Zakbijbelbond deelde bijbels uit in Berlijn Kqü probleem is het on KROM! C. Smeenk morgen tachtig jaar Diepgaande verschillen in Johannesburg? Een kanttekening BENEDEN ALLE PEIL GEZANG Communistische druk o;> leraren verboden METAALOVERLEG Naar Berlijn Een woord voor vandaag Dr. Kunst volgt bij S.S.K. prof. Dijk op auto-ongeluk gedco'J A. van Thiel overleden UW 2 ■■II A LLE bonafide vakorganisaties in het metaalbedrijf hebben zich op het I xx standpunt gesteld, dat een politieke staking tegen de regering onaan vaardbaar is. Zij hebben zich publiekelijk gedistancieerd van ieder, die op deze wijze van zijn ontstemming over het afwijzen van de voorstellen tot loonsver- hoging in de metaalindustrie, wil doen blijken. Ook de socialistische metaal- bedrijfsbond, de A.N.M.B., deelt dit standpunt. Maar wat nu te zeggen van een uitlating van de heer J. Meynikman, districts bestuurder van de A.N.M.B. te Amsterdam, die woensdag op een vergadering van stakers in de hoofdstad volgens het dagblad Het Parool de volgende opmerking zou hebben gemaakt: „Als jullie er morgen uitlopen, houd ik jullie niet tegen. Ik liep liever mee. Maar ik kan ook niet zeggen: ga staken. De verantwoordelijkheid voor deze situatie ligt niet meer bij ons, maar bij Roolvink. Hij moet maar eens bij de poort van de N.D.S.M. gaan staan". Wij vragen ons af, is dit geen verkapte opwekking tot staken. Is dit niet in strijd met het gegeven woord van de A.N.M.B.? Is dit niet een uitermate onverantwoordelijke houding, waarbij de leden tot staken worden aangezet, maar waarbij de bond als het op betalen aankomt, de hand op de zak moet houden? Waar ligt de verantwoordelijkheid voor eventuele moeilijkheden in de bedrijven, indien deze mochten volgen op dergelijke uitlatingen van deze districtsbestuurder? In ieder geval niet bij staatssecretaris Roolvink. Op de vergadering, welke de A.N.M.B. gisteravond te Utrecht heeft gehouden, heeft het hoofdbestuur het weer goed gemaakt en heeft het zijn leden opge roepen, vandaag weer aan het werk te gaan. Maar is het dan zo verwonderlijk, dat er in politiek Nederland stemmen worden gehoord, die zeggen dat de woorden van de socialisten slechts het zoete gefluit zijn van de vogelaar. Ook wat de heer Meynikman verder op deze vergadering heeft gezegd, als we tenminste het verslag van Het Parool mogen geloven, was beneden alle peil. Wij wensen de minderwaardige opmerkingen en beschimpingen die gemaakt zijn hier zelfs niet te herhalen. Wij verheugen ons er alleen over, dat het dagblad Het Parool een dergelijk verslag heeft willen afdrukken. Iedere christen bijbellezer en getuige Over het laatste couplet van ge zang 51, zoals dit in de Gerefor- meerde Kerken wordt gezongen, bestaat nog steeds onenigheid. In het „Gereformeerd Weekblad" schrijft dr. C. N. Impeta hier over onder meer het volgende: HET BLIJKT steeds opnieuw dat sommige gemeenteleden nog maar niet goed overweg kunnen met het bekende vierde couplet uit Gezang 51, aldus luidend: „Neem mijn zilver en mijn goud. dat ik niets daarvan behoud." Hoewel ik niet schrijf als secre taris van deputaten voor de uitbrei ding van onze Gezangenbundel, veel minder op hun last; verklap ik toch Seen geheim wanneer ik zeg, dat eputatcn er in den brede over heb ben gesproken, maar geen enkele reden vonden om dit couplet niet op te nemen, dus: te schrappen. Want: het past in het geheel. Weet u, wat zo merkwaardig is? Lees eens goed, en het zal wel tot u doordringen wat ik met dit „merkwaardige" bedoel. Couplet 1 „Neem mijn leven"; men zingt het zonder enig bezwaar. Betekent dat nu „dood mij, vOOr de avond van deze dag daa is"? Couplet 2: „Neem mijn han den men zingt het graag, met luide stem. Betekent dat nu: „Kap ze heden nog af. Here, of laat toe dat anderen dat doen"? Couplet 3: „Neem mijn stem men zingt (die stem dan juist daar toe gebruikende!" zonder enige schroom. Betekent dat nu: „doe mij heden nog verstommen, o Here God"? Maar dan volgt couplet 4: O wee! Nu denken onze altijd blijkbaar toch nog wel met enig materialisme besmette broeders: „Nu raakt het aan mijn portemonnaie! Nu moeten er driedubbel rode lichtjes gaan branden! Nu moet ik met mijn ge zangen-begeerten extra voorzichtig worden!" dat ik mets daan an behoud!" Betekent dit nu plotseling wél: „neem het mij af maak mij straatarm": of althans: „Hoor mijn gewilligheidsbctuiging om mijn inkomen cn eventueel kapi taaltje tot de laatste cent aan Gods kerk en Koninkrijk te geven"? Maakt u, dit lied in couplet 1—3 zingende broeder, bij uw leven en handen en stem soms een u nood zakelijk schijnende uitzondering? Zegt ge heel stilletjes zodat nie mand onder de mensen het hoort, maar de Here mag en moet het dan wel horen: „Och Here, ja, neem mijn stem opdat ik U er mee hulde bied, maar laat mij als tublieft iets van die stem voor mij- zélf houden, om er gans andere doeleinden dan het U „huldigen" mee na te streven"? MÉÉNT U het als u de Here vraagt: „Neem mijn leven, mijn handen, mijn stem, neem ze zó dat Gij mij er toe bewerkt die volstrekt te besteden tot Uw eer, naar Uw wil en welbehagen"? Ik neem 't van u aan. Maar verzoek u: „Méén het dan óók als ge daarna couplet 4 gaat zingen en wil niets van uw zilver en goud voor u zelf behouden, om het te besteden zonder aan Gods eer te denken (ook in dank aan zijn goedheid, die het zilver en goud u gaf), of zelfs tégen Zfjn wil en eer In, voor zondige doeleinden." Is het niet duidelijk dat dit des dichters bedoelen is? En zult ge dan. broeder of zus ter. uw bezwaren tegen dit vierde couplet niet eens laten varen? Vraagt de Here niet dat we Hem zullen liefhebben met ^gehéél ons hart, gehéél ons verstand, gehéél onze zTel en al onze kracht? Wanneer die saamvatting der wet eens niet meer in de kerk aan de gemeente op haar ziel werd gebon den. zoudt u protesteren. Welnu: protesteer om delzefde re den dan niet, wanneer de dominee aan de gemeente het 4e couplet van Gezang 51 op de lippen legt. Ik doe het. af en toe. met een gerust hart. Behoud niets voor uzelf om 't naar eigen welbehagen te gebrui ken of te besteden, terwijl de Here he* niet goedvinden kan. Vraag in alles naar het welbeha gen van Uw God. Wilt ge dit, dan vallen al uw bezwaren tegen het vierde couplet in hetzelfde ogenblik weg. tnTTJS^fv erken ik dat het aan- 1 gevochten couplet aan duide- l'i'-he'd wint. als we het zó aan vaarden. als deputaten het nu aan d« Generale Synode aanbieden: Meem m<in zilver en mijn goud r*"'' ik mets aan U onthoud. miin kracht en mijn verstand To* een werktuig in Uw hand. Aan de Ginkelseweg te Heelsum, het bosrijke dorpje tussen Ooster beek en Wageningen, ligt een huis dat iedere voorbijganger opvalt. De luifel boven de voordeur prijkt met een ongewoon opschrift: „Mijn tijden zijn in Uw hand". Wanneer de voorbijganger een bijbellezer is, zal hij zich herinneren dat dit op schrift aan de psalmen ontleend werd (Psalm 31). En wanneer hij de bijbel niet leest, zal hij toch wel het vermoeden hebben, dat dit een bijbelse spreuk is. Want de bijbel en de bijbelse taal zetten indertijd hun stempel op onze samenleving. En al verandert dit helaas snel, niettemin hebben velen nog notie van bijbelse uitdrukkingen. In Nederland is de bijbel nog het meest verkochte boek. Maar kan je de bijbel het meest gelézen boek noemen? Of, om de vraag scherper te stellen: wordt de bijbel ook door christenen het meest gelezen. Een christen die zijn bijbel niet leest, is als een auto zonder wielen: je hebt er eigenlijk niets aan. Daarvan is het Ned. Bijbelgenootschap overtuigd en daarom doet het N.B.G. zoveel moeite om de bijbel niet alleen aan de man te brengen, maar om ook tot bijbelle zen te brengen. Er zijn echter nog meer organisaties en gemeenschappen, die dit doel nastre ven. Eén daarvan vinden wij in dat huis-met-tekst aan de Ginkelseweg te Heelsum. Hier zetelt namelijk de Zak bijbelbond. Mevrouw D. S. Giesen, de presidente, woont er. en mej. drs. C. Schoorl, de penningmeesteresse. Te Heelsum woont ook de heer E. Andries- sen. reizend secretaris van de Zakbij belbond. De laastgenoemde is door le zingen die hij in heel het land houdt, zo hier en daar al bekend geworden, ofschoon hij na zijn opleiding aan de bijbelschool te Doorn pas vier jaar de ze functie bekleedt. Vroeger was ds. D. E. Boeke uit Haarlem propagandist van de Zakbijbelbond. Voor wie het niet weet: de Zakbij belbon d is een beweging welke allen verenigt, die het tot een geregelde en dagelijkse gewoonte maken om uit de bijbel te lezen en een bijbel of nieuw- testament bij zich te dragen. De oor sprong van de bond ligt in Engeland, in Birmingham, waar het 12-jarige schoolmeisje Helen Cadbury in 1893 de Pocket Testament League opricht te. Zij nam een bijbel mee naar school en las er geregeld met haar vriendinnen uit. Door deze simpele daad is een organisatie ontstaan, die velen ten zegen was en die nog altijd voortgaat met het propageren van de bybel als een boek waaruit je dagelijks leest en dat je altijd bij je draagt. Doch dat gaat zó maar niet. De Zak bijbelbond wil geen geloofsgemeenschap of kerk zijn. Eigenlijk voelt men ook weinig voor organisatie, al is het voor een zakelijk goed-marcheren van de dingen wel nodig dat men een bestuur heeft. Het enige kontakt. in Nederland althans, tussen de mensen van de Zak bijbelbond bestaat uit een b~-Vh* -- blaadje, dat enkele keren per jaar toe- Japanner, Chinees en Nederlander evangeliseerden door de Schrift (Van een onzer verslaggevers) Advertentie en pijn weg- wrijven met DAtlPÖ D? communistische autoriteiten van .u.shnd mogen geen politieke Iru't meer uitoefenen op leraren en an .'ere specially en. Zij moeten met rust gelaten worden om hun werk te kunnen verrichten en van hen mogen niet langer blijken van enthousiasme voor het communisme verlangd wor den. Te Standdaarbuiten bij Oudenbosch Is'scholen de emeritus predikant van d'e Hervormde o'fT"Vf Kerk. ds. J. C. Jörg overleden. Deze Hnf-A" predikant die in 1886 werd eohoren1 i'r\ in Steenwijk. waar hij j' -.ja, net T' uch as in fit oorlog com: ■o hem—er- rn«-s. FM •ml np Pe-rl !I~rbour in rt ""'-bi"h"IVrnd bvrm nessenhuis ~te MVppëlT vo'orïitteV van"dej ',!J tn' canvvrrdmg van Christus en een belangrijke rol speelde Hij wns ondier meer voorzitter van hel diac- H« »i.l.kl. in .1. mptJ.I'n.lu. I orJfr u donderd op,nbllr h—f. ,.,.ch,.dpn, ak( in de wJ P k" „„j ge„gd omda, JO ve>1 ,peci»'H,. De Volkskrant schrijft: tcn in het bijzonder leraren er „Het is duidelijk, dat het overleg in dr artsen naar het Westen vluchten. Vn (Ton, nln, _II synodale commissie ..Kerk en Strijd krachten" en kerkvisitator voor Ove-- ijssel. Ds. Jörg werd op 1 aug. 1915 in het ambt bevestigd in Zandewee-, en diende voor hij in 1928 naar Steen 'ij'; kwam nog de gemeente van Delfzijl. eiaaLertor vooral op pre»tigeovrrnegin <fe Westduitse regering zijn grn i» vmigrlopm. Waar de regering rich '958 5581 leraren en hoogleraren ondubbelzinnig tegen tussentijd» openhre- ^jucht, in dezelfde twee jaar *Un ken van collectieve arbeidscontracten bad "9 artsen. 683 tandartsen, 6131 inge- u.tgesproken, had -Ie Vakraad Metaal bij dierenlrt,en soepel manoeuvreren ook «ondi kcrij bijna de gehele of tnisachi gehele lmit kunnen binnenhalen. Dal -o p 1 manoeuvreren heeft de voorzitter van d> i.-nbrr-Paar het Westen gevlucht. IN de Vakraid redelijke argumenten had voor N.V.V.-b.dfijllbond "hl" onn,o„liil. lo»n—rh.,ip, M in,.*, v.n k,j maakt door op het laatite ogenblik •ens te zeggen, dat de voorstellen één en ondeelbaar waren en dat er alleen nraa kan* op overeenstemming was, al» de re gering openbreken zou toestaan. Op drz. wijie was voor de vakraad de apeclriTraU-1 al heel klein, om niet te zeggen nihil H- overleg i* du» mislukt, jammer, maar ni< onherstelbaar Want hoe vervelend hel ook voor de metaalarbeider» mag zijn, er zijn toch lichtpunten. Daar i» de anderhalf pro cent winstuitkering, die bij wijie van voor achot mag worden uitgekeerd cn die ook volgend jaar aal worden toegrstaan. Ook bedrijven zonder win»ldeling»»telsel kunnen machtiging krijgen om in totaal twee keer 4.5 prorent uit te keren, .vla er winst is natuurlijk. Daar is op 1 janmri in vele bedrijven de verkorte werkweek. Daar i» tenalotte in de zomer de kaua om wat aan de lonen te doen. In de gr-prekken met d regering ia al de mogelijkheid van ren 5 prorent» verhoging per 1 juli 1961 geop perd." Het Algemeen Handelsblad schrijft: ..F,r behoeft geen Iwilfel over te he»taan: de regering heeft in de sir ;d on ri lonen in de metaalindustrie voel hij s uk gehouden. Zij heeft zirli van stonde af wan verset tegen hel voortijdig openbreken van •ollectieve arbeidscontracten. Ofschoon de Het is evenwel aan twijfel on-'e-li v e of de Vakraad toch niet voor hij hei f" ri zien aan het belang van alle 'i irlerncmingen in deze tak van induitrie. Met rvmr zou de vraag kunnen worden gestel! of het eigenlijk niet to wag, dat verscheidene grote en grotere ondernemi gen de last van een loonsverhoging wél *Ol*i!en kunnen dragen, maar dat er ande re (kleine en kleinere) ondernemingen zijn,, voor wie een loon*verhoging verre van wel kom moest worden geacht. Wij kunnen ons ni„ |.,l,n,..l H. indruk oni.rrkk.., "0,,den J°U" dat de vertegenwoordiger» van werkgevers en werknemers z'rh in dr Ynkraad teveel hebben laten leiden door dr brlangrn van •V grote ondernemingen. Bovendien heeft V akrnad, naar we mort—v vrezrn. rnige larti.'h- fouten gemaakt Met zijn loon- voorstellen heeft hij hij de grw.kt. waarvan Ds. J. C. Jörg overleden gezonden wordt aan ieder die een gul den gireert op nr. 67446 van de Zakbij belbond te Heelsum. Verder hoopt men dat de leden de gedachte van de Zak bijbelbond propageren onder vrienden, kennissen en onder vreemden tegen wie men getuigt van het evangelie. Overigens leeft de Zakbijbelbond „van het geloof". Van die ene gul den. die men jaarlijks van tweedui zend leden ontvangt, kan geen rei zend secretaris betaald worden. Toch is de heer Andriessen inder tijd aangesteld. Het bestuur ging er van uit, dat dit werk in de naam van God gebeurt en tot heil van de zielen. Daarom hoopte men dat God de middelen zou verschaffen. En totnogtoe zijn die middelen er steeds gekomen in de vorm van gif ten. Doordat Helen Cadbury in het huwe lijk trad met de Amerikaanse opwek kingsprediker Charles M. Alexander, is de Zakbijbelbond een internationale be weging geworden. Overal in de wereld waar Alexander zijn meetings hield, propageerde hij het bijbellezen. Om dit met vrucht te kunnen doen. deelde hij bijbelfragmenten uit op hoop dat de le zers door die schriftgedeelten ook be langstelling zouden krijgen voor de overige inhoud van de bijbel. Dat is een goede methode gebleken. Wie in bet geloof werkt, staat telkens voor verrassingen. Dat heeft de Zak bijbelbond al heel vaak ondervonden de heer Andriessen kan daar „sterke verhalen" over vertellen. Maar het beslist niet zo dat men door het geloof de zaken zomaar in de schoot geworpen krijgt. Het parool is: Bidden èn werken! Daarvan mag de laatstgehouden cam pagne in West-Berlijn het beuüjs zijn. Een in hoofdzaak Amerikaans team van de Zakbijbelbond heeft in die stad in oktober en november geëvangeli- i seerd. Men ging erheen met een ge- 1 luidswagen en met 250.000 exemplaren van het Evangelie van Johannes in de Duitse taal. Het waren kleine samen komsten, die men organiseerde. Op tal loze scholen, in kazernes, in vluchte lingenkampen. in de Nederlandse ge meente van da. B. Ruys, in gevan genissen, op politiebureaus en zieken huizen enz. heeft men gesproken. Ook natuurlijk op straat. In totaal werden 265 samenkomsten gehouden en alle meegebrachte evcngeliën werden aan Berlijners overhandigd. Merkwaardig was dat de Oostduitse autoriteiten de geluidswagen door de zone naar Berlijn lieten gaan, hoewel het toch heel duidelijk was, dat men daarmee propaganda voor het evangelie ging maken. Dit leek. he'dens gezegd, oen gunstig voorteken. En inderdaad gingen ook in West-Berlijn alle deuren onen. De politie was enthousiast en ver leende alle mogelijke medewerking. De kerken die wat aarzelend stonden tegen over zo'n Amerikaanse evangelisatie campagne. zagen in, dat de kerk door deze orbe'd met haar nrediking weer veel moer entree kan krijgen, en ook dj hielocn mee, Ntt z-'-n In het wel twee Mj- sondore f"puren: de ch'nese zendeling Tiv -I v°n l'y januari tot 15 mvp.rt ott« land soort.grM'k pet. uit authentieke opnamen samen gesteld is, kwam Fuchida Poor. Daar om verzocht hij aan de bioscoopdirec tie om de film te mogen inleiden. Het werd hem gaarne toegestaan, hoewel hij als voorwaarde stelde dat hij van zijn geloof getuigen zou. In elf voor stellingen voerde hij het woord en na afloop verstrekte hij iedere bezoeker een evangelie. Met zijn tijo'ig en ontijdig getuigenis gaat de Zakbijbelbond door. De werkers willen stoottroepen van het evangelie zjjn Zij zaaien in de verwachting dat de kerken voort zullen arbeiden om zo mo gelijk de oogst binnen te balen. Het evangelie van Johannes schijnt de mensen het meest aan te spreken. Daar om koos men dat bijbelgedeelte ter ver spreiding uit. Want al is het begin niet eenvoudig, Johannes maakt melding van die prachtige kern van het evangelie, die ook de Zakbijbelbond stimuleere tot verder werken: „Zó lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga maar eeuwig leven hebben". Bcroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Buurse Ov. (toez.): M. A. Westerbeek van Eerten, vic. te Apel doorn. Aangenomen naar St. Nicolaasga (toez): B. W. Vermaat te Twijzeler- heide. Bedankt voor Windesheim: A. P. Peschar te Ballum-Hollum. GEREF. KERKEN Examens: de classis 's-Gravenhage heeft praeparatoir geëxamineerd en be roepbaar verklaard: de heer M. van Harmeien te 's-Gravenhage, kand. aan de V.U., die een eventueel beroep gaar ne terstond in overweging zal nemen. Zijn adres is: Van Blankenburgstraat 66 te 's-Gravenhage. GEREF. KERKEN GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Aangenomen naar Leerdam: O. Mooi' weer te Zalk en Veecaten. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Nunspeet: W. Heerma te Veenendaal. God zegent ons niet, omdat wij geloven. Hij zegent ons ook niet, omdat wij zo goed ons best doen Zijn geboden te bewaren. Hij zegent ons alleen, omdat Christus zichzelf voor ons gege ven heeft. In de grote belofte van God aan Abraham staat in de Nieu~ we Vertaling dat „met" Abraham alle geslachten des aard bodems gezegend zouden worden. Maar wat is dan de basis van die zegen? Onze gehoorzaamheid aan God, ons geloof? Persoonlijk houden wij veel meer van de Oude Vertaling van deze belofte van God: „In" hem zullen allen gezegend wor den. We worden gezegend als we in Abraham zijn, kinderen van Abraham zijn, niet naar het vlees. Paxdus zegt dat hij een vader van alle onbesneden (niet-joodse) gelovigen kon worden, opdat hun de gerechtigheid zou worden toegerekend. Abraham bezat geen gerechtigheid. God rekende hem de ge rechtigheid van Christus toe. En zo is het ook met ons. Zowel Abraham als wij moeten zijn „in Christus", dat is onze enige hoop. (Van onze sociaal-economische redactie) EEN van de veteranen op christelijk- sociaal terrein in Nederland, de heer C. Smeenk, wordt morgen, 10 de cember, tachtig jaar. Bij het vele werk, dat de heer Smeenk in zijn lange leven heeft gedaan en nog doet, heeft steeds de sociale kant der zaken voorop ge staan. Hij heeft als overtuigd christen in het uitdragen van de beginselen voor het sociale leven bij uitstek zijn taak gezien. Smeenk heeft steeds weer in woord en geschrift op grond van zijn begin selen de weg gewezen, welke de chris ten in het sociale leven heeft te gaan Hij was zijn principe getrouw zonder de werkelijkheid geweld aan te doen. Conferentie van Zuidafrïkaanse kerken Nauwelijks zijn de besprekingen van de acht Zuidafrikaanse kerken die bij de Wereldraad zijn aange sloten begonnen, of de eerste be richten over moeilijkheden komen binnen. Reeds op de eerste dag zou den de diepgaande verschillen tus sen de gelovigen voor en tegen apartheid aan de dag zijn getreden. Zo publiceerde het regeringsge zinde blad „Die Vaderland" reeds een onofficieel verslag van de be sprekingen dat wel heel sterk de nadruk legt op de onverzoenlijke tegenstellingen. De besprekingen, die worden bijge woond door zes vertegenwoordigers van de Wereldraad, zijn niet openbaar en a- is nog geen officieel communiqué ge publiceerd. Volgens „Die Vaderland" zou een van 1e eerste geschilpunten reeds zijn de komt "voor" een 'raaK welk ras Zuid-Afrika vroeger toe- Komt voor een) )ehQorde Een aanta, afgevaardigderii ca mpagne, speciaal opl het bijzónder die Van enkele Bantoe- - )?r millt? ren), en dej eerken. betoogden dat er grote stukken De- land met geweld zijn ontnomen aan no- -- rtadische stammen," aldus het blad. :ir. sindsd >n I" hij ern van dc beste pro- Ju s' '-—a'ie "C" h'o rnov te Ber- i de fi'm Van Pc~*l Harbour tot 'I:.-c~h via". O o de-.e lm. die voor 80 n wr W-r-',1vcrrar»rd DS. J. Krijtenburg b' 1 „let londer red..„ De Am'*°rdsmce Kunst zal prof. dr. "■ed'kant dr. P. G. K. Dijk opvolgen de ger~'ormeorde St chting Steun Kerkbouw. Prof. Dijk '.al nog de leiding houden over de 1 procent-actie die volgend jaar ge- ho"dcn 'al worden en raar de organi satoren hopen minstens zeven miljoen -uiden zal oobrengen. Op de vergade- Want over de! ring van gisteren is opnieuw besloten n - ml-» te verlenen aan plaatselijke w.r*ld wordt In elk. goede keuken kerken bj. de bmJW ,n lo,sa, werd Ma'zena Duryea gebruikt voor het binden veer een bedrag van 740.000 gulden toe hij was practicus zonder in opportunis me te vervallen. Wellicht is het aan deze bijzondere gave te danken, dat Smeenk ook op hoge leeftijd gekomen nog steeds een grote frisheid in gedach ten en ideeën aan de dag legt. Bij hem bestaat begrip voor vele nieuwe ontwik kelingen in het sociale leven, meer be grip dan men veelal bij mensen, waar van men zegt, dat zij „hun tijd gehad hebben", mag verwachten. ZIJN grootse bekendheid heeft de heer Smeenk, die een groot aantal ge schriften op zijn naam heeft staan, waarschijnlijk gekregen met de twee grote delen over „Christelijk-sociale be ginselen". Het verzoenen van de klassetegenstel lingen en het vinden van de juiste daar bij passende bedrijfsorganisatorische vorm heeft bij hem van het begin af aan een grote plaats ingenomen. De gedachten van overleg en samen werking, welke thans in het sociale le ven in Nederland zulk een belangrijke plaats hebben veroverd, hebben hem steeds als overtuigd christen bij zijn werk bezield. Een van zijn eerste publicaties, wel ke bijzondere aandacht trok was zijn boek: Voor het sociale leven, dat in 1917 verscheen. Kort daarna in 1918 wijdde de heer Smeenk een boek aan Talma, die toen juist was overleden. Hieruit bleek de grote waardering en eerbied, welke Smeenk koesterde voor het werk en de persoon van deze pio nier van de sociale wetgeving in Neder land. De heer Smeenk begon zijn loopbaan op 14-jarige leeftijd als klerk van de Arnhemse rechtbank. In 1899 (19 jaar) was hij mede-oprichter van de afdeling Arnhem van de Nederlandse Christelij ke Beambtenbond, van welke bond hij nog ere-voorzitter is. In 1903 trad de heer Smeenk als re dacteur in dienst van het toen juist op gerichte dagblad DE ROTTERDAM MER. Voordien was hij reeds medewer ker geweest van De Graafschapper en De Merwebode. Kort daarna in 1906 volgde zijn benoeming tot hoofdredac teur van De Vrije Westfries, welke plaats hij in 1909 ook weer opgaf, toen hem dezelfde positie werd aangeboden bij het Arnhems Dagblad. In 1911 kwam hiér nog bij het redacteurschap van Pa trimonium. V'ORTE tijd heeft het er op geleken dat de heer Smeenk zich volledig zou gaan geven aan het werk van het C.N.V.. dat hij reeds vele jaren had verdedigd. In 1915 toen hij het Arnhems Dagblad weer vaarwel zegde, bood het C.N.V. hem namelijk aan bezoldigd be stuurder van dit verbond te worden. Hij heeft dit echter geweigerd. Wel was hij bereid de redactie van De Gids, het orgaan van het C.N.V. op zich te ne men en als onbezoldigd bestuurder tot het C.N.V. toe te treden. In 1918 volgde zijn verkiezing tot lid van de Tweede Kamer, welke plaats hij tot na de oorlog (1948) heeft bezet. Naast zijn Kamerlidmaatschap is de heer Smeenk ook nog tien jaar wet houder geweest van Arnhem, om maar niet te spreken over de talrijke publi caties. welke van zijn hand bleven ver schijnen. Zijn journalistieke band met Patrimo nium leidde er in 1927 toe, dat hij tot voorzitter van dit verbond werd be noemd. In de oorlogsjaren is de heer Smeenk nog een jaar gegijzeld geweest. Hij is opgestoten geweest in Schoorl, Buchen- wald en St. Michelsgestel. Een ernstige klap van de oorlog was voor hem ook het verlies van zijn uitgebreide biblio theek. Thans heeft de heer Smeenk de mees te van zijn functies opgegeven, zo heeft hij zich ook geheel teruggetrokken uit Patrimonium, Het langst is zijn interes se nog uitgegaan naar de Christelijke Psychologische Centrale voor School en Beroep, waarvan hij tot voor enkele ja- ren nog voorzitter was. Bij zijn vertrek maakte hij deel uit van het hoofdbe-j werd hij tot ere-voorzitter van deze cen- stuur van het Oud-Katholieke Onder- trale benoemd. steuningsfonds. Sinds 1946 was de thans| In zi'n voorwoord bij zijn „Christelijk- overledene administrateur van de Ris-1 Sociale Beeinselen", schrijft de heer schopskerk van Haarlem en sinds 19381 Smeenk, dat hij met grote dankbaar kerkmeester van de Kathedrale Kerk I heid vervuld is voor hetgeen God de te Haarlem. Als voorzitter van het Co- Here in eminente mannen als Kuyper mité van Actie voor de bouw van een jen Bavir.ck aan ons christelijk volks- nieuw oud-katholiek seminarie deed j deel geschonken heeft. Wij zouden er hij belangrijk werk. De uitvaartdienst I aan toe willen voegen, dat ons christe- wordt maandag 12 december in de Ka-1 lijk volksdeel dankbaar mag zijn voor thedrale Kerk aan de Kinderhu'ssinge' wat het ontvangen heeft in een man te Haarlem gehouden, waarna om ha'f sis Ch-istiaan Smeenk. En wij van de Andere gedelegeerden hebben felle kritiek geleverd op het feit dat blanke arbeiders meer verdienen dan kleurlin gen, op de discriminatie in de wetge ving van het land en op het feit dat het stemrecht is voorbehouden aan de blan ken. Volgens de krant zouden er ook veel bittere dingen gezegd zijn over de schietpartijen van de politie in Sharpvil- le, waar ruim 70 betogende Bantoe's uit angst door de politie zijn neergeschoten. „Die Vaderland" voegt cr aan toe: „De critici geven over het algemeen de indruk dat zij hun taak als volkomen afbrekend beschouwen. Zij willen de re gering geen enkele lof toezwaaien om haar pogingen de zwarten op te heffen vaak tegen grote oppositie in en hen te leiden naar zelfstandigheid in hun eigen gebieden." c. Op 66-jarige leeftijd is te Overveen overleden, de heer C. A vafi Thiel, die gedurende vijf en veertig jaar verschei dene functies heeft bekleed in de Oud- Katholieke Kerk. Zo was hij ondermeer tweede voorzitter der Synode der Oud- Katholieke Kerk. Van 1917 tot 1931 was hij lid van het hoofdbestuur van de Bond van Jonge Katholieken en voorts on groenden, soepen en sause gezegd. een de begrafenis volgt op de Algeme ne Begraafplaats te Bloemendaal I krant pril zen ens gelukkig, hem tot onze •nelrverkers te mogen rekenen. Ds. J Krijtenburg, doopsgezind rredi kant te Nijmegen is donder1r>g?v^---i omgekomen bij een auto-ongeluk op d'-' rijksweg te Heesch bij Oss. De Volkswa gen van ds. Krijtenburg kwam in fron tale botsing met een vrachtauto cn vloog onmiddellijk in brand. Het slacht offer werd later verkoold uit de wrak stukken gehaald. Ook de vrachtauto (van een plasticfabriek uit Borgen in Limburg) vloog in brand, de chauffeur bleef echter ongedeerd. Ds. Krijtenburg was gehuwd en va der van zes kinderen. Hij stond sinds juli 1959 in Nijmegen Voorheen diende hij de gemeenten van Vra^g: Ik bezit een tropische óf sub- Polk (-1849). Zachary Taylor (-1850), tropisrne plant „Kroton" genaamd of iMillard Fillmore (-1853). Franklin zoiets. De bloei bestond uit twee grote jPierce (-1857), James Buchanan (-1861), stergels van 20 tot 25 cm vol met knop- Abraham Lincoln (-1865), Andrew John- ies Deze vallen er nu af en de plant *on (-1869). Ulysses Grant (-1877), Rut- groeit verdei Af en toe valt er een herford _Hayes (-1881James Garfield geel blad af. terwijl de meeste bladeren "M Chester Arthur (-1885), Grover Twlsk en Medemblik waar hij in 1942 in ]icht -_oen zün Kent u de jujste naam Cleveland (-1889). Benjamin Harrison het ambt werd bevestigd, van Veen-hphtmrtallne'' cu,..u.j ioon vvo,Man *n .Tonra en oenanaeiing. Antwoord: De Juiste benaming van de plant is Cadreum variegatum pictum (-1893), weer Grover Cleveland (-1897). William MacKinley (-1901). Theodore Roosevelt (-1909), William Taft (-1913), Woodrow Wilson (-1921). Warren Har- uit Java. Deze zeer kleurige bladplant ding (-1923Calvin Coolidge (-1929) kamercultuur gekweekt. Zij verlanvt veel waimte cn vochtige lucht. Het blad kleurt op zijn mooist 9 De bestuursdaad van de Katholieke wordt Volkspartij houdt op zaterdag 17 de cember in het jaarbeursres iurant ir Utre t een vergadering, waarop onaer lucr" n" ,K!!UL' vf?,uKJ"'"iïL't irhtldm vrr-meer n.tuwc voïr.'.ellen lot regSmtnl:- d' P]»"' JjL. X V,". ,1, V k„,.l zullen wrden beepreken per we^Je'leS"'"^ water. Voortkweking geschiedt middel van stekken. 'lat dc rcRcrine rr afwijzend legen- voorstellen hebben betrenking op re- O. .OU .lun In .Ie i-er.le pl.ei. heer. "f""1"1" ven het Jongerenwerh f„ de N niet .1 .1.1,en. ,e -rinl,. ,eke-K P <V d' ln«mptebaitoltan. n"ig reliouden niet de nationale economie. K'? n! jk is hel zo. d 1 dr Yakr.iad heeft il oend de spe|-ezcls r'cr vrijere loonpoli- r.«ï net voldoende te verstaan D.it i b:'"nil r ismnt-r, want daardoor l« onru onder «Ie arbeider» ontstaan, waardoor dr vakhi ndsleidera zieh in ren moeilijke po»i tie hebben gemanoeuvreerd." Vraag: Wie waren de presidenten der [Verenigde Staten van Noord-Amerika? Antwoord: George Washington (1739- 1 1797) John Adam (-1801). Thomas Jef- fe-son '1809). James Madison (-1817). Jvnes Mmroe (-1825' John Quincy Adams (-1829'. Andrew Jackson (-1837'. Martin van Buren (-1841). William Har Herbert Hoover 1-1933), Frankin Delano Roosevelt (-1945). Harry S. Truman (-1953). D. S. Eisenhower (aftredend in 1961). Vraag: Wat betekent de bandteke ning van het Grootvertelboek van de Bijbelse geschiedenis van Anne de Vries? Antwoord: De bandtekening heeft een schone symboliek. De geknielde fi guren en de rook symboliseren natuur lijk het gebed tot God (vergelijk Psalm 141 vers 2). Dc staande figuur links is gekleed in de geestelijke wanenrus- ting van Efeze 6 vers 13 er. volgend", de kroon of kra^s wr)ke de de overwinning van de Chrls'en ui! Vergeelijk b.v. I Cor 9 vers 25, II Timotheus 3 vers 8, Openbar.... vers 10 en vele andere teksten. Mid den boven ziet men de Zon der gerech tigheid. dat is Christus. Vergelijk Open baringen 1 vers 16 en 10 vers 1. Ter weerszijden van het kruis ziet men de Alpha en Omega, de eerste en laatste nslpt niet letter van het Griekse alphabet, even eens een symbool van Christus Sa menvattend: links de strijd, rechts de overwinning door Christus. 'n (hiervoor moet u usn). Het valt dus zeggen hoeveel u beta- Tk heb een roodkoperen voor- zwarte vlekjes zijn ge- kom n R:',»nd~'ing met vim of olie Wat moet ik doen? Antwoord: U kunt eerst eens een na- he'ii-ideling met paraffine proberen. Ook kunt u wellicht zoutzuu.- gefcrui- :cn. Daa in doopt u een puntje van Wij hopen binnenkort in het cn l nn~n doek. Maar dan moet u .titers; vrorz'ch ig zijn voor uw han den en u v eg n en waken tegen spatten. Vraag: huwelijk te treden. Mijn vrouw halve en ik hele dagen Wij verdim-n Hoeveel belasting is er verschuldigd9 Antwoord: Het Inkomen vHn de ge huwde vrouw wordt voor de inkom stenbelasting bij dat \an de man ge teld, en het gezamenlijk bedrag wordt belast. Hiermede wordt de reeds taalde loonbelasting verrekend. Hoe veel inkomstcnbcalsüng er ra p' ven de loonb-lasting t-ns' e v betaald, hangt dus in de rer.s'" 1 van de loonbelastingbedraien af. Ten tweede zijn er verschillende Onm'-'lrlliik daarna moet u het voor werp afwrijven met een wollen doek met stca r li Daarna dient u de zelfde dock in poeder van gebrande ':a'k te rl n en liet koper verder te wrijven 'TV c'Mï'doek moet er dt z'ans wt' i r n. V - ik een onge- bcsie van pa- rison (1841), John Tyler (-1845), James figuur rechts in de handen houdt, beeldtposten, bv. verwervingskosten t-n bul [het papier nat te maken. hterzijde van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2