Meningen van anderen Sluit vriendschap met andersdenkenden Enkele kanttekeningen In Almelo geen christelijke technische school nodig ABDIJSIROOP Zendelingen zonder talenkennis Gesprek van hindoes en christenen Chr. Vredesbeweging organiseert weekend Een woord voor vandaag GEEF Rothschild herbouwt oud Caesarea 2 GEWIJZIGDE SITUATIE JN Duitsland, in Nederland en in andere Westeuropese landen is, wanneer alleen naar de werkgelegenheid wordt gezien, de behoefte aan emigratie stellig niet groot. Integendeel. Er is immers in tal van bedrijven een tekort aan personeel. De vraag naar arbeiders is groter dan het aanbod, al zijn er helaas nog moeilijk plaatsbaren. Emigratie zal wel onvermijdelijk zijn voor een aantal jongeren, uit de agra rische kringen voortgekomen, dat er de voorkeur aan geeft om, indien enigs zins mogelijk, i^ de landbouw te blijven arbeiden. Deze jongeren zullen, als gevolg van het gebrek aan cultuurgrond ten onzent, wel genoodzaakt zijn om zich elders te vestigen. Wij zien met gemengde gevoelens het percentage van onze bevolking, dat in de landbouw werkzaam is, verminderen. Velen zijn van oordeel, dat dit per centage wel tot tien procent zal dalen. Nederland wordt al meer een in dustrieel land. In de latere jaren hebben zich ook buitenlandse ondernemingen in ons land gevestigd. Zij waren en zijn welkom. Vooral in streken, waar de werkgelegen heid tot dusver nog zeer beperkt is. Men denke aan het Noorden en aan Zeeland. Nog pas kwam een verheugend bericht uit Zeeuws-Vlaanderen, waar zich een Belgische onderneming gaat vestigen. Er Ls in de wereld vertrouwen in Nederland, dat niet beroerd wordt door politieke troebelen, waar een werkzame bevolking leeft onder een demo cratisch bewind. De wijziging in de samenstelling der bevolking eist echter in vele streken wel aanpassing aan de veranderde situatie. Dit is een niet gemakkelijke opgave voor de oude bewoners en voor de ker ken. Maar het is verblijdend, dat de kerken al meer activiteit gaan ontplooien. Er is een uitbouw van het jeugdwerk en eveneens van het maatschappelijk werk in het algemeen. Moge het in Gods kracht gelukken om het ontkersteningsproces, dat in het verleden vaak de industriële ontwikkeling vergezelde, te stuiten. DE DUITSE SOCIALISTEN ^IET alleen de Labourpartij in Engeland heeft haar moeilijkheden. Ook de Westduitse S.D.P. kent ze. En in beide gevallen is er verschil van mening tussen de politieke partijleiding en d* leiders van vakbonden die nauw met de politieke partij zijn verbonden. In Duitsland betreft het verschil der nationalisatie van bedrijven. De S.D.P., die bij de komende verkiezingen met Brandt als candidaat uitkomt, is gema tigd. Zij heeft een sociaal-economisch program gepubliceerd, dat niet van brede socialisatie of nationalisatie gewaagt, maar dat kennelijk bedoelt ook bij de middengroepen in het gevlij te komen. Daartegenover stelt de leiding van de grootste vakbond, de organisatie der metaalarbeiders, de socialisatie op de voorgrond. De leider Brenner spreekt de oude socialistische taal. Hij pleit voor socialisatie van de sleutelindustrieën en verkondigt oude Marxistische denkbeelden. Hij vergelijkt, ondanks de welvaart, ondanks de invloed der vakbeweging en de sociale wetgeving, het heden met het „kapitalisme" uit de achttiende en negentiende eeuw. Brandt en de andere leiders der S..D.Y. zijn ervan geschrokken. Zij vrezen schade van het optreden der radicalen, die bet communisme naderen, bij de komende verkiezingen. Die vrees kon wel eens gegrond blijken. Voor Adenauers partij, de C.D.U., kon er wel winst zitten in het radicalisme van Brenner en zijn aanhang. Van Christelijke zijde wordt sedert lang ernstig bezwaar geopperd tegen het socialistisch drijven binnen het zogenaamde „neutrale" vakverbond. Wanneer zal men met kracht optreden en een Christelijke vakbeweging gaan opbouwen? Het wordt boog tijd, dat de Duitse Christelijke arbeidersgroepen steun komen bieden aan de Christelijke vakbeweging, die haar arbeidsterrein ook in Azië en Afrika gaat uitbreiden. Hervormde predikanten tot B. en ff'. De zes hervormde predikanten van Almelo hebben zich in een brief tot B. en W. gewend om vanavond niet het voorstel in de gemeenteraad in bespreking te brengen, waarin wordt aangedron gen op het stichten van een protestants christelijke technische school. De meningen in Twenthe over deze plannen zijn fel ver deeld. Er wordt plaatselijk al ge sproken over een schoolstrijd. De verschillende groepen zijn elkaar met persconferenties te lijf gegaan. De hervormde predikanten hebben B. en W. laten weten dat zij, voor zover zij kunnen oordelen op grond van hun ter beschikking staande gegevens, van mening zijn dat er geen enkele geeste lijke noodzaak is om in Almelo naast de bestaande algemene school ook een pro testants-christelijke school te stichten. De bestaande technische school is een streekschool die 900 leerlingen telt. Er bestaat feeds een rooms-katholiek comité, dat bezig is plannen uit te wer ken om te komen tot de stichting van een eigen rooms-katholieke school. De ze plannen zijn door het bestuur van de bestaande school met tegenzin erkend, vertelden vertegenwoordigers van dit bestuur gisteren op een persconferentie in Almelo. Zij hebben uitgerekend dat dit hun school ongeveer 360 leerlingen zal kosten. Wanneer er nu ook nog een protes tantse school zal worden gesticht is het duidelijk, volgens deze bestuursleden dat daarmede de bestaande school die veer tien vakopleidingen heeft wordt afge- Advertentie Dc 23 genezende bestanddelen van Abdijsiroop (Akker-Si roop) jagen die gevaarlijke gricphoest weg uit uw gezin. EICHMANN Hel Amerikaan*? weekblad Life il begon nen met het publiceren ran de memoiret van Adolf Eichmann, die op beschuldi ging de dood van zet miljoen Joden Ie heb ben bewerkstelligd in Israël op aijn be rechting wacht. Life zegt er o.a. van, dat Eirhmanna relaas (geschreven door de Duitse journalist Wilhelm Sassen, die ge sprekken met Eichmann op de band heeft vastgelegd en de beschikking heeft gekre- geii over negenhonderd tijdjes notities van de man) op wrange wijse van toepassing is op onse eigen tijd, „Eichmann stelde sijn geweten in dienst van een totalitair regime op grond van een gedegenereerde vader landsliefde. Zijn relaaa toont hoe het kwaad kan worden gerationaliseerd, doordat hel lot s> strem werd gemaakt". De Nieuwe Rotterdamse Courant schrijft naar aanlei ding van dit allea o.m.: „Afgezien van de ze niet al te verrassende moraal kan men zich afvragen wat de publikatie van dese memoires op dit ogenblik eigenlijk betekent. Wanneer Life meent, dat Eichmann aijn re laas beschouwt als iets wat hem vrijpleit, wijat dit er al op, dat er sprake is van een pleidooi. Dat is dan het pleidooi in bet sirafproees-Eiehmann, een pleidooi vóér en dus builen de rechtsaitting. Met alle gevoel voor de betrekkelijkheid van de regel, dat men aich niet iu het openbaar hoort uit te laten over een aaak die in handen van de rechter sub iudiee is, menen wij, dat het in dit geval toch maar beter was ge weest eerst de rechter aan het woord te la ten en dan de „memoires". Drae conclu sie dringt sich op, juist omdat de „memoi res" de functie van een pleidooi hebben. Het pleidooi van Eichmann aal toch wel worden uitgeaproken, en wel op de plaats waar dat hoort te geschieden, n.l. voor aijn rechters. Israël doet alles om te aorgen dat Eichmann een behoorlijk proces krijgt. Dal had men maar moeten afwachten. Het kan wel aijn, dat men in de Ver. Staten ten aanaien van het „sub iudiee" wat andrra genuanceerde normen heeft dan hier. Het kan ook wel aijn, dat men verwacht, dat er na het proces bij het publiek minder belangstelling voor de „memoires" aal be staan. Welke ook de bedoelingen van Life aijn geweest, wij souden het toch maar lie ver hebben overgelaten aan de rechter in Israël". Na afloop van de tiende conferentie der Nederlandse letteren over „De Nederland se literatuur in de pers van noord en auid" aijn enige resoluties openbaar gemaakt. De Tijd De Maasbode schrijft naar aan leiding hiervan: „Wanneer de hoofdtaken van deae reaolutiea braaf gepubliceerd worden in ona blad, dan wil dat teggen, dat een conferentie, die aich in het bijion- der ging betig houden met de behandeling van de literatuur in de pers en die tenslot te met betrekking tol dit onderwerp «elf» aanbevelingen heeft opgesteld, het niet no dig vond ook de per» self uit te nodigen. In de Nederlandse delegatie waren wel per sonen opgenomen, die ook de journalistiek beoefenden, doch tegen de aanwesigheid van vertegenwoordigers van de kranten als aodsnig had men beswaar. In „Gedeeld Domein", het bulletin van de conferentie, werd kortgeleden de hoop uitgesproken, dat uit de diseuasiea vruchtbare hesluiten ano den voortvloeien en dat de pers hieraan niet alleen als „nieuws", doch ook als „opgave" CULTUURkLEED Ds. F. L. Bos schrijft in een hoofdartikel in het blad Eenig- heid des Geloofs" over „de ge heimzinnige overmacht, waarmee de gemeenschap met Christus op alle bestaande verhoudingen ingrijpt."" De geestelijke overmacht van dit leven onder dc genadeheerschappij van Christus is zo groot, dat het geloof zich rustig een uiterlijke aan passing aan de oude levensvormen kan veroorloven. Wel het duidelijk ste voorbeeld hiervan vinden we in de houding welke de kerk in de apostolische tijd aanneemt met be trekking tot de slavernij. Deze nu algemeen zo scherp veroordeelde vorm van dienstbaarheid wordt niet gewraakt, maar met heel de bestaande structuur van de samen leving. ook binnen de kerkelijke gemeenschap, aanvaard. Volkomen vanzelfsprekend stuurt Paulus de weggelopen slaaf Onesimus. die on der zijn invloed tot geloof geko men is. naar zijn christen-meester Filémon terug. Maar binnen die oude verhouding van heer en slaaf ontstaat door de overmacht van de levensband aan Christus een nieuwe gemeenschap. Voor de slaaf die hij is kwijtge raakt. krijgt Filémon veel meer dan een slaaf, een dienende broe der in den Here in de plaats. Tegenwoordig vinden wij het vreemd, dat in de verhouding van heer en slaaf, nochtans deze beide echt elkanders ..broeder" konden zijn. En wij menen dat de vreemd heid van deze situatie zolang ver ontrustend moest doorwerken, tot zij als onverenigbaar met het chris telijke geloof werd erkend. Maar het is de vraag, of dit wel helemaal juist is. Of niet de waar de die wij hechten aan de uiter lijke kerstening van staatkundige en maatschappelijke en sociale levensvormen omgekeerd evenre dig is aan de fiducie die wij heb ben in de geestelijke overmacht van de levensband aan Christus. OP zichzelf valt die uiterlijke ker stening van allerlei levensvor men te loven. Een passend cultu reel kleed siert het christendom. Met name het calvinisme heeft in dezen zijn sporen verdiend. Als we nu maar niet denken dat de kleren de man maken. Als het nu maar niet zo is, dat we voor ons „geloof alleen maar zouden kunnen wijzen op dteurig geker stende levensvormen. Hier is het grote mysterie weg. Het christendom is hier alleen maar ca mouflage voor de oude zondemacht. Omgekeerd zegt het apostolische voorbeeld duidelijk genoeg, dat het geloof ook kan leven en zijn over macht bewijzen in een uiterlijk on- gekerstende samenleving. Om bij het beeld te blijven: een echte heer blijft heer, ook al loopt hij, wanneer de omstandigheden dat met zich brengen, met een sjofel pakje aan. Zo juist komt zijn inner lijke beschaving onmiskenbaar aan de dag. Dat mogen wij, nu wij. naar het zich laat aanzien, al meer komen te leven in een ontkerstende we reld, gelovig bedenken. Wij behoe ven nog niet in zak en as komen te zitten, al zou de uiterlijke „doorwerking van de christelijke be ginselen op alle terreinen van het leven" stagneren. Want de kracht van het levend, aan Christus ver bonden geloof hangt nooit aan de uiterlijke levensvormen. Het kan zich ook souverein doen gelen in ontkerstende staats- en maatschap- pijvormen. Als we maar met Chris tus leven en ons door Zijn Geest laten leiden, is ons geloof mach tig genoeg om zelfs in een com munistisch gedirigeerde wereld de gerechtigheid en de vrede en de vreugde van het rijk van God te beleven. meer dan gewone aandacht «ou besteden. Een „opgave", best. Maar het ligt ons eer lijk geaegd niet zo goed die opgave achter af in een communiqué toegeschoven te krij- De Nederlandse kranten aijn geen school jongens en we aien de conferentie der Ne derlandse letteren liever niet als een le raarsvergadering? die achter gesloten deu ren wel eens even zal uitmaken welke aan dacht dc pers aan de literatuur dient tc besteden". broken en dat het onmogelijk zal zijn om bepaalde opleidingen te handhaven. Dat ls de reden dat het bestuur een adres gezonden heeft aan de gemeente raadsleden waarin op dit gevaar wordt gewezen. Bedrijf sschool Ook het bedrijfsleven, of althans be paalde vertegenwoordigers van het be drijfsleven, hebben zich tegen de nieu we plannen verklaard. Zo werd door een van hen met nadruk gesteld dat moch ten deze plannen doorgang vinden zij daarin een gevaar zagen voor de oplei ding van jongens voor hun eigen bedrij ven en zich genoodzaakt zouden zien een eigen industrieschool te stichten spe ciaal voor Twenthe. Dan zullen de 900 leerlingen van het ogenblik over vier scholen moeten worden verdeeld. De voorzitter van de stichting „Chris telijk Technisch Lager Onderwijs" dr. D. H. Groen verzekerde echter dat Al melo beslist zijn protestantse school zal krijgen. Hij zei bepaald geen kritiek te hebben op de bestaande technische school, maar ziet het. samen met zijn medebestuursleden, als zijn plicht een school te stichten, die beantwoordt aan de verlangens der ouders, die principieel christelijk onderwijs wensen. De heer Groen deelde het bezwaar niet dat door versnippering bepaalde vakopleidingen niet zouden kunnen worden gegeven. Hij erkende dat som mige van de richtingen in het ge drang zouden kunnen komen, maar meende dat de leerlingen, nadat zij een normale opleiding aan een techni sche school hadden gevolgd, toch ge specialiseerde kennis dienden op te te doen in de industrie. Fusie Volgens een vertegenwoordiger van het bestuur van de neutrale school is het stichtingscomité voorgesteld om tot een fusie te komen. Het bestuur van de gefuseerde school zou dan voor de helft moeten bestaan uit vertegenwoordigers van de protestants-christelijke groep en voor de andere helft uit de zogenaamde .neutrale" sector. Er zou dan ook een verdeling der leraren voor de algemeen vormende vakken volgens dit schema kunnen komen. De heer Groen echter achtte dit mengaan op een fifty-fifty basis niet te verwezenlijken. Zijn stichting staat er op dat er een positief christelijke school komt. De hervormde predikanten hebben er nu bü B. en W. op aangedrongen dat het voorstel vanavond niet in de raad zal worden gebracht. ZIJ zouden graag eerst overleg zien tussen B. en W. en dc ker keraden van de protestantse gemeenten van Almelo. Van de 534 protestantse zendingsar beiders die op Formosa (Taiwan» wer ken. spreken er slechts 59 de Taiwane se taal. De anderen, waarvan er velen vroeger op het vas'e land werkzaam waren gebruiken het Mandarijns of spreken door middel van tolken. Dit staat te lezen in een rapport, dat is uit gegeven door het persbureau van het Verre Oosten. Dit nieuwsagentschap zegt verder, dat het aantal geboren-Taiwanesen ligt tus sen de zeven en acht miljoen. De laat ste gegevens, die gebaseerd zijn op een rapport van het ministerie van binnen landse zaken, zeggen, dat er in totaal nog ongeveer anderhalf miljoen Chine zen, afkomstig van het vaste land tot de eilandbevolking behoren, met inbe grip van 300.000 soldaten. Voorheen werd aangenomen dat dit er twee of drie miljoen zouden zijn. Het Christelijk jaarboek van Taiwan van 1960 vermeldt dat Formosa 1.478 plaatselijke kerken en kapellen heeft, verdeeld over 60 kerkgenootschappen. De grootste van deze is de Presbyteri aanse kerk met Engelse, Canadese en Amerikaanse vertakkingen. Het aantal leden van deze kerk bedraagt 136.250, terwijl er 116.517 personen zijn die een catechisatie volgen om later als lid te worden toegelaten. De andere kerke lijke instituten omvatten 9 theologische seminariën, 14 ziekenhuizen en klinie ken. 1 universiteit. 3 hogescholen. 6 mid delbare scholen en 50 kleuterscholen. AMBTSAANVAARDING Prof. dr. E. Mandema, onlangs be noemd tot hoogleraar in de faculteit der geneeskunde om onderwijs te geven in de inwendige geneeskunde aan de Rijksuniversiteit te Groningen, heeft gis termiddag officieel zijn ambt aanvaard met een rede in de aula van de Gro ninger Universiteit over het onderwerp: „Familieonderzoek bij erfelijke ziekten, een belangrijke preventief geneeskundi ge taak". De baptistenzendelingen zijn weer naar hun zendingsgebied in de Kongo teruggekeerd. Gis teren vertrokken (van links naar rechts) ds. G. van 't Wout, ds. J. ter Braak en de verpleger S. Edens met het vliegtuig van Schiphol naar Brazzaville, van waar zij verder zouden reizen naar Irema. Op uitnodiging van de Oecumeni sche Raad van Kerken en van het Christelijke Instituut voor de Bestu dering van Godsdienst en Samenle ving in Bangalore, zijn in Nagpur, India, zeven hindoe- en twaalf chris- ten-geleerden bij elkaar gekomen, om van gedachten te wisselen over het beeld van de mens, zoals de bei de godsdiensten dit zien. Dr. Paul D. Devanatidan, de direk- teur van het instituut, hield een ope ningsrede, waarin hij zei dat dit con gres het eerste in zijn soort was. Het zou kunnen bijdragen tot een ophelde ring van de begrippen die de grondsla gen van het Christendom en het Hin doeïsme zijn en het zou een basis kun nen vormen voor verdere gesprekken en persoonlijke contacten tussen de deel nemers. De Indische christenheid is volwas sen geworden, deze bijeenkomst is een uitdrukking van hun verlangen om ver wanten weer beter te leren kennen en om zich te bezinnen op het feit, dat de christenen evenzeer in de Indische aar de zijn vastgeworteld als de hindoes, aldus dt. Devanandan. De thema's waarmee de deelnemers zich bezig hielden waren: De mens als zedelijk individu: de oorsprong en de bestemming van de mens en: het begrip van de persoonlijkheid. De leiding had de rektor van de theologische faculteit in Bangalore, dr. J. R. Chandran. Men zal de resultaten niet officieel publiceren, maar men besloot voortaan ieder jaar een keer voor zo'n gesprek bij elkaar te komen. Het bestuur van de Internationale Christelijke Vredesbeweging (groep Ne derland) organiseert van 2628 novem ber a.s. een weekend voor haar leden en voor de leden, dié deel genomen heb ben aan de zomerkampen der I.C.V.B, De bijeenkomst, die gehouden wordt in het Maarten Maartenshuis te Doorn, begint zaterdagmiddag om 4 uur met het vertonen van dia's van de werk kampen, terwijl 's avonds een inleiding gehouden zal worden door ds W. Fijn van Draat over: „Na het koloniale tijd perk". 's Zotjdags spreekt nog de heer D. van der Meulen over: „Nieuwe con tactmogelijkheden met moslims". Te vens zal er ruimschoots gelegenheid tot discussie zijn. Nieuwe leerstoel Amsterdamse G.U.? Het College van Curatoren der Gem. Universiteit heeft de Amsterdamse ge meenteraad voorgesteld om de stichting „Van der Waals-Fonds" toe te staan een bijzondere leerstoel in de molecuul- fysica te vestigen bij de faculteit der wis- en natuurkunde aan de genoemde universiteit. UTRECHTSE STUDENTEN VIEREN LUSTRUM De viering van het zesde lustrum van het vierde dispuut van de S.S.R. te Utrecht, zal op woensdag 30 november worden besloten met de gebruikelijke „lustrum lezing". T. A. A. Koolhaas, de praeses van generale synode der Ned. Herv. Kerk, zal dan spreken over: Het won der der Kerk. Op donderdag 24 november zal het dispuut een receptie houden. De gou verneur van Nieuw-Guinea, een trouw reünist, zal deze keer helaas niet aan wezig zijn. Gisteravond verzuchtte mijn vrouw: „Wat zullen we nu morgen weer eten?" Vandaag lees ik dat Christus zegt: „Wees niet bezorgd voor uw leven, wat gij zult eten?" Het zijn vrijwel dezelfde woorden, maar ligt er enig verband? We kunnen ons niet voorstellen dat de Heiland hier een theorie verdedigt van „laat maar waaien'. Hij predikt geen zorgeloosheid, want dezelfde Heiland roept ons op om de kosten te berekenen voor we een toren gaan bouwen. Trouwens: zorgen is menselijk. Ik geloof niet dat Christus onze huisvrouwen wil verbieden om vandaag reeds aan het menu van morgen te denken. Wie gevarieerd wil eten, moet nu eenmaal met overleg eten. Neen Christus verbiedt geen menselijke zorgen, dan zouden al onze pensioenregelingen onchristelijk zijn. Hij trekt wel een gordijn weg en toont ons dat achter dat menselijke zorgen een goddelijke zorg staat voor ons. Uw Vader in de hemel weet wat gij nodig hebt. Hij waarschuwt ons ervoor dat wij ons niet 20 tn beslag mogen laten nemen voor de dingen van de dag, dat wij geen tijd meer hebben voor de dingen van God, van Zijn koninkrijk. Die dagelijkse zorg voor morgen mag geen oogklep worden, zodat wij de nieuwe morgen niet meer zien. Hij zegt als het ware: Zie eerst naar boven en dan pas vooruit! Advertentie iets voor de FIETS Raadt r.k. bisschop zijn geestelijken (Van onze kerkredacteur) De rooms-katholieke aartsbis schop van Liverpool heeft ver klaard, dat hij het als zijn taak ziet om zijn geestelijken aan te moedigen contact op te nemen met hun collega's van andere kerken teneinde hen als vriend te leren kennen en om met hen samen te werken op terreinen waar geen onderlinge verschillen bestaan. Hij zei dit in een gesprek met een journalist van de Engelse Daily Mail, die hem interviewde naar aanleiding van het beleefdheids bezoek van de anglicaanse primaat aan de paus. Bisschop John Heenan vertelde boven dien, dat hij zelf zeer goed contact heeft met de anglicaanse bisschop van Liver pool, de moderator van de vrije kerken in de stad en de joodse leiders. Hij meende, dat dergelijke contacten ook door leken moeten worden gelegd. Volgens deze rooms-katholieke geeste lijke is de christelijke eenheid een van de eerste idealen van paus Johannes. Deze zou hem verteld hebben, dat hij na zijn verkiezing zich voortdurend heeft beziggehouden met de vraag: Waarom ben ik gekozen Persoonlijk ziet de paus volgens bis schop Heenan als opdracht, dat hü „zijn armen zeer wijd moet openen voor andere kerken en dat het zijn taak zal zijn om alle gelovigen zo dicht mogelijk bJJ.el- kaar te brengen". HU beleeft sterk het gevaar van een groeiende godsdienstloos heid en meent, dat de verschillende ker ken de handen ineen moeten slaan om dit te bestrijden. Of deze open armen ook een grotere openheid inhouden voor protestantse en andere denkbeelden is twijfelachtig. Op een vraag of de bisschop van mening was, dat de Rooms-Katholieke kerk con cessies zou doen bijvoorbeeld waar het gaat om gemengde huwelijken (de roomse kerk eist van de protestantse partner, dat alle kinderen in het rooms- katholieke geloof zullen worden opge- L1EVE ZIEKE MARJA Eergisteren heb ik „Schoolidyllen" gelezen, een editie met acht platen van iemand, die C. Koppenol heet, en het was toch wel zielig allemaal, vooral wat het miskende stervende meisje zegt: „Hé, ik hoop toch, dat ik nog maar zeventien zal zijn. Zeventien klinkt zoveel meer dan zestienje weet wel, het is dan vlak voor haar verjaardag. Maar eigenlijk heb ik meer op de acht platen gelet: die van het bal, waar het miskende meisje overigens voor straf niet heen mocht, dat eerste grote-mensen-bal, met alle besnorde luitenants en argeloze schoolmeisjes, de lichtkronen en de bloemen, de lange jurken en de sabels; en dan de plaat van Jeanne bij de kapper, een kapper met een echte Figaro-kuif, aan de muur de affiche van LA VERITABLE EAU DE COLOG NE, in allemaal hoofdlettersde meisjes hebben namen als „van Marle" en „van Eyghen", maar mevrouw Berends is „een doodgewoon mensje", we hadden ook niet anders verwacht, natuurlijk. Een tijd die nog de romantiek kende van tantes, die beneden hun stand" getrouwd waren, van medaillons en meiden (stel je zo'n sombere lange gang voor als het geregend heeft, de parapluus die langzaam uitdruipen in de paraplustandaards, alles eikenhout). Ja, het raam is het belangrijkste van een kamer, de verbinding met de wereld: omdat je een beetje triest bent kijk je naar buiten, en wellicht heb je geluk: er passeert een klein meisje op een gele autoped, met een heel brood onder haar arm; of: een oude man met een baard, zoals er nog maar zo weinig zijn; of een open autootje met een grote, domme hond op de achterbank, en je voelt je meteen beter. Maar 's avonds is het beter, omhoog te kijken, naar de sterren. Ik zie er geen dierenogen in, zoals jij, ik denk dan altijd aan wat iemand, ik weet niet meer wie, eens gezegd heeft: „De sterren, dat zijn gaatjes in het versleten gordijn van de hemel, door die gaatjes zie je iets van het grote licht, dat daarachter straalt, en je kunt je een beetje indenken hoe het is, erachterMooi, vind je niet? De hemel is er al eo lang dat er gaatjes vallen in het gordijn, steeds meer, en eens zal het gordijn overbodig geworden zijn, dat duurt niet zo heel lang meer. Daarom ben ik blij met de sterren, omdat er een verhaaltje bij hoort, ze lijken dan niet zo ver en vreemd. Nu ik dit schrijf luister ik naar de radio, zoals je al dacht. Een verre viool vertelt verhaaltjes (ver, aan de andere kant van de zee, het is een Engelse viool), verhaaltjes over hoe het vroeger was, toen er veel meer koningen waren dan nu, toen het bijna nooit regende, hij vertelt ervan, gelaten en ingehouden, maar eigenlijk heeft hij heimwee, hij durft niet echt te huilen omdat een piano zo zijn best doet hem een beetje te troosten je voelt je schuldig als je hier lang naar luistert, het is te intiem, hoe weet je of het ook voor jou bestemd is, of je wel mee mag luisteren? Het is heel laat, je zult nu wel slapen. Ik zou je ook graag een beetje willen troosten, nu je ziek bent, maar je hebt zelf zo'n fijne brief geschrevenLet jij nu ook zo op de klok? De hele uren, de halve uren, de slagen, je hoort ze allemaal en het ergste is het begin van de nacht, als je te ziek bent om te slapen, half één, één uur, half twee: driemaal één slag, de tijd staat helemaal stil en je kunt er niets aan doen. Ik zal veel aan je denken, deze week. Dag lieve Marja, probeer vaak naar de blauwe lucht te kijken, als het kan. JE PETER voed), geboorteregeling en echtscheiding, antwoordde de geestelijke: „Het is voor ons onmogelijk om onze standpunten over het geloof en de moraal te wijzigen". Hij vond dat echter niet de kern van de zaak. Hij meende, dat er toch een grote gemeenschappelijke basis is tussen rooms-katholieken en protestanten, waar. op zonder spanningen samengewerkt kan worden. In dit verband noemde hij speciaal de sociale problemen die alle kerken aangaan. Beroepingswerk NED. IÏERV. KERK Beroepen te Windesheim: A. P. Pe- schar te Ballum en Hollum. Beroepbaarstelling: De heer H. J. Pol kand., Kranenburgerweg 70 te 's-Graven- hage, is beroepbaar. BOND VAN BAPT. GEM. Bedankt voor Treebeek als evangeli- satie predikant voor Heerlen en Sittard: H. J. Stukker te Vrieschelo. Baron Edmond de Rothschild heeft een plan bekend gemaakt voor de her bouw van' het oude Caesarea. de haven die in bijbelse tijden aan de kust van Palestina werd gebouwd. Een onder deel van het project is de uitgraving van een Grieks-Romeinse renbaan die gebruikt zal worden voor muziek- toneel-uitvoeringen. Men is reeds gonnen met het uitgraven van een door de kruisvaarders gestichte nederzetting en een oudere Romeinse stad in dal gebied, alsmede van een aquaduct (waterleiding). Het is de bedoeling dat de herbouw de stad als vissers- en' jachthaven zal kunnen dienen. Er komen hotels, bun galow-kampen, een zeevoedselrestau- rant en een strand met gelegenheid voor sportbeoefening. Kortgeleden is in Caesarea een' 18-holes golfbaan voor een internationale club geopend. Baptistenzending vraagt onderwijzers Het zendingswerk van de baptisten ir. Nieuw Guinea heeft een grote behoefte aan Nederlands sprekende onderwijzers voor hun lerarenschool in Tiom. Dit heeft dominee F. E. Huizinga geschre- ven in een ingezonden stuk in he blad van de baptisten: „De Christen' Elf jaar geleden zijn de Australische baptisten met hun zendingswerk begon nen in Nieuw-Guinea. Dit werk is rijk gezegend, er is nu een gemeente opge richt die predikanten en evangelisten uit het eigen volk heeft; ds Huizinga schrijft: „De géést werkt er machtig' Helaas is er een tekort aan onderwijs krachten uit Nederland. Hoewel pas ge leden een onderwijzer met zijn vrouw naar Nieuw-Guinea is vertrokken, on les te gaan geven aan een kweekschool zijn er nog meer nodig. Advertentie Ineens, terwijl U een krant opraapt kunt U zich niet meer oprichten. Omstan ders denken dat U overdrijft, zo snel over valt U wat men ..spit ln de rug:" noemt. Laat U niet kwellen door de hevige pUn die de ge ringste beweging U veroorzaakt. Driemaal daags wrijven met Kloosterbalsem (Akker- Balsem). waarvan de warmte-opwekkende bestanddelen diep ln de weefsels doordrin gen en de pijn snel verjagen. In korte tijd zult U zeggen: ..Kloosterbalsem - geen goud zo goed." Hoogleraren vragen meer aandacht voor student theologie De theologische student heeft mee belangstelling en speciale zorg nodig aldus het College van kerkelijke hoog leraren van de Ned Herv. Kerk in cei brief aan de kerkeraden van gemeen ten waaruit theologische studenten af komstig zijn. Deze hoogleraren zijn van mening da: de hervormde zicht vaak te weinig ge legen laten liggen aan degenen die thee logie studeren, dit in tegenstelling to' de leden van verscheidene andere ker ken. Deze studenten hebben meer steur nodig, niet alleen geestelijk, door me deleven. waardering en eventuele ziels zorg, maar ook financieel, als dit nodii is. zodat zij geen te sober leven bc ven te leiden. Zij adviseren de kerkeraden de be trokken studenten jaarlijks op te zoe ken. In de anglicaanse St. Johns Kathedraa te Brisbane in Australië werd enig dagen geleden de papoeapredikant Ge orge Ambo tot eerste bisschop gewijê van de Anglicaanse Kerk op Nieuw- Guinea. De 37-jarige geestelijke kwan met zijn broer reeds heel jong op eet zendingsschool. In 1958 werd hij tot predikant bevestigd. De dienst werd bij gewoond door de vrouw van deze bis schop die nog de stamtatoeering draagt. Zelf verklaarde hij de kleinzoon te zijl van een kannibaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2