Uw probleem is het onze KRONIEK Volkskerstzang een gevaar voor gesprek met Rome? Telefonische hulpverlening in Duitsland bijeen Kerstmis Gods interventie in de geschiedenis Stampvolle kerk hoort kerstevangelie Dr. A. Lwoff kreeg de Leeuwenhoek-medalje Castro noemt Cuba's kardinaal een Judas Nog geen akkoord grafisch bedrijf Swalmen verkoopt Duitse grond Een woord voor vandaag AOSRAM •SOEKENHOE ANDERZIJDS GEREFORMEERDE BOND In het blad van de gerefor meerde jeugd „Jong Gerefor meerd" schrijven vertegenwoor digers van verschillende modali teiten in de Nederlandse Her vormde Kerk over deze kerk, om zo de jonge lezers iets te laten zien van wat buiten de muren van hun eigen kerk leeft. In een van de laatste nummers was de hervormde predikant van Kat wijk aan de beurt om te schrij ven over de Gereformeerde Bond Hij legt er de nadruk op dat de ze Bond geen partij is en meent dat er ook in de Hervormde Kerk als geheel een kentering ten opzichte van deze „modali teit" is waar te nemen. In het slot van zijn artikel schrijft ds. Tukker nog over de prediking en de levensstijl van deze gere formeerden: DE oude afgescheidenen hebben van meetaf de behoefte gevoeld aan een goede opleiding van de aanstaande predikanten. Dr. A. Kuyper heeft dit gedeeltelijk opge vangen en breed uitgebouwd. Zij leverden een indrukwekkend werk. De gereformeerden in de Hervorm de Kerk hadden van meet af hun breed opgezette studiemogelijk heden aan de rijksuniversiteiten. Voor de theologen, met name die van gereformeerde confessie, was het wat moeilijker om in de veel heid van leringen hun weg te vin den, om te studeren en te denken in gereformeerde geest. De werken van jullie theologen, die van de na dere reformatoren en in klimmen de mate die van de reformatoren zelf werden hun leidraad. In de Hervormde Kerk in het al gemeen leefde de dogmatische stu die op, wat ook aan de Bond niet voorbijging. Ik wil dit niet te hoog aanslaan, maar meen toch te mo gen zeggen, dat de gereformeerde leer in haar geheel wat meer uit de verf komt bij de gereformeer de bonder. kringen de leer van de uitver kiezing en die van de wedergeboor te de meest benadrukte. Dit zijn nog wel gaarne geliefde leerstuk ken, maar er ls veel meer aandacht gekomen voor de leer der verzoe ning door Christus, de leer van de rechtvaardiging door het geloof, die van het genadeverbond. die van de sacramenten. Zij nemen een veel bredere plaats in in de prediking. Het staan in de Hervormde Kerk, die zoveel aandacht geeft aan de oecumene, plaatst ook de Bond tel kens voor bezinning. In de predi king van de gereformeerde bonders zoekt men, hoe zwak dit ook nog maar geschiedt, de wereld, de bui tenkerkelijken vanuit het hart van het Evangelie, vanuit de belijdenis aan te spreken. Er is een zekere aversie tegen allerlei moderne aan pak in de prediking. Jullie kunnen in de kranten gelezen hebben, dat op een vrijzinnige predikantencon ferentie dezer dagen gezegd is. dat de Gereformeerde Bond meer vat heeft op de buitenkerkelijken dan de Vrijzinnigheid. Wij willen dit slechts hopen. Wij menen inder daad, dat alleen het Woord het doen kan. In zoverre hebben de gerefor meerden in de Hervormde Kerk iets voor op de gereformeerden bui ten de Hervormde Kerk, dat hun klankbodem groter is. De spreker op genoemde conferentie meende, dat de bonders meer doorstoten tot de wezenlijke noden van de moder ne mens. Nog eens, ik wil het ho pen. Dit is zeker, dat wij te krach tiger hebben te spreken in deze tijd, als gereformeerden in en bui ten de Hervormde Kerk, van het ene nodige. niële vormelijkheid. In een za kelijke tijd werkt de kerk averechts als zij een vlucht neemt in het ce remoniële. Wij moeten, dacht ik. hebben een zakelijke, kloek gere formeerde prediking. De dingen Gods goed en bij de naam noe men en ze recht op de man af spreken. De kerk moet kerk zijn en dat is ze niet. als zij zelf half onkerkelijk wordt. Dan boet met haar innerlijke verzwakking ook haar boodschap aan kracht in. Dit brengt met zich, dat wij als gere formeerden ook in onze levenswijs een standpunt moeten durven inne men. En wij menen waarlijk, dat dat een gereformeerd standpunt mag zijn. Het is niet slechts we reldgelijkvormigheid, die in de ge reformeerde gelederen binnenge drongen is, maar het van de we reld zijn. Men herkent ons vaak niet meer als gereformeerden. Als er een gereformeerd geloofsleven is, dan mag er ook een gereformeer de levensvorm zijn. Is Calvijn niet ook de theoloog van de levenshei liging? Wij zijn als gereformeer de hervormden aan de Hervormde Kerk toch ook veel dank verschul digd, onder andere deze, dat de kerk van ons vordert, onze leer te tonen in onze levensstijl. Wat wij dan ook maar hebben te betrach ten. „De Protestantvraagt kerstzang in Utrecht en vele an dere plaatsen waar protestanten en rooms-katholieken samenwer ken en onder meer kardinaal Al- frink het woord zal voeren, wor den in ,,De Protestant", het or gaan van de Evangelische Maat schappij en de Gustaaf Adolf Ver eniging enkele kritische opmer kingen gemaakt. Het blad zegt, dat samen zingen door rooms-katholieken en protestanten als voorbereiding tot het gescheiden kerst feest vieren mogelijk is. Het meent ech ter, dat het gevaar dreigt dat de Volks kerstzang steeds minder kerstzang zal zijn, wanneer daarvoor grote sprekers worden gevraagd en spectaculaire din gen gedaan. de voegt hieraan toe, dat kerstfeest geen zaak is van grote sprekers en kerkelij ke hoogwaardigheidsbekleders. Ten aanzien van de eenheid merkt het blad op, dat hier een verkeerde voorstelling van zaken wordt gegeven. In Nederland zijn we nog lang niet zo ver, aldus de schrijver, en we moeten ook niet trachten om verder té komen (Advertentie) »«rkrtjg bur bi] d* erkends ItenUwmechinehendel RUILKRANT Het Centraal Bureau voor Huisvesting to Amsterdam is van plan, door het uilgeven van een „ruilkrant™, te gaan bemiddelen tussen degenen, dio van woning willen ruilen. Eleevicrs Weekblad maakt groot bezwaar tegen dit voornemen en schrijft o.m.: „Afgezien van het feit, dat het gemeentelijk bureau zich bij het uit voeren van deze werkzaamheden op het terrein van het particulier initiatief gaat be geven, rijst de vraag of op dit ogenblik een behoefte tot woningruil nog voldoende is to achterf om hiervoor een gemeentelijk apparaat in te schakelen en dit nog wel met het uitgeven van een ruilkrant. De ruime ervaring heeft ook in Amsterdam geleerd dat het aantal tot stand gekomen woningruilen in de afgelopen jaren in geen verhouding heeft gestaan tot het aantal families, dat om welke reden dan ook een andere woning wenste. En er mag werke lijk worden vastgesteld, dat het aantal pogingen tot woningruil legio was en dat op velerlei wijze ernstig is gepoogd woning- ruilen tot stand te brengen. Dat na al deze jaren het gemeentelijk huisvestingsbureau wel sou slagen en in slaat zou zijn belang rijke verschuivingen tot een goed einde te brengen is nauwelijks aan te nemen. In plaats dat de bemoeiingen van de overheid op het gebied van het gebruik van wonin gen eindelijk verminderen zal, wordt door do toevoeging van een „ruilbeurs™ het werkterrein van het huisvestingsbureau ver groot, met alle gevolgen van dien. Ambte naren, die de woningruilcentrale in de praktijk moeten brengen, de kosten van het uitgeven van een „ruilkrant™ en de nodige verdere besognes, dio het beheer van een dergelijk apparaat met zich mede brengen. En dat alles zonder dat met reden is te verwachten, dat op dit moment nog gunstige resultaten in een belangrijke hoeveelheid zijn te verwachten!™ Onder het kopje „Verboden lectuur' srhrijft Vrij Nederland het volgende „Kapitein-luitenant ter zee W. A. de Looze, commandant van liet Marinc-opkomstcentrum in Voorschoten, heeft de commandant zee macht verzocht „het weekblad Vrij Neder land van dc leestafel in het centrum te verwijderen". Dc kritiek op hel marine- beleid in dit blad vindt de heer De Looze minder geschikt voor het marinepersoneel onder ayn bevel. Vry Nederland staat inderdaad wat kritisch tegenover de marine. Deze artikelen worden geschreven door een militaire medewerker, die, alleen al naar zijn rang te oordelen, wat dieper heeft nagedacht over de moderne oorlogsvoering dan de heer De Looze, die zich zorgen maakt dot de jongelieden aan hem toe vertrouwd kennis nemen van de ideeën van anderen, hoogstwaarschijnlijk meer deskun dige personen. De eon.mandant zeemacht Nederland schout bij nacht Dc Vos van Steenwijk, heeft zijn ondergeschikte bard- handig op de vingers getikt. Hij beeft hem erop gewezen dat op de leestafel het politieke evenwicht bewaard dient te blij ven. Het is niet nodig een officier prijzen omdat hg een goed democraat is, al voelen wjj ons gelukkig met de beslissing van de schout by nacht Wij vragen ons echter af of de heer Dc Looze dc juiste figuur is om een deel van ons marine personeel, hoe klein ook, op te voeden.™ Ds. Te Winkel viert 75ste verjaardag Vandaag viert ds H. W. tc Winkel, emeritus predikant van de hervormde gemeente te Groningen, zijn 75ste ver jaardag. Ds Te Winkel werd geboren in 1885. In 1911 werd hij predikant te Hauler- wvjk. drie jaar later in Nijehaske. waar hij zeven jaar bleef, toen ging hij naar Sneek. In 1933 werd hij dominee in Groninsren, waar hij heeft gewerkt tot hij in 1951 zijn emeritaat heeft gekregen. (Van onze correspondent in Bonn) In acht Westduitse steden bestaat thans de z.g. „telefonische hulp verlening". Deze wordt bedreven onder het motto „de Uitgestoken Hand". De telefonische „herders" zijn in de hoofdstad van Noord- rijnland-Westfalen bijeen om te spreken over uitbreidingsmogelijk heden van deze vorm van zielzorg, die in een duidelijke behoefte voor ziet. Indien mogelijk, wil men in nog acht steden deze telefonische dienst instellen. Een vraag is, of daarvoor genoeg financiële midde len en geschikte medewerkers en -werksters kunnen worden gevon den. Allen moeten hun (haar) medewer king pro deo verlenen en daarvoor dan bovendien nog dag en nacht ter be schikking staan. In a'e avond- en nacht uren wordt het veelvuldigst een beroep gedaan op de telefonische hulpverlenir „Bel me op, voor je een eind aan leven maakt!" Met deze advertentie verschillende Londense bladen begon zeven jaar geleden een Engelse domi nee de telefonische zielzorg. Zijn voor beeld ls inmiddels ln vele landen ge volgd. De stad Düsseldorf ls in West- Duitsland een van de voorposten van de telefonische hulpverlening. Leidster is mevrouw dr. Christa Brandt. „De telefonische hulpverlening is", zo zegt zij „nog de enige Instelling, waar mensen van alle rangen en stan den en van alle religies dag en nacht met hun zorgen kunnen aankloppen". De Düsseldorjse telefonische hulp verlening wordt per jaar rond 2.000 maal opgeheld door mensen in geeste lijke nood. Veertig artsen, huisvrou wen, juristen, geestelijken en predi kanten staan dag en nacht ter beschik king van „De Uitgestoken Hand". Het nummer in Düsseldorf (51515) is in het gehele Roergebied bekend. Dank zij het geheel automatische telefoonver keer kunnen de Düsseldorf se zielzor gers zonder moeite van overal worden opgebeld. In de meeste gevallen wordt er opge beld in verband met huwelijks-moeilijk heden, zegt mevr. Brandt. „Dat maakt het werk niet eenvoudiger, want uiter- aard ligt elk (huwelijks-) probleem an ders. Wij kunnen niet altijd helpen, natuurkunde van Koninklijke pen is zaterdag in Amsterdam de gou den Leeuwenhoek-medaille uitgereikt aan de microbioloog dr. André Lwoff, directeur van het .instituut Pasteur" te Parijs. De Leeuwenhoek-medaille (ge noemd naar de beroemde Nederlandse bioloog) wordt eenmaal in de tien jaar toegekend aan de geleerde die zich ge durende dat 10-jarige tijdvak het ver dienstelijkst heeft gemaakt op het gebied van de studie der microscopische we zens. Dr. Lwoff is de negende geleerde die sinds 1875 de gouden Leeuwenhoek medaille heeft ontvangen. Zjj werd een maal uitgereikt aan een Nederlander, en wel in 1903 aan prof. dr. M. W. Beij- erinck. de uitvinder van het koningsgist. Louis Pasteur kreeg de medaille in 1895. Het is de grote verdienste van dr, maar wij doen ons best. Vele mensen bellen ons ook op of schrijven om dat zij doodeenvoudig eenzaam zijn en een opbeurend woord willen horen. In Düsseldorf willen de telefonische zielzorgers hun (rijke) ervaringen uit wisselen en bespreken, hoe men dit heilzame werk nog kan verbeteren om meer mensen te helpen. _ioor het succes van hun werk nemen zij de af en toe opbellende zonderlingen graag op de koop toe. Zoals de man, die Düsseldorf 51515 opbelde en zei: .Jullie zijn toch een kerkelijke instelling. Dan hebben jul lie vast en zeker goede connecties met de bondskanselier. Ik heb nl. dringend 10.000 mark nodig!" Dat geld zouden ze zelf ook heel goed kunnen gebrui ken om hun dienst aan de mensheid uit te breiden en te verbeteren. Algemene vergadering leraren Kweekscholen De algemene vergadering van de Ver eniging van Leraren aan Protestants- christelijke Kweekscholen zal woensdag 28 december in „Esplanade" te Utrecht worden gehouden onder presidium van de heer J. A. van Bennekom van Mid delburg. De morgenvergadering is ge wijd aan de behandeling van huishoude lijke zaken. In de middagvergadering zal de heer J. W. v. Hulst te Amsterdam, lid van de Eerste Kamer, refereren over: „Vormen wij, en cultureel en maatschap pelijk?". De vergadering vangt om half elf aan. Zenderkerk De kerkeraad van de hervormde gemeente te Huizen N.Hheeft besloten, dat de nieuwe kerk de naam dragen zal van Zenderkerk. De kerk verrijst nl. op het stuk grond waar voorheen de radio zenders op hebben gestaan en daarom gaf hij aan deze naam de voorkeur boven de ingezonden na men, waaronder tal van bijbelse. De kerkeraad acht de gekozen naam niet alleen zinvol maar is van gevoelen daarmede ook te blijven in de historie van Huizen waar kerkelijke gebouwen ook his torisch bepaald zijn. Men heeft hier o.m. een gebouw dat ,,'t Vis net" heet, alsook een, dat de naam draagt „Voor Anker", gebouwen waarin 's zondags ook wel kerk gehouden wordt. Fidel Castro vindt kardinaal Arteaga, primaat van de Rooms Katholieke Kerk van Cuba, een Judas. Castro zegt. dat de kardinaal dieverijen van ex-dictator Ful- gencio Batista toegelaten heeft. Castro sprak op een arbeidsvergadering waarin hij een aanval deed op de juristen van de natie. De regeringsgezinde pers heeft de laatste tijd verwoede aanvallen gedaan op de hoogste rechters des lands. Deze aanvallen komen blijkbaar in het kader van campagne tot aanpassing van het juridisch stelsel aan de revolutionaire eisen. De minister-president noemde kardinaal Arteaga niet bij name. maar hij liet er geen ogenblik twijfel over bestaan wie bij de. „De Protestant" vraagt zich af, of hier geen verwarring wordt gezaaid, met name onder de protestantse jonge ren. Is de eigenheid van de reformato rische kerken zo verschrompeld, zo vraagt „De Protestant", en zullen de jongeren niet ten onrechte vragen, waarom zij dan deze eigenheid moeten laten varen, wanneer zij willen trouwen met een rooms-katholiek? Ten slotte zegt „De Protestant": „Zou een dergelijke spectaculaire opzet van de Volkskerstzang niet juist het tegen gestelde effect hebben, namelijk de be moeilijking van het moeizaam opge bouwde contact en gesprek tussen pro testanten en rooms-katholieken?" De vertegenwoordigers van werkge vers en werknemersorganisaties ln het grafische bedrijf hebben nog geen overeenstemming bereikt over een tus sentijdse loonherziening per 1 januari a.s. Besprekingen in het centraal bureau voor de grafische bedrijven resulteerden in een eensluidend advies van een com missie van economische deskundigen over de mogelijkheid van een tussen tijdse loonsverhoging. Maar over het percentage is men het nog niet eens. Er wordt nu een correspondentie ge voerd tussen werkgevers en werknemers. De onderhandelingen worden deze week voortgezet. In werkgeverskringen wordt het twijfelachtig genoemd, of de eind beslissing nog vóór het einde van het jaar zal vallen. De loonsverhoging zou dan met terugwerkende kracht moeten worden uitbetaald. Zoals bekend is het College van Rijks bemiddelaars ermee akkoord gegaan, dat partijen eind 1960 hun nieuwe „ruimtevoorstellen" voor 1961 zouden indienen. Staatssecretaris Roolvink heeft kortgeleden nog verklaard, dat in het grafische bedrijf kan worden uitgevoerd wat is overeengekomen en door het College is toegezegd. De gemeenteraad van Swalmen heeft vrijdagavond na een ruim twee uur durende geheime zitting met algemene stemmen besloten tot verkoop van 174 ha grond- en bosbezit, liggende onder de Duitse gemeenten Brüggen en Elmpt. Het aanbod zal in Nederlandse Duitse bladen worden geadverteerd. Het is een zeldzaam voorkomend ver schijnsel dat een Nederlanse gemeente grote eigendommen bezit op Duits ge bied. Het is een waardevol bezit van de gemeente Swalmen, niet alleen door de houtopstanden, maar ook door kost bare kleilagen, die zich bevinden in de heuvelrug, die tot dat gebied behoort Deze vormen een prachtige grondstof onder meer voor de dakpannenindustrie. In de loop der jaren zijn hier, ook van uit Nederland, honderdduizenden kubie ke meters klei gewonnen. Gebedsgemeenschap op oudejaarsavond Tijdens de jaarwisseling zullen de zen- dngsarbeiders van de Gereformeerde Kerken overal in de wereld samen in eebed verenigd zijn. In Indonesië, in Pa kistan, in Argentinië en in Brazilië, maar ook in Nederland wordt dan gebruik ge maakt van dezelfde liturgie, die op het Zendingscentrum in Baarn ontworpen is. Deze liturgie is uiteraard bijzonder afge stemd op de zending, maar geeft ook ruimte voor het persoonlijk gebed. Wie in het bezit wil komen van de liturgie kan deze zonder kosten verkrij gen bij het Zendingscentrum te Baarn. Beroevinsswerk NED HERV. KERK Aangenomen naar Haarlem, wijkge- meente 1: J. Streefland te Almen (Gld. naar Stevensweert-Maasbracht: W. L. Dekker te Molkwerum. Bedankt voor Drachten, vierde pred.- plaats: F. Brouwer te Hillegom, voor het uit te brengen beroep van de Mui- derkerk gem. a te Amsterdam: dr. G Hartdorff aldaar. Benoemd tot wetenschappelijk hoofd ambtenaar a. d. Rijks Universiteit te Groningen: dr. J. M. S. Baljon te Lop- persum. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Enschede, vierde pred. plaats: G. Veeneman te Amersfoort; voor Delfzijl, vac. J. W. Vlaanderen: R. van Renen te Klundert. Examens. Aan de V.U. slaagde voor het kand. ex. theologie: L. R. Krol te 's-Gravenhage; voor het propadeutisch ex. theologie: C. van Ginkel te Hilver sum: voor het kand. ex. Semitische taal en letterkunde, cum laude, C. de Moor Ozn te Bilt'noven. CHRIST. GEREF, KERKEN Aangenomen naar Murmerwoude: G. J. Buys te Papendrecht. Bedankt voor Zaamslag: C. Smits te Sliedrecht. Werktijdverkorting in metaalbedrij ven De koninklijke fabriek F. W. Braat N.V., Nederlandse kabelfabrieken voorde bedrijven in Delft, Alblasserdam Delfzijl en de machinefabriek Reineveld N.V. en de N.V. De Verenigde Blikfabrie- ken te Delft hebben na verkregen toestem ming van de vakraad voor de metaalin dustrie besloten tot het invoeren van de 45-urige werkweek per 1 januari a.s. „Take it easy", (Maak je niet druk) is een veel gëbezigd\é afscheidsgroet van de Amerikanen als ze onder elkaar zijij en een Nederlandse schrijver schijnt daaraan gedacht te heb ben, toen hij een boek publiceerde onder de titel: „De were gaat aan vlijt ten onder". Jesaja, als hij spreekt over het grote Licht dat zal verschijnen\ zegt: „De ijver van de Heer der heerscharen zal het doen God maakte zich wel druk. Niet voor niets spreken we vayk het verlossingsWERK van Christus. Dat kwam maar niét vanzelf, dat kostte inspanning, bloed en tranen in een wzz heel letterlijke zin. jl Wij zijn geneigd om het hoofd in de schoot te leggen en tfè zeggen: Wat heeft het ook allemaal voor zin. Al ons werker al onze inspanning verandert de situatie toch niet. Maar zt^ oordeelde God niet. Christus kwam in de wereld om de situati|^ wel degelijk te veranderen, om de lijn van de geschiedend om te buigen. In Christus is God ijverig bezig voor u: Hij zit maar niet o| Zijn troon te regeren. Hij deed de overal aan en stak Zijj handen uit de mouwen. Voor u! Kerstboodschap van Visser t Hooft Dr. W. A. Visser 't Hooft, secre taris van de Wereldraad van Kerken heeft vandaag op het hoofdkwartier van de Raad in Geneve een boodschap voor Kerstmis 1960 uitgegeven. De tekst van deze boodschap luidt: Ds. W. A. Smit op r.k. kansel (Van een onzer verslaggeefsters) Meer licht werd ontstoken de indruk- wekkend hoge oude gewelven werden Het was heel stil in de rooms- katholieke Sint Nicolaas kerk in Amsterdam, toen pastoor Solleveld gisteravond de hervormde predi kant dr, W. A. Smit, uitnodigde om de kansel te bestijgen en een toe spraak te houden. Het Leger des Heils was helaas verhinderd anders was het ook gekomen. Deze dienst, die werd georganiseerd door het neutrale wijkcentrum ,,d' Oude Stadt", werd bezocht door onker- kelijken en kerkelijken van alle richtingen. De aanvankelijk schaars verlichte kerk begon al spoedig vol te stromen met mensen die enigszins onwennig rondkeken en aarzelend een plaats op zochten, maar ook met mensen die zo als altijd, een kruisteken maakten, toen zij. binnenkwamen, en neerknielden om te bidden, voor zij gingen zitten. Een kind fluisterde: „Pappa, zijn dat nou knielkussentjes?" en „Die man met dat kringetje om zijn hoofd, is dat Jezus?" Zaterdagavond woonde konin gin Juliana het toneelstuk „Neon 1960" bij waarmee de Vrijzin nig Christelijke Studentenbond (V.C.S.B.) de viering van zijn negende lustrum opende. De voorstelling werd gegeven in de Stadsschouwburg van Arnhem. In dit stuk wordt de huidige tijd geschetst. De algemene secretaris van de V.C S.B ds. G. M. Spelberg over handigde Hare Majesteit het eerste exemplaar van „Het Ge tijdenboek", dat is samengesteld door de commissie geestelijke vorming van de studentenbond. zichtbaar, het orgel begon te spelen tot de kerk afgeladen vol was, in de paden stonden, en rond het altaar op de grond zaten de mensen en de dienst kon be ginnen. De voorzitter van het wijkcentrum, de -heer E. Planten, sprak het welkomst woord, hij eindigde met de variatie op een psalmvers: „Ai, ziet, hoe goed, hoe lieflijk is 't, als buurtgenoten in een zelf de kerk samenkomen". Er werd gezon gen, van harte, „Komt allen te zamen". De pastoor las het kerstevangelie uil Lucas en het zangkoor van de rooms- katholieke kerk, Laus Deo, zong het Magnificat, dat op machtige wijze, zuiver en teder, door de hoge gewelven klonk. Hierna besteeg ds. Smit de kansel om op levendige wijze een toespraak te houden, waarnaar zeer aandachtig werd geluisterd. Het is vreemd, dat het zo vreemd gevonden is, dat we eens één keer doen, wat we zo vaak zeggen, zo zei hij. Honderden mensen kunnen Jezus niet vinden, omdat wij ze in de weg staan. Wij moeten bij elkaar ko men. Zoals de paus het heeft gezegd, niet door naar schuld te vragen, maar door de schuld te delen, door met el kaar te bidden en te luisteren naar hen. die om Christus' wil de kerk ver lieten. Juist hier in donker Amster dam moeten we samen gaan, moeten we zoeken naar het centrum van onze eenheid. Het Kind, zal dan ons een teken zijn. Niet onze eigen kerk moe ten we zoeken, maar het Kind; kerst feest is het opgeven van het eigene, om de wereld in Gods licht te bezien. Het was stil in de grote kerk, in het flakkerende kaarslicht waren de gezich ten naar de kansel opgeheven. Ds. Smit vervolgde: „Het aanvaarden van God is veel moeilijker dan de devotie voor het Kind. Als we het Kind in het stalletje aanbidden, zijn we soms geneigd. God, de Heilige, op stal te zetten We mogen geen valse romantiek voelen, als het kerstfeest is. Niet het Kind is warm, maar wij. Het is feest, omdat God aan ons gedacht heeft. Vaak zijn er te veel bijkomstigheden en velen vieren het kerstfeest, zonder te weten waarom ze het vieren, ze weten nog zo weinig van het Kind af. Maar wij weten waarom we kerstfeest vieren, cn daarom gaan de pastoor en ik het samen dóórgeven". Pastoor Solleveld sprak een slotwoord. „Het gaat met Kerstmis om Goede Vrij dag en om het Paasfeest, dat een teken is. dat u en ik dezelfde weg zullen gaan als Christus. We leven naar de opstan ding toe. In deze gemeenschap is Chris tus aanwezig", zo ging hij verder, „Hij vertoont zich niet, maar laat zich zoe ken en vinden als de verborgen God, maar u moet geduld "hebben, dat heeft Hij ook gehad. Ik draag de Christenen op om vooral in deze week goed te zijn voor alle mensen, zodat God zich daarin aan anderen kan vertonen. In deze buurt is misschien meer geloof dan in de uwe. Hier is de bodem waarop God wil wer ken. Er wordt hier gezocht, heb geduld, er zal ook gevonden worden en bid". Hij eindigde met te vragen of allen samen het „Onze Vader" wilden bidden. Kerstmis is het feest voor alle tne|^ sen geworden. Christenen en uiA} christenen vieren het, in kerken bioscopen, in kantoren en in restar1 rants. Moet het zo ook niet zijn? Pi i slot van rekening gewaagt de prp loog van de evangelist Johannes uij het licht dat ieder mens verplicfoa Het feit van kerstmis is inderdaa1 een feit van universele betekeni»t« het heeft te maken met de reddiiéu van de mensheid en is daarom ee j zaak die ieder mens aangaat. Maar de evangelist Johannes spreer* ook van het ware Licht dat iedi mens verlicht. Kerstmis spreeK 5 niet van licht in het algemeen, nijaa van de eindeloze opeenvolging dagen en nachten of van zomer winter. Kerstmis handelt over i ware, echte Licht dat God gezoje den heeft en dit licht is Jezus Chrk tus, God die in het vlees komt. Dj we Kerstmis op 25 december vieréo is te danken aan het feit dat dit f de eerste eeuwen de dag was «F het feest van Sol Invictus, de onour winbare zon. En de christenen ha" ben hun feest van het ware Licl geplaatst tegenover die vererii|.: Kerstmis is het universele feest. Mai het is dat alleen, indien het het fee blijft dat de unieke interventie vif van God in de geschiedenis. De ufr re universaliteit van kerstmis harl af van zijn geworteld zijn in de gif te daad van God in Jezus Christy De Christenen moeten dan ook niet de wereld zeggen; ge hebt ons fel gestolen, dit heeft niets met u te ken, zij moeten er zich op toeleg ook, maar u kunt het slechts op juiste wijze vieren als u tot de kenning komt wat het betekent; de wereld, dat u zelf geroepen woi om te leven door het licht dat Je Christus is. De grote belofte van kerstmis: vr< in de wereld, vrede in onze gezini vrede in onze harten is voor all die hun levens willen open stellRc voor het ware licht. tui "t Hoe oud is de aarde?, door Patrj M. Hurley. Uitgave Elsevier, AmsttE dam. Een bevattelijke pocket, wam veel kennis is bijeengebracht. Vertalg K. G-oeneveld. fg De tas gevuld met waanzin, door Le bert H. Collen. Uitgave N.V. Standaaii Boekhandel, Amsterdam. Een wat verhaal, in de verte een detective, f De moordenaar leeft gelukkig, d Gastdn M. van der Gucht. Uitgave Nr Standaard-Boekhandel, Amsterdam. ze overgang van roman naar detect31 is in 1958 bekroond met de Provinci Prijs voor Letterkunde van de prot) cie Oost-Vlaanderen. 1000 recepten voor iedereen, door'u J. Zeldenrust-De Jongh. Uitgave 0„, Huis, Biltstraat 143, Utrecht. De tr! zegt het al: een rijke oogst aan recj ten, maar tegelijk voor iedereen, i ij schrijfster is leidster geweest van h; huishoudelijke voorlichtingsdienst bij Prov. Utrechtse ElektrlciteitsmaR schanpi,'. Het boek bevat aanwijzing] voor elektrische en gaskooktoestelfl- Nuttig in de keuken. Culinaire, levenskunst, door L. Bb man. Uitgave Elsevier, Amsterdam. boek bevat een keur van menu's, zo'a eenvoudige als meer uitgebreide, zoLr goedkope als dure, zowel snel te be^ den als bewerkelijke, ook vegetarisfcg en bewerkelijke. Waardevol voor f? keuken. L —PI Lwoff, dat hij een volkomen nieuw veld van wetenschappelijk onderzoek heeft geopend, waarin besmetting, erfelijke celveranderiogen en ziekelijke orocessen met elkaar in verband gebracht kunnen worden. Op vele plaatsen ln de wereld bedoelt Hij sprak de beschuldiging uit, dat on der Batista's regime staatsgelden gestolen waren en verklaarde woedend: „De kar dinaal kon dat niets schelen. Hij was in het bloedige, corrupte paleis van de tiran die 50. 60, 100 miljoen peso gestolen had. De kardnaal schreef toen geen herderlijke brieven. Hij ging daar heen om de bloe dige dictator een Judaskus te geven." In enkele recente herderlijke brieven I groeitijd kan men om de veertien da- van de Rooms Katholieke hiërarchie ls gen kunstmest geven. De plant moet werkt men op dit gebied, dr. Lwoff is de communistische invloed in het regime zonnig en koel over interen waarbij een van de pioniers. 'van Castro aangevallen. Imen moet oppassen voor vorst, want Vraag: Zoudt u willen vermelden, dat geregeld insmeren van handen en voeten met kamferspiritus een uitste kend middel tegen winterhanden en •voeten is, wanneer men dit zomer en winter volhoudt? Antwoord: Inderdaad is het een uit stekend middel, omdat handen en voe ten beter bestand zijn tegen verschei dene kwalen. Zijn handen en voeten eenmaal aangetast, dan helpt dit mid del echter niet onmiddellijk. Vraag: Ik heb reeds drie jaren een ceropegia woodii. Ieder najaar ver drogen de bladeren en stengels, zodat alleen de bol overblijft, 's Zomers geef ik veel water, 's winters matig. Ik plaats de plant voor het noordoosten bij het raam. Wat moet ik tegen het verdrogen doen? Antwoord: Hoewel de ceropagia woodii niet direct behoefte heeft aan zon, groeit zij op een zonnige plaats veel weelderiger. Zowel 's zomers als 's winters moet men niet te veel wa ter geven en men moet vooral niet gieten, wanneer de aarde donker van kleur is en vochtig aanvoelt. In de daartegen is zij in het geheel niet be stand. Groeit de plant uit de pot, dan kan men haar in het voorjaar verpot ten. Het grondmengsel is niet zo be langrijk hoewel de resultaten in blad- aarde met wat fijne klei of koemest en scherp zand zeer guDstig zijn. Na het verpotten moet men de plant de eerste week uit de zon houden en men moet vooral niet te veel gieten. Vraag: Zijn de goedkope boten reeds gaan varen tussen Europa en Ameri ka, waarover indertijd zo veel door de couranten geschreven is? Antwoord: De bouw van deze boten is niet gemakkelijk het weer in de vorm te krijgen. Als het jack gewas sen is. moet u het druipnat ophangen en als het bijna droog is aan de ver keerde kant strijken. Hierbij moet u voorzichtig te werk gaan. Geplette de- ïhai behandeling len moeten tijdens worden opgeborsteld. Vraag: Op welke manier kan men het beste theevlekken uit een ge- kunstziiden kleed verwijderen? Het kleed is met verschillende kleuren be werkt. Antwoord: Theevlekken kan men het beste verwijderen door de vlekken te is nog niet eens begonnen. Er zijn nog wassen in een sopje van synthetisch vele vooral financiële moeilijkheden to - overwinnen voordat deze plannen vorm zullen krijgen. Vraag: Uit mijn vloerkleed wil lk een kaal stuk knippen. Hoe kan lk ra feling voorkomen, zonder dat er door omboording een lelijke verdikking ont staat? Antwoord: Het beste is het eens to proberen met een kruissteek van ijzer- garen. ook over de rand heen. dus „over de hand". Vraag: Hoe kan men het beste een tinneroy jack wassen, en drogen? Mag het ook gestreken worden? Antwoord: U kunt het jack zelf was sen in een synthetisch sop, maar het wasmiddel en daarna goed na te bet ten met water. Vraag: Hoe kan ik het beste hard geworden plakkaatverf behandelen? De door mij gekochte verf wordt in en kele maanden zo hard, dat zij niet meer uit de tubes is te krijgen. Antwoord: Hard geworden plakaat- verf is nelaas niet meer goed te ma ken. Het enige middel is kleinere hoe veelheden te kopen, zodat de verf sneller op is. Vraag: In mijn brief is een geslo ten ongefrankeerde brief gestopt Deze is aan een mij onbekend persoon ge adresseerd. Ik ken de hele straat, doch daar woont niemand van die naam. Wat moet ik doen? Moet ik de brE, openen? Hoe krijg ik die brief op zfoj bestemming? Antwoord: U mocht die brief rfel openen, maar de posterijen zijn l»m voegd dit te doen om het juiste adéis van de afzender op te sporen. U kijo dus de brief in de bus doen en dairc op aantekenen: ,,0p(uw adres) fc,. bekend". Lj. Vraag: Wat kan ik doen tegen hakn uitval? De aangeprezen middeltjes 21^ nogal prijzig en geven weinig bafe Het gaat om normaal haar. niet drqL, en niet vet, en schilferige droge rot Antwoord: Het beste is eens met tra huisarts te praten en deze kan u n(ti een specialist verwijzen. Medisch I vies mogen wij niet geven en het overigens onmogelijk dit op een i stand te doen. Vraag: Kan een jas met dubbi overslag veranderd worden in een j met één rij knopen? I Antwoord: Dit is kleermakerswe r: Iemand die geen grote bekwaamhec en ervaring op dit punt heeft, moet et beslist niet doen. Een goede vakn aa betaalt zich zelf. Is deze in uw wo in plaats niet te vinden, dan is het bflo: te het eens in een grotere plaatslee proberen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2