DE STAF Protestantse kerken vaardigen steeds meer zendelingen af EEN PREEK ZUS, EEN PREEK ZO GEESTELIJK LEVEN. „3£erótl&eót in klanke^" 2*f ic&ievCh EERLIJKE GEBEDEN VOOR DE OUDE DAG ONDANKS GESLOTEN DEUREN IN AZIË Maar percentage protestanten daalt geleidelijk Zendelinqen adverteren in Japanse kranten ZONDAGSBLAD ZATERDAG 17 DECEMBER 1960 Wachten op God Nog niet zo heel lang geleden trok een bijzonder to neelstuk, waarin iedere handeling ontbrak, de aan dacht. „Wachten op Godot" van Samuel Beckett maakte school en de vorm waarin hij zijn toneelstuk goot, is al menigmaal geïmiteerd. Twee mannen wachten op een derde die nooit op komt dagen. Het is duidelijk dat de schrijver meer dan een gewone menselijke situatie uitbeeldde. De Godot van Beckett is eigenlijk God. Hij liet de mens wach ten op God. En God laat de mens maar wachten, da gen, weken, jaren.... eindeloos. Maar Beckett maakte niet alleen „toneel-school", hij slaagde er in iets van wat de mens in zijn diepste wezen denkt op de planken te brengen. Het stuk stond in de belangstelling, omdat mensen zichzelf er in kon den herkennen. Laat God ook ons niet wachten? Tenminste duizenden zijn van mening dat God zich om hen in het geheel niet bekommert. Zij bidden, maar niet tot de Vader; hun gebed is niet meer dan een wens, de vader van de gedachte. Zo worden zij met de dichter Kloos een god in het diepste van hun gedachten, maar dan een T god. die machteloos en handenwringend staat in de- yolge>" de laatste statistieken zyn er meer dan 42.250 protestantse ze wereld. En zo wacht de mens op de onbekende, op het onbe stemde en hij wacht, wacht, wacht.... De verse God Hoe komt het toch dat de menselijke geest God altijd weer afschildert als een God van verre. Hem altijd weer opsluit in Zijn hemel? Hoe komt het toch dat de mens altijd weer meent dat God alleen maar met moeite is te bereiken? Dat de priesters van Baal zich met de messen snijden om maar zijn mede lijden op te wekken, dat de mohammedanen maanden op reis zijn om hun pelgrimstocht naar Mekka te vol brengen en dat de moderne mens het eigenlijk maar heeft opgegeven om Hem nog te vinden? „Uren, da gen, maanden, jaren vliegen als een schaduw heen". Ach, „wij vinden waar wij staren niets van God rond om ons heen." Zo zingt de moderne mens die „Wacht op Godot." Uiteindelijk roept deze mens dan met Nietzsche „Gott starb". Maar niet God stierf; Godot stierf, de god van onze gedachten. Deze god stierf, want hij wc.s een fictie. „De kleintjes zie je over het hoofd," zeggen we zo gemakkelijk. Dat is het grote kerstgevaar. God is zo klein geworden, dat wij Hem over het hoofd zien. Wij zoeken de God van onze verbeelding en hij heeft zo weinig weg van de God van het kerstfeest, dat we de echte God niet zien. zendelingen in actieve dienst op de zendingsvelden. De overgrote meerderheid van de zendelingen heeft de Amerikaanse nationaliteit. De Verenigde Staten en Canada zonden samen ten minste 27.220 zende. lingen uit; dat is dus 64,4 procent van het totale aantal. Deze getallen werden gepubliceerd door de Missionary Research Library in New York. Hoewel de statistiek zich in hoofdzaak beperkt tot de Ameri kaanse zending, zyn er ook een aantal officiële lijsten gepubliceerd die op Europa betrekking hebben. In de lijst die wij ontvingen wordt Neder land niet afzonderlijk vermeld. Zo hebben de Engelse kerken en zendingsorga nisaties ongeveer 7000 zendelingen in actieve dienst. Zweden 1763, en Duitsland 1009. De .Jon ge Kerken" van Azië en Afrika hebben 100 zen delingen uitgezonden naar andere landen. Het is echter de vraag of dit getal niet veel te klein is. Enkele Chinese ge loof szendingen, die het vasteland hebben verla ten en zich in Formosa hebben gevestigd, zon den beslist meer zende lingen uit naar de lan den van Zuidoost Azië. Zij werken echter over het algemeen onder de Chinezen en dat is mis schien de reden dat deze werkers niet zijn meege teld. Verdubbeld Vergeleken bij 1911 heeft het aantal zende lingen zich verdubbeld. Toen waren er ongeveer 21.000 zendelingen in ac tieve dienst, waarvan ongeveer 7000 uit de Verenigde Staten en Ca nada. Uit deze getallen blijkt wel dat de Ameri kaanse kerken een steeds belangrijker plaats zijn gaan innemen in de we reldzending. Hun aantal heeft zich bijna vervier voudigd. Daar komt bij dat het aantal zendelingen uit Nieuw-Zeeland, Austra lië en Zuid-Afrïka in de afgelopen jaren ook ge groeid is al is het niet zeker hoe sterk. De con clusie is dat Europa ver. geleken bij 1911 op het ogenblik waarschijnlijk evenveel of iets minder zendelingen in actieve dienst heeft. De wachtende God De tragedie gaat veel dieper dan het „wachten op Go- dot." De echte tragedie is het wachten van God. On der het hart van Maria klopte Hij aan op de deur van de herberg, maar men liet Hem buiten staan. En aan het einde van de kerkgeschiedenis klopt Hij aan op de kerkdeur van Laodicea: „Zie Ik sta aan de deur en Ik klop." Dat is een van de echte kerstteksten in de bijbel. Advent is de periode van verwachting. Maar het is niet de verwachting van ons, die wachten op God, het is de periode van het wachten van GOD OP ONS. Daarom duurt advent geen vier zondagen, maar tot de wederkomst. God wacht op ons. Maar dat wil ook zeggen dat Hij sinds de eerste kerstdag of misschien beter sinds Golgotha het initia tief in onze handen heeft gelegd. Klinkt u dat al te arminiaans in de oren? Het staat toch echt in de bijbel. Christus zegt: „Komt tot mij!" Hij wacht op u. DE GODSDIENSTEN VAN DE WERELD FR IS geen gebrek aan kerst- muziek, niet over de radio en niet op de plaat. Wie volgen de week alle kerstplaten zou willen draaien die op het ogen blik in de winkels te koop zijn, zou de grammofoon aan moe ten zetten om 9 uur 's morgens en constant door moeten draai en tot 10 uur 's avonds op bei de kerstdagen. Hij zou dan 37 maal „Stille nacht, heilige nacht" horen, onder meer ge zongen door Kathleen Ferrier en het kinderkoor De Karekie- ten, door de Maastreechter Staar en Blng Crosby, door het Jo Vincent-kwartet en Mahaüa Jackson. Als we de nieuwe oogst van dit jaar beluisteren, krijgen we heel sterk het gevoel dat de producers van platenmaatschappijen eigen lijk niet goed meer wisten, wat ze nu op de markt zouden bren gen. Zij zijn teruggevallen op het traditionele stramien van koor met jongenssopraan, kinderkoor en massale samenzang die het al tijd wel doen. Vijf nieuwe platen kregen we in ,n handen; „Stille nacht" maar s_ liefst viermaal erbij, ie De mooiste koorplaat is de Dec- ie ca-uitgave van „Sursum Corda ti- die allerminst origineel on- ld der de naam „Stille Nacht" uit- in komt. De liederen worden gezon- te gen door koor en jongenssopraan >n onder leiding van Jan van der ie Waart. De opnamen zijn gemaakt >n in de Ronde Lutherse kerk te Am- 'r. sterdam en bevatten een prachtig c. beheerst gezongen wiegelied. Het se vrij onbekende lied „Immanuel, ,n de Heer wordt mens", door jon- genssopraan en koor, zal in het J bijzonder aanspreken. Overigens bevat de plaat oude bekenden zo- I als „O. Kindeke klein: o, Kindeke "i teer" en „Uit hogen hemel daalt in> Hij neer". l Het Rotterdamse I.J.E -koor on der leiding van Frits Heuvelink n' geeft een bijzonder aardige en slf frisse bewerking van „Stille n. nacht". De plaat, die onder de ti- tel „Christus natus est" uitkwam, bevat ondanks l^et feit dat er en maar vier liederen op staan rijke eD afwisseling. Er is een fris en ge- _k varieerd gezongen „Christus na tus est", een martiaal „Op, op o» die 't Rijk bewonen", een zeer n- traditioneel „Hoe zal ik u ontvan gen en een modern, maar aller minst „sweet" „Stille nacht". Kerst 1960 levert traditionele platenoogst De „Kerstzang in de Grote Kerk" stelde teleur. Men krijgt de indruk dat de mensen in de St. Bavo voor de opname van deze C.N.R.-plaat een zangleider nodig hadden. Het is allemaal wat heel erg massief en moei zaam. Deze plaat is niet meer dan een directe uitzending van een ..Volkskerstzang", compleet met luidruchtig gekuch tussen de liederen. Een kinderplaat trekt altijd heeft Philips gedacht en liet de kinderen van de Joh. Calvijn- school te Hilversum zingen. Met een heel aardige lichte fluit- en orgelbegeleiding leveren ze een voortreffelijke prestatie inclusief enkele gezellige oneffenheidjes. „Stille nacht" ontbreekt en daar voor in de plaats bevat de tweede kant enkele betrekkelijk onbeken de liederen zoals „In 't stalleke van Bethlehem" en „Komt her ders van rondomme". Decca kwam nog uit met een kerstplaat van de sopraan Elly Ameling en de bariton Bernard Kruysen met gemengd koor en orkest. Het zijn op een heel enke le uitzondering na de welbekende liederen als „Stille Nacht", „Nu sijt wellecome" en „Er is een kindeke geboren op aard". Onbe kender zijn waarschijnlijk; „O, verblijdende" en „Een roze fris ontloken". op „Jezus is ons licht en leven" en het vierde op psalm 89. Op de melodie van deze laatste psalm heeft hij een „Credo" ge schreven dat ongetwijfeld velen zal aanspreken. Koor: God is de Vader, die de dingen laat bestaan Gemeente: En daarom bidden wij Zijn macht en liefde aan Koor: En Jezus is Zijn Zoon, als God en mens geboren Die leed en stierf en weer ging leven als tevoren! Gemeente: Ja, wij geloven Hem, wij willen blij belijden Dat Hij hier met ons is tot aan het eind der tijden. Er zijn drie nieuwe liederen voor koor. gecomponeerd door Dick Steen. De praktijk zal moe ten bewijzen of ze door de ge meente zullen worden gewaar deerd. De zetting voor koor is vrij eenvoudig en de melodieën zuilen ook weinig moeite geven om in korte tijd te worden inge studeerd. Het voordeel van deze uitgave van Kok in Kampen is dat men, op de preek na, de gehele liturgie kant en klaar krijgt met liederen die door hun nieuwe tekst op be kende wijs de gemeente zeker zul len raken. Zoals bijvoorbeeld het lied op de melodie van „Jezus is ons licht en leven": Mozes staat met stenen wetten Ons de doortocht te beletten Want wij kunnen niet wat moet En ons goeddoen is niet goed Tussen niet-in-staat en moeten Staan de sporen van Gods voe ten Halleluja, Halleluja. In financieel opzicht overtref fen de Verenigde Staten en Ca nada, Europa en de andere lan den nog in sterker mate. Het vo rig jaar bracht Amerika 170 mil joen dollar bijeen tegen 40 a 50 miljoen dollar die de andere lan den aan de zending besteedden. Volgens deze statistiek heeft het aantal zendelingen zich sinds het begin van deze eeuw verdrievou digd. Grootste last Opmerkelijk is in deze statis tiek dat de groei de laatste ja ren te danken is aan de grotere zendingsbelangstelling van de zo genaamde „Jonge kerken" en vooral aan de sterke groei van de geloofszendlngen, die meestal geen kerkelijke binding hebben. Het rapport schrijft: „Het klei ne aantal buitenlandse zendelin gen, die door de jonge kerken van Afrika en Azië worden uit gezonden groeit sterk in de laat ste jaren. Dat is een belangrijk en zeer hoopvol teken. Nu de kerk in de gehele wereld steeds meer zendingskerk wordt, zal het steeds moeilijker worden om uit te maken wat de invloed is van het directe zendingswerk. Duidelijk is op het ogenblik wel dat de Amerikaanse zending de zwaarste last torst bij de verkon diging van het evangelie. Dat er geweldige gevaren zowel als mo gelijkheden liggen in een derge lijke verantwoordelijkheid is ook duidelijk." De Amerikaanse zendin-g groei de in de laatste tien jaar met niet minder dan 81 procent en zendelingen werken nu in 146 verschillende landen (inclusief Europa). De statistiek is geba seerd op antwoorden van 421 zen dingsorganen in de Verenigde Sta ten en Canada. Geloofszending In deze statistiek zijn ook de zendelingen opgenomen die wer den uitgezonden door organen die niet bij de Internationale Zen dingsraad zijn aangesloten. Zo werden de cijfers verwerkt van de Evangelical Foreign Missions Association (hoofdzakelijk ge- loofszendingen die niet tot het ty pe van de pinkstergemeenten be horen) en van de zendingen die zijn aangesloten bij het zendings orgaan van de Internationale Raad van Christelijke Kerken. Bovendien werden nog 131 geheel onafhankelijke zendingen meege teld, waarvan velen wel behoren tot de pinkstervleugel. Duidelijk is dat de groei in de Verenigde Staten niet ligt bij de zendingen die kerkelijk gebonden zijn of zijn aangesloten bij de or ganen van de Oecumenische Raad van Kerken. Deze zendingen gin gen in het afgelopen jaar zelfs enigszins (3.2 procent) achteruit. De groei is het sterkst bij de ge- loofszendingen die het woord „bijbelgetrouw" in hun vaandel hebben geschreven. Wereldstatistiek De statistiek geeft ook een overzicht van het totaal aantal protestanten in de wereld. Zij zijn het zwakst in het Midden- Oosten en Noord-Afrika. Hoewel de zending hier al meer dan hon derd jaar haar uiterste krachten inspant. Ook in Azië is nauwe lijks een procent van de bevol king protestant. Van de gehele wereldbevolking is slechts 6 procent protestant, 17 procent is rooms-katholiek en 5 procent is oosters-orthodox. Maar als de groei van de we reldbevolking in dit tempo blijft doorgaan, komen de protestanten steeds verder achterop, want de groei van de protestantse ge meenschap kan geen tred houden met die van de wereldbevolking. In dit rapport wordt uitgere kend dat in het jaar 2000 het to tale aantal christenen (protestan ten, rooms-katholleken en oos- ters-orthodoxeni teruggelopen zal zijn van de huidige 30 procent tot 20 procent. De protestanten zul len dan nog maar 5 procent uit maken van de gehele wereldbe volking. Kerkelijke „folklore" In de goede zin Enige weken geleden kondigden wij op pagina twee al het nieuwe (derde) boekje van Henk de Jong, onze mede werker voor het kerkelijk nieuws aan. Op het ogenblik ligt ,,'n Preek zus, 'n preek zo" voor ons. Opnieuw is de schrijver evenals in „Kansel op kansel af" en „Kerkbank in, kerkbank uit" er in geslaagd een overweldigende hoe veelheid anecdotisch, maar niet belachelijk materiaal uit de kerkelijke archieven bijeen te brengen. Predikanten van lang geleden gaan plotseling voor ons leven. Henk de Jong geeft een heel hoofdstuk over predikanten die in hun kinderjaren al op de keukenstoof gingen staan om te preken. Zo had de latere predikant van de Christian Reformed Church, K. Kuiper, al de gewoonte als jonge koe herder in Dwingelo om onder weg te preken. Het gevolg was dat zijn vrienden hem al spoe dig Klaas Dominee gingen noemen. Maar hij dankte er ook de uitnodiging aan om een kerkdienst te leiden toen de afgescheiden dominee van Dwingelo eens niet kon voor gaan. Preken blijkt uit dit boekje geen bezigheid te zijn, waar men rijk van werd. al zijn sommige preken in het verle den wel heel go«J stat Gratis evangelisatie-lectuur Zendelingen in Japan heb ben een ïieuwe manier gevon den om het evangelie uit te dragen. Via advertenties in dagbladen worden evangeliën, christelijke correspondentie cursussen en andere evangeli sche lectuur aangeboden. De resultaten hebben de hoogste verwachtingen overtroffen. Voor onze Europese omstandig- zeggen dat in onze samenleving ook niet opmerkelijke resultaten geboekt kunnen worden. Zo plaats te nog maar een jaar geleden een Frans genootschap dat bij bels en evangeliën verspreidt een advertentie van een pagina m het Franse maandblad Rea ders Digest. De resultaten baar den opzien. Ze overtroffen zo sterk de verwachtingen, dat het genootschap niet in staat was aan alle aanvragen onmiddellijk te voldoen. Iets dergelijks zien we op het ogenblik in Japan gebeuren. Op merkelijk is in de eerste plaats dat de kranten alle medewerking hebben verleend. Zo stond een van de belangrijkste dagbladen van Japan de achterpagina gratis ter beschikking voor de adverten tie, waarin e-vangelisatielectuur werd aangeboden. Deze krant heeft alleen in Yokohama al 250.000 lezers. Andere kranten hebben een sterke rea'uctie gege ven. zodat de advertenties ge plaatst kunnen worden voor 7.50. Een 21-jarige jongen schreef: „Mijn vader is een boedistisch priester en we wonen in de tem pel. Maar ik wil mijn vader niet opvolgen. Ik wil een christen wor den en zou graag meer van Christus willen horen." Een middelbare scholier schreef; „Ik weet eigenlijk niets van het Christendom af, maar door ge sprekken met vrienden ben ik me er voor gaan interesseren. Ik zou wel eens naar een kerk wil len gaan, maar ik weet niet goed naar welke..." Ook in Korea werd via ad vertenties in kranten een schrif telijke bijbelcursus aangekondigd. Heeds de eerste dag kwamen er 100 aanmeldingen binnen. De tweede dag kwam een man uit een klein dorp uit de omgeving van Seoul vragen om 100 eerste lessen. Hii had de cursus in de krant, geadverteerd gezien en wil de hem samen met een groot aan tal buren en vrienden volgen. Deze methode is niet nieuw. De beroemde zendeling onder de Mos lims. dr. Samuel Zwemer, Ameri kaan van Hollandse afkomst ad verteerde al lectuur in de kran ten van Kairo rond het begin van deze eeuw, maar het blijkt dat Nu het jaar oud wordt brengt de uitgever La Rivière en Voor hoeve een boekje met gebeden voor de ouderen op de markt. „Als offers die des avonds bran den" willen deze gebeden een leidraad z(jn bij het persoonlijk gebedsleven. De gebeden zijn geschreven door ouderen en niet meer zo piepjonge predikanten van verschillende kerkelijke rich- WAAROM LEEG? W. Okke Jager dicht Kerkzangdienst De Haarlemse predikant Okke Jager heeft weer eens een nieu we vorm gezocht om zijn dichter lijke gaven te gebruiken. Hij biedt de kerk deze kerst een zangdienst aan, compleet met alle liederen voor samenzang en koor. Alleen de meditatie ontbreekt. Het zijn allemaal nieuw gedich te liederen, maar de gemeente kan ze heel gemakkelijk zingen want zij zijn alle gedicht op be kende melodieën. Het eerste lied van de gemeente is op de melo die van „Dankt, dankt nu allen God", het tweede op „O, Hoofd bedekt met wonden", het derde EENHEID Ds. F. de Vries in „De Reformatie" (gerefor meerd vrijgemaakt): Laten we toch nuchter blijven. Eenheid zoeken waar eenheid ia. En alzo ons uiterste best doen met de chr. gereformeerden tot eenheid te komen. Maar we krijgen de indruk, dat sommigen juisj dit niet willen. Ten koste van veel begeren ze de hereniging met de synodalen en in de verte zien ze al liggen de samensmelting met Rome. ISRAEL Ds. L. D. Terlaak Poot in het „Hervormd Weekblad, de Gereformeerde Kerk": Israël is de oudste zoon in de gelijkenis van Luras 15, het christendom is de jongste zoon; en het feest om de jongste gaat niet door tot volkomen vervulling eer de oudste erbij gekomen is. Wij christenen, reizen 2de klas; Israël reist in Gods „trein", 1ste klas. De boodschap van het „Nieuwe" Testament mag nooit gebracht worden dan in de om lijsting van de onvergankelijkheid van het volk Israël en van de terugkeer van dit volk naar het land der vaderen. Het is dus feitelijk ondenkbaar, dat iemand in deze tijd het evangelie verkondigt zonder het te laten zien tegen de achtergrond van Hitiers onder gang aan het jodendom en van de stichting van de staat fcraëL De Reformatie? Want ginds in Volendam puilt het o.... oit_ van kerkgangers in de roomse dorpskerk. Maar neen, een erge zeurpiet vinden. Elke - keer zit ik weer over iets anders te tobben". Er zijn in de ogen van de mens. die de pensioenge rechtigde leeftijd nog niet heeft bereikt, dagelijkse kleine tobberij tjes bij die aan God worden voor dat is het niet. De zware dolerende psalmen- herkauwende broeders hebben ook de kudde bij elkaar. De roomse schapen mekkeren hun mis naar de hemel, die zware ploegossen Gods in hun stallen van kerken loeien de psalmen Davids. Eu dat is echt. Het is vol leven. Maar wat is hier in deze kerk, gelegd' maar het kunnen obses- de hervormde kerk, bij Gods gratie kerk der Neder landen? Waarom is het leeg? En even verder in hetzelfde artikel: Wy, Nederlanders, doopvont of niet in de kerk, zijn goede droogleggers. Wij weten ook het christen dom en het evangelie droog te leggen, in te polderen tot een soort zorg om de mens, een soort maat schappelijkheid, waardoor kathedralen ons vreemd worden en alles herleid wordt tot de afmetingen van een flat. O, het is heel goed om voor de mensen en hun heil bezig te zijn, te zorgen, te regelen, te voeden, te helpen, te koesteren. Maar Paulus viel eerst van zijn paard voor bij er op uit ging de wereld in, en de mens, dat ia dan ook de mens, niet een ■taatsburger. Een mena is een wezen voor God, een levende aiel. En o, dat christendom van ons dat een aoort democratie met een voorzetsel is, nico- democratie, een sfeer van welwillende beschaafde leraara in Israël die het geheim van de weder- geboorte niet verstaan, die blijven steken bü orden telijke regeling in het gebied van de eerste geboorte. sies worden voor de man of vrouw gebonden aan het ziekbed of opgesloten in de stoel bij het raam. En deze gebeden leren de lezer om ze eens eerlijk uit te spreken voor God. Zo is het al met al een boekje geworden dat niet in een keer moet worden uitgelezen, ook niet iedere avond leidraad bij het ge bed moet zijn, maar dat zo nu en ens moet worden opgeno men. doorgebladerd en dat altijd wel op een gegeven ogenblik aan sluit bij de gedachten van het ogenblik. Het is geen boekje om te ko pen, maar een boekje om te ge ven, geen boekje om genietend te lezen, maar denkend te bidden geworden en daarmee heeft het zijn doel bereikt. „Als offers die des avonds bran den". door d». A. G. Barkev Wolf en vijf anderen. Uitgave La Ri vière en Voorhoeve, Zwolle. (ook op liet zendlngsveld) moder ne tijd nieuwe contacten kan leggen. X* 'tD g h 8tA& tfflèlïl?. •et e y sr M h - k K tt e 'J X7R h i l» a - H U 7t li t V.i S t lt BUtiCLti li$E-3 T I 9 lo 'ki-oizX ft z, to n km t<* i o to -% Advertentie in Japanse dagbladen, tvaarin gratis evangelisatielectuur wordt aangeboden. Honderden aanvragen kwamen reeds binnen. «;oed betaald. Zo schonken de staten van Fries land ds. C. Blom, die een ge- legenheidspreek hield bij de ge boorte van de jonge prins Wil lem (later Koning Willem I). eens 500 gulden. Andere predi kanten kregen hun loon in na- tura uitbetaald. Een Groninger predikant verdiende eens met een preek 75 liter wijn. Zo rijen de historische voor vallen zich in dit boekje aan een. We lezen van de laatste preken van dominees en van de eerste, van goede preken en van slechte, van opgewarm de kost en plotseling opkomen de gedachten. Er is waarschijnlijk nie mand in ons land die zo thuis is in wat iemand reeds ge noemd heeft de „kerkelijke folklore" als Henk de Jong. Zelf wil hij, vertelde hij ons het voorlopig bij deze „trilo gie" laten, maar ongetwijfeld zal de uitgever en neel wat recensenten al wel weer aan dringen op een vierde. We zouden heel wat mogelijke ti tels kunnen noemen zoals „Een huisbezoek hier, een huisbe- bezoek daar," of „Een kerke- raad zus, een kerkeraad zo." ,,'n Preek zus, *n preek zo" door Henk do Jong. Uitgave Zomer en Keuning, Wage- nlngen. Vlucht in de zomer Vlucht in de Zomer, door Dolf Kloek. Uitgave N.V. Zo mer en Keuning, Wagcnlngen. De hoofdpersoon, Geert van Waveren, moet zijn weg in het leven nog vinden. Achter hem ligt het werk van zijn vader, die hij geholpen heeft bij de uit gave van een christelijk blad. Doch Geert bezit niet de kracht en moed om het blad door de moeilijke beginperiode heen te helpen. Voor hem ligt zijn werk als receptionist in een groot ho tel en later een mooie betrek king in het buitenland. Toch vindt Geert zijn weg en erkent dat God hem riep tot zijn be stemming. het levenswerk van zijn vader voort te zetten. r^üiiiriiüitiriiizivü-ü-ii-ü-ü-irlfü-irtr-trCi-ti-CrCi-Ci^rü-trCrirü-Crifü-ti-triiirü-lró-tftrtrirb Schaduwen èn lichtzijden f CYBE zit dus ergens mee, en als Sybe dat doet, is t hem g «onmogelijk om van zijn hart een moordkuil tc maken. u. Hij kan 't een paar dagen voor zich houden, maar dan komt hij er toch mee op de proppen. Dat valt 'm te lichter om- dat hij er als getrouwd man thuis met zijn vrouw over kan praten. Dat is een verstandig meisje, dat zelf de nodige n opleiding heeft genoten. Mogelijk vertel ik daar ook nog wel 2 eens over, maar voor het moment is het voldoende om a vast te stellen dat zij haar weetje weet en dat zij een rustig d en klaar oordeel weet te vellen. Dat van die kinderhuwe- lijken vindt ze als zodanig nog niet zo onrustbarend. ^illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Uit de praktijk'van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER tingen en door een dame dr. H. M. Albronda-Van der Nagel. De predikanten zijn ds. Gabe van Duinen, ds. A. G. Barkey Wolf, dr. C. Gilhuis, dr. H. J. Jaanes, ds. L. S. den Boer en ds P. Lug- tigheid. Er zijn gebeden bij die veel weg hebben van een goede meditatie en er zijn echte gebe den bij. Het voordeel van deze tachtig gebeden is dat zij het ven ster naar het leven opengooien en ons halen uit de alledaagse sleur gang van ons persoonlijk gebed dat zo gemakkelijk in een krin getje rond gaat draaien. Barnard vraagt in een artikel in het zijn in natuurlijke taal geschre- blad „In de Waagschaal" zich af waarom de hervormde kerk van Edam zo leeg is: een heel persoonlijk gebed van en voor een man. En elders be gint een gebed: „U zult me_wel „Ach. jongen!" zegt ze; om een of andere reden noemt ze hem hardnekkig jongen, wat altijd beter is dan „Va der!" al heeft hij er met twee kleine hummels wel recht op om zo aangesproken te worden „Ach jongen, dat is nou ook weer niet zó erg! Als Je eens denkt aan de goeie oude tijd. toen trouwden de mensen toch veel jonger dan tegenwoordig. En toen 'n paar jaar geleden een of andere prinses uit Italië trouwde toen ze vijftien was, vond ook niemand dat aanstoot gevend. Alle kranten hadden ellenlange verslagen erover en ik heb nergens gelezen dat dat prinsesje nog geen volwassen mens was te noemen! En vind je 't soms zo ideaal om jaren en jaren lang met iemand ver- loofd te zijn en al maar niet aan trouwen toe te komen. Een c nichtje van me in de tijd van de grote werkloosheid vierde haar koperen verlovingsfeest „Maar dat is toch heel wat anders!" bromt Sybe „Prin- sessen zullen nog wel wat personeel hebben, zelfs tegenwoordig en ik eis ook niet dat ze op de clubs zullen wachten tot ze dertig zijn Maar deze kinderen weten nog van niks. Ze krij- «z gen kinderen op 'n moment dat ze nog geen verantwoordelijk- v heid kunnen nemen. De narigheid gaat al maar door! Boven- 5 dien: dat jonge trouwen is niet de hoofdzaak!" fNVER die laatste opmerking zit hij 'n poosje na te denken, -it kJ Dan kijkt hij wat verrast op: „Ja", zegt hij dan. „dat is helemaal niet de hoofdzaak. Ik weet werkelijk óók wel dat je ■U best jong kunt trouwen, maar dat ze geen perspectief zien. dat is het erge. Dat er helemaal geen geloof en geen liefde en geen doel aan te pas komt. Dat 't zo maar stomweg 'n ex- periment is. en "t een meevallertje is, als "t slaagt, maar dat doet het haast nooit omdat er niet de wil om te slagen is g Ze kijkt hem wat twijfelend aan: „Weten we dat allemaal wel volkomen vast en zeker?" vraagt ze. „Misschien besef- fen ze tenslotte toch wel min of meer wat ze doen „O ja", erkent Sybe meteen, „ze willen bij hun ouders 't g huis uit. Dat hangt hen ellen de keel uit. Ze hebben zich een of g andere voorstelling over een eigen huis gevormd en ze denken er niet aan dat dat precies zo'n huis met precies dezelfde misère zal worden, als vroeger in hun jeugd. Met hun ouders Ïv kunnen ze niet opschieten, en straks kunnen ze zelf weer niet opschieten met hun eigen kinderen.!" MISSCHIEN moeten Jullie dan wel op werken. Mis- a schien moeten jullie hen "t nodige meegeven om de wereld V aan te kunnen! Wij we zijn zo farizees. We veroordelen hen omdat ze zomaar het huwelijk intuimelen, maar we steken geen vinger uit om hen dat huwelijk mogelijk te maken ondertussen zitten tienduizenden andere jonge paren wel in En ze praten met elkaar, en ze hebben 't gezellig, n, „i u..--,. :ich gezellig huis, of nee dat heb ik al gezegd. Maar ik bedoel: wie trekt zich wat van al die piepjonge stelletjes aan? Wie neemt ze wat werk uit de handen? Wie heeft belangstelling voor hen' Jc zegt dat ze geen geloof bezitten en geen liefde maar waar moeten zij ergens geloof en liefde zien? Wij schudden onze wijze hoofden en voelen geen liefde voor ze en hebben niet eens genoeg geloof om te vertrouwen dat God hen ook wel eens zou kunnen willen helpen!" „Wat ben je fel opeens?" vraagt Sybe. En zij zegt: „Je moet eens bij dat jonge stel hier op de trap gaan praten; die met die drie leuke kinderen, die beneden ons wonen. Ik ben er onlangs achter gekomen dat die ook trouwden toen ze am per zestien en zeventien waren. En het is best gegaan dood- eenvoudig omdat ze toevallig wel liefde en geloof tegenkwa men! En dat is dan de grote verrassing, want dat zou je van hen zeker niet verwachten dat zij ook eens volkswijkkin. deren waren. WIJKPREDIKANT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 19