffman, de spreker van
dit programma, vertellen welke beteke
nis het kerstfeest voor haar als chris
tin heeft Ook zal zy verschillende
kerstliederen zingen.
Volgens a'e radio omroep van New
York, die dit programma opneemt, zal
het een van de meest gerelayeerde
radiouibzendingen zijn die er ooit zijn
geweest. Men zal er naar kunnen luiste
ren in Afrika en in het Midden Oos
ten, onder andere in China en Japan, en
verder in geheel West-Europa, waar ook
de Belgische radio omroep het over zal
nemen.
GENIAAL
Marian Anderson is geboren in Phila
delphia. Toen ze nog klein was zong ze
in een kerkkoor en haar eerste zang
lessen kreeg ze toen ze vijftien jaar
was. In 1935 keerde ze. met eer bela
den, terug naar a'e Verenigde Staten
na een tournee in het buitenland. Artu-
ro Toscanini heeft van haar gezegd, dat
zij een stem heeft, die slechts een maal
in de honderd jaar voor komt.
Dit lutherse evangelisatieprogramma
heeft ten doel, Christus aan alle volke
ren te verkondigen. Het wordt regelma
tig uitgezonden in 50 talen voor mensen
in meer dan 115 landen. Alleen in Ame
rika al door 300 stations, in Europa door
commerciële stations als Luxemburg,
Monaco en Monte Carlo.
De laatste vrouw in het register van Jezus Christus, zoals j
dat door Mattheus wordt weergegeven is Maria. In deze dagen
klinkt sterker dan ooit het „Ave Maria". Zij is geëerd, ver- j
afgood, heilig verklaard, aangebeden tot in de meest over- j
dreven vormen toe.
Er is iets moois in haar leven. Dit eenvoudig meisje staat
moreel veel hoger dan haar betovergrootmoeder Thamar of
haar overgrootmoeder Rachab. Nergens lezen we in haar jj
leven van een misstap als van Bathseba.
Maar laten wij toch vooral niet vergeten dat zij niet werd
uitverkoren, omdat zij zo'n lief meisje was en zeker niet
omdat zij, zoals de rooms-katholieken ons nu willen doen j
geloven, een heilige was die nooit gezondigd heeft. Haar
latere leven toont dat daar niets van waar is. Op een ge-
geven ogenblik botst haar moederliefde zelfs met het werk
van Christus. Neen, zij is niet heiliger dan enig ander mens,
eenvoudig omdat al de heiligheid die zij en wij ooit zullen
bezitten geen eigen heiligheid is, maar de ontvangen heilig-
heid van Christus. Maria moest evenzeer door Christus ge- l
heiligd worden als wij.
Toch is ze een voorbeeld. Let maar eens op haar rustige
overgave aan God, ook als de dingen lang niet lopen zoals j
zij zich heeft voorgesteld. In haar leven wordt het duidelijk L
dat wie Christus toebehoort geen gemakkelijk leven zal
hebben. Een zwaard zal door uw ziel gaan! Ds. Hoekendijk J
heeft eens geschreven: God heeft ons geen gemakkelijke
reis beloofd, maar wel een behouden aankomst. Dat gold
voor Maria, maar ook voor ons.
De directeur van het gereformeerde
Algemeen Diaconaal Bureau in Utrecht
drs. J. v. Klinken, zal 24 februari aan
de V.U. promoveren tot doctor in de eco
nomische wetenschappen.
Als promotor zal optreden de socio
loog, prof. dr. R. v. Dijk.
Drie Nederlandse baptisten zen
delingen, die in juli hun zendings-
veld in de Kongo verlieten in ver
band met de politieke toestanden,
zijn op verzoek van hun inlandse
gemeente naar de Kongo terugge
keerd. De Kongolezen hebben hen
bijzonder vriendelijk ontvangen.
De terugkeer van deze zendelingen,
ds. J. ter Braak, ds. G. van 't Woud
en S. Edens, geschiedde met de volle
instemming van de Britse baptisten zen
ding, waarmee de Nederlanders samen
werken. Hun gezinnen zijn in Nederland
achtergebleven.
De zendelingen arriveerden per vlieg
tuig in Brazzaville en reisden vandaar
naar Leopoldstad. Om bij hun zen
dingsterrein, Irema, te konjen, moesten
zij met een boot stroomopwaarts. Door
de onrust echter, die nog altijd in de
Oostprovincie heerst ging de boot niet
verder dan Oepotopimoe, waar een zen-
dingspost van de Britse baptisten zen
ding is gevestigd. Zij zullen nu hier blij
ven werken, totdat verder vervoer naar
Irema mogelijk is.
Voorkeur
Volgens berichten van de zendelingen
hebben zij niets bespeurd van vijandig
heid ten opzichte van blanken. Zendelin
gen worden zelfs opvallend vriendelijk
ontvangen en genieten vaak een zekere
voorkeur bij het verstrekken van de be
nodigde papieren.
De Nederlanders zijn ook in Dendale
geweest, het centrum van de Abako par
tij. Toen ze hier een kerkdienst van de
baptisten meemaakten, verwelkomde de
Kongolese predikant hen hartelijk en de
gemeente onderstreepte zijn welkom met
een warm applaus.
Dr. C. C. F. Gordijn op
studiedag C.A.L.O.
(Van een onzer verslaggevers)
De sectie lichamelijke opvoe
ding van het Christelijk Paedago-
gisch Studiecentrum heeft vrijdag
haar tweede studiedag van dit
jaar gehouden. Een talrijk bezoek
luisterde in het gebouw van de
Chr. Academie voor lichamelijke
opvoeding te Arnhem naar wat
de voorzitter van de sectie, dr.
C. C. F. Gordijn, te zeggen had
over de vraag: Verheerlijken
wij God met ons lichaam?"
Dr. Gordijn ging ervan uit, dat de
verheerlijking met het lichaam een op
dracht is, gericht tot elke mens. Dus
moet hij pogen dit te realiseren.
God beeft de mens een lichaam gege
ven; door de vorm van zijn lichame
lijkheid kan hij zich bewegen als mens.
De mens is geschapen naar het beeld
van God. Daarom moet het lichaam al
tijd weer openbaring zijn van Wie de
mens is en wèt hij is.
Nu is de mens als type kenbaar in
zijn dynamische vorm van leven. De
opschepper beweegt zich op een ande
re manier dan de onbetrouwbare
mens; de boer anders dan de zakenman.
De uiterlijke vorm van bewegen zegt
iets over iemands karakter.
Bewegen
Het menselijk bewegen wordt goed
deels bepaald door de situatie: hoe je
bent en hoe je je voelt. Het lichaam is
de onmiddellijke presentie van jezelf.
Het verheerlijken van God met het
lichaam is het staan in een bepaalde
verhouding tot God, namelijk verheer
lijkend.
Wie God verheerlijkt met zijn li
chaam zal stijl vertonen in zijn verhou
dingen. Stijl is altijd daèr, waar men
de correctheid van het bewegingsdres-
Advertentie)
Dank zijRESA toch nog het
MULO-DIPLOMA
Maak van deze
Bijzondere aanbieding gebruik en schrljt
RESA-HILVERSUM
saat overwonnen heeft. Iemand die stijl t
vertoont in zijn verhoudingen, geeft uit-
drukking aan een emotie van verheven-1
heid.
De verhevenheid die uit de mens
zelf is, leidt tot praal. De verhevenheid
die uit God is, leidt tot tooi.
Wie zich ervan bewust is Gods beeld-
drager te zijn en die Hem daarin roemt.
verheerlijkt zijn Schepper. Dan komt er g
blijdschap, die ontleend is aan verwon
dering. Dan is in zijn stijl en blijdschap
en in alle verhoudingen van het leven
de christen te onderscheiden van de
niet-christen. i.
Geschenk
De christen moet zichzelf telkens de"
vraag stellen of hij roemt in eigen heer
lijkheid, dan wel of hij deel heeft aan
Hem, die hij verheerlijken wil. De)
christen moet durven zeggen, dat hij in,
Hem en door Hem beweegt. Bewegen isj
belijden, omdat het uitdragen is van de.
wijze waarop je God verheerijkt.
Het 'ichaam is de levensgegevenheid,;,
het geschenk. „In de wijze waarop ik*'
studeer, reis, naar mijn kantoor ga,"
enz. moet mijn houding altijd uitlopen
in het: „Heer, ik dank u voor dit ge-|t
schenk". i,
Verheerlijken van God met het li-;'
chaam is niet slechts voorbehouden'
aan hen die mooi van lijf en leden zijn.f
Ook lichamelijk-gebrekkigen kunnenf
God verheerlijken voor het geschenk'1
van hun lichaam".
Dansen l
De heer Gordijn noemde ook de dans.
Met welke intentie wordt gedanst? Omr
te pralen met het ichaam, of om door
stijlvol bewegen God te eren voor he1jt
geschenk van het lichaam? Dat is tooi-
„Hoe vreemd het ook linkt", aldus de
heer Gordijn, „maar eigenlijk is geen-
jeugd beter geschikt om te dansen dan
christelijke jeugd, omdat zij in de om-;
gang tooi weet te houden, als gevolg
van haar omgang met God."
In deze tijd beheersen radio, functie eif
techniek de mens volledig. DaartegerP
verzet zich de jeugd. Zij ziet zich bef
knot in haar bewegingen. Daarom moelti
het bewegingsonderwijs, zoals de chrisj
ten het dient te zien. leiden tot verheer-b
lijkend bewegen. En het is de taak varir
de christen-leraar lichamelijke opvoeti
ding de kinderen op de weg daartoe t$i
brengen. k
Advertentie
DE echte PIJNSTILLER
Inderdaad, verlaat u rustig op Witte
Kruis, Zo gemakkelijk in te nemen
want verkrijgbaar in drie vormen
tabletten,
poeders
of cachets.
Dr. C. de Jager, hoogleraar aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht, is benoemd
tot hoogleraar in de astrofysica, bij de
faculteit van de wis- en natuurkunde.
aan de Rijksuniversiteit te Groningen.
Voorts is benoemd dr. A. Poslavsky,
geneesheer directeur bij de Willem
Arntsz Stichting te Utrecht, tot bijzon
der Hoogleraar in de pathopsychologie,
bij de faculteit der letteren en wijsbe
geerte. aan de Rijksuniversiteit te
Utrecht.
Rabbijn doctorandus
in de theologie
Aan de Rijksuniversiteit te Leiden R
de heer J. Soetendorp, rabbijn van de
liberaal Joodse gemeenten van Amster
dam en Den Haag geslaagd voor het
doctoraal examen in de theologie.
Dit is de eerste keer in de geschiede
nis, dat een rabbijn aan een Nederlandse
universiteit een theologisch examen heeft
afgelegd. De toenemende belangstelling
voor het gesprek tussen joden en chris
tenen over geloofsvragen heeft rabbijn
Soetendorp ertoe gebracht een grondige
studie van het christendom te maken:
deze studie heeft nu ook zijn voorlo
pige universitaire afsluiting gevonden.
LIEVE MARJA
Het regent niet meer, de eenden die de laatste dagen als
kleine bootjes door het water van de Singel dobberden, klets
nat en zielig, steken nu hun hoofd weer onder water, zomaar,
spontaan. Het regent niet meer en het is bijna Kerstmis. Weet
je, ik houd eigenlijk niet van die speciaal' voor Kerstmis ge
maakte liedjes van de amusementszangers, zoals Bing Crosby,
Harry Belafonti en zelfs Louis Armstrong, het worden zulke
specifieke gelegenheidsliedjes. Zo heeft ook iedere rooms-katho-
lieke zanger wel eens het Ave Maria gezongenen het is altijd
een succes geworden, natuurlijk. Het Stille Nacht is een top
hit geworden, zoals I am dreaming of a white Christmas"
dat is, op hetzelfde peil, bedoel ik. Maar ik vind dat een con
certo van Handel je veel beter in die heel speciale sfeer
brengt, die bij Kerstmis hoort, veel beter dan sommige kerst
liedjes zelf, die kapot gezongen zijn door de beroepszangers, ka
pot gemaakt, vol vals sentiment dat helemaal niet bij Kerst
mis past. Want ik geloof dat je gelijk hebt, alles is heel ge
woon en ongecompliceerd.
Toen ik heel klein was stelde ik me God voor als iemand
die niet zo heel veel verschilde van Sinterklaas, een lieve oude
man met een baard. God was wel „hoger", op de een of an
dere manier, maar hoe wist ik niet precies, minder werelds
dan Sinterklaas, misschien. Er zijn wellicht duizenden kinderen
die datzelfde nu ook geloven, denk je niet, bijna alle kinde
ren zijn zo.
Ja, houd me op de hoogte, alstjeblieft, van ie haarlengte,
vertel elke maand hoe lang het al geworden is, en niet dat
je weer naar de kapper geweest bent, Mar ja, doe je uiterste
I,r tS met zo moeilijk, als je maar niets doet, gewoon
thuisblijvenniet te vaak in de spiegel kijken in de moeilijke
periode dut het met lang is en ook niet kort, niet blijven stil
staan voor kapperszaken. Vertel hoe het gaat, ik zal je mo
reel steunen, als dat nodig is.
Deze week las ik in een kinderboek, een heel middelmatig
boekje, deze meesterlijke zin, die het hele boek „ophaalde":
het gaat over een klein katje, of liever poesje, want het is
if« Diefei- eiig v?rl*Q*n is er. met niemand durft te spe
len. Plotseling is het ijs gebroken, ik weet niet meer waardoor,
en dan staat er: Het verlegen katje is opeens niet verlegen
meer, maar babbelt honderduit tegen een heel schattig, klein
eekhoornjongetje", geweldig hé? Probeer het je voor te stel
len, een eekhoornjongetje met zo'n lange rechte staart, dat is
W<tnr klei"e dierenmeisjes wel verliefd op moeten
Tb tViifJ 26 w.lllen of niet Welke dieren vind jij liet aardigst?
HiJnin, CK 7en' en verder de Panda' een dier uit het
Hxmalaya-gebergte met een bezorgd gezicht en een staart met
strepen, die veel groter is dan de rest van zijn wollige lijf. Een
panda zou ik graag als huisdier willen hebben, maar dat zal
hij zelf wel niet willen, als hij het Himalana-gebergte ge-
wend is, stel je voor, het HIMALAYAGEBERGTE. zelfs de ha-
nebalken hier zijn surrogaat voor zo'n dier.
Dag, lieve Marja, jij hebt tenminste Sybille nog
JE PETER.
Evangelisatiezender t
Maandag, tweede kerstdag, begint heE
nieuwe christelijke radiostation van Moiv
te Carlo zijn officiële radiouitzendingef
in vrijwel alle talen van Europa. Dl
uitzendingen geschieden onder auspiciën
van de interkerkelijke organisatie Trarr
World Radio, die deze zender in Montr
Carlo, een van de sterkste op de kort#
golf, gehuurd heeft Trans World Radii
had tot vorig jaar de zender „Stem vai1
Tanger'', die echter door de regering vaW
Marokko genaast werd. De nieuwe uiffc
zendingen geschieden in de 45 meteig
band. j
Een van de eerste Nederlanders di4
met een eigen Nederlandse evangelisatie)
uitzending komt, is de in Zwitserlanf
werkende evangelist Wim Malgo. De»
uit Leiden afkomstige jonge man hooi,
iedere maandagavond van kwart vot,
acht tot acht uur zijn uitzending f
verzorgen onder de naam „Licht ovf
Nederland."
Malgo heeft verschillende Duitse pr£
gramma's die door Radio Luxemburg el*
radio Monaco worden uitgezonden. B^
vendien begon hij dezer dagen niet eet*
uitzending in het Duits vanuit Noordv
Mexico, die in de zuidelijke staten va)d
de Verenigde Staten een zeer goede onfc
vangst heeft Duizenden Amerikanen vafci
Duitse origine luisteren naar zijn eva^
gelisatieboodschsp.
it
(Advertentie)
«•rkrijgbur bij ót arktnds InnloornwchiiwlMmW
Ook van het veertiendaagse evangeL
satie blad Onderweg, is een kerstnun/
mer verschenen. Het is een welverzorj
de uitgave geworden Het blad is rC
geïllustreerd en de inhoud werkeli]
geheel aan het kerstfeest gewijd, w
met bijzondere bladen niet altijd het
Ival is.