M
Uw probleem is het onze
Chr. emigratiecentrale zet
haar activiteiten voort
KRONIEK
Dr. Buskes
discussie met Smits
beëindigt de
Ook Nieuw-Guinea voor-
ons naaste geworden
Dr. Voorhoeve stelde
spelling op voor
het Saramacaans
Een woord voor vandaag
Hij gaf zijn
bijbel door
Functie van de hogere
economische school
i OSRAM
Bcropmnpswerk p
OECUMENISCHE HANDOPLEGGING
IN HET baptistisch weekblad De
Christen, schrijft ds. J. v.
Dam een artikel over het feit,
dat de baptisten niet aanwezig
zijn geweest bij de bevestiging
van ds. H. van Andel, als predi
kant in bijzondere dienst van de
Hervormde KerkDeze bevesti
ging geschiedde in een oecumeni
sche dienst in de Utrechtse Dom
kerk, door handoplegging van
Eredikanten van verschillende
erken, die bij de oecumenische
raad zijn aangesloten.
zijds betekent geenszins, dat we
ae nieuwe sekretaris der oekume
nische jeugdraad niet onze volle
medewerking zouden willen geven;
integendeel! Ook deze oekumeni-
sche funktlonarls ma|
de belangstelling en
aanwezige en groeiende oekumeni-
sche gezindheid onzer Jongeren.
uuiui J a* gemeen-
T7XRLEDEN zondag, de zondag te berust. De handoplegging waar-
J der oekumene, werd in de mee de gemeente .„symbolisch"
!n die-
en ge-
zijn,
st. De
Domkerk te Utrecht, in een dienst
welke door de voorzitter der ne-
derlandse oekumenische raad van
kerken geleld werd. de heer H.
van Anacl bevestigd als predikant
in bijzondere dienst van de her
vormde kerk.
Ds. Van Andel volgt hiermee ds.
A. H. van den Heuvel op (die en
kele maanden geleden naar Genè-
ve vertrok) en zal, als sekretaris,
leiding geven aan het werk van de
oekumenische Jeugdraad. Als bi-,
zonderheid werd in de pers ver
meld dat aan de handoplegging
predikanten van verschillende bij
de oekumenische raad aangesloten
kerken deelnamen.
Niet alle participerende gemeen
schappen waren overigens bij deze
handoplegging betrokken: er was
in elk geval géén voorganger
van de baptistengemeenten bij. De
uitnodiging daartoe werd niet aan
vaard.
Dat er geen van onze voorgan
gers aan deelnam achten wij te
recht. Deze afzijdigheid onzer-
van de uitnodiging tot deelna
me aan deze handoplegging te
recht. Wij geloven namelijk, dat
iemand tot het ambt bevestigen de
gemeente is voorbehouden.
Omdat het ambt bij de gemeen-
berust. De handoplegging waar
mee de gemeente „symbolisch"
het ambt verleent aan een die
naar kan dus alleen maar een i
meentelijke aangelegenheid
Zonder gemeente geen ambt.
5 em een te is eerst, wanneer nu pre
ikanten van verschillende kerken
aan zulk een handoplegging deel
nemen moet men er dus van uit
gaan, dat die gemeente er is. En
dat nu menen wij te moeten be
twijfelen. Ja zelfs te ontkennen. De
oekumenische gemeente is voorlo
pig nog een fiktie, op zijn best
een hypothese.
Het is Juist het afwijzen van de
ze hypothetische gemeente, die ons
als dopers op zoelt deed gaan naar
de gestalte van de nieuwtestamen
tische gemeente en die wij menen
gevonden te hebben in de gemeen
te van gelovigen.
Het is dit zicht op de gemeente,
dat wij als onze oekumenische in
breng beschouwen. Daaraan on
trouw te zijn zou ons bezwaren en
bovendien onze bijdrage onmogelijk
maken: wij dienen de zaak oer oe
kumene door te handelen zoals wij
spreken.
SUBSIDIËRING JEUGDWERK
In het baptisten blad ,J)e
Christen", overweegt drs. J. Rei-
ling de bezwaren, die verbonden
zijn aan een subsidiëring van het
jeugdwerk. Hij schrijft hierover
onder meer:
HET Jeugdwerk is, terecht, geen
onderafdeling van de plaatselij
ke gemeenten of van de Unie van
Baptistengemeenten in Nederland.
Het heeft naast een verkondigende
taak (die het van de gemeente om
zo te zeggen „leent") ook een op
voedende. De overheid, die immers
geen neutrale verkeersagent-op-de-
stoep ln het maatschappelijk ver
keer is maar zich ook voor het
culturele en geestelijke welzijn van
de volksgemeenschap verantwoor
delijk weet, heeft rechtstreeks be
lang bij organisaties en bewegin
gen met een opvoedende taak en
doelstelling. Daarom tast zij ten
behoeve van deze organisaties in de
staatsbuidel. Daar is vanuit maat
schappelijke overwegingen niets te
gen cn alles voor.
Maar het probleem schuilt, dacht
lk. niet in de maatschappelijke over
wegingen maar in de doelstelling
van ons Jeugdwerk. Juist de twee
ledigheid van die doelstelling maakt
de overheidssteun problematiek. Er
is althans voorlopig geen ge
vaar voor overheidsbemoeiingen
met ons Jeugdwerk.
Het jeugdwerk is niet de gemeen
te cn de schelding van kerk cn
staat is dus niet rechtstreeks ln het
geding. Maar voorzover ons jeugd
werk het zich tot taak rekent de
Jeugd tot Christus te brengen,
heeft zij een strikt gemeenschap
pelijke taak en doet zij een stuk
gemeentelijke dienst. Het is onmo
gelijk de activiteit van ons jeugd
werk zo te splitsen, dat er kan
worden onderscheiden tussen dit
evangeliserende werk, dat niet, en
het algemeen-vormende werk, dat
wel gesubsidieerd kan worden. Bei
de vormen één geheel en daarom
kan een organisatie als onze
N.B.J.B. dacht ik, een overheids
subsidie voor haar werk, landelijk
en plaatselijk, alleen maar met een
zeker onbehagen aanvaarden. Dat
onbehagen was vroeger sterker
dan tegenwoordig. Ik heb de indruk,
dat het grotendeels versleten is en
dat men het subsidie beschouwt
als een vanzelfsprekende zaak. Ik
betreur dat heel erg.
gingen van secundaire aard aan
het subsidievraagstuk verbonden,
die ik hier ook nog even noemen
wil. Het subsidiëren van een lan
delijk werk draagt niet bij tot ver
steviging van de beweging. De af
stand tussen leiding en afdelingen
wordt er door vergroot, omdat de
onderlinge afhankelijkheid minder
wordt. Ik geloof, dat het mede aan
de subsidiëring te danken is, dat
onze N.B.J.B. van een beweging
tot een organisatie is geworden
met een jaarlijks bijeenkomend
parlement, dat veel overweegt en
weinig besluit. Ik geloof, dat het
mede een gevolg is van het al te
gemakkelijk beschikbaar zijn van
Reld, dat het zo moeilijk is onze
B.J.B. werkelijk warm voor een
zaak te laten lopen. Er is een stuk
spankracht verloren gegaan, want
spieren, die niet geoefend worden
verslappen.
Van een onzer verslaggevers
De Christelijke emigratieccntrale
heeft besloten tegen alle kritiek
n toch voort te gaan met haar
^ktiviteiten inzake de voorlichting
van en de steun aan aanstaande
^migranten. Dit besluit is onlangs
eeds genomen, maar de heer A.
Warnaar, voorzitter van de C.E.C.
ette op de te Utrecht gehouden
ïajaars-ledenvergadering uiteen,
vaarom men de kritiek, op de or
ganisatie geuit, verwerpt.
Zij die het dwaasheid achten dat er
organisaties zijn, die de mensen stimu-
'eren tot emigratie, omdat er toch
werkloosheid is in Amerika en Canada,
terwijl Nederland krachten tekort komt,
hebben geen begrip van de zaken waar
om het gaat, aldus de heer Warnaar.
Zij zien de emigratie uitsluitend als
een soort internationale arbeidsbemid
deling in tijden waarin men in het ene
land met een overschot aan werkkrach-
cn zit, die het andere land wel kan ge
bruiken. En daarom vinden ze alle
-noelte, in normale tijden hiervoor ge
daan, overbodig en alle geld. dat er
door de regering voor wordt uitgegeven,
weggegooid.
Deze redenering is er naast. Voor een
behoorlijk «migratiebeleid moet men
nermanent beschikken over een goed
anparaat met internationale verbindin
gen.
Van christelijk standpunt gezien is
migratie trouwens nog iets méér dan
het vinden van werkgelegenheid ln een
inder land, namelijk het vervullen van
de cultuurondracht die God aan de
mens gaf. Zonder emigratie zou het niet
mogelijk zijn u: opdracht te volvoeren,
"n al laat de doorsnee-emigrant zich
door deze overwegingen niet leiden, het
s goed wanneer men met deze princi-
oiële kant van de zaak rekening blijft
houden.
Bij emigratie gaat het in het alge
meen steeds weer om de mens en niet
om de arbeidsmarkt. Het gaat om een
mens die wil bouwen aan eigen toe
komst of aan de toekomst van zijn kin
deren en die meent, dat hij daarvoor
Iders in de wereld beter gelegenheid
zal vinden dan in zijn geboorteland.
'elnu. het moet hem te a'len t:;dc vrij
staan om te emigreren en dat hij daar
bij een finan^ëie tegemoetkoming ont
vangt, is billijk.
Men schrikt dan van het bedrag van
21 miljoen, dat op de rijksbegroting
/oor 1961 uitgetrokken is, maar wanneer
men dit narekent alle kosten zitten
er in, ook de betaling der ambtenaren
dan bedraagt deze steun 060,- per
emigrant, of 2400.- per emigreerende
eenheid.
Vergelijkt men hiermee de subsidie
van woningbouw, die reeds voor de
goedkoopste huizen op 2 i 4.000 gulden
per woning komt, dan mag de vraag
toch gesteld worden of het geld, aan
emigranten besteed, weggegooid is.
Laat men de dingen ook zakelijk be
kijken. De scheepvaartmaatschappijen,
die voorheen op Indonesië voeren, heb
ben een passagiersdienst op Australië
en Nieuw-Zeeland kunnen opbouwen
door de emigratie. De K.L.M. vliegt
naar Sydney en Canada als gevolg van
de emigratie van 100.000 Nederlanders
naar Australië en 130.000 naar Canada.
Al deze factoren in ogenschouw ne
mende. meende de Chr. Emigratie Cen
trale dat zij geen enkele aanleiding had
haar aktiviteiten te staken.
lnd. Nederlanders
De heer Robert E. Wilson, consul-ge
neraal van de Verenigde Staten te Rot
terdam. sprak over de emigratiekansen
naar zijn land in verband met de Pas-
tore-Walter Act.
Men heeft in 1921 voor het eerst een
quotum vastgesteld voor elk larfB
aoart inzake de toelating van immi
granten. Dit quotum is berekend naar
de jaarlijkse aantailen uit de v -schil
lende landen in de jaren vóór 1921.
Zo kunnen per jaar 3136 Nederlanders
worden toegelaten, d.w.z. voor zover zij
in Nederland geboren zijn. Daarom kon
den er tot voor kort slechts honderd In
dische Nederlanders per Jaar naar Ame
rika, omdat dit cijfer gold voor perso
nen, die in Indonesië geboren waren.
De Pastore-Walter Act heeft een ver
ruiming mogelijk gemaakt. Daardoor
mochten tussen juli 1959 en juni 1960
3136 gezinseenheaen (in totaal 8956 per
sonen) naar Amerika emigreren. Het
gezinshoofd moet Nederlander zijn,
maar hij behoeft niet in Nederland te
zijn geboren.
Op 14 juli is de Pastore-Walter Act
opnieuw aanvaard. Daardoor kunnen in
fornië als land van vestiging. Omtrent
hen die er reeds wonen luiden de rap
porten gunstig.
Ds. Spelt herdacht
Aan het begin van de vergadering
sprak de heer Warnaar een woord van
gedachtenis in verband met het overlij
den van ds. J. Spelt, hervormd predi
kant te Dinteloord en lid van het dage
lijks bestuur der C.E C. sinds 1954.
Ds. Spelt had grote verdiensten voor
de C.E.C., welker principia hij van gan
ser harte voorstond. Hij maakte enige
jaren geleden voor de C.E.C. een reis
naar Zuid-Afrika.
De vergadering nam afscheid van de
directeuren der bureaux te Amsterdam
en Rotterdam, resp. de heren R. G. van
der Haar en G. Clements; de eerste
gaat uaar het zakenleven en de twee
de wordt geref. predikant te Lekker-
kerk.
Volgens het blad De West heeft dr.
J. Voorhoeve, taalafgevaardige van het
Nederlandsch Bijbel?eno^tschao ten be
hoeve van de Surinaamse bijbelver
taling gedurende zün verblijf in Surna
me ook een der boeken van het Nieu-
d.e eerste twee jaren opnieuw 3136 ge- we Testament in het Saramacaans
zinnen van Indische Nederlanders emi
greren. De meesten hunner kiezen Cali-
EXPORT
Uit Elaeviera Weekblad dit com
mentaar: „Ietwat deprimerend is het te tien
hoe alle landen, die in moeilijkheden ver
keren, hun heil verwachten van één middel:
do export. Een middel, dat voor de totaliteit
natuurlijk geen oplossing kan brengen, om
dat de export van de ccn de import van de
ander is. Amerika is in moeilijkheden: de
regering maant tot groter export Canada
verkeert in zorgen: een krachtige „export
drivo" gaat beginnen. Engeland heeft een
slechte handelsbalans: Marmillan heeft al
zoveel beroepen op het bedrijfsleven gedaan
voor meer export, dat rijn hoorder» korzelig
worden. Zuid-Amerika en andere onder
ontwikkelde landen: de kreten van meer
export zijn niet van de lucht en zn kan
men doorgaan. De waanvoorstelling bij dit
alles is, dat alleen het eigen land in een
benarde positie verkeert en het in de bui
tenwereld nog allemaal zonneschijn is; in
totaliteit gezien leiden al die kreten slechts
terug tot de noodzakelijkheid, dat land voor
lam! orde op eigen zaken stelt"
Onder het kopje „TV en welvaart" gaf
V r ij Nederland het volgende com
mentaar: „De werkster, die voor ongeveer
1,20 per uur uw boeltje wil schoonhouden
cn uw trap wil boenen, zal heel wat uurtjes
moeten boenen en wrijven om een TV-
toestel te kunnen bemachtigen. Wie daarbij
weet dat er onder de werkstera zeer veel
weduwen schuilen, die de zorg voor een of
meer kinderen hebben, aal moeten toegeven,
dat het eigenlijk maar een navrant grapje
was, dat onlangs in een cabaret gedebiteerd
werd: Gaat u ook naar de TV kijken bij
uw werkster? In Economisch-Stalistlsehe
Berichten van 30 november jl. wordt aan
dit grapje iedere rcêle basis ontnomen. Cij
fers van het NIPO uit een enquête over
geheel Nederland hebben aangetoond dat er
een positief verband bestaat tussen inkomen
en TV. Bij de welgestelden, waarvan de
inkomens voornamelijk tussen de 10.000
en 15.000 liggen (zg. het mediaan-inko
men), heeft 20 "ft een kijkkastje. De mid-
denklssse, met inkomens in hoofdzaak tussen
6000 en f 7000. is voor 23 van TV
voorzien. Dun volgen volksklasse B en A
(een ietwat ongelukkige term) met achter
eenvolgens inkomensgroepen van 4000 tot
5000 en 3000 tot 4000. Van volksklasse
B heeft 19 TV, van volksklasse A 12
Ondcrwijsbenoemingen
Benoemd bij het ulo: aan de Chr.
UI. O school te Sleeuwtjk: R. Arnold
te Oud-Bcyerlano; aan dc Chr. U.L.O.
school to Harderwijk: M. Groenendijk
te Rottero'am-Z.; aan de Da Costa
U.L.CV school te Dieren; F. C. Gruklng
te Aalst; aan de Chr. U.L.O. school te
St. Anna Parochie: M Brangma te Ber-
likum cn H. G. A. Wilts te Apeldoorn;
aan de Chr. U.L.O. school tc Maum:
W. Domburg te Maurik.
Beno-md tot onderwijzeres: aan de
Geref Gemeente school te Luie: H. J.
de Vos te N'jkerk: aan de Oranje-
•chool tc Badioevedorp: A. Aalberts te
Basis voor een
kerkelijk gesprek
ontbreekt geheel
Naast kritiek op het belijden
of gebrek aan belijden van
irof. dr. P. Smits oefent dr. J. J.
luskes in zijn blad ,,In de Waag
schaal" felle kritiek uit op dege
nen die hem de raad hebben ge
geven de uitspraken van Smits
maar dood te zwijgen: ,,Het ver
bijstert mij, dat zovelen er zo rus
tig bij blijven en er zo laconiek
over spreken. Het gaat toch om
niet minder dan het heil der we
reld", schrijft hij in zijn laatste
artikel, waarmee de spontane
discussie Buskes-Smits wordt af
gesloten.
Deze discussie vond zijn oorsprong in
een uitlating van de agnosticus Szczes-
ny, die Smits ervan beschuldigde niet
meer christelijk tc denken. Buskes ver
brak toen de grote stilte die hangt om
de affaire-Smits, die in de binnenka
mer van de Hervormde Kerk nog be
handeld wordt en vroeg deze Leldse
hoogleraar, waarom hij eigenlijk dc
kerk niet verlaat.
Prof. Smits beantwoordde zijn schrij
ven uitvoerig. In een laatste artikel
gaat ds. Buskes nu in op de woorden
van Smits.
Hij schrijft onder meer: „De woor
den van prof. Smits wekken afkeer bij
mij, omdat zij zelfs niet een eerste
stap in de richting van het christe
lijk belijden zijn."
Onzindelijk
Ds. Buskes schrijft dat hij de verte-
Eenwoordigers van het christendom k
i Smits niet laconiek-weg het advies
Seeft maar uit de kerk te treden. Maar
it christendom interesseert hem niet.
en hij vindt het zelfs onzindelijk dat
hier nog van christendom gesproken
wordt.
Hij adviseert prof. Smits niet uit
de kerk te treden, maar „lk vroea
hem waarom hij lid van onze kerk
blijft, in de hoop, iets te horen, dat
mij aanleiding zou zijn, tot hem te
zeggen: vooral niet weggaan, maar
blijven.' Ik kan dat niet zeggen, want
ik heb dat iets niet gehoord. En als
ik met dat iets de meest elementaire
getuigenissen van de bijbel bedoel,
moet men niet tegen mij zeggen, dat
ik aan uiterlijke voorstellingscomple
xen blijf hangen. Dan verdedig ik
geen leer, geen dogma. Dan pleit ik
alleen voor samenstemming in het
loflied, dat in de bijbel en door
de kerk in psalm, gezang, gebed en
irediklng gezongen wordt. Ook de
:erk heeft haar spelregels, die men
niet op non-actief moet zetten.
Uit de gehele situatie in verband met
de herhaalde uitlatingen van prof.
Smits trokt dr. Buskes drie conclusies:
Als Prof. Smits met zijn bcschou-
wingen de vrijzinnige modaliteit of I
een legetiem facet van die modali-1
teit vertegenwoordigt, wordt het ker
kelijk gesprek m.i. een onmogelijk
heid, omdat die beschouwingen een
ontkenning van de kern van het e-
vangelie zijn.
2. De totale ontkenning van dc Kerk
orde maakt het bovendien onmogelijk
een gesprek te voeren binnen de
ruimte van de Kerkorde, die immers
ontkend wordt.
3. Er is voor In de Waagschaal geen
reden, haar kolommen verder voor
deze discussie open te stellen. Dit is
geen onwelwillendheid, maar het heeft
geen zin. De veronderstellingen voor
ccn kerkelijk gesprek ontbreken te
enenmale.
Hilversumse vrouwen
vragen huiswerkloos
n
weekend aan scholen
Het bestuur van dc Oecumenische
Vrouwengroep Hilversum en omstreken
heeft een schrijven gericht aan de scho
len van de radiostad met het verzoek
de zondagsrust te willen bevorderen, die
volgens het bestuur nodig is voor een
hecht en sterk gezinsleven. Gevraagd
wordt om bijvoorbeeld minstens een
maal per maand een hulswerkloos week
end tc geven en in leder geval op de
weekends zo weinig mogelijk huiswerk
op te geven. Tot deze Oecumenische
Vrouwengroep behoorden naast dames
uit de bij de Oecumenische Raad aange
sloten Kerken ook gereformeerden.
Visser 't Hooft trekt
zich in 1965 terug
uit de Wereldraad
In een dankschrijven aan zijn vele Ne
derlandse vrienden, die hem op zlln 60ste
verjaardag op 20 september hebben
ukgewenst, -•--■***
Doopsgezinden gaan
400ste sterfdag
stichter gedenken
De herdenkingen zijn niet van de
lucht. Na het Duitse Melanchton-jaar en
het Nederlandse Arminius-jaar volgt nu
een doopsgezind Menno Simons-jaar.
Volgend jaar zullen de doopsgezinden de
400ste sterfdag gedenken van hun refor
mator. Op 29 Januari zal er een her
denkingssamenkomst gehouden worden
in Amsterdam en op 31 januari in Wit-
marsum. Op 3 juni zal er een nationale
herdenking plaats vinden. De Haagse
predikant ds. H. W. Meihuizen schrijft
een gedenkboek.
W. de Zwi jgerprijs voor
1960 toegekend
De Willem de Zwijger-prijs, de Ne
derlandse prijs voor Amerikaanse jour
nalisten, is voor 1960 toegekend aan
R. H. Shackford, van de Scripps-Ho-
ward-bladen. voor zijn serie artikelen
over Nederland, die in december van
het vorig jaar in couranten overal in
de Verenigde Staten is gepubliceerd.
De prijs bestaat uit een bedrag van
duizend dollars cn een gouden medail
le.
De Willem dc Zwijger-prijs wordt be
schikbaar gesteld door een aantal Ne
derlanders in de Verenigde Staten cn is
bestemd voor een schrijver die heeft
bijgedragen tot een beter begrip tussen
Nederland en de Verenigde Staten.
De uitreiking van de prijs vond
plaats tijdens oen lunch in de Over
seas Press Club in New York. Zij werd
bijgewoond door de Nederlandse ambas
sadeur in de Verenigde Staten, dr. J.
H. van Royen.
De voorzitter van het Willem de
Zwijger-prijs comité, de heer A. Ba-
link. overhandigde de prijs aan de heer
Shackford. Een gouden medaille is
eveneens toegekend aan Erwin D. Can-
ham en David H. Beetle.
vertaald. Het Saramacaans is een taal
waarin nog nimmer werd geschreven.
Er moest dan ook speciaal voor deze
vertai'ng een spelling worden ontwor
pen. die onlangs in een. Amerikaans
blad werd geoubllceerd.
Bij het onderzoek naar de klanken
bleek, dat het Saramacaans de eniee
tot nog tot bekende toontaal onder de
Kreolen is. Dat betekent dat hetzelfde
woord in het Saramacaans met an
dere toon uitgesnroken een andere be
tekenis heeft. Een studie over het
Saramacaanse toonsysteem zal ver
moedelijk binnenkort worden gepubli
ceerd. De Saramacaanse vc-tal'ne
werd vervaardigd door ds. R. M.
Schmidt met halo van een Sarama
caanse informant onder supervisie van
dr. Voorhoeve.
De uitgave wil voorlopig slechts pei
len in hoeverre de zending voor haar
werk gebruik kan maken van het Sa
ramacaans. De missie beeft ook veel
belangstelling. Dr. Voorhoeve heeft dan
ook nauw samengewerkt met pater An-
toon Donicie, onder meer bij de sa
menstelling van een vergelijkend Sara
macaans woordenboek waarvan het
manuscript reeds is opgezonden ter pu
blicatie in de reeks van het Bureau
voor Taalkundig Onderzoek ln Surina
me van de Gemeente Universiteit van
Amsterdam.
„Doch ik zal te dien dage mijn aangezicht volkomen ver
bergen", zegt God tegen Mozes ah Hij hem opdracht geeft
Zijn lied te componeren. „Te dien dage" is als Israël de Heerri
zal verlaten en vreemde goden zal nalopen.
Maar deze woorden herinneren ons ook aan de klacht vart%4
Christus: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten
Hij had geen vreemde goden nagelopen. Integendeel, Hij ivf]
de enige die God waarlijk volgens de oudtestamentische tüeG
heeft gediend. -s
Israël was getreden in de voetstappen van de gehele werelci^j
bevolking, van wie Paulus schrijft: „hoewel zij God kenden^
hebben zij God niet verheerlijkt of gedankt." Dat is de ergste - -
zonde: God niet danken. Zegeningen genieten en niet meein^
beseffen dat wij ze uit Gods hand ontvangen. fè
Christus nam aan het kruis de plaats in van Gods volk, maar
ook van ons, van de gehele wereld. Hij de eeuwig Dankbare
nam onze ondankbaarheid op zich. Toen God Zijn aangezicht
afwendde, stond Christus vooraan de rij van generaties. Maai k
daarom kon God ook deze generaties in Christus weer aan**
zien. De God die zich afwendde heeft zich tegelijkertijd in
Christus tot ons gewend. Volkomen zullen we dat nooit be- d
grijpen. We kunnen er alleen voor danken ...of verloren
g
DS. P. VISSER TOT A.R. JONGEREN
rei
(Van onze parlementsredactie)
W/TJ hebben over Nieuw-Guinea
geen voogdij meer te voe
ren. Wq mogen onszelf geen
moederland noemen. Ook Nieuw-
Guinea is voor ons onze naaste
geworden. Het staat niet onder
ons, maar is ons gelijk. Slechts
in economisch cn cultureel-histo-
risch opzicht heeft het ons niveau
nog niet; op basis van gelijkbe
rechtigdheid moeten wjj het stel
len op de hoogte, waarop de Here
ook ons heeft gesteld.
Dit zei ds. P. Visser (geref.) uit Til
burg. Aandachtig luisterde zaterdagmid
dag in Esplanade te Utrecht een groot
aantal Antirevolutionaire jongeren, die
daar d" Arjos-jaarvergadering hielden.
Aandachtig luisterden ook de vele geno
digden: staatssecretaris B. Roolvlnk,
partijvoorzitter dr. W. P. Berghuis, Ka
merleden, leden van het Centraal Comi
té van A. R. Kiesverenigingen en
verheugend, constateerde de scheidende
voorzitter S. Silvis zeer veel verte
genwoordigers van andere politieke jon
gerenorganisaties.
„Het Koninkrijk van Jezus Christus",
vervolgde de predikant, „gaat en dat
is voor ons antirevolutionairen misschien
wat pijnlijk echt wel iets verder
dan Nederland." En zo pleitte hij
warm voor bijstand aan de ontwikke
lingsgebieden, die dikwijls verkeren in
een toestand, die, wat hij noemde een
Godegeklaagd schandaal" is.
De toespraak van ds. Visser was ge
titeld ..Fundament en perspectieven."
Met het fundament bedoelde hij de be
lijdenis in het A. R. beginselprogram:
Tijdens zijn intredepreek als
evangelisatiepredikant van de
Gereformeerde Kerk te Amster
dam-Zuid wees ds. W. van
Boeijen op de bijbel en zei: „Die
bijbel heb ik gekregen om door
te geven aan u, want alleen is
dit werk van de prediking en de
evangelisatie onmogelijk te doen.
Ik zou deze bijbel dus aan een
van u moeten overhandigen om
door te geven, opdat u allen als
getuige zoudt getuigen. Waarom
doe ik het dan niet? Ik doe
hetEn hierbij kwam hij plot
seling vanachter het spreekge
stoelte vandaan en gaf de bijbel
aan een kerkganger op de eerste
rij.
Landdag economisch ondenvijs
In de effectenbeurs te Amster
dam is de 28ste landdag voor het
Nederlands economisch onder
wijs gehouden. Tijdens deze bij
eenkomst, die werd bijgewoond
door meer dan 300 belangstellen
den, hebben een viertal sprekers
een door minister Cals voorge
steld nieuw schooltype belicht,
waarbij zij trachtten aan te to
nen, dat èr in ons land naast een
h.t.s. (hoge technische school)
plaats is voor een h.e.s. (hogere
economische school).
De vergadering werd geopend door
de voorzitter van dc samenwerkende
verenigingen voor economisch onder
wijs, het eerste kamerlid dr. P. G.
van Vliet, die daarbij o.a. opmerkte
dat het ontwerp-mammoetwet, in het
bijzonder wat betreft het ontbreken
Advertentie
v*fkrl£bMr by da trUnda luntoormachinthandal
Advertentie
Renkum; aan de Prot. Christ, school
te Okkenbroek: A. H. Prening te Hulst;
aan de Prinses Beatrix school te Heem
stede: J. B. Smid te Amstero'am;
schrijft dr. W. A. Visser
lukgi
•t Hooft, secretaris van de Wereldraad
van Kerken te Genève:
„Men heeft hiet en daar geschreven,
dat ik binnenkort de Wereldraad na ver
laten. Dit is niet geheel juist. Ik heb
wel gezegd, dat lk waarschijnlijk om
streeks 1965 mijn tegenwoordige werk or
zal geven. Dat zal nodig zijn, omdat dil
werk om veerkracht en uithoudingsver
mogen vraagt en omdat het dan ook
tijd wordt, dat een man de zaak over
neemt, die dichter bij de Jonge genera
tie staat Maar dit betekent niet, dat ik
minder overtuigd ben van de noodzaak
en waarde van de oecumenische taak.
Integendeel. Ik voel het als een enorm
voorrecht, dat ik al mijn werkjaren aan
die éne taak heb mogen geven."
van de handelswetenschappen onder
de leervakken van het atheneum A hem
met zorg vervulde.
Als eerste spreker die het nieuwe
schooltype belichtte, besprak daarna
dr. A. de Jong, inspecteur van
V.H.M.O. tc Leeuwarden, de plaats
die de school voor hoger economisch
en administratief onderwijs in het wets
ontwerp van minister Cals inneemt.
Volgens hem zal de h.e.s. drie rich
tingen kennen: De algemeen economi
sche richting, de comptabele richting
en de taalkundige richting. Zowel op
de h.e.s. nis op de toekomstige athe
nea zal volgens de heer De Jong niet
alleen aandacht moeten worden be
steed aan de theorie, maar tevens aan
de toepassing daarvan. Veel aandacht
zal volgens dr. De Jong ook moeten
worden besteed aan de bedrijfsecono
mie en de bedrijfsadministratie.
Als laatste spreker trad op mr. A. E.
C. de Groot van Embden, voorzitter
van het hoofdbestuur der Nederland-
sche Maatschappij voor Nijverheid en
Handel. Hij gaf een aantal beschou
wingen over de wensen van het be
drijfsleven met betrekking tot het on
derwijs.
Volgens mr. De Groot van Embden
voorziet het Nederlands Opieidings In
stituut voor het Buitenland (NOIB)
reeds in ccn grote behoefte en is dit
instituut ook geen luxe-opleiding, zoals
men nog vaak meent. Door middel van
studiebeurzen is het thans ook voor Jon
gens uit niet-welgestclde gezinnen mo
gelijk een opleiding aan het NOIB te
ontvangen.
Tenslotte zei hij te hopen, dat de goe
de cn nauwe samenwerking, die reeds
bestaat tussen het onderwijs en het be
drijfsleven in de toekomst nog zal wor
den uitgebreid en dat ook de plaatse
lijke contacten tussen scholen en be
drijven zullen vermeerderen.
Jezus Christus heerst als Koning. aft
A. R. Partij knoopt hierbij aan es.
heeft dus niet de antithese als ultr
gangspunt. De antithese is slechts dr^
reactie van de mensen op Christus".u
Koningschap: gelovig of ongelovig. Wljp
moeten de feitelijkheid van de antitheuei
se, de tegenstelling tussen geloof er L
ongeloof, erkennen, hoewel wij haatie:
betreuren." a«
Drie perspectieven, die in deze tij« o
juist actueel zijn. leidde ds. Visser vaaui
dit fundament af: de christelijk-social»
taak, de hulp aan Nieuw-Guinea en d<M
bijstand aan de ontwikkelingsgebieden.?^
Een uittocht uit het moderamen ben
heerste de middagbijeenkomst. Zowe
voorzitter Silvis als de vice-presidente,_
mejuffrouw J. van Leeuwen uit Rij»
nei
The
R
V.
:t
wijk, namen afscheid van de Arjos. Hi
uitluiden ging gepaard met toespra'-
en geschenken. Met name mejuffn
Van Leeuwen werd gehuldigd. Men preejB
haar voor het zeer vele werk, dat zi^r
steeds voor de Arjos heeft gedaan Si
„Mijn moeilijkste opdracht", noemd*et
voorzitter Silvis haar afscheid. Pi
Het hoofdbestuur is intussen met twe^rt
dames uitgebreid, nl. mejuffrouw A. v.oA
Akker uit Haarlem en L. Nawijn uiu-
KamDen, Ook stond reeds een nfeuwr.
voorzitter, de heer C. Balkenende uF?
Kapelle-Biezelinge, klaar om de voorzit"
tershamer over te nemen.
Dr W. P. Berghuis wenste hen,"
sterkte: „Het A. R. volkje is geen ge»^
zin van brave Hendrikken." Als ant*£
revolutionairen, vervolgde hij, hebber-
wij zeer bepaaldelijk een taak in Ne;
derland. De partijvoorzitter Plei«f_
opnieuw hij deed dit al vele ma G
len voor oecumene in de politieWec
„Dit hoeft niet te leiden tot verwas
tering." rji
Gebeden week voor
eenheid der kerken »S|
Ook dit jaar zal er weer een „weefen
der gebeden voor de eenheid der chri»ai
tenen" worden gehouden, en wel van IIaj
tot 25 januari. Deze gebedsweek gasfrv
uit van de Wereldraad van Kerken, ditje
hiervoor een handleiding heeft gemaakt^
die verkrijgbaar is bij de Oecumenische
Raad te Utrecht, Janskerkhof 15. De geR
bedsdienst voor elke dag en de korte in
houd van de dagelijkse overdenkinger
zijn hierin te vinden. Het is de bedoe
ling, dat men de handleiding van geR,
bruiken als uitgangspunt voor het g^v
meenschappelijk, en ook voor het pe%n
soonlijk gebed. Fi
Ned. Herv. Kerk 'r
Beroepen te Hardegarijp (toez.): K. IW
Witteveen te Noordbroek. In-
Aangenomen naar 's-Gravenhage aio
ziekenhuispred.: J. J. Ph. Valeton ^r-
"s Gravcnhage; naar Leiden, vac. wijlen 5^
van der Wiel: J. M. D. van den Berg rA
RotterdamV reew ijk
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te 's-Gravenhage-O: vac. V o
C. v. d. Brink: R. Ypma te Amersfoort™
te Koudekerk a. d. Rijn: R. Bakker, legei
red. bij herstellingsoord Aardenburg I
)oorrt; te Midwolda (Old.) en te WesteiA
se: J. ter Horst, kand. te 's-Gravenhagèai
Bedankt voor Scheveningen. vac. G. CL
Donner: J. Wilschut te Zeist. Ij,
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) |er
Bedankt voor Zwijndrecht-Grote Lind'
O. J. Douma te Souburg Vlissingen. q
CHRIST. GEREF. KERKEN |og
Tweetal te Aalsmeer: K. J Velema
Hoogeveen en C. Verhage te Hllversum-y^
—18
Advertenties
Vraag: Wanneer Iemand ongehuwd
sterft, zonder ouders na te laten, gaat
don zijn nalatenschap naar de broers
en zusters? Wanneer een van de broers
overleden is, is dan zijn vrouw erfge
name. of de kinderen? Is het dan ook
mogelijk de nalatenschap zó te ver
delen, dat een van deze kinderen van de
vooroverleden broer alles krijgt, zon
der dat de andere broers en zusters,
de vrouw van de overledene of de kin
deren van de overledene iets ontvan
gen? Moet dit testamentair beschre
ven worden?
Antwoord: Wanneer iemand over
lijdt zonder vrouw en kinderen na. te
laten en wnneer zijn ouders niet
meer In leven zijn, wordt de nalaten
schap verdeeld tussen de broers en
zusters. WIJ nemen althans aan dat
dezo aanwezig zijn en dat de overle
dene geen testament heeft nagelaten.
Wanneer nu een van de broera tevo
ren overleden Is en een vrouw cn
kinderen nalaat, dan erft de vtouw
niets, maar de kinderen treden ten
aanzien van de nalatenschap in de
E laats van de vader. Dit komt dus
ierop neer. dat zij onderling de por
tie in de nalatenschap verdelen, die de
broer zou hebben ontvangen als hij ln
leven gebleven was. Ook hier nemen
wij dus aan, dat er geen testament
is. Het staat de betrokkene vrij zijn
broers en zusters te onterven. Ook is
hij volkomen vrij alles na te laten aan
een van de broers of zusters of aan
de vrouw van een vooroverleden
broer, of aan een van diens kinderen.
Dit moet echter bij testament geschie
den.
Vraag: Onlangs heb ik mijn schuur
met carbolineum bespoten en na die
tijd zijn ruiten en kozijnen bestoven
met een groene stof. Hoe kan ik deze
verwijderen?
Antwoord: Voor de ramen kunt u au
bain marie verwarmde terpentijn ge
bruiken. Voor de kozijnen is eveneens
terpentijn nodig, maar deze moet
slechts heel lauw zijn. Terwijl voor de
ramen spiritus eveneens goed bruik
baar is, moeten wij deze voor de ko
zijnen afraden, daar dan de verf be
schadigd kan worden.
Vraag: Vorig Jaar kocht ik een
mesembrlanthemum, die ik binnens
huis heb overgehouden. Het blijft
echter een zwak exemplaar met weinig
bloemen. Hoe moet ik deze vetplant
behandelen?
Antwoord: De mesembrlanthemum
wordt tegenwoordig gerekend tot de
nizoaleae. De planten van deze soort
komen uit vrij droge streken, hoofd
zakelijk uit Zuid-Afrika. Hieruit volgt,
dat de planten niet winterhard zijn.
Des zomers kan men ze wel naar
buiten brengen, maar des winters
moet men zo bewaren ln een koude
vorstvrije kamer. In de zomer moet
men waken tegen te veel aan
vocht, cn daarom afdekken met glas
of plastic. Desniettemin moeten ze
flink wat water drinken. ZIJ mfeetcn
spaarzaam gemest worden. In de
winter echter moet men de planten
uiterst zelden gieten en liever iets to
droog dan te nat houden, want de
meeste planten gaan te gronde ten
gevolge van te veel aan water.
De bolvormige vlezige bladeren be
vatten zeer veel water_ waardoor zij
zich zeer lang ln een droge tijd kun
nen handhaven. De plantjes verlangen
een kalkrijke standplaats niet te nat.
in de volle zon, maar binnen moet
men ze wat afschermen tegen te
brandende stralen.
De grondsoor'. moet niet tc vast
zijn. Men neme twee delen klei- of
teemachtige grond (graszodengrond)
en een deel zand. De potten moeten
goed gedraineerd zijn.
Het vruchtbeginsel van deze plant is
onderstandig 420 hokkig met 420
stijlen of stempels. De vrucht is vol
gens Heukels een doosvrucht. De Zwit
sers Duitse naam „Liebliclie Mittag-
blume" duidt op de eigenschap, dat
de bloemen alleen bij zonneschijn open
gaan. De mesabrianthema zijn R
sterke mate aan de omgeving aangL„
past. Dit blijkt wel bij de zeer kleiir
soorten, die men levende steentjéf^
noemt.
Vraag: Wat is de letterlijke betekP'
nis van het woord „toto"? Is het soirMd
een afkoring van totallsator? SteriA
dc betekenis overeen met die vair
(voetbal) pool? all
Antwoord: Het woord „toto" is e^g
afkorting van totalisator. het bij weJL
rennen of andere wedstrijden gebruik^
systeem. De totalisator geeft aan hipj
veel inzetten en tot welk bedrag er
totaal bij elke ronde zijn gedaan, waaJJ*
door men het op dc winnaar bij i
ronde gezette bedrag kan bepalen. E
ze inzet of pot heet in het Engels pod
Daarom spreekt men bij ons wel
voetbalpool, hoewel men even goé
het woord „pot" zou kunnen gebruiker
Vraag: Wat betekent het „drechtT'
dat' in zo veel plaatsnamen voorkom
bijvoorbeeld Dordrecht, Woensdrecli
Sliedrecht, Barendrecht, enz. b
Antwoord: De uitgang „drechtjb
„trecht" of „tricht" achter plaatsnf
men betekent: overvaart, doorwaadbj
re plaats in een rivier. Men komt
woord in allerlei vormen tegen zoa
ln Maastricht (Trajectum ad Mosarri
Utrecht (Ultrajectum), Trecht in 4
Betuwe), enz.